dnns85 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:21:
Hier de update ook binnen en geïnstalleerd, maar helaas weinig verbetering te merken. Opstarten gaat wel snel, niet anders dan voorheen. Belangrijkste punten voor mij blijven onopgelost helaas.
Ik merk geen verschil in gedrag van de cruise control of pilot assist. Nog net zo schokkerig als voorheen. Sterker nog, net met 130 km/h ineens vol in de ankers voor niks. Misschien de vrachtwagen die 200 meter verderop reed op een baan naar rechts? Nog niet eerder meegemaakt. Auto achter me schrok terecht en hield flink afstand. De knoppen lijken wel iets sneller te reageren dan eerst, maar nog steeds wel beetje lag.
Vooral van baan wisselen blijft irritant. Ik doe dat sowieso al handmatig, maar bij aangeven richting is er een soort schokje in de aandrijving of het stuur als pilot assist het sturen loslaat. Ook tot stilstand komen gaat nog niet zo soepel en op hele lage snelheid rijden schokt alsof de motoren elkaar een beetje in de weg zitten.
Totaal niet belangrijk voor de rijervaring maar voor mij wel typerend is bijvoorbeeld het zwarte randje om (o.a.) het batterij-icoontje op het bestuurdersscherm. Dat soort dingen komen op mij heel erg over alsof het afgeraffeld is, of een tekort aan capaciteit op de ontwikkelafdeling. Maar hoe lastig is dat om even transparant te maken. Er zit echt totaal geen liefde in. Voor velen wellicht totaal niet belangrijk realiseer ik me, maar ik stoor me er wel aan.
Ik weet ook dat ik niet teveel moet blijven vergelijken maar doe dat onbewust toch. Als ik dan naar een Mini Cooper SE kijk die allemaal zaken goed op orde heeft, waaronder adaptieve one-pedal drive en dat je bijvoorbeeld met de app rondom je auto kan kijken met de 360 graden camera's als ie geparkeerd staat en dat dan vergelijk met het gepruts met de dashcam in de Polestar 4 (auto kost het dubbele), dan hebben we nog een lange weg te gaan vrees ik.
Wat betreft verdere hardware, ik rij al bijna 10 maanden rond met windgeruis in mijn linker portier waarvoor ik al 4 keer bij een servicepunt ben geweest en waarvan Polestar nu zegt dat dat het toch wel een beetje hoort bij een auto met frameless doors. Vreemd, links wel maar rechts niet. Echt heel storend. Ook is de lederen bekleding van de een stoel al vervangen en kan dat nog een keer opnieuw en is de bestuurdersstoel ook nog een keer aan de beurt. En sinds de update van vandaag maakt/maken de motor(en) een fluitend geluid bij constante snelheid. En over de "knoppen" op het stuur is genoeg gezegd.
Ondertussen naar een andere auto aan het kijken. Ik besef me dat elk merk zo wel wat heeft, maar ik vind de ervaring bij Polestar wel echt treurig momenteel. Ik mis m'n Polestar 2 eigenlijk wel.
Sorry voor m'n rant hier, wellicht herkenbaar op sommige punten...
Ja, hier ook teleurgesteld en deel dezelfde ervaring en mening. Ook ik kijk naar een andere auto. Heel spijtig. Maar waarschijnlijk ben ik de komende jaren veroordeeld tot de P4, omdat ik anders teveel afschrijf. Balen!
Ik kom nog steeds elke dag mijn auto niet normaal in. Moet NFC gebruiken, waarna nog steeds - dus ook met de laatste software - het gastprofiel wordt ingeladen, de stoel wordt versteld enz. Enz.
Stoelventilatie werkt ook niet goed. Eigenlijk wordt er alleen maar rond de lende koude lucht in de stoel geblazen en de rest blijft gewoon ongeventileerd warm. Ter hoogte van de lende is het weer teveel kou, je krijgt er een gekoelde bilspleet van.
De airco heeft nog steeds kuren. Soms moet ik de auto op 26 graden zetten om niet te bevriezen. En soms weer niet.
Inmiddels begint mijn rempedaal ook te rammelen en te kraken. Word ook ik geïrriteerd van het windgeruis dat, zeker bij een bepaalde windrichting, zo hard kan zijn dat het boven de muziek uitkomt.
Over muziek gesproken, dat blijft ook tobben. De subwoofer lijkt nog steeds weinig te betekenen en mist dus veel punch in vergelijking tot de P2.
En de ACC en PA, anderen hebben het al meermaals gezegd: drama! De P2 deed dat een heel stuk beter en daarvan was ik toen al niet erg van onder de indruk.
En, ik heb het al eerder gezegd, mijn Renault 5 Electric deed het vanaf het begin op dit soort punten gewoon wel goed. Heel gênant voor een auto die een aantal segmenten lager gepositioneerd is.
En ja: de auto is nog steeds prachtig om te zien, en heeft goede rijeigenschappen, maar de issues zijn echt ontzettend vervelend. Ik geloof niet dat dat opgelost gaat worden.
En moet je echt voor elke rit zelf de dashcam inschakelen? Ik heb er net een kaartje voor gekocht. Dit moet een grap zijn, toch?