Gisteren een proefrit mogen maken met de Polestar 4. Kan me bij @
MaxxMark aansluiten. De spiegel was even wennen, lag er ook deels aan hoe deze was ingesteld (volledig naar mij gericht). Toen ik hem zo had gebogen dat ik bij het uitschakelen de hoofdsteunen achter zag, vond ik het een stuk beter. De resolutie was, wanneer je er op let, wel een beetje van het niveau "MSN webcam", voldoet voor wat het moet doen. Geen uitsluitcriterium.
Het grootste nadeel hiervan betrapte ik me op het einde van de rit op: Stak m'n hand op als bedankje naar degene achter mij, die me er bij een afrit tussen liet....
Qua rijden is het me vooral duidelijk geworden dat het een Chinese auto is die niét voor de Duitse markt gebouwd wordt. Tot de 100 km/h, heerlijk, tot de 130 km/h, erg fijn. Eenmaal daarboven stijgt het windgeruis disproportioneel, zoals ik dat van Europese auto's dus gewoon niet ken. Ook het weggedrag (LRSM, 20") was behoorlijk zweverig, en het sturen leek vooral gericht te zijn op het bieden van een vals gevoel van agiliteit, waardoor ik soms toch wat abrupter van strook wisselde als gedacht. De lichtere standen boden daar ook geen soelaas, terwijl de zwaarste stand nogal progressief was maar zonder enig vorm van werkelijk stuurgevoel.
Herman Karton klonk een beetje soundbarrig, erg indrukwekkend hoe helder en gedetailleerd alles was, maar ik miste een volle klank in het middensegment, met name voor vocalen. Het klonk daardoor erg klinisch, kunstmatig haast. Alle opties geprobeerd maar stemmen bleven helaas wat dun. Niet dat het een slecht systeem is, verre van, maar ymmv afhankelijk van je genre van voorkeur en je referentiekader. Dat was namelijk het enige nadeel wat ik eigenlijk kon vinden, waar ik erg op inzoom, maar voor mij dus wel meteen een heel belangrijke. Ik denk dat 95% van de mensen juist enorm onder de indruk zullen zijn.
Uitsluitingscriteria? Niet per sé, maar nu Mercedes en BMW net met nieuwe karren op de proppen komen in exact hetzelfde prijssegment, die bovendien op een 800v platform staan, terwijl de Polestar 4 niet bepaald te boek staat als een Autobahnwonder, dan moet de 4 toch wel echt significant goedkoper zijn.
Ik zou dus nog wel een second opinion willen met een versie met de adaptieve dempers en wellicht een tik grotere velgen. Want verder is het een echt toffe wagen met een fijne zitpositie. Stuur kon verder naar me toe dan in de 3 (en in de EX90), waardoor ik fijn zat. Wel een opvallend klein voetenruim voor een auto die even breed is als de meeste anderen lang.
Ten slotte: Qua software geen rare of vervelende dingen gemerkt. Werkte erg responsief en kon in korte tijd eigenlijk alles wel vinden. Behalve dan de limiter. Als anti-fan van (normale en adaptieve) cruise control, zeker omdat ik m'n rechtervoet toch nergens anders kwijt kan dan op het pedaal zelf, rijd ik altijd met een limiter, maar kon die tot mijn ergernis niet vinden. Is dat wel te krijgen?