Op basis van de getoonde specs (Polestar 4: €61.900, 620 km WLTP, 2230 kg, 484 cm, segment Premium Compact) zijn dit de directe concurrenten die op meerdere punten beter scoren:
Directe concurrenten in prijsklasse €55k–€70k
Model Prijs (NL) Range WLTP Laadvermogen Waar het de Polestar 4 verslaat
BMW i4 eDrive40 ± €59.000 590 km 205 kW DC Rij-eigenschappen, interieurkwaliteit, geen "missing rear window"-issue, betere restwaarde
Tesla Model Y Long Range AWD ± €52.000 600 km 250 kW DC Prijs, laadnetwerk (Supercharger), efficiëntie (lager verbruik), softwarestack
Hyundai Ioniq 6 Long Range AWD ± €58.000 583 km 233 kW DC (800V) Laadsnelheid (18 min 10-80%), efficiëntie (~14,3 kWh/100 km), aerodynamica
Kia EV6 GT-Line AWD ± €63.000 528 km 233 kW DC (800V) Laadsnelheid, 7 jaar garantie, prestaties
BMW iX1 xDrive30 ± €60.000 440 km 130 kW DC Praktische SUV-vorm, premium afwerking (verliest op range)
Audi Q4 e-tron 45 ± €58.000 562 km 175 kW DC Bouwkwaliteit, dealer-netwerk, achteruitkijkraam aanwezig
Kernoordeel
Als prijs/range/laadsnelheid leidend zijn: Hyundai Ioniq 6 of Tesla Model Y LR verslaan de Polestar 4 objectief. Beide 800V-platform (Ioniq) of Supercharger-toegang (Tesla) lossen het zwakste punt van de Polestar 4 op: laadtempo en laadinfrastructuur.
Als rij-dynamiek en merk leidend zijn: BMW i4 is de sterkste concurrent in dit segment — vergelijkbare range, betere rij-eigenschappen, geen ontbrekend achterruit (typisch Polestar 4 nadeel) en sterkere restwaarde.
Zwakke punten Polestar 4 die concurrenten uitbuiten
Geen achterruit — vervangen door camerasysteem, polariserende keuze
Laadvermogen 200 kW — lager dan 800V-concurrenten (Ioniq 6, EV6)
Gewicht 2230 kg — relatief zwaar voor het segment, beïnvloedt efficiëntie
Dealernetwerk — beperkter dan BMW/Audi/Hyundai
Restwaarde — Polestar als merk presteert historisch onder gevestigde premium-merken
Prijzen zijn indicatief (NL-markt, 2026); controleer actuele configuratorprijzen voor exacte vergelijking.
* loewie1984 Nou ik erger me vooral aan de matige tot zwakke adaptive cruise control en veel te ingrijpende lane assist, dat maakt van een rijgenot eerder een rijdende hel. Terwijl ik juist goede ervaringen had met pilot assist in onze volvo xc40 uit 2018... (kun je na gaan 2018) en er zijn heel veel softwarematige dingetjes niet in orde in de polestar en dat begint zwaarder te wegen en meer en meer te irriteren...
Dat is een veelgehoorde en terechte klacht. De Polestar 4 deelt het SEA-platform van Geely (met o.a. Zeekr en Smart) en gebruikt Mobileye SuperVision voor de ADAS-stack, niet de Volvo/Zenseact-stack uit jouw XC40 2018. Dat verklaart het verschil grotendeels.
Waarom je XC40 2018 beter aanvoelde
- Pilot Assist in de XC40 2018 draaide op Veoneer/Zenseact software, ontwikkeld bij Volvo Cars Zweden
- Bewust afgesteld op "comfort en vertrouwen", typisch Volvo-DNA: vroeg ingrijpen, soepel sturen, voorspelbaar
- Lane Keep Aid was destijds nog adviserend — niet de agressieve "rebound" die je nu in EU-verplichte ELKA-systemen (sinds juli 2024 GSR2) ziet
- Radarcruise reageerde lineair op afstand, geen plotseling remmen bij snijdend verkeer
- Mobileye SuperVision = camera-first systeem (11 camera's, geen radar voor lange afstand in alle varianten)
- Stuuringrepen zijn stapsgewijs en correctief in plaats van vloeiend
- ACC neigt naar abrupt afremmen bij invoegers door agressieve TTC-drempels (Time To Collision)
- ELKA (Emergency Lane Keep Assist) is wettelijk verplicht actief bij elke start — uitschakelen kost meerdere menu-stappen elke rit
- OTA-updates lossen dit langzaam op, maar Polestar loopt achter op Tesla/BMW qua iteratiesnelheid
Model ADAS-systeem Sterk punt
BMW i4 / iX1 Driving Assistant Professional Soepele stuuringrepen, voorspelbare ACC, hands-on detectie via stuurwiel (niet camera)
Volvo EX40 / EC40 (opvolger XC40) Pilot Assist (Zenseact) Dezelfde filosofie als jouw 2018, doorontwikkeld — vertrouwde feel
Mercedes EQE (occasion/leasedeal) Drive Pilot / DISTRONIC Beste ACC in segment, vloeiend, anticipeert op kaartdata
Tesla Model Y Autopilot (basis) ACC zeer soepel, lane assist minder bemoeizuchtig dan EU-merken, frequente OTA's
Hyundai Ioniq 6 HDA 2 (Highway Driving Assist) Goede lane centering, ACC met machine learning op rijstijl
Mijn aanbeveling
Als ADAS-comfort jouw zwaarste irritatiepunt is en je goede ervaringen had met Volvo: de Volvo EX40 (Single Motor Extended Range) is de meest logische overstap. Zelfde Pilot Assist-filosofie, doorontwikkeld, prijs ± €52.000 met meer uitrusting dan de Polestar 4 basis. Geen experimenten met een nieuwe ADAS-stack die je opnieuw moet leren vertrouwen.
Tweede keuze: BMW i4 eDrive40. Andere filosofie dan Volvo, maar objectief een van de best afgestelde ADAS-systemen in het segment en BMW heeft de stuurinterventies bewust subtiel gehouden.
Wat ik niet zou doen: wachten op OTA-fixes bij Polestar. Mobileye SuperVision wordt door Geely-breed gedeeld en de afstemming is een platformkeuze, geen bug die met één update weggaat.
Ik zou er nooit meer aan beginnen, de auto valt mij qua software en hardware enorm tegen. Ik rij er nu een jaar mee (MY25) en hij heeft op dit moment elke maand bij de volvo-dealer gestaan. Zeker gezien het segment, de prijs (rond de 80k) en hoe Polestar de auto in de markt zet vind ik het zeker geen waar voor je geld.loewie1984 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:33:
[...]
En ja op basis van het nerveuze gedrag en software bugs weet ik niet of ik de auto nog een keer zou kopen... Ik had gedacht Polestar = Volvo maar dat valt toch een beetje tegen..
De hardware lijkt nu op orde, de software blijft bagger en na een jaar enorm veel problemen lijkt het nu de auto te zijn die het vanaf het begin had moeten zijn. Voor mij geen Polestar meer en ik denk ook dat ik voortaan volvo over ga slaan. 🤷♂️
Voor de gein heb ik hem maar ‘lemon’ genoemd, je moet er toch de lol van inzien. 😂
[ Voor 5% gewijzigd door BenJoep op 04-06-2026 19:21 ]
| I've got permission to color outside the lines |
Iemand die een mooie sleeve heeft voor de Fob? Ik vind van alles maar het lijkt allemaal zo bulky. Of hebben jullie er alleen een hangertje aan voor aan je sleutelbos? Helaas allebei Android gebruikers, dus die Digital Key moeten we nog (geduldig) op wachten.
En dan zie je zo'n berichtje hierboven
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Gefeliciteerd, hopelijk is tegen die tijd de Android digital key ook gelanceerd 😬
Ik heb mijn P4 inmiddels 15 maanden en 65k km en zou 'm zo weer bestellen. De software kan zeker beter maar ik kan niet zeggen dat ik mij ergens aan erger...
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Bij de MY26 hebben ze qua hardware al wel wat stappen gezet en ik heb voor mijn gevoel ook echt alle kinderziektes wel gehad. Polestar NL en Volvo doen overigens wel echt hun best om alles te fixen. Dus maak je niet al te druk om m’n bericht en ga het zelf ervaren.Arjan90 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:25:
Ik kom me hier melden als aankomstige Polestar 4 eigenaar! Ik krijg hem uiterlijk eind juni in Storm Grey, een Single Motor MY26 met trekhaak. Ik kan niet wachten![]()
Iemand die een mooie sleeve heeft voor de Fob? Ik vind van alles maar het lijkt allemaal zo bulky. Of hebben jullie er alleen een hangertje aan voor aan je sleutelbos? Helaas allebei Android gebruikers, dus die Digital Key moeten we nog (geduldig) op wachten.
En dan zie je zo'n berichtje hierboven![]()
De verkoper gaf aan dat er voor de medewerkers een event was op 8 juli waar ze de polestar 4 estate te zien krijgen, telefoons mochten niet mee. Ben benieuwd of deze dan ook al gepresenteerd is aan de buitenwereld, of dat dat dan nog langer gaat duren. release zou deze zomer zijn, met de auto dit jaar op kenteken. Volgens de ene verkoper was dat inderdaad zo, de andere gaf aan dat hij de auto's pas maart 2027 op de weg verwacht, dat zou wel te laat zijn voor mij.
[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 06-06-2026 20:10 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Vergeet dat berichtje. Kan me voorstellen dat iemand gewoon pech heeft maar persoonlijk vindt ik de auto helemaal geweldig. Rijdt fantastisch en de uitstraling en materiaalgebruik zijn echt premium. En ook weer eens wat anders dan die 13 in een dozijn Tesla’s. Neem aan dat je ook de nodige reviews van autojournalisten hebt gezien en op een paar piszeikerds na zijn die door de bank ook behoorlijk positief. Enige echt negatieve puntje wat ik moet noemen is het nerveuze gedrag van het meesturen van de Pilot Assist. Maar dat is software dus hopen dat binnenkort een update komt die dat gaat oplossen want ook Polestar heeft dat inmiddels erkend.Arjan90 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:25:
Ik kom me hier melden als aankomstige Polestar 4 eigenaar! Ik krijg hem uiterlijk eind juni in Storm Grey, een Single Motor MY26 met trekhaak. Ik kan niet wachten![]()
En dan zie je zo'n berichtje hierboven![]()
Wat betreft sleeve: https://www.amazon.nl/Ysbxitu-Smart-sleutelhoes-sleutelhanger-krasbestendige-autosleutelhoes/dp/B0FG27G3SL/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&crid=1CHP09OCXVZSA&dib=eyJ2IjoiMSJ9.6-vviyzG6rKSvJoPsdUowc-_-gmPXL_UjXEOsyCEBRgQuDhW8_tzakS7HXe1a-_fC2IYzjOPXrnPzv8yMACCqBRrir_nF0KQ1BC5ExbLV5RyUGVNMazOiO-EFrtZKuXj-pCPT-sQ1df20yo-fRuWw3hvt97y6AaHEpdN4DmFTufj6AeTSlEXAVLtCWD1rqnIhXi8BhIOcHC5MabIItXOkRek7qrpSxn1BuBiLLHt5c4LOig3PhTqSPkp4DIR1-FE_l37xMkIcDMskx6tJfHEjZFyTwx9G3Et4I_j9o86ipI.TNDvOdWbRYpF7UIix_D2RLy0VQrAUI1IY9f3uiPouJs&dib_tag=se&keywords=Polestar%2Bsmart%2Bsleutel&qid=1780770241&sprefix=polestar%2Bsmart%2Bsleutel%2Caps%2C124&sr=8-1&th=1
En nu ik toch tips aan het geven ben: https://www.winparts.nl/bagage-transport/bagagenetten/c1128/bagage-ankerset-3-delig/p1045784.html?zoek=1045784
Superhandig als niet wilt dat spullen in de kofferbak heen en weer gaan slingeren.
Via de nieuwsbrief? Ben zelf ook wachtende op de Polestar 4 “wagon” om deze als mogelijk nieuwe leaseauto te bestellen. Ook woonachtig in NBguido66 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:09:
Ik kreeg gisteren een uitnodiging voor 7 juli in België, dit terwijl ik in Noord-Brabant woon. Inderdaad met NDA en telefoon inleveren. En ik ben echt geen medewerker.
Mooie tip van de sleeve, ziet er mooi uit!
[ Voor 35% gewijzigd door Arjan90 op 06-06-2026 21:55 ]
Nee, gerichte mailing met de aanhef: "jij rijdt al enige tijd in je Polestar"WesleyZ schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:34:
[...]
Via de nieuwsbrief? Ben zelf ook wachtende op de Polestar 4 “wagon” om deze als mogelijk nieuwe leaseauto te bestellen. Ook woonachtig in NB
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik was graag gaan kijken, ook zonder telefoon, en goed te lezen dat dit dus niet alleen voor dealers is.guido66 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:57:
[...]
Nee, gerichte mailing met de aanhef: "jij rijdt al enige tijd in je Polestar"
ik heb dit dus ook.k-jah schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:57:
Is dat bij jullie ook, dat als de sensoren vooraan een obstakel oppikken wel piepen, maar niet de camera’s triggeren? Bij het a achteruit rijden wel, maar vooraan moet ik vaak manueel de camera aanzetten.
Zie eerdere discussie hierover. Ik heb dat niet, camera voor gaat altijd automatisch aan als obstakel wordt gedecteerd. Volgens mij instelling in de camera app maar werkt dat niet dan is er dus iets stuk wat wel zou moeten werken. In dat geval Polestar Support bellen of ritje naar de garage.
Wat me echt verbaast, is dat een instantie als de RDW hier niet bovenop zit. We praten over veiligheidskritische functies die door brakke software willekeurig kunnen uitvallen tijdens het rijden. Ik ben van mening dat fit soort dingen en de brakke gevaarlijke pilot assist een terugroepactie punt moet worden.
Ik las her en der dat men de bugs aan de software nog niet als storend heeft ervaren.
Ik heb laatst alle pagina's uit dit topic gedumpt naar text file en chatgpt een analyse laten maken. Ik weet nog niet wat de beste manier is (of we er een petitie van moeten maken of invidiueel support tickets) maar er is wel degelijk genoeg aan de hand op software matig gebied.
Een samenvatting:
| Prioriteit | Thema | Ernst |
| 1 | ACC / Pilot Assist gedrag | Hoog (veiligheid) |
| 2 | Connectiviteit (5G/Vodafone/online diensten) | Hoog |
| 3 | Sleutel / Digital Key / toegang voertuig | Hoog |
| 4 | Camera's, HUD en spiegelcamera | Middel-Hoog |
| 5 | Software stabiliteit en instellingen die resetten | Middel |
| 6 | Polestar App functionaliteit | Middel |
| 7 | Bluetooth / Audio / Carkit | Middel |
| 8 | Laadfunctionaliteit en batterijvoorverwarming | Middel |
| Klacht | Melders |
| ACC grijpt onverwacht in | 2FeO2, jappienator, P2Hattem, dnns85, StaTweakers |
| ACC remt zonder reden | dnns85, StaTweakers |
| ACC reageert te laat | jappienator |
| Pilot Assist rijdt onrustig | P2Hattem, StaTweakers |
| Lane Change Assist geeft foutmeldingen | Marcosotthewes |
| Knoppen ACC reageren vertraagd | P2Hattem |
| Pilot Assist werkt soms helemaal niet | P2Hattem |
| Klacht | Melders |
| Geen mobiele data | 2FeO2 |
| Vodafone-connectiviteit wegvallen | Marcosotthewes |
| Online diensten verdwijnen na parkeergarage | HVAHVA |
| Geen mogelijkheid tot TCAM-reset | HVAHVA |
| 5G werkt soms wel / soms niet | Meerdere |
| Klacht | Melders |
| Auto opent niet direct | 2FeO2 |
| Sleutel werkt soms niet | Tonton999 |
| Digital Key ontbreekt bij introductie | Marcosotthewes |
| App communiceert niet correct met auto | Tonton999 |
| Klacht | Melders |
| Achteruitkijkcamera valt uit | izzet3838 |
| Vervuilingsmelding terwijl camera schoon is | izzet3838 |
| Camera's beslaan | 2FeO2 |
| HUD werkt soms niet | Tonton999, P2Hattem |
| Camera support werkt onvoorspelbaar | Tonton999 |
| Klacht | Melders |
| Instellingen resetten zichzelf | dee2me |
| Performance mode reset | jappienator |
| Radio staat telkens uit | jappienator |
| Willekeurige stuurverwarming | dee2me |
| Stuurknoppen reageren niet | 2FeO2 |
| Software algemeen instabiel | Meerdere |
| Klacht | Melders |
| App communiceert maar één richting op | Tonton999 |
| Voorverwarmen beperkt instelbaar | 2FeO2 |
| Geen geavanceerde klimaatinstellingen | Meerdere |
| Klacht | Melders |
| Bluetooth valt uit | Tonton999 |
| Slechte carkitkwaliteit | JOJOJO, GuiltyNL |
| Audio-instellingen incompleet | 2FeO2 |
| Klacht | Melders |
| Batterijvoorverwarming werkt niet | Meerdere |
| Laadsessie omslachtig stoppen | izzet3838 |
| Problemen met publieke laadpalen | jappienator |
| Cluster | Geschat aantal meldingen |
| ACC / Pilot Assist | 35+ |
| Ghost Braking | 15+ |
| Knoppen stuur / ACC bediening | 10+ |
| Connectiviteit Vodafone | 15+ |
| Sleutel / keyless toegang | 12+ |
| Camera / HUD / spiegel | 12+ |
| Profiel- en instellingenresets | 8+ |
| Polestar App beperkingen | 8+ |
| Audio / Bluetooth | 6+ |
| Laadfunctionaliteit | 6+ |
| Batterijvoorverwarming | 5+ |
| Warmtepomp / klimaatregeling | 5+ |
| Alarm / sensoren | 5+ |
| Deurhendels | 4+ |
| Klacht | Melders |
| Ghost braking | 2FeO2, Marcosotthewes, DJR, Inter18, meerdere |
| Onverwachte noodrem | DJR |
| ACC gevaarlijke ingrepen | 2FeO2 |
| Pilot Assist zwalkt | GuiltyNL, P2Hattem |
| Pilot Assist schakelt uit | Frits S., GuiltyNL |
| Lane keeping stuurt onverwacht | Inter18 |
| ACC niet beschikbaar tijdens rijden | Frits S. |
| Sensorwaarschuwingen onterecht | Marcosotthewes |
1.7
4.1.9
4.1.10
4.2.4
4.2.6
4.2.8
Daardoor kun je richting Polestar aantonen dat bepaalde issues niet incidenteel zijn maar structureel.
En nogmaals benadrukken hoe gevaarlijk ACC is:
| Categorie | Aantal unieke melders (minimaal) | Opmerking |
| ACC expliciet omschreven als levensgevaarlijk / zelfmoord-assist | 2 | Letterlijke kwalificatie door gebruikers zelf |
| Gevaarlijke ACC-ingrepen | 3-5 | Onverwacht gedrag met veiligheidsimpact |
| Onterecht hard remmen (Ghost Braking) | 4-6 | Meest terugkerende veiligheidsklacht |
| Onterechte noodstop | 1-2 | Hoogste ernstcategorie |
| Spontaan uitvallen ACC/Pilot Assist tijdens rijden | 2-3 | Kan leiden tot onverwachte voertuigreacties |
| Foutieve verkeersbordherkenning met snelheidsaanpassing | 3-5 | Kan onverwacht afremmen veroorzaken |
| Melder | Incidenttype | Veiligheidsclassificatie |
| 2FeO2 | ACC onbruikbaar, meerdere gevaarlijke ingrepen tijdens rijden | Kritiek |
| dee2me | "Pilot Assist is eerder zelfmoord assist"</td] | Kritiek |
| DJR | Onterechte noodremactie terwijl fietsers op ruime afstand reden | Kritiek |
| Frits S. | ACC/Pilot Assist valt tijdens rit spontaan uit | Hoog |
| P2Hattem | Meerdere onverwachte remacties op snelweg | Hoog |
| GuiltyNL | ACC remt regelmatig onnodig hard | Hoog |
| k-jah | ACC remt agressief af naar ingestelde snelheid | Middel-Hoog |
| Inter18 | Onverwachte stuurcorrecties lane keeping assist | Hoog |
| Marcosotthewes | Onterechte sensorwaarschuwingen en ADAS-gedrag | Middel-Hoog |
| Melder | Letterlijke kwalificatie | Type |
| 2FeO2 | "ACC onbruikbaar, levensgevaarlijk"</td] | Expliciete veiligheidswaarschuwing |
| dee2me | "Pilot Assist is eerder zelfmoord assist"</td] | Expliciete veiligheidswaarschuwing |
| Conclusie | Waarde |
| Unieke melders met veiligheidsgerelateerde ACC/Pilot Assist klachten</td] | 10-15+</td] |
| Meldingen van Ghost Braking</td] | 15+</td] |
| Letterlijke verwijzingen naar levensgevaarlijk of zelfmoord-assist</td] | 2</td] |
| Meldingen van spontane uitval ADAS-systemen</td] | Meerdere</td] |
| Veiligheidsniveau voor gezamenlijke escalatie</td] | Hoog</td] |
Komt er een sensitivity level van het ingrijpen van ACC (zodat je zelf niveau's in kan stellen) maar het lag ook aan het ADAS systeem wat Polestar gebruikt t.o.v. Volvo. Ik vind dat ontzettend jammer want het verpest eigenlijk een heel fijn systeem.
Over het camera gebeuren, bij mij dus ook bij objecten van voren schakelt ie niet over naar camera.
Play knop werkt niet altijd met spotify (moet je als nog het scherm aanraken) en Polestar schuift het gewoon van zich af als works by design.
Iemand ooit al een keer de kofferbak met zijn voet open gekregen (dit functie zit in de auto toch) mij nog geen een keer gelukt...
[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 09-06-2026 09:27 ]
Wat betreft ACC / Pilot Assist gedrag: De laatste update heeft wat mij betreft niet veel goeds gedaan. Het gedrag is nerveus en soms voel ik 'm aan het stuur trekken. De positie op de rijstrook is naar mijn smaak ook te veel naar rechts.
Ik twijfel geregeld om Polestar weer te mailen met de issues die ik ervaar en misschien zou het sterker zijn als we hen inderdaad een overzicht sturen van issues die we hier gezamenlijk ervaren. Ik zie niet dat mijn naam bij de problemen staat maar heb wel degelijk last van een aantal.
Ik zou zeggen dat de mensen zich hier uitspreken en dat we dan collectief aankloppen bij Polestar support en of dat ieder voor zich via een support ticket is (is mogelijk wel het makkelijkste want dat is gekoppeld aan je naam en auto) lijkt mij.
Ghost braking doet mijn Enyaq ook op een specifieke plek in de stad, in een bocht die kennelijk net te flauw is waardoor hij een auto als stilstaand op dezelfde rijstrook ziet (wat niet zo is, die staat gewoon geparkeerd). Klinkt wel heel vervelend als je ACC zo onvoorspelbaar is. Op het kleine stukje waar wij hebben gereden - want ja, proefrit - hebben wij er met een MY26 geen problemen mee ervaren. Maar realistisch zie je die problemen eigenlijk pas als je echt meer kilometers maakt met de auto.
Ook behoefte aan kleine nuance: als je de lijst zo ziet schrik je je de blubber en een potentiële P4 koper zou zich wel 10x bedenken. Ik herken veel van de klachten gelukkig niet (enkele ook wel, w.o PA) maar ben elke dag nog steeds supertrots als ik in m’n P4 stap.
Zou toch zonde zijn om niets met die inspanningen en info te doen. Polestar Support NL inmiddels een beetje kennende zullen zij ook niet ongelukkig zijn met enige vorm van collectief zodat ook zij een vuist kunnen maken naar de fabrikant en de P4 naar een (nog) hoger niveau kunnen tillen. Het is een flinke lijst met klachten dus duidelijke prioritering is m.i. wel belangrijk maar de data van @loewie1984 geeft daarvoor voldoende input.
Kortom: wat mij betreft collectieve en constructief opbouwende actie richting Polestar. Maar dan blijft de vraag: hoe geef je dat praktisch vorm? Iemand daarvoor een slim idee. Of kan @loewie1984 nogmaals AI inzetten om daar een oplossing voor te bedenken 😂
Wie A zegt moet B zeggen, ben benieuwd. VertelGuiltyNL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:12:
Ik ben blij dat ik al een jaar niet meer in mijn P4 stap, haha!
Bij beide kappen waren de klipjes gebroken en het schroefje had nogal wat moeite om de kappen op hun plek te houden. Ik mag eind volgende maand bij de dealer langs.
:strip_exif()/f/image/tpOmrWw13XIem3z8ZIWAGnsU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TB4ulFlETMGViik6qAfH2NqC.jpg?f=fotoalbum_large)
Kwaliteitje! Ik begin er wel moedeloos van te worden.
Maar toen dacht je toch nog: ik blijf lekker meelezen in het forum zodat ik zelfs na een jaar afscheid te hebben genomen van mijn P4 m’n cynische kritiek kwijt kan naar de huidige P4 rijders. Lol!GuiltyNL schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:12:
Ik ben blij dat ik al een jaar niet meer in mijn P4 stap, haha!
Haha. Iemand likete een aantal van mijn oude berichten hier en toen dacht ik: hoe staat het er inmiddels mee.Jugonoot04 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 23:10:
[...]
Maar toen dacht je toch nog: ik blijf lekker meelezen in het forum zodat ik zelfs na een jaar afscheid te hebben genomen van mijn P4 m’n cynische kritiek kwijt kan naar de huidige P4 rijders. Lol!
En toen dacht ik inderdaad: blij dat ik er vanaf ben. Dat is persoonlijk natuurlijk en ik snap dat anderen blij met de P4 kunnen zijn.
Je kunt mijn bijdragen in dit forum denk ik wel filteren. Genoeg ellende gehad, binnen 6.000 kilometer de auto (helaas) helemaal zat en verkocht met € 20.000 verlies.loewie1984 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:12:
[...]
Wie A zegt moet B zeggen, ben benieuwd. Vertel
Ik rijd een Polestar 2 MY26 (vanaf augustus vorig jaar) en heb eigenlijk 0 software issues. Wel heb ik die gehad in de vorige XC40P8 1th gen. Maar dat was, net als de 1th gen PS2, ook de eerste elektrische wagen van Volvo. Drama was dat in het eerste jaar.loewie1984 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:14:
Ik zie/lees dat Polestar toch 40.000 modellen van de 4 heeft rondrijden en 190.000 van de 2. Dan zou je toch zeggen dat ze de software redelijk op orde moeten hebben.
Maar dat werd beetje bij beetje opgelost met ook bij de EX40 (die nu EC40 heet) gewoon een stabiele versie. Echter, vergis je niet in je bovenstaande opmerking. De PS4 is een hele andere wagen dan de PS2. Ander platform, volledig elektrisch terwijl de PS2 nog op het oude brandstof platform staat. De software is ook anders, net als de schermen, camera's en noem allemaal maar op.
Kortom dat de PS2 stabiel is qua software/hardware wil niet zeggen dat de PS4 (of PS3 maar daar heb ik geen ervaringen mee) ook stabiel zijn. sterker nog, als ik iets wel gemerkt heb bij Volvo/Polestar in de bijna 6 jaar dat ik de wagens nu rijd is dat ze echt wel willen en ook wel behulpzaam zijn, maar dat software ontwikkeling (en vooral testen) nog erg traag gaat. Het is geen Xpeng zeg maar die een eigen Discord channel heeft waar letterlijk de ontwikkelaars ook actief zijn om zo veel meer interactie te hebben met de gebruik(ers)(wensen).
Neemt niet weg dat ik erg blij was met hoe de XC40 is geworden en hoe ik nu de Polestar 2 ervaar. Ik zou ze zo weer nemen. Met daarbij ook nog de extra opmerking dat het gras lang niet altijd groener is bij andere merken. Die hebben ook zo allemaal hun problemen.
Om weer ontopic te gaan, ik denk dat jullie vooral actief als groep naar Polestar moeten acteren en daarmee hopen dat ze de issues echt serieus gaan oppakken zodat in pak um beet een jaar de auto echt een flinke positieve ontwikkeling doormaakt en die issues wel opgelost zijn.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik wil dit prima organiseren. De voorgestelde aanpak is dat ik hier de lijst presenteer van bevindingen nogmaals opgeschoond, ontdubbeld.Juancho schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 14:25:
[...]
Om weer ontopic te gaan, ik denk dat jullie vooral actief als groep naar Polestar moeten acteren en daarmee hopen dat ze de issues echt serieus gaan oppakken zodat in pak um beet een jaar de auto echt een flinke positieve ontwikkeling doormaakt en die issues wel opgelost zijn.
En dat ik iedereen in dit topic een keertje tag met of hij zij bereid is zich hieraan te verbinden. En dan wil ik vervolgens een lijst met persoonsgegevens en polestar accounts indienen (doorgaans het e-mail adres waarmee je jouw polestar account hebt aangemaakt), zodat polestar ook kan valideren dat de personen echt zijn. Hierbij zou het helpen als een ieder de op dat moment draaiende versienummer van zijn firmware door wilt geven.
Eh.. Wat voor zin denk je dat dat heeft? Lijkt me verstandiger dat diegenen met issues eerst hun auto eens updaten. Dat is ook het eerste wat PS support zal eengeven.loewie1984 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:53:
[...]
Hierbij zou het helpen als een ieder de op dat moment draaiende versienummer van zijn firmware door wilt geven.
het werkt gewoon niet feiloos. terwijl een auto van 15 jaar geleden met alleen maar knoppen wel gewoon feiloos werkt. Als daar iets kapot is is het een mechanisch defect, hier zit software in de weg van fijn rijplezier. Als mensen zelfs hun auto inleveren omdat de software crap is dan doe je gewoon ergens iets fout imho.
Hear, hear!,loewie1984 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:42:
Als we niets doen dan gebeurt er zeker niets... ik draai de laatste versie er zijn nog steeds issues te melden.
het werkt gewoon niet feiloos. terwijl een auto van 15 jaar geleden met alleen maar knoppen wel gewoon feiloos werkt. Als daar iets kapot is is het een mechanisch defect, hier zit software in de weg van fijn rijplezier. Als mensen zelfs hun auto inleveren omdat de software crap is dan doe je gewoon ergens iets fout imho.
Helemaal eens @loewie1984. Laten we nu niet direct weer de zwarte pet opzetten en dankbaar op jouw aanbod ingaan. Zoals eerder aangegeven hoeven we er ook niet met gestrekt been in te gaan. Noem het naïef maar mijn ervaring met Polestar NL is dat ze best bereid zijn te luisteren en klachten serieus willen nemen. Ook zij zijn gebaat bij tevreden klanten en verbetering van hun product. Maar laten we ook eerlijk zijn: ook zij zijn maar een klein radertje in een hele grote organisatie dus kunnen ze een bundeling van krachten mogelijk heel goed gebruiken.
Overigens: de OTA updates komen toch automatisch binnen? Voor zover mij bekend kun je helemaal niet zelfstandig besluiten “laat ik vandaag eens gaan updaten”. Bij veel merken zoals mijn vorige Kia EV6 kan dat wel, hetzij als OTA danwel via USB stick, maar bij Polestar kan dat volgens mij niet. Je moet natuurlijk wel even op het OK knopje drukken maar neem aan dat iedereen dat zal doen. Kortom: we mogen toch aannemen dat vrijwel iedereen op de meest recente versie zit?
Polestar 4 Petitie - gebundelde feedback richting Polestar
Hoi allen,
Naar aanleiding van de discussie van afgelopen week heb ik de petitie inmiddels online: polestar4-petitie.nl
Voor wie net inhaakt: het doel is om Polestar 4 issues niet langer als losse forumposts en individuele Support-tickets weg te laten zakken, maar gebundeld, gewogen en met geverifieerde inzenders bij Polestar Nederland en Polestar HQ neer te leggen. Per probleem geef je een gewicht van 0 tot 10. Voor de ADAS-categorie (Pilot Assist, ACC, Lane Keep) is dat gewicht het zwaarst, omdat een aantal van die issues in dit topic letterlijk als levensgevaarlijk zijn omschreven.
De probleemlijst is uit dit topic gedestilleerd. Pagina 1 tot 32 zijn gescrapet (1811 unieke posts), eerst patroon-mining op trefwoord-clusters en daarna een handmatige review. Resultaat: 86 problemen in 10 categorieën, geformuleerd in zakelijke taal zodat de petitie zonder herschrijven richting Polestar kan.
Wat ik vraag van inzenders
Vier gegevens, niet meer:
Voor- en achternaam
E-mailadres van je Polestar-account (validatie tegen klantenbestand)
VIN / chassisnummer (validatie van eigenaarschap tegen voertuigregister)
Huidige firmwareversie
Geen adres. Geen postcode. Geen woonplaats. De combinatie email + VIN is voor Polestar voldoende om te toetsen dat een inzending van een echte eigenaar komt, en daarmee verder gaan dan dat voegt geen validatiekracht toe.
Technisch en privacy
Voor de mensen die het wilden weten, deze technische keuzes liggen vast en zijn gericht op het veilig opslaan en verwerken van de gegevens met uitleg waarom we gegevens verzamelen:
Statische frontend, PHP 8 + MySQL backend, geen JS-dependencies
HTTPS afgedwongen via HSTS, strikte Content-Security-Policy (geen unsafe-inline meer), X-Frame-Options DENY, Referrer-Policy strict-origin-when-cross-origin
Double opt-in via mailbevestiging, link verloopt na 72 uur
Bevestigingstokens 256-bit random, opgeslagen als gepepperde SHA-256, vergelijking in constant-time
IP-adressen niet opgeslagen, alleen als gepepperde SHA-256 voor rate limiting en misbruikdetectie
Honeypot anti-spam, 5 inzendingen per uur per IP
Admin endpoint achter HTTP basic auth met bcrypt (12 rounds) en aparte rate limit
Sec-Fetch-Site check tegen CSRF link-baiting op het admin endpoint
CSV-export beschermd tegen formula injection
PHP display_errors uit in productie, alle errors gelogd
Volledige audit_log van alle relevante events
Hosting binnen de EER, geen analytics, geen tracking, geen cookies
Grondslag:
Toestemming (AVG 6.1.a). Ondersteund door een gerechtvaardigd belang van Polestar 4 eigenaren om als groep gehoord te worden. Bewaartermijn: petitie + 6 maanden, daarna verwijdering of anonimisering. Rechten op inzage en verwijdering via privacy@polestar4-petitie.nl. Persoonsgegevens worden uitsluitend met Polestar gedeeld onder een doelbindings- en geheimhoudingsafspraak. Bij ontbreken van die afspraak alleen geaggregeerde cijfers.
Niet gelieerd aan Polestar:
Voor de duidelijkheid: dit is een onafhankelijk eigenaarsinitiatief, ik heb geen commercieel belang. Polestar en aanverwante merken zijn eigendom van Polestar Performance AB. De naam wordt uitsluitend ter identificatie van het voertuigmodel gebruikt.
Wat ik vraag:
Vul het formulier in als je deze petitie wilt steunen. Vertel het door aan andere P4-eigenaren die je kent. Feedback op de probleemlijst kan hier of via info@polestar4-petitie.nl.
Bedankt voor het meedenken in dit topic, jullie input vormt letterlijk de inhoud van de petitie.
Goed bezig en succes! Ik rijd dus een PS2 dus voor mij heeft het geen nut. Bovendien is de PS2 zoals gezegd al behoorlijk stabiel en goed, al heb ik nog wel wat puntjes die ik wel meld bij Polestar support. Hoewel ze het goed oppakken weet ik ondertussen wel dat er toch niks mee gebeurt dus ik meld ook steeds minder. De PS2 is ook bezig aan zijn laatste levensfase, volgend jaar komt de opvolger dus ik snap ook wel dat er geen ontwikkeling meer zit in de PS2. Hooguit op gebied van AAOS systeem breed bekeken (zo komt er een gave Maps update aan).loewie1984 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:53:
[...]
Ik wil dit prima organiseren. De voorgestelde aanpak is dat ik hier de lijst presenteer van bevindingen nogmaals opgeschoond, ontdubbeld.
En dat ik iedereen in dit topic een keertje tag met of hij zij bereid is zich hieraan te verbinden. En dan wil ik vervolgens een lijst met persoonsgegevens en polestar accounts indienen (doorgaans het e-mail adres waarmee je jouw polestar account hebt aangemaakt), zodat polestar ook kan valideren dat de personen echt zijn. Hierbij zou het helpen als een ieder de op dat moment draaiende versienummer van zijn firmware door wilt geven.
Ik hoop dat jullie PS4 wagens dezelfde positieve upgrades en updates krijgen die de PS2 eerder ook heeft gehad en echt nodig had. Succes!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Hier zou de EU echt een stokje voor moeten steken. Dat fabrikanten zich in blijven zetten voor kwaliteitsupdates of de boel anders verplicht opensource moeten maken. Ook dat hele gezeur over ontwikkelen, wat ik op een avond met claude code uit de grond stamp als ict'er maar non-developer, dat kunnen ze bij Polestar toch ook? Hoe moeilijk is het om extra test routines of condities in je software op te nemen dat als je op play drukt spotify begint te spelen? Want bij koude start doet ie dat niet, maar als ik 10 minuten de auto in en uit ben wel. Dat is toch zeker zo op te lossen.Hoewel ze het goed oppakken weet ik ondertussen wel dat er toch niks mee gebeurt dus ik meld ook steeds minder. De PS2 is ook bezig aan zijn laatste levensfase
Gelukkig ervaar ik weinig problemen met de PS4 behalve één hele grote: De Lane Assist is erg slecht en gevaarlijk, kan echt niet.
Zelf vind ik het storend dat een update de functionaliteit / veiligheid van mijn voertuig kan verminderen. Op 4.2.9 was Lane Assist niet perfect maar enigszins acceptabel en wist ik dat het alleen nog maar beter kon worden. Nu heeft Polestar laten zien dat updates de situatie (enorm) kunnen verslechten. Nu is het haast veiliger om alle lane keeping functies, die er voor de veiligheid in zitten, uit te zetten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een merk als Polestar..
Er moet haast iets fout zijn gegaan in de testprocedure, bijv alleen op een testterrein getest zonder ander autos, of alleen op tweebaanswegen en niet op snelwegen / linkerbaan. Ik ben niet bekend met de wegen in Zweden, misschien hebben ze niet zoveel snelwegen met twee of meer banen per richting. Hier merk ik dat de lane assist op de linkerbanen heel veel aan het duwen is naar rechts, ook richting andere autos die soms rechts uitgelijnd zijn op de rijbaan. Punt is, dat als ze de Lane Assist verbeteren zonder dit onderliggende probleem (in testprocedure of ergens) op te lossen, dat we dit weer kunnen meemaken.
Ook ontbraken release notes voor deze Lane Assist update. Ik had bij zo'n grote update wel op zijn minst een regel verwacht in de release notes. Zo'n silent tweak is vervelend omdat je als gebruiker een verandering denkt te merken maar niet weet of het aan jezelf of aan de software ligt. In dit geval was het wel duidelijk, maar dat is niet altijd.
Zaken waar ik me niet aan stoor en prima mee kan leven:
- Elektrochromatisch dak vergeet soms zijn setting. Dit ging een paar maanden plotseling goed, maar afgelopen week opeens weer niet.
- Soms traag opstarten van Android Automotive.
- Twee keer gehad dat de auto geen internet had tijdens het rijden (vanaf het instappen al).
[ Voor 11% gewijzigd door DaWouw op 12-06-2026 14:48 ]
Dank voor de tijd die je er in wil investeren! Misschien zou je 'm ook op Facebook kunnen delen (bijvoorbeeld https://www.facebook.com/groups/polestar4nlbclub). Dan pak je een groter deel van de Nederlandse (en Belgische) berijders.loewie1984 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:27:
Goedemorgen we zitten al op 11 inzendingen (incl. mijzelf) keep it coming en dank voor het vertrouwen. Ik heb autoblog.nl trouwens getipt, ben benieuwd of ze het aandurven..
Ik heb 'm gisteren ook ingevuld. Ik ervaar gelukkig weinig problemen en ondanks de manier waarop Polestar Support mij te woord staat heb ik eerlijk gezegd weinig hoop op concrete verbeteringen. De communicatie vanuit Polestar blijft vaag.
De problemen met de conneciviteit zijn bij mij opgelost. Vanuit HQ Zweden is er een aanpassing gedaan aan mij Vodafone account. Ik vermoed dat de roaming restricties bij mijn simkaart zijn weggehaald en de sim nu op alle netwerken kan roamen. Sinds die tijd zie ik na het verlaten van de parkeergarage een iets langere periode dat de verbinding off line blijft maar als die daarna in de lucht komt zijn er tot op heden geen issues meer geweest met het de verbinding. Zit toevallig zelf in deze business en weet uit ervaring dat handover op netwerken bij Vodafone een issue is en vaak een reset van het modem eist in tegenstelling tot andere providers.loewie1984 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:23:
Allereerst gefeliciteerd aan diegene die zich recent eigenaar mogen noemen van een Polestar 4.
Ik las her en der dat men de bugs aan de software nog niet als storend heeft ervaren.
Ik heb laatst alle pagina's uit dit topic gedumpt naar text file en chatgpt een analyse laten maken. Ik weet nog niet wat de beste manier is (of we er een petitie van moeten maken of invidiueel support tickets) maar er is wel degelijk genoeg aan de hand op software matig gebied.
Een samenvatting:
Prioriteit Thema Ernst 1 ACC / Pilot Assist gedrag Hoog (veiligheid) 2 Connectiviteit (5G/Vodafone/online diensten) Hoog 3 Sleutel / Digital Key / toegang voertuig Hoog 4 Camera's, HUD en spiegelcamera Middel-Hoog 5 Software stabiliteit en instellingen die resetten Middel 6 Polestar App functionaliteit Middel 7 Bluetooth / Audio / Carkit Middel 8 Laadfunctionaliteit en batterijvoorverwarming Middel
Klacht Melders ACC grijpt onverwacht in 2FeO2, jappienator, P2Hattem, dnns85, StaTweakers ACC remt zonder reden dnns85, StaTweakers ACC reageert te laat jappienator Pilot Assist rijdt onrustig P2Hattem, StaTweakers Lane Change Assist geeft foutmeldingen Marcosotthewes Knoppen ACC reageren vertraagd P2Hattem Pilot Assist werkt soms helemaal niet P2Hattem
Klacht Melders Geen mobiele data 2FeO2 Vodafone-connectiviteit wegvallen Marcosotthewes Online diensten verdwijnen na parkeergarage HVAHVA Geen mogelijkheid tot TCAM-reset HVAHVA 5G werkt soms wel / soms niet Meerdere
Klacht Melders Auto opent niet direct 2FeO2 Sleutel werkt soms niet Tonton999 Digital Key ontbreekt bij introductie Marcosotthewes App communiceert niet correct met auto Tonton999
Klacht Melders Achteruitkijkcamera valt uit izzet3838 Vervuilingsmelding terwijl camera schoon is izzet3838 Camera's beslaan 2FeO2 HUD werkt soms niet Tonton999, P2Hattem Camera support werkt onvoorspelbaar Tonton999
Klacht Melders Instellingen resetten zichzelf dee2me Performance mode reset jappienator Radio staat telkens uit jappienator Willekeurige stuurverwarming dee2me Stuurknoppen reageren niet 2FeO2 Software algemeen instabiel Meerdere
Klacht Melders App communiceert maar één richting op Tonton999 Voorverwarmen beperkt instelbaar 2FeO2 Geen geavanceerde klimaatinstellingen Meerdere
Klacht Melders Bluetooth valt uit Tonton999 Slechte carkitkwaliteit JOJOJO, GuiltyNL Audio-instellingen incompleet 2FeO2
Klacht Melders Batterijvoorverwarming werkt niet Meerdere Laadsessie omslachtig stoppen izzet3838 Problemen met publieke laadpalen jappienator
Cluster Geschat aantal meldingen ACC / Pilot Assist 35+ Ghost Braking 15+ Knoppen stuur / ACC bediening 10+ Connectiviteit Vodafone 15+ Sleutel / keyless toegang 12+ Camera / HUD / spiegel 12+ Profiel- en instellingenresets 8+ Polestar App beperkingen 8+ Audio / Bluetooth 6+ Laadfunctionaliteit 6+ Batterijvoorverwarming 5+ Warmtepomp / klimaatregeling 5+ Alarm / sensoren 5+ Deurhendels 4+ Opvallend is dat sommige klachten terugkeren over meerdere softwareversies heen:
Klacht Melders Ghost braking 2FeO2, Marcosotthewes, DJR, Inter18, meerdere Onverwachte noodrem DJR ACC gevaarlijke ingrepen 2FeO2 Pilot Assist zwalkt GuiltyNL, P2Hattem Pilot Assist schakelt uit Frits S., GuiltyNL Lane keeping stuurt onverwacht Inter18 ACC niet beschikbaar tijdens rijden Frits S. Sensorwaarschuwingen onterecht Marcosotthewes
1.7
4.1.9
4.1.10
4.2.4
4.2.6
4.2.8
Daardoor kun je richting Polestar aantonen dat bepaalde issues niet incidenteel zijn maar structureel.
En nogmaals benadrukken hoe gevaarlijk ACC is:
Categorie Aantal unieke melders (minimaal) Opmerking ACC expliciet omschreven als levensgevaarlijk / zelfmoord-assist 2 Letterlijke kwalificatie door gebruikers zelf Gevaarlijke ACC-ingrepen 3-5 Onverwacht gedrag met veiligheidsimpact Onterecht hard remmen (Ghost Braking) 4-6 Meest terugkerende veiligheidsklacht Onterechte noodstop 1-2 Hoogste ernstcategorie Spontaan uitvallen ACC/Pilot Assist tijdens rijden 2-3 Kan leiden tot onverwachte voertuigreacties Foutieve verkeersbordherkenning met snelheidsaanpassing 3-5 Kan onverwacht afremmen veroorzaken
Melder Incidenttype Veiligheidsclassificatie 2FeO2 ACC onbruikbaar, meerdere gevaarlijke ingrepen tijdens rijden Kritiek dee2me "Pilot Assist is eerder zelfmoord assist"</td]
Kritiek DJR Onterechte noodremactie terwijl fietsers op ruime afstand reden Kritiek Frits S. ACC/Pilot Assist valt tijdens rit spontaan uit Hoog P2Hattem Meerdere onverwachte remacties op snelweg Hoog GuiltyNL ACC remt regelmatig onnodig hard Hoog k-jah ACC remt agressief af naar ingestelde snelheid Middel-Hoog Inter18 Onverwachte stuurcorrecties lane keeping assist Hoog Marcosotthewes Onterechte sensorwaarschuwingen en ADAS-gedrag Middel-Hoog
Melder Letterlijke kwalificatie Type 2FeO2 "ACC onbruikbaar, levensgevaarlijk"</td]
Expliciete veiligheidswaarschuwing dee2me "Pilot Assist is eerder zelfmoord assist"</td]
Expliciete veiligheidswaarschuwing Lijkt me dat Polestar nog wat werk aan de winkel heeft, en eigenlijk zouden we een grotere vuist moeten kunnen maken dan dat Polestar zich kan verschuilen achter dat dingen werken als design. Wat mij betreft gooien ze AAOS open voor alle niet vitale functies zodat we zelf zaken op kunnen lossen.
Conclusie Waarde Unieke melders met veiligheidsgerelateerde ACC/Pilot Assist klachten</td]
10-15+</td]
Meldingen van Ghost Braking</td]
15+</td]
Letterlijke verwijzingen naar levensgevaarlijk of zelfmoord-assist</td]
2</td]
Meldingen van spontane uitval ADAS-systemen</td]
Meerdere</td]
Veiligheidsniveau voor gezamenlijke escalatie</td]
Hoog</td]
Komt er een sensitivity level van het ingrijpen van ACC (zodat je zelf niveau's in kan stellen) maar het lag ook aan het ADAS systeem wat Polestar gebruikt t.o.v. Volvo. Ik vind dat ontzettend jammer want het verpest eigenlijk een heel fijn systeem.
Over het camera gebeuren, bij mij dus ook bij objecten van voren schakelt ie niet over naar camera.
Play knop werkt niet altijd met spotify (moet je als nog het scherm aanraken) en Polestar schuift het gewoon van zich af als works by design.
Iemand ooit al een keer de kofferbak met zijn voet open gekregen (dit functie zit in de auto toch) mij nog geen een keer gelukt...
https://www.polestar.com/fr/offers/?model=Polestar+3
[ Voor 12% gewijzigd door JustTrying op 13-06-2026 10:20 ]
Vind ik wel bijzonder jammer voor mijn P4. Ook dit maakt het niet veel beter
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp
Bijzonder treurig als dit waar blijkt te zijn. Toen ik tijdens de orientatie bij de Polestar space in Amsterdam kwam werd mij verteld dat de beschikbaarheid van Park Assist Pilot en de Android digitale sleutel een kwestie van maanden zou zijn. Inmiddels 1,5 jaar later en het een is nog niet beschikbaar en het ander komt blijkbaar helemaal niet naar mijn auto.
Pilot assist / cruise control - remingrepen heel onrustig
bellen met galm
ruis bij linker spiegel - maandag naar de Volvodealer
trage opstart systeem
deurgrepen : soms trage reactie en ook soms geen reactie, soms moet ik mijn mobiel activeren, soms zelf met de app de deuren opendoen - als de grepen te traag gaan, dan ga je zelf proberen de grepen te openen met als gevolg dat ze soms juist dichtgaan
reed eerder in een PS2 Performance en een P4SM, nu P4DM - vertrouwen in Polestar wordt niet beter
[ Voor 11% gewijzigd door podloot op 14-06-2026 06:42 ]
nou de SM viel tegen :Arjan90 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:52:
@podloot Begrijp me niet verkeerd, maar als je vertrouwen lager is geworden waarom ben je dan van een SM naar een DM gegaan? Dat klinkt wat tegenstrijdigWat heeft er voor gezorgd dat je ondanks deze irritaties toch weer voor een PS4 bent gegaan?
- met gladheid, had er dan ook nog wel zomerwielen en gleed een keer van de weg en mistte net een boom
- bulten in de weg gingen niet soepel met langzaam rijden, bijvoorbeeld mijn oprit achteruit
- en met de boottrailer had ik ook minder grip
- hij had ook minder direct de power paraat dan ik gewend was met de PS2 performance,
met de P4DM is dit allemaal weer top, als grotere auto wel minder strak dan de PS2 performance
ik ben trouwens blij met de auto, het is niet dat ik met tegenzin ga rijden ofzo
[ Voor 5% gewijzigd door podloot op 14-06-2026 11:10 ]
Heeft iedereen de Aero inzet voor het verbruik er nog in zitten? Of zijn er mensen die dit verwijderd hebben op de 20 inch velgen?
Ik kan de auto naar alle waarschijnlijkheid op 25 of 27 juni ophalen
Misschien ook hier droppen: https://www.polestar-forum.com/forums/polestar-4-forum.61/.loewie1984 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:14:
Dank voor jullie support we zitten ondertussen op 15 inzendingen totaal. Had iemand deze link al gedropt of willen droppen op facebook en zijn er nog meer communities ergens op het internet waar het over de Polestar 4 gaat. Reddit misschien?
Dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de spiegelpakken of de zwarte kunststof kappen die naast de spiegels zitten.podloot schreef op zondag 14 juni 2026 @ 06:29:
ruis bij linker spiegel - maandag naar de Volvodealer
[ Voor 21% gewijzigd door BenJoep op 14-06-2026 21:06 ]
Voel je vrij om te droppen als je een account hebtBenJoep schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:55:
[...]
Misschien ook hier droppen: https://www.polestar-forum.com/forums/polestar-4-forum.61/.
[...]
Dat wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de spiegelpakken of de zwarte kunststof kappen die naast de spiegels zitten.
Die heb ik nooit aangemaakt, ik kiekt er alleen soms even.loewie1984 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:25:
[...]
Voel je vrij om te droppen als je een account hebt
Hierbij een samenvatting tot dusver:
Polestar 4 Petitie - tussenstand
In de afgelopen vier dagen zijn er 17 bevestigde inzendingen binnengekomen via polestar4-petitie.nl. Samen goed voor 440 individuele probleem-stemmingen en een gewogen impact van 2.806 punten (schaal 0-10). Alle inzenders rijden firmware P4.2.11.
Even een geanonimiseerde tussenstand, want de signalen tekenen zich nu al duidelijk af.
Gewogen impact per categorie
- Rijhulp en veiligheid: 568 (17/17 eigenaren)
- Infotainment en software: 406 (17/17)
- Sleutels en toegang: 337 (16/17)
- Camera's en zicht: 335 (14/17)
- Klimaat en comfort: 275 (14/17)
- Laden en bereik: 251 (14/17)
- Over-the-air updates: 227 (15/17)
- Connectivity en app: 225 (15/17)
- Bouwkwaliteit en afwerking: 126 (10/17)
- Service en support: 56 (6/17)
Top 10 zwaarste klachten (gewogen som)
- Lane Keep Assist te agressief / verkeerde stuurcorrecties - 107 punten, 14 eigenaren
- Trage profiel-opstart infotainment (eerst profiel 1, dan wisselen) - 90 punten, 13 eigenaren
- Nieuwe update verslechtert Pilot Assist / Lane Keep - 90 punten, 11 eigenaren
- Pilot Assist onbetrouwbaar voor dagelijks gebruik - 89 punten, 11 eigenaren
- Bestuurdersaandacht-detectie geeft valse meldingen - 85 punten, 15 eigenaren
- Spotify start niet automatisch bij instappen - 82 punten, 11 eigenaren
- ACC phantom braking (onverwacht remmen) - 79 punten, 14 eigenaren
- Dashcam neemt alleen vooraan op, niet achteraan - 77 punten, 10 eigenaren
- Pilot Assist pingpongt tussen rijstrooklijnen - 70 punten, 11 eigenaren
- Deurhendels schuiven dicht terwijl je instapt - 69 punten, 12 eigenaren
Meest breed gedragen klachten (aantal unieke eigenaren)
- Aandacht-detectie valse meldingen: 15/17 eigenaren
- Lane Keep Assist agressief: 14/17
- ACC phantom braking: 14/17
- Trage profiel-opstart: 13/17
- Deurhendels schuiven dicht: 12/17
Korte conclusie
De rijhulpsystemen zijn de zwaarst gewogen pijn. Dat sluit nauwelijks aan bij hoe Polestar de auto positioneert op veiligheid en techniek. Daarnaast valt op dat updates (ota-regressie-pa) bij meerdere eigenaren dingen verslechteren in plaats van verbeteren, terwijl andere fixes maandenlang uitblijven.
De data wordt onverkort meegenomen in de aanbieding aan Polestar zodra de drempel bereikt is. Voor verificatie kunnen zij de inzenders matchen tegen email en VIN. Persoonsgegevens delen we alleen onder een NDA met Polestar zelf, publiek blijft alles geaggregeerd zoals hierboven.
Heb je nog niet ingediend en herken je een groot deel van bovenstaande? polestar4-petitie.nl - duurt ongeveer vijf minuten.
Bedankt voor het meedoen en blijven aanvullen, alle gewichten samen vormen straks de petitie.
Dit had ik ook. Maar is makkelijk op te lossen. Werkt sindsdien feilloos.eerst profiel 1, dan wisselen
Zie Wim Leers in "Het grote Polestar 4 Topic"
[ Voor 6% gewijzigd door Wim Leers op 16-06-2026 14:14 ]
Het verkeerd laden is inderdaad op te lossen door de juiste sleutel te alloceren. Maar het probleem is breder.Wim Leers schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:14:
Tweede zwaarste klacht:
[...]
Dit had ik ook. Maar is makkelijk op te lossen. Werkt sindsdien feilloos.
Zie Wim Leers in "Het grote Polestar 4 Topic"
Ik ben doorgaans de straat al uit voor mijn eigen profiel ingeladen is. Dat duurt ook een eeuwigheid en was geen enkel probleem in de eerdere softwareversies. Dat is een jaar geleden mis gegaan en nooit meer echt gefikst.
als ik die petitie op een avond krijg gevibecode, dan denk ik dat ik binnen een maandje wel alle software issues van polestar opgelost krijg met fable 5
het punt van de pedaldrive daar had ik ook last van, maar dat kwam omdat ik de cruise control niet goed aanvoelde waardoor ik zelf de pedaldrive veranderde - naar mijn idee zou het dus goed kunnen dat dit geen fout is van Polestar maar een gebruikersgewenning
dat is soms ook irritant als de deuren niet vlot reageren op mijn sleutel of zelfs niet reageren, dan ga ik op de knop drukken zodat de greep naar buiten komt maar dan is de auto alsnog opengegaan waardoor mijn ingreep ervoor zorgt dat de grepen weer naar binnen gaan - ik zou dat zelf nooit zo willen ontwerpen, een onbetrouwbare of wisselvallige reactiesnelheid is ver af van klantvriendelijk en voorspelbaar gedrag - als ontwerper zou ik ervoor kiezen om geen automatische deurgrepen te leveren als ik niet kon garanderen dat dat vlekkeloos en vlot werkt - dan is de situatie weer voorspelbaar geworden wat rust geeft voor de gebruiker
Dit herken ik ook. Dit heb ik ook bij de setting voor volume verhoging bij ruis/harder rijden. Die heb ik al vaak op 'laag' gezet en hij staat vaak weer op 'gemiddeld'podloot schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:14:
bij mij raak ik ook soms de profielinstellingen kwijt, dan staat het stuur weer verder van mij af of de stoel gaat niet helemaal op mijn standaard instelling - ik ben bang dat ik dan te snel wil vertrekken en ik de procedure onderbreek waarna dat toch opgeslagen raakt - dit punt staat niet in de lijst - ben ik de enige?
het punt van de pedaldrive daar had ik ook last van, maar dat kwam omdat ik de cruise control niet goed aanvoelde waardoor ik zelf de pedaldrive veranderde - naar mijn idee zou het dus goed kunnen dat dit geen fout is van Polestar maar een gebruikersgewenning
dat is soms ook irritant als de deuren niet vlot reageren op mijn sleutel of zelfs niet reageren, dan ga ik op de knop drukken zodat de greep naar buiten komt maar dan is de auto alsnog opengegaan waardoor mijn ingreep ervoor zorgt dat de grepen weer naar binnen gaan - ik zou dat zelf nooit zo willen ontwerpen, een onbetrouwbare of wisselvallige reactiesnelheid is ver af van klantvriendelijk en voorspelbaar gedrag - als ontwerper zou ik ervoor kiezen om geen automatische deurgrepen te leveren als ik niet kon garanderen dat dat vlekkeloos en vlot werkt - dan is de situatie weer voorspelbaar geworden wat rust geeft voor de gebruiker
- The Creep drive setting is now saved to corresponding driver profiles
- Improvements to the automatic resume of stop & go when using Pilot Assist or Adaptive Cruise Control. This includes a notification informing the driver the functions must be resumed by either pressing the resume button or lightly depressing the accelerator pedal after being at a standstill for more than 10 seconds
- Improvements to the Park Assist, including an audible warning starting at 100 cm distance to objects. At 70 cm distance to the object a 360° camera view is triggered when in Drive
- Previously, the audible sensor warning was started at 130 cm distance to the object and triggered the 360° camera view at 50 cm distance
- Improvements to Road Sign Information, including a bug fix to prevent the system from reading road signs on nearby railways and viaducts
Iemand deze website al eens gezien? Erg handig om te kijken welke updates er aan komen!
https://jaybizzle.github.io/polestar4-updates/
[ Voor 71% gewijzigd door sbin op 18-06-2026 08:49 ]
Zucht weer geen grote bugfixes...sbin schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 08:47:
Update 4.2.14 komt er aan, niet echt spectaculair:
- The Creep drive setting is now saved to corresponding driver profiles
- Improvements to the automatic resume of stop & go when using Pilot Assist or Adaptive Cruise Control. This includes a notification informing the driver the functions must be resumed by either pressing the resume button or lightly depressing the accelerator pedal after being at a standstill for more than 10 seconds
- Improvements to the Park Assist, including an audible warning starting at 100 cm distance to objects. At 70 cm distance to the object a 360° camera view is triggered when in Drive
- Previously, the audible sensor warning was started at 130 cm distance to the object and triggered the 360° camera view at 50 cm distance
- Improvements to Road Sign Information, including a bug fix to prevent the system from reading road signs on nearby railways and viaducts
Iemand deze website al eens gezien? Erg handig om te kijken welke updates er aan komen!
https://jaybizzle.github.io/polestar4-updates/
Wel park assist maar geen park pilot assist. Ik heb hierover nog contact gehad met Polestar. Park pilot assist komt later dit jaar voor modeljaar 2027 en 2026 via OTA beschikbaar. Oudere modeljaren krijgen deze functie niet en het is nog onbekend of hiervoor een retrofit uitkomt.Arjan90 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:46:
Maar de huidige Polestar 4 hebben geen Park Assist toch? Omdat dit wel in de notes staat.
Ben oprecht heel benieuwd, grote kanshebber voor mij.
[ Voor 22% gewijzigd door WesleyZ op 19-06-2026 08:45 ]
Prijzen nieuw waren ook zeker 10k meer geweest, dat is ook een hoop geld. Dan had ik waarschijnlijk eerder naar een EX60 gekeken.
[ Voor 5% gewijzigd door Arjan90 op 19-06-2026 17:15 ]
Wel bijzonder dat een event waar de auto al te zien is onder NDA voor vaste klanten en dealers/verdelers het eerste echte 'nieuws' is, ik zou verwachten dat er toch ook intussen al wel een dag was aangekondigd waarop de auto ook via de media wordt gereleased, of gaat dat nog tussen nu en 7 juli gebeuren?WesleyZ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:44:
7 juli in de avond naar het Polestar Event in België om de Polestar 4 “shooting brake” te bekijken. NDA is getekend dus kan en mag helaas niets delen….
Ben oprecht heel benieuwd, grote kanshebber voor mij.
De verkoper in de showroom in Eindhoven had geen idee of en hoeveel deze variant duurder of wellicht juist goedkoper zou worden. Soms is een 'coupe' ook wel specialer/duurder dan een 'normale' versie. Die 10k extra gaat het zeker niet worden, dan gaat deze estate met 400v techniek geen verkopen draaien en gaan mensen echtwel voor de Volvo EX60.Arjan90 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:15:
Heb ook getwijfeld om op de Shooting Brake te wachten, lijkt me ook een mooie versie en nét wat praktischer, maar goed, als we echt extra ruimte nodig hebben gooien we de dakkoffer er wel op die ene keer dat het nodig is per jaarBen wel erg benieuwd wat ze ervan maken!
Prijzen nieuw waren ook zeker 10k meer geweest, dat is ook een hoop geld. Dan had ik waarschijnlijk eerder naar een EX60 gekeken.
Gezien ze bij de introductie vertelden dat er slechts ~25 bodyparts verschil is tussen beide versies zou ik verwachten dat het prijsverschil miniem is.JustTrying schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:49:
De verkoper in de showroom in Eindhoven had geen idee of en hoeveel deze variant duurder of wellicht juist goedkoper zou worden. Soms is een 'coupe' ook wel specialer/duurder dan een 'normale' versie. Die 10k extra gaat het zeker niet worden, dan gaat deze estate met 400v techniek geen verkopen draaien en gaan mensen echtwel voor de Volvo EX60.
Ja, sorry, ik bedoel vooral 10k meer omdat ik nu dus voordeel krijg op een Polestar 4 die net een maand op kenteken stond zonder kilometers. Dan tikt het hard aan qua verschil. Op catalogusprijs zal het natuurlijk nooit zoveel schelen.JustTrying schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:49:
[...]
De verkoper in de showroom in Eindhoven had geen idee of en hoeveel deze variant duurder of wellicht juist goedkoper zou worden. Soms is een 'coupe' ook wel specialer/duurder dan een 'normale' versie. Die 10k extra gaat het zeker niet worden, dan gaat deze estate met 400v techniek geen verkopen draaien en gaan mensen echtwel voor de Volvo EX60.
Updates in softwareversie P4.2.13
- De instelling voor stapvoets rijden wordt nu opgeslagen in de bijbehorende bestuurdersprofielen
- Verbeteringen aan de automatische hervatting van stop & go bij gebruik van Pilot Assist of adaptieve cruisecontrol. Dit omvat een melding waarin de bestuurder wordt geïnformeerd dat de functies moeten worden hervat door op de hervatknop te drukken of door het gaspedaal licht in te drukken nadat de auto langer dan 10 seconden stil heeft gestaan
- Verbeteringen aan de parkeerhulp, waaronder een waarschuwingsgeluid dat begint vanaf een afstand van 100 cm tot objecten. Op een afstand van 70 cm tot het object wordt een 360°-camerabeeld geactiveerd wanneer de auto in de rijstand staat
Voorheen ging de geluidswaarschuwing van de sensor af op een afstand van 130 cm tot het object en werd het 360°-camerabeeld geactiveerd op een afstand van 50 cm - Verbeteringen aan de verkeersbordherkenning, waaronder een bugfix om te voorkomen dat het systeem verkeersborden op nabijgelegen spoorwegen en viaducten leest
Heeft iemand al informatie over wanneer die versie dan zal worden aangekondigd in de media? Ik neem aan dat de auto niet opeens morgen wordt onthuld, maar dat er allereerst een datum wordt gecommuniceerd?
Polestar Insurance kreeg ik nog als tip van ze, want die zou vaak goedkoper zijn, maar die is meer dan 2x zo duur
[ Voor 11% gewijzigd door Arjan90 op 24-06-2026 12:21 ]
Ik was benieuwd, maar volgens mij werkt het anders. Er komt in de bestaande sleutel een chip tussen de batterij en de printplaat. Als je stilstaat schakelt die de verbinding uit. Je krijgt een certificaat voor de sleutel.Arjan90 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:00:
Een middagje bellen verder en er lijken geen aanbieders te zijn die Klasse 3 aanbieden voor de Polestar 4, dat wil zeggen: dat kan wel, maar dan moet je een heel eigen alarmsysteem laten inbouwen in plaats van gebruik te maken van het alarmsysteem van Polestar (kortom, dubbelop). Dan zit je ook vast aan een extra handzenderIk heb er echt nooit aan gedacht om hiernaar te vragen en vind het ook echt bizar dat dit niet geregeld is door Polestar. Sterker nog: hij is niet eens aangemeld bij de SCM, in tegenstelling tot de Polestar 1, 2 en 3. Ik heb maar even bij Polestar gevraagd hoe dat nou zit, want als dat wel zo is kunnen ze gewoon het Polestar Alarm keuren, kan ik de sleutels laten aanpassen en dan ben je al klaar. Maar ik heb van de verzekering "maar" 2 maanden gekregen, dus het schiet niet echt op zo
Wel suf dat het er niet standaard in zit en je dus nog een keer een 100 moet neerleggen.
Ik ga het hoe dan ook aanleveren aan Polestar. Ik had de Chief Architect van Polestar op LinkedIn benaderd van Polestar das 'gewoon' een Nederlander maar die reageerd niet op mijn verzoek. Dus ik moet even een andere ingang zoeken.
Daarnaast v.w.b. mijzelf heb ik vandaag na 3 maanden Polestar 4 gereden te hebben de aangetekende brief naar de dealer op de bus gedaan dat ik de koopovereenkomst wil ontbinden. Het absurde onvoorspelbare gedrag van ADAS op de snelweg maakt serieus dat ik me niet veilig voel in mijn eigen auto. Dat heb ik onderbouwd met allerlei internet posts over het systeem, maar ook publicaties.
Binnen 12 maanden kan dit nog, ik heb gevraagd om coulance en een oplossing te zoeken samen met de dealer in de vorm van een andere auto of het software probleem op te lossen (zie ik niet gebeuren) en anders wil ik naar de geschillencommissie voertuigen. Ik heb de dealer aangeboden een gebruiksvergoeding te betalen voor de 5k km die er nu op staat.
Ik had al her en der gevraagd of ik de auto kon inruilen, ja als ik bereid was 12K af te schrijven wel ja. Dat is erg onredelijk voor een auto met een catalogus waarde van 62900 van 9 maanden oud (zelf 53750 betaald, dealer wilde ergens rond de 42000 ervoor geven).
[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 24-06-2026 19:44 ]
Al naar Univé gekeken? Daar heb ik mijn standaard P4 gewoon kunnen verzeketen tegen een heel aantrekkelijke premie. Althans: ik zit wel op 80% korting dus dan valt het al snel mee.Arjan90 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:20:
Volledig verbaasd (en verrast) dat de Polestar 4 geen Alarmklasse 3 heeft. Zelfs mijn Skoda Enyaq heeft dit en het wordt ook vereist door de verzekeraar die ik heb. Ik heb gekeken bij bijv. Allianz Direct, maar die rekent een premie van ruim 80% meer (!). Kortom, ik zal nog even een "extra" kostenpost moeten incasseren voor de verzekering. Ik moet wel even goed onderzoeken hoe dit zit, want ik zie allemaal mitsen en maren met SCM Alarmklasse 3 in combinatie met sleutels e.d.![]()
Polestar Insurance kreeg ik nog als tip van ze, want die zou vaak goedkoper zijn, maar die is meer dan 2x zo duur(wat eigenlijk altijd mijn ervaring is met die merk verzekeringen).
Ik ga de RDW eens aanschrijven met al onze ervaringen. Geen idee of dat enig effect heeft maar niet geschoten is altijd mis.loewie1984 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:43:
Nou even een update over de Polestar 4 petitie. We zijn blijven steken op 25. Ik had er meer van verwacht. Nadat ik op het Polestar forum gepost had, daar was geen animo want ze hebben daar een excelsheetje (wooptiedoo) en op reddit was het ook maar matig.
Ik ga het hoe dan ook aanleveren aan Polestar. Ik had de Chief Architect van Polestar op LinkedIn benaderd van Polestar das 'gewoon' een Nederlander maar die reageerd niet op mijn verzoek. Dus ik moet even een andere ingang zoeken.
Daarnaast v.w.b. mijzelf heb ik vandaag na 3 maanden Polestar 4 gereden te hebben de aangetekende brief naar de dealer op de bus gedaan dat ik de koopovereenkomst wil ontbinden. Het absurde onvoorspelbare gedrag van ADAS op de snelweg maakt serieus dat ik me niet veilig voel in mijn eigen auto. Dat heb ik onderbouwd met allerlei internet posts over het systeem, maar ook publicaties.
Binnen 12 maanden kan dit nog, ik heb gevraagd om coulance en een oplossing te zoeken samen met de dealer in de vorm van een andere auto of het software probleem op te lossen (zie ik niet gebeuren) en anders wil ik naar de geschillencommissie voertuigen. Ik heb de dealer aangeboden een gebruiksvergoeding te betalen voor de 5k km die er nu op staat.
Ik had al her en der gevraagd of ik de auto kon inruilen, ja als ik bereid was 12K af te schrijven wel ja. Dat is erg onredelijk voor een auto met een catalogus waarde van 62900 van 9 maanden oud (zelf 53750 betaald, dealer wilde ergens rond de 42000 ervoor geven).
Als ik kan helpen graag.Jugonoot04 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:01:
[...]
Ik ga de RDW eens aanschrijven met al onze ervaringen. Geen idee of dat enig effect heeft maar niet geschoten is altijd mis.
Dank voor de tip! Als ik 80% korting had, had ik inderdaad wat opties. Maar ik heb een negatief aantal schadevrije jaren doordat vandalen vorig jaar mijn auto te grazen hebben genomen in Amsterdam en de politie deed er precies niets mee ondanks dat er camera's waren.Jugonoot04 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:58:
[...]
Al naar Univé gekeken? Daar heb ik mijn standaard P4 gewoon kunnen verzeketen tegen een heel aantrekkelijke premie. Althans: ik zit wel op 80% korting dus dan valt het al snel mee.
Ja, het is wel iets prijziger. Maar... De Polestar 4 is kennelijk in basis al niet SCM gecertificeerd, waardoor dat niet kan. Anders zou dat inderdaad een optie zijn, je krijgt dan inderdaad een chipje erbij en als de batterij leeg is moet je hem bij een gecertificeerd station laten vervangen.SirLenncelot schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:02:
[...]
Ik was benieuwd, maar volgens mij werkt het anders. Er komt in de bestaande sleutel een chip tussen de batterij en de printplaat. Als je stilstaat schakelt die de verbinding uit. Je krijgt een certificaat voor de sleutel.
Wel suf dat het er niet standaard in zit en je dus nog een keer een 100 moet neerleggen.
Dus kom je op een, vergeef me, kut oplossing. Wellicht dat de verzekering ook Klasse 4 accepteert, kost meer per maand maar heeft wel minder compromis.
M'n auto stond gisteren heel de dag vol in de zon, bij het wegrijden hoorde ik overal gekraak vanuit de A-stijl / rond het raam lijkt het wel.BenJoep schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:53:
Hebben meer mensen met dit warme weer en een wat hogere snelheid (130 a 140km/h) dat de auto meer kraakt/rammelt vanuit de A-stijl? 🤷♂️
Het echte ontdekken begon natuurlijk pas buiten, toen ik de auto nog even rustig aan de kant heb gezet, Spotify even heb ingesteld, etc. De binnenspiegel moet ik uiteraard nog even aan wennen, maar het wende al snel. Pilot Plus werkte ook direct prima, kon goed van rijstrook wisselen en hield me netjes tussen de lijnen. Misschien iets aan de linkerzijde, maar dat zal dan wel iets van Geely zijn want de Zeekr 7X deed dat ook (hoewel die veel meer aan de linkerzijde plakte). Favorieten moet ik ook nog even naar kijken, maar dat komt vanzelf wel.
Eerste indruk ook nu weer ijzersterk: fijne auto om te rijden, stukje stiller nog dan de Enyaq en op alle vlakken (behalve ruimte in de kofferbak) echt een flinke stap vooruit. Software werkt lekker snel en responsief. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar nog geen gekke dingen gehad met de software
Dat zal echter vooral moeten blijken uit kilometers maken, voor nu een goede eerste indruk.
Mijn werkgever/LM verplicht een SCM klasse 3 Alarm vanaf 50k cataloguswaarde, anders moet dit verplicht als optie gekozen worden. Ik heb dit niet gedaan er vanuitgaande dat de P4 SCM 3 is gecertificeerd en heb hier niets van gehoord.Jugonoot04 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:58:
[...]
Al naar Univé gekeken? Daar heb ik mijn standaard P4 gewoon kunnen verzeketen tegen een heel aantrekkelijke premie. Althans: ik zit wel op 80% korting dus dan valt het al snel mee.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Hier idem dito.Animal_X schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:51:
[...]
Mijn werkgever/LM verplicht een SCM klasse 3 Alarm vanaf 50k cataloguswaarde, anders moet dit verplicht als optie gekozen worden. Ik heb dit niet gedaan er vanuitgaande dat de P4 SCM 3 is gecertificeerd en heb hier niets van gehoord.
"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."
Heb je hier wat achterliggende informatie/bronnen voor? Ik wacht ook nog even op Polestar, alles wat ik heb om mijn verzekeraar te overtuigen gaat helpen! Ik had al wel wat dingen opgezocht, maar kon niet écht de harde data vinden.Animal_X schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:40:
Ik heb het even uitgezocht en de P4 voldoet aan alle eisen voor een SCM klasse 3 alarm, inclusief relay-attack bescherming via ultra-wideband connectiviteit met de sleutel. Ik zou dus gewoon even verder kijken bij een andere verzekeraar zoals hierboven al aangegeven.
En als dit zo is moet Polestar het gewoon even regelen met SCM
[ Voor 12% gewijzigd door Arjan90 op 27-06-2026 16:35 ]
- Snelkoppeling wat omgezet zodat ik het mistachterlicht altijd kan aan- en uitzetten zonder in menu's te duiken. Ik kon geen mistvoorlicht vinden, maar zag dat dit kennelijk automatisch gebeurt
- Ik heb iets aangepast, maar weet niet wat
, waardoor ik bij langzamer rijden en als ik het knipperlicht gebruik automatisch alle camera's zie. Best cool hoe hij dan de auto in 3D laat zien, beetje jammer dat hij een witte auto toont want dat is niet de kleur die ik heb
Jammer Polestar!
- Ik moet de zijspiegels nog even apart instellen voor achteruitrijden, net uitgezocht dat ik dit moet doen als hij in de achteruit staat
- Het wisselen van rijstrook met Pilot Plus gaat goed, maar soms "onderbreekt" hij, ik heb het idee dat ik dan zelf iets doe waardoor ik zijn proces onderbreek maar dat gaat wel een beetje abrupt
- ACC inclusief Lane Keep werkt vooralsnog prima in meerdere omstandigheden (ook met volledig versleten strepen op de weg)
- Als ik in de vooruit sta en wissel naar achteruit, kan dat zonder tussentijds stil te staan, erg fijn (net als mijn vorige auto).
- Gimmick: De achteruitkijkspiegel verschuift automatisch naar links of rechts als ik het knipperlicht gebruik, maar gezien ik mijn zijspiegels gebruik vind ik dat wat minder toegevoegde waarde
- De achteruitkijkspiegel ben ik inmiddels aan gewend, grappig hoeveel beter je naar achter kan kijken. De resolutie van de camera/het scherm had van mij nog wel wat scherper gemogen.
- De Polestar verkoper gaf aan dat de laadkabel wel voor in de frunk paste, maar met een 22kWh kabel was dat wel aardig "duwen". Maar prima plek voor de kabel!
Die stickers aan de zijkant gaan er trouwens wel af, ik rij niet met een showmodel
[ Voor 5% gewijzigd door Arjan90 op 27-06-2026 16:39 ]
:strip_exif()/f/image/ooLQXZBBfZajqo8OmbFKkcPq.jpg?f=fotoalbum_large)