• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 17:54
Animal_X schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Het lijkt er dus op dat niet iedereen je ervaring en analyse deelt. Ik zelf overigens ook niet. Het enige dat mij wat stoort is dat lane assist links je te snel terug duwt nog voordat je over de doorgetrokken streep rijdt, en het snelle afremmen wanneer je boven de ingestelde ADAS snelheid zit en gas terug neemt. Echter, iedere auto heeft zijn eigen kuren weet ik na 10+ auto's, en met die paar P4 kuren is mij betreft prima mee te leven.
Ik neem je ervaring echt serieus @Animal_X . Heb jij werkelijk geen last van het nerveuze gedrag van ADAS? Geen abrupte stuurcorrecties? Als dat namelijk zo is zou het ook nog eens exemplarisch kunnen zijn en dat is mogelijk ook relevante info waar we iets mee kunnen.

Deze week toevallig een best wel gevaarlijke situatie meegemaakt. Een afbuigende rijrichting bij wegwerkzaamheden die met tijdelijke oranje strepen was aangegeven. Het systeem “begreep” die situatie echt niet goed en begon flink aan het stuur te trekken. En dan was Pilot Assist notabene uitgeschakeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Jugonoot04 op 10-07-2026 19:26 ]

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:16

Animal_X

Rodin

Misschien zijn mijn verwachtingen wat anders dan die van jou. In de gevaarlijke situatie die je schetst zou ik al voor de wegwerkzaamheden en extra gele lijnen op de weg de ADAS uitgezet hebben. De kans dat er bij de overgang van witte lijnen naar tijdelijke gele lijnen iets mis gaat is vrij groot. Dat is echter bij andere merken het zelfde. Bij mijn vorige auto's (Volvo, BMW, Mercedes) deed ik ik het zelfde. Het enige dat mij dus wel wat stoort is de te gevoelige rijstrookassistent aan de linkerzijde. Echter, niet in die mate dat ik daar niet mee kan leven. Verder is de ADAS super stabiel om hem op koers te houden m.i. Kijk, uiteindelijk is het natuurlijk ook een een rijhulp, geen FSD zoals bij Tesla.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:53
Ligt het aan mij of ziet die Polestar 4 SUV er helemaal niet echt uit als een SUV? Lijkt zo nog best een laag/lager model.... Dan ben ik ook erg benieuwd naar die volledige nieuwe Polestar SUV die nog moet komen, dat wat kleinere model die denk ik qua prijs rond de PS2 zou moeten zitten om mee te kunnen doen met de concurrentie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KM5OWYnVcNGO5GbO8_7_2LPJsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r9ZMwWifGv94NYaRW2Sfblmj.jpg?f=fotoalbum_large

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Nee, eens. Lijkt wel een mooie lijn, zal ook veel ruimte opleveren als ik kijk naar de ruimte die de Polestar 4 Coupe nu al kan bieden. Mooie aanvulling.

Van wat ik nu zie vind ik de coupé, gelukkig :+, mooier.

@Animal_X Eens, mijn Enyaq ging soms ook faliekant de mist in met wegwerkzaamheden. Wat mij betreft zetten auto's standaard de assists uit in die situaties, want je ziet dan de vreemdste bewegingen van auto's. De ene keer gaat het beter dan de andere keer, ook afhankelijk van lichtval, regen, etc.

[ Voor 41% gewijzigd door Spuugvuur op 11-07-2026 17:15 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Rtolboom
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 19:49
Mijn auto blijft hangen op versie 4.2.11. Heeft iemand anders hier ook last van?

• Spuugvuur
  • Nu online
Rtolboom schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:33:
Mijn auto blijft hangen op versie 4.2.11. Heeft iemand anders hier ook last van?
Hoe bedoel je, blijft hangen? Dat is de nieuwste versie toch? 4.2.13 komt er wel aan. Ik las ergens dat een nieuwe PS4 er al mee is afgeleverd in Noorwegen, maar nog geen OTA berichten gezien.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Kaoh
  • Laatst online: 00:30
Rtolboom schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:33:
Ik ook inderdaad, begin me ook al af te vragen waar die update blijft. Vorige heb ik al bij de dealer moeten halen. Ik hoop niet dat het weer nodig gaat zijn

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:14
Kaoh schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:04:
Ik ook inderdaad, begin me ook al af te vragen waar die update blijft. Vorige heb ik al bij de dealer moeten halen. Ik hoop niet dat het weer nodig gaat zijn
OTA updates worden altijd via de Polestar Community aangekondigd. Dat is nog niet gedaan, dus als je 'm per se wil hebben dan moet je voorlopig naar de werkplaats.

• podloot
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 22:20
Juancho schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:56:
Ligt het aan mij of ziet die Polestar 4 SUV er helemaal niet echt uit als een SUV? Lijkt zo nog best een laag/lager model.... Dan ben ik ook erg benieuwd naar die volledige nieuwe Polestar SUV die nog moet komen, dat wat kleinere model die denk ik qua prijs rond de PS2 zou moeten zitten om mee te kunnen doen met de concurrentie?

[Afbeelding]
he die wielen zouden ook mooi op de ps4dm zijn met die 5 spaken

• Rtolboom
Oh ik dacht dat hij al uit was sinds juni en ook OTA. Dan wacht ik geduldig verder af.

• Jugonoot04
Iemand toevallig tips hoe de micro SD kaart geplaatst moet worden in het dashboardkastje t.b.v. Dashcam App? Ben bang dat de ontwerper van dit onderdeel bij zijn opleiding wat lessen heeft gemist 🥴

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 21:29
Animal_X schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:43:
Misschien zijn mijn verwachtingen wat anders dan die van jou. In de gevaarlijke situatie die je schetst zou ik al voor de wegwerkzaamheden en extra gele lijnen op de weg de ADAS uitgezet hebben.
Dit is niet hoe het hoort he. Dat wij mensen moeten gaan anticiperen op gevaarlijke situaties het dan maar preventief uitschakelen omdat een rijhulpsysteem de situatie niet begrijpt.

discogs

• MediaBoy
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 18:01
Jugonoot04 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:06:
Iemand toevallig tips hoe de micro SD kaart geplaatst moet worden in het dashboardkastje t.b.v. Dashcam App? Ben bang dat de ontwerper van dit onderdeel bij zijn opleiding wat lessen heeft gemist 🥴
Dat is inderdaad een heel gepriegel. Je loopt het risico dat het kaartje achter de bekleding valt. Om dit te voorkomen heb ik aan het kaartje een touwtje gelijmd. Bij de eerste 2 pogingen was dat mijn redding. Bij de derde poging kreeg ik hem erin. Een bijzondere ontwerp keuze die hierbij gemaakt is.

• Xephicon
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 09:40
Kratos schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Het sideloaden zelf is niet heel lastig. Je kan je Android-telefoon verbinden met de Polestar via de rechter USB-C poort (onder de armsteun), daarna selecteer je op de telefoon de optie "Gegevens overzetten". Vervolgens verschijnt er een bestandsbrowser op het scherm waarmee je naar je telefoon kunt navigeren. Klik op de APK, accepteer de voorwaarden, en de app wordt geïnstalleerd.
Helaas zijn veel apps tegenwoordig .apkm-bestanden (split APK's), die je niet zomaar op de Polestar kunt installeren. Hiervoor heb ik AntiSplit M gebruikt (opensource project op GitHub). Deze tool voegt de split APK's samen tot één installeerbaar APK-bestand. Dit werkt verrassend goed, ik heb er onder andere Plex mee kunnen installeren.
Flitsmeister heb ik ook aan de praat gekregen, maar de snelheid van de app is om een of andere reden bar slecht. Daarnaast moet ik nog testen of de meldingen goed binnenkomen. Helaas kan ik nu niet veel rijden aangezien ik de auto met zomerbanden heb gekregen en de all-seasons nog twee weken op zich laten wachten....
De nieuwste versies van Flitsmeister hebben overigens ook een Play Integrity-check, wat het nog lastiger maakt, maar daar ga ik me niet aan branden.

[Afbeelding]
welke versie van Flitsmeister heb je gebruikt?

• Nul10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-09 07:59
MediaBoy schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:09:
[...]

Dat is inderdaad een heel gepriegel. Je loopt het risico dat het kaartje achter de bekleding valt. Om dit te voorkomen heb ik aan het kaartje een touwtje gelijmd. Bij de eerste 2 pogingen was dat mijn redding. Bij de derde poging kreeg ik hem erin. Een bijzondere ontwerp keuze die hierbij gemaakt is.
Ik heb een Verlengkabel voor een MicroSD card lezer van 25cm gebruikt. 1x priegelen met plaatsen van de verlengkabel en dan ben je van het probleem af.

Heb alleen inmiddels een aparte dashcam ( Viofo a229 pro ) geplaatst. Beeldkwaliteit van de Polestar dashcam niet echt scherp, kentekens van andere weggebruikers slecht leesbaar zeg maar.

• Kratos
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 17:59
Xephicon schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:52:
[...]

welke versie van Flitsmeister heb je gebruikt?
Ik dacht 11.9.4 dit was de versie voor de verplichte pro subscription. Ik raad om ene aantal major versions te downloaden en kijken welke het beste werkt. Ik heb de hoop opgegeven, nadat ik autostart en de performance issues niet opgelost kreeg. Uiteindelijk heb ik een flitsmeister one gekocht via MP.

[ Voor 9% gewijzigd door Kratos op 14-07-2026 08:23 ]

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:33
Ik heb een probleem net voor we maandag op vakantie vertrekken met de wagen naar Italië.

Ik heb gisteren mijn voorruit laten vervangen bij Carglass omdat deze een barst had van onder tot boven. Bij de kalibratie is er echter iets verkeerd gelopen. Opvallend was wel dat men dit eerst niet zei dat alles in orde was en me liet vertrekken.

Toen ik wegreed bleven alle icoontjes zoals lane keeping aid, pilot assist, … branden en werkte mijn achteruitkijkcamera niet. (achteruitkijkspiegel)

Ik ben toen teruggegaan en ze zeiden toen dat ze dachten dat ik de optie van de camera niet had dus daarom hadden ze dit niet gemeld… Ze hebben de kalibratie toen opnieuw proberen doen. Daarvoor stonden ze in contact met iemand in Engeland zeiden ze.

Die persoon zei hen uiteindelijk dat de auto voorzien was van een blocker waardoor zij de kalibratie niet uit konden voeren en ik dit zou moeten laten doen bij Polestar/Volvo zelf.

Toen ik opnieuw naar huis vertrok waren alle icoontjes plots wel uit. Ik heb adaptive cruise control ook getest onderweg en die deed het.

Het enige dat het nog niet deed was de achteruitkijkspiegel (camera).

Vandaag heb ik bij zowel Polestar zelf als Volvo garages geprobeerd om nog binnen te geraken maar tevergeefs. Nergens plaats.

Daarop ben ik vandaag opnieuw naar Carglass gereden en na wat overtuigingskracht hebben ze er opnieuw naar gekeken. Ik dacht/denk namelijk dat de kalibratie nu uiteindelijk wel afgerond is maar dat het probleem met de spiegel daar los van staat. We zagen al snel dat er een draadje niet goed vastzat in de stekker achter de spiegel. (Groene draadje in de witte plug op de foto) Nadat deze vastzat werkte het echter nog niet. Wat opzoekwerk via Google leerde ons (als de info klopt) dat in de groene plug de groene draad constant 12V moet hebben en de paarse ook wanneer de auto geactiveerd wordt.(2de foto) Op de paarse draad zit echter geen spanning. Uiteindelijk alle zekeringen nagemeten en deze waren allemaal ok in zowel het kastje onder het dashboard als onder de motorkap.

Het lijkt er nu dus op dat de draad tussen zekering en de groene plug over is. Of zou het kunnen dat de camera niet ingeplugd was tijdens de kalibratie en daardoor niet herkend is en de voeding er naartoe nu ook niet schakelt? De auto heeft ook al een tijdje vergrendeld gestaan, infotainment gereset, spiegel van en naar cameramodus geswitcht,… Niets helpt

Heeft er nog iemand een idee dat ik kan proberen? 🙏🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJp9cxx-IoNhlX-QtZ98PrIGVB0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WJoUKbGTKemxiWl841vAa4ig.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oswd1Pl0MykYUXGRoeDgJj-dkZE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4uF7LxjhONCpjVHRRodqTwii.jpg?f=user_large

• Kratos
Davy_Rx schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:53:
Ik heb een probleem net voor we maandag op vakantie vertrekken met de wagen naar Italië.

Ik heb gisteren mijn voorruit laten vervangen bij Carglass omdat deze een barst had van onder tot boven. Bij de kalibratie is er echter iets verkeerd gelopen. Opvallend was wel dat men dit eerst niet zei dat alles in orde was en me liet vertrekken.

Toen ik wegreed bleven alle icoontjes zoals lane keeping aid, pilot assist, … branden en werkte mijn achteruitkijkcamera niet. (achteruitkijkspiegel)

Ik ben toen teruggegaan en ze zeiden toen dat ze dachten dat ik de optie van de camera niet had dus daarom hadden ze dit niet gemeld… Ze hebben de kalibratie toen opnieuw proberen doen. Daarvoor stonden ze in contact met iemand in Engeland zeiden ze.

Die persoon zei hen uiteindelijk dat de auto voorzien was van een blocker waardoor zij de kalibratie niet uit konden voeren en ik dit zou moeten laten doen bij Polestar/Volvo zelf.

Toen ik opnieuw naar huis vertrok waren alle icoontjes plots wel uit. Ik heb adaptive cruise control ook getest onderweg en die deed het.

Het enige dat het nog niet deed was de achteruitkijkspiegel (camera).

Vandaag heb ik bij zowel Polestar zelf als Volvo garages geprobeerd om nog binnen te geraken maar tevergeefs. Nergens plaats.

Daarop ben ik vandaag opnieuw naar Carglass gereden en na wat overtuigingskracht hebben ze er opnieuw naar gekeken. Ik dacht/denk namelijk dat de kalibratie nu uiteindelijk wel afgerond is maar dat het probleem met de spiegel daar los van staat. We zagen al snel dat er een draadje niet goed vastzat in de stekker achter de spiegel. (Groene draadje in de witte plug op de foto) Nadat deze vastzat werkte het echter nog niet. Wat opzoekwerk via Google leerde ons (als de info klopt) dat in de groene plug de groene draad constant 12V moet hebben en de paarse ook wanneer de auto geactiveerd wordt.(2de foto) Op de paarse draad zit echter geen spanning. Uiteindelijk alle zekeringen nagemeten en deze waren allemaal ok in zowel het kastje onder het dashboard als onder de motorkap.

Het lijkt er nu dus op dat de draad tussen zekering en de groene plug over is. Of zou het kunnen dat de camera niet ingeplugd was tijdens de kalibratie en daardoor niet herkend is en de voeding er naartoe nu ook niet schakelt? De auto heeft ook al een tijdje vergrendeld gestaan, infotainment gereset, spiegel van en naar cameramodus geswitcht,… Niets helpt

Heeft er nog iemand een idee dat ik kan proberen? 🙏🏻

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een vervelende situatie zeg! Ik zie ook een groen draadje bij de spiegel die niet helemaal goed in de connector steekt, waar is die voor?

• Davy_Rx
  • Laatst online: 23:33
Kratos schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:36:
[...]

Wat een vervelende situatie zeg! Ik zie ook een groen draadje bij de spiegel die niet helemaal goed in de connector steekt, waar is die voor?
Dat is het groene draadje waar ik in mijn uitleg over spreek. Deze zat niet goed vast. Dit is de voeding 12V

• KJD1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 30-07 22:09
Afgelopen weekend de Polestar 4 DM Performance verkocht. Heerlijke auto, maar komend van BMW voelde ik me toch niet helemaal "thuis" in/met de auto. Overigens geen van de problemen gehad zoals hier genoemd met digitale sleutel en/of ACC. Ik heb nu nog wel een nieuwe 22" Performance wielset met nieuwe Hankook banden (Winter i*cept evo3 X (W330) XL 265/40 R22) over. Mocht iemand hier geïnteresseerd zijn....

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:38

ThaDude

Hang Loose

KJD1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:48:
Afgelopen weekend de Polestar 4 DM Performance verkocht. Heerlijke auto, maar komend van BMW voelde ik me toch niet helemaal "thuis" in/met de auto. Overigens geen van de problemen gehad zoals hier genoemd met digitale sleutel en/of ACC. Ik heb nu nog wel een nieuwe 22" Performance wielset met nieuwe Hankook banden (Winter i*cept evo3 X (W330) XL 265/40 R22) over. Mocht iemand hier geïnteresseerd zijn....
Passen ze onder een SMLR?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• KJD1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 30-07 22:09
Jazeker!

• ydd1987
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 10:37
Een tijd geleden zag ik plots een barst in mijn panoramische dak. Polestar gecontacteerd en die zei dat ik gewoon naar mijn service center moest. Service center had pas een maand later plek, maar daar aangekomen zeiden ze dat ik het via mijn verzekering moest regelen. Verzekering gecontacteerd en die stuurt mij door naar carglass of autotaalglas. Als ik het wil laten repareren door het service center kost het €400 eigen risico ipv €135.

Wat raden jullie aan? Laten repareren door carglass of toch maar via het service center?

• Rtolboom
Wij hebben het gedaan bij de Volvo garage. Dak was kapot door steenslag. All risk verzekerd en niets zelf hoeven betalen. Denk dat het van je verzekering afhangt.

• Rtolboom
Bedenk me wel net nog; houd rekening met het bestellen van het glazen dak! Bij ons moest het hele dak vervangen worden en hebben een paar maanden moeten wachten op het nieuwe dak dat per boot uit China moest komen.

• Kaoh
Ivm een poging tot koppen van een flink stuk hout op de A2 waarbij de P4 het hout vooral gevangen heeft met de bumper, moest mijn P4 dus een klein weekje naar het schade bedrijf.
Als vervang auto en Volvo V60 benzine mee gekregen, ook Android automotive en automaat etc. Maar man wat was ik bij de P4 terug te krijgen gisteren. Ik kan niet meer wennen aan de benzine motor merk ik. Ook waren de dingen die we hier vaak als klacht bespreken, nerveus nood remmen bij achteruit rijden bij de blaadjes van mijn boom etc, hier echt niet beter. De airco duurde maar en duurde maar, voor de auto beetje comfortable werd. De benzine creep modus werd ik echt gek van.
Goed relatieveer moment.

• Spuugvuur
  • Nu online
Wat een idioot die die geheugenkaart plek heeft bedacht bij deze auto. Ik hoop dat ze hem of haar ontslagen hebben :+ Maar het zit erin, met een verlengkabel zodat ik de SD kaart makkelijk eruit zou kunnen halen.

• Jugonoot04
Spuugvuur schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:58:
Wat een idioot die die geheugenkaart plek heeft bedacht bij deze auto. Ik hoop dat ze hem of haar ontslagen hebben :+ Maar het zit erin, met een verlengkabel zodat ik de SD kaart makkelijk eruit zou kunnen halen.
Helaal eens! Hoeveel andere meer handige plekken kun je bedenken om zo’n poortje te plaatsen. Ruimte genoeg zou ik zeggen. Maar deze ontwerper had blijkbaar een hele slechte dag.

Ik was het na een half uur pielen helemaal zat en ben gewoon naar het Mobility Centre in Vlaardingen gereden. En ik moet zeggen: mijn ervaringen met de service van Volvo/Polestar werd nogmaals bevestigd. Zonder afspraak gewoon netjes geholpen en een kwartier later reed ik met werkende Dashcam weer weg.

• loewie1984
Beste ....,

Hierbij nog even de punten uit de brief die ik eerder aan Polestar / Van Roosmalen gericht heb.

Het gebrek

De rijhulpsystemen (ADAS) van de auto vertonen sinds de levering twee samenhangende gebreken die het normale en veilige gebruik van de auto in de weg staan:

–      Ongewenste stuuringrepen. De Lane Keeping Aid en de stuurhulp van het botsingsvermijdingssysteem grijpen abusievelijk en te sterk in: de auto stuurt onverwacht en corrigeert ook in situaties waarin daarvoor geen aanleiding is. Dit komt het sterkst tot uiting tijdens snelwegritten.

–      Onterecht en abrupt remmen. De adaptieve cruisecontrol / Pilot Assist en de automatische noodrem remmen zonder aanleiding, soms krachtig (“ghost braking”). Dit veroorzaakt gevaarlijke situaties in het verkeer, onder meer doordat achteropkomend verkeer hierdoor wordt verrast.

Inzake het lane keep aid, constateer ik het volgende: Op het display is te zien dat de lane keeping aid een of de rijbanen heeft gedetecteerd. Dit wordt duidelijk middels gele arcering van de rijbanen, daarop is tevens te zien dat wanneer het systeem de detectie van een rijbaan verliest de geel gearceerde lijnen verdwijnen totdat het systeem de rijbanen weer detecteert. Juist op het punt van verliezen van detectie volgt er een onverwachte stuuringreep. (ondertussen is er van onverwacht nog maar beperkt sprake omdat we hier ondertussen op anticiperen of het systeem preventief uitzetten) maar ik blijf bij mijn standpunt dat deze stuuringreep voor onveilige situaties kan zorgen. Dit zelfs nadat ik de instellingen van het Lane Keeping Aid op alleen vibreren heb ingesteld, volgt er nog een merkbare stuurcorrectie. Daar heb ik ook bewegend beeld van (overigens door mijn vrouw als medepassagier opgenomen).

Het abrupt remmen gebeurt sporadisch en is afhankelijk van de verkeerssituatie niet goed te simuleren, wat wel overduidelijk is, is dat de auto veel te hard afremt wanneer de actuele snelheid en de ingestelde snelheid op de adaptieve cruise control veel afwijken (bijv. 120 terug naar 100).

Aanvullend zijn er de volgende constateringen:

-          Deurvergrendeling gaat niet altijd direct open

-          Deurvergrendeling gaat met enige regelmaat open en sluit direct weer

-          Kofferbak gaat niet open met voetbeweging onder de auto terwijl ons verzekerd is geworden dat dit aanwezig is.

-          De (volume/play) drukknop in de auto reageert pas nadat er op het touch screen op play gedrukt is geworden. Hiervoor heb ik ook al een support request ingelegd bij Polestar maar zij gaven aan dat dit ‘by design’ was. Frappant is dat dit altijd voorkomt wanneer de auto langdurig (meer dan 1 uur) niet gebruikt is, wanneer je bijv. uitstapt en vijf minuten later instapt, dan werkt de volume/playknop wel direct

-          Regelmatige melding “Sleutel niet gevonden”

-          Wanneer de auto zachtjes, rollend tot stilstand komt en de rem lichtelijk wordt ingedrukt maken de schijfremmen achter een piepend geluid

-          Tijdens het rijden is linksvoor een gorgelend geluid waar te nemen

-          Een van de plastic afdekkappen onder de motorkap zat los door een afgebroken bevestigingspunt, dat heb ik tijdelijk met schilders tape gefixeerd

-          Firmware update P4.2.13 is nog steeds niet geïnstalleerd terwijl deze al en/of beschikbaar, waarbij we het volgende volgens de release notes nog moeten missen: “Verbeteringen aan de parkeerhulp, waaronder een waarschuwingsgeluid dat begint vanaf een afstand van 100 cm tot objecten. Op een afstand van 70 cm tot het object wordt een 360°-camerabeeld geactiveerd wanneer de auto in de rijstand staat

Voorheen ging de geluidswaarschuwing van de sensor af op een afstand van 130 cm tot het object en werd het 360°-camerabeeld geactiveerd op een afstand van 50 cm

-          De auto sluit zichzelf af zelfs als de sleutel in de auto ligt, al een keer moeten ervaren dat mijn vrouw haar tas in de kofferbak had gelegd en de auto zichzelf afsloot toen alle deuren en de kofferbak dicht waren.

-          Het wisselen van profiel duurt 35 seconden vanaf het instappen van de auto, waardoor de stoelinstelling nog niet goed staat en er geen gebruik kan worden gemaakt van het navigatiesysteem

-          Steeds vaker dat de 360 graden camera het niet doet en het touchscreen begint te flikkeren

-          Er een duidelijke echo hoorbaar is bij telefoongesprekken over de carkit, zowel inkomend als uitgaande gesprekken en afwisselende telefoontoestellen, dus ook hier de conclusie dat dit probleem in de auto zit.

En dan nog niet te spreken over beloofde functionaliteiten van Polestar die zonder release datum beschikbaar zouden worden gesteld, zoals de Digital Key voor Android toestellen.

Graag zou ik per punt schriftelijk geadresseerd willen zien wat na deze week opgelost is geworden en wat eventueel niet opgelost kan worden en wat daar de achterliggende reden van is.

Mijn conclusie vooraf is dat auto’s in het algemeen en Polestar in het bijzonder computers op wielen zijn geworden waarbij de software maatgevend is voor de gebruikerservaring. De software op dit moment in combinatie met de gevaarlijke karakteristieken van het ADAS systeem waardeer ik als ondermaats.

Ik ben tot veel bereid, het gesprek aangaan met Polestar, te fungeren in een pilot project, maar deze zaken zijn voor veel mede Polestar rijders een doorn in het oog. Wanneer een dealer aangeeft dat deze niet gekend is in deze problemen, zou ik een korte blik werpen op het polestar forum en de subreddit op reddit.com die over Polestar en de Polestar 4 in het bijzonder gaat, zoals ik eerder ook al in mijn brief aangaf en aan deze brief als bewijs heb opgenomen.

Hetgeen wat jammer is, want we vinden de auto erg luxe, ruim (waaronder ook de kofferbak), comfortabel en prima rijden m.u.v. het ADAS systeem.

We willen dan ook liever niet overstappen naar een andere auto, maar zoals de situatie nu is met alle bovenstaande punten, is niet werkbaar en geeft een onveilig en geen betrouwbaar gevoel.

Zoals ik al eerder aangaf, mochten we er niet uitkomen zal ik de kwestie met bovenstaande motivatie en jullie reactie voorleggen aan de geschillencommissie voor een onafhankelijk oordeel. Ik wil benadrukken dat ik jullie als dealer niets kwalijk neem, er moet simpelweg naar een oplossing toegewerkt worden.

Ik ben benieuwd waar ze mee komen...

discogs

• LordOfThePings
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:58

LordOfThePings

One Ping To Rule Them All...

Ik heb zojuist mijn P4 in ontvangst genomen en hoop dat de problemen die ik bij jou zie uitzonderlijk en niet systematisch zijn (en dat ze voor jou opgelost kunnen worden!).

Mijn enige grieven tot nu toe:

- als ik met iPhone open, dan altijd starten in gastprofiel. De iPhone-sleutel is toch echt aan mijn profiel gekoppeld. Gekmakend en onnodig.
- SD kaartje is reddeloos verloren gegaan toen ik het er (waarschijnlijk verkeerd om) instak. Die krijgt niemand er nog uit zonder het hele dashboard er af te halen. Dashcam kan ik dus vergeten.

Voor de rest tot nog toe helemaal naar wens. :?

• Spuugvuur
  • Nu online
Kun je het niet met een pincet ofzo eruithalen? Wel vervelend zeg!

De iPhone zou hij inderdaad wel moeten herkennen, hebben ze je geholpen bij Polestar om dit in te stellen? Je lijkt het wel goed te beschrijven qua hoe het werkt, maar bij "mijn" Polestar zeiden ze dat veel mensen het toch verkeerd doen. Met de gewone sleutel werkt het bij mij probleemloos. Alleen jammer dat er geen Android Auto op zit, vooral met Teams calls (bij mijn huidige klant wordt veel gebeld met Teams, ipv op mobiel nummer).

Ik kwam er deze week achter dat die binnenspiegelcamera ook perfect is als passagiers het lampje aan zetten in de auto, daar heb ik geen last meer van :D Vandaag ook voor het eerst een aanhanger erachter, die toevallig defect was en dat kon de auto moeiteloos aangeven (probleem knipperlicht rechtsachter). Verder heel tevreden met de auto, wat een reisgenot! Vrouwlief heeft er wel wat ruzie mee (maar die weet alles beter dan Pilot Assist). Wel twee mitsen:
  • Als om welke reden dan ook Pilot Assist uitgaat, komt er geen waarschuwingssignaal. Dat zou echt moeten. Vrouwlief had het van de week in een bocht, zei ze. Heb het beeld nog niet teruggekeken trouwens.
  • Lane Assist is onnavolgbaar. Als het werkt is het perfect, maar soms is de optie er überhaupt niet - God knows why - en soms breekt hij de actie af. Ik heb daar de oorzaak nog niet van gevonden, vermoed dat het toch ergens bij mij zit maar ben benieuwd hoe anderen dit ervaren.
Ondanks de breedte van de auto, weet hij zich prima in het midden van een smalle rijstrook te plaatsen. Daar raakte de Enyaq en Focus helemaal van het padje.

• Spuugvuur
  • Nu online
De carkit krijg ik trouwens wel echt klachten over. Duidelijke echo, mensen geven aan me slecht te kunnen verstaan. Mijn vrouw zei dat het van de week een keer wel goed werkte maar verder klinkt het alsof ik mijn telefoon op de speaker heb staan.

Zal dat nog even bij de dealer aangeven want dat vind ik wel echt de basis die goed moet werken. Enyaq was wat dat betreft echt subliem, lijkt op een rare plaatsing van de microfoon of slechte echocancelling.

Ps. Ook al even in Duitsland geweest, ging moeiteloos naar 180kmpu met de Single Motor. Op 207kmpu stopte hij (begrenst). Toen gauw weer terug laten zakken naar 150kmpu en verder gecruiset 8)

• Jugonoot04
LordOfThePings schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:04:
Ik heb zojuist mijn P4 in ontvangst genomen en hoop dat de problemen die ik bij jou zie uitzonderlijk en niet systematisch zijn (en dat ze voor jou opgelost kunnen worden!).

Mijn enige grieven tot nu toe:

- als ik met iPhone open, dan altijd starten in gastprofiel. De iPhone-sleutel is toch echt aan mijn profiel gekoppeld. Gekmakend en onnodig.
- SD kaartje is reddeloos verloren gegaan toen ik het er (waarschijnlijk verkeerd om) instak. Die krijgt niemand er nog uit zonder het hele dashboard er af te halen. Dashcam kan ik dus vergeten.

Voor de rest tot nog toe helemaal naar wens. :?
Zoals hierboven ook al aangegeven: ik had exact hetzelfde probleem met het SD kaartje. Een kort bezoekje aan het Mobility Centra heeft het probleem binnen een kwartiertje opgelost. Kaartje kon zonder grote ingreep alsnog worden verwijderd en correct geplaatst. Ik had de SD overigens niet verkeerd om geplaatst maar blijkbaar onder het feitelijke poortje door geschoven omdat je simpelweg vrijwel niets kunt zien.

• LordOfThePings

LordOfThePings

Ik zal een keertje langsrijden bij Mobility Centre. Ze zijn erg behulpzaam (al hebben ze het profiel-probleem niet op kunnen lossen).

Ik heb wel een aantal praktische vragen waar ik (nog) geen antwoord op kan vinden:

- als mijn partner de Polestar app installeert, moet zij dan dezelfde Polestar-account gebruiken als ik?

- moet je dezelfde e-mail gebruiken in de Polestar account als in de Google Automotive-account? Moeten dat Google-accounts (gmail) zijn? Zou het kunnen dat mijn profiel-problemen komen omdat ik twee verschillende e-mailadressen gebruik?

Dank voor het delen van jullie ervaringen!

• Jugonoot04
loewie1984 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:46:
Beste ....,

Hierbij nog even de punten uit de brief die ik eerder aan Polestar / Van Roosmalen gericht heb.

Het gebrek

De rijhulpsystemen (ADAS) van de auto vertonen sinds de levering twee samenhangende gebreken die het normale en veilige gebruik van de auto in de weg staan:

–      Ongewenste stuuringrepen. De Lane Keeping Aid en de stuurhulp van het botsingsvermijdingssysteem grijpen abusievelijk en te sterk in: de auto stuurt onverwacht en corrigeert ook in situaties waarin daarvoor geen aanleiding is. Dit komt het sterkst tot uiting tijdens snelwegritten.

–      Onterecht en abrupt remmen. De adaptieve cruisecontrol / Pilot Assist en de automatische noodrem remmen zonder aanleiding, soms krachtig (“ghost braking”). Dit veroorzaakt gevaarlijke situaties in het verkeer, onder meer doordat achteropkomend verkeer hierdoor wordt verrast.

Inzake het lane keep aid, constateer ik het volgende: Op het display is te zien dat de lane keeping aid een of de rijbanen heeft gedetecteerd. Dit wordt duidelijk middels gele arcering van de rijbanen, daarop is tevens te zien dat wanneer het systeem de detectie van een rijbaan verliest de geel gearceerde lijnen verdwijnen totdat het systeem de rijbanen weer detecteert. Juist op het punt van verliezen van detectie volgt er een onverwachte stuuringreep. (ondertussen is er van onverwacht nog maar beperkt sprake omdat we hier ondertussen op anticiperen of het systeem preventief uitzetten) maar ik blijf bij mijn standpunt dat deze stuuringreep voor onveilige situaties kan zorgen. Dit zelfs nadat ik de instellingen van het Lane Keeping Aid op alleen vibreren heb ingesteld, volgt er nog een merkbare stuurcorrectie. Daar heb ik ook bewegend beeld van (overigens door mijn vrouw als medepassagier opgenomen).

Het abrupt remmen gebeurt sporadisch en is afhankelijk van de verkeerssituatie niet goed te simuleren, wat wel overduidelijk is, is dat de auto veel te hard afremt wanneer de actuele snelheid en de ingestelde snelheid op de adaptieve cruise control veel afwijken (bijv. 120 terug naar 100).

Aanvullend zijn er de volgende constateringen:

-          Deurvergrendeling gaat niet altijd direct open

-          Deurvergrendeling gaat met enige regelmaat open en sluit direct weer

-          Kofferbak gaat niet open met voetbeweging onder de auto terwijl ons verzekerd is geworden dat dit aanwezig is.

-          De (volume/play) drukknop in de auto reageert pas nadat er op het touch screen op play gedrukt is geworden. Hiervoor heb ik ook al een support request ingelegd bij Polestar maar zij gaven aan dat dit ‘by design’ was. Frappant is dat dit altijd voorkomt wanneer de auto langdurig (meer dan 1 uur) niet gebruikt is, wanneer je bijv. uitstapt en vijf minuten later instapt, dan werkt de volume/playknop wel direct

-          Regelmatige melding “Sleutel niet gevonden”

-          Wanneer de auto zachtjes, rollend tot stilstand komt en de rem lichtelijk wordt ingedrukt maken de schijfremmen achter een piepend geluid

-          Tijdens het rijden is linksvoor een gorgelend geluid waar te nemen

-          Een van de plastic afdekkappen onder de motorkap zat los door een afgebroken bevestigingspunt, dat heb ik tijdelijk met schilders tape gefixeerd

-          Firmware update P4.2.13 is nog steeds niet geïnstalleerd terwijl deze al en/of beschikbaar, waarbij we het volgende volgens de release notes nog moeten missen: “Verbeteringen aan de parkeerhulp, waaronder een waarschuwingsgeluid dat begint vanaf een afstand van 100 cm tot objecten. Op een afstand van 70 cm tot het object wordt een 360°-camerabeeld geactiveerd wanneer de auto in de rijstand staat

Voorheen ging de geluidswaarschuwing van de sensor af op een afstand van 130 cm tot het object en werd het 360°-camerabeeld geactiveerd op een afstand van 50 cm

-          De auto sluit zichzelf af zelfs als de sleutel in de auto ligt, al een keer moeten ervaren dat mijn vrouw haar tas in de kofferbak had gelegd en de auto zichzelf afsloot toen alle deuren en de kofferbak dicht waren.

-          Het wisselen van profiel duurt 35 seconden vanaf het instappen van de auto, waardoor de stoelinstelling nog niet goed staat en er geen gebruik kan worden gemaakt van het navigatiesysteem

-          Steeds vaker dat de 360 graden camera het niet doet en het touchscreen begint te flikkeren

-          Er een duidelijke echo hoorbaar is bij telefoongesprekken over de carkit, zowel inkomend als uitgaande gesprekken en afwisselende telefoontoestellen, dus ook hier de conclusie dat dit probleem in de auto zit.

En dan nog niet te spreken over beloofde functionaliteiten van Polestar die zonder release datum beschikbaar zouden worden gesteld, zoals de Digital Key voor Android toestellen.

Graag zou ik per punt schriftelijk geadresseerd willen zien wat na deze week opgelost is geworden en wat eventueel niet opgelost kan worden en wat daar de achterliggende reden van is.

Mijn conclusie vooraf is dat auto’s in het algemeen en Polestar in het bijzonder computers op wielen zijn geworden waarbij de software maatgevend is voor de gebruikerservaring. De software op dit moment in combinatie met de gevaarlijke karakteristieken van het ADAS systeem waardeer ik als ondermaats.

Ik ben tot veel bereid, het gesprek aangaan met Polestar, te fungeren in een pilot project, maar deze zaken zijn voor veel mede Polestar rijders een doorn in het oog. Wanneer een dealer aangeeft dat deze niet gekend is in deze problemen, zou ik een korte blik werpen op het polestar forum en de subreddit op reddit.com die over Polestar en de Polestar 4 in het bijzonder gaat, zoals ik eerder ook al in mijn brief aangaf en aan deze brief als bewijs heb opgenomen.

Hetgeen wat jammer is, want we vinden de auto erg luxe, ruim (waaronder ook de kofferbak), comfortabel en prima rijden m.u.v. het ADAS systeem.

We willen dan ook liever niet overstappen naar een andere auto, maar zoals de situatie nu is met alle bovenstaande punten, is niet werkbaar en geeft een onveilig en geen betrouwbaar gevoel.

Zoals ik al eerder aangaf, mochten we er niet uitkomen zal ik de kwestie met bovenstaande motivatie en jullie reactie voorleggen aan de geschillencommissie voor een onafhankelijk oordeel. Ik wil benadrukken dat ik jullie als dealer niets kwalijk neem, er moet simpelweg naar een oplossing toegewerkt worden.

Ik ben benieuwd waar ze mee komen...
@loewie1984: mooi dat je dit allemaal overzchtelijk hebt gemeld. Nu maar hopen dat Polestar er ook iets mee doet. Ben benieuwd naar de reactie. Een aantal punten - met name ADAS - zal iedereen herkennen maar een aantal punten herken ik helemaal niet. En dat is vervelend want dan is het blijkbaar exemplarisch en nog meer de vraag of Polestar het op gaat lossen. Heb je overigens nog de resultaten van de enquête meegestuurd en of heb je dat maar gelaten vanwege het geringe aantal reacties.

Nog 1 heel klein puntje: ook ik had het probleem met het openen van de achterklep. Met de Kia EV6 was ik gewend dat te doen met een zijdelingse beweging. Totdat iemand bij de dealer me er op wees dat je dat moet doen met een rechte schopbeweging net links van de kentekenplaat. En verdomd: dat werkte en het heeft daarna ook nooit meer geweigerd. Telkens is 1 kleine poging voldoende als je het op de juiste manier doet.

• Juancho
  • Laatst online: 23:53
Vreemd dat dit nog speelt bij de duurdere Polestars. Bij de PS2 vanaf MY26 zit er een nieuwe 'schop de kofferbak open' sensor in en maakt het niet meer uit waar je schopt. Werkt altijd. En voor de verandering ook constant. Had verwacht dat die nieuwe sensors ook wel in de 3 en 4 zaten.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Krijg hier van iedereen commentaar dat ik niet te verstaan ben als ik vanuit de auto bel. Men hoort zich dubbel en wil eigenlijk liever ophangen. Ik gebruik een Samsung S26 Ultra overigens. Meer mensen die hier last van hebben?

Als ik vanuit de telefoon even de call terug gooi naar de telefoon en weer terug naar bluetooth lijkt het over. Als ik aan het rijden ben natuurlijk helemaal naadje.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 11,1 kWp

• dnns85
  • Laatst online: 07:45
Heb ik gister nog gehad, met een iPhone via Carplay. De gesprekspartner bevestigt zichzelf enorm te horen, belt terug en dan is het wel goed (of in elk geval beter). Ervaar het zelf ook regelmatig als ik mijn partner bel die dan in de Polestar rijdt, echt heel irritant.

• Kaoh
Ik krijg juist enorme positive feedback, niet merkbaar dat ik vanuit de auto bel etc.
Ik heb wel de leer/massage/headrest speakers optie en die staan op privacy, dus de mensen die ik hoor komen uit mijn hoofdsteun. Dat kan een andere systeem/afregegeling hebben.

• dnns85
Ik zal dat ook eens proberen al vond ik het niet heel duidelijk eerder, die speaker in de hoofdsteun lijkt wel onder water te zitten qua geluid, maar misschien helpt het tegen de echo.

• podloot
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 22:20
echo steeds weer - niet te doen

zo erg dat het helemaal een aandachtspunt wordt, dat je maar niet zakelijk gaat bellen, dat je er gelijk naar moet vragen, dat je de iphone op de eigen luidspreker moet zetten - zakelijk onverantwoord eigenlijk - mensen die je goed kent geven het wel aan :(

[ Voor 85% gewijzigd door podloot op 30-08-2026 15:02 ]

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:16

Animal_X

Rodin

Geen problemen met echo geluid hier. Ik heb niet de versie zonder speakers in de hoofdsteun en bel heel veel vanuit de auto. Probeer het stemgeluid eens wat zachter te zetten. Bij de meeste auto's is het zo dat je een echo krijgt als volume te hoog staat. Wellicht dat dit helpt.

[ Voor 8% gewijzigd door Animal_X op 30-08-2026 18:23 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• LordOfThePings

LordOfThePings

LordOfThePings schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:04:

[...]

[...]
Dit probleem is (lijkt) opgelost (dank aan Claude!). Je kunt blijkbaar maar één sleutel aan je profiel koppelen. De keyfob was al gekoppeld, dus de iPhone kon niet ook gekoppeld worden. Dus de oplossing bleek: de keyfob uit mijn profiel halen.

Hier de oplossing van Claude:
Dat is een bekend gedrag bij de Polestar 4 (en breder in het Polestar/Volvo-ecosysteem): het koppelen van je telefoon als sleutel gebeurt in twee losse stappen, en de meeste mensen doen alleen de eerste.

De kern van het probleem: je iPhone is nu wél geactiveerd als digitale sleutel voor de auto, maar die sleutel is nog niet gekoppeld aan jouw specifieke bestuurdersprofiel. Zonder die koppeling weet de auto niet welk profiel bij "deze sleutel" hoort en valt hij terug op het gastprofiel. Na activering is de digitale sleutel alleen gekoppeld aan de auto, niet aan uw specifieke gebruikersprofiel — tenzij u deze handmatig aan uw profiel koppelt, gaat de auto standaard naar het gastprofiel. (bron: Polestar Forum)

Oplossing:
  1. Zorg dat er geen andere sleutels (key fob, keycard, andere telefoon) in de buurt van de auto zijn — die kunnen de koppeling verstoren.
  2. Ga in het infotainmentscherm naar Instellingen → Profiel → [jouw profiel] → Sleutels.
  3. Als er al een andere sleutel aan jouw profiel hangt (bijv. de fysieke key fob), verwijder die eerst.
  4. Kies "Sleutel koppelen" — de auto koppelt dan specifiek jouw iPhone-sleutel aan jouw profiel.
Een paar gebruikers melden dat dit soms ook door elkaar loopt met een fysieke sleutel die nog steeds aan hetzelfde profiel gekoppeld is, of dat er verwarring ontstaat omdat digitale sleutel, key fob en keycard in de UI hetzelfde icoontje krijgen — dus check bij twijfel of er niet toevallig twee sleutels naar hetzelfde profiel wijzen.

[ Voor 60% gewijzigd door LordOfThePings op 30-08-2026 21:15 ]

• loewie1984
Hebben we deze gezien? YouTube: Phantom Braking: de nachtmerrie van zelfremmende auto’s | Kassa

In dit geval betrof het Skoda maar ik heb dit nu op 5 maanden ook al met regelmaat meegemaakt dat de auto zonder aanleiding snel vaart mindert, geen noodstop gelukkig.

discogs

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@loewie1984 Niet alleen een Skoda, ook een Peugeot 208. En ik heb zelf een Tesla Model 3 Highland gehad die ik daarom de deur uit heb gedaan, ik had het wekelijks meerdere keren. Niet tot stilstand en ik kon zelf overrulen, maar alsnog is bloedirritant zacht uitgedrukt als je zeg op een 80 weg rijdt, er is in de verste verte niks te bekennen en BAM je remt ineens af naar 60/50 voordat je zelf dusdanig het stroompedaal ingedrukt hebt dat je niet meer afremt.

En ook Xpeng heeft dit met enige regelmaat heb ik gelezen, dus veel merken zijn er niet immuun voor.

• Rhys08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 14:36
Als ik zo alle verhalen lees ben ik blij dat ik het Pilot pakket niet heb. Ik gebruik de ACC al niet omdat het “adaptive” niet uit te zetten is. Gewoon lekker zelf rijden lijkt de minste problemen te geven.

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-09 06:35
Ik weet nog altijd niet goed wat ik er van moet vinden. Het geeft me niet meteen het ‘waw’ gevoel zoals ik bij de coupe wel had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0L_uLChTB7O2h8BmWiiXFFQPEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nArpSkmABBxGBNq6DKzF0hUM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzt6F4i6o6oY8pWQY8hxMr7ExFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GI6eXTWMZ89DKGJbvDAZwEb9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7T_rdV4snfNIwyYdvBMM2KKK64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0E4e3shAuie86zWKsXoLSdy.jpg?f=fotoalbum_large

• Rhys08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-09 14:36
k-jah schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:37:
Ik weet nog altijd niet goed wat ik er van moet vinden. Het geeft me niet meteen het ‘waw’ gevoel zoals ik bij de coupe wel had.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies hetzelfde gevoel. Het is een beetje de saaie gezinsversie van de coolere coupé. Ieder zijn smaak maar ik ben niet jaloers op deze versie. Wel op de prijs van deze performance t.o.v. de mijne. Scheelt erg veel geld!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Entity

9000rpm

Ik vind hem mooier dan de coupé, lijkt meer op een estate dan een SUV en dat bevalt me wel. Misschien iets minder uitgesproken, dat wel. Moet nog een jaartje wachten voor mijn P2 vervangen mag worden, maar deze gaat alvast op de lijst met kandidaten :)

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:05
Ik vind hem véél mooier dan de coupé en ook nog eens 10k goedkoper.. Voel me wel besodemieterd... :-(

• dnns85
Ik vind de coupé wel mooier, dit voelt een beetje als "we moesten toch een achterruit". Ben ook wel blij met de camera. De nieuwe kleuren zijn wel tof, ook mat. Maar ook de coupé is wel een stuk goedkoper geworden. Ruim 20k goedkoper dan toen ik hem 2 jaar geleden kocht. Leuk voor de restwaarde, voor zover die er nog is.

• bigfooter
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-09 16:53
Op video vind ik er al een stuk beter uitkomen.

Wind, Waves and Snow

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik vind hem veel mooier dan de coupe. En met alles opties, is hij zo 20k goedkoper dan een EX60. Denk dat dit wel een veel betere verkoop gaat laten zien.

66k met alles opties, inclusief het dure leer en Performance pakket is wel echt een goede aanbieding.

• Spuugvuur
  • Nu online
Ik vind hem wel mooi hoor! Heel eerlijk: als ik had gewacht, had ik hier wel voor gegaan denk ik vanuit praktisch oogpunt :) Net even wat praktischer, maar ik ben erg blij met de Coupé en vind hem wel echt wat sportiever ogen en daardoor mooier.

Wel een hele scherpe prijs nu, dat gaat zeker wat enthousiaste potentiële klanten opleveren! Vermoed dat het gebrek aan de spiegel e.d. ook wel wat doet met de prijs, scheelt toch weer techniek (hoewel ik er heel blij mee ben).

[ Voor 14% gewijzigd door Spuugvuur op 02-09-2026 16:51 ]

• Kratos
Sow, waarom zijn ze ineens zó afgeprijsd? Precies dezelfde prijs, €67k, als wat ik een half jaar geleden voor mijn P4 Coupé heb betaald met leren stoelen en het Prime-pakket. Alleen krijg je nu voor datzelfde geld gewoon de Dual Motor Performance én een matte kleur erbij... ben echt heel blij met de p4, maar voel me wel een beetje genaaid :?

[ Voor 9% gewijzigd door Kratos op 02-09-2026 17:44 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
De SUV komt uit Zuid Korea, geen importheffing

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• dnns85
Spuugvuur schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:50:
Vermoed dat het gebrek aan de spiegel e.d. ook wel wat doet met de prijs, scheelt toch weer techniek (hoewel ik er heel blij mee ben).
Blijkbaar zit er wel gewoon een cameraspiegel op en kan je kiezen, wel handig voor als je volgepakt bent.

• dnns85
V2L is ook weer terug, stond er in het begin bij de Polestar 4 coupé ook bij en was later weer weg. Staat wel bij de SUV maar (nog) niet bij de coupé. Ben benieuwd of wij dat ook eindelijk krijgen. De hardware lijkt verder wel hetzelfde.
Vehicle-to-Load (V2L))
Tot 3,3 kW (16A 1-fasige 230V) om externe apparaten met een adapter van stroom te voorzien
V2L-adapter (als extra beschikbaar)

• Kaoh
dnns85 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:25:
V2L is ook weer terug, stond er in het begin bij de Polestar 4 coupé ook bij en was later weer weg. Staat wel bij de SUV maar (nog) niet bij de coupé. Ben benieuwd of wij dat ook eindelijk krijgen. De hardware lijkt verder wel hetzelfde.

[...]
Ja dat was wel een puntje van mijn voordelen lijst. Ik hoop mijn thuis batterij er mee op te kunnen laden 😁

• sbin
guido66 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:19:
De SUV komt uit Zuid Korea, geen importheffing
De MY2026 kwam ook al uit Zuid Korea.. Dus dat heeft er niet veel mee te maken

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
sbin schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:38:
[...]

De MY2026 kwam ook al uit Zuid Korea.. Dus dat heeft er niet veel mee te maken
De Zuid Koreaanse productiecapaciteit was in eerste instantie voor de VS bedoeld, ik verwacht dat men hier nog steeds duurdere Chinese voorraad moet zien te verkopen. De matte kleuren komen uit Zuid Korea en zijn hier alleen op de SUV te kiezen.

In de Amerikaanse configurator (die is er nog steeds) kun je ook een matte kleur op de coupé kiezen.

Bron: https://polestar.fans/t/neuer-polestar-kombi/24190/355

[ Voor 12% gewijzigd door guido66 op 02-09-2026 21:55 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
dnns85 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:23:
[...]

Blijkbaar zit er wel gewoon een cameraspiegel op en kan je kiezen, wel handig voor als je volgepakt bent.
Alleen als optie van € 700 die alléén te combineren is met het Prime Pack.

Die prijs snap ik op zich nog wel, maar ze vragen nu ook los € 1600 voor elektrochromatisch glas, een prijs waar je bij andere (premium) merken een heel dak krijgt, hier is het alleen de elektrochromatische optie want panoramadak krijg je altijd. Zelfs Volvo vraagt slechts € 1150 voor elektrochromatisch glas in de EX60.

• MediaBoy
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 18:01
Ik zit al maanden op versie 4.2.11 terwijl 4.2.13 al enige tijd geleden is uitgebracht.

Heeft iemand de afgelopen periode een OTA update van 4.2.13 gehad?

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:14
MediaBoy schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:10:
Die is alleen via de werkplaats te krijgen. Ik had gisteren contact met Polestar en zij verwachten in de loop van deze maand een grote update die wel als OTA wordt aangeboden...

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Dat mag ook wel weer een keer! beveiligingsniveau van de auto is van november 2025 :z

4.3 zit er aan te komen, al paar keer voorbij zien komen op reddit en polestar-forum. Hopelijk lost het eindelijk wat op. Op deze manier schiet het niet op |:(

• Nul10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-09 07:59
MediaBoy schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:10:
Ik zit al maanden op versie 4.2.11 terwijl 4.2.13 al enige tijd geleden is uitgebracht.

Vorige week tijdens eerste oliewissel beurtje bij Volvo is de 4.2.13 software geladen.

• GP_2009
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 11-09 16:16
De prijzen op de website van de SUV zijn, bij mij, nu weer zonder korting. Ik kan het niet meer volgen. Wat betreft de prijs van de opties verbaas ik me over de € 1.900 voor de trekhaak...

• Spuugvuur
  • Nu online
ThaDude schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:20:
Dat mag ook wel weer een keer! beveiligingsniveau van de auto is van november 2025 :z

4.3 zit er aan te komen, al paar keer voorbij zien komen op reddit en polestar-forum. Hopelijk lost het eindelijk wat op. Op deze manier schiet het niet op |:(
Helaas nog geen bevestigde inhoud, maar wel geruchten over de Samsung Digital Key, software bump, V2L, etc. Ik hoop dat Gemini dan ook gelijk meekomt. Voor mijn recente MY26 vermoedelijk ook de "Parking Assist".

Vandaag wel even contact gehad met Polestar over de slechte kwaliteit van het bellen (echo). Het probleem is bevestigd door hoofdkantoor en moet opgelost worden in de volgende software update. Ik kreeg de volgende tip, maar even testen de volgende keer of dat het inderdaad oplost.
Je hebt de mogelijkheid om een workaround te gebruiken, zodra je een telefoongesprek hebt in de auto en je het telefoonmenu opent op het infotainment systeem. Kan je middels de luidspreker wisselen tussen de auto en de telefoon, vervolgens kan je weer terugschakelen naar de auto. Dan zou de echo niet meer aanwezig moeten zijn.

• sbin
Spuugvuur schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:54:
[...]

Ik hoop dat Gemini dan ook gelijk meekomt.
[...]
Gemini zit er al in hoor. Gewoon even je Google instellingen op Engels zetten.

• Spuugvuur
  • Nu online
De workaround voor het telefoongesprek werkt probleemloos, wel vervelend dat je het elke keer moet doen. Hopelijk komt de update snel, nog nooit van hotfixes gehoord zeker...

• sbin
Spuugvuur schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:44:
De workaround voor het telefoongesprek werkt probleemloos, wel vervelend dat je het elke keer moet doen. Hopelijk komt de update snel, nog nooit van hotfixes gehoord zeker...
Ik heb ook de echo ellende, mijn oplossing is eenvoudiger. Carplay gebruiken om te bellen, dan is er geen echo.

• Spuugvuur
  • Nu online
sbin schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:07:
[...]

Ik heb ook de echo ellende, mijn oplossing is eenvoudiger. Carplay gebruiken om te bellen, dan is er geen echo.
Goede tip! Wel ingewikkeld zonder Apple telefoon :+

• dnns85
Ik bel altijd via Carplay maar heb daar ook de echo. De helft van de gesprekken ongeveer. Beetje onduidelijk wanneer het wel of niet ontstaat. Maar fijn dat het op de radar van Polestar staat en opgelost wordt in een volgende update.
Pagina: 1 ... 20 21 Laatste