Ik heb een probleem net voor we maandag op vakantie vertrekken met de wagen naar Italië.
Ik heb gisteren mijn voorruit laten vervangen bij Carglass omdat deze een barst had van onder tot boven. Bij de kalibratie is er echter iets verkeerd gelopen. Opvallend was wel dat men dit eerst niet zei dat alles in orde was en me liet vertrekken.
Toen ik wegreed bleven alle icoontjes zoals lane keeping aid, pilot assist, … branden en werkte mijn achteruitkijkcamera niet. (achteruitkijkspiegel)
Ik ben toen teruggegaan en ze zeiden toen dat ze dachten dat ik de optie van de camera niet had dus daarom hadden ze dit niet gemeld… Ze hebben de kalibratie toen opnieuw proberen doen. Daarvoor stonden ze in contact met iemand in Engeland zeiden ze.
Die persoon zei hen uiteindelijk dat de auto voorzien was van een blocker waardoor zij de kalibratie niet uit konden voeren en ik dit zou moeten laten doen bij Polestar/Volvo zelf.
Toen ik opnieuw naar huis vertrok waren alle icoontjes plots wel uit. Ik heb adaptive cruise control ook getest onderweg en die deed het.
Het enige dat het nog niet deed was de achteruitkijkspiegel (camera).
Vandaag heb ik bij zowel Polestar zelf als Volvo garages geprobeerd om nog binnen te geraken maar tevergeefs. Nergens plaats.
Daarop ben ik vandaag opnieuw naar Carglass gereden en na wat overtuigingskracht hebben ze er opnieuw naar gekeken. Ik dacht/denk namelijk dat de kalibratie nu uiteindelijk wel afgerond is maar dat het probleem met de spiegel daar los van staat. We zagen al snel dat er een draadje niet goed vastzat in de stekker achter de spiegel. (Groene draadje in de witte plug op de foto) Nadat deze vastzat werkte het echter nog niet. Wat opzoekwerk via Google leerde ons (als de info klopt) dat in de groene plug de groene draad constant 12V moet hebben en de paarse ook wanneer de auto geactiveerd wordt.(2de foto) Op de paarse draad zit echter geen spanning. Uiteindelijk alle zekeringen nagemeten en deze waren allemaal ok in zowel het kastje onder het dashboard als onder de motorkap.
Het lijkt er nu dus op dat de draad tussen zekering en de groene plug over is. Of zou het kunnen dat de camera niet ingeplugd was tijdens de kalibratie en daardoor niet herkend is en de voeding er naartoe nu ook niet schakelt? De auto heeft ook al een tijdje vergrendeld gestaan, infotainment gereset, spiegel van en naar cameramodus geswitcht,… Niets helpt
Heeft er nog iemand een idee dat ik kan proberen? 🙏🏻