loewie1984 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:46:
Beste ....,
Hierbij nog even de punten uit de brief die ik eerder aan Polestar / Van Roosmalen gericht heb.
Het gebrek
De rijhulpsystemen (ADAS) van de auto vertonen sinds de levering twee samenhangende gebreken die het normale en veilige gebruik van de auto in de weg staan:
–
Ongewenste stuuringrepen. De Lane Keeping Aid en de stuurhulp van het botsingsvermijdingssysteem grijpen abusievelijk en te sterk in: de auto stuurt onverwacht en corrigeert ook in situaties waarin daarvoor geen aanleiding is. Dit komt het sterkst tot uiting tijdens snelwegritten.
–
Onterecht en abrupt remmen. De adaptieve cruisecontrol / Pilot Assist en de automatische noodrem remmen zonder aanleiding, soms krachtig (“ghost braking”). Dit veroorzaakt gevaarlijke situaties in het verkeer, onder meer doordat achteropkomend verkeer hierdoor wordt verrast.
Inzake het lane keep aid, constateer ik het volgende: Op het display is te zien dat de lane keeping aid een of de rijbanen heeft gedetecteerd. Dit wordt duidelijk middels gele arcering van de rijbanen, daarop is tevens te zien dat wanneer het systeem de detectie van een rijbaan verliest de geel gearceerde lijnen verdwijnen totdat het systeem de rijbanen weer detecteert. Juist op het punt van verliezen van detectie volgt er een onverwachte stuuringreep. (ondertussen is er van onverwacht nog maar beperkt sprake omdat we hier ondertussen op anticiperen of het systeem preventief uitzetten) maar ik blijf bij mijn standpunt dat deze stuuringreep voor onveilige situaties kan zorgen. Dit zelfs nadat ik de instellingen van het Lane Keeping Aid op alleen vibreren heb ingesteld, volgt er nog een merkbare stuurcorrectie. Daar heb ik ook bewegend beeld van (overigens door mijn vrouw als medepassagier opgenomen).
Het abrupt remmen gebeurt sporadisch en is afhankelijk van de verkeerssituatie niet goed te simuleren, wat wel overduidelijk is, is dat de auto veel te hard afremt wanneer de actuele snelheid en de ingestelde snelheid op de adaptieve cruise control veel afwijken (bijv. 120 terug naar 100).
Aanvullend zijn er de volgende constateringen:
- Deurvergrendeling gaat niet altijd direct open
- Deurvergrendeling gaat met enige regelmaat open en sluit direct weer
- Kofferbak gaat niet open met voetbeweging onder de auto terwijl ons verzekerd is geworden dat dit aanwezig is.
- De (volume/play) drukknop in de auto reageert pas nadat er op het touch screen op play gedrukt is geworden. Hiervoor heb ik ook al een support request ingelegd bij Polestar maar zij gaven aan dat dit ‘by design’ was. Frappant is dat dit altijd voorkomt wanneer de auto langdurig (meer dan 1 uur) niet gebruikt is, wanneer je bijv. uitstapt en vijf minuten later instapt, dan werkt de volume/playknop wel direct
- Regelmatige melding “Sleutel niet gevonden”
- Wanneer de auto zachtjes, rollend tot stilstand komt en de rem lichtelijk wordt ingedrukt maken de schijfremmen achter een piepend geluid
- Tijdens het rijden is linksvoor een gorgelend geluid waar te nemen
- Een van de plastic afdekkappen onder de motorkap zat los door een afgebroken bevestigingspunt, dat heb ik tijdelijk met schilders tape gefixeerd
- Firmware update P4.2.13 is nog steeds niet geïnstalleerd terwijl deze al en/of beschikbaar, waarbij we het volgende volgens de release notes nog moeten missen: “
Verbeteringen aan de parkeerhulp, waaronder een waarschuwingsgeluid dat begint vanaf een afstand van 100 cm tot objecten. Op een afstand van 70 cm tot het object wordt een 360°-camerabeeld geactiveerd wanneer de auto in de rijstand staat
Voorheen ging de geluidswaarschuwing van de sensor af op een afstand van 130 cm tot het object en werd het 360°-camerabeeld geactiveerd op een afstand van 50 cm”
- De auto sluit zichzelf af zelfs als de sleutel in de auto ligt, al een keer moeten ervaren dat mijn vrouw haar tas in de kofferbak had gelegd en de auto zichzelf afsloot toen alle deuren en de kofferbak dicht waren.
- Het wisselen van profiel duurt 35 seconden vanaf het instappen van de auto, waardoor de stoelinstelling nog niet goed staat en er geen gebruik kan worden gemaakt van het navigatiesysteem
- Steeds vaker dat de 360 graden camera het niet doet en het touchscreen begint te flikkeren
- Er een duidelijke echo hoorbaar is bij telefoongesprekken over de carkit, zowel inkomend als uitgaande gesprekken en afwisselende telefoontoestellen, dus ook hier de conclusie dat dit probleem in de auto zit.
En dan nog niet te spreken over beloofde functionaliteiten van Polestar die zonder release datum beschikbaar zouden worden gesteld, zoals de Digital Key voor Android toestellen.
Graag zou ik per punt schriftelijk geadresseerd willen zien wat na deze week opgelost is geworden en wat eventueel niet opgelost kan worden en wat daar de achterliggende reden van is.
Mijn conclusie vooraf is dat auto’s in het algemeen en Polestar in het bijzonder computers op wielen zijn geworden waarbij de software maatgevend is voor de gebruikerservaring. De software op dit moment in combinatie met de gevaarlijke karakteristieken van het ADAS systeem waardeer ik als ondermaats.
Ik ben tot veel bereid, het gesprek aangaan met Polestar, te fungeren in een pilot project, maar deze zaken zijn voor veel mede Polestar rijders een doorn in het oog. Wanneer een dealer aangeeft dat deze niet gekend is in deze problemen, zou ik een korte blik werpen op het polestar forum en de subreddit op reddit.com die over Polestar en de Polestar 4 in het bijzonder gaat, zoals ik eerder ook al in mijn brief aangaf en aan deze brief als bewijs heb opgenomen.
Hetgeen wat jammer is, want we vinden de auto erg luxe, ruim (waaronder ook de kofferbak), comfortabel en prima rijden m.u.v. het ADAS systeem.
We willen dan ook liever niet overstappen naar een andere auto, maar zoals de situatie nu is met alle bovenstaande punten, is niet werkbaar en geeft een onveilig en geen betrouwbaar gevoel.
Zoals ik al eerder aangaf, mochten we er niet uitkomen zal ik de kwestie met bovenstaande motivatie en jullie reactie voorleggen aan de geschillencommissie voor een onafhankelijk oordeel. Ik wil benadrukken dat ik jullie als dealer niets kwalijk neem, er moet simpelweg naar een oplossing toegewerkt worden.
Ik ben benieuwd waar ze mee komen...