Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:15
Vandaag na veel onduidelijkheid eerder door Polestar bevestigd dat de zitting-extentie van de stoelen in de P4 (dat deel wat je uitschuift) inderdaad geen verwarming heeft. Is dus geen fout, het is er gewoon niet.

Blijf het wel heel bijzonder vinden voor een auto in dit segment. Zelfs de "luxe" stoelen die ik heb (leer, ventilatie, massage, speakers in hoofdsteun) hebben het niet.

De P2 wel met de standaard bekleding en eigenlijk alle andere auto's die ik gehad heb inclusief m'n MINI hebben het wel... 🤷🏼‍♂️

Zou zoiets nog in te bouwen zijn? Ik vind het namelijk best irritant als het leer echt koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 21:24
Ja, het kan inderdaad irritant zijn. De stoel wordt warm, maar het uitschuifdeel blijft koud. Missertje wel. Net zoals dat we geen sensor hebben voor de sproeiervloeistof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcosotthewes
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-02 12:32
BartWNL schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:05:
[...]

Heeft het met de auto zelf te maken of andere omstandigheden?
Al een andere auto op het oog?
Ja. Het heeft met de auto te maken. Ik voel me onveilig met alle systemen die niet werken. Kortgezegd. Mijn kinderen en vrouw durven niet meer in de auto mee. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik denk over een i4. Maar het kan alleen als ik de P4 zonder tussenkomst van dealer verkoop. Anders verlies je teveel in 4 maanden

[ Voor 13% gewijzigd door Marcosotthewes op 21-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Dat lijkt me dan exemplarisch? Okee, de Pilot Assist is niet optimaal. Maar dat je kinderen de auto niet meer in durven? Wat is er dan voorgevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcosotthewes
GuiltyNL schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:14:
Dat lijkt me dan exemplarisch? Okee, de Pilot Assist is niet optimaal. Maar dat je kinderen de auto niet meer in durven? Wat is er dan voorgevallen?
Vingers tussen de deurklink als die open dicht open dicht gaat. Zomaar alarm als ze op de achterbank zitten en ik de achterbak inlaad. Continu waarschuwings piepjes in bebouwde kom bij fietsers rechts. Ghost breaking en piepjes van cruise Control. Vooral de vingers tussen het handvat en onverwachte Breaks tijdens het rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Vingers kan schrikken zijn, maar er zit een veersysteem achter, dus echt klem komen je vingers niet te zitten. Ghost braking komt, helaas, bij alle merken voor.

Alarm op de achterbank heb ik nog niet meegemaakt. Mijn kids stappen ook altijd al in.

Denk allemaal een kwestie van softwareupdates. Daar zou ik nooit zoveel verlies voor nemen. Maar goed, dat is natuurlijk aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcosotthewes
GuiltyNL schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:22:
Vingers kan schrikken zijn, maar er zit een veersysteem achter, dus echt klem komen je vingers niet te zitten. Ghost braking komt, helaas, bij alle merken voor.

Alarm op de achterbank heb ik nog niet meegemaakt. Mijn kids stappen ook altijd al in.

Denk allemaal een kwestie van softwareupdates. Daar zou ik nooit zoveel verlies voor nemen. Maar goed, dat is natuurlijk aan jou.
ik denk dat je gelijk hebt. Al vind ik het principieel worden. Er is ons een onveilige auto verkocht. Dan hoor je klanten niet op te schepen met .... er komen updates ... een half jaar of jaar later.
we hebben betaald voor een pilot pakket, voor digital key en het is er niet.
je hebt gelijk, ik heb vooral mezelf ermee als ik verlies neem. ik slaap er nog een nachtje over :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Marcosotthewes Ik begrijp goed wat je denkt en voelt. In de zomer van 2020 kreeg ik mijn Polestar 2 geleverd, ook vrij vroeg na de lancering. Destijds was de software net zo gebrekkig als die van de Polestar 4 nu. Hoewel het beschamend is dat dit bij een nieuwe auto gebeurt, is Polestar hierin niet uniek; andere grote merken presteren vaak niet veel beter.

Het is niet altijd makkelijk, maar ik denk dat het helpt om je frustraties te relativeren en te focussen op wat je wél hebt. De Polestar 4 is volgens mij een bijzonder fijne en goed ontworpen auto, met geweldige rijeigenschappen, een prachtig exterieur en interieur. Voor deze prijs is er weinig dat zo veel kwaliteit en rijplezier biedt.

Ik wil je wel eerlijk zeggen dat de ACC van de Polestar 2 nooit helemaal perfect is geworden. Tot op de dag van vandaag remt deze soms abrupt en onverwacht. Toch lijkt de ACC van de Polestar 4 op sommige punten nu al beter. Ook de Pilot Assist van de Polestar 2 begon zwak, maar is inmiddels sterk verbeterd. Ik verwacht dat dit bij de Polestar 4 ook zal gebeuren.

Mijn advies: wacht een paar updates af. Ik ben ervan overtuigd dat de software en daarmee je hele rijervaring, aanzienlijk beter zal worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartWNL
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 22:03
Vervelend om te horen @Marcosotthewes
De deurhendels die automatisch dichtgaan, dat had mijn vrouw ook steeds maar die legde ook telkens haar vinger op de sluitknop. Toen ze daar mee stopte hebben we het nooit meer gehad.

Vind ook dat het alarm gevoelig is als de deuren dicht zijn en je met de sleutel net te ver loopt. Even een deur een klein beetje open houden voorkomt dit evt, al is het een workaround.

Snap je frustraties, maar ben er van overtuigd dat de updates het recht trekken. Weet niet of je hier op kan wachten natuurlijk. Blijf het inderdaad bizar vinden dat bij een auto van een dergelijke prijs nog zoveel dingen half/slecht/niet werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dnns85
Hier dezelfde ervaring, het ene moment kan ik enorm genieten van de ruimte, stilte, comfort en het vind ik het een prachtige auto om te zien, het andere moment kan ik heel gefrustreerd raken over relatief kleine dingen die ik niet vind passen/kunnen bij een auto in dit segment.

Gelukkig is het meeste wel op te lossen met software updates en de ervaring die ik heb met de P2 is dat ze daar ook wel serieus mee bezig gaan. Als ik dat vergelijk met de Zeekr 001, waar ik met schuin oog nog wel hier op Tweakers mee lees, dan vind ik dat Polestar nu al verder is en er in elk geval redelijk bovenop zit met updates.

In recent contact werd overigens nog gezegd dat de volgende software update dit jaar waarschijnlijk nog OTA komt. Nou verwacht ik dat ze dat niet (meer) gaan halen, maar het zal dan geen maanden meer duren.

Andere problemen die ik had (windgeruis bij portier, leer dat niet zo mooi om de stoel zit, onbalans in de band) zijn serieus bekeken en worden begin januari verholpen. Gewoon netjes bij de lokale Volvo dealer, wat bij veel relatief nieuwe merken ook niet altijd even makkelijk is.

Al met al ben ik alvast wel redelijk blij met de auto die het nog kan gaan worden. Als ik dan een weekje in een gehuurde Tesla heb gereden en ik stap bij terugkomst op Schiphol weer in de P4, dan merk je wel dat het echt iets anders is en goede software een slecht gebouwde auto ook niet beter maakt.

Al met al, veel wijsheid gewenst!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• driehoek58
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 23:37
Dit weekend in Beesd mijn nieuwe Polestar 4 (magnesium - LRSM) opgehaald. Erg goede service bij Polestar.

Ik heb nu dit weekend er de eerste 500km opzitten. Ik moet zeggen dat ik beetje nerveus was na alle comments hier en na reviews van de youtube video's van Kris Rifa over slechte software.

Nog niet alles is perfect, maar het valt echt veel beter mee dan ik gedacht had.
Na 8 jaar Tesla Model S en een aantal maanden Polestar 2, rijdt de PS4 voortreffelijk.

Opvallend na 8 jaar Model S:
- Heel stil
- Fantastische ophanging, heel direct zonder hard te zijn
- Prachtige kwaliteit materialen in interieur
- Erg veel ruimte achterin
- Intuïtieve software (op basis van android werkt erg goed)
- sneltoetsen in scherm voor snel in/uitschakelen one pedal driving en alle irritante verplichte bliepjes
- Hele goede audio met Harman Kardon systeem (plus pakket)
- De pilot assist (cruise control met lane keeping assist) werkte voor mij erg goed. Slechts 1x in 500km een phantom break. Verder erg centraal en makkelijk om van rijbaan te veranderen.

De digitale spiegel was even wennen maar na 1u al helemaal gewend zonder enig probleem.

Wat valt me (nog) tegen?
- ontbreken voorverwarmen batterij voor snelladen
- Functionaliteit in app is erg beperkt
- Slechts 1 sleutel!
- JorneyLog werkt niet op PS4 (was fantastisch om zakelijke/prive kms bij te houden in PS2)
- vertraging tussen in en uitschakelen ACC

Ik begrijp al de online comments over onveilige situaties niet heel goed. Deze auto pilot is zeker even goed als die van mijn Model S met enhanced autopilt, die vele schokkerig van baan wisselde en ook af en toe phantom brakes gaf.

Een aantal software updates zijn wenselijk, maar als je twijfelt over aanschap PS4 laat je niet misleiden. Dit is niet een halve auto die niet goed presteert, maar heerlijke auto om in te rijden met erg hoge built kwaliteit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcosotthewes
dnns85 schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:08:
Hier dezelfde ervaring, het ene moment kan ik enorm genieten van de ruimte, stilte, comfort en het vind ik het een prachtige auto om te zien, het andere moment kan ik heel gefrustreerd raken over relatief kleine dingen die ik niet vind passen/kunnen bij een auto in dit segment.

Gelukkig is het meeste wel op te lossen met software updates en de ervaring die ik heb met de P2 is dat ze daar ook wel serieus mee bezig gaan. Als ik dat vergelijk met de Zeekr 001, waar ik met schuin oog nog wel hier op Tweakers mee lees, dan vind ik dat Polestar nu al verder is en er in elk geval redelijk bovenop zit met updates.

In recent contact werd overigens nog gezegd dat de volgende software update dit jaar waarschijnlijk nog OTA komt. Nou verwacht ik dat ze dat niet (meer) gaan halen, maar het zal dan geen maanden meer duren.

Andere problemen die ik had (windgeruis bij portier, leer dat niet zo mooi om de stoel zit, onbalans in de band) zijn serieus bekeken en worden begin januari verholpen. Gewoon netjes bij de lokale Volvo dealer, wat bij veel relatief nieuwe merken ook niet altijd even makkelijk is.

Al met al ben ik alvast wel redelijk blij met de auto die het nog kan gaan worden. Als ik dan een weekje in een gehuurde Tesla heb gereden en ik stap bij terugkomst op Schiphol weer in de P4, dan merk je wel dat het echt iets anders is en goede software een slecht gebouwde auto ook niet beter maakt.

Al met al, veel wijsheid gewenst!
Jij en Bart beschrijven het goed. Het is een prachtige auto. Maar er werken gewoon dingen niet. En dat schijnen we dan maar te moeten accepteren. Ik heb me er flink kwaad over gemaakt. Ook tegen Polestar. Maar ook daar zeggen ze, het wordt snel beter met updates. De eerstvolgende komt niet dit jaar maar hopelijk januari (zeiden ze, dus zal wel februari worden).
Ik heb goed gekeken of ik de auto kan inruilen voor iets anders, maar dan mag je 20k afschrijven, dus dat is ook geen optie.
We zitten aan elkaar en aan deze mooie auto vast vrienden. En het kan vanaf nu alleen maar mooier worden.
Als ik savonds laat op een lege snelweg naar huis rijd, dan weet ik waar deze auto voor gemaakt is! Daar houd ik me aan vast.
Fijne dagen allemaal.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ewdevries
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:17
We vliegen met hoge snelheid 2024 uit ;) Op naar 2025!
Vast allemaal een fijne jaarwisseling! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1Bgpi4RP3PKzRsQ5oYhpFAKrKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVlEJ1QAwK0NRWFkU7QVnCWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rtolboom
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 15:19
Voor eenieder die nog op de bestelling wacht en nog niet heeft getekend:
Heb de auto succesvol afbesteld en een nieuwe order geplaatst met identieke auto. De auto zelf was 7k goedkoper en met de huidige rente voor polestar finance (3% ipv 6%) scheelt dat ook duizenden euro's.

Kreeg net een telefoontje dat het ze gelukt was om het VIN nummer van de oude bestelling aan de nieuwe te koppelen waardoor de oorspronkelijke levering blijft staan.

Fijne jaarwisseling iedereen!
Rtolboom schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 11:54:
[...]

[...]

Bedankt voor het doorgeven! Ik stond op het punt om het daadwerkelijke koopcontract te tekenen. Zie dat mijn configuratie nu 7300 euro goedkoper is. Hang as we speak aan de lijn met polestar support om te kijken of de prijs aangepast kan worden naar het actuele bedrag.

Update:
Het bedrag is niet aan te passen. Enige optie is annuleren en opnieuw bestellen. Als ik dat zou doen dan is:
1. De auto 7300 euro goedkoper.
2. De rente van polestar finance 2.99% ipv 5,99%
3. Moet ik hopen dat ik de auto krijg die nu op de boot staat, maar worst case komt die 4 maanden later.
(4. Hopelijk zijn alle kinderziektes dan weg.)

Dit lijkt me alles wel waard. Zal de auto annuleren en opnieuw bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Heb een ritje Rotterdam Drenthe achter de rug. Met fietsendrager achterop voor twee kinderfietsen. Heenweg 28,5kWh en terugweg 33,5kWh. Daarbij heb ik steeds tussen de 105 en 120 km/h gereden. Ik heb een DM Performance. Mijn Polestar 2 Performance deed dat in dezelfde periode en met fietsen wat beter. Daar zat ik onder de 25 voor diezelfde rit met dezelfde omstandigheden. Ik vind het niet heel erg, maar had eigenlijk door de ontwikkeling en de manier waarop de P4 ontworpen is een vooruitgang hierin verwacht. Bandenspanning staat op 2.7 trouwens.

Ik heb die Driver Alert op een gegeven moment uitgeschakeld. Want om de haverklap vond hij dat ik vermoeid was. Wat jammer was, was dat de ACC vanwege de fietsendrager niet ingeschakeld kon worden. Pilot Assist snap ik wel, maar ACC zou toch gewoon moeten kunnen werken, die kijkt vooral vooruit. Ook Lane Assist werkte niet meer. Ik weet het niet meer zeker, maar ik kan me herinneren dat in de P2 alleen de Pilot Assist uitgeschakeld werd, maar de rest bleef functioneren.

Op de heenweg ook ruzie met de temperatuur en het beslaan van de ramen gehad. Lange tijd was 20 graden prima, maar op een gegeven moment werd het gewoon koud in de auto. Op 21 gezet, nog steeds koud. Op 23 gezet, nog steeds koud, maar binnen 2 minuten waren mijn ramen overal volledig beslagen. Ik moest 5 minuten met de ontwasemer rijden om het zicht terug te krijgen. Op de terugweg ging het beter met de temperatuur, maar ook toen besloegen de ramen op willekeurige momenten heel erg.

Weet iemand trouwens een lijst van spraakcommando's te vinden? Ik kan de ontwasemer inschakelen door te zeggen 'Hey Google, zet de ontdooier aan', maar de spiegelverwarming lukt mij niet, ook kan ik de stoelmassage niet in- of uitschakelen met spraak.

Wat mij ook nog opvalt, is dat het touchscreen niet heel erg gevoelig ingesteld staat bij mij. Regelmatig registreert hij niet dat ik iets aantik en tijdens het rijden is dat soms wel lastig. Herkent iemand dat?

De digitale achteruitkijkspiegel werkte trouwens goed, ondanks dat er fietsen in beeld waren.

[ Voor 63% gewijzigd door GuiltyNL op 31-12-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffel
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-07 15:47
Sinds de handover op 10/12 nog nooit gebrik kunnen maken van de ingebouwde internetverbinding via Mobile T-kaartje. Moets steeds via mijn Iphone gaan en Carplay gebruiken. Is blijkbaar een probleem bij een willekeurig aantal wagens. Polestar Zweden zou een oplossing zoeken, maar na al die tijd nog geen resultaat. Flink vervelend! Nog iemand dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
GuiltyNL schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:06:

Op de heenweg ook ruzie met de temperatuur en het beslaan van de ramen gehad. Lange tijd was 20 graden prima, maar op een gegeven moment werd het gewoon koud in de auto. Op 21 gezet, nog steeds koud. Op 23 gezet, nog steeds koud, maar binnen 2 minuten waren mijn ramen overal volledig beslagen. Ik moest 5 minuten met de ontwasemer rijden om het zicht terug te krijgen. Op de terugweg ging het beter met de temperatuur, maar ook toen besloegen de ramen op willekeurige momenten heel erg.
Herkenbaar. Hier hetzelfde, ramen beslaan sowieso vrij snel (wellicht vanwege uitdampen nieuwe auto), maar je moet echt flink ontwasemen aanzetten om ze weer vrij te krijgen. Ik heb sinds de laatste update sowieso het gevoel dat er iets veranderd is aan de klimaatinstellingen, gevoelsmatig wordt het na ongeveer 20 min rijden kouder. Ik kan niet helemaal ontdekken of dat is omdat ik 20 min onderweg ben of omdat ik 10 min van de bestemming af zit, aangezien mijn meest aangereden bestemmingen op ongeveer 30 min zitten 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
Weet iemand trouwens een lijst van spraakcommando's te vinden? Ik kan de ontwasemer inschakelen door te zeggen 'Hey Google, zet de ontdooier aan', maar de spiegelverwarming lukt mij niet, ook kan ik de stoelmassage niet in- of uitschakelen met spraak.
Ook wel benieuwd naar. Commando "zet stoelmassage aan" resulteert hier in een lijst met massagesalons in de buurt 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85

Wat mij ook nog opvalt, is dat het touchscreen niet heel erg gevoelig ingesteld staat bij mij. Regelmatig registreert hij niet dat ik iets aantik en tijdens het rijden is dat soms wel lastig. Herkent iemand dat?
Ook herkenbaar. Ik heb me inmiddels aangewend mijn hand op de boven of zijkant te rusten en dan met een andere vinger/duim het scherm aan te raken. Hij lijkt een iets langere/vastere aanraking nodig te hebben. Had ik in de P2 nooit last van, in de P4 wel. Daarbij zijn dingen ook wel wat kleiner hier en daar waardoor je preciezer moet drukken, maar het is wel duidelijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtolboom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITMzsX5rktbeahXFnL9S-MC8dfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rrp81eWonOLue6bcfquuCbfz.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht weet een van jullie dit. Ik had begrepen dat pin 12 wordt gebruikt voor detectie van de aanhanger. Dat zou wellicht kunnen betekenen dat als je ervoor zorgt dat 12 niet verbonden is, ACC het wel zou moeten doen met een fietsendrager. (Zou niet gaan klooien met een aanhanger/camper oid)

Heeft iemand hier verstand van of ervaring mee?

Zie ook ISO 11446-1:2012-05

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48egpaIxaZLgH2S-ZNSWFOvof9U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ifTPqjV5CBdCWyWsR4xpHfTf.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Rtolboom op 01-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:51
Rtolboom schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:12:
[Afbeelding]

Wellicht weet een van jullie dit. Ik had begrepen dat pin 12 wordt gebruikt voor detectie van de aanhanger. Dat zou wellicht kunnen betekenen dat als je ervoor zorgt dat 12 niet verbonden is, ACC het wel zou moeten doen met een fietsendrager. (Zou niet gaan klooien met een aanhanger/camper oid)

Heeft iemand hier verstand van of ervaring mee?

Zie ook ISO 11446-1:2012-05

[Afbeelding]
Dit moet een software oplossing worden vanuit Polestar zelf. Als je de auto zo laat denken dat er geen aanhanger achter zit, blijft o.a. ook je dode hoek detectie werken. Die blijft continue alarmeren als je met een grote aanhanger de hoek om gaat, heel irritant. Er zijn meer Geely EV’s geweest die in het begin geen ACC hadden met aanhanger. Gewoon aankaarten, want oa. mijn L&C 01 heeft gewoon ACC met de caravan erachter. Alleen de pilot assist is niet beschikbaar, zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL
Meer mensen die ervaren dat de P4 geen stroom meer vraagt tijdens het voorverwarmen van het klimaat terwijl de auto nog wel aan de lader zit?

Als ik een voorverwarming plan, stap ik eigenlijk altijd in met 89% en staat ook id app van de lader waar de auto aan stond dat er geen energie meer is gevraagd nadat de auto 90% bereikt had.

Ik kan me herinneren dat de P2 wel altijd die nieuwe uitvraag deed, of ben ik nu abuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P2Hattem
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-08 18:57
BartWNL schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 09:16:
Meer mensen die ervaren dat de P4 geen stroom meer vraagt tijdens het voorverwarmen van het klimaat terwijl de auto nog wel aan de lader zit?

Als ik een voorverwarming plan, stap ik eigenlijk altijd in met 89% en staat ook id app van de lader waar de auto aan stond dat er geen energie meer is gevraagd nadat de auto 90% bereikt had.

Ik kan me herinneren dat de P2 wel altijd die nieuwe uitvraag deed, of ben ik nu abuis.
Same here. Raak ook 1-2% kwijt tijdens het voorverwarmen.

Daar hebben ze als Zweeds merk natuurlijk niet aan gedacht dat het koud kan worden en je die energie beter uit de laadpaal kunt trekken dan uit de accu🤣.

Kan hopelijk met een update verholpen worden.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-09 19:38

DJR

Ik meen te hebben gelezen dat voorverwarmen pas beschikbaar komt in een volgende update.

Momenteel zit ik op 4.1.11. Polestar Beesd gaf enkele weken geleden aan dat er een nieuwe update zou komen nog voor het eind van 2024. Die belofte is helaas niet ingelost. Met de feestdagen is dat m.i. ook niet heel erg logisch. Maar hopelijk komt er snel een grote OTA update onze kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil24
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-01 19:37
Hey goede avond iedereen, ik heb sinds december een Polestar 4 performance, net als iedereen hier de meeste problemen gehad met software die langzaam opgelost raken door polestar, maar wilde eens vragen of iemand weet hoe je de rechter spiegel kan instellen om in te parkeren, ik vond de optie om hem te laten kantelen maar dan zie je bijna de onderkant van de auto, zou geweldig zijn om deze stapsgewijs in te stellen zodat ieder naar eigen inzien de juiste positie kan kiezen, verder zou het fijn zijn om de optie met die koffiekop ook bij de favorieten te kunnen zetten om deze snel te kunnen uitschakelen want net als bij anderen blijft deze me maar vervelen bij het rijden... dank u en ik lees met veel plezier al jullie reacties , Groetjes Philippe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Kantelen rechts inschakelen in de software. In achteruit zetten. Rechter spiegel in die stand afstellen. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB46
  • Laatst online: 30-08 11:19
Het valt me op dat mijn PS4 LRSM op bepaalde momenten beperkt vermogen heeft. Dat merk je niet alleen duidelijk, maar het is ook zichtbaar op het display: het oranje balkje van het geleverde vermogen komt niet verder dan pakweg 75%. De accucapaciteit is op dat moment nog ruim voldoende. Ik baalde al dat de LRDM in prijs was verlaagd na mijn aankoop, maar dit voelt echt als te weinig power voor het gewicht dat verplaatst moet worden. Zijn er anderen die dit herkennen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ja, dit herken ik, maar ik heb niet op de indicator in het scherm gelet. Ik heb wel een DM, maar die is zelden sneller dan mijn P2 Performance momenteel. @RB46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Zojuist getest en inderdaad, ook mijn powerindicator gaat niet voluit, ik denk dat het tot 80% is ofzo? Het zal wel een optie zijn bij een koude batterij, waar mijn Polestar 2 in ieder geval nooit een beperking voor heeft gehad op deze voelbare manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnns85
Het is mij opgevallen dat als ik de auto voorverwarm hij heel veel lawaai maakt. Dat zal de warmtepomp zijn denk ik, maar met ramen en deuren gesloten binnen op zo'n 10-15 meter afstand te horen. Meer mensen opgevallen? Verklaart wel waar die eerste paar procent van de accu aan op gaan 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RB46
Je krijgt ook nergens een melding dat er slechts beperkt vermogen beschikbaar is. Ik vermoed dat het inderdaad iets met de temperatuur te maken heeft. Even afwachten of het in het voorjaar beter wordt. @GuiltyNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
dnns85 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:22:
Het is mij opgevallen dat als ik de auto voorverwarm hij heel veel lawaai maakt. Dat zal de warmtepomp zijn denk ik, maar met ramen en deuren gesloten binnen op zo'n 10-15 meter afstand te horen. Meer mensen opgevallen? Verklaart wel waar die eerste paar procent van de accu aan op gaan 😉
Ja, hier merk ik dat ook. Stuk luider dan mijn Polestar 2. Ik dacht dat er bij mij een ventilator niet helemaal lekker was. Klinkt hier alsof een lager kapot is. In de auto hoor ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
RB46 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:30:
Je krijgt ook nergens een melding dat er slechts beperkt vermogen beschikbaar is. Ik vermoed dat het inderdaad iets met de temperatuur te maken heeft. Even afwachten of het in het voorjaar beter wordt. @GuiltyNL
Vanochtend weer getest en toen was hij nog langzamer. Met 50% batterij ging hij niet verder dan 70% vermogen denk ik. Typisch wel, want het is een grotere batterij verdeeld over meer cellen en groepen dan de P2. Dus je zou zeggen dat hij het vermogen moet kunnen leveren, ook als het koud is.

Ik heb de vraag uitstaan bij Polestar. Andere rijders ook beperkt vermogen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 17:23
Sinds deze week heb ik inmiddels toegang gekregen tot de mobiliteit portaal van mijn werkgever. En de Polestar 4 is in diverse configuraties te bekijken. Het vreemde is dat ik de fiscaal hoger geprijsde Polestar 4 als dual motor performance mag kiezen maar dat de fiscaal lager geprijsde Zeekr 001 alleen als single motor voor mij mogelijk is. Blijkbaar is de lease prijs van de Polestar 4 momenteel veel gunstiger dan de Zeekr 001. Tenzij andere factoren meespelen in de berekening?

Het gaat vermoedelijk geen van beide worden omdat ik gebaseerd op de breedte van 2 + meter dan niet met 2 wagens naast elkaar op de oprit kan. En mijn vrouw heeft al aangegeven niet aan de overkant te willen parkeren. ;(

Wel jammer want de Polestar 4 is echt een beauty!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
GuiltyNL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Vanochtend weer getest en toen was hij nog langzamer. Met 50% batterij ging hij niet verder dan 70% vermogen denk ik. Typisch wel, want het is een grotere batterij verdeeld over meer cellen en groepen dan de P2. Dus je zou zeggen dat hij het vermogen moet kunnen leveren, ook als het koud is.

Ik heb de vraag uitstaan bij Polestar. Andere rijders ook beperkt vermogen toevallig?
Ja hier ook beperkt, je merkt het ook echt. Was me eerder met accu < 50% niet opgevallen, lijkt echt met temperatuur te maken te hebben.

Vanochtend ook nog met m'n Polestar 2 gereden en die had met 40% gewoon de volle mep beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnns85
GuiltyNL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Ja, hier merk ik dat ook. Stuk luider dan mijn Polestar 2. Ik dacht dat er bij mij een ventilator niet helemaal lekker was. Klinkt hier alsof een lager kapot is. In de auto hoor ik het niet.
Ja het klinkt niet helemaal goed. Ook al gehad dat iemand bij de auto stond te kijken tijdens het voorverwarmen die dacht dat de motor aan stond en de auto weg zou rijden zonder iemand erin 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
Preconditioning van de accu kan ook niet snel genoeg komen wat mij betreft. Stond nu in Oostenrijk bij een snellader na een half uurtje rijden door de bergen, temp -5 en het was een koude nacht maar ik kwam niet boven de 40 kWh laden uit terwijl de accu op 16% zat. Uiteindelijk ging die wel sneller, maar moest daar zeker 15-20 min op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:04
BartWNL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:30:
Preconditioning van de accu kan ook niet snel genoeg komen wat mij betreft. Stond nu in Oostenrijk bij een snellader na een half uurtje rijden door de bergen, temp -5 en het was een koude nacht maar ik kwam niet boven de 40 kWh laden uit terwijl de accu op 16% zat. Uiteindelijk ging die wel sneller, maar moest daar zeker 15-20 min op wachten.
Heeft die dat niet dan?
Mijn p2 had dit namelijk wel, wel alleen als je een lader als bestemming had ingegeven.

11400 - RX 6800 | Kia EV6 Business plus long range rwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL
izzet3838 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:54:
[...]

Heeft die dat niet dan?
Mijn p2 had dit namelijk wel, wel alleen als je een lader als bestemming had ingegeven.
Nee is al aangegeven door Polestar dat dit nog niet (goed) werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB46
Goed om trouwens nog aan het lijstje van software-issues toe te voegen dat de radio een zeer korte DAB(+)-lijst heeft. Ik mis diverse zenders die ik in mijn voorgaande auto wel had. Na overleg met Polestar blijkt dit ook een bug te zijn waar aan gewerkt wordt. Ik verwacht overigens niet dat het hoog op de prioriteitenlijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
Doet de service stand van de ruitenwissers het bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@BartWNL Nee. Werkt niet hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P2Hattem
BartWNL schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:30:
Vanochtend ook aan de snellader met 8% en dat begon met zo’n 70 kW en na een kwartiertje liep het snel op tot 105 kW. Toen zal de accu wel de juiste temperatuur hebben behaald om sneller te kunnen laden.

Verbruik is overigens schrikbarend slecht. Was dit weekend zelfs op lange stukken (150+ km) zo’n 28 kWh/100 km en dan kom je op een praktisch bereik van max 300 km en dat is toch wel fors minder dat ik verwacht had. Heb overigens alleen 2WD gereden, want in 4WD is het nog erger.
Voorverwarmen (ook van de batterij) aan de lader zou al schelen en ook voorverwarmen op weg naar een snellader zal verbetering brengen voor het laden zelf. Maar waarom dergelijke EV basisfunctionaliteit nog steeds niet beschikbaar is voor de PS4, is mij een groot raadsel.

Hopelijk kunnen ze ook nog wat aan de efficiency doen met een OTA?! Bij de PS2 is dat ook softwarematig verbeterd, dus fingers crossed.

Verder was het vandaag natuurlijk ook super weer om de verwarming te testen en dat was ‘opeens’ geen feest meer. Een half uur rijden na het laden besloeg de auto binnen een minuut of zo helemaal aan de binnenkant en alleen de max ontwasem functie hielp na een paar minuten. Terugzetten op Auto leidde al snel weer tot beslagen ramen. Dit heeft toch echt aandacht nodig, want het is verre van veilig en comfortabel.
Ook de temperatuur bij de onderbenen werd langzaamaan kouder, dus de fleecedeken ligt klaar om in de auto te leggen zodat mijn vrouw en beetje comfortabel kan zitten. Mooi toch, dat je dat zo makkelijk op kunt lossen bij een auto van slechts 93 k€ 8)7 ?!

Maar met deze ervaringen bekoelt de liefde voor de auto wel behoorlijk, letterlijk en figuurlijk.

P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
P2Hattem schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Vanochtend ook aan de snellader met 8% en dat begon met zo’n 70 kW en na een kwartiertje liep het snel op tot 105 kW. Toen zal de accu wel de juiste temperatuur hebben behaald om sneller te kunnen laden.

Verbruik is overigens schrikbarend slecht. Was dit weekend zelfs op lange stukken (150+ km) zo’n 28 kWh/100 km en dan kom je op een praktisch bereik van max 300 km en dat is toch wel fors minder dat ik verwacht had. Heb overigens alleen 2WD gereden, want in 4WD is het nog erger.
Voorverwarmen (ook van de batterij) aan de lader zou al schelen en ook voorverwarmen op weg naar een snellader zal verbetering brengen voor het laden zelf. Maar waarom dergelijke EV basisfunctionaliteit nog steeds niet beschikbaar is voor de PS4, is mij een groot raadsel.

Hopelijk kunnen ze ook nog wat aan de efficiency doen met een OTA?! Bij de PS2 is dat ook softwarematig verbeterd, dus fingers crossed.

Verder was het vandaag natuurlijk ook super weer om de verwarming te testen en dat was ‘opeens’ geen feest meer. Een half uur rijden na het laden besloeg de auto binnen een minuut of zo helemaal aan de binnenkant en alleen de max ontwasem functie hielp na een paar minuten. Terugzetten op Auto leidde al snel weer tot beslagen ramen. Dit heeft toch echt aandacht nodig, want het is verre van veilig en comfortabel.
Ook de temperatuur bij de onderbenen werd langzaamaan kouder, dus de fleecedeken ligt klaar om in de auto te leggen zodat mijn vrouw en beetje comfortabel kan zitten. Mooi toch, dat je dat zo makkelijk op kunt lossen bij een auto van slechts 93 k€ 8)7 ?!

Maar met deze ervaringen bekoelt de liefde voor de auto wel behoorlijk, letterlijk en figuurlijk.
Hier beslaan de ramen ook na enige tijd, lees het veel online ook. Weet niet of het gerelateerd is aan de laatste update, maar ook dit is weer slordig

Edit:
Verbruik richting oostenrijk was 26,4 kWh/100 km, met 113,3 km/u gemiddeld. Single motor, zeker aan de hoge kant. Echter haalde ik id zomer waarden die ik met de P2 nooit gered zou hebben. Alsof de P4 veel meer invloed ondervindt van het weer.

[ Voor 6% gewijzigd door BartWNL op 05-01-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@BartWNL Had jij een warmtepomp in je P2? Ik niet, maar toch is het verbruik van de P2 in de winter lager dan de P4 bij mij. P4 is op korte stukken binnen bebouwde kom ongeveer 30% minder zuinig. Lijkt ook wel een softwaredingetje?

Iets anders, de budgetversie van onze auto, de Zeekr 001 heeft wel een sensor voor de ruitensproeiervloeistof. Dat is gek, toch?

Ik vind de houding van Polestar zelf wel echt heel vervelend. Niet de Nederlandse tak, maar de lui die reageren in hun communities. Dat is echt om te huilen.

Ik stap wel elke dag met plezier in mijn P4 trouwens. Ben benieuwd wanneer de update komt.

[ Voor 30% gewijzigd door GuiltyNL op 05-01-2025 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:47
Pfoe.. Ik had de P4 op mijn hele korte shortlist staan om ergens dit jaar mijn huidige EV te vervangen (lease), maar van deze reacties word ik niet vrolijk. Software bugs kan ik mee leveren (Q4 had er meer dan genoeg in het begin), maar hoog verbruik en slechte performance bij laden zie ik niet zitten. Toch maar even afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen. Auto is schitterend verder, zou hem zo zonder proefrit uit de folder kopen eh.. leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 11:24
Verbruik is bij mij juist verrassend goed. Ik heb momenteel een dynamische range van ~480 tot ~500km. Heb de longe range single motor.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Bloemstukje Ja, bij de Polestar 2 waren er toen ook al heel grote verschillen in verbruik. Jij zou uitkomen op ongeveer 19kWh/100km en dat is met dit weer wel heel laag met dit weer? Volgens mij is 94kW bruikbaar bij de P4?

@sbin De auto rijdt ook schitterend, het is echt een fijne auto met veel pluspunten. De software is nog niet goed, maar ik geloof wel dat dat goed komt. Polestar is verder niet zo fijn in de communicatie (onverschillig en arrogant) en komt beloftes zelden na. Dat is wat mij vooral stoort. En, ik vind het vervelend dat ze beknibbelen op uitrusting bij deze auto, terwijl dat dat echt not done is voor een auto in dit segment (geen ruitensproeiervloeistofsensor en geen verwarming in het kniestuk van de stoel bijvoorbeeld).

Anyhow, als ik nu de beslissing zou moeten nemen of ik de P4 zou kopen, dan zou ik hem denk ik alsnog gekocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P2Hattem
RB46 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:30:
Ik las dit op het Engelse Polestar forum:

I tested it today and can confirm pressing the left button is indeed what is causing the acceleration issue. As already mentioned by others, what is really confusing on the LRSM is that "Range mode" is not an option that is available in the menus (which probably explains the absence of any visual feedback). So strange..

Het zou dus alleen bij de SM versies voor kunnen komen? Op de DM varianten schakelt de linkerkant van de linker knop tussen 2 en 4 WD (range mode). Op de SM versie doet ‘ie dus ook aan range mode, maar dan door het vermogen te beperken?!

Ik ben benieuwd of dit inderdaad het geval is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
GuiltyNL schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:38:
@BartWNL Had jij een warmtepomp in je P2? Ik niet, maar toch is het verbruik van de P2 in de winter lager dan de P4 bij mij. P4 is op korte stukken binnen bebouwde kom ongeveer 30% minder zuinig. Lijkt ook wel een softwaredingetje?

Iets anders, de budgetversie van onze auto, de Zeekr 001 heeft wel een sensor voor de ruitensproeiervloeistof. Dat is gek, toch?

Ik vind de houding van Polestar zelf wel echt heel vervelend. Niet de Nederlandse tak, maar de lui die reageren in hun communities. Dat is echt om te huilen.

Ik stap wel elke dag met plezier in mijn P4 trouwens. Ben benieuwd wanneer de update komt.
Nope, had een van de allereerste lichting en die lustte inderdaad aardig wat.
Het kan gewoon bijna niet dat het verschil tussen zomer en winter een kWh of 7 a 8 (id zomer haalde ik geregeld 16 kWh per 100 km) is bij normaal rijden, dus hopelijk iets software matigs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonton999
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-02 12:32
dnns85 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:58:
[...]

Ja hier ook beperkt, je merkt het ook echt. Was me eerder met accu < 50% niet opgevallen, lijkt echt met temperatuur te maken te hebben.

Vanochtend ook nog met m'n Polestar 2 gereden en die had met 40% gewoon de volle mep beschikbaar.
Vreemd genoeg kan je het vermogen weer opvoeren door de touchknop helemaal links op het stuur aan te klikken. Merk soms ook minder vermogen maar door het aanklikken van deze knop krijg ik het vermogen weer terug. Display geeft niets aan overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
dnns85 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:58:
[...]

Een reset van het systeem met de knoppen op het stuur loste het voor mij op. Na de reset had ik, ook met koud weer, het volle vermogen beschikbaar én de gaspedaalrespons was daarna ook weer normaal. Lijkt op een soort van ECO-stand die tevoorschijn komt en niet meer uitgeschakeld wordt.

Daarnaast heeft Polestar aangegeven in week 7 met de volgende update te komen. Dat zou de tweede week van februari zijn. Ook die update is dus redelijk vertraagd, omdat eerst voor het einde van het jaar werd genoemd. Misschien komt deze update uiteindelijk tegelijkertijd met de Digital Key. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Tonton999 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:51:
[...]

Vreemd genoeg kan je het vermogen weer opvoeren door de touchknop helemaal links op het stuur aan te klikken. Merk soms ook minder vermogen maar door het aanklikken van deze knop krijg ik het vermogen weer terug. Display geeft niets aan overigens.
Bij de Performance versie, zoals ik heb, kun je met die knop wisselen tussen range-mode en performance-mode. Als hij bij mij eenmaal in die ECO-stand staat, is hij met geen mogelijkheid meer normaal te krijgen, totdat ik dus het systeem reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
BartWNL schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:53:
[...]

Nope, had een van de allereerste lichting en die lustte inderdaad aardig wat.
Het kan gewoon bijna niet dat het verschil tussen zomer en winter een kWh of 7 a 8 (id zomer haalde ik geregeld 16 kWh per 100 km) is bij normaal rijden, dus hopelijk iets software matigs
Het is wel apart, juist de warmtepomp zou een voordeel moeten bieden als het koud is, op dit moment lijkt er juist een nadeel te zijn. Ik vraag me af of die warmtepompen wel functioneren? Want ze klinken namelijk ook niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
P2Hattem schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:01:
[...]

Ik heb het vermoeden dat dat hoge verbruik dan toch echt iets met de warmtepomp te maken moet hebben. @BartWNL had al gemeld dat hij in de warme maanden juist een beter verbruik had. Dus hierin zit op dit moment iets nog niet lekker. Misschien dat de batterij helemaal niet verwarmd wordt, dus ook niet tijdens het rijden en dat door de kou het verbruik permanent te hoog blijft?

Bij mij wordt het ook opeens kouder, maar dan overal. Ik heb nog gevoeld of ik tocht bij mijn deuren voel, maar dat lijkt bij mij niet zo te zijn. Wel hoor ik vanuit de deuren ergens heel goed de banden als ik in de regen rijd. Dat was met de P2 veel minder, dus het lijkt erop dat er toch ergens iets niet helemaal afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcosotthewes
BartWNL schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:45:
[...]

Hier beslaan de ramen ook na enige tijd, lees het veel online ook. Weet niet of het gerelateerd is aan de laatste update, maar ook dit is weer slordig

Edit:
Verbruik richting oostenrijk was 26,4 kWh/100 km, met 113,3 km/u gemiddeld. Single motor, zeker aan de hoge kant. Echter haalde ik id zomer waarden die ik met de P2 nooit gered zou hebben. Alsof de P4 veel meer invloed ondervindt van het weer.
Volgens mij is nat wegdek en vochtigheid veel meer issue voor het bereik dan kou. Vandaag met 3-5 graden, maar droog wegdek en zon en mijn verbruik gaat naar 19 op de snelweg met 110.
Gemiddelde laatste maand rond 21.5.
Ik heb echt nooit boven de 22.5 behalve als je te hard gaat rijden natuurlijk.

Het issue met de beschikbare power heb ik ook, geen 100%. Ik denk dat het ook te maken heeft met of je verkeer voor je hebt, dan knijpt hij ook altijd.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcosotthewes op 08-01-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d1n
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-07 08:49
LRSM hier met 21 inc velgen.

Het onderstel is gewoon niet goed. Kleine onvolmaaktheden en drempels denderen door het interieur. Met dergelijke grootte en het segment waar ze de auto in plaatsen (door prijs en marketing), verwacht ik meer dan onze Mercedes EQA leasewagen die gewoon beter is dan de P4.

Gelukkig 9k korting en 0% renting gehad want anders zou dit een zeer zure appel zijn geweest in combinatie met alle software en hardware issues.

Overall tevreden, maar ik verwacht wel verbeteringen op gebied van software (die ook effect hebben op de range).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P2Hattem
Marcosotthewes schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Volgens mij is nat wegdek en vochtigheid veel meer issue voor het bereik dan kou. Vandaag met 3-5 graden, maar droog wegdek en zon en mijn verbruik gaat naar 19 op de snelweg met 110.
Gemiddelde laatste maand rond 21.5.
Ik heb echt nooit boven de 22.5 behalve als je te hard gaat rijden natuurlijk.

Het issue met de beschikbare power heb ik ook, geen 100%. Ik denk dat het ook te maken heeft met of je verkeer voor je hebt, dan knijpt hij ook altijd.
Huh … 21,5 kWh/100 km?!
Ik ben al blij als ik 27 haal! Snelheid 120 bij een rit van 50 km en met de 2e motor uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:00
Net voor het eerst eerst gezien, leuk ding maar WAAROM geen achterruit?? Ik reed er achter, maar dat is dus net zo vervelend als achter een busje of vrachtwagen, je hebt geen idee wat er voor het voertuig is. Nul zicht. Wie heeft er bedacht dat dit een goed idee is? Ik dacht dat Volvo/Polestar zo met veiligheid bezig was, maar dat is dus ook voorbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfooter
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 16:36
sh4d1n schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:23:
LRSM hier met 21 inc velgen.

Het onderstel is gewoon niet goed. Kleine onvolmaaktheden en drempels denderen door het interieur. Met dergelijke grootte en het segment waar ze de auto in plaatsen (door prijs en marketing), verwacht ik meer dan onze Mercedes EQA leasewagen die gewoon beter is dan de P4.

Gelukkig 9k korting en 0% renting gehad want anders zou dit een zeer zure appel zijn geweest in combinatie met alle software en hardware issues.

Overall tevreden, maar ik verwacht wel verbeteringen op gebied van software (die ook effect hebben op de range).
Ik heb ook de LRSM maar dan met de standaard 20inch. Ik ben juist wel tevreden over het onderstel. Goede ligging in de bochten en toch comfortabel. Wanner ik een drempel te hard neem voel je hem inderdaad wel bonken maar in vergelijking met mijn vorige auto Mercedes B klasse had ik mijn bodemplaat dan onder de auto vandaag gereden. Daar kon ik door de relatief lage bodemvrijheid ook niet hard over drempels waar dit in de Polestar veel makkelijker gaat.

Wind, Waves and Snow

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:21
Tommy-D schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:16:
Net voor het eerst eerst gezien, leuk ding maar WAAROM geen achterruit?? Ik reed er achter, maar dat is dus net zo vervelend als achter een busje of vrachtwagen, je hebt geen idee wat er voor het voertuig is. Nul zicht. Wie heeft er bedacht dat dit een goed idee is? Ik dacht dat Volvo/Polestar zo met veiligheid bezig was, maar dat is dus ook voorbij?
Als je achter m'n Polestar 2 of XC40 rijdt, ga je ook niets zien van wat er voor me rijdt hoor. Beide achterruiten zijn maximaal verduisterd.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Tommy-D schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:16:
Je ziet door die brievenbussen van achterruiten ook niets meer. Je ziet door de ruiten die getint zijn ook weinig tot niets. Maar ja, het kan wel onhandig zijn. Op te lossen door even van baan te wisselen of door in te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
bigfooter schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Ik heb ook de LRSM maar dan met de standaard 20inch. Ik ben juist wel tevreden over het onderstel. Goede ligging in de bochten en toch comfortabel. Wanner ik een drempel te hard neem voel je hem inderdaad wel bonken maar in vergelijking met mijn vorige auto Mercedes B klasse had ik mijn bodemplaat dan onder de auto vandaag gereden. Daar kon ik door de relatief lage bodemvrijheid ook niet hard over drempels waar dit in de Polestar veel makkelijker gaat.
Nu heb ik het Performance onderstel, dus dat zal iets anders zijn. Maar ook ik vind dit onderstel geweldig. Goed gebalanceerd, sportief maar niet te hard of stuiterig. Mijn P2 Performance stuiterde veel meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommy-D
Daar hebben jullie beiden ook gelijk in natuurlijk, al kan je bij de meeste getinte ramen nog wel iets zien. Soms ook niet natuurlijk.
Dit was voor het eerst dat ik een auto zonder achterruit zag, wist niet dat dat bestond. Overigens wel een slimme zet van ze, want anders had ik nooit het model opgezocht. Dus marketingtechnisch prima gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Tommy-D Praktisch is die spiegel ook, want:
  • Met regen toch optimaal zicht, alsof het droog is
  • Geen vieze ruiten meer die je zicht deels beperken, bijvoorbeeld buiten je ruitenwisserbereik om
  • Met een volledig volgestopte achterbak kun je nog steeds alles achter je zien
  • Geen hoofdsteunen of passagiers die in je blikveld zijn
  • Een breder gezichtsveld dan een normale spiegel, zodra een auto of iets anders je binnenspiegel verlaat, is deze al ruim en breed te zien in je buitenspiegels
  • Toch slecht zicht naar achteren, een klein lensje even schoonmaken is voldoende om weer 100% zicht te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
GuiltyNL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:48:
@Tommy-D Praktisch is die spiegel ook, want:
  • Met regen toch optimaal zicht, alsof het droog is
  • Geen vieze ruiten meer die je zicht deels beperken, bijvoorbeeld buiten je ruitenwisserbereik om
  • Met een volledig volgestopte achterbak kun je nog steeds alles achter je zien
  • Geen hoofdsteunen of passagiers die in je blikveld zijn
  • Een breder gezichtsveld dan een normale spiegel, zodra een auto of iets anders je binnenspiegel verlaat, is deze al ruim en breed te zien in je buitenspiegels
  • Toch slecht zicht naar achteren, een klein lensje even schoonmaken is voldoende om weer 100% zicht te hebben
Wat dat betreft voor de bestuurder enkel voordelen dus. Ik kijk wel regelmatig door mijn achterruit bij het manoeuvreren, maar zoiets leer je waarschijnlijk snel af vanwege de binnenspiegel die zoals je al aangeeft een veel breder gezichtsveld heeft.
Ik bedenk net nog een voordeel. Niet meer de koplampen van busjes en pickups in je gezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Klopt, ook verblinding heb je geen last meer van. Wel wordt de spiegel wat flets in een donkere omgeving en veel tegenlicht.

Het achterruit rijden gaat briljant met de andere achteruitrijcamera, dat is even wennen, maar daar zie je zoveel op, dat je meer zicht naar achteren heb dan elke andere 'normale' auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RB46
P2Hattem schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Ik las dit op het Engelse Polestar forum:

I tested it today and can confirm pressing the left button is indeed what is causing the acceleration issue. As already mentioned by others, what is really confusing on the LRSM is that "Range mode" is not an option that is available in the menus (which probably explains the absence of any visual feedback). So strange..

Het zou dus alleen bij de SM versies voor kunnen komen? Op de DM varianten schakelt de linkerkant van de linker knop tussen 2 en 4 WD (range mode). Op de SM versie doet ‘ie dus ook aan range mode, maar dan door het vermogen te beperken?!

Ik ben benieuwd of dit inderdaad het geval is!
Die knop op het stuur heeft helaas weinig effect. Ik moet de P* een reset geven om weer vol vermogen te krijgen. Dat lijkt de enige oplossing. De temperatuur speelt daarna ook geen rol. Voelt idd meer als een eco modus waar niet uit te komen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driehoek58
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 23:37
RB46 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Die knop op het stuur heeft helaas weinig effect. Ik moet de P* een reset geven om weer vol vermogen te krijgen. Dat lijkt de enige oplossing. De temperatuur speelt daarna ook geen rol. Voelt idd meer als een eco modus waar niet uit te komen is.
Vreemd. Ik las ook die feedback op Engelse forum en heb het op mijn single motor ook getest. Duidelijk merkbaar dat vermogen wegvalt en je krijgt idd geen visuele indicatie maar als ik er nog een keer op klik heb ik terug vol vermogen. Geen reset nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaurdian
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-08 10:18
Ik geloof dat ik ook een keer het probleem heb gehad wat @RB46 beschrijft, met 100% charge op een koudere dag viel er dermate veel vermogen weg dat ik werd ingehaald door vrachtwagens. Dat voelde als significant minder vermogen dan de 'eco' stand.
Het probleem was opgelost toen ik de volgende keer de auto instapte en daarna heb ik er ook geen last meer van gehad.
Overigens ben ik wel fan van de eco/'normale' modus. Daarmee voelt het bij de overgang van eco naar 'normaal' soms alsof je eens soort boost kan inzetten.
Zijn er trouwens nog mensen die last hebben van inconsistente spiegel standen? Zo ongeveer de helft van de keren dat ik instap moet ik de spiegels opnieuw instellen. Kan zijn dat de overgang van het ene profiel naar het andere niet goed gaat, maar ik ben benieuwd of dit een software of hardware dingetje is. Heb het verder niet veel gelezen op de fora's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@gaurdian Ik heb één keer gehad dat mijn spiegel rechts naar beneden bleef staan, nadat ik achteruit had gereden. Ook heb ik een keer gehad dat bij het wisselen van profiel de spiegels niet naar de juiste stand gingen. Maar normaal gesproken werkt het goed. Maar ik wissel normaal gesproken ook niet van profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtolboom
Krijg net het goede nieuws dat de auto’s met elektrochromatisch glazen dak in Nederland aan zijn gekomen.

Kan niet wachten om erin te rijden!

Heeft iemand autoverzekering via polestar zelf? Heeft dit toegevoegde waarde?

[ Voor 21% gewijzigd door Rtolboom op 14-01-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Rtolboom Spannend! Ik denk dat de meerwaarde is dat je geen alarmeisen hebt bij Polestar, bij de meeste andere verzekeraar is dat wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 13:01
Rtolboom schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:14:
Krijg net het goede nieuws dat de auto’s met elektrochromatisch glazen dak in Nederland aan zijn gekomen.

Kan niet wachten om erin te rijden!

Heeft iemand autoverzekering via polestar zelf? Heeft dit toegevoegde waarde?
Ben wat later aangehaakt in deze draad maar ben wellicht geinterresseerd ivm einde lease Skoda Enyaq 80 Sportline, is dat dak iets wat tot nu toe niet leverbaar was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartWNL
JustTrying schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Ben wat later aangehaakt in deze draad maar ben wellicht geinterresseerd ivm einde lease Skoda Enyaq 80 Sportline, is dat dak iets wat tot nu toe niet leverbaar was?
Bestelling met elektrochromatisch dak werden uitgesteld tot eind maart omdat er problemen waren met de kwaliteit van het dak. Dat schijnt nu nav het bericht van @Rtolboom verholpen te zijn.
Ik had eerst de auto besteld met, maar het half jaar langer wachten heeft mij de bestelling laten doen aanpassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BartWNL
Heb de loopvlakkettingen via de Polestar shop besteld, zijn zoals gewoonlijk de kettingen van Rud Centrax. Dit keer alleen niet in een Volvo tas maar de originele tas. Wel weer een investering, maar de kettingen zijn top. Kind kan de was doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_znHPb2xgqNtnx-KauPPMgaeHS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJptAwwmBMJfYq5oSLkXkogz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P0f2z_GQlCZGzcXYmA87VKj47o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFscRjlP5LcRCjnu0qLeXtu4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gaurdian
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-08 10:18
Wellicht vinden wat andere tweakers het leuk om mee te spelen, de afgelopen tijd was ik wat aan het experimenteren met de (verstopte) Android functies. Zo zijn er bepaalde settings menus die onder bepaalde omstandigheden toegankelijk zijn (data saver/monitor bijvoorbeeld), maar ook bijvoorbeeld de file app.
Via de file app is het ook mogelijk om APK bestanden te installeren. Zo heb ik geprobeerd Netflix aan de praat te krijgen. In de browser krijg je een foutmelding wanneer je een video probeert af te spelen. In de app is het gelukt om in te loggen, een video te openen en deze af te spelen. Daarna pauzeert de video echter na een seconde steeds.
Zijn er andere tweakers die nog wat leuks of nuttigs hebben ontdekt of nuttige apps hebben gevonden die wel goed werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:49
Ik zie hier wat bekende namen uit het Polestar 2 topic. Ik moet binnenkort helaas afscheid nemen van m’n launch P2 en de P4 zou nog net te betalen zijn (een stukje duurder, maar het oog wil ook wat). Hoe bevalt de P4 bij de ex-P2 eigenaren? Als ik dit topic doorlees krijg ik het gevoel dat men bij Polestar qua software weer bij 0 is begonnen, en hoe valt de breedte van de wagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izzet3838
ach-jee schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:38:
Ik zie hier wat bekende namen uit het Polestar 2 topic. Ik moet binnenkort helaas afscheid nemen van m’n launch P2 en de P4 zou nog net te betalen zijn (een stukje duurder, maar het oog wil ook wat). Hoe bevalt de P4 bij de ex-P2 eigenaren? Als ik dit topic doorlees krijg ik het gevoel dat men bij Polestar qua software weer bij 0 is begonnen, en hoe valt de breedte van de wagen?
Software is inderdaad gewoon van 0, ik heb vorig jaar een p2 gehad en die had veel minder bugs, nu heeft de p4 ook wel veel meer functies in de software, maar ik heb ook veel meer problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BartWNL
ach-jee schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:38:
Welkom welkom!

Qua rijden, ruimte en infotainment niet te vergelijken, echt stappen vooruit. Achterin zitten is bijna een privilege.
Range in de zomer vele malen beter dan je vroege P2 versie, winter valt nog tegen.
Er zijn inderdaad nog behoorlijk wat zaken die vooral software matig verbeterd moeten worden, maar dat was bij de P2 in het begin ook. Ik heb hoop/vertrouwen dat het allemaal goed komt.

Hij is zeker breed, maar dat merk je alleen op echt smalle wegen of verouderde parkeergarages. Ik ondervind er persoonlijk relatief weinig hinder van.

Ik ben van dual motor naar single motor gegaan. Afgezien van de zeldzame stoplicht sprint is het vermogen nog steeds ruim afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:20
Ook ik ga dit topic even doorlezen en in de gaten houden. Mijn Volvo XC40 P8 moet per 1 oktober ingeleverd worden dus ik ben alvast aan het bekeken naar een nieuwe leaseauto. Ik vind 1 ding vooral heel belangrijk: erop vooruit gaan qua actieradius en snelladen. Het eerste model P8 wat ik nu heb is gewoon bedroevend qua actieradius (gister tot 100% geladen, 260km actieradius). We willen echt wel in de herfst/winter op 400km+ kunnen vertrouwen en in het voorjaar/zomer op 500km+.

Ik heb 2 weken terug daarom een proefrit gemaakt in de PS2 (MY2025) en die moet dit wel gaan leveren. De PS2 is flink verbetert namelijk, ik zat bij 64% nog op 290km actieradius (dynamisch). Mooie wagen, past in budget dus zeker een hele serieuze optie!

Maar...om ontopic te gaan, de PS4 stond er ook dus die ook gelijk even bekeken en in gezeten maar dat is nog wel weer een stukje meer next level hoor. Wat een geweldige ervaring zeg, prachtige wagen. Natuurlijk stond de dikste versie in de Polestar store maar toch. Dan merk je wel dat oa het design een slag beter/nieuwer/moderner is dan de P2. Maargoed, daar is de prijs dan ook na. Helaas voor mij nu nog te door, mede omdat de basis LR versie al bijna op 60k zit en het pluspakket wat ons betreft een must have is. Het netto maandbedrag aan lease wordt dan echt te hoog.

Ik hoop stiekem nog dat Polestar voor deze 4 komende maanden nog met een hele mooie actie gaat komen. Het pluspakket krijg je bijv. nu gratis bij de PS2 incl. upgrade van de stoelen. Verwacht er maar weinig van, want stiekem wel een beetje verliefd geworden op de PS4 dus als het niet lukt... dan is de pijn minder hevig ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Juancho Ik ben altijd wel geïnteresseerd waarom die actieradius zo belangrijk is. Rijd je zoveel op één dag? Ik merk dat ik in 99,9% van de gevallen met de beperkte actieradius van mijn Polestar 2 altijd prima uit kwam. Zelfs naar Italië met de auto was geen enkel probleem.

Mijn Polestar 4 Dual Motor Performance komt nu ongeveer uit op 340 kilometer in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
GuiltyNL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:05:
@Juancho Ik ben altijd wel geïnteresseerd waarom die actieradius zo belangrijk is. Rijd je zoveel op één dag? Ik merk dat ik in 99,9% van de gevallen met de beperkte actieradius van mijn Polestar 2 altijd prima uit kwam. Zelfs naar Italië met de auto was geen enkel probleem.

Mijn Polestar 4 Dual Motor Performance komt nu ongeveer uit op 340 kilometer in de winter.
We rijden privé best vaak aardige afstanden en vaak lukt dat dan net niet op 1 lading. Ook niet in de zomer. Dus dan moet je bijv. altijd op de terugweg in het donker nog weer gaan snelladen. Een grote ramp? Nee zeker niet. Maar na 5 jaar willen we gewoon een auto die beter/zuiniger is en wel die afstanden kan overbruggen zonder te laden.

Verder willen we vaker Europa in met de auto, afgelopen zomer met de XC40 een roadtrip gedaan naar/door Noord Spanje. Ging prima, ook met beperkte actieradius (wel buiten het hoogseizoen om). Maar ook dan, het zou gewoon fijner zijn als je net even wat meer range hebt, bijv. +100km tov nu en ipv 150kW snelladen naar 200kW gaat.

Klaar voor de toekomst want het zal weer 5 jaar zijn. Dus in dat kader geeft MY25 PS2 die upgrade wel.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Dan snap ik het helemaal @Juancho en zeker terecht dat je dan naar een betere range zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcosotthewes
Juancho schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:18:
Ook ik ga dit topic even doorlezen en in de gaten houden. Mijn Volvo XC40 P8 moet per 1 oktober ingeleverd worden dus ik ben alvast aan het bekeken naar een nieuwe leaseauto. Ik vind 1 ding vooral heel belangrijk: erop vooruit gaan qua actieradius en snelladen. Het eerste model P8 wat ik nu heb is gewoon bedroevend qua actieradius (gister tot 100% geladen, 260km actieradius). We willen echt wel in de herfst/winter op 400km+ kunnen vertrouwen en in het voorjaar/zomer op 500km+.
Ik heb 2 weken terug daarom een proefrit gemaakt in de PS2 (MY2025) en die moet dit wel gaan leveren. De PS2 is flink verbetert namelijk, ik zat bij 64% nog op 290km actieradius (dynamisch). Mooie wagen, past in budget dus zeker een hele serieuze optie!

Maar...om ontopic te gaan, de PS4 stond er ook dus die ook gelijk even bekeken en in gezeten maar dat is nog wel weer een stukje meer next level hoor. Wat een geweldige ervaring zeg, prachtige wagen. Natuurlijk stond de dikste versie in de Polestar store maar toch. Dan merk je wel dat oa het design een slag beter/nieuwer/moderner is dan de P2. Maargoed, daar is de prijs dan ook na. Helaas voor mij nu nog te door, mede omdat de basis LR versie al bijna op 60k zit en het pluspakket wat ons betreft een must have is. Het netto maandbedrag aan lease wordt dan echt te hoog.

Ik hoop stiekem nog dat Polestar voor deze 4 komende maanden nog met een hele mooie actie gaat komen. Het pluspakket krijg je bijv. nu gratis bij de PS2 incl. upgrade van de stoelen. Verwacht er maar weinig van, want stiekem wel een beetje verliefd geworden op de PS4 dus als het niet lukt... dan is de pijn minder hevig ;)
Er is al een mooie actie want de auto is al 8k goedkoper. De P2 jaren gereden. Als range je belangrijkste criterium is, dan moet je echt naar een ander merk gaan kijken als je budget onder de 60 ligt. Succes met kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Marcosotthewes schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Er is al een mooie actie want de auto is al 8k goedkoper. De P2 jaren gereden. Als range je belangrijkste criterium is, dan moet je echt naar een ander merk gaan kijken als je budget onder de 60 ligt. Succes met kiezen.
Ik weet niet welke P2 je reed, waarschijnlijk het 1e model? Die was idd net als mijn Volvo erg matig. Tegenwoordig zijn er echter flinke aanpassingen geweest, ook andere motoren. De actieradius van de MY25 Polestar 2 is juist erg sterk wbt actieradius + sneller snelladen. Tijdens mijn proefrit bij -1 graden en een koude motor haalde ik alsnog over 30km een verbruik van 17,6kWh. Dat is dus top.

Maar ik wist niet dat de P4 al een actie had, 8k zelfs. Dan houdt het sowieso op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.C.
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:08
Marcosotthewes schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Ik weet dat de P4 in december 5k goedkoper is geworden. "De Polestar 4 heb je nu vanaf 59.800 euro. De oude prijs was 64.800 euro en je krijgt hetzelfde." (bron: Autoblog.nl). Hoe kom je op 8k uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
Juancho schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:23:
[...]

We rijden privé best vaak aardige afstanden en vaak lukt dat dan net niet op 1 lading. Ook niet in de zomer. Dus dan moet je bijv. altijd op de terugweg in het donker nog weer gaan snelladen. Een grote ramp? Nee zeker niet. Maar na 5 jaar willen we gewoon een auto die beter/zuiniger is en wel die afstanden kan overbruggen zonder te laden.

Verder willen we vaker Europa in met de auto, afgelopen zomer met de XC40 een roadtrip gedaan naar/door Noord Spanje. Ging prima, ook met beperkte actieradius (wel buiten het hoogseizoen om). Maar ook dan, het zou gewoon fijner zijn als je net even wat meer range hebt, bijv. +100km tov nu en ipv 150kW snelladen naar 200kW gaat.

Klaar voor de toekomst want het zal weer 5 jaar zijn. Dus in dat kader geeft MY25 PS2 die upgrade wel.
Echt zuiniger gaat de p4 niet zijn vrees ik, maar ja de accu is wel echt groot met 94kwh waardoor de range zeer goed is.

Waar je ook mee rekening moet houden is dat de p4 (nog) niet kan preconnen, de laatste keer was ik aan het "snelladen" met 60 kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BartWNL
Op facebook komen berichten voorbij over de volgende software update. Als dit daadwerkelijk de update wordt, dan is die behoorlijk significant!

• Activation of digital key functionality for Apple devices (requires a future activation email).
• Improved charging behavior: The vehicle releases the charging cable for 90 seconds when unlocked, as long as the charging limit hasn’t been reached (AC charging only).
• Introduction of battery preconditioning, which activates when a DC charger destination is set and the estimated charge level upon arrival is above 22%.
• Ability to switch from Pilot Assist to Adaptive Cruise Control by double-clicking the steering wheel.
• Improved behavior for Lane Keeping Aid, Pilot Assist, and Adaptive Cruise Control.
• Adaptive Cruise Control is now available in trailer mode.
• One-pedal driving is available in three levels (standard, low, off) via steering wheel controls.
• One-pedal driving settings are now saved within corresponding driver profiles.
• Introduction of dashcam functionality in the vehicle’s app (requires a micro-SD card).
• General stability improvements.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcosotthewes
M.I.C. schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:17:
[...]

Ik weet dat de P4 in december 5k goedkoper is geworden. "De Polestar 4 heb je nu vanaf 59.800 euro. De oude prijs was 64.800 euro en je krijgt hetzelfde." (bron: Autoblog.nl). Hoe kom je op 8k uit?
Het pluspakket is ook € 2.500 goedkoper geworden. dus dat is samen € 7.500 (net geen 8 ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
BartWNL schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:41:
Op facebook komen berichten voorbij over de volgende software update. Als dit daadwerkelijk de update wordt, dan is die behoorlijk significant!

• Activation of digital key functionality for Apple devices (requires a future activation email).
• Improved charging behavior: The vehicle releases the charging cable for 90 seconds when unlocked, as long as the charging limit hasn’t been reached (AC charging only).
• Introduction of battery preconditioning, which activates when a DC charger destination is set and the estimated charge level upon arrival is above 22%.
• Ability to switch from Pilot Assist to Adaptive Cruise Control by double-clicking the steering wheel.
• Improved behavior for Lane Keeping Aid, Pilot Assist, and Adaptive Cruise Control.
• Adaptive Cruise Control is now available in trailer mode.
• One-pedal driving is available in three levels (standard, low, off) via steering wheel controls.
• One-pedal driving settings are now saved within corresponding driver profiles.
• Introduction of dashcam functionality in the vehicle’s app (requires a micro-SD card).
• General stability improvements.
Dat belooft dan veel inderdaad, ik hoop dat digital key niet apple exclusive is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhys08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 17:00
Vraag: met de kennis van nu, zouden jullie opnieuw het Pilot pakket hebben gekozen?

Mijn levertijd is naar eind juni gegaan waardoor ik naar de snel beschikbare modellen ben gaan kijken. Ik heb er een op het oog maar zonder Pilot pakket. Ik lees de wisselende reacties in dit topic over hoe het momenteel werkt en ben benieuwd naar jullie keuze en of je het zou missen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.C.
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:08
Marcosotthewes schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Het pluspakket is ook € 2.500 goedkoper geworden. dus dat is samen € 7.500 (net geen 8 ;) )
Ah ok, dank voor de reactie! Dan is het een nog betere deal geworden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartWNL
Rhys08 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:30:
Vraag: met de kennis van nu, zouden jullie opnieuw het Pilot pakket hebben gekozen?

Mijn levertijd is naar eind juni gegaan waardoor ik naar de snel beschikbare modellen ben gaan kijken. Ik heb er een op het oog maar zonder Pilot pakket. Ik lees de wisselende reacties in dit topic over hoe het momenteel werkt en ben benieuwd naar jullie keuze en of je het zou missen?
Momenteel nog niet. Wellicht dat het in de toekomst verandert, maar heb er nog niet het vertrouwen in dat ik wel in de P2 had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Vandaag heb ik Pilot Assist weer geprobeerd, maar zoals het nu werkt, vind ik het niet bruikbaar. De auto blijft wat zwalken, wat onprettig aanvoelt, en annuleert telkens zonder duidelijke reden. De ACC werkt daarentegen redelijk goed.

Toch zou ik Pilot Assist opnieuw bestellen, omdat ik verwacht dat het in de toekomst (veel) beter zal functioneren. Al sluit ik niet uit dat de P4 minder presteert dan de P2, omdat Polestar mogelijk weer op bepaalde punten heeft bezuinigd.

Een goed voorbeeld hiervan is de ontbrekende ruitensproeiervloeistofsensor. Daarnaast mist de stoelverwarming in het kniestuk, iets wat de P2 wél heeft. Dat laatste is ronduit irritant: een warme zitting, terwijl het kniestuk rond het vriespunt blijft. Ik ben daar echt boos over geworden en begrijp niet waarom Polestar zulke vreemde keuzes maakt.

Aan de andere kant biedt de P4 op bijna alle vlakken een betere ervaring. Hij is fijner, sneller, comfortabeler en simpelweg een geweldige rijdersauto. Maar helaas blijft het gepaard gaan met die typische, frustrerende Chinese compromisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izzet3838
BartWNL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Momenteel nog niet. Wellicht dat het in de toekomst verandert, maar heb er nog niet het vertrouwen in dat ik wel in de P2 had.
Als ze die dingen die hierboven worden genoemt toevoegen en digital key voor android en het werkt allemaal wel, anders ook niet idd.

Wat ik wel raar vind is dat je dan alsnog niet kan preconnen boven de 22%, mijn ev6 stopt ook met preconnen op 19% is daar een reden voor?

Ik zou zeker met zo'n grote batterij willen doorrijden tot 10% om dan tot 85 te snelladen namelijk...

Daarnaast zou manueel precon ook welkom zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyjeff85
  • Laatst online: 02-03 19:41
Rhys08 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:30:

Ik zou zeker opnieuw kiezen voor het Pilot pakket. In tegenstelling tot veel andere PS4 rijders, heb ik eigenlijk helemaal geen problemen met Pilot Assist. Ik gebruik deze functie iedere dag, op iedere rit die ik maak. In verschillende weersomstandigheden - stromende regen, mist, etc - geen enkel probleem. Blijft keurig in de rijstrook zonder “ping pongen” tussen de lijnen. Ook geen last van plotseling disconnecten van de pilot of “Ghostbraking”. Ook de automatische Lane Change gebruik ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gtoniser
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 11:41
GuiltyNL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:59:
Vandaag heb ik Pilot Assist weer geprobeerd, maar zoals het nu werkt, vind ik het niet bruikbaar. De auto blijft wat zwalken, wat onprettig aanvoelt, en annuleert telkens zonder duidelijke reden. De ACC werkt daarentegen redelijk goed.
Ik had dus dezelfde ervaring tijdens mijn proefrit van de P4, iedere keer van links naar rechts tussen de lijnen van de weg. Maar mijn eigen P4 heeft dat totaal niet, blijft gewoon netjes in het midden. Lijkt dus erg per auto te verschillen. Ik gebruik Pilot Assist dus redelijk vaak, wel zonder lane change want dat kan ik prima zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Ja, typisch is dat. Want @flyjeff85 meldt dus ook dat er bij hem geen problemen zijn. Wellicht heeft het te maken met de kalibratie van camera's. Ik wacht de update even af in ieder geval.

Ik hoop vooral ook dat in de update het probleem met het beslaan van de ruiten opgelost is, want ik weet niet of jullie daar ook last van hebben, maar het komt razendsnel op en het zorgt ervoor dat echt alles dichtslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchman666
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 17:23
flyjeff85 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:45:
[...]

Ik zou zeker opnieuw kiezen voor het Pilot pakket. In tegenstelling tot veel andere PS4 rijders, heb ik eigenlijk helemaal geen problemen met Pilot Assist. Ik gebruik deze functie iedere dag, op iedere rit die ik maak. In verschillende weersomstandigheden - stromende regen, mist, etc - geen enkel probleem. Blijft keurig in de rijstrook zonder “ping pongen” tussen de lijnen. Ook geen last van plotseling disconnecten van de pilot of “Ghostbraking”. Ook de automatische Lane Change gebruik ik graag.
Ieder keer als ik naar mijn opdrachtgever rij en terug een rit van 2 x 1 uur en 40 minuten dan heb ik fijn de Pilot Assist aan staan en ik hoef zelfden zelf te remmen. Ik vertrouw het volkomen. Het zorgt voor een rustige rij ervaring. En ik kom altijd ontspannen aan bij mijn bestemming. Dus ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn P2.

Maar iedere rijervaring zal per persoon verschillen dus je kunt nooit voor iemand anders oordelen erken ik gelukkig deel jij de fijne ervaring met de Pilot Assist ook.

Sorry zit in de verkeerde forum. Dat is het nadeel van teveel notificaties 8)7 . Nou ja het forum begint in ieder geval met Polestar :P

[ Voor 17% gewijzigd door dutchman666 op 23-01-2025 12:48 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste