Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40

Quakie

quakelen

Belecthor schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:30:
[...]

Haha ja, ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen met de 15" M4 Air. Misschien dat ze het design iets gaan aanpassen, want qua design voelt het wat gedateerd. Eigenlijk heeft de 15" Air het meeste gemeen met de Macbook Pro 15" Pro uit 2015 als je die naast elkaar ziet.

Het viel me ook op dat de 15" wel de bestverkochte Macbook Air grootte is. Ik had niet verwacht dat ie populairder zou zijn dan de 13", dus het is wel een gewilde grootte.

Weet ook niet of nu terug kan naar 13"; ik had vandaag even de 13" van mijn vrouw vast en dan is het toch een soort iPad. Dat 15" scherm maakt wel echt een groot verschil.
Ik zie het niet terug.. Ik krijg hem niet verkocht voor een (voor beide) goede prijs… :X

Maar het klopt.. hier tegenover mijn MacBook 15 inch uit mid 2014 (die nog steeds draait.. O+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kogSoeQnPnnGzs_thbOrh9UDQEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBobNih7xoC3lQp9daW79dcg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:32
Belecthor schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:08:
[...]

Ik vergelijk ‘m met de 13.3 m1 air. Ik weet niet of die 0.3inch zoveel verschil maakt. De 15.3 inch is echt wel een flink dienblad, maar ik vind m nog relatief handzaam. Het is alleen dat ik 13.3 gewend ben en die toch nog wel een stuk handzamer is.
0,3 zal niet het verschil zijn. Hij is wel nog gestroomlijnder dan de 13,3, maar qua beeld zal het niet veel meer zijn. Misschien oogt het wel meer in proportie.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-04 14:08
Quakie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:25:
[...]

Ik zie het niet terug.. Ik krijg hem niet verkocht voor een (voor beide) goede prijs… :X

Maar het klopt.. hier tegenover mijn MacBook 15 inch uit mid 2014 (die nog steeds draait.. O+ )
[Afbeelding]
Bedoel je dat je probeert je 15” Air te verkopen en lukt dat niet?

Leuk die vergelijking met de 2015 15”!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
Belecthor schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:30:
[...]

Haha ja, ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen met de 15" M4 Air. Misschien dat ze het design iets gaan aanpassen, want qua design voelt het wat gedateerd. Eigenlijk heeft de 15" Air het meeste gemeen met de Macbook Pro 15" Pro uit 2015 als je die naast elkaar ziet.

Het viel me ook op dat de 15" wel de bestverkochte Macbook Air grootte is. Ik had niet verwacht dat ie populairder zou zijn dan de 13", dus het is wel een gewilde grootte.

Weet ook niet of nu terug kan naar 13"; ik had vandaag even de 13" van mijn vrouw vast en dan is het toch een soort iPad. Dat 15" scherm maakt wel echt een groot verschil.
Ik vind het design eigenlijk alles behalve gedateerd. Vind het een erg fraaie laptop. Het design gaat trouwens 100% hetzelfde blijven, dus daarvoor hoef je je koop niet uit te stellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
Quakie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:25:
[...]

[Afbeelding]
Niemand wil die 8gb skus meer.. 16gb standaard maken heeft alle 8gb skus behoorlijk laten kelderen in waarde. Ik denk dat je te hoog inzet met 999.

[ Voor 9% gewijzigd door WouterL op 03-12-2024 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 18:32
Tweakriez schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:37:
[...]

Toch zag ik alsnog aardig wat 8gb gedumpt worden. Ik hoop dat hij wel geleverd gaat worden vandaag, heb er een hard hoofd in.

Ben ook benieuwd hoe een air gaat bevallen. Ben verder android gebruiker en heb nu een Chromebook waarbij vooral de accuduur mij zwaar tegen valt.

* Zojuist contact gehad met de klantenservice van Amazon... gaat pas in januari geleverd worden. Direct geannuleerd.
Bij Coolblue zijn alle kleuren gewoon nog leverbaar voor €1299 met bezorging morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-04 00:44

Tweakriez

clicksmashstuff.com

JimmyJoness schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:50:
[...]

Bij Coolblue zijn alle kleuren gewoon nog leverbaar voor €1299 met bezorging morgen?
Coolblue is niet een winkel waar ik graag meer koop. Aftersales is beroerd en het is mij te glad allemaal. Maar ben zoiezo al weer een beetje van het MacBook idee aan het terugkomen. Ik heb verder niks met Apple producten, ook geen interesse verder in, dus wellicht ook niet zo slim om voor een MacBook te gaan. Het zou mij vooral om de accuduur gaan en een aantal jaar stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:59
Tweakriez schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 21:53:
[...]

Coolblue is niet een winkel waar ik graag meer koop. Aftersales is beroerd en het is mij te glad allemaal. Maar ben zoiezo al weer een beetje van het MacBook idee aan het terugkomen. Ik heb verder niks met Apple producten, ook geen interesse verder in, dus wellicht ook niet zo slim om voor een MacBook te gaan. Het zou mij vooral om de accuduur gaan en een aantal jaar stabiliteit.
Maar je bent wel bereid om bij Amazon te kopen? Oke… ;)

Zou niet weten waarom het niet slim zou zijn. Als je het niet probeert zal je het nooit weten.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Ik heb bij Coolblue ook alleen maar goede ervaringen. Ik heb bijv. weer slechte ervaringen met Amac, zo hebben we allemaal wat.

Ik zou gewoon bij Coolblue kopen op dit moment en dan AC+ nemen. Goedkoopste prijs en dan goed aanvullen. Apple is fenomenaal met de service, zeker bij AC+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Redondo1982 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:14:
Ik heb bij Coolblue ook alleen maar goede ervaringen. Ik heb bijv. weer slechte ervaringen met Amac, zo hebben we allemaal wat.

Ik zou gewoon bij Coolblue kopen op dit moment en dan AC+ nemen. Goedkoopste prijs en dan goed aanvullen. Apple is fenomenaal met de service, zeker bij AC+.
Dat AC+ is juist iets wat mij zwaar tegen staat. Heb zelf vroeger wit en bruingoed verkocht en wij moesten ook altijd rammen op extra garantie bij de verkoop. Daar wordt het bedrijf zelf vooral erg blij van. De garantie moet gewoon goed geregeld worden, daar hoef je niet nog eens extra voor te gaan dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Tweakriez schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:20:
[...]

Dat AC+ is juist iets wat mij zwaar tegen staat. Heb zelf vroeger wit en bruingoed verkocht en wij moesten ook altijd rammen op extra garantie bij de verkoop. Daar wordt het bedrijf zelf vooral erg blij van. De garantie moet gewoon goed geregeld worden, daar hoef je niet nog eens extra voor te gaan dokken.
Gaat niet om de garantie, daar heb ik alle recht op. Gaat om de ongelukjes die je indekt en de superservice qua omruil dmv Express Replacement. Vaak heb je volgende dag al een vervangend product in huis en dan kan je de oude binnen tien dagen opsturen. Echt geweldig, zeker als je niet zonder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Upgreatest heeft nu ook een 3 jaar garantie actie. Garantie regelen zij via card Services (authorised repair center). €1339,- voor de air met 16gb/512 SSD. Dit met onderwijs korting, maar daar zou ik recht op hebben aangezien ik een kind op een basisschool heb zitten welke ik aan kan vinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Belecthor schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:27:
[...]

Bedoel je dat je probeert je 15” Air te verkopen en lukt dat niet?

Leuk die vergelijking met de 2015 15”!
Klopt.. een aardige hoge afschrijving van bijna 50% op 18 maanden tijd, maar dan nog staan ze niet in de rij…
Het is een zilveren 8GB/512 versie. En vermoed zoals @WouterL ook geeft dat het komt door de 8GB….

Ja ik dacht dat ik hier nog meer foto’s had staan maar kan ze niet vinden behalve deze..

Ze lijken best wel veel op elkaar. Grootste verschillen zijn stilte tov lawaai, meer schermrand, en stuk zwaarder.. Mijn ogen zijn blijkbaar niet extreem gevoelig. Het scherm zou op de air ook beter moeten zijn maar zie ik niet.. (maar goed ik zie promotion ook niet)
Mijn mid 2014 pro is de tweede configuratie dus komt met een iets sneller intel cpu en 16GB. Hij draait nog verrassend goed. Zeker met wat ik er mee doe.
Ik zou hem eindelijk wat meer liefde moeten geven en nieuwe fans erin ofzo. .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:10
Sinds vandaag heb ik de Air M3 512/16 in huis. Gekozen voor de 15" versie en ik snap de reacties over het uiterlijk van de laptop zeker. Ik heb voorheen een M1 Air 13 inch gehad en vond deze altijd iets te klein voor het dagelijks werk. Onderweg bij klanten heb ik niet altijd de mogelijkheid om een extern scherm te gebruiken, dus vandaar nu de keuze voor 15". Tot nu toe erg tevreden met het scherm.

Mijn vorige MacBook Air heb ik omgeruild voor een Windows laptop. Hoewel dat ding qua prestaties een beest moet zijn, kan het allemaal toch echt niet tippen aan de snelheid van een Macbook. Fijn om weer op snelheid te zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JimmyJoness
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 18:32
Amens schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:58:
Sinds vandaag heb ik de Air M3 512/16 in huis. Gekozen voor de 15" versie en ik snap de reacties over het uiterlijk van de laptop zeker. Ik heb voorheen een M1 Air 13 inch gehad en vond deze altijd iets te klein voor het dagelijks werk. Onderweg bij klanten heb ik niet altijd de mogelijkheid om een extern scherm te gebruiken, dus vandaar nu de keuze voor 15". Tot nu toe erg tevreden met het scherm.

Mijn vorige MacBook Air heb ik omgeruild voor een Windows laptop. Hoewel dat ding qua prestaties een beest moet zijn, kan het allemaal toch echt niet tippen aan de snelheid van een Macbook. Fijn om weer op snelheid te zijn :)
Goed om te horen!
Zelf sinds vrijdag de 13" M3 in bezit en komende van een MBA 2011 is de vooruitgang best wel groot :)
Helemaal tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 10:11
Het ligt er maar net aan wat je wil of nodig hebt. Ik heb juist bewust nog een M2 Air met 8GB gekocht afgelopen maand. Ik wilde er zo weinig mogelijk aan uitgeven omdat hij echt voor erbij is en 8GB voor mijn gebruik uit ervaring ruim voldoende is. Komend van een 11 inch Air uit 2013 (4GB/128GB) is de huidige Air sowieso een enorme vooruitgang, in welke incarnatie dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Vistajevski Als je tien jaar met een MacBook doet had ik toch echt wel voor 16GB gegaan. Nu val je straks buiten de boot met alle AI zaken. Het staat nu nog in de kinderschoenen maar dat wordt komende jaren steeds handiger.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-04 14:08
Alsnog de 15" Air omgewisseld voor een 13" Air en ben daar erg blij mee. Het scherm is uiteraard een stukje kleiner, maar dit is wel de handzaamheid waar ik naar zocht! Ik doe er toch geen 'echt' werk op en gebruik het puur voor privé een beetje browsen en content consumeren :P Ik gebruik het eigenlijk als iPad merk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Belecthor op 09-12-2024 16:16 ]

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-04 01:01
ik zit met een vervelend probleem: ik kocht onlangs een MacBook Air M3 en startte dus met de configuratie. Ik heb al een apple iPhone 15, AirPods en een Apple TV box. Op een gegeven moment stelt de MacBook voor om een paswoord aan te maken en genereer ik in de paswoord app van de iPhone een paswoord en breng dit in op de MacBook. Later voeg ik ook nog een vingerafdruk toe en zet waar inloggen met Touch ID mogelijk is alles op aan. De dag erna wil ik de laptop openen en vraagt hij om het wachtwoord want inloggen via Toud ID laat hij niet toe. Om niet telkens de iPhone erbij te moeten nemen om het wachtwoord op te zoeken en over te typen (het was een lang en moeilijk vanbuiten te leren) las ik dat je ook kan inloggen zonder wachtwoord en verander dus het wachtwoord naar geen door de veldden nieuw wachtwoord open te laten. Da twerkt dus, ik kan nu inloggen op de laptop door enkel op enter te drukken. Maar wat stel ik vast:
1 de eerder aangemaakte vingerafdruk is verdwenen
2 wanneer ik een instelling wil wijzigen wordt er om een paswoord gevraagd en ik heb dus geen flauw idee welk paswoord dit kan zijn. Ik heb maar 1 apple ID paswoord (al jaren) en het bij de eerste configuratie aangemaakt wachtwoord (zie eerder) maar beide passwoorden zijn foutief. Het lijkt alsof macOS zelf een paswoord gegenereerd heeft maar hoe komt ik dit te weten???

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:39
Ik heb dat nooit meegemaakt.
Maar hoewel ik geen antwoord voor je heb zou ik je wel aanraden om gewoon een wachtwoord te gebruiken wat je uit je hoofd kent. Want:
- Je moet vroeg of laat net als met je iPhone een keertje inloggen zonder face/touchID
- Superuser rechten vereisen een wachtwoord en dat is met een reden. Het houdt je macbook veilig. Het voorkomt dat een stukje kwaadaardige software opeens diep in je systeem van alles kan uithalen. Ik kan me niet voorstellen dat Apple je weg laat komen zonder een wachtwoord daar en ik denk ook dat dit het geval is en dus ook waarom die toch weer om een wachtwoord vraagt daar.
- Inloggen werkt bijna altijd met TouchID (met een uitzondering daargelaten). Tenzij je je macbook echt uit zet. Maar les 1 bij MacBooks: Zet je macbook nooit uit, net zoals je dat met je iPhone ook niet doet. (Tenzij misschien op vakantie / in een vliegtuig of zoiets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
Update: wat eerder op de avond nog lukte door na het openen gewoon op enter te drukken zonder wachtwoord lukt nu niet meer zonder een wachtwoord. De enige aan Apple gerelateerde wachtwoorden zitten in een wachtwoord kluis en beide zijn verkeerd dus het moet een door het systeem zelf gekozen wachtwoord zijn maar waarom doet die dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartmaniac
is terug in orde via de helppagina https://support.apple.com/nl-be/102673

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Leuk ding, maar ik kan niet wennen aan MacOS. het voelt mij in veel opzichten te beperkt aan. Ik ga hem terug sturen

[ Voor 73% gewijzigd door Tweakriez op 15-12-2024 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-04 08:08
Tweakriez schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:59:
Zojuist een M3 Air 13" met 16GB, 256GB en 10 Core gpu besteld voor €935,- Midnight, open doos met twee jaar garantie. Lijkt me niet verkeerd. Vond het prijsverschil met 512gb dan wel erg groot en heb een externe 1tb.
Waar was dit mooie aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

.

[ Voor 98% gewijzigd door Tweakriez op 15-12-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Pff moet wel ff wennen aan macOS. Sommige zaken zijn echt contra intuïtief voor mij zoals dat het sluiten van vensters e.d. allemaal links ipv rechts zit. Ook best nog wat Apple bloatware. Ook vind ik nog niet alles even logisch danwel snappy aanvoelen.

Ga even kijken hoe ik het allemaal goed ga laten samen werken met Android, want wil bewust niet in het zogenaamde Apple ecosysteem gaan zitten. Heb weinig met de Apple stuff maar de Windows laptops zijn me te luidruchtig en beperkt qua accuduur en hebben vaak een slechte bouwkwaliteit. Chrome OS zelfde en Qualcomm chips heb ik (nog) geen vertrouwen in na het Surface RT fiasco.

[ Voor 55% gewijzigd door Tweakriez op 14-12-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:34
Tweakriez schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:34:
Pff moet wel ff wennen aan macOS. Sommige zaken zijn echt contra intuïtief voor mij zoals dat het sluiten van vensters e.d. allemaal links ipv rechts zit. Ook best nog wat Apple bloatware. Ook vind ik nog niet alles even logisch danwel snappy aanvoelen.

Ga even kijken hoe ik het allemaal goed ga laten samen werken met Android, want wil bewust niet in het zogenaamde Apple ecosysteem gaan zitten. Heb weinig met de Apple stuff maar de Windows laptops zijn me te luidruchtig en beperkt qua accuduur en hebben vaak een slechte bouwkwaliteit. Chrome OS zelfde en Qualcomm chips heb ik (nog) geen vertrouwen in na het Surface RT fiasco.
Je hebt 'm nog niet eens 24 uur, als ik het goed zie. MacOS en Windows zijn best wel anders, dat went niet in een paar uur of een paar dagen. Geef het een paar weken ;)

Ik gebruik al 25 jaar Windows en zo'n 14 jaar MacOS en het heeft allebei z'n voor- en nadelen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

.

[ Voor 99% gewijzigd door Tweakriez op 15-12-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Als je een groot deel van je leven met Windows hebt gewerkt, dan is een ander besturingssysteem even wennen. Ik vind macOS intuitiever van Windows, maar ik moest jaren geleden er ook even aan wennen.
Maar eigenlijk is Windows de afwijking. Zo vind ik macOS en Linux (en UNIX-like systemen) meer met elkaar gemeem hebben dan dat Windows met Linux heeft.
MacOS vind ik ook veel eenduidiger en je hoeft minder vaak rare capriolen uit te halen.
Ik vind de bloatware trouwens best meevallen vergeleken met Windows.

Dat ecosysteem is trouwens best fijn, zeker in de combinatie met een iPhone. Het hoeft niet, maar het geeft wel iets extra's wat ik op een andere manier niet zo tegen gekomen ben. Maar het heeft ook nadelen natuurlijk.
Ik ben ook niet persé een pro-alles-van-Apple. Ik ben vooral ongelukkig met Microsoft en vind dat Apple degelijk spul maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

PrimusIP schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:16:
Als je een groot deel van je leven met Windows hebt gewerkt, dan is een ander besturingssysteem even wennen. Ik vind macOS intuitiever van Windows, maar ik moest jaren geleden er ook even aan wennen.
Maar eigenlijk is Windows de afwijking. Zo vind ik macOS en Linux (en UNIX-like systemen) meer met elkaar gemeem hebben dan dat Windows met Linux heeft.
MacOS vind ik ook veel eenduidiger en je hoeft minder vaak rare capriolen uit te halen.
Ik vind de bloatware trouwens best meevallen vergeleken met Windows.

Dat ecosysteem is trouwens best fijn, zeker in de combinatie met een iPhone. Het hoeft niet, maar het geeft wel iets extra's wat ik op een andere manier niet zo tegen gekomen ben. Maar het heeft ook nadelen natuurlijk.
Ik ben ook niet persé een pro-alles-van-Apple. Ik ben vooral ongelukkig met Microsoft en vind dat Apple degelijk spul maakt.
Ieder zijn voorkeuren, en ik besef me dat ik hier op een Apple topic zit dus het gros zal hier juist macOS e.d. Erg fijn vinden. Ik vind het zelf totaal niet logisch of vloeiend werken. Ik prefereer toch Windows merk ik. Zeker er zitten daar ook genoeg nadelen aan. Het liefst zou ik eenzelfde device qua bouw hebben maar dan met Windows. Mijn HP Dragonfly met ChromeOS vind ik intuïtiever werken als de macbook Air. Helaas is die ook weer beperkter tov Windows en de batterijduur is redelijk slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Tweakriez schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:15:
[...]

Ieder zijn voorkeuren, en ik besef me dat ik hier op een Apple topic zit dus het gros zal hier juist macOS e.d. Erg fijn vinden. Ik vind het zelf totaal niet logisch of vloeiend werken. Ik prefereer toch Windows merk ik. Zeker er zitten daar ook genoeg nadelen aan. Het liefst zou ik eenzelfde device qua bouw hebben maar dan met Windows. Mijn HP Dragonfly met ChromeOS vind ik intuïtiever werken als de macbook Air. Helaas is die ook weer beperkter tov Windows en de batterijduur is redelijk slecht.
Niet getreurd hoor, ik voel met je mee ;)

Ik kan ook maar niet volledig wennen aan MacOS. Heb er een Macbook Pro naast gekocht, maar die wordt weinig gebruikt. Ik ga de laatste periode van december mezelf er weer in verdiepen, maar tot nu toe werkt Windows veel beter (voor mij). Waarom dan toch doorzetten? Ik wil beide platforms onder de knie krijgen/houden en had een extra laptop nodig in geval van nood en voor wanneer ik op vakantie ben. Overigens gebruik ik alles geheel zakelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 18:34
Tweakriez schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:15:
[...]

Dat was dus mijn punt van mijn vorige post: je kan niet na een dag of 2 al zeggen dat je Windows boven MacOS prefereert, want je hebt die laatste nog lang geen eerlijke kans gegeven.

Er zitten een hoop verschillen tussen MacOS en Windows. Sommige zijn klein, sommige zijn groot. Voor mij is MacOS en Windows om het even, omdat ik ze allebei gewend ben, kan ik met beide prima uit de voeten. Sommige zaken vind ik beter bij MacOS, andere weer bij Windows.

Maar nogmaals: schrijf het OS niet af op basis van een paar dagen gebruik ;) En ook na een week of 2 heb je nog lang niet genoeg ervaring om daadwerkelijk gewend te zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Zaken waar ik o.a. tegen aan loop: ik ben erg gewend aan chrome en de integratie hiermee met mijn telefoon. Dit is zo te zien niet op de macbook mogelijk. Edge wordt als alternatief genoemd maar kan daar niet echt aan wennen.
Een browser beetpakken en slepen om deze bijvoorbeeld eenvoudig links of rechts te zetten met een ander scherm er naast lukt mij niet. Eenvoudig bestanden delen tussen telefoon en MacBook. Voor mij het onlogische van alles links hebben op vensters ipv rechts. Veel handelingen die meer stappen vereisen, schermen die links en rechts tevoorschijn komen als ik ergens veeg oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Tweakriez schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:58:
Zaken waar ik o.a. tegen aan loop: ik ben erg gewend aan chrome en de integratie hiermee met mijn telefoon. Dit is zo te zien niet op de macbook mogelijk. Edge wordt als alternatief genoemd maar kan daar niet echt aan wennen.
Een browser beetpakken en slepen om deze bijvoorbeeld eenvoudig links of rechts te zetten met een ander scherm er naast lukt mij niet. Eenvoudig bestanden delen tussen telefoon en MacBook. Voor mij het onlogische van alles links hebben op vensters ipv rechts. Veel handelingen die meer stappen vereisen, schermen die links en rechts tevoorschijn komen als ik ergens veeg oid.
Dat slepen en links of rechts vastzetten snap ik wel. Als je het groene bolletje ingedrukt houdt (waarmee je het venster groter maakt) kan je kiezen waar je ‘m wil hebben. Er zijn ook third party tools voor waarmee je dat Windows-achtige gedrag krijgt.

Het full-screen werken met meerdere vensters vind ik eigenlijk wel prettig, maar daar moet je echt aan wennen. Met Ctrl + pijltje naar links of rechts 'swipe' je als het ware door de vensters heen. Dat gebruik ik vooral als ik op de MacBook zelf werk. Schermgrootte is dan vaak beperkt en zo kan ik dan toch makkelijk door alle vensters heen.

Uiteindelijk maakt het niet uit wat je gewend bent, als je overstapt naar iets anders dan heb je dit altijd. Ik gebruik zakelijk Windows en privé macOS. Beiden hebben voor- en nadelen en ben uiteindelijk gestopt met het nabootsen van functionaliteit dat de één wel heeft en de ander niet. De leercurve is er gewoon en dat zal nog wel een paar maanden zo blijven. Keep calm and probeer het naar je eigen hand te zetten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:27
Uiteindelijk maakt het niet uit wat je gewend bent, als je overstapt naar iets anders dan heb je dit altijd. Ik gebruik zakelijk Windows en privé macOS. Beiden hebben voor- en nadelen en ben uiteindelijk gestopt met het nabootsen van functionaliteit dat de één wel heeft en de ander niet. De leercurve is er gewoon en dat zal nog wel een paar maanden zo blijven. Keep calm and probeer het naar je eigen hand te zetten. ;)
Exact dit.
Ik heb sinds een half jaar mijn eerste MacBook. Al wel +/- 15 jaar iPhones en iPads, met 1x een uitstap naar Samsung. Vind Apple erg prettig werken, dus viel de keuze op een MacBook.

Tsja, als je dan je hele leven al Windows gewend bent dan werkte MacOS in het begin echt voor geen meter. Althans dat denk je, het werkt heel goed alleen anders. Beter of slechter is het niet, wel anders.
Die mening had ik ook na een uitstapje naar een Android telefoon, niet beter of slechter wel anders. Niets voor mij en dus weer terug naar Apple.

Nu ik een aantal maanden op mijn MacBook werk vind ik het heerlijk, met een paar keer per week nog wel een dingetje die niet gaan zoals ik wil/verwacht. Komt vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Gr4mpyC3t schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:53:
[...]

Dat slepen en links of rechts vastzetten snap ik wel. Als je het groene bolletje ingedrukt houdt (waarmee je het venster groter maakt) kan je kiezen waar je ‘m wil hebben. Er zijn ook third party tools voor waarmee je dat Windows-achtige gedrag krijgt.

Het full-screen werken met meerdere vensters vind ik eigenlijk wel prettig, maar daar moet je echt aan wennen. Met Ctrl + pijltje naar links of rechts 'swipe' je als het ware door de vensters heen. Dat gebruik ik vooral als ik op de MacBook zelf werk. Schermgrootte is dan vaak beperkt en zo kan ik dan toch makkelijk door alle vensters heen.

Heb je toevallig ook nog tips hoe ik een betere integratie kan krijgen met mijn Pixel telefoon? Met mijn windows PC gebruikte ik Phone link en dit werkte perfect, ik wil pertinent niet naar een iPhone gaan namelijk. Dit zal het enige apple device zijn hier in huis. En zal ik voor meer integratie perse naar edge moeten gaan of zijn er (betere) alternatieven? Safari op de mac en chrome op de telefoon is beide native natuurlijk en geeft on device waarschijnlijk de beste ervaring maar ik heb dan totaal geen synchronisatie onderling. Ik heb ondertussen google Calendar en gmail op het dock gezet (via safari kon dat blijkbaar) en zal one note gebruiken dus met die zaken heb ik nu al synchronisatie. Ik had local send als work around gevonden voor het versturen van bestanden, is wel behelpen vind ik. Prime video is beschikbaar maar hbo max en sky Showtime hebben geen apps op macOS zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Tweakriez schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:01:
[...]

Heb je toevallig ook nog tips hoe ik een betere integratie kan krijgen met mijn Pixel telefoon? Met mijn windows PC gebruikte ik Phone link en dit werkte perfect, ik wil pertinent niet naar een iPhone gaan namelijk. Dit zal het enige apple device zijn hier in huis. En zal ik voor meer integratie perse naar edge moeten gaan of zijn er (betere) alternatieven? Safari op de mac en chrome op de telefoon is beide native natuurlijk en geeft on device waarschijnlijk de beste ervaring maar ik heb dan totaal geen synchronisatie onderling. Ik heb ondertussen google Calendar en gmail op het dock gezet (via safari kon dat blijkbaar) en zal one note gebruiken dus met die zaken heb ik nu al synchronisatie. Ik had local send als work around gevonden voor het versturen van bestanden, is wel behelpen vind ik. Prime video is beschikbaar maar hbo max en sky Showtime hebben geen apps op macOS zo te zien.
Zit zelf volledig in het Apple ecosysteem opgesloten, maar ik kan een poging wagen. O-)

Je kunt Google Chrome als browser gebruiken en daarmee inloggen in je Google Account, toch? Dan heb je zaken in de browser redelijk gesynchroniseerd denk ik? En is Google Drive of een andere clouddienst geen alternatief voor het delen van bestanden tussen je Android en macOS? Er is volgens mij geen 'Phone Link'-achtige applicatie die dat voor je regelt (helaas).

Zie ook dat er geen Gmail-app is voor macOS, dus mocht je echt een mailapplicatie willen hebben dan ben je aangewezen op de Mail-app van Apple, Outlook of iets anders dat cross-platform is. De Mail-app werkt voor mij prima (gebruik zelf een Outlook-mailadres). Ook de Calendar-app van Apple kan overweg met een Gmail-mailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
B-Real schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:00:
[...]

Exact dit.
Ik heb sinds een half jaar mijn eerste MacBook. Al wel +/- 15 jaar iPhones en iPads, met 1x een uitstap naar Samsung. Vind Apple erg prettig werken, dus viel de keuze op een MacBook.

Tsja, als je dan je hele leven al Windows gewend bent dan werkte MacOS in het begin echt voor geen meter. Althans dat denk je, het werkt heel goed alleen anders. Beter of slechter is het niet, wel anders.
Die mening had ik ook na een uitstapje naar een Android telefoon, niet beter of slechter wel anders. Niets voor mij en dus weer terug naar Apple.

Nu ik een aantal maanden op mijn MacBook werk vind ik het heerlijk, met een paar keer per week nog wel een dingetje die niet gaan zoals ik wil/verwacht. Komt vanzelf :)
Ja inderdaad. Als je veel jaren zo geprogrammeerd bent dat je een venster sluit door rechts bovenin te klikken, dan voelt het niet vertrouwd als je dat opeens links bovenin moet doen. Maar dat ligt niet aan het design, maar wat je gewend bent. Ik vind dat ook niet zozeer we/niet intuïtief.

Wat ik overigens niet intuïtief aan macOS vind, is dat ze dingen hebben werken die 90% van de tijd op een bepaalde manier werken en dan 10% niet. (Denk bijvoorbeeld aan het sluiten van een venster of sluiten van de app zelf. Vaak is dat rode balletje het sluiten van een venster, maar soms sluit je ook de app. En command Q is sluiten van de app, maar een enkele app leeft dan nog steeds vrolijk door.)
Een ander ding vind ik dat de mappenstructuur UNIX is, maar dat Apple wel vrolijk bestanden in eigen verzonnen mappen stopt in plaats van de map die er voor ontworpen is. Ook laat Finder niet de werkelijkheid zien van hoe je mappenstructuur er echt uit ziet. Kijk voor de lol maar eens in de Terminal (of via een 3rd party app zoals Double commander). En dan heb ik het niet over verborgen bestanden...

Maar Windows is daar geen haar beter in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
PrimusIP schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:26:
[...]

Wat ik overigens niet intuïtief aan macOS vind, is dat ze dingen hebben werken die 90% van de tijd op een bepaalde manier werken en dan 10% niet. (Denk bijvoorbeeld aan het sluiten van een venster of sluiten van de app zelf. Vaak is dat rode balletje het sluiten van een venster, maar soms sluit je ook de app. En command Q is sluiten van de app, maar een enkele app leeft dan nog steeds vrolijk door.)
In 't algemeen gezien is het 'nooit optimaal' denk ik. Als applicaties als Spotify of Microsoft Teams wel met het rode bolletje zouden sluiten, dan stopt de muziek of je videovergadering. Dan krijg je een ander deel van de gebruikers die dat niet zien zitten. Vaak kun je in de instellingen van de applicatie zelf dit gedrag configureren.

Maar goed, we gaan wat off-topic, mocht je verder willen kletsen over macOS, laten we dit dan doen in [macOS 15 Sequoia] - Ervaringen & Discussie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ondertussen heb ik het apparaat een beetje kunnen customizen en raak ik er meer en meer gewend aan. Ik denk er toch aan er bij te blijven. De opslag capaciteit van 256gb is niet veel maar omdat ik voor de dubbele capaciteit bijna €400,- zou moeten opleggen zal ik er wel mee leren leven haha. Ik heb voor nu Google drive er op gezet (heb een Pixel met een jaar lang 2tb opslag en Gemini +) en switch daarna waarschijnlijk naar OneDrive. Een enkel spelletje per keer er op voor wat tussendoor is prima. Ik heb evt ook nog een externe 1tb ssd.

Ik heb nog even rondgekeken maar er is geen enkel device met windows wat mij dezelfde bouwkwaliteit + accuduur en stilte kan geven in deze prijsklasse. Dus de Mac is 85% here to stay. Het niet synchroniseren met mijn telefoon geeft mij juist ook wel rust moet ik zeggen. Hij ligt er meestal toch naast dus als ik daarop iets wil doen pak ik die wel. Whatsapp kan ik als applicatie er op zetten dus dat is ook geen probleem. Het toetsenbord is trouwens wel erg prettig voor een dergelijk klein model.

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-04 15:00

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Pff, nu zit ik al bijna mijn halve leven in het Apple-ecosysteem, en voor de zoveelste keer worstel ik met de vraag: 'Welke is nu de beste keuze?'

Mijn refurbished Air uit 2017 (2,2 i7/8GB/128GB) zit tegen de 1000 laadcycli en draait op Montery. De investering van een nieuwe batterij vind ik te hoog en Monterey wordt niet meer ondersteund (en het verschil met het OS van mijn nieuwere Mini is net iets te groot).

Op zich zou ik meer dan genoeg hebben aan M3 van dit jaar, met 16 aan geheugen en 256 opslag (het voornaamste gebruik is Scrivener, Aeon Timeline, Nisis Writer Pro en Libre Office, dus geen grote geheugenvreters).

Maar... waarom is die bij zaken als Coolblue, MM en Amac € 1.099 en bij Apple zelf € 1.299? Zie ik een specificatie over het hoofd? Zit er een adder onder het gras?

[ Voor 15% gewijzigd door VeertienKaVier op 19-12-2024 07:34 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:27
VeertienKaVier schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:32:
Pff, nu zit ik al bijna mijn halve leven in het Apple-ecosysteem, en voor de zoveelste keer worstel ik met de vraag: 'Welke is nu de beste keuze?'

Mijn refurbished Air uit 2017 (2,2 i7/8GB/128GB) zit tegen de 1000 laadcycli en draait op Montery. De investering van een nieuwe batterij vind ik te hoog en Monterey wordt niet meer ondersteund (en het verschil met het OS van mijn nieuwere Mini is net iets te groot).

Op zich zou ik meer dan genoeg hebben aan M3 van dit jaar, met 16 aan geheugen en 256 opslag (het voornaamste gebruik is Scrivener, Aeon Timeline, Nisis Writer Pro en Libre Office, dus geen grote geheugenvreters).

Maar... waarom is die bij zaken als Coolblue, MM en Amac € 1.099 en bij Apple zelf € 1.299? Zie ik een specificatie over het hoofd? Zit er een adder onder het gras?
Coolblue nu zelfs €1059...in alle 4 de kleuren....M3 / 16GB / 256GB / 13,6" :Y

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

WiLLoW_TieN schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:45:
[...]

Coolblue nu zelfs €1059...in alle 4 de kleuren....M3 / 16GB / 256GB / 13,6" :Y
Krijg nou wat, ik zat nog met die 1.099 in mijn hoofd, dat was het dit weekend.

Zie je wel, dan krijg je dus weer dat 'gaat het nog verder dalen'-dilemma, al maken die paar tientjes natuurlijk het verschil niet.

• Dennisdn
  • Laatst online: 21:04

Dat is eigenlijk met alle Apple spullen zo dat Apple de hoofdprijs blijft vragen en ze alleen rondom de release handig zijn door leverbetrouwbaarheid. Ik denk om de retailers tegemoet te komen…

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 19-12-2024 08:34 ]

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Garantie na het eerste jaar kan een overweging zijn om hem rechtstreeks bij Apple te kopen aangezien je wettelijk gezien daarvoor bij het punt van aankoop moet zijn.

Bij Apple zelf gaat dat doorgaans wat makkelijker en vooral sneller omdat ze àlles natuurlijk in house regelen. Amac staat bijvoorbeeld niet echt goed bekend om hun after sales. Is dus maar net wat je belangrijk vind.

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dank voor alle stof tot nadenken! Al te lang twijfelen wordt het niet, want de accu gaat steeds sneller achteruit. Hoef er gelukkig niet mee op pad, dat scheelt weer.

• WiLLoW_TieN
VeertienKaVier schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:58:
Dank voor alle stof tot nadenken! Al te lang twijfelen wordt het niet, want de accu gaat steeds sneller achteruit. Hoef er gelukkig niet mee op pad, dat scheelt weer.
Ik zou voor deze gaan @ €1249 nu --> https://www.bol.com/nl/nl...-3-macos/9300000174723080
M3 / 16GB / 512GB / 13,6"

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Zo komt er steeds weer een paar honderd bij...

512 is echt niet nodig, ik krijg de 128 GB van mijn huidige niet eens vol (geen beeld, veel tekst, dat scheelt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Mensen bedankt voor de tips. Ondertussen een stuk wijzer geworden op het apparaat en besloten dat ik bij de Air ga blijven. De accuduur is fantastisch alsmede de bouwkwaliteit. Een Windows laptop met deze twee combinaties ga ik niet vinden voor deze prijs ben ik achter gekomen + het nieuws bericht vandaag dat er wederom reclame op de desktop aanwezig is hebben mij overgehaald. Ik gebruik verder geen native Apple apps en weet me goed te redden nu.

Wel heb ik alsnog een open doos 512gb kunnen scoren voor een leuke prijs dus gaat de 256gb retour. Net iets fijner om die extra storage te hebben.

Voor mensen die nog op zoek zijn mijn tip:

Check de online outlet van Mediamarkt. Ik heb daar de M3 256 ssd en 16gb Ram met 10 core gpu (dus niet de standaard 8 core) voor €940,- gekocht en deze was in nieuwstaat, gewoon met twee jaar garantie! Heb nu een 512gb/16 voor €1115,- kunnen bestellen welke ook nog als hagelnieuw was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Laatst online: 22:51
Welke sleeve/hoes/tas gebruiken jullie voor de Air M3?

Ik heb zelf de 13" maar zou ook wel een vakje of iets voor lader en hub willen hebben.
voor m'n Macbook Pro had ik een Thule Gauntlet Laptopsleeve maar dan heb je geen extra ruimte.

RichardVos.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Quakie schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 23:32:
[...]

Klopt.. een aardige hoge afschrijving van bijna 50% op 18 maanden tijd, maar dan nog staan ze niet in de rij…
Het is een zilveren 8GB/512 versie. En vermoed zoals @WouterL ook geeft dat het komt door de 8GB….

Ja ik dacht dat ik hier nog meer foto’s had staan maar kan ze niet vinden behalve deze..

Ze lijken best wel veel op elkaar. Grootste verschillen zijn stilte tov lawaai, meer schermrand, en stuk zwaarder.. Mijn ogen zijn blijkbaar niet extreem gevoelig. Het scherm zou op de air ook beter moeten zijn maar zie ik niet.. (maar goed ik zie promotion ook niet)
Mijn mid 2014 pro is de tweede configuratie dus komt met een iets sneller intel cpu en 16GB. Hij draait nog verrassend goed. Zeker met wat ik er mee doe.
Ik zou hem eindelijk wat meer liefde moeten geven en nieuwe fans erin ofzo. .
Zo eindelijk na meer dan 2 maanden te koop te staan is mijn Air 15 inch M2 8GB/512GB verkoch.. Ik heb mijn verlies gepakt.. Geruchten zijn dat Apple de M4 airs eerder gaat lanceren dan normaal in maart.. Ik wilde voorkomen dat ik nogmaals moest zakken in mijn prijs..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:50
Vanwege het feit dat microsoft de ondersteuning voor windows 10 in oktober stopt, en mijn laptop al 14 jaar oud is, ben ik op zoek gegaan naar wat anders. Windows Lenovo, HP of Asus? Ik heb al een aantal jaren een ipad en iphone. Deze bevallen me goed. Vandaar is de keuze uiteindelijk gevallen op een macbook. Vorige week dus een macbook air 2024 , 15” , met M3 , 16gb, 512gb gekocht. Ms een beetje over bemeten voor wat ik ermee ga doen, maar het moet ook leuk zijn. De komende tijd gaat iig nuttig besteed worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 20:39
Mooie aanbieding bij Mediamarkt dus heeft mijn dochter de macbook air m3 16/512 gekocht ( helaas was de 24/512 niet leverbaar.
Maar de vraag is wie heeft ervaring met hoe de air m3 het doet met adobe creative, want als vormgever werk ze veel met deze programma’s.
Zelf heb ik de imac m1 en ik vind deze vlot alhoewel ik geen zware applicaties draai.
De keuze was of een macbook pro of deze air, maar dat prijsverschil was dan wel pittig vandaar de keuze.
Ze had hiervoor een asus met i7-10750H met gforce gtx 1650 deze werkte prima met adobe photoshop en illustator maar begin nu toch wat trager te worden en veel herrie te maken.
Dus gaat ze due gforce missen aangezien de air m3 deze niet heeft?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

merlin1201 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:12:
Mooie aanbieding bij Mediamarkt dus heeft mijn dochter de macbook air m3 16/512 gekocht ( helaas was de 24/512 niet leverbaar.
Maar de vraag is wie heeft ervaring met hoe de air m3 het doet met adobe creative, want als vormgever werk ze veel met deze programma’s.
Zelf heb ik de imac m1 en ik vind deze vlot alhoewel ik geen zware applicaties draai.
De keuze was of een macbook pro of deze air, maar dat prijsverschil was dan wel pittig vandaar de keuze.
Ze had hiervoor een asus met i7-10750H met gforce gtx 1650 deze werkte prima met adobe photoshop en illustator maar begin nu toch wat trager te worden en veel herrie te maken.
Dus gaat ze due gforce missen aangezien de air m3 deze niet heeft?
Als ze hem al gekocht heeft kan ze het zelf testen toch.

Naar mijn ervaring draaien Adobe applicaties zonder problemen op de Macbook Airs met M1,2,3

Vooral bij videobewerking merk je wel een groter verschil tussen de Air en Pro.

Kan handig zijn om niet te veel Adobe programma's tegelijkertijd te draaien als ze merkt dat zaken traag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Deze 13" Air ( M2 / 8GB / 256GB ) kost nu nog maar €799 ---> https://www.mediamarkt.nl...pu-8gb-256gb-1729679.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Dat is best netjes. Meer dan netjes zelfs. Althans als je met dat formaat schijf en ram kunt leven, maar 'gewone' gebruikers redden zich er wel mee denk ik.

Ik ging des tijds van een macbook air 2017 naar een M1 air. Voor die tijd was ik Windows spul gewend en thuis gebruikte ik een game pc. Dus dan merk je dat die 2017 wel een slag zwakker was, maar het was tegelijk wel een verademing als laptop vergeleken met de Windows laptops die ik ken. Mijn vrouw had een pro uit 2014, die qua performance het best uithield tov. die air. Dus dan merk je dat het niet de beste machine was.
Maar toen ik naar de air M1 ging, dat was pas echt een wereld van verschil. Tot het moment dat ik dit schrijf heb ik eigenlijk geen noodzaak voor een upgrade. Terwijl ik dus VM's draai en hobbiematig wel eens iets programmeer enzo. Ik merk pas de limieten als ik iets als Cyberpunk zou willen draaien. Maar afgezien daarvan, neuh....
Ik bedoel maar, als dat mijn ervaring tot nu met M1 is, dan is M3 al helemaal prima.

[ Voor 9% gewijzigd door PrimusIP op 30-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nu Apple recent 16GB RAM als instapmodel
aanbiedt zou ik dit met oog op de toekomst en Apple Intelligence niet meer aanraden.

Zou straks zomaar kunnen dat bepaalde MacOS futures dat ook gaan vereisen.Beetje zonde dus als je dan “net” een nieuwe Mac hebt gehaald.

Als geld een probleem is zou ik gewoon voor een tweedehands M1 Air voor ~450,- gaan.

Over een paar maanden komt de M4 al weer dus het gaat echt snel allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 30-01-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Greatsword schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:20:
[...]

Nu Apple recent 16GB RAM als instapmodel
aanbiedt zou ik dit met oog op de toekomst en Apple Intelligence niet meer aanraden.

Zou straks zomaar kunnen dat bepaalde MacOS futures dat ook gaan vereisen.Beetje zonde dus als je dan “net” een nieuwe Mac hebt gehaald.

Als geld een probleem is zou ik gewoon voor een tweedehands M1 Air voor ~450,- gaan.

Over een paar maanden komt de M4 al weer dus het gaat echt snel allemaal.
Misschien ben ik wel te cynisch, maar ik word op dit moment niet echt enthausiast van dat hele Apple Inteligence. Begrijp me niet verkeerd, mijn volgende macbook moet minimaal 16GB hebben. Maar dat wil ik niet om "Apple Inteligence".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
PrimusIP schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Misschien ben ik wel te cynisch, maar ik word op dit moment niet echt enthausiast van dat hele Apple Inteligence. Begrijp me niet verkeerd, mijn volgende macbook moet minimaal 16GB hebben. Maar dat wil ik niet om "Apple Inteligence".
Dat argument snap ik wel. Het is natuurlijk typisch Apple (en typisch softwarebouwers) om 16GB nu als nieuwe basis te beschouwen. De ontwikkeling van nieuwe functies (dus Apple Intelligence of wat dan ook) zullen ze hoogstwaarschijnlijk op deze standaard baseren. Dat maakt het tricky om nog 8GB aan te raden voor een nieuwe MacBook in 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 13:04
Hallo iedereen,

Zelf heb ik een MacBook Air M2 en weet dus niet of deze vraag hier gepast is.

Sinds kort staat er in Finder bij locaties 'Update'. Dit heeft nooit erbij erbij gestaan, maar nu wel. Ook als ik het wil verwijderen kan dat niet. Is er kans dat het een soort hack is? Of klopt dit gewoon?

Zie screenshot voor verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoWVU8kB1EYF2rja3SmYIOXE2cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8KbkkyrBLj2ufiMbxzkVJTw2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:09
Bij mij staan daar netwerkdevices die apple-compatible zijn (bonjour ed). Wellicht dat je daar moet zoeken?
Of extern aangesloten apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kansloze
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-04 13:04
Domino schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:41:
Bij mij staan daar netwerkdevices die apple-compatible zijn (bonjour ed). Wellicht dat je daar moet zoeken?
Of extern aangesloten apparatuur?
Nee, er staat niets extern aangesloten. Ik vind het ook zo vreemd en was benieuwd of andere dit ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Klein dilemma hierzo! Ik overweeg een Mac te halen en daarbij overweeg ik de volgende drie:

- €1000: 14.2" MacBook Pro M4, 16 GB RAM, 512 GB
- €725 13.6" MacBook Air M3, 24 GB RAM, 512 GB
- €525 13.6" MacBook Air M3, 16 GB RAM, 256 GB
- €415 Mac Mini M4, 24 GB RAM, 256 GB... maar wel nog extra losse elementen zoals een (knap) beeldscherm

We hebben hier te maken met een luxe probleem: ik heb 'm niet nodig, want ik heb al een goede Windows laptop + iPad. Het is puur nice-to-have om ook een MacOS device erbij te hebben. De prijzen vallen misschien op... dat is vanwege een werkgeversbijdrage ;)

Gedachtegang Mac Mini: aangezien het om een 'nice-to-have' aankoop gaat, is dit gewoon een hele prettige prijs. Nadeel is dat het natuurlijk niet mobiel is. Daarnaast ben ik dan geneigd om extra randapparatuur erbij te halen waardoor je al snel richting de €750 gaat (incl. extra werkgeversbijdrage)... en dan is het 'prettige prijs'-argument onderuit gehaald. :9

Gedachtegang MacBook Air: met een M4 Air om de hoek zou ik dit normaal gesproken niet zo snel overwegen. Echter... de prijzen van de M3 Air zijn erg scherp - zeker nu alle modellen met 16 GB RAM beginnen en als je de huidige verkoopprijzen tegen de prijzen van afgelopen zomer of een jaar geleden wegzet. Een hele scherpe prijs/kwaliteitverhouding dus. Dat effect blijft bij de M4 Air natuurlijk bestaan (16 GB zal de base zijn), maar toch: die zal de eerste periode (o.b.v. van de prijsgrafieken van de M1/M2/M3 Air-modellen) gewoon voor rond de adviesprijs verkocht worden... en dan kom ik qua prijs dus bij de genoemde MacBook Pro M4 uit.

16 GB/256 GB M3 Air is prima, maar voor €200 extra ben ik bereid 'm te future proofen en voor 24 GB/512 GB te gaan.

Gedachtegang MacBook Pro: en dan kom je in de klassieke 'Apple val' terecht. Want vanaf de M3 Air 24 GB/512 GB is het 'nog maar €300' en dan heb ik een M4 MacBook Pro te pakken. Want, tja... dan heb je de nieuwste chip, prachtig MiniLED scherm, nog betere accuduur, zooitje extra aansluitingen, etc. Ergens aantrekkelijk... maar bij €1000 zit ik gevoelsmatig niet meer in een 'nice-to-have'-aankoop. :9

Jullie gedachten zijn dus welkom! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Persoonlijk vind ik een 13 inch laptop veel te klein als je dagelijks op moet werken en is 15 inch echt veel prettiger maar goed das persoonlijk en speelt de leeftijd een rol (ogen)
Zelf de air m1 13 inch gehad maar deze al vlot weggedaan.
Keuzes tussen de overige modellen, tja met die prijzen weet ik het wel. Maar afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Beetje basic of decoden of renderen anders is de m4 al snel overkill maar wel lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

merlin1201 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:28:
Persoonlijk vind ik een 13 inch laptop veel te klein als je dagelijks op moet werken en is 15 inch echt veel prettiger maar goed das persoonlijk en speelt de leeftijd een rol (ogen)
Zelf de air m1 13 inch gehad maar deze al vlot weggedaan.
Ik vind zelf rond de 14" wel fijn en mijn ogen zijn (in ieder geval nu nog) goed genoeg, dus vandaar de keuze voor 13.6" of 14.2" :)
Keuzes tussen de overige modellen, tja met die prijzen weet ik het wel. Maar afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Beetje basic of decoden of renderen anders is de m4 al snel overkill maar wel lekker
Dat is 't 'm dus: de Pro M4 wordt inderdaad heel snel overkill voor wat ik ermee doe. Het is wel heeeel nice-to-have, natuurlijk. Maar €1000 voor iets wat alleen nice-to-have is... is ook weer een beetje veel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Lastig hoor keuzes ;-)
Mijn dochter heeft v/d week de Air m3 14 inch 16/512 gekocht, momenteel aan het testen of hiermee photoshop en illustrator een beetje behoorlijk werkt. maar ziet er goed uit..

[ Voor 255% gewijzigd door merlin1201 op 01-02-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

merlin1201 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:22:
Lastig hoor keuzes ;-)
Mijn dochter heeft v/d week de Air m3 14 inch 16/512 gekocht, momenteel aan het testen of hiermee photoshop en illustrator een beetje behoorlijk werkt. maar ziet er goed uit..
Zou zeker goed moeten werken! :) Het is wat dat betreft ongelooflijk hoe krachtig de chips in MacBooks zijn geworden sinds de M-chips... en dat zonder koeling of ventilator!

Met 16 GB heb je voor die taken in ieder geval voldoende RAM en het voordeel van het 512 GB model is dat die ook nog eens snellere lees- en schrijfsnelheden heeft dan het 256 GB model. :)

Edit en bijna vergeten: 10-core GPU vs 8-core GPU. Ook dat is mooi meegenomen bij het gebruik van zulke programma's!

[ Voor 8% gewijzigd door Uniciteit op 01-02-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Uniciteit schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:44:
[...]

Zou zeker goed moeten werken! :) Het is wat dat betreft ongelooflijk hoe krachtig de chips in MacBooks zijn geworden sinds de M-chips... en dat zonder koeling of ventilator!

Met 16 GB heb je voor die taken in ieder geval voldoende RAM en het voordeel van het 512 GB model is dat die ook nog eens snellere lees- en schrijfsnelheden heeft dan het 256 GB model. :)

Edit en bijna vergeten: 10-core GPU vs 8-core GPU. Ook dat is mooi meegenomen bij het gebruik van zulke programma's!
O dat laatste wist ik niet, zag wel lees en schrijf ruim 4000. maar moet zeggen dat mijn iMac m1 512/8. ook de 4000 nagenoeg haal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-04 13:47

Reneger

Wie? IK?

Wat is wijsheid?

Mijn werkpaard (16" 2019 full spec) is officieel overleden verklaart. Nu heb ik geen werkpaard meer nodig, dus zit ik een Air te overwegen.
Is het wijs om nu voor de M3 te gaan, of gaat er binnen afzienbare tijd een M4 komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Reneger schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:26:
Wat is wijsheid?

Mijn werkpaard (16" 2019 full spec) is officieel overleden verklaart. Nu heb ik geen werkpaard meer nodig, dus zit ik een Air te overwegen.
Is het wijs om nu voor de M3 te gaan, of gaat er binnen afzienbare tijd een M4 komen?
zou ik dan vlot beslissen die aanbieding bij MM zal al snel voorbij zijn (denk ik)
Vermoed Maart de M4? maar deze gaan dan voor de introductie prijs weg.

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 03-02-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Uniciteit schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:56:
Klein dilemma hierzo! Ik overweeg een Mac te halen en daarbij overweeg ik de volgende drie:

- €415 Mac Mini M4, 24 GB RAM, 256 GB... maar wel nog extra losse elementen zoals een (knap) beeldscherm
Waar koop jij dit voor deze prijzen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Staat er toch bij, 😉
Zo’n baas had ik vroeger ook.

[ Voor 41% gewijzigd door fmrama op 03-02-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-04 10:16
Uniciteit schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:56:

We hebben hier te maken met een luxe probleem: ik heb 'm niet nodig, want ik heb al een goede Windows laptop + iPad. Het is puur nice-to-have om ook een MacOS device erbij te hebben. De prijzen vallen misschien op... dat is vanwege een werkgeversbijdrage ;)

Gedachtegang Mac Mini: aangezien het om een 'nice-to-have' aankoop gaat, is dit gewoon een hele prettige prijs. Nadeel is dat het natuurlijk niet mobiel is. Daarnaast ben ik dan geneigd om extra randapparatuur erbij te halen waardoor je al snel richting de €750 gaat (incl. extra werkgeversbijdrage)... en dan is het 'prettige prijs'-argument onderuit gehaald. :9

Gedachtegang MacBook Air: met een M4 Air om de hoek zou ik dit normaal gesproken niet zo snel overwegen. Echter... de prijzen van de M3 Air zijn erg scherp - zeker nu alle modellen met 16 GB RAM beginnen en als je de huidige verkoopprijzen tegen de prijzen van afgelopen zomer of een jaar geleden wegzet. Een hele scherpe prijs/kwaliteitverhouding dus. Dat effect blijft bij de M4 Air natuurlijk bestaan (16 GB zal de base zijn), maar toch: die zal de eerste periode (o.b.v. van de prijsgrafieken van de M1/M2/M3 Air-modellen) gewoon voor rond de adviesprijs verkocht worden... en dan kom ik qua prijs dus bij de genoemde MacBook Pro M4 uit.

16 GB/256 GB M3 Air is prima, maar voor €200 extra ben ik bereid 'm te future proofen en voor 24 GB/512 GB te gaan.

Gedachtegang MacBook Pro: en dan kom je in de klassieke 'Apple val' terecht. Want vanaf de M3 Air 24 GB/512 GB is het 'nog maar €300' en dan heb ik een M4 MacBook Pro te pakken. Want, tja... dan heb je de nieuwste chip, prachtig MiniLED scherm, nog betere accuduur, zooitje extra aansluitingen, etc. Ergens aantrekkelijk... maar bij €1000 zit ik gevoelsmatig niet meer in een 'nice-to-have'-aankoop. :9

Jullie gedachten zijn dus welkom! :)
Voor nice-to-have zou ik de allergoedkoopste kopen, om er achter te komen of Apple/MacOS wat voor je is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

@merlin1201 @olafmol Thanks voor het delen van jullie gedachten. Uiteindelijk een M3 Air 16/256 besteld!

Hoofdreden is dat het 'nice to have' is voor erbij. Het basismodel gaat prima aan mijn eisen voldoen. Het is verleidelijk om dan door te upgraden naar de Air 24/256 en voor je het weet zit je de 14" Pro te overwegen... maar inmiddels geef je al wel het dubbele uit! De hoofdreden om voor de 14" Pro te gaan zou het MiniLED scherm zijn. Dat zou dan vooral tot z'n recht komen bij het kijken van HDR content. Super, maar ik heb ook al een iPad Pro met OLED scherm... en voor mediagebruik zou ik dan eerder die gebruiken. :9

Omgekeerd denk ik dan ook: de prijs die ik - dankzij de korting - nu voor een M3 Air 16/256 betaal is erg scherp. Stel het bevalt zo goed en ik zou over een paar jaar toch willen upgraden naar een M5 of M6 model... tja, dan is de kans groot dat ik weinig verlies maak (of zelfs winst) als ik dan mijn M3 verkoop of inruil.
Reneger schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:26:
Wat is wijsheid?

Ik heb nu dus gekozen voor de M3 te gaan en ben mij er heel bewust van dat de M4 deze of volgende maand kan komen.

Daar zijn drie redenen voor:

1) Vooral een spec bump
Zeer waarschijnlijk vooral een simpele spec bump, terwijl de M3 (en M2) al voor 90% van de gebruikers meer dan voldoen. Geen zaken als een nieuwe design of andere grote nieuwe features.

2) Scherpe prijs
Je kunt de M3 Air nu krijgen voor €1050, terwijl de adviesprijs €1299 is. Als je kijkt naar de prijsgrafieken van de M1, M2 en M3, dan zie je dat pas na 4 tot 6 maanden de eerste echte aanbiedingen komen.

De M4 Air gaat - op basis van de huidige adviesprijzen - de eerste periode dus zeker een eurotje of 200 duurder zijn dan de M3 Air nu is. Als dat het geval is, en er vanuitgaande dat er los van de chip bijna geen verschil zit tussen een M3 Air en M4 Air, dan zou ik ook voor een M3 Air kiezen ondanks het bestaan van een M4 Air.

3) Wisselkoers Euro - Dollar
Toen de M3 Air werd geintroduceerd was de wisselkoers €1 = ~$1.10. Inmiddels is de wisselkoers ongeveer €1 = $1.02. Bij Apple is de wisselkoers altijd leidend. De huidige adviesprijs is €1299. Het zal mij absoluut niet verbazen als de adviesprijs stijgt. Als er namelijk één ding is wat Apple consequent doet, is bij de lancering van nieuwe producten nieuwe Euro-adviesprijzen vaststellen aan de hand van de op dat moment geldende Euro-Dollar wisselkoers.

TLDR: Je kunt nu een M3 Air krijgen voor €1050. De M4 Air zal een kleine spec upgrade zijn en in de beginperiode niet ver onder de adviesprijs zitten. De huidige adviesprijs is €1299. In zo'n scenario is de M3 Air voor €1050 wat mij betreft al aantrekkelijker. Daarnaast zal het mij niet verbazen als de adviesprijs €13xx wordt. Dan wordt het al helemaal een groot verschil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Prima analyse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-04 13:47

Reneger

Wie? IK?

Uniciteit schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:54:
@merlin1201 @olafmol Thanks voor het delen van jullie gedachten. Uiteindelijk een M3 Air 16/256 besteld!

Hoofdreden is dat het 'nice to have' is voor erbij. Het basismodel gaat prima aan mijn eisen voldoen. Het is verleidelijk om dan door te upgraden naar de Air 24/256 en voor je het weet zit je de 14" Pro te overwegen... maar inmiddels geef je al wel het dubbele uit! De hoofdreden om voor de 14" Pro te gaan zou het MiniLED scherm zijn. Dat zou dan vooral tot z'n recht komen bij het kijken van HDR content. Super, maar ik heb ook al een iPad Pro met OLED scherm... en voor mediagebruik zou ik dan eerder die gebruiken. :9

Omgekeerd denk ik dan ook: de prijs die ik - dankzij de korting - nu voor een M3 Air 16/256 betaal is erg scherp. Stel het bevalt zo goed en ik zou over een paar jaar toch willen upgraden naar een M5 of M6 model... tja, dan is de kans groot dat ik weinig verlies maak (of zelfs winst) als ik dan mijn M3 verkoop of inruil.

[...]

Ik heb nu dus gekozen voor de M3 te gaan en ben mij er heel bewust van dat de M4 deze of volgende maand kan komen.

Daar zijn drie redenen voor:

1) Vooral een spec bump
Zeer waarschijnlijk vooral een simpele spec bump, terwijl de M3 (en M2) al voor 90% van de gebruikers meer dan voldoen. Geen zaken als een nieuwe design of andere grote nieuwe features.

2) Scherpe prijs
Je kunt de M3 Air nu krijgen voor €1050, terwijl de adviesprijs €1299 is. Als je kijkt naar de prijsgrafieken van de M1, M2 en M3, dan zie je dat pas na 4 tot 6 maanden de eerste echte aanbiedingen komen.

De M4 Air gaat - op basis van de huidige adviesprijzen - de eerste periode dus zeker een eurotje of 200 duurder zijn dan de M3 Air nu is. Als dat het geval is, en er vanuitgaande dat er los van de chip bijna geen verschil zit tussen een M3 Air en M4 Air, dan zou ik ook voor een M3 Air kiezen ondanks het bestaan van een M4 Air.

3) Wisselkoers Euro - Dollar
Toen de M3 Air werd geintroduceerd was de wisselkoers €1 = ~$1.10. Inmiddels is de wisselkoers ongeveer €1 = $1.02. Bij Apple is de wisselkoers altijd leidend. De huidige adviesprijs is €1299. Het zal mij absoluut niet verbazen als de adviesprijs stijgt. Als er namelijk één ding is wat Apple consequent doet, is bij de lancering van nieuwe producten nieuwe Euro-adviesprijzen vaststellen aan de hand van de op dat moment geldende Euro-Dollar wisselkoers.

TLDR: Je kunt nu een M3 Air krijgen voor €1050. De M4 Air zal een kleine spec upgrade zijn en in de beginperiode niet ver onder de adviesprijs zitten. De huidige adviesprijs is €1299. In zo'n scenario is de M3 Air voor €1050 wat mij betreft al aantrekkelijker. Daarnaast zal het mij niet verbazen als de adviesprijs €13xx wordt. Dan wordt het al helemaal een groot verschil. ;)
Eens, echter, ik ben wel op zoek naar 1tb opslag, en dan vind je opeens een stuk minder aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Reneger schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Eens, echter, ik ben wel op zoek naar 1tb opslag, en dan vind je opeens een stuk minder aanbiedingen.
Klopt die 1 Tb kost je dan ook gelijk een vermogen heel gek.
Maar eerlijk, ik krijg de 512 al niet eens vol, komt ook omdat er geen games op staan.
Denk dat je beter kunt investeren in een externe opslag, veel goedkoper en best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Ik heb de mijne nog nooit voller gekregen dan 100GB en dan is daarvan zelfs nog 60GB ingenomen door een WindowsVM. Ik kan mij echt geen praktijksituatie voorstellen waar 1TB voor nodig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Is maar net hoeveel opslag je lokaal wilt hebben. Ik heb een grote foto/video bibliotheek dus ik zit tegenwoordig al op de 2TB configuratie.

Jaren lang externe SSD's gebruikt maar op een gegeven moment was ik daar ook klaar mee.

1 keer door de zure Apple heen bijten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Greatsword schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:24:
Is maar net hoeveel opslag je lokaal wilt hebben. Ik heb een grote foto/video bibliotheek dus ik zit tegenwoordig al op de 2TB configuratie.
Jaren lang externe SSD's gebruikt maar op een gegeven moment was ik daar ook klaar mee.
Natuurlijk ben ik gewoon van de "omdat het kan" en ben je niemand verantwoording schuldig :)
Maar... in de praktijk zou je geoptimaliseerde opslag aan kunnen zetten en de grote load in de iCloud laten staan met alleen thumbnails op het device. Maargoed, aan de andere kant betaal je dan weer extra voor de iCloud dus het zal end of the day allemaal niet veel uit maken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Dennisdn schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Natuurlijk ben ik gewoon van de "omdat het kan" en ben je niemand verantwoording schuldig :)
Maar... in de praktijk zou je geoptimaliseerde opslag aan kunnen zetten en de grote load in de iCloud laten staan met alleen thumbnails op het device. Maargoed, aan de andere kant betaal je dan weer extra voor de iCloud dus het zal end of the day allemaal niet veel uit maken....
Sowieso geen verantwoording verschuldigd, maar stiekem toch een dief van je portemonnee om persé voor 1TB te gaan. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Terzijde maar ik vraag me inmiddels wel af waar dat naar toe gaat, alle foto’s die je maakt worden bewaard zei het in de cloud, extern op hdd/sdd of intern op je device maar echt wat moet je met die grote hoeveelheid foto’s die je amper terug kijk.
Ik heb ook al een x tal hdd’s vol maar waarvoor echt geen idee.
Vroeger drukten we de mooiste af of in een boekje, maar nu bewaren we werkelijk alles.
Vraag me oprecht af hoeveel onzin foto’s er inmiddels in die data centers staan opgeslagen, zonde van de opslag en energie die dat kost.
Zelf wis ik inmiddels steeds meer maar tis bijna onbegonnen werk.
Denk dat je heel veel energie bespaard als men wat zuiniger omspringt met opslag.
Tja dit was dan wel weer offtopic 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02:46

Ik heb voor een 1 tb model gekozen omdat het mooi staat en lekker voelt. En om alles een beetje gelijk te houden is mijn iPhone ook 1 tb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Tja, hoeveel is 1 terabyte…? Je zult er maar om verlegen zitten.😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTmX2RcL0OqwC0jvrx1VXTno5nk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IxSSdfXUV9aikzBs1LiBdLG.jpg?f=fotoalbum_large
Bron:dropbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Dennisdn schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Mijn foto’s en video’s zijn voornamelijk met eigen camera gemaakt en die staan niet in iCloud dus die vlieger gaat niet op.

Heb wel een familie abonnement van Apple One voor o.a. iOS backup doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvdV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 14:06

Hier precies hetzelfde. Heb nog wel een externe SSD voor backup, maar vertrouw die toch niet helemaal.Een paar keer vergeten de eject-knop in te drukken alvorens hem los te koppelen en hij kan corrupt raken. Hoewel dat risico naar mijn gevoel bij HDD's nog groter is. Die kunnen zelfs compleet onbruikbaar worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Reneger schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Dan wordt het inderdaad een stuk minder. In dat geval doe ik even een ongefundeerde aanname dat het aankoopbedrag niet super zwaar meeweegt voor jou en dan is het logisch om hoe dan ook op de M4 te wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Wat mijn ervaring is dat geoptimaliseerde opslag met Photos heel erg slecht werkt.. Ik heb nu 1Tb puur voor mijn foto s en video’s. Als Apple nou eens zou fixen dat ze bijv laatste 2 maanden op volledige resolutie op je apparaat laten staan… Zit totaal geen logica in.. Kan zo 300 foto’s nieuw syncen van bijv SD kaart en op dezelfde dag moet ie ze weer downloaden van iCloud..
Ik was dus de vertraging eigenlijk zat.. nu alles lekker rap.. ongeacht hoe oud foto is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
WvdV schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:48:
[...]
Een paar keer vergeten de eject-knop in te drukken alvorens hem los te koppelen en hij kan corrupt raken.
Nu weet ik wel dat dat zo is omdat we dat leren en we daar vaak aan herinnerd worden, maar hoe vaak gebeurd dat nou écht in de praktijk? Ik trek sinds het ontstaan van USB (half jaren '90?) elke dag meerdere keren USB-sticks en schijven zonder afsluiten uit de computers. Nu dus misschien al letterlijk een miljoen keer, en het is nog nóóit ook maar één keer mis gegaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Dennisdn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:17:
[...]

Nu weet ik wel dat dat zo is omdat we dat leren en we daar vaak aan herinnerd worden, maar hoe vaak gebeurd dat nou écht in de praktijk? Ik trek sinds het ontstaan van USB (half jaren '90?) elke dag meerdere keren USB-sticks en schijven zonder afsluiten uit de computers. Nu dus misschien al letterlijk een miljoen keer, en het is nog nóóit ook maar één keer mis gegaan...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4CfU74j1I1QDlHeFGp2l4ovO8Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WZIpz9o2jpemfqxKYkPQDfD2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb er wel gedoe mee gehad. Van dat bij een volgende keer het wat seconden duurt tot ik weer toegang heb, tot een enkele keer corrupte/verloren bestanden.
Vaak gaat het wel goed, maar ik neem geen risico meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
Ik heb zojuist een Macbook Air M3 aangeschaft bij Coolblue. Nou zie ik dat ik binnen 21 dagen Applecare+ af kan sluiten, waar ik voor iPhones en iPads 60 dagen gewend ben. Weten jullie of dit klopt? Het zou een gloednieuwe MacBook moeten zijn, en de doos was ook verzegeld. Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Dennisdn schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:17:
[...]
Het is natuurlijk ook gewoon bedacht voor mensen die niet slim genoeg zijn om te bedenken dat het er zomaar uittrekken niet zo slim kan zijn als de schijf nog volop aan het schrijven is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Steven030 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:05:
Ik heb zojuist een Macbook Air M3 aangeschaft bij Coolblue. Nou zie ik dat ik binnen 21 dagen Applecare+ af kan sluiten, waar ik voor iPhones en iPads 60 dagen gewend ben. Weten jullie of dit klopt? Het zou een gloednieuwe MacBook moeten zijn, en de doos was ook verzegeld. Bvd!
Ik heb mijn macbook air M3 aangeschaft bij coolblue op 9 januari 2024. Als ik kijk bij Applecare op mijn macbook heb ik vanaf nu (12 febr) nog 27 dagen de tijd om applecare af te sluiten. Dat is dan 60 dagen.
Ik zou even contact opnemen met coolblue. Evt omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
fmrama schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Ik heb mijn macbook air M3 aangeschaft bij coolblue op 9 januari 2024. Als ik kijk bij Applecare op mijn macbook heb ik vanaf nu (12 febr) nog 27 dagen de tijd om applecare af te sluiten. Dat is dan 60 dagen.
Ik zou even contact opnemen met coolblue. Evt omruilen?
Dankjewel voor je reactie! Ik ga hem omruilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Steven030 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:00:
[...]

Dankjewel voor je reactie! Ik ga hem omruilen
Waarom direct omruilen? Als je contact opneemt met Coolblue en het verhaal uitlegt kan je eventueel ook vragen om korting. Als dat een leuke korting is en er is verder niets met de MacBook aan de hand heb je een prima deal, toch? ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steven030
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:02:
[...]

Waarom direct omruilen? Als je contact opneemt met Coolblue en het verhaal uitlegt kan je eventueel ook vragen om korting. Als dat een leuke korting is en er is verder niets met de MacBook aan de hand heb je een prima deal, toch? ;)
Ja, dat had ik ook mooier gevonden maar degene aan de telefoon zei dat ik hem om moest ruilen in de winkel :/
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste