Klein dilemma hierzo! Ik overweeg een Mac te halen en daarbij overweeg ik de volgende drie:
- €1000: 14.2" MacBook Pro M4, 16 GB RAM, 512 GB
- €725 13.6" MacBook Air M3, 24 GB RAM, 512 GB
- €525 13.6" MacBook Air M3, 16 GB RAM, 256 GB
- €415 Mac Mini M4, 24 GB RAM, 256 GB... maar wel nog extra losse elementen zoals een (knap) beeldscherm
We hebben hier te maken met een luxe probleem: ik heb 'm niet nodig, want ik heb al een goede Windows laptop + iPad. Het is puur nice-to-have om ook een MacOS device erbij te hebben. De prijzen vallen misschien op... dat is vanwege een werkgeversbijdrage
Gedachtegang Mac Mini: aangezien het om een 'nice-to-have' aankoop gaat, is dit gewoon een hele prettige prijs. Nadeel is dat het natuurlijk niet mobiel is. Daarnaast ben ik dan geneigd om extra randapparatuur erbij te halen waardoor je al snel richting de €750 gaat (incl. extra werkgeversbijdrage)... en dan is het 'prettige prijs'-argument onderuit gehaald.
Gedachtegang MacBook Air: met een M4 Air om de hoek zou ik dit normaal gesproken niet zo snel overwegen. Echter... de prijzen van de M3 Air zijn erg scherp - zeker nu alle modellen met 16 GB RAM beginnen en als je de huidige verkoopprijzen tegen de prijzen van afgelopen zomer of een jaar geleden wegzet. Een hele scherpe prijs/kwaliteitverhouding dus. Dat effect blijft bij de M4 Air natuurlijk bestaan (16 GB zal de base zijn), maar toch: die zal de eerste periode (o.b.v. van de prijsgrafieken van de M1/M2/M3 Air-modellen) gewoon voor rond de adviesprijs verkocht worden... en dan kom ik qua prijs dus bij de genoemde MacBook Pro M4 uit.
16 GB/256 GB M3 Air is prima, maar voor €200 extra ben ik bereid 'm te future proofen en voor 24 GB/512 GB te gaan.
Gedachtegang MacBook Pro: en dan kom je in de klassieke 'Apple val' terecht. Want vanaf de M3 Air 24 GB/512 GB is het 'nog maar €300' en dan heb ik een M4 MacBook Pro te pakken. Want, tja... dan heb je de nieuwste chip, prachtig MiniLED scherm, nog betere accuduur, zooitje extra aansluitingen, etc. Ergens aantrekkelijk... maar bij €1000 zit ik gevoelsmatig niet meer in een 'nice-to-have'-aankoop.
Jullie gedachten zijn dus welkom!