Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 13:17

Format-C

Tracing Rays

nzall schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:54:
In de Discord speculeren ze dat een 5080 met 24 GB VRAM er niet zal komen. Ze denken dat Nvidia vreest dat die kaart de verkoop van hun specifieke AI kaarten zal kannibaliseren, die ze kunnen verkopen voor 20X meer...
Denk dat die misschien idd niet komt. Maar denk dat er wel een ti versie komt met 24GB oid.

Of die kaart dan de 5090 zal kannibaliseren geloof ik niet zo in, want die heeft een 512 bits geheugenbus en heeft nog meer geheugen. 32GB met een doorvoersnelheid van 1.8TB/s. Dat is 1.8 keer zoveel als de doorvoer snelheid als de 5080.

Plus de 5090 heeft veel meer "ai tops" rekenkracht dan een 5080. Bijna een keer zoveel. Veel meer reken "cores".

Edit: en volgens mij is het zo dat er voor die proffesionele (ai / render kaarten) ook speciale software/ drivers zijn. Dus een game kaart zal dat dan hoogstwaarschijnlijk niet kannibaliseren. Maar dat weet iemand anders mss beter dan ik. Haha.

[ Voor 14% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 21:12 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:06
mister_S schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:24:
Misschien een domme vraag, maar wat is er zo bijzonder aan een founders edition?

Ik ben trouwens wel wat teleurgesteld in de ruwe kracht van de 5080, ik had een grote stap verwacht t.o.v. mijn 3080. Misschien toch maar op de 5080ti wachten voor een full system upgrade.
Aparte opmerking als een 4080 al bijna 50% sneller is als jouw 3080. En dan te denken dat de reviews en benchmarks nog niet eens bekend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-06 20:06
Arjant2 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Aparte opmerking als een 4080 al bijna 50% sneller is als jouw 3080. En dan te denken dat de reviews en benchmarks nog niet eens bekend zijn?
De 4080 is inderdaad 50% sneller (op 2160p) en de verwachting is dat de 5080 dan weer 25% sneller wordt. Geen probleem, maar ik persoonlijk had wel verwacht dat het een groter stap zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-06 17:22
Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:46:
Idd. Mee eens.

Ik zou liever wachten op een 5080 of 5080ti (oid) die meer dan 16GB vram aan boord heeft.

Wanneer die komt weten we helaas nog niet.

16GB is nu op zich wel genoeg, maar als je wat langer met je kaart wil doen, en met het oog op de toekomst is een kaart met meer dan 16GB wel beter denk ik

Edit; die 16GB zullen ze oa wel gedaan hebben om de kosten wat te drukken en om de kaart prijstechnisch wat aantrekkelijker te kunnen maken
En om die frame gen "troep" meer te pushen of maakt dat voor VRAM gebruik niet uit?

Ik blijf er bij dat ik het geen fijne ontwikkeling die mega pusch op AI. Tuurlijke leuke techniek wanneer je een low of mid end kaart hebt die zo wat langer mee kan maar het gelijk als op high end kaarten belangrijk te maken als je een uplift wil staat me dan niet zo aan.

Maar goed wellicht heb ik het helemaal mis, en aan de ene kant is het prima want dan is de drang om nu van 4080 Super naar 5080 te gaan ook wat minder groot want voor minder dan 20% uplift is dat niet de moeite (zonder AI)

En zelfs dan kan je afvragen of 90 fps nu of 110fps straks in mijn geval nou zo boeiend is. Mijn scherm kan tot 120hz en het verschil tussen 90 en 117 zie ik niet meer in mijn situatie en games.

Alleen de drang om altijd het nieuwste te willen (persoonlijk) maakt het wel vaak lastig om verstandige beslissingen te maken in de pc wereld. Al voel ik doe drang met 7800x3d naar 9800x3d dan weer totaal niet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntzv
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:58
Wat is eigenlijk de reden dat die nieuwe kaarten alleen framegen supporten? ik heb zelf een 3080 en vind het jammer dat die dat niet ondersteunt. Is dat echt op hardwareniveau onmogelijk? of moet ik dat meer zien als een soort lock, zodat ik een nieuwe kaart koop als ik het wil :)

"The wonder is, not that the field of stars is so vast, but that man has measured it."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-06 16:38

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

TweakerVincent schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:22:
Voor zover ik weet kan je een 5090 niet in een pcie 4 proppen? Of kan dat wel?
Zoals @Arjant2 ook al zei, is het backwards-compatible.
Echter, de vraag is ook in hoeverre je PCI-e 5 nodig zal hebben. Ik verwacht niet dat je bij dagelijks of hevig gamen de bandbreedte van PCI-e 5 nodig zal hebben, ondanks de grotere busbreedte van de 5090 (512bit tov 382bit geloof ik)

Als je nou video-editing van een Arri-camera in 8K doet en intensieve live-rendering gebruikt, zou het theoretisch wel wat kunnen uitmaken. Echter kan enkel honderden praktijk-tests dat concluderen.

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

ntzv schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:36:
Wat is eigenlijk de reden dat die nieuwe kaarten alleen framegen supporten? ik heb zelf een 3080 en vind het jammer dat die dat niet ondersteunt. Is dat echt op hardwareniveau onmogelijk? of moet ik dat meer zien als een soort lock, zodat ik een nieuwe kaart koop als ik het wil :)
Naar mijn idee is het vooral een VRAM & Kloksnelheid probleem, en dan voornamelijk de VRAM.
De 3080 heeft 12GB GDDR6X toch? Versus 32Gb GDRR7 van de 5090 is dan wet een aanmerkelijk verschil.

Ik heb zelf de 3080Ti en wil overstappen naar de 5090, o.a vanwege de hoeveelheid VRAM.
Games zoals GTA V: Online lopen helaas niet zo soepel op de 3080ti in 4K. (Volle sessie = ongeveer 65-70 FPS, lege sessie 110 FPS). Natuurlijk is dat niet geheel de schuld van de GPU, maar hoop ik met meer VRAM er wel op voorruit te gaan.

Tevens lijkt mij de 5090 t.z.t als GTA 6: Online uitkomt, erg handig. Er gaan geruchten rond dat NPC's in GTA 6 een vorm van A.I. zullen zijn (?)

Ik zie het meer als future-proofen en aangezien ik er erg lang voor gespaard heb.

Nu maar even afwachten wat de MSI GeForce 5090 Suprim SOC/OC gaat kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door AltTabKeys op 08-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Durft iemand hier te gokken wat de MSI GeForce 5090 Suprim SOC/OC zal gaan kosten?

En, wanneer kunnen we pre-orders verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonwith
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-03 19:39
AltTabKeys schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:42:
Durft iemand hier te gokken wat de MSI GeForce 5090 Suprim SOC/OC zal gaan kosten?

En, wanneer kunnen we pre-orders verwachten?
Er zullen geen pre-orders zijn, dus kopen wanneer ze uitkomen.
Suprim 5090 zal veruit de duurste kaart zijn, circa 2800-3000EUR naar verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

dragonwith schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Er zullen geen pre-orders zijn, dus kopen wanneer ze uitkomen.
Suprim 5090 zal veruit de duurste kaart zijn, circa 2800-3000EUR naar verwachting.
Oef, als dat echt zo is; maar overwegen om een klasse lager te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
AltTabKeys schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Tevens lijkt mij de 5090 t.z.t als GTA 6: Online uitkomt, erg handig. Er gaan geruchten rond dat NPC's in GTA 6 een vorm van A.I. zullen zijn (?)

Ik zie het meer als future-proofen en aangezien ik er erg lang voor gespaard heb.

Nu maar even afwachten wat de MSI GeForce 5090 Suprim SOC/OC gaat kosten.
Denk dat we dan al aan de 6090/6080 zitten want GTA6 komt als er geen vertraging is eind 2025 maar dat is voor console, PC versie zal dan eind 2026 zijn. Helaas.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

NosferatuX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Denk dat we dan al aan de 6090/6080 zitten want GTA6 komt als er geen vertraging is eind 2025 maar dat is voor console, PC versie zal dan eind 2026 zijn. Helaas.
Touché, dat is waar ook.

Hmmm, dan moet ik wellicht toch maar even wat geld bewaren om een console te kopen als de reviews over GTA 6 t.z.t goed zijn. R.I.P.

Maar, ik denk niet dat NVidia in '26 weer met een nieuwe reeks komt hoor.
Als je kijkt naar serie 4 vs 5, is 5 echt een "major leap".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonwith
AltTabKeys schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Oef, als dat echt zo is; maar overwegen om een klasse lager te gaan.
Wordt inderdaad vrij prijzig, Suprim is absoluut top of the line kwa videokaart brands.

Heb momenteel een suprim x 3080ti die al 4 jaar subliem performed met 0 issues in 4 jaar tijd en nog draait als nieuw, in tegenstelling tot de gigabyte kaarten, die zou ik absoluut vermijden heb nog nooit zoveel defects gehad met dat merk.

De Asus kaarten schijnen ook heel goed te zijn echter is mijn ervaring vaak coil whine geweest en fan issues.

Suprim is echt een 10/10 merk in mijn ogen.

Suprim>Asus>EVGA>FE>Zotac>inno3D>gigabyte

Mijn ervaringen met verschillende kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
AltTabKeys schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Touché, dat is waar ook.

Hmmm, dan moet ik wellicht toch maar even wat geld bewaren om een console te kopen als de reviews over GTA 6 t.z.t goed zijn. R.I.P.

Klopt ik heb van de zomer mijn PS5 verkocht omdat ie stof hapte. Heb eigenlijk vanaf de PlayStation altijd een console naast mijn PC gehad maar nu dus niet meer en dacht daar onlangs ook aan. Kan helaas niet een jaar lang wachten op een PC versie haha. Even kijken hoe we dat gaan doen

In '26 niet maar begin '27 zou kunnen dan zit er precies 2 jaar tussen. Maar hoeft natuurlijk niet. PC versie van GTA6 zie ik niet eerder dan nov/dec '26 komen.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Eind 2026 heb je ongeveer weer de geforce 6XXX.

IHA, denk ik niet dat het verstandig is om nu hardware te kopen voor een game die waarschijnlijk pas over 2 jaar uit komt.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

NosferatuX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Klopt ik heb van de zomer mijn PS5 verkocht omdat ie stof hapte. Heb eigenlijk vanaf de PlayStation altijd een console naast mijn PC gehad maar nu dus niet meer en dacht daar onlangs ook aan. Kan helaas niet een jaar lang wachten op een PC versie haha. Even kijken hoe we dat gaan doen

In '26 niet maar begin '27 zou kunnen dan zit er precies 2 jaar tussen. Maar hoeft natuurlijk niet. PC versie van GTA6 zie ik niet eerder dan nov/dec '26 komen.
Sorry ik bedoelde '28 ipv '27, even wennen dat we al in '25 ztten.

Maar inderdaad, als GTA 6 echt zo goed is als ik vermoed op basis van de scharige informatie, is een jaar wachten wel lang.

Is het trouwens niet zo dat videogames altijd uit de basis voor PC's worden ontwikkeld, en daarna door ontwikkeld voor console?

Console zal wel een grotere markt hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Help!!!! schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:01:
Eind 2026 heb je ongeveer weer de geforce 6XXX.

IHA, denk ik niet dat het verstandig is om nu hardware te kopen voor een game die waarschijnlijk pas over 2 jaar uit komt.
Dat zeker, maar gelukkig is dat niet de enige reden voor mij om te upgraden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-06 21:59
Semi on topic vraag gezien de hele 16GB RAM discussie. De rekenkracht voor DLSS (4 in dit geval), waar komt dat vandaan? Vereist dat nu eenmaal weinig VRAM? Wordt dat ge-offload naar de CPU of de GPU cores? Je krijgt er uit het niets een hoop frames bij, maar waar wordt het daadwerkelijke rekenen gedaan?

(kortom: maakt de VRAM nog wel zoveel uit als DLSS en andere FG de FPS gaan leveren?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Richard P schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:07:
Semi on topic vraag gezien de hele 16GB RAM discussie. De rekenkracht voor DLSS (4 in dit geval), waar komt dat vandaan? Vereist dat nu eenmaal weinig VRAM? Wordt dat ge-offload naar de CPU of de GPU cores? Je krijgt er uit het niets een hoop frames bij, maar waar wordt het daadwerkelijke rekenen gedaan?

(kortom: maakt de VRAM nog wel zoveel uit als DLSS en andere FG de FPS gaan leveren?)
De VRAM zal denk ik vooral belangrijk zijn om de gegenereerde frames om op te slaan alvorens het te vertonen. Zo uit mijn hoofd zullen de frames gegenereerd worden op basis van 2 miljoen (?) pixels, naar 33 miljoen (?) pixels. Dus dat i.c.m opslag gok ik.

Je zou dit wellicht kunnen off-loaden naar DRAM, maar daarvoor koop je natuurlijk geen GPU.

Ik denk dat de CPU vooral een rol zal spelen in het opzij zetten van de gegenereerde frames tot ze zijn vertoont, zodat de GPU-processor zich bezig kan houden met genereren.

Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:42
AltTabKeys schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:52:
[...]

Touché, dat is waar ook.

Als je frame generation mee rekent, dan is het een major leap. Doe je dat niet, dan zit er eigenlijk geen verschil tussen de 40 en 50 series.
Voelt een beetje als twee keer precies dezelfde auto uit brengen met dezelfde pk's en nm's, maar dan de teller 2x zoveel laten zeggen dan je echt rijdt. Wow, 0-100 in maar 1 seconde. Wow, hij rijdt max 400 en de vorige versie maar 200. En bij 100 km/h is ie net zo zuinig als de vorige bij 50 km/h.
Maar goed, misschien is dat alleen maar een idee. Misschien maakt het uiteindelijk helemaal niets uit voor je gevoel en beleving of die 120 fps op 4k gehaald worden door brute kracht of door frame generation. Ben benieuwd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mister_S
Richard P schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:07:

DLSS vergt minder VRAM t.o.v. native, terwijl framegen weer meer VRAM vergt. Probleem is dat zulke technieken erg afhankelijk zijn van support, soms zie je bijna geen verschil met native maar soms wel. Ik moet zeggen dat DLSS 3 al erg goed is op quality preset. Met framegen heb ik geen ervaring.
Je ziet helaas wel nog steeds artefacts in spellen, ook al is het meestal minimaal. Het blijft natuurlijk upscaling.

Ik heb persoonlijk trouwens geen enkel probleem met "nep frames". Zolang ik het verschil niet kan zien bij normaal gamen, dus niet allebei naast elkaar zetten en inzoomen, boeit het niet hoe die frames op mijn scherm worden getoverd :)

[ Voor 18% gewijzigd door mister_S op 08-01-2025 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
AltTabKeys schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Is het trouwens niet zo dat videogames altijd uit de basis voor PC's worden ontwikkeld, en daarna door ontwikkeld voor console?

Wil niet te veel offtopic gaan maar vroeger was het meer gescheiden. Je had PC games en console games en sommige werden wel heen en weer geport maar meestal was dat in zo een geval van PC naar Console. Maar een console game werd echt voor console gemaakt en een PC game voor PC.

Tegenwoordig worden multiplatform games vaak voor op de console gemaakt en dan slecht geoptimaliseerd "geport" naar PC. Niet altijd maar wel steeds vaker. Upscaling technieken voeden helaas die werkwijze. Je krijgt dan zeer slecht draaiende games waar je een high end kaart voor nodig hebt en max upscaling om een 60 fps te halen..

Maar in het geval van rockstar doen ze het wel goed naar mijn mening. Zowel met GTA 5 en RDR2 duurde het lang voordat het op de PC uit kwam en de reden die ze gaven was/is dat ze geen simpele port willen doen maar veel vanaf de grond opnieuw willen bouwen/implementeren om het als een echte PC game te laten spelen en dat merk je wel terug want zowel GTA5 als RDR2 zijn prachtige games.

Maar om on topic te eindigen. Als ik bij zo een nieuwe gpu release zie dat er weer allemaal nieuwe upscaling technieken zijn zoals nu ook weer dan hou ik mijn hart vast. Zelf zie ik en merk ik heel goed het verschil tussen native en upscaling. Het liefste scale ik dus ook niks op en als er weer nieuwe technieken komen die meer fps uit de hoge hoed toveren zie ik het al gelijk gebeuren dat devs games nog brakker afleveren en verwachten dat upscaling de fps maar moeten opkrikken naar iets acceptabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:45
Ik zag deze op de Reddit staan van Nvidia. Een lid had dit gecalculeerd dmv de grafieken die Nvidia leverde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt9AYkT-T8KKJ4yrAz7pUfN2Qhw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/01iu8mxHUYocVXcdUPu76pRE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:49
AltTabKeys schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Sorry ik bedoelde '28 ipv '27, even wennen dat we al in '25 ztten.

Maar inderdaad, als GTA 6 echt zo goed is als ik vermoed op basis van de scharige informatie, is een jaar wachten wel lang.

Ik wacht sowieso op reviews en kortingen vooraleer ik games koop, dus dat extra wachten op de strict superieure versie van een spel kan er ook wel bij...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06 20:42
Corporate Greed O-)

Nvidia staat aan de top. En die zullen niets gratis weggeven. Framegen is gewoon een mooi selling point om mensen over te laten stappen.

Een 4060 heeft immers als framegen O-) en die heeft slecht 96 tensor cores tov de 272 van de 3080 :+

Niet dat ik zeg dat andere fabrikanten beter zijn, of het anders zouden doen in Nvidia's positie. Maar de reden is meer sales.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sagittary
  • Laatst online: 12-02 12:40
Iemand advies hoe je het beste een Founder's Edition kan krijgen in Nederland? Lijkt helaas de enige 5090 die in mijn ITX case gaat passen (en dan ruimschoots ook met het design).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:23
DannyXP1600 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:15:
[...]

Als je frame generation mee rekent, dan is het een major leap. Doe je dat niet, dan zit er eigenlijk geen verschil tussen de 40 en 50 series.
Voelt een beetje als twee keer precies dezelfde auto uit brengen met dezelfde pk's en nm's, maar dan de teller 2x zoveel laten zeggen dan je echt rijdt. Wow, 0-100 in maar 1 seconde. Wow, hij rijdt max 400 en de vorige versie maar 200. En bij 100 km/h is ie net zo zuinig als de vorige bij 50 km/h.
Maar goed, misschien is dat alleen maar een idee. Misschien maakt het uiteindelijk helemaal niets uit voor je gevoel en beleving of die 120 fps op 4k gehaald worden door brute kracht of door frame generation. Ben benieuwd!
Ik vind dit echt veel te negatief. Je zegt eigenlijk dat 50-series qua ruwe rekenkracht gelijk is gebleven aan de 40-series. Dat is niet het geval, gelukkig maar :) De 5090 heeft ongeveer 33% meer cuda-cores en maar liefst 80% meer geheugenbandbreedte t.o.v. de 4090. En dan nog de helft meer VRAM (al zal dat in de praktijk met gaming voorlopig geen prestatiewinst opleveren). In de praktijk zal de 5090 beduidend sneller zijn dan de 4090, helemaal in situaties waarbij geheugenbandbreedte een bottleneck gaat vormen (hoge resoluties zoals 4K en 5K in combinatie met zeer hoge texturekwaliteit en hoogste setting anit-aliasing).
Maar het is wel zo dat die extreme winsten, zoals een factor 4 sneller etc. alleen behaald kunnen worden met DLSS 4 multiple FG.

[ Voor 4% gewijzigd door Degrader op 08-01-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Waah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Corporate Greed O-)

Nvidia staat aan de top. En die zullen niets gratis weggeven. Framegen is gewoon een mooi selling point om mensen over te laten stappen.

Een 4060 heeft immers als framegen O-) en die heeft slecht 96 tensor cores tov de 272 van de 3080 :+

Niet dat ik zeg dat andere fabrikanten beter zijn, of het anders zouden doen in Nvidia's positie. Maar de reden is meer sales.
Wat heeft dat met greed te maken? Nvidia heeft nooit ontkent dat frame gen ook op 2000 en 3000 kaarten kan werken, alleen gaat dat gewoon niet lekker. Je mist simpelweg een stuk HW (OFA) die de 4000 serie wel heeft. Dan zou je softwarematig moeten emuleren wat de 4000 serie hardwarematig doet.

[ Voor 5% gewijzigd door mister_S op 08-01-2025 22:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Degrader
Sagittary schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:43:
Iemand advies hoe je het beste een Founder's Edition kan krijgen in Nederland? Lijkt helaas de enige 5090 die in mijn ITX case gaat passen (en dan ruimschoots ook met het design).
Installeer Telegram en word lid van het volgende kanaal: https://t.me/datenheim
Of indien je geen telegram wilt gebruiken, homepage deze url die de Nvidia-shop laadt waarbij je meteen bij de videokaarten uitkomt, maar dan moet je de voorraad zelf steeds in de gaten houden: https://marketplace.nvidi.../consumer/graphics-cards/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Volgens wat ik begrepen heb heeft DLSS3 "Optical Flow Accelerator" hardware nodig. Die Optical Flow Accelerators zijn nodig om de motion vectors te berekenen waarmee DLSS3 weet wat naar waar beweegt en aan welke snelheid. de RTX 30 series heeft die OFAs wel, maar niet genoeg om een redelijke performance winst te halen uit DLSS3. Mensen hebben wel DLSS3 kunnen aanzetten op RTX 30 series GPUs, maar daarbij haalden ze maar een beperkte snelheidswinst.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 19:42
Beakzz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:12:
Even alle specs door nemen zonder de marketing. En dan lijkt het vooral een AI tech gen te zijn (heb mij verder niet veel ingelezen in de 50 serie dus voor mij was dit nieuws) en gezien ik niet voor de 5090 wil gaan is de hype nu al weer minder/weg.

[YouTube: The TRUTH About RTX 5000 Pricing. it surprised me]

Vergelijken begint op 6 minuten
super interessante analyse, dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Waah schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:40:
[...]

Corporate Greed O-)

Zeker, gelukkig zijn er ook nog programma’s zoals Lossless Scaling (Steam)

Te gebruiken met elk spel, elke videokaart.
Raad ik altijd aan bij vrienden die niet helemaal tevreden zijn met hun videokaart, maar niet de mogelijkheid hebben om te upgraden.

Sinds LSFG2.2 werkt het erg goed (relatief: ik vind native frame generation van nvidia ook klote) wel met een paar mitsen en maren die je in het filmpje van Digital Foundry ziet. (Ze hebben ook een FGx3 en FGx4 mode)

Handige is dat het universeel toepasbaar is. Dus kan ook de moeite waard zijn voor emulatoren/games die een 60fps lock hebben die je niet weg kan modden.

Kan verder ook goed upscalen, werkt erg lekker met integer upscaling. Dat allemaal voor een programma’tje van €6.80.

10 jan komen ze met LSFG3, ben dus benieuwd wat dat gaat brengen. Ookal ben ik dus niet zo’n fan van frame generation: erg knap dat zoiets kleins redelijk tegen AMD/Intel/Nvidia kan opboksen.

[ Voor 11% gewijzigd door Valandin op 08-01-2025 23:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Techkeizer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:37:
Ik zag deze op de Reddit staan van Nvidia. Een lid had dit gecalculeerd dmv de grafieken die Nvidia leverde.[Afbeelding]
Dit lijkt me erg positief voor de 5070 ti en 5080, te positief. Denk dat de 5080 de 4090 echt niet voorbij komt. En de 5070ti ook niet de 4080 super. Denk wel dat de 5070ti de beste upgrade is.

Tis wachten op reviews zou mooi zijn als het enigzins klopt maar ben er bang voor.

5090, zal wel.....

[ Voor 6% gewijzigd door JWFpeters op 09-01-2025 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:39
Wilde em net posten. Filmpje bekeken, erg interessant, mooi om te horen hoe ze het design hebben aangepakt. Ik heb er wel een aantal opmerkingen over.

1. Je PCB opdelen in 3 stukken welke middels kabels verbonden zijn kan ook voor verstoringen zorgen. Als de kabel niet lekker zit, loskomt, dan kan je hele vage problemen krijgen maar omdat dit fysiek voor de meeste mensen niet te controleren valt zal men wellicht onnodig lang zoeken naar andere oorzaken (drivers, PSU etc).

2. De board partners krijgen óók deze PCB. Waarom kiezen zij toch voor meer traditionele designs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Omdat dat goedkoper is om te maken waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:08
Techkeizer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:37:
Ik zag deze op de Reddit staan van Nvidia. Een lid had dit gecalculeerd dmv de grafieken die Nvidia leverde.[Afbeelding]
Ik twijfelde tussen de 4090 en 5080 maar denk dat ik nu voor de 5080 ga. Toch betere performance. Laatst bij Veilguard gekeken en die gebruikte maar 10 gb van de 24gb geheugen van mijn 3090 (inmiddels verkocht). Nog even afhankelijke benchmarks afwachten en tegen die tijd daalt misschien 2dehands prijzen verder van de 4090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:38
mister_S schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
Ah, ik dacht dat het een extra hoge OC ofzo had, de beste chips bijvoorbeeld.
Ik denk dat ik dan niet goed naar de graphs kijk. Even reviews afwachten en hopelijk is het echt twee keer zo snel als de 5080 (zonder DLSS etc.).
De FE is vaak juist de "minste" performance versie. Vaak geen hogere clocks of oc's. Zelf kies ik vaak voor de FE versies vanwege de kleinere PCB om te kunnen watercoolen. De 3080FE had de kleinste PCB waardoor je ook een kleiner blok hebt.

Ik zou voor de FE kiezen als je het design mooi vindt of hem bijvoorbeeld wilt gaan watercoolen. Voor de allerbeste beste prestaties hoef je het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 13:35
JeroenNietDoen schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:24:
[...]

Wilde em net posten. Filmpje bekeken, erg interessant, mooi om te horen hoe ze het design hebben aangepakt. Ik heb er wel een aantal opmerkingen over.

1. Je PCB opdelen in 3 stukken welke middels kabels verbonden zijn kan ook voor verstoringen zorgen. Als de kabel niet lekker zit, loskomt, dan kan je hele vage problemen krijgen maar omdat dit fysiek voor de meeste mensen niet te controleren valt zal men wellicht onnodig lang zoeken naar andere oorzaken (drivers, PSU etc).

2. De board partners krijgen óók deze PCB. Waarom kiezen zij toch voor meer traditionele designs?
Als ik naar het boardje kijk, verwacht ik flex PCBs (flexures) ipv normale kabels. Dat geeft wel meer hoofdpijn met signal integrity (oa impedantie). Het is wel een interessante aanpak om het PCB op te knippen om zo meer airflow te krijgen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
Senaxx schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:18:
[...]

De FE is vaak juist de "minste" performance versie. Vaak geen hogere clocks of oc's.
Dit is op papier wel waar, al is het verschil heel klein, maar in de praktijk ben je overgeleverd aan de kwaliteit van je specifieke chip. Op basis daarvan wordt namelijk de voltage/frequentie-curve bepaald. Aangezien Nvidia voor alle chips uitgaat van dezelfde voltage-range, wijkt daardoor de frequentie-range af. Betere chips kunnen hoger boosten dan minder goede chips.
Concreet in de praktijk: ik heb meerdere 4090's getest, ook OC-modellen. En geen een model behaalde dezelfde klokfrequentie. Ik heb zelfs gezien bij twee non-OC-modellen, namelijk een Pailt Gamerock 4090 en 4090 FE, dat de een booste tot 2625 MHz, terwijl de andere tot 2820 MHz ging (dat verschil is veel groter dan de verschillen tussen een non-OC-model en OC-model). En ik heb drie 4090 FE getest, waarbij dus de langzaamste 2625 MHz haalde en de snelste 2700 MHz. OC-modellen zijn daarom onzin, het is vooral een sillicon lottery.

[ Voor 5% gewijzigd door Degrader op 09-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maar als je sowieso niet van plan bent om te overclocken zal een FE editie dus helemaal prima zijn maak ik eruit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Degrader schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:49:
[...]

Ik vind dit echt veel te negatief. Je zegt eigenlijk dat 50-series qua ruwe rekenkracht gelijk is gebleven aan de 40-series. Dat is niet het geval, gelukkig maar :) De 5090 heeft ongeveer 33% meer cuda-cores en maar liefst 80% meer geheugenbandbreedte t.o.v. de 4090. En dan nog de helft meer VRAM (al zal dat in de praktijk met gaming voorlopig geen prestatiewinst opleveren). In de praktijk zal de 5090 beduidend sneller zijn dan de 4090, helemaal in situaties waarbij geheugenbandbreedte een bottleneck gaat vormen (hoge resoluties zoals 4K en 5K in combinatie met zeer hoge texturekwaliteit en hoogste setting anit-aliasing).
Maar het is wel zo dat die extreme winsten, zoals een factor 4 sneller etc. alleen behaald kunnen worden met DLSS 4 multiple FG.
Ik ben het eens met @DannyXP1600
Alleen de 5090 heeft aanzienlijk meer resources en daarmee meer rauwe kracht.
Voor praktisch alle andere kaarten praat je over <5%.

Kijk maar naar 4080S -> 5080
Of 4070S -> 5070

Dat betekent dat de grootste winst voor de meeste kaarten moet komen uit de DLSS 4 multi frame gen.
Dan krijg je meer fps tegen een slechtere frame time / latency.
In feite is dit een software grapje en kan Nvidia ook kiezen om deze functionaliteit uit te rollen naar de 40 series kaarten.

Dus, met uitzondering van de 5090 is de nieuwe 50-series kaarten in feite een "refresh" van de 40 super kaarten.
Dit is wel een uitgelezen kans voor de concurrenten Intel en AMD om proberen leuken alternatieven te bieden en de achterstand in te lopen.

[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 09-01-2025 09:49 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Cartman! schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:43:
Maar als je sowieso niet van plan bent om te overclocken zal een FE editie dus helemaal prima zijn maak ik eruit op.
Ja hoor het is een prima kaart, ik denk dat het verschil tussen de 1 en 5 procent zit. Doordat er op een STRIX OC bijvoorbeeld een betere cooler zit kunnen ze vaak iets hogere boosts clocks halen. Daarnaast zijn de FE modellen ook RGB-loos behalve het logo, voor sommige is dat ook een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
GarBaGe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Ik ben het eens met @DannyXP1600
Alleen de 5090 heeft aanzienlijk meer resources en daarmee meer rauwe kracht.
Voor praktisch alle andere kaarten praat je over <5%.

Kijk maar naar 4080S -> 5080
Of 4070S -> 5070

Dat betekent dat de grootste winst voor de meeste kaarten moet komen uit de DLSS 4 multi frame gen.
Dan krijg je meer fps tegen een slechtere frame time / latency.
In feite is dit een software grapje en kan Nvidia ook kiezen om deze functionaliteit uit te rollen naar de 40 series kaarten.

Dus, met uitzondering van de 5090 is de nieuwe 50-series kaarten in feite een "refresh" van de 40 super kaarten.
Dit is wel een uitgelezen kans voor de concurrenten Intel en AMD om proberen leuken alternatieven te bieden en de achterstand in te lopen.
Niet helemaal, want om de latency naar beneden te krijgen voor de multiframe-gen is er aparte hardware op de kaart geplaatst. Dus technisch zou het wel kunnen werken op de 40-serie maar niet met dezelfde latency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Senaxx schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Ja hoor het is een prima kaart, ik denk dat het verschil tussen de 1 en 5 procent zit. Doordat er op een STRIX OC bijvoorbeeld een betere cooler zit kunnen ze vaak iets hogere boosts clocks halen. Daarnaast zijn de FE modellen ook RGB-loos behalve het logo, voor sommige is dat ook een overweging.
Een ROG Strix is meestal ook minimaal 25% duurder dan FE dus je betaalt voor een minimale boost en vooral design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:39
Cartman! schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Een ROG Strix is meestal ook minimaal 25% duurder dan FE dus je betaalt voor een minimale boost en vooral design.
En de naam. Ik ben de laatste jaren wel een beetje Asus-moe geworden. Je betaald voor minimale verschillen met andere boardpartners een premium tax. Als ik dan de horrorverhalen van support hoor en het scukbaggedrag van Asus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Cartman! schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Op de Strix OC zit wel een aardige ASUS tax inderdaad. Maar je zou ook andere AIB's kunnen overwegen. De kaarten van INNO3d zijn ook atlijd wel gunstig geprijst.

Ik heb net het filmpje van de 5090 FE PCB design gekeken, maar dat gaat wel een hell worden om te watercoolen. 3 losse PCB's (moederbord, DP / HDMI aansluitingen en PCIe connector)
JeroenNietDoen schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:01:
[...]

En de naam. Ik ben de laatste jaren wel een beetje Asus-moe geworden. Je betaald voor minimale verschillen met andere boardpartners een premium tax. Als ik dan de horrorverhalen van support hoor en het scukbaggedrag van Asus...
Dat klopt, ik deel die mening ook wel met je. Maar toch op een 1 of andere manier kom ik altijd terug bij een asus moederbord. Denk dat mijn laatste 5 builds allemaal een Asus moederbord was en is kwaliteit spul. Zelfde voor mijn monitor, daar ben ik ook bij de Asus PG32UCDM uitgekomen omdat nu eenmaal de monitor was die alle features had die ik graag wil. Maar ik zou bijvoorbeeld nooit de 4090 of 5090 van Asus overwegen. Vind de kaart veel te groot, veel te veel RGB en veel te duur.

Neemt niet weg dat MSI of Gigabyte net zo goed zijn, in mijn gevalt telt mijn persoonlijke ervaring.

[ Voor 44% gewijzigd door Senaxx op 09-01-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
NVIDIA Reflex 2 With New Frame Warp Technology Reduces Latency In Games By Up To 75%, Coming to THE FINALS and VALORANT

NVIDIA Reflex 2 is coming soon to THE FINALS and VALORANT, and will debut first on GeForce RTX 50 Series GPUs, with support added for other GeForce RTX GPUs in a future update.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Senaxx schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:02:
De kaarten van INNO3d zijn ook atlijd wel gunstig geprijst.
Die had ik op t oog voor de 4080 Super toen ik las dat de 5080 er aan zou komen. De Inno3D en FE verschillen qua performance blijkbaar dus weinig en als je dan snel een kaart wil hebben is de FE een hele prima keuze, mits het lukt qua beschikbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Senaxx schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Niet helemaal, want om de latency naar beneden te krijgen voor de multiframe-gen is er aparte hardware op de kaart geplaatst. Dus technisch zou het wel kunnen werken op de 40-serie maar niet met dezelfde latency.
Dat zegt Nvidia graag... "aparte hardware" "koop de nieuwste generatie".
Maar heel vaak is dat niet waar.
Ook bij Nvidia Reflex 2 is dat niet waar.
Kijk maar: https://www.techpowerup.c...o-the-finals-and-valorant
Aan het einde staat: " with support added for other GeForce RTX GPUs in a future update."

Het kan technisch prima op oudere hardware.
De vraag is of Nvidia dat wil.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Uhh, ze zeggen toch zelf dat het naar andere RTX kaarten komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonwith
Absoluut geweldige kaart, mooie design en ziet er kwa koeling ook veelbelovend uit.

Helaas kan ik me herinneren dat de FE versies het moeilijkst zijn om aan te schaffen op release.
Bij de 4090 FE lag de site NVIDIA site eruit voor 15 minuten op release, wanneer de site weer terug was was de kaart uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:57
dragonwith schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Absoluut geweldige kaart, mooie design en ziet er kwa koeling ook veelbelovend uit.

Helaas kan ik me herinneren dat de FE versies het moeilijkst zijn om aan te schaffen op release.
Bij de 4090 FE lag de site NVIDIA site eruit voor 15 minuten op release, wanneer de site weer terug was was de kaart uitverkocht.
Nooit de RTX 30XX release meegemaakt? Dit was echt de ergste, vrijwel telkens alles meteen verkocht, omdat miners toen ook massaal op de RTX 3080 aan het jagen waren.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 19:42
2370 euro.... maar idd heel vet ding. wel dure rakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-06 13:21
Jumpman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Nooit de RTX 30XX release meegemaakt? Dit was echt de ergste, vrijwel telkens alles meteen verkocht, omdat miners toen ook massaal op de RTX 3080 aan het jagen waren.
Oh ja ik had het lumineuze idee om op de hoogte van de crypto boom terug te keren naar PC gaming- 500 euro voor een 3060. Geen spijt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-06 13:21
NosferatuX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Als PC gamer speel je eigenlijk gewoon games die ook voor consoles uitkomen alleen dan in 4k met ray tracing.

Dus al te hoge verwachtingen voor GTA6 moet je niet hebben want die gaat draaien op een Playstation en Xbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Jumpman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:48:
[...]

De 40X0 vond ik ook vrij ruk, was ook binnen 10 minuten overal uitverkocht en daarna €150,- marge bij de webwinkels. (idem voor de 9800X3D laatst)

Maar de 30X0 was echt de ergste die we hebben meegemaakt volgens mij, toen had Megekko nog zo'n mooie pagina opgericht waar je je wachtpositie in de rij kon zien toch? En continue updates over de leveringen die ze mondjesmaat binnen kregen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sesmar
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-06 11:51
Valandin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:00:
[...]

De 40X0 vond ik ook vrij ruk, was ook binnen 10 minuten overal uitverkocht en daarna €150,- marge bij de webwinkels. (idem voor de 9800X3D laatst)

Maar de 30X0 was echt de ergste die we hebben meegemaakt volgens mij, toen had Megekko nog zo'n mooie pagina opgericht waar je je wachtpositie in de rij kon zien toch? En continue updates over de leveringen die ze mondjesmaat binnen kregen..
10 minuten is eigenlijk nog best veel tijd, ik herinner me nog dat ik de laatste 3080 had bemachtigd bij launch om 15:00. Dit was nog bij voormalig CDRomLand..
Die kaarten waren echt binnen een paar seconden overal uitverkocht, ik ben bang dat we bij de volgende launch naar een soortgelijk scenario gaan.

Waar blijft het Levertijd & Prijzen draadje eigenlijk? De kaarten beginnen nu langzamerhand op te duiken in webwinkels, Megekko heeft hier onlangs een info pagina voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-06 18:46
Dennism schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Ga in de basis uit van de 29ste om 15:00, aangezien de kaarten de 30ste uitkomen, een dag van te voren is gebruikelijk.
Bedankt, geen idee meer wat gebruikelijk is, maar waarom is dat dan slechts 1 dag van te voren?!? In de hoop dat veel mensen die kaarten blind gaan pre-orderen ofzo? Ik bestel niks zolang ik geen reviews en benchmarks gezien heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:23
Inflatable schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:52:
[...]

Bedankt, geen idee meer wat gebruikelijk is, maar waarom is dat dan slechts 1 dag van te voren?!? In de hoop dat veel mensen die kaarten blind gaan pre-orderen ofzo? Ik bestel niks zolang ik geen reviews en benchmarks gezien heb..
Er zijn normaliter geen pre-orders voor GPU's. Waarom geen idee, maar zowel bij cpu's als gpu's is het gebruiker dat reviews een dag van te voren online komen, juist zodat mensen ze hebben kunnen zien alvorens te gaan kopen.

Het is ook wel eens voorgekomen, volgens mij wanneer partijen wat minder vertrouwen hadden, dat de reviews tegelijk met de verkopen online kwamen. Maar daar kwam logischerwijs toch wel redelijk wat kritiek op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
Valandin schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:00:
[...]

30-serie was inderdaad hoop gedoe om aan te komen.. Ik heb destijds (eind 2020) 4 kaarten besteld bij verschillende winkels, gewoon gewacht tot de 1e geleverd werd en daarna de rest geannuleerd.. Zo ben ik toen aan mijn huidige RTX 3080 10GB gekomen voor €749,-.. Geleverd ergens eind december, vlak voordat de gekte met de prijzen begon door de cryptomining hype.. Hopelijk gaat het nu met de 50-serie iets normaler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
Dennism schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Er zijn normaliter geen pre-orders voor GPU's. Waarom geen idee, maar zowel bij cpu's als gpu's is het gebruiker dat reviews een dag van te voren online komen, juist zodat mensen ze hebben kunnen zien alvorens te gaan kopen.

Het is ook wel eens voorgekomen, volgens mij wanneer partijen wat minder vertrouwen hadden, dat de reviews tegelijk met de verkopen online kwamen. Maar daar kwam logischerwijs toch wel redelijk wat kritiek op.
1 dag is wel erg kort.. Moet je ook maar net tijd hebben die dag.. Sowieso wacht ik meerdere bronnen af, ga niet af op 1 review/bron.. Ik heb er geen haast mee, als ik weer lang moet wachten totdat er iets geleverd gaat worden dan is dat maar zo.. Ook eerst nog maar eens afwachten of men wel normale prijzen vraagt, ik heb geen zin om weer veel teveel te betalen met prijzen ver boven de adviesprijs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Inflatable Hou er wel rekening mee dat Nvidia's advies prijs in principe alleen maar van toepassing is op hun eigen FE kaarten. Andere AIB's hebben soms ook een Sku die in de buurt komt (of zelfs hetzelfde kost), maar de laatste generaties focussen die partijen vaak meer op hun (flink) duurdere Sku's dan op hun instap modellen met een bepaalde chip.

Wil je dus een Asus, MSI, Gigabyte of andere AIB kaart, dan zou ik wel enigszins rekening mee houden dat je meer kwijt bent dan dat Nvidia voor de FE's vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
Dennism schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:01:
@Inflatable Hou er wel rekening mee dat Nvidia's advies prijs in principe alleen maar van toepassing is op hun eigen FE kaarten. Andere AIB's hebben soms ook een Sku die in de buurt komt (of zelfs hetzelfde kost), maar de laatste generaties focussen die partijen vaak meer op hun (flink) duurdere Sku's dan op hun instap modellen met een bepaalde chip.

Wil je dus een Asus, MSI, Gigabyte of andere AIB kaart, dan zou ik wel enigszins rekening mee houden dat je meer kwijt bent dan dat Nvidia voor de FE's vraagt.
Weet ik.. Mijn huidige 3080 is ook een "simpele" MSI Ventus uitvoering.. Prima kaart met goede stille koeling, meer heb ik niet nodig.. Je hebt tegenwoordig toch weinig meer aan duurdere modellen qua overklokken ofzo met de standaard GPU-boost waar al die kaarten mee komen tegenwoordig.. Het zijn vooral zaken als RGB etc waar je extra voor betaalt, wat mij toch niet boeit (dichte kast).. Ik ga gewoon voor het goedkoopste model zolang de koeling maar goed en stil genoeg is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen op de nvidia site qua betalen? Welke betaalmethoden zijn er mogelijk tijdens de launch? Ik had al een account op nvihda.com en heb net even gekeken. Ik zie nergens iets staan waar je adres en betaalgegevens kan opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Credit card heb ik toen gedaan werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Youtube Short van Linus gezien over de 5090?
Cyberpunk test.

YouTube: First to see Nvidia 5090 in person!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonwith
Azqi schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:06:
Youtube Short van Linus gezien over de 5090?
Cyberpunk test.

YouTube: First to see Nvidia 5090 in person!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-jO0FYswJHjkJ_LjFL1J3Q8uyk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/HXsYgLqbqHekXR1dqGBiCoa4.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
JWFpeters schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:32:
Credit card heb ik toen gedaan werkte prima.
Is die verkoop toen helemaal door Nvidia gedaan? En niet door nbb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Degrader schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Is die verkoop toen helemaal door Nvidia gedaan? En niet door nbb?
Uit mijn hoofd zaten ze toen nog bij digital river voor EU/UK, net als AMD destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Dennism schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:39:
[...]

Uit mijn hoofd zaten ze toen nog bij digital river voor EU/UK, net als AMD destijds.
Klopt destijds gebruikten ze nog digitalriver. Maar als iedereen graag de superieure AIB's wil gaan kopen dan kan ik rustig een 5090FE kopen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oneshot1tkil
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-01 13:02
YouTube: Can a GPU be Too Big?

Wat een belachelijk grote videokaart de ASUS 5090

lijkt haast dubbel de grote van de 5090 FE versie.

[ Voor 17% gewijzigd door oneshot1tkil op 09-01-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-06 21:09
Wellicht een hele domme vraag maar ga je nu veel verschil zien in hoe mooi een spel is tussen een 5080 of 5090 of zit het verschil voornamelijk in de fps?

Ik game op een 120hz LG OLED 4K TV.

[ Voor 10% gewijzigd door Morpheus2003 op 09-01-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09:52
GarBaGe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:13:
[...]

Dat zegt Nvidia graag... "aparte hardware" "koop de nieuwste generatie".
Maar heel vaak is dat niet waar.
Ook bij Nvidia Reflex 2 is dat niet waar.
Kijk maar: https://www.techpowerup.c...o-the-finals-and-valorant
Aan het einde staat: " with support added for other GeForce RTX GPUs in a future update."

Het kan technisch prima op oudere hardware.
De vraag is of Nvidia dat wil.
Het werkt maar niet optimaal en dan gaan mensen zeuren over extra latency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-06 21:29
Morpheus2003 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:50:
Wellicht een hele domme vraag maar ga je nu veel verschil zien in hoe mooi een spel is tussen een 5080 of 5090 of zit het verschil voornamelijk in de fps?

Hoe mooi het is ligt aan je game settings. Puur fps dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Degrader
Wat ik nog apart vind is dat Nvidia helemaal niets heeft gezegd over de grootte van de L2-caches van de 50-series. Dit was bij de 40-series een van belangrijkste factoren waardoor deze serie significant sneller was dan de 30-series.
Techpowerup noemt 88 MB voor de 5090, dat is 16 MB groter dan de 72 MB van de 4090 (22%), maar waar ze dat vandaan hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ik ga daar wel direct de kanttekening bij maken dat je de framerate ook niet zomaar mag apart beoordelen van de mooiheid van de prentjes. De vlotheid van een spel heeft wat mij betreft minstens een even grote impact op hoe mooi het is als de crispness van de individuele plaatjes. Voor mij niet minder dan 60 FPS als het enigszins kan, en liefst rond de 100-120.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:27
Het is voor het eerst dat ik bij de launch een kaart wil gaan aanschaffen dus even een kort vraagje.

Wanneer worden de prijzen bekend gemaakt van de partners? staan die al vermeld op de websites wanneer de reviews worden vrijgegeven of zit je op release klaar achter je pc en zie je wel voor welk bedrag de kaarten erop staan, terwijl je binnen no time moet afekenen? :+ Hoe moet ik dat voor mij zien.

[ Voor 17% gewijzigd door Ambition88 op 10-01-2025 04:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik wacht meestal eerst op deze persoon wat hij ervan vind.
https://youtube.com/@otechnology

Door hem heb ik mijn huidige Gainward 4090 gekocht, heel blij mee en juist de MSI kaarten laten liggen waar ik juist eerst fan van was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ambition88 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 01:08:
Het is voor het eerst dat ik bij de launch een kaart wil gaan aanschaffen dus even een kort vraagje.

Wanneer worden de prijzen bekend gemaakt van de partners? staan die al vermeld op de websites wanneer de reviews worden vrijgegeven of zit je op release klaar achter je pc en zie je wel voor welk bedrag de kaarten erop staan, terwijl je binnen no time moet afekenen? :+ Hoe moet ik dat voor mij zien.
Over het algemeen ben je overgeleverd aan wat de winkels vragen voor de kaarten. Partnermodellen zijn in de regel duurder dan FE kaarten, en winkels moeten daar nog marge op doen en voor een extra stap in distributie betalen. Wat je vaak ziet is dat Alternate bijvoorbeeld meer marge pakt en dus duurder is, maar vaak sneller is met spullen op voorraad hebben. Daartegenover begint megekko altijd goedkoper, maar klapt in enkele seconden door de voorraad heen.

Kortom, we gaan het pas zien op de releasedag.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Nu hoor ik Thomas net zeggen in de video 'Alle Nvidia RTX 50-videokaarten van CES - Eerste modellen van meer dan 8 merken' dat de FE-kaarten door een Duitse wehsbop geleverd gaan worden, dat zal dan wel weer NBB zijn. Erg jammer, al is hun service goed.

Ik hoop echt dat NBB het bestelproces aangepast heeft, want dat was echt drama met de 30-series. Je bestelling in je winkelmandje werd namelijk niet gereserveerd, waardoor je als een gek door dat bestelproces heen moest, dat juist zo traag en instabiel was door een overload aan users die een FE-kaart wilden hebben.
Ik had liever weer Proshop gezien als leverancier van de FE, het bestelproces van hen werkte een stuk prettiger (je bestelling werd namelijk gereserveerd voor een beperkte tijd van 5 of 10 minuten).

[ Voor 8% gewijzigd door Degrader op 10-01-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Simbob schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:44:
Ik wacht meestal eerst op deze persoon wat hij ervan vind.
https://youtube.com/@otechnology

Door hem heb ik mijn huidige Gainward 4090 gekocht, heel blij mee en juist de MSI kaarten laten liggen waar ik juist eerst fan van was.
Spijtig dat hij geen guides gemaakt heeft voor de 40 Super series, of voor de lager geplaatste 40 en RX 7000 kaarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 21:18
Morpheus2003 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:50:

Het is altijd een balans tussen hogere qualiteit en hogere FPS. Speel je met dezelfde settings dan haal je waarschijnlijk een hogere FPS met de 5090, maar je kan ook de settings verhogen en dan weer dezelfde of lagere FPS heeft als een 5080 met lagere settings.

Volgens mij zijn er nog geen benchmarks, dus of de 5090 de meerprijs waard is kan nog niemand zeggen. De xx90 kaarten zijn meestal niet het meeste bang-for-buck.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

Boullie

Da Bulster

ph4ge schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Het is altijd een balans tussen hogere qualiteit en hogere FPS. Speel je met dezelfde settings dan haal je waarschijnlijk een hogere FPS met de 5090, maar je kan ook de settings verhogen en dan weer dezelfde of lagere FPS heeft als een 5080 met lagere settings.

Volgens mij zijn er nog geen benchmarks, dus of de 5090 de meerprijs waard is kan nog niemand zeggen. De xx90 kaarten zijn meestal niet het meeste bang-for-buck.
Tis echt een halo product dat inderdaad prijstechnisch niet het beste is. Je krijgt nooit 2x zoveel prestaties voor 2x zoveel geld, zou van mij ook wel wat minder mogen. Toch ga ik hem hoogstwaarschijnlijk halen ;)

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Boullie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Tis echt een halo product dat inderdaad prijstechnisch niet het beste is. Je krijgt nooit 2x zoveel prestaties voor 2x zoveel geld, zou van mij ook wel wat minder mogen. Toch ga ik hem hoogstwaarschijnlijk halen ;)
Wil je de FE halen of een merkpartner?

Ik richt zelf mijn ogen op de MSI 5090 SUPRIM Air.

Maar, eerst even afwachten wat de prijzen doen en worst kaas scenario afschalen naar de Vanguard of zelfs Gaming series (ook niks mis mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

AltTabKeys schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Wil je de FE halen of een merkpartner?

Ik richt zelf mijn ogen op de MSI 5090 SUPRIM Air.

Maar, eerst even afwachten wat de prijzen doen en worst kaas scenario afschalen naar de Vanguard of zelfs Gaming series (ook niks mis mee).
Ik wil een witte kaart want mijn hele build is wit. Mijn 3080TI steekt er nu al gigantisch uit en ik verwacht dat dat met een 5090 FE niet anders zal zijn.
Zat nu te kijken naar een Gigabyte AORUS GeForce RTX 5090 MASTER ICE 32G.
Hoop ook dat deze niet zo snel uitverkocht is omdat het geen MSRP kaart is maar dat is waarschijnlijk wishfull thinking.

[ Voor 9% gewijzigd door Boullie op 10-01-2025 10:26 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Boullie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Ik wil een witte kaart want mijn hele build is wit. Mijn 3080TI steekt er nu al gigantisch uit en ik verwacht dat dat met een 5090 FE niet anders zal zijn.
Zat nu te kijken naar een Gigabyte AORUS GeForce RTX 5090 MASTER ICE 32G.
Hoop ook dat deze niet zo snel uitverkocht is omdat het geen MSRP kaart is maar dat is waarschijnlijk wishfull thinking.
Haha, same! Op mijn GPU en MOBO na, is bij mij ook alles wit. (Op AIO-Radiator na).

Ik overweeg de SUPRIM omdat die zilver is, wat ook mooi blend. Met Gigabyte heb ik nog geen ervaring dus daar ook nog niet naar gekeken.

ASUS sla ik structureel wel over. Zowel GPU’s als Mobo’s vaak kapot gehad binnen 1 a 2 jaar. Wat een gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

AltTabKeys schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Haha, same! Op mijn GPU en MOBO na, is bij mij ook alles wit. (Op AIO-Radiator na).

Ik overweeg de SUPRIM omdat die zilver is, wat ook mooi blend. Met Gigabyte heb ik nog geen ervaring dus daar ook nog niet naar gekeken.

ASUS sla ik structureel wel over. Zowel GPU’s als Mobo’s vaak kapot gehad binnen 1 a 2 jaar. Wat een gedoe.
Normaliter was ik wel fan van ASUS maar na alle berichten over het niet nakomen van garantie en afschuiven op de gebruiker ben ik even klaar met ze. Heb daarom ook een Gigabyte moederbord gekocht dit keer.
Denk dat een witte kaart toch het beste staat hierbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPsaA9aqrkfyQQN5HyLTdjZ68fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzqAybQgmiFWov0E1wa33bNK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Boullie op 10-01-2025 10:52 ]

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Inflatable schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:07:
[...]

Weet ik.. Mijn huidige 3080 is ook een "simpele" MSI Ventus uitvoering.. Prima kaart met goede stille koeling, meer heb ik niet nodig.. Je hebt tegenwoordig toch weinig meer aan duurdere modellen qua overklokken ofzo met de standaard GPU-boost waar al die kaarten mee komen tegenwoordig.. Het zijn vooral zaken als RGB etc waar je extra voor betaalt, wat mij toch niet boeit (dichte kast).. Ik ga gewoon voor het goedkoopste model zolang de koeling maar goed en stil genoeg is..
Ik heb ook een 'instap' 4080S van Gigabyte, de Windforce. De koeling is vrijwel geruisloos en ik kan de kaart moeiteloos overklokken naar wat een van hun 'topmodellen' doet. Voor veel minder geld heb je een kleinere kaart die moeiteloos in een mid-tower past zonder rare RGB toeters en bellen. Ik zou dus ook echt nooit (tenzij je waterkoeling wil) een duurdere kaart kopen.

Ik ben overigens gecharmeerd van de FE, maar de MSI Inspire en Gigabyte Windforce zien er ook goed uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas op 10-01-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Ik snap ook niet echt waarom je nu nog met waterkoeling zou beginnen voor een nieuwe build. Als je al een build hebt met waterkoeling or je wilt specifiek die aesthetics, tot daar aan toe, maar ik denk dat de tijd dat je echt waterkoeling nodig hebt voor een high-end build voorbij is, nu met de 9800X3D en moderne Nvidia kaarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

nzall schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:11:
Ik snap ook niet echt waarom je nu nog met waterkoeling zou beginnen voor een nieuwe build. Als je al een build hebt met waterkoeling or je wilt specifiek die aesthetics, tot daar aan toe, maar ik denk dat de tijd dat je echt waterkoeling nodig hebt voor een high-end build voorbij is, nu met de 9800X3D en moderne Nvidia kaarten...
Heb nagedacht over custom waterkoeling met een distroplate voorin de kast. Wou dan CPU en GPU gaan koelen. Tegen de tijd dat ik de hardline had uitgestippeld was ik minimaal 2K verder. Dus heb een AIO gekocht zodat de kast niet te vol is wat hij wel was met een towerkoeler.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 23:58
Mijn build begon ook wit maar wijkt inmiddels wat af door mobo (zwart) en ram (gunmetal) dus het kan denk ik alle kanten op. Heb nog niet echt een voorkeur voor de verschillende merken, al spreekt de FE me misschien nog wel het meest aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het verbaasd mij altijd dat er niet meer waterkoeling is voor zeker GPUs. Je noemt de moderne Nvidia kaarten, die tot bijna 600W dus verbruiken. Dan lijkt mij waterkoeling een hele logische optie. En terwijl je het prima redelijk goedkoop voor CPUs kan kopen, die veel makkelijker te koelen zijn dan GPUs, is het bij GPUs een stuk minder standaard.

Overigens ook voor CPU snap ik niet dat er niet meer waterkoeling wordt gebruikt. IIG ik vind het er mooier uitzien. En mij maakt dat niks uit, want ik heb een dichte kast met een prima Thermalright koeler die geruisloos zijn werk doet. Maar feit is dat veruit de meeste kasten momenteel met inkijk zijn, en als je dat koopt, wil het oog ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
Sissors schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:21:
Het verbaasd mij altijd dat er niet meer waterkoeling is voor zeker GPUs. Je noemt de moderne Nvidia kaarten, die tot bijna 600W dus verbruiken. Dan lijkt mij waterkoeling een hele logische optie. En terwijl je het prima redelijk goedkoop voor CPUs kan kopen, die veel makkelijker te koelen zijn dan GPUs, is het bij GPUs een stuk minder standaard.

Overigens ook voor CPU snap ik niet dat er niet meer waterkoeling wordt gebruikt. IIG ik vind het er mooier uitzien. En mij maakt dat niks uit, want ik heb een dichte kast met een prima Thermalright koeler die geruisloos zijn werk doet. Maar feit is dat veruit de meeste kasten momenteel met inkijk zijn, en als je dat koopt, wil het oog ook wat.
Waterkoeling voor CPUs is evident omdat je de koeler sowieso apart moet monteren op de CPU socket, ongeacht of dat lucht- of waterkoeling is. Dus dan maakt het op zich minder uit of je een AIO neemt of een degelijke luchtkoeler. Maar bij GPUs komt de koeler er doorgaans mee op gemonteerd omdat die ook moet afgesteld zijn op de rest van de PCB en de onderdelen erop. Dus dat betekent dat je oftewel een duurder model moet kopen waarbij die koeler al waterkoeling gebruikt, of je moet een aftermarket koeler kopen en die er zelf op monteren, waardoor je meteen ook je garantie kwijt bent. En die watergekoelde varianten zijn doorgaans enkel interessant voor de topmodellen, dus de 5090 en misschien de 5080....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-06 20:42

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D

INNO3D komt met sowieso 1 waterkoel model voor de 5090 en een voor de 5080

https://www.inno3d.com/pr...rtx-5090-ichill-frostbite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:48

Het is gewoon minder fail safe/minder noob friendly.

Waterkoeling (pomp) kapot: hardware niet meer bruikbaar (op dat moment).
Met een lekkage heb je vaak een nog veel groter probleem.

Luchtkoeler kapot: fans vervangen en je kan er weer tegenaan.
En videokaarten hebben vaak 2 of 3 fans, redundant dus.
En hardware met een luchtkoeler blijft (voor simpele taken) passief vaak ook nog gewoon bruikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-01-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
INNO3D schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:46:
[...]

INNO3D komt met sowieso 1 waterkoel model voor de 5090 en een voor de 5080

https://www.inno3d.com/pr...rtx-5090-ichill-frostbite
Maar ook een 5070 verbruikt dus een 250W+. We stoppen een waterkoeler op een CPU die op papier 125W verbruikt, en in de praktijk bij games minder. Komt nog eens bij dat een luchtkoeler op een CPU één of twee fans heeft die de lucht perfect door een koellichaam blazen. Bij een GPU wordt merendeel van de lucht tegen het PCB geblazen en dan moet het maar ergens aan de zijkant eruit gaan.

En ik snap het probleem hoor, je hebt sowieso nog koeling nodig voor je VRMs (al kan een simpele fan erbij dat wel doen), en belangrijker waarschijnlijk: Het maakt het product duurder, en dan zullen velen zich al snel afvragen: Waarom een watergekoelde RTX5070, als ik voor dat geld ook een RTX5070ti met luchtkoeling kan kopen. Maar ik denk wel dat de voordelen van waterkoeling bij GPUs een stuk groter kunnen zijn dan bij CPUs. En ook de "mid-end" GPUs verbruiken toch echt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Waterkoeling kapot: hardware niet meer bruikbaar (op dat moment).
En hardware met een luchtkoeler blijft (voor simpele taken) passief vaak ook nog gewoon bruikbaar.
Waterkoeling (AIO) die lekt is vrij zeldzaam, als er iets kapot gaat is het de pomp of fan. Een AIO voor je CPU monteren is in veel gevallen zelfs makkelijker dan een flinke luchtkoeler. Je hoeft bijvoorbeeld geen rekening te houden met de hoogte van je RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:47:
[...]

Waterkoeling (pomp) kapot: hardware niet meer bruikbaar (op dat moment).
Met een lekkage heb je vaak een nog veel groter probleem.

En videokaarten hebben vaak 2 of 3 fans, redundant dus.
Maar noob friendly is vooral dat het niet kapot gaat. Ik heb iig nog nooit een fan hoeven te vervangen omdat die kapot is gegaan (gelukkig maar). (Met de vervolgvraag: Als je GPU koeler een fan wil vervangen, kan de koeler er dan op blijven zitten, of moet je die verwijderen? Want dat is alles behalve noob friendly).

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 10-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Sissors schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Maar noob friendly is vooral dat het niet kapot gaat. Ik heb iig nog nooit een fan hoeven te vervangen omdat die kapot is gegaan (gelukkig maar). (Met de vervolgvraag: Als je GPU koeler een fan wil vervangen, kan de koeler er dan op blijven zitten, of moet je die verwijderen? Want dat is alles behalve noob friendly).
Dat laatste kan in de regel niet, helaas. Of ja, het kan wel maar vrijwel iedere GPU is niet bedoeld om zelf uit elkaar te halen voor bijvoorbeeld het vervangen van een fan of koelpasta/pads.
Pagina: 1 ... 10 ... 35 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.