Ik zie in elk geval ruimte in de line-up voor een toekomstige RTX 5080 Ti met 24GB geheugenmeljor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:42:
Toch jammer van de 5070 Vram en de 5080 Vram. Men spreekt wel over betere compressie maar is dat ook weer alleen met FG /Dlss?
Had ze gesierd als er in ieder geval keuze was.
Ik moet denken aan bijv. een 8800gtx 640mb en 320mb versie. Beide goed verkocht maar de 320mb kwam veel eerder tekort.
Zelfde met de 1060 3Gb en 6Gb of 2060 6Gb en 12Gb, de laatsten gingen duidelijk langer mee.
Zelfs de langzamere 3060 12Gb is nu soms beter bruikbaar dan de 3070.
Bij NV kreeg je vroeger juist veel Vram tov de concurrentie of minstens even veel (TNT 16Mb, TNT2 32Mb etc. etc. Waren gewoon goed voorzien)
Dus biedt gewoon gelijk ook een 4080 24Gb aan samen met een 16Gb. De 3Gb modules worden al in 5090 24Gb laptops geplaatst (is zelfde chip als desktop 5080) dus ze zijn al beschikbaar.
Als ik het goed begrijp gaan alle RTX generaties over op het nieuwe 'transformer model' van DLSS 4.0. Ik kan dat alleen nergens echt duidelijk terug vinden. Digital Foundry is er al in gedoken en laat zien dat DLSS 4.0 echt behoorlijk verbeterde upscaling verzorgt met veel minder artifacts en ghosting. Als dit ook voor de 40xx serie geldt dan is dat wel heel mooi, en denk ik niet dat ik ga upgraden vanaf mijn 4080S. Desalniettemin wil iets in mij ook gewoon proberen de 5080 FE te kopen.
De multi frame-gen ziet er trouwens eigenlijk ook gewoon ontzettend goed uit. Hoewel het niets is voor een competitieve shooter, werk FG nu al uitstekend voor wat meer verhalende games, zelfs first person zoals Cyberpunk en Indiana Jones. Wat dat betreft is 2-3 frames i.p.v. 1 renderen mooi meegenomen. Kun je eindelijk profijt zien van monitors met hele hoge refresh rates.
De multi frame-gen ziet er trouwens eigenlijk ook gewoon ontzettend goed uit. Hoewel het niets is voor een competitieve shooter, werk FG nu al uitstekend voor wat meer verhalende games, zelfs first person zoals Cyberpunk en Indiana Jones. Wat dat betreft is 2-3 frames i.p.v. 1 renderen mooi meegenomen. Kun je eindelijk profijt zien van monitors met hele hoge refresh rates.
[ Voor 22% gewijzigd door Thomas op 07-01-2025 22:28 ]
Opmerkelijk dat bijna alle AIB-kaarten de kloksnelheden nog niet vast hebben staan. Ik zag het alleen bij Inno3D. Heeft waarschijnlijk te maken met dat het laatste BIOS nog niet was geleverd door Nvidia.
Nee, gewoon de monitor op 144Hz zetten standaard. En jazeker zijn er spellen waarmee je heel makkelijk hoger kunt, denk aan de doelgroep voor dit soort schermen, counterstrike enzo.dragonwith schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:02:
[...]
4k 240hz spelen lukt zelfs een 5090 niet denk ik(wel met DLSS4 misschien)
Ik snap overigens ook niet waarom oled 4k monitoren allemaal 4k 240hz zijn![]()
Zou 144hz gebruiken op een 240hz scherm problemen op leveren met een 5090
In 95% van de gevallen zijn schermen met dat soort refreshrates vooral ook heel veel marketing. Zéker die bizarre dingen als 480Hz tegenwoordig. Het is echt meer dat het een sensationeel stickertje oplevert omdat het kan, dan dat je er echt iets aan hebt volgens mij. Ik ben sowieso zelf sceptisch over in hoeverre mensen in staat zijn het te zien (de bekende "menselijke oog hertz" filmpjes en info overal, boven de 120 is het allemaal wetenschappijk vrij lastig aan te tonen of mensen wel over geen verschil kúnnen zien). Maar:
- bij 95% van de games maakt het boven de 120 echt allemaal niet uit, 120 is supervloeiend maar als jij Indiana Jones speelt, een normale shooter, of een RPG, dan heb je echt niks aan alles wat daarboven zit. Heel wellicht en theoretisch is het menselijk oog dan misschien toch in staat hierboven waar te nemen, maar dan nog heb je er alleen iets aan als je supersnelle spellen als counterstrike doet ofzo.
- vergeet je energierekening niet. Mijn FO32U2 kan 240Hz (gekocht vanwege HDR, contrast en 4K, de 240Hz was meer 'collateral damage'), maar die staat keurig op 100Hz ingesteld. Daarmee is hij namelijk 2,4x zuiniger en dit soort beeldschermen staan echt behoorlijk lang aan elke dag bij mij, dus dat betaalt zit wel uit.
Maar goed dit gaat wel verder richting een offtopic discussie hier dus ik zal er verder over stppen.
youtube.com/@hisrep
Een gebruikte 3090 of 3090 Ti kan ook nog, hebben 24GB.DeNachtwacht schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:28:
Vraagje voor de mensen die wat meer ervaring hebben met 3d bewerking, specifiek vooral Blender.
Momenteel heb ik een 10GB 3080 in combinatie met een Ryzen R9 5950X en 32GB DDR4 RAM. Omdat ik af en toe tegen geheugenlimieten van de GPU aanloop heb ik iets nodig dat ruimer in de broek zit. De 5090 is met 32GB natuurlijk wel heel mooi en fors, maar qua prijs niet realistisch en bovendien wordt de boel dan natuurlijk wel heel erg CPU botllenecked (hoewel de enorme rij cores van de 5950 aardig meekan in Blender).
Kortom ik zit een beetje te denken aan een 4080 Super met 16GB, wat doe ik hier dan, ben ik niet offtopic? Nee, u raadt het al, of is dan toch een 5080 een beter idee? Of misschien zelfs even wachten tot een 20-24GB versie van een 5080 (super)? Met name die laatste optie wordt dan ook weer interessant over een jaartje of 2 weer door te zetten naar een nieuw systeem ook. Maar mijn vraag is dus even gaat de boel niet teveel uit balans vallen? Een 5080 die als een 4080 gebruikt wordt omdat de overige systeemresources afremmen heeft natuurlijk niet zoveel zin.
Nogmaals niet zozeer voor videogaming, ook mijn 3080 doet eigenlijk al alles wat ik wil als ik af en toe eens een game doe, laatst Indiana Jones prima op 1440P speelbaar met alles op ultra en DLLS. Maar het is puur met renderen in Blender, waarbij zowel CPU als GPU vol aan de bak gaan en elkaar dus ook gaan ophouden, als de GPU steeds op de CPU moet wachten schiet het weinig op. Alvast dank!
Klopt, al blijft Far Cry wel een rare game om te pakken. Misschien een van de weinige games die wel RT heeft, maar geen DLSS? Want in de basis is dat volgens mij niet echt een goede game voor een test als dit.Degrader schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:01:
Zonder DLSS laat Nvidia zelf met de 5090 maar een magere 20% prestatiewinst zien in Far Cry tegenover de 4090:
[Afbeelding]
Dat valt erg tegen. Je zou meer verwachten met 80% meer geheugenbandbreedte en een derde meer cuda cores.
Toch zou je juist qua RT kracht meer verwachten toch? Ken de game niet, of is het hele lichte raytracing wat op Amd ook prima draait?Dennism schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:07:
[...]
Klopt, al blijft Far Cry wel een rare game om te pakken. Misschien een van de weinige games die wel RT heeft, maar geen DLSS? Want in de basis is dat volgens mij niet echt een goede game voor een test als dit.
Voor zover ik het begreep in een uitleg daarstraks is die game vrij cpu bound, zelfs op hoge settings. Waardoor het potentieel niet het verschil laat zien tussen de 4090 en 5090 in non-dlss situaties, maar echt een worst case scenario.meljor schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:12:
[...]
Toch zou je juist qua RT kracht meer verwachten toch? Ken de game niet, of is het hele lichte raytracing wat op Amd ook prima draait?
Maar goed, dat zullen de launch reviews met meer game tests zonder DLSS en RT wel uitwijzen
Aangezien er met een 9800X3D getest is zou FC6 dan wel erg cpu-gelimiteerd zijn.Dennism schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:14:
[...]
Voor zover ik het begreep in een uitleg daarstraks is die game vrij cpu bound, zelfs op hoge settings. Waardoor het potentieel niet het verschil laat zien tussen de 4090 en 5090 in non-dlss situaties, maar echt een worst case scenario.
Weet iemand hoeveel performance we kunnen verwachten bij elke gpu?
20-30% elk? Dan zou de 5070 ti maar tot de 4080 komen en de 5070 tot 4070 ti. Niks speciaals zo toch?
20-30% elk? Dan zou de 5070 ti maar tot de 4080 komen en de 5070 tot 4070 ti. Niks speciaals zo toch?
Moet zeggen dat ik de input lag van dlss3 wel voel met mijn 4090 en een 280Hz schern. Afhankelijk van hoe "traag" een spel is, is het werkbaar, maar het speelt toch echt wel minder lekker vaak.Thomas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:26:
Als ik het goed begrijp gaan alle RTX generaties over op het nieuwe 'transformer model' van DLSS 4.0. Ik kan dat alleen nergens echt duidelijk terug vinden. Digital Foundry is er al in gedoken en laat zien dat DLSS 4.0 echt behoorlijk verbeterde upscaling verzorgt met veel minder artifacts en ghosting. Als dit ook voor de 40xx serie geldt dan is dat wel heel mooi, en denk ik niet dat ik ga upgraden vanaf mijn 4080S. Desalniettemin wil iets in mij ook gewoon proberen de 5080 FE te kopen.
[YouTube: DLSS 4 on Nvidia RTX 5080 First Look: Super Res + Multi Frame-Gen on Cyberpunk 2077 RT Overdrive!]
Ergens tussen de 0 en 100%Techkeizer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 01:24:
Weet iemand hoeveel performance we kunnen verwachten bij elke gpu?
In de praktijk ligt het meestal tussen de 10 en 20%, maar dat is altijd gissen en dus wachten op reviews.
Ik zag vanmorgen een video van Paul's Hardware bij de MSI stand. Alle modellen hebben nu de 12VPWHR connector. Van de 5090 suprim tot aan de 5070 ventus. Die standaard is er nu door dus.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:38:
Ik heb momenteel een Corsair RM850 psu erin zetten, maar das geen ATX 3 of 3.1, dus geen 12VPWHR connector. Nou gaat die 5070 TI met 300W tdp die helemaal niet nodig hebben maar vraag ik mij wel af of we die connector door alle videokaart fabrikanten als standaard gebruikt gaat worden i.p.v. de reguliere PCIe connectors. In dat geval moet ik wel een nieuwe PSU aanschaffen.
Zonde dat MSI niet de slanted PSU aansluiting gebruikt zoals de Founders Edition heeft.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
SlantedRivanov schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:29:
Zonde dat MSI niet de slanted PSU aansluiting gebruikt zoals de Founders Edition heeft.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik wacht nog een generatie af want het word een mager game jaar voor mij. En als games niet zwaarder worden dan Stalker 2, Black myth Wukong en Indiana Jones the great Circle dan kan ik nog wel even vooruit. Voor 1 of 2 games ga ik niet upgraden. Dan gebruik ik wel DLSS balance mode en FG.
Dat was bij de 4000 serie toch ook al gewoon de standaard voor alle kaarten vanaf de RTX 4070? Alleen AMD had nog high end videokaarten die de oude 6 en 8-pin connectors gebruikten.JeroenNietDoen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:17:
[...]
Ik zag vanmorgen een video van Paul's Hardware bij de MSI stand. Alle modellen hebben nu de 12VPWHR connector. Van de 5090 suprim tot aan de 5070 ventus. Die standaard is er nu door dus.
[YouTube: ALL the new MSI GPUs - RTX 5070, 5070 Ti, 5080 and 5090!]
Corsair verkoopt zelf 12VPWHR kabels voor hun oudere PSUs, ik heb zelf een RM750x (2018)met deze kabel. Deze sluit gewoon rechtstreeks aan op 2x aansluitingen op je PSU. Werkt perfect met mijn RTX 4080.JeroenNietDoen schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:38:
Anyway, vorige maand mijn 5800X3D systeem verbouwd naar een 9800X3D. ik ben van voornemens om mijn 6800XT te vervangen door de 5070 TI.
Ik heb momenteel een Corsair RM850 psu erin zetten, maar das geen ATX 3 of 3.1, dus geen 12VPWHR connector. Nou gaat die 5070 TI met 300W tdp die helemaal niet nodig hebben maar vraag ik mij wel af of we die connector door alle videokaart fabrikanten als standaard gebruikt gaat worden i.p.v. de reguliere PCIe connectors. In dat geval moet ik wel een nieuwe PSU aanschaffen.
Framegeneration heb ik nooit aanstaan. Het geeft enorm veel tearing. Ziet er niet uit. En voelt niet lekker. Edit; en er zijn ook eigenlijk geen games waar de fps zo laag is dat ik FG nodig heb.Thomas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:26:
Framegeneration zou voor mij geen reden zijn om een 5080 of 5090 te halen. Die zouden imho de meeste games (waar ik nu nog DLSS nodig heb, bijv Cyberpunk maxed out) zelfs zonder DLSS (native dus) moeten kunnen draaien. Anders kan ik zws beter mn 4090 houden.
[ Voor 12% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 09:58 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Ik heb echt nog nooit last gehad van tearing gehad met FG... (natuurlijk i.s.m. vsync en g-sync)Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:54:
[...]
Framegeneration heb ik nooit aanstaan. Het geeft enorm veel tearing. Ziet er niet uit. En voelt niet lekker.
Framegeneration zou voor mij geen reden zijn om een 5080 of 5090 te halen. Die zouden imho de meeste games zonder DLSS (native dus) moeten kunnen draaien.
DLSS daarentegen werkt op zich prima.
Ik vind FG en zeker DLSS juist wel een uitkomst. Ik heb een 144Hz ultrawide en tik graag ook die 144Hz aan. Een game als Cyberpunk of Hellblade 2 red je het niet op max, ook niet met DLSS op balanced of performance, met een 4080(S) of 4090. Dan zet ik graag framegen aan om toch een nette framerate neer te zetten.
Ik haal hier met een 4090 en DLSS in CP wel goeie framerates. Geen 144FPS, maar wel 60 of meer. Goed speelbare FPS. Op een 49 inch 120Hz UW (5120x1440). Dus daar gebruik ik FG niet. (Zal het eens proberen!
)
FG ziet er hier in bijv stalker 2 niet goed uit.
Misschien is dat een bug. Of ligt dat aan de game.
[ Voor 37% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 10:06 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
In Microsoft Flight Simulator 2020/2024 werkt Frame Generation perfect. Daar merk je totaal niets van eventuele latency of tearing.
Ok. Zou kunnen dat dat dan aan de game ligt. (Ik speel geen FS btw)
(Weet wel dat dat extreem zware games zijn)
(Edit; ik gebruik ook/wel Gsync)
[ Voor 38% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 10:05 ]
Welke games speel je? En misschien een domme vraag, maar staan je refresh rates overal op elkaar afgestemd? Ik heb ook last gehad van tearing aan hogere framerates toen ik begonnen ben met Gsync te gebruiken, totdat ik merkte dat ik in Windows de refresh rate van mijn scherm nog op 60 had staan...Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:03:
Ok. Zou kunnen dat dat dan aan de game ligt. (Ik speel geen FS btw)
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
De andere merken zien er echt veel groter/dikker uit dan de FE. Hoop dat ik een FE kan scoren.JeroenNietDoen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:17:
[...]
Ik zag vanmorgen een video van Paul's Hardware bij de MSI stand. Alle modellen hebben nu de 12VPWHR connector. Van de 5090 suprim tot aan de 5070 ventus. Die standaard is er nu door dus.
[YouTube: ALL the new MSI GPUs - RTX 5070, 5070 Ti, 5080 and 5090!]
Ja, allemaal triple slot. Ik ben benieuwd naar de analyse van Gamers Nexus op nieuwe ontwerp van de FE.dragonwith schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:11:
[...]
De andere merken zien er echt veel groter/dikker uit dan de FE. Hoop dat ik een FE kan scoren.
Klopt. Zelfs voor voedingen van 10 jaar oud.Corsair verkoopt zelf 12VPWHR kabels voor hun oudere PSUs, ik heb zelf een RM750x (2018)met deze kabel. Deze sluit gewoon rechtstreeks aan op 2x aansluitingen op je PSU. Werkt perfect met mijn RTX 4080.
De 150w limitatie komt door de connector en niet de kabel. Ook mijn AX860 uit 2012 is gewoon compatible en alleen gelimiteerd door de connectoren niet door de kabels of de output zelf
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
DLSS 4 zal wel werken op de 4000 serie maar het nieuwe Ai gebeuren niet. DLSS 4 zal ook voor de 4000 serie een verbetering zijn maar het grote verschil dat door Nivida is geshowcased tussen de 5 en 4 serie in zit hem in het Ai gebeuren en dat zal niet beschikbaar zijn voor de oudere kaartenThomas schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:26:
[YouTube: DLSS 4 on Nvidia RTX 5080 First Look: Super Res + Multi Frame-Gen on Cyberpunk 2077 RT Overdrive!]
a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.
FG vind ik eigenlijk nooit zo goed en fijn als native.
Echter zolang het geen online mp shooters zijn ervaar ik het inmiddels regelmatig als redelijk ok.
De hele focus op AI en nepframes ben ik geen fan van maar ja dit is blijkbaar de kant die het blijft opgaan.
Dat er nu met DLSS 4 nog meer frames verzonnen gaan worden, tja ik vraag me af of dit zeker in het begin een succes gaat zijn. Het zal wel weer zeker een jaar nodig hebben voordat het bruikbaar is.
Het zorgt er denk ik wel voor dat ontwikkelaars inderdaad minder goed optimaliseren want de AI FG lost het wel op.
Daarnaast probeert nvidia je nu te hersenspoelen met appels en peren vergelijkingen zoals met een 5070 krijg je 4090 prestaties
Wordt daar beetje moe van maar ja zo werkt het nu eenmaal.

Echter zolang het geen online mp shooters zijn ervaar ik het inmiddels regelmatig als redelijk ok.
De hele focus op AI en nepframes ben ik geen fan van maar ja dit is blijkbaar de kant die het blijft opgaan.
Dat er nu met DLSS 4 nog meer frames verzonnen gaan worden, tja ik vraag me af of dit zeker in het begin een succes gaat zijn. Het zal wel weer zeker een jaar nodig hebben voordat het bruikbaar is.
Het zorgt er denk ik wel voor dat ontwikkelaars inderdaad minder goed optimaliseren want de AI FG lost het wel op.
Daarnaast probeert nvidia je nu te hersenspoelen met appels en peren vergelijkingen zoals met een 5070 krijg je 4090 prestaties
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Zou dat zeker overwegen. Toen je de 4080 kocht had je niet verwacht dat de 5080 er zo snel zou zijn dus als je nog binnen bedenktermijn zit zou het geen gek idee zijn. Het is namelijk een beste investering en ook de 4080 kost wat. Kan je wellicht beter over een maand ietsjes bijleggen.Vighu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:11:
Ik probeer iets te snappen van alle dlss4 frame gen 4 resultaten in real life (4k en VR) om te weten of ik mijn nieuwe 4080 super beter kan retourneren en een 5080 FE kan kopen (aangezien het even duur zal zijn).
Vraag me ten eerste af of ik die kan bemachtigen en daarnaast of het verschil de moeite waard zal blijken de komende jaren. Ik begrijp dat dlss4 ook naar de 4080 super komt. Maar frame gen 4 niet?
Iemand die mij hier onderbouwd wijzer in kan maken?
Los van de betere prestaties is over 2 jaar je 5080 het dubbele waard dan als je nog een 4080 hebt. Dat betekend dat het nadeel van nu de 4080 houden zelfs over 2 jaar, als je weer zou upgraden en je 4080 moet verkopen, nog voelbaar is
Als ik met FG op 60-70 fps zit, dan zie ik ook een soort van tearing bij witte tekst in Forza 5. Bij framerates boven de 100 verdwijnt dit.Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:54:
[...]
Framegeneration heb ik nooit aanstaan. Het geeft enorm veel tearing. Ziet er niet uit. En voelt niet lekker. Edit; en er zijn ook eigenlijk geen games waar de fps zo laag is dat ik FG nodig heb.
Framegeneration zou voor mij geen reden zijn om een 5080 of 5090 te halen. Die zouden imho de meeste games (waar ik nu nog DLSS nodig heb, bijv Cyberpunk maxed out) zelfs zonder DLSS (native dus) moeten kunnen draaien. Anders kan ik zws beter mn 4090 houden.
Stalker zier er bij mij niet anders uit met FG. Geen screen tear maar ik gebuik een 172hz/fps cap en gsync. Zonder FG heb ik zelf meer lag als ik mijn wapen ga richten terwijl fps boven de 60 blijft, ik heb dat niet meer met FG aan, heel apart. Met FG en DLAA haal ik gemiddeld 130 fps op 3440x1440 met een RTX 4090.Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:02:
Ik haal hier met een 4090 en DLSS in CP wel goeie framerates. Geen 144FPS, maar wel 60 of meer. Goed speelbare FPS. Op een 49 inch 120Hz UW (5120x1440). Dus daar gebruik ik FG niet. (Zal het eens proberen!)
[ Voor 5% gewijzigd door Demonslayer op 08-01-2025 10:36 ]
Stalker, Cyberpunk, Indiana Jones, Forza, Horizon, een hoop racegames, en nog veel meer....nzall schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Welke games speel je? En misschien een domme vraag, maar staan je refresh rates overal op elkaar afgestemd? Ik heb ook last gehad van tearing aan hogere framerates toen ik begonnen ben met Gsync te gebruiken, totdat ik merkte dat ik in Windows de refresh rate van mijn scherm nog op 60 had staan...
Zal eens naar de refresh rate instellingen van de games kijken dan. Want ik heb Windows altijd op 120hz Gsync staan.
Kijk ook zeker naar de instellingen van je scherm. Als dat niet overeenkomt met windows heb je meeste kans op tearing.Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:44:
[...]
Stalker, Cyberpunk, Indiana Jones, Forza, Horizon, een hoop racegames, en nog veel meer....
Zal eens naar de refresh rate instellingen van de games kijken dan. Want ik heb Windows altijd op 120hz Gsync staan.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Ik gebruik FG als de framerate beneden de 60 komt. (Boven de 60 zijn de meeste games wel speelbaar) Misschien is dat de reden dat ik anomalies ervaar.
[ Voor 21% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 10:57 ]
tweakers crew gespot op de achtergrond bij deze HardwareUnboxed video van zojuist
"The wonder is, not that the field of stars is so vast, but that man has measured it."
Dat kan het verklaren. Nvidia raadt aan om FG enkel te gebruiken als je framerate hoger is dan 60 FPS zonder FG, omdat je anders artifacts kan krijgen.Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:57:
Ik gebruik FG vooral als de framerate beneden de 60 komt. Misschien is dat de reden dat ik anomalies ervaar.
Heb je daar een timestamp voor?ntzv schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:57:
[YouTube: 42 Graphics Cards! Hands-On With RTX 5090, RTX 5080, RX 9070 XT, RTX 5070 and More]
tweakers crew gespot op de achtergrond bij deze HardwareUnboxed video van zojuist
Het dubbele waard in verhouding tot de 5080.NosferatuX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:28:
[...]
Zou dat zeker overwegen. Toen je de 4080 kocht had je niet verwacht dat de 5080 er zo snel zou zijn dus als je nog binnen bedenktermijn zit zou het geen gek idee zijn. Het is namelijk een beste investering en ook de 4080 kost wat. Kan je wellicht beter over een maand ietsjes bijleggen.
Los van de betere prestaties is over 2 jaar je 5080 het dubbele waard dan als je nog een 4080 hebt. Dat betekend dat het nadeel van nu de 4080 houden zelfs over 2 jaar, als je weer zou upgraden en je 4080 moet verkopen, nog voelbaar is
Want als er straks een 5080 ti / super met meer dan 16gb (24gb?) uitkomt is de 5080 16gb "verouderd" (ik vind het nu al obsolete want Nvidia koppelt 16gb aan zo'n dure en performante chip) en dan is het weer huilen en zeer waarschijnlijk geld verliezen.
Dat zal, denk ik, ook wel eerder dan over 2 jaar zijn.
Die 5080 16gb is een kaart om over te slaan.
Koop een 5070ti 16gb of koop een 5090 32gb.
Wachten op de xx70 (ti/super) of xx80 (ti/super) refreshes lijkt mij nog verstandiger.
[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-01-2025 11:11 ]
Even alle specs door nemen zonder de marketing. En dan lijkt het vooral een AI tech gen te zijn (heb mij verder niet veel ingelezen in de 50 serie dus voor mij was dit nieuws) en gezien ik niet voor de 5090 wil gaan is de hype nu al weer minder/weg.
Vergelijken begint op 6 minuten
[ Voor 4% gewijzigd door Beakzz op 08-01-2025 11:26 ]
Nee hij heeft nu een 4080 dus als hij hem zou "ruilen" voor een 5080 dan is over 2 jaar en waarschijnlijk over 1 jaar die 5080 alsnog het dubbele waard dan als hij een 4080 zou hebben ongeacht of er een 5080 Ti uitkomt. Uiteraard wanneer hij voor een 5080 gaat dan zal over 2 jaar die 5080 niet het dubbele waard zijn als een 5080 maar daar ging het niet om. Hij wilt niet een 5080 ruilen voor een 5080 ti maar een 4080 voor een 5080 😀HugoBoss1985 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:09:
[...]
Het dubbele waard in verhouding tot de 5080.
Want als er straks een 5080 ti / super met meer dan 16gb (24gb?) uitkomt is de 5080 16gb "verouderd" (ik vind het nu al obsolete want Nvidia koppelt 16gb aan zo'n dure en performante chip) en dan is het weer huilen en zeer waarschijnlijk geld verliezen.
Dat zal, denk ik, ook wel eerder dan over 2 jaar zijn.
Die 5080 16gb is een kaart om over te slaan.
Koop een 5070ti 16gb of koop een 5090 32gb.
Die 16GB is idd teleurstellend, heb je gelijk in maarja
Dat betwist ik ook niet, nu (of een maand geleden tot nu) 4000 series kopen is niet al te verstandig.NosferatuX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Nee hij heeft nu een 4080 dus als hij hem zou "ruilen" voor een 5080 dan is over 2 jaar en waarschijnlijk over 1 jaar die 5080 alsnog het dubbele waard dan als hij een 4080 zou hebben ongeacht of er een 5080 Ti uitkomt. Uiteraard wanneer hij voor een 5080 gaat dan zal over 2 jaar die 5080 niet het dubbele waard zijn als een 5080 maar daar ging het niet om. Hij wilt niet een 5080 ruilen voor een 5080 ti maar een 4080 voor een 5080 😀
Je hebt hem voor nu goed geadviseerd.
Dit is misschien wel het beste argument om het sowieso te doen ongeacht de performance.NosferatuX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:28:
[...]
Zou dat zeker overwegen. Toen je de 4080 kocht had je niet verwacht dat de 5080 er zo snel zou zijn dus als je nog binnen bedenktermijn zit zou het geen gek idee zijn. Het is namelijk een beste investering en ook de 4080 kost wat. Kan je wellicht beter over een maand ietsjes bijleggen.
Zelf heb ik geen ervaring met launch aankopen van nieuwe videokaarten en al helemaal niet met Founders editions. Zitten er nog voor- of nadelen aan de founders editions? Zijn prestaties, koeling, geluid of prijs nog uiteenlopend tussen de FE en eerste kaarten van andere fabrikanten?
En hebben jullie nog tips om aan een kaart te komen tegen MRSP z.s.m. en de kans zoveel mogelijk te verkleinen om achter het net te vissen?
4080 super voor 5080 is de afweging inderdaadNosferatuX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Nee hij heeft nu een 4080 dus als hij hem zou "ruilen" voor een 5080 dan is over 2 jaar en waarschijnlijk over 1 jaar die 5080 alsnog het dubbele waard dan als hij een 4080 zou hebben ongeacht of er een 5080 Ti uitkomt. Uiteraard wanneer hij voor een 5080 gaat dan zal over 2 jaar die 5080 niet het dubbele waard zijn als een 5080 maar daar ging het niet om. Hij wilt niet een 5080 ruilen voor een 5080 ti maar een 4080 voor een 5080 😀
De FE versies zijn qua koeling vaak iets luider. Voordeel is dacht ik als je wilt waterkoelen dat de meeste aftermarket blocks gemaakt worden voor de FE.Vighu schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Dit is misschien wel het beste argument om het sowieso te doen ongeacht de performance.
Zelf heb ik geen ervaring met launch aankopen van nieuwe videokaarten en al helemaal niet met Founders editions. Zitten er nog voor- of nadelen aan de founders editions? Zijn prestaties, koeling, geluid of prijs nog uiteenlopend tussen de FE en eerste kaarten van andere fabrikanten?
En hebben jullie nog tips om aan een kaart te komen tegen MRSP z.s.m. en de kans zoveel mogelijk te verkleinen om achter het net te vissen?
Vind de FE er wel altijd super mooi uitzien, heel strak en compact.
Nee de geruchtenmolen vertrouwen was achteraf niet al te slim inderdaad.HugoBoss1985 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:21:
[...]
Dat betwist ik ook niet, nu (of een maand geleden tot nu) 4000 series kopen is niet al te verstandig.
Je hebt hem voor nu goed geadviseerd.
Ik denk dat het ook per persoon verschilt, net zoals sommige mensen geen verschil zien tussen 60 Hz en 120 Hz. Voor mij is de huidige iteratie van Frame Generation "onspeelbaar", en dat is FGx2. Ik kan me niet voorstellen dat FGx4 de bestaande problemen niet verergert.Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:57:
Ik gebruik FG als de framerate beneden de 60 komt. (Boven de 60 zijn de meeste games wel speelbaar) Misschien is dat de reden dat ik anomalies ervaar.
Je hebt natuurlijk o.a. wel filmpjes als deze:
Maar daarin wordt rustig gelopen, met een camera die extreem langzaam beweegt. Zo ervaar je inderdaad weinig tot geen hinder en is het prima speelbaar. Op het moment dat je een stuk sneller beweegt, krijg je echter al snel last van enorme smearing, ghosting, andere grafische glitches, vooral bij particle effects e.d. die dan gaan flikkeren, of objecten met een onvoorspelbaar bewegingspad. Gaat ook vaak mis met implementatie in games met o.a. teksten (menu's, subtitles e.d.)
Ik heb het in praktisch elke game getest met een base FPS van 90+ en bij elk spel loop ik tegen dezelfde issues aan. Stel iemand speelt op een VA-Panel, zal het waarschijnlijk al een stuk minder merkbaar zijn omdat dat van nature al gevoelig is voor o.a. black smearing en ghosting, ook als je op 4 meter afstand op de bank zit met een controller in handen, zal het waarschijnlijk heel goed speelbaar zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Valandin op 08-01-2025 11:35 ]
Het valt me toch op dat de afschrijving op een gebruikte 4090 toch vrij beperkt is, als ik de V&A vraagprijzen mag geloven.
Of ze de vraagprijs er ook voor krijgen is een 2e. maar toch best een flink gat, 15 a 1600 euro (4090 gebruikt) naar (minimaal 2369) euro voor een 5090 FE. een Asus ROG zal al wel naar 3k gaan
Of ze de vraagprijs er ook voor krijgen is een 2e. maar toch best een flink gat, 15 a 1600 euro (4090 gebruikt) naar (minimaal 2369) euro voor een 5090 FE. een Asus ROG zal al wel naar 3k gaan
[ Voor 3% gewijzigd door Tjona100 op 08-01-2025 11:35 ]
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Dat duurt altijd even, voorlopig zijn de 5090 en 5080 pas vanaf 30 jan te bestellen, levering niet gegarandeerd.Tjona100 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:34:
Het valt me toch op dat de afschrijving op een gebruikte 4090 toch vrij beperkt is, als ik de V&A vraagprijzen mag geloven.
Of ze de vraagprijs er ook voor krijgen is een 2e. maar toch best een flink gat van 15-1600 euro naar (minimaal 2369) euro voor een 5090 FE. een Asus ROG zal al wel naar 3k gaan
Ik verwacht pas een goede daling van 40 series in maart of later.
€1500 worden ze momenteel wel voor verkocht inderdaad. Echt geen gekke afschrijving voor een 2 jaar oude kaart.Tjona100 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:34:
Of ze de vraagprijs er ook voor krijgen is een 2e. maar toch best een flink gat van 15-1600 euro naar (minimaal 2369) euro voor een 5090 FE. een Asus ROG zal al wel naar 3k gaan
Ik denk dat 'ie prima z'n waarde vast blijft houden deze generatie.
Het is nog speculatief, maar qua performance zal hij waarschijnlijk precies tussen de RTX5080 en RTX5090 in liggen. Dus waarschijnlijk zal de prijs een beetje tussen de €1350-€1450 gaan hangen.
De 40X0 serie krijgt ook gewoon DLSS4+FGx2
De 50X0 serie krijgt dan daar boven op nog FGx3 en FGx4
Voor mensen(zeikerds) als ik is zo'n 4090 dus potentieel enorm interessant, gezien ik toch geen gebruik ga maken van FGx3 en FGx4. (Maar waarschijnlijk ga ik alsnog voor een 5080/5090)
Ik ben zelf ook erg benieuwd wat de 4080 super prijzen gaan doen vs. de 5070ti prijzen.
Ik verwacht dat die +- dezelfde performance gaan krijgen.
(PS. Je weet het natuurlijk niet hé. Wie weet is het straks wel 5080=4090 en zakt de 4090 prijs in naar €1100
[ Voor 16% gewijzigd door Valandin op 08-01-2025 11:52 ]
Ik las dat de Asus en MSI varianten in gebruik maken van phase change thermal pad. Het zal in deze wel gaan over de flagship varianten. Ik hoop dat er goedkopere versies zijn die er ook gebruik van maken.
Hoe is onze Amazon trouwens met GPU launches, als iemand zich dat nog kan herinneren. Ik heb nog daar nog wat balans staan, en het zou fijn zijn als ik dat kan gebruiken.
Hoe is onze Amazon trouwens met GPU launches, als iemand zich dat nog kan herinneren. Ik heb nog daar nog wat balans staan, en het zou fijn zijn als ik dat kan gebruiken.
Amazon zal wel een paar maand duren eer er een kaart verschijnt
Zeker sinds de crypto en covid era launches moet je er snel bij zijn.Vighu schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:28:
[...]
Zelf heb ik geen ervaring met launch aankopen van nieuwe videokaarten en al helemaal niet met Founders editions.
Heb nu zelf sinds een jaar of twee voor het eerst een (4090) FE kaart en ben er zeer tevreden over. Bij mij is hij zeer stil en totaal geen rare dingen. Temps zijn ook nog prima.Zitten er nog voor- of nadelen aan de founders editions? Zijn prestaties, koeling, geluid of prijs nog uiteenlopend tussen de FE en eerste kaarten van andere fabrikanten?
In mijn persoonlijke beleving is mijn FE minimaal net zo goed en stil als goed gereviewde aftermarket aircooled kaarten die ik daarvoor had. Daarnaast vind ik het design erg nice.
Gezien hoe nVidia met hun (koel) design bezig is heb ik er behoorlijk vertrouwen in dat dit ook bij de 50 Serie het geval gaat zijn.
Aan de andere kant, het koeldesign vd 5090 vind ik super nice echter of je daarmee 575W kan stil kan koelen.....
Garanties zijn er helaas niet, daar moet je de reviews voor afwachten.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Mijn god wat zitten er weer lelijke modellen tussen...ntzv schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:57:
[YouTube: 42 Graphics Cards! Hands-On With RTX 5090, RTX 5080, RX 9070 XT, RTX 5070 and More]
FE veruit het mooiste en strakste design, vaak wel met de minste performance en cooling.Thomas schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:09:
[...]
Mijn god wat zitten er weer lelijke modellen tussen...
M'n 4080 verkocht aan m'n buurman. Hij krijgt 'm zodra ik de nieuwe GPU heb. 
Maar dan is dat alvast geregeld.
Maar dan is dat alvast geregeld.
Same here.Help!!!! schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:27:
Heb nu zelf sinds een jaar of twee voor het eerst een FE kaart en ben er zeer tevreden over. Bij mij is hij zeer stil en totaal geen rare dingen. Temps zijn ook nog prima.
In mijn persoonlijke beleving is mijn FE minimaal net zo goed en stil als goed gereviewde aftermarket aircooled kaarten die ik daarvoor had. Daarnaast vind ik het design erg nice.
En ik ben idd ook benieuwd hoe een dual slot cooler 575W koel gaat houden, en met hoeveel geluid dat gepaard gaat.
Edit: voorheen wilde ik altijd het snelste en nieuwste, maar ik geloof dat ik ouder en geduldiger begin te worden. En fomo heb ik geen last meer van. Plus ik heb er een hobby bij. Mn Ducati 899. 😍
Edit:
:strip_exif()/f/image/W9y9zFpQjDddrI6sW1Y5qTN5.jpg?f=fotoalbum_small)
Als ik een 5090 wil hebben kan ik die kopen wanneer ik die wil, maar ik zie voor mezelf voor het eerst niet veel nut in van een nog snellere kaart dan mijn 4090.
Ik game dan ook op een resolutie van 5120x1440 wat lichter is dan 4k. En er zijn echt niet veel games die ik niet goed kan draaien. Met dlss aan al helemaal niet. 😃
Denk dat ik meer baat heb bij een snellere CPU (een 9000X3D). En dat dat mss ook nog wel 10% extra fps geeft op mijn resolutie. 😃
Edit2: mn grote hobby was overklokken, maar dat is al een tijdje niet meer echt heel interessant. Dat is denk ik ook 1 van de redenen waarom ik iets minder bezig ben met mn pc en met hardware. Vond OC'en altijd kicken en spannend.
Editnrzoveel:
Ben benieuwd naar de reviews! Jammer dat we daar nog 3 weken op moeten wachten.
Edit: ben ook wel benieuwd wat DLSS4 gaat doen icm een 4090. (Of de 4000 serie)
[ Voor 57% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 14:13 ]
Ik game op 7680x1440 (triple 27" monitor) in m'n simrig en ben nu met de 9800x3D, 64GB DDR5 én RTX 4080 GPU bottlenecked. Dus vandaar dat ik naar de 5090 overstap om daar in ieder geval de komende jaren geen last van te hebben.Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:42:
[...]
Same here.
En ik ben idd ook benieuwd hoe een dual slot cooler 575W koel gaat houden, en met hoeveel geluid dat gepaard gaat.
Edit: voorheen wilde ik altijd het snelste en nieuwste, maar ik geloof dat ik ouder en geduldiger begin te worden. En fomo heb ik geen last meer van. Plus ik heb er een hobby bij. Mn Ducati 899. 😍
Als ik een 5090 wil hebben kan ik die kopen wanneer ik die wil, maar ik zie voor mezelf voor het eerst niet veel nut in van een nog snellere kaart dan mijn 4090.
Ik game dan ook op een resolutie van 5120x1440 wat lichter is dan 4k. En er zijn echt niet veel games die ik niet goed kan draaien. Met dlss aan al helemaal niet. 😃
Denk dat ik meer baat heb bij een snellere CPU (een 9000X3D). En dat dat mss ook nog wel 10% extra fps geeft op mijn resolutie. 😃
Die resolutie is idd ongeveer 30% hoger dan de mijne. En ik kan me goed voorstellen dat jij met een 5090 alles net even wat beter draait.Rivanov schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:59:
[...]
Ik game op 7680x1440 (triple 27" monitor) in m'n simrig en ben nu met de 9800x3D, 64GB DDR5 én RTX 4080 GPU bottlenecked. Dus vandaar dat ik naar de 5090 overstap om daar in ieder geval de komende jaren geen last van te hebben.
Edit: een 4090 is natuurlijk al een dikke klap sneller dan een 4080 op dat soort resoluties dus ik denk dat je veel plezier gaat hebben van een 5090. 😃
[ Voor 13% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 14:04 ]
Zeker, vanaf een 4090 is de upgrade ook vele malen minder relevant dan bij een 4080.Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:00:
[...]
Die resolutie is idd ongeveer 30% hoger dan de mijne. En ik kan me goed voorstellen dat jij met een 5090 alles net even wat beter draait.
Edit: een 4090 is natuurlijk al een dikke klap sneller dan een 4080 op dat soort resoluties dus ik denk dat je veel plezier gaat hebben van een 5090. 😃
Sorry als het al ergens gevraagd en beantwoord is, ik kan het echter niet zo snel vinden, is het al bekend waneer we reviews en benchmarks gaan zien van de 50-serie kaarten?
Ga in de basis uit van de 29ste om 15:00, aangezien de kaarten de 30ste uitkomen, een dag van te voren is gebruikelijk.Inflatable schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:14:
Sorry als het al ergens gevraagd en beantwoord is, ik kan het echter niet zo snel vinden, is het al bekend waneer we reviews en benchmarks gaan zien van de 50-serie kaarten?
Dat zal op de release dag zijn? Dus 30 januari? Of een dag oid eerder gok ik.Inflatable schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:14:
Niet belangrijk, als het maar past en zijn werk doet.Thomas schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:09:
[...]
Mijn god wat zitten er weer lelijke modellen tussen...
Goeie video dit.Beakzz schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:12:
Even alle specs door nemen zonder de marketing. En dan lijkt het vooral een AI tech gen te zijn (heb mij verder niet veel ingelezen in de 50 serie dus voor mij was dit nieuws) en gezien ik niet voor de 5090 wil gaan is de hype nu al weer minder/weg.
[YouTube: The TRUTH About RTX 5000 Pricing. it surprised me]
Dit worden zoals het lijkt idd gewoon DLSS(4) (ai) kaarten die met raster performance mss wel helemaal niet super veel sneller gaan zijn. Veel nepframes dus.
Ja we willemaal een kaart die 50% sneller is 200% meer VRAM heeft en 30% goedkoper is, helaas zit de wereld zo niet in elkaar.Format-C schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:58:
[...]
Goeie video dit.
Dit worden zoals het lijkt idd gewoon DLSS(4) (ai) kaarten die met raster performance mss wel helemaal niet super veel sneller gaan zijn. Veel nepframes dus.
Als ik onderaan de streep dubbel zoveel frames heb en het speelt gewoon vloeiend, doet het er dan wat toe? we halen toch nieuwe kaarten om een betere game ervaring te hebben en niet omdat je (bij wijze van) kan braggen dat je op papier de kaart met de meeste cuda cores hebt? ik in ieder geval niet.
Is trouwens niet als aanval bedoeld, maar het valt mij wel op dat er een negatief sentiment overheerst met betrekking tot de AI ''tricks''. 20% raw power increase en veel meer frames door middel van verbeterde software technieken, ik vind het helemaal prima. Het is niet alsof ze 2x het bedrag voor deze kaarten vragen ten opzichte van hun voorgangers.
[ Voor 16% gewijzigd door Ambition88 op 08-01-2025 15:15 ]
Het is dusnog steeds niet bekend waar wij Nederlanders een Founders Edition kunnen proberen te bestellen? Het was Notebooksbilliger.de.
[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 08-01-2025 15:25 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Hier ben ik het ook wel mee eens. Meer frames, meer beter (zo lang het niet al te veel artifacts bevat), maar het probleem is dat je er niks aan hebt als de game geen DLSS (4) support heeft. Denk bijvoorbeeld aan Helldivers 2.Ambition88 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:05:
[...]
Ja we willemaal een kaart die 50% sneller is 200% meer VRAM heeft en 30% goedkoper is, helaas zit de wereld zo niet in elkaar.
Als ik onderaan de streep dubbel zoveel frames heb en het speelt gewoon vloeiend, doet het er dan wat toe? we halen toch nieuwe kaarten om een betere game ervaring te hebben en niet omdat je (bij wijze van) kan braggen dat je op papier de kaart met de meeste cuda cores hebt? ik in ieder geval niet.
Is trouwens niet als aanval bedoeld, maar het valt mij wel op dat er een negatief sentiment overheerst met betrekking tot de AI ''tricks''. 20% raw power increase en veel meer frames door middel van verbeterde software technieken, ik vind het helemaal prima. Het is niet alsof ze 2x het bedrag voor deze kaarten vragen ten opzichte van hun voorgangers.
True! maar dan ben ik persoonlijk nog steeds tevreden met 20% extra performance voor dezelfde prijs.Lalleball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:27:
[...]
Hier ben ik het ook wel mee eens. Meer frames, meer beter (zo lang het niet al te veel artifacts bevat), maar het probleem is dat je er niks aan hebt als de game geen DLSS (4) support heeft. Denk bijvoorbeeld aan Helldivers 2.
Ik heb inmiddels van ieder Europese land geabonneerd op een pakket-doorzendservice. Ga geen risico nemen bij 1 website als nbb. Als je pech hebt komt je niet eens door de wachtrij heen voordat het uitverkocht is.Jumpman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
Het is dusnog steeds niet bekend waar wij Nederlanders een Founders Edition kunnen proberen te bestellen? Het was Notebooksbilliger.de.
En natuurlijk verschillende stockbots enzo. Doe je dit niet, kan je wel vergeten dat je een bij release kan bemachtigen.
Ik denk eerste op de Nvidia site, en na een paar drops op random tijden dat het weer over gaat naar notebooksbilliger.deJumpman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
Tot op heden is het mij altijd nog gelukt om een FE model te kopen. De 3080FE destijds via de Nvidia website. De 4090FE destijds ook via de Nvidia website, alleen toen ging mijn ING CC de transactie blokkeren vanwege vermoedelijke fraudeVighu schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:11:
Ik probeer iets te snappen van alle dlss4 frame gen 4 resultaten in real life (4k en VR) om te weten of ik mijn nieuwe 4080 super beter kan retourneren en een 5080 FE kan kopen (aangezien het even duur zal zijn).
Vraag me ten eerste af of ik die kan bemachtigen en daarnaast of het verschil de moeite waard zal blijken de komende jaren. Ik begrijp dat dlss4 ook naar de 4080 super komt. Maar frame gen 4 niet?
Iemand die mij hier onderbouwd wijzer in kan maken?
Ik zag dat notebooksbilliger.dezelfde site structuur aanhoud dus ik kan mijn telegram notificatie botje vast wel weer gebruiken. Destijds bij de 40xx release hebben hier ook meerdere tweakers gebruikt van gemaakt.
[ Voor 25% gewijzigd door Senaxx op 08-01-2025 15:39 ]
En Belgen?Jumpman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:24:
Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT
PC Specs
Tot op heden altijd nog gelukt een FE te bemachtigen bij release. We gaan het zien.FireBladeX schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:34:
[...]
Ik heb inmiddels van ieder Europese land geabonneerd op een pakket-doorzendservice. Ga geen risico nemen bij 1 website als nbb. Als je pech hebt komt je niet eens door de wachtrij heen voordat het uitverkocht is.
En natuurlijk verschillende stockbots enzo. Doe je dit niet, kan je wel vergeten dat je een bij release kan bemachtigen.
Ik weet niet welke shop nu de FE-kaarten gaat verkopen, maar halverwege de 40-series ging Nvidia van nbb (Duitsland) over op Proshop (Denemarken). Ik hoop dat het Proshop blijft, want daar wordt je bestelling gereserveerd voor 5 of 10 minuten zodat niet je als een gek door dat bestelproces moet gaan zoals dat wel het geval was bij nbb. Wat een stress was dat toen 😅Senaxx schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:35:
[...]
Ik denk eerste op de Nvidia site, en na een paar drops op random tijden dat het weer over gaat naar notebooksbilliger.de
[...]
Tot op heden is het mij altijd nog gelukt om een FE model te kopen. De 3080FE destijds via de Nvidia website. De 4090FE destijds ook via de Nvidia website, alleen toen ging mijn ING CC de transactie blokkeren vanwege vermoedelijke fraudeDaarna heb ik hem 2 weken later bij notebooksbilliger.de kunnen kopen.
Ik zag dat notebooksbilliger.dezelfde site structuur aanhoud dus ik kan mijn telegram notificatie botje vast wel weer gebruiken. Destijds bij de 40xx release hebben hier ook meerdere tweakers gebruikt van gemaakt.
Hoe doe jij het meestal? ik heb altijd board partners gekocht maar vind 5090 founders er echt vet uitzien dus dit wordt me eerste.Jumpman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:10:
[...]
Tot op heden altijd nog gelukt een FE te bemachtigen bij release. We gaan het zien.
Heel persoonlijk allemaal en valt denk ik onder dezelfde categorie als het verschil tussen 60/144/etc framerates voelen (niet iedereen is er gevoelig voor), maar ik ben bij sommige games helemaal niet blij met AI software gecreëerde frames en al helemaal niet bij online competitieve games (FPS vooral). Dus ik snap persoonlijk niet waarom ik blij zou moeten zijn met een gen update die gedeeltelijk verhuist is van hardwarematig naar AI gedreven.Ambition88 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:05:
[...]
Ja we willemaal een kaart die 50% sneller is 200% meer VRAM heeft en 30% goedkoper is, helaas zit de wereld zo niet in elkaar.
Edit : Dan betaal ik liever 100-200 euro meer zeg maar even buiten beschouwing gelaten of dat wel of niet een optie had geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door Beakzz op 08-01-2025 17:38 ]
Voor zover ik weet kan je een 5090 niet in een pcie 4 proppen? Of kan dat wel?
Het is altijd chaos en drukte bij de pre sale, vooral geluk hebben ook, denk ik. Bij de RTX40XX release was het in ieder geval veel makkelijker dan bij de RTX30XX release ten tijde van Corona. Toen wilde en gamers en miners een RTX 3080 kopen.Aeronite schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:25:
[...]
Hoe doe jij het meestal? ik heb altijd board partners gekocht maar vind 5090 founders er echt vet uitzien dus dit wordt me eerste.
Bij de release van de 4080S was de FE er zo uit. Ik ga mijn geluk toch maar wel beproeven, maar gewoon voor een 5080 FE.
Hoe en wanneer wordt meestal bekend gemaakt waar de FE versies te bestellen zijn? En zijn er nog tips/tricks om de kansen te vergroten 😆
ja hoor, is backwards compatible.TweakerVincent schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:22:
Voor zover ik weet kan je een 5090 niet in een pcie 4 proppen? Of kan dat wel?
Via de NVIDIA site meestal krijg je een tijd te horen via de mail.Vighu schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:12:
Hoe en wanneer wordt meestal bekend gemaakt waar de FE versies te bestellen zijn? En zijn er nog tips/tricks om de kansen te vergroten 😆
Volgens mij is er ook een site genaamd notebooksbilliger die FEs verkoopt dacht ik?
Een Duitse site, volgens mij de enige site naast NVIDIA die ook FEs verkoopt dacht ik.
Alle andere modellen worden ook allemaal verkocht op de 30e.
Houd er rekening mee dat de andere modellen bizar gaan afwijken van de prijs( meestal rond de 400 tot 500 euro)
De 4090 FE werd verkocht voor €1949, de andere modellen voor circa 2500-2700.
Alternate staat over het algemeen bekend voor de hoogste prijzen.
Ik ga er vanuit dat de eerste batches via de Nvidia site gaan. Ergens in de dagen voor de lancering wordt er een tijdstip bekend gemaakt, als ik mij goed herinner gingen de eerste batches weg rond 16.00Vighu schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:12:
Wat sowieso aan te raden is je Nvidia profiel al helemaal in te vullen inclusief billing informatie, dit kon dacht ik CC or PayPal zijn.
Ik kan nergens zien waar ik me adres gegevens kan invullen. Wel heb ik me paypal kunnen koppelen aan me account. Neem aan dat ze zo aan me adres komen?Senaxx schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:21:
[...]
Ik ga er vanuit dat de eerste batches via de Nvidia site gaan. Ergens in de dagen voor de lancering wordt er een tijdstip bekend gemaakt, als ik mij goed herinner gingen de eerste batches weg rond 16.00
Wat sowieso aan te raden is je Nvidia profiel al helemaal in te vullen inclusief billing informatie, dit kon dacht ik CC or PayPal zijn.
Goede video.
Ik zeg en blijf zeggen: Native rendering FTW
Edit: een paar dingen kan ik heel slecht tegen, en dat is latency, stuttering, en artifacts. Ben daar echt supergevoelig voor. Vandaar dat ik het liefst alles native speel. DLSS is in sommige games wel een uitkomst, maar native blijft imho altijd beter als je fatsoenlijke framerates kan halen.
[ Voor 41% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 20:26 ]
Misschien een domme vraag, maar wat is er zo bijzonder aan een founders edition?
Ik ben trouwens wel wat teleurgesteld in de ruwe kracht van de 5080, ik had een grote stap verwacht t.o.v. mijn 3080. Misschien toch maar op de 5080ti wachten voor een full system upgrade.
Ik ben trouwens wel wat teleurgesteld in de ruwe kracht van de 5080, ik had een grote stap verwacht t.o.v. mijn 3080. Misschien toch maar op de 5080ti wachten voor een full system upgrade.
[ Voor 54% gewijzigd door mister_S op 08-01-2025 20:26 ]
Dat ie eerder beschikbaar is dan de "normale" merken zover ik begrijp.mister_S schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:24:
Misschien een domme vraag, maar wat is er zo bijzonder aan een founders edition?
[ Voor 26% gewijzigd door Cartman! op 08-01-2025 20:27 ]
Niets.mister_S schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:24:
Het is gewoon een kaart die nVidia zelf maakt.
De rest (de meeste) van de fabrikanten verkopen kaarten met andere koelers, ander design.
Edit: en idd zoals hierboven is het hoogstwaarschijnlijk de eerste kaart van de serie die verkocht wordt. Hierna volgen de kaarten van de aib's. (3rd party kaarten)
Edit: ik denk trouwens dat de 5080 minstens een keer zo snel is als jouw 3080, dus dat scheelt echt heel veel. De 5080 is echt veeeeeeeel sneller.
[ Voor 30% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 20:32 ]
Ah, ik dacht dat het een extra hoge OC ofzo had, de beste chips bijvoorbeeld.
Ik denk dat ik dan niet goed naar de graphs kijk. Even reviews afwachten en hopelijk is het echt twee keer zo snel als de 5080 (zonder DLSS etc.).
Ik denk dat ik dan niet goed naar de graphs kijk. Even reviews afwachten en hopelijk is het echt twee keer zo snel als de 5080 (zonder DLSS etc.).
De FE heeft nooit een OC. Maar altijd de standaard kloksnelheden zoals nvidia het "bedacht" heeftmister_S schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
Ah, ik dacht dat het een extra hoge OC ofzo had, de beste chips bijvoorbeeld.
Kaarten met (hogere) OC frequenties zijn altijd 3rd party kaarten.
Edit: de 3080 heeft ook "maar" 10GB geheugen. Dat is in sommige games tegenwoordig al te weinig om speellbare FPS te halen op hogere resoluties met bijv de textures op ultra. Unreal 5 games zijn wel geheugen verslinders
Edit; als je de 4090 reviews gaat lezen en die vergelijkt met jouw 3080 dan hab je een grove indicatie van hoeveel sneller de 5080 zal zijn dan jouw 3080. Even de reviews afwachten maar de 5080 zou net zo snel of 10% sneller moeten/ kunnen zijn dan de 4090. In sommige g vallen zal de 4090 miss nog iets sneller zijn maar dat weten we pas als de reviews er zijn
[ Voor 36% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 20:53 ]
Indiana Jones was helaas de eerste spel waar 10GB echt een limiterende factor was. Wel jammer dat ze maar 16GB op de 5080 doen.
Idd. Mee eens.
Ik zou liever wachten op een 5080 of 5080ti (oid) die meer dan 16GB vram aan boord heeft.
Wanneer die komt weten we helaas nog niet.
16GB is nu op zich wel genoeg, maar als je wat langer met je kaart wil doen, en met het oog op de toekomst is een kaart met meer dan 16GB wel beter denk ik
Edit; die 16GB zullen ze oa wel gedaan hebben om de kosten wat te drukken en om de kaart prijstechnisch wat aantrekkelijker te kunnen maken
Ik zou liever wachten op een 5080 of 5080ti (oid) die meer dan 16GB vram aan boord heeft.
Wanneer die komt weten we helaas nog niet.
16GB is nu op zich wel genoeg, maar als je wat langer met je kaart wil doen, en met het oog op de toekomst is een kaart met meer dan 16GB wel beter denk ik
Edit; die 16GB zullen ze oa wel gedaan hebben om de kosten wat te drukken en om de kaart prijstechnisch wat aantrekkelijker te kunnen maken
[ Voor 66% gewijzigd door Format-C op 08-01-2025 20:51 ]
In de Discord speculeren ze dat een 5080 met 24 GB VRAM er niet zal komen. Ze denken dat Nvidia vreest dat die kaart de verkoop van hun specifieke AI kaarten zal kannibaliseren, die ze kunnen verkopen voor 20X meer...
Dat is een vreemd argument zolang de 5090 bestaat die niet 20x meer kost imo.nzall schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:54:
In de Discord speculeren ze dat een 5080 met 24 GB VRAM er niet zal komen. Ze denken dat Nvidia vreest dat die kaart de verkoop van hun specifieke AI kaarten zal kannibaliseren, die ze kunnen verkopen voor 20X meer...
Dan zou de 5090 dat toch ook kannibaliseren, gezien de specifieke AI kaarten dan 10x duurder zijn.nzall schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:54:
Daarover is dit wel een bijzondere:
https://videocardz.com/ne...ct-24gb-gddr7-memory-spec

[ Voor 19% gewijzigd door Valandin op 08-01-2025 21:03 ]
Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.