Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
INNO3D schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:46:
[...]

INNO3D komt met sowieso 1 waterkoel model voor de 5090 en een voor de 5080

https://www.inno3d.com/pr...rtx-5090-ichill-frostbite
Ik heb een 2080 Super iChill Black van Inno3D, dat is de versie met AIO koeler. Wil hem gaan upgraden naar een 5090, maar wel ook met AIO.

Had Inno3D gevraagd of zoiets ook komt voor de 5080/5090 maar ze gaven aan op dit moment daar nog geen plannen voor te hebben. Wel jammer, voor de 4090 was ie er wel:
uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4090 ICHILL BLACK

Vind het echt ideaal zo'n AIO, gewoon helemaal stil, ook onder load en de warmte is direct je kast uit.
(Ik plaats de GPU radiator altijd aan de bovenkant)

Gigabyte had voor de 4090 serie ook wel een mooie met AIO.
uitvoering: Gigabyte AORUS GeForce RTX 4090 XTREME WATERFORCE 24G

Die van MSI vind ik dan wat minder omdat daar een extra fan op de kaart zelf zit.
uitvoering: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G

[ Voor 35% gewijzigd door Navi op 10-01-2025 12:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22-06 20:42

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Navi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Ik heb een 2080 Super iChill Black van Inno3D, dat is de versie met AIO koeler.

Had Inno3D gevraagd of zoiets ook komt voor de 5080/5090 maar ze gaven aan op dit moment daar nog geen plannen voor te hebben. Wel jammer.

Vind het echt ideaal zo'n AIO, gewoon helemaal stil, ook onder load en de warmte is direct je kast uit.
(Ik zet de GPU AIO altijd aan de bovenkant)
Klopt inderdaad dit komt omdat wij de kwaliteit van AIO koelers niet voldoende vinden wij zien een hoger percentage RMA met betrekking tot de pomp en dit is niet een ervaring die we aan onze end gebruikers willen mee geven, wat jullie zeggen bij een lucht koeler vervang je een fan, en bij een custom loop is een pomp vervangen ook niet zo speciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
INNO3D schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Klopt inderdaad dit komt omdat wij de kwaliteit van AIO koelers niet voldoende vinden wij zien een hoger percentage RMA met betrekking tot de pomp en dit is niet een ervaring die we aan onze end gebruikers willen mee geven, wat jullie zeggen bij een lucht koeler vervang je een fan, en bij een custom loop is een pomp vervangen ook niet zo speciaal.
Ik zag dat jullie voor de 4090 iChill Black een Arctic koeler gebruikten, die zijn wel van goede kwaliteit toch?
(Die heb ik op m'n CPU zitten)

Custom loop zou ik eventueel wel overwegen i.c.m de iChill Frostbite versie, maar het is dan lastig uitzoeken welke componenten je allemaal extra nodig hebt, pomp, reservoir, slangen, afmetingen, fittingen, etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Navi op 10-01-2025 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Navi schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Ik zag dat jullie voor de 4090 iChill Black een Arctic koeler gebruikten, die zijn wel van goede kwaliteit toch?
(Die heb ik op m'n CPU zitten)
Deze vond ik zelf inderdaad goed, wel een paar pompen kapot gezien en dan moesten we de gehele unit vervangen gezien je de pomp niet los kon vervangen en willen wij dat je na de garantie periode je ook nog een werkende kaart houd.

@Navi Ow er staan zo veel guides online en is ook gewoon een leuk process

[ Voor 7% gewijzigd door INNO3D op 10-01-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-06 23:58
Zijn er nog meer varianten dan MSI(?) en Asus die gebruik maken van phase change thermal pads?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1885112

Zijn bepaalde varianten van de 5080 al te pre-orderen? Of is het echt wachten op de launch? Kan er niet veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:08

Boullie

Da Bulster

Anoniem: 1885112 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:31:
Zijn bepaalde varianten van de 5080 al te pre-orderen? Of is het echt wachten op de launch? Kan er niet veel over vinden.
Helaas wachten, anders had ik er ook al 1 gepreordered. Geldt voor de hele 50XX lineup momenteel :'(

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:28
Sissors schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:52:
[...]

Maar noob friendly is vooral dat het niet kapot gaat. Ik heb iig nog nooit een fan hoeven te vervangen omdat die kapot is gegaan (gelukkig maar). (Met de vervolgvraag: Als je GPU koeler een fan wil vervangen, kan de koeler er dan op blijven zitten, of moet je die verwijderen? Want dat is alles behalve noob friendly).
@INNO3D @Thomas

Daarom neem ik nooit vloeistofkoeling, ook geen AIO.

Ligt aan het merk.
Bij Gigabyte (mijn ervaring stopt bij RTX 2000 kaarten) moet je vaak inderdaad de hele kaart slopen én koelpasta én pads vervangen als je het helemaal goed wilt doen...
...want de heatsink moet er dus af.
Het is bij Gigabyte vaak 1 van de vier schroefjes waar je niet niet goed bij kan, tenzij je een hele kleine haakse schroevendraaier ertussen kan krijgen.
Bij mijn Asus TUF 6800XT hoeft alleen de shroud eraf.
XFX heeft kaarten waarbij je de fans er "zo" uit kan halen (die zitten magnetisch vast).
Dat vind ik zelf een erg mooie oplossing.

Ik heb een paar keer meegemaakt dat een goedkope fan echt "kapot" ging.
Daar was iets doorgebrand.
Met boxed cpu koelers wel eens meegemaakt ze door stof (en/of rokers) bijna niet meer draaiden (met pokke herrie).
De lagers daarvan waren ook echt op.
Zelfs Noctua fans kunnen "stuk", ik heb er hier nog eentje waar olie uit is gaan lekken en daarna gaat het lager er aan.

En wat is "kapot"... bij Gigabyte gaan ze lang voordat ze het echt niet meer doen herrie maken.

Met videokaarten (Gigabyte daargelaten) is het theoretisch minder een probleem door de manier waarop een kaart "normaal" in een behuizing hangt.
Dat (horizontale fans) vind ik eigenlijk de beste manier om de meeste levensduur uit fan lagers te halen.
Ik ben daarom geen fan (haha) van kaarten "angled" monteren.
Vaak zitten ze dan ook erg dicht op een zijpaneel.
Warme lucht stijgt en daarom zijn mijn primaire systemen voorzien van een chimney effect airflow, warme lucht steigt van nature dus vrij goede koeling, airflow, en levensduur van mijn casefans en videokaart fans.
Het liefste dan ook een horizontaal gemonteerde cpu heatsink (Noctua U14S hier).

[ Voor 51% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-01-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07-04 01:45
Ik ben zeer benieuwd naar de koel prestaties van het flow-through fan design, opzichzelf is de FE een "mooie" kaart (al wacht ik op een 5080 Super met 24GB ;-)).

Maar 550W in flow-through ?!?! De voorste, en heetste, fan dumpt voornamelijk _achter_ de CPU. Maar de tweede achterste fan van de GPU zit precies in de flow van je CPU aanvoer... Mis ik iets, of zit er ook AI airflow op de 5000 series ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:59:
[...]

@INNO3D @Thomas

Daarom neem ik nooit vloeistofkoeling, ook geen AIO.

Ligt aan het merk.
Bij Gigabyte (mijn ervaring stopt bij RTX 2000 kaarten) moet je vaak inderdaad de hele kaart slopen én koelpasta én pads vervangen als je het helemaal goed wilt doen...
...want de heatsink moet er dus af.
Het is bij Gigabyte vaak 1 van de vier schroefjes waar je niet niet goed bij kan, tenzij je een hele kleine haakse schroevendraaier ertussen kan krijgen.
Bij mijn Asus TUF 6800XT hoeft alleen de shroud eraf.
XFX heeft kaarten waarbij je de fans er "zo" uit kan halen (die zitten magnetisch vast).
Dat vind ik zelf een erg mooie oplossing.

Ik heb een paar keer meegemaakt dat een goedkope fan echt "kapot" ging.
Daar was iets doorgebrand.
Met boxed cpu koelers wel eens meegemaakt ze door stof (en/of rokers) bijna niet meer draaiden (met pokke herrie).
De lagers daarvan waren ook echt op.
Zelfs Noctua fans kunnen "stuk", ik heb er hier nog eentje waar olie uit is gaan lekken en daarna gaat het lager er aan.

En wat is "kapot"... bij Gigabyte gaan ze lang voordat ze het echt niet meer doen herrie maken.

Met videokaarten (Gigabyte daargelaten) is het theoretisch minder een probleem door de manier waarop een kaart "normaal" in een behuizing hangt.
Dat (horizontale fans) vind ik eigenlijk de beste manier om de meeste levensduur uit fan lagers te halen.
Ik ben daarom geen fan (haha) van kaarten "angled" monteren.
Vaak zitten ze dan ook erg dicht op een zijpaneel.
Warme lucht stijgt en daarom zijn mijn primaire systemen voorzien van een chimney effect airflow, warme lucht steigt van nature dus vrij goede koeling, airflow, en levensduur van mijn casefans en videokaart fans.
Het liefste dan ook een horizontaal gemonteerde cpu heatsink (Noctua U14S hier).
Wij doen eigenlijk nergens moeilijk over. Gaat een fan kapot? Dan sturen we gewoon een nieuwe op.
Wil je de koelpasta en thermische pads tijdens de garantieperiode vervangen? Geen probleem! Zolang je de juiste maten gebruikt, blijft je garantie behouden (deze maten kun je bij ons opvragen).
Wil je een waterblock op je kaart plaatsen? Ook dat kan zonder verlies van garantie, mits je natuurlijk niets beschadigt. 😉

Ik schroef zelf ook regelmatig aan onze kaarten, en ze zijn vrij makkelijk aan te werken

Tevens gaan onze fans geluid maken kan je de fan hub gewoon van de motor afhalen en drupje naaimachine olie in de bearing en zijn ze weer als nieuw.

[ Voor 3% gewijzigd door INNO3D op 10-01-2025 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:28
INNO3D schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Wij doen eigenlijk nergens moeilijk over. Gaat een fan kapot? Dan sturen we gewoon een nieuwe op.
Wil je de koelpasta en thermische pads tijdens de garantieperiode vervangen? Geen probleem! Zolang je de juiste maten gebruikt, blijft je garantie behouden (deze maten kun je bij ons opvragen).
Wil je een waterblock op je kaart plaatsen? Ook dat kan zonder verlies van garantie, mits je natuurlijk niets beschadigt. 😉

Ik schroef zelf ook regelmatig aan onze kaarten, en ze zijn vrij makkelijk aan te werken

Tevens gaan onze fans geluid maken kan je de fan hub gewoon van de motor afhalen en drupje naaimachine olie in de bearing en zijn ze weer als nieuw.
Dat klinkt allemaal uitstekend.
Ook fijn dat jullie een RMA centrum in NL hebben, voor de snelheid en de communicatie ;)

Dat thermal pad diktes zo makkelijk bij jullie op te vragen zijn is ook wel ideaal.
Dat is iets waar veel mensen mee stoeien.
En het internet/forums/youtube staal vol met verkeerde thermal pad maten.
Het soort thermal pad kan ook nog veel uitmaken.
Sommige thermal pads zijn echt precies op maat en dan van een variant die niet comprimeert (ook niet de bedoeling).

Hoe weten/beoordelen jullie of dat een kaart door CID stuk is gegaan als er niets zichtbaar is?
Stel een kaart met waterblok (door klant gemonteerd) gaat stuk en de klant bouwt het terug om?
En/of de klant bouwt een kaart terug om met wél de juiste thermal pad diktes?

Het olie truukje is ook handig maar ik kom vaak fans tegen waar je niet meer zo makkelijk/zomaar bij het lager kan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Dat klinkt allemaal uitstekend.
Ook fijn dat jullie een RMA centrum in NL hebben, voor de snelheid en de communicatie ;)

Dat thermal pad diktes zo makkelijk bij jullie op te vragen zijn is ook wel ideaal.
Dat is iets waar veel mensen mee stoeien.
En het internet/forums/youtube staal vol met verkeerde thermal pad maten.
Het soort thermal pad kan ook nog veel uitmaken.
Sommige thermal pads zijn echt precies op maat en dan van een variant die niet comprimeert (ook niet de bedoeling).

Hoe weten/beoordelen jullie of dat een kaart door CID stuk is gegaan als er niets zichtbaar is?
Stel een kaart met waterblok (door klant gemonteerd) gaat stuk en de klant bouwt het terug om?
En/of de klant bouwt een kaart terug om met wél de juiste thermal pad diktes?

Het olie truukje is ook handig maar ik kom vaak fans tegen waar je niet meer zo makkelijk/zomaar bij het lager kan.
Kan je het probleem niet zien met het oog is er niks aan de hand toch:).

maar meeste mensen laten wel sporen achter van hun gepruts:)

ik had er gisteren nog 1 die stuurde zijn kaart terug omdat de rgb op het logo was gestopt alleen heeft hij de schroeven verkeerd terug gedraaid nadat hij de rgb kabel had doorgeknipt:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10DDH1vxQVjdwMObNwkuIxZ3XtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LbmKaxMXC3AAvcuiCSVLb83.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door INNO3D op 10-01-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thugnificent
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-06 09:47
Beste Heren,

Waar hebben jullie in het verleden de FE gekocht?

Heb veel interesse in de 5090.

Dankjewel alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Thugnificent schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:04:
Beste Heren,

Waar hebben jullie in het verleden de FE gekocht?

Heb veel interesse in de 5090.

Dankjewel alvast
Dit is al n paar keer voorbij gekomen, misschien even teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:21
Is er ook maar een kleine kans op basis van specs dat de 5080 sneller is dan een 4090 in raster?

Ik wil een raster upgrade tov mn XTX, alle truukjes zijn leuk om mee te spelen misschien maar ik hou van native. De enige kaarten die dat lijken te bieden zijn de 4090 en 5090. Twijfel dus om te wachten op de 5080 of nu een gebruikte 4090 scoren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
meljor schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:43:
Is er ook maar een kleine kans op basis van specs dat de 5080 sneller is dan een 4090 in raster?

Ik wil een raster upgrade tov mn XTX, alle truukjes zijn leuk om mee te spelen misschien maar ik hou van native. De enige kaarten die dat lijken te bieden zijn de 4090 en 5090. Twijfel dus om te wachten op de 5080 of nu een gebruikte 4090 scoren.....
Met raster bedoel je niet alleen zonder raytracing maar ook zonder dlss neem ik aan?
Lijkt me niet. In beste geval net zo snel of met een kleine marge er onder of er boven maar ik denk eerder net ietsjes er onder zelfs.
Aangezien je niet van truukjes houdt en dus niks aan de nieuwe frame gen hebt lever je veel VRAM in.
Je zou echt moeten kijken naar je specifieke wensen of een side grade naar een 5080 het voor jouw waard is en goed beoordelen of het niet zelfs een downgrade is.

Edit: wacht een upgrade van je XTX, bedoel je 7900 XTX? Of is er ook een 4090 met xtx in modelnaam?

[ Voor 5% gewijzigd door NosferatuX op 11-01-2025 12:13 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 11:54
Gezien mijn budget en huidige videokaart: RTX 4060TI 16GB (ja, ik weet het, maar voor mij is het prima kaart), is de RTX 5060TI waarschijnlijk de enige haalbare optie, tenminste als het prestatieverschil de moeite waard is op 1440P.
De RTX 5070 is al 200 euro duurder dan mijn RTX 4060TI en dat heb ik er simpelweg niet voor over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• oneshot1tkil
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-01 13:02
Ben oprecht benieuwd naar de prijzen van de andere kaarten, bij de 4090 series zat het verschil echt op bijna 500- 600 euro( circa 2300/2700 voor high end brands)

zal deze keer wel rond de 3000 zijn voor kaarten zoals suprim

Edit: dit is wel Alternate, alternate vraagt voornamelijk de hoogste prijzen, megekko is over het algemeen 150EUR goedkoper.
Voor de geintresseerde, dit waren de 4090 launch prijzen(de 4090 FE was 1959 euro):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvQc2fOwC5fFfcpdX72Npk04Uq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7UkgZS5P3JxkchCHE2I1KcHW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door oneshot1tkil op 11-01-2025 21:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 19:42
3000 euro voor een videokaart.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:41
meljor schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:43:

Ik zou er niet op rekenen, 4090 heeft +- 52% meer cores, 8GB meer geheugen en 12.5% meer geheugen bandbreedte. Dan moet de architectuur wel heel erg goed zijn willen ze dat inhalen in ruwe performance zonder de DLSS3 v.s. DLSS4 vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
hully schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:59:
3000 euro voor een videokaart.....
Veel geld, maar een 5090 is natuurlijk eigenlijk ook niet gericht op de pure gamer die budget bewust is.

Het is een halo product in gaming voor de enthousiast die echt het beste van het beste wil en voor zakelijk gebruik vermoed ik dat je de meerprijs er wel uit gaat halen tijdens de levensduur van de kaart, wanneer je op dit moment extra performance nodig hebt en dus in de markt bent voor een nieuwe GPU voor bijvoorbeeld rendering of AI werkzaamheden.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 11-01-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oneshot1tkil
Dennism schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:04:
[...]

nieuwe GPU voor bijvoorbeeld rendering of AI werkzaamheden.
Daar zijn dus al GPUs voor ontwikkeld zoals de NVIDIA Quadro series met 40GB: https://www.nvidia.com/en-us/design-visualization/a800/

De bedoeling van de nieuwe 50 series staat nog altijd gericht op gaming zoals ook in de presentatie te herleiden van Mr shiny jacket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
oneshot1tkil schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Daar zijn dus al GPUs voor ontwikkeld zoals de NVIDIA Quadro series met 40GB: https://www.nvidia.com/en-us/design-visualization/a800/

De bedoeling van de nieuwe 50 series staat nog altijd gericht op gaming zoals ook in de presentatie te herleiden van Mr shiny jacket.
En waarom denk je dat veel mensen proberen juist 4090 / 5090's te krijgen voor zakelijk gebruik, in plaats van die veel duurdere quadro kaarten. Omdat ze gebaseerd zijn op hetzelfde silicon, maar veel goedkoper zijn ;) Iets wat Nvidia ook nooit ontkent heeft, uiteraard zit in de presentatie 'veel gaming', maar de positionering van Nvidia in het prosumer segment zegt natuurlijk heel wat anders.

Als je dus niet het extra geheugen nodig hebt van die Quadro's, of de certificering van de driver in bepaalde applicaties kiezen juist veel zakelijke gebruikers voor dat soort kaarten en omdat die gebruikers dat doen, positioneerd Nvidia de xx90 kaarten ook zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:39
oneshot1tkil schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:29:
Ben oprecht benieuwd naar de prijzen van de andere kaarten, bij de 4090 series zat het verschil echt op bijna 500- 600 euro( circa 2300/2700 voor high end brands)

zal deze keer wel rond de 3000 zijn voor kaarten zoals suprim

Voor de geintresseerde, dit waren de 4090 launch prijzen(de 4090 FE was 1959 euro):

[Afbeelding]
Ah dat waren de Scalpernate prijzen ja :)

samenvattend:
De FE versies kan je bij Nvidia website halen maar zijn waarschijnlijk het lastigste om te bemachtigen. De AIB's zullen makkelijker te krijgen zijn maar zullen ook wel een stukje duurder zijn.

Vaak hebben de AIB kaarten iets betere koeling en vaak ook RGB en marginaal (1 tot 5%) beter prestaties.

Mocht je willen gaan watercoolen, voor de FE's zijn er nog geen waterblokken aangekondigd en zijn in meerdere PCB's en gebruiken nu ook Liquid Metal. Allemaal wel te doen maar wel iets lastiger dan een AIB kaartje met gewoon koelpasta :)

[ Voor 29% gewijzigd door Senaxx op 11-01-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ruftman schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:16:
Gezien mijn budget en huidige videokaart: RTX 4060TI 16GB (ja, ik weet het, maar voor mij is het prima kaart), is de RTX 5060TI waarschijnlijk de enige haalbare optie, tenminste als het prestatieverschil de moeite waard is op 1440P.
De RTX 5070 is al 200 euro duurder dan mijn RTX 4060TI en dat heb ik er simpelweg niet voor over.
Ik vermoed dat veruit de meeste die niet de absolute top qua GPUs willen kopen, op zijn minsten één generatie overslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-06 13:47
code:
1
2
3
4
5
6
7
Model:            EU      c.USD    MSRP    diff.
RTX 5090 FE     = €2369   $2428    $1999   +$429
RTX 5080 FE     = €1190   $1219    $999    +$220
RTX 5070 Ti FE  = €889    $911     $749    +$162
RTX 5070 FE     = €654    $670     $549    +$121

1.00 $ USD = 0.98 € EURO - Jan 11, 2025

Prijzen volgens de Nederlandse NVIDIA website, met 21% belasting komt het wel vrij overeen. https://www.nvidia.com/nl...0-series/rtx-5070-family/ etc

[ Voor 4% gewijzigd door Apart op 11-01-2025 17:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
Apart schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:54:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Model:            EU      c.USD    MSRP    diff.
RTX 5090 FE     = €2369   $2428    $1999   +$429
RTX 5080 FE     = €1190   $1219    $999    +$220
RTX 5070 Ti FE  = €889    $911     $749    +$162
RTX 5070 FE     = €654    $670     $549    +$121

1.00 $ USD = 0.98 € EURO - Jan 11, 2025

Prijzen volgens de Nederlandse NVIDIA website. https://www.nvidia.com/nl...0-series/rtx-5070-family/ etc
Vergeet niet de BTW, NL prijzen inclusief 21% BTW, Dollar prijzen zijn zonder Sales tax, zo lijkt het een beetje krom.

Als je prijzen zonder belasting wil vergelijken kom je op

5090 $1999 v.s. €1957,85 - Kijk je naar de wisselkoers is $1999 = €1949,32 maakt +- €8.60 duurder in NL.
5080 $999 v.s. €983,45- Kijk je naar de wisselkoers is $999 = €974,17 maakt +- €8.30 duurder in NL.
5070ti $749 v.s. €734,71- Kijk je naar de wisselkoers is $999 = €730,39 maakt +- €4.30 duurder in NL.
5070ti $549 v.s. €540,49- Kijk je naar de wisselkoers is $999 = €535,36 maakt +- €5,10 duurder in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oneshot1tkil
Senaxx schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:02:
[...]

Ah dat waren de Scalpernate prijzen ja :)
Vergeten inderdaad, alternate was wel de hoogste betreft prijzen

Ander voorbeeld bij informatique(150 euro goedkoper vergeleken met Alternate)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkUqbuc9IcoNqHxdozkmSMkWfXk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/VPjGj6aHxK8Ex2FJrLTeojEz.webp?f=user_large

Prijzen kunnen inderdaad meevallen, volgens mij was Megekko het goedkoopst? heb zo geen afbeeldingen van die prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
NosferatuX schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Met raster bedoel je niet alleen zonder raytracing maar ook zonder dlss neem ik aan?
Lijkt me niet. In beste geval net zo snel of met een kleine marge er onder of er boven maar ik denk eerder net ietsjes er onder zelfs.
Aangezien je niet van truukjes houdt en dus niks aan de nieuwe frame gen hebt lever je veel VRAM in.
Je zou echt moeten kijken naar je specifieke wensen of een side grade naar een 5080 het voor jouw waard is en goed beoordelen of het niet zelfs een downgrade is.

Edit: wacht een upgrade van je XTX, bedoel je 7900 XTX? Of is er ook een 4090 met xtx in modelnaam?
Had een 7900xt, daar komt nu de xtx in. Ipv de xtx dus een 4090, 5080 of heel misschien de 5090.

4090 komt nu veel vrij en is natuurlijk gebruikt maar is dan circa dezelfde prijs als een nieuwe 5080, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:37
Hoe groot achten jullie de kans dat DLSS4 na een jaar alsnog beschikbaar komt voor de 40xx serie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:47
yinx84 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:01:
Hoe groot achten jullie de kans dat DLSS4 na een jaar alsnog beschikbaar komt voor de 40xx serie?
gezien het feit dat FG ook nooit naar de 3000 series is gekomen: nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:25
oneshot1tkil schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:44:
[...]

Vergeten inderdaad, alternate was wel de hoogste betreft prijzen

Ander voorbeeld bij informatique(150 euro goedkoper vergeleken met Alternate)

[Afbeelding]

Prijzen kunnen inderdaad meevallen, volgens mij was Megekko het goedkoopst? heb zo geen afbeeldingen van die prijzen.
Ik heb destijds voor 1869,- een Gigabyte RTX4090 Windforce weten te bemachtigen bij Megekko.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Een vraag voor de workstation-kenners hier. Ik heb qua videogamen de kaart opzich niet per se nodig, af en toe even een spelletje als Indiana Jones nu in de kerstvakantie, maar meer niet. Daarentegen ben ik vol bezig met 4K HDR videobewerken, Blender en Reality Capture (Unreal Engine 5) waarvoor mijn 10GB 3080 nu te krap begint te worden af en toe.

Mijn systeem is een Ryzen 9 5950X, nu 32GB DDR4 maar de tweede 32GB is in bestelling dus binnenkort 64GB Ram. Mijn vraag is: wat zouden jullie doen, een mooie 4090 tweedehands op de kop gaan tikken (24GB geheugen, maar wel flinke powerdraw natuurlijk) of lekker voor nieuw gaan en een 5080 bestellen (16GB Ram, maar zuiniger en natuurlijk modernere chipset). Keuzes ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
@DeNachtwacht

Reviews / benchmarks afwachten natuurlijk, want ik vermoed dat dit lastig te bepalen zal zijn op dit moment.

Ik vermoed dat AI workloads, mits het efficient gebruik kan maken van de AI performance van de 5000 serie, en niet limiteert wordt door de 16GB op de 5080 op de 5080 sneller zal zijn, die heeft namelijk een berg meer AI tops.

Andere workstation workloads zullen dan vermoedelijk weer vlotter gaan op de 4090, al kan het nog wel zo zijn dat de vernieuwde encoders van de 5000 serie op video gebied daar nog wel weer bij kunnen dragen.

Let verder ook op met het plaatsen van 4 dimms in een Ryzen systeem, Ryzen werkt over het algemeen beter met 2 dimms, want bij 4 dimms gaat de supported snelheid van het geheugen normaliter flink omlaag en geheugen overklokken gaat met 4 dimms ook weer een stuk minder.

Als je applicaties hebt die het voornamelijk moeten hebben van de snelheid van het geheugen kan je met 4 dimms dus tegen een performance verlies aanlopen na een geheugen upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 09:43
DLSS4 komt naar de 40 serie, echter blijft frame generation beperkt tot 2x ipv 4x voor de 50 serie. Het model wordt wel verbeterd voor super resolution en frame generation voor de 40 serie. Er komt hetzelfde model als voor de 50 series. Lijkt mij zeer redelijk, zelf ben ik geen fan van frame generation maar neem ik wel graag de verbeteringen qua super resolution en ray reconstruction mee.

Ik schat de kans dat frame generation 3x en 4x toch nog naar de 40 series komt zeer minimaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
DLSS4 komt naar de 4000 series alleen Ai FG2 niet.
DLSS4 geeft een aanzienlijke FPS boost. Toen Linus op CES aan de slag mocht met cyberpunk op een side by side systeem met een 5090 en 4090 had het systeem met de 4090 ook zeer hoge fps. Hij zei daar ook bij dat wanneer mensen zich afvragen waarom ze die fps thuis niet halen met een 4090 het daar dus door komt.

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Dennism
Dank voor de input, AI zit volgens mij in Blender en andere tools die ik gebruik nog niet ingebakken, goed inderdaad om me daar eens in te verdiepen.

Qua ram is het gewoon simpel, met grote projecten gaat de boel hakken en stoten omdat het geheugen is volgelopen, dan is er maar 1 optie meer ramgeheugen. In mijn geval gaat 32GB extra sowieso flink veel snelheid opleveren, maar idd zou het weer nog sneller kunnen met 2 DIMMS van 32 ipv 4 van 16. Alleen ja, het houdt ergens op met de portemonnee ;)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
meljor schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Had een 7900xt, daar komt nu de xtx in. Ipv de xtx dus een 4090, 5080 of heel misschien de 5090.

4090 komt nu veel vrij en is natuurlijk gebruikt maar is dan circa dezelfde prijs als een nieuwe 5080, vandaar.
Ah zo. Persoonlijk zou ik voor een 5080 gaan omdat die nieuw is, garantie heeft over paar jaar wellicht betere resell value.

Zelf niet heel lang geleden over gestapt van een 7900XTX naar een 4080 Super. De 7900XTX was beduidend en merkbaar sneller zonder raytracing. Scheelde toch zo een 10 fps per game soms meer maar ik miste bepaalde nvidia features.

Ik verwacht dat de 5080 stuk sneller is dan de 7900XTX die op zijn beurt weer sneller is dan de 4080 die weer een stuk sneller is dan 7900XT dus een 5080 zal echt wel een aanzienlijke upgrade zijn voor je. Als je aan 16GB genoeg hebt zou ik persoonlijk voor een 5080 gaan ipv een 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
NosferatuX schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:45:
[...]

DLSS4 komt naar de 4000 series alleen Ai FG2 niet.
DLSS4 geeft een aanzienlijke FPS boost. Toen Linus op CES aan de slag mocht met cyberpunk op een side by side systeem met een 5090 en 4090 had het systeem met de 4090 ook zeer hoge fps. Hij zei daar ook bij dat wanneer mensen zich afvragen waarom ze die fps thuis niet halen met een 4090 het daar dus door komt.
Dank!

Dan heb ik als 4090 eigenaar eigenlijk nog minder reden om een 5090 te overwegen. Ik kijk wel eens tegen de tijd dat de volgende Witcher uitkomt, maar dat kan zomaar nog een generatie duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:45
Dennism schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:01:
[...]

Ik zou er niet op rekenen, 4090 heeft +- 52% meer cores, 8GB meer geheugen en 12.5% meer geheugen bandbreedte. Dan moet de architectuur wel heel erg goed zijn willen ze dat inhalen in ruwe performance zonder de DLSS3 v.s. DLSS4 vergelijking.
Ik zou er in eerste instantie ook niet op rekenen.
Maar als je de vergelijking maakt op basis van de specificaties en testresultaten van Nvidia zelf. En ik weet het, dat is beperkt in tweeërlei opzichten: Nvida heeft alleen een Far Cry 6-resultaat zonder DLSS en het is natuurlijk een resultaat van Nvidia zelf. Maar toch, laten we eens kijken:

4080: 9728 / 716,8 GB/s
5080: 10752 / 960 GB/s - theoretisch winst: 12,9% / 33,9%

In Far Cry 6 zien we voor de 5080 een winst van 27% ten opzichte van de 4080:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77eM5Hl-0Ax73NT1j76VT1rROus=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2w3yHhUq6JjzrP9FHWDWSGJZ.png?f=user_large

De 4090 is in Far Cry 6 zo'n 26% sneller dan een 4080 volgens Techspot: https://www.techspot.com/...-nvidia-geforce-rtx-4080/

Dus als een 5080 volgens Nvidia 27% sneller is dan een 4080 en we weten dat een 4090 26% sneller is in datzelfde spel dan een 4080, dan zou de 5080 inderdaad ongeveer even snel moeten zijn als een 4090 zonder DLSS, tenminste in Far Cry 6 dan. Nogmaals, dit is een zeer beperkte set van resultaten, maar het laat wel iets zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
yinx84 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:31:
[...]

Dank!

Dan heb ik als 4090 eigenaar eigenlijk nog minder reden om een 5090 te overwegen. Ik kijk wel eens tegen de tijd dat de volgende Witcher uitkomt, maar dat kan zomaar nog een generatie duren.
Het is wel alsnog een groot verschil. Waar de 4090 op 4K met raytracing en DLSS4 123 fps haalt en 77fps 1% lows haalt de 5090 op dat punt door ai fg en ai assisted raytracing 263 fps en 168fps 1% lows

Dat is natuurlijk een bizarre jump. Vraag me alleen af of je het verschil ziet en hoe groot het verschil dan is.

Maar denk dat je met een 4090 nog wel een tijdje goed zit hoor. Ligt natuurlijk een beetje aan wat je er mee doet en wilt.

[ Voor 10% gewijzigd door NosferatuX op 11-01-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Degrader

Klopt, maar het probleem dat is denk dat FC6 voor zover ik heb gelezen de laatste dagen eigenlijk een vreemde keuze is, omdat die game normaal gesproken Nvidia's top modellen niet heel goed uit de verf zou laten komen. Of dat 100% klopt, geen idee, maar het is wat men aangeeft op diverse hardware gerelateerde sites.

Het zou dus kunnen zijn dat bijv. de 5000 serie het substantieel beter doet dan de 4000 serie in die game, en dat ze hem daarom gekozen hebben. Maar het zou ook kunnen dat het een van de weinige games is die geen DLSS heeft, maar wel RT, en dat ze perse geen raster only game in de vergelijking willen, en daarom dus kiezen voor FC6.

Maar kijk je bijv. naar de 12 game resultaten van HuB is het verschil tussen een 4080 en de 4090 +- 36.5% en zo'n 32% tussen de 4080 Super en de 4090.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dXqfQty.png

Al met al is het uiteraard afwachten, maar het zou mij erg, in positieve zin, verrassen als de 5080 qua 'ruwe' raster performance consistent gelijk of sneller zou zijn dan de 4090

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 11-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:45
Dennism schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:48:
@Degrader
Het zou dus kunnen zijn dat bijv. de 5000 serie het substantieel beter doet dan de 4000 serie in die game, en dat ze hem daarom gekozen hebben. Maar het zou ook kunnen dat het een van de weinige games is die geen DLSS heeft, maar wel RT, en dat ze perse geen raster only game in de vergelijking willen, en daarom dus kiezen voor FC6.
Maar dan zou de 5090 het in Far Cry 6 toch ook duidelijk beter moeten doen dan de 4090 en dat lijkt het met 27% sneller niet echt te doen. Of Far Cry 6 is vrijwel niet bandwidth limited in 4K voor de 4090 en 5090, dat zou ook nog kunnen.

Maar eens, het lijkt mij ook sterk dat een 5080 gemiddeld in veel games ongeveer even snel zal zijn als een 4090. Want stel dat het zo zou zijn, dan zou een 5090 toch veel sneller moeten zijn dan een 4090 gezien het dubbele aantal cuda cores en 80% meer bandwidth ten opzichte van de 5080. Met andere woorden, de resultaten van Nvidia lijken niet heel consistent.

[ Voor 4% gewijzigd door Degrader op 11-01-2025 22:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nitrorcr
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:29
Luitjes laat jullie niet misleiden door de marketing machine van Nvidia he.

De FC6 benchmarks zijn ook inclusief RT. Het zou mij niets verbazen dat de nieuwe generatie RT cores relatief een groot percentage zijn van de performance inprovement in de grafieken. Als het verschil enkel door raw power (rasterisation?) zou zijn, zou nvidia daar vast wel mee pochen, hun kennende.

[ Voor 4% gewijzigd door Nitrorcr op 11-01-2025 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hully
Ik vind dit een interessante video voor "ons" pc nerds/tweakers....

YouTube: I am SCARED of NVIDIA's RTX 5000. You Should Be Too.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
de far cry 6 vergelijking met de rtx 4090 is toch wel een dingetje...

hij maakt de vergelijking met de onvergetelijke 1080ti en de 2080ti

interessant nogmaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
NosferatuX schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:34:
[...]

Het is wel alsnog een groot verschil. Waar de 4090 op 4K met raytracing en DLSS4 123 fps haalt en 77fps 1% lows haalt de 5090 op dat punt door ai fg en ai assisted raytracing 263 fps en 168fps 1% lows

Dat is natuurlijk een bizarre jump. Vraag me alleen af of je het verschil ziet en hoe groot het verschil dan is.
Ik ben ook vooral benieuwd wat voor latency die twee technieken met zich mee gaan brengen. Ik speel veel competitive games, en daar is Frame Generation niet bruikbaar om dat het voelbare input lag geeft.

Als dat gefixt is dan ga ik het wellicht nog overwegen. Meer frames = lagere responsetimes. En in Marvel Rivals haal ik ook niet genoeg fps om m'n volledige refresh rate van 480hz te benutten (in Overwatch daarintegen ruimschoots).

Ik heb ook een 4k scherm waar ik single player games op speel. Daar moet ik bij games als Wukong en Cyberpunk al op de rem trappen. Ook dat zou een reden voor aanschaf voor mij zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-06 09:58
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet vinden van al die video's over DLSS Frame Generation. Krijg er een beetje een "the sky is falling" gevoel van. YouTubers zitten te panikeren over zogenaamde "fake frames" en verhoogde input latency, maar eerlijk gezegd: als je GPU normaal 60 frames kan genereren zonder frame gen, en dan voor elke frame 3 andere frames interpoleren, dan ga je toch in wezen niet echt een verschil merken in hoeveel tijd verstrijkt tussen je button press en het resultaat daarvan op het scherm? Ja, natuurlijk, als we het zouden hebben over een hypothetische situatie waarbij éénzelfde GPU 240 FPS kan draaien ongeacht of het met of zonder frame gen is, dan ga je het verschil merken merken, maar dat zal niet de situatie zijn. De situatie is een GPU die 60 FPS haalt zonder frame gen en 240 FPS met, en daarbij zal de responsiveness vergelijkbaar zijn lijkt me, of er nu 1 of 4 frames tussen zit.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hully
nzall schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:25:
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet vinden van al die video's over DLSS Frame Generation. Krijg er een beetje een "the sky is falling" gevoel van. YouTubers zitten te panikeren over zogenaamde "fake frames" en verhoogde input latency, maar eerlijk gezegd: als je GPU normaal 60 frames kan genereren zonder frame gen, en dan voor elke frame 3 andere frames interpoleren, dan ga je toch in wezen niet echt een verschil merken in hoeveel tijd verstrijkt tussen je button press en het resultaat daarvan op het scherm? Ja, natuurlijk, als we het zouden hebben over een hypothetische situatie waarbij éénzelfde GPU 240 FPS kan draaien ongeacht of het met of zonder frame gen is, dan ga je het verschil merken merken, maar dat zal niet de situatie zijn. De situatie is een GPU die 60 FPS haalt zonder frame gen en 240 FPS met, en daarbij zal de responsiveness vergelijkbaar zijn lijkt me, of er nu 1 of 4 frames tussen zit.
heb meer het idee dat er wordt aangegeven dat de hardware zelf te kort schiet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
hully schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:34:
[...]

Ik denk niet zozeer dat de hardware te kort schiet, ik krijg juist vaak het idee dat zeker bij de halo modellen in gaming lang niet alle hardware benut kan worden omdat er nog altijd andere bottlenecks zijn.

Kijk bijv. naar de 5090 straks, op basis van de hardware zou die +-dubbel zo snel moeten zijn als een 5080, maar iets zegt me dat dit behalve mogelijk in bepaalde zakelijke / AI workloads dat niet gaat gebeuren.

Ik heb namelijk niet het idee dat gaming workloads die extra power echt goed kunnen gaan benutten, en dat je situaties gaat zien waar misschien zelfs een 9800X3D niet alles uit de 5090 kan halen op gaming gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Dennism schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:00:
[...]

Ik denk niet zozeer dat de hardware te kort schiet, ik krijg juist vaak het idee dat zeker bij de halo modellen in gaming lang niet alle hardware benut kan worden omdat er nog altijd andere bottlenecks zijn.

Kijk bijv. naar de 5090 straks, op basis van de hardware zou die +-dubbel zo snel moeten zijn als een 5080, maar iets zegt me dat dit behalve mogelijk in bepaalde zakelijke / AI workloads dat niet gaat gebeuren.

Ik heb namelijk niet het idee dat gaming workloads die extra power echt goed kunnen gaan benutten, en dat je situaties gaat zien waar misschien zelfs een 9800X3D niet alles uit de 5090 kan halen op gaming gebied.
4090 specs vs 4080 zijn ook iets van 70% beter voor maar 30% betere prestaties. Diminishing returns....

Als RT hun paradepaardje is waarom daar dan niet veel meer cores tegenaan gooien... Want dat gaat zonder dlss ook op een 5090 nog niet bijzonder goed presteren.

De eerste berichtgeving omtrent dlss4 en FG is overigens wel veelbelovend, misschien wordt het nog wel eens de moeite waard. Ik vind het echter onwijs jammer dat het door de strot geduwd wordt als je op 4k enof hoge fps wilt gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeronite
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-06 17:59
Op steam koop je gewoon Lossless Scaling en dan heb je ook op je 40 series kaart framegen x4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

meljor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:38:
[...]

4090 specs vs 4080 zijn ook iets van 70% beter voor maar 30% betere prestaties. Diminishing returns....

Als RT hun paradepaardje is waarom daar dan niet veel meer cores tegenaan gooien... Want dat gaat zonder dlss ook op een 5090 nog niet bijzonder goed presteren.

De eerste berichtgeving omtrent dlss4 en FG is overigens wel veelbelovend, misschien wordt het nog wel eens de moeite waard. Ik vind het echter onwijs jammer dat het door de strot geduwd wordt als je op 4k enof hoge fps wilt gamen.
Vermoedelijk krijgt de 5090 ook last van hetzelfde probleem als de 4090. Op 1080p benchmarken betekent een CPU bottleneck, en op 1440p heeft de 4090 occupancy issues, in de zin dat niet alle cuda cores aan het werk gehouden kunnen worden. Pas op 4k en hoger gaat de 4090 echt weglopen van de 4080(s). Op 4k en hoger krijgt de 4090 echter ook last van een geheugen bottleneck, in de zin dat de bandbreedte niet toereikend meer is. Daarom heeft een geheugen overclock ook meer zin dan een gpu overclock.

In die zin zou ik verwachten dat op 1440p en lager, de 5080 het wint van de 4090 maar dat op 4k de 4090 het nog steeds beter doet. Deze heeft immers meer raw compute en meer geheugenbandbreedte. Maar ik denk ook dat de 5090 minder last zal hebben van die geheugen bottleneck, en dat die daarom harder weg zal lopen van de 5080 op 4k.

Ik vraag me dus ook af of wat nvidia liet zien überhaupt wel best case scenario is qua performance. Als ze namelijk dlss performance gebruikten voor die benchmark (i.e. 1080p interne resolutie) dan zit je met een cpu bottleneck te klooien. Het zou zomaar kunnen dat de 5090 op 4k meer performance oppakt dan de 25% tot 30% die we nu verwachten op basis van de slides.

Wel een beetje copium dit, maar niet ongefundeerd.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yinx84
Aeronite schreef op zondag 12 januari 2025 @ 04:49:
Op steam koop je gewoon Lossless Scaling en dan heb je ook op je 40 series kaart framegen x4
Hier lees ik steeds meer over. Is er ook een catch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nzall
yinx84 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:23:
[...]

https://www.reddit.com/r/...nd_why_people_rave_about/

Werkt enkel in Windowed mode of Borderless Windowed. Daarnaast moet je duidelijk begrijpen dat het hier niet gaat over extra frames van het spel zelf. Lossless Scaling neemt je gameplay op, interpoleert frames, en speelt die direct daarna opnieuw af. Dat betekent dus extra input latency.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NosferatuX
  • Niet online
[...]

Meer graphical glitches dan de nvidia en amd varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Valandin in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie"

Ik had er al eerder van gehoord, maar nooit bekeken. Het "Lossless" gedeelte van lossless scaling is een nogal twijfelachtige: Bij verschillende upscaling technieken heb ik vaak dat ze vertellen dat de ene beter is dan de ander, maar ik echt aan het pixel peepen ben wat nou dan het verschil moet zijn. Bij deze zijn de verschillen dag en nacht. En natuurlijk, het wordt erger doordat er ingezoomd wordt en langzaam afgespeeld, maar alsnog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Ik vind DLSS en dat soort technieken meer iets voor low end kaarten zodat ze toch bepaalde titels kunnen spelen, het hoort niet thuis op een 5090, die zou het toch gewoon zelf moeten kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06-06 16:38

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Een beetje off-topic van de laatste berichten:

NVidia heeft de prijzen van de FE kaarten al aangekondigd. Maar AMD nog niet.

Kunnen we een prijsverhoging of verlaging verwachten van Merk-kaarten (MSI, ASUS) als de AMD-Kaarten goedkoop uitvallen? Aangezien AMD en NVidia concurrenten zijn.

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Dat hangt erg af van de prijzen. De 9070 XT lijkt vooral concurrentie te zijn voor de 5070 en misschien de 5070 Ti afhankelijk van de uiteindelijke performance van deze kaarten. Maar anderzijds gaat niemand een X70 kaart kopen van AMD als die vergelijkbaar van prijs is met het performance equivalent van Nvidia. AMD moet echt minstens 100 EUR goedkoper zijn voordat mensen hen overwegen. Als de 9070 XT niet 450 USD of minder kost vrees ik dat die doodgeboren zal zijn... Anderzijds, als die toch 450 USD zou kosten zie ik Nvidia in staat om de 5070 50 USD goedkoper te maken, zodat die 500 USD kost.

[ Voor 12% gewijzigd door nzall op 12-01-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

nzall schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:35:
Dat hangt erg af van de prijzen. De 9070 XT lijkt vooral concurrentie te zijn voor de 5070 en misschien de 5070 Ti afhankelijk van de uiteindelijke performance van deze kaarten. Maar anderzijds gaat niemand een X70 kaart kopen van AMD als die vergelijkbaar van prijs is met het performance equivalent van Nvidia. AMD moet echt minstens 100 EUR goedkoper zijn voordat mensen hen overwegen. Als de 9070 XT niet 450 USD of minder kost vrees ik dat die doodgeboren zal zijn...
Hmmm. Ik had begrepen dat AMD de verkoop start op 23 Jan. Ik gok dat ze niet van te voren nog de prijzen bekend maken (waarschijnlijk als surprise-effect op NVidia?, als het goedkoop uitvalt)..

Ik ben wel benieuwd naar AMD’s prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-06 07:25
Dit is precies de reden waarom ik benieuwd ben naar de benchmarks en daadwerkelijke hands-on ervaringen van mensen. Het is nu nog koffiedik kijken. De AI-generated frames zullen een wellicht vloeiender ervaring geven als de beelden voorspelbaar zijn maar bij snelle actie waarbij je alle kanten op kan gaan is dit wellicht juist vervuilend of krijg je een soort van ghosting/latency/ruis.

De hardware van de kaarten is beter en zal zeker puur gemeten wat performance-winst opleveren maar de claims die nu worden gemaakt die moeten we wellicht wel met een korreltje zout nemen.

FPS staat in dit geval niet gelijk aan kwaliteit. Je zet alles op ultra om vervolgens met DLSS 4 die kwaliteit weer naar beneden te halen omwille van FPS.

We gaan straks niet tweaken aan onze pc's maar per game tweaken welke settings het beste beeld geven :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meljor
AltTabKeys schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:29:
Een beetje off-topic van de laatste berichten:

NVidia heeft de prijzen van de FE kaarten al aangekondigd. Maar AMD nog niet.

Kunnen we een prijsverhoging of verlaging verwachten van Merk-kaarten (MSI, ASUS) als de AMD-Kaarten goedkoop uitvallen? Aangezien AMD en NVidia concurrenten zijn.
En dit is dus AMD's grootste probleem.... Iedereen hoopt op concurrentie zodat wellicht een Nvidia kaart goedkoper te krijgen is, AMD zelf overwegen is er niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Navi schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:03:
Ik vind DLSS en dat soort technieken meer iets voor low end kaarten zodat ze toch bepaalde titels kunnen spelen, het hoort niet thuis op een 5090, die zou het toch gewoon zelf moeten kunnen..
Maar de 5090 kan dat dus ook niet. Ook de 4090 is een extreem sterke kaart maar 4K gaming met RT native res is gewoon te zwaar, 5090 zal tegen hetzelfde aanlopen als je volledig gebruik wil maken van je 120hz of hoger scherm op 4k native.

Er is steeds wat evolutie waardoor het interessant blijft maar de echte revolutie blijft uit helaas, we moeten het met kleine stapjes doen.

25+ jaar hardware hobby en de enige 2 mega sprongen in hardware waren voor mij de 3dfx voodoo1 en heel veel later de ssd.
Erg leuk waren de core2duo en 120hz+ schermen.

Verder vind ik de stapjes maar klein. Maar ja, de verslaving moet gevoed blijven dus ik ga wel mee :)

Maar het is soms grappig: mijn huidige top pc is zoveel capabeler het is niet normaal.... Maar mijn retro pentium 233mmx pc (met voodoo uiteraard) start win98se sneller op dan mijn nieuwe Windows 11. Uiteraard wel met behulp van een CF card, de oude hd had het waarschijnlijk niet gered :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
hully schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 23:34:
[...]

Ja, maar dan nog. Voor zover ik weet gaat performance doorgaans elke generatie met zo'n 30-50% omhoog. De 570 was 37% sneller dan de 470. De 670 was ongeveer 29% sneller dan de 570. De 770 was ongeveer 13% sneller dan de 670. De 970 was ongeveer 43% sneller dan de 770. De 1070 was ongeveer 47% sneller dan de 970. De 2070 was ongeveer 34% sneller dan de 1070. De 3070 was ongeveer 53% sneller dan de 2070. De 4070 was ongeveer 22% sneller dan de 3070, en als je dan de 4070 Super refresh neemt was het verschil 42%. En als ik kijk naar die pixelmeting tabel van een paar pagina's terug zal de 5070 opnieuw netjes in die band van 30-50% zitten. We hadden ECHT geen native dubbele performance gezien in één generatie zoals zoveel mensen beweren dat we zouden gehad hebben als Nvidia had ingezet op niet-AI rendering...

Daarnaast denk ik ook dat Nvidia zichzelf hiertoe gedwongen zag door de China Export Ban van de VS. Stel dat de 5070 dezelfde raw performance had als de 4090, zonder AI. Dan was deze OOK getroffen door de Amerikaanse exportrestricties voor AI kaarten naar China, waardoor deze oftewel zou moeten worden gekortwiekt tot 4090D performance oftewel geen kaarten boven de 5060 Ti in China konden verkocht worden. Dat zou een grote ramp zijn geweest voor Nvidia. Dus in de plaats zet Nvidia extra hard in op AI-gebaseerde rendering, zodat ze konden uitpakken met grote cijfers in gaming performance zonder dat ze de export ban overtreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

meljor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:41:
[...]

En dit is dus AMD's grootste probleem.... Iedereen hoopt op concurrentie zodat wellicht een Nvidia kaart goedkoper te krijgen is, AMD zelf overwegen is er niet bij.
Dat ligt er aan wat je budget is. Als je je een 5090 of 5080 kan veroorloven, kiest men natuurlijk voor NVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
nzall schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:55:
[...]

Daarnaast denk ik ook dat Nvidia zichzelf hiertoe gedwongen zag door de China Export Ban van de VS. Stel dat de 5070 dezelfde raw performance had als de 4090, zonder AI. Dan was deze OOK getroffen door de Amerikaanse exportrestricties voor AI kaarten naar China, waardoor deze oftewel zou moeten worden gekortwiekt tot 4090D performance oftewel geen kaarten boven de 5060 Ti in China konden verkocht worden. Dat zou een grote ramp zijn geweest voor Nvidia. Dus in de plaats zet Nvidia extra hard in op AI-gebaseerde rendering, zodat ze konden uitpakken met grote cijfers in gaming performance zonder dat ze de export ban overtreden.
Ik vind dat eigenlijk mogelijk dan wel weer een gevaarlijke 'gok' van Nvidia, immers zijn die export restricties voor zover ik kan zien voornamelijk op AI gericht. De US wil niet dat andere landen 'te veel' AI capaciteit kunnen verkrijgen.

En juist de AI tops per GPU schieten omhoog met de 5000 series, een 4090 heeft bijv. 1321 AI tops, de 4090D 1177 AI TOPS, de 5090 3352 TOPS, de 5080 1801 TOPS, de 5070 Ti 1406 en de 5070 988 TOPS volgens de specs.

Wat zou de US overheid tegenhouden om te zeggen, leuk dat je het over een andere boeg gooit, maar wij willen niet dat je ook maar iets exporteert dat meer heeft dan het aantal AI tops van de 4090D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragongamer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-06 20:48
meljor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:41:
[...]
Dit heeft me aan het denken gezet. Als AMD capabel is om een high-end graka te maken om de concurrentie aan te gaan met nvidia, maar het toch niet doet. Wat is dan wel de achterliggende reden?

Kunnen we er anders dan gewoon van uit gaan dat ze het niet kunnen?

Als ik AMD CEO voor een dag was, dan liet ik mij onderzoeken hoeveel korte termijn verlies er kan gedraaid worden zodat een high-end AMD graka Nvidia van de troon stoot voor 1 generatie. Gewoon puur om market share te veroveren en wat meer top-of-mind te worden. Beetje het Sony PS3 verhaal (verkopen met verlies).

Ik zou zonder aarzelen voor AMD kiezen als ze een 5090 of 5080+ concurrent hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
Probleem was dat AMD dat deze generatie NIET kon. Ze hadden heel hard ingezet op chiplet technologie, maar deze generatie kregen ze dat niet aan de praat om één of andere reden op high-end modellen. Dus hebben ze ervoor gekozen om de high-end kaarten deze generatie te negeren zodat ze daar misschien in de generatie erna iets konden betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
nzall schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:55:
[...]
Daarnaast denk ik ook dat Nvidia zichzelf hiertoe gedwongen zag door de China Export Ban van de VS. Stel dat de 5070 dezelfde raw performance had als de 4090, zonder AI. Dan was deze OOK getroffen door de Amerikaanse exportrestricties voor AI kaarten naar China, waardoor deze oftewel zou moeten worden gekortwiekt tot 4090D performance oftewel geen kaarten boven de 5060 Ti in China konden verkocht worden.
Ja, en dan had dat ding 600W verbruikt en was hij 3x zo duur geweest om te produceren ofzo. Ze kunnen niet zomaar veel hogere raster performance maken. Konden ze dat wel, dan hadden ze wel de 5070 met een veel kleinere chip die 100W verbruikt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
nzall schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:30:
Probleem was dat AMD dat deze generatie NIET kon. Ze hadden heel hard ingezet op chiplet technologie, maar deze generatie kregen ze dat niet aan de praat om één of andere reden op high-end modellen. Dus hebben ze ervoor gekozen om de high-end kaarten deze generatie te negeren zodat ze daar misschien in de generatie erna iets konden betekenen.
Misschien, maar de gelekte roadmap laat zien dat het marktsegment waar Navi 21 en Navi 31 zaten niet bediend zal worden met Navi 5.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GXHebnLWMAAYf1N?format=jpg&name=medium
https://x.com/hms1193/status/1833491928739930330

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
AltTabKeys schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Dat ligt er aan wat je budget is. Als je je een 5090 of 5080 kan veroorloven, kiest men natuurlijk voor NVidia.
Dat is niet hoe je het zei.

Maar maakt niks uit, het gaat om hoe de meesten denken. Zelfs als AMD een even goed of beter alternatief is koopt men toch Nvidia. Exact als Intel, velen bouwen nu nog steeds een gaming systeem obv een Intel cpu. Tis gewoon heel moeilijk te doorbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

meljor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Dat is niet hoe je het zei.

Maar maakt niks uit, het gaat om hoe de meesten denken. Zelfs als AMD een even goed of beter alternatief is koopt men toch Nvidia. Exact als Intel, velen bouwen nu nog steeds een gaming systeem obv een Intel cpu. Tis gewoon heel moeilijk te doorbreken.
Ik denk echt dat het meer ligt aan het budget van mensen. Mensen gaan bij het sparen uit van de prijzen van een “bekender merk”, en als ze dat geld eenmaal hebben, dan gaan ze er ook voor. Maar als je een beperkt budget hebt, pas je je wensen aan naar wat je kan besteden.

Ik zocht ooit een 16-core CPU, maar de gehele upgrade-kosten voor een Intel-i9 CPU en nieuw moederbord was aanzienlijk meer dan een AMD Ryzen 9 en een nieuw moederbord.

Als AMD met eenzelfde presterende GPU als de 5090 zou komen, en dan voor dezelfde of goedkopere prijs is dat het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
AltTabKeys schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Ik denk echt dat het meer ligt aan het budget van mensen. Mensen gaan bij het sparen uit van de prijzen van een “bekender merk”, en als ze dat geld eenmaal hebben, dan gaan ze er ook voor. Maar als je een beperkt budget hebt, pas je je wensen aan naar wat je kan besteden.

Ik zocht ooit een 16-core CPU, maar de gehele upgrade-kosten voor een Intel-i9 CPU en nieuw moederbord was aanzienlijk meer dan een AMD Ryzen 9 en een nieuw moederbord.

Als AMD met eenzelfde presterende GPU als de 5090 zou komen, en dan voor dezelfde of goedkopere prijs is dat het overwegen waard.
Voor velen niet hoor, kijk maar naar de enorme aantallen 3060 en 4060 die verkocht worden, zelfs de 8gb versies.

Persoonlijk ga ik voor high-end dus deze generatie helaas geen keus meer. Heb van beide vele kaarten gehad, ben benieuwd wat de prestaties dit keer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
dragongamer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:14:
[...]

Dit heeft me aan het denken gezet. Als AMD capabel is om een high-end graka te maken om de concurrentie aan te gaan met nvidia, maar het toch niet doet. Wat is dan wel de achterliggende reden?

Kunnen we er anders dan gewoon van uit gaan dat ze het niet kunnen?

Als ik AMD CEO voor een dag was, dan liet ik mij onderzoeken hoeveel korte termijn verlies er kan gedraaid worden zodat een high-end AMD graka Nvidia van de troon stoot voor 1 generatie. Gewoon puur om market share te veroveren en wat meer top-of-mind te worden. Beetje het Sony PS3 verhaal (verkopen met verlies).

Ik zou zonder aarzelen voor AMD kiezen als ze een 5090 of 5080+ concurrent hadden.
Ik denk dat het meerledig is:

De high-end chip zou tegenvallen deze generatie en dan moeten ze weer prijsvechten met de duurste chips.

In ai valt VEEL meer te verdienen, dus zet je het beste spul daar in. (NV doet beide en zal ook veel meer wafers gekocht hebben om dat ook te kunnen).

Door kosten te besparen op de duurste jongens kan je maximaal knokken in het veel beter vertegenwoordigde lower/mid segment.

Ik verwacht volgende generatie wel weer wat beters. Echter hebben ze een flinke inhaalslag op features/software te maken. NV noemt zichzelf ook een software bedrijf, daar zit de grootste kracht. Ik denk dat AMD qua hardware het wel kan.

En omdat Nvidia steeds weer met nieuwe features komt en daar marketing ZWAAR op inzet verwacht men dat de volgende generatie ook bij AMD. NV kan stront verkopen als zijnde goud dus ze moeten ook wel mee bij AMD.

Met dat laatste bedoel ik bijvoorbeeld RT. Volstrekt onbruikbaar bij de rtx 2000 series maar door marketing groot gemaakt. Zelfs nu zonder truukjes bijna onbruikbaar op 4K en we zijn al 6 jaar verder..... Dit soort dingen hebben ze altijd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
AltTabKeys schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:02:
[...]

Ik kies ook vooral nvidia omdat ik er naast gamen ook AI dingen mee kan doen lokaal, dit kan een AMD simpelweg niet, anders had ik dat ook wel overwogen.

Ga wel een partner variant kopen ipv FE want daar blokkeert de kabel het logo bij de kaart, dat vind ik niet mooi bij een kast met raam.

[ Voor 15% gewijzigd door Cartman! op 12-01-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

meljor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Ik denk dat het meerledig is:

De high-end chip zou tegenvallen deze generatie en dan moeten ze weer prijsvechten met de duurste chips.

In ai valt VEEL meer te verdienen, dus zet je het beste spul daar in. (NV doet beide en zal ook veel meer wafers gekocht hebben om dat ook te kunnen).

Door kosten te besparen op de duurste jongens kan je maximaal knokken in het veel beter vertegenwoordigde lower/mid segment.

Ik verwacht volgende generatie wel weer wat beters. Echter hebben ze een flinke inhaalslag op features/software te maken. NV noemt zichzelf ook een software bedrijf, daar zit de grootste kracht. Ik denk dat AMD qua hardware het wel kan.

En omdat Nvidia steeds weer met nieuwe features komt en daar marketing ZWAAR op inzet verwacht men dat de volgende generatie ook bij AMD. NV kan stront verkopen als zijnde goud dus ze moeten ook wel mee bij AMD.

Met dat laatste bedoel ik bijvoorbeeld RT. Volstrekt onbruikbaar bij de rtx 2000 series maar door marketing groot gemaakt. Zelfs nu zonder truukjes bijna onbruikbaar op 4K en we zijn al 6 jaar verder..... Dit soort dingen hebben ze altijd gedaan.
Hoe bedoel je zonder trucjes bijna onbruikbaar op 4K? Met een high-end GPU kun je in veel games vrolijk RT settings aanzetten op 4K en nog steeds een goede framerate halen, zonder upscaling. Zeker de showcases ten tijde van de 2000 serie (denk aan Quake II RTX en dergelijken) draaien velen malen beter op de 40xx serie. Dat de meest veeleisende games op zo'n resolutie upscaling en/of framegen van je vragen is natuurlijk omdat ze ontwikkeld zijn met die functionaliteiten in het achterhoofd. En dat vind ik volstrekt logisch. Upscalers zien er tegenwoordig schitterend uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:52
Gigabyte’s custom GeForce RTX 5080 cards listed in EU, only one model at MSRP so far

GIGABYTE GeForce RTX 5080 AORUS Xtreme WaterForce € 1.669,00

GIGABYTE GeForce RTX 5080 AORUS Xtreme WaterForce WB € 1.639,00

GIGABYTE GeForce RTX 5080 AORUS Master ICE € 1.559,00

GIGABYTE GeForce RTX 5080 AORUS Master € 1.529,00

GIGABYTE GeForce RTX 5080 AERO OC € 1.419,00

GIGABYTE GeForce RTX 5080 GAMING OC € 1.419,00

GIGABYTE GeForce RTX 5080 WindForce 3 OC € 1.229,00

[ Voor 57% gewijzigd door Rivanov op 12-01-2025 18:55 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:22
Nou voor 1500,- laat hem zoiezo liggen.

Mits de prestaties in raster zouden stijgen zou ik 1300 nog overwegen voor een mid range model. Meer geen cent meer. Dan wacht ik wel een jaartje of 2.

1500,- voor een 80 serie...... Nee bedankt. 5070 gaan dan ook over de 1000 heen dan.

[ Voor 18% gewijzigd door JWFpeters op 12-01-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rivanov schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:47:
Gigabyte’s custom GeForce RTX 5080 cards listed in EU, only one model at MSRP so far

Met werkende link: https://videocardz.com/pi...-one-model-at-msrp-so-far ;)

Wat mij betreft wel een beetje inkopper hoor. De MSRP kaarten zijn altijd de meest basic, waarom zou je verschillende versies daarvan uitbrengen? Enige reden die ik kan bedenken is dat je een normale koeler en een blower koeler hebt voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20
meljor schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Dat Nvidia’s marketing goed werkt ben je zelf ook de goede voorbeeld van. Volgens mij kan het niet kwaad dat je even verdiept in de verschillende vormen van RT. Het enige wat nog niet goed bruikbaar is path tracing. Dit omdat het gewoon zoveel rekenkracht kost wat de nieuwe 5090 nog laat zweten (28 fps in Cyberpunk). De overige vormen van RT werkt gewoon prima op huidige gen en de 30xx series.

Ik heb laatst even Ghost of T. gespeeld op mijn 4070 mobile met RT aan. Op quality valt mee maar op moment dat ik op ‘performance’ zet, kon ik alle artifacts, ghosting, smearing tellen, dat ik het maar weer had uitgezet.

Ik baal zelf dat amd geen kaart uitbrengt die kan opboxen tegen 5080. Maar dat is een schuld van een ieder die Nvidia bleef kopen terwijl bijv de 7900 XTX zelfde performance of beter was dan 4080. Maar alle vergelijkingsvideos gingen het verschil meten met RT aan waardoor de 7900 xtx slechter uit de bus kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jody2k
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 13:06
Sissors schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:04:
[...]

Met werkende link: https://videocardz.com/pi...-one-model-at-msrp-so-far ;)

Wat mij betreft wel een beetje inkopper hoor. De MSRP kaarten zijn altijd de meest basic, waarom zou je verschillende versies daarvan uitbrengen? Enige reden die ik kan bedenken is dat je een normale koeler en een blower koeler hebt voor die prijs.
Koeler en iets stiller en mss 3-4% betere overclockmogelijkheden zoals gewoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeronite
Ja voor zulke prijzen zou ik voor een 4090 gaan no questions asked.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Aeronite schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:13:
Ja voor zulke prijzen zou ik voor een 4090 gaan no questions asked.
Zonder benchmarks gezien te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oneshot1tkil
Rivanov schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:47:

circa 200-300 meer.

Verwacht 5090 2500 min en 2800 max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:57
Ik weet niet wat het is maar ik kom overal bijzondere videos tegen over stroomverbruik ;) YouTube: Power outage is not the worst what could happen🤣#nvidia #gamingvideo...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:15

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Prijs(speculatie) en levertijden kunnen vanaf nu in het (inmiddels traditionele) [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeronite
Cartman! schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Zonder benchmarks gezien te hebben?
De 4090 heeft 6100 ~ meer cores dan de 4080 super, voor 30%~ meer prestaties.

De 5090 heeft 5400 ~ meer cores dan de 4090 en het lijkt erop dat hij ongeveer 30% meer prestaties zal leveren zonder dlss4/MFG.

De 5080 heeft 5600 ~ MINDER cores dan de 4090, wat gelijk zal staan ​​aan wat ik gok op de prestaties die misschien 5-10% hoger zullen zijn dan de 4080 super als er geen gebruik wordt gemaakt van dlss4/MFG.

Framegen x3/4 kan je met Lossless scaling(nieuw update) ook krijgen met vrijwel alle games. Ik zou persoonlijk meer vram voorkeur geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Je gaat er wel aan voorbij dat de 50 serie GDDR7 heeft met hogere bandbreedte, ik ben erg benieuwd wat dit voor invloed heeft nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20
Aeronite schreef op maandag 13 januari 2025 @ 02:32:
[...]

De 4090 heeft 6100 ~ meer cores dan de 4080 super, voor 30%~ meer prestaties.

De 5090 heeft 5400 ~ meer cores dan de 4090 en het lijkt erop dat hij ongeveer 30% meer prestaties zal leveren zonder dlss4/MFG.

De 5080 heeft 5600 ~ MINDER cores dan de 4090, wat gelijk zal staan ​​aan wat ik gok op de prestaties die misschien 5-10% hoger zullen zijn dan de 4080 super als er geen gebruik wordt gemaakt van dlss4/MFG.

Framegen x3/4 kan je met Lossless scaling(nieuw update) ook krijgen met vrijwel alle games. Ik zou persoonlijk meer vram voorkeur geven.
Vind het altijd wel grappig dat de mensen die de voorkeur uitspreken voor de 4090 ipv de 5080, vaak zelf een advertentie hebben staan in V&A van hun 4090. Iets met reclame maken voor eigen product.

Elke in depth analyse die ik heb gezien geven aan dat de 5080 op zelfde niveau gaat presteren als de 4090. Soms paar procent in voordeel van 4090 soms in voordeel van 5080.

Enige voordeel is de 24gb vram. Maar dat is beetje gericht op fomo. Mensen vergeten dat maar 2.8% van alle gamers maar een gpu hebben die meer dan 16gb heeft. Het is handig voor een aantal zeer specifieke taken als: VR, AI, en aansturen van 5k tot 8k schermen op ultra settings… maar dan kom je ook op een punt dat andere aspecten tekort gaan lopen en niet alleen je vram.

Het blijft speculeren en tot die tijd moeten we gewoon geduldig wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 10:42
oneshot1tkil schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:36:
[...]

circa 200-300 meer.

Verwacht 5090 2500 min en 2800 max
Dus gaat de 5070ti vlotjes over de 1000 euro heen... Slik...

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25

MazeWing

The plot thickens...

Tricolores schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:19:
[...]

Dus gaat de 5070ti vlotjes over de 1000 euro heen... Slik...
En dan heb je nog maar een Gigabyte…. :X

Kaarten die gelijk geprijsd zijn aan de FE hebben allemaal een zwaar inferieure bouw en koeling. Je mag er dus makkelijk €200 bij optellen wil je een fatsoenlijke kaart met dito koeling als je geen FE kan (of wil) bemachtigen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

MazeWing schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:12:
[...]

Kaarten die gelijk geprijsd zijn aan de FE hebben allemaal een zwaar inferieure bouw en koeling. Je mag er dus makkelijk €200 bij optellen wil je een fatsoenlijke kaart met dito koeling als je geen FE kan (of wil) bemachtigen.
Wat bedoel je met maar een Gigabyte? Volgens mij is Gigabyte naast de FE kaarten, MSI en Asus toch 1 van de grotere merken die goede kaarten levert of heb ik iets gemist? Of bedoelde je maar een 5070ti?
Asus valt bij mij deze ronde sowieso af wegens hun garantie issues. Dit terwijl ik normaliter wel altijd fan van hun spullen was. EVGA was het beste hierin maar da's helaas niet meer mogelijk.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Nou zwaar inferieure koeling? De FE kaarten hebben volgens mij nog nooit echt geweldige koeling gehad. Het is niet meer het diep trieste van het blower tijdperk, maar ik weet nog toen de 30XX series kwam dat iedereen ook gehyped was over de Nvidia FE kaarten en hoe fancy hun koeling setup was. En toch was het moeilijk om een AIB te vinden die minder presteerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Boullie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Wat bedoel je met maar een Gigabyte? Volgens mij is Gigabyte naast de FE kaarten, MSI en Asus toch 1 van de grotere merken die goede kaarten levert of heb ik iets gemist? Of bedoelde je maar een 5070ti?
Asus valt bij mij deze ronde sowieso af wegens hun garantie issues. Dit terwijl ik normaliter wel altijd fan van hun spullen was. EVGA was het beste hierin maar da's helaas niet meer mogelijk.
Garantie issues? Je bedoelt hetgene wat speelt bij ASUS Amerika? Als je hem niet wil kopen omdat je dat soort gedrag niet wil aanmoedigen ook al is het bij een andere tak, dan is dat natuurlijk prima. Maar we hebben er niet direct hier mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Sissors schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:35:
[...]

Garantie issues? Je bedoelt hetgene wat speelt bij ASUS Amerika? Als je hem niet wil kopen omdat je dat soort gedrag niet wil aanmoedigen ook al is het bij een andere tak, dan is dat natuurlijk prima. Maar we hebben er niet direct hier mee te maken.
Als ze het in Amerika flikken proberen ze het hier ook. Het is een bedrijfsinstelling, net zoals bij EK. Heb geen zin om dat soort gedrag aan te moedigen en wil al helemaal niet afgewezen worden voor garantie met een kaart van 2500-2800 euro. Dit omdat zij denken dat een kras of deukje ergens op de backplate of zo het einde van je garantie moet betekenen.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:25
[...]

Met de budget RTX 4090 Windforce was qua prestaties van de koeling weinig mis. Ook niet bij 480Watt verbruik. Gezien de 5090 nog meer kan gaan verbruiken, zou ik zeker niet zomaar voor Gigabyte gaan, maar zwaar inferieure bouw en koeling is mijn inziens niet terecht geweest voor de 4090. Simpelweg adequaat lijkt me meer op z'n plek.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBMO
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-02 19:39
[...]

Ik heb zelf een gigabyte windforce 2080 super gekocht jaren geleden. Temp issues gekregen uiteindelijk door GPU sag (wist niet dat dat een ding was) en gewoon met nog een maand garantie over netjes geholpen en een gerepareerde kaart terug gekregen. Dus gigabyte is in mijn ogen een prima optie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Gigabyte is ook de enige die 4 jaar garantie bied op GPU's volgens mij (na registratie)

Wordt toch wel belangrijk bij zulke bedragen zoals de 5080/5090

[ Voor 27% gewijzigd door Navi op 13-01-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Sissors schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:33:
[...]

Nou zwaar inferieure koeling? De FE kaarten hebben volgens mij nog nooit echt geweldige koeling gehad. Het is niet meer het diep trieste van het blower tijdperk, maar ik weet nog toen de 30XX series kwam dat iedereen ook gehyped was over de Nvidia FE kaarten en hoe fancy hun koeling setup was. En toch was het moeilijk om een AIB te vinden die minder presteerde.
Ik vind dit ook echt wonderlijk. Ik heb een Gigabyte Windforce 4080S, volgens @MazeWing dus met inferieure bouw en koeling. Ik moet het nog merken. Ik heb hem voornamelijk gekocht omdat ik geen komisch groot RGB geval in mijn case wilde hebben, maar de performance is uitstekend. Stil, veel koeler dan een FE en met meer dan genoeg headroom om te overclocken. Daarbij een hele fijne anti sag bracket die je bovenop je mobo kan monteren. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om 200 tot wel 400-500 euro extra neer te leggen voor een kaart met 'betere koeling'. Deze windforce is al krap in mijn Fractal North, laat staan de enorme koelers met alle toeters en bellen die de dure modellen hebben.
Pagina: 1 ... 11 ... 35 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.