Sissors schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:52:
[...]
Maar noob friendly is vooral dat het niet kapot gaat. Ik heb iig nog nooit een fan hoeven te vervangen omdat die kapot is gegaan (gelukkig maar). (Met de vervolgvraag: Als je GPU koeler een fan wil vervangen, kan de koeler er dan op blijven zitten, of moet je die verwijderen? Want dat is alles behalve noob friendly).
@
INNO3D @
Thomas
Daarom neem ik nooit vloeistofkoeling, ook geen AIO.
Ligt aan het merk.
Bij Gigabyte (mijn ervaring stopt bij RTX 2000 kaarten) moet je vaak inderdaad de hele kaart slopen én koelpasta én pads vervangen als je het helemaal goed wilt doen...
...want de heatsink moet er dus af.
Het is bij Gigabyte vaak 1 van de vier schroefjes waar je niet niet goed bij kan, tenzij je een hele kleine haakse schroevendraaier ertussen kan krijgen.
Bij mijn Asus TUF 6800XT hoeft alleen de shroud eraf.
XFX heeft kaarten waarbij je de fans er "zo" uit kan halen (die zitten magnetisch vast).
Dat vind ik zelf een erg mooie oplossing.
Ik heb een paar keer meegemaakt dat een goedkope fan echt "kapot" ging.
Daar was iets doorgebrand.
Met boxed cpu koelers wel eens meegemaakt ze door stof (en/of rokers) bijna niet meer draaiden (met pokke herrie).
De lagers daarvan waren ook echt op.
Zelfs Noctua fans kunnen "stuk", ik heb er hier nog eentje waar olie uit is gaan lekken en daarna gaat het lager er aan.
En wat is "kapot"... bij Gigabyte gaan ze lang voordat ze het echt niet meer doen herrie maken.
Met videokaarten (Gigabyte daargelaten) is het theoretisch minder een probleem door de manier waarop een kaart "normaal" in een behuizing hangt.
Dat (horizontale fans) vind ik eigenlijk de beste manier om de meeste levensduur uit fan lagers te halen.
Ik ben daarom geen fan (haha) van kaarten "angled" monteren.
Vaak zitten ze dan ook erg dicht op een zijpaneel.
Warme lucht stijgt en daarom zijn mijn primaire systemen voorzien van een chimney effect airflow, warme lucht steigt van nature dus vrij goede koeling, airflow, en levensduur van mijn casefans en videokaart fans.
Het liefste dan ook een horizontaal gemonteerde cpu heatsink (Noctua U14S hier).
[
Voor 51% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 10-01-2025 14:18
]