Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjare
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 10:33
Ik heb een 5070ti undervolted. Gamen ging goed tot aan deze week. Nu iedere keer crashes in zowel doom, gear tactics, bo6.

Las dat er driver issues zijn/waren maardat er ook hotfixes zijn uitgerold. Ik heb de nieuwste drivers en vroeg me af of dit nog driver issues zijn of dat er iets anders speelt? Bij bo6 krijg ik een directx error waarin staat dat er overclock detected is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-10 23:54
temp00 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:07:
Tussen al het 5090-geweld mijn bescheiden Gigabyte 5070ti Gaming OC score:
[Afbeelding]
Volledig stock (m.u.v. de fabrieksoverclock) icm 'slechts' een 5800X (non 3D). Vorige kaarten die ik had waren een 1080 en 3080 maar ik vind de 5080 net iets teveel van het goede qua prijs. Deze kaart heb ik voor een aardige deal kunnen scoren (€966) dus best tevreden :) Stock scores zijn goed in vergelijking met de gemiddelde resultaten die ik zie. Grote heatsink zal hier zeker ook aan bijdragen (één van de redenen dat ik de kaart heb gekocht) en hij's lekker stil (een stuk stiller dan m'n vorige kaart, de 3080).
Als ik niet weer de bezorger misloop dan ga ik vandaag mijn score vergelijken met die van jou.
En hier plaatsen. Kijker nu al naar uit.
Volledig stock is wel mijn favoriet dus reactie verzekerd. op een stok oude windows :D

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik bid tot Gabe Newell dat je bezorger vandaag langskomt en daadwerkelijk aanbelt 🙏 Ben benieuwd naar je resultaten. Jij hebt btw dezelfde kaart besteld?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:49
Tsjare schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:27:
Ik heb een 5070ti undervolted. Gamen ging goed tot aan deze week. Nu iedere keer crashes in zowel doom, gear tactics, bo6.

Las dat er driver issues zijn/waren maardat er ook hotfixes zijn uitgerold. Ik heb de nieuwste drivers en vroeg me af of dit nog driver issues zijn of dat er iets anders speelt? Bij bo6 krijg ik een directx error waarin staat dat er overclock detected is.
Die crashes zijn MET undervolt of ook stock? De latere drivers gaven hogere scores in bijv. Steel nomad maar konden wat minder scherp qua undervolts en overclock settings in veel games. Mijn 5080 draait met een kleine ondervolt en overclock (veel marge nog wel) en dat is gewoon stabiel gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Na iedere driver update mag ik ook iedere x nieuwe max clocks uit gaan vinden, nVdia wijzigt met iedere driver update de boostgedrag van de kaart sinds launch eigenlijk.

Dus na een driver update mag je weer nieuwe waarden op gaan zoeken want je oude instellingen gaan niet stabiel werken.

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjare
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 10:33
meljor schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:54:
[...]

Die crashes zijn MET undervolt of ook stock? De latere drivers gaven hogere scores in bijv. Steel nomad maar konden wat minder scherp qua undervolts en overclock settings in veel games. Mijn 5080 draait met een kleine ondervolt en overclock (veel marge nog wel) en dat is gewoon stabiel gebleven.
Allebei. Grappige is stock gpu steel nomad crashed, oc en undervolt niet..

Oc score is 7500 uv 7200 btw.

Ik had afgelopen weekend geen last van crashes. Maandag is er een driver update uitgevoerd.

melding bij cod:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhwqdSZekhmBBVTPOOV4p3BeTmg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zcba901eugr31raraGK20efk.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Tsjare op 17-05-2025 13:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mmxmmx
temp00 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:13:
Ik bid tot Gabe Newell dat je bezorger vandaag langskomt en daadwerkelijk aanbelt 🙏 Ben benieuwd naar je resultaten. Jij hebt btw dezelfde kaart besteld?
ASUS GeForce RTX 5090 ROG-ASTRAL-RTX5090-O32G is het geworden.
Een hele knappe bezorgster scheurde 2 keer langs mijn huis de 3de keer stopte ze ik was al gebaren aan het maken je moet bij mij zijn hier ben ik hallo hallo. Heb in totaal iets van 5 uur heerlijk in het zonnetje voor de deur zitten wachten ik wilde gewoon niet nog een keer het pakje missen want dan gaat hij terug naar de winkel.

Lol ze pakt me doosje van 3000€ en ik was echt ff heel blij.

En nu gaat de PC uit en gaat hij erin tot Laters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:22
Ik met met een Youtube video en Reddit thread geprobeerd mijn 5090 FE te undervolten en overclocken, tot het hopelijk zorgt voor een lager verbruik met dezelfde performance. Ik heb echter geen idee waar ik naar moet kijken om te bevestigen dat dit is gelukt. En is er een manier dat dit altijd standaard aan staan? Ik moet zelf MSI opstarten, profiel [1] aanzetten, en hij lijkt ook de memory clock niet te onthouden.

Als ik alles aan heb staan zoals op de screenshot, dan zie ik bij Furrmark nog steeds dat er 560w over de 16-pin power gaat? En dat de kaart 576w gebruikt. Hoort dat met mijn voltage niet meer ~450 te worden?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5eE90Pd.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmxmmx
Oke Asus RTX 5090 ingebouwd en op een oude windows geïnstalleerd.

Timspy 🧠 Graphics score: 49.203 🧮 Overall score: 36.926

Ik vermoed dat dit oke is maar dat hoor ik wel van jullie als dat goed is.

Steel Nomad 14 697

Nu ff stokoude Euro truck simulator 2 opstarten en ff een ritje maken
Alles op Max settings probleemloos heerlijk.

Draait probleemloos was best wel gespannen nadat ik al die horrorverhalen gelezen had maar ik ervaar geen problemen er brand nog niks dus.

EDIT
Geen smeltende stekkers geen crashes met deze drivers.
Mocht jij nog twijfelen om er 1 te kopen?
Doe maar je zal geen spijt hebben.
Koop de Asus variant die kan je over 2 jaar ook weer goed verkopen. _/-\o_
EDIT

[ Voor 33% gewijzigd door mmxmmx op 17-05-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Edit: Verkeerde topic :)

[ Voor 97% gewijzigd door Dennism op 17-05-2025 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem1995
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:43
Mijn Asus Astral 5090 OC maakt af en toe wat coilwine geluid. Het is enkel maar 10/20 seconden. Twijfel beetje om hem retour te sturen en vragen om een vervangend exemplaar. Aan de ene kant accepteer ik het niet dat de kaart coilwine geluid maakt voor zo'n bedrag. Aan de andere kant; Hoe moeilijk zijn ze met retourneren hierom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Jochem1995 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 07:42:
Mijn Asus Astral 5090 OC maakt af en toe wat coilwine geluid. Het is enkel maar 10/20 seconden. Twijfel beetje om hem retour te sturen en vragen om een vervangend exemplaar. Aan de ene kant accepteer ik het niet dat de kaart coilwine geluid maakt voor zo'n bedrag. Aan de andere kant; Hoe moeilijk zijn ze met retourneren hierom?
Kansloos. Mogelijk heeft je volgende exemplaar nog meer last.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:16

Japser

Jeej!

Hier een Inno 3D 5080 erin zitten, non OC. Volgens mij was het begin vorige week dat ik Horizon Zero Dawn heb gespeeld in een redelijk warme omgeving op zolder en de temps voor max settings op 4k voor de GPU liepen op tot 65-70 graden. Niks mis mee lijkt me zo.

Echter nu heb ik de nvidia GPU drivers updated naar de laatste release en gsteren speelde ik weer HZD op dezelfde settings in een vergelijkbare situatie als eerder deze week en nu bleef de temp rond de 45-55 graden hangen. Ook gewoon zelfde OC profiel uit MSI afterburner draait...

Best een groot verschil en volgens mij kan dit nooit aan de drivers liggen, iemand enig idee?
Zebby schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:42:

En is er een manier dat dit altijd standaard aan staan? Ik moet zelf MSI opstarten, profiel [1] aanzetten, en hij lijkt ook de memory clock niet te onthouden.
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar, heb het idee dat ik dit ook elke keer opnieuw moet instellen. En idd ook wat @Zebby schrijft, hoe kan je checken of e.e.a. werkt buiten de benchmark tools om.

[ Voor 26% gewijzigd door Japser op 19-05-2025 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 19:39

star-saber

Ryzen

Die van mij heeft ook coilwhine. soms al bij opstarten. Hoor het nu al bijna niet meer.
Geen zin om kaart uit te bouwen en terug te sturen. Deze doet het verder perfect.
Wie weet wat ik terug krijg.

Voor volledigheid ik heb een Astral 5090LC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HWSHHZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:43
@ArcticWolf @Degrader @Arjant2 @Tim_O @Help!!!! @Angelol @CriticalHit_NL @timadriaans @DLSS
Vorige week hebben jullie met tips & tricks gereageerd op mijn posts over de scores van mijn MSI 5090 i.c.m. de 9800X3D en ik ben er van het weekend ff mee bezig geweest om te kijken of dit verbeterd kon worden. Dus ik dacht ik tag jullie allemaal even als jullie het interessant vinden om hier nog verder over te sparren, want na al deze tests etc. heb ik het idee dat mijn CPU ondermaats presteert / te warm word ondanks delid / relid en 420mm AiO. Bedankt alvast _/-\o_ .
  • PBO stond toch niet ingeschakeld blijkbaar hoewel ik er behoorlijk zeker van was dat dit wel zo was.
    Dit ingeschakeld evenals SMT en nu zie ik ook dat ie aangeeft via taakbeheer dat er 8 cores zijn en 16 logische processors
  • Verder de volgende waardes geconfigureerd in de BIOS: Core 0: -20 Core 1: -20 Core 2: -25 Core 3: -25 Core 4: -30 Core 5: -30 Core 6: -25 Core 7: -25
  • EXPO stond ook niet ingeschakeld (ook daar was ik behoorlijk zeker van, maar goed) en staat nu op de correcte timings en snelheden (26-36-36-96 op 6000MT/s)(
  • In Windows met OCCT een test van 15 minuten gedraaid, maar de temps schieten meteen in de eerste 5 seconden al naar de max van 95 graden. Onderstaand de settings welke ik gebruikt hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY2OlwlZwXgtiycxE7xhaRtXZKM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qBCjVZPKPl4OFBY9GW0c5yrX.jpg?f=user_large
[list]
• Hieronder de scores van Cinebench R23. Volgens mij zijn die wel aardig van hoe het weer hoort, en de temps komen tijdens deze 2 testen niet echt boven de 75 graden uit dus dat gaat opzich dan wel weer prima?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRPhy_lpDOHC7DwxiNAfK4zHRys=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YkzUtNTMDxCIiSylWOI1TOxx.jpg?f=user_large

[list]
• Prime95 heb ik een volle 1,5 uur laten draaien en geen crashes gehad, maar de temps wel constant vol op de maximale 95 graden. Voor me gevoel is dat echt niet goed :'(.
  • Nog weer een keer de 3 testen via 3DMark laten draaien, zie hieronder de resultaten. Is een klein beetje beter maar vindt het voor me gevoel niet acceptabel. Iets klopt er niet, de CPU trekt de score omlaag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OJQlWsBtCgJvX4E1ZkWBPNwPCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMbHKRnZH3AJktOQIBtT2xRW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGQcZYvz9KFYBZ5dwQjRXdbuwGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvb0iHzsjIK1bRGa7Ka8aME8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l52wap6BR0yVX4xj6nqq7dwmTyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfW37zcO01FZ59yigmQRqMb7.jpg?f=fotoalbum_large
Verder viel me gister op toen ik een potje Warzone wou opstarten dat de FPS gedaald was van 200+ op 4K Ultra (DLSS Quality preset) naar rond de 120? Heel vreemd ook weer, Warzone had wel een update gehad (dat krijgt ie natuurlijk elke week zowat |:() en de shaders etc. opnieuw geïnstalleerd dus dat kan ook aan de game zelf liggen. Maar viel me toch weer op en wordt er wel iets verdrietig van dat alles zo schommelt qua prestaties voor me gevoel :'(

Wat denken jullie? Of zit ik te mierenneuken en moet me niet zoveel focussen op de statistieken en meer hoe het voor je gevoel loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angelol
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 00:07
Ik heb hierop geen uitgebreide toevoeging want ik heb geen 9800X3D om te testen. Ik heb een 7800x3d en al tijden geen cpu benchmarks gedaan.

Volgens zijn deze cpus geschikt om op 95c te draaien, dus als hij dat maximaal pushed onder een benchmark is dat denk ik niet raar. Zou je even moeten googlen of dit vaak voorkomt bij OCCT en prime 95. Als je 95c hebt tijdens gamen dan gaat het denk ik niet helemaal goed.

Mijn 7800x3d zit rond de 70c met een 30 negative all core offset en pbo op auto tijdens gamen iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:49
HWSHHZ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:57:
@ArcticWolf @Degrader @Arjant2 @Tim_O @Help!!!! @Angelol @CriticalHit_NL @timadriaans @DLSS
Vorige week hebben jullie met tips & tricks gereageerd op mijn posts over de scores van mijn MSI 5090 i.c.m. de 9800X3D en ik ben er van het weekend ff mee bezig geweest om te kijken of dit verbeterd kon worden. Dus ik dacht ik tag jullie allemaal even als jullie het interessant vinden om hier nog verder over te sparren, want na al deze tests etc. heb ik het idee dat mijn CPU ondermaats presteert / te warm word ondanks delid / relid en 420mm AiO. Bedankt alvast _/-\o_ .
  • PBO stond toch niet ingeschakeld blijkbaar hoewel ik er behoorlijk zeker van was dat dit wel zo was.
    Dit ingeschakeld evenals SMT en nu zie ik ook dat ie aangeeft via taakbeheer dat er 8 cores zijn en 16 logische processors
  • Verder de volgende waardes geconfigureerd in de BIOS: Core 0: -20 Core 1: -20 Core 2: -25 Core 3: -25 Core 4: -30 Core 5: -30 Core 6: -25 Core 7: -25
  • EXPO stond ook niet ingeschakeld (ook daar was ik behoorlijk zeker van, maar goed) en staat nu op de correcte timings en snelheden (26-36-36-96 op 6000MT/s)(
  • In Windows met OCCT een test van 15 minuten gedraaid, maar de temps schieten meteen in de eerste 5 seconden al naar de max van 95 graden. Onderstaand de settings welke ik gebruikt hebt.

[Afbeelding]
[list]
• Hieronder de scores van Cinebench R23. Volgens mij zijn die wel aardig van hoe het weer hoort, en de temps komen tijdens deze 2 testen niet echt boven de 75 graden uit dus dat gaat opzich dan wel weer prima?

[Afbeelding]

[list]
• Prime95 heb ik een volle 1,5 uur laten draaien en geen crashes gehad, maar de temps wel constant vol op de maximale 95 graden. Voor me gevoel is dat echt niet goed :'(.
  • Nog weer een keer de 3 testen via 3DMark laten draaien, zie hieronder de resultaten. Is een klein beetje beter maar vindt het voor me gevoel niet acceptabel. Iets klopt er niet, de CPU trekt de score omlaag?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verder viel me gister op toen ik een potje Warzone wou opstarten dat de FPS gedaald was van 200+ op 4K Ultra (DLSS Quality preset) naar rond de 120? Heel vreemd ook weer, Warzone had wel een update gehad (dat krijgt ie natuurlijk elke week zowat |:() en de shaders etc. opnieuw geïnstalleerd dus dat kan ook aan de game zelf liggen. Maar viel me toch weer op en wordt er wel iets verdrietig van dat alles zo schommelt qua prestaties voor me gevoel :'(

Wat denken jullie? Of zit ik te mierenneuken en moet me niet zoveel focussen op de statistieken en meer hoe het voor je gevoel loopt?
14000 steel nomad is een gemiddelde score ongeveer voor een 5090FE. Niet verkeerd dus maar kan wat beter.

Zowel mijn 7800x3d als de 9800x3d heb ik als max 5 graden lager gezet bij pbo. 90 graden voor de 9800x3d heb ik ingesteld uit het hoofd. +200 mhz overclock en -20 all core bij curve optimizer. Boost continu 5,4ghz en blijft onder de 90 graden bij volle belasting met een thermal right frost commander 140 luchtkoeler.

Je score in cinebench lijkt me stock wel ok en ook de temperaturen zijn daar prima. Occt belast nog wat zwaarder dus de volle 95 graden lijkt me ook normaal.Stel je 90 max in dan gaat ie dus niet hoger.

In games wordt de mijne 60-70 graden max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 23:23
HWSHHZ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 09:57:
[list]

Howel het normaal gesproken standaard aanstaat, heb je resizable bar in het bios ingeschakeld staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Angelol schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:16:
Ik heb hierop geen uitgebreide toevoeging want ik heb geen 9800X3D om te testen. Ik heb een 7800x3d en al tijden geen cpu benchmarks gedaan.

Volgens zijn deze cpus geschikt om op 95c te draaien, dus als hij dat maximaal pushed onder een benchmark is dat denk ik niet raar. Zou je even moeten googlen of dit vaak voorkomt bij OCCT en prime 95. Als je 95c hebt tijdens gamen dan gaat het denk ik niet helemaal goed.

Mijn 7800x3d zit rond de 70c met een 30 negative all core offset en pbo op auto tijdens gamen iig.
Ik zie online hier en daar inderdaad dat de max temp van in dit geval 95 graden niet vreemd is bij Prime95 en OCCT benchmarks. Misschien met ik me daar niet teveel op blind staren denk ik dan maar :X. Tijdens gamen heb ik em nog niet zo hoog gezien, maar vond het wel verdacht dat ie bij het starten van Warzone gister meteen richting de 75 a 80 schoot. Dus dat bevalt me nog steeds niet...
meljor schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:36:
[...]

14000 steel nomad is een gemiddelde score ongeveer voor een 5090FE. Niet verkeerd dus maar kan wat beter.

Zowel mijn 7800x3d als de 9800x3d heb ik als max 5 graden lager gezet bij pbo. 90 graden voor de 9800x3d heb ik ingesteld uit het hoofd. +200 mhz overclock en -20 all core bij curve optimizer. Boost continu 5,4ghz en blijft onder de 90 graden bij volle belasting met een thermal right frost commander 140 luchtkoeler.

Je score in cinebench lijkt me stock wel ok en ook de temperaturen zijn daar prima. Occt belast nog wat zwaarder dus de volle 95 graden lijkt me ook normaal.Stel je 90 max in dan gaat ie dus niet hoger.

In games wordt de mijne 60-70 graden max.
Jaa ik zou verwachten dat ik toch wat hoger scoor dan een FE met die Steel Nomad test? Enig idee hoe dit wellicht te verbeteren is?

Verder idd zijn de temps qua Cinebench wel prima en de scores ook naar wat ik in de gauwigheid zo heb gezien. Ik moet nog es ff goed kijken naar de temps tijdens het gamen, maar zoals hierboven gezegd ging die gister tijdens het starten van een Warzone potje meteen richting de 80 graden volgens mij, dat kan bijna niet kloppen met een delid + relid en 420mm AiO.
Degrader schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Howel het normaal gesproken standaard aanstaat, heb je resizable bar in het bios ingeschakeld staan?
Yess dat staat 100% aan (dat zei ik eerder ook van de andere settings maar deze x echt :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
HWSHHZ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:42:
[...]

Ik zie online hier en daar inderdaad dat de max temp van in dit geval 95 graden niet vreemd is bij Prime95 en OCCT benchmarks. Misschien met ik me daar niet teveel op blind staren denk ik dan maar :X. Tijdens gamen heb ik em nog niet zo hoog gezien, maar vond het wel verdacht dat ie bij het starten van Warzone gister meteen richting de 75 a 80 schoot. Dus dat bevalt me nog steeds niet...

[...]

Jaa ik zou verwachten dat ik toch wat hoger scoor dan een FE met die Steel Nomad test? Enig idee hoe dit wellicht te verbeteren is?

Verder idd zijn de temps qua Cinebench wel prima en de scores ook naar wat ik in de gauwigheid zo heb gezien. Ik moet nog es ff goed kijken naar de temps tijdens het gamen, maar zoals hierboven gezegd ging die gister tijdens het starten van een Warzone potje meteen richting de 80 graden volgens mij, dat kan bijna niet kloppen met een delid + relid en 420mm AiO.

[...]

Yess dat staat 100% aan (dat zei ik eerder ook van de andere settings maar deze x echt :+)
Zou je nog g een screenshot willen delen van de voltage/frequentie-curve in afterburner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HWSHHZ
Degrader schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Zou je nog g een screenshot willen delen van de voltage/frequentie-curve in afterburner?
Bij deze. Kun je hier wat uit opmaken? Maar jij wil die tijdens het gamen ook zien zeker? Die heb ik zo niet paraat dat moet later anders even 🤭

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE0C-Rdvf7A7R5NCGnRzG0YT9Hs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5EVjt9ROfk2hnksQ1xjsEEB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
HWSHHZ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:03:
[...]

Bij deze. Kun je hier wat uit opmaken? Maar jij wil die tijdens het gamen ook zien zeker? Die heb ik zo niet paraat dat moet later anders even 🤭

[Afbeelding]
Die curve geeft de indruk van een bovengemiddeld goede chip, al kun je niet al te harde conclusies trekken op basis van de curve alleen. Zou je inderdaad nog een screenshot kunnen delen waarop de klokfrequentie van de GPU te zien is tijdens belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Degrader schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:20:
[...]

Die curve geeft de indruk van een bovengemiddeld goede chip, al kun je niet al te harde conclusies trekken op basis van de curve alleen. Zou je inderdaad nog een screenshot kunnen delen waarop de klokfrequentie van de GPU te zien is tijdens belasting?
Jaa ik heb ook vooral het idee dat de CPU op één of andere manier de prestaties naar beneden trekt, de GPU zelf loopt best naar mijn idee (maar dat is meer een gevoel wat ik niet perse hard kan maken met feiten ofzo tot nog toe 🤭). Ik zal proberen vanavond ff een screenshot te maken tijdens een potje gamen. Thanks wordt vervolgd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chibi2k
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 08:48

Chibi2k

www.radicalbirds.nl

Ik heb net twee weken de Gigabyte Windforce 5080 in huis. Bij installatie kwam ik al wat problemen tegen, namelijk met moeite drivers proberen te installeren, alas toch gelukt en na 10dagen kwam een driver online voor ondersteuning van Doom. De oude netjes ge-deinstalleerd met DDU driver unstaller, alles schoon. En toen ik de nieuwste 576.40 Drivers probeerde kon hij/de kaart niet meer detecteren.

lijstje > 7zip error bij uitpakken, kan niet detecteren, installatie mislukt (status NIET GESELECTEERD). Ik heb geen idee waarom dit ineens is, kwestie geval RMA? of zijn er iemand met de zelfde issues. Ik heb een Intel 14900K, gelezen op internet dat wellicht aan CPU ligt, intel tool al gedraaid en alles PASS dus daar ligt het niet aan

Radical Birds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadYeon
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-10 20:01
Enig idee waarom dit gebeurt? Spel crasht, monitor dropt zichzelf naar 48Hz? :(
5090 Astral en de LG GX950A, tjonge wat een stuk verdriet van beeldscherm is dat gebleken zeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGs2RpjtX-GrnzcpA06s_BsPqnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qm4yT9S01QMnCBV7NtiGEo1r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door RadYeon op 20-05-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HWSHHZ
Degrader schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:20:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpIBG_MP8dyRJpYfBjAx2va5Fxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dvw1t4YYrSwAxv309O1uvu4N.png?f=fotoalbum_large

Dit is tijdens een potje Warzone gisteravond, was ongeveer een kwartiertje bezig tijdens deze screenshot. Onderin kun je ook de temp zien van de CPU. Zoals gisteravond liep alles weer op rolletjes, geen hoge temps qua CPU of GPU en meer dan prima FPS in Warzone (200+ op 4K alles Ultra) :? 8)7. Lijkt een beetje willekeur te zijn qua prestaties (de scores in 3DMark vind ik nog wel steeds laag maar misschien moet ik dat gewoon laten voor wat het is en gewoon gaan gamen 🤭)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Nou... ik zal op korte termijn mijn ruggengraat te koop aanbieden op V&A.

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een 5070ti (dit model). Mede op basis van de review van Techpowerup van dezelfde kaart alleen dan met RGB op de koeling.

Ben erg tevreden over de kaart. Hij is aardig stil en qua temperaturen zit hij onderaan de 60 graden. Het is jammer dat het niet mogelijk de fans onder belasting lager dan 30% te zetten want het zou makkelijk gaan gezien de koeling en temperaturen. Meteen een undervolt (.990mv @ 3200Mhz) + memory naar 3000 gezet en 100% stabiel. Getest met zo'n beetje alle bekende benchmarks, stress tests en verschillende spellen.

Mijn Steel Nomad score zit rond de 7550 (zal deze week nog even een screenshot plaatsen), dus een behoorlijke verbetering t.o.v. stock. Qua performance komt het nu echt op zo'n 5-10% van een stock 5080 voor aanzienlijk minder geld (en ja, natuurlijk kun je de 5080 ook weer overclocken....)

Qua performance overtreft de kaart mijn verwachtingen. Ik had nog geen ervaring met frame gen en dat werkt eigenlijk super goed. Ik speel nu bijvoorbeeld de laatste doom op de hoogste settings, DLSS quality en 2x Frame Gen en het haalt 130-140 zonder dat ik ook maar iets van lag ofzo ervaar. Zonder FG is het 70-80 fps.
Even kort door de bocht is de performance op 4K ruim 50% beter dan mijn 3080. Zodra je FG gaat gebruiken is dit verschil natuurlijk nog veel groter. Ook bij zware ray tracing zoals bij Cyperpunk is het verschil nog groter dan de 50%.

Dus ondanks ik behoorlijk negatief was over de 5000-serie (en deels nog steeds ben uit prijs/kwaliteit oogpunt t.o.v. vorige generaties) is het voor mij wel een zeer merkbaar verschil. Neemt niet weg dat je eigenlijk meer verschil zou verwachten na 2 generaties en dik 4,5 jaar later!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:27
als ik mijn doom code van bol wil inwisselen krijg ik

"je moet voldoen aan de vereisten om de aanbieding in te wisselen"

Er zit gewoon een 5080 in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Weet niet of dat nog steeds speelt maar ik heb de afgelopen weken al workarounds gelezen die aangeven dat je IPv6 (tijdelijk) moet uitzetten op je NIC en dat het redeemen dan wel werkt.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 12:25
temp00 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 16:15:
Weet niet of dat nog steeds speelt maar ik heb de afgelopen weken al workarounds gelezen die aangeven dat je IPv6 (tijdelijk) moet uitzetten op je NIC en dat het redeemen dan wel werkt.
Klopt, dit was ook het advies wat ik kreeg van Azerty die ook van meerdere mensen dit probleem gemeld hadden gekregen. Voor mij werkte deze workaround in elk geval!

Deze workaround en ook nog wat andere tips worden ook gemeld in dit topic op Reddit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Ik zou nog even mijn Steel Nomad score posten. Zojuist 3 runs gedraaid en zit tussen de 7551 en 7570.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAVRQtlIh9ZtWVjADckpms2qQvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZAAUxTsKrO9YIO5JYN36uwt.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn overclock (undervolt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXJE76uiK6iLKqijKjP8Bg1ZXFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0mbkT9iaObIM2BxKeSFm4NF5.jpg?f=fotoalbum_large

Alles 100% stabiel en fans blijven in de meeste gevallen op 30-33% draaien. Een enkele keer gaan ze naar 35-38%

Mogelijk kan ik er nog meer uit persen door richting de .975mV te gaan en de boostclock boven de 3200MHz te verschuiven echter voel ik er weinig voor om daar uren aan te spenderen om de absolute sweetspot te vinden. Het zal qua temperatuur nauwelijks uitmaken en qua frame rate ga ik ook nauwelijks een winst zien.

[ Voor 13% gewijzigd door MazeWing op 22-05-2025 19:30 ]

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LarsV
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 20:38
Ik ben heel blij met mijn RTX 5090 MSI Ventus. Ik ben nu bezig met Doom: The Dark Ages en die draait in 4k met alles op ultra-settings en DLSS - Quality als een zonnetje met 120fps. De temperatuur van mijn GPU varieert tussen de 60-65 graden dus dat is ook prima te doen!

Het enige wat me opvalt is dat het geluid van de fans op mijn GPU een hoog zoemende toon maakt precies op 37% fan speed. Alles daaronder is nauwelijks hoorbaar en ook voorbij de 37% neemt die zoemende toon wat af. Het lijkt wel alsof dat precies een kantelpunt is in de fancurve o.i.d. Het 'probleem' is dat mijn fans in Doom meestal maximaal op die 37% komen en dan daar ook op blijft hangen dus dat vind ik soms irritant.

Ook in andere games merk ik het geluid op wanneer mijn fans op 37% draaien. Hebben andere Ventus gebruikers hier soms ook last van? En heeft iemand een idee hoe ik dan het beste mijn fancurve kan instellen? Misschien dat mijn fans na 36% meteen naar 40% moeten gaan?

ASUS ROG Strix B650E-F GAMING | 7800X3D | MSI RTX 5090 VENTUS 3X OC | 32GB DDR5 | 2,5 TB storage | Be quiet! Pure Base 500DX | Windows 10 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

LarsV schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:47:
Ik ben heel blij met mijn RTX 5090 MSI Ventus. Ik ben nu bezig met Doom: The Dark Ages en die draait in 4k met alles op ultra-settings en DLSS - Quality als een zonnetje met 120fps. De temperatuur van mijn GPU varieert tussen de 60-65 graden dus dat is ook prima te doen!

Het enige wat me opvalt is dat het geluid van de fans op mijn GPU een hoog zoemende toon maakt precies op 37% fan speed. Alles daaronder is nauwelijks hoorbaar en ook voorbij de 37% neemt die zoemende toon wat af. Het lijkt wel alsof dat precies een kantelpunt is in de fancurve o.i.d. Het 'probleem' is dat mijn fans in Doom meestal maximaal op die 37% komen en dan daar ook op blijft hangen dus dat vind ik soms irritant.

Ook in andere games merk ik het geluid op wanneer mijn fans op 37% draaien. Hebben andere Ventus gebruikers hier soms ook last van? En heeft iemand een idee hoe ik dan het beste mijn fancurve kan instellen? Misschien dat mijn fans na 36% meteen naar 40% moeten gaan?
Je zou in Afterburner een custom fan profile in kunnen stellen, waarbij je op basis van een grafiek gaat werken. Als je dan zorgt dat de fanspeed op een temperatuur van 60-65 graden op 30-36% doet en 65-70 graden op 38-45% (of een andere verdeling, you get the point) dan voorkom je dus dat ie op de 37% blijf hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 15:21
Toch wat instabiliteit en veel gepruts om te isoleren waar het nou aan ligt...

het bleek mijn lian-li pcie gen4 riser cable te zijn die op gen5 liep (wat ik ook wist) .... :X
zo logisch maarja ineens steady as a rock!

over de 15K!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_B8Hls_muWo-m6p11aXK58uZkEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DR8ySFgK6e4wi5tyQABGggy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Tonton op 24-05-2025 11:55 ]

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:13
LarsV schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:47:
Ik heb de MSI 5090ventus heel kort in huis gehad en die had ook het probleem van een 'zingende' fan.
Bij mijn exemplaar werd het veroorzaakt door de middelste fan en ook op 1200rpm best storend, dus wanneer het net aanspringt vanaf rust. Het zoemt dan voornamelijk op een bepaalde frequentie.

Ik weet niet of de fan's afzonderlijk afstelbaar zijn, maar het kan misschien helpen om de middelste fan op een iets ander toerental te laten draaien. Wat je omschrijft zijn bijgeluiden veroorzaakt door resonantie/turbulentie en daar is helaas weinig anders aan te doen dan uit de buurt te blijven van de probleem gebieden/punten.

Dat is ook een grote reden waarom ik bij de 5090FE gebleven ben. Die mag wel iets meer geluid maken, maar maakt niet van deze vervelende bijgeluiden/resonanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Heeft Nvidia in stilte de ondersteuning voor een van zijn eigen technologieën, PhysX, verwijderd van RTX 5000-serie GPU's

Als je dit al wist ook goed maar ik kom er net achter.

[ Voor 3% gewijzigd door mmxmmx op 26-05-2025 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:54

jbbrans

mmxmmx schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:34:
Heeft Nvidia in stilte de ondersteuning voor 32-bits voor een van zijn eigen technologieën, PhysX, verwijderd van RTX 5000-serie GPU's

Als je dit al wis ook goed maar ik kom er net achter.
Als je dit echt nodig hebt, koop een kleine rtx 3050 gpu en zet deze erbij in je systeem, als physx processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
jbbrans schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:32:
[...]

Als je dit echt nodig hebt, koop een kleine rtx 3050 gpu en zet deze erbij in je systeem, als physx processor.
Ik ben zo blij dat ETS2 het niet nodig heb maar ik was gewend om het aan te zetten en dat ging in eens niet meer. Ik denk ik meld het ff. geloof dat het GPU-Z het was waar ik er ff naar keek en kon het niet meer aanzetten.
Ja verse windows van daar. 1x per 3 maanden doen we dat hier. Wel een hoop werk..
Had een Asus astral 5090 OC en dan is het voorbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
Ik zal je vertellen dat ik ook nog 2 airco units heb draaien in mijn kleine huiskamer [ Erg warm huisje niet normaal ] en ook die hoor je.
Het maakt me echt niet uit TV aan op een leuke you tube video en ETS2 opstarten.

Heb trouwens 10 fans op max speed draaien in mijn Corsair kast. 6 intake 3 aan de voorkant en 3 aan de rechter zijkant en 4 out take fans 3 in de bovenkant en 1 in de achter kant.

Kaart heeft nog voldoende ruimte over en hangt op zo een staafje dat er voor zorgt dat hij niet doorzakt en scheef hangt.

Er komt nog een foto ff iemand met een mobieltje vragen heb zelf niet een mobieltje. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-10 04:18
mmxmmx schreef op zondag 25 mei 2025 @ 08:34:
Heeft Nvidia in stilte de ondersteuning voor een van zijn eigen technologieën, PhysX, verwijderd van RTX 5000-serie GPU's

Als je dit al wist ook goed maar ik kom er net achter.
Het werkt niet bij de oudere games die 32-bits PhysX gebruiken, Batman Arkham Knight is er een die wel 64-bits PhysX gebruikt en dat functioneert prima op de 50-series. Wellicht dat er ooit nog modders mee aan de slag gaan om hier een emulatielaag o.i.d. voor te maken maar helaas is dat wel even jammer.

Nou ja, het werkt alleen op de CPU, maar in het gros van de games is dat niet toereikend om speelbare framerates te behouden, al zijn er hier en daar wel titels bij die CPU-only PhysX elementen hadden maar daar zou je dan in principe dan ook niets van merken lijkt me.

Andere kaart erbij zetten kan maar vreet ook extra stroom, als het al naast je videokaart past en niet de airflow belemmerd en dan zit je vaak helaas wel op 8x mode te werken. Had in principe m'n oude 1080Ti er naast kunnen zetten maar dat wordt wel wat krap en is het mij niet echt waard. Als de driver ondersteuning stopt werkt dat trucje denk ik ook niet met de oudere kaarten maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Overigens ook Astral 5090 OC hier, zit inmiddels dicht op de 200kWh maar desondanks ik kan er geen coilwhine aan ontdekken, idle, load of duizenden fps het maakt niets uit, de meeste kaarten schijnen er helaas wel enig sinds last van te hebben dus ik mag erg in m'n handen knijpen.

Terug sturen lijkt me dus weinig toe te voegen, soms kan een andere voeding het verschil maken of wellicht zelfs iets met het lichtnet in huis dat er iets stoort o.i.d. maar hier staat het ding niet eens geaard en het net voltage schommelt veelal tussen de 215-235v, de AX1200i voeding was destijds wel een topper maar inmiddels ook alweer bijna 11 jaar oud. Hierop heeft destijds wel een 780Ti met coilwhine op gedraaid maar de 1080Ti FTW3 had niets en ook deze 5090 Astral blijkt fluisterstil.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:42
Ik heb een inno3d 5070ti gekocht, maar ik twijfel wel of deze temperaturen normaal zijn. Ik heb een Montech xr kast, dus niet de beste airflow ter wereld, maar in een rondje of 2 steel nomad wordt de kaart tussen de 75-80 graden. Dat vind ik toch wel fors. Iemand anders ervaringen met de inno3d kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:44
FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:03:
Ik heb een inno3d 5070ti gekocht, maar ik twijfel wel of deze temperaturen normaal zijn. tussen de 75-80 graden. Dat vind ik toch wel fors. Iemand anders ervaringen met de inno3d kaarten?
Geen ervaring met Inno kaarten van deze generatie, maar bij welke fanspeed (rpm geen percentage) is dat? Nogal een verschil of je deze temps hebt bij een lage 1000rpm of hij al volle bak met 2500rpm staat te koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
!mark schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Geen ervaring met Inno kaarten van deze generatie, maar bij welke fanspeed (rpm geen percentage) is dat? Nogal een verschil of je deze temps hebt bij een lage 1000rpm of hij al volle bak met 2500rpm staat te koeler.
75-80 procent fan speed. Ik weet niet precies hoeveel rpm dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:06:
[...]

75-80 procent fan speed. Ik weet niet precies hoeveel rpm dat is.
Beetje afhankelijk van de maximale rpm van de fans die er precies opzitten natuurlijk, maar dat soort percentages zit je meestal wel zo rond de 2400-3000rpm.

In combinatie met die tempraturen is dat toch wel erg veel, ook voor de MSRP/instapmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
!mark schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Beetje afhankelijk van de maximale rpm van de fans die er precies opzitten natuurlijk, maar dat soort percentages zit je meestal wel zo rond de 2400-3000rpm.

In combinatie met die tempraturen is dat toch wel erg veel, ook voor de MSRP/instapmodellen.
Ja dat vond ik dus ook. Ik vrees wel dat het deels te maken heeft met mijn case. Ik heb de Montech XR midi en die is kwa airflow niet bepaald fantastisch.

De vraag is nu: stuur ik de kaart terug of bestel ik een andere case..

[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 27-05-2025 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Als die naar 2 runs van Steel Nomad al op die temps/fanspeeds zit verwacht ik niet dat het aan je case ligt. Dan duurt het meestal wel wat langer totdat alle lucht in de kast echt is opgewarmd zegmaar. En anders even proberen zij/front van de kast te verwijderen of het helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-09 14:31

PaYnE81

XBL VandalizerNL

FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Ja dat vond ik dus ook. Ik vrees wel dat het deels te maken heeft met mijn case. Ik heb de Montech XR midi en die is kwa airflow niet bepaald fantastisch.

Hoe ziet de fan configuratie in je case eruit?

Gezien de temperatuur en de rpm van de fans lijkt er erg weinig aanvoer en / of afvoer van lucht te zijn in je case. Dat valt wellicht nog op te lossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
PaYnE81 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:27:
[...]

Hoe ziet de fan configuratie in je case eruit?

Gezien de temperatuur en de rpm van de fans lijkt er erg weinig aanvoer en / of afvoer van lucht te zijn in je case. Dat valt wellicht nog op te lossen :)
Het is gewoon de “standaard” configuratie. Dus dat betekent twee fans aan de zijkant (in) en eentje aan de achterkant (uit).

Verder heb ik nog een thermalright peerless Assassin als cpu koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
!mark schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:21:
Als die naar 2 runs van Steel Nomad al op die temps/fanspeeds zit verwacht ik niet dat het aan je case ligt. Dan duurt het meestal wel wat langer totdat alle lucht in de kast echt is opgewarmd zegmaar. En anders even proberen zij/front van de kast te verwijderen of het helpt?
Hij schiet niet meteen naar deze temperatuur maar loopt langzaam op. Hij doet er zeker een minuut of 5 over om de temperatuur te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-09 14:31

PaYnE81

XBL VandalizerNL

FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:10:
[...]

Het is gewoon de “standaard” configuratie. Dus dat betekent twee fans aan de zijkant (in) en eentje aan de achterkant (uit).

Als het goed is zou je nog 2 intake fans moeten kunnen installeren in de bodem, ik denk dat dat de GPU temperatuur al enorm zal helpen.

Iets meer intake dan exhaust werkt over het algemeen beter dus wellicht 2 fans in de bodem plaatsen als intake en 2 als exhaust in de top.

Dan heb je sowieso veel meer verse lucht en flow in de case bij de GPU en zal de temperatuur van de gpu / gpu fan snelheid flink omlaag moeten gaan.

Met een applicatie als Fancontrol kun je al je fans individueel of in groepen tunen op wat het beste werkt voor jouw case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-10 18:11
FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 15:11:
[...]

trek je zijpaneel er is af. Dan weten we hoe of wat

75-80c met 80% fanspeed klinkt als een foute kaart

Ter vergelijking: heb zelf 2 sff modelletjes geprobeerd (GiBy WF en Asus prime) en die houden 65-70 vol op volle belasting (280-300w), met maximaal ~1800 rpm op stock settings.

Er is sowieso veel te winnen met undervolten maar vind die INNO wel erg warm met wat je aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
junneh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:32:
[...]

trek je zijpaneel er is af. Dan weten we hoe of wat

75-80c met 80% fanspeed klinkt als een foute kaart

Ter vergelijking: heb zelf 2 sff modelletjes geprobeerd (GiBy WF en Asus prime) en die houden 65-70 vol op volle belasting (280-300w), met maximaal ~1800 rpm op stock settings.

Er is sowieso veel te winnen met undervolten maar vind die INNO wel erg warm met wat je aangeeft
Ja met zijpaneel eraf scheelt het wel iets, maar het zet ook weer niet direct zoden aan de dijk.

Maar goed, jij hebt dus nog mogen retourneren ondanks dat je de kaarten al gebruikt had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
De prime heb ik gehouden en de giby heb ik teruggestuurd vanwege al die leaking putty posts op reddit oa.

Giby kwam van NBB, zijn ze niet zo moeilijk naar mijn idee. Ik pak wel alles zo uit dat het nog als nieuw terugkan ja (dus voorzichtig met de stickers etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:17
FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 11:03:
Ik heb een inno3d 5070ti gekocht, maar ik twijfel wel of deze temperaturen normaal zijn. Ik heb een Montech xr kast, dus niet de beste airflow ter wereld, maar in een rondje of 2 steel nomad wordt de kaart tussen de 75-80 graden. Dat vind ik toch wel fors. Iemand anders ervaringen met de inno3d kaarten?
Per ongeluk enter gedrukt blijkbaar.. wou zeggen dat ik de 5080 van Inno3D X3 heb en dat als hij tegen de 100% power gaat, zoals bij steed Nomad, deze ook snel dat soort temperaturen bereikt.

In game valt het erg mee. Wel heb ik bij sommige zware stukjes in Assassins creed shadows dat de power usage ineens naar 100% gaat en de fan dan ook meegaat naar haast 100% en temp naar 78. Dat is wel wat vervelend (geluid dan).

Koeler is niet overbemeten, maar over het algemeen prima. Dit is wel met + 350 core overclock trouwens.

[ Voor 39% gewijzigd door anathema op 27-05-2025 20:08 . Reden: typo ]

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
junneh schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:58:
De prime heb ik gehouden en de giby heb ik teruggestuurd vanwege al die leaking putty posts op reddit oa.

Giby kwam van NBB, zijn ze niet zo moeilijk naar mijn idee. Ik pak wel alles zo uit dat het nog als nieuw terugkan ja (dus voorzichtig met de stickers etc)
Dus ook nog het plastic op de heatsink laten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• junneh
FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Dus ook nog het plastic op de heatsink laten zitten?
Zit er niet op bij Giby. Enkel 3 stickers op de antistatische zak die afgeven/niet meer plakken als je te lomp bent ;)

[ Voor 18% gewijzigd door junneh op 27-05-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
anathema schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:00:
[...]

Per ongeluk enter gedrukt blijkbaar.. wou zeggen dat ik de 5080 van Inno3D X3 heb en dat als hij tegen de 100% power gaat, zoals bij steed Nomad, deze ook snel dat soort temperaturen bereikt.

In game valt het erg mee. Wel heb ik bij sommige zware stukjes in Assassins creed shadows dat de power usage ineens naar 100% gaat en de fan dan ook meegaat naar haast 100% en temp naar 78. Dat is wel wat vervelend (geluid dan).

Koeler is niet overbemeten, maar over het algemeen prima. Dit is wel met + 350 core overclock trouwens.
Hmmmm oke, maar goed een 5080 gebruikt natuurlijk ook (fors) meer power. Wat voor kast heb jij?

Ik twijfel dus of ik het risico neem om het te retourneren en een iets luxer model te nemen, omdat ze dan eventueel moeilijk kunnen doen.

Het scheelt bij mij wel met of zonder side panel. Ook dan wordt hij warm (75 graden) in steel nomad maar wel tegen een lagere rpm (68-72 procent) volle 300 watt load.

[ Voor 7% gewijzigd door FrankoNL op 27-05-2025 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:17
FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Hmmmm oke, maar goed een 5080 gebruikt natuurlijk ook (fors) meer power. Wat voor kast heb jij?

Ik twijfel dus of ik het risico neem om het te retourneren en een iets luxer model te nemen, omdat ze dan eventueel moeilijk kunnen doen.

Het scheelt bij mij wel met of zonder side panel. Ook dan wordt hij warm (75 graden) in steel nomad maar wel tegen een lagere rpm (68-72 procent) volle 300 watt load.
Fractal Define S, met 2 x 140 mm front en 2 x rear. Koelt vrij goed volgens mij. Maar die hoge temperaturen zijn wel bij 350 watt power. Games zijn meestal onder 300 watt en dan is het rond 72 en idd zo' 60-70% fan speed.

Goed genoeg voor mij, maar game ook met koptelefoon dus af en toe wat luider vind ik niet zo erg.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:55
Misschien kan het handig zijn om in verband met de discussie over die te warme Inno3D kaart ook eventjes dat bedrijf hier erbij te halen: @INNO3D . zij zijn ook op dit forum actief en kunnen adviseren.

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
nzall schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:03:
Misschien kan het handig zijn om in verband met de discussie over die te warme Inno3D kaart ook eventjes dat bedrijf hier erbij te halen: @INNO3D . zij zijn ook op dit forum actief en kunnen adviseren.
Altijd aanwezig:)
FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:26:
[...]

Ik heb net even onze test kaart uit de kast gepakt en aangezet met furmark 300W wel op een open test bench, 70graden bij 60% fanspeed,

Het kan inderdaad zijn dat je kast intern goed warm is en dit is makkelijk te testen door wat fans toe te voegen aan de kast,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
INNO3D schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:17:
[...]

Altijd aanwezig:)
[...]

Ik heb net even onze test kaart uit de kast gepakt en aangezet met furmark 300W wel op een open test bench, 70graden bij 60% fanspeed,

Het kan inderdaad zijn dat je kast intern goed warm is en dit is makkelijk te testen door wat fans toe te voegen aan de kast,
Dank je! Ik zal vanavond nog eens testen met wat extra fans geïnstalleerd, heb er toevallig nog wat liggen.

Het gaat hier overigens om het x3 OC model, dus ik weet niet of dat nog relevant is in vergelijking met de reguliere x3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
FrankoNL schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:45:
[...]

Dank je! Ik zal vanavond nog eens testen met wat extra fans geïnstalleerd, heb er toevallig nog wat liggen.

Het gaat hier overigens om het x3 OC model, dus ik weet niet of dat nog relevant is in vergelijking met de reguliere x3
Alleen een kleine clockspeed increase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-10 13:39
Hoi Medetweakers,

Ik wil een 5080 halen maar twijfel tussen de uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF 16G en uitvoering: INNO3D GeForce RTX 5080 X3 GAMING OC. Wie heeft ervaringen met een van deze kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
  • Laatst online: 05-10 20:52
TheProst schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:10:
Hoi Medetweakers,

Ik wil een 5080 halen maar twijfel tussen de uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF 16G en uitvoering: INNO3D GeForce RTX 5080 X3 GAMING OC. Wie heeft ervaringen met een van deze kaarten?
Ik heb zelf een uitvoering: MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS, helemaal in het begin kunnen bemachtigen, toen was er nog niet echt veel keus / voorraad. Echter wel een hele stille kaart en verrassend goed te undervolten / overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProst
Step-han schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:52:
[...]

Ik heb zelf een uitvoering: MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS, helemaal in het begin kunnen bemachtigen, toen was er nog niet echt veel keus / voorraad. Echter wel een hele stille kaart en verrassend goed te undervolten / overclocken.
Oke, wat zijn een beetje de FPS die jij haald op 1440p en welke temps? misschien dat ik dan voor de zelfde kaart ga, als ik niks over de ino en gigabyte kan vinden.

Mijn 2060 super begin echt heel hard Coil whine te geven sinds 4 dagen. Dus die mag wel de kast in eigenlijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
  • Laatst online: 05-10 20:52
TheProst schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:55:
[...]

Oke, wat zijn een beetje de FPS die jij haald op 1440p en welke temps? misschien dat ik dan voor de zelfde kaart ga, als ik niks over de ino en gigabyte kan vinden.

Mijn 2060 super begin echt heel hard Coil whine te geven sinds 4 dagen. Dus die mag wel de kast in eigenlijk/
Volgens mij zijn alle kaarten wel prima, hier nog een uitgebreide review op Tweakers: review: RTX 5080's van Nvidia, ASUS, INNO3D, MSI en Gigabyte - update

Mijn GPU komt niet boven de 60 graden uit, maar ik draai wel undervolt / overclock.

FPS kun je weinig van zeggen, is in elk spel anders. Maar met elke 5080 haal je ruime FPS in vrijwel alle spellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Step-han op 28-05-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nzall
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14:55
TheProst schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:55:
[...]

Het rotte is dat er momenteel bijna meer verschil is tussen individuele kaarten van hetzelfde model dan tussen 2 kaarten van verschillende modellen. Het kan goed zijn dat als jij hetzelfde model kaart koopt als iemand anders er toch een merkbaar verschil is van temps of geluid, of zelfs qua performance, puur vanwege onvermijdelijke schommelingen in buildkwaliteit. En ja, je kunt wel trendlijnen trekken voor bepaalde modellen, maar die gaan bijna altijd in zekere mate overlappen. En je weet pas of je kaart goed werkt als je die begint te gebruiken...

9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProst
Step-han schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:02:
[...]

Volgens mij zijn alle kaarten wel prima, hier nog een uitgebreide review op Tweakers: review: RTX 5080's van Nvidia, ASUS, INNO3D, MSI en Gigabyte - update

Mijn GPU komt niet boven de 60 graden uit, maar ik draai wel undervolt / overclock.

FPS kun je weinig van zeggen, is in elk spel anders. Maar met elke 5080 haal je ruime FPS in vrijwel alle spellen.
Ja, ja, maar ze hebben niet de door mij genoemde kaarten in die test zitten. Zie nu wel dat de Gigabyte gaming lijkt op de windforce maar dan met RGB. De INO3D ziet er wel echt anders uit.

Welke undervolt/ overklock heb je gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProst
nzall schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:35:
[...]

Het rotte is dat er momenteel bijna meer verschil is tussen individuele kaarten van hetzelfde model dan tussen 2 kaarten van verschillende modellen. Het kan goed zijn dat als jij hetzelfde model kaart koopt als iemand anders er toch een merkbaar verschil is van temps of geluid, of zelfs qua performance, puur vanwege onvermijdelijke schommelingen in buildkwaliteit. En ja, je kunt wel trendlijnen trekken voor bepaalde modellen, maar die gaan bijna altijd in zekere mate overlappen. En je weet pas of je kaart goed werkt als je die begint te gebruiken...
Dan zou je dus bijna meer naar looks kunnen kijken om te bepalen welke je neemt. Want de 2 kaarten waar ik tussen twijfel zijn bijna zelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
TheProst schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:59:
[...]

Ja, ja, maar ze hebben niet de door mij genoemde kaarten in die test zitten. Zie nu wel dat de Gigabyte gaming lijkt op de windforce maar dan met RGB. De INO3D ziet er wel echt anders uit.

Welke undervolt/ overklock heb je gedaan?
Windforce is absoluut niet gelijk aan Gaming OC.

Gaming OC is echt een unit met grote vapour chamber koeler. Windforce vrij basis modelletje. Op het oog misschien, verder niet echt ;).

De Gaming OC koelt als een malle maar de constructie is imo maar net aan (niet echt support voor de koeler dmv frame oid, alleen de pcb en gebogen backplate houden het zootje bij elkaar).

Geef je toch al meer geld uit aan een gaming oc ga imo voor TUF. Betere PCB layout, meer powerstages, backplate pads etc. Allemaal net een stukje beter.

Tussen de windforce en Inno3d is de windforce beter. Mits het niet om de Inno3d gaming x3 oc gaat (alleen de gaming). Die is weer beter dan de windforce (vap chamber koeler)

[ Voor 8% gewijzigd door junneh op 28-05-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProst
junneh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:41:
[...]

Gaming OC is echt een unit met grote vapour chamber koeler. Windforce vrij basis modelletje. Op het oog misschien, verder niet echt ;).

De Gaming OC koelt als een malle maar de constructie is imo maar net aan (niet echt support voor de koeler dmv frame oid, alleen de pcb en gebogen backplate houden het zootje bij elkaar).

Geef je toch al meer geld uit aan een gaming oc ga imo voor TUF. Betere PCB layout, meer powerstages, backplate pads etc. Allemaal net een stukje beter.

Tussen de windforce en Inno3d is de windforce beter. Mits het niet om de Inno3d gaming x3 oc gaat (alleen de gaming). Die is weer beter dan de windforce (vap chamber koeler)
Ow oke, goed om te weten.

Ik zit tussen de windforce en de INNO3D X3 gaming OC te denken. Maar wat ik dus nu hoor is de INNO3D een betere keuze.

Reden voor deze keuze. Zijn enige 2 onder 1200 euro en die in mijn case passen. mijn case heeft maar ruimte voor 330mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-10 23:36
junneh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 14:41:
[...]

De windforce heeft ook een vapour chamber, alleen is inderdaad de koeler minder dik vanwege de 2.5slot "SFF" formfactor vs de 4 slot van de gaming oc.

Volgens mij is de inno3d gaming oc redelijk gelijk aan de windforce kwa koeling prestaties, ze zijn allebei 2.5 slot kaarten

Wat de inno3d x3 met zich meeheeft is dat het een echte 2 slot kaart is en dus beter past in kleine formfactors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• junneh
Brozef schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:30:
[...]

De windforce heeft ook een vapour chamber, alleen is inderdaad de koeler minder dik vanwege de 2.5slot "SFF" formfactor vs de 4 slot van de gaming oc.

Volgens mij is de inno3d gaming oc redelijk gelijk aan de windforce kwa koeling prestaties, ze zijn allebei 2.5 slot kaarten

Wat de inno3d x3 met zich meeheeft is dat het een echte 2 slot kaart is en dus beter past in kleine formfactors
Foutje bedankt :D. Meer met Ti's bezig geweest en daar hebben ze bij de meeste msrp modelletjes de vapour chamber maar geschrapt.

Wattages zijn ongeveer hetzelfde als op TI denk ik? (undervolt ~ 3000 mhz). Dan voldoet zon msrp windforce 5080 prima denk ik. Tenzij je echt die laatste 100 mhz wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProst
junneh schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:47:
[...]

Foutje bedankt :D. Meer met Ti's bezig geweest en daar hebben ze bij de meeste msrp modelletjes de vapour chamber maar geschrapt.

Wattages zijn ongeveer hetzelfde als op TI denk ik? (undervolt ~ 3000 mhz). Dan voldoet zon msrp windforce 5080 prima denk ik. Tenzij je echt die laatste 100 mhz wil
Was het niet dat dat alleen de gaming variant van INNO3D een vapor chamber had? Edit: Ik zie niks over vapor chamber bij de normale X3 en wel bij de gaming. De normale is ook echt 2 slots breed (https://inno3d.com/product/inno3d-geforce-rtx-5080-x3) Ik zie bij INNO3D X3 gaming ook wel overhang. Als ik ook naar kenmerken ga staat er bij afmetingen 3 slots

Oke, dus keuze tussen Windforge en X3 Gaming maakt niks uit.

[ Voor 19% gewijzigd door TheProst op 28-05-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18:55
Ik dacht als ik het doe dan doe ik het goed. En ik wil ook gamen op hete zomer avonden zonder een koptelefoon. Dus voor een MSI 5080 Suprim gegaan.

Veel te duur natuurlijk maar ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
De inno3d 5070ti uiteindelijk ingeruild voor een palit gaming pro .. scheelt fors in temps en geluid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:29

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

INNO3D schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:48:
[...]

Alleen een kleine clockspeed increase.
Hmmmm, beetje jammer dat we hier op tweakers het verschil tussen jullie eigen producten moeten uit gaan leggen.

The main difference between the INNO3D RTX 5080 X3 and X3 OC lies in their cooling solutions. The X3 OC features a vapor chamber cooling system, while the standard X3 uses a 40mm thick cooler without a vapor chamber. The X3 OC is also thicker (50mm) and has a center fan that spins in the opposite direction to reduce turbulence noise, unlike the standard X3

Iets meer als alleen een clockspeed bump.

Verkeerde type in mijn hoofd.

[ Voor 6% gewijzigd door TTommie op 29-05-2025 00:13 ]

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
TTommie schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 00:09:
[...]

Hmmmm, beetje jammer dat we hier op tweakers het verschil tussen jullie eigen producten moeten uit gaan leggen.

The main difference between the INNO3D RTX 5080 X3 and X3 OC lies in their cooling solutions. The X3 OC features a vapor chamber cooling system, while the standard X3 uses a 40mm thick cooler without a vapor chamber. The X3 OC is also thicker (50mm) and has a center fan that spins in the opposite direction to reduce turbulence noise, unlike the standard X3
ging over de 5070 ti en niet de 5080 ..... Nu sta je een beetje voor paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:29

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

FrankoNL schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 00:10:
[...]

ging over de 5070 ti en niet de 5080 ..... Nu sta je een beetje voor paal.
Slaap er net zo lekker van…., maar als je gelijk hebt, heb je gelijk.

Ik pas hem aan. Was onder de indruk dat het over de 5080 ging.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
FrankoNL schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 18:10:
[...]

Ik heb een Corsair high airflow kast met 10 fans op max speed. 6 fans in en 4 fans out.
Mijn Asus 5090 OC is op hoge belasting zo een 60 graden heb op de CPU zo een Noctua toren zitten met 2 fans.
Airflow in je kast is zo belangrijk maat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Het recent maar eens de .dat file voor MSI AB maar eens "geinstalleerd" zodat de Asus ROG Astral RTX 5090 OC ook naar +3000 op VRAM kan i.p.v. +2000.

Link:Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kCDp06z.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OU5tUM9.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UyCmXwn.png

En zoals hier te zien doet hij dat netjes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rphlF6V.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bMN2iuU.png

Link:Standaard zijn het 28Gbps modules, op +2000 lopen ze op 32Gbps en met +3000 op 34Gbps, meer zit er niet in zonder een XOC bios die wel +4000 toelaat.

De RTX 5090 bevat 28Gbps rated modules zoals hier te zien:De RTX 5080 heeft dan weer de 32Gbps modules maar zijn standaard op 30Gbps geklokt dus zelfs al zou je daar een overklok toepassen om 32Gbps te halen dan draai je nog steeds binnen officiele specs.Met +3000 erop lopen ze op 17000Mhz i.p.v. 14000Mhz en dus 4Gbps sneller dan een fabrieks-af 5080, en het blijkt goed te werken, temperaturen blijven laag, de performance blijft omhoog schalen en geen artifacting, wel zie je een stroomverbruk toename van pakweg ~10W.

De toename in framerate ligt ook een beetje aan het bereik van de huidige framerate, tussen de 60-100 fps kan het zomaar 2-5 fps zijn, boven de 400 kan het zomaar eens 20 fps schelen, die impact heb ik ook met Multi-Frame-Generation waargenomen.

Zonder VRAM overklok was mijn 3DMark Solar Bay score het onderstaande, daarbij liep deze op 0.995mv 3247Mhz +447 terwijl t/m 0.990mv deze op +440 was gezet om het stabiel te houden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0LWel9b.png

Nu recent met de VRAM overklok het volgende, 0.990mv 3232Mhz +452 +2000Mhz VRAM:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qzIkyuF.png

Daarna met +3000 op het VRAM getest met de bovengenoemde instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/edIGs81.png

Zoals te zien schalen de scores nog steeds omhoog met een dergelijk hoge VRAM overklok, het is momenteel goed voor plek #15 in de wereldranglijst en #1 met de 13900K / RTX 5090 combinatie, hierbij draait de 13900K enkel op een undervolt met 128GB DDR5-5400 XMP CL40 RAM.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uEl1uSR.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mm3Nred.png

De videokaart draait trouwens gewoon met zijn standaard lucht-koeler, Wireview Pro ertussen op H+ 12VHPWR 600W Type 4 Gen 4 Corsair kabel naar 2x8-PINs en de bijna 11 jaar oude Corsair AX1200i voeding.

Ook in DOOM: The Dark Ages is duidelijk schaling te zien voor het VRAM, en eigenlijk vrijwel alle games waarbij de videokaart vol benut wordt, ondanks dat de extra VRAM snelheid wel de core-snelheid iets beperkt maar ondanks dat toch hoger blijft presteren op dezelfde undervolt OC instellingen.

De instellingen:
  • 1440P
  • DLAA Transformer Preset K
  • Ultra Nightmare
  • 4096 texture pool
  • Max FOV
3232Mhz +287 1.060mv & stock VRAM:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v43LFTk.jpeg

3232Mhz +287 1.060mv & +3000 VRAM:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7PiPj3Y.jpeg

Worden de framerates veel hoger dan wordt de impact van deze verschillen wel hoger.
Hieronder dezelfde instellingen voor het spel maar dan met 4x Multi-Frame-Gen:

Fabrieks-OC instellingen, 2955Mhz 1.060mv:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a7sdqX3.png

3232Mhz +287 1.060mv & stock VRAM:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2XJqlO2.png

3232Mhz +287 1.060mv & +3000 VRAM:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IGNOR6f.png

Heb het hierna ook eens met een undervolt geprobeerd zonder MFG die dicht op de stock OC zit.
De videokaart loopt dan op 2865Mhz +900 0.895mv:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ubiexjo.png

Fabrieks-OC instellingen, 2955Mhz 1.060mv:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nRBT7uo.jpeg

2865Mhz +900 0.895mv & +3000 VRAM:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aUEkYS4.jpeg

Hier wordt ongeveer gewoon 90W minder verbruikt terwijl de framerate hoger is dan met de standaard OC instellingen.

Heb het hierna ook eens met een downclock geprobeerd zonder MFG.
De videokaart loopt dan op 1965Mhz +690 0.845mv & +3000 VRAM:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AbTmeFu.png

Stock VRAM:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LHof9ZQ.jpeg

+3000 VRAM:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UfKuE1q.jpeg

Nu Black Myth: Wukong, 3232Mhz zonder en met +3000 VRAM.
Hierbij is het CNN model Preset F met DLAA gebruikt.

1440P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZF3dW7S.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xVpOm54.png

4320P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o7BVrCl.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qUJjPbz.jpeg

Monster Hunter Wilds, 3232Mhz zonder en met +3000 VRAM, alles max met DLAA en RT:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VqYCs62.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sKIHrNk.png

Sniper Elite 5 op 1440P met 200% renderscale (5K), maar dan Stock / 3232Mhz / 3232Mhz +2000 VRAM (3000 niet getest)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QxTLJFk.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1RbFuu6.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qIsgCev.jpeg

Update: Toch nog even +3000 getest (laatste screenshot) hieronder

Stock
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mplu3lp.jpeg
3232Mhz
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SMGiRyk.jpeg
3232Mhz +2000
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4vgChd3.jpeg
3232Mhz +3000
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hW1fXx1.jpeg

Assassins Creed Oddysey op 1440P met 200% renderscale (5K).
Stock / 3232Mhz / 3232Mhz +2000 VRAM (3000 niet getest)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qS8L7zb.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/02SECbp.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XxCEUrv.png

Update: Toch nog even +3000 getest (laatste screenshot) hieronder

Stock
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7myieqc.jpeg
3232Mhz
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VdtA7KR.jpeg
3232Mhz +2000
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2lTE4Ha.jpeg
3232Mhz +3000
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yYFOQKQ.jpeg

Al met al lekkere winsten en tot dusver stabiel. *O*

Overigens is DOOM: The Dark Ages heerlijk met zijn IdTech 8 engine, het schaalt heerlijk op de CPU zonder dat ik GPU-verbruik ga mislopen, de secties waarbij heel veel AI NPCs (ook idle) nabij zijn dan schiet het verbruik omhoog, normaliter is het anders maar de helft o.i.d.

Hierbij laat de i9 13900K zijn spierballen wel merken. :)
De GPU grafiek van System Informer is overigens niet altijd correct, waarom weet ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/haZuNcp.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/prNBoPU.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zDdMCsf.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oh6d9HL.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-05-2025 16:24 ]

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Modbreak:Indrukwekkende post - maar misschien iets *te* indrukwekkend :o

Als je veel / grote en zeker veel grote pics wilt posten, graag thumbnails gebruiken om het een beetje overzichtelijk te houden :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:30
Jezus dacht dat ik een virus had ofzo 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProst
Toch nog even op terug komen want naast de uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF 16G en de uitvoering: INNO3D GeForce RTX 5080 X3 GAMING OC begin ik te twijfelen om misschien de uitvoering: Zotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID CORE OC. Iemand met een van de ze kaarten ervaringen? Qua FPS zullen ze het elfde ongeveer zijn maar wat doen ze qua temps en geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Nu online

MazeWing

The plot thickens...

Over het algemeen zitten Zotac kaarten aan de bovenkant qua geluid en temperaturen. Ze hebben regelmatig enorme koelers maar als je dan kijkt naar het geluid en temperatuur dan zou je echt beter verwachten.

Als ik kijk naar je 3 kaarten zullen ze allemaal rond hetzelfde presteren. De gigabyte omdat ie vooral kleiner is en dus minder grote koeling tot zijn beschikking heeft en de overige 2 hebben gewoon simpelweg niet zo’n goede koeling. Maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn hoor. Daarnaast is geluid behoorlijk objectief. Wat de ene persoon lawaaiig vindt is voor de andere “fluisterstil”.

Ikzelf heb een behoorlijk stille pc die praktisch onder de 20 dBA zit. Daarom is voor mij een kwart van 30 dBA al extreem luidruchtig. Maar misschien nog belangrijker dan geluid is het soort geluid. Liever een wat harder monotoon geluid dan een geluid wat de hele tijd in frequentie verandert…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
TheProst schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:04:
Toch nog even op terug komen want naast de uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5080 WINDFORCE OC SFF 16G en de uitvoering: INNO3D GeForce RTX 5080 X3 GAMING OC begin ik te twijfelen om misschien de uitvoering: Zotac Gaming GeForce RTX 5080 SOLID CORE OC. Iemand met een van de ze kaarten ervaringen? Qua FPS zullen ze het elfde ongeveer zijn maar wat doen ze qua temps en geluid?
Ik heb een soort van ervaring met alle 3 de merken, heb de 5080 windforce gehad en ik verwacht dat die het stilst zou zijn van deze 3 kaarten. Ik heb nu een 5090 inno3d x3 en die is duidelijk luider en heeft een koeling die heel erg lijkt op de 5080 inno3d gaming OC. heb ook een tijdje de 5080 zotac solid OC geprobeerd en die heeft een grotere koeling dan de solid core. en was ook luider dan de windforce. Ik verwacht dat de solid core ongeveer hetzelfde zal zijn als de inno3d x3 5080 die ook 2 slots is.

Temperaturen zijn voor alle kaarten prima en zou ik mij geen zorgen over maken alle koelers zijn goed maar de inno en zotac zullen denk ik luider zijn dan de windforce.

Maar als ik zo kijk dan is de solid core 1117 en de windforce nu 1230. voor dat prijs verschil zou ik het geluid verschil voor lief nemen vooral omdat het geen giga verschillen zijn. Maar ik ben iemand die ook echt niet snel last heeft van geluid dus neem het met een korrel zout, denk dat er hier mensen zijn die de solid core echt te luid zullen vinden

[ Voor 7% gewijzigd door Brozef op 30-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProst
Brozef schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 11:06:
[...]

Ik heb een soort van ervaring met alle 3 de merken, heb de 5080 windforce gehad en ik verwacht dat die het stilst zou zijn van deze 3 kaarten. Ik heb nu een 5090 inno3d x3 en die is duidelijk luider en heeft een koeling die heel erg lijkt op de 5080 inno3d gaming OC. heb ook een tijdje de 5080 zotac solid OC geprobeerd en die heeft een grotere koeling dan de solid core. en was ook luider dan de windforce. Ik verwacht dat de solid core ongeveer hetzelfde zal zijn als de inno3d x3 5080 die ook 2 slots is.

Temperaturen zijn voor alle kaarten prima en zou ik mij geen zorgen over maken alle koelers zijn goed maar de inno en zotac zullen denk ik luider zijn dan de windforce.

Maar als ik zo kijk dan is de solid core 1117 en de windforce nu 1230. voor dat prijs verschil zou ik het geluid verschil voor lief nemen vooral omdat het geen giga verschillen zijn. Maar ik ben iemand die ook echt niet snel last heeft van geluid dus neem het met een korrel zout, denk dat er hier mensen zijn die de solid core echt te luid zullen vinden
Heel erg bedankt _/-\o_ . Als perf en temps van de kaarten het zelfde zullen zijn. Dan zou ik naar het geluid kijken ivm prijs verschil er bijna niet in zit. Dan wordt het dus die Windforce want ik kijk naar de OC modellen. De OC van Zotac zit op 1229

@MazeWing Oke, ik heb denk ik mijn keuze gemaakt. Zie hier boven. bedankt voor je reactie :)

[ Voor 5% gewijzigd door TheProst op 30-05-2025 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angelol
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 00:07
Iemand een average temperatuur beschikbaar van een 5090 FE horizontaal gemount met een 0,875 undervolt en met voorkeur +1000 op memory maar hoeft niet perse.

Heb een verticale mount en vraag mij af of daar veel verschil in zit. Met een steel nomad stress test eindigde ik rond de 83c en een iets lagere average. Tijdens gamen kom ik met de huidige temperaturen en alles op max zonder upscaling niet boven de 70c op 3440x1440, dit is natuurlijk prima maar ben toch benieuwd of de verticale mount een verschil maakt. In cyberpunk haal ik dan niet de refresh van mijn monitor en zit gpu op 100%.

Lastig een foto te maken met reflecterend tempered glass dus zo maar even zonder paneel. 3 fans links en 3 fans op radiator intake. 2 fans bovenin de kast en 2 achter de mobo out dus het is wel allemaal optimaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSpMimR6LU6IymLE_MVcaMP8ncM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ej4Q2cgucF6vCafMOp72hkLC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Angelol op 30-05-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
Nou ik heb met mijn 5080 Cyberpunk maar weer eens afgestoft. De manier waarop op karakters zich bewegen is inmiddels verouderd maar path tracing is schitterend!

Ben benieuwd of GTA6 dit gaat overtreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Help! Heb sinds paar dagen een groot issue met m'n PC. Waar hij altijd retestabiel liep, heb ik nu regelmatig tijdens iRacing een complete crash. Enkel de game crashed en gaat terug naar desktop. Eventviewer geeft dan de melding:

code:
1
The description for Event ID 153 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

Ik heb al een rollback gedaan naar 572.83 drivers van NVIDIA. Dit leek het probleem op te lossen, gisteren de hele dag stabiel gedraaid. Maar zojuist wederom een harde crash.

Wat is de beste manier om m'n PC even flink aan de tand te voelen met een stresstest om te kijken waar het "misgaat" qua stabiliteit?

In de BIOS is het volgende aangepast.

- EXPO I
- PBO +200 / -20

Via MSI Afterburner een kleine undervolt (2827MHz op 890mV)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gdrakht_3p3Mtq0icWr7h4fb5gM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aPKLmC5pH4FAb3KMtBKWWTwm.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Rivanov op 01-06-2025 14:53 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
Rivanov schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:30:
Help! Heb sinds paar dagen een groot issue met m'n PC. Waar hij altijd retestabiel liep, heb ik nu regelmatig tijdens iRacing een complete crash. Enkel de game crashed en gaat terug naar desktop. Eventviewer geeft dan de melding:

code:
1
The description for Event ID 153 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

Ik heb al een rollback gedaan naar 572.83 drivers van NVIDIA. Dit leek het probleem op te lossen, gisteren de hele dag stabiel gedraaid. Maar zojuist wederom een harde crash.

Wat is de beste manier om m'n PC even flink aan de tand te voelen met een stresstest om te kijken waar het "misgaat" qua stabiliteit?

- EXPO I
- PBO +200 / -20

[Afbeelding]
Die code 153 krijg je eigenlijk altijd als de driver crashed/reset en dan ja dan zal alles crashen wat hardware acceleratie van de GPU nodig heeft, in fullscreen modus heb ik dergelijke dingen niet meegemaakt maar in borderless windowed en dan alt tabben dan wel tussen schermen wisselen met de cursor kan wel eens dit veroorzaken, of zelfs simpelweg scrollen op een pagina in de browser.

Het kan ook zijn dat de undervolt niet stabiel genoeg is maar ik heb toch deels het vermoeden dat er nog wat ''blackscreen bugs'' rondwaren in de drivers. Voor sommigen is volgens mij de remedie om op PCI-E 4.0 te blijven maar er gaan ook theorieën rond over multi-monitor waarbij je hoofscherm niet als #1 is aangemerkt door te drivers en wellicht het wisselen van de connectors enig sinds kan helpen.

Over path-tracing gesproken, heb een beetje lopen spelen hiermee op Portal 2 met een RTX Remix Compatibility mod en een PBR texture pack en daarvan een korte gameplay video van gemaakt:

De path-tracing hierin is zo zwaar met 1440P en DLAA dat 4x multi-frame-generation nodig is zelfs met een dikke overklok op de RTX 5090 om het speelbaar te houden, maar het ziet er wel gelikt uit, zonder framegen zit je eerder naar 30fps te kijken. :+
Je kan uiteraard wel voor DLSS Balanced of Quality o.i.d. kiezen dan is het een stuk beter te behappen.

Dus nee een RTX 5090 is zeker geen overkill als je dit soort dingen wilt spelen en niet eens op 4K. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:14
CriticalHit_NL schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Over path-tracing gesproken, heb een beetje lopen spelen hiermee op Portal 2 met een RTX Remix Compatibility mod en een PBR texture pack en daarvan een korte gameplay video van gemaakt:

[YouTube: Portal 2 RTX Remix Compatibility Mod + Skurtyy's PBR - i9 13900K 128GB RTX 5090 Astral - Gameplay]

De path-tracing hierin is zo zwaar met 1440P en DLAA dat 4x multi-frame-generation nodig is zelfs met een dikke overklok op de RTX 5090 om het speelbaar te houden, maar het ziet er wel gelikt uit, zonder framegen zit je eerder naar 30fps te kijken. :+
Je kan uiteraard wel voor DLSS Balanced of Quality o.i.d. kiezen dan is het een stuk beter te behappen.

Dus nee een RTX 5090 is zeker geen overkill als je dit soort dingen wilt spelen en niet eens op 4K. _O-
Dat lijkt me dan ook een nogal niet-geoptimaliseerde situatie met een oude game waar men pathtracing ingestopt heeft.. Het ziet er ok uit, maar de graphics rechtvaardigen niet de zeer matige prestaties imho.. Al blijft pathtracing wel gewoon nog steeds een zeer zwaar iets om te draaien voor de huidige GPU's.. Het is nog steeds meer een techniek voor de toekomst.. Ik draai met met RTX 5070Ti een game als Cyberpunk 2077 nu ook met pathtracing aan op 3840x1600 met DLSS4 op balanced of zelfs performance met +/- 60 fps.. Met multi-framegeneration kan je dat dan vervolgens verhogen naar tot wel 200+fps met 4x MFG, maar ik draai het op hooguit 3x omdat mijn monitor "maar" tot 160Hz gaat.. Allemaal zaken die met mijn vorige RTX 3080 10GB onmogelijk waren, wat dat betreft is MFG echt wel een mooie nieuwe feature om te hebben met de nieuwe Nvidia videokaarten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
CriticalHit_NL schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:44:
[...]

Die code 153 krijg je eigenlijk altijd als de driver crashed/reset en dan ja dan zal alles crashen wat hardware acceleratie van de GPU nodig heeft, in fullscreen modus heb ik dergelijke dingen niet meegemaakt maar in borderless windowed en dan alt tabben dan wel tussen schermen wisselen met de cursor kan wel eens dit veroorzaken, of zelfs simpelweg scrollen op een pagina in de browser.

Het kan ook zijn dat de undervolt niet stabiel genoeg is maar ik heb toch deels het vermoeden dat er nog wat ''blackscreen bugs'' rondwaren in de drivers. Voor sommigen is volgens mij de remedie om op PCI-E 4.0 te blijven maar er gaan ook theorieën rond over multi-monitor waarbij je hoofscherm niet als #1 is aangemerkt door te drivers en wellicht het wisselen van de connectors enig sinds kan helpen.

[YouTube: Portal 2 RTX Remix Compatibility Mod + Skurtyy's PBR - i9 13900K 128GB RTX 5090 Astral - Gameplay]

Het gebeurt inderdaad in Borderless Windowed mode games (iRacing, Assetto Corsa). Heb op m'n simrig 4 monitoren aangesloten via DisplayPort. Daarnaast is er nog een 34" UW via HDMI aangesloten die op m'n desk staat. (die overigens wel uitstaat als ik in m'n simrig zit)

Scherm volgorde:
- Linker monitor simrig: 1
- Center monitor simrig: 2
- Rechter monitor simrig: 3
- 34" UW op m'n bureau: 4
- Upper monitor simrig: 5

Op de upper monitor van m'n simrig staat Edge geopend met de livetiming tijdens de race.

Heb sinds vorige week last van dit issue en het begon mij tevens op te vallen toen ik in iRacing allemaal sparkling pixels zag opploppen. In "normaal" Windows gebruik zag ik dit niet, enkel tijdens iRacing en Assetto Corsa.

Toen ik een downgrade deed van de NVIDIA Drivers loste dit probleem zich op en heb ik gisteren ook een hele dag probleemloos gedraaid. Airco stond toen overigens wel de gehele dag aan op 20 graden, dus het was lekker koel.

Vandaag geen airco aangehad en toen begon dit issue ook weer terug te komen. Dus misschien toch de warmte i.c.m. een undervolt op CPU en GPU? Had namelijk een PBO +200 en All Core Negative 25.

Deze heb ik nu wel teruggezet op All Core Negative 20.. benieuwd of dat iets doet.

Lees zoveel "oplossingen" op Reddit. Sommige geven ook aan dat je Full Access Permissions op die nvlddmkm.sys file moet geven. Andere hebben het opgelost met andere kabels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brozef
Rivanov schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:30:

code:
1

- EXPO I
- PBO +200 / -20

[Afbeelding]
Om undervolt en pbo/negative offset settings uit te sluiten zou ik even alles stock runnen, als het dan allemaal stabiel blijft weet je in iedergeval dat het ergens daarin zit ik zou daarna pas verder gaan zoeken.

Voor stress testing van de GPU speel ik gewoon mijn games en zodra ik crashes krijg gooi ik stock settings erop en als het dan nog crasht weet ik dat het in iedergeval niet aan mijn undervolt ligt maar game/driver.

Voor de CPU heb ik heb wel is een negative offset gehad die dan door OCCT/y-cruncher de hele dag kan zonder problemen maar zodra ik de AIDA64 stability test doe krijg ik binnen 30 minuten stabiliteit fouten. Dus ik gebruik die als eerste nu om te kijken of mijn negative offset een beetje oke is en dan ga ik verder testen met dus OCCT en y-cruncher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Kom deze comment zojuist tegen op Reddit.
Zou er ook wel eens mee te maken kunnen hebben? Heb met 2827Mhz volgens mij de maximale coreclock ingesteld in m'n undervolt. Misschien die toch iets lager zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo7mwfoozYgjNCDFj4McG7IzAA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4idNrhYdy2S3d2wpo87FHv5.png?f=fotoalbum_large

Dit betekent dat ik dus i.p.v. 2827Mhz op 890mV .. de curve moet aanpassen naar bijvoorbeeld 2797Mhz op 890mV?

[ Voor 20% gewijzigd door Rivanov op 01-06-2025 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
^
Het beste advies is hierboven al gegeven. Eerst alles weer even stock draaien. Dan weet je iig dat het daar niet aan ligt.

Daarnaast zou ik voor je alles op stock zet eerst ook even in Ryzenmaster kijken wat de PBO settings doen en m.n. PPT, TDC en EDC. Best kans dat Asus die veel te veel ruimte geeft.

[ Voor 42% gewijzigd door Help!!!! op 01-06-2025 16:34 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
Iemand hier ervaring met de stock thermal pads vervangen van een inno3D 5090 x3?

Ik zit hier namelijk over na te denken om de thermals nog verder terug te brengen maar ik vraag mij af of ik hier verschil in ga zien. Het hoeft geen giga verschil te zijn maar als het maar 2c scheelt ofzo dan laat ik het gewoon zoals het nu is.

Mijn thermals zijn eigenlijk dikke prima maar ik vind het leuk om lagere nummers te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
Ik heb mijn GPU op de knieën gekregen met een paar 4k mods in Cyberpunk. "Sixteen gigabyte VRAM is enough for anyone".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Nieuwe hotfixdriver waar bepaalde gamecrashes in opgelost zijn.

https://www.techpowerup.c...576-66-fixes-game-crashes

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb het idee dat de algehele performance ook is verbetert door deze hotfix, Cyberpunk en Clair Obscur lopen een stuk beter. Zo voelt het iig, heb niet naar de fps gekeken :P
Pagina: 1 ... 34 ... 37 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.