Net geupgrade van een luchgekoelde Suprim 4090 naar watergekoelde 5090
Die Lian-Li case is er erg geschikt voor omdat hij twee AIO radiator locaties heeft, dus ondanks stuk duurder het moest toch maar....
Paar dingen die me opvielen:
1. mijn cpu werd te warm, die stond op simpel AI overclocking @6K en was geen probleem
maar merkte nu dat ik fan profiel stukje hoger moest tillen.
deze gpu pushed alles meer en vraagt ook meer van cpu, duidelijk verschil.
las dat met mijn cpu er zelfs sprake was van cpu bottleneck in sommige gevallen.
na 10m gamen werd koelwater cpu 40+ en freezed pc, maar nu dus opgelost met wat meer fan output.
uiteraard snap ik dat preciezer overclocken of met undervolt dit nog minder probleem is.
2. ik zit nog wat te wikken en wegen met airflow.
standaard staat radiator op uitblazen, maar dan krijg ik teveel vacuum in mijn case.
de cpu is gewoon schoorsteen: onder in (en achter in) en boven hogere capaciteit fans out.
wat ik deed bij mijn 4090 (zaten 3 case fans achter) is topfan erachter out en onderste twee erachter in.
dat werkt want allemaal out erachter creerde vaccume in kaart (had 3 out aan voorkant ook) en werd hij te warm.
Dat heb ik nu ook weer gedaan op de 5090 radiator, "overdruk" in case, maar toch die bovenste maar direct warmste air direct out ipv allemaal hitte door de case heenjagen.
toch voelt het wat vreemd 2 in en 1 out op zelfde radiator, levert vast ook ongunstige stromen op
maar het werkt wel en kaart is maar max zo'n 60 tot 70 graden.
3. overclocken ging vrij simpel. heb even +2000 mem en +200 core gedaan.
begreep al dat het wat complexer wordt omdat hij toch altijd core zelf corrigeert op max vermogen.
4. ik heb een 90cm lian-li pcie ricer kabel. zou 4.0 moeten zijn maar gpu-z zegt dat hij op 5.0 loopt.
meevaller?
5. ik vind het wel leuk dat de radiator half buiten hangt.
dat lian-li rekje is idaal, schuif je zo tussen fans en radiator, hang je radiator er zo in en uit.
zit er aan te denken metalen side-panel maar even uit te dremelen zodat hij dicht kan met uitsparing voor radiator. soort van uitsparing luchthappers in de motorkap bij een raceauto.
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B