‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik draai mijn FE zonder overclock of wat dan ook en ervaar geen issues met geluid of te hoge temperaturen. Dat ik niks doe met over of underclocken heeft ook echt te maken met het ontbreken van de juiste kennis. Ben dus echt benieuwd wat voor mensen de doorslag is om dit soort aanpassingen te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Tasminos op 22-02-2025 16:14 ]
Undervolt = stroomverbruik GPU naar beneden brengen (het liefst zonder te veel prestatie verlies te leiden)Tasminos schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:13:
Ik heb m niet helemaal kunnen volgen. Maar wat is ook al weer de reden voor de undervolt?
Ik draai mijn FE zonder overclock of wat dan ook en ervaar geen issues met geluid of te hoge temperaturen. Dat ik niks doe met over of underclocken heeft ook echt te maken met het ontbreken van de juiste kennis. Ben dus echt benieuwd wat voor mensen de doorslag is om dit soort aanpassingen te doen.
En gezien een 5090 wel een windmolen parkje lust (nog niet te spreken over te warme of smeltende connectors)
Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.
Lager stroomverbruik en temperatuur zonder performance verlies.Tasminos schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:13:
Ik heb m niet helemaal kunnen volgen. Maar wat is ook al weer de reden voor de undervolt?
Heb ‘m op 890mV ingesteld en gemiddeld zit verbruik op 280W met een maximum van 350W.
En temperatuur rond de 55-58 graden.
Microsoft Flight Simulator met MFG 3x
:strip_exif()/f/image/FuiqoQxBWJ8K1aZqsMDJqDDP.jpg?f=fotoalbum_large)
iRacing op Bathurst in de regen (framelimit op 161)
:strip_exif()/f/image/y0jH3TMDJA2SPYyuTV5m3fu3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Rivanov op 22-02-2025 17:55 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
/f/image/fBCgs5Pw9hKX8tvA4n9gkwLb.png?f=fotoalbum_medium)
Het enige bijzondere vond ik dat GPU-Z in safe mode 128 / 280 aangaf, maar goed. Moest later trouwens wel even de nieuwste MSI Afterburner installeren.
Diablo 4 getest (Windows 10 22H2, 1440p 180Hz, Z390, 9700K, RTX 2080, dus hele oude generatie mobo/CPU/GPU (nieuwe pc staat in de planning)), geen enkele instelling aangepast (High settings met shadows op medium en ray tracing uit zoals die dus al stond ingesteld). Met de 2080 had ik 'm gelockt op 72 fps en zelfs dan dipte die wel eens eronder. Nu 140 fps tot soms zelfs 200 fps afhankelijk van welk gebied in Diablo. Ik had wel een boost verwacht afgaande op de reviews, maar zo'n groot verschil zeer zeker niet.
Ook het stroomgebruik gecheckt met Afterburner. In het begin van de game was de GPU utilisatie maar 65% en was het verbruik 160 - 180W. Later was de utilisatie toch nog 88% en toen was het verbruik 252W. Maar ben erg blij met de upgrade. Ook geen black screen issues, maar ik gebruik geen sleep mode of hibernate o.i.d. (alleen de Matrix screensaver). Al met al tevreden dus.
Als ik toch wat negatiefs mag zeggen is het dat ik vind dat na installatie alles in Windows wat minder snappy is als je begrijpt wat ik bedoel. Zoals bijvoorbeeld het openen van Windows Settings > System o.i.d., het duurt allemaal nét even wat langer. En als je Diablo 4 opent en hij het character scherm laadt zat er altijd al een kleine hapering in, maar nu duurt dat toch echt langer dan voorheen.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
https://www.reddit.com/r/...8d/rtx_5080_missing_rops/
(user heeft DDU + driver reinstall gedaan).
Niet geheel onlogisch aangezien de 5070TI ook de GB203 die heeft...
Edit; ziet er naar uit dat de eigenaar van de kaart deze naar Steve van Gamers Nexus gaat sturen. Hij is de verschillende varianten van de RTX 5000 kaarten met missende ROPS aan het verzamelen en zal dus wel een video erover maken binnenkort. Ben benieuwd.
Hoe erg nvidia fan je ook mag zijn, deze hele launch is wel echt heel slecht gegaan.
[ Voor 50% gewijzigd door K-Wulf op 23-02-2025 22:29 ]
Download OpenRGB Pipeline (Experimental)
Link naar installer
Zelf zet ik m standaard uit omdat ik een zwart root combi heb in mijn kast. Blijkbaar is het (nog) niet mogelijk om de kleur aan te passen.
[ Voor 18% gewijzigd door Tasminos op 23-02-2025 23:06 ]
In Windowsnzall schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:35:
Klinkt vreemd dat je dat soort haperingen hebt, want in principe zou een GPU daarvoor niet echt een verschil mogen maken. Wat misschien wel mogelijk is is dat die haperingen er daarvoor ook al waren, maar minder opvielen omdat je framerate nu hoger is?
Maar het gehaper in Diablo is weg, hij was waarschijnlijk iets van shaders aan het doen o.i.d. in de achtergrond, dat hebben we ook wel eens na een nieuwe Diablo patch. Na een tijdje was het gehakkel ingame weg en ook het starten van de game gaat weer snel. Alleen straks was Afterburner van slag, want fps ging volgens Afterburner van 200 naar 15 naar 60 naar 5 fps etc zonder ingame problemen, na het 2x (!) sluiten en opnieuw starten van Rivatuner en Afterburner werkte het weer goed.
Als er hier tweakers zijn met te weinig ROPs: ik ben deze zelf ook aan het verzamelen voor een toekomstige video. Spaart jullie waarschijnlijk ook in de verzendkosten, dus als je getroffen bent graag pbK-Wulf schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:20:
En de 5080 kan ook missende ROPs hebben:
Edit; ziet er naar uit dat de eigenaar van de kaart deze naar Steve van Gamers Nexus gaat sturen. Hij is de verschillende varianten van de RTX 5000 kaarten met missende ROPS aan het verzamelen en zal dus wel een video erover maken binnenkort. Ben benieuwd.
Hoe erg nvidia fan je ook mag zijn, deze hele launch is wel echt heel slecht gegaan.
Probeer het volgende eens en kijk of het resultaat geeft bij jou.
- Power Monitoring uitschakelen binnen de OSD van Afterburner. Wanneer dit aanstaat kan het voor stuttering en FPS drops zorgen. Zie o.a. deze video.
:strip_exif()/f/image/JbuEcMGZVNgZWTjHr0bhhfMj.png?f=user_large)
- Unlock Voltage Control uitschakelen. Dit zorgde bij mijn 5090 erovor dat na de undervolt de clockspeed bleef hangen. Uitschakelen van de Unlock Voltage Control verhielp dit.
Wanneer je een ASUS moederbord hebt, dan kan ASUS Aura Sync voor problemen zorgen wanneer de RGB verlichting op Color Cycle staat. Wanneer je dit op Static zet, verhelpt het ook de stuttering.
Stuitte hier afgelopen weekend op in een video. En hierna ben ik op Reddit gaan kijken en dat staat er ook vol mee.
Worth a try.
Over Afterburner OSD gesproken, ik kwam erachter dat de nieuwe kaarten tegenwoordig een 3e fan speed controller hebben en die kun je dus ook monitoren in Afterburner. Alleen hebben ze Fan Speed 3 als OSD optie ónder het CPU gedeelte toegevoegd, dus even omlaag scrollen en daar aanvinken. Helemaal rechts op de volgende screenshot zie je de 3 fan speeds:
:strip_exif()/f/image/aQM43mzbhekGmUPyX6AQc8Z0.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik ga vanmiddag mijn 5080FE even checken...K-Wulf schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:20:
En de 5080 kan ook missende ROPs hebben:

Edit: Mijne heeft er gelukkig 112.
M3P 24'
Die Unlock Voltage Control setting kun je gewoon uitschakelen en toch een undervolt instellen via de Curve. Dat heb ik namelijk ook gedaan met m'n 5090FE.MaTr1x schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:48:
@Rivanov Thanks voor de info, ik ga vanavond die Power Monitoring uitzetten en testen. Voltage control wilde ik nog aanzetten om te undervolten, maar daar wacht ik maar even mee dan. Qua mobo geen Asus, maar MSI. RGB draait bij mij allemaal via iCue.
Over Afterburner OSD gesproken, ik kwam erachter dat de nieuwe kaarten tegenwoordig een 3e fan speed controller hebben en die kun je dus ook monitoren in Afterburner. Alleen hebben ze Fan Speed 3 als OSD optie ónder het CPU gedeelte toegevoegd, dus even omlaag scrollen en daar aanvinken. Helemaal rechts op de volgende screenshot zie je de 3 fan speeds:
[Afbeelding]
Als jij net als Steve een premium bovenop de aanschafprijs ervoor betaalt aan die Tweakers en de verzendkosten zelf betaalt, denk ik dat de meeste Tweakers het graag doen.Orky Rulez schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:01:
[...]
Als er hier tweakers zijn met te weinig ROPs: ik ben deze zelf ook aan het verzamelen voor een toekomstige video. Spaart jullie waarschijnlijk ook in de verzendkosten, dus als je getroffen bent graag pb
Deze launch voelt wel echt als het feit dat Nvidia de game kaarten als extraatje zien naast de AI kaarten. Ze lijken er weinig echte moeite in te hebben gestopt met de nodige problemen.
Vooral de missende ROPs en het niet kunnen loadbalancen van de 12v kabels zijn bijzonder te noemen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Dit is al jaren een onopgelost probleem. Onbegrijpelijk ook.Rivanov schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:30:
@MaTr1x Helaas kan Afterburner voor veel issues zorgen, zoals stuttering en FPS drops.
- Power Monitoring uitschakelen binnen de OSD van Afterburner. Wanneer dit aanstaat kan het voor stuttering en FPS drops zorgen. Zie o.a. deze video.
[YouTube: This Drove Me INSANE! 😵💫 9800X3D Stuttering & FPS DIPS Explained! (MSI Afterburner Power)]
[Afbeelding]
- Unlock Voltage Control uitschakelen. Dit zorgde bij mijn 5090 erovor dat na de undervolt de clockspeed bleef hangen. Uitschakelen van de Unlock Voltage Control verhielp dit.
Wanneer je een ASUS moederbord hebt, dan kan ASUS Aura Sync voor problemen zorgen wanneer de RGB verlichting op Color Cycle staat. Wanneer je dit op Static zet, verhelpt het ook de stuttering.
Stuitte hier afgelopen weekend op in een video. En hierna ben ik op Reddit gaan kijken en dat staat er ook vol mee.
[YouTube: How to Fix a PC that Stutters in Games!]
Worth a try.
Zelfs dacht ik het te hebben uitgezet, power monitoring dus, maar laatst haperde er weer iets, bijna precies elke seconde, en ja hoor: power monitoring in Afterburner stond toch weer aan.
Uitgezet en alles soepel nu.
Goed om te horen dat het in ieder geval bij jou ook werkt.LiMbO83 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:32:
[...]
Dit is al jaren een onopgelost probleem. Onbegrijpelijk ook.
Zelfs dacht ik het te hebben uitgezet, power monitoring dus, maar laatst haperde er weer iets, bijna precies elke seconde, en ja hoor: power monitoring in Afterburner stond toch weer aan.
Uitgezet en alles soepel nu.
Geeft dan mogelijk ook hoop voor anderen die hier last van hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 24-02-2025 14:36 ]
Zeker.Rivanov schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:36:
[...]
Goed om te horen dat het in ieder geval bij jou ook werkt.
Geeft dan mogelijk ook hoop voor anderen die hier last van hebben.
Juist omdat het zo verborgen is, kom je er bijna niet achter.
Vaak googelde ik niet veel meer dan [titel spel] en [stutter], maar dan krijg je natuurlijk duizend oplossingen voor ándere problemen die mensen ook hebben.
Dit was een toevallige vondst voor mij op reddit en boem - opgelost.
[ Voor 21% gewijzigd door Rivanov op 24-02-2025 18:16 ]
Maar is dit dan alleen als je OSD op je games aan hebt staan? Of als je MSI Afterburner in de achtergrond hebt draaien of uberhaupt geinstalleerd hebt staan?Rivanov schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:30:
@MaTr1x Helaas kan Afterburner voor veel issues zorgen, zoals stuttering en FPS drops.
[YouTube: This Drove Me INSANE! 😵💫 9800X3D Stuttering & FPS DIPS Explained! (MSI Afterburner Power)]
[Afbeelding]
[YouTube: How to Fix a PC that Stutters in Games!]
Worth a try.
Als je de sensoren actief hebt. Maar ook wanneer AB in de achtergrond open hebt staan, want die sensoren blijven gewoon meten.Senaxx schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:47:
[...]
Maar is dit dan alleen als je OSD op je games aan hebt staan? Of als je MSI Afterburner in de achtergrond hebt draaien of uberhaupt geinstalleerd hebt staan?
Ik vond het wel leuk om te zien. Het is een goed voorbeeld van een observer effect.Rivanov schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:16:
Aanvulling op m’n post van vanochtend. Deze video is van vandaag.
[YouTube: You're LOSING FPS & Don't Even Know It! DON’T Make This Mistake!]
Maar dit hoeft niet perse te betekenen dat het ook zo op het scherm merkbaar is / getoond wordt.
De meeste meetprogramma's meten de MsBetweenPresents, wat de renderprestatie / gpu pipeline efficientie weergeeft. M.a.w. hoe een GPU presteert. Dit zegt alleen niet veel over hoe evt. stotters en interrupties ervaren worden aan het eind van de keten. Daarvoor is een andere metriek meer bepalend: MsBetweenDisplayChange.
Igor heeft recent een mooi artikel geschreven, waarin duidelijk de verschillen tussen deze twee manieren van FPS meten uiteen wordt gezet: https://www.igorslab.de/e...-variances-in-benchmarks/
Uiteindelijk zal dit ook wel een weg vinden in de reviews, wanneer meetprogramma's zoals CapFrameX, MSI AB het incorporeren. Het effect van MFG (goed) meten, was vermoedelijk ook de aanleiding van dit artikel.
[ Voor 3% gewijzigd door CMT op 24-02-2025 23:25 ]
Vanochtend mijn PC opgestart en weer die fans op 1200rpm terwijl de GPU temp 28 graden is. W T F ?
Net even gekeken op Nvidia fora en daar regent het klachten over de default RPM, blijkbaar is de 30% fanspeed hardcoded in de firmware of GPU.. maar dit kan toch niet? De Ventus OC die ik hiervoor had, had veel kleinere fans maar die hoorde je amper, ook op 1200rpm...
kan wel in de firmware van de kaart zitten,ik heb ook wel eens een gpu gehad met een te agressieve fancurve,die kan dan alleen opgelsot worden doorr een firmware updateLord_Dain schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:41:
Sinds gisteren de 5080FE in mijn PC.. toen vond ik hem al een beetje noisy met de fans op 1200rpm.
Vanochtend mijn PC opgestart en weer die fans op 1200rpm terwijl de GPU temp 28 graden is. W T F ?
Net even gekeken op Nvidia fora en daar regent het klachten over de default RPM, blijkbaar is de 30% fanspeed hardcoded in de firmware of GPU.. maar dit kan toch niet? De Ventus OC die ik hiervoor had, had veel kleinere fans maar die hoorde je amper, ook op 1200rpm...
[ Voor 18% gewijzigd door Light21M op 25-02-2025 13:01 ]
Ontzettend balen.Light21M schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:01:
zonet mijn 5090 msi gaming trio oc toegekomen van amazon die ik 2 weken terug had besteld, getest en wat blijkt het mist dus die rops ipv 176 --> 168
In de video geeft Gamers Nexus aan nog steeds een bounty te hebben op een 5090 met missende ROPS.
tips@gamersnexus.net
Ik was ook eens gaan kijken want ik heb sinds de aanschaf van mijn 5080 er terug After Burner op staan. Bij after burner kun je ook het CPU gebruik per sensor zien. Als die power monitoring voor stutter zorgt, zie dat ook in grafiek. Gelukkig staan power monitoring lang niet bovenaan in de lijst en de sensor met het meeste usage is nog steeds minimaal.Rivanov schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:11:
[...]
Als je de sensoren actief hebt. Maar ook wanneer AB in de achtergrond open hebt staan, want die sensoren blijven gewoon meten.
Ook tijdens het gamen draai ik zonder stutters.
Geen idee waarom dit dan bij sommige wel een probleem is en bij anderen niet.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik heb dit probleem ook aangekaart met mijn 4080. Die heeft hetzelfde probleem. Nu gedeschroud en Noctua er onder gezet en op het moederbord geprikt. Was in ieder geval verbaasd. Ik kwam van een 6900XT af. En die kon veel minder RPM draaien. (Percentage)Lord_Dain schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:41:
Sinds gisteren de 5080FE in mijn PC.. toen vond ik hem al een beetje noisy met de fans op 1200rpm.
[ Voor 6% gewijzigd door CarJunkyXL op 25-02-2025 14:25 ]
Ik heb in iedergeval een afbeelding gezien, van het pcb van de Astral (bij Techpowerup), waar kanalen eerst door een meter gaan, voordat deze samenkomen.
Van de lagere kaarten heb ik geen pcb's gezien.
Ter vergelijk, bij de FE komt het al in de stekker naar buiten als 1 aansluiting.
Nee, alleen hun topline kaarten van de Astral serie hebben dat. De TUF kaarten hebben die extra componenten niet op de print zitten.jbbrans schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:39:
Kan iemand bevestigen dat de RTX 5090 kaarten Asus allemaal beschikken over de controle op de voedings spanningen stromen per pin.
Ik heb in iedergeval een afbeelding gezien, van het pcb van de Astral (bij Techpowerup), waar kanalen eerst door een meter gaan, voordat deze samenkomen.
Van de lagere kaarten heb ik geen pcb's gezien.
Ter vergelijk, bij de FE komt het al in de stekker naar buiten als 1 aansluiting.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Dank je wel, dan hoef ik daar niet op te jagen.GAEvakYD schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:52:
[...]
Nee, alleen hun topline kaarten van de Astral serie hebben dat. De TUF kaarten hebben die extra componenten niet op de print zitten.
Ik heb een RM850x, maar deze komt maar met twee PCIe kabels. Lees veel tegenstrijdige berichten. Sommigen zeggen niet doen (vooral niet bij zo'n dure kaart, helemaal mee eens c.q. daar neig ik naar). Anderen zeggen dat de Corsair RM850x dat prima aan kan daar elke kabel/aansluiting 300 watt kan hebben (ipv 150 watt).
Wat is jullie kijk hierop?
Press any button... "Where is the 'any button'?!"
kabel kan je zo los bestellen,had dat gedaan,zeker met zo'n dure kaart en de kans dat je problemen,stabilteits issues ect krijgtxtreme_lunatic schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:40:
Is het nu wel of niet veilig om een 5080 met 2 PCIe kabels aan te sluiten door deze te daisy chainen?
Ik heb een RM850x, maar deze komt maar met twee PCIe kabels. Lees veel tegenstrijdige berichten. Sommigen zeggen niet doen (vooral niet bij zo'n dure kaart, helemaal mee eens c.q. daar neig ik naar). Anderen zeggen dat de Corsair RM850x dat prima aan kan daar elke kabel/aansluiting 300 watt kan hebben (ipv 150 watt).
[ Voor 86% gewijzigd door Bad Brains op 25-02-2025 18:16 ]
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Heb ik inmiddels ook al gedaan. Waa alsnog benieuwd of het kan en/of er ervaringen mee zijn.freaky35 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:09:
[...]
kabel kan je zo los bestellen,had dat gedaan,zeker met zo'n dure kaart en de kans dat je problemen,stabilteits issues ect krijgt
2 kabels kan prima. De xtx wordt ook bijna altijd zo aangesloten, de mijne ook en die zit meestal net boven de 400w. Dan zal het op een verloop en 5080 ook geen problemen mogen geven (ik gebruik de rm750x.)xtreme_lunatic schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:40:
Is het nu wel of niet veilig om een 5080 met 2 PCIe kabels aan te sluiten door deze te daisy chainen?
HelaasBad Brains schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:15:
n.v.m was een 3090. lol
[ Voor 7% gewijzigd door Robsel_NL op 25-02-2025 18:24 ]
Ben er inmiddels achter dat het continu aanstaan door Fancontrol kwam. Je moet echt een curve maken die op 0 staat, zodra je 1% of hoger zit dan zet hij de fans op 30%.. dat is jammer. Ik ben nu aan het testen met als temp 50graden, zodra de kaart boven de 50graden komt in idle mag die even aanslingeren. Kijken hoe dat bevalt. hopelijk zit ie niet de hele tijd rond die temp anders wordt het een dingetjeCarJunkyXL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:25:
[...]
Ik heb dit probleem ook aangekaart met mijn 4080. Die heeft hetzelfde probleem. Nu gedeschroud en Noctua er onder gezet en op het moederbord geprikt. Was in ieder geval verbaasd. Ik kwam van een 6900XT af. En die kon veel minder RPM draaien. (Percentage)
Ja, dat had ik ook gedaan, haha! Echter als je bijvoorbeeld call of duty speelt en je zit tussen twee matches in, dan koelt die dusdanig af dat tijdens het wachten elke keer de fansspeed 0% ging. Vervolgens starte de match en dan ging dat ding weer naar minimaal 30%. Was echt zo irritant! En elke keer dat up en down spinnen van die fans lijkt me ook niet bevorderlijk voor de levensduur.( van de fans natuurlijk)Lord_Dain schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:24:
[...]
Ben er inmiddels achter dat het continu aanstaan door Fancontrol kwam. Je moet echt een curve maken die op 0 staat, zodra je 1% of hoger zit dan zet hij de fans op 30%.. dat is jammer. Ik ben nu aan het testen met als temp 50graden, zodra de kaart boven de 50graden komt in idle mag die even aanslingeren. Kijken hoe dat bevalt. hopelijk zit ie niet de hele tijd rond die temp anders wordt het een dingetje
Dank! Dan sluiten we 'm tijdelijke zo aan tot de 3de kabel aankomt.meljor schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:23:
[...]
2 kabels kan prima. De xtx wordt ook bijna altijd zo aangesloten, de mijne ook en die zit meestal net boven de 400w. Dan zal het op een verloop en 5080 ook geen problemen mogen geven (ik gebruik de rm750x.)
Helemaal mee eens. Ik heb mijn static pressure fans nu zodanig ingesteld dat ze boven de 40graden wat harder gaan draaien en hopelijk daarmee de temp van de GPU onder de 50graden houden. Als dat trucje lukt dan zal ik iig niet in de buurt van het kantelpunt blijven hangen. De komende dagen maar eens experimenteren en anders idd een fan bijplaatsen bij de GPU wellicht. Maar dat is wel een last resort.CarJunkyXL schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:27:
[...]
Ja, dat had ik ook gedaan, haha! Echter als je bijvoorbeeld call of duty speelt en je zit tussen twee matches in, dan koelt die dusdanig af dat tijdens het wachten elke keer de fansspeed 0% ging. Vervolgens starte de match en dan ging dat ding weer naar minimaal 30%. Was echt zo irritant! En elke keer dat up en down spinnen van die fans lijkt me ook niet bevorderlijk voor de levensduur.( van de fans natuurlijk)
Zoals beloofd zijn hier mijn resultaten van het onderzoek naar de stroomverdeling van mijn 5090FE.
Het is zowel voor de eigen gemoedsrust als uit nieuwsgierigheid gedaan.
Vandaar dat er gelijk maar 2 Corsair voedingen en 4 kabels extra in mee zijn genomen.
De Seasonic TX-650 voeding stamt uit 2018 en de Corsair 12VHPWR stugge bandkabel: https://tweakers.net/pric...able-zwart/specificaties/ uit 2023 met al redelijk wat gebruik achter de rug.
De rest van de onderdelen zijn nieuw.
De afwijkingen waarvan HWluxx berichte heb ik gelukkig niet kunnen reproduceren.
Er zijn wel verschillen, maar niet dusdanig dat het een probleem hoort te geven.
Een paar opvallendheden kunnen wel uit mijn onderzoek gehaald worden.
- Het effect van oude & veel gebruikte PCIe 6/8-pin kabels is goed meetbaar. Dus voor wie de Nvidia adapter of een ander verloop overweegt te gebruiken: mix voor de zekerheid geen oude en nieuwe PCIe kabels met elkaar!
- Bij de Corsair RM1000X_2024 en HX1200i_2024 voeding loopt de retourstroom voor een fors deel (bijna de helft) via het pcie-slot & moederbord terug. In principe is dit niet zo netjes en ook best veel te noemen. Met pech kan dit mogelijk overbelasting/problemen geven bij een 1x PCIe 6/8-pin CPU aansluiting. Eigenlijk is het een aardlus/groundloop en ik vermoed dat het ten grondslag ligt aan coilwhine of het verergeren daarvan met sommige combinaties van hardware.
/f/image/PKq1oK6UBQ1uFjdSAaC4rbnP.png?f=fotoalbum_large)
Een kleine opmerking bij de Nvidia adapter. Hiermee is het niet mogelijk om per pin te meten, dus ik heb de buitenste kabels de label van 1 pin gegeven en de binnenste kabels de label van 2 pinnen/kabel. Aan de 12VHPWR connector kant valt dus niet veel te zeggen over de verdeling per pin
Ik ben verder heel content met de stroomtang. Dank voor de foto's @Blaat
[ Voor 8% gewijzigd door CMT op 26-02-2025 01:44 ]
Interessant en ook wel geruststellend. Ik gebruik nu een nieuwe Corsair 12VHPWR sleeved kabel voor mijn 5090 FE. Ik vond het er rommelig uitzien met de meegeleverde adapter. Met mijn stroomtang meet ik ook geen grote afwijkingen bij de nieuwe kabel, al heb ik een draad die wel rond de 8,5 A zit, maar nog steeds niet zorgelijk. Het ziet er nu met de nieuwe kabel in ieder geval een stuk strakker uit.CMT schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 19:13:
Hoi luitjes,
Zoals beloofd zijn hier mijn resultaten van het onderzoek naar de stroomverdeling van mijn 5090FE.
Het is zowel voor de eigen gemoedsrust als uit nieuwsgierigheid gedaan.
Vandaar dat er gelijk maar 2 Corsair voedingen en 4 kabels extra in mee zijn genomen.
De Seasonic TX-650 voeding stamt uit 2018 en de Corsair 12VHPWR stugge bandkabel: https://tweakers.net/pric...able-zwart/specificaties/ uit 2023 met al redelijk wat gebruik achter de rug.
De rest van de onderdelen zijn nieuw.
De afwijkingen waarvan HWluxx berichte heb ik gelukkig niet kunnen reproduceren.
Er zijn wel verschillen, maar niet dusdanig dat het een probleem hoort te geven.
Een paar opvallendheden kunnen wel uit mijn onderzoek gehaald worden.Een stroomdiagram is vorig jaar in een artikel van Igorslab ter sprake gekomen: https://www.igorslab.de/e...-detours-investigative/3/ Het verklaart waarom soms alleen de 12V pinnen smelten. Kudos aan hem anders had ik er niet aan gedacht om ook de com/gnd lijnen te controleren.
- Het effect van oude & veel gebruikte PCIe 6/8-pin kabels is goed meetbaar. Dus voor wie de Nvidia adapter of een ander verloop overweegt te gebruiken: mix voor de zekerheid geen oude en nieuwe PCIe kabels met elkaar!
- Bij de Corsair RM1000X_2024 en HX1200i_2024 voeding loopt de retourstroom voor een fors deel (bijna de helft) via het pcie-slot & moederbord terug. In principe is dit niet zo netjes en ook best veel te noemen. Met pech kan dit mogelijk overbelasting/problemen geven bij een 1x PCIe 6/8-pin CPU aansluiting. Eigenlijk is het een aardlus/groundloop en ik vermoed dat het ten grondslag ligt aan coilwhine of het verergeren daarvan met sommige combinaties van hardware.
[Afbeelding]
Een kleine opmerking bij de Nvidia adapter. Hiermee is het niet mogelijk om per pin te meten, dus ik heb de buitenste kabels de label van 1 pin gegeven en de binnenste kabels de label van 2 pinnen/kabel. Aan de 12VHPWR connector kant valt dus niet veel te zeggen over de verdeling per pin
Ik ben verder heel content met de stroomtang. Dank voor de foto's @Blaatdat was het nodige zetje om er ook een aan te schaffen. Wat een fijn apparaatje is het toch en best uniek in deze prijsklasse dat met de tang zelfs tot 1mA DC nauwkeurig gemeten kan worden:
[YouTube: TA-0416: Owon CM2100 CM210E - UNI-T UT210E - BSIDE ACM91 - Test Teardown]
Verder n beetje zitten spelen met Cyberpunk gisteren, kom van een R9 290 dus een flinke stap vooruit met een 5080
Heb je een bepaalde overlay aan die wellicht hiccups veroorzaken?Cartman! schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:44:
Bij de 5080 speelt dit sowieso minder volgens mij maar heb ook gewoon de 12VHPWR kabel gebruikt die bij de "Corsair RM1000x (2024)" zat. Er staat op de doos ook "no adapter neccesary"
Verder n beetje zitten spelen met Cyberpunk gisteren, kom van een R9 290 dus een flinke stap vooruit met een 5080Ik heb wel ervaren, alleen benchmark nog, dat bij sommige bewegingen ik een korte hickup zie terwijl de FPS op 200+ zit met MFG 4x. Komt dit omdat de "originele" framerate dan te laag is waardoor MFG het ook niet goed doet of heeft iemand n ander idee? Als monitor heb ik een MSI 321URX QD-OLED die tot 240hz kan.
Gisteren en vanmorgen ook getest hier. Qua prestaties echt geweldig, ik kom van een 3070.
Wel vind ik de ventilatoren ontzettend janken, hoor het gewoon door mijn headset heen. Dat vind ik nog wel een dingetje. Heb jij daar ook last van?
PS: al beter?
Niet dat ik weet. Ik heb jaren niks met gaming gedaan en ben n beetje overdonderd qua opties. M'n monitor heeft HDR maar dit mag ik niet kiezen in de game zelf. Zowel Windows, nvidia (GPU), MSI (monitor) en de game willen er allemaal iets over te zeggen hebbenxtreme_lunatic schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Heb je een bepaalde overlay aan die wellicht hiccups veroorzaken?

PC maakt herrie maar volgens mij zijn dit de case fans en niet die van de GPU zelf. Ik kan me er niet erg aan storen vooralsnog.Gisteren en vanmorgen ook getest hier. Qua prestaties echt geweldig, ik kom van een 3070.
Wel vind ik de ventilatoren ontzettend janken, hoor het gewoon door mijn headset heen. Dat vind ik nog wel een dingetje. Heb jij daar ook last van?
edit: ik ga even met FanControl aan de slag...
edit2: de herriemakers zijn inderdaad de GPU fans
Ja, tnxPS: al beter?
[ Voor 4% gewijzigd door Cartman! op 26-02-2025 09:13 ]
Dan is het alleen jammer dat je een case hebt met een glazen sidepanel, maar ja..
Thx voor het checken! Ik weet niet of ik hier aan kan wennen en/of het normaal is. Mijn gevoel zegt van niet.Cartman! schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:02:
[...]
Niet dat ik weet. Ik heb jaren niks met gaming gedaan en ben n beetje overdonderd qua opties. M'n monitor heeft HDR maar dit mag ik niet kiezen in de game zelf. Zowel Windows, nvidia (GPU), MSI (monitor) en de game willen er allemaal iets over te zeggen hebben
[...]
PC maakt herrie maar volgens mij zijn dit de case fans en niet die van de GPU zelf. Ik kan me er niet erg aan storen vooralsnog.
edit: ik ga even met FanControl aan de slag...
edit2: de herriemakers zijn inderdaad de GPU fans
[...]
Ja, tnx
Heb er een filmpje van gemaakt. Klinkt het bij jou zo?
YouTube: PNY 5080 OC fan rattle?
Jammer van de glasplaat inderdaad, maar liever minder geluid.Lord_Dain schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:16:
Ja die herrie heb ik bij de FE5080 ook last van. Nu zijn ze gelukkig onder de 50graden stil en draaien ze niet. Dus even aanzien hoe het tijdens gamen is. Denk wel okee. Optie is altijd nog om PC van het buro af te halen, tijdens een verhuizing hier had ik een paar maanden de PC naast het buro en dan hoor je de hele PC niet..
Dan is het alleen jammer dat je een case hebt met een glazen sidepanel, maar ja..
Die van mij staat al onder het bureau, is ook een gesloten kast, dus niks te zien.
Kast staat onder m'n bureau en hoor dit niet, gewoon blazende fans.xtreme_lunatic schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:27:
[...]
Thx voor het checken! Ik weet niet of ik hier aan kan wennen en/of het normaal is. Mijn gevoel zegt van niet.
Dank voor testen. Dan ben ik bang dat deze retour moet. Dat is wel balen!Cartman! schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:39:
[...]
Kast staat onder m'n bureau en hoor dit niet, gewoon blazende fans.
Klinkt niet normaal. Iemand had dit al eerder bij een PNY die vorige week was geleverd. Bleek dat er een stickertje of rubbertje van een van de fan powerkabeltjes los zat en te dicht bij de fan kwam en daardoor ging klapperen. Dus ik zou dat even checken. Oplossing was het opzijduwen, dus retour hoeft niet lijkt me.xtreme_lunatic schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:27:
[...]
Thx voor het checken! Ik weet niet of ik hier aan kan wennen en/of het normaal is. Mijn gevoel zegt van niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 26-02-2025 10:48 ]
Ik heb t nog n keer geluisterd maar moet m'n volume heel hoog zetten om iets te horen, vertekent dit op de video? En wat Lord_Dain zegt; er was al iemand die een kabeltje moest aandrukken om er vanaf te zijn.xtreme_lunatic schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:41:
[...]
Dank voor testen. Dan ben ik bang dat deze retour moet. Dat is wel balen!
Bedankt voor de tip, ga ik dat straks een even checken!Lord_Dain schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:48:
[...]
Klinkt niet normaal. Iemand had dit al eerder bij een PNY die vorige week was geleverd. Bleek dat er een stickertje of rubbertje van een van de fan powerkabeltjes los zat en te dicht bij de fan kwam en daardoor ging klapperen. Dus ik zou dat even checken. Oplossing was het opzijduwen, dus retour hoeft niet lijkt me.
Ja dat kan inderdaad ook wel eens vertekenen. Ik ga inderdaad eens even kijken of ik iets kan aan- of wegdrukken! Bedankt.Cartman! schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:53:
[...]
Ik heb t nog n keer geluisterd maar moet m'n volume heel hoog zetten om iets te horen, vertekent dit op de video? En wat Lord_Dain zegt; er was al iemand die een kabeltje moest aandrukken om er vanaf te zijn.
Heb de kaart weer even eruit gehaald en sowieso alle plakkertjes verwijderd voor de zekerheid. Had het nog erop zitten voor het geval ik 'm terug zou sturen als er iets mee zou zijn (ironisch om ze eraf te trekken dus). Een powerkabeltje van de fans lijkt niet in de weg te zitten.
De ventilators wat aangedrukt en een rateltje lijkt niet meer aanwezig te zijn. Wel "janken" de fans gewoon op bepaalde snelheden en met opstarten of langzamer draaien. Ik denk dat het een product eigenschap is en wellicht een beetje te tunen is door de fancurve aan te passen.
Dus voor nu hou ik 'm en kijk ik of ik hier mee kan leven.
Late last week, we reported that NVIDIA is investigating a software-level bug with certain GeForce RTX 50-series "Blackwell" graphics cards exhibiting black screen and BSOD errors. The black screens appear at random, there's no set way to reproduce to cause for the bug. The display head goes black, and sometimes the OS could even run into a bluescreen of death (BSOD) halt.
NVIDIA earlier this week released a video BIOS update through its add-in card (AIC) partners, which should be distributed in the support sections of the brand websites.
For those without such a VBIOS update, NVIDIA says that later this week, the company will release a GeForce Game Ready driver update that applies the same VBIOS update.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Met de powerlimit op 111% kan ik moeiteloos +1000 op het geheugen zetten en +300 op de core (3150 boost). Boven de 300mhz op de core lijkt het geen effect meer te hebben. Temperaturen blijven rond de 60-65. Geen idee of het geheugen meer kan hebben maar van wat ik begreep is 1000 erbij een veilige OC.
Van wat ik heb gelezen zijn dit geen uitzonderlijke resultaten voor de 5080. Met dit soort overclocks komt de 5080 meer in de buurt van wat je mag verwachten van een nieuwe generatie qua performance imo.
[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]
Ik had vanochtend even 2 seconden een blackout op mijn main screen.. die zit via displayport op de 5080. Mijn andere monitor had ik voor het gemak nog op de igpu gelaten en die had geen blackout. Ben benieuwd of dit een bug is en op te lossen via software, anders kunnen ze heel veel GPU's retour verwachtenHelp!!!! schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:12:
NVIDIA Ready with GeForce RTX 50-series Black Screen Issue Fix
Late last week, we reported that NVIDIA is investigating a software-level bug with certain GeForce RTX 50-series "Blackwell" graphics cards exhibiting black screen and BSOD errors. The black screens appear at random, there's no set way to reproduce to cause for the bug. The display head goes black, and sometimes the OS could even run into a bluescreen of death (BSOD) halt.
NVIDIA earlier this week released a video BIOS update through its add-in card (AIC) partners, which should be distributed in the support sections of the brand websites.
For those without such a VBIOS update, NVIDIA says that later this week, the company will release a GeForce Game Ready driver update that applies the same VBIOS update.
Ik hoop dat iedereen zijn/haar/overig RAM (instellingen) goed heeft staan zodat het systeem 100% stabiel isfreaky35 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:17:
lees ik nou goed dat ze via de driver een vbios update willen gaan doen...
En hopelijk geen blackscreen (waardoor men wellicht het systeem reset).
[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-02-2025 14:08 ]
Ik had gisteren met mijn 5070 Ti de black screen issue tijdens gamen. De game bevroor eerst en daarna gingen alle schermen één voor één op zwart. Na even wachten kwamen ze weer terug en crashte de game. Na zoeken in eventviewer heb ik de melding daarvan gegoogeld (weet ff niet meer uit me hoofd).Help!!!! schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:12:
NVIDIA Ready with GeForce RTX 50-series Black Screen Issue Fix
Maar ik vond dus soortgelijke eventviewer errors met de RTX 40xx kaarten van een tijd terug. Iets met power modes van de videokaart. Er werd aangeraden om in de Nvidia control panel bij Power management mode deze op Prefer Maximum Performance te zetten. Dit had ik in het verleden altijd al zo staan, maar na de clean install van de driver van het weekend dit nog niet ingesteld. Gelijk zo ingesteld en daarna gewoon verder gegamed. Even in de gaten houden de komende tijd en kijken wanneer er een nieuwe VBIOS beschikbaar is dan.
Maar als jij er geen last van heeft dan kunnen anderen daar geen last van hebben?Light21M schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:10:
Raar dat ze spreken van black screen issues, mijn 5090 FE heeft daar geen last van.
Ik heb het nog niet meegemaakt. Vaak was een vbios update een update die je met een aparte flash tool doet. Maar misschien vinden ze dat gevaarlijker om het door gebruikers handmatig te laten doen en hebben ze het in de nvidia app ingebouwd. Maar ik vind het wel bijzonder als een firmware update 'stiekem' de vbios kan flashen.. voor hetzelfde geldt besluiten ze om een update te pushen die de GPU's na x jaar crippled.Tasminos schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:02:
Dus blijkbaar hebben ze een oplossing gevonden voor het blackscreen debacle. Interessant een VBIOS update via de nvidia driver. Doen ze dat vaker?
nog niet eerder meegemaakt,meestal doen ze dat via een aparte update,bv met de black screen problemen met de 4000 serie toenLight21M schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:10:
Raar dat ze spreken van black screen issues, mijn 5090 FE heeft daar geen last van.
Super irritant want daardoor gaat de fan ook lopen op het moment dat het rond de 50graden wordt.
Heb je een tweede scherm aangesloten? Zo ja, dan even terug switchen (Windows + P) naar 1 scherm en dan weer terug.Lord_Dain schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:30:
Hmm, had hier GPU-Z meelopen en opeens heeft mijn GPU besloten max GPU en mem clocks te lopen. Ik heb nog zitten zoeken wat ik heb aangepast of opgestart of gesloten heb maar kan het niet vinden. Reboot zal het mogelijk weer resetten maar het lijkt erop dat de kaart soms denk dat het load heeft maar het er niet is.
Super irritant want daardoor gaat de fan ook lopen op het moment dat het rond de 50graden wordt.
Als het die bug is dan.
Hmm.. 2e scherm zit op igpu dus dat zou dan toch niets uit moeten maken.xtreme_lunatic schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:09:
[...]
Heb je een tweede scherm aangesloten? Zo ja, dan even terug switchen (Windows + P) naar 1 scherm en dan weer terug.
Als het die bug is dan.
Na reboot is alles weer 'normaal' en schakelt de 5080 richting de 300-700Mhz.
Memory clock op 50Mhz. Zo lijkt het goed te zijn. Wellicht dat ze nog aan het sleutelen zijn met drivers.
Met AMD tot op heden nooit dit 'gedoe' gehad.. maar dat is natuurlijk een 1 op n ervaring.
Ja de vraag is dan, is het een defect of waar lig dat dan aanCartman! schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:37:
[...]
Maar als jij er geen last van heeft dan kunnen anderen daar geen last van hebben?
Hmm eens even denken.. Nvidia heeft zelf al aangegeven dat het een bekend issue is én dat ze er een vbios update voor gaan uitrollen.. nou dan ligt het vast aan mijn PC toch???Light21M schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:33:
[...]
Ja de vraag is dan, is het een defect of waar lig dat dan aan
Ik denk dat als iedereen er last van had dat het dan wel sneller was opgemerkt door Nvidia en al gefixed was voordat de kaarten in de verkoop gingen.Cartman! schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:37:
[...]
Maar als jij er geen last van heeft dan kunnen anderen daar geen last van hebben?
Ik zeg niet dat iedereen er last van heeft. Deze tweaker deed alsof het probleem in geheel niet bestaat omdat het bij hem niet voorkomt terwijl er ook hier meldingen van zijn gemaakt.emeralda schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:49:
[...]
Ik denk dat als iedereen er last van had dat het dan wel sneller was opgemerkt door Nvidia en al gefixed was voordat de kaarten in de verkoop gingen.
NVIDIA RTX 50: “Black screen” problems – driver update as an emergency solution?
....BIOS update helps – but not for everyone
A Reddit user reports that a new BIOS for his MSI Gaming Trio RTX 5090 has completely eliminated the problem – with an unexpected side effect: an alleged increase in performance.
This suggests that AIB partners are working on solutions, but only for cards affected by firmware issues.
According to an NVIDIA representative, the VBIOS update is only part of the solution.
The problems could be caused not only by the BIOS, but also by the onboard firmware or faulty PCIe signal transmissions. This explains why some users continue to struggle with black screens after an update ......... etc etc.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
En wat mag dat betekenen?? Wel jammer dat het niet voor iedereen opgelost is met de update. Hoop dat ze snel met een structurele oplossing komen.Help!!!! schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:03:
................... with an unexpected side effect: an alleged increase in performance.
[/b] ......... etc etc.
[ Voor 18% gewijzigd door Tasminos op 27-02-2025 11:13 ]
Zijn Furmark benchmarks zijn van 14200+ naar 14300+ gegaan... En ja, dat was effectief wat er in een comment stond.Tasminos schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:12:
[...]
En wat mag dat betekenen?? Wel jammer dat het niet voor iedereen opgelost is met de update. Hoop dat ze snel met een structurele oplossing komen.
[ Voor 7% gewijzigd door nzall op 27-02-2025 11:22 ]
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
dan zal het toch wel een terug roep actie aan gaan komen?Help!!!! schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:03:
Igor heeft (via videocardz) nog wat extra info over de black screens en solutions:
NVIDIA RTX 50: “Black screen” problems – driver update as an emergency solution?
....BIOS update helps – but not for everyone
A Reddit user reports that a new BIOS for his MSI Gaming Trio RTX 5090 has completely eliminated the problem – with an unexpected side effect: an alleged increase in performance.
This suggests that AIB partners are working on solutions, but only for cards affected by firmware issues.
According to an NVIDIA representative, the VBIOS update is only part of the solution.
The problems could be caused not only by the BIOS, but also by the onboard firmware or faulty PCIe signal transmissions. This explains why some users continue to struggle with black screens after an update ......... etc etc.
Ik denk dat Nvidia - met dat de biosupdate een deel van de oplossing is - doelt op een driverupdate.freaky35 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:05:
[...]
dan zal het toch wel een terug roep actie aan gaan komen?
zou dit opgelost kunnen worden met een firmware update,als dat inderdaad een probleem is.
[ Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 27-02-2025 13:20 ]
MRSP, 99.9% waarschijnlijk reference 5090 PCB om kosten te besparen met daarop de eigen koeling van Inno3D. Heb helaas geen ervaring met het merk Inno3D, maar er is wel een review van een 5080 online te vinden. Zie het als een instapmodel van de 5090 serie.stfnz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:55:
Heb een INNO3D GeForce RTX 5090 X3 32GB kunnen bestellen, weet alleen helemaal niets van deze card en hoop dat hij geen coilwhine maakt. Kan echt helemaal niets vinden qua reviews helaas. Weet iemand iets van deze kaart?
NVIDIA Releases GeForce 572.60 WHQL with Fix for RTX 50-series Black Screens and BSODs
Fixed Gaming Bugs
[SteamVR] Some apps may display stutter on GeForce RTX 50 series [5088118]
Fixed General Bugs
[Adobe Substance 3D Sampler] Crashing at launch with R570 branch drivers [5083712]
[Adobe Substance 3D Painter] Texture corruption in baking results from GPU raytracing [5091781]
[VRay 6] Unexpected Low Performance on CUDA Vpath Tests for Blackwell GPUs [4915763]
[GeForce RTX 50 series] Various black screen issues [5088957] [5100062] [5089089]
Audio issues when GPU is connected via DisplayPort 1.4 w/ DSC at very high refresh rates [5104848]
Applications may display slight image corruption on pixelated 2D patterns [5071565]
Known Issues
Changing state of "Display GPU Activity Icon in Notification Area" does not take effect until PC is rebooted [4995658]
PC may bugcheck IRQL NOT LESS OR EQUAL 0xa during gameplay with HDR enabled [5091576]
[ Voor 88% gewijzigd door Help!!!! op 27-02-2025 18:20 ]
PC Specs
Edit: zojuist geinstalleerd (wel clean install gedaan) en mijn idle power draw is bijna gehalveerd!

Voor installatie was het board power draw 33-36W, na installatie ~10W.
[ Voor 42% gewijzigd door Lord_Dain op 27-02-2025 19:59 ]
Sommige zeggen via msi center, anderen dan weer nvflash. Ben beetje bang dat er iets verkeerd gaat. Zijn er uberhaupt al nieuwe bios versies voor de msi rtx 5090 trio oc?
Ja, te downloaden en installeren vanuit MSI Center, ergens onder geavanceerd. Dat gaat gemakkelijk en over het algemeen goed als je geen dingen tussendoor doet.Nvidia130488 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:27:
Hoe doe je dat best zo een bios flash van een gpu? Ik heb enkel ervaring met bios flashen bij moederborden.
Sommige zeggen via msi center, anderen dan weer nvflash. Ben beetje bang dat er iets verkeerd gaat. Zijn er uberhaupt al nieuwe bios versies voor de msi rtx 5090 trio oc?
Er kan niet heel veel verkeerd gaan. Spannend is het wel een beetje. Je moet niet net tijdens de flash een stroomstoring hebben in huisNvidia130488 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:27:
Hoe doe je dat best zo een bios flash van een gpu? Ik heb enkel ervaring met bios flashen bij moederborden.
Ik neem aan dat MSI onder product support een firmware/bios sectie heeft hiervoor.
[ Voor 5% gewijzigd door Lord_Dain op 27-02-2025 20:31 ]
Voor zover ik het gezien heb heb je wel MSI Center nodig.Lord_Dain schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:30:
[...]
Er kan niet heel veel verkeerd gaan. Spannend is het wel een beetje. Je moet niet net tijdens de flash een stroomstoring hebben in huis. Geen idee hoe het werkt bij MSI, lijkt me niet dat je daar MSI center voor nodig hebt maar dat ze hier een speciale flash tool voor gebruiken.
I stand corrected. Ik zie idd geen andere tools dan MSI Center op de support pages.Degrader schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:31:
[...]
Voor zover ik het gezien heb heb je wel MSI Center nodig.
Dit is met een RTX 50 kaart, niet? Zou die idle power draw ook verlaagd worden voor een RTX 40 kaart? Ik meen mij te herinneren dat die doorgaans ook een iets hogere power draw hebben idle, vooral dan met 2 monitors.Lord_Dain schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:49:
Ik kreeg vandaag bericht in Nvidia app dat er nieuwe game ready drivers waren maar downloaden lukte niet echt. Vraag me af wat ze aan het prutsen zijn bij NVidia.
Edit: zojuist geinstalleerd (wel clean install gedaan) en mijn idle power draw is bijna gehalveerd!
[Afbeelding]
Voor installatie was het board power draw 33-36W, na installatie ~10W.
heb zelf al 4 jaar een inno3d rtx 3090. inno3D gebruikt naar mijn weten, meestal reference pcb/componenten. de koeler zal iets beter presteren dan founders edition. inno3D koelers zijn vaak veel luider dan andere modellen.stfnz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:55:
Heb een INNO3D GeForce RTX 5090 X3 32GB kunnen bestellen, weet alleen helemaal niets van deze card en hoop dat hij geen coilwhine maakt. Kan echt helemaal niets vinden qua reviews helaas. Weet iemand iets van deze kaart?
Inno3D is vaak een reference design pcb, met een koeler die iets stiller is dan de FE koelers bij een gelijke temperatuur. Handig bij bijvoorbeeld waterkoeling, altijd wel een blok voor beschikbaar.pvg103 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:16:
[...]
heb zelf al 4 jaar een inno3d rtx 3090. inno3D gebruikt naar mijn weten, meestal reference pcb/componenten. de koeler zal iets beter presteren dan founders edition. inno3D koelers zijn vaak veel luider dan andere modellen.
Veel geluid is niet mijn ervaring. Zeker de 3-4 slot koelers zijn prima stil (4090 iChill, 4080 iChill, 4080 X3). Ik heb juist weer moeite met de stofzuigers van Gigabyte, die vaak gereviewed worden als kaarten met een aggressieve fan curve (dus meer geluidsproductie) en tegelijkertijd hogere temperaturen dan andere kaarten.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Ik vind het design echt mooi, de kaart is iets zuiniger, laat zich makkelijk overclocken (Speed Way 8.584 / Time Spy Extreme 15.094) en alle features van DLSS 4.
Ik zal binnenkort mijn definitieve resultaten delen, want er zit nog een beetje rek in het geheugen (denk ik) en ik moet de stabiliteit nog verder testen met wat games (Alan Wake 2 o.a.).
Een upgrade naar een hogere tier komt wellicht wel weer eens in de toekomst. Ik heb nu niet meer performance nodig en vind de meerprijs niet in verhouding.
[ Voor 15% gewijzigd door Timx2 op 28-02-2025 06:32 ]
Uiteindelijk bleek het gewoon een driverissue te zijn en werkt de kaart nu perfect! Erg fijne kaart met voldoende performance om 4k60 te streamen via moonlight naar mijn Steam Deck die op mijn TV staat aangesloten in de woonkamer. Vette shit!
Fans draaien vrolijk de ganse tijd op 1200RPM..
Wat een kansloze release is dit toch. Kunnen ze nou helemaal niets bij Nvidia?
Ben geneigd deze pauper kaart te verkopen en dan weer voor AMD te gaan.
Dit is in idle..
Clocks te hoog, idle power draw te hoog..

[ Voor 16% gewijzigd door Lord_Dain op 28-02-2025 09:04 ]
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.