Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:21
Lord_Dain schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:03:
Nou bij eerste opstart na gisteravond laatste game ready drivers start de PC op en ja hoor..

Fans draaien vrolijk de ganse tijd op 1200RPM..

Wat een kansloze release is dit toch. Kunnen ze nou helemaal niets bij Nvidia?
Ben geneigd deze pauper kaart te verkopen en dan weer voor AMD te gaan.

Dit is in idle..
Clocks te hoog, idle power draw te hoog..
[Afbeelding]
Wat vreemd en vervelend. Misschien eens met DDU alle drivers verwijderen? Of dat al geprobeerd?

Over de PNY 5080 OC:
Hier ben toch erg tevreden over de kaart. Ik denk dat een van de plakkertjes op de fans zorgde voor een licht rateltje in de fans, maar naderhand niet meer opgemerkt. Wel fluit de kaart als de fans tussen de 30% - 37% draaien. Het is geen coilwhine, maar fluiten door de behuizing denk ik. Tijdens het gamen blijft alles erg koel (max 60 graden) met weinig geluidsproductie.

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 18:51
Lord_Dain schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:32:
[...]

I stand corrected. Ik zie idd geen andere tools dan MSI Center op de support pages.
Iemand hier die een MSI RTX 50XX variant heeft en ook MSI Center heeft geïnstalleerd staan? Zo ja, heb je dan toevallig al een nieuwe VBIOS zien staan en/of al geüpdate? Ik vraag dit aangezien ik het zelf nog niet geïnstalleerd heb staan. Ben nooit zo happig op al die fabrikant tooltjes zoals Asus AI Suite e.d. die allemaal meuk installeren naast de extra services e.d. Maar voor een MSI VBIOS is dit dus schijnbaar nodig.

Ik las dit idd ook op Reddit, quoting user kzd0ysr over MSI Center:
40 years in this business and MSI Center is by far the worst. Het is in feite een rootkit die in de BIOS zelf is gebakken (zoek naar de optie "MSI Driver Utility App" en schakel die rotzooi uit) die automatisch naar huis belt, een uitvoerbaar bestand downloadt en dit automatisch start met behulp van de smss.exe-service, en begint met het downloaden en installeren van rotzooi.[...]
[KNIP]
[...]Met al dat gezegd zijnde, moet je MSI Center nog steeds geïnstalleerd houden voor één ding: VBIOS-updates voor GPU's. Dat is de enige manier om ze van MSI te krijgen, op voorwaarde dat ze er überhaupt mee bezig zijn.
Btw en FYI op Techpowerup zie ik trouwens twee versies staan van de VBIOS van de MSI RTX 5070 Ti GAMING TRIO OC PLUS, 98.03.3B.80.1C en 98.03.3B.80.1D, beiden build date 20 januari 2025. Bij mij staat de C-variant erop.

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willywonka
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-08 00:34
Heeft iemand al de MSI Ventus x3 5080 Plus kunnen testen?

Ik ben voornamelijk benieuwd hoe luid hij is, en hoe goed hij overclocked en hoe luid hij dan wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Wulf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 04:12
willywonka schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:27:

Ik ben voornamelijk benieuwd hoe luid hij is, en hoe goed hij overclocked en hoe luid hij dan wordt
Ik heb hem zelf niet, en er is ook vrij weinig over te vinden, maar de extra 2 heatpipes en ietsjes grotere koeler zouden hem beter dan de normale Ventus 3X moeten maken. Maar die normale is al best slecht, dus ik zou zeker rekening houden met het feit dat je hem moet undervolten om hem stil te krijgen onder load.
Wat op zich geen ramp is gezien de overclockbaarheid van de 5080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtreme_lunatic
Hoe is jouw ervaring @Cartman! ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben elke keer na 15 minuten misselijk van Cyberpunk 2077 dus ik heb nog beperkte ervaring :X Verder weinig gedaan nog ivm beperkte tijd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 12:52
xtreme_lunatic schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:22:
[...]

Tijdens het gamen blijft alles erg koel (max 60 graden) met weinig geluidsproductie.
Dit komt blijkbaar doordat hij veel minder stroom gebruikt dan de andere 5080s.

https://www.computerbase....schnitt_leistungsaufnahme

Hierdoor is het wel de minste kaart qua prestaties, maar wel de stilste van de geteste kaarten met uitzondering van de Nitro met quiet BIOS. Ik vind het toch wel eigenaardig dat hij 10% minder stroom gebruikt dan de FE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:15
Nou bij eerste opstart na gisteravond laatste game ready drivers start de PC op en ja hoor..

Dit is in idle..
[Afbeelding]
Wat voor 5080 heb jij? Want ik heb hier sinds dag 1 al 0 issues zowel met oude als nieuwe driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
napata schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:47:
[...]

Hierdoor is het wel de minste kaart qua prestaties, maar wel de stilste van de geteste kaarten met uitzondering van de Nitro met quiet BIOS. Ik vind het toch wel eigenaardig dat hij 10% minder stroom gebruikt dan de FE.
Dat verbaast me wel, in negatieve zin, ze hebben de kaart dus op slechtere clocks gezet onder de streep als de FE? Is dat recht te trekken met een overclock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-10 12:52
Cartman! schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Dat verbaast me wel, in negatieve zin, ze hebben de kaart dus op slechtere clocks gezet onder de streep als de FE? Is dat recht te trekken met een overclock?
Ik vermoed dat je dit zelf kan corrigeren met een overclock. Het is toch op het randje van vals adverteren want hij haalt niet de kloksnelheden die hij zou moeten halen. Er is dus niet echt sprake van een OC tegenover de FE.

Het vreemdste vind ik nog dat het gelijkaardige kloksnelheden heeft als de FE maar toch minder stroom gebruikt. Het is dezelfde GPU dus ik zou verwachten dat het verbruik dan ook gelijkaardig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtreme_lunatic
napata schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:47:
[...]

Even getest in furmark, maar die van mij gebruikt 361 watt onder full load. Ik haal een score van 17495 met de 1440p bench. Volgens mij een prima score. Wel stijgt de temperatuur naar 68 graden.

Misschien dat ze net een minder goed review exemplaar hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imagica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 17:49
Is er iemand die een 5080 in een systeem heeft zitten met een 700W voeding ?

Ik had de Newegg PSU calculator gebruikt en voor een 5070Ti met mijn systeem componenten werd een PSU tussen 599/699w geadviseerd en heb een Be Quiet 11 700W, en vroeg me af of die 65W extra op de 5080 over het maximum zal gaan, de PC zelf is een MSIZ690 WIFI, Intel 12700, 2 SSD's en een NVME drive, verder geen additionele componenten erin.

Wilde vanwege de extra cores het liefst de 5080 hebben tov de 5070Ti (ik wil mijn linker niet niet verkopen voor een 5090 ;)) en nu de prijzen soms tot bijna MSRP dalen voor de 5080 denk ik dat ik die ga halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
xtreme_lunatic schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Even getest in furmark, maar die van mij gebruikt 361 watt onder full load. Ik haal een score van 17495 met de 1440p bench. Volgens mij een prima score. Wel stijgt de temperatuur naar 68 graden.

Misschien dat ze net een minder goed review exemplaar hebben gehad?
Furmark nooit gebruikt maar even gedownload; hier 17559 op 1440p en ook op 360W TPB dus zeer vergelijkbaar met jou.

edit: GPUz geeft een maximale clocksnelheid aan van 2782MHz tijdens Furmark. Vraag me af hoe betrouwbaar die review is dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Cartman! op 28-02-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:43

Ik heb deze versie: uitvoering: MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS

Ik kom van een uitvoering: ASRock Radeon RX 6900 XT OC Formula en die is een stuk groter. Ik was dus beetje sceptisch over de koeling. Maar zover ik nu heb kunnen testen valt het niet tegen. Ik draai wel een undervolt, 300W met zelfde punten in furmark benchmark dan de stock settings 360W.

Na uurtje stresstesten in furmark werd 'ie uit mn hoofd 68 60 graden. Draait dan rond de 2500 Mhz.

Denk dat er dus nog wel thermalroom zit om hem te overclocken icm met een undervolt.

Correctie: hij was geen 68 maar 60 graden.

Furmark benchmark 17607 punten

[ Voor 3% gewijzigd door Step-han op 28-02-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38

Yep, ik heb hem 2 weken in mijn PC gehad. Kon hem prima overklokken +400-500Mhz.
Wel powerlimit omlaag naar 80%.
Ik vond hem niet luid, iig een stuk beter dan de FE die er nu in zit... dat is echt een straaljager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-10 18:44
Timx2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:26:
Sinds gisteren in bezit van een Gigabyte 5070 ti Master (nbb - €1219). Heb mijn 4080 super gaming oc deze week verkocht voor €1125,-. Voor ca. €100,- een mooie bescheiden upgrade.
Ik vind het design echt mooi, de kaart is iets zuiniger, laat zich makkelijk overclocken (Speed Way 8.584 / Time Spy Extreme 15.094) en alle features van DLSS 4.
Ik zal binnenkort mijn definitieve resultaten delen, want er zit nog een beetje rek in het geheugen (denk ik) en ik moet de stabiliteit nog verder testen met wat games (Alan Wake 2 o.a.).
Een upgrade naar een hogere tier komt wellicht wel weer eens in de toekomst. Ik heb nu niet meer performance nodig en vind de meerprijs niet in verhouding.
Wat is daar een upgrade aan dan, vanwege nieuwe frame gen voor jou persoonlijk?

Voor raster zie ik dit niet echt als een upgrade. Volgens mij is het om en nabij het zefde kwa prestaties als ik de tests zo bekijk. Verder prima natuurlijk dat je er blij mee bent have fun with it 8)

Maar het een upgrade noemen wanneer je meer hebt moeten betalen voor zelfde prestaties en zelfs nog wat afgeschreven hebt op de oude kaart kan je dan geen upgrade noemen. Tenzei je helemaal wild wordt van frame gen x4 waarvan ik me niet kan voorstellen dat mensen dit echt non stop willen gebruiken maar goed dat verschil wellicht per persoon....

[ Voor 6% gewijzigd door JWFpeters op 28-02-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:28
Tsja definieer upgrade. Ik denk dat ik zo’n 5-10% winst heb afhankelijk van de game/benchmark. Daar zit het hem niet echt in.
Tel de 25 watt minder verbruik, framegen x4, nieuwe garantie en de luxere uitvoering daarbij op en dan wordt het alweer wat interessanter voor mij. Wellicht is de restwaarde over een jaar ook weer wat interessanter t.o.v. de 4080 super.
Daarnaast vind ik het altijd leuk om wat nieuwe hardware te hebben en daarmee te prutsen.
Uiteraard heb ik geld afgeschreven, maar dat heb je altijd met hardware. €100,- afschrijven op een jaar op een gpu vind ik niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:08
Timx2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:29:
Tsja definieer upgrade. Ik denk dat ik zo’n 5-10% winst heb afhankelijk van de game/benchmark. Daar zit het hem niet echt in.
Tel de 25 watt minder verbruik, framegen x4, nieuwe garantie en de luxere uitvoering daarbij op en dan wordt het alweer wat interessanter voor mij. Wellicht is de restwaarde over een jaar ook weer wat interessanter t.o.v. de 4080 super.
Daarnaast vind ik het altijd leuk om wat nieuwe hardware te hebben en daarmee te prutsen.
Uiteraard heb ik geld afgeschreven, maar dat heb je altijd met hardware. €100,- afschrijven op een jaar op een gpu vind ik niet veel.
de kaart is qua power zelfs net iets langzamer als een 4080 super,dus weet niet hoe je aan die 5 a 10 winst komt,wel framegen,maar volgens mij werkt dit ook op de 4080 super

https://www.tomshardware....rtx-5070-ti-review-asus/4

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 28-02-2025 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timx2
freaky35 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:10:
[...]

de kaart is qua power zelfs net iets langzamer als een 4080 super,dus weet niet hoe je aan die 5 a 10 winst komt,wel framegen,maar volgens mij werkt dit ook op de 4080 super

https://www.tomshardware....rtx-5070-ti-review-asus/4
Helemaal gelijk in, maar ik heb nu +360 op de core (loopt dus op 3270mhz) en Alan wake 2 crashed niet :) (eerste game die mijn vorige oc op de 4080 super liet crashen en ik 45 mhz terug moest). Door die extra ruimte die de 50-serie over het algemeen lijkt te bezitten kom je een heel eind.
Binnenkort eens kijken wat er nog mogelijk is met het geheugen.
Als ik over een poosje zeker weet dat het stabiel is zal ik de vergelijking eens uiteen zetten en de settings delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-10 20:11

Dit is in idle..
[Afbeelding]
Ik had bij mijn installatie van de 5090FE ook constant 1200rpm en 30c. Maar op een 1 of andere manier heb ik het nu wel werkend gekregen.

1. Verse install windows 11
2. Nieuwste driver geinstalleerd
3. De tweede monitor (4k 144hz) i.p.v. displayport op de GPU aangesloten op on board via USB-C naar DP.
4. In Fan Control onder sources: Nvidia 0% hardware curve override aangevinkt, en bij Fan Control geen curve ingesteld maar gewoon uit.

Als ze op 1200rpm zitten (na gamen) duurt het wel even voordat ze naar 0 gaan. De 2e monitor heb ik op onboard aangesloten vanwege de ervaring met de 4090FE, die moest ook onder een bepaald wattage blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Xrg6kD_8Bp6CQneirHhKQHQIMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OWDMMZevO5UMnt9Ra9KCX8nL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Senaxx op 28-02-2025 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Senaxx schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:23:
[...]

Ik had bij mijn installatie van de 5090FE ook constant 1200rpm en 30c. Maar op een 1 of andere manier heb ik het nu wel werkend gekregen.

1. Verse install windows 11
2. Nieuwste driver geinstalleerd
3. De tweede monitor (4k 144hz) i.p.v. displayport op de GPU aangesloten op on board via USB-C naar DP.
4. In Fan Control onder sources: Nvidia 0% hardware curve override aangevinkt, en bij Fan Control geen curve ingesteld maar gewoon uit.

Als ze op 1200rpm zitten (na gamen) duurt het wel even voordat ze naar 0 gaan. De 2e monitor heb ik op onboard aangesloten vanwege de ervaring met de 4090FE, die moest ook onder een bepaald wattage blijven.

[Afbeelding]
Thanks, ik heb idd mijn 2e monitor ook op de igpu aangesloten van de CPU dus die zou officieel ook niet gezien moeten worden door de Nvidia GPU. Toen ik vanmiddag mijn PC opstartte ging het opeens wel goed en stond hij niet op 1200RPM te blazen.. heel apart, hit and miss tot op heden.. bij 2 opstarts. Ik houd het de komende dagen in de gaten, ga er niet te veel tijd in steken want ik ga binnenkort een nieuwe build maken met een 9800X3D en nieuw mobo/cpu + W11 (zit nog op W10).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
Veel mensen spelen met koptelefoon op dus die maakt het niet uit of de computer klinkt als een opstartende B52 bommenwerper.

En dit is de winter hé het wordt nog veel erger als we weer een hittegolf krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfnz
  • Laatst online: 07-10 11:21
Heb sinds gisteren de 5090 INNO3D X3 die ik van Coolblue heb gekocht. Ben er tevreden mee, weet niet veel van coilwhine maar toen ik OW2 speelde op 4k met 600fps toen hoorde ik er wel wat van. Maar dat is een scenario dat niet zal plaatsvinden tijdens normaal gebruik, waarbij ik dan ook audio aan heb. Na een framecap van 240 was het geluid al een stuk minder.

Heb hem op 75% PL en met +280 cores (mhz) crashed hij, dus +275 is het limiet denk ik.
Fans aardig luidruchtig tijdens het echte werk (werd ook wel getoond in de Tweakers review van deze kaart) maar dat is niet een geluid waar ik mij persoonlijk aan stoor. Ben wel benieuwd wat voor fancurve anderen voor een kaart zetten, misschien dat ik daar nog wat van kan leren.

[ Voor 4% gewijzigd door stfnz op 01-03-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
emeralda schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:58:
Veel mensen spelen met koptelefoon op dus die maakt het niet uit of de computer klinkt als een opstartende B52 bommenwerper.

En dit is de winter hé het wordt nog veel erger als we weer een hittegolf krijgen.
Het wordt in de zomer misschien 5 graden warmer in huis bij ons. Denk dat die het wel overleeft om i.p.v. 65 naar de 70 graden te gaan onder load (met uv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:04
JWFpeters schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:41:
Voor raster zie ik dit niet echt als een upgrade. Volgens mij is het om en nabij het zefde kwa prestaties als ik de tests zo bekijk. Verder prima natuurlijk dat je er blij mee bent have fun with it 8)
Vind het niet eens hele slechte deal eigenlijk?
Als je in het segment van ~1200 euro zit dan is ~90 euro (7.5% van de waarde dus) uitgeven alleen al om weer een volledig nieuwe product te hebben met volledige garantie het eigenlijk al waard. Alles daarbovenop aan features, blijkbaar betere overklokbaarheid en iets betere efficiency kun je dan als bonus zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Standaard bij mij ook 1200 rpm en is dus geen uitzondering. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen last van heb. Temp blijft continue op tussen de 30 en 35graden bij normaal computer gebruik. Pas als je een game opstart gaat alles omhoog. Blijft tot nu toe onder de 70 graden tijdens gamen op 4k resolutie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timx2
Nou, bij dezen dan mijn resultaten met overclocken van de Gigabyte 5070 Ti Master. Ik heb sinds de AMD HD 7850 geen kaart meer gehad die zich zover liet overclocken! Hopelijk komt er in de toekomst nog een update die de voltage unlocked, want de koeler kan met gemak meer aan.
Ik heb de volgende settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSOjmk1NbW_6i9mwjm6k9xiaMG0=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rMtTyDFieVGR1NUM6pLylYD8.gif?f=fotoalbum_medium
Met dit als gevolg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB5hjEAuqZWZZVee2ebh8N3slYk=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aw5GKPDwp9xKrcLlpcmLcR8D.gif?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDwWGM5w5aZWUZw6pBjPLinhVAw=/234x176/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3EPUQkOmP7h2PJmF31NQfY06.gif?f=fotoalbum_medium

Ik heb inmiddels een paar uurtjes ermee gegamed. Dit betreft alleen Alan Wake 2, maar voor mij was dit de eerste game die mijn vorige 'stabiele' overclock van de Gigabyte 4080 super gaming OC op de knieën kreeg, dus ik ga ervan uit dat dit in ieder geval in de buurt komt van het maximale.

Ik heb met deze overclock zelfs (voorlopig) 'het wereldrecord' voor de 5070 Ti (i.c.m. met een 7800X3d) volgens 3dmark 8) :
http://www.3dmark.com/sw/1928065

Mijn resultaten op de drie belangrijkste 3dmark testen zijn:
Steel Nomad: 7.340
Speed Way: 8.675
Time Spy Extreme: 15.171

Met name Speed Way is een indrukkende verbetering t.o.v. de 4080 Super FE, namelijk 15% en maar -2,8% t.o.v. de 5080 FE. Bij Time Spy Extreme ziet het t.o.v. van de 4080 Super FE als volgt uit 7,1% en t.o.v. de 5080 FE -5,8%. Steel Nomad levert het volgende op t.o.v. de 4080 Super FE 8,5% en t.o.v. de 5080 FE -9,1%. Ik heb de volgende resultaten ter vergelijking genomen: review: Nvidia GeForce RTX 5070 Ti - Hier kan de RTX 50-serie leuk gaan worden

T.o.v. mijn overclock op de Gigabyte 4080 Super Gaming OC gaat het om:
Time Spy Extreme +2,5%
Speed Way + 8,2%
Steel Nomad +4,7%

Dus, ik blijf bij mijn standpunt. Voor ca. €100,- heb ik een aardige upgrade t.o.v. van mijn Gigabyte 4080 Super Gaming OC. Deze kaart presteert net iets beter, betreft een luxere uitvoering, nieuwe features, een jaar extra garantie en heel leuke ervaring met overclocken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:24

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik heb iets heel geks met Furmark (nieuwste) en 2 RTX5070 TI's, zie:

PC, 5070TI OC, 4790K CPU, Win10, SATA SSD, 4K Furmark: 7858 / 132fps
PC, 5070TI OC+, Core 265K, Win11, NVME PCI5, 4K Furmark: 7422 / 125fps

Beide iGPU's staan uit, Hardware scheduling uit, spaarstanden uit, toch presteert de "betere 5070TI met extra OC" een stuk slechter. Heeft dit met Windows 11 te maken?

@Lord_Dain inc klikbare links. @Lord_Dain ROP's beide kaarten in orde. Heb de kaarten omgewisseld.

"Top" OC+ Kaart in oude PC: 7840 / 130FPS
"Mindere OC kaart in 265K: 7323 / 121FPS

Het lijkt er dus op dat in Windows 11 in ieder geval de prestaties ~10% minder goed uitvallen, maar beide kaarten in Windows 10/Oude pc een top van 130 blijken te hebben.

Beide systemen laten in GPU-Z zien dat de cap inderdaad op "power" ligt.

De Heaven Benchmark lijkt wel eerlijker te verlopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0Wmwb_yKarXxVZT1faNio2_29o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ySDUkYKS5LEuBFfeOMG50H3.jpg?f=fotoalbum_large

Ook 3DMark TimeSpy:

10049 4790K+5070TI 3DMark TimeSpy: https://www.3dmark.com/3dm/127208658
24737 265K + 5070TI 3DMark Timespy: https://www.3dmark.com/3dm/127208457

[ Voor 74% gewijzigd door SalimRMAF op 02-03-2025 14:59 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
SalimRMAF schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:53:

PC, 5070TI OC, 4790K CPU, Win10. 4K Furmark: 7900 / 132fps
PC, 5070TI OC+, Core 265K, Win11. 4K Furmark: 7545 / 125fps

Beide iGPU's staan uit, spaarstanden uit, toch presteert de "betere 5070TI met extra OC" een stuk slechter. Heeft dit met Windows 11 te maken?
Lijkt me dat er een hele hoop variabelen zijn waar we niet vanaf weten en dus is hier geen uitspraak over te doen zonder meer informatie.

Afwijkende graphics driver versie; mogelijk heeft NVidia bij de latere driver de performance teruggeschroefd.

Edit: wat ik ook raar vind, de Gaming Trio heeft een lagere tdp? ik kom op 307/1,15=267W tdp.

Edit2: Even de spec sheets erbij gepakt. Het is dezelfde GPU met 300W power consumption maar waarbij er in de chip een aggressievere boost clock is gezet bij de Gaming Trio. Ik vermoed dat als je GPU-Z laat draaien tijdens een benchmark je mogelijk ziet waarom de Trio niet goed performed. Ik vermoed dat je bij Perfcap Reason de power limit raakt. Kan ook gewoon een driver issue zijn of een matige binned GPU. Ik verwacht dat die TDP bij de Trio ook 300W zou moeten zijn en waarom hij 115% aangeeft bij 300W is mij een raadsel.

Edit3: Heb je ROP's geteld op de Gaming Trio?? zou een hoop verklaren als hij er 8 mist.... :o
GeForce RTX 5070 Ti with missing ROPs offers up to 11% lower performance in synthetic tests

[ Voor 44% gewijzigd door Lord_Dain op 01-03-2025 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:43
Timx2 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:30:
Nou, bij dezen dan mijn resultaten met overclocken van de Gigabyte 5070 Ti Master. Ik heb sinds de AMD HD 7850 geen kaart meer gehad die zich zover liet overclocken! Hopelijk komt er in de toekomst nog een update die de voltage unlocked, want de koeler kan met gemak meer aan.
Ik heb de volgende settings:
[Afbeelding]
Met dit als gevolg:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb inmiddels een paar uurtjes ermee gegamed. Dit betreft alleen Alan Wake 2, maar voor mij was dit de eerste game die mijn vorige 'stabiele' overclock van de Gigabyte 4080 super gaming OC op de knieën kreeg, dus ik ga ervan uit dat dit in ieder geval in de buurt komt van het maximale.

Ik heb met deze overclock zelfs (voorlopig) 'het wereldrecord' voor de 5070 Ti (i.c.m. met een 7800X3d) volgens 3dmark 8) :
http://www.3dmark.com/sw/1928065

Mijn resultaten op de drie belangrijkste 3dmark testen zijn:
Steel Nomad: 7.340
Speed Way: 8.675
Time Spy Extreme: 15.171

Met name Speed Way is een indrukkende verbetering t.o.v. de 4080 Super FE, namelijk 15% en maar -2,8% t.o.v. de 5080 FE. Bij Time Spy Extreme ziet het t.o.v. van de 4080 Super FE als volgt uit 7,1% en t.o.v. de 5080 FE -5,8%. Steel Nomad levert het volgende op t.o.v. de 4080 Super FE 8,5% en t.o.v. de 5080 FE -9,1%. Ik heb de volgende resultaten ter vergelijking genomen: review: Nvidia GeForce RTX 5070 Ti - Hier kan de RTX 50-serie leuk gaan worden

T.o.v. mijn overclock op de Gigabyte 4080 Super Gaming OC gaat het om:
Time Spy Extreme +2,5%
Speed Way + 8,2%
Steel Nomad +4,7%

Dus, ik blijf bij mijn standpunt. Voor ca. €100,- heb ik een aardige upgrade t.o.v. van mijn Gigabyte 4080 Super Gaming OC. Deze kaart presteert net iets beter, betreft een luxere uitvoering, nieuwe features, een jaar extra garantie en heel leuke ervaring met overclocken :*)
Netjes! Hier een overclockte 5080 ter vergelijking. Speedway heb ik helaas wel niet, Port Royal wel.

37572 GPU score in TimeSpy: I scored 31 148 in Time Spy
18723 GPU score in TimeSpy Extreme: I scored 15 329 in Time Spy Extreme
9755 in Steel Nomand: I scored 9 755 in Steel Nomad
26287 in Port Royal: I scored 26 287 in Port Royal

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timx2
Broodro0ster schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:44:
[...]

Netjes! Hier een overclockte 5080 ter vergelijking. Speedway heb ik helaas wel niet, Port Royal wel.

37572 GPU score in TimeSpy: I scored 31 148 in Time Spy
18723 GPU score in TimeSpy Extreme: I scored 15 329 in Time Spy Extreme
9755 in Steel Nomand: I scored 9 755 in Steel Nomad
26287 in Port Royal: I scored 26 287 in Port Royal
Dat zijn ook heel mooie scores! Volgens mij een vergelijkbare winst t.o.v. stock?
Hierom had ik de 5080 ook nog even overwogen. Leuk dat er zoveel extra’s in zit.
Hoe ver kan de power limit open en is het voltage vrij (1.1?) bij de 5080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Timx2 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 06:56:
[...]

Dat zijn ook heel mooie scores! Volgens mij een vergelijkbare winst t.o.v. stock?
Hierom had ik de 5080 ook nog even overwogen. Leuk dat er zoveel extra’s in zit.
Hoe ver kan de power limit open en is het voltage vrij (1.1?) bij de 5080?
In Steel Nomand is het 20.7% boven de 5080FE score van Tweakers. In TimeSpy Extreme 16.4% sneller. Het zijn nipt hogere scores dan de AIB 4090’s die Tweakers getest hebben.

Power limit kan naar 125% (450W ipv 360W), maar daar kom ik nooit aan. Haal echt amper 400E met deze OC. Voltage kan helaas niet omhoog. Zou nochtans handig zijn want er is is marge met de power limit.

[ Voor 26% gewijzigd door Broodro0ster op 02-03-2025 08:10 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
fwiw: tot ~10-12% prestatieverlies agv missing rops bij een 5080 op hogere resoluties.
Op GOT hebben zich geloof ik geen 5080 bezitters met missing rops gemeld toch?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Help!!!! schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:59:
fwiw: ~10-12% prestatieverlies agv missing rops bij een 5080 op hogere resoluties.
Op GOT hebben zich geloof ik geen 5080 bezitters met missing rops gemeld toch?

[YouTube: Investigating NVIDIA’s Defective GPUs: RTX 5080 Missing ROPs Benchmarks]
zeker wel,kijk de topic maar eens hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:13
offtopic:
Begin me oprecht af te vragen of dit soort wattages nog verantwoord zijn, nog even en je videokaart heeft een eigen groep nodig.

Zag 750 watt langskomen ergens.

[ Voor 11% gewijzigd door hoevenpe op 02-03-2025 12:13 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:12:
offtopic:
Begin me oprecht af te vragen of dit soort wattages nog verantwoord zijn, nog even en je videokaart heeft een eigen groep nodig.

offtopic:
Een groep kan 3680 Watt hebben dus daar zijn we nog wel een eindje van weg. De stroomgroepen in Amerika krijgen het wel wat lastiger met een max van 1800W, maar ook daar zit echt wel genoeg ruimte in. Zelfs met randapparatuur en andere apparaten.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
hoevenpe schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:12:
offtopic:

Tja dat is niet volgens spec, als iemand lekker gaat zitten overklokken kan je die waardes halen. Mensen gaan ook niet klagen toch over het verbruik van een auto als ze 180 rijden? :+

5090 heeft een tdp van 575w en met een nette uv kan je dezelfde prestaties krijgen voor 100w minder. En 575w is ook nog eens max he, dat wil niet zeggen dat zodra jij je pc aanzet deze 575w staat te gebruiken. Is het veel? Ja zelf 475w is veel, maar om af te vragen of het verantwoord is en of deze een eigen groep nodig
heeft is net zo absurd. 450w is 12% van het maximum wat een groep aan kan in Nederland.

Zolang je niet gaat proberen te minen 6 met 5090's zonder uv kan die groep het wel aan ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:11
Met mijn undervolt op m’n 5090FE gebruikt deze maximaal 350W en de meeste tijd tussen de 250-300W. Het verbruik van mijn complete rig inclusief PC en álle accessories zit rond de 550W maximaal.

En dan heb ik het dus over onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Wdm6TxHNWDeAFOuIlYhtar7QKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zkUUpH9XHEADObOp6FTlPIg.jpg?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Rivanov schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:41:
Met mijn undervolt op m’n 5090FE gebruikt deze maximaal 350W en de meeste tijd tussen de 250-300W. Het verbruik van mijn complete rig inclusief PC en álle accessories zit rond de 550W maximaal.

[Afbeelding]
Netjes qua verbruik en opstelling ziet er echt super uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Laatst online: 22:00
@Rivanov
Met wat voor een UV en bij welke stressbelasting is dat?
Wanneer het vol aan de bak gaat, kom ik met de 5090FE en +1000 MHz op de Core namelijk niet op 350Wtbp of minder uit.

Ter referentie: 2600MHz@0.875V trekt bij mij ca. 470Wtbp met Steel Nomad.

[ Voor 20% gewijzigd door CMT op 02-03-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
CMT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:27:
@Rivanov
Met wat voor een UV en bij welke stressbelasting is dat?
Wanneer het vol aan de bak gaat, kom ik met de 5090FE en +1000 MHz op de Core namelijk niet op 350Wtbp of minder uit.

Ter referentie: 2600MHz@0.875V trekt bij mij ca. 470Wtbp met Steel Nomad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9073u9K3VLrcLNI1yQnorO_lNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/93C0WgvYuNZSI81ggl6SNExS.png?f=fotoalbum_large

Belasting is tijdens iRacing, Le Mans Ultimate, Microsoft Flight Simulator 2024, KCD 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrBijtfon4BPLzxM-7BXuNnMqws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0jH3TMDJA2SPYyuTV5m3fu3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Doaq8f0ewOAcLfRhBX8AN-V2vB4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pHJq5AYoi3fsjr2qxReA73dh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JodqwuDOms3SzhH0ZlppWI1UrPM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuiqoQxBWJ8K1aZqsMDJqDDP.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 47% gewijzigd door Rivanov op 02-03-2025 20:37 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Laatst online: 22:00
@Rivanov
Bedankt. Dit zullen dan wel geen zware spellen zijn. DX11 is ook wat meer CPU limiterend versus DX12.
Leunt meer op single thread en Nvidia heeft relatief ook een grote driver overhead.

Het verbaast mij toch wel hoe goed Blackwell zich laat undervolten.
Weet je toevallig een manier om de curve verder aan te passen of is +1000 echt de max?
Of nog liever: om de curve naar links te verplaatsen i.p.v. omhoog?
Het is anders zo beperkt..

[ Voor 10% gewijzigd door CMT op 02-03-2025 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 14:47
Rivanov schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:41:

[Afbeelding]
wat een gave samenstelling is dat zeg!!! mooie vloer ook, maar dat verder terzijde.

wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-09 18:51
SalimRMAF schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:53:

PC, 5070TI OC, 4790K CPU, Win10, SATA SSD, 4K Furmark: 7858 / 132fps
PC, 5070TI OC+, Core 265K, Win11, NVME PCI5, 4K Furmark: 7422 / 125fps

Beide iGPU's staan uit, Hardware scheduling uit, spaarstanden uit, toch presteert de "betere 5070TI met extra OC" een stuk slechter. Heeft dit met Windows 11 te maken?

@Lord_Dain inc klikbare links. @Lord_Dain ROP's beide kaarten in orde. Heb de kaarten omgewisseld.

"Top" OC+ Kaart in oude PC: 7840 / 130FPS
"Mindere OC kaart in 265K: 7323 / 121FPS

Het lijkt er dus op dat in Windows 11 in ieder geval de prestaties ~10% minder goed uitvallen, maar beide kaarten in Windows 10/Oude pc een top van 130 blijken te hebben.

Beide systemen laten in GPU-Z zien dat de cap inderdaad op "power" ligt.

De Heaven Benchmark lijkt wel eerlijker te verlopen:
[Afbeelding]

Ook 3DMark TimeSpy:

10049 4790K+5070TI 3DMark TimeSpy: https://www.3dmark.com/3dm/127208658
24737 265K + 5070TI 3DMark Timespy: https://www.3dmark.com/3dm/127208457
Idd bijzonder dat je 4K Furmark score in je oude rig met een 5070 Ti hoger is, maar ik zie wel dat je op deze rig getest hebt met de release driver van de 5070 Ti (572.47) en op je nieuwe rig met de nieuwste driver (572.60). Maar dan nog een flink verschil. Ook een groot verschil zeg in Timespy met je nieuwe rig vergeleken met de oude (hier wel beiden met de 572.60 driver zo te zien). Gelukkig dat de ROP's in orde zijn trouwens.

Ik zie dat je ook een 5070 Ti Gaming Trio OC hebt, had je al een VBIOS update voorbij zien komen? Zie ook MaTr1x in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie"

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Staat de optimisation aan voor windowed app in Windows 11?
En de laatste driver (572.60) heeft minder performance dan 572.47. Dat hebben we gemerkt in het OC topic op overclock.net van de 5080 en 5090

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-10 02:14
Er is een GeForce 572.65 Hotfix driver uit, maar ik weet niet of je die mag posten. Is geen officiële driver.
Change Info:
This hotfix addresses the following issue:
PC may boot to a black screen when connected via DisplayPort with certain monitors [5131002]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Sem429 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:00:
hier kan je mijn samenstelling vinden wat vindt je hiervan?
https://nl.pcpartpicker.com/list/
Je link doet het natuurlijk niet zo maar dit is ook niet het juiste topic ervoor. Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

On topic: nvidia maakt er wel n potje van met drivers, de fix voor de black screens maakt het in sommige gevallen erger en zijn er issues bijgekomen met MFG. Hoe doen die lui daar hun QA? :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Heb die .65 driver geïnstalleerd op een 3060 maar nu is Edge 2D lijkt het wel. Google Maps is 2D en alles is super blokkerig en haperig. Ik ga weer terug naar .60

Terug naar .60 en alles weer gladjes

[ Voor 11% gewijzigd door chim0 op 04-03-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Broodro0ster schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:44:
Staat de optimisation aan voor windowed app in Windows 11?
En de laatste driver (572.60) heeft minder performance dan 572.47. Dat hebben we gemerkt in het OC topic op overclock.net van de 5080 en 5090
Wat zou ik ermee winnen als ik downgrade? En dan real world performance, niet in benchmark tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Rivanov schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:19:
[...]

Wat zou ik ermee winnen als ik downgrade? En dan real world performance, niet in benchmark tools.
In games zagen ze ook minder performance. Het gaat over 2-3%.
Zelf heb ik nog geen issues gehad in iRacing, dus voorlopig upgrade ik ook niet. 3Dmark en iRacing is het enige wat ik doe momenteel.
Heb er wel Cyerpunk op gegooid, maar moet nog eens de tijd vinden om het te gaan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

MaTr1x schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Ik zie dat je ook een 5070 Ti Gaming Trio OC hebt, had je al een VBIOS update voorbij zien komen? Zie ook MaTr1x in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie"
Het lijkt een Furmark Win11-probleem te zijn, andere benches werken logisch. (Ga dit nog verder testen).

Ik heb in de MSI Center > Support > Scan geen VBIOS update gevonden. :)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

imagica schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:48:
Is er iemand die een 5080 in een systeem heeft zitten met een 700W voeding ?

Ik had de Newegg PSU calculator gebruikt en voor een 5070Ti met mijn systeem componenten werd een PSU tussen 599/699w geadviseerd en heb een Be Quiet 11 700W, en vroeg me af of die 65W extra op de 5080 over het maximum zal gaan, de PC zelf is een MSIZ690 WIFI, Intel 12700, 2 SSD's en een NVME drive, verder geen additionele componenten erin.

Wilde vanwege de extra cores het liefst de 5080 hebben tov de 5070Ti (ik wil mijn linker niet niet verkopen voor een 5090 ;)) en nu de prijzen soms tot bijna MSRP dalen voor de 5080 denk ik dat ik die ga halen.
2 Dingen: Efficientie en overhead. Netto denk ik dat je 750 watt overhoudt met de hardware, en de hardware maximaal 650-700 watt onder volledige load zal verbruiken. Omdat je een A-merk PSU hebt denk ik dat je ermee door kan.

Zo niet, dan zou ik de CPU en GPU even underclocken. 5070TI's uitgebreid getest met 650/750 PSU's, vandaar mijn vertrouwen in jouw zaak. :)

Gulfstream G650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redblader
  • Laatst online: 15:26
chim0 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:33:
Er is een GeForce 572.65 Hotfix driver uit, maar ik weet niet of je die mag posten. Is geen officiële driver.

[...]
Nou ik had de hotfix nodig, kon bijna niet meer in Windows komen omdat mijn scherm telkens zwart ging tijdens het inloggen... de hotfix lijkt het opgelost te hebben.

Ik merkte het pas de dag na het updaten van de driver dus ik had ook niet meteen door dat het aan de Nvidia driver lag. :/

[ Voor 13% gewijzigd door Redblader op 04-03-2025 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• imagica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 17:49
SalimRMAF schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:12:
[...]

2 Dingen: Efficientie en overhead. Netto denk ik dat je 750 watt overhoudt met de hardware, en de hardware maximaal 650-700 watt onder volledige load zal verbruiken. Omdat je een A-merk PSU hebt denk ik dat je ermee door kan.

Zo niet, dan zou ik de CPU en GPU even underclocken. 5070TI's uitgebreid getest met 650/750 PSU's, vandaar mijn vertrouwen in jouw zaak. :)
Dank voor de reply, ik ga de uitdaging aan zodra de kaart er is, en zal proberen het resultaat hier te posten!

Heeft iemand enig idee of undervolten veel impact heeft op Generatieve AI ? Dit systeem zal zich daar voornamelijk mee bezig houden, in games een paar FPS meer of minder is niet zo'n heel groot issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Redblader schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:09:
[...]

Nou ik had de hotfix nodig, kon bijna niet meer in Windows komen omdat mijn scherm telkens zwart ging tijdens het inloggen... de hotfix lijkt het opgelost te hebben.
Maar dan heb jij een 50xx kaart of? Want volgens mij geldt het alleen voor die kaarten, odmat bij de .60 driver stond:
[GeForce RTX 50 series] Various black screen issues [5088957] [5100062] [5089089]
Maar schijnbaar hebben de 30xx kaarten er ook last van want ik had ook een zwart scherm en er kwamen ook meerdere meldingen online van zwarte schermen met 30xx kaarten, alleen was het na een restart weer opgelost.

Maar wat ik zei, het leek wel of Edge de driver niet pakte want alles was 2D als het ware en super haperig. Google Maps was niet vooruit te branden. Maar het is ook een losse exe bestand zoals vroeger, dus niet via de Nvidia app zoals normaal gesproken want geen officiële driver. Geen idee, de installatie verliep verder prima. Eerst alles verwijderd en opnieuw opgestart.
Ik merkte het pas de dag na het updaten van de driver dus ik had ook niet meteen door dat het aan de Nvidia driver lag. :/
Oké want bij de changelog staat weer:
PC may boot to a black screen when connected via DisplayPort with certain monitors [5131002]
Dus het lijkt te gaan om bepaalde schermen via de Displayport want die van mij is gewoon met HDMI aangesloten, maar er staat niet bij welke schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
  • Laatst online: 15:26
chim0 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Maar dan heb jij een 50xx kaart of? Want volgens mij geldt het alleen voor die kaarten, odmat bij de .60 driver stond:

[...]

Maar schijnbaar hebben de 30xx kaarten er ook last van want ik had ook een zwart scherm en er kwamen ook meerdere meldingen online van zwarte schermen met 30xx kaarten, alleen was het na een restart weer opgelost.

Maar wat ik zei, het leek wel of Edge de driver niet pakte want alles was 2D als het ware en super haperig. Google Maps was niet vooruit te branden. Maar het is ook een losse exe bestand zoals vroeger, dus niet via de Nvidia app zoals normaal gesproken want geen officiële driver. Geen idee, de installatie verliep verder prima. Eerst alles verwijderd en opnieuw opgestart.

[...]

Oké want bij de changelog staat weer:

[...]

Dus het lijkt te gaan om bepaalde schermen via de Displayport want die van mij is gewoon met HDMI aangesloten, maar er staat niet bij welke schermen.
Ik heb een RTX 4080 en gebruik inderdaad 2 monitors met Displayport (die beide op zwart gingen kort na opstarten). Het probleem lijkt dus zeker niet gelimiteerd tot de 5000-serie kaarten.

Na een keer of 4 proberen kwam ik wel zonder zwarte schermen in Windows en ben ik gaan zoeken wat het probleem zou kunnen zijn. Ik kwam toen de hotfix patch tegen en heb deze meteen geïnstalleerd, daarna nergens last meer van gehad. Schermen zijn een Aorus FI32U en Asus MG279Q.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chim0
Redblader schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Ik heb een RTX 4080 en gebruik inderdaad 2 monitors met Displayport (die beide op zwart gingen kort na opstarten). Het probleem lijkt dus zeker niet gelimiteerd tot de 5000-serie kaarten.
Oké dus gewoon een algemene Nvidia fakap :D Typisch! Maar blij om te horen dat het werkt voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Vandaag al meerdere keren geprobeerd Automatic tuning in de Nvidia app in te schakelen. Krijg het maar niet voor elkaar. Overlay en dergelijk staan al uitgeschakeld. Iemand tips?

Na een poos stopt deze en verschijnt de melding Automatic tuning was interurupted. Terwijl ik niks open heb staan op de app na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ia9NHRrKHGNqMwoXS1n5S7WWyOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dT7PUVojzc2PcNUPcYZMg5V2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:55
@Tasminos Ben je niet beter af met zoiets als dit te proberen:

50 Watt minder verbruik dan stock en toch FPS-winst.

Uiteraard is niet elke kaart hetzelfde, maar het is een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Mr Magic schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:38:
@Tasminos Ben je niet beter af met zoiets als dit te proberen:

[YouTube: RTX 5090 Undervolt Stock VS Undervolt + OC 4K Benchmarks | Ryzen 7 9800X3D 5.6GHz]
50 Watt minder verbruik dan stock en toch FPS-winst.

Uiteraard is niet elke kaart hetzelfde, maar het is een poging waard.
Dank voor de link. Voor nu wil ik geen risico lopen met de kaart. Ik moet me een keer goed verdiepen in de mogelijkheden met betrekking met undervolt + OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Undervolt instellen via Afterburner. Werkt perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step-han
Ik heb nu een undervolt/overclock draaien op mijn uitvoering: MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS

Heb hem nu stabiel op 2797 MHz op 0.835v en verbruikt dan tijdens de Furmark 1440p benchmark ~310w. 18256 punten. Als ik het vergelijk met een 'stock' run Furmark 1440p benchmark (17201 punten) dan is de kaart nu 6,13% sneller en verbruikt 13,89% minder wattage.

Als ik iets hoger ga qua MHz wordt het instabiel, en meer voltage == meer wattage wat ik niet wil. Wilde rond de 300w uitkomen.

Zijn er nog meer ervaringen van mensen die rond de 300w willen uitkomen met een 5080? Hoeveel MHz/voltage?

[ Voor 11% gewijzigd door Step-han op 04-03-2025 21:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Ik zie de reviews van de RTX5070 op diverse kanalen, maar die kaart lijkt gewoon DoA met 12GB. Loopt gewoon al tegen limieten aan op 1440p bij moderne spellen en dat voor een kaart waarvan de AIB modellen waarschijnlijk €700+ gaan kosten en in deze eerste weken waarschijnlijk €800+.

So far met de 4090 performance. De review van Tweakers geeft aan dat de 5070 waarschijnlijk een leuke upgrade is voor de 3070 bezitter, maar als 3070 bezitter is er geen haar op mijn hoofd die een 5070 met 12GB overweegt in 2025. AMD kan wel eens een mooie slag gaan slaan in deze range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtreme_lunatic
Step-han schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:08:
Ik heb nu een undervolt/overclock draaien op mijn uitvoering: MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS

Heb hem nu stabiel op 2797 MHz op 0.835v en verbruikt dan tijdens de Furmark 1440p benchmark ~310w. 18256 punten. Als ik het vergelijk met een 'stock' run Furmark 1440p benchmark (17201 punten) dan is de kaart nu 6,13% sneller en verbruikt 13,89% minder wattage.

Als ik iets hoger ga qua MHz wordt het instabiel, en meer voltage == meer wattage wat ik niet wil. Wilde rond de 300w uitkomen.

Zijn er nog meer ervaringen van mensen die rond de 300w willen uitkomen met een 5080? Hoeveel MHz/voltage?
Leuke UV!
Dit wil ik ook nog gaan doen als ik tijd heb. Bij mijn 3070 ooit gedaan en scheelde aanzienlijk in verbruik en warmte.

Zal tzt resultaten delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:30
TheBrut3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:46:
Ik zie de reviews van de RTX5070 op diverse kanalen, maar die kaart lijkt gewoon DoA met 12GB. Loopt gewoon al tegen limieten aan op 1440p bij moderne spellen en dat voor een kaart waarvan de AIB modellen waarschijnlijk €700+ gaan kosten en in deze eerste weken waarschijnlijk €800+.

So far met de 4090 performance. De review van Tweakers geeft aan dat de 5070 waarschijnlijk een leuke upgrade is voor de 3070 bezitter, maar als 3070 bezitter is er geen haar op mijn hoofd die een 5070 met 12GB overweegt in 2025. AMD kan wel eens een mooie slag gaan slaan in deze range.
Grappige is dat je er een aantal jaar geen probleem mee had een 3070 met 8GB VRAM te kopen, terwijl die net zo DOA was op dat moment als de 12GB van een 5070 nu. Dus wat is er veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:12
Arjant2 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Grappige is dat je er een aantal jaar geen probleem mee had een 3070 met 8GB VRAM te kopen, terwijl die net zo DOA was op dat moment als de 12GB van een 5070 nu. Dus wat is er veranderd?
Heel goed punt.
Sommigen hebben er eindelijk van geleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Arjant2 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:01:
Toen was de geheugen discussie voor 8GB op 1440p minder aanwezig dan nu de 12GB, als was die er ook voor bijv. Cyberpunk. Achteraf is inderdaad een 6700XT beter oud geworden dan een 3070.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:30
TheBrut3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Toen was de geheugen discussie voor 8GB op 1440p minder aanwezig dan nu de 12GB, als was die er ook voor bijv. Cyberpunk. Achteraf is inderdaad een 6700XT beter oud geworden dan een 3070.
Maar die discussie is er vooral omdat er meer Youtubers aandacht aan geven (want Nvidia bashen levert enorm veel views op tegenwoordig), meer dan toen, maar het probleem is niet meer of minder dan toen.

Ik zou de 5070 ook niet kopen, maar goed ik zou de 3070 ook niet gekocht hebben. Ik begin het nu met mijn 2080ti op sommige titels langzaam iets te merken dat de 11GB niet voldoende is, maar met instellingen wat omlaag bij sommige games nog prima te doen. Maar voor een nieuwe kaart is dat natuurlijk niet wat je wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step-han
xtreme_lunatic schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:26:
[...]

Leuke UV!
Dit wil ik ook nog gaan doen als ik tijd heb. Bij mijn 3070 ooit gedaan en scheelde aanzienlijk in verbruik en warmte.

Zal tzt resultaten delen.
Heb nog even wat meer getest.

Beide nu getest op dezelfde nvidia driver (572.60), 3 furmark benchmarks 1440p achter elkaar.

Stock 360w: 16932, 16587, 16569, gemiddeld 16696
Undervolt 0,835v / 310w / 2797 Mhz: 18279, 18277, 18264, gemiddeld 18273

Betekent dus 9,45% sneller dan stock met 13,89% minder wattage.

Wat ook opvalt is dat stock de scores sneller minder worden door de warmte dan de undervolt scores.

Zo maar even een tijdje laten draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gta Ripper
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-09 10:53
Zijn er anderen die met de 5000 serie extra issues met HDR hebben tov hun oude kaart? Heb wat vaker flickering etc wanneer HDR aan staat. Ik heb auto HDR inmiddels uit gezet en dat lijkt wel iets te schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:52
Gta Ripper schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:57:
Zijn er anderen die met de 5000 serie extra issues met HDR hebben tov hun oude kaart? Heb wat vaker flickering etc wanneer HDR aan staat. Ik heb auto HDR inmiddels uit gezet en dat lijkt wel iets te schelen.
Windows hdr aan, rtx hdr aan, auto hdr uit.
Is de enige juiste settings wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:15
Identiek dezelfde issues over DisplayPort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster321
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17:25
Domme vraag: ik heb nu de 5080 en daar zit een adapter bij. Mijn PSU is een RM850x (2021). Hoeft er vanuit de PSU maar 2x een 8 pins in de adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtreme_lunatic
Speedmaster321 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:51:
Domme vraag: ik heb nu de PNY 5080 en daar zit een adapter bij. Mijn PSU is een RM850x (2021). Hoeft er vanuit de PSU maar 2x een 8 pins in de adapter?
Zelfde kaart hier met zelfde voeding en had de zelfde "domme" vraag. Bij de voeding zit inderdaad een kabel te weinig. Je kunt de kaart aansluiten met 2 kabels waarvan je er eentje daisychained, zodat alle 3 de stekkers gevuld zijn. Blijkbaar kunnen de kabels van die voeding 300 watt per stuk aan en zouden dus twee genoeg moeten zijn.

Ik heb alsnog een extra kabel besteld omdat ik me daar prettiger bij voelde (was 15 euro inclusief verzending bij Corsair). De 3 dagen dat het met twee kabels heeft gedraaid deed de kaart het ook prima overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster321
xtreme_lunatic schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:00:
[...]

Zelfde kaart hier met zelfde voeding en had de zelfde "domme" vraag. Bij de voeding zit inderdaad een kabel te weinig. Je kunt de kaart aansluiten met 2 kabels waarvan je er eentje daisychained, zodat alle 3 de stekkers gevuld zijn. Blijkbaar kunnen de kabels van die voeding 300 watt per stuk aan en zouden dus twee genoeg moeten zijn.

Ik heb alsnog een extra kabel besteld omdat ik me daar prettiger bij voelde (was 15 euro inclusief verzending bij Corsair). De 3 dagen dat het met twee kabels heeft gedraaid deed de kaart het ook prima overigens.
Waar ik tegenaan loop, is dat ik die 8 pins met geen mogelijkheid goed in de adapter krijg gedrukt. Ze gaan er maar half in en ik gebruik best veel kracht….

Edit: Volgens mij was ik dom. De type 4 zijde moet in de PSU en de 6+2 in de adapter?

[ Voor 5% gewijzigd door Speedmaster321 op 05-03-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Speedmaster321 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Waar ik tegenaan loop, is dat ik die 8 pins met geen mogelijkheid goed in de adapter krijg gedrukt. Ze gaan er maar half in en ik gebruik best veel kracht….

Edit: Volgens mij was ik dom. De type 4 zijde moet in de PSU en de 6+2 in de adapter?
Huh ? kan je foto maken van mannetje en vrouwtje connector? ook erin kijkend (zie je de pinnen)?

6+2 is naar je GPU. Is type 4 niet de connector voor naar de mobo?

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 05-03-2025 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster321
-

[ Voor 131% gewijzigd door Speedmaster321 op 06-03-2025 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:03
TheBrut3 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:46:

Nu de AMD Radeon 9070(XT) reviews uit zijn is dat wel zeker.. Vooral de 9070XT is erg interessant want waarschijnlijk ga je die voor minder geld dan de RTX 5070 kunnen kopen terwijl hij duidelijk sneller is, zelfs met raytracing.. En dan heb je ook nog 16GB VRAM tegen maar 12GB op de 5070.. FSR4 lijkt volgens de eerste berichten ook een stuk beter en aardig competitie te bieden in vergelijk met DLSS4.. Dus wat houdt je dan nog tegen om een Radeon 9070XT i.p.v. een RTX 5070 te kopen?!?

Las in het andere topic over leveringen en prijzen dat er mensen zijn die een 5070 hebben kunnen kopen voor meer dan 900 euro en zich afvragen of dat wel een goede koop was?!? Nou vul zelf maar in.. Als de verhalen over behoorlijke voorraad kloppen dan denk ik dat je vanaf morgen gewoon een 9070XT kan kopen voor rond de 700-750 euro.. De RTX 5070 is voorlopig bijna vaporware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step-han
Speedmaster321 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:51:
Domme vraag: ik heb nu de 5080 en daar zit een adapter bij. Mijn PSU is een RM850x (2021). Hoeft er vanuit de PSU maar 2x een 8 pins in de adapter?
Ik heb ongeveer een weekje gedraaid met 2 kabels vanaf de voeding, 1 naar 8 pins en 1 naar 16 pins en die in de adapter die bij de kaart zat. Ging prima. Kon ook gewoon 360w aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inflatable schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 03:08:
[...]

Nu de AMD Radeon 9070(XT) reviews uit zijn is dat wel zeker.. Vooral de 9070XT is erg interessant want waarschijnlijk ga je die voor minder geld dan de RTX 5070 kunnen kopen terwijl hij duidelijk sneller is, zelfs met raytracing.. En dan heb je ook nog 16GB VRAM tegen maar 12GB op de 5070.. FSR4 lijkt volgens de eerste berichten ook een stuk beter en aardig competitie te bieden in vergelijk met DLSS4.. Dus wat houdt je dan nog tegen om een Radeon 9070XT i.p.v. een RTX 5070 te kopen?!?

Las in het andere topic over leveringen en prijzen dat er mensen zijn die een 5070 hebben kunnen kopen voor meer dan 900 euro en zich afvragen of dat wel een goede koop was?!? Nou vul zelf maar in.. Als de verhalen over behoorlijke voorraad kloppen dan denk ik dat je vanaf morgen gewoon een 9070XT kan kopen voor rond de 700-750 euro.. De RTX 5070 is voorlopig bijna vaporware..
Zoals het nu lijkt qua voorraden, is voor nu de 9070XT daar een obvious keuze inderdaad. Sowieso heb je niet veel te kiezen, want de 5070 zal nauwelijks leverbaar zijn.

Wel van wat ik lees is FSR4 goed vergelijkbaar met DLSS3, en qua 4 zijn er meer vragen over. De 5070 is nog power efficienter, en Nvidia kan altijd de prijs droppen: Ja er zit duurder GDDR7 op, maar de die is veel kleiner.

(Dat en ik weet niet wat ideeën hier zijn, maar recent wat ik zag op AMD subreddit dat advies was dat bij wisselen van fabrikant GPUs je eigenlijk ook DDU niet moet gebruiken, maar gewoon Windows opnieuw installeren de enige juiste optie was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step-han
Sissors schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Zoals het nu lijkt qua voorraden, is voor nu de 9070XT daar een obvious keuze inderdaad. Sowieso heb je niet veel te kiezen, want de 5070 zal nauwelijks leverbaar zijn.

Wel van wat ik lees is FSR4 goed vergelijkbaar met DLSS3, en qua 4 zijn er meer vragen over. De 5070 is nog power efficienter, en Nvidia kan altijd de prijs droppen: Ja er zit duurder GDDR7 op, maar de die is veel kleiner.

(Dat en ik weet niet wat ideeën hier zijn, maar recent wat ik zag op AMD subreddit dat advies was dat bij wisselen van fabrikant GPUs je eigenlijk ook DDU niet moet gebruiken, maar gewoon Windows opnieuw installeren de enige juiste optie was).
Ik heb een week lang een 5080 in mijn oude pc gezet die die voorheen een 6900XT had. Via DUU drivers van AMD verwijderd, PC uit, 5080 erin, opstarten en klaar. Draait net zo goed als nu de 5080 in de 'nieuwe' pc zit met een verse instal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:52
Step-han schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Ik heb een week lang een 5080 in mijn oude pc gezet die die voorheen een 6900XT had. Via DUU drivers van AMD verwijderd, PC uit, 5080 erin, opstarten en klaar. Draait net zo goed als nu de 5080 in de 'nieuwe' pc zit met een verse instal.
Hier een 4090 vanaf een 7900xtx, ddu en geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31

jbbrans

Sissors schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:23:
[...]

Bedoel je van AMD naar Nvidia, of bijv. van Asus naar Gigabyte?

Ik heb hier een Nvidia 4090 met bijbehorende drivers en een iGPU op mijn AMD processor met bijbehorende drivers. Geen problemen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb sinds de update van gisteren naar driver versie 572.70 geen last meer gehad van '2 second blackscreens' terwijl ik dat gisteren op 572.60 wel een keer of 5-6 heb gehad. Hopelijk blijft het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thugnificent
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-10 11:21
Blijkbaar meer problemen met 5090.
Nu snap ik waarom al een tijd geen drops zijn geweest
https://wccftech.com/nvid...er-a-fire-hazard-warning/

[ Voor 3% gewijzigd door Thugnificent op 06-03-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocturnal
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-10 07:25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbergers
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-07 13:13
Even een pluim voor PNY, na problemen met het geluid van de ventilator op m'n 5080 hebben ze de kaart omgeruild binnen 1 week. Goede service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online
Pure speculatie van mijn kant, maar ik vat het als volgt samen: de klant bestelde een maand geleden een kaart en heeft betaald. De kaart kan niet geleverd worden, dus een medewerker van de retailer verzint als smoes dat de kaart wordt teruggeroepen. Dit blijkt echter niet te kloppen.

Je ziet het steeds vaker. Dat medewerkers bij een winkel onjuiste informatie verschaffen en op eigen houtje dingen doen om van een klant af te komen. Triest.

[ Voor 12% gewijzigd door Tasminos op 06-03-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Dit is een bekend probleem met NVidia, in mijn 3080 zit het ook al. Nvidia erkent het probleem maar lost het niet op.

Zet je variabele refresh rate maar eens uit (gewoon vast zetten op 120Hz ofzo). Problem solved. Bij HDR schermen valt dit extra op door de helderheid.

Zoek maar op VRR flickr. Voorbeeld: https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?t=11650

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 06-03-2025 20:59 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:03
Ik merk toch wel dat de encoders op de 5080 toch zeer gevoelig zijn aan een OC. Ik kan perfect 3dmark, furmark, diverse games 100% stabiel runnen op +450/+3000 maar van zodra ik begin te streamen met 5 encodes zegt OBS na een uurtje "nope". Ik moet alleen nog uitzoeken waaraan de encoders gevoelig zijn, de core OC of de memory OC.

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Laatst online: 07-10 11:21
Tasminos schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Pure speculatie van mijn kant, maar ik vat het als volgt samen: de klant bestelde een maand geleden een kaart en heeft betaald. De kaart kan niet geleverd worden, dus een medewerker van de retailer verzint als smoes dat de kaart wordt teruggeroepen. Dit blijkt echter niet te kloppen.

Je ziet het steeds vaker. Dat medewerkers bij een winkel onjuiste informatie verschaffen en op eigen houtje dingen doen om van een klant af te komen. Triest.
Idd, en ze beweren er 5 op voorraad te hebben. Naar mijn idee willen ze die voor veel meer verkopen dan wat hij hier gekost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbbrans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:35:
[...]

Bedoel je van AMD naar Nvidia, of bijv. van Asus naar Gigabyte?

Ik heb hier een Nvidia 4090 met bijbehorende drivers en een iGPU op mijn AMD processor met bijbehorende drivers. Geen problemen hiermee.
Van AMD naar Nvidia of vice versa. Van Nvidia naar Nvidia moet sowieso goed gaan, alle drivers die relevant zijn worden dan door Nvidia geleverd, een Gigabyte doet hooguit wat software voor aansturing van de RGB oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellax
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 16:43
JRMBelgium schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:54:
Ik merk toch wel dat de encoders op de 5080 toch zeer gevoelig zijn aan een OC. Ik kan perfect 3dmark, furmark, diverse games 100% stabiel runnen op +450/+3000 maar van zodra ik begin te streamen met 5 encodes zegt OBS na een uurtje "nope". Ik moet alleen nog uitzoeken waaraan de encoders gevoelig zijn, de core OC of de memory OC.
Welke kaart heb jij? Ik draai nu een +400/+2000 op de 5080 FE, wat resulteert in 8% extra prestaties. Ik stream zelf niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
Ik heb een i914900KS en dat ding is een drama om te koelen. Met mijn 4090 FE had ik het wel voor elkaar (via een goede waterkoeling voor de cpu).

Nu heb ik een 5090FE en die zorgt ervoor dat alles erg heet wordt, gpu 70 graden maar cpu 80 met uitschieters naar 98 graden (bijv. in flight sim 24 of cyberpunk).

Heb nu alle cores van de cpu op 5000 mhz gezet en alles is (weer) onder controle. Cpu komt in geen enkele game boven de 65 graden (meestal 50 a 55 graden) en de gpu niet hoger dan 70 graden.

Vind het wel jammer, maar anders moest ik de gpu verkopen. Heb even een 5080 gehad (Gainward phantom GS) en daar speelde dit probleem niet.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen, of nog betere tips?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
^
Veel hangt ook af van je case en casefans. Wellicht is daar nog wat te verbeteren.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:03
Yellax schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Welke kaart heb jij? Ik draai nu een +400/+2000 op de 5080 FE, wat resulteert in 8% extra prestaties. Ik stream zelf niet.
Ook FE. Je kan gerust +3000 op geheugen eens proberen al stel ik vast dat geheugen OC weinig verschil geeft in games.

Hopelijk zijn de encoders alleen gevoelig aan geheugen OC en kan ik toch mijn core OC houden.

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
hully schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:23:
Ik heb een i914900KS en dat ding is een drama om te koelen. Met mijn 4090 FE had ik het wel voor elkaar (via een goede waterkoeling voor de cpu).

Nu heb ik een 5090FE en die zorgt ervoor dat alles erg heet wordt, gpu 70 graden maar cpu 80 met uitschieters naar 98 graden (bijv. in flight sim 24 of cyberpunk).

Heb nu alle cores van de cpu op 5000 mhz gezet en alles is (weer) onder controle. Cpu komt in geen enkele game boven de 65 graden (meestal 50 a 55 graden) en de gpu niet hoger dan 70 graden.

Vind het wel jammer, maar anders moest ik de gpu verkopen. Heb even een 5080 gehad (Gainward phantom GS) en daar speelde dit probleem niet.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen, of nog betere tips?

thx
De 5090 gooit door het cooler design alle hitte richting de cpu en geheugen.
Zeer waarschijnlijk heb je er met een aftermarket 5090 geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Thugnificent schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:14:
Blijkbaar meer problemen met 5090.
Nu snap ik waarom al een tijd geen drops zijn geweest
https://wccftech.com/nvid...er-a-fire-hazard-warning/
Geloof het niet zomaar! Ik heb hier al eerder gepost dat deze webwinkel géén officiële partner is van Nvidia of hun board partners.

Wil je controleren welke webwinkels wél officieel geautoriseerd zijn? Kijk dan onder het kopje 'Where to Buy' op de websites van Nvidia of de board partners. Daar vind je een lijst met erkende verkooppunten. Bijvoorbeeld:
https://www.inno3d.com/where-to-buy

[ Voor 27% gewijzigd door INNO3D op 07-03-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTX404
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-10 13:08

GTX404

Hi

nog enige FE drops geweest voor 5080 en 5090?

AMD Ryzen 9 5950X | EK Elite 360 D-RGB | 2x16GB Corsair Vengeance RGB Pro DDR4 @ 3200CL16 | ASUS X570 Dark Hero | Nvidia Titan Xp | Super Flower Leadex II Gold 1200W White | Corsair 5000D Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
freaky35 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:33:
[...]

De 5090 gooit door het cooler design alle hitte richting de cpu en geheugen.
Zeer waarschijnlijk heb je er met een aftermarket 5090 geen last van.
ah super dank! ik kon het al niet goed verklaren. dan ga ik kijken of ik hem kan ruilen met iemand!
Pagina: 1 ... 26 ... 37 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.