‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Wel met de voetnoot dat ik geen capturecard bezit en dus gebruik maak van de Nvidia App (Shadowplay) opname functionaliteit wat op zichzelf al de FPS reduceert, zeker met name op 8K en 16K Ultra instellingen bij spellen die sowieso al zwaar waren om te draaien kan dat zomaar eens de helft betekenen, zoals Black Myth: Wukong kan het zomaar van 15fps op 8K halveren tijdens een opname.
En de RTSS overlay is natuurlijk ook niet impact-loos, zeker als je in de 500-1000fps regionen zit kan het bijvoorbeeld betekenen dat je FPS plots 50 of 100 minder is, zeker met laadschermen die 5000fps halen kan dat een halvering betekenen, vergelijkbaar met hoeveel FXAA met dergelijke framerates impact zou hebben maar op 60FPS vrijwel niet te merken, helaas schaalt die overlay niet lekker met enorm grote DSR resoluties dus we moeten het er maar mee doen.
De reden voor oudere spellen te gebruiken is omdat het voornamelijk weinig CPU overhead heeft en dus de videokaart maximaal kan schalen, wil het in de toekomst ook als vergelijk gebruiken t.a.v. de 1080Ti in OC stand, verder zijn er nog maar weinig mensen die aan die games aandacht schenken en het soms tot grappige resultaten komt. Bepaalde spellen ondersteunen 16K niet, of het werkt niet i.c.m. MSAA of het beeld wordt een epileptisch zooitje of andere grafische bugs waardoor textures plotseling van muren worden geveegd in Alien Isolation omdat het wellicht buiten de rendering FOV valt.
Des al niettemin is de performance ook tijdens het opnemen echt enorm en een grote stap voowaards vanaf de 1080Ti, voor de twijfelaars zodra de prijzen wat normaler worden is de overstap het wellicht wel waard zeker nu bepaalde games ook niet zonder RTX ondersteuning kunnen.
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Ik ben anders zéér content met mijn 5090FE. En dat is volgens mij belangrijker dan wat een YouTuber roept.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 19-02-2025 15:45 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Gaat erom dat het niet waard is. Jij kan het wel waard vinden maar dat is gewoon niet hetzelfde.Rivanov schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:41:
"You shouldn't buy any of the high-end videocards right now.."
Ik ben anders zéér content met mijn 5090FE. En dat is volgens mij belangrijker dan wat een YouTuber roept.
Die dingen zijn gewoon veels te duur. 5090 is nog een apart geval (oude Titans waren ook gewoon een stuk duurder) maar de 5070ti en 5080 zijn gewoon echt te duur voor wat je krijgt. De MSRP is al te hoog en daar komt nagenoeg geen kaart bij in de buurt.
[ Voor 21% gewijzigd door OMD op 19-02-2025 16:46 ]
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik
3200mhz is wel niet overal even stabiel. Met 3175mhz nog geen crashes gezien.
Ook ik iRacing heb ik met een overclock meer dan dubbel zoveel fps als de 3080 op de tracks waar ik GPU bound was.
De kaart is ook ontzettend stil tov mijn 3080. Al bij al erg blij. De kaart was wel redelijk aan de prijs (1600euro bij Amazon), maar het was de snelste optie en de prijs vergeten we wel snel na deze mooie uplift.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Hier een blije 5080FE eigenaar. Kan voorlopig weer vooruit en het is een mooie upgrade t.o.v. mijn 3080ti die ik hiervoor had. En die was geen euro goedkoper bij release....Rivanov schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:41:
M3P 24'
En dat is natuurlijk wel een beetje het lastige aan de discussie, want wat is 'te duur', dat zal voor een ieder anders zijn en dat zie je ook in de markt. Genoeg mensen die aangeven voor deze prijzen niet te kopen, maar ook genoeg (dat zie je hier al in de topics) die wel bereid zijn deze prijzen te betalen, en als ik een rondje doe bij de shops waar ik regelmatig koop zijn er geen tot een handvol kaarten te koop uit voorraad en kijkende naar de 5080 wordt alles tot zo'n beetje €2000 gewoon gekocht, er lijkt dus simpelweg wel een markt te zijn voor de objectief 'veel te dure' kaarten, dus kan je ze dan nog 'te duur' noemen kijkende naar de markt omstandigheden?OMD schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:36:
[...]
Gaat erom dat het niet waard is. Jij kan het wel waard vinden maar dat is gewoon niet hetzelfde.
Die dingen zijn gewoon veels te duur. 5090 is nog een apart geval (oude Titans waren ook gewoon een stuk duurder) maar de 5070ti en 5080 zijn gewoon echt te duur voor wat je krijgt. De MSRP is al te hoog en daar komt nagenoeg geen kaart bij in de buurt.
Uiteindelijk is heel platgeslagen wat iets 'waard' is natuurlijk hetgeen dat de markt bereid is te betalen op dat moment. En dat kan best meer zijn dan dat jij of ik er voor over heb (ik vind de MSRP's al te duur, laat staan de prijzen nu).
[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 19-02-2025 18:57 ]
Beetje flauw vind je niet? Een YouTuber redeneert (in dit geval) voor de consument. Jij redeneert voor jezelf waar jij het kan betalen en verantwoorden 2500+ zonder problemen stuk kan slaan op een GPU. Dat geld niet voor iedereen. Of ga je straks zeggen dat je alleen kan pc gamen met een bovengemiddeld inkomen en je andere maar naar die consoles moet?Rivanov schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:41:
Ja jij mag blij zijn en doen wat je wil maar je hoeft niet neerbuigend te worden naar de mensen die dat niet kunnen.
Verder geen aanval ofzo maar als je zoiets typt mag je best wat meer context geven dan komt het misschien net iets anders over. En ja ik ben jaloers op je want ik kan het dus niet betalen
[ Voor 13% gewijzigd door JWFpeters op 19-02-2025 19:37 ]
Sommige mensen hier lijken bijna blij te zijn dat ze een paar ruggen mogen aftikken voor een kaart waar de fabrikant en de keten volgensmij ongekend hoge marges op maken die ver out of line lijken met wat voorheen gebruikelijk was. Ik zou weer eens in de (nvidia) financials moeten duiken om te kijken hoe de marges zich ontwikkeld hebben.
Van mij mag nvidia morgen omvallen. Ik houd gewoon niet zo van Gordon Gekko greed en bijbehorend gedrag. Ja laten we bij 500 varkens die willen eten 1 halve maiskolf naar binnen gooien maar wel een heel circus optuigen hoe mooi en goed de maiskolven dit seizoen weer zijn wetende dat het een grote chaos wordt. Not my cup of tea.
Als deze prijzen zo hoog blijven en dit nog een paar generaties doorgaat kun je je afvragen wat dit voor impact gaat hebben of al heeft op de desktop PC (gaming) markt.
Hoeveel mensen vinden dit nog acceptabel om aan pc (gaming) uit te geven en gaan misschien afhaken? Straks krijg je mogelijk dat ontwikkelaars niet meer of minder voor PC gaan ontwikkelen of dat er (nog meer) stagnatie komt in de kwaliteit van games. Etc.
Los van of een individu blij is met zijn kaart, wat ik prima kan begrijpen, zie ik dit als een slechte ontwikkeling. Het wordt nog meer dan het al was een rich man's hobby.
Maar het is wat het is en hoop niet dat het echt die kant op gaat maar gelukkig heb ik ruim genoeg andere hobbies.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
ik denk dat ik mazzel daarmee heb, want die is er bij mij nietArrieknarrie123 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:43:
[...]
En hoe zit het met de coilwhine? Valt mee / tegen?
Verwijderd
Het is maar hoe gek je jezelf laat maken, toch? Om licht te overdrijven, voor een paar tientjes heb je een tien jaar oude laptop waar je al heel mooie, zij het "verouderde", spellen kan spelen.Help!!!! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:45:
...
Hoeveel mensen vinden dit nog acceptabel om aan pc (gaming) uit te geven en gaan misschien afhaken? Straks krijg je mogelijk dat ontwikkelaars niet meer of minder voor PC gaan ontwikkelen of dat er (nog meer) stagnatie komt in de kwaliteit van games. Etc.
Los van of een individu blij is met zijn kaart, wat ik prima kan begrijpen, zie ik dit als een slechte ontwikkeling. Het wordt nog meer dan het al was een rich man's hobby.
Maar het is wat het is en hoop niet dat het echt die kant op gaat maar gelukkig heb ik ruim genoeg andere hobbies.
Als het iets royaler mag, heb je met wat handigheid voor de adviesprijs van een enkele 5070 een heel systeem dat de huidige spellen prima op ps5 niveau kan spelen, en dan heb ik het niet over de ps5 zelf.
Grotendeels eens, maar ook dit is natuurlijk een eigenschap van 'de markt', want die kleine groep bepaald nu, in combinatie met de volumes, de marktprijs van deze GPU's. Dat zal echter niet voor 'eeuwig' zo zijn deze generatie er zal een moment komen dat ofwel de mensen die deze bedragen willen uitgeven 'op' zijn, of wel het volume trekt aan waardoor er überhaupt niet genoeg mensen meer zijn die willen kopen voor deze prijzen.Help!!!! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:45:
Er zijn maar extreem weinig kaarten beschikbaar. Dus dat schermen met de markt vind ik een beetje onzin. Er is een zeer kleine groep gamers die dit tegen deze prijzen koopt. De massa koopt dit volgensmij niet tegen deze prijzen. We hebben het over een piepklein stukje van 'de markt'. In een markt die wat mij betreft disfunctioneel is met 1 bijna monopolist.
Want inderdaad, de massa zal deze bedragen niet uitgeven, en de mensen die dit wel doen zijn een kleine niche van de markt. Maar momenteel wel de bepalende niche. Het is deels net de tulpenmanie, al is dat natuurlijk niet 100% vergelijkbaar, berg fomo bij launch, lage initiële supply, dus hoge prijzen. Maar er zal een moment komen dat deze prijzen niet meer betaald gaan worden voor iedere kaart die de shop in voorraad krijgt, en dan zal 'de markt' vanzelf bijtrekken zodat de meer geduldige kopers aan de beurt komen voor de prijzen die zij wel willen betalen.
Kijken in de financials naar de marges heeft trouwens hier denk ik niet veel zin. Nvidia heeft hoge bruto marges (uit mijn hoofd 75% het laatst bekende kwartaal, Q4 komt volgende week), maar daar zit zoveel datacenter in nu dat je marges voor het consumenten segment daar echt niet meer uit kan afleiden. De verhouding van omzet was uit mijn hooft iets van 87% datacenter > 11% gaming > 1% Zakelijke workstation kaarten > 1% automotive, waar dan de bovengemiddeld hoge marge producten voornamelijk zitten in datacenter en zakelijke workstation kaarten.
Of we direct bang moeten zijn voor de hobby weet ik niet, de kaarten waar we het hier hebben zijn weer een heel kleine niche in de PC gaming markt. Als ik eerlijk moet zijn, de mensen in mijn omgeving die de hobby minder oppakken zijn vooral de mensen die tijden covid de boel opgepakt hadden weer, maar het nu toch weer steeds lastiger te combineren vinden met andere zaken, kinderen, vrouw / vriend, werk, andere hobbies dat soort zaken. Dan dat iemand aangeeft er geen geld meer voor over te hebben. Neemt niet weg dat die mensen er zeker zullen zijn.
Maar ook dan, andere hobbies worden ook flink duurder, ik ieder geval in mijn omgeving heb ik niet het idee dat (PC) gaming nu direct een van de duurste hobbies is, je kan nog steeds voor een relatief laag bedrag instappen, en het zo gek maken als je zelf wil en kan. En als ik dan zie wat anderen uitgeven aan aan andere hobbies is het bedrag dat ik aan PC gaming uitgeef niet excessief denk ik (maar ik moet natuurlijk wel zeggen, ik zou zelf geen 5080 kopen voor €2000 bijvoorbeeld).
Heb je ook al eens +2000 op het memory geramt?Broodro0ster schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:47:
Vandaag mijn RTX 5080 Aorus Master aangekregen. Daarnet al even getest en met 3200mhz haal ik in TimeSpy kwa gfx score meer dan het dubbel van mijn 3080 (110%).
3200mhz is wel niet overal even stabiel. Met 3175mhz nog geen crashes gezien.
Ook ik iRacing heb ik met een overclock meer dan dubbel zoveel fps als de 3080 op de tracks waar ik GPU bound was.
De kaart is ook ontzettend stil tov mijn 3080. Al bij al erg blij. De kaart was wel redelijk aan de prijs (1600euro bij Amazon), maar het was de snelste optie en de prijs vergeten we wel snel na deze mooie uplift.
Ik krijg vandaag m'n 5080 aorus master binnen
[ Voor 6% gewijzigd door Lekiame op 20-02-2025 09:13 ]
Ja, dat gaat prima zonder crashes. Maar met memory overclocks is meer niet altijd beter en ik heb nog geen tijd gehad om het kantelpunt op te zoeken.Lekiame schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:13:
[...]
Heb je ook al eens +2000 op het memory geramt?![]()
Ik krijg vandaag m'n 5080 aorus master binnen
Zodra er zich fouten voordoen door een te hoge OC zal ECC die fouten corrigeren en zie je geen artifacts. Wel lijdt de performance er onder en krijg je minder FPS als resultaat. Het is een kwestie om benchmarks te gaan runnen en blijven te overclocken todat je score begint te dalen. Dan ben je voorbij het optimale punt en kun je best wat terug clocken tot weer de maximale score behaalt.
Hier trouwens mijn TimeSpy run naast de PC die ik voor een vriend gebouwd heb 3 maand geleden. GPU score is 30% hoger van de overclockte RTX5080 (core +350 / mem +500 dacht ik). Die van m'n vriend was volgens mij stock.
https://www.3dmark.com/compare/spy/53419722/spy/51476874
Ik haal trouwens 36.5k punten voor de GPU score en in de Tweakers review van een aantal 4090's scoren ze ongeveer hetzelfde: review: GeForce RTX 4090 - Vijf peperdure grafische kanonnen
Dus 4090 performance voor een zachtere prijs (in TimeSpy in ieder geval, andere zaken heb ik nog niet getest)
Veel succes met jouw kaart! May your clocks be high and voltages low
Ik probeer dit weekend nog het memory te finetunen. Ben benieuwd als 37k nog te halen valt.
[ Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 20-02-2025 09:55 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Wat je zegt.Dennism schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:43:
...
Maar ook dan, andere hobbies worden ook flink duurder, ik ieder geval in mijn omgeving heb ik niet het idee dat (PC) gaming nu direct een van de duurste hobbies is, je kan nog steeds voor een relatief laag bedrag instappen, en het zo gek maken als je zelf wil en kan. En als ik dan zie wat anderen uitgeven aan aan andere hobbies is het bedrag dat ik aan PC gaming uitgeef niet excessief denk ik (maar ik moet natuurlijk wel zeggen, ik zou zelf geen 5080 kopen voor €2000 bijvoorbeeld).
Het is de schaarste / slechte verkrijgbaarheid waardoor prijzen hoger zijn dan MSRP.
Zonder crypto gekte, komen die prijzen wel goed over 3-6 maanden.
En een 5070Ti tegen USD 750 is een goede prijs/prestatie
De prestaties tov de 40-series is wat teleurstellend, omdat de 5070Ti langzamer is dan de 4080(S).
Daar staat dan tegenover dat de 5070Ti wel ruim 25% goedkoper is dan diezelfde 4080(S)
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Hehe nice, mijn 4090 deed destijds stock al bijna 38k en overclocked 41.5kBroodro0ster schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:54:
[...]
Ja, dat gaat prima zonder crashes. Maar met memory overclocks is meer niet altijd beter en ik heb nog geen tijd gehad om het kantelpunt op te zoeken.
Zodra er zich fouten voordoen door een te hoge OC zal ECC die fouten corrigeren en zie je geen artifacts. Wel lijdt de performance er onder en krijg je minder FPS als resultaat. Het is een kwestie om benchmarks te gaan runnen en blijven te overclocken todat je score begint te dalen. Dan ben je voorbij het optimale punt en kun je best wat terug clocken tot weer de maximale score behaalt.
Hier trouwens mijn TimeSpy run naast de PC die ik voor een vriend gebouwd heb 3 maand geleden. GPU score is 30% hoger van de overclockte RTX5080 (core +350 / mem +500 dacht ik). Die van m'n vriend was volgens mij stock.
Ik haal trouwens 36.5k punten voor de GPU score en in de Tweakers review van een aantal 4090's scoren ze ongeveer hetzelfde: review: GeForce RTX 4090 - Vijf peperdure grafische kanonnen
Dus 4090 performance voor een zachtere prijs (in TimeSpy in ieder geval, andere zaken heb ik nog niet getest)
Ik probeer dit weekend nog het memory te finetunen. Ben benieuwd als 37k nog te halen valt.
Dus deze scores lijken wel aardig te kloppen
Techpowerup heeft de 5070TI al overclocked en komt daarmee ruim boven de 4080 super uit. Reken op nog 10% extra winst. Voor MSRP is dat een goeie kaart.GarBaGe schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:42:
[...]
Wat je zegt.
Het is de schaarste / slechte verkrijgbaarheid waardoor prijzen hoger zijn dan MSRP.
Zonder crypto gekte, komen die prijzen wel goed over 3-6 maanden.
En een 5070Ti tegen USD 750 is een goede prijs/prestatie
De prestaties tov de 40-series is wat teleurstellend, omdat de 5070Ti langzamer is dan de 4080(S).
Daar staat dan tegenover dat de 5070Ti wel ruim 25% goedkoper is dan diezelfde 4080(S)
Een vriend heeft in paniek nog een 4090 gekocht voor 2400euro de dag na de 5080 launch. Hij wou eigenlijk een 5080, maar zag de voorraad voor z'n neus verdampen en had voor zichzelf een limiet dan 1500euro gekozen. Om dan de dag er na in paniek z'n portemonee open te trekken. Dat lijkt me nog een slechtere deal dan een 5080 voor 1300-1600euro te kopen via de Amazon drops op Telegram/Discord.
Je gaat met een 5080 ooit/binnenkort/nu al tegen limieten aanlopen waar je met de 4090 waarschijnlijk nog zeer lang nergens last van hebt.
16gb is een beperking met dit soort prestaties.
En een 4090 kan je natuurlijk ook undervolten/overklokken.
Beter gewoon naar stock versus stock kijken en dan is een 5080 gewoon een mindere kaart (door 16gb vram).
[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-02-2025 13:13 ]
Wat heb jij voor je 5080 aorus master neergeteld?Broodro0ster schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:54:
[...]
Ja, dat gaat prima zonder crashes. Maar met memory overclocks is meer niet altijd beter en ik heb nog geen tijd gehad om het kantelpunt op te zoeken.
1600euro bij amazon.fr. Niet de goedkoopste, maar wel een van de "top" kaarten uit de 5080 reeks samen me de Asus Astral. En moest initieel maar 4 dagen wachten. Werd uiteindelijk wel een week, maar nog steeds vrij vlot.Lekiame schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:37:
[...]
Wat heb jij voor je 5080 aorus master neergeteld?
Ik heb ook nog een PNY 5080 OC voor 1307euro kunnen bestellen, maar die stond op 7 weken levertijd. En je hebt ook weinig zekerheid als die datum wel behouden wordt. Dus 300euro teveel betaald voor een mooiere kaart met betere koeler en snellere levertijd

EensHelp!!!! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:45:
Er zijn maar extreem weinig kaarten beschikbaar. Dus dat schermen met de markt vind ik een beetje onzin. Er is een zeer kleine groep gamers die dit tegen deze prijzen koopt. De massa koopt dit volgensmij niet tegen deze prijzen. We hebben het over een piepklein stukje van 'de markt'.
Maar zoals je al schreef, de prijzen blijven niet zo hoog. Tegen deze prijzen koopt geen hond, en ze blijven zo, omdat er ook nul kaarten beschikbaar zijn.Als deze prijzen zo hoog blijven en dit nog een paar generaties doorgaat kun je je afvragen wat dit voor impact gaat hebben of al heeft op de desktop PC (gaming) markt.
Het is de vraag hoeveel wafers naar gaming gaan en hoeveel naar AI, maar de beschikbaarheid gaat uiteraard heel veel hoger worden de komende weken / maanden.
En dan heb je dus echt een markt met één monopolist die kan vragen wat ze willen.Van mij mag nvidia morgen omvallen.
Ja, een 4090 met OC gaat ook weer harder natuurlijk. Maar daar krijg je geen 12% extra winst uit met de fabriekskoeler zoals met de 5000 serie kaarten. Ook kun je op dit moment geen 4090 vinden voor 1600euro.HugoBoss1985 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:34:
Met 5080 overclocked versus 4090 stock vergelijk je qua VRAM appels met peren.
Je gaat met een 5080 ooit/binnenkort/nu al tegen limieten aanlopen waar je met 4090 de waarschijnlijk nog zeer lang nergens last van hebt.
16gb is een beperking met dit soort prestaties.
En een 4090 kan je natuurlijk ook undervolten/overklokken.
Beter gewoon naar stock versus stock kijken en dan is een 5080 gewoon een mindere kaart (door 16gb vram).
Ik doe uitsluitend aan sim racen met iRacing op 3x 1440p monitors. Die gebruikt zo'n 9GB VRAM. Ik heb nog nooit langer dan 4 jaar gedaan met een kaart (elke 2 generaties upgraden), dus komt wel goed.
Ik bedoel maar dat ik blij met met 4090 stock performance uit m'n 5080 OC te halen voor het geld en dubbele framerates in iRacing. Ik had eerder gedacht om rond de 70% uplift te zitten en niet gerekend op OC marge.
Mijn race maatjes met een 4090 hebben allemaal 2000euro+ betaald voor hun kaart. Het liefst had ik die PNY Voor 1300euro gehad, maar ik ben m'n hele PC aan het upgraden en werd wat ongeduldig :-)
Moet PC gaming dan een nog duurdere hobby worden? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een drogreden om dat met de prijs van andere hobbies te vergelijken en eventueel daarmee de losgeslagen prijzen van GPU's te rechtvaardigen. Het fijne was namelijk dat in principe iedereen gewoon mee kon doen. Verhoudingsgewijs was het prijsverschil tussen een midrange en highend systeem ook véél kleiner in 2016.Dennism schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:43:
[...]
In 2016 was het nog mogelijk om voor ca. €1500 een A-kwaliteit upper midrange PC samen te stellen (periferie niet meegerekend). Met inflatiecorrectie moet er +30% bij opgeteld worden, dus ca. €1950 in het heden. Maar de GPU en moederborden zijn praktisch in prijs verdubbeld. Een midrange systeem komt daardoor neer op €2500..en highend gaat helemaal nergens meer over.
Voor mij heeft deze hebzucht een kritieke grens bereikt. De enige reden dat ik voor een 5090FE gegaan ben is omdat ik in principe al 5 jaar wacht op fatsoenlijke RT prestatie en ruim een jaar wacht om een aantal games te kunnen spelen. Zonder RT spelen wordt ook steeds minder een optie vanwege de soms bizar slechte baked lightning. De AIB fabrikanten kunnen het absoluut vergeten > €2600.
Het gaat wel ten koste van het budget voor twee van mijn andere hobbies, maar het zij zo.
Ik ben daardoor de komende 6 jaar niet van plan om de GPU te upgraden, terwijl ik normaal gesproken tussentijds wel overstap naar nieuwe dingen. Omdat het gewoon leuk is / was om nieuwe hardware te verkennen en met tuning bezig te zijn. Dus deels is de hobby voor mij toch wel gestorven.
Later dit jaar zal ik nog een upgrade doen naar een 9800X3D en 9900X voor de andere hobby.
Daarna is de kous voor mij wel af en wordt het misschien wel de langste upgrade hiaat.
Maar ja ..... je koopt het welCMT schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:26:
[...]
Moet PC gaming dan een nog duurdere hobby worden? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een drogreden om dat met de prijs van andere hobbies te vergelijken en eventueel daarmee de losgeslagen prijzen van GPU's te rechtvaardigen. Het fijne was namelijk dat in principe iedereen gewoon mee kon doen. Verhoudingsgewijs was het prijsverschil tussen een midrange en highend systeem ook véél kleiner in 2016.
In 2016 was het nog mogelijk om voor ca. €1500 een A-kwaliteit upper midrange PC samen te stellen (periferie niet meegerekend). Met inflatiecorrectie moet er +30% bij opgeteld worden, dus ca. €1950 in het heden. Maar de GPU en moederborden zijn praktisch in prijs verdubbeld. Een midrange systeem komt daardoor neer op €2500..en highend gaat helemaal nergens meer over.
Voor mij heeft deze hebzucht een kritieke grens bereikt. De enige reden dat ik voor een 5090FE gegaan ben is omdat ik in principe al 5 jaar wacht op fatsoenlijke RT prestatie en ruim een jaar wacht om een aantal games te kunnen spelen. Zonder RT spelen wordt ook steeds minder een optie vanwege de soms bizar slechte baked lightning. De AIB fabrikanten kunnen het absoluut vergeten > €2600.
Het gaat wel ten koste van het budget voor twee van mijn andere hobbies, maar het zij zo.
Ik ben daardoor de komende 6 jaar niet van plan om de GPU te upgraden, terwijl ik normaal gesproken tussentijds wel overstap naar nieuwe dingen. Omdat het gewoon leuk is / was om nieuwe hardware te verkennen en met tuning bezig te zijn. Dus deels is de hobby voor mij toch wel gestorven.
Later dit jaar zal ik nog een upgrade doen naar een 9800X3D en 9900X voor de andere hobby.
Daarna is de kous voor mij wel af en wordt het misschien wel de langste upgrade hiaat.
Dit heeft meer te maken met jouw definitie van een midrange systeem, dan met de prijzen...CMT schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:26:
[...]
Zie: Sissors in 'Gerucht: Nvidia introduceert RTX 50-serie tijdens CES 2025'. Dat zijn (imo) midrange PCs, en dan heb je het over ruim €1000. En natuurlijk, momenteel lukt je dat niet met de situatie nu met Nvidia. Maar zo oud is die reactie nou ook niet. En je hebt echt geen XX80 serie nodig om van een midrange PC te spreken.
Ik geef daar aan dat alles duurder wordt, ook PC gaming. Is dat leuk? Nee, natuurlijk niet. Rechtvaardigen heeft het ook weinig mee te maken, ik duid slechts de realiteit met de nuance kijkende naar andere hobbies die mensen hebben in mijn omgeving dat PC gaming nog redelijk mee valt qua kosten. Wil je die realiteit liever anders zien? Uiteraard, maar dat is simpel weg niet zo op het moment. Wil je het beste van het beste, op dag 1, moet je daar simpelweg voor betalen vandaag de dag. Of geluk hebben met een reference model.CMT schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:26:
[...]
Moet PC gaming dan een nog duurdere hobby worden? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een drogreden om dat met de prijs van andere hobbies te vergelijken en eventueel daarmee de losgeslagen prijzen van GPU's te rechtvaardigen. Het fijne was namelijk dat in principe iedereen gewoon mee kon doen. Verhoudingsgewijs was het prijsverschil tussen een midrange en highend systeem véél kleiner in 2016.
Maar je kan gelukkig nog steeds op een laag bedrag instappen, en je kan ook gewoon rustig tot 10 tellen als je het geld niet kan of wil uitgeven aan de dag 1 prijzen, daar is niet mis mee, heel normaal zelfs. Zoals ik al aangaf, ik ga die prijzen ook niet betalen. Ik upgrade wel wanneer de prijzen voor mij aanvaardbaar zijn.
Maar voor die €1950 kan je toch nog steeds een prima midrange systeem samenstellen? Tenzij jij een ander beeld hebt bij midrange dan ik natuurlijk.
Zo heb ik niet al te lang geleden een collega nog geholpen met een build voor zijn zoontje, Ryzen 7600, net B650 moederbord, 32GB geheugen en een 7800XT, nette voeding, kast en alles voor even uit mijn hoofd minder dan €1500. Daar kan dat zoontje prima nog een tijd mee vooruit.
Wegens VR simracing ben ik van 1080Ti, 3080 naar een 4090 gegaan. 20 series had een matige uplift met slechte prijs(waar je als je nu terug kijkt om kan lachten) dus geskipped. Voor een 3090 was ik niet bereid de portomonnee te trekken, wat ik uiteindelijk wel heb gedaan voor de 4090.
Dit is voor mij ook echt het eindpunt van de PC hobby en nieuwe high end hardware. Mocht de markt normaliseren dan pak ik het misschien op, maar voor nu is het klaar.
"A-kwaliteit upper midrange" schreef ik in mijn post. Daar is de €1500 op gebaseerd en houdt voor mij in: niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste onderdelen. Wel een systeem met A-kwaliteit onderdelen, dus niet de budget versie van een bepaalde serie. Het ga mij niet om de beste bang voor de buck.Sissors schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:46:
[...]
Dit heeft meer te maken met jouw definitie van een midrange systeem, dan met de prijzen...
Zie: Sissors in 'Gerucht: Nvidia introduceert RTX 50-serie tijdens CES 2025'. Dat zijn (imo) midrange PCs, en dan heb je het over ruim €1000. En natuurlijk, momenteel lukt je dat niet met de situatie nu met Nvidia. Maar zo oud is die reactie nou ook niet. En je hebt echt geen XX80 serie nodig om van een midrange PC te spreken.
Uiteraard kan de persoonlijke definitie van een tier verschillen. Een RTX**70 serie beschouw ik als lower midrange, wat voor jouw (zo ver ik kan opmaken) midrange betekend. Ik had overigens de RTX**70Ti in gedachten als upper-midrange en daarmee de grove berekening gedaan. In de voorbeelden die je aangehaald hebt is er bespaart op andere onderdelen dan de GPU. Dat zijn dus eerder mixen van budget + midrange. En dan komen ze in 2016-2017 als nog uit op een investering van €1100-€1200 (zonder een cpu koeler & 3-4 stuks case fan's mee te rekenen).
Zoals ik het opvat uit je voorgaande bericht, maak je een vergelijking met de kosten van andere hobbies en relativeer je daarmee hoe 'duur' de PC hobby eigenlijk is. Maar daarin schuilt het gevaar dat het eventueel als een rechtvaardiging gebruikt kan worden. Andere hobby is duur -> PC hobby mag net zo duur worden?Dennism schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:46:
Ik geef daar aan dat alles duurder wordt, ook PC gaming. Is dat leuk? Nee, natuurlijk niet. Rechtvaardigen heeft het ook weinig mee te maken, ik duid slechts de realiteit met de nuance kijkende naar andere hobbies die mensen hebben in mijn omgeving dat PC gaming nog redelijk mee valt qua kosten. Wil je die realiteit liever anders zien? Uiteraard, maar dat is simpel weg niet zo op het moment. Wil je het beste van het beste, op dag 1, moet je daar simpelweg voor betalen vandaag de dag. Of geluk hebben met een reference model.
Maar je kan gelukkig nog steeds op een laag bedrag instappen, en je kan ook gewoon rustig tot 10 tellen als je het geld niet kan of wil uitgeven aan de dag 1 prijzen, daar is niet mis mee, heel normaal zelfs. Zoals ik al aangaf, ik ga die prijzen ook niet betalen. Ik upgrade wel wanneer de prijzen voor mij aanvaardbaar zijn.
Maar voor die €1950 kan je toch nog steeds een prima midrange systeem samenstellen? Tenzij jij een ander beeld hebt bij midrange dan ik natuurlijk.
Zo heb ik niet al te lang geleden een collega nog geholpen met een build voor zijn zoontje, Ryzen 7600, net B650 moederbord, 32GB geheugen en een 7800XT, nette voeding, kast en alles voor even uit mijn hoofd minder dan €1500. Daar kan dat zoontje prima nog een tijd mee vooruit.
Waar het bij mij wringt is dat de PC hobby vanaf de upper midrange tot highend, buitenproportioneel in kosten is toegenomen. En dat heb ik met mijn voorbeeld proberen aan te geven.
Uiteraard is er voor €1950 nog een mooi midrange systeem samen te stellen, maar wel met onderdelen van een lagere klasse t.o.v. 2016 inclusief inflatie. De grens is mijn inziens verschoven of er is sprake van een groter wordende kloof tussen de tier's, afhankelijk van hoe je het bekijkt.
Overigens vind ik een Ryzen 7600 en 7800XT tegenwoordig aan de onderkant van midrange zitten.
Een 7700 en 7900XT is voor mij in 2025 midrange geworden.
Edit:
Ik zal trouwens niet verder op de discussie in gaan. Het is tenslotte een ervaringen en discussie topic en deze draad kan wel wat positiviteit gebruiken

Vandaag is de stroomtang en een nieuwe Corsair RM1000X (2024 versie) PSU binnengekomen.
Naar verluid de ervaring van anderen is deze PSU + 5090FE mogelijk een goede combi om de coilwhine te verminderen. Dus ik neem de proef op de som en zal binnenkort wat stroom & coilwhine metingen delen. Daarbij neem ik ook een Seasonic Prime TX-650, Corsair HX1200i en diverse kabels in mee.
Wordt vervolgd.
[ Voor 13% gewijzigd door CMT op 21-02-2025 01:44 ]
Deels denk ik wel, maar deels ook niet. Immers halo Sku's zijn van alle tijden. Toen ik een i7-920 had ( al niet echt midrange destijds met €300 uit mijn hoofd als prijskaartje, je kon nog makkelijk goedkoper shoppen in die tijd) had je ook al Intel's EE Edition Halo cpu's op hetzelfde socket, op dat vlak kan je misschien wel zeggen dat Halo cpu Sku's als de 9800X3D of de 9950X3D juist dichter bij gekomen is qua prijs, helemaal gecorrigeerd voor inflatie.CMT schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:11:
[...]
Waar het bij mij wringt is dat de PC hobby vanaf de upper midrange tot highend, buiten proportioneel in kosten is toegenomen. En dat heb ik met mijn voorbeeld proberen aan te geven.
En bij de Videokaarten kreeg je natuurlijk ook op enig moment de Titans waarvan de duurste uitvoeringen denk ik niet veel schelen met de 5090 qua procentuele meerprijs ten opzichte van het model eronder. De xx90 kaarten van Nvidia vullen dat gaat denk ik nu een beetje.
Anderszijds zie je natuurlijk de midrange (en lowend) wel opschuiven omhoog bij de GPU's, waar je nog niet eens zo heel lang geleden voor $300-400 een leuke midrange kaart kocht is dat nu eigenlijk echt onderkant van de markt.
De 7600 kan je over discussiëren, maar kan ik volgen als lower midrange. De 7900XT dan weer niet echt, die is echt door AMD als high end kaar in de markt gezet en zit ook niet echt in een midrange plek in de stack imho. De 7900 GRE zou ik dan eerder pakken als 'ook midrange'., maar zelfs die Sku vind ik eigenlijk door AMD's positionering geen echte midrange.Overigens vind ik een Ryzen 7600 en 7800XT tegenwoordig aan de onderkant van midrange zitten.
Een 7700 en 7900XT is voor mij echt midrange.
Echter de 7800XT zit precies daar waar je een midrange Sku verwacht, precies in het midden van de range

Maakt jou aorus master ook zo'n irritant geluid als de fans uit gaan??Broodro0ster schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:54:
[...]
1600euro bij amazon.fr. Niet de goedkoopste, maar wel een van de "top" kaarten uit de 5080 reeks samen me de Asus Astral. En moest initieel maar 4 dagen wachten. Werd uiteindelijk wel een week, maar nog steeds vrij vlot.
Ik heb ook nog een PNY 5080 OC voor 1307euro kunnen bestellen, maar die stond op 7 weken levertijd. En je hebt ook weinig zekerheid als die datum wel behouden wordt. Dus 300euro teveel betaald voor een mooiere kaart met betere koeler en snellere levertijd
Ja, lijkt bij iedereen te gebeuren… ik hoor het niet goed want mijn pc staat 2m verder op achter de monitors op mijn sim rig, maar ik hoorde het toevallig ook gisteren 1 of 2 keer.Lekiame schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:37:
[...]
Maakt jou aorus master ook zo'n irritant geluid als de fans uit gaan??
Had het eerst niet door dat het gpu was. Pas toen ik aan het lezen was op Reddit kwam ik er achter dat het de kaart was.
[ Voor 14% gewijzigd door Broodro0ster op 20-02-2025 20:40 ]
Oke dan ben ik niet de enige die het hoort dusBroodro0ster schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:39:
[...]
Ja, lijkt bij iedereen te gebeuren… ik hoor het niet goed want mijn pc staat 2m verder op achter de monitors op mijn sim rig, maar ik hoorde het toevallig ook gisteren 1 of 2 keer.
Had het eerst niet door dat het gpu was. Pas toen ik aan het lezen was op Reddit kwam ik er achter dat het de kaart was.
Ziet dit Reddit topic: https://www.reddit.com/r/gigabyte/s/LXZkFh9EroLekiame schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:44:
[...]
Oke dan ben ik niet de enige die het hoort dus
Ik weet niet als het volledig geruisloos zou moeten zijn, maar we zijn niet de enige.
Als ik thuis ben ga ik eens fan per fan proberen stoppen met afterburner en kijken als ze het allemaal doen

Ziet er prima uit wat mij betreft.
De installatie betreft een Corsair AX1200i (ATX 2.4?) i.c.m. de Corsair 12v-2x6 600W Type 4 Gen 5 kabel aangesloten op de Wireview Pro Reverse.
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Hoge stock boost op die aorus master 5080 lol. Tussen de 2925-3015mhz in TimeSpy bij mij.Broodro0ster schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:46:
[...]
Ziet dit Reddit topic: https://www.reddit.com/r/gigabyte/s/LXZkFh9Ero
Ik weet niet als het volledig geruisloos zou moeten zijn, maar we zijn niet de enige.
Als ik thuis ben ga ik eens fan per fan proberen stoppen met afterburner en kijken als ze het allemaal doen
Ja, eigenlijk als je jezelf als eindgebruiker moet zorgen maken omdat de veiligheidsmarges zo laag zijn en je erg specifiek moet zijn hoe je de kabels installeert en dan met hoop van zegen niets smelt of in de fik zet zegt eigenlijk wel iets over dat het product zelf dan eigenlijk niet veilig genoeg is voor de markt. Zoiets dient eigenlijk gewoon no-nonsense zorgeloos te worden kunnen aangesloten.Stijnd schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:24:
Het is treurig dat je bij een kaart van meer dan 2k je zorgen moet maken of de voedingskabels en connector van nog geen 50 eurocent het wel houden. Wat een ontwerp, bizar. Wel tof dat je alle stats kunt inzien en monitoren. Ik snap dat er behoefte was aan een compactere oplossing, maar met de kennis van nu zou dit ontwerp er echt anders uitzien.
Lijkt consistent te zijn, maar is nog maar een korte momentopname. Het lijkt van laag naar hoog te gaan van pin 1 naar pin 6 betreft de waardes.Razkin schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:40:
@CriticalHit_NL Die waardes zullen geen probleem opleveren met smelten, echter het verschil tussen pin 1 en pin 6 is wel groot te noemen. Is dat altijd zo of wisselt dat nog al eens?
Resulteert in 3225mhz ~ boost. 36.650 score
61.1c - 1400rpm - 360W
Ik lees her en der dat GDDR7 OC gelocked zou zijn in de drivers tot +375mhz. Kan iemand eens testen of er verschil is tussen +375MHz en +1500 MHz?Lekiame schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:07:
Zojuist even de AORUS Master 5080 op +325 en +2000 mem in Timespy getest.
Resulteert in 3225mhz ~ boost. 36.650 score
61.1c - 1400rpm - 360W
AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD
Ik heb absoluut verschil!ECP0WERS schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:13:
[...]
Ik lees her en der dat GDDR7 OC gelocked zou zijn in de drivers tot +375mhz. Kan iemand eens testen of er verschil is tussen +375MHz en +1500 MHz?
Ik kom nog uit de tijd dat ik volgens mij 600 of 800 gulden voor de eerste voodoo 3DFX uitgaf. Ik vond dat toen zo duur, maar dat was zo vet. Dat gevoel (die enorme stap) nooit meer meegemaakt overigens.
Daarnaast is er ook een tijd geweest dat Nvidia een Titan uitgaf, voor absurde prijzen. Moeten we daar de 5090 niet mee vergelijken?
Er zijn maar weinig mensen die zomaar even 2000 of 3000 euro kunnen neerleggen voor zo'n kaart. Heel weinig mensen inderdaad. De prijzen gaan echt door het dak en al zou ik het met gemak kunnen betalen; ik weiger een kaart tegen scalping prijzen te kopen.hully schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:15:
Hier mijn 4090 FE verkocht maand geleden vanuit het idee dat ik zoals altijd een FE zal scoren op launch. Nou dat werd 'm dus niet. Toen een 5080 gekocht voor 1849,00 veel te duur. Teruggestuurd, echt minder dan de 4090 namelijk. Uiteindelijk paar dagen geleden een 5090 FE gekocht voor 3000 euro. Ben er heel blij mee, maar de reacties hier steken ook wel. Beetje dubbel gevoel geeft het.
Ik kom nog uit de tijd dat ik volgens mij 600 of 800 gulden voor de eerste voodoo 3DFX uitgaf. Ik vond dat toen zo duur, maar dat was zo vet. Dat gevoel (die enorme stap) nooit meer meegemaakt overigens.
Daarnaast is er ook een tijd geweest dat Nvidia een Titan uitgaf, voor absurde prijzen. Moeten we daar de 5090 niet mee vergelijken?
Besef verder dat je 1 van de gelukkigen bent want met zulke prijzen krijg je weinig aftrek en dat weet Nvidia dondersgoed. Het is winst halen over de rug van anderen want mensen kopen het toch wel. Ik voel me besodemieterd als ik zo'n kaart zou kopen tegen die prijzen. Godzijdank kan ik nog wel even vooruit op mijn 4080 en als die overlijdt koop ik misschien een AMD 7900XTX.
Ik weet dat er veel negativiteit heerst in dit topic, maar daar heeft Nvidia het wel naar gemaakt.
PS: het zou me niets verbazen dat de consoleverkoop een flinke oppepper krijgt, een hele flinke.
Ik heb toen enorm getwijfeld of ik even €1.869 bereid was te betalen voor een 4090 OC. Het was een moeilijke beslissing want het is een hoop geld inderdaad. Aan de andere kant dacht ik bij mezelf, dat ik er weer jaren op vooruit kan door zoveel geld uit te geven aan de topkaart. Ik speel dagelijks op 4K monitor met 144Hz en ik kwam gewoon niet onderuit en de 4090 OC was voor mij de enige juiste keuze wat dat betreft. Ik heb toen ook naar AMD's topmodel gekeken maar die kwam niet eens in de buurt van de 4090.jimh307 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:20:
[...]
Er zijn maar weinig mensen die zomaar even 2000 of 3000 euro kunnen neerleggen voor zo'n kaart. Heel weinig mensen inderdaad. De prijzen gaan echt door het dak en al zou ik het met gemak kunnen betalen; ik weiger een kaart tegen scalping prijzen te kopen.
Besef verder dat je 1 van de gelukkigen bent want met zulke prijzen krijg je weinig aftrek en dat weet Nvidia dondersgoed. Het is winst halen over de rug van anderen want mensen kopen het toch wel. Ik voel me besodemieterd als ik zo'n kaart zou kopen tegen die prijzen. Godzijdank kan ik nog wel even vooruit op mijn 4080 en als die overlijdt koop ik misschien een AMD 7900XTX.
Ik weet dat er veel negativiteit heerst in dit topic, maar daar heeft Nvidia het wel naar gemaakt.
PS: het zou me niets verbazen dat de consoleverkoop een flinke oppepper krijgt, een hele flinke.
De 5090 is nog duurder geworden en ik dacht juist de prijzen verder omlaag zouden gaan. Er is gebrek aan concurrentie waardoor er nu vrij spel is voor nVidia. Ik ga en hoef voorlopig niet meer te upgraden qua videokaart.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
/f/image/wAh7HygdOsW5gmVGeEPgNWxf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/54bTqKpl5vemBdfIj7j6yPkS.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9todnqf31ZCElaSdQdNswsiN.jpg?f=fotoalbum_large)
win a gamepc: https://beamstream.gg/giveaway/beammeup https://kick.com/BeContent https://www.twitch.tv/Amazoontje https://beamstream.gg/what-is-beam
Ja best wel zonde, want ik merkte om mijn heen/forums/podcasts dat er juist meer interesse kwam voor PC gaming, maar op deze manier gaan we weer 3 stappen terug. En reken maar dat AMD de prijzen netjes mee laat stijgen en Intel is nog lang geen serieus alternatief.jimh307 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:20:
[...]
Er zijn maar weinig mensen die zomaar even 2000 of 3000 euro kunnen neerleggen voor zo'n kaart. Heel weinig mensen inderdaad. De prijzen gaan echt door het dak en al zou ik het met gemak kunnen betalen; ik weiger een kaart tegen scalping prijzen te kopen.
Ik heb toen ik het zat was om op mijn bestelde 3080 te wachten uiteindelijk maar een series X gekocht, want die was tenminste wel op voorraad en op de PC is eigenlijk mijn gamen verschoven naar Indie, AA en “oudere” games.
Ik zie wel of het 100 fps haalt op mijn 2080 op 1440 met high settings en anders speel ik het niet of op de series X als het de 60 fps haalt.
En zelfs met deze woekerprijzen kan ik het geld makkelijk missen, maar dan koop ik liever een nieuwe mountainbike of iets voor de watersport. Dat je iets kan betalen hoeft niet te betekenen dat je het er voor over hebt. Dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
Uiteindelijk had ik denk ik wel een 4070ti of zelfs een 4080 gekocht na het zien van deze launch, maar die keuze heeft Nvidia ook laten verdwijnen dus als ze mij zo duidelijk niet als klant willen wie ben ik dan om er tegenin te gaan?

Stil, amper coilwhine, beste performance onder de 5080's.
Stock -> 63C, 1075 RPM, Quiet bios, boost ~2925mhz @ 370W:
:strip_exif()/f/image/vJvMZexy7FafUi8cYsJO6LYJ.jpg?f=fotoalbum_large)
+25% PL, +325 core, +2000 mem -> 67C, 1150RPM, Quiet bios, boost ~3250mhz @ 450W:
:strip_exif()/f/image/v6xOWkS6mdlztYeiMv855lWf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Lekiame op 21-02-2025 09:45 ]
Ik heb geen betaalde 3dmark versie, maar maakt de 5080 variant veel uit?Lekiame schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:44:
Heb de AORUS 5080 Master even aan de tand gevoeld en wat een beest van een kaart zeg!!
Stil, amper coilwhine, beste performance onder de 5080's.
Stock -> 63C, 1075 RPM, Quiet bios, boost ~2925mhz @ 370W:
[Afbeelding]
+25% PL, +325 core, +2000 mem -> 67C, 1150RPM, Quiet bios, boost ~3250mhz @ 450W:
[Afbeelding]
Mijn Ventus doet +300 +1500 -10% en is 65-70C. Geen coilwhine en weinig lawaai.
Welke clockspeeds haal je dan effectief? De +300 zegt weinig omdat elke fabrikant eigen boost frequenties hanteert.Bas81 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Ik heb geen betaalde 3dmark versie, maar maakt de 5080 variant veel uit?
+300 is een boost naar 3105 voor mijn GPU.Broodro0ster schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:34:
[...]
Welke clockspeeds haal je dan effectief? De +300 zegt weinig omdat elke fabrikant eigen boost frequenties hanteert.
NVIDIA GeForce RTX 5090 Spotted with Missing ROPs, Performance Loss Confirmed
[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 21-02-2025 12:34 ]
PC Specs
3000+ puntjes in Timespy Extreme vind ik nogal wat!Help!!!! schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:46:
Nieuwe controverse. Lijkt me op zich wel storm in glas water en redelijk isolated maar kan geen kwaad om even op te letten als je in de markt bent voor zo'n kaart.
NVIDIA GeForce RTX 5090 Spotted with Missing ROPs, Performance Loss Confirmed
Wat ik bedoel is dat het pas zorgelijk wordt als dit bij meerdere fabrikanten gaat opduiken en wijdverbreid blijkt te zijn. Zotac zal neem ik aan met een oplossing komen voor de mensen die getroffen zijn.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:54:
[...]
3000+ puntjes in Timespy Extreme vind ik nogal wat!
Neem verder ook aan dat iedereen met een 5090 nu wel even GPU-Z opstart voor een ROP check...
[ Voor 39% gewijzigd door Help!!!! op 21-02-2025 12:07 ]
PC Specs
Phew mijn 5090FE heeft gelukkig 176 ROP's aan boord.
Het valt mij op dat de screenshots met 168 ROP's een andere bios versie laten zien: 98.02.2E.00.B1 versus 98.02.2E.00.03.
In een reactie is ook een bericht naar boven gekomen van iemand die met de Microsoft drivers wel het juiste aantal ziet en na installatie van de Nvidia drivers er 8 mist: https://www.techpowerup.c...rops.332772/#post-5454112 Diegene heeft ook de 98.02.2E.00.B1 bios.
Tja, mogelijk een software limitering. Maar erg vreemd allemaal. Net als de 'miscommunicatie' tussen Nvidia en de AIB over de chipleveringen

Laten we hopen dat het een software issue is. Dat kan waarschijnlijk vrij makkelijk verholpen worden.
PC Specs
Vind ik zelf wel. De ventus is véél warmer en véél luider dan een Aorus master.Bas81 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Ik heb geen betaalde 3dmark versie, maar maakt de 5080 variant veel uit?
ZOu ook wel vreemd zijn als dat niet zo was, VENTUS is een MSRP model en de Aorus Master is een high end AIB model die een stuk duurder is dan een ventus
http://www.jongerow.com/12vhpwr/adapter_testing/index.html
https://cultists.network/...doesnt-have-a-low-rating/
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Scheelt een beetje, maar niet zoveel. Daarnet nog even een run gedaan op +435/2000. Dat gaf boost blocks tot 3307mhz.
36900 voor de gfx score. Zo dicht bij de 37000, maar hoger lijkt ik niet te geraken.
https://www.3dmark.com/spy/53466071
@CriticalHit_NL
https://www.resetera.com/...-borderlands-etc.1111698/
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5615
Geleend van iemand anders die dat hier gepost heeft
[ Voor 62% gewijzigd door freaky35 op 21-02-2025 14:24 ]
De xx90 kaarten hebben inderdaad de plek van de Titan kaarten ingenomen. Al is het performance verschil tussen de xx80 en de xx90 sinds de 40 serie wel groter dan het verschil dat je voorheen tussen de xx80(ti) en Titan zag volgens mij. Het grote verschil was vram, met de xx90 kaarten is het vram en gpu performance.hully schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:15:
[ Voor 34% gewijzigd door DLSS op 21-02-2025 14:26 ]
Dat geldt enkel voor PhysX, maar de linkerhelft is zonder.freaky35 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:19:
heeft te maken dat de ondersteuning voor die games ontbreekt opde 5090,die zit nog wel op de 4090
@CriticalHit_NL
https://www.resetera.com/...-borderlands-etc.1111698/
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5615
Geleend van iemand anders die dat hier gepost heeft
https://www.reddit.com/r/...ray_tracing_be_caused_by/
Vind jou reactie hier niet thuishoren en niets toevoegen, maar het wordt blijkbaar toegestaan.jimh307 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:20:
[...]
Ik snap dat de prijzen erg hoog zijn en het voor velen te hoog, maar dat is nu eenmaal de situatie waar we in zitten. Nee, je hoeft het niet leuk te vinden, maar met deze post ga je niets veranderen en is puur een spui/zeur post.
Ook zit je hier mensen weg te zetten die met plezier hun kaart kopen, jammer dat je hen niet hun pleziertje gunt.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik ben zelf ook van mening dat het qua prijzen absurde vormen begint aan te nemen, maar alles word duurder dus ook dit.Koldur schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:11:
[...]
Vind jou reactie hier niet thuishoren en niets toevoegen, maar het wordt blijkbaar toegestaan.
Ik snap dat de prijzen erg hoog zijn en het voor velen te hoog, maar dat is nu eenmaal de situatie waar we in zitten. Nee, je hoeft het niet leuk te vinden, maar met deze post ga je niets veranderen en is puur een spui/zeur post.
Ook zit je hier mensen weg te zetten die met plezier hun kaart kopen, jammer dat je hen niet hun pleziertje gunt.
In Nederland jankt men om alles wat geld kost, terwijl straks hoog zomer alle terrassen weer bomvol zitten en mensen weer dood leuk 8-10 EUR voor een pilsje aftikken. Dat moet immers ook kunnen want ja 'gezellig'. We tikken lachend 100+ EUR af voor 2 uurtjes gezelligheid. Een kaart van 2000 EUR waar je met gemak meerdere jaren meer kunt doen is onder aan de streep gewoon goedkoper. Men kan het helemaal niet in de juiste context plaatsen. Men zeurt.
Het is veelal hypocriet en jaloers geneuzel.
Amen.Dhrax schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:27:
[...]
Ik ben zelf ook van mening dat het qua prijzen absurde vormen begint aan te nemen, maar alles word duurder dus ook dit.
In Nederland jankt men om alles wat geld kost, terwijl straks hoog zomer alle terrassen weer bomvol zitten en mensen weer dood leuk 8-10 EUR voor een pilsje aftikken. Dat moet immers ook kunnen want ja 'gezellig'. We tikken lachend 100+ EUR af voor 2 uurtjes gezelligheid. Een kaart van 2000 EUR waar je met gemak meerdere jaren meer kunt doen is onder aan de streep gewoon goedkoper. Men kan het helemaal niet in de juiste context plaatsen. Men zeurt.
En dat mag je vinden uiteraard. Ik denk ook zeker dat de Aorus een betere kaart is. Maar naar mijn mening is het voordeel echt heel klein. Je zegt veel warmer, mijn kaart tikt de 70 graden aan.. Je zegt veel luider maar is dat zo? Heb je beide kaarten gehoord?Lekiame schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:47:
[...]
Vind ik zelf wel. De ventus is véél warmer en véél luider dan een Aorus master.
ZOu ook wel vreemd zijn als dat niet zo was, VENTUS is een MSRP model en de Aorus Master is een high end AIB model die een stuk duurder is dan een ventus
Performance gains zit ook weinig verschil in volgens mij. Dat was voor mij de reden om deze veel goedkopere (en lelijke
:strip_exif()/f/image/GYIyc5HFSV8BKIiv8spKSk9c.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/wLMSBXpEPHwWthxK9625fQiT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door Richard P op 21-02-2025 17:06 ]
Ja dat doe ik nu. FF wachten tot de prijzen wat omlaag gaan. Wil wel de 5090 omdat dat de enige kaart is die sneller is dan mijn 4090CriticalHit_NL schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:34:
Heb inmiddels een playlist gemaakt op YouTube om de performance van de Asus ROG Astral RTX 5090 OC 32GB te vertonen.
Wel met de voetnoot dat ik geen capturecard bezit en dus gebruik maak van de Nvidia App (Shadowplay) opname functionaliteit wat op zichzelf al de FPS reduceert, zeker met name op 8K en 16K Ultra instellingen bij spellen die sowieso al zwaar waren om te draaien kan dat zomaar eens de helft betekenen, zoals Black Myth: Wukong kan het zomaar van 15fps op 8K halveren tijdens een opname.
En de RTSS overlay is natuurlijk ook niet impact-loos, zeker als je in de 500-1000fps regionen zit kan het bijvoorbeeld betekenen dat je FPS plots 50 of 100 minder is, zeker met laadschermen die 5000fps halen kan dat een halvering betekenen, vergelijkbaar met hoeveel FXAA met dergelijke framerates impact zou hebben maar op 60FPS vrijwel niet te merken, helaas schaalt die overlay niet lekker met enorm grote DSR resoluties dus we moeten het er maar mee doen.
[YouTube: Batman Arkham Knight 13900K 128GB RTX 5090 Astral 7680x4320 8K High Benchmark]
De reden voor oudere spellen te gebruiken is omdat het voornamelijk weinig CPU overhead heeft en dus de videokaart maximaal kan schalen, wil het in de toekomst ook als vergelijk gebruiken t.a.v. de 1080Ti in OC stand, verder zijn er nog maar weinig mensen die aan die games aandacht schenken en het soms tot grappige resultaten komt. Bepaalde spellen ondersteunen 16K niet, of het werkt niet i.c.m. MSAA of het beeld wordt een epileptisch zooitje of andere grafische bugs waardoor textures plotseling van muren worden geveegd in Alien Isolation omdat het wellicht buiten de rendering FOV valt.
Des al niettemin is de performance ook tijdens het opnemen echt enorm en een grote stap voowaards vanaf de 1080Ti, voor de twijfelaars zodra de prijzen wat normaler worden is de overstap het wellicht wel waard zeker nu bepaalde games ook niet zonder RTX ondersteuning kunnen.

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
https://www.reddit.com/r/nvidia/s/C0CgQwKgS6
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81719138Brozef schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:23:
Misschien toch niet software dat die ROP bij sommige kaarten niet kloppen.
https://www.reddit.com/r/nvidia/s/C0CgQwKgS6

Ben wel benieuwd waarom GPU-Z, RTSS (Rivatuner) en HWiNFO allemaal andere temperaturen voor het VRAM/VRM noteren, ik denk dat ik hierbij toch GPU Tweak moet geloven. De temperatuur op het VRAM bij de andere tools gaat ook per 2°C telkens omhoog of omlaag.

O ja, de BUS usage loopt bijna altijd op 100% zonder verklaarbare redenen, heb dit op reddit ook van andere gebruikers gezien, niemand lijkt te weten waarom.
[ Voor 14% gewijzigd door CriticalHit_NL op 21-02-2025 19:07 ]
Statement from NVIDIA. Apparently the ROP issue affected 5070Ti as well,
— JayzTwoCents (@JayzTwoCents) 22 februari 2025
We have identified a rare issue affecting less than 0.5% (half a percent) of GeForce RTX 5090 / 5090D and 5070 Ti GPUs which have one fewer ROP than specified. The average graphical performance impact is…
PC Specs
Ik vind het wel prachtig eigenlijk. Kers op de taart van de shitshow RTX5000.chim0 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 07:13:
@Help!!!! Jup lees het net op https://www.techpowerup.c...multiple-vendors-affected
Wat een schets
Misschien gaan mensen nu eindelijk Nvidia eens beoordelen op waar het mee bezig is.

Eens. Is GPU shamen al een officiele termDhrax schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:27:
[...]
Ik ben zelf ook van mening dat het qua prijzen absurde vormen begint aan te nemen, maar alles word duurder dus ook dit.
Volgens de video van JayzTwoCents kan GPU-Z de juiste waarde alleen uitlezen als de Nvidia drivers geinstalleerd zijn. Bij de Microsoft drivers valt GPU-Z terug op een hard-coded default voor de 5090.CMT schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:27:
@Help!!!!
In een reactie is ook een bericht naar boven gekomen van iemand die met de Microsoft drivers wel het juiste aantal ziet en na installatie van de Nvidia drivers er 8 mist:
EDIT: Dat staat dus ook gewoon in het artikel van TechPowerUp
[ Voor 6% gewijzigd door Mr Magic op 22-02-2025 11:28 ]
NVIDIA Investigates GeForce RTX 50 Series "Blackwell" Black Screen and BSOD Issues
PC Specs
Hahaha dat kon er ook nog wel bij.Help!!!! schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:37:
Kleine update inzake 50 series stability issues. Voorlopig onderzoek van nvidia wijst uit dat het mogelijk niet via driver is op te lossen maar een vbios update nodig is.
NVIDIA Investigates GeForce RTX 50 Series "Blackwell" Black Screen and BSOD Issues
Hierbij wil ik graag een momentje nemen om iedereen die meedoet aan de RTX 5000 series BETA test te bedanken!
Als we het er toch over hebben; Astral 5090 doorgefikt en moederbord ook beschadigd.
https://videocardz.com/ne...ire-after-capacitor-blows
[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 22-02-2025 11:43 ]
Lijkt een productiefout te zijn maar niet de stroomconnector o.i.d.
We horen later wel weer van GamersNexus.
Ik had in het begin met de 572.24 hotfix 1x een TDR en twee keer dat het beeld wegviel, maar nu al een kleine week op 572.42 en nergens geen last meer van gehad.Help!!!! schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:37:
Kleine update inzake 50 series stability issues. Voorlopig onderzoek van nvidia wijst uit dat het mogelijk niet via driver is op te lossen maar een vbios update nodig is.
Misschien zoveel benchmarks gedraaid dat hij nu "ingewerkt" is
De Nvidia App heeft wel wat vram/memory leak issues want als ik op absurde resoluties de overlay gebruik en opnames doe en daarna het spel sluit blijft er vaak gigabytes aan vram in gebruik door de overlay totdat je het uitzet. Zo het ik het ook meermaals 2gb ram zien verbruiken.
Nvidia's praktijken goedpraten en normaliserenDhrax schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:27:
[...]
Stond wel duidelijk dat het enkele weken kan duren dus ik klaag niet, ik hoop alleen niet dat ze afwijken van de prijs die ik overigens al betaald heb. Ik zie losse 5090s voor bijna dezelfde prijs als mijn bestelde PC op de markt gaan. Bizar.
https://www.reddit.com/r/nvidia/s/3SoTMlEmfx
[ Voor 26% gewijzigd door Rivanov op 22-02-2025 13:02 ]
Driver 572.47
Attent van je, dankjewel.Mr Magic schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:19:
[...]
Volgens de video van JayzTwoCents kan GPU-Z de juiste waarde alleen uitlezen als de Nvidia drivers geinstalleerd zijn. Bij de Microsoft drivers valt GPU-Z terug op een hard-coded default voor de 5090.
EDIT: Dat staat dus ook gewoon in het artikel van TechPowerUp
Het is in een latere update erbij gekomen.
Het is een goed moment voor AMD om hopelijk eindelijk eens door de mindshare te breken, maar dan moeten ze denk ik wel met een product komen dat met RT stevig kan concurreren.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Ik vind het wel prachtig eigenlijk. Kers op de taart van de shitshow RTX5000.
Misschien gaan mensen nu eindelijk Nvidia eens beoordelen op waar het mee bezig is.
Ik kan mij i.i.g. niet heugen dat er ooit zoveel problemen met een Nvidia launch & product was (hoewel de 4090FE ook vbios updates nodig had voor compatibiliteit).
De ironie is dat AMD veel wordt verweten, maar Nvidia maakt er in mijn ogen een groter potje van.
Unlock Voltage Control uitschakelen in Afterburner.uNoTopia schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:11:
Als ik ook maar iets probeer te boosten via MSI Afterburner dan gaat mijn 5080 naar slechts 800-805 mV... voltage en de core clock komt niet boven de 2200-2300 mhz....
Driver 572.47
En dan even PC herstarten. Is een known issue / bug.
Helaas hetzelfde, in OCCT en MSI Kombuster en na clean install nvidia drivers.Rivanov schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:50:
[...]
Unlock Voltage Control uitschakelen in Afterburner.
En dan even PC herstarten. Is een known issue / bug.

Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.