Er zal altijd wel wat seriespreiding zijn. De een heeft het wat meer dan de ander.
Ik heb heel wat GPU's geprobeerd in verschillende hardware setups (het aantal is teveel om op twee handen te tellen) en de spectrum van de coilwhine opgemeten met een gecalibreerde meetmicrofoon.
Waaronder ook 5x RX6950XT uit verschillende batches met vrijwel identische coilwhine spectra en 2x 4090FE uit ver uitlopende batches met voor 95% gelijke coilwhine spectra.
Quasarzone verricht als enige ook coilwhine spectrum metingen (bij Igorslabs gaat het deels in het fan geluid/ruis verloren en is de meting ook niet duidelijk). Van alle gemeten GPU's was er niet een bij dat coilwhine vrij was. Wel enkele modellen die coilwhine arm zijn en dus als stil bestempeld kan worden. Dat was o.a. een Gigabyte 4090 model, AMD RX7600 MBA en Intel B580. Er bestaan dus wel uitzonderingen, maar dat is dan meer model gebonden, dan exemplarisch.
Ik heb even gespiekt en QZ heeft al een meting gedaan van de 5090FE.
Dit is echt gigaveel coilwhine

! Waarschijnlijk is dit ook nog eens uitgemiddeld en zijn de pieken hoger.
Vergelijk het met de 4090FE. Gehoormatig zal de 5090FE coilwhine ca. als 2x zo luid ervaren worden:
En B580 waarvan men redelijk positief is over de mate van coilwhine:
Een kanttekening is wel dat er met verschillende hardware setups is getest. Mijn ervaring is echter dat het niet bijzonder veel tot niets uitmaakt zodra sprake is van coilwhine.
Edit:
Hier is nog een reddit post met een overzicht aan 4090's quasarzone metingen:
https://www.reddit.com/r/...x_4090_coil_whine_review/
En enkele metingen die ik zelf gemaakt heb aan een 6950XT / 7900XTX en 4090FE:
CMT in "[AMD Radeon RX7000 series] Ervaringen & Discussie" De metingen hierin zijn gemiddelden, voor piekwaarden moet je ca. +10dB optellen.
[
Voor 9% gewijzigd door
CMT op 23-01-2025 19:09
]