MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
volgens tweakers zit er toch ook juist een CPU in om te helpen met schedulen van de workload dus weet niet of windows zijn hardware accelerated schaduling hier nog wat kan helpen bij verminderen van driver overhead?DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:58:
[...]
Tja, ergens vind ik het ontwerp ook wel indrukwekkend.
Niet in hoe het presteert met een bijna 600W TDP vereisende videokaart. Meer dat het niet in een paar minuten overweldigd is door die bijna 600W TDP vereisende videokaart.
Ik denk dat dit ontwerp op de RTX5080 echt prachtig zou zijn. Niet alleen hoe het eruit ziet, maar ook dat het denk ik wel zal presteren. Ik heb alleen helemaal niet meegekregen of dit ontwerp ook naar de RTX5080 komt.
Daarnaast, tja ik had al steeds minder verwachtingen van Blackwell, maar dit is echt teleurstellend. Het is niet eens alsof het dezelfde shader rendering architectuur als Ampere en Ada Lovelace is. Nvidia heeft wel veranderingen gedaan. De belangrijkste is dat ze van FP + INT zijn afgestapt en nu native SIMD32 voor FP en INT ondersteunen. Dat deed AMD al sinds RDNA1. Je zou denken dat dit scheduling en warp execution wat zou moeten versimpelen, maar blijkbaar niet. Ook lijken ze meer capaciteit in de GPU ingebouwd te hebben voor thread sorting om vermoedelijk de CPU meer te ontlasten in shader decompiling en compiling in thread blocks die een SIMD efficiënt kan afwerken. Ik vergelijk het gewoon echt met een combinatie van Tetris en rubik's cube. Lijntje moet gevuld zijn en het moet dezelfde kleur (dus instructie) zijn op het lijntje. Dan is het snel.
Zou ook niet verbaast zijn als Nvidia in nieuwe games nog wat meer gaat winnen, maar de RTX5090 lijkt nog meer beperkingen te hebben dan de RTX4090 om gewoon aan het werk gezet te worden. Niet alleen trekt elke CPU die niet de 9800X3D is, het gewoon helemaal niet en zal de driver overhead enorm zijn om de workloads te schedulen. Maar ik vermoed dat die enorme verhoging in geheugenbrandbreedte ook nodig was om er net 30% eruit te kunnen halen.
De RTX5080 dan, tja...
Ik denk dat die ongeveer halverwege de RTX4080 en RTX4090 gaat uitkomen. Die heeft maar 11% extra ALU's en 68% extra GB/s dan de RTX4080. Als die 15% sneller is dan de RTX4080 dan is het al netjes. Dat is wat Nvidia namelijk claimde. En dan ziet het er ook slecht uit voor de RTX5070(Ti). Die gaan respectievelijk de RTX4080 en RTX4070Ti zo niet matchen.
Vs. Extra Shaders Sneller in Nvidia benchmarks RTX 5090 vs. RTX 4090 +33% +33% RTX 5080 vs. RTX 4080 +11% +15% RTX 5070 Ti vs. RTX 4070 Ti +17% +20% RTX 5070 vs. RTX 4070 +4% +20%
[ Voor 0% gewijzigd door atthias op 24-01-2025 10:07 . Reden: spel en tik fouten ]
Is dit een haalbaar idee, of moet ik hoe dan ook een waterkoeling voor de CPU nemen?
Als je waterkoeling neemt wordt alles rondom je cpu (dus de vrm's e.d.) niet goed gekoeld en zal de CPU waarschijnlijk ook gaat throttelen.RMB schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:12:
Ik ben van plan een 5090 in een NR200P kast met luchtgekoelde CPU te doen, maar ik lees veel over warmte en heb daar specifiek niet veel verstand van.
Is dit een haalbaar idee, of moet ik hoe dan ook een waterkoeling voor de CPU nemen?
Edit; ik zou never nooit een 575w kaart in zo'n mini kastje proppen.
Dat is vragen om problemen
[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 24-01-2025 10:19 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Kan me wel iets voorstellen erbij, game lijk amper nog spelers te hebben, nu zal dat vast voor andere games ook gelden die her en der wel in de review suites zitten, maar ergens moet je natuurlijk keuze's maken. Game lijkt in 1,5 maand zo'n 90% van de spelers verloren te hebben en was daarbij, zo lijkt het, al nooit echt heel populair, kijkende naar de publiek beschikbare cijfers (o.a. Hogwarts zou bijv. in december meer verkocht hebben dan indiana jones en die game is bijna 2 jaar oud). Ben eigenlijk wel benieuwd of het op PC niet een beetje een flop is geweest. Dat deze dan niet (veel) voorkomt in de voor 2025 geupdate suites kan ik me dan wel iets bij voorstellen. Zoals het nu loopt vraag ik me af of over een maand (of misschien 2) mensen het nog hebben over Indiana Jones op de PC.issepower schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:37:
Waarom test niemand Indiana Jones ? Snap ik niet
Denk dat pas met de PS5 release die game echt weer wat tractie gaat krijgen mogelijk.
De airduct is een goede om de videokaart en de cpu airflow van elkaar te scheiden.
Ik zie wel heil in het gebruik van een inverted behuizing.
Normaal geen "fan" van omdat de videokaart airflow dan vreemd is, richting de bodem.
Terwijl warme lucht wil stijgen.
Iets van de founders edition met omgekeerde airflow zou interessant zijn.
Of hetzelfde als de FE, met de ventilatoren aan weerskanten van het pcb (in het midden) maar dan de ventilatoren gesandwiched tussen een heatsink.
Push/pull gecombineerd.
Airflow geluid door de heatsink zal dan wel een (nog groter) probleem zijn qua geluidsvorming.
Wel iets meer dan 2 slots dik.
Met een mogelijkheid om zelf de airflow richting te bepalen.
Cpu (Koeler) dus onderin de case en outtake achterin onder de videokaart.
Dan hebben beide onderdelen ook bijna geen last van elkaar en zonder airduct.
Anders een videokaart met AIO en deftig grote radiator als outtake bovenin de case.
Maar die krijgt dan natuurlijk het meeste van de warme lucht uit de case te verwerken.
Kijk ook eens naar de koeling van een Gainward GTX 580. (oude kaart)
@Format-C Met de meeste tower koelers gaat er ook maar geringe airflow over de vrm's heen.
Als je een deftig bord hebt (wat ik verwacht als je een 5090 kan betalen) zie ik geen probleem qua vrm's.
Een top down koeler zoals een Noctua L12 is het beste voor moederbord en geheugen temperaturen.
Maar die voldoet denk ik niet voor een 9800X3D.
Be Quiet! heeft wel forsere varianten van een top down koeler.
Zou er met de 5090 FE nog een kans bestaan dat het liquid metal er tussenuit loopt met vertical mounting?
Wellicht een gekke vraag omdat liquid metal ook vaak op cpu's wordt (tussen die en ihs) wordt toegepast, inclusief door mij zelf.
Ik vraag me ook af wat er het rubber om de 5090 die heen nou allemaal doet, pcb/componenten beschermer tegen kortsluited e.d. maar ook een soort luchtdichte afdichting (maar hoe gaat dat met warmte?) om het liquid metal op te sluiten?
En FE of niet maar met videokaarten en airflow zoals we gewend zijn (geen blower type) gaat de warme lucht altijd richting de cpu.
Alleen met de 5090 is het echt direct op de cpu gericht in een "gewone" behuizing,
Met een AIB 5090 hou je die 575watt aan warmte.
[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-01-2025 12:14 ]
TPU: RTX 5090 FE Liquid Metal Swap: Thermal Paste Performs Just Fine
GeForce RTX 5090 Power Excursions Tested: Can Spike to 901W Under 1ms
[ Voor 33% gewijzigd door Help!!!! op 24-01-2025 10:32 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Maarja wat doet het op termijn versus liquid metal en we weten niets over de hotspot temp.
We weten dat koelpasta niet geschikt (meer) is voor moderne videokaarten i.v.m. pump-out en uitdrogen e.d.
Ik las iets over dat JayZ2centjes een 1200 watt voeding aanraadde en moest even lachen maar met dit soort stroompieken is het niet zo gek.
Bizar gewoon.
[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-01-2025 10:34 ]
TechPowerUp is van plan om Indiana Jones toe te voegen aan hun RT benchmarks. Ze hebben dat rond Nieuwjaar gezegd in hun GPU rig update artikel.Dennism schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:22:
[...]
Kan me wel iets voorstellen erbij, game lijk amper nog spelers te hebben, nu zal dat vast voor andere games ook gelden die her en der wel in de review suites zitten, maar ergens moet je natuurlijk keuze's maken. Game lijkt in 1,5 maand zo'n 90% van de spelers verloren te hebben en was daarbij, zo lijkt het, al nooit echt heel populair, kijkende naar de publiek beschikbare cijfers (o.a. Hogwarts zou bijv. in december meer verkocht hebben dan indiana jones en die game is bijna 2 jaar oud). Ben eigenlijk wel benieuwd of het op PC niet een beetje een flop is geweest. Dat deze dan niet (veel) voorkomt in de voor 2025 geupdate suites kan ik me dan wel iets bij voorstellen. Zoals het nu loopt vraag ik me af of over een maand (of misschien 2) mensen het nog hebben over Indiana Jones op de PC.
Denk dat pas met de PS5 release die game echt weer wat tractie gaat krijgen mogelijk.
Ik ben zelf van plan om Indiana Jones verder te spelen eenmaal dat ze Ray Reconstruction hebben toegevoegd. De developers hebben gezegd dat ze dat van plan zijn, maar ik vermoed dat ze aan het wachten waren op de RTX 50 series zodat ze ook het nieuwe AI model konden gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door nzall op 24-01-2025 10:35 ]
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Dennism schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:22:
[...]
Kan me wel iets voorstellen erbij, game lijk amper nog spelers te hebben, nu zal dat vast voor andere games ook gelden die her en der wel in de review suites zitten, maar ergens moet je natuurlijk keuze's maken. Game lijkt in 1,5 maand zo'n 90% van de spelers verloren te hebben en was daarbij, zo lijkt het, al nooit echt heel populair, kijkende naar de publiek beschikbare cijfers (o.a. Hogwarts zou bijv. in december meer verkocht hebben dan indiana jones en die game is bijna 2 jaar oud). Ben eigenlijk wel benieuwd of het op PC niet een beetje een flop is geweest. Dat deze dan niet (veel) voorkomt in de voor 2025 geupdate suites kan ik me dan wel iets bij voorstellen. Zoals het nu loopt vraag ik me af of over een maand (of misschien 2) mensen het nog hebben over Indiana Jones op de PC.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dat zal normaliter heel erg afhangen van de gekozen cpu en bord. Op een budget bord met een 250W Intel cpu zal dat inderdaad vragen om problemen zijn vermoed ik.Format-C schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:18:
[...]
Als je waterkoeling neemt wordt alles rondom je cpu (dus de vrm's e.d.) niet goed gekoeld en zal de CPU waarschijnlijk ook gaat throttelen.
Echter zal je dit soort kaarten niet pairen met een budget moederbord en, waarschijnlijk, in ieder geval voor de gamers onder ons, ook niet met een slurpende Intel cpu, want voor in ieder geval gaming lijkt een AMD 9800X3D noodzakelijk om momenteel het uiterste uit de GPU te halen (en zelfs dan zie je nog relatief vaak dat de boel cpu bound is), en dat is een cpu met een vrij laag verbruik. Mogelijk dat de andere 9000 serieX3D Sku's in de buurt kunnen komen. Maar het ligt ook zeker in de lijn der verwachtingen, net als dat je zag toen de 9800X3D uitkwam en de 4090 ook weer een sprongetje maakte, dat toekomstige cpu's ook nog weer meer uit deze kaart kunnen halen dan de snelste consumenten cpu's nu kunnen.
HuB heeft bijv. een roundup van X870(E) borden die je eerder zou verwachten met een kaart als deze, in een Antec case ( https://www.antec.com/product/case/flux-pro )
Krijg je dan onder een uur volle load (met een CPU die flink meer verbruikt dan een 9800X3D ) onderstaande waarden.

Dan zie je wel dat high end moederborden nog flink wat headroom hebben voor wat extra warmte ingebracht door een high end GPU.
Reken maar op 3K voor AIB modellen, dat zijn iig de preorder prijzen volgens videocardz her en der. De goedkoopste RTX5080 staat ook voor €1229 en dan heb je een base model, andere modellen gaan van 1400 tot... 1800 euro. Dan kan je veel beter een RTX4090 gehaald hebben voor 1600 2 jaar geledenTechkeizer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:20:
In principe gewoon een 4090 TI. Gewoon 30% meer stroom voor ongeveer hetzelfde aan prestaties. Dit kost dan 2500 euro, damn.

Ik denk wellicht omdat veel videokaarten erg slecht uit de bus komen door/met die game?
De AMD kaarten gaan onderuit m.b.t. RT.
En in het algemeen lees ik overal die game heel veel VRAM lust, ook niet zo fijn voor sommige videokaarten.
901 watt spikes,spikes,allemachtig,ik had al zoiets van ze gaan totaal de verkeerde kant op,maar dit is wel waanzin.
En dat met die connector,wat toch niet al te best bekend staat,ik heb met mijn 4090 altijd al een beetje argwaan,of het wel goed gaat,gezien dat e rook genoeg meldingen zijn geweest van gesmolten connectoren.Dan zou ik met die 5090 gewoon niet aandurven denk ik.
Plus tis toch echt waanzin 900 watt,pff
Rook genoeg meldingenfreaky35 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:43:
[...]
901 watt spikes,spikes,allemachtig,ik had al zoiets van ze gaan totaal de verkeerde kant op,maar dit is wel waanzin.
En dat met die connector,wat toch niet al te best bekend staat,ik heb met mijn 4090 altijd al een beetje argwaan,of het wel goed gaat,gezien dat e rook genoeg meldingen zijn geweest van gesmolten connectoren.Dan zou ik met die 5090 gewoon niet aandurven denk ik.
De spec is ook 200% power voor minstens 100us. Nu is de vraag natuurlijk of die <1ms een 10us is, of een 990us is.
[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 24-01-2025 10:59 ]
Zo vreemd is toch ook weer niet? Voor zover ik begrepen heb is TBP + 50% vrij normaal voor <1MS spikes, en dan kom je hier inderdaad richting the 900W voor <1ms spikes. Voor een 4090 zijn bijvoorbeeld ook 600W+ bij een 450W TBP (door dezelfde reviewer).freaky35 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Wordt ook aangegeven dat die spikes prima binnen de nu geldende standaarden vallen, maar dat je met oudere psu's, zeker met lagere wattages, wel OCP kan triggeren (maar dat was voorheen niet anders).
Wordt ook duidelijk in het gelinkte artikel aangegeven dat dit verder ook helemaal niet vreemd of alarmerend is. Iets wat Igor zelf ook aangeeft.
An excursion is a brief increase in power draw beyond the continuous power delivery limit of the connector (600 W in case of the RTX 5090's single 12V2x6 input and adapter that converts four 150 W 8-pin PCIe inputs). There is nothing particularly alarming about these numbers, and the excursions part of Igor's analysis fall within the specification of the ATX 3.1 standard, which calls for excursions of up to 200% (1200 W) up to 1 ms. Any PSU meeting the ATX 3.1 specs that even has a continuous power output of less than 1200 W will be capable of handling these spikes. It's only with the much older generations of PSUs, such as ATX v2.51 (mid-2010s) that excursions can trigger OCP.
Ik denk dat @freaky35 doelde op de hoeveelheid in w van deze stroompiek.Dennism schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:03:
[...]
Zo vreemd is toch ook weer niet? Voor zover ik begrepen heb is TBP + 50% vrij normaal voor <1MS spikes, en dan kom je hier inderdaad richting the 900W voor <1ms spikes. Voor een 4090 zijn bijvoorbeeld ook 600W+ bij een 450W TBP (door dezelfde reviewer).
[Afbeelding]
Wordt ook aangegeven dat die spikes prima binnen de nu geldende standaarden vallen, maar dat je met oudere psu's, zeker met lagere wattages, wel OCP kan triggeren (maar dat was voorheen niet anders).
Wordt ook duidelijk in het gelinkte artikel aangegeven dat dit verder ook helemaal niet vreemd of alarmerend is. Iets wat Igor zelf ook aangeeft.
[...]
Net als dat mensen een kaart die 575 watt verstookt bizar vinden.
Niet zozeer dat het vreemd is of anders is dan te verwachten.
Wordt veel AMD X3D gebruikt maar what about Intel?
Ik heb een 14700KF en game alleen op 4K (Oled TV) higher settings, dus nam aan dat er nooit een CPU bottleneck zou zijn.
Als het al bottleneck is, is het temp / throttling lijkt me.. Intel houdt niet zo van continue druk zijn.
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Als het op 4k met een 9800X3D het geval is kun je er gerust vanuit gaan dat het op 4k met een 14700KF ook (en erger) zo is, toch?Tonton schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:07:
is er iets bekend over bottleneck intel CPU's ?
Ik heb een 14700KF en game alleen op 4K (Oled TV) higher settings, dus nam aan dat er nooit een CPU bottleneck zou zijn.
Als het al bottleneck is, is het temp / throttling lijkt me.. Intel houdt niet zo van continue druk zijn.
precies dit jaHugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:06:
[...]
Ik denk dat @freaky35 doelde op de hoeveelheid in w van deze stroompiek.
Net als dat mensen een kaart die 575 watt verstookt bizar vinden.
Niet zo zeer dat het vreemd is of anders is dan te verwachten.
Zoals @HugoBoss1985 al aangeeft, als een 9800X3D al cpu bottlenecks heeft, zelfs in betaalde gevallen op 4K met deze kaart zullen die bij (flink) tragere intel cpu's normaliter alleen maar erger zijn. Dit lijkt geen kaart te zijn die je koopt wanneer je niet ook het beste van het beste op cpu gebied erbij koopt als je nieuw zou gaan bouwen.Tonton schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:07:
is er iets bekend over bottleneck intel CPU's ?
Bij games die wel GPU bottlenecked zijn zal de 14700KF natuurlijk prima presteren, maar wanneer er wel een cpou bottleneck is zal een 9800X3D meer uit de kaart kunnen halen. Of dat de upgrade naar een snellere cpu waard is zou je deze kaart toch kopen is natuurlijk de vraag.
Ik weet niet waar het vandaan komt dat een Intel cpu niet zou 'houden' van druk zijn, maar de recente Intel K Sku's zijn gewoon PL1 = PL2 en dus rated voor continu gebruik van 250W, je moet het alleen wel kunnen koelen (en geen moederbord gebruiken dat met allerlei trucjes de boel buiten spec laat lopen).
Die 3d v cache (waar die 9800x3d het van moet hebben) op 4k en hoger is veel minder van belang. En gezien de prijzen zou je dan wellicht een net zo duur kostende 9950x kunnen overwegen, als je toch al 600+ aan een cpu gaat uitgeven en op die resoluties opereert.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:10:
[...]
Als het op 4k met een 9800X3D het geval is kun je er gerust vanuit gaan dat het op 4k met een 14700KF ook (en erger) zo is, toch?
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Dat is het geval bij GPU bound situaties, bij CPU bound situaties zal dat normaliter anders zijn. Je moet dus kijken naar situaties waarbij de CPU de bottleneck is om dit te kunnen bepalen, niet naar situaties waar de GPU de bottleneck is, want inderdaad, dan zal er weinig verschil zijn tussen de verschillende CPU's.Tjona100 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Die 3d v cache (waar die 9800x3d het van moet hebben) op 4k en hoger is veel minder van belang. En gezien de prijzen zou je dan wellicht een net zo duur kostende 9950x kunnen overwegen, als je toch al 600+ aan een cpu gaat uitgeven en op die resoluties opereert.
Echter hier ligt het voor de hand dat in CPU bound games X3D Sku's meer performance uit de kaart kunnen halen dan niet X3D Sku's.
Anderhalve maand geleden uitgebracht, is te recent voor de reviewers. Nieuwe games worden gepatcht en na verloop van tijd stabiliseren de systeemvereisten en load tot een constante waarmee getest kan worden.issepower schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:37:
Waarom test niemand Indiana Jones ? Snap ik niet
Anders gezegd: Indiana Jones (game) is nu een groene banaan en je laat het rijpen totdat het ready to eat is.
Wat ze ook niet graag testen, zijn bewegende doelen. Elke 2 weken verandert iets in Fortnite en het blijft maar veranderen. Ik heb zelfs frame rate de helft zien stijgen en een maand later zakt de frame rate terug naar wat ik gewend ben.
(offtopic)Dennism schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:19:
[...]
Ik weet niet waar het vandaan komt dat een Intel cpu niet zou 'houden' van druk zijn, maar de recente Intel K Sku's zijn gewoon PL1 = PL2 en dus rated voor continu gebruik van 250W, je moet het alleen wel kunnen koelen (en geen moederbord gebruiken dat met allerlei trucjes de boel buiten spec laat lopen).
ja daar zit mijn probleem, vroeguh potloodstreepje tijden was overclocken wat makkelijker. Nu maar voor Asus AI overclock gegaan met 90gr limit, die hem naar 6ghz brengt leuk, maar met 1,3 tot 1.41 volt. wel met AIO koeler. die sloppy voltages zit mijn hitteprobleem...
(ontopic)
Lijkt me leuk een nieuwe MSI Suprim 5090 in mijn case te zetten voor de heb, maar echt geweldige vooruitgang gaat het niet zijn. 25% meer fps, maar met warmere kaart en begrijp dus ook processor, veel vermogen extra, meer geluid... het geeft toch wat 4090ti gevoel
ook tegenstrijdig dat MFG pas goed werkt bij een hoge basis framerate (60)... tja logisch meer info, maar dan heb je het net niet nodig
edit: als de 4090 nu pas gereleased zou worden als de 5085 met DLSS4 zou hij juist veel verkocht worden...
[ Voor 4% gewijzigd door Tonton op 24-01-2025 12:23 ]
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Vergeet ook niet gamepass natuurlijk. Maar ik ben het met je eens dat je eigenlijk niemand (meer) hoort over het spel.Dennism schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:22:
[...]
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
"zWORMz Gaming" test zit ook Indiana inmeljor schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:05:
Eurogamer test Indiana jones. Voor de liefhebbers..
nog iets waar ik niet bij kan,bij deze kaarten,waarom halen ze die sensor weg

[ Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2025 12:54 ]
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
deze gast heeft Nvidia gevraagd over missing hotspot temperature, kreeg wat vage antwoorden terugfreaky35 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:53:
https://videocardz.com/pi...-from-geforce-rtx-50-gpus
nog iets waar ik niet bij kan,bij deze kaarten,waarom halen ze die sensor weg,zijn juist handig om te kijken of er een probleem is met de temps
Jay is toch wel denk ik de youtuber met de minste kennis van zaken... Kan prachtige waterloop builds maken, maar heeft niet de technische onderlegging van vele anderen.HugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:32:
Ik las iets over dat JayZ2centjes een 1200 watt voeding aanraadde en moest even lachen maar met dit soort stroompieken is het niet zo gek.
Bizar gewoon.
Dat soort "advies" zou ik dan ook met een korreltje zout nemen en vooral zelf wat research doen. Want heb Jay niet veel hoger zitten dan de gemiddelde tech-consument hier op het forum

Ik ook niet.Waah schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:15:
[...]
Jay is toch wel denk ik de youtuber met de minste kennis van zaken... Kan prachtige waterloop builds maken, maar heeft niet de technische onderlegging van vele anderen.
Dat soort "advies" zou ik dan ook met een korreltje zout nemen en vooral zelf wat research doen. Want heb Jay niet veel hoger zitten dan de gemiddelde tech-consument hier op het forum
Vandaar dat ik er ook weer om moest lachen in eerste instantie.
Maar elders praat men ook over 1200 watt voedingen.
Met 900 watt pieken tijdens een test (volledig systeem load?) snap ik de gedachte wel.
En ik zou zelf nog wat ruimte over willen houden (ivm de overige componenten).
Afijn volgens Igorslab moet het met minder (mits ATX 3.1 volgens mij?) ook gaan en die zou ik blindelings vertrouwen.
Ik noemde de 5090 al een mooi product voor fabrikanten van voedingen.
Zeker omdat ATX 3.1 naar mijn mening vlak na 3.0 is uitgekomen.
[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-01-2025 13:40 ]
Jay mag zich gelukkig prijzen, ik vind hem een van de meest luie youtubers daar, hij doet gewoon gezellig zijn ding, maar je ziet aan alles dat hij maar wat doet. GamersNexus verzet voor mijn gevoel 50x zoveel effectief werk. Toch heeft Jay enorm veel subs, waarschijnlijk omdat het zo lekker chill wegkijkt (ik vind Steve hilarisch, maar hij komt altijd vrij stressvol over en maakt overal een kritisch probleem van).Waah schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:15:
[...]
Jay is toch wel denk ik de youtuber met de minste kennis van zaken... Kan prachtige waterloop builds maken, maar heeft niet de technische onderlegging van vele anderen.
Voor de leuke reviews die wel aardig kloppen kijk ik zelf altijd Jayz2Cents, Bitwit, LTT e.d.Santee schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Jay mag zich gelukkig prijzen, ik vind hem een van de meest luie youtubers daar, hij doet gewoon gezellig zijn ding, maar je ziet aan alles dat hij maar wat doet. GamersNexus verzet voor mijn gevoel 50x zoveel effectief werk. Toch heeft Jay enorm veel subs, waarschijnlijk omdat het zo lekker chill wegkijkt (ik vind Steve hilarisch, maar hij komt altijd vrij stressvol over en maakt overal een kritisch probleem van).
Wil ik echt de diepte in dan kijk ik derbauer en GamersNexus. Vind tech jezus alleen af en toe wat te droog van stof en heel vaak gaat hij voor mij te ver de diepte in. Skip dan ook vaak door de stukken heen die mij boven de pet gaan die te diep gaan.
Boullie
Dat heb ik ook gemerkt bij de reviews van de 5090: de enige reviews die ik tot nu toe gezien heb zijn die van LTT en mrWhoseTheBoss. Ik ben begonnen aan de review van HWUB, en GN ben ik eventjes moegezien door hun slecht gefundeerde kritiek op LTT, maar voor de rest heb ik eigenlijk vooral reacties op andere reviews gezien via Discord.
9800X3D | Gigabyte 4070 Gaming OC | 32GB DDR5 | 5 TB storage | MSI B850 Tomahawk Max Wifi | Fractal Meshify 2 Compact | Windows 11 Pro
Even uit nieuwsgierigheid... wat is de consequentie als je er overheen gaat? Wordt de boel dan gewoon gethrottled, of klapt alles er uit?HugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:36:
[...]
Ik ook niet.
Vandaar dat ik er ook weer om moest lachen in eerste instantie.
Maar elders praat men ook over 1200 watt voedingen.
Met 900 watt pieken tijdens een test (volledig systeem load?) snap ik de gedachte wel.
En ik zou zelf nog wat ruimte over willen houden
Mijn ervaring is meestal black screens of een systeem wat uitvalt (voeding beveiliging klapt er in).yinx84 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:31:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid... wat is de consequentie als je er overheen gaat? Wordt de boel dan gewoon gethrottled, of klapt alles er uit?
Ik heb ook wel eens gelezen dat het niet zo best voor je hardware is maar daar kan iemand anders wellicht beter commentaar op geven.
Je kan in ieder geval concluderen dat een videokaart die volop aan het werk is, inclusief ventilatoren, plots "uit zetten" een flinke opdonder kan krijgen van de temperaturen.
[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-01-2025 14:36 ]
In principe zit er in een goede voeding gewoon een zekering. Afhankelijk van hoe lang de piek duurt zal de zekering eruit klappen of niet. Een goede voeding van 1200W zal op 1200W continue gerate zijn, mogelijk zit er dan een zekering in die pas bij een piek van 1400-1500W eruit knalt. Dus je hebt aardig wat marge. Als je zekering niet goed werkt (of nog erger, er zit geen zekering in want je hebt een voeding van €40 gekocht met '1000W') en je trekt meer dan die 1200W dan zullen componenten overbelast worden en in het ergste geval te warm worden en in de fik vliegen. Dit kan ook overigens met kortsluiting (icm zekering die faalt).yinx84 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:31:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid... wat is de consequentie als je er overheen gaat? Wordt de boel dan gewoon gethrottled, of klapt alles er uit?
Thottlen zal niet gebeuren via de voeding, dat gebeurt via sensoren op de hardware die doorhebben dat de hardware te warm wordt.
Het is inderdaad goed om nogmaals even te benoemen dat het wattage lang niet alles zegt.Santee schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:34:
[...]
In principe zit er in een goede voeding gewoon een zekering. Afhankelijk van hoe lang de piek duurt zal de zekering eruit klappen of niet. Een goede voeding van 1200W zal op 1200W continue gerate zijn, mogelijk zit er dan een zekering in die pas bij een piek van 1400-1500W eruit knalt. Dus je hebt aardig wat marge. Als je zekering niet goed werkt (of nog erger, er zit geen zekering in want je hebt een voeding van €40 gekocht met '1000W') en je trekt meer dan die 1200W dan zullen componenten overbelast worden en in het ergste geval te warm worden en in de fik vliegen. Dit kan ook overigens met kortsluiting (icm zekering die faalt).
Thottlen zal niet gebeuren via de voeding, dat gebeurt via sensoren op de hardware die doorhebben dat de hardware te warm wordt.
Kwaliteit (componenten) is belangrijk.
Inderdaad, als je voeding doorfikt heb je kans dat er meer doorfikt.
Net als VRM's op een mobo > vaak cpu ook gefrituurd en VRM's op een videokaart: gpu of vram gefrituurd.
Maar een voeding defect kan je gehele systeem slopen.
Slechte kwaliteit voeding kan je componenten volgens mij ook degraderen.
[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-01-2025 14:44 ]
*knip* hier staat het ook niet goed. Die topic gaat over ervaringen, niet over aankoopadvies. We hebben een heel dedicated subforum over aankoopadvies, Componenten koopadvies. Ik zou daar starten
[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 24-01-2025 15:30 ]
Met de nieuwe drivers die volgende week uitkomen is de performance zelfs beter.
/f/image/wuhmavHJDFEM1REq7QiUuXTP.png?f=fotoalbum_large)
Hij kan ook 'ploppen' kan ik je uit ervaring zeggen. Je schrikt je wezenloos en de geur is niet te harden haha. Daarom, nooit beknibbelen op een goede voedingyinx84 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:31:
[...]
Ongeacht of het een 5070, 80 of 90 wordt zal de performance boost t.o.v. mijn huidige kaart zeer groot zijn, echter zijn er ook wat twijfels. Doel gebruik is o.a. lokaal draaiende AI modellen, 3D creatie met blender OptiX. (de 5090 zal het wel niet worden gezien de prijs en verbruik)
Zoals in vele reacties op de aankondiging over de magere 16GB in de 5080 series vroeg ik mij af of de kans groot is dat er een 5080TI met 24GB zal komen en in welke termijn en zal dit de prijs meer richting de 5090 stuwen ? (de 4000 serie met 24GB is niet meer te verkrijgen en was schrikbarend duur voor de 8GB extra geheugen)
De 5070ti zou een goede upgrade zijn echter wil ik voor de AI modellen zoveel mogelijk CUDA cores hebben, is er een indicatie van het performance verschil voor deze usecase met betrekking tot de cores? de 5080 heeft er ongeveer 1600 meer dan de 5070ti en een 256bits bus tov de 192bits en is dit verschil dan rechtvaardig voor een 400+ euro verschil ?
[ Voor 0% gewijzigd door imagica op 24-01-2025 16:28 . Reden: herstel autocorrectie typefout / CUDA voor RT ]
https://www.thefpsreview....7-oc-edition-for-2799-99/stfnz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:43:
Jammer dat er voor het grotendeel flagship AIB reviews zijn (Astral/Suprim). Ik heb weinig zin om 400-800EUR extra te betalen. Hopelijk volgen de goedkopere varianten snel.
2800 dollar voor een Astral 5090 tov 1999 dollar voor een FE.
Dat houdt hier dus in 2369+800= € 3169,-

Ja, en hij komt er in de reviews helemaal niet zo geweldig uit. Je maakt mij niet wijs dat je in die pricerange niet een andere variant zal vinden die het beter doet. Ik geloof dat het het enigste model is met 2x HDMI? Verder zie ik niets speciaals.Tjona100 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:07:
[...]
https://www.thefpsreview....7-oc-edition-for-2799-99/
Prijzig maar wel lekker koel en stil
En beter op dat gebied dan:
TPU: ASUS GeForce RTX 5090 Astral OC Review - Astronomical Premium
[ Voor 36% gewijzigd door Help!!!! op 24-01-2025 16:25 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Nog iets meer zelfsTjona100 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:07:
[...]
https://www.thefpsreview....7-oc-edition-for-2799-99/
Met de huidige dollarkoers kom je op €3224,14, met de koers waarop die 2369 is gebaseerd zelfs op €3320
Ja en een 4e fan, voor zover je dat bijzonder of speciaal kan noemen. Qua prestaties is hij iig 1-3% sneller dan een reference (FE) als ik deze review mag gelovenstfnz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:10:
[...]
Ja, en hij komt er in de reviews helemaal niet zo geweldig uit. Je maakt mij niet wijs dat je in die pricerange niet een andere variant zal vinden die het beter doet. Ik geloof dat het het enigste model is met 2x HDMI? Verder zie ik niets speciaals.
https://youtu.be/aaC8JBhY6RwDIt
De ROG Tax is weer flink deze gen
Bij HWluxx hebben ze het ook onderzocht: https://www.hardwareluxx....tion-im-test.html?start=3Dennism schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:12:
[...]
Ik zou er met zo'n air cooler ook geen wonderen van verwachten, maar het kan net die 5c zijn die ervoor zorgt dat er niet gethrottled wordt. AMD geeft immers al tijden aan dat hun cpu's ontworpen zijn om tegen de maximale temperatuur aan te lopen, dus dat mag geen issue zijn, maar je wil natuurlijk geen throttling omdat je er overheen gaat.
Ik zie daarnaast ook dat die kast standaard geen back exhaust heeft, en dat je die dus bij moet kopen, dat zal mogelijk ook nog wel wat schelen.
Iets anders wat ik me afvraag, hoeveel mensen zullen een GPU van €2300+ euro in een systeem gebruiken met een grote / zware aircooler als de DH15, in bepaalde segmenten is het natuurlijk een relatief populaire koeler, maar zo'n beetje alle zelfbouw systemen die ik gezien heb ik in mijn omgeving de laatste jaren boven de €2000+ systeemprijs hadden eigenlijk altijd een AIO. Wat de situatie natuurlijk ook weer kan veranderen.
Daar lijkt het mee te vallen, maar ze zetten er niet bij met welk vermogen van de CPU getest word (20% CPU load zegt an sich niets), wat de casefan setup is en of er überhaupt wel met een gesloten kast word getest.
Maar los hiervan een Nvme SSD en het werkgeheugen zit ook in de gevarenzone. Men zal daar goed op moeten letten dat het niet oververhit. Het is hoe dan ook een aandachtspunt t.o.v. een GPU die de warmte naar de zijkant 'fohnt'. Met waterkoeling op de CPU is dit mogelijk een groter probleem omdat er minder luchtstroming is om deze componenten. Zoals @HugoBoss1985 al zei werkt een topdown koeler het beste om ook de vrm, werkgeheugen en SSD te koelen. Tenzij er een wind in de kast staat. Dat is dan de brute force aanpak

Dat vermoeden heb ik ook. Sommige game benchmarks lopen uit t.o.v. van de rest en zijn ook in staat om echt de 600W grens te bereiken. Het lijkt wat dat betreft wel iets beter te werken dan met 4090FE die vooral spanning gelimiteerd is met games (en daardoor zelden de 450W bereikt en weinig prestaties verliest met een beperking in het vermogen). Wat de RTX5090 soms weet te bereiken is best behoorlijk met +35-40% 2160p FPS in Alan Wake of Cyberpunk. In de Nomad Steel test zelf +50%.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:58:
Zou ook niet verbaast zijn als Nvidia in nieuwe games nog wat meer gaat winnen, maar de RTX5090 lijkt nog meer beperkingen te hebben dan de RTX4090 om gewoon aan het werk gezet te worden. Niet alleen trekt elke CPU die niet de 9800X3D is, het gewoon helemaal niet en zal de driver overhead enorm zijn om de workloads te schedulen. Maar ik vermoed dat die enorme verhoging in geheugenbrandbreedte ook nodig was om er net 30% eruit te kunnen halen.
De RTX5080 dan, tja...
Ik denk dat die ongeveer halverwege de RTX4080 en RTX4090 gaat uitkomen. Die heeft maar 11% extra ALU's en 68% extra GB/s dan de RTX4080. Als die 15% sneller is dan de RTX4080 dan is het al netjes. Dat is wat Nvidia namelijk claimde. En dan ziet het er ook slecht uit voor de RTX5070(Ti). Die gaan respectievelijk de RTX4080 en RTX4070Ti zo niet matchen.
Het zal vast nog wel uitlopen in de loop van de jaren.
Het is mogelijk een 5090 te gebruiken, maar dan wel met flink beperkt vermogen. In principe is het gewoon beter om dan een kleinere videokaart te nemen zoals de 5080 of 5070Ti.RMB schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:12:
Ik ben van plan een 5090 in een NR200P kast met luchtgekoelde CPU te doen, maar ik lees veel over warmte en heb daar specifiek niet veel verstand van.
Een 250W GPU koelen in zo'n kleine kast is namelijk al best een uitdaging. Laat staan >300W.
Nvidia heeft met de 5090FE een technisch hoogstandje neergezet, maar het is mijn inziens weinig praktisch en niet geschikt voor SFF vanwege de temperaturen.
Waterkoeling is eigenlijk niet goed voor een SFF. Het neemt relatief veel ruimte in versus de koelcapaciteit.
Het is beter om een topdown koeler met een airduct te gebruiken. Meer effectief en meer plaatsbesparing omdat de fan van de duct ook als intake dient voor de kast. Wat je het liefst wilt bereiken is een gecontroleerde luchtstroming binnen de kast. Ik weet niet of je de link van mijn itx build al gezien hebt, verder terug in deze topic? Dat is het idee zeg maar.
Vind meer dan 1000rpm al snel vervelend worden met de normale gpu fans van vandaag de dag.
tja las je die power readings ziet,dan snap ik het wel,boven de 600 watt voor de suprimJWFpeters schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:18:
Valt me wel op dat al die dingen zelfs de Suprime en Astrals knap warm lopen. Zie allemaal tegen de 75 / 80 graden op fam speeds van 1500/1600 nou is het ook veel watts maar dat is allemaal toch stuk minder gunstig als de vorige 4090s of heb ik dat mis?
Vind meer dan 1000rpm al snel vervelend worden met de normale gpu fans van vandaag de dag.
Dat is heel wat hitte wat ie kwijt moet,ik vindhet nog knap dat ze dat nog lukt ook
Echter ben wel bang lagere tier 5090,wat die voor temps gaan geven
Verder verbruikt die ook nog eens 65 watt van het pcie slot,dus dus het totaal komt op 720 watt(!)
https://www.techpowerup.c...e-rtx-5090-suprim/41.html
En dat is alleen nog maar de gpu,bizar dit,blijf het zeggen
[ Voor 25% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2025 18:28 ]
Absoluut,als die dezelfde keoelr gebruiken,dan moet dat wel inderdaad,als die past dan in je case,ze zijn errug groot als ik het zo lees .JWFpeters schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:27:
Je zou zeggen dat de 5080 dan erg stil is met zelfde koelers en 300 watt minder.
Ik zal eens opzoeken hoe groot
359 x 150 x 76 5090 suprim
336 x 142 x 78 4090 surpim
had erger verwacht,allleen die breedte van de kaart, kan wel leuk worden als je case niet zo breed is,of je moet ehm natuurlijk verticaal plaatsen
[ Voor 22% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2025 18:36 ]
De meting is inclusief pcie-slot:freaky35 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:22:
[...]
Verder verbruikt die ook nog eens 65 watt van het pcie slot,dus dus het totaal komt op 720 watt(!)
All power consumption numbers reported on this page are "card only" values measured via the PCI Express power connector(s) and PCI Express bus slot.

Dat is toch al meegenomen in die getallen? Anders zou hij buiten spec van de connector / voeding gaan.freaky35 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:22:
[...]
tja las je die power readings ziet,dan snap ik het wel,boven de 600 watt voor de suprim
Dat is heel wat hitte wat ie kwijt moet,ik vindhet nog knap dat ze dat nog lukt ook
Echter ben wel bang lagere tier 5090,wat die voor temps gaan geven
Edit: Had moeten scrollen
[ Voor 32% gewijzigd door DeNachtwacht op 24-01-2025 21:37 ]
youtube.com/@hisrep
https://www.phoronix.com/review/nvidia-geforce-rtx5090-linux
Er zijn wel een geen echte efficiëntie winsten geeft Phoronix aan, die blijft vergelijkbaar met de 4000 serie. Maar als je jouw geld verdiend op Linux en je komt compute capaciteit te kort kan het dus best interessant zijn om naar de 5090 te kijken als jouw workloads onder de workloads vallen waar de 5090 goede prestaties neerzet.When taking the geo mean across 60+ benchmarks of CUDA / OptiX / OpenCL / Vulkan Compute, the GeForce RTX 5090 was delivering 1.42x the performance of the GeForce RTX 4090. A very nice generational improvement considering many of the Windows reviews yesterday were talking up around ~1.3x the performance when not dealing with DLSS4 or similar tech. The GeForce RTX 5090 was delivering great GPU compute performance whether you are into CUDA, OpenCL, or Vulkan.
It was fascinating to look at the generational performance comparing the GeForce RTX 5090 Blackwell to the former Turing and Ampere generations too for those holding out years before investing big money into a new GPU. With these GPU compute benchmarks the GeForce RTX 5090 delivered 2.6x the performance of the GeForce RTX 3090 and 3.7x the performance of the GeForce TITAN RTX.
Deze is tenminste anders als de rest,lol, mooi dat ze ook gpu usage laten zien en ook zelfs op 4k heb je nog een cpu bottleneck bij sommige games met een 5090 in combinatie met een 9800x3d
Met ATX 3.1 heb je zelfs kortstondig gegarandeerd 200% marge, dus een 850W ATX 3.1 voeding moet minimaal steeds weer opnieuw een hele korte piek van 1.700W kunnen hebben. Als je verder een standaard systeem hebt met een 9800X3D of 7800X3D volgens de game cpu best buy en hooguit 2 nvme ssd's, dan is een 850W voeding van die kwaliteit al prima binnen spec voor de 5090. Geen 1200W nodig van die kwaliteit, komt vast via diens sponsoren ingefluisterd zulke aanbevelingen waarvoor praktisch iedereen een nieuwe extra dure voeding moet kopen...Santee schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:34:
[...]
In principe zit er in een goede voeding gewoon een zekering. Afhankelijk van hoe lang de piek duurt zal de zekering eruit klappen of niet. Een goede voeding van 1200W zal op 1200W continue gerate zijn, mogelijk zit er dan een zekering in die pas bij een piek van 1400-1500W eruit knalt. Dus je hebt aardig wat marge. ....
Een voeding werkt vaak wel het meest efficiënt rond de 50%, en ingame gemiddeld zal lang niet bij elke game die 575W zijn, dat is eerder een maximum. Dus dan 1000W misschien nog als voeding en enkel met hele zware CPU overclock en 5090 OC model eens aan 1200W denken, en dan ook enkel als je er uitsluitend gaming op doet en niet ook veel desktop werk met lager verbruik. Die efficiency lijdt vaak als eerste bij te zware voedingen.
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
https://www.techpowerup.com/review/jbbrans schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:54:
Zijn de AIB kaarten nog onder NDA? Behalve bij Guru3d, zie ik nergens tests van andere merken.
Misschien stom, dunno, maar zie toch dat de 4080Super niet overal meer leverbaar is. Stel dat de 5080TUF 500 euro duurder is... (zoals geruchten doen vermoeden). Als ik me niet vergis is embargo voor de 5080 nu vrijdag niet?
[ Voor 9% gewijzigd door lapino op 25-01-2025 08:56 ]
29 januari, zodat we een dagje hebben om de knoop door te hakken: https://videocardz.com/ne...o-shows-new-power-adapterlapino schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:56:
Ben toch zéér benieuwd naar de prijzen van de 5080-kaarten. Om te vermijden dat de 4080Super niet meer verkrijgbaar zou zijn, heb ik me snel nog eentje besteld bij coolblue (TUF 4080Super). Komende van een RTX3080 zal het sowieso mooie performance jump zijn. Dan even afwachten naar de reviews én prijzen van de 5080 (en beschikbaarheid). Mocht de 5080 onverhoopt een gevoelige 'jump' zijn in performance tov de 4080Super dan kan die nog altijd terug naar coolblue, zoniet (of als de 5080 nergens te krijgen is, of véél te duur wordt) heb ik alsnog een heel goede videokaart.
Misschien stom, dunno, maar zie toch dat de 4080Super niet overal meer leverbaar is. Stel dat de 5080TUF 500 euro duurder is... (zoals geruchten doen vermoeden). Als ik me niet vergis is embargo voor de 5080 nu vrijdag niet?
In Blender lijkt de performance uplift van de 4080S naar 5080 8% te zijn. Als dit inderdaad zo blijkt dan houd ik mijn 4080S nog wel aan. Op 144Hz is multi frame generation het niet waard om te upgraden. Dit lijkt meer een soort 4080Ti te worden met MFG als extraatje.
Ik zit in precies hetzelfde schuitje (maar kom van een 1070) ben zelf ook erg benieuwd naar de winst!lapino schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:56:
Ben toch zéér benieuwd naar de prijzen van de 5080-kaarten. Om te vermijden dat de 4080Super niet meer verkrijgbaar zou zijn, heb ik me snel nog eentje besteld bij coolblue (TUF 4080Super). Komende van een RTX3080 zal het sowieso mooie performance jump zijn. Dan even afwachten naar de reviews én prijzen van de 5080 (en beschikbaarheid). Mocht de 5080 onverhoopt een gevoelige 'jump' zijn in performance tov de 4080Super dan kan die nog altijd terug naar coolblue, zoniet (of als de 5080 nergens te krijgen is, of véél te duur wordt) heb ik alsnog een heel goede videokaart.
Ik heb net een 3080 omgewisseld voor een 4090 FE tweedehands. Als je twijfelt tussen de 4080 Super en 5080, dan zou ik gewoon voor een tweedehands gaan, voor rond de €950 is de super al te vinden. Ik kan al wel voorspellen dat je blij gaat zijn, heb ooit een 1080 gehad, en ik vond de upgrade naar de 3080 al ver de moeite waard voor 4K.Vighu schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:29:
[...]
Ik zit in precies hetzelfde schuitje (maar kom van een 1070) ben zelf ook erg benieuwd naar de winst!
Er is van de 5080 nog wel maar 1 meting, dus dat linkje van hierboven @Thomas is wat voorbarig. Van de 5090 wordt het met 9 metingen inmiddels betrouwbaarder wat de echte performance is:
https://opendata.blender.....3.0&group_by=device_name
youtube.com/@hisrep
Zal de optimale cooling config nog veranderen met een 5090? ivm de warmte richting de CPU? Hopelijk komen hier nog wat tests mee.
Andere opties waren 1600 voor een 4090 of 1500 waarschijnlijk voor een 5080.
Biedt dit het meeste bang for buck denk ik.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
youtube.com/@hisrep
Ja, was pas een half jaar oud dus met behoorlijke poos garantie nog.DeNachtwacht schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:06:
@Phusebox dat is inderdaad wel een heel goede deal voor een 4080S. Heb er zelfs nog heel kort 1tje nieuw voor €989 hier in de pricewatch zien staan. Een witte, wat onbekender merk, maar heel mooi prijsje natuurlijk.
De 5000 serie is vooral voor die 5% waar geld geen rol speelt of professionals die er hun geld mee verdienen. Voor gamers is dit indirect een dikke middelvinger vind ik.
Denk dat als het AMD aanbod 4080 super performance kan bieden voor 800 euro nieuw dat ik zelfs mijn 4080S weg doe en op AMD overstap.
De vraag is hoe wil je dat veranderen,tis het ontwerp van de kaart en koeling,ik zou eerder misschien kijken naar de positie in de case.Bv in cases zoals de lian li bv waar je de gpu rechtop kan monteren.Echter hier komt dan ook bij kijken hoe werken riser cables met de 5090stfnz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 09:46:
Jammer dat de tweedehands 4090 zo duur is. Heb er geen 1500-2000 voor over. Dacht meer aan 1100-1200, maar dat lijkt hem niet te gaan worden. Snap ook wel dat mensen hem voor 1600+ weg doen als mensen dat er echt nog voor willen geven. Maar in andere landen is hij toch een stuk goedkoper.
Zal de optimale cooling config nog veranderen met een 5090? ivm de warmte richting de CPU? Hopelijk komen hier nog wat tests mee.
Ik bedoel dan in deze positie
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QZqoe5kSKPl8Md4ukBcesQGo.jpg?f=user_large)
Of ik begreep je verkeerd kan ook natuurlijk
Vanaf timestamp gaan de 2 segmenten over riser en compatibiliteit.
Heb een keer een 400 wat PSU gekocht {Heel lang geleden} en die ontplofte na 1 dag.Dhrax schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:24:
[...]
Hij kan ook 'ploppen' kan ik je uit ervaring zeggen. Je schrikt je wezenloos en de geur is niet te harden haha. Daarom, nooit beknibbelen op een goede voeding
Allemaal vonken en rook en een harde klap.Ik vreesde voor de rest in mijn PC maar liep goed af.
Dubieuze winkel en rotzooi.
Heb nu een Corsair 1200wat voeding. Goed ding een aanrader
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
En dat is geen geldverspilling?Phusebox schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:08:
[...]
Ja, was pas een half jaar oud dus met behoorlijke poos garantie nog.
De 5000 serie is vooral voor die 5% waar geld geen rol speelt of professionals die er hun geld mee verdienen. Voor gamers is dit indirect een dikke middelvinger vind ik.
Denk dat als het AMD aanbod 4080 super performance kan bieden voor 800 euro nieuw dat ik zelfs mijn 4080S weg doe en op AMD overstap.
Meer uit principe tegen de woekerprijzen van Nvidia.
En dan verlies ik hooguit 100 euro waarschijnlijk. Dat is het me wel waard om weer eens bij team rood aan te sluiten.
Heb niet gezegd dat een 5090 geldverspilling is, als jij er een use case voor hebt. Voor mij gaat het te ver, maar als je dat ding 40 uur per week gebruikt en het nodig hebt of er het geld voor hebt, doe je ding.
Voor iets meer context, een duitse site teste de 5090/9800X3D in een Fractal Torrent met air cooling, en bleek dat de 9800X3D temps behoorlijk omhoog gingen. Nu vroeg ik me dus af wat een ideale cooling setup zou zijn, voornamelijk daar ik van plan ben een AIO te gebruiken. Een vriend twijfelde of de radiator als front mount dan niet beter zou blijken. Hopelijk gaan er nog een paar test videos in deze richting komen. De setup in kwestie;freaky35 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:04:
[...]
De vraag is hoe wil je dat veranderen,tis het ontwerp van de kaart en koeling,ik zou eerder misschien kijken naar de positie in de case.Bv in cases zoals de lian li bv waar je de gpu rechtop kan monteren.Echter hier komt dan ook bij kijken hoe werken riser cables met de 5090
Ik bedoel dan in deze positie
[Afbeelding]
Of ik begreep je verkeerd kan ook natuurlijk

Het was deze duitse site geloof ik, die met +20c temps op een 9800X3D aankwam in een graph. Moet er dan wel bij vermelden dat de fans blijkbaar op 450rpm stonden. Zeker niet een ideale setup/case voor deze combi maar wel interessant lijkt me. Zelf heb ik een Flux Pro klaarstaan voor mijn nieuwe build.
Latency is kort besproken bij LTT: YouTube: The RTX 5090 - Our Biggest Review EverRichard P schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:15:
Ik ben benieuwd naar een review die de input lag test bij alle framegen-achtige features. Een ‘blinde’ test zou interessant zijn om te kijken hoe merkbaar het echt is als je meerdere frames genereert.
Multiframe generation heeft ongeveer dezelfde latency als je native frames.
YouTube: Is DLSS 4 Multi Frame Generation Worth It?Richard P schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:15:
Ik ben benieuwd naar een review die de input lag test bij alle framegen-achtige features. Een ‘blinde’ test zou interessant zijn om te kijken hoe merkbaar het echt is als je meerdere frames genereert.
Deze review (1 uur geleden gepost) heeft een gedeelte over latency.
Yes die heb ik gezien, ook bij hardware unboxed nu net (in meer detail). Hoe meer frame generation, hoe meer input lag. Ik heb er weinig ervaring mee, dus vraag me af hoe merkbaar het gaat zijn voor mij. De conclusie lijkt wel dat 4x frame gen nooit iets beter gaat maken dan 2x frame gen (en native uiteraard).TBMO schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:27:
[...]
Latency is kort besproken bij LTT: YouTube: The RTX 5090 - Our Biggest Review Ever
Multiframe generation heeft ongeveer dezelfde latency als je native frames.
@yinx84 Dank, net het stuk over input lag gekeken!
[ Voor 4% gewijzigd door Richard P op 25-01-2025 12:37 ]
Volgens alles wat ik altijd lees heb ik mijn airflow zo gebouwd en zou dat het best moeten werken. Maar ben ook wel altijd weer benieuwd of anderen hier dat anders zien, ook met de huidige airflow updates van de nieuwe GPU’sstfnz schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:01:
[...]
Voor iets meer context, een duitse site teste de 5090/9800X3D in een Fractal Torrent met air cooling, en bleek dat de 9800X3D temps behoorlijk omhoog gingen. Nu vroeg ik me dus af wat een ideale cooling setup zou zijn, voornamelijk daar ik van plan ben een AIO te gebruiken. Een vriend twijfelde of de radiator als front mount dan niet beter zou blijken. Hopelijk gaan er nog een paar test videos in deze richting komen. De setup in kwestie;
[Afbeelding]
Het was deze duitse site geloof ik, die met +20c temps op een 9800X3D aankwam in een graph. Moet er dan wel bij vermelden dat de fans blijkbaar op 450rpm stonden. Zeker niet een ideale setup/case voor deze combi maar wel interessant lijkt me. Zelf heb ik een Flux Pro klaarstaan voor mijn nieuwe build.
:strip_exif()/f/image/24HSylGRQw3SNNkz1Mo93Vno.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-01-2025 13:18 ]
youtube.com/@hisrep
Dit lijkt mij optimaal. Als je geen last wil hebben van de extra hitte van een 5090 moet je inderdaad lekker aan de waterkoeling met een front mount radiator. Ik gok ook dat een net iets agressievere fan curve de temperatuur wel beteugeld, die +20c is wel heel extreem.DeNachtwacht schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:17:
[...]
Volgens alles wat ik altijd lees heb ik mijn airflow zo gebouwd en zou dat het best moeten werken. Maar ben ook wel altijd weer benieuwd of anderen hier dat anders zien, ook met de huidige airflow updates van de nieuwe GPU’s
[Afbeelding]
/f/image/y8M7apeazVmZc80Ptgf1xUjc.png?f=fotoalbum_large)
Het wordt tijd dat ze grafische kaart ventilatoren (de flow richting) modulair maken.
Een gemistte kans van Nvidia, juist deze FE is hier zo geschikt voor omdat het PCB in het midden tussen 2 ventilatoren (flow through heatsink) zit!
Zo heb je met een inverted behuizing en zonder vloeistof koeling de beste oplossing.
Je zou ook gewoon een Chimney Effect build kunnen maken bijvoorbeeld met een Noctua U14S of D15 horizontaal gemonteerd, alleen 2 a 3 140mm's onderin als intake en hetzelfde aantal bovenin als outtake.
Koude lucht onderin erin, warme lucht bovenin eruit.
Alles één richting op dus ook geen (geluid van) wervelingen o.i.d.
Wat de grafische kaart van de CPU e.d. meekrijgt aan warmte is denk niet problematisch (terwijl het andersom dus wel zo gebleken is voor de CPU).
[ Voor 58% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-01-2025 13:51 ]
de lian li vertical riser is eigenlijk al te hoog voor de massive suprim, dus gebruik alleen het basishekje.
een rtx5090 zou ik liever nog wat lager starten omdat de kaart weer 2cm langer is….
en ik las lian li komt in april met een pcie5 riser kabel. weet niet of de 30cm of 60cm, 30 moet voorlangs.
leuke aan deze positie is dat er ook weer 3 fan posities precies achter de kaart zitten.
een liquid suprim aio zou misschien ook wel werken daar
:strip_exif()/f/image/VP747q92pz7jGJ6Jf7sBEGIP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Tonton op 25-01-2025 15:03 ]
MSI GeForce RTX 5090 SUPRIM SOC review – When the gram costs one euro and puts the FE in the shade
Socio-critical view
The high prices of high-end graphics cards like the MSI RTX 5090 SUPRIM SOC raise fundamental questions about the affordability of modern technology. While MSI itself has little control over pricing, as much of the cost is determined by NVIDIA’s GPU pricing as well as global factors such as production costs, material shortages and logistical challenges, these prices are emblematic of a growing gap between performance and accessibility.
Graphics cards, originally developed as tools for gamers and creatives, have increasingly become status symbols. This development reflects a market dynamic where innovation and exclusivity come at the expense of widespread availability. Added to this are global factors such as the increased prices for semiconductors and the high demand for powerful hardware due to new applications such as artificial intelligence and machine learning, which put additional pressure on production capacities.
For many users, this means that access to high-end technology is increasingly limited. Especially for gamers or creatives with a limited budget, cards like the RTX 5090 SUPRIM SOC are unfortunately moving out of reach. This leads to a social discussion about the balance between innovation and affordability. While enthusiasts are willing to pay high prices for top performance, the question remains as to how a market that is moving further and further away from a broad user base can survive in the long term.
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 25-01-2025 14:48 ]
PC Specs
Je hebt smart watches van €3k+. Racefietsen van €10k+. Om het nog niet te hebben over hoe duur een handtasje kan zijn. Allemaal dingen die nul impact hebben op de grote groep gebruikers van die dingen, want die kopen sowieso niet de duurste opties.
Op HWluxx hebben ze de stroming gemodelleerd. Dit zal wel met een redelijke sterke kaststroming gedaan zijn (fans op volle toeren). Cyaan = 3.6km/h. Er staat ook bij vermeld dat het effect van een grote koeler nabij niet goed gesimuleerd kan worden. Een deel van de gesimuleerde stroming word namelijk geblokkeerd. Vandaar dat ze ook een test gedaan hebben met een NH-D15 en warmtebeelden.DeNachtwacht schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:17:
[...]
Volgens alles wat ik altijd lees heb ik mijn airflow zo gebouwd en zou dat het best moeten werken. Maar ben ook wel altijd weer benieuwd of anderen hier dat anders zien, ook met de huidige airflow updates van de nieuwe GPU’s
[Afbeelding]

Aangezien de koelribben aan de bovenkant van de 5090FE 60°C zijn (dat is het echt heet), kan de lucht best 40°C + zijn. Met CPU waterkoeling is er nog steeds het probleem dat de SSD boven de GPU niet gekoeld kan worden. En het werkgeheugen zal het ook erg zwaar krijgen. Ik denk niet dat er velen zijn die een hotbox test doen (werkgeheugen testen in een thermisch extreem scenario).
@HugoBoss1985
Eigenlijk moet de hele ATX form factor op de schop.
De GPU een kwartslag kantelen + PCB weghalen dat nu in de weg zit, zou veel mogelijkheden bieden.
Met bijv. een quasi DTX board dat naar achteren groeit.
Dan zijn er dual-chamber of fanduct ontwerpen mogelijk.

Eigenlijk het idee wat met custom waterkoeling en de Caselabs SMa8 al gedaan is, maar dan niet zo lomp.
https://www.xtremerigs.net/2014/06/01/caselabs-sma8-review/

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 25-01-2025 15:30 ]
Let op. Dit topic is om inhoudelijk te discussiëren over de 50XX serie, niet om over prijzen, beschikbaarheid en "waar-koop-ik" vragen te stellen. Daar hebben we [NVIDIA GeForce RTX 50XX] Levertijden & Prijzen voor. Reageer er dus ook niet op maar maak een report aan, dan wordt het verplaatst naar het het andere topic.