Kremers schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:50:
[...]
Dat ik er niet mee akkoord ga heeft natuurlijk met de aard van het aanbod zelf te maken. Die volstaat totaal niet om schadeloos gesteld te worden.
Het gaat hier bovendien ook niet primair om de overeenkomst met Babboe/Accell, maar met de aansprakelijkheid die ze hebben voor de geleden schade van consumenten. Er is niet voor niets een reden dat ze ook met modellen aan de slag zijn gegaan die ouder zijn dan de garantieperiode...
Als ik een tweedehands auto koop geldt hetzelfde, als nu blijkt dat de Fiat Panda model 2015 elk moment doormidden kan breken door een probleem dat ze verzuimd hebben zelf jaren eerder zorgvuldig op te pakken, dan zie ik voldoende mogelijkheden om de schade op Fiat te verhalen.
Ik begrijp je punt, maar Babboe/Accell levert in jouw situatie juist een compensatie die veel hoger is dan jij mag verwachten.
Dat leg ik even uit:
Dat Babboe/Accell wel aansprakelijk gesteld kan worden door schade die onstaat uit een ongeval, is waar. Ook als die schade niet is toegebracht aan de oorspronkelijk koper.
Maar dan moet er wel schade zijn. Onder schade versta ik dan letselschade, of schade aan eigendommen van jou of derden die ontstonden als gevolg van de productiefout.
Als jouw bakfiets nog niet doormidden is gebroken, heb je op dit moment alleen last (schade) van het feit dat je er niet op mag fietsen. En dat is schade waarvoor, mijns inziens, Babboe/Accell niet door jou aansprakelijk gesteld kan worden. Dat is dus omdat je niet de koper bent (vanuit hun oogpunt).
Zwart/wit gezien heeft Babboe/Accell geen verplichting
naar jou die voorvloeien uit die koopovereenkomst, want je was (en bent) geen partij in die overeenkomst.
[...]
Marktpaats transactie. Heb nog wel even contact gehad met de verkoper maar die kan hier ook niks aan doen natuurlijk. Nog los daarvan doet hij erg moeilijk over het opsturen van een kopie van de originele factuur en wil hij mij niet vertellen van welk bouwjaar deze exact is, maar dat is weer een ander verhaal...
Klopt - die is niet aansprakelijk voor dit specifieke euvel van de fiets, omdat je geen consument bent als je van een particulier koopt en hij dit niet kon weten tijdens de verkoop van de fiets (zie vorige reactie).
Het is jammer dat hij niet meewerkt - hij zou, als koper, namelijk wel aanspraak kunnen doen op non-comformiteit richting Babboe/Accell. Maar je kun hem hiertoe niet dwingen ben ik bang.
Als de factuur onderdeel was van de Marktplaats-advertentie, mag je overigens wel van deze particulier verwachten dat hij die levert. Als er niet over een factuur werd gesproken in de advertentie, dan behoorde die niet tot de koop en kun je het alleen vriendelijk vragen (maar niet eisen).
Toevoeging: overigens ben je ook met die factuur in je hand niet de koper. Als de factuur niet op naam staat, kun je wel doen alsof natuurlijk. Maar ik vermoed dat deze factuur wel ooit op naam is gesteld.
[
Voor 7% gewijzigd door
Heroic_Nonsense op 10-04-2024 14:13
]