Babboe bakfiets terugroepactie

Pagina: 1 ... 5 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:50

arnova

weet veel, maar niet alles

Jasphur schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:14:
En weer een dag zonder informatie... zou het vandaag dan zover zijn?
Dit is de mail die ik vorige week van Babboe heb ontvangen (en jij waarschijnlijk ook?):
Helaas kunt u sinds enkele weken uw bakfiets niet gebruiken. Wij realiseren ons dat dit erg vervelend voor u is en dat het veel ongemak kan geven. Nogmaals onze excuses daarvoor.

We willen ervoor zorgen dat u zo snel mogelijk weer veilig van uw bakfiets kunt genieten. Het onderzoek naar de diverse modellen moet zorgvuldig gebeuren en vraagt dan ook tijd. Dit onderzoek is in volle gang en we zijn hierover in gesprek met de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). De komende weken zullen we ons voorstel voor een oplossing voor de diverse modellen met de NVWA overleggen.

Verder zijn we druk bezig om de terugroepactie voor onze klanten zo soepel mogelijk te laten verlopen. Het gaat om een forse logistieke operatie die we nu voorbereiden en het bouwen van een speciale website hiervoor is onderdeel daarvan.

Wij vragen dus nog langer uw geduld. Wij doen er alles aan om u eind van deze maand helderheid te geven. We zullen persoonlijk contact met u opnemen over de exacte oplossing voor uw situatie.

Wij hopen op uw begrip. Bij voorbaat dank daarvoor.
M.a.w. in ieder geval voor mijn Babboe Mini Mountain zal ik tot eind Maart moeten wachten en eerlijk gezegd zou ik verbaasd zijn als ze ook echt voor April uitsluitsel geven.... Wij hebben voor onszelf gesteld dat als we 1 April nog niks weten dat we hem dan toch maar weer gaan gebruiken, want anders wordt het echt een eindeloos verhaal....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:23

Aganim

I have a cunning plan..

Oebie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:41:
Moet ook gewoon de lease doorbetalen. Ook om te gillen. Ze motiveren dat met 'onze kosten met verzekeringen lopen ook gewoon door'.
#ondernemersrisico :X

Ik zou ze vragen om een winstuitkering, als jij hun ondernemersrisico moet delen lijkt het me logisch dat daar in goede tijden ook wat tegenover staan. })

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:27
Aganim schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:44:
[...]

#ondernemersrisico :X

Ik zou ze vragen om een winstuitkering, als jij hun ondernemersrisico moet delen lijkt het me logisch dat daar in goede tijden ook wat tegenover staan. })
Ik begrijp de frustratie van @Oebie, maar zij is zelf ook ondernemer. Zij heeft ook een risico genomen door niets te regelen voor vervangend vervoer. Heeft ze nu niets meer aan, maar is wel een wijze les voor de volgende keer.

Haar klanten gaan ook geen eenmalige bijdrage doen om vervangend vervoer te regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:54
arnova schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:39:
[...]

Dit is de mail die ik vorige week van Babboe heb ontvangen (en jij waarschijnlijk ook?):

[...]

M.a.w. in ieder geval voor mijn Babboe Mini Mountain zal ik tot eind Maart moeten wachten en eerlijk gezegd zou ik verbaasd zijn als ze ook echt voor April uitsluitsel geven.... Wij hebben voor onszelf gesteld dat als we 1 April nog niks weten dat we hem dan toch maar weer gaan gebruiken, want anders wordt het echt een eindeloos verhaal....
Heb hier een curve mountain en heb na zelf even goed naar de lassen in het frame te kijken besloten die maar toch te gebruiken. Fiets is minder dan een jaar oud en wordt ook maar paar keer per week gebruikt om oudste naar school te brengen/halen. Dat is dan nu maar een gecalculeerd risico wat ik neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17:28
arnova schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:39:
[...]

[...]

Ik heb een City E van 1 jaar oud die ik nu ook wel weer gebruik. Nog niet zoveel als eerst maar wel voor sommige ritjes als een van ons met de auto weg is. Tweede auto juist weggedaan voor een bakfiets dus soms komen we in de knoop.

Wel de fiets visueel gecontroleerd bij de lasverbindingen. Zeker weten doe je het niet maar het duurt allemaal wel heel lang zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier twee auto's voor de deur dus eigenlijk niet echt een probleem. De City is inmiddels bijna 8 jaar dus staat sindsdien stil. Als ik er echt van afhankelijk was dan zou ik hem wel gebruiken, alleen iets minder lomp ermee omgaan (onverharde wegen, stoepranden, ect) en geen kinderen van andere erin. Vaak reed ik toch al zonder ondersteuning, alleen bij wind tegen. Mis hem wel met deze zonnige dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Deveon op 15-03-2024 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:15
Wij rijden er ook gewoon weer op. Het valt me nu sowieso op dat veel mensen er weer oprijden. Waar je net na die berichten minder zag zie ik nu bij een gemiddeld ritje al snel 6-7 Babboes.

Als we een andere kind bij ons hebben vragen we altijd aan de ouders of zij het goed vinden. Zo nee, dan niet weg, zo ja dan gewoon weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:23

Aganim

I have a cunning plan..

Joris748 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:49:
[...]

Ik begrijp de frustratie van @Oebie, maar zij is zelf ook ondernemer. Zij heeft ook een risico genomen door niets te regelen voor vervangend vervoer. Heeft ze nu niets meer aan, maar is wel een wijze les voor de volgende keer.
Dat is iets heel anders. Ik vind het tot daar aan toe dat de leasemaatschappij voor B2B geen vervangend vervoer regelt. Ik vind het wel 'nogal' apart dat ze verwachten dat men blijft betalen voor een fiets die niet gebruikt mag worden van de fabrikant, in het kader van 'onze kosten lopen ook door'. Dat laatste lijkt me nu juist een geval 'dat is niet het probleem van de klant'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 17:03

Pater

Terry Tate

Problemen dreigen fietsproducent Accell boven het hoofd te groeien

Het gaat bij het Nederlandse Accell allang niet meer om groeien en fietsen verkopen. En ook niet meer alleen om het wegwerken van coronavoorraden. De producent van Batavus, Koga en Babboe-bakfietsen is in een zware storm terechtgekomen. En daar is bijna niet tegenin te fietsen.

De Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR dacht met de aankoop van de Nederlandse fietsfabrikant Accell de Europese markt te gaan veroveren.
Al snel bleek het coronadipje in de fietsverkoop een diepe krater te zijn.
Grote voorraden, hoge schulden en nu ook nog een terugroepactie bij bakfietsenmaker Babboe brengen Accell in grote problemen.
Tot overmaat van ramp gaan de schuldeisers zich nu ook roeren.
Nog niet zo lang geleden was de vraag wanneer fietsenbouwer Accell de wereld ging veroveren met zijn Batavus en zijn Koga, met zijn Babboe-bakfietsen en een handvol buitenlandse merken. Nu is het de vraag hoe het bedrijf uit Heerenveen financieel weer gezond wordt. Hoe heeft het zo fout kunnen gaan? Een overzicht van de vijf belangrijkste spelers in de Friese tragedie en hun rollen daarin.

Het bedrijf
Hoe diep is de ellende waar Accell in zit? Heel diep. En heel divers. Eigenlijk gaat het op alle gebieden matig tot slecht.

Allereerst de financiële situatie. De cijfers over 2023 zijn er nog niet, maar als de aanname van kredietbeoordelaar Fitch juist is dat het brutobedrijfsresultaat op een schamele €11 mln uitkomt, dan kan het niet anders dan dat het bedrijf netto dik verlies heeft geleden. Accell kampt namelijk met torenhoge rentelasten. Die rente moet betaald worden op de schuld waarmee de Amerikaanse investeerder KKR in 2022 de overname van Accell financierde, én op de extra kredieten die zijn verstrekt door banken en de aandeelhouder.

Van zeer recente datum zijn de problemen met Babboe, het Nederlandse bakfietsenmerk dat door Accell in 2018 werd gekocht. Het bedrijf moet twee modellen terugroepen na klachten over frames die makkelijk breken. Het gaat in Nederland om 10.000 fietsen, en mogelijk komen er daar nog meer bij. De kosten van de terugroepactie kunnen in het ergste geval €150 mln bedragen, schatten ingewijden.

Ook op de werkvloer rommelt het. Accell wil een deel van de productie verhuizen naar Hongarije en Turkije. Dat treft werknemers in Duitsland, maar ook de fabrieken in Heerenveen. In Friesland zullen 100 tot 150 werknemers hun baan verliezen. Het verhuisplan dateert van januari en sindsdien is het hommeles binnen het bedrijf. Overleg over het sociaal plan gaat moeizaam. De productie is al eens stilgelegd.

Dan zijn er nog de veel te grote voorraden, een gevolg van onbezonnen inkoopbeleid tijdens de coronapandemie. Eind 2022 lag er voor €936 mln aan fietsen en onderdelen in de magazijnen, 70% meer dan het jaar ervoor, en volgens Fitch daalt dit bedrag slechts geleidelijk. De grote voorraden kosten veel geld, want de kosten voor de productie en inkoop zijn al gemaakt, maar daar staan geen inkomsten tegenover. Alleen met hoge kortingen kan Accell van zijn overtollige fietsen afkomen. Zelfs fietsen kunnen ‘over de datum’ zijn: oude modellen worden steeds minder waard.

Analisten zien voor Accell op lange termijn nog veel mogelijkheden, want de fietsenmarkt blijft uiteindelijk groeien. Maar dan moet het bedrijf wel eerst zijn voorraad- en schuldprobleem oplossen.

Het management
Het management is sinds de overname door KKR een duiventil. Dat is meestal geen goed teken.

Van de bedrijfsleiding ten tijde van de overname is niemand meer over. Ceo Ton Anbeek vertrok in maart vorig jaar. Dat was vanwege een ernstig ongeluk, maar in juni schoof KKR de financieel directeur en operationeel bestuurder terzijde.

De vervanger van die financieel directeur, Toine van Doremalen, is inmiddels alweer vertrokken. Gijsbert de Zoeten begon deze week als zijn opvolger. Ook heeft Accell al zijn derde ceo in twee jaar tijd mogen begroeten. Vier maanden geleden begon de Nederlander Tjeerd Jegen aan deze klus. Hij volgde Juan de Ochoa op, die namens KKR tijdelijk de leiding op zich had genomen.

In de raad van commissarissen zijn er eveneens volop wisselingen geweest. Vier van de vijf toezichthouders ten tijde van de overname zijn weg. Per 1 maart is ook een nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen benoemd. Oud-minister Annemarie Jorritsma (73) vervangt de Deen Kasper Rørsted, die ook nog maar sinds oktober op zijn post zat.

Zelfs bij KKR rommelt het binnen het team dat verantwoordelijk was voor de aankoop van Accell. Twee van de drie hoofdrolspelers zijn inmiddels weg bij de investeerder en de derde heeft een lichtere rol gekregen. Volgens KKR hebben deze personele wisselingen niets van doen met de slechte prestaties bij Accell, maar in de sector zien ze dat anders: KKR heeft de bezem door het eigen huis gehaald.

Accell-topman Jegen moet geweten hebben waar hij aan begon. Toen hij als ceo van het Duitse Takko Fashion afgelopen zomer werd gepolst of hij bestuursvoorzitter van Accell wilde worden, gingen de e-bikes al met hoge kortingen de deur uit.

Jegen was de ideale kandidaat: de fietsliefhebber heeft ervaring met het leiden van bedrijven vol schuld die in handen zijn van private equity. Zowel bij Takko Fashion, waar hij anderhalf jaar werkte, als bij Hema, waar hij tussen 2015 en 2021 ceo was, moest hij met onwillige eigenaren onderhandelen over een nieuwe financieringsstructuur.

Bij Hema had hij te maken met Lion Capital. De Britse investeringsmaatschappij was vooral bezig met het verkoopklaar maken van Hema, niet met het verbeteren van de Nederlandse winkelketen. Jaren ploeterde Jegen om ruzies te sussen met franchisenemers en om geld te vinden voor noodzakelijke investeringen.

Aan het begin van de coronapandemie bezweek Hema alsnog bijna onder zijn rentelasten en een gebrek aan omzet. De obligatiehouders, samen goed voor een schuld van €750 mln, namen toen het heft in handen bij de retailketen. Jegen heeft dus ervaring met zowel de mores van private equity als het humeur van beleggers in schuldpapier.

De eigenaar
Het leek een abc’tje: je investeert in een grote fietsfabrikant in wat bij uitstek een fietsland is en gaat nieuwe markten in Europa veroveren. Lekker uitrollen.

De Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR zag het wel zitten toen het Accell in de zomer van 2022 kocht en van de Amsterdamse beurs haalde. Er zat een dip in de fietsverkopen aan te komen na de uitzonderlijk goede coronajaren, dat wisten de Amerikanen ook wel. Maar daar kijk je als slimme investeerder doorheen. 'Steeds meer mensen schaffen een elektrische fiets aan. Dát is de trend. Nederland is daarin gidsland. De penetratiegraad is er hoog. Andere landen zullen volgen’, zegt een bron rond KKR. Deze investering zou zich snel terugverdienen, was de gedachte.

Het liep anders. De dip bleek dieper en de voorraden namen enorm toe. De kern van het probleem: er gaat meer geld uit dan er binnenkomt en het geld raakt op. Dat KKR de overname van Accell voor bijna de helft met schuld heeft gefinancierd, maakt de situatie nog prangender. De overnameschuld (€700 mln) staat op de balans van Accell en zorgt ervoor dat er nog meer geld weglekt in de vorm van rentebetalingen.

Om het bloeden te stelpen stak KKR sinds de overname tot twee keer toe extra geld in de onderneming. In totaal gaat het om €250 mln. Dat is geld dat KKR aan Accell heeft geleend, dus de rentelasten lopen op. Helemaal omdat er op deze noodkredieten naar verluidt tweecijferige rentepercentages zitten.

En of het genoeg is valt nog maar te bezien. De terugroepactie bij dochtermerk Babboe is een organisatorische vloek. Alleen al in Nederland moet het bedrijf tienduizend bakfietsen ophalen bij de klanten, gratis het frame repareren en ze weer terugbrengen naar het huisadres. Trek de portemonnee maar.

De vraag is of KKR er trek in heeft om nóg meer geld in Accell te steken. De Amerikaanse investeringsmaatschappij had eind vorig jaar al 20% afgeschreven op zijn investering in Accell, zegt een bron die toegang heeft tot deze informatie. KKR geloofde er zelf dus toen al niet meer in dat het al het geld zou terugzien dat het in Accell heeft gestoken — en dat was nog voordat de problemen bij Babboe aan het licht kwamen.

De schuldeisers
De situatie bij Accell begint intussen op de Hema-crisis te lijken. Net als vier jaar geleden bij de warenhuisketen, heeft een handvol schuldeisers zich verenigd om zich op te maken voor een strijd. Inzet: de miljoenen die ze hebben uitgeleend aan de producent van Batavus- en Koga-fietsen.

Het gaat om een schuldpakket van meer dan €700 mln, iets minder dan de helft van de €1,56 mrd die KKR neertelde om Accell van de beurs te kunnen halen. Dit geld kwam oorspronkelijk van een groep banken, maar die heeft het schuldpapier doorverkocht aan internationale beleggers. Een deel van hen is er alweer vanaf: ze verkochten het Accell-schuldpapier door aan collega’s met een steviger maag. Dat gebeurde tegen hoge kortingen, tot wel 60% van de oorspronkelijke waarde.

De rest van de schuldbeleggers speelt een ander spel. Zij willen de schade zo veel mogelijk beperkt houden. Om hun zin te krijgen maakt deze diffuse groep beleggers nu samen een vuist tegen de onderneming en vooral tegen de grootste aandeelhouder, KKR. Gaan de Amerikanen nu weer extra geld in Accell steken, of komt het aan op een schuldsanering? In dat laatste geval kunnen de schuldeisers, net als bij de Hema destijds, veranderen in aandeelhouder van de noodlijdende fietsfabrikant. Dat betekent doorgaans een snelle doorverkoop. Dan is het bedrijf de regie écht kwijt.

De consument
Klanten van Babboe zullen hun schouders ophalen over de financiële problemen. Zij willen weten wanneer de fietsfabrikant hun bakfiets repareert.

‘Je ontvangt binnen 48-uur een mail met een datumvoorstel om bij jou thuis langs te komen. Jouw bakfiets wordt thuis opgehaald en we streven ernaar jouw bakfiets zo spoedig mogelijk te retourneren.’ De e-mail die Babboe-gebruikers ontvangen als ze hun framenummer hebben opgegeven op de website, is heel vriendelijk. Maar vervolgens gebeurt er niets meer, vertelt een consument uit Hilversum op basis van anonimiteit. Ze bezit sinds anderhalf jaar een bakfiets van Babboe voor het vervoer van haar twee kinderen.

‘Zijn er überhaupt wel mensen bij wie de bakfiets is opgehaald?’ vraagt ze zich af. ‘Ik ken ze niet. Iedereen die ik spreek wordt aan het lijntje gehouden.’ Op vragen van het FD laat Accell weten dat er inderdaad nog geen fietsen zijn teruggehaald en gerepareerd. Het is een 'forse logistieke operatie', aldus het bedrijf, die op dit moment wordt voorbereid.

Vooralsnog gaat de terugroepactie om vier Babboemodellen, de City en de elektrische City E, en de Mini en de elektrische Mini E. Maar ook de verkoop van andere bakfietsen van Babboe is stilgelegd. De veiligheid daarvan wordt nu onderzocht. Het probleem is dus mogelijk nog veel groter.

Boze gebruikers hebben zich intussen verenigd via bakfietsclaim.nl en cargobikeclaim.com, een initiatief van het Amsterdamse advocatenbureau Birkway. Daar hebben zich inmiddels ruim 9500 eigenaren van een Babboe-bakfiets aangemeld. Ze eisen compensatie.

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev...oven-het-hoofd-te-groeien
toon volledige bericht

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:17
https://lc.nl/economie/Lu...cent-Accell-28948394.html

Fietsproducent Accell is de vakbonden tegemoet gekomen in hun eis voor een betere ontslagvergoeding. Daarmee is de stakingsdreiging uit de lucht.

,,We hebben een onderhandelingsresultaat bereikt’’, zegt FNV-onderhandelaar Erik Kotters. ,,Dat gaan we nog niet met de buitenwereld delen, we zullen het maandag eerst voorleggen aan onze leden. Zij moeten er over beslissen.’’

Medewerkers van de beide fabrieken in Heerenveen voor Batavus, Sparta, Koga en Babboe dreigden vorige week op een vakbondsbijeenkomst in het Thialf hun werk neer te leggen als de directie niet met een betere ontslagvergoeding zou komen.

Accell wil 100 tot 150 van de vaste arbeidsplaatsen in Heerenveen schrappen. FNV en CNV vonden dat er een te groot verschil lag tussen wat Accell wilde betalen aan ontslagvergoeding en wat hun leden zouden moeten ontvangen. Voor oudgedienden zou dat zomaar 20.000 euro bruto kunnen schelen.

Bij de voorlaatste gespreksronde bleef Accell-topman Tjeerd Jegen zijn hakken in het zand zetten. Waarom het concern nu toch is bijgedraaid? ,,Ik denk dat die stakingsdreiging toch wel wat heeft gedaan’’, zegt Kotters.

Boosheid
,,Ze hebben die wilde staking meegemaakt. Ik denk dat Accell iedere fiets toch echt wel nodig zal hebben. Bij zo’n staking verlies je toch wel veel geld. Ze hebben nu die boosheid van de werknemers gezien, ik denk dat ze nu wel de urgentie van hun eisen hebben ingezien.’’

Donderdag werd ook duidelijk dat het getergde fietsenconcern zijn top verder omgooit. Na de president-commissaris moet nu ook de financiële topman het veld ruimen.

Zes maanden na zijn aantreden maakt CFO Toine van Doremalen plaats voor Gijsbert de Zoeten. Beiden maakten eerder carrière bij Leaseplan. VVD-coryfee Annemarie Jorritsma zit sinds deze week als president-commissaris op de stoel van de Deen Kasper Rørsted.

Schuldeisers
Het Financieele Dagblad (FD) meldde maandag dat schuldeisers van Accell zich inmiddels hebben verenigd, omdat zij bang zijn hun geld niet terug te krijgen bij een mogelijke schuldsanering. De financiën van het bedrijf uit Heerenveen zouden namelijk flink onder druk staan.

Accell werd in 2022 overgenomen voor 1,6 miljard euro door een consortium van investeerders, geleid door het Amerikaanse KKR. Die investeringsmaatschappij moest volgens anonieme bankiers in het FD al meerdere keren financieel bijspringen.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-02 14:47
Aganim schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:22:
[...]

Dat is iets heel anders. Ik vind het tot daar aan toe dat de leasemaatschappij voor B2B geen vervangend vervoer regelt. Ik vind het wel 'nogal' apart dat ze verwachten dat men blijft betalen voor een fiets die niet gebruikt mag worden van de fabrikant, in het kader van 'onze kosten lopen ook door'. Dat laatste lijkt me nu juist een geval 'dat is niet het probleem van de klant'.
Precies dit dus. En ik vind het ongehoord dat ze alleen de berichten van Babboe na apen, maar intussen niets laten weten over evt opschorten van contracten tot er meer duidelijkheid is, of iets waar ZIJ mee bezig zijn voor HUN klanten. We zijn inmiddels een maand verder.

Heb goddank hier thuis een paar zieken gehad, vakantie en flexibele ouders maar dit kan gewoon niet langer.

[ Voor 5% gewijzigd door Oebie op 31-03-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
Joris748 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:49:
[...]

Haar klanten gaan ook geen eenmalige bijdrage doen om vervangend vervoer te regelen ;)
Normaal gesproken gaat dat om incidentele gevallen. Een lekke band, kind ziek, weet ik het. Dan kunnen we nog schuiven met thuiswerkdagen van mijn partner en hem als achterwacht gebruiken terwijl ik de kinderen uit verschillende scholen haal. Voor zo'n lange tijd kan dat niet. 4 uur reistijd met OV is ook niet werkbaar. Bovendien is de auto van hem (zijn werk auto) en niet primair van ons.

Dus nee. Voor langdurige tijd heb ik geen backup. Dan moet ik mijn tarief zodanig omhoog gooien dat ik hypothetisch wekenlang een busje kan huren. Wat theoretisch prachtig is, valt in de praktijk nogal tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Oebie schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:34:
[...]

Normaal gesproken gaat dat om incidentele gevallen. Een lekke band, kind ziek, weet ik het. Dan kunnen we nog schuiven met thuiswerkdagen van mijn partner en hem als achterwacht gebruiken terwijl ik de kinderen uit verschillende scholen haal. Voor zo'n lange tijd kan dat niet. 4 uur reistijd met OV is ook niet werkbaar. Bovendien is de auto van hem (zijn werk auto) en niet primair van ons.

Dus nee. Voor langdurige tijd heb ik geen backup. Dan moet ik mijn tarief zodanig omhoog gooien dat ik hypothetisch wekenlang een busje kan huren. Wat theoretisch prachtig is, valt in de praktijk nogal tegen.
Dit gaat toch helemaal niet om jouw al dan niet bewust genomen risico. Als het over operationele lease gaat is dat gewoon huur en dan kun je niet wegkomen met iemand een maand laten betalen voor een fiets die je niet zou mogen gebruiken. Ik had bijvoorbeeld ook geen vervangend vervoer voor mijn leaseauto, maar dat gaat om een beurt, een kleine reparatie etc.. toen de auto terug moest naar de fabrikant en 5 weken weg was bood de leasemaatschappij gewoon zelf een tijdelijk alternatief aan.

Maar ianal en ik weet ook niet hoe dit juridisch precies zit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Makkelijk op 16-03-2024 08:08 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
Makkelijk schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:08:
[...]

Dit gaat toch helemaal niet om jouw al dan niet bewust genomen risico. Als het over operationele lease gaat is dat gewoon huur en dan kun je niet wegkomen met iemand een maand laten betalen voor een fiets die je niet zou mogen gebruiken. Ik had bijvoorbeeld ook geen vervangend vervoer voor mijn leaseauto, maar dat gaat om een beurt, een kleine reparatie etc.. toen de auto terug moest naar de fabrikant en 5 weken weg was bood de leasemaatschappij gewoon zelf een tijdelijk alternatief aan.

Maar ianal en ik weet ook niet hoe dit juridisch precies zit :)
Nee, het is idd operationele lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:16
Onze Babboe City is op paar weken nu 10 jaar oud. Heb ook regelmatig controle gehad op frame delen maar ook wij gebruiken de City nu gewoon weer. Het is wel veel minder nu de kinderen zelf fietsen echter kan ik niet wachten op Babboe op een oplossing.

Ik verwacht ik buiten de omruilregeling en compensatie val, de problemen met het City frame begonnen volgens mij pas toen ze het uit Turkije gingen halen. Laatste dat ik kan doen is een lasser vragen om de hoekpunten te verstevigen, als ik daar een goede tekening van krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prammers
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 22:23
Onze elektrische Babboe City is ook bijna 10 jaar oud, maar werd hier toch nog minimaal 3x per week gebruikt. Volgens mij mag je ook na deze termijn verwachten dat je bij goed onderhoud een deugdelijk product hebt. Daarom valt volgens mij ook een dermate oude fiets onder de terugroepactie. Het enige wat wel zou kunnen, is dat geconstateerd wordt dat deze fietsen niet omgeruild hoeven te worden, omdat deze frames wel veilig zouden blijken te zijn. Het enige wat dan verwacht kan worden ie een compensatie, omdat de fiets nu niet gebruikt kan worden (we nemen nu de fiets stil staat, helaas de auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat laatste inderdaad, ze hadden al veel eerder kunnen communiceren als de eerste generatie wel veilig was.

Daarnaast is de vraag en daarmee restwaarde ook aanzienlijk verminderd van élke Babboe door de onduidelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:29

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Onze City-E van 9 jaar oud met een nummer framenummer beginnend met GB15:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF2KNgoxQOk0-up9oGqeNI7zVHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tkffx1hWRQN7PZhA1DYKyWvc.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de controleerjeframe site was het serienummer onbekend. Daar 2 weken geleden onze gegevens achtergelaten en uiteraard geen reactie. Zojuist dus even de check omzeilt en gegevens achtergelaten, hopelijk gaan ze nu wel iets doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheeler
Rempage0611 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:35:
Volgens de controleerjeframe site was het serienummer onbekend. Daar 2 weken geleden onze gegevens achtergelaten en uiteraard geen reactie. Zojuist dus even de check omzeilt en gegevens achtergelaten, hopelijk gaan ze nu wel iets doen...
Ik heb ook check gedaan en tot op heden ook geen bericht. Maar ik verwacht er ook niks van, eerlijk gezegd. Bij de supermarkt was een wijsneus die mij erop wees dat het onveilig product was. Drie boodschaptassen ingeladen en fluitend weg gefietst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:41
Wij hebben hem ook weer gebruikt voor boodschappen. Zonder trapondersteuning, dat dan weer wel

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 06:57
En helaas, nog helemaal geen bericht vanuit Babboe voor onze dog-e. Jammer, want mijn lief kan nu niet zelfstandig op pad en moet alles lopend doen (een gewone fiets gaat niet ivm een evenwichtsstoornis). De babboe was geweldig met de hond erin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oebie
Null

[ Voor 98% gewijzigd door Oebie op 31-03-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremers
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-02 09:28
ook hier een City Mountain van 2018 die we in oktober tweedehands gekocht hebben. Effectief staat hij nu haast 1,5e maand min of meer stil, op incidentele ritjes als het echt niet anders kan, en dat worden er nog zeker een paar weken extra zoals het er nu naar uit ziet.

Wat me vooral ernstig stoort; Babboe wekt de indruk door maar 2 modellen terug te roepen dat het met de rest niet zo'n probleem is als je ze gebruikt. Van de rest van de modellen zegt men "nog in gesprek te zijn met de NVWA" terwijl de NVWA zelf glashelder aangeeft dat alle bij naam genoemde modellen (waaronder de City Mountain) teruggeroepen moeten worden. Niemand heeft mij nog kunnen duiden waarom Babboe deze ruimte nog denkt te kunnen laten? Waarom wordt niet explicieter aangegeven dat ook de Mountain's en de andere modellen na de Mini en City worden teruggeroepen? Het lijkt er wel op dat Babboe ergens onder de terugroepactie van de NVWA uit wil komen. Ondertussen dwing je ouders door de lange duur van het wachten keuzes te maken en je ziet logischerwijs weer veel Babboes rondfietsen juist omdat de suggestie wordt gewekt dat de overige modellen eigenlijk wel in orde zijn..
Deveon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:07:
Dat laatste inderdaad, ze hadden al veel eerder kunnen communiceren als de eerste generatie wel veilig was.

Daarnaast is de vraag en daarmee restwaarde ook aanzienlijk verminderd van élke Babboe door de onduidelijkheid.
Inderdaad ook dit dus. Je schaft zo'n dure fiets ook aan in de veronderstelling dat de restwaarde hoog is. Ook als deze specifieke problemen van Babboe opgelost zijn wil daarna natuurlijk niemand meer een Babboe kopen. Zeker omdat de problemen intern al zo lang bekend waren, ver voordat ik de fiets kocht.
Ik ben nooit zo van de claims en de compensaties, maar ik vind dit toch wel een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oebie
Ik heb bericht van de lease waarin ze geen antwoorden geven en niet ingaan op mijn brief. De reactie ligt inmiddels bij de advocaat.

We hebben zelf een andere bakfiets gekocht en zijn inmiddels 3.5 k verder. Ik rij weer, met alle gastkinderen. Maar dit krijgt een staart (je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
Kremers schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:11:
Waarom wordt niet explicieter aangegeven dat ook de Mountain's en de andere modellen na de Mini en City worden teruggeroepen? Het lijkt er wel op dat Babboe ergens onder de terugroepactie van de NVWA uit wil komen. Ondertussen dwing je ouders door de lange duur van het wachten keuzes te maken en je ziet logischerwijs weer veel Babboes rondfietsen juist omdat de suggestie wordt gewekt dat de overige modellen eigenlijk wel in orde zijn...

[...]
Ik heb een monteur hier gehad die verwacht dat ze van meest gebruikt naaar minst gebruikt de rij afgaan. Maar of dat zo is... Dat weten we natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:26
Wij hebben onze Babboe E-City eind vorig jaar gekocht dus balen ook behoorlijk. Ik had hem wel bewust met de credit card afgerekend dus zit er nu over na te denken om maar te kijken of ik iets met de aankoopverzekering kan.

Gezien de financiële situatie van Babboe en moeder bedrijf Accell heb ik niet zo heel erg veel fiducie in een geweldige afhandeling.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@HCMarX Aankoopverzekering geldt meestal niet voor voertuigen.. Check even je voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Laatste week van maart. Zal mii benieuwen of we iets te horen krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jasphur schreef op maandag 25 maart 2024 @ 07:52:
Laatste week van maart. Zal mii benieuwen of we iets te horen krijgen
Rond Pasen komt er volledige duidelijkheid over de recall volgens het FD.

https://fd.nl/bedrijfslev...terugroepactie-bakfietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Je bericht zit, voor mij, achter een paywall. Wat is de TLDR, de titel verteld iets over een financiële steun van de aandeelhouders voor de terugroepactie?

Heb zelf deze omschrijving kunnen vinden, hier
Geld in het bakkie
Fietsenproducent Accell, bekend van Batavus en Sparta en laatste anderhalve maand vooral van de Babboe-gevaartes, krijgt financiële steun van de aandeelhouders om de kosten van de omvangrijke terugroepactie te kunnen dragen, schrijft het FD. Het geld komt van Amerikaanse investeerder KKR en het Nederlandse Teslin van Quote 500-familie Van Beuningen. Rond Pasen komt er ‘volledige duidelijkheid’ over de recall van de bakfietsen, waar u overigens ook prima en zonder gevaar eieren in kunt verstoppen.

[ Voor 74% gewijzigd door Jasphur op 25-03-2024 08:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pendora
Van de FD eigen samenvatting:

In het kort

•Aandeelhouders verstrekken financiële steun voor de kostbare terugroepactie van Babboe-bakfietsen.
•Accell zegt verder te voldoen aan de afspraken die met financiers zijn overeengekomen.
•Rond Pasen komt er ‘volledige duidelijkheid’ over de recall van de bakfietsen, aldus een brief van het bedrijf.

Waarbij dik gedrukt voor ons natuurlijk goed nieuws is!

Op Oebie na, wat een drama voor jouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Volledige duidelijk, ben benieuwd, tot nog toe bracht elk bericht alleen maar meer verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
"Volledige duidelijk", via een krant waar denk ik vrij weinig Babboes bezitters op geabboneerd zijn :P
Als @Pendora niet in dit topic had gezeten had ik er waarschijnlijk niet achter gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• realidolownor
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De berichtgeving aan de leveranciers vind ik wel een belangrijke, het geeft aan dat de investeerders dit als een korte termijn tegenslag zien maar het bedrijf lange termijn financieel blijven steunen. Met deze backing is het uiteindelijk ook financieel mogelijk de terugroepacties te faciliteren en uiteindelijk het plan te communiceren naar de consument. Het heeft allemaal wel ff geduurd en moeten we nog wel ff geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Toevallig kwam ik dit draadje tegen na het browsen van wat EV auto topics...maar ook wij zijn 'slachtoffer'.
Ben benieuwd waar ze deze of volgende week mee komen dan.

Erg bedankt voor het dele van de krant artikelen!

Vrouw is zwanger en met jonge kinderen (2 en 6 jarige zit er ook nog wel in) dan laat je de fiets wel staan. Is wel balen want zonder rijbewijs was dit het primair vervoer van mijn vrouw. City-E hebben we uit 2018.

Bijkomend wachten we inmiddels al 4-5 maanden op een vervangend display welke stuk was gegaan. Wij waren dus al not amused over Babboe voor de hele frame problematiek begon.

Heeft iemand misschien zelf dat display met een aftermarket product vervangen?

[ Voor 7% gewijzigd door Zephyrex op 25-03-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
Ze hebben ook niet gezegd dat het dit jaar Pasen zou zijn *rolt met ogen*

Er is vanuit Babboe niets over gecommuniceerd naar de bezitters. Ook bijzonder. Als ze het aan een krant kunnen vertellen, dan hadden ze ook eerst hun klanten op hoogte kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-05 11:35
Wij hebben een Babboe city-e via een wederverkoper. Die aansprakelijk gesteld via rechtsbijstand. Zit nu in zijn laatste week dat het bedrijf heeft om te reageren. Ben benieuwd wat er daarna gebeurt. Als het lukt lever ik m weer in, zit niet te wachten op een onverkoopbare fiets via marktplaats over een paar jaar. De fiets is een jaar oud en we fietsen er af en toe mee. Dat doen we ook nog steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
Snuurtje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:44:
Wij hebben een Babboe city-e via een wederverkoper. Die aansprakelijk gesteld via rechtsbijstand. Zit nu in zijn laatste week dat het bedrijf heeft om te reageren. Ben benieuwd wat er daarna gebeurt. Als het lukt lever ik m weer in, zit niet te wachten op een onverkoopbare fiets via marktplaats over een paar jaar. De fiets is een jaar oud en we fietsen er af en toe mee. Dat doen we ook nog steeds.
Ik snap je volledig maar hij/zij kan natuurlijk niks behalve de fiets terug nemen en geld terug betalen. Er is stom genoeg nog steeds niks bekend over wat er aangepast moet worden.
Ben benieuwd over hoeveel wederverkopers failliet gaan. Zij zullen nooit de fiets kunnen terugbrengen naar Accell. Stel je bent fietsenmaker en je hebt in het afgelopen jaar 100 bakfietsen a €2500 verkocht. Kan je nu even €250.000 terug betalen.
Nogmaals je hebt 100% gelijk hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een CityE van zo'n 6 jaar oud. Staat netjes in de schuur en is niet veel op gereden. Is een paar jaar geleden (2019?) al terug geweest voor een terugroepactie voor het frame. Er is toen een heel stuk aan het frame kosteloos vervangen. De fiets werd opgehaald en ik meen 2 dagen later alweer teruggebracht.

Bij het aanmelden bij Babboe gaat het niet helemaal vlekkeloos: we hebben nu dus 2 framenummers zo lijkt het. Allebei worden niet herkend in de online tool. Ik heb de fiets wel aangemeld, maar nog niets verder gehoord.

We rijden er eigenlijk af en toe nog op, maar we hadden eigenlijk plannen om de fiets na deze zomer te koop te zetten, omdat onze oudste nu zelf kan fietsen. Helaas is de restwaarde nu 0 euro, dus het scheelt me een hoop geld.

Persoonlijk verwacht ik niks van de terugroepactie, zeker niet gezien de leeftijd van mijn fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Pendora schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Ik snap je volledig maar hij/zij kan natuurlijk niks behalve de fiets terug nemen en geld terug betalen. Er is stom genoeg nog steeds niks bekend over wat er aangepast moet worden.
Ben benieuwd over hoeveel wederverkopers failliet gaan. Zij zullen nooit de fiets kunnen terugbrengen naar Accell. Stel je bent fietsenmaker en je hebt in het afgelopen jaar 100 bakfietsen a €2500 verkocht. Kan je nu even €250.000 terug betalen.
Nogmaals je hebt 100% gelijk hoor!
Ja of dat is verzekeringswerk, kan ook nog. In dit geval is het een grote online retailer die zo'n beetje alle merken normale en bakfietsen verkoopt. Dus denk dat die het wel kunnen hebben en vervolgens weer bij Babboe claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Niet online
Oebie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:45:
Ze hebben ook niet gezegd dat het dit jaar Pasen zou zijn *rolt met ogen*

Er is vanuit Babboe niets over gecommuniceerd naar de bezitters. Ook bijzonder. Als ze het aan een krant kunnen vertellen, dan hadden ze ook eerst hun klanten op hoogte kunnen stellen.
Niet helemaal waar. Ze hadden per e-mail aan ons bericht dat voor einde van de maand er persoonlijk contact zou zijn over het hoe en wat. Zou dan deze week moeten zijn, maar een weekje later na pasen is dan ook nog OK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-05 20:57
Zephyrex schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:59:
Bijkomend wachten we inmiddels al 4-5 maanden op een vervangend display welke stuk was gegaan. Wij waren dus al not amused over Babboe voor de hele frame problematiek begon.

Bij mij is er toen onder garantie eentje vervangen. Er zat wat vocht achter, maar hij werkt prima. Ik heb m toen bewaard dus als je m gratis wilt hebben moet je me maar ff een PB sturen. Er zijn wel meerder typen elektrische aandrijving: dit display is de GWA C500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Wees er maar zuinig op. Ik ben met display 4 bezig in 5 jaar tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Niet online
sunib schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:54:
[...]

Bij mij is er toen onder garantie eentje vervangen. Er zat wat vocht achter, maar hij werkt prima. Ik heb m toen bewaard dus als je m gratis wilt hebben moet je me maar ff een PB sturen. Er zijn wel meerder typen elektrische aandrijving: dit display is de GWA C500.
Dank voor het aanbod. Maar het heeft eigenlijk nu nog geen zin totdat ik weet wat Babboe voor voorstel gaat doen voor onze City-E. We gaan er niet mee fietsen met onze kids erin.

In mijn contactenkring cq de wandelgang heb ik vernomen dat het aanbod gaat bestaan uit een fiets van een ander merk of tegoedbon van Babboe...maar meer details gaan we hopelijk snel horen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zephyrex op 25-03-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
Zephyrex schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:33:
[...]

Niet helemaal waar. Ze hadden per e-mail aan ons bericht dat voor einde van de maand er persoonlijk contact zou zijn over het hoe en wat. Zou dan deze week moeten zijn, maar een weekje later na pasen is dan ook nog OK
Is mij niets van bekend, terwijl ik alle generieke mails ook ontvang. Ook de lease heeft hier niks over gezegd. Frame heb ik ook aangemeld.

Afijn. Ze zoeken het maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Zephyrex schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:52:
[...]

…

In mijn contactenkring cq de wandelgang heb ik vernomen dat het aanbod gaat bestaan uit een fiets van een ander merk of tegoedbon van Babboe...maar meer details gaan we hopelijk snel horen.
Ik hoop eigenlijk gewoon dat ze onze fiets ‘repareren en verstevigen’ ipv een voucher of ander merk fiets. Want bij die laatste twee zie ik het gebeuren dat we moeten bijbetalen willen we weer hetzelfde terugkrijgen. En met een tweeling op komst zwemmen we niet echt in het geld. Plus dat veel ander model bakfietsen niet in onze voortuin past, dus dan moeten een muurtje slopen :P (steegje achterom is nog smaller) de Babboe bakfiets is vanwege zn dunne bak juist vrij slank. Een van de redenen waarom we voor Babboe hebben gekozen toentertijd

Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05 12:46
Toevallig kwam ik dit draadje tegen na het browsen van wat EV auto topics...maar ook wij zijn 'slachtoffer'.
Ben benieuwd waar ze deze of volgende week mee komen dan.

Erg bedankt voor het dele van de krant artikelen!

Vrouw is zwanger en met jonge kinderen (2 en 6 jarige zit er ook nog wel in) dan laat je de fiets wel staan. Is wel balen want zonder rijbewijs was dit het primair vervoer van mijn vrouw. City-E hebben we uit 2018.

Wij hadden een probleem met de accu(garantie dingetje). In januari gemeld en toen kregen we te horen dat ze in een verhuizing zaten en daarom pas na 4 weken konden leveren. Toen kwam het hele frame verhaal.
Heb er achter aangebeld 2 weken geleden en vorige week kwam er zonder bericht in eens een neiuwe accu.

Ik zou dus adviseren om nog eens te bellen over de kapotte display best kans dat ze die nu wel leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorenz0
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-05 11:54
https://www.rtlnieuws.nl/...en-bakfietsen-zegt-babboe

Toch typisch om dit via de media te moeten vernemen en niet gewoon als eerste via Babboe.

En wat gaan we dan precies horen? Hoe het zit met de overige modellen die nog niet zijn teruggeroepen door Babboe? Of gaan we meer horen over het omruilen (oid) voor de City/Mini? Of beide? Gelukkig duurt pasen niet meer zo lang, ik ben benieuwd in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:04
Lorenz0 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:41:

Toch typisch om dit via de media te moeten vernemen en niet gewoon als eerste via Babboe.

En wat gaan we dan precies horen? Hoe het zit met de overige modellen die nog niet zijn teruggeroepen door Babboe? Of gaan we meer horen over het omruilen (oid) voor de City/Mini? Of beide? Gelukkig duurt pasen niet meer zo lang, ik ben benieuwd in ieder geval!
Toevallig valt Pasen precies in de afsluiting van Q1 voor Accell :+

Zonder dollen (want op werkdag 1 heb je nog geen resultaat beschikbaar), dit zal puur aan de financiering vanuit Accell naar Babboe liggen. Dat zal over heel wat schijven moeten gaan met bijbehorende garanties die allemaal juridisch vastgelegd moeten worden.

Pas dan kun je wat communiceren, dus ik snap het wel. Wat ik dan niet snap zoals jij zelf ook al aangeeft waarom dit eerder bij RTL ligt dan bij je gedupeerde klanten.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
Lorenz0 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:41:

ho ho, In dit topic kon je dit gisteren al lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
De monteur die ik enkele weken geleden sprak, zei dat hij omkomt in onderdelen die hij niet nodig heeft. Spatborden enzo. Hij had vooral displays e..d. nodig en precies die... Je raadt t al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnetx3
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:16

Ik zat ook al sinds december 2023 te wachten, vorige week is mijn display gearriveerd. Ik heb een nieuwere versie gekregen, kan aan de buitenkant weinig verschil zien, maar ik had voorheen een G600, nu een G600 V1-2023. Hopelijk hebben ze daadwerkelijk wat aangepast en is deze meer waterdicht, ik heb in dit topic alleen al veel voorbij zien komen over kapotte displays en mensen die al een groot aantal displays hebben versleten..

Ik had zelf weinig hoop dat babboe het zou overleven dus heb wel wat research gedaan naar alternatieven. Helaas blijken (de meeste) ebike aansturingen proprietary te zijn. Het is wel UART volgens de website vd fabrikant, maar ik heb nog niemand gevonden die het babboe protocol heeft gereverse engineered (om evt zelf wat te bouwen, converter oid).

[ Voor 33% gewijzigd door magnetx3 op 26-03-2024 22:29 ]

Nibe BA-SVM10-200/6 + AMS10-6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jasphur schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:16:
[...]

ho ho, In dit topic kon je dit gisteren al lezen :+
Is toch ook een medium, ik had ook op z'n minst een persoonlijke boodschap verwacht;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannanas
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 16:45
Snuurtje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:43:
[...]

Ja of dat is verzekeringswerk, kan ook nog. In dit geval is het een grote online retailer die zo'n beetje alle merken normale en bakfietsen verkoopt. Dus denk dat die het wel kunnen hebben en vervolgens weer bij Babboe claimen.
Ik had er geen moment bij stil gestaan dat je ook bij die leverancier kan aankloppen. Wij hebben onze Babboe denk ik bij dezelfde zaak als jullie gekocht. Ik vraag me wel af of het juridisch standhoudt, want bij een gebrekkig product is de producent aansprakelijk. Dus dan verwijzen ze je, lijkt me, door naar Babboe of in elk geval naar wat Babboe zegt (en dus zul je dan moeten wachten). Wat zei degene van de rechtsbijstand erover?

Hou je ons op de hoogte? Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

[ Voor 28% gewijzigd door Sannanas op 27-03-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Snuurtje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:44:
Rechtsbijstand heeft je ongetwijfeld ook verteld dat je de leverancier in de gelegenheid moet stellen om de defecte fiets te herstellen of te vervangen. Gezien de schaalgrootte van het probleem denk ik dat je nu nog bot zult vangen, wellicht is je rechtsbijstand welwillend om je de schade te vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sannanas schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Ik had er geen moment bij stil gestaan dat je ook bij die leverancier kan aankloppen. Wij hebben onze Babboe denk ik bij dezelfde zaak als jullie gekocht. Ik vraag me wel af of het juridisch standhoudt, want bij een gebrekkig product is de producent aansprakelijk. Dus dan verwijzen ze je, lijkt me, door naar Babboe of in elk geval naar wat Babboe zegt (en dus zul je dan moeten wachten). Wat zei degene van de rechtsbijstand erover?

De verkoper is altijd het eerste aanspreekpunt voor de consument, enkel bij een fabrieksgarantie heb je een directe ingang bij de fabrikant (vaak via een bepaalde registratie na aankoop). Sommige verkopers(/importeurs) nemen namelijk ook de garantie afhandeling over van de fabrikant zodat ze zelf in het betreffende land geen dienstverlening hoeven op te zetten.

Verder is het voor een verkoper natuurlijk ook wel erg makkelijk om te verwijzen naar een andere partij. Als ik om de hoek echter een Batavus koop wil ik daar ook terecht kunnen bij problemen, niet bij de fabrikant aan de andere kant van het land. Zeker in het geval van Babboe is lang niet iedereen in staat om ermee naar Amersfoort te komen. Gelukkig heeft Babboe wel service monteurs die op locatie komen maar het kan best voorkomen dat deze frame-reperatie niet (efficiënt) ter plekke uitgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oebie
magnetx3 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:26:
[...]

Ik zat ook al sinds december 2023 te wachten, vorige week is mijn display gearriveerd. Ik heb een nieuwere versie gekregen, kan aan de buitenkant weinig verschil zien, maar ik had voorheen een G600, nu een G600 V1-2023. Hopelijk hebben ze daadwerkelijk wat aangepast en is deze meer waterdicht, ik heb in dit topic alleen al veel voorbij zien komen over kapotte displays en mensen die al een groot aantal displays hebben versleten..

Ik had zelf weinig hoop dat babboe het zou overleven dus heb wel wat research gedaan naar alternatieven. Helaas blijken (de meeste) ebike aansturingen proprietary te zijn. Het is wel UART volgens de website vd fabrikant, maar ik heb nog niemand gevonden die het babboe protocol heeft gereverse engineered (om evt zelf wat te bouwen, converter oid).
Als je de kennis en kunde hebt... ontwerp hem! Gat in de markt ;) Echt zuur, hoop dat ze nu kunnen opschieten. De leveringsproblemen bestaan al zo lang.

Als het goed is wordt vandaag mijn partner teruggebeld door de lease. Ben benieuwd. De mevrouw aan de telefoon was nogal overtuig dat t contract niet ontbonden kon worden. Nou raad maar eens. Dacht het wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:54
Ja het is allemaal spul van GWA

https://www.gwaenergy.com/

Ik heb ze ook al eens geprobeerd te bereiken om een accu direct bij hun te kopen maar geen reactie.

Jammer, want dat zou ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:56

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb vorige week onze Babboe verhuisd van Friesland naar Noord-Holland (omdat we dus zijn verhuisd). Het voelt nogal onnodig want het liefst had ik het ding naar de milieustraat gebracht. Nu heb ik bij m'n nieuwe huis een onbruikbare bakfiets staan. Echter wil ik ook niet het risico lopen dat er daadwerkelijk een nette oplossing voor komt en ik mijn bakfiets al tot oud ijzer heb omgedoopt.

Gelukkig heeft m'n werkgever vanaf volgende maand een fietsleaseregeling waarbij ik voor een Lovens ga :)
sanderb2001 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:01:
Ja het is allemaal spul van GWA

https://www.gwaenergy.com/

Ik heb ze ook al eens geprobeerd te bereiken om een accu direct bij hun te kopen maar geen reactie.

Jammer, want dat zou ideaal zijn.
BV'tje opzetten, paar honderd stuks inkopen en te koop aanbieden via MP >:)

[ Voor 29% gewijzigd door Tjebakka op 27-03-2024 13:46 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Zeker in het geval van Babboe is lang niet iedereen in staat om ermee naar Amersfoort te komen.
Tijd voor snel laadpalen voor fietsen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snuurtje
Sannanas schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Die hebben ze een brief gestuurd met daarin ze de gelegenheid gesteld met oa wat @Wolly noemt. Je doet altijd zaken met degene naar wie je je geld overmaakt. Niemand anders. Wat als het een Amerikaanse fabrikant zou zijn geweest, dan heb je toch ook geen zin om daar je geld op te gaan halen. Ik zal laten weten als ik iets gehoord heb!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
Nou daar gaan we.

Babboe 'misleidde' toezichthouder over onveilige bakfietsen: 'Grote risico's genomen' https://www.nu.nl/binnenl...rote-risicos-genomen.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
NVWA doet strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe
https://www.ad.nl/binnenl...abrikant-babboe~a255ceef/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Wat zouden de gevolgen kunnen zijn op de terugroepactie van dit strafrechtelijk onderzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jasphur schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:54:
Wat zouden de gevolgen kunnen zijn op de terugroepactie van dit strafrechtelijk onderzoek?
Dat iedereen het vertrouwen verliest in dit bedrijf en het daardoor snel ophoudt te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Aka huisige eigenaren van Babboe bakfietsen zitten met een bakfiets die ze niet meer kunnen verkopen of gebruiken. Babboeven.

De NOS versie van het nieuws https://nos.nl/l/2514585

[ Voor 19% gewijzigd door Jasphur op 28-03-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremers
Wolly schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:06:
[...]

Dat iedereen het vertrouwen verliest in dit bedrijf en het daardoor snel ophoudt te bestaan.
Dat vertrouwen was toch al broos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-05 20:57
Babboeven is geniaal gevonden @Jasphur! Ik hoop dat dit niet de duidelijkheid is die ze bedoelde rond pasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Op het moment dat je als medewerker actief bewijs voor de toezichthouder moet verbergen dan trek je toch ergens aan de bel? Bijvoorbeeld bij de betreffende toezichthouder? Bizar dat dit zo lang intern gehouden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
sunib schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:20:
Babboeven is geniaal gevonden @Jasphur! Ik hoop dat dit niet de duidelijkheid is die ze bedoelde rond pasen.
Kudos aan mn schoonmoeder die er mee kwam een tijdje geleden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:21:
Op het moment dat je als medewerker actief bewijs voor de toezichthouder moet verbergen dan trek je toch ergens aan de bel? Bijvoorbeeld bij de betreffende toezichthouder? Bizar dat dit zo lang intern gehouden is.
Er waren ook mensen met gewetensnood, een medewerker werd vakkundig kapot gemaakt door de Babboeven.
Zie Wolly in "Babboe bakfiets terugroepactie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Er waren ook mensen met gewetensnood, een medewerker werd vakkundig kapot gemaakt door de Babboeven.
Zie Wolly in "Babboe bakfiets terugroepactie"
Die man heeft inderdaad het juiste gedaan, echter vind ik bewust kapotte frames verstoppen voor de toezichthouder wel van een ander kaliber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
Ik ben bang dat door de recente ontwikkelingen de terugroepactie en de compensatieregeling nog verder weg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
alwind schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:18:
Nou daar gaan we.

Babboe 'misleidde' toezichthouder over onveilige bakfietsen: 'Grote risico's genomen' https://www.nu.nl/binnenl...rote-risicos-genomen.html
Ik vind dit zo'n lastige:
De toezichthouder merkt op dat er nog steeds Babboe-fietsen in het straatbeeld aanwezig zijn: "Dat is niet de bedoeling." De waakhond is daar naar eigen zeggen "heel duidelijk over geweest: niet op fietsen".
Het is echt heel erg begrijpelijk dat mensen er op blijven fietsen. Zeker de modellen waarvan nog geen directe oproep is geweest. Of de modellen City en Mini die nog niet zo uit zijn. Die zie ik ook nog regelmatig. Het is gewoon een lastig vervangbaar product. Je kan niet even een nieuwe kopen, de auto is mogelijk vaak of al in gebruik door een ander of in geheel niet beschikbaar...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
Jasphur schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:13:
[...]

[...]

Het is echt heel erg begrijpelijk dat mensen er op blijven fietsen. Zeker de modellen waarvan nog geen directe oproep is geweest. Of de modellen City en Mini die nog niet zo uit zijn. Die zie ik ook nog regelmatig. Het is gewoon een lastig vervangbaar product. Je kan niet even een nieuwe kopen, de auto is mogelijk vaak of al in gebruik door een ander of in geheel niet beschikbaar...
Zo duidelijk zijn ze niet vind ik: Het advies is om hier niet op te rijden.

Een advies is altijd welkom maar die helpt je een beslissing te nemen wat je gaat doen. Als dat advies dan met niks onderbouwd wordt dan helpt dat niet mee om een afweging te maken of het echt heel erg is of dat het gewoon administratieve fouten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:17

Matjan

:D

[...]

[...]

Inderdaad, bus en auto zijn er wel, maar die kosten wel veel meer moeite en tijd.

Mijn City Mountain is niet eens één volledig jaar oud, ik fiets er nog mee, maar ik fiets niet gerust. Ik doe zelf checken op scheuren in het frame en ben ook bij de fietsenmaker geweest, maar haarscheuren zijn heel moeilijk visueel op te merken. En de fietsenmaker kan ook niet 100% garanderen dat er geen scheuren in het frame zitren.

Voor de rest niet op topsnelheid, niet spoorwegovergangen over en zodra iets gaat trillen meteen stoppen. En ja iedereen gordel om natuurlijk.

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
[...]

[...]

Mee eens.

Voor alle niet City/Mini(-E) modellen is er dan ook al best een tijdje onduidelijkheid en weinig nieuws. Het voelt alsof er vanuit de NVWA met hagel is geschoten en alle Babboe's daardoor hetzelfde advies meekrijgen en vanuit Babboe hoor je, frustrerend genoeg, al tijden niks.

Neem het mensen niet kwalijk dat ze na zo'n periode stilte de fiets alsnog gaan gebruiken. Zeker omdat wat jij al zegt je niet altijd zo 123 een alternatief hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOP_ERWT|IA
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 21:41
Matjan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Inderdaad, bus en auto zijn er wel, maar die kosten wel veel meer moeite en tijd.

Mijn City Mountain is niet eens één volledig jaar oud, ik fiets er nog mee, maar ik fiets niet gerust. Ik doe zelf checken op scheuren in het frame en ben ook bij de fietsenmaker geweest, maar haarscheuren zijn heel moeilijk visueel op te merken. En de fietsenmaker kan ook niet 100% garanderen dat er geen scheuren in het frame zitren.

Voor de rest niet op topsnelheid, niet spoorwegovergangen over en zodra iets gaat trillen meteen stoppen. En ja iedereen gordel om natuurlijk.
Wij fietsen ondertussen ook weer op onze anderhalf jaar oude Curve-E. Het is wel echt een ongelooflijke roestbak, zelfs binnen die anderhalf jaar tijd is er bijna overal wel roest ontstaan - bouten, sprocket achter, frame aan de achterkant - dus echt vertrouwen geven doet het niet. Dus zeker niet op snelheid, gordeltjes om, en voorheen reden wij al met helm op dus blijven we gewoon doen. Zit te overwegen of we onderhand niet contact op moeten nemen met de verkoper, niet alleen om het frame maar de algemeen belabberde kwaliteit van het gevaarte. Vanuit Babboe zelf zal weinig te verwachten zijn, zeker nu er zowel civiel- en strafrechtelijke procedures in parallel lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jasphur schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:08:
Aka huisige eigenaren van Babboe bakfietsen zitten met een bakfiets die ze niet meer kunnen verkopen of gebruiken. Babboeven.

De NOS versie van het nieuws https://nos.nl/l/2514585
Wat je zult zien is dat meer partijen reparatie gaan aanbieden. Iemand die zelf handig is met een lasapparaat kan het ook zo oplossen.

Ik weet niet wat de levensduur van de batterijen en aandrijving is, maar ik zou het toch echt wel aandurven om nu een nette elektrische bakfiets die op ieder moment doormidden kan breken, expliciet zonder garantie van iemand over te nemen voor 100-200 euro. Voor onze niet-elektrische bakfiets hebben we meer betaald (maar die was wel helemaal 100% in orde), en het zou daarmee goedkoper zijn om een elektrische bakfiets te kopen en het frame door iemand te laten verstevigen dan om een setje te kopen om onze bakfiets elektrisch te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremers
[...]

[...]

Inderdaad, en Babboe wekt zelf immers de suggestie dat er met de andere modellen nog wel te fietsen valt door deze (nog) niet terug te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Oon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:14:
[...]

Wat je zult zien is dat meer partijen reparatie gaan aanbieden. Iemand die zelf handig is met een lasapparaat kan het ook zo oplossen.

Ik weet niet wat de levensduur van de batterijen en aandrijving is, maar ik zou het toch echt wel aandurven om nu een nette elektrische bakfiets die op ieder moment doormidden kan breken, expliciet zonder garantie van iemand over te nemen voor 100-200 euro. Voor onze niet-elektrische bakfiets hebben we meer betaald (maar die was wel helemaal 100% in orde), en het zou daarmee goedkoper zijn om een elektrische bakfiets te kopen en het frame door iemand te laten verstevigen dan om een setje te kopen om onze bakfiets elektrisch te maken.
Basis probleem nu is dat het totaal onduidelijk is wat er kapot kan gaan. Er is dus ook niet veel aftermarket reparatie mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
alwind schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:58:
[...]

Zo duidelijk zijn ze niet vind ik: Het advies is om hier niet op te rijden.

Een advies is altijd welkom maar die helpt je een beslissing te nemen wat je gaat doen. Als dat advies dan met niks onderbouwd wordt dan helpt dat niet mee om een afweging te maken of het echt heel erg is of dat het gewoon administratieve fouten zijn.
Je vindt de NVWA niet duidelijk?
Babboe waarschuwt voor verschillende modellen bakfietsen. De bakfietsen voldoen niet aan de gestelde veiligheidseisen. Er zijn gebreken aan het frame en/of andere onderdelen. Dit kan leiden tot veiligheidsrisico's met ernstig letsel tot gevolg. Babboe adviseert om de bakfietsen niet meer te gebruiken.
Daarnaast geldt voor de Babboe City, City-E, Mini en Mini-E een terugroepactie. Bij intensief gebruik van deze bakfietsen kunnen er haarscheurtjes in het frame ontstaan. Deze scheurtjes kunnen leiden tot het doorzakken van het frame. Dit kan een onveilige situatie opleveren, wat kan leiden tot ernstig letsel. Babboe adviseert dringend om de Babboe City, City-E, Mini en Mini-E niet meer te gebruiken.
Ik zie in deze (dringende) adviezen toch echt duidelijk de onderbouwing staan.

Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen na deze berichten nog met de kinderen gaan fietsen. Was het een kinderstoel voor een auto dan had 99% van de ouders deze direct niet meer gebruikt of anders werden deze vreemd aangekeken door mensen die wel de veiligheid van hunzelf, hun kinderen en mede weggebruikers belangrijk vinden.

En ja, het kan lastig zijn omdat er geen ander vervoer is maar dat is pech. Als je auto teruggeroepen wordt naar de garage vanwege het gevaar dat deze tijdens een rit uit elkaar valt regel je ook een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Pendora schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Basis probleem nu is dat het totaal onduidelijk is wat er kapot kan gaan. Er is dus ook niet veel aftermarket reparatie mogelijkheden.
Misschien dat ik er wat te praktisch in sta, maar het gaat vooral om het frame toch?
Als ik foto's die ik hier en elders gezien heb vergelijk met onze oudere Cangoo dan zie ik toch wel echt flinke verschillen, en ik kan me niet voorstellen dat iemand met verstand van fietsen en enige kennis van lassen je niet direct op de zwakke punten kan wijzen.
Ik heb mensen op YouTube bakfietsen zien bouwen die er degelijker uit zien dan die van Babboe (alleen wat minder fancy) en die zonder moeite een paarhonderd kilo kunnen verplaatsen, en ook onze Cangoo heb ik zeker 250 kilo in vervoerd zonder enige problemen (alleen wel zwaar trappen want niet-elektrisch).

Dus ik denk toch echt wel dat het op te lossen moet zijn en dat dat de moeite waard is, zeker als je zo'n enorm duur ding voor <300 euro kunt krijgen. Ik zou het zelfs nog wel zien zitten om zo'n bakfiets te kopen alleen al voor de elektronica en die over te hevelen naar die van ons, dan ben je nog goedkoper uit (uren niet meegerekend) dan als je zo'n kit online koopt voor een niet-elektrische bakfiets :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 17:03

Pater

Terry Tate

Wolly schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:33:
Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen na deze berichten nog met de kinderen gaan fietsen. Was het een kinderstoel voor een auto dan had 99% van de ouders deze direct niet meer gebruikt of anders werden deze vreemd aangekeken door mensen die wel de veiligheid van hunzelf, hun kinderen en mede weggebruikers belangrijk vinden.

En ja, het kan lastig zijn omdat er geen ander vervoer is maar dat is pech. Als je auto teruggeroepen wordt naar de garage vanwege het gevaar dat deze tijdens een rit uit elkaar valt regel je ook een alternatief.
Pater in "Babboe bakfiets terugroepactie"

Je moet het wel in perspectief plaatsen. Je argument is een drogreden, je vergelijkt appels met peren. Een auto behaalt veel hogere snelheden, dus dan stel je hogere eisen aan de veiligheid. Dat is de reden waarom ik met wielrennen een helm draag (hogere snelheid), maar geen helm draag op een stadfiets.

[ Voor 11% gewijzigd door Pater op 29-03-2024 09:48 ]

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Dat en een autostoeltje is met ongeveer 300 euro ook wel wat makkelijker te vervangen voor de meeste :)

En een bakfiets huren kan ook natuurlijk, maar voor hoe lang? Je weet niks. Voor je het weet zijn de huurkosten hoger dan een nieuwe bakfiets (van een ander merk)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Pater schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Pater in "Babboe bakfiets terugroepactie"

Je moet het wel in perspectief plaatsen. Je argument is een drogreden, je vergelijkt appels met peren. Een auto behaalt veel hogere snelheden, dus dan stel je hogere eisen aan de veiligheid. Dat is de reden waarom ik met wielrennen een helm draag (hogere snelheid), maar geen helm draag op een stadfiets.
Natuurlijk stel je hogere/andere eisen aan een autostoel, maar het geval wil dat er in dit geval veiligheidseisen zijn voor deze fietsen (dus lager dan die van een autostoel neem ik aan) die zijn overtreden.

Ik vind het maar een eigenwijze en onverantwoordelijke instelling om veiligheidseisen die door een overheidsinstelling worden gecontroleerd opzij te zetten en zelf te bepalen of iets veilig is. Zeker gezien er al vele frames gebroken zijn en het dus niet puur een theoretische kwestie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jasphur schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:53:
Dat en een autostoeltje is met ongeveer 300 euro ook wel wat makkelijker te vervangen voor de meeste :)

En een bakfiets huren kan ook natuurlijk, maar voor hoe lang? Je weet niks. Voor je het weet zijn de huurkosten hoger dan een nieuwe bakfiets (van een ander merk)...
Zoals ik al zei, het is vervelend maar het is wel de veiligheid waar je een groot onverantwoord risico mee neemt. Hoe denk je dat mensen naar je kijken als je straks een ongeluk met ernstige gevolgen krijgt met je Babboe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:33:
[...]

Je vindt de NVWA niet duidelijk?

[...]

[...]

Ik zie in deze (dringende) adviezen toch echt duidelijk de onderbouwing staan.

toon volledige bericht
In het geval van een autostoeltje spelen er veel grotere krachten, met groter letsel als gevolg. En is tevens een stuk goedkoper, sneller en eenvoudiger te vervangen dan een bakfiets.

Ik ben "zo'n" ouder die nog met kinderen in een, anderhalf jaar oude, Babboe Curve-E de straat op gaat. Hij staat droog binnen en ik controleer hem wekelijks, al realiseer ik mij zeker dat ik niet alles kan zien. Kids zitten altijd vast in de gordels, momenteel fiets ik er niet harder mee dan 20km/u, ben ik extra voorzichtig bij drempels/kuilen, extra voorzichtig met oversteken, etc. Ik realiseer mij dat het nog steeds kan gebeuren dat het frame breekt terwijl de kids erin zitten en dat zal zeker even schrikken zijn maar ze zullen niet door of uit de bak vliegen.

Ook boodschappen doen wij er nog mee, omdat je met de auto al gauw 2 a 3x zo lang onderweg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Ik ben het niet oneens met je, @Wolly :) maar dit specifieke geval van Babboe laat zich moeilijk vergelijken met terugroepacties waarvan de gevolgen vele malen groter kunnen zijn. En daarom vaak meteen leiden tot een noodgedwongen stop van het gebruik. Dat zou de NVWA ook moeten delen als ze willen dat mensen de Babboe niet meer gebruiken. Nu is het een advies en dat klinkt meteen al minder streng.

Wij gebruiken hem alleen nog voor boodschappen en zonder trapondersteuning. Ik fiets als een omaatje nu en houdt zoveel mogelijk rekening met het verkeer dat ik nu het gevaar op de weg ben. Of mogelijk het gevaar want dat weet ik dus niet zeker...

Het lijkt er erg op dat er geen procedures zijn voor dit geval die er bij auto's en kinderstoelen wel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Het advies om er niet op te rijden is gewoon puur om Babboe zelf in te dekken. Als je frame vandaag breekt en je breekt je nek, kunnen zij beargumenteren dat je willens en wetens een risico hebt genomen en zij dus vooral niet aansprakelijk kunnen zijn.

Ik fiets er nog wel op, want waarom zou mijn frame nu ineens (na 6 jaar) wel breken. 2 maanden geleden was het nog veilig, maar nu niet meer? En als deze heisa pas over 3 maanden had plaatsgevonden, was mijn fiets dan nu wel veilig geweest en over 3 maanden niet?

Kortom, hij kan breken. Al is de kans echt klein. Maar ik kan ook vallen en ik kan ook aangereden worden. Dat risico neem ik ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurios op 29-03-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
DOP_ERWT|IA schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Wij fietsen ondertussen ook weer op onze anderhalf jaar oude Curve-E. Het is wel echt een ongelooflijke roestbak, zelfs binnen die anderhalf jaar tijd is er bijna overal wel roest ontstaan - bouten, sprocket achter, frame aan de achterkant - dus echt vertrouwen geven doet het niet.
Staat de fiets de hele dag buiten? Mijn 6 jaar oude city-e staat binnen en heeft echt 0 roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jasphur schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:08:
Ik ben het niet oneens met je, @Wolly :) maar dit specifieke geval van Babboe laat zich moeilijk vergelijken met terugroepacties waarvan de gevolgen vele malen groter kunnen zijn. En daarom vaak meteen leiden tot een noodgedwongen stop van het gebruik. Dat zou de NVWA ook moeten delen als ze willen dat mensen de Babboe niet meer gebruiken. Nu is het een advies en dat klinkt meteen al minder streng.

Wij gebruiken hem alleen nog voor boodschappen en zonder trapondersteuning. Ik fiets als een omaatje nu en houdt zoveel mogelijk rekening met het verkeer dat ik nu het gevaar op de weg ben. Of mogelijk het gevaar want dat weet ik dus niet zeker...

Het lijkt er erg op dat er geen procedures zijn voor dit geval die er bij auto's en kinderstoelen wel zijn.
Dat zegt de NVWA letterlijk!
De toezichthouder merkt op dat er nog steeds Babboe-fietsen in het straatbeeld aanwezig zijn: "Dat is niet de bedoeling." De waakhond is daar naar eigen zeggen "heel duidelijk over geweest: niet op fietsen".
De adviezen zijn ook erg duidelijk, oorzaak en gevolg worden benoemd.

Je bent heel erg selectief in je informatie opname, de NVWA is erg duidelijk maar blijkbaar dringt het niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:13:
Het advies om er niet op te rijden is gewoon puur om Babboe zelf in te dekken. Als je frame vandaag breekt en je breekt je nek, kunnen zij beargumenteren dat je willens en wetens een risico hebt genomen en zij dus vooral niet aansprakelijk kunnen zijn.

Ik fiets er nog wel op, want waarom zou mijn frame nu ineens (na 6 jaar) wel breken. 2 maanden geleden was het nog veilig, maar nu niet meer? En als deze heisa pas over 3 maanden had plaatsgevonden, was mijn fiets dan nu wel veilig geweest en over 3 maanden niet?

Kortom, hij kan breken. Al is de kans echt klein. Maar ik kan ook vallen en ik kan ook aangereden worden. Dat risico neem ik ook.
Twee maanden geleden was het zo veilig of onveilig (glas half vol of half leeg). Het advies van Babboe is met nam geforceerd vanuit de toezichthouder, maar zorgt er wel voor als jou nu iets gebeurt dat je Babboe niet aansprakelijk kan stellen, in tegenstelling tot 2 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Heb trouwens ook helemaal geen bericht gehad van mijn verzekering... Okay okay, het is die standaard verzekering voor bakfietsen bij King. Maar als ze echt echt echt hadden gewild dat er niet meer op gereden wordt hadden ze ook de verzekering stop moeten zetten toch?

Anyway, 1000 en 1 argumenten om wel te blijven fietsen, feit blijft wel dat het nu alom bekend is dat ze niet veilig zijn. Nu niet en toen niet. Enige verschil met toen is dat het nu geen geheim meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:16:
[...]

Twee maanden geleden was het zo veilig of onveilig (glas half vol of half leeg). Het advies van Babboe is met nam geforceerd vanuit de toezichthouder, maar zorgt er wel voor als jou nu iets gebeurt dat je Babboe niet aansprakelijk kan stellen, in tegenstelling tot 2 maanden geleden.
Ja precies, dus het is niet ineens onveiliger geworden. Als ik er 3 maanden geleden op fietste, waarom vandaag dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Staat de fiets de hele dag buiten? Mijn 6 jaar oude city-e staat binnen en heeft echt 0 roest.
Bijna 8 jaar, met name buiten onbeschut en amper roest te zien. Fietsmaker gaf vorig jaar nog aan dat die er prima uit zag (geen Babboe specialist oid). Echter niet veel kilometers mee gemaakt gezien de school op loopafstand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Jasphur schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:17:
Heb trouwens ook helemaal geen bericht gehad van mijn verzekering... Okay okay, het is die standaard verzekering voor bakfietsen bij King. Maar als ze echt echt echt hadden gewild dat er niet meer op gereden wordt hadden ze ook de verzekering stop moeten zetten toch?

Anyway, 1000 en 1 argumenten om wel te blijven fietsen, feit blijft wel dat het nu alom bekend is dat ze niet veilig zijn. Nu niet en toen niet. Enige verschil met toen is dat het nu geen geheim meer is.
Zitten fabricagefouten en gevolgschade uberhaupt wel in je fietsverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Wolly schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:15:
[...]

Dat zegt de NVWA letterlijk!

[...]

De adviezen zijn ook erg duidelijk, oorzaak en gevolg worden benoemd.

Je bent heel erg selectief in je informatie opname, de NVWA is erg duidelijk maar blijkbaar dringt het niet door.
NVWA verbied niemand, zij adviseren. Vind ik een verschil. Naar mijn mening moeten ze het verbieden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YN1aq2P_nOm7foYby45BGos11uY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GCdis0qX7t3RXckVhUJaQA7e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Jasphur schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:17:
Als je APK verloopt stopt de WA verzekering ook niet automatisch. Verzekeraars houden van klanten die betalen zonder mogelijkheid om te claimen.
Pagina: 1 ... 5 ... 42 Laatste

Let op:
Gelieve de 'hebben jullie al wat gehoord?!' posts tot een minimum te houden. Iedereen wacht in spanning af, maar deze vermeldingen hebben geen toegevoegde waarde voor de discussie.