Uncle84 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:33:
Vraagje:
Zijn er hier mensen op het forum die willen meehelpen om een brief op te stellen naar de media, met een update over hoe (slecht) de terugroepactie tot nu toe verloopt.
Hierin kunnen we bijvoorbeeld het volgende meenemen:
- Dat mensen die hun fiets hebben ingeleverd nog lang wachten op een nieuwe fiets, en niet zeker zijn of dit uberhaupt gaat gebeuren
- Dat Babboe een andere regeling heeft voor fietsen ouder dan 2019, wat een grote financiële impact heeft op de klanten, waardoor er een splitsing ontstaat in de manier waarop dit probleem wordt 'opgelost'
- Dat de compensatie die Babboe geeft aan fietsen voor 2019 eigenlijk geen echte compensatie is, aangezien je een voucher krijgt (en geen cash), die je vervolgens in hun eigen webshop moet inleveren (waar de beschikbaarheid beperkt is en elke dag wisselt, ookal leveren ze de fietsen die WEL beschikbaar zijn NIET uit), en is worden de fietsen voor de adviesprijs aangeboden, waardoor je met je voucher een korting krijgt die je bij een fietsenmaker om de hoek in de praktijk ook zou kunnen krijgen. Onder aan de streep krijg je als Babboe eigenaar dus 0 euro voor je fiets, en moet je 5.000 euro betalen voor een vervangend exemplaar.
Ik neem graag de moeite om een brief naar RTL/AD op te stellen, maar heb momenteel niet de tijd om alle pagina's van dit forum terug te lezen om wat belastbare feiten naar boven te halen, die een goede journalist graag zou willen hebben.
Onze eigen casus:
- Tweedehands bakfiets gekocht in okt 2021 voor 2050 euro incl. accessoires en originele factuur
- Originele bakfiets geleverde in november 2018 (en valt daardoor in de regeling van fietsen ouder dan 5 jaar)
- Originele prijs 2199 euro (excl. 239,95 korting). (overigens neemt Babboe die korting maar al te graag mee in het berekenen van de voucherwaarde, maar laten ze de accessoires (a 256 euro) voor het gemak buiten beschouwing
- We hebben een email ontvangen met daarin de melding dat de voucherwaarde 979,53 euro zou zijn (precies de helft van de aanschafprijs
met korting).
- De goedkoopste vervangende bakfiets(!) op dit moment op hun website (de Babboe City Mountain) is 4.199 euro
- Dus zouden we dus 3.219 euro (netto) moeten
bijbetalen voor een vervangende bakfiets. Voor een fout die niet aan ons (de consument) te verwijten is.
- Aangezien de City Mounten nu niet online verkocht wordt, heb ik even een vergelijking gemaakt voor de Windora, die op de webshop van "controleerjebakfiets.nl" voor 5.199 wordt aangeboden, terwijl ik dezelfde fiets met 500 Wh accu en 85Nm koppel online te vinden is voor 3.999 (
https://www.cyclesport.nl/winora-fub-2w-blauw.html) (ja, in beide gevalle is de fiets niet op voorraad, dus dat kunnen we van elkaar wegstrepen).
Aangezien er meer dan 10.000 gedupeerde in Nederland zijn, en er al wat berichten in de media zijn verschenen, kan ik mij voorstellen dat RTL/AD hier best weer een update over wil schrijven, en dat dit wellicht meer effect kan hebben op Accell dan allerlei rechtsbijstandkantoren die wel/geen actie ondernemen.
Ik hoor/zie graag of er mensen willen meewerken aan een samenvatting met wat onderbouwing, waarbij ik mijn eigen casus hierboven ook als standpunt kan meenemen, met de toelichting dat ik hierin zeker niet uniek ben.