Babboe bakfiets terugroepactie

Pagina: 1 ... 32 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
Bakfietsje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:31:
[...]
Luister, ik kan er zeker begrip voor opbrengen als je doorfietst op een fiets die er goed uit ziet en ik denk ook nog eens dat het in >99% van de gevallen goed zal gaan (of niet heel erg fout). Maar de verantwoordelijkheid ligt bij degene die de keuze maakt.
Maar dit is dus gewoon niet waar. De NVWA heeft een advies uitgebracht dat je er beter niet op kan fietsen. Er is GEEN verbod.

Daarnaast, kom op. Er zijn op 1 fiets 2 kinderen gewond geraakt (waarvan 1 niet in de geadviseerde gordel zat). Verder heb ik geen enkel bericht gelezen. Waarbij we het woord van die vrouw ook maar moeten geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xscyther
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-06 14:46
Bakfietsje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:31:
[...]

Dus de medeweggebruikers zonder babboe of de kindjes in de bak hebben gezamenlijke verantwoordelijkheid?
Of in jouw voorbeeld, de passagiers van degene die te hard rijdt in die ene auto die toevallig niet zo'n goede grip heeft als de rest van de auto's waar het altijd goed is gegaan?

Luister, ik kan er zeker begrip voor opbrengen als je doorfietst op een fiets die er goed uit ziet en ik denk ook nog eens dat het in >99% van de gevallen goed zal gaan (of niet heel erg fout). Maar de verantwoordelijkheid ligt bij degene die de keuze maakt.
Ik wist dat deze woordverdraaing zou komen, bedankt daarvoor!
Het mag natuurlijk evident zijn dat ik daarmee doel op de verantwoordelijkheid van de NVWA en zeker ook Babboe. Als zij die dingen echt van de weg willen hebben omdat ze écht zó onvelig zijn, dan was een andere aanpak vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakfietsje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-06 09:04
Pendora schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Maar dit is dus gewoon niet waar. De NVWA heeft een advies uitgebracht dat je er beter niet op kan fietsen. Er is GEEN verbod.

Daarnaast, kom op. Er zijn op 1 fiets 2 kinderen gewond geraakt (waarvan 1 niet in de geadviseerde gordel zat). Verder heb ik geen enkel bericht gelezen. Waarbij we het woord van die vrouw ook maar moeten geloven.
En mijn punt is dat er geen verbod hoeft te zijn om eigen verantwoordelijkheid te nemen :)
En ik zeg ook dat ik het heel goed begrijp. Misschien zelf ook zou doen als ik hem nog had. Ik reageer alleen op mensen die zeggen "het is niet mijn verantwoordelijkheid" want dat is het dus wél. Ook in die bocht op de A2. Er ligt een advies en de enige die ervoor kiest om dat te negeren, ben je zelf. Ik zeg niet dat je dan de eikel bent (dat is Babboe) of dat de mens niet tegen zichzelf beschermd moet worden omdat het heel begrijpelijk is dat ze dit advies negeren (taak van de NVWA om strenger te zijn).Maar niemand anders dan ikzelf kiest ervoor om toch op die fiets te gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakfietsje
xscyther schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:04:
[...]

Ik wist dat deze woordverdraaing zou komen, bedankt daarvoor!
Het mag natuurlijk evident zijn dat ik daarmee doel op de verantwoordelijkheid van de NVWA en zeker ook Babboe. Als zij die dingen echt van de weg willen hebben omdat ze écht zó onvelig zijn, dan was een andere aanpak vereist.
Da's geen verdraaiing maar een misverstand maar fijn dat je hem zo sportief oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakfietsje
FF voor de duidelijkheid he, ik veroordeel dus niemand die er nog op rijdt!! (ik hoop wel dat ze dat weloverwogen doen)

Ik veroordeel alleen degenen in dit topic die zeggen "Babboe dwingt mij om erop door te rijden en als het fout gaat is het niet mijn schuld".

[ Voor 9% gewijzigd door Bakfietsje op 21-08-2024 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacefreek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:02
Jasphur schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:50:
Overigens was het een reactie op "ik kan het filmpje niet zien", wat kan door add/tracker blockers maar de video staat gewoon openbaar en is zichtbaar voor personen zonder account. Dat je principieel niet op een Facebook link wilt klikken is prima, maar maakt de video niet onmogelijk bereikbaar.
Ik wil best op de link klikken, had dat ook gedaan, ik was echter afgehaakt toen ik dit in beeld kreeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brkV3whBkldgsP9vtDIe4qKWNfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rDquYbxx0cjrK90tFoAXemcY.png?f=user_large
Jasphur schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:50:
Probleem met de video is dat het andere informatie bevat dan dat er de website staat. Dus als iemand het officiële NVWA account op Facebook gebruikt als bron en iemand anders de officiële NVWA website er twee waarheden ontstaan. Dat maakt de discussie over wat de NVWA wil zeggen over het gebruik van de Babboe Bakfietsen zolang de terugroepactie loopt niet makkelijk. Wellicht dat iemand de NVWA kan benaderen om te vragen welke van de twee waarheden nou echt de uitspraak dekt.
Dat dus, dan is het toch prima dat ik mij tot de originele bron (in mijn ogen de NVWA website) wend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domin8r
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-01 22:32
spacefreek schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:37:
[...]

Ik wil best op de link klikken, had dat ook gedaan, ik was echter afgehaakt toen ik dit in beeld kreeg:

[Afbeelding]

[...]

Dat dus, dan is het toch prima dat ik mij tot de originele bron (in mijn ogen de NVWA website) wend?
Dat is een beetje flauw. Je ziet een venster, je ziet een overduidelijk kruis om dit dialoog weg te klikken. Dat is het enige wat nodig is om dat filmpje te bekijken.

Ben je het met je eens dat FB niet de primaire bron van informatie zou moeten zijn maar dit is gewoon eenvoudig te bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spacefreek
domin8r schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Dat is een beetje flauw. Je ziet een venster, je ziet een overduidelijk kruis om dit dialoog weg te klikken. Dat is het enige wat nodig is om dat filmpje te bekijken.

Ben je het met je eens dat FB niet de primaire bron van informatie zou moeten zijn maar dit is gewoon eenvoudig te bekijken.
Ik had hem inmiddels ook bekeken, mijn excuses dat ik niet eerder op het kruisje had geklikt, waarschijnlijk omdat mijn eerdere ervaringen met 'het kruisje' bij FB over het algemeen niet heel veel meer informatie oplevert, en dat zo in m'n systeem zit..

Vooralsnog zie ik inderdaad gezegd worden wat Wolly eerder al had gequote (en ik vanuit was gegaan dat gezegd zou worden), hetgeen een discrepantie met de tekst op de NVWA website oplevert, dat blijf ik opvallend vinden..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spacefreek
Wolly schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

@spacefreek  is verder erg goed in het dichtstoppen van je ogen en oren voor berichten die aangeven dat de fiets niet gebruikt moet worden, hopelijk ondervinden zijn kinderen of mede weggebruikers niet de negatieve gevolgen van je gedrag.
Dat mag je vinden, en concludeer je misschien omdat ik een andere keuze maak dan jij gemaakt zou hebben o.b.v de beschikbare informatie. Ik heb mij echter terdege ingelezen in al het hier gedeelde materiaal (en meer, dat zit in m'n aard als onderzoeker van beroep), en ben me terdege bewust van alle informatie. Dat wij daarin tot andere keuzes komen (van mijn kant ook deels gedreven door de houding en 'oplossing' van Babboe), dat mag toch gewoon? Volgens mij hoeven we daar niet oneindig over door te itereren, ik respecteer ieders mening daarin zolang het binnen de grenzen der wet valt, misschien lukt jou dat ook?

Om een paar zaken te noemen in mijn persoonlijke overweging (ik wilde hier eerder niet teveel over uitwijden, want dan doe ik het voorkomen alsof ik de risico's kan kwantificeren, waar dat absoluut niet kan, ik kan ze echter wel proberen te reduceren/gevoel voor te krijgen):
  • Ik heb contact gehad met onze aansprakelijkheidsverzekering, die hebben er geen moeite mee dat wij doorfietsen op een product waarvoor de NVWA een advies heeft uitgebracht het niet meer te gebruiken. Als wij een ongeluk hebben met de bakfiets (al dan niet als gevolg van een framebreuk of een 'regulier' incident) dan zal de tegenpartij in ieder geval financieel schadeloos gesteld worden (dit werd eerder genoemd als een argument in dit draadje)
  • Ik doe frequent een frame inspectie, heb daarvoor ook informatie ingewonnen bij kenners van lassen/lasnaden/frames
  • We hebben onze rijstijl aangepast (bijvoorbeeld, niet meer met 25 km/h. over drempels) om de pieklasten op het frame flink te beperken t.o.v. eerder gebruik, houden meer afstand tot andere weggebruikers, en benaderen kruisingen langzamer
  • Ik heb geprobeerd gevoel te krijgen op de risico's van doorfietsen op basis van informatie over levensduur, het aantal (achtergehouden, o.b.v. 'klokkenluiders') gebroken frames, totale verkoopcijfers, en de gevolgen van een framebreuk zoals beschreven in nieuwsberichten
  • Het is mijn persoonlijke overtuiging dat door door te fietsen op de bakfiets, we meer kans hebben dat de NVWA Babboe dwingt om met een betere/daadwerkelijke schadeloosstelling te komen richting fietsen >5 jaar. Of dat uiteindelijk zo is zal moeten blijken, maar daar ben ik nog voldoende activistisch voor
  • Ik ben behoorlijk geschrokken van de berichtgeving dat andere bakfietsmerken ook aan extra controles door de NVWA worden onderworpen, omdat ze mogelijk niet veilig zijn. Dat brengen ze echt niet zomaar naar buiten. Een alternatief tweedehandsje kopen is dus kennelijk ook niet zonder risico
Dit zijn slechts mijn persoonlijke overwegingen, iedereen mag daarin m.i. z'n eigen keuzes maken.

[ Voor 5% gewijzigd door spacefreek op 21-08-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Dennism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:49:
Blijft toch wel wat jammer dat mensen euro's belangrijker vinden dan de veiligheid van zichzelf, en nog belangrijker, anderen.
Volgens mij is het vooral Babboe die hier de euro's belangrijker vind dan de veiligheid van hun klanten, ze doen er echt alles aan om maar vooral te verdienen aan de fietsen ouder dan 5 jaar die vervangen zouden moeten worden.
Dennism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:49:
Want ja, het is inderdaad een (dringend) advies, het zou wat dat betreft beter geweest als het simpelweg inderdaad een verbod geweest zou zijn.
Ik mag toch hopen dat de NVWA - op basis van de beschikbare informatie - een heel bewuste keuze heeft gemaakt om dit een advies te laten zijn, en niet een verplichting (waar dit voor Babboe wel zo is), dus vind dit een opmerkelijke uitspraak, gedreven door persoonlijke voorkeur.
Dennism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:14:
[...]
Hier heb je echter de situatie dat producten van een specifieke fabrikant voor extra verhoogde risico's zorgen in het verkeer. Daar komt dan een kijkende naar de bewoordingen van de NVWA, vrij dringend advies (in de geschreven media, op TV, online video en hun website) bij om dus deze fietsen niet meer te gebruiken tot de controle en opvolgende goedkeuring, reparatie of vervanging.
In mijn geval is er uberhaupt geen zicht op een 'controle en opvolgende goedkeuring, reparatie of vervanging', zelfs (iets wat lijkt op) een schadeloosstelling zit er niet in. De enige manier dat ik een andere bakfiets via de 'Babboe procedure' krijg is ruim 4 k€ neerleggen, ik vind dat een absurde oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Dennism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:48:
[...]
Klopt natuurlijk ook deels, het is gewoon voor veel mensen een klote situatie, zoals eerder ook al aangegeven is. Aan de andere kant heb ik echter ook het idee dat mensen soms nog wel eens met de spreekwoordelijke 'vork' hun berekeningen maken. Dan hebben ze, soms al jaren geleden, voor een bepaald bedrag een 2de hands fiets gekocht, laten we zeggen €1500 of €2000 (wat nog altijd fors geld is voor veel mensen, dat mag zeker gezegd worden), maar dan wordt er aangegeven dat men €4000 moet bijleggen om nog bakfiets te mogen rijden.

Maar ik vraag mezelf dan af, zelfs al zou je die voucher dan inzitten voor een niet bakfiets, die je al dan niet dan weer verkoopt of toch zelf maar gebruikt, dan kan je toch nog steeds weer de 2de hands markt op om voor €1500-€2000 weer een 2de hands model te kopen dat +- dezelfde eigenschappen of beter heeft dan het model dat je jaren geleden kocht, en enkele jaren nieuwer is. Je hoeft toch geen nieuwe bakfiets te gaan rijden, enkel eentje die veilig geacht wordt te zijn.
Maar daarmee zeg je toch letterlijk dat het aanbod van Babboe dus niet passend is? In dat geval krijg ik misschien net 200-300€ door het verkopen van de nieuw gekregen fiets, en moet ik alsnog 1500-2000€ betalen voor een alternatieve bakfiets. Dan klopt die compensatie toch van geen kant? Ik heb mijn tweedehands Babboe krap 1 jaartje, dus om nou te zeggen dat ik alles met een 'vork' bereken, nee toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:20
RTL Nieuws doet onderzoek naar de terugroepactie van Babboe. We krijgen hier veel klachten over. Wij willen graag weten hoeveel mensen inmiddels, na een half jaar, geholpen zijn en hoeveel er nog wachten. Je helpt ons erg door de volgende drie korte vragen te beantwoorden. Veel dank vast voor de genomen moeite.

Met vriendelijke groet,
Marcia Nieuwenhuis, onderzoeksredactie RTL Nieuws

PS We zullen nooit zomaar namen melden (tenzij daar later expliciet toestemming voor is gegeven).

link
edit: via Whatsapp contact gehad en dit is geen scam en komt echt van de RTL nieuws redactie.

[ Voor 6% gewijzigd door wheeler op 21-08-2024 16:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:18

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Of het (door)fietsen op deze bakfiets (moreel) verantwoord is, is offtopic in dit topic. Het gaat hier om de terugroepactie vanuit Babboe. Dus graag vanaf hier weer ontopic verder over de terugroepactie :)

• Toonhendrickx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik heb een mail (die jammer genoeg in mijn spam filter zat) van Westerman Logistics gekregen dat ze onze bakfiets (die wij dagelijks gebruiken) morgen komen ophalen. De City-e bakfiets is aangekocht in 09/2018, dus hij is meer dan 5 jaar oud. Ik merk dat er vele problemen zijn met de terugroepactie. Ik weet ook niet wat er gaat gebeuren als ik de bakfiets laat ophalen? Heeft iemand een idee van de waardebepaling van een bakfiets van 5 jaar en 11 maanden? Wat bij een faillissement van Babboe? Zou ik onze bakfiets meegeven of niet?

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Als je ‘m laat ophalen zal je ‘s avonds waarschijnlijk een e-mail krijgen met daarin een waardebon waarmee je in de webshop een nieuwe fiets kan uitzoeken.

Ga er maar vanuit dat dat geen bakfiets is, zonder flink bij te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Toonhendrickx schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:52:
Ik heb een mail (die jammer genoeg in mijn spam filter zat) van Westerman Logistics gekregen dat ze onze bakfiets (die wij dagelijks gebruiken) morgen komen ophalen. De City-e bakfiets is aangekocht in 09/2018, dus hij is meer dan 5 jaar oud. Ik merk dat er vele problemen zijn met de terugroepactie. Ik weet ook niet wat er gaat gebeuren als ik de bakfiets laat ophalen? Heeft iemand een idee van de waardebepaling van een bakfiets van 5 jaar en 11 maanden? Wat bij een faillissement van Babboe? Zou ik onze bakfiets meegeven of niet?
2019 en jonger: vervangende fiets
2018: 50% compensatie
2017: 40% compensatie*
2016: 30% compensatie*
2015 en ouder: 20% compensatie*

*Altijd met een minimum van 419 euro

Je krijgt dus een voucher van 1047 euro waar je via https://shop.controleerjebakfiets.nl/alle-fietsen een fiets met 'korting' kan uitzoeken.

Dat bedrag van de voucher moet ook in een mail van Babboe aan je gemeld zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 23-08-2024 09:43 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 16:20
Het kan ook dat Babboe je fiets/framenummer uit 2018 niet kan herkennen, dan gaan ze uit van 2015 = €419,- tenzij je een aankoopbewijs kunt laten zien met bouwjaar. Dat zou ook in de eerdere Babboe mail moeten staan, dus zonder die mail gezien te hebben zou ik 'm niet meegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrtje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-08-2024
Dat is ook een leuke service… wij hebben een bakfiets van mei/juni 2023. Helaas wordt deze niet omgeruild, maar alléén geïnspecteerd. Krijg ik een mail om eindelijk een afspraak te plannen, krijg je dit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzxUHA82MAB3YTlqvw3PPcgPrtM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s2BjmPQTP06y7K6NjGbW2aYZ.png?f=fotoalbum_large

Erg jammer weer van Babboe, we wachten maar weer af. Iemand het voor elkaar gekregen in plaats van inspectie een omruiling te krijgen? De fiets heeft inmiddels meer maanden in de schuur moeten staan om te wachten tot inspectie dan het aantal maanden dat ik hem daarvoor heb kunnen gebruiken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-06 20:07
Vandaag stond een afspraak voor het ophalen van mijn fiets, ouder dan 5 jaar. Al gereageerd naar Babboe dat ze zich de moeite kunnen besparen, geen reactie, ook geen communicatie vanuit Babboe naar Westerman. Last minute toch ook maar naar Westerman gereageerd, ook geen reactie, dat is nog verklaarbaar aangezien het de dag vantevoren was.

De chauffeur belde gelukkig in de ochtend om de tijd te bevestigen zodat hij niet voor niets was langsgekomen. Zijn ervaring was dat tot nu toe vrijwel iedereen de oudere Babboe niet mee wilde geven. Weinig mensen namen ook de moeite de afspraak te annuleren. Jammer voor Westerman, die worden ook maar ingehuurd voor het transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
BrammG schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:11:

Zijn ervaring was dat tot nu toe vrijwel iedereen de oudere Babboe niet mee wilde geven. Weinig mensen namen ook de moeite de afspraak te annuleren.
Ik ben heel benieuwd naar dit stuk. Stel dat niemand zijn fiets terug gaat brengen en dus er nog op blijft fietsen. Wat zal dan het gevolg zijn voor Babboe of moederbedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-06 19:27
Myrtje schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:07:
Dat is ook een leuke service… wij hebben een bakfiets van mei/juni 2023. Helaas wordt deze niet omgeruild, maar alléén geïnspecteerd. Krijg ik een mail om eindelijk een afspraak te plannen, krijg je dit [Afbeelding]

Erg jammer weer van Babboe, we wachten maar weer af. Iemand het voor elkaar gekregen in plaats van inspectie een omruiling te krijgen? De fiets heeft inmiddels meer maanden in de schuur moeten staan om te wachten tot inspectie dan het aantal maanden dat ik hem daarvoor heb kunnen gebruiken…
27-8 inmiddels? Was eerst 23-8. Ik vanmorgen kijken, stond er 26-8

Amateurs _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
BrammG schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:11:
Vandaag stond een afspraak voor het ophalen van mijn fiets, ouder dan 5 jaar. Al gereageerd naar Babboe dat ze zich de moeite kunnen besparen, geen reactie, ook geen communicatie vanuit Babboe naar Westerman. Last minute toch ook maar naar Westerman gereageerd, ook geen reactie, dat is nog verklaarbaar aangezien het de dag vantevoren was.

De chauffeur belde gelukkig in de ochtend om de tijd te bevestigen zodat hij niet voor niets was langsgekomen. Zijn ervaring was dat tot nu toe vrijwel iedereen de oudere Babboe niet mee wilde geven. Weinig mensen namen ook de moeite de afspraak te annuleren. Jammer voor Westerman, die worden ook maar ingehuurd voor het transport.
Hier zouden ze ook vandaag komen. Heb niets tegen Westerman dus netjes binnen 24 uur afgezegd maar geen bevestiging gehad. Vanochtend kwam ik er eigenlijk pas achter dat ik geen tijdslot had gekregen en dus er vanuit kon gaan dat het afzeggen goed gegaan was.

De link van Babboe is trouwens nog steeds niet aangepast. Deze hele terugroepactie heeft echt waardeloze communicatie..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pendora schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:34:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar dit stuk. Stel dat niemand zijn fiets terug gaat brengen en dus er nog op blijft fietsen. Wat zal dan het gevolg zijn voor Babboe of moederbedrijf.
Die zijn er dan makkelijk vanaf. Klant heeft de mogelijkheid gekregen om product te retourneren ihkv veiligheid. Klant heeft bewust geweigerd. Klant draagt voortaan alle risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

Die zijn er dan makkelijk vanaf. Klant heeft de mogelijkheid gekregen om product te retourneren ihkv veiligheid. Klant heeft bewust geweigerd. Klant draagt voortaan alle risico.
Waar baseer je dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Dus eigenlijk verandert er niets ten opzichte van de tijd de inspecteur misleid werd door frames voor het bezoek snel af te voeren?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-06 17:46

arnova

weet veel, maar niet alles

[...]

Kunnen we ajb. stoppen met op een verkapte manier toch weer te suggereren hoe stom de mensen wel niet zijn die blijven door fietsen?

En bovendien stel dat hun aanbod €1 had geweest en je had dat geweigerd, denk je dan dat Babboe juridisch sterk had gestaan en er vanaf was geweest? M.a.w. het is niet aan Babboe om eenzijdig te bepalen wat een redelijke compensatie is...

[ Voor 21% gewijzigd door arnova op 24-08-2024 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dat lijkt mij logisch met de kennis van dit moment. Niemand heeft de vergoeding aangevochten én het daarbij voor elkaar gekregen om een betere vergoeding te krijgen. Babboe staat dus vooralsnog in haar recht, waarom zouden zij verantwoordelijk zijn voor een onveilige situatie die ze zelf hebben geprobeerd op te lossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
arnova schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:41:
[...]

Kunnen we ajb. stoppen met op een verkapte manier toch weer te suggereren hoe stom de mensen wel niet zijn die blijven door fietsen?

En bovendien stel dat hun aanbod €1 had geweest en je had dat geweigerd, denk je dan dat Babboe juridisch sterk had gestaan en er vanaf was geweest? M.a.w. het is niet aan Babboe om eenzijdig te bepalen wat een redelijke compensatie is...
Die suggestie is geheel de jouwe, mijn post zegt iets over wat voor Babboe de status zal zijn van fietsen die wel aangemeld zijn maar niet ingeleverd.

Op dit moment heeft Babboe een aanbod gedaan. In dit topic zijn een aantal mensen juridische hulp gaan zoeken maar een gedeelte daarvan heeft al gemeld dat dit op niets is uitgelopen. Er zijn ook geen berichten vanuit de NVWA dat de terugroepactie te weinig resultaten oplevert.

Dan kan ik voorlopig niet anders dan concluderen dat Babboe er mooi vanaf is. Natuurlijk, ze zullen nog een keer communiceren dat ze het vervelend vinden en mensen op het hart drukken dat het beter is om de fiets in te leveren, maar ik acht de kans op een betere vergoeding erg klein als Babboe hier niet juridisch of vanuit regelgeving tot verplicht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
arnova schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:41:
[...]

Exact, als veel mensen het aanbod weigeren, dan wordt het toch langzaam duidelijk dat de compensatie (> 5 jaar) niet als redelijk wordt gezien.
Wolly schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:50:
[...]

Er zijn ook geen berichten vanuit de NVWA dat de terugroepactie te weinig resultaten oplevert.
Dat lijkt me ook een beetje snel in deze fase van het proces, en ze zullen niet zomaar op de zaken vooruit lopen (want daardoor kunnen mensen weer anders gaan handelen/reageren op de terugroepactie).

Het zou me echt niet verbazen als de NVWA uiteindelijk nog van zich laat horen indien de compensatie van Babboe echt grootschalig geweigerd wordt, maar of dat wel/niet gaat gebeuren is vooralsnog pure speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:53
Ben wel nieuwsgierig naar hoe groot de groep is die helemaal niet eens weet dat er een terugroepactie is :P

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
spacefreek schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:38:

Dat lijkt me ook een beetje snel in deze fase van het proces, en ze zullen niet zomaar op de zaken vooruit lopen (want daardoor kunnen mensen weer anders gaan handelen/reageren op de terugroepactie).

Het zou me echt niet verbazen als de NVWA uiteindelijk nog van zich laat horen indien de compensatie van Babboe echt grootschalig geweigerd wordt, maar of dat wel/niet gaat gebeuren is vooralsnog pure speculatie.
Natuurlijk kunnen ze nog van zich laten horen, ik denk alleen dat zij verder ook niets kunnen afdwingen.

De producent is met de verplichte terugroepactie gestart. Wat voor conflict de belanghebbende (eigenaar fiets) en Babboe verder hebben is niet hun zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Wat is de status van die massaclaim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Jasphur schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:38:
Wat is de status van die massaclaim?
Ik ben bang dat die op hetzelfde niveau zit als wat de rechtsbijstand verzekeraars vinden. Blijkbaar is het juridisch gezien (niet moreel of wat dan ook) prima om een fiets in 5 jaar af te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Pendora schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:27:
[...]

Ik ben bang dat die op hetzelfde niveau zit als wat de rechtsbijstand verzekeraars vinden. Blijkbaar is het juridisch gezien (niet moreel of wat dan ook) prima om een fiets in 5 jaar af te schrijven.
De ene rechtsbijstand verzekeraar is de andere niet.

De rechtsbijstand van ons heeft het nog in behandeling en we horen binnenkort wat de uitkomst is van een inhoudelijk overleg tussen beide partijen van onze casus.
Dit overleg dient primair om overeenkomst te krijgen zodat een procedure opstarten voorkomen kan worden.

Context van onze casus: e city fiets van 5,5 jaar oud. Aanbod van ~1100 kortingsbon. Dit vinden wij echter zeer nadelig en wensen geen coupon maar cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zephyrex schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

De ene rechtsbijstand verzekeraar is de andere niet.

De rechtsbijstand van ons heeft het nog in behandeling en we horen binnenkort wat de uitkomst is van een inhoudelijk overleg tussen beide partijen van onze casus.
Dit overleg dient primair om overeenkomst te krijgen zodat een procedure opstarten voorkomen kan worden.

Context van onze casus: e city fiets van 5,5 jaar oud. Aanbod van ~1100 kortingsbon. Dit vinden wij echter zeer nadelig en wensen geen coupon maar cash.
En heeft Babboe überhaupt al gereageerd?

Wel bijzonder. Volgens Arag is je fiets na 5 jaar economisch afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephyrex
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Van Babboe hadden we een vage niet kloppende reactie gekregen op onze annulering van de ophaalafspraak. Verder niks direct met ons zelf.

Ik vind het eigenlijk bijzonder dat Arag een fiets afschrijft in 5 jaar. Wel een extreem korte termijn. Maar dan hoeven ze ook niet in actie te komen dus wellicht zit hun winst daar. Een andere mogelijke verklaring is dat het een gebruikelijke afschrijftermijn voor bedrijven is om fietsen binnen de inventaris af te schrijven. Maar voor particulieren? Bij lange na niet, lijkt mij. Maar gebruik ook enkel mijn boerenfluitjes verstand. Ben geen kenner op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zephyrex schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Van Babboe hadden we een vage niet kloppende reactie gekregen op onze annulering van de ophaalafspraak. Verder niks direct met ons zelf.

Ik vind het eigenlijk bijzonder dat Arag een fiets afschrijft in 5 jaar. Wel een extreem korte termijn. Maar dan hoeven ze ook niet in actie te komen dus wellicht zit hun winst daar. Een andere mogelijke verklaring is dat het een gebruikelijke afschrijftermijn voor bedrijven is om fietsen binnen de inventaris af te schrijven. Maar voor particulieren? Bij lange na niet, lijkt mij. Maar gebruik ook enkel mijn boerenfluitjes verstand. Ben geen kenner op dat gebied.
Ik deel je boerenfluitjes verstand volledig. Dat was ook mijn bezwaar. Had ik hem in december op Marktplaats gezet, had ik er 1000-1500 euro voor kunnen krijgen...hoezo is de waarde dan nu nul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Fiscaal heeft en particulier afschrijving, dat is alleen iets voor bedrijven. Een particulier handeld naar en met marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@PaT
Inboedel verzekeringen rekenen voor fietsen >500 euro meestal 10 jaar afschrijving naar 0.

Ik zou Arag daar even op wijzen en vragen waar zij de afschrijvingslijst hebben staan waarin die 5 jaar genoemd staat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bakfietsje
Ik snap ook nog steeds niet zo goed wat afschrijving ermee te maken heeft. Het is toch ondeugdelijk, niet iets met garantie? Toyota zegt toch ook niet "oh uw auto is al 15 jaar oud, nee dan hoeft ie niet teruggeroepen te worden"?
Kijk, dat Toyota dan geen nieuwe auris hoeft te geven dat snap ik heus. Maar dat je je auto naar de garage brengt en dan te horen krijgt "het werd te duur om te repareren en hij was toch best wel oud dus hij ligt al bij het schroot, hier is een voucher ter waarde van een scooter", dat is toch onvoorstelbaar? Dat zou niemand pikken!
Elke terugroepactie die ik ooit heb gezien, was ofwel geld terug (voedsel en producten) ofwel reparatie (auto's enzo).

En ik lees het nu zo vaak dat het juridisch vast wel zal kloppen maar mijn botte harses wil het niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bakfietsje schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:16:
Ik snap ook nog steeds niet zo goed wat afschrijving ermee te maken heeft. Het is toch ondeugdelijk, niet iets met garantie? Toyota zegt toch ook niet "oh uw auto is al 15 jaar oud, nee dan hoeft ie niet teruggeroepen te worden"?
Kijk, dat Toyota dan geen nieuwe auris hoeft te geven dat snap ik heus. Maar dat je je auto naar de garage brengt en dan te horen krijgt "het werd te duur om te repareren en hij was toch best wel oud dus hij ligt al bij het schroot, hier is een voucher ter waarde van een scooter", dat is toch onvoorstelbaar? Dat zou niemand pikken!
Elke terugroepactie die ik ooit heb gezien, was ofwel geld terug (voedsel en producten) ofwel reparatie (auto's enzo).

En ik lees het nu zo vaak dat het juridisch vast wel zal kloppen maar mijn botte harses wil het niet in.
Er lijkt inderdaad compleet aan het feit voorbij gegaan te worden dat Babboe een f#ck-up heeft begaan. Blijkbaar is het heel normaal dat je als consument bij mag dragen aan de oplossing, zelfs als de veroorzaker geen realistisch alternatief biedt.

Ik heb het al eerder gezegd, ik hoef geen nieuwe bakfiets, ik wil een gelijkwaardige bakfiets zoals ik die nu heb. Als Babboe dat niet kan verzorgen is het toch maar heel merkwaardig dat ik zelf tig duizend euro moet betalen voor een nieuwe bakfiets of genoegen moet nemen met een heel simpel stadsfietsje?

Maar goed,we kunnen wel mopperen, maar daar schieten we ook niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Wolly schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Natuurlijk kunnen ze nog van zich laten horen, ik denk alleen dat zij verder ook niets kunnen afdwingen.

De producent is met de verplichte terugroepactie gestart. Wat voor conflict de belanghebbende (eigenaar fiets) en Babboe verder hebben is niet hun zaak.
Tja, ik weet het niet (ook niet hoever het mandaat van de NVWA precies reikt) en moet het nog maar zien. Volgens mij heeft de NVWA bepaalde verplichtingen neergelegd bij Babboe, wanneer ze daar wel/niet aan voldoen (en wat de NVWA daar dan nog aan kan doen) is mij nog niet helemaal duidelijk, we zullen het maar moeten afwachten denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
Wolly schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:43:
[...]

Dat lijkt mij logisch met de kennis van dit moment. Niemand heeft de vergoeding aangevochten én het daarbij voor elkaar gekregen om een betere vergoeding te krijgen. Babboe staat dus vooralsnog in haar recht, waarom zouden zij verantwoordelijk zijn voor een onveilige situatie die ze zelf hebben geprobeerd op te lossen?
Dat daar nog geen resultaat in is, betekend niet dat niemand het gedaan heeft. In deze denk ik dat er met de tijd meer zal komen, dat het gecompliceerd is en dat juristen dat weten en dus geduldig op het juiste moment wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
PaT schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Bij een veelvoud hiervan denkt de gemiddelde fietsenmaker in Utrecht daar geheel anders over :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
* Jasphur mist zijn bakfiets :’(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
Jasphur schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:01:
* Jasphur mist zijn bakfiets :’(
Het is ook geen doelwit.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOP_ERWT|IA
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-06 14:42
Onlangs ook de Curve-E aangemeld voor controle van het accusysteem... Gelukkig zijn we sinds aanschaf van onze fantastische Gazelle Makki Load Connect niet afhankelijk van het onding, maar we zijn nu gewoon benieuwd waar het allemaal toe gaat leiden. Ben even het topic aan het doorspitten, maar begrijp ik nou goed dat het accusysteem eigenlijk de oorspronkelijke reden was om niet meer op de Curve-E te mogen rijden ipv potentie tot framebreuk? Deze context is dan toch redelijk "nieuw", of heb ik iets gemist? En indien dit inderdaad het geval is, wat was het risico waaraan we mogelijk blootgesteld waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-06 05:32
DOP_ERWT|IA schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:16:
Onlangs ook de Curve-E aangemeld voor controle van het accusysteem... Gelukkig zijn we sinds aanschaf van onze fantastische Gazelle Makki Load Connect niet afhankelijk van het onding, maar we zijn nu gewoon benieuwd waar het allemaal toe gaat leiden. Ben even het topic aan het doorspitten, maar begrijp ik nou goed dat het accusysteem eigenlijk de oorspronkelijke reden was om niet meer op de Curve-E te mogen rijden ipv potentie tot framebreuk? Deze context is dan toch redelijk "nieuw", of heb ik iets gemist? En indien dit inderdaad het geval is, wat was het risico waaraan we mogelijk blootgesteld waren?
nav jou berichtje toch babboe een keertje gebeld, maar die zijn niet erg behulpzaam. volgens de persoon die ik sprak willen ze gewoon inventariseren welke controllers ze allemaal gebruiken en de website ligt er nu uit omdat ze meer controller opties toe aan het voegen zijn 8)7

Ben heel benieuwd wanneer we nu eindelijk de inspectie krijgen en wat daar uit gaat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prammers
  • Registratie: Augustus 2009
Vandaag nog contact gehad met mijn rechtsbijstand. Ondanks wat vertraging vanuit hen, gaat er alsnog volgende week een laatste schrijven naar Babboe, waarbij we de koop (buitengerechtelijk) ontbinden en Babboe (volgens mij) nog 1 week de gelegenheid wordt gegeven om de aankoopsom terug te betalen en de fiets op te halen. Wanneer dat uitblijft volgt de stap naar de rechter.

Overigens op bovenstaande dat Arag uitgaat van een afschrijving in 5 jaar. Daarmee zou ik me niet mee laten afschepen. Je mag verwachten dat Babboe minimaal met een marktconforme vergoeding komt (uitgaande van een situatie van een deugdelijk product).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
prammers schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:44:
Vandaag nog contact gehad met mijn rechtsbijstand. Ondanks wat vertraging vanuit hen, gaat er alsnog volgende week een laatste schrijven naar Babboe, waarbij we de koop (buitengerechtelijk) ontbinden en Babboe (volgens mij) nog 1 week de gelegenheid wordt gegeven om de aankoopsom terug te betalen en de fiets op te halen. Wanneer dat uitblijft volgt de stap naar de rechter.

Overigens op bovenstaande dat Arag uitgaat van een afschrijving in 5 jaar. Daarmee zou ik me niet mee laten afschepen. Je mag verwachten dat Babboe minimaal met een marktconforme vergoeding komt (uitgaande van een situatie van een deugdelijk product).
Wat geeft de RBV aan als mogelijk te behalen? Je fiets is 9 jaar oud, aanschafwaarde - gebruiksvergoeding?

Waar zou dat ongeveer op uit moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:46

Ben wel benieuwd wat je exact verwacht, er is toch geen enkel bedrijf dat je 9 jaar na dato de nieuwprijs van een product gaat terugbetalen? Zelfs de meeste verzekeringsmaatschappijen hanteren een afschrijvingstermijn van 5 tot maximaal 10 jaar (afhankelijk ook van de aanschafwaarde van de fiets). Is het wel realistisch wat je eist?

[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 26-08-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler

Ik heb contact gehad met een advocaat die gespecialiseerd is in consumentenrecht. Ik wilde graag weten of het zinvol was om zelf een dagvaarding te sturen, er was niet gereageerd op ontbinden van koopovereenkomst. Op basis van eerdere gesprekken heb ik geen rechtsbijstand ingeschakeld.

Hij raadde aan om het te bundelen met soortgelijke gedupeerden die rechtstreeks bij Babboe hadden gekocht. Dit omdat het een langdurig en kostbaar traject gaat worden. Nu weet ik niet of Arag in dit geval ook de bij hen bekende cases gaat bundelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
Blik1984 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Ben wel benieuwd wat je exact verwacht, er is toch geen enkel bedrijf dat je 9 jaar na dato de nieuwprijs van een product gaat terugbetalen? Zelfs de meeste verzekeringsmaatschappijen hanteren een afschrijvingstermijn van 5 tot maximaal 10 jaar (afhankelijk ook van de aanschafwaarde van de fiets). Is het wel realistisch wat je eist?
Op basis van het Quelle arrest zou teruggave van aankoopbedrag zonder gebruiksvergoeding mogelijk moeten zijn.

Maar weet je? Als Accell niet een actie had bedacht waarbij je een certificaat met beperkte houdbaarheid kreeg die je moest besteden in een webshop met gelimiteerde voorraad dan was ik ook met een percentage akkoord gegaan. Geef mij korting op een Nederlands model mama/kinderfiets en de Babboe was met liefde retour gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door wheeler op 26-08-2024 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
wheeler schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Op basis van het Quelle arrest zou teruggave van aankoopbedrag zonder gebruiksvergoeding mogelijk moeten zijn.
Ik ben natuurlijk geen jurist, maar ik kan me voorstellen dat het nogal wat uitmaakt of een gebrek binnen de garantietermijn optreedt zoals in het geval van het Quelle arrest, versus dat het gebrek 8-9 jaar later wordt ontdekt.

Afijn, is verder ook niet mijn gevecht. Ik snap verder de wens tot een andere vorm van compensatie ook wel zoals je zelf verder ook schetst, een "kortingsbon" die in te leveren is op een website waar enkel onrealistische verkoopprijzen worden gehanteerd is niet echt een compensatie te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prammers
Wolly schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

Wat geeft de RBV aan als mogelijk te behalen? Je fiets is 9 jaar oud, aanschafwaarde - gebruiksvergoeding?

Waar zou dat ongeveer op uit moeten komen?
Daar doen ze geen verdere uitspraak over. Enerzijds gaat het over aanschafwaarde - gebruiksvergoeding, maar die zou niet minder moeten zijn dan een reëel marktprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prammers
Blik1984 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Afschrijftermijnen zijn niet aan de orde, alsook niet hoe verzekeringsmaatschappijen hierin staan. Wanneer Babboe geen beter voorstel komt (en een matige fiets uit zonder enige keuze uit hun overprijsde webshop is geen voorstel), hoor ik wel waar een juridische procedure op uit komt.
En wat een bedrijf na 9 jaar gaat terugbetalen, daar heb ik ondertussen geen boodschap meer aan. Dan had Babboe eerder met een beter voorstel moeten komen. Ik wacht nu wel af hoe tzt eventueel een rechter hier naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prammers
wheeler schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Maar weet je? Als Accell niet een actie had bedacht waarbij je een certificaat met beperkte houdbaarheid kreeg die je moest besteden in een webshop met gelimiteerde voorraad dan was ik ook met een percentage akkoord gegaan. Geef mij korting op een Nederlands model mama/kinderfiets en de Babboe was met liefde retour gegaan.
Bundelen is wat mij betreft aan mijn RB zelf. Daar ga ik niet over. Ik heb wel begrepen dat ze dermate veel cases hebben (>5 jaar) dat ze daar wel serieus naar aan het kijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
prammers schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:57:
[...]

Afschrijftermijnen zijn niet aan de orde, alsook niet hoe verzekeringsmaatschappijen hierin staan. Wanneer Babboe geen beter voorstel komt (en een matige fiets uit zonder enige keuze uit hun overprijsde webshop is geen voorstel), hoor ik wel waar een juridische procedure op uit komt.
En wat een bedrijf na 9 jaar gaat terugbetalen, daar heb ik ondertussen geen boodschap meer aan. Dan had Babboe eerder met een beter voorstel moeten komen. Ik wacht nu wel af hoe tzt eventueel een rechter hier naar kijkt.
Waarom zou een bedrijf jou volledig moeten betalen als je 9 jaar van hun product gebruik hebt kunnen maken? Is reparatie van het product eisen dan niet veel logischer?

Overigens snap ik best wel dat je er een wat betere deal uit wilt halen dan wat er nu op tafel ligt, maar dat behaal je volgens mij niet door iets onredelijks te eisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
prammers schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:54:
[...]

Daar doen ze geen verdere uitspraak over. Enerzijds gaat het over aanschafwaarde - gebruiksvergoeding, maar die zou niet minder moeten zijn dan een reëel marktprijs.
Wat was de aankoopprijs in 2015? Ik denk dat die wellicht al lager is dan de verkoopprijs op Marktplaats op 31-12-2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prammers
Blik1984 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Waarom zou een bedrijf jou volledig moeten betalen als je 9 jaar van hun product gebruik hebt kunnen maken? Is reparatie van het product eisen dan niet veel logischer?

Overigens snap ik best wel dat je er een wat betere deal uit wilt halen dan wat er nu op tafel ligt, maar dat behaal je volgens mij niet door iets onredelijks te eisen.
Babboe mag zondermeer de fiets inspecteren en indien nodig repareren. Graag zelfs. Maar om nu een 9 jaar oude bakfiets in prima staat, met nog recente nieuwe accu en motor in het wiel in te leveren om daarmee een matige fiets van 415 euro terg te krijgen... Daar pas ik voor.
De vraag is daarom ook niet waarom het bedrijf mij volledig moet betalen. Maar waarom zou ik een dermate slecht aanbod moeten accepteren, terwijl deze (oudere) bakfietsen op marktplaats in december nog voor 800-1000 euro weg gingen en voor opknappers er nog 500 euro betaald werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prammers
Wolly schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Wat was de aankoopprijs in 2015? Ik denk dat die wellicht al lager is dan de verkoopprijs op Marktplaats op 31-12-2023.
Iets van 1900 euro. De prijs op marktplaats zat nog rond de 1000 euro. Maar we zouden idealiter gewoon de elektrische bakfiets houden en daar nog jaren op doorfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
Blik1984 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:14:
[...]

Ik ben natuurlijk geen jurist, maar ik kan me voorstellen dat het nogal wat uitmaakt of een gebrek binnen de garantietermijn optreedt zoals in het geval van het Quelle arrest, versus dat het gebrek 8-9 jaar later wordt ontdekt.

Afijn, is verder ook niet mijn gevecht. Ik snap verder de wens tot een andere vorm van compensatie ook wel zoals je zelf verder ook schetst, een "kortingsbon" die in te leveren is op een website waar enkel onrealistische verkoopprijzen worden gehanteerd is niet echt een compensatie te noemen
Ter onderstreping, het is niet na 8-9 jaar ontdekt, het is pas na die tijd erkent naar de buitenwacht nadat dit bij de NVWA terecht is gekomen. Dit probleem was intern bij Babboe eerder bekend.

Wat dat aangaat ben ik ook echt wel van mening dat die 5 jaar in zou mogen gaan vanaf het moment dat dit probleem zich voor het eerst heeft voorgedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xscyther
[...]

Ze hebben mensen 9 jaar lang met een groot risico laten rondfietsen, blijkbaar dusdanig groot dat er nu per direct mee geadviseerd wordt niet meer te fietsen.

Dus zelfs als die fiets 9 jaar lang niet gebroken is, is het uitgangspunt dat dat morgen alsnog kan gebeuren. Aangezien zij dit probleem al járen! geleden wisten, is de minste schadevergoeding voor niet eerder ingrijpen, een vervanging van die bakfiets.

Ik snap echt niet waarom mensen Babboe blijven verdedigen met kulredenen. Ik ben opgegroeid in een bedrijf dat volledig staat voor service en ik zie meestal best goed dat er twee kanten aan een verhaal zijn. Echter Babboe is wel dusdanig ver gegaan in het negeren van problemen (frames verbergen voor NVWA, klanten het idee geven dat breken een uitzondering is, de problemen in nieuwe producties niet verbeteren dat ze niet meer voorkomen enz), dat je aan alle kanten kan concluderen dat ze al jaren lang ernstig tekort schieten naar alle klanten en hun kinderen.
Let wel dat die 5 jaar terug dus wordt genomen vanaf het moment dat het in de media komt/het NVWA naar buiten treedt en sommigen doen alsof het probleem daarvoor er niet was of niet gevaarlijk genoeg waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 16:45
In 2019 waren deze problemen al bekend:

https://www.rtl.nl/nieuws...ngen-over-bakfiets-babboe

Dus als je frame nummer daar tussen zit…… had je hem toen al kunnen vervangen. Onze was uit 2016 en zat daar niet tussen…. Maar brak alsnog…

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
miel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 07:47:
In 2019 waren deze problemen al bekend:

https://www.rtl.nl/nieuws...ngen-over-bakfiets-babboe

Dus als je frame nummer daar tussen zit…… had je hem toen al kunnen vervangen. Onze was uit 2016 en zat daar niet tussen…. Maar brak alsnog…
De frames vanaf 2017 komen volgens mij uit Turkije en daarvoor elders. Bij de vorige terugroepactie was er geen probleem met de eerdere modellen, maar nu is er geen enkele motivatie voor Babboe om richting de NVWA aan te tonen dat ze veilig zijn. Ze zien de oude eigenaren liever als nieuwe klant met een paar honderd euro korting op de catalogusprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Laatst online: 16:45
Deveon schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

De frames vanaf 2017 komen volgens mij uit Turkije en daarvoor elders. Bij de vorige terugroepactie was er geen probleem met de eerdere modellen, maar nu is er geen enkele motivatie voor Babboe om richting de NVWA aan te tonen dat ze veilig zijn. Ze zien de oude eigenaren liever als nieuwe klant met een paar honderd euro korting op de catalogusprijs.
ons frame uit 2016 begon met GB16M... en viel er toen dus buiten.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheeler
[...]

Als de tegenpartij met een redelijke compensatie komt, kan de consument dat redelijkwijs accepteren. Door de enorme halsstarrigheid van Accell onstaan nu toch links en rechts (juridische) brandjes. Ik begrijp dat RTL Nieuws binnenkort met een reportage komt en ook Kassa is eigenaren aan het bellen. Kan mij ook niet voorstellen dat Accell nog op deze publiciteit zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Laatst online: 20-06 17:46

arnova

weet veel, maar niet alles

Deveon schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Ze zien de oude eigenaren liever als nieuwe klant met een paar honderd euro korting op de catalogusprijs.
Dat was exact ook mijn gedachte! In eerste instantie zouden ze onze Mini Mountain komen controleren maar later moest ie toch opeens terug geroepen worden. Ik kreeg toen meteen al het gevoel dat dat eerder gemakzucht was (en financieel voordeliger voor ze vanwege de reden die jij ook al gaf) dan dat dat per se zou hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
miel schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 09:09:
[...]

ons frame uit 2016 begon met GB16M... en viel er toen dus buiten.....
Onze ook, maar Babbie geeft natuurlijk liever 600 euro inruilkorting op een bakfiets van 5000 euro dan ze kosteloos te repareren of inspecteren. In 2016 had ik zelfs procentueel al meer korting.

Nu heb ben ik niet gehinderd door enige vorm van expertise maar wij fietsen gewoon door na een eigen inspectie. Echter doen we wel voorzichtig met stoepranden, onverharde wegen en niet teveel beladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Onze ook, maar Babbie geeft natuurlijk liever 600 euro inruilkorting op een bakfiets van 5000 euro dan ze kosteloos te repareren of inspecteren. In 2016 had ik zelfs procentueel al meer korting.

Nu heb ben ik niet gehinderd door enige vorm van expertise maar wij fietsen gewoon door na een eigen inspectie. Echter doen we wel voorzichtig met stoepranden, onverharde wegen en niet teveel beladen.
Uiteindelijk zal hij gewoon kabang zeggen, ook al heb je er alleen een zak aardappelen in. Het zal misschien iets langer duren, maar de kans dát hij ineens doorbreekt verklein je niet door er nu voorzichtiger mee te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Uiteindelijk zal hij gewoon kabang zeggen, ook al heb je er alleen een zak aardappelen in. Het zal misschien iets langer duren, maar de kans dát hij ineens doorbreekt verklein je niet door er nu voorzichtiger mee te gaan rijden.
De terugroepactie van 2019 benoemde specifiek intensief gebruik. Deze terugroepactie neem ik niet serieus. Hoe kan onze City in 2019 veilig zijn en nu niet meer? De rechtsbijstand is duidelijk dat de fiets niet onveilig is omdat Babboe niet kan aantonen dat die wel veilig is. Mijn mening is echter dat Babboe geen belang heeft om aan te tonen dat de fiets veilig is. Zodra iemand hard kan maken dat onze bakfiets onveilig is dan graag! De rechtsbijstand kan dan non-conform claimen en krijgen wij het volledige bedrag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

De terugroepactie van 2019 benoemde specifiek intensief gebruik. Deze terugroepactie neem ik niet serieus. Hoe kan onze City in 2019 veilig zijn en nu niet meer? De rechtsbijstand is duidelijk dat de fiets niet onveilig is omdat Babboe niet kan aantonen dat die wel veilig is. Mijn mening is echter dat Babboe geen belang heeft om aan te tonen dat de fiets veilig is. Zodra iemand hard kan maken dat onze bakfiets onveilig is dan graag! De rechtsbijstand kan dan non-conform claimen en krijgen wij het volledige bedrag terug.
Het ging mij er meer om dat zo'n verbinding niet langzaam verbuigt ofzo. Als de breuk bij de point of no return is dan is het gewoon in één keer stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheeler
Inmiddels heeft ook een journalist van Kassa zich in de Facebook groep gemeld, ook zij gaan item maken. De kans is heel groot dat het nu andermaal een PR drama voor Babboe dreigt te worden...

De reputatie van Babboe is volgens mij erg belangrijk voor Accell om alsnog niet de stekker eruit te willen trekken. Zal dit nu alsnog kantelen? Een aanpassing in voorwaarden van de terugroepactie zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
Wie heeft er toegang tot die FB groep en wil de Kassa persoon ook hier uitnodigen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dinsdag komt de vervangende fiets. (Dit was uitstel van de oorspronkelijke leverdatum van 12 aug.
Je kunt dus eenvoudig de leverdatum aanpassen zonder de aangewezen fiets “kwijt te raken”, iets waar ik toch wel een beetje bang voor was.

(De Babboe was op 3 mei ingeleverd en de nieuwe was op 3 mei besteld. )

Het geschil wat dan overblijft zijn de accessoires en dan met name de regentent. Het is vooral met regen dat we de fiets gebruiken om de kinderen naar school te brengen want anders kunnen ze zelf fietsen.

Ik denk dat we toch besluiten een regentent te kopen voor de Winora maar dan verder procederen om de tent vergoed te krijgen of alsnog een regentent geleverd te krijgen.

De fiets staat gelukkig al sinds de eerste aankondiging bij Westerman en niet meer bij Accell, dus voorzie geen problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Je haalt denk ik wat zaken door elkaar. Er zijn frames gebroken/gescheurd van de bakfiets, dat aantal is blijkbaar significant te hoog. Maar het is geen gegeven dat elk frame zal breken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Je haalt denk ik wat zaken door elkaar. Er zijn frames gebroken/gescheurd van de bakfiets, dat aantal is blijkbaar significant te hoog. Maar het is geen gegeven dat elk frame zal breken!
Ik haal niets door elkaar. Als je frame een productiefout met een (beginnende) scheur heeft zal deze vroeger of later doorzakken. Vroeger als je er wild mee blijft fietsen, later als je er voorzichtig mee fietst.

Het enige voordeel van voorzichtig fietsen is dan dat de bijkomende schade misschien kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-06 19:27
Myrtje schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:07:
Dat is ook een leuke service… wij hebben een bakfiets van mei/juni 2023. Helaas wordt deze niet omgeruild, maar alléén geïnspecteerd. Krijg ik een mail om eindelijk een afspraak te plannen, krijg je dit [Afbeelding]

DCNY schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

27-8 inmiddels? Was eerst 23-8. Ik vanmorgen kijken, stond er 26-8

Amateurs _O-
Nu staat er 28-8 :z

Iemand al gelukt de gegevens te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
wheeler schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:11:
Inmiddels heeft ook een journalist van Kassa zich in de Facebook groep gemeld, ook zij gaan item maken. De kans is heel groot dat het nu andermaal een PR drama voor Babboe dreigt te worden...

De reputatie van Babboe is volgens mij erg belangrijk voor Accell om alsnog niet de stekker eruit te willen trekken. Zal dit nu alsnog kantelen? Een aanpassing in voorwaarden van de terugroepactie zie ik niet gebeuren.
Benieuwd wanneer het item wordt uitgezonden trouwens. Kan/wil die persoon daar iets over zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Ik haal niets door elkaar. Als je frame een productiefout met een (beginnende) scheur heeft zal deze vroeger of later doorzakken. Vroeger als je er wild mee blijft fietsen, later als je er voorzichtig mee fietst.
Jij hebt het nu als eerste over een (beginnende) scheur? @Deveon zegt juist dat hij bij eigen inspectie geen scheuren ziet op zijn frame.
In je post doe je juist voorkomen alsof zijn fiets "uiteindelijk kabang zal zeggen", waarmee je impliceert dat zijn fiets(en dus alle babboe bakfietsen!) op een moment zeker zal scheuren/breken. Dat bestrijd ik.

Ja, er is gebleken dat een te hoog percentage van de frames scheuren vertonen, maar dat het helemaal niet zo is dat alle frames zullen breken.

Die van mij (en ik meen die van Deveon ook) is het frame overigens al eens gereviseerd in 2019. Ik voel dan dus geen urgentie om mijn fiets in te leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door Kurios op 27-08-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Jij hebt het nu als eerste over een (beginnende) scheur? Deveon zegt juist dat hij geen scheuren ziet op zijn frame.
In je post doe je juist voorkomen alsof zijn fiets "uiteindelijk kabang zal zeggen", waarmee je impliceert dat zijn fiets op een moment zal scheuren/breken.

Mijn punt is juist dat een te hoog % van de frames scheuren vertonen, maar dat het helemaal niet zo is dat alle frames zullen breken.
Deveon zegt veel meer, precies hetgeen waarom ik reageerde:
Nu heb ben ik niet gehinderd door enige vorm van expertise maar wij fietsen gewoon door na een eigen inspectie.
Eigenlijk zegt hij dus ik heb er geen verstand van maar ik denk dat het wel goed zit en we rijden voorzichtig door. Daarna geef ik aan dat voorzichtig doorrijden hoogstens uitstel betekent als er al iets van een breuk zit.

En jouw punt is ook valide, niet elk frame breekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:33:
Daarna geef ik aan dat voorzichtig doorrijden hoogstens uitstel betekent als er al iets van een breuk zit.
De voorwaarde 'als er een breuk inzit' ontbreekt in jouw post. Dat triggerde mij, omdat je daarmee de suggestie wekt dat elk frame zal breken en daar is helemaal geen indicatie voor.

Sterker nog, of de gereviseerde frames ook de zwakheden nog zouden hebben is nergens duidelijk geworden, er wordt alleen gesteld dat ze ook onderdeel zijn van de terugroepactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Deveon zegt veel meer, precies hetgeen waarom ik reageerde:

[...]

Eigenlijk zegt hij dus ik heb er geen verstand van maar ik denk dat het wel goed zit en we rijden voorzichtig door. Daarna geef ik aan dat voorzichtig doorrijden hoogstens uitstel betekent als er al iets van een breuk zit.

En jouw punt is ook valide, niet elk frame breekt.
Ik wil met name impliceren dat andere mijn voorbeeld niet dienen te volgen. Onze City uit 2016 is nog nooit teruggeroepen of gerepareerd, zelfs zeer beperkt onderhoud als ik eerlijk moet zijn. Echter is er geen enkele reden om aan te nemen dat deze minder veilig is dan elke andere bakfiets van 8 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle84
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-06 17:50
Uncle84 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:33:
Vraagje:

Zijn er hier mensen op het forum die willen meehelpen om een brief op te stellen naar de media, met een update over hoe (slecht) de terugroepactie tot nu toe verloopt.

Hierin kunnen we bijvoorbeeld het volgende meenemen:
- Dat mensen die hun fiets hebben ingeleverd nog lang wachten op een nieuwe fiets, en niet zeker zijn of dit uberhaupt gaat gebeuren
- Dat Babboe een andere regeling heeft voor fietsen ouder dan 2019, wat een grote financiële impact heeft op de klanten, waardoor er een splitsing ontstaat in de manier waarop dit probleem wordt 'opgelost'
- Dat de compensatie die Babboe geeft aan fietsen voor 2019 eigenlijk geen echte compensatie is, aangezien je een voucher krijgt (en geen cash), die je vervolgens in hun eigen webshop moet inleveren (waar de beschikbaarheid beperkt is en elke dag wisselt, ookal leveren ze de fietsen die WEL beschikbaar zijn NIET uit), en is worden de fietsen voor de adviesprijs aangeboden, waardoor je met je voucher een korting krijgt die je bij een fietsenmaker om de hoek in de praktijk ook zou kunnen krijgen. Onder aan de streep krijg je als Babboe eigenaar dus 0 euro voor je fiets, en moet je 5.000 euro betalen voor een vervangend exemplaar.

Ik neem graag de moeite om een brief naar RTL/AD op te stellen, maar heb momenteel niet de tijd om alle pagina's van dit forum terug te lezen om wat belastbare feiten naar boven te halen, die een goede journalist graag zou willen hebben.

Onze eigen casus:
- Tweedehands bakfiets gekocht in okt 2021 voor 2050 euro incl. accessoires en originele factuur
- Originele bakfiets geleverde in november 2018 (en valt daardoor in de regeling van fietsen ouder dan 5 jaar)
- Originele prijs 2199 euro (excl. 239,95 korting). (overigens neemt Babboe die korting maar al te graag mee in het berekenen van de voucherwaarde, maar laten ze de accessoires (a 256 euro) voor het gemak buiten beschouwing
- We hebben een email ontvangen met daarin de melding dat de voucherwaarde 979,53 euro zou zijn (precies de helft van de aanschafprijs met korting).
- De goedkoopste vervangende bakfiets(!) op dit moment op hun website (de Babboe City Mountain) is 4.199 euro
- Dus zouden we dus 3.219 euro (netto) moeten bijbetalen voor een vervangende bakfiets. Voor een fout die niet aan ons (de consument) te verwijten is.
- Aangezien de City Mounten nu niet online verkocht wordt, heb ik even een vergelijking gemaakt voor de Windora, die op de webshop van "controleerjebakfiets.nl" voor 5.199 wordt aangeboden, terwijl ik dezelfde fiets met 500 Wh accu en 85Nm koppel online te vinden is voor 3.999 (https://www.cyclesport.nl/winora-fub-2w-blauw.html) (ja, in beide gevalle is de fiets niet op voorraad, dus dat kunnen we van elkaar wegstrepen).

Aangezien er meer dan 10.000 gedupeerde in Nederland zijn, en er al wat berichten in de media zijn verschenen, kan ik mij voorstellen dat RTL/AD hier best weer een update over wil schrijven, en dat dit wellicht meer effect kan hebben op Accell dan allerlei rechtsbijstandkantoren die wel/geen actie ondernemen.

Ik hoor/zie graag of er mensen willen meewerken aan een samenvatting met wat onderbouwing, waarbij ik mijn eigen casus hierboven ook als standpunt kan meenemen, met de toelichting dat ik hierin zeker niet uniek ben.
Tijdens de zomervakantie heb ik even afstand genomen van dit onderwerp.
Maar nu de scholen weer zijn begonnen wordt het voor ons weer relevant.

In de tussentijd had ik nog geen contact met RTL opgenomen.
Maar nu zag ik tussendoor - toen ik een maandje gemiste posts aan het teruglezen was - de onderstaande oproep vanuit RTL, waar ik op dit forum overigens geen verdere reacties heb gezien.
wheeler schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

edit: via Whatsapp contact gehad en dit is geen scam en komt echt van de RTL nieuws redactie.
Zojuist zelf even contact opgenomen met de redactie van RTL om te vragen of hier nog meer onderzoek naar gedaan wordt, en of er interesse is in een opvolgend artikel.

Mocht dat zo zijn, zal ik in ieder geval ook naar dit topic verwijzen, maar kan ik mij voorstellen dat het voor een journalist ook prettig is om een soort samenvatting te kunnen krijgen.

Mijn eigen insteek zal vooral zijn op het feit dat we een voucher krijgen, met daarbij de volgende opmerkingen:
- Voucher verplicht ons om een nieuwe fiets bij Accell Group te kopen
- De waarde van de voucher is te laag om een vervangende fiets te betalen
- Hierdoor wordt je feitelijk verplicht om extra bij te betalen, wat snel om duizenden euro's gaat.

Hier kan nog aan worden toegevoegd dat de waarde van vouchers een stuk lager is dan de marktwaarde (prijzen op marktplaats voor de terugroepactie).
En dat de prijzen op de shoppagina behorend bij de terugroepactie hoger zijn dan de prijzen in de winkel. Waaruit je kan concluderen dat Accell de klant hierin geheel niet tegemoet komt, en zelfs kunstmatig hoge prijzen aanbiedt.

Zijn er nog aanvullingen die hierin meegenomen kunnen worden in mijn schrijven naar RTL?
Ik kan nog toevoegen dat de communicatie bedroeft is, dat mensen die WEL een vervangende bakfiets krijgen maanden op hun fiets moeten wachten, etc etc. Al is dat weer een andere insteek. Waarschijnlijk zijn er straks 2 of 3 of 4 deelonderwerpen die de onvrede bij de klanten van Babboe kunnen samenvatten.

Ik zal dit forum weer wat meer in de gaten houden, maar bescherm mijzelf ook wat door hier niet elke dag alle frustraties van iedereen te lezen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:36
Kurios schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:27:
[...]
Die van mij (en ik meen die van Deveon ook) is het frame overigens al eens gereviseerd in 2019. Ik voel dan dus geen urgentie om mijn fiets in te leveren.
Heb jij toevallig ook de City Mountain? De onze heeft in 2019 een nieuw voorframe gehad vanwege de kwetsbaarheid van de buis onder de bak aan de voorkant, net voor de bocht. Daar zat een strip die precies na de bocht stopte en door kerfwerking een scheur kon beginnen. Dat voorframe is dus vervangen voor een voorframe waarbij de strip doorloopt over de volle lengte van de buis.

Ik begrijp dat het gevoelige deel bij de city (e) de verbinding van stuurbuis naar frame is. Bij de mountain zit hier een dubbele buis waardoor dit geen probleem is.

In het rtl artikel over Babboe staat een mountain waarbij het frame gebroken is (https://www.rtl.nl/nieuws...reken-met-grote-regelmaat). Dit is gebroken precies op de gevoelige plek waarvoor de vorige terugroepactie opgezet is. Ik kan op die foto niet zien of de strip daar doorloopt.

Is het frame daar nog steeds gevoelig of heeft deze eigenaar nooit gehoor gegeven aan de eerste terugroepactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Celica_T20 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Heb jij toevallig ook de City Mountain? De onze heeft in 2019 een nieuw voorframe gehad vanwege de kwetsbaarheid van de buis onder de bak aan de voorkant, net voor de bocht. Daar zat een strip die precies na de bocht stopte en door kerfwerking een scheur kon beginnen. Dat voorframe is dus vervangen voor een voorframe waarbij de strip doorloopt over de volle lengte van de buis.

Ik begrijp dat het gevoelige deel bij de city (e) de verbinding van stuurbuis naar frame is. Bij de mountain zit hier een dubbele buis waardoor dit geen probleem is.

In het rtl artikel over Babboe staat een mountain waarbij het frame gebroken is (https://www.rtl.nl/nieuws...reken-met-grote-regelmaat). Dit is gebroken precies op de gevoelige plek waarvoor de vorige terugroepactie opgezet is. Ik kan op die foto niet zien of de strip daar doorloopt.

Is het frame daar nog steeds gevoelig of heeft deze eigenaar nooit gehoor gegeven aan de eerste terugroepactie?
Wij hebben een city-e uit 2017. Voor zover ik weet hebben we in 2019 een nieuw voorframe gekregen, met ook een GB19 framenummer. Het is niet alleen verstevigd, maar het voorste stuk compleet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celica_T20
  • Laatst online: 16:36
Kurios schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:52:
[...]

Wij hebben een city-e uit 2017. Voor zover ik weet hebben we in 2019 een nieuw voorframe gekregen, met ook een GB19 framenummer. Het is niet alleen verstevigd, maar het voorste stuk compleet vervangen.
Dat klopt, een volledig nieuw voorframe waarbij de strip over de volle lengte loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Nieuwe email ontvangen, vandaag, om, 17, uur, 20:
Beste Jasphur,

Graag willen we je informeren over je bakfietsbestelling. Terwijl we nog steeds hard werken om je oorspronkelijke keuze te leveren, willen we graag enkele opties met je delen die mogelijk beter aansluiten bij je behoeften in deze tijd.

Zoals vermeld in onze vorige e-mail, duurt de levering van de door jou gekozen bakfiets langer dan verwacht. Op dit moment zijn de levertijden nog niet bekend en we werken er hard aan om dit zo snel mogelijk te verduidelijken. Wel kunnen we je de volgende alternatieven aanbieden die je wellicht eerder op weg kunnen helpen:

Blijf bij je oorspronkelijke keuze:
Je huidige bestelling blijft staan, en we houden je op de hoogte van de voortgang. Hoewel de levertijd nog steeds onzeker is, doen we er alles aan om het proces te versnellen.

Schakel over naar een Babboe bakfiets:
We hebben toestemming gekregen van de autoriteiten om een reeks driewielige Babboe bakfietsen als alternatief aan te bieden, waaronder Babboe Curve, Babboe BIG, Babboe Dog. Deze kunnen binnen 3 – 7 weken na bestelling worden geleverd, afhankelijk van het model. De fietsen worden geïnspecteerd door onze inspecteurs. In een later stadium zullen enkele noodzakelijke updates van Babboe kosteloos worden verstrekt. Voor deze updates moet je je bakfiets naar een Babboe-dealer brengen, of onze monteur komt bij je langs om deze updates uit te voeren. We zullen je informeren zodra de updates kunnen plaatsvinden. Houd er rekening mee dat er beperkte beschikbaarheid is voor elk model en dat de adviesprijs lager kan zijn dan je oorspronkelijke keuze. Het verschil wordt niet terugbetaald.

Kies voor een fietsbundel:
Als je eerder de weg op wilt, kunnen we je een van de fietsbundels aanbieden. Deze omvatten hoogwaardige (elektrische) fietsen, met levering binnen 3 - 7 weken, afhankelijk van het ontvangen ordervolume.

Houd er rekening mee dat we over beperkte voorraad beschikken. Vanaf het einde van volgende week kun je onze webshop bezoeken om eenvoudig over te schakelen naar een van de nieuwe fietsopties. Als je je oorspronkelijke bestelling wilt behouden, is er geen actie vereist. We zullen je informeren zodra de opties beschikbaar zijn om over te schakelen.

We zijn ons ervan bewust dat dit een lang proces is, maar we doen ons uiterste best om je zo snel mogelijk weer veilig op weg te helpen. Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij het kiezen van de beste optie, staat ons klantenteam klaar om je te helpen.

Met vriendelijke groet,

Babboe
Wij hebben een nieuwe City Mountain besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morto
  • Laatst online: 30-04 13:10
Heb weer een mailtje van babboe
Beste Morto,

Graag willen we je informeren over je bakfietsbestelling. Terwijl we nog steeds hard werken om je oorspronkelijke keuze te leveren, willen we graag enkele opties met je delen die mogelijk beter aansluiten bij je behoeften in deze tijd.

Zoals vermeld in onze vorige e-mail, duurt de levering van de door jou gekozen bakfiets langer dan verwacht. Op dit moment zijn de levertijden nog niet bekend en we werken er hard aan om dit zo snel mogelijk te verduidelijken. Wel kunnen we je de volgende alternatieven aanbieden die je wellicht eerder op weg kunnen helpen:

Blijf bij je oorspronkelijke keuze:
Je huidige bestelling blijft staan, en we houden je op de hoogte van de voortgang. Hoewel de levertijd nog steeds onzeker is, doen we er alles aan om het proces te versnellen.

Schakel over naar een Babboe bakfiets:
We hebben toestemming gekregen van de autoriteiten om een reeks driewielige Babboe bakfietsen als alternatief aan te bieden, waaronder Babboe Curve, Babboe BIG, Babboe Dog. Deze kunnen binnen 3 – 7 weken na bestelling worden geleverd, afhankelijk van het model. De fietsen worden geïnspecteerd door onze inspecteurs. In een later stadium zullen enkele noodzakelijke updates van Babboe kosteloos worden verstrekt. Voor deze updates moet je je bakfiets naar een Babboe-dealer brengen, of onze monteur komt bij je langs om deze updates uit te voeren. We zullen je informeren zodra de updates kunnen plaatsvinden. Houd er rekening mee dat er beperkte beschikbaarheid is voor elk model en dat de adviesprijs lager kan zijn dan je oorspronkelijke keuze. Het verschil wordt niet terugbetaald.

Kies voor een fietsbundel:
Als je eerder de weg op wilt, kunnen we je een van de fietsbundels aanbieden. Deze omvatten hoogwaardige (elektrische) fietsen, met levering binnen 3 - 7 weken, afhankelijk van het ontvangen ordervolume.

Houd er rekening mee dat we over beperkte voorraad beschikken. Vanaf het einde van volgende week kun je onze webshop bezoeken om eenvoudig over te schakelen naar een van de nieuwe fietsopties. Als je je oorspronkelijke bestelling wilt behouden, is er geen actie vereist. We zullen je informeren zodra de opties beschikbaar zijn om over te schakelen.

We zijn ons ervan bewust dat dit een lang proces is, maar we doen ons uiterste best om je zo snel mogelijk weer veilig op weg te helpen. Als je vragen hebt of hulp nodig hebt bij het kiezen van de beste optie, staat ons klantenteam klaar om je te helpen.

Met vriendelijke groet,

Babboe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Uncle84 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Tijdens de zomervakantie heb ik even afstand genomen van dit onderwerp.
Maar nu de scholen weer zijn begonnen wordt het voor ons weer relevant.

In de tussentijd had ik nog geen contact met RTL opgenomen.
Maar nu zag ik tussendoor - toen ik een maandje gemiste posts aan het teruglezen was - de onderstaande oproep vanuit RTL, waar ik op dit forum overigens geen verdere reacties heb gezien.

[...]

Zojuist zelf even contact opgenomen met de redactie van RTL om te vragen of hier nog meer onderzoek naar gedaan wordt, en of er interesse is in een opvolgend artikel.

Mocht dat zo zijn, zal ik in ieder geval ook naar dit topic verwijzen, maar kan ik mij voorstellen dat het voor een journalist ook prettig is om een soort samenvatting te kunnen krijgen.

Mijn eigen insteek zal vooral zijn op het feit dat we een voucher krijgen, met daarbij de volgende opmerkingen:
- Voucher verplicht ons om een nieuwe fiets bij Accell Group te kopen
- De waarde van de voucher is te laag om een vervangende fiets te betalen
- Hierdoor wordt je feitelijk verplicht om extra bij te betalen, wat snel om duizenden euro's gaat.

Hier kan nog aan worden toegevoegd dat de waarde van vouchers een stuk lager is dan de marktwaarde (prijzen op marktplaats voor de terugroepactie).
En dat de prijzen op de shoppagina behorend bij de terugroepactie hoger zijn dan de prijzen in de winkel. Waaruit je kan concluderen dat Accell de klant hierin geheel niet tegemoet komt, en zelfs kunstmatig hoge prijzen aanbiedt.

Zijn er nog aanvullingen die hierin meegenomen kunnen worden in mijn schrijven naar RTL?
Ik kan nog toevoegen dat de communicatie bedroeft is, dat mensen die WEL een vervangende bakfiets krijgen maanden op hun fiets moeten wachten, etc etc. Al is dat weer een andere insteek. Waarschijnlijk zijn er straks 2 of 3 of 4 deelonderwerpen die de onvrede bij de klanten van Babboe kunnen samenvatten.

Ik zal dit forum weer wat meer in de gaten houden, maar bescherm mijzelf ook wat door hier niet elke dag alle frustraties van iedereen te lezen :D
Voeg er expliciet aan toe dat je met de voucher geen bakfiets kan krijgen, enkel een simpele stadsfiets. Iets wat nooit als gelijkwaardig kan worden gezien voor een bakfiets.

En dat een grote groep mensen met een oude fiets, maar een vervangen frame eerst massaal toch onterecht een nieuwe fiets kregen en dat later dat aangescherpt werd en er echt op factuurdatum gecontroleerd werd.

[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 27-08-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Nu online
Jasphur schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:32:
Nieuwe email ontvangen, vandaag, om, 17, uur, 20:

[...]

Wij hebben een nieuwe City Mountain besteld
Ook ontvangen, in afwachting van de Winora.

Ik wil geen driewieler :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
TinusXIII schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:17:
[...]

Ook ontvangen, in afwachting van de Winora.

Ik wil geen driewieler :(
Hoeft ook niet. Niks in de email dwingt je een driewieler te nemen. Gewoon niks doen en wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Nu online
Ja had ik gelezen. Ik hoop dat ik dit jaar nog een fiets krijg :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakfietsje
Ook gekregen.

Als een ander model al 3-7 weken duurt met de nodige mitsen en maren, hoe lang duurt mijn huidige bestelling dan wel niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Nu online
Ik gok dat iedereen die mail heeft ontvangen. Ik lees op die Facebook groep ook dat mensen die de Winona deze week hebben ontvangen ook de e-mail hebben gekregen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blik1984
Ik hoop dat veel mensen switchen, des te eerder krijg ik de Winora :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drintel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 31-03 09:40
Ik kijk ook mee in de Facebook groep. De info is niet goed onderbouwd en zonder niet-Facebook bronnen, dus ter vermaak een samenvatting:

- Er lijken 750(?) Winora's uitgeleverd te worden in augustus en begin september. De meeste zijn besteld in april.
- De volgende batch Winora's wordt wellicht in november verwacht volgens de klantenservice (die ook niet alle info doorkrijgt)
- In België worden er wonderbaarlijk genoeg ook Winora's uitgeleverd die veel later zijn besteld
- Iedereen met een bakfietsbestelling heeft de email 'Alternatieven voor je bakfietsbestelling' ontvangen, ook degene die al een fiets hebben ontvangen of al een afleverdatum bevestigd hebben gekregen.
-Zowel RTL als Kassa Radar zijn bezig met informatie verzameling. Kassa Radar vraagt ook actief om een fiets voor het decor en foto's van gebroken frames.
Bakfietsje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:44:
Ook gekregen.

Als een ander model al 3-7 weken duurt met de nodige mitsen en maren, hoe lang duurt mijn huidige bestelling dan wel niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spacefreek
[...]

Dat is natuurlijk niet waar, simpel uitgelegd: metaal (bijvoorbeeld een frame) gedraagt zich op basis van de krachten die erop worden uitgeoefend elastisch (tijdelijke vervorming) of plastisch (permanente vervorming, lees: schade aan je fiets). Zolang je als gevolg van de belastingen met alle delen van het frame in het elastische regime blijft (en niet over de limiet gaat) is er niks aan de hand, en door er rustig mee te fietsen beperk je daardoor wel degelijk de kans op uiteindelijke schade (ook als de limiet iets minder wordt door metaal-moeheid). Voor verbindingen in het frame (dat is volgens mij waar het fout gaat met Babboe's) geldt grofweg hetzelfde principe, die liggen bij Babboe's mogelijk lager, maar door rustig te fietsen beperk je wel degelijk de kans op falen (of zelfs geen falen gedurende de praktische levensduur).

Als je ooit over de limiet bent gegaan en er reeds scheurtjes in het frame/lasverbindingen zitten, is de limiet natuurlijk nog lager, en kan moeheid van het materiaal/verbinding ook een rol gaan spelen, maar alsnog kun je permanente schade mogelijk voorkomen door rustig (bijvoorbeeld alleen met een zak aardappelen ;) ) te gaan fietsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoAWrD4oMh0K-m-9CWeEctBXOt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UDOXVLKs76PxbzFA548yD8v8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
spacefreek schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:08:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar, simpel uitgelegd: metaal (bijvoorbeeld een frame) gedraagt zich op basis van de krachten die erop worden uitgeoefend elastisch (tijdelijke vervorming) of plastisch (permanente vervorming, lees: schade aan je fiets). Zolang je als gevolg van de belastingen met alle delen van het frame in het elastische regime blijft (en niet over de limiet gaat) is er niks aan de hand, en door er rustig mee te fietsen beperk je daardoor wel degelijk de kans op uiteindelijke schade (ook als de limiet iets minder wordt door metaal-moeheid). Voor verbindingen in het frame (dat is volgens mij waar het fout gaat met Babboe's) geldt grofweg hetzelfde principe, die liggen bij Babboe's mogelijk lager, maar door rustig te fietsen beperk je wel degelijk de kans op falen (of zelfs geen falen gedurende de praktische levensduur).

Als je ooit over de limiet bent gegaan en er reeds scheurtjes in het frame/lasverbindingen zitten, is de limiet natuurlijk nog lager, en kan moeheid van het materiaal/verbinding ook een rol gaan spelen, maar alsnog kun je permanente schade mogelijk voorkomen door rustig (bijvoorbeeld alleen met een zak aardappelen ;) ) te gaan fietsen.

[Afbeelding]
Het ging mij om de laatste alinea, als er al een scheur in je frame zit. Ik dacht dus dat die scheur zich sowieso verder zou ontwikkelen met de tijd. Fiets je voorzichtig dan duur het langer, fiets je wat ruwer dan leidt het sneller tot een gebroken frame.

Maar jij geeft aan dat dat niet zo hoeft te zijn? Een fiets met breuk in een lasverbinding kan dus prima nog 30 jaar meegaan als je er rustig op fietst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Bakfietsje schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:44:
Ook gekregen.

Langer dan dat :P Zuur wel, want met 7 weken zitten we in medio oktober, vaak niet meer zulk lekker fietsweer.

Pagina: 1 ... 32 ... 42 Laatste

Let op:
Gelieve de 'hebben jullie al wat gehoord?!' posts tot een minimum te houden. Iedereen wacht in spanning af, maar deze vermeldingen hebben geen toegevoegde waarde voor de discussie.