xscyther schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:36:
[...]
In alles vertrouwen we dat mensen en kinderen de capaciteit hebben om zelf goed gevaren in te schatten. Dus zetten we (pre)pubers op e-bikes en fatbikes, die voeren we ook gerust op. Fietsen ouderen met te snelle e-bikes die ze vaak genoeg niet onder controle hebben en doen ze dat twee banen breed want blijkbaar fietsen ze op een hummer. Hebben we paaltjes (en boomstammen en grote stenen en weet ik veel wat nog meer) nodig zodat auto's niet op het fietspad gaan rijden en vervolgens moeten die paaltjes weg omdat ouderen op e-bikes die paaltjes over het hoofd zien wanneer ze veel te breed aan de linkerkant of op het midden van de weg fietsen. Ik kan nog wel even doorgaan, maar....
Deels zeker eens, ook gedrag van mensen bij zaken die we wel 'gewoon' vinden is lang niet altijd om over naar huis te schrijven, maar niet geheel eens, het is immers niet voor niets dat een aantal van deze zaken die je aanhaalt simpelweg al verboden zijn (doet er niets aan af dan een bepaalde groep mensen zich daar niets van aan zal trekken), of dat waar het nog niet verboden men voor zover mij bekend wel bezig is meer zaken te verbieden of in ieder geval de regels te verscherpen (o.a. bij Fatbikes).
Dat vertrouwen is er dus zeker niet altijd, ook omdat we dondersgoed weten dat het ook vaak mens eigen is om de eigen capaciteiten nog wel eens heel erg te overschatten.
Overigens is de euro's belangrijker vinden opmerking natuurlijk eentje die makkelijk te maken is voor iemand die voldoende te besteden is en niet voor hen die dat niet hebben, geheel afhankelijk zijn van hun bakfiets en geen nieuwe kunnen kopen.
Wij hebben gewoon een andere gekocht en wachten wel rustig op de nieuwe die we krijgen, wij hebben het relatief goed getroffen, maar ik ben niet ongevoelig voor hen die het juist heel slecht treffen.
Klopt natuurlijk ook deels, het is gewoon voor veel mensen een klote situatie, zoals eerder ook al aangegeven is. Aan de andere kant heb ik echter ook het idee dat mensen soms nog wel eens met de spreekwoordelijke 'vork' hun berekeningen maken. Dan hebben ze, soms al jaren geleden, voor een bepaald bedrag een 2de hands fiets gekocht, laten we zeggen €1500 of €2000 (wat nog altijd fors geld is voor veel mensen, dat mag zeker gezegd worden), maar dan wordt er aangegeven dat men €4000 moet bijleggen om nog bakfiets te mogen rijden.
Maar ik vraag mezelf dan af, zelfs al zou je die voucher dan inzitten voor een niet bakfiets, die je al dan niet dan weer verkoopt of toch zelf maar gebruikt, dan kan je toch nog steeds weer de 2de hands markt op om voor €1500-€2000 weer een 2de hands model te kopen dat +- dezelfde eigenschappen of beter heeft dan het model dat je jaren geleden kocht, en enkele jaren nieuwer is. Je hoeft toch geen nieuwe bakfiets te gaan rijden, enkel eentje die veilig geacht wordt te zijn.
Verder vermoed ik, maar dat is uiteraard slechts een vermoeden, dat deze zaak voor de NVWA ook beetje op een koord balanceren is. Immers is zo'n zaak ook zo failliet en dan zijn er nog veel meer gedupeerden, ik vermoed dus dat ze heel erg balanceren tussen een zo'n goed mogelijke oplossing voor de consumenten voor een zo groot mogelijk deel van die consumenten, maar daarnaast ook een oplossing die Babboe kan aanbieden zonder dat ze failliet gaan. En dat is dan eigenlijk ook wel weer heel Nederlands. Dat er dan een paar situaties 'tussen wal en schip vallen' is dan klote (denk aan mensen met 2de hands fietsen die al vrij oud zijn en waar de fietsen dus eigenlijk weinig 'waarde' meer hebben in het economisch verkeer, maar wel voor die berijders), maar wel vaak inherent aan zulke probleemoplossingen, je kan immers vaak niet voor iedereen een op maat gemaakte oplossing bedenken.
[
Voor 45% gewijzigd door
Dennism op 21-08-2024 15:38
]