Babboe bakfiets terugroepactie

Pagina: 1 ... 31 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-06 22:53
Sannanas schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Ik kreeg een e-mail van Guidion afgelopen vrijdag.
Heb je inmiddels weer wat gehoord?
Vandaag is bij ons de Guidion inspecteur geweest.
In de City Mountain heeft hij twee plekjes in het frame geconstateerd en het rapport daarom op Niet OK gezet.
Volgens hem wordt er binnen 5 werkdagen contact met ons opgenomen met een voorstel, maar met alle verhalen heb ik daar een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:43
LukeS schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

In de City Mountain heeft hij twee plekjes in het frame geconstateerd en het rapport daarom op Niet OK gezet.
Volgens hem wordt er binnen 5 werkdagen contact met ons opgenomen met een voorstel, maar met alle verhalen heb ik daar een hard hoofd in.
Ik vind het opzicht al positief dat ze wel fietsen afkeuren. Had verwacht dat ze "gewoon" alles zouden goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:21
LukeS schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Als je wil, wil je foto’s van die plekjes delen hier?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• turniphead
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 12:53
We hebben inmiddels een 2e levermail gehad. De track en trace staat nu ook in my.babboe.com! Maandag (12 aug) wordt onze Winora bezorgd, als het goed is. Ik heb er deze keer redelijk vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-06 20:17
Afgelopen woensdag zou de guidion monteur komen, echter had ik geen sms of mail gehad dag van te voren.

Sochtends gebeld, nee meneer de afspraak is geannuleerd want lag niet op de route

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LukeS
Jasphur schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:24:
[...]

Als je wil, wil je foto’s van die plekjes delen hier?
Het is heel moeilijk om er zelf een goede foto van te maken.
Dit is de enige foto in het rapport.

Het komt er op neer dat er bij twee koppelingen niet netjes rondom gelast is in de fabriek. Er zitten gaten in de lassen waardoor er water in komt te staan (roest) en er haarscheurtjes ontstaan.

Nu afwachten of we inderdaad wat horen komende week.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turniphead
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-06 12:53
Bij ons is vanmorgen de Winora geleverd! Gelukkig ook al de vogue carry 2 (zie winora topic voor details over oa het 2e bankje) die we tijdelijk hadden gekocht naar vrienden kunnen doen. Nu nog de gratis accessoire afwachten en dan is alles rond.

Had niet verwacht dat het nog goed zou komen, maar dit is echt een opluchting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Meer personen ondertussen een afspraak ingepland gekregen voor de inspectie of een Winora mogen ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:37
Zojuist een afspraak in kunnen plannen voor controle van een 14 jaar oude Babboe Big komende vrijdag. Komt goed uit want de vierde en vijfde versnelling is verrot, dus voor de versnelling wil vervangen wil ik wel weten of ik een mooi certificaatje krijg dat hij veilig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeee
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-01 13:50
Fijn dat de fietsen eindelijk geleverd worden. Ik begreep dat er daarnaast nog extra compensatie komt in de vorm van een beurt en/of extra assesoires. Heeft iemand daar al meer informatie over?

aangezien ik in de groep zit waarbij de winora voor onbepaalde tijd vertraagd is heb ik ondertussen een andere bakfiets gekocht en wil ik de Winora verkopen. Aangezien ik dan niks aan de extra zaken heb wil ik die ook mee verkopen...

Iemand al meer informatie hierover of een suggestie hoe dit handig te regelen?

• pelidee
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Jeee schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:57:
Fijn dat de fietsen eindelijk geleverd worden. Ik begreep dat er daarnaast nog extra compensatie komt in de vorm van een beurt en/of extra assesoires. Heeft iemand daar al meer informatie over?

aangezien ik in de groep zit waarbij de winora voor onbepaalde tijd vertraagd is heb ik ondertussen een andere bakfiets gekocht en wil ik de Winora verkopen. Aangezien ik dan niks aan de extra zaken heb wil ik die ook mee verkopen...

Iemand al meer informatie hierover of een suggestie hoe dit handig te regelen?
Hier hetzelfde. Vorige week een Urban Arrow aangeschaft. De onzekerheid, de herfst die er aan komt. Moest wat gebeuren. :-(

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vandaag een wat teleurstellend bericht van Arag gehad. Ze zijn van mening dat ik hooguit om een inspectie kan vragen. Met een City-E die van de NVWA van de weg af moet vind ik dat een wat merkwaardig voorstel. Dat lijkt dus een doodlopende weg.

Ik ben geneigd de fiets in te leveren voor die waardeloze voucher van 419 euro en hem dan compleet kaal in te leveren. Dus alles gedemonteerd wat ik er ooit aan vervangen heb. Vraag is dan alleen of je die onderdelen ooit nog verkocht krijg...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
PaT schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:45:
Vandaag een wat teleurstellend bericht van Arag gehad. Ze zijn van mening dat ik hooguit om een inspectie kan vragen. Met een City-E die van de NVWA van de weg af moet vind ik dat een wat merkwaardig voorstel. Dat lijkt dus een doodlopende weg.

Ik ben geneigd de fiets in te leveren voor die waardeloze voucher van 419 euro en hem dan compleet kaal in te leveren. Dus alles gedemonteerd wat ik er ooit aan vervangen heb. Vraag is dan alleen of je die onderdelen ooit nog verkocht krijg...
Wat is de motivatie van Arag om dat te zeggen?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

miel schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:55:
[...]

Wat is de motivatie van Arag om dat te zeggen?
Fiets is volledig afgeschreven (volgens hen al in 3 jaar) en dus niets meer waard. Het voelt erg onrechtvaardig.

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
PaT schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:22:
[...]

Fiets is volledig afgeschreven (volgens hen al in 3 jaar) en dus niets meer waard. Het voelt erg onrechtvaardig.
Zeg dat. Bij ons zijn ze er nog wel mee bezig (geen Arag)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Bij ons wilde Arag ook nog proberen om geld te vragen ipv een voucher, maar uiteindelijk heb ik het gewoon in de ijskast gezet en fietsen wel lekker door. Lees hier verder ook nog geen succesverhalen.

Heb wel een ophaal bevestiging van Westerman maar op geen bevestiging op mijn annulering. Ben benieuwd…

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

miel schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:46:
[...]

Zeg dat. Bij ons zijn ze er nog wel mee bezig (geen Arag)
Wat ook mee zal spelen is dat als we de kosten van alle vervangen onderdelen op de manier van Arag afschrijven en we dus er vanuit gaan dat de oorspronkelijke fiets inmiddels 0 euro waard is, dan komen we ook rond de 500 euro uit. Dat is waarschijnlijk te dicht bij de 419 euro van Babboe om werk van te maken.

Maar een fiets afschrijven in 3 jaar vind ik echt krankjorum. Zelfs Babboe zelf begint pas na 5 jaar af te schrijven....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tja, een rechtsbijstandsverzekering klinkt leuk tot je het nodig hebt. Die zitten ook niet te wachten op juridische procedures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:41

Maar gaan ze dan wel een voucher toekennen? Ik kan me voorstellen dat een gestripte fiets niet zal worden ingenomen en er dan dus ook geen voucher zal volgen?

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dennism schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

Maar gaan ze dan wel een voucher toekennen? Ik kan me voorstellen dat een gestripte fiets niet zal worden ingenomen en er dan dus ook geen voucher zal volgen?
Daar lees ik wisselende berichten over. De een moet van alles erbij doen, bij de ander is het frame bij wijze van spreken genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xscyther
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-06 14:46
Dennism schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:35:
[...]

Ik heb er best het eea afgehaald, zonder accu noch oplader ingeleverd. Die kerel die m op kwam halen heeft er geen seconde naar gekeken.
Ik heb zo'n gevoel dat het ze niets uitmaakt zolang ze maar een frame die vrachtwagen in kunnen rollen. Dus frame, wielen en standaard lijken het belangrijkst. Achteraf gezien had ik best willen kijken wat er was gebeurd als ik de middenmotor er onder vandaan had geschroefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Dat zou dan inderdaad wel vrij netjes zijn als iedere ophaler zo handelt (en er dan geen na controle is bij inlevering bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 09:07
Ik hoor hier niemand over het volgende scenaria wat volgens mij ook redelijk vaak voor komt. Vriend van me heeft een niet electrische babboe. Die waren ooit misschien 1500 euro? Hij krijgt nu een voucher van 419 en dat is opzich een eerlijke waarde tov de restwaarde van die fiets. Maar het aanbod in de shop sluit totaal niet aan op wat hij reedt (een niet electrische bakfiets). Het biedt ook geen eerlijke optie in zijn budgetrange om die onveilige fiets te vervangen.

Dus feitelijk: van een fiets van 1500 euro komen, een voucher van 419 euro krijgen, geen vervangende niet electrische bakfietsen aangeboden krijgen en bij de goedkoopste bakfiets in de shop moet je nog 4000 euro bij betalen. Koekoek. Hoe is dat een vervangingsprogramma?

Komt er op neer dat ze nu maar door blijven rijden en zelf regelmatig de lassen controleren. Is dat wat de NVWA in gedachten had?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Snuurtje daar gaat het hier ook over hoor, zit zelf ook in dat kamp, opzich als ik dat bedrag echt kreeg vond ik het prima, had ik van marktplaats een andere bakfiets gehaald ofzo, maar 4k uit mijn mouw schudden???? dan had ik sowieso wel wat anders dan die babboe gekocht, dus rijdt ik ook gewoon door en check zelf wel..

Daarbij ook uberhaupt de gang van zaken en de toon in de communicatie etc. maakt dat deze hele afwikkeling een drama is waar veel liever ver van blijven en hun energie liever in wat anders steken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@Snuurtje ook geen optie om met die €419 voucher een andere fiets te kopen, die dan bijvoorbeeld te verkopen en dat budget te gebruiken voor een nieuwe / 2de hands goedgekeurde bakfiets?

Dat ze de voucher niet 1:1 kunnen inwisselen op een niet elektrisch aangedreven bakfiets is inderdaad niet prettig denk ik, maar ik denk ook niet dat je kan verwachten als die bijvoorbeeld niet meer in het assortiment zitten dat ze dan maar zo'n model weer gaan ontwikkelen speciaal hiervoor.

Maar ik zou het als mede weg gebruiker ook niet fijn vinden als anderen blijven doorrijden op een potentieel onveilig vervoersmiddel, enkel omdat de vervangingsopties niet naar wens zijn. Dat lijkt me eigenlijk niet eerlijk tegenover de mede weggebruikers die je aan een risico blootstelt, niet naar bijvoorbeeld je kinderen en mogelijk zelfs niet eens naar jezelf.

Ik vind dat dus wel een lastige afweging eerlijk gezegd, zeker als mogelijk later dat regelmatig controleren er bij veel mensen weer wat uit het patroon zal gaan slijten (wat ook logisch is) omdat er geen berichtgeving meer is omtrent deze soap, het al zo lang goed gaat e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Dennism schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:12:
@Snuurtje ook geen optie om met die €419 voucher een andere fiets te kopen, die dan bijvoorbeeld te verkopen en dat budget te gebruiken voor een nieuwe / 2de hands goedgekeurde bakfiets?

Dat ze de voucher niet 1:1 kunnen inwisselen op een niet elektrisch aangedreven bakfiets is inderdaad niet prettig denk ik, maar ik denk ook niet dat je kan verwachten als die bijvoorbeeld niet meer in het assortiment zitten dat ze dan maar zo'n model weer gaan ontwikkelen speciaal hiervoor.

Maar ik zou het als mede weg gebruiker ook niet fijn vinden als anderen blijven doorrijden op een potentieel onveilig vervoersmiddel, enkel omdat de vervangingsopties niet naar wens zijn. Dat lijkt me eigenlijk niet eerlijk tegenover de mede weggebruikers die je aan een risico blootstelt, niet naar bijvoorbeeld je kinderen en mogelijk zelfs niet eens naar jezelf.

Ik vind dat dus wel een lastige afweging eerlijk gezegd, zeker als mogelijk later dat regelmatig controleren er bij veel mensen weer wat uit het patroon zal gaan slijten (wat ook logisch is) omdat er geen berichtgeving meer is omtrent deze soap, het al zo lang goed gaat e.d.
Tja Babboe heeft die keuze toch. Als ze geen alternatieve fiets kunnen bieden, dan inderdaad maar een terugkoopactie en een deel cash betalen. Dat had ook een optie geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Ben geen econoom, maar door een voucher of eigenlijk gewoon winkelkrediet aan te bieden blijft er geld in het bedrijf zitten. Daardoor kan het zijn dat een failissement kan worden voorkomen. Dat het niet wenselijk is voor de consument, zal Accel en haar investeerders denk ik worst wezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Snuurtje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:18:
[...]

Tja Babboe heeft die keuze toch. Als ze geen alternatieve fiets kunnen bieden, dan inderdaad maar een terugkoopactie en een deel cash betalen. Dat had ook een optie geweest.
Dat snap ik, maar als die keuze er dan niet is, om welke reden dan ook, is het dan aanvaardbaar om zelf dan maar zo'n risico te nemen waarmee je niet alleen jezelf, maar potentieel ook anderen in gevaar brengt. Ik vind dat echt wel een lastige vraag om te beantwoorden.

Ik krijg namelijk wel het idee dat mensen dat soort risico's misschien wel heel makkelijk wegwuiven onder de noemer van 'maar zij bieden geen oplossing voor mij'. Terwijl je zelf dan misschien ook wel een verantwoordelijkheid hebt richting anderen. Ik moet er bijv. niet aan denken dat iemand letselschade veroorzaakt bij een ander omdat deze is doorgereden op een bakfiets waarvan bekend is dat deze onveilig is, enkel omdat de kosten te hoog waren om deze te vervangen.

Ik ben het zeker met je eens dat uiteraard Babboe primair de schuldige is in het hele verhaal, maar als die doen wat ze juridisch moeten doen (ook al is dat is dit specifieke geval een wat matige 'oplossing'), mag je dan niet ook wat verantwoordelijkheidsgevoel verwachten van de eigenaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Is op een gegeven moment ook een principe kwestie dat het van de zotte is om als consument tweedehands handeltjes op te moeten gaan zetten om maar aan een andere bakfiets te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
Nou Guidion is langs geweest en heeft mijn 14 jaar oude afgekeurd. Hij heeft op zich goed werk gedaan en de afkeuring is niet onterecht, er zitten twee aardige gaten in het frame onder de bak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5O_fju8ySsFq5qjUDhm81Q2jvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HD4rSUEQVi7Poi2BioeMgTvu.jpg?f=fotoalbum_large
Het serviceteam gaat het inspectierapport van de inspecteur doornemen om te bepalen of jouw bakfiets een reparatie nodig heeft of in de terugroepactie zal vallen. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om de vervolgstappen door te nemen.
Ik ben benieuwd of ze dit ook daadwerkelijk gaan repareren of dat ze zeggen: hij is te oud, hier is een nutteloze coupon van € 419,- en niet meer ermee rijden. Want dan kan ik hem beterzelf laten lassen en opnieuw een inspectie aanvragen (als dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Thy... schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:27:
Nou Guidion is langs geweest en heeft mijn 14 jaar oude afgekeurd. Hij heeft op zich goed werk gedaan en de afkeuring is niet onterecht, er zitten twee aardige gaten in het frame onder de bak:

[Afbeelding]

[...]

Ik ben benieuwd of ze dit ook daadwerkelijk gaan repareren of dat ze zeggen: hij is te oud, hier is een nutteloze coupon van € 419,- en niet meer ermee rijden. Want dan kan ik hem beterzelf laten lassen en opnieuw een inspectie aanvragen (als dat kan).
Die fiets heeft al jaren geen onderhoud meer gehad? Anders was dit toch allang opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
Wolly schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Die fiets heeft al jaren geen onderhoud meer gehad? Anders was dit toch allang opgevallen?
Drie jaar geleden, toen ik hem kocht, heb ik de onderkant gecontroleerd, wat loszittende verf en roest weg gekrabd en daar weer overheen gespoten. Maar ik ben niet als een malle met een krabber overal overheen gegaan. Deze gaten waren in eerste instantie niet zichtbaar, pas toen hij ging krabben (zie ook de stukken roest die eronder liggen) werden de gaten zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Snuurtje schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Is op een gegeven moment ook een principe kwestie dat het van de zotte is om als consument tweedehands handeltjes op te moeten gaan zetten om maar aan een andere bakfiets te komen.
Begrijpelijk en best een logische reactie, maar daar schiet je weinig mee op in een juridische strijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spacefreek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:23

Leuk verhaal hoor, maar wat wil je dan? Dat ik me maar gewoon gedwongen financieel laat duperen door Babboe? (ter context, ik mag - indien ik met deze farce van Babboe meega - bijna 1,5 k€ afschrijven op een tweedehands bakfiets die we net een jaartje hebben, en dan nog orde 4 k€ lappen met dat voucher verhaal om een bakfiets te blijven hebben). En dat moet dan allemaal maar omdat ik me (inderdaad) slecht voel over de verkeersveiligheid? Sorry hoor, maar ik pas daarvoor, Babboe heeft dit probleem gecreëerd, dat hoef je niet bij mij te leggen. Sowieso ken ik legio mensen die dat ’Babboe voucher scenario’ financieel niet eens kunnen dragen, dus wat moet je dan?

Nee, ik draai het liever om. Dat Babboe zoveel gebruikers gedwongen achterlaat met precies die onzekere gedachtes over de verkeersveiligheid die jij beschrijft, omdat hun terugroepactie voor bakfietsen ouder dan 5 jaar totaal inadequaat (en voor velen financieel niet haalbaar) is, dat zegt mij genoeg: Accell hecht totaal geen waarde aan de verkeersveiligheid, en laat mensen zichzelf liever financieel duperen omdat ze maar moeten buigen door dat gevoel van onveiligheid en dit soort druk van buitenaf, in en in triest.

De enige manier om dat duidelijk te maken aan Babboe is stellig hun aanbod te blijven weigeren, daar niet op in te geven, en aangeven dat ze met iets beter moeten komen om de bakfiets van de weg te krijgen. Hoe meer mensen dat doen, en hoe meer exposure dat krijgt, hoe groter de kans op een passendere compensatie voor de resterende groep bakfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@spacefreek

Daar ben ik het ook zeker mee eens, voor bepaalde groepen zal de regeling karig zijn en als je het daar niet mee eens bent, wat ik zeker kan begrijpen, en je meent een kans te hebben om dat te winnen moet je die juridische strijd zeker aan gaan.

Ik ben echter dan wel van mening dat men niet moet blijven doorrijden met een potentieel gevaarlijke bakfiets die op ieder moment defect zou kunnen gaan met alle risico's van dien. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als zo'n 'doorrijder' (blijvend) letsel toebrengt aan iemand omdat diegene een ongeluk veroorzaakt, ben je dan bijvoorbeeld nog verzekerd? Of ga je dan financieel gezien nog verder van huis zijn, omdat je ook nog eens iemand anders schadeloos moet gaan stellen? Als het nu alleen een risico voor de berijder zou zijn zou ik ook zeggen lekker doorfietsen als je bereid bent zelf dat risico te nemen, maar je zou mijn inziens het nemen van dat soort risico's niet voor anderen moeten kunnen nemen. Hoe lullig het ook is.

Ik snap dat het simpelweg een klote situatie is, maar ik vraag me dus wel ten zeerste af of dat een potentieel probleem moet zijn van mensen die al helemaal niets met deze zaak te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
Tsja, die gedachtes spoken natuurlijk ook door mijn hoofd, maar wat moet ik dan? Ook tijdelijk nog maar een extra bakfiets kopen tot zich (misschien?) een betere oplossing aandient?

Zolang personen niet op het aanbod van Babboe in kunnen gaan en de verkeersveiligheid daardoor in het gedrang blijft, is Babboe degene die je daarvoor mag aankijken. Verkeersveiligheid mag je daarin logischerwijs betrekken op verkeer: dus eigenaren en niet-eigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
spacefreek schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:25:

Zolang personen niet op het aanbod van Babboe in kunnen gaan en de verkeersveiligheid daardoor in het gedrang blijft, is Babboe degene die je daarvoor mag aankijken. Verkeersveiligheid mag je daarin logischerwijs betrekken op verkeer: dus eigenaren en niet-eigenaren.
Nee, de eigenaar is de persoon die je moet aankijken als het fout gaat in het verkeer. De eigenaar is er op ondubbelzinnige wijze op gewezen dat de fietsen niet gebruikt moeten worden.

Ik vind het erg zwak om dan maar naar de fabrikant te wijzen, ken je verantwoordelijkheid en handel ernaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spacefreek
Wolly schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:48:
[...]

Nee, de eigenaar is de persoon die je moet aankijken als het fout gaat in het verkeer. De eigenaar is er op ondubbelzinnige wijze op gewezen dat de fietsen niet gebruikt moeten worden.

Ik vind het erg zwak om dan maar naar de fabrikant te wijzen, ken je verantwoordelijkheid en handel ernaar.
Sorry hoor, maar de NVWA komt met een advies uit richting gebruikers, en een verplichting richting de fabrikant (zie bijvoorbeeld https://www.nvwa.nl/nieuw...-handel-bakfietsen-staken), dus kom aub niet met ‘verantwoordelijkheden’ aanzetten. Prima dat dit jouw mening is (die deel ik niet met je), maar dan hoef je het niet als een vereiste van mijn kant te doen voorkomen. Sowieso ga ik niet door oom agent opgepakt worden omdat ik m’n ‘verantwoordelijkheden’ (?) niet na kom, ik doe niks fout, dus waar hebben we het over.

Ik sta open voor een betere compensatie van Babboe, ik hoef er ook zeker niet aan te verdienen (des noods wat op toeleggen), maar op deze manier ga ik ze niet helpen richting hun verplichtingen. Sommigen zullen het hier mee eens zijn, anderen niet, deal with it d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]
Ken je verantwoordelijkheid en handel ernaar.
Zou fijn zijn als Babboe dat zou doen, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
bbbrumbrum schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:59:
[...]

Zou fijn zijn als Babboe dat zou doen, inderdaad.
Amen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
spacefreek schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Sorry hoor, maar de NVWA komt met een advies uit richting gebruikers, en een verplichting richting de fabrikant (zie bijvoorbeeld https://www.nvwa.nl/nieuw...-handel-bakfietsen-staken), dus kom aub niet met ‘verantwoordelijkheden’ aanzetten.
Verantwoordelijkheid nemen is natuurlijk niet iets dat je alleen kan doen wanneer dat wettelijk moet, ook bij een advies kan je heel goed alsnog je verantwoordelijk nemen, zeker richting medeweggebruikers. Je kan immers ook gewoon volgens het artikel dat je linkt je bakfiets laten inspecteren en repareren waardoor het risico dan weg is. Het is en blijft een keuze die je zelf maakt, en waarvan de gevolgen (mochten die er komen) dus ook voor de 'doorrijder' zijn en niet voor Babboe zoals je aan lijkt te willen geven.

En ik ben het volledig met je eens dat Babboe hun verantwoordelijkheid moet nemen richting de eigenaren, maar het zou diezelfde eigenaren ook sieren wanneer zij ook hun verantwoordelijkheid nemen door het spelletje juridisch te spelen, en niet potentieel over de rug van anderen mochten er alsnog verkeersslachtoffers vallen door deze problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacefreek
@Dennism, uiteraard kan dat, maar zoals gezegd, ik wil mezelf niet financieel laten duperen door Babboe, die keuze staat me vrij. Overigens valt ons model niet onder de modellen die kunnen worden geïnspecteerd en gerepareerd (enkel ophalen en door de 'schredder'), anders waren ze uiteraard meer dan welkom om dat te komen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Volgens Arag is nergens aangetoond dat de fiets onveilig is. Dat zou het product namelijk wél non-conform maken. Het enige wat geclaimd wordt is dat niet kan worden aangetoond dat de fiets veilig is. Een fabrikant heeft hogere verplichtingen dan een consument. Praktisch geen enkele consument kan aantonen dat een fiets veilig is, dat maakt niet alle fietsen onveilig. Zelfs de inspectie van de andere modellen van Babboe komt niet heel uitgebreid over.

Wij fiets, rustig, door op onze 8 jarige City. De NVWA claimt dat er een veiligheidsrisico is bij intensief gebruik. Dat is dan ook wat wij nu mijden. Niet meerdere kinderen, geen stoeprandjes op en geen onverharde wegen meer. Zoveel meters maken we er toch niet mee en over 2-3 jaar hebben we toch geen bakfiets meer nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 17-08-2024 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
spacefreek schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Sorry hoor, maar de NVWA komt met een advies uit richting gebruikers, en een verplichting richting de fabrikant (zie bijvoorbeeld https://www.nvwa.nl/nieuw...-handel-bakfietsen-staken), dus kom aub niet met ‘verantwoordelijkheden’ aanzetten. Prima dat dit jouw mening is (die deel ik niet met je), maar dan hoef je het niet als een vereiste van mijn kant te doen voorkomen. Sowieso ga ik niet door oom agent opgepakt worden omdat ik m’n ‘verantwoordelijkheden’ (?) niet na kom, ik doe niks fout, dus waar hebben we het over.
De NVWA is er heel duidelijk in geweest:
We zijn daar heel duidelijk over geweest: niet op fietsen, ze zijn niet veilig. Je brengt jezelf, maar ook andere weggebruikers in gevaar.
Niet voor alle dingen die je niet moet doen staat gelijk oom agent op de stoep, we mogen er ook vanuit gaan dat mensen de communicatie van de NVWA serieus nemen.
Ik sta open voor een betere compensatie van Babboe, ik hoef er ook zeker niet aan te verdienen (des noods wat op toeleggen), maar op deze manier ga ik ze niet helpen richting hun verplichtingen. Sommigen zullen het hier mee eens zijn, anderen niet, deal with it d:)b
Hoe help je Babboe door de fiets niet te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Deveon schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:08:
[...]

Volgens Arag is nergens aangetoond dat de fiets onveilig is. Dat zou het product namelijk wél non-conform maken. Het enige wat geclaimd wordt is dat niet kan worden aangetoond dat de fiets veilig is. Een fabrikant heeft hogere verplichtingen dan een consument. Praktisch geen enkele consument kan aantonen dat een fiets veilig is, dat maakt niet alle fietsen onveilig. Zelfs de inspectie van de andere modellen van Babboe komt niet heel uitgebreid over.

Wij fiets, rustig, door op onze 8 jarige City. De NVWA claimt dat er een veiligheidsrisico is bij intensief gebruik. Dat is dan ook wat wij nu mijden. Niet meerdere kinderen, geen stoeprandjes op en geen onverharde wegen meer. Zoveel meters maken we er toch niet mee en over 2-3 jaar hebben we toch geen bakfiets meer nodig.
De NVWA claimt dat je er niet op moet fietsen en dat ze niet veilig zijn.

Zie filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:38:
[...]

De NVWA claimt dat je er niet op moet fietsen en dat ze niet veilig zijn.

Zie filmpje.
De NVWA richt zich hier niet specifiek tot een bepaald model. Laat ze maar aantonen waarom ons frame nu opeens wel onveilig zou zijn maar bij de terugroepactie van 2019 was onze wel in orde was.

Met het huidige aanbod van Babboe snap ik echter wel dat ze ons met 600 euro korting een bakfiets van 5000 euro willen aansmeren. Natuurlijk doen ze geen enkele moeite om aan te tonen dat die wel veilig zou zijn, ze hebben hard betalende klanten nodig.

Als ze onze bakfiets van de weg af willen zouden ze ons toch echt schadeloos moeten stellen. Wij hoeven niet de aanschafprijs terug maar ook geen monopolie geld. Volgens mij hadden we oorspronkelijk in 2016 zelfs al bijna 600 euro korting.. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Deveon schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:24:
[...]

De NVWA richt zich hier niet specifiek tot een bepaald model. Laat ze maar aantonen waarom ons frame nu opeens wel onveilig zou zijn maar bij de terugroepactie van 2019 was onze wel in orde was.

[...]
(dikgedrukt door mij)

Het probleem is dat Babboe dat onmogelijk heeft gemaakt.

NVWA heeft sterke aanwijzingen dat die frames niet veilig zijn, waaronder een bovengemiddeld hoog aantal voorvallen waarbij het frame onder normaal gebruik brak. Daarop heeft NVWA inspecties proberen uit te voeren bij Babboe, maar Babboe heeft er vanalles aan gedaan om die inspecties te laten mislukken. Onder andere gesjoemel met de administratie en het "wegmaken" van bewijsmateriaal als de NVWA het terrein betrad.

Nu stelt de NVWA dus dat Babboe niet kan garanderen dat de frames veilig zijn, en het daarom raadzaam is om de fiets niet te gebruiken tot dat Babboe dat wel kan. En Babboe zal alle fietsen moeten inspecteren om dat te kunnen garanderen.

Dus stellen dat de NVWA maar iets moet bewijzen, is omdraaien van de werkelijkheid. Ze proberen jou als consument alleen maar te beschermen.

Dat Babboe er vervolgens erg lang over doet om de boel te inspecteren, staat daar m.i. los van.

[ Voor 17% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 19-08-2024 07:45 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:33:
[...]

(dikgedrukt door mij)

Het probleem is dat Babboe dat onmogelijk heeft gemaakt.

NVWA heeft sterke aanwijzingen dat die frames niet veilig zijn, waaronder een bovengemiddeld hoog aantal voorvallen waarbij het frame onder normaal gebruik brak. Daarop heeft NVWA inspecties proberen uit te voeren bij Babboe, maar Babboe heeft er vanalles aan gedaan om die inspecties te laten mislukken. Onder andere gesjoemel met de administratie en het "wegmaken" van bewijsmateriaal als de NVWA het terrein betrad.

Nu stelt de NVWA dus dat Babboe niet kan garanderen dat de frames veilig zijn, en het daarom raadzaam is om de fiets niet te gebruiken tot dat Babboe dat wel kan. En Babboe zal alle fietsen moeten inspecteren om dat te kunnen garanderen.

Dus stellen dat de NVWA maar iets moet bewijzen, is omdraaien van de werkelijkheid. Ze proberen jou als consument alleen maar te beschermen.

Dat Babboe er vervolgens erg lang over doet om de boel te inspecteren, staat daar m.i. los van.
De NVWA hoeft geen bewijs aan te tonen, dat is aan de fabrikant. Babboe heeft echter geen enkel belang daarin en wil gewoon nieuwe fietsen verkopen. De compensatie bij een fiets van 5 jaar is nihil. Niemand heeft belang om onze fiets veilig te beschouwen behalve de eigenaar.

De NVWA hartigt hierin niet in belang van de consument maar de fabrikant die al die onveilige fietsen de weg op heeft gebracht door de tweedehandsmarkt uit te dunnen en consumenten forceren een nieuwe bakfiets te kopen van vaak het dubbele van de oorspronkelijke prijs.

Overigens was in 2019 al bekend dat veel modellen onveilig waren (bij intensief gebruik), de onze echter niet. Nu 5 jaar later opeens wel.. desondanks heeft onze City behoorlijk wat misbruik overleefd.

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 19-08-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Als hond-eigenaar ben ik veel buiten en zie ik vrij veel... en wat ik steeds meer zie zijn Winora FUB's :P
Geen idee of omgeving Deventer een dozijn van die bakfietsen geleverd heeft gekregen of dat Cyclesport als 'official reseller' van Winora deze als warme broodjes heeft verkocht, maar het valt op dat het er meer zijn dan vorige maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
@Jasphur
Mogelijk is dit toe te schrijven aan het Baader-Meinhof-fenomeen, tot voor kort had ik ook nog nooit van het merk Winora gehoord :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Puch-Maxi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:25:
@Jasphur
Mogelijk is dit toe te schrijven aan het Baader-Meinhof-fenomeen, tot voor kort had ik ook nog nooit van het merk Winora gehoord :).
Dat zou goed kunnen, ware het niet dat ik weet wie er voorheen op een Babboe reed :P Hondenmensen zien alles

Maar dikke kans dat dat fenomeen zeker meespeelt in mijn waarneming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domin8r
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-01 22:32
Jasphur schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:18:
Als hond-eigenaar ben ik veel buiten en zie ik vrij veel... en wat ik steeds meer zie zijn Winora FUB's :P
Geen idee of omgeving Deventer een dozijn van die bakfietsen geleverd heeft gekregen of dat Cyclesport als 'official reseller' van Winora deze als warme broodjes heeft verkocht, maar het valt op dat het er meer zijn dan vorige maanden.
Het verschilt ook wel per regio zover ik weet. Al deze tijd nog maar 1 keer een Winora zien rijden in Utrecht. Daarentegen zie ik ze geregeld staan/rijden in De Bilt. Nu weet ik door vrienden dat ze daar ook Winora's bezorgd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-06 15:20
Hier in de omgeving heb ik nog nooit een Winora zien rijden, let er extra op sinds februari toen dat merk naar voren geschoven is. Vooral in Leeuwarden nog wel veel Babboe City's op de weg.

Ondertussen had ik weer een e-mail van Babboe over de dagvaarding en wederom weten ze geen antwoord op mijn vraag te geven. Ik ga eerst nog een jurist (betaald) vragen naar de stap over dagvaarden en dan is dat enige wat ik overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakfietsje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-06 09:04
Hier ook nog geen een gezien (regio Arnhem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Eindelijk een mail van Guidion, helaas pas 12 September maar weer een stapje verder.
Vooral jammer dat ik de hele zomer geen fiets heb gehad; ik wilde mijn Babboe in Februari verkopen en een normale fiets terug kopen maar helaas waren ze vanaf dat moment waardeloos (kopers trokken zich terug).

[ Voor 55% gewijzigd door Uberprutser op 19-08-2024 14:43 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb afgelopen week een mail gekregen, dat ik ~8 weken had gebeld na aanleiding van het aanbod wat ik had gekregen en dat ik ontevreden was met dit aanbod (voucher). In de mail staat mijn ontevreden beschreven, maar dat ze niks veranderen aan de procedure. Mijn argument dat mijn fiets in 2019 al teruggeroepen is geweest en gerepareerd heeft volgens Babboe geen invloed op de leeftijd van de fiets en dus geen invloed op de waardebepaling.

Ik ben het daar uiteraard niet mee eens, maar ja.

Vooralsnog fietsen wij er nog op door totdat we er doorheen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Jasphur schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:18:
Moet zeggen dat het mij nog niet is opgevallen (zelfde omgeving).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:43
ik had voor het eerst in een lange tijd weer een mail van Babboe over mijn Curve:
We willen zo snel mogelijk bepaalde Babboe GWA-modellen gaan inspecteren. In principe inspecteren we ze op dezelfde manier als niet-elektrische modellen, maar het kan zijn dat het nodig is het elektrische systeem van je bakfiets extra te inspecteren. Om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen, vragen we je om het merk van je elektrische systeem en eventueel het type controllerbox op je bakfiets via de onderstaande link aan ons door te geven, zodat we de juiste inspectie kunnen inplannen.

We gebruiken deze informatie om te bepalen of onze monteur aan huis direct een software-update kan uitvoeren of dat het nodig is dat deze een nieuwe, gratis controllerbox voor je bakfiets bestelt. We hebben deze procedure opgezet om je zo snel mogelijk te kunnen helpen.
Na alles te hebben ingevuld:
Merk Elektrisch Systeem: GWA
Controllerbox: CNTR-09S
Het elektrische systeem van jouw model bakfiets moet tijdens de inspectie direct geüpdatet worden.

Hoe nu verder?
Om de veiligheid van je bakfiets te garanderen, raden we je sterk aan om een afspraak te maken voor een gratis inspectie voordat je de bakfiets weer (intensief) gaat gebruiken. Je ontvangt hierover een mail met verdere instructies. Daarnaast zullen sommige onderdelen later vervangen moeten worden door een verbeterd onderdeel. Babboe zal hierover opnieuw contact met je opnemen.

Je kunt dit venster nu sluiten
Dit voor een fiets uit oktober 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Pendora schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:55:
ik had voor het eerst in een lange tijd weer een mail van Babboe over mijn Curve:

[...]

[...]

Ja ik heb eenzelfde email gehad voor een Curve-E, ook uit 2023. Ook bij mijn fiets is er "iets" met de CNTR-09S controller aan de hand. Maar ze zeggen natuurlijk niet wat er precies mis is.

Precies alsof die krakfiets ook nog in de fik kan vliegen. En ook compleet in lijn met die hatelijke doofpot-cultuur daar. Ze zouden volledig transparant worden, maar ze zijn zo transparant als een zwart gat.

[ Voor 13% gewijzigd door RiDo78 op 19-08-2024 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janne85
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-06 14:47
Ik heb die mail ook gehad.. maar als ik de gegevens invul (ook de CNTR-09S) krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o3ffl7Q51ZxVg7U1vbkOOWpmhhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQq3Jh7jd2rgFmiZYdSc5jeB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Janne85 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:47:
Ik heb die mail ook gehad.. maar als ik de gegevens invul (ook de CNTR-09S) krijg ik de volgende foutmelding:

[Afbeelding]
Dat lijkt erg op dit. Denk dat je het beste Babboe even kan bellen nadat je het nog eens (vanuit een incognito venster) hebt geprobeerd.

Wel een bijzonder iets dat er dus nu met 1 van de modellen iets anders dan het frame niet in orde lijkt te zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 09:02
Ik geef het op. Wat een waardeloze regeling voor oude City’s. Ik verwacht eigenlijk niks meer vanuit Babboe, dus ik heb besloten de fiets zelf te gaan versterken en er voorlopig op door te fietsen. Lijkt me een leuke ‘tweak’ en mooi project om te doen. De precieze constructie moet ik nog bedenken, maar waarschijnlijk las ik een extra stuk tussen de stuurstang en het zadel. Dan kan direct het hele frame wat anti roest behandelingen en een fris lak laagje krijgen.
In afwachting van de regeling hebben we ook geen onderhoud gedaan, dus de city kan op korte termijn wat TLC verwachten. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-06 05:32
Pendora schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:55:

[...]

[...]

heb ook een e-Curve, maar ik heb wel een GWA, maar niet 1 van die drie opties. Uiteindelijk maar de optie gekozen die er ongeveer hetzelfde uit ziet qua manier van typenummer. "Easi-A36".

Snap ook niet dat ze zelf niet weten welke ik zou moeten hebben. order, fiets en framenummer is gewoon bekend bij Babboe zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.OneEye
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-06 19:05
hsb85 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

heb ook een e-Curve, maar ik heb wel een GWA, maar niet 1 van die drie opties. Uiteindelijk maar de optie gekozen die er ongeveer hetzelfde uit ziet qua manier van typenummer. "Easi-A36".

Snap ook niet dat ze zelf niet weten welke ik zou moeten hebben. order, fiets en framenummer is gewoon bekend bij Babboe zelf.
Dit had ik ook. Uiteindelijk nog een andere sticker gevonden op de onderkant van de controller box waar wel het type stond. Ik dacht ook dat ik dr Easi-A36 had maar het bleek dus toch de CNTR-S te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3UQI7Qn7WYvi6E6ditlOIid7Fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIAgb8eE2cNwIm9g5PlXlOMF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
Jasphur schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:24:
Ben geen econoom, maar door een voucher of eigenlijk gewoon winkelkrediet aan te bieden blijft er geld in het bedrijf zitten. Daardoor kan het zijn dat een failissement kan worden voorkomen. Dat het niet wenselijk is voor de consument, zal Accel en haar investeerders denk ik worst wezen.
Dit klopt natuurlijk, echter lijkt Accell dit systeem wel aardig te misbruiken om extra geld in kas te krijgen door:
- Hele beperkte opties aan te bieden
- Adviesprijzen te hanteren die niet marktconform zijn

Nou weet ik niet of het principe nog geldt dat men iig een fiets krijgt? Dat zou betekenen dat er een fiets aangeboden moet worden ter waarde van de laagste vouchers of dat de goedkoopste fiets met elke voucher gratis aan te schaffen zou moeten zijn.

Hoe dan ook. Zelfs als je een fiets koopt om die dan weer te verkopen pak je verlies. Want wat je ook koopt, het is elders goedkoper te koop.

In heel veel opzichten ben ik echt wel bereid om begrip te tonen voor een hoop keuzes die gemaakt worden om faillissement te voorkomen. Accell/Babboe kiest er echter voor om hun (voormalig) klanten zo maximaal mogelijk een poot uit te draaien.
Ik kan alleen maar dromen dat Youp van 't Hek nog even terugkomt van pensioen om Accell gevat de grond in te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
Wolly schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

Ja want Doofpot-Babboe BV staat erom bekend mankementen te erkennen. Bij de helft van de onderhoudsbeurten heb ik aan de telefoon gezeten om dingen die niet goed waren gegaan. Reparaties verkeerd uitgevoerd, remmen die binnen 2 weken versleten waren, accubak die binnen een maand na een beurt loskwam etc etc. Ergens vroeg ik me af en toe af wat ze dan wel precies deden tijdens een beurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LukeS
Zoals in een eerder bericht vermeld heeft de Guidion monteur onze City Mountain afgekeurd.
Volgens de monteur zouden wij binnen 5 dagen bericht ontvangen vanuit Babboe.
Omdat we twee weken niets gehoord hadden, hebben we contact opgenomen met Babboe.

Tot onze verbazing ontvingen wij enkele uren later per mail het volgende bericht:

Inspectierapport van je bakfiets
Beste ,
Onze inspecteur is bij je langs geweest voor de inspectie van je bakfiets. Tijdens de inspectie hebben we jouw bakfiets gecontroleerd op verschillende punten die je kunt terugvinden in het inspectierapport.
In eerste instantie had de inspecteur jouw fiets afgekeurd en ter nadere evaluatie doorgegeven aan het service team. Ons service team heeft naar de evaluatie gekeken en besloten dat er geen veiligheidsissues aanwezig zijn op jouw bakfiets.

Je kunt dus weer op pad met jouw Babboe, maar op een later tijdstip zullen bepaalde onderdelen vervangen moeten worden door een verbeterd onderdeel. Hiervoor zullen wij contact met je opnemen wanneer het zover is.
Het inspectierapport vind je terug in de bijlage van deze e-mail.
Babboe

Zeer bijzonder en wat nu te geloven?Volgens de monteur van Guidion waren er twee verbindingen aan het scheuren en Babboe heeft nu blijkbaar aan de hand van een foto bepaald dat het niet erg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Cpt.OneEye schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Dit had ik ook. Uiteindelijk nog een andere sticker gevonden op de onderkant van de controller box waar wel het type stond. Ik dacht ook dat ik dr Easi-A36 had maar het bleek dus toch de CNTR-S te zijn.

[Afbeelding]
Thanks, ik heb precies hetzelfde, overal staat ibo-COP2, maar alleen onderaan staat ergens verstopt CNTR-S op 1 sticker.

Wat een slechte plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
LukeS schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:59:
Zoals in een eerder bericht vermeld heeft de Guidion monteur onze City Mountain afgekeurd.
Volgens de monteur zouden wij binnen 5 dagen bericht ontvangen vanuit Babboe.
Omdat we twee weken niets gehoord hadden, hebben we contact opgenomen met Babboe.

Tot onze verbazing ontvingen wij enkele uren later per mail het volgende bericht:

Inspectierapport van je bakfiets
Beste ,
Onze inspecteur is bij je langs geweest voor de inspectie van je bakfiets. Tijdens de inspectie hebben we jouw bakfiets gecontroleerd op verschillende punten die je kunt terugvinden in het inspectierapport.
In eerste instantie had de inspecteur jouw fiets afgekeurd en ter nadere evaluatie doorgegeven aan het service team. Ons service team heeft naar de evaluatie gekeken en besloten dat er geen veiligheidsissues aanwezig zijn op jouw bakfiets.

Je kunt dus weer op pad met jouw Babboe, maar op een later tijdstip zullen bepaalde onderdelen vervangen moeten worden door een verbeterd onderdeel. Hiervoor zullen wij contact met je opnemen wanneer het zover is.
Het inspectierapport vind je terug in de bijlage van deze e-mail.
Babboe

Zeer bijzonder en wat nu te geloven?Volgens de monteur van Guidion waren er twee verbindingen aan het scheuren en Babboe heeft nu blijkbaar aan de hand van een foto bepaald dat het niet erg is?
Mogelijk dat de problemen op je foto worden geschaard onder ‘slijtage’ en dat de issues waar deze hele terugroepactie over gaat niet aanwezig zijn. Want weet iemand wat er nou precies verkeerd is aan de frames?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jasphur schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Mogelijk dat de problemen op je foto worden geschaard onder ‘slijtage’ en dat de issues waar deze hele terugroepactie over gaat niet aanwezig zijn. Want weet iemand wat er nou precies verkeerd is aan de frames?
Frames zijn geen slijtage onderdeel. Scheuren zijn nooit goed en het begin van het einde.

@LukeS Kun je de betreffende fotos of het rapport delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
bbbrumbrum schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Frames zijn geen slijtage onderdeel. Scheuren zijn nooit goed en het begin van het einde.

@LukeS Kun je de betreffende fotos of het rapport delen?
Wellicht was ouderdom een beter woord geweest. Maar zie nu dat ik de casus van LukeS en Thy… door elkaar haal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realidolownor
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
LukeS schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:59:

Dit is toch wel erg bijzonder te noemen, zeker gezien de aard van de bevindingen na de inspectie. Waarom zouden ze dit risico nemen…en niet eerst nog door een eigen monteur fysiek opnieuw controleren. Maar goed we weten op die vraag het antwoord al…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
[...]

Ondubbelzinnig, het is nog altijd een advies geweest. Ondubbelzinnig zou zijn wanneer ze rechttoe rechtaan zouden zeggen dat de fiets niet! meer gebruikt mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
domin8r schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:23:
[...]

Het verschilt ook wel per regio zover ik weet. Al deze tijd nog maar 1 keer een Winora zien rijden in Utrecht. Daarentegen zie ik ze geregeld staan/rijden in De Bilt. Nu weet ik door vrienden dat ze daar ook Winora's bezorgd hebben.
Dat zou zo maar die ene kunnen zijn die hier vorig jaar al rond reed. Ik sprak de eigenaar voor de zomer nog om te vragen naar hun ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
xscyther schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Ondubbelzinnig, het is nog altijd een advies geweest. Ondubbelzinnig zou zijn wanneer ze rechttoe rechtaan zouden zeggen dat de fiets niet! meer gebruikt mag worden.
Dat heeft de NVWA dan ook letterlijk gezegd.
We zijn daar heel duidelijk over geweest: niet op fietsen, ze zijn niet veilig. Je brengt jezelf, maar ook andere weggebruikers in gevaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacefreek
Wolly schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:37:

[...]

Hoe help je Babboe door de fiets niet te gebruiken?
Geen idee wat je bedoelt, daar ik aangeef de fiets nog te gebruiken. Dit in afwachting van een daadwerkelijke realistische schadeloosstelling vanuit Babboe. Komt die niet, dan fietsen we lekker door, en eindigd de bakfiets aan het eind van de rit onklaar op de stoep van Babboe retour :w
Wolly schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

[...]
"Dat heb op de Facebook gestaan". Sorry, niet mijn medium, ik kan het filmpje niet zien. Ik kijk op de website/publicaties van de NVWA. Als ze in dat filmpje met conflicterende signalen komen is dat niet zo handig van de NVWA, en ga ik liever uit van het officiele en eerder gelinkte advies op hun website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
spacefreek schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:18:
[...]

Geen idee wat je bedoelt, daar ik aangeef de fiets nog te gebruiken. Dit in afwachting van een daadwerkelijke realistische schadeloosstelling vanuit Babboe. Komt die niet, dan fietsen we lekker door, en eindigd de bakfiets aan het eind van de rit onklaar op de stoep van Babboe retour :w

[...]

"Dat heb op de Facebook gestaan". Sorry, niet mijn medium, ik kan het filmpje niet zien. Ik kijk op de website/publicaties van de NVWA. Als ze in dat filmpje met conflicterende signalen komen is dat niet zo handig van de NVWA, en ga ik liever uit van het officiele en eerder gelinkte advies op hun website.
De video is prima te zien zonder FB account en komt van het officiële NVWA account, staat gewoon volledig openbaar. En is wel van een ander niveau dan "het heb op Feesboek gestaan". Verder mee eens dat het niet zo handig is dat de woordvoerder iets anders verteld dan het naslagwerk op de site van NVWA.

[ Voor 3% gewijzigd door Jasphur op 21-08-2024 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hsb85
Jasphur schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

De video is prima te zien zonder FB account en komt van het officiële NVWA account, staat gewoon volledig openbaar. En is wel van een ander niveau dan "het heb op Feesboek gestaan". Verder mee eens dat het niet zo handig is dat de woordvoerder iets anders verteld dan het naslagwerk op de site van NVWA.
Het staat toch letterlijk op FB? Toen ik dat linkje zag dacht ik, oh laat maar staat op FB, daar ga ik dus niet op klikken. En nu denk ik nog steeds, daar ga ik dus niet op klikken, want het staat op FB.

Ik klik niet op een link van FB. Nu niet en in de toekomst ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Blijft toch wel wat jammer dat mensen euro's belangrijker vinden dan de veiligheid van zichzelf, en nog belangrijker, anderen. Ik mag echt hopen dat er geen ongelukken ontstaan door dit gedrag waar anderen bij betrokken zijn anders dan de berijder zelf.

Want ja, het is inderdaad een (dringend) advies, het zou wat dat betreft beter geweest als het simpelweg inderdaad een verbod geweest zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
hsb85 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Het staat toch letterlijk op FB? Toen ik dat linkje zag dacht ik, oh laat maar staat op FB, daar ga ik dus niet op klikken. En nu denk ik nog steeds, daar ga ik dus niet op klikken, want het staat op FB.

Dat is wel heel wat anders natuurlijk dan claimen het filmpje niet kunnen zien, er zit een flink verschil in iets niet willen bekijken of iets niet kunnen bekijken. Ik ben er ook geen fan van dat overheidsinstanties social media gebruiken als verlengstuk van hun eigen websites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Helaas is voor veel partijen Facebook (en andere social media) een manier van communiceren geworden. Ik ben het er ook niet mee eens en vind het jammer dat essentiële informatie daar wordt gedeeld, maar het is wat het is. Gelukkig heeft de NVWA ook gewoon nog een website.

Overigens was het een reactie op "ik kan het filmpje niet zien", wat kan door add/tracker blockers maar de video staat gewoon openbaar en is zichtbaar voor personen zonder account. Dat je principieel niet op een Facebook link wilt klikken is prima, maar maakt de video niet onmogelijk bereikbaar.

Probleem met de video is dat het andere informatie bevat dan dat er de website staat. Dus als iemand het officiële NVWA account op Facebook gebruikt als bron en iemand anders de officiële NVWA website er twee waarheden ontstaan. Dat maakt de discussie over wat de NVWA wil zeggen over het gebruik van de Babboe Bakfietsen zolang de terugroepactie loopt niet makkelijk. Wellicht dat iemand de NVWA kan benaderen om te vragen welke van de twee waarheden nou echt de uitspraak dekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hsb85 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Het is een interview wat uitgezonden is op het nieuws, helaas is het niet terug te vinden op de nieuwskanalen. Doet natuurlijk niets af aan de boodschap.

@spacefreek is verder erg goed in het dichtstoppen van je ogen en oren voor berichten die aangeven dat de fiets niet gebruikt moet worden, hopelijk ondervinden zijn kinderen of mede weggebruikers niet de negatieve gevolgen van je gedrag.
Enkelen van van de bakfietsgebruikers raakten zelfs gewond toen de fiets plotseling brak. Zoals de Utrechtse moeder Marieke Meijs: "Eén kind is koprollend uit de bak gevlogen, de ander heeft een grote diepe wond in haar knie." Zelf hield ze een gekneusde elleboog en gekneusde ribben over aan het ongeluk.
https://www.rtl.nl/nieuws...pen-om-veiligheidsrisicos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:20
Dennism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:49:
Blijft toch wel wat jammer dat mensen euro's belangrijker vinden dan de veiligheid van zichzelf, en nog belangrijker, anderen. Ik mag echt hopen dat er geen ongelukken ontstaan door dit gedrag waar anderen bij betrokken zijn anders dan de berijder zelf.

Want ja, het is inderdaad een (dringend) advies, het zou wat dat betreft beter geweest als het simpelweg inderdaad een verbod geweest zou zijn.
Mijn fiets was net een jaar oud toen het bericht kwam en had echt net nog een beurt gehad. Nou dat durfde ik nog wel aan, dus gewoon doorgereden tot de fiets opgehaald werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Jasphur schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:50:
Dat maakt de discussie over wat de NVWA wil zeggen over het gebruik van de Babboe Bakfietsen zolang de terugroepactie loopt niet makkelijk. Wellicht dat iemand de NVWA kan benaderen om te vragen welke van de twee waarheden nou echt de uitspraak dekt.
Ik vraag me af of dat wel zo'n verschil is, een verbod is er niet, ik 'lees' beide dus ook als uiteindelijk een advies, maar wel een heel dringend advies om die fiets gewoon te laten staan tot deze bewezen in orde is en dus veilig voor gebruik. Dat ze dat op het ene medium wat 'harder' verwoorden dan op het andere kan natuurlijk, maar ik zie het advies op de website niet als verkapt 'oh fiets maar gewoon door hoor, want het is maar een advies'. Ik zie dat eerder als, er is geen verbod, maar neem simpelweg je verantwoordelijkheid als medeweggebruiker tegenover andere weggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Wolly schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Het is een interview wat uitgezonden is op het nieuws, helaas is het niet terug te vinden op de nieuwskanalen. Doet natuurlijk niets af aan de boodschap.

Je bent verder erg goed in het dichtstoppen van je ogen en oren voor berichten die aangeven dat de fiets niet gebruikt moet worden, hopelijk ondervinden je kinderen of mede weggebruikers niet de negatieve gevolgen van je gedrag.

[...]

https://www.rtl.nl/nieuws...pen-om-veiligheidsrisicos
Denk dat je deze voor iemand anders bedoelde. Ik reageerde alleen op het FB stukje, dat het daar gewoon zonder account te zien blijkt te zijn.

Overigens hebben wij wel een Curve-e waarop we doorrijden, maar wij hebben hem al laten controleren door een fietsenmaker, een paar weken voor die hele heissa, omdat mijn vrouw en kinderen vanachter aangereden waren door een idioot op een fatbike die niet aan het opletten was dat ze aan het afslaan waren en er bovenop reed.

Fiets en kinderen was helemaal niets mee aan de hand, alleen mijn vrouw had een paar blauwe plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hsb85 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Denk dat je deze voor iemand anders bedoelde. Ik reageerde alleen op het FB stukje, dat het daar gewoon zonder account te zien blijkt te zijn.

Overigens hebben wij wel een Curve-e waarop we doorrijden, maar wij hebben hem al laten controleren door een fietsenmaker, een paar weken voor die hele heissa, omdat mijn vrouw en kinderen vanachter aangereden waren door een idioot op een fatbike die niet aan het opletten was dat ze aan het afslaan waren en er bovenop reed.

Fiets en kinderen was helemaal niets mee aan de hand, alleen mijn vrouw had een paar blauwe plekken.
Is inderdaad voor @spacefreek bedoeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online

Haha heerlijk.

Uiteraard gaat veiligheid voorop, maar laten we niet overdrijven. Het is een fiets. Mocht er iets gebeuren ontploft deze niet he. Je zou in het ergste geval kunnen vallen. Nou ik zal je verklappen, dat kan sowieso al gebeuren. Deelnemen aan het verkeer is immers niet zonder risico.
Je kan ook met een gloednieuwe 100% gegarandeerde veilige Urban Arrow bakfiets worden aangereden door een auto. Fijn dat je dan een 100% veilige fiets hebt en dus geen schuld hebt, maar je ligt alsnog in de kreukels.... Dat risico is dan wel oké?

Daarnaast is het niet zo dat ALLE fietsen een zwak frame hebben en DUS zullen breken. Er is een relatief (te) hoog percentage fietsen die een zwak/gescheurd/gebroken frame hebben.
In mijn geval is de fiets in 2019 al gereviseerd, er zijn geen enkele uiterlijke kenmerken van scheuren zichtbaar. Is die dan pertinent onveilig? Ik vind van niet. Dat een ander niet kan garanderen dat die niet zal scheuren, tja dat is wat anders.

Dat Babboe de fietsen wil terughalen vind ik prima, maar ik ga niet 4000 euro bijleggen voor een nieuwe fiets. Kom de mijne inspecteren, repareren indien nodig, of geef een een andere bakfiets (mag ook uit 2017 zijn).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:55:
[...]
maar neem simpelweg je verantwoordelijkheid als medeweggebruiker tegenover andere weggebruikers.
Sorry dat ik het zeg, maar het is wel een heel erg hoog moraalridder gehalte.

Jij hebt nog nooit zonder licht, met lekke band, met een slag in je wiel, met een paar drankjes op, tegen het verkeer in, door rood, met 3 naast elkaar, hangend aan een brommer, met een koptelefoon op, met je telefoon in je hand gefietst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Kurios schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:07:
[...]

Haha heerlijk.

Uiteraard gaat veiligheid voorop, maar laten we niet overdrijven. Het is een fiets. Mocht er iets gebeuren ontploft deze niet he. Je zou in het ergste geval kunnen vallen. Nou ik zal je verklappen, dat kan sowieso al gebeuren. Deelnemen aan het verkeer is immers niet zonder risico.
Je kan ook met een gloednieuwe 100% gegarandeerde veilige Urban Arrow bakfiets worden aangereden door een auto. Fijn dat je dan een 100% veilige fiets hebt en dus geen schuld hebt, maar je ligt alsnog in de kreukels.... Dat risico is dan wel oké?
Die voorbeelden zijn niet direct relevant, want ze introduceren geen extra risico's. Het zijn bestaande risico's, die we inderdaad accepteren in het verkeer.

Hier heb je echter de situatie dat producten van een specifieke fabrikant voor extra verhoogde risico's zorgen in het verkeer. Daar komt dan een kijkende naar de bewoordingen van de NVWA, vrij dringend advies (in de geschreven media, op TV, online video en hun website) bij om dus deze fietsen niet meer te gebruiken tot de controle en opvolgende goedkeuring, reparatie of vervanging.

Je hoeft dan ook geen nieuwe fiets te kopen, je kan ook rustig afwachten op de juridische procedure, en hangende die procedure de betreffende fiets in de schuur zetten en alternatief vervoer gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:14:
je kan ook rustig afwachten op de juridische procedure, en hangende die procedure de betreffende fiets in de schuur zetten en alternatief vervoer gebruiken.
Kom ons gerust rondrijden, dan laat ik m staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Kurios schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar het is wel een heel erg hoog moraalridder gehalte.

Jij hebt nog nooit zonder licht, met lekke band, met een slag in je wiel, met een paar drankjes op, tegen het verkeer in, door rood, met 3 naast elkaar, hangend aan een brommer, met een koptelefoon op, met je telefoon in je hand gefietst?
Nooit zal ik zeker niet zeggen, we zijn allemaal jong geweest, maar ik maak er zeker geen dagelijkse praktijk van, wat hier wel veelal het geval lijkt te zijn, bij degenen die het advies niet serieus lijken willen te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 21-08-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:17:
maar ik maak er zeker geen dagelijkse praktijk van, wat hier wel veelal het geval lijkt te zijn.
Overdrijven is ook een vak natuurlijk. Van alle babboe bakfietsen zijn er misschien een handjevol mensen geweest die 'verwondingen' hebben opgelopen, zoals een snee in de knie. Nou mijn dochter gaat ook skeeleren, dan kan ze ook lelijk vallen. Als je zo gaat denken komen ze nooit meer buiten.

Jij doet net alsof mijn fiets ineens allerlei mensen op straat kan aanvallen en verwonden. Over welk 'risico' praat je nu eigenlijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 21-08-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Kurios schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:22:

Jij doet net alsof mijn fiets ineens allerlei mensen op straat kan aanvallen en verwonden.
Dit lijkt me eerder overdreven, verder heeft de NVWA de risico's denk ik wel genoeg geduid met het aangeven dat er ernstige veiligheidsrisico's kleven aan het gebruik van deze fietsen, ze spreken bijvoorbeeld niet voor niets vermoed ik op de kans op zeer ernstig letsel. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de klokkenluidende medewerkers van Babboe die aangaven het verrassend te vinden dat er nog geen dodelijke ongelukken gebeurt zijn. Ik zou me eerder afvragen waarom mensen de geduide risico's bagatelliseren.

Wat dat betreft mag je misschien de berichtgeving volgende wel blij zijn dat het gelukkig tot nu toe bij enkel letselschade is gebleven, en zouden we er misschien met zijn allen voor moeten zorgen dat dit ook zo blijft.

En natuurlijk kan je ook bij skeeleren je bezeren, maar ook dat is weer wat anders dan het dringende advies negeren van een instantie die dat advies geeft voor jouw en andermans veiligheid. Dat voorbeeld zou beter passen als de NVWA zou adviseren een bepaald merk skeelers niet te gebruiken omdat bijvoorbeeld een ernstig veiligheidsrisico's is omdat de wieltjes er procentueel gezien vaker afbreken vanwege een onduigdelijkheid in het productontwerp / gebruikte materiaal dan bij andere merken wat tot zwaar letsel kan leiden, zou jij dan je dochter adviseren maar gewoon door te rijden op die skeelers? Of om toch maar even een ander paar erbij te pakken als ze op pad wil met de skeelers. Of om de skeelers toch maar even te laten staan als er geen ander paar beschikbaar is op dat moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 21-08-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
Wolly schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:01:
[...]

[...]
Een berichtje op facebook is zelden tot nooit een toereikende bron van informatie van mij. Ik zou daar ook niet zelf naar op zoek moeten gaan.

Als het de NVWA echt zo aan gelegen is dat al die bakfietsen van de weg af gaan dan dienen ze Babboe ook op te leggen dat Babboe moet zorgen dat al die bakfietsen van de weg afgaan. Dat hebben ze overduidelijk niet gedaan. De communicatie die mij dan persoonlijk bereikt is dat Babboe adviseert iets niet te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xscyther

In alles vertrouwen we dat mensen en kinderen de capaciteit hebben om zelf goed gevaren in te schatten. Dus zetten we (pre)pubers op e-bikes en fatbikes, die voeren we ook gerust op. Fietsen ouderen met te snelle e-bikes die ze vaak genoeg niet onder controle hebben en doen ze dat twee banen breed want blijkbaar fietsen ze op een hummer. Hebben we paaltjes (en boomstammen en grote stenen en weet ik veel wat nog meer) nodig zodat auto's niet op het fietspad gaan rijden en vervolgens moeten die paaltjes weg omdat ouderen op e-bikes die paaltjes over het hoofd zien wanneer ze veel te breed aan de linkerkant of op het midden van de weg fietsen. Ik kan nog wel even doorgaan, maar....

Waarom kan een bakfietsbezitter dan opeens niet die capaciteit hebben? Toen het nieuws bekend was had ik 26 duizend km op m'n bakfiets staan, ik gebruik m voor alles en heel erg veel en dan is die opeens onveilig? We zijn er wel voorzichtiger mee gaan fietsen en ik heb m regelmatig op z'n kant gelegd om te kijken of er roest was etc, maar om m stil te zetten zonder enige vorm van compensatie (tegoedje bij cargoroo had al kunnen helpen, voor ons dan) en daarmee ons leven dik te beperken? Dat voelt gewoon als belachelijk. Als het ook echt zo belangrijk was geweest dan had de NVWA dit wel véél beter gecommuniceerd en hadden ze Babboe niet zoveel ruimte gegeven als dat hen gegeven is.
Ten slotte zijn we ook Nederlanders en zijn we eigenwijs, ook vanuit dat licht was een andere aanpak nodig geweest als men het echt zo belangrijk vond dat die bakfietsen van de weg af te krijgen. Tot slot vind ik dat niet de verantwoordelijkheid van gedupeerden, dat is de verantwoordelijkheid van Babboe. Als zij die verantwoordelijkheid niet nemen, dan heeft het NVWA daar tekort geschoten.

Overigens is de euro's belangrijker vinden opmerking natuurlijk eentje die makkelijk te maken is voor iemand die voldoende te besteden is en niet voor hen die dat niet hebben, geheel afhankelijk zijn van hun bakfiets en geen nieuwe kunnen kopen.
Wij hebben gewoon een andere gekocht en wachten wel rustig op de nieuwe die we krijgen, wij hebben het relatief goed getroffen, maar ik ben niet ongevoelig voor hen die het juist heel slecht treffen.

[ Voor 8% gewijzigd door xscyther op 21-08-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
xscyther schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:36:
[...]

In alles vertrouwen we dat mensen en kinderen de capaciteit hebben om zelf goed gevaren in te schatten. Dus zetten we (pre)pubers op e-bikes en fatbikes, die voeren we ook gerust op. Fietsen ouderen met te snelle e-bikes die ze vaak genoeg niet onder controle hebben en doen ze dat twee banen breed want blijkbaar fietsen ze op een hummer. Hebben we paaltjes (en boomstammen en grote stenen en weet ik veel wat nog meer) nodig zodat auto's niet op het fietspad gaan rijden en vervolgens moeten die paaltjes weg omdat ouderen op e-bikes die paaltjes over het hoofd zien wanneer ze veel te breed aan de linkerkant of op het midden van de weg fietsen. Ik kan nog wel even doorgaan, maar....
Deels zeker eens, ook gedrag van mensen bij zaken die we wel 'gewoon' vinden is lang niet altijd om over naar huis te schrijven, maar niet geheel eens, het is immers niet voor niets dat een aantal van deze zaken die je aanhaalt simpelweg al verboden zijn (doet er niets aan af dan een bepaalde groep mensen zich daar niets van aan zal trekken), of dat waar het nog niet verboden men voor zover mij bekend wel bezig is meer zaken te verbieden of in ieder geval de regels te verscherpen (o.a. bij Fatbikes).

Dat vertrouwen is er dus zeker niet altijd, ook omdat we dondersgoed weten dat het ook vaak mens eigen is om de eigen capaciteiten nog wel eens heel erg te overschatten.
Overigens is de euro's belangrijker vinden opmerking natuurlijk eentje die makkelijk te maken is voor iemand die voldoende te besteden is en niet voor hen die dat niet hebben, geheel afhankelijk zijn van hun bakfiets en geen nieuwe kunnen kopen.
Wij hebben gewoon een andere gekocht en wachten wel rustig op de nieuwe die we krijgen, wij hebben het relatief goed getroffen, maar ik ben niet ongevoelig voor hen die het juist heel slecht treffen.
Klopt natuurlijk ook deels, het is gewoon voor veel mensen een klote situatie, zoals eerder ook al aangegeven is. Aan de andere kant heb ik echter ook het idee dat mensen soms nog wel eens met de spreekwoordelijke 'vork' hun berekeningen maken. Dan hebben ze, soms al jaren geleden, voor een bepaald bedrag een 2de hands fiets gekocht, laten we zeggen €1500 of €2000 (wat nog altijd fors geld is voor veel mensen, dat mag zeker gezegd worden), maar dan wordt er aangegeven dat men €4000 moet bijleggen om nog bakfiets te mogen rijden.

Maar ik vraag mezelf dan af, zelfs al zou je die voucher dan inzitten voor een niet bakfiets, die je al dan niet dan weer verkoopt of toch zelf maar gebruikt, dan kan je toch nog steeds weer de 2de hands markt op om voor €1500-€2000 weer een 2de hands model te kopen dat +- dezelfde eigenschappen of beter heeft dan het model dat je jaren geleden kocht, en enkele jaren nieuwer is. Je hoeft toch geen nieuwe bakfiets te gaan rijden, enkel eentje die veilig geacht wordt te zijn.

Verder vermoed ik, maar dat is uiteraard slechts een vermoeden, dat deze zaak voor de NVWA ook beetje op een koord balanceren is. Immers is zo'n zaak ook zo failliet en dan zijn er nog veel meer gedupeerden, ik vermoed dus dat ze heel erg balanceren tussen een zo'n goed mogelijke oplossing voor de consumenten voor een zo groot mogelijk deel van die consumenten, maar daarnaast ook een oplossing die Babboe kan aanbieden zonder dat ze failliet gaan. En dat is dan eigenlijk ook wel weer heel Nederlands. Dat er dan een paar situaties 'tussen wal en schip vallen' is dan klote (denk aan mensen met 2de hands fietsen die al vrij oud zijn en waar de fietsen dus eigenlijk weinig 'waarde' meer hebben in het economisch verkeer, maar wel voor die berijders), maar wel vaak inherent aan zulke probleemoplossingen, je kan immers vaak niet voor iedereen een op maat gemaakte oplossing bedenken.

[ Voor 45% gewijzigd door Dennism op 21-08-2024 15:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakfietsje
xscyther schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:36:
[...]

Ik weet niet of het euro's-aspect relevant is in deze discussie. Kijk, dat Babboe een boevenclub is, dat weten we inmiddels. Dat een hoop mensen genaaid zijn, dat weten we ook. En financieel genaaid zijn, dat is k*t. Voor de een meer dan voor de ander, maar een naaistreek is het sowieso. Ik ben ook genaaid. Door Babboe. En het is geld wat ik niet heel makkelijk kan missen. Ik koop niet even een UA.

Dat betekent nog niet dat je mag zeggen "als mijn fiets een gevaar is op de weg, dan ben ik niet verantwoordelijk want ik heb hem niet geproduceerd". Dat ben je namelijk wel, door door te fietsen. Het leven is oneerlijk en in dit geval is het oneerlijk voor mij. Dat ik dan geen veilige bakfiets meer heb en de logistiek veel moeilijker of duurder wordt, is MIJN probleem. Ik heb het niet veroorzaakt, maar het is wel MIJN probleem. En dus moet IK het oplossen. Dat kan ik doen door mijn pech te slikken (een nieuwe bakfiets kopen, een roestige tweedehandse, vaker lopen, meer met het OV, noem maar op), door op een afgekeurde fiets te gaan fietsen met alle risico's van doen of door zwart te gaan rijden met de bus. In alle gevallen is het MIJN probleem om op te lossen en ben er ik verantwoordelijk voor of die oplossing legaal en ethisch is. Laten we daar gewoon eerlijk in zijn. Ik maak het niet het probleem van iemand onschuldigs dat ik dat genaai niet wil accepteren. Kies je daar voor, dat kan, maar own het dan gewoon.

(en natuurlijk hoop ik ondertussen dat iemand babboe aanpakt zodat ik toch niet genaaid ben, hè, vanzelfsprekend. Maar zo lang ze hiermee wegkomen en het blijkbaar binnen de regels is, is dit wel mijn mening)

[ Voor 7% gewijzigd door Bakfietsje op 21-08-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xscyther
Bakfietsje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:59:
[...]

Ik weet niet of het euro's-aspect relevant is in deze discussie. Kijk, dat Babboe een boevenclub is, dat weten we inmiddels. Dat een hoop mensen genaaid zijn, dat weten we ook. En financieel genaaid zijn, dat is k*t. Voor de een meer dan voor de ander, maar een naaistreek is het sowieso. Ik ben ook genaaid. Door Babboe. En het is geld wat ik niet heel makkelijk kan missen. Ik koop niet even een UA.

Dat betekent nog niet dat je mag zeggen "als mijn fiets een gevaar is op de weg, dan ben ik niet verantwoordelijk want ik heb hem niet geproduceerd". Dat ben je namelijk wel, door door te fietsen. Het leven is oneerlijk en in dit geval is het oneerlijk voor mij. Dat ik dan geen veilige bakfiets meer heb en de logistiek veel moeilijker of duurder wordt, is MIJN probleem. Ik heb het niet veroorzaakt, maar het is wel MIJN probleem. En dus moet IK het oplossen. Dat kan ik doen door mijn pech te slikken (een nieuwe bakfiets kopen, een roestige tweedehandse, vaker lopen, meer met het OV, noem maar op), door op een afgekeurde fiets te gaan fietsen met alle risico's van doen of door zwart te gaan rijden met de bus. In alle gevallen is het MIJN probleem om op te lossen en ben er ik verantwoordelijk voor of die oplossing legaal en ethisch is. Laten we daar gewoon eerlijk in zijn. Ik maak het niet het probleem van iemand onschuldigs dat ik dat genaai niet wil accepteren. Kies je daar voor, dat kan, maar own het dan gewoon.

(en natuurlijk hoop ik ondertussen dat iemand babboe aanpakt zodat ik toch niet genaaid ben, hè, vanzelfsprekend. Maar zo lang ze hiermee wegkomen en het blijkbaar binnen de regels is, is dit wel mijn mening)
Tjah dat zie ik dan toch gewoon anders. Vrijwel edereen die dagelijks van de A27 de A2 oprijdt negeert de advies snelheid daar, omdat men weet dat het een advies is, de wet dus die ruimte geeft en de ervaring leert dat je makkelijk met een grotere snelheid door die bocht kan. Ik vermoed dat vrijwel elke autorijder wel dagelijks zo'n plek tegenkomt en velen dat advies negeren. Dit is ook een advies geweest.

Ik heb nog nooit een onveilig gevoel gehad als ik iemand tegenkwam op een Babboe, dat heb ik op genoeg andere momenten met weggebruikers wel. Ik own verder prima m'n eigen keuzes, ik heb zelf ook altijd gezegd dat het mijn/onze keuze was. Maar om alle verantwoordelijkheid op een beoordelende manier richting doorfietsers te schuiven? Daar pas ik voor. Dat is waar persoonlijke verantwoordelijkheid eindigt en gezamenlijke verantwoordelijkheid begint.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Zelf heb ik bij Arag nagevraagd wat het risico is van het blijven gebruiken van onze Babboe en het antwoord daarop was dat we Babboe niet meer aansprakelijk konden stellen als die toch breekt. Niets genoemd over dat de fiets onveilig is (wie dat aantoont krijgt heeft een non-conform product en krijgt de aanschafprijs terug). Als onze WA verzekering tegen die tijd moeilijk doet klop ik weer aan bij Arag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakfietsje
xscyther schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Tjah dat zie ik dan toch gewoon anders. Vrijwel edereen die dagelijks van de A27 de A2 oprijdt negeert de advies snelheid daar, omdat men weet dat het een advies is, de wet dus die ruimte geeft en de ervaring leert dat je makkelijk met een grotere snelheid door die bocht kan. Ik vermoed dat vrijwel elke autorijder wel dagelijks zo'n plek tegenkomt en velen dat advies negeren. Dit is ook een advies geweest.

Ik heb nog nooit een onveilig gevoel gehad als ik iemand tegenkwam op een Babboe, dat heb ik op genoeg andere momenten met weggebruikers wel. Ik own verder prima m'n eigen keuzes, ik heb zelf ook altijd gezegd dat het mijn/onze keuze was. Maar om alle verantwoordelijkheid op een beoordelende manier richting doorfietsers te schuiven? Daar pas ik voor. Dat is waar persoonlijke verantwoordelijkheid eindigt en gezamenlijke verantwoordelijkheid begint.
Dus de medeweggebruikers zonder babboe of de kindjes in de bak hebben gezamenlijke verantwoordelijkheid?
Of in jouw voorbeeld, de passagiers van degene die te hard rijdt in die ene auto die toevallig niet zo'n goede grip heeft als de rest van de auto's waar het altijd goed is gegaan?

Luister, ik kan er zeker begrip voor opbrengen als je doorfietst op een fiets die er goed uit ziet en ik denk ook nog eens dat het in >99% van de gevallen goed zal gaan (of niet heel erg fout). Maar de verantwoordelijkheid ligt bij degene die de keuze maakt.

[ Voor 47% gewijzigd door Bakfietsje op 21-08-2024 13:32 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 42 Laatste

Let op:
Gelieve de 'hebben jullie al wat gehoord?!' posts tot een minimum te houden. Iedereen wacht in spanning af, maar deze vermeldingen hebben geen toegevoegde waarde voor de discussie.