Heb je een overeenkomst voor
financial lease of voor
operational lease?
Financial lease is een ander woord voor kopen-op-afbetaling - je betaalt de fiets stukje bij beetje af, en de fiets is (uiteindelijk of vanaf het begin - staat in de overeenkomst) jouw eigendom. Je hebt dezelfde consumentenrechten als bij een normale koop. Mijn eerdere uitleg gaat dan dus ook op.
Operational lease is een huurconstructie, waarbij de fiets eigendom blijft van de leasemaatschappij en aan het eind van de overeenkomst weer terug moet. In dat geval is er
geen sprake van een koopovereenkomst, maar je mag van de verhuurder wel verwachten dat zij zorgen voor de juiste werking van het product dat je huurt. Net zoals je dat bij een huurhuis of huurauto mag verwachten.
Overigens zijn er operational leaseconstructies waarbij er na afloop van de overeenkomst een optie is om de fiets te kopen tegen de restwaarde. Dat is echter nog steeds niet hetzelfde als financial lease.
EDIT: kijk wel goed wie de eigenlijke leverancier is. Is dat de leasemaatschappij die uit eigen voorraad levert? Of doen zij alleen het financiele deel en is er een andere partij die de fiets levert? Afhankelijk van de constructie die van toepassing is, heb je als klant met alleen de financiële kant een overeenkomst of ook met de leverende kant.
Klaag bij de partij die de fiets heeft geleverd - dat kan dus de leasemaatschappij zijn als dat de enige partij is waarmee je een overeenkomst hebt, of de leverancier als je daar óók een overeenkomst mee hebt.
Is dat laatste het geval, dus heb je met beiden een overeenkomst? Neem dan ook de leasemaatschappij mee middels een kopie-brief.
EDIT 2: ik ga er in bovenstaande wel even vanuit dat je de overeenkomst bent aangegaan als consument en niet bedrijfsmatig.
(sorry voor de vele edits: ik heb koffie nodig)
[
Voor 31% gewijzigd door
Heroic_Nonsense op 22-05-2024 13:47
. Reden: Toevoeging ]