Neocortex-re schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:09:
- 40 weken school of zo per jaar (200 dagen)
- 3 km heen en weer
- nog wat boodschappenritjes
Een Baboe zal zo'n 1000 km per jaar maken. Bijzondere ouders zoals vakantiefietsers daargelaten.
Dat gedurende een jaar of zes. Dan breekt een frame dus bij minder dan 10000 km??? Het is bijzonder sneu. Er zijn weinig excuses voor.
Maar kijk je naar zo'n fiets en de omstandigheden:
- lange buis, geen vering
- geringe buisdikte (zo te zien in foto's van gebroken frames)
- ijzer/ staal, corrosiegevoelig
- gelast met onbeweeglijke overgang bij de stuurkolom, punt met veel frictie.
- verkeersdrempels (harde klappen, dit zou weleens een belangrijke factor kunnen zijn)
- altijd buiten staan (roestvorming)
- elektrische aandrijving (hogere snelheden, meer momentkrachten op het frame)
- incidenteel mogelijk overbelasting (te groot kind in de bak, teveel gewicht)
- verticale krachten, horizontale krachten, torsiekrachten
Vlak voor de stuurkolom een vering met schokdemper zou een wereld van verschil maken, maar ik weet niet of dat stabiel te maken is. Of een verende voorvork. Het is wel relatief duur.
Ik ben kritisch op de elektrische aandrijving. Voordat die er was sukkelde een bakfiets met 10 - 12km/ uur voorwaarts. Nu ben ik regelmatig verbaasd hoe ouders rondscheuren. Zelfs over bospaden. Bij belading zou 15km de max moeten zijn.
Het verbaast me dat op de site van Babboe weinig informatie te vinden lijkt. Welke kwaliteit staal, maximum gewichten en snelheden etc.
Een hele tijd terug al was er een bedrijf uit Bergeijk die bakfietsen als bouwpakket leverde. Ik heb die bij vrienden helpen in elkaar zetten. Nooit zo'n berg slechte onderdelen bij elkaar gezien. Met name van de stuurinrichting werd ik heel schichtig. Na montage de vrienden stevig aangesproken op rustig rijden (< 15 km/ uur) en wekelijkse inspectie. Die fiets is uiteindelijk ook gebroken. Ik hoef niet altijd gelijk te krijgen....
Ik denk eigenlijk niet dat je met visuele inspectie voldoende zeker kunt zijn. Er zal nauwelijks tijd zijn tussen het moment dat hij zwabberig gaat voelen en dat hij breekt. Dan is het wachten op echte ongelukken.
Als je veel, heel veel ervaring hebt met fietsen dan kun je wellicht alles oplossen. Maar je moet ook weten wanneer je moet stoppen. Sterkte voor de jonge ouders.