xscyther schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:25:
[...]
Ik kan het helaas niet meer vinden, volgens mij was er een vrouw uit Bunnik al lange tijd uit de running dat zij niet meer kan werken. Goed dat is één voorbeeld.
Als ik persoonlijk kijk wat voor snelheden makkelijk gehaald worden als ik bijv de Utrechtse Heuvelrug afjakker.... Goed daar neem ik zelf natuurlijk ook risico's tegelijkertijd ken ik die wegen goed en is er relatief weinig verkeer. In al die jaren nooit rekening mee gehouden dat het frame zou kunnen breken. Als dat op zo'n moment gebeurd dan zie ik dat wel als levensgevaarlijk. Ook daar deskundigen hebben aangegeven dat jonge kinderen natuurlijk sowieso extra kwetsbaar zijn. Ondanks dat ik wel achter de comment levensgevaarlijk sta is het natuurlijk ook zeker een manier om de ernst aan te geven waarbij sprake is van meer dan gewoon gevaar. Een manier die niet per definitie letterlijk genomen hoeft te worden.
Hoeveel gevallen er zijn geweest zal ons waarschijnlijk nooit duidelijk worden, maar ik zou zeggen dat het er sowieso teveel zijn gezien de ophef.
Ergens las ik vandeweek, of deze informatie klopt kan ik niet verifiëren, dat er ongeveer 22 duizend fietsen worden terug geroepen van een totaal ruim 40 duizend aantal verkochte fietsen door Babboe. Nogmaals weet ik niet of die cijfers kloppen, maar mochten ze kloppen dan geeft dat mogelijk inzicht op een paar van je vragen.
“Teveel gezien op de ophef”
Ik denk dat we anno nu weten dat ophef lang niet altijd terecht is en zeker geen goede graadmeter. (Kijk naar ophef over vaccinaties om maar iets te noemen.)
Uitgaande van je data gaat het over 22k fietsen en er is bij jou 1 geval bekend. Zeer vervelend ongeluk, maar kan nog nergens uit opmaken dat het ook daadwerkelijk levensbedreigend was.
Nogmaals, Ik ben volledig overtuigd van de noodzaak van de terugroepactie. Ik gebruik de fiets echter wel totdat deze wordt opgehaald.
Ook is er wel een verschil of je een baby vervoert of een 5 jarige keurig in de gordels op het bankje.
We weten vooral dat:
Het frame niet aan de eisen voldoet
Er een kleine kans op een breuk is.
Dat we eigenlijk niet kunnen inschatten wat die kans is vanwege gebrek aan transparantie.