Hulp bij per ongeluk geformateerde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Goedendag,

Ik had meerdere usb schijven aan de pc hangen om data en fotos etc. over te zetten.

Nu heb ik mij dom dom vergist in de juiste schijf.

Ik heb dus de goede schijf per ongeluk geformateerd.

Er is gelukkig nog niet overheen geschreven.

Heb wat software geprobeerd maar de meeste willen backuppen naar een andere schijf die ik nu niet meer heb.
Tevens kun je alleen allemaal losse files backuppen en niet mappen of programmas met bijbehorende files.
Alles staat door elkaar.

Ik wil graag dat de index? terug geschreven word op de bestaande schijf zodat alles weer zichtbaar is, dus zonder overzetten.
Is dit mogelijk en zo ja, welk programma?

Zo nee, dan moet ik een grote losse hardeschijf kopen om te backuppen en welk programma raden jullie mij dan aan.

Sorry ik ben er niet in thuis en heb al 4 programmas op de pc staan die van alles beloven...

Gaat om windowscomputer met w10.

Graag hulp en advies.

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Afkoppelen en geen enkele schrijfactie ondernemen. De gratis programma's zullen inderdaad weinig functionaliteit geven, het hangt er vanaf hoe belangrijk de bestanden zijn. Zelf er mee gaan klooien is onverstandig, dat is iets waar je mogelijk betaalde experts voor moet inschakelen (en ja, dat is prijzig).

Zie verder ook de adviezen in Thematopic: Datarecovery.

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 15-02-2024 01:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17
Met alleen geformatteerd doet iets als Photorec het nog prima, alleen je bent inderdaad vaak wel mappenstructuur en/of bestandsnamen kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:00
Testdisk (bekend van photorec) kan ook partitietabellen herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-05 15:50
is het een HDD of een SSD? Bij een HDD is dit namelijk een stuk makkelijker, met een SSD wordt het al een lastig verhaal.
Als je data echt belangrijk is dan zou ik contact opnemen met een bedrijf dat beschikt over professionele recovery software. Zelf niet gaan lopen klooien, zo kan je het alleen maar moeilijker en dus ook duurder maken.
Als je enkel hebt geformateerd dan is je data nog relatief makkelijk terug te krijgen gelukkig.
Steenwijkerland schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 00:52:
Goedendag,

Ik had meerdere usb schijven aan de pc hangen om data en fotos etc. over te zetten.

Nu heb ik mij dom dom vergist in de juiste schijf.

Heb wat software geprobeerd maar de meeste willen backuppen naar een andere schijf die ik nu niet meer heb.
Tevens kun je alleen allemaal losse files backuppen en niet mappen of programmas met bijbehorende files.
Alles staat door elkaar.

Ik wil graag dat de index? terug geschreven word op de bestaande schijf zodat alles weer zichtbaar is, dus zonder overzetten.

Zo nee, dan moet ik een grote losse hardeschijf kopen om te backuppen en welk programma raden jullie mij dan aan.

Sorry ik ben er niet in thuis en heb al 4 programmas op de pc staan die van alles beloven...

Gaat om windowscomputer met w10.

Graag hulp en advies.

Thanks

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:08
Als je echt zelf wilt proberen:
Dan heb je 2 extra lege schijven nodig,
1x voor een kopie van je te recoveren schijf, dus een bit by bit kopie, dan kun je nog altijd vanuit een schone positie opnieuw beginnen.

1x Om je te recover gegevens naar te kopieren.

(nog 1 vraag , waar is je backup?, indien je alles laat terug vallen naar 1 kopie, dan weet je nu waarom het fout gaat.(ook je hd kan defect raken binnen 1 seconde, een voeding kan de hd beschadigen)).

Indien het echt waardevol is, ga naar een bedrijf.

• The_Doman
  • Nu online
Steenwijkerland schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 00:52:
Dan heb je inderdaad nog veel kans om gegevens terug te halen.
Backuppen en herstellen naar een andere schijf is altijd de veiligste manier van data herstel.
Ook omdat je dan meerdere strategieën/programma's/instellingen kan proberen.
Tevens kun je alleen allemaal losse files backuppen en niet mappen of programma's met bijbehorende files.
Alles staat door elkaar.
Inderdaad herstellen veel programma's geen originele mappenstructuur wat echt ellendig is om alles weer uit te zoeken.
Zelf heb ik met Runtimes GetDataBack heel goede ervaringen wat betreft herstel van de orginele mappenstuctuur.
Als er nog data op de schijf staat zal deze het wel kunnen vinden is mijn ervaring.
Sorry ik ben er niet in thuis en heb al 4 programma's op de pc staan die van alles beloven...
Veel bekende software beloven veel maar doen sowieso niets voordat je betaalt/registreert of een andere wijze "activeert".
Soms kan dat, maar ook heel vaak werkt het niet is mijn ervaring.
Testdisk heeft daar wel eens succes mee, het hangt er vanaf wat er precies gebeurt is.
Sommige partitie tools hebben ook een recovery functie.
Maar direct schrijven naar je te herstellen schijf brengt ook weer meer risico.

Zie ook deze topics:
Na experimenteren met Linux bootdisk C:\ en D:\ partitie weg
Harde Schijf gecrashed?

Hier staat uitgelegd hoe je een "Deep Scan" recovery kan doen met Recuva recovery (freeware).
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
meneer william schreef op zondag 1 mei 2016 @ 15:27:
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.
Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.
Partitie per ongeluk overschreven (testdisk)

Zoals opgemerkt gebruik ik zelf altijd GetDataBack.
Met de evaluatie versie kan je losse (foto) bestanden previewen/openen (opslaan) om te controleren of er ook echt nog iets (goed!) terug te halen valt.
Gebruik dan de deep/4star optie om zo veel mogelijk data terug te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYKaZpx4avPNoDdf7Ra6fCyjoV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J1nLFImhhXiqVnsxK6VcyLJY.png?f=user_large

• The_Doman
  • Nu online
jan99999 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 08:12:
Als je echt zelf wilt proberen:
Dan heb je 2 extra lege schijven nodig,
1x voor een kopie van je te recoveren schijf, dus een bit by bit kopie, dan kun je nog altijd vanuit een schone positie opnieuw beginnen.
Tja, de meeste hebben natuurlijk niet zomaar even 2 extra schijven liggen.
Een extra "bit by bit" copy is zeker nuttig, maar zolang je maar niets naar de te herstellen schijf schrijft kan je gerust zelf wat dingen proberen natuurlijk.
De schijf zelf is in principe gewoon in orde, alleen geformatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Dan is allereerst van belang of dit een schijf is die TRIM ondersteunt. Dus SSD of SMR schijf met TRIM support. Indien ja: De data kunnen niet worden gered doorgaan ook al zijn er uitzonderingen waardoor bijvoorbeeld TRIM commando's niet verzonden worden, de doel schijf niet bereiken of de doel schijf ze (deels) negeert.
Dan zul je een doel schijf moeten aanschaffen.
Dat kun je willen echter zo werken moderne data recovery tools niet. Met overigens goede redenen. Zgn. in-place recovery is eigenlijk nooit mogelijk tenzij de schade beperkt is tot bijvoorbeeld de partitie tabel of boot sectoren.
Arguably, op dit moment is de beste file recovery tool UFS Explorer van de firma SysDev (https://www.ufsexplorer.com/). Ik gebruik dit zelf evenals veel van mijn internationale collega's werkzaam in data recovery.
Met alleen geformatteerd doet iets als Photorec het nog prima, alleen je bent inderdaad vaak wel mappenstructuur en/of bestandsnamen kwijt.
PhotoRec herstelt nooit bestandsnamen en mappen structuur, het is een zgn. RAW scanner; het basseert zich niet op bestandssysteem meta data maar op zgn. signatures of magic bytes etc..
Testdisk (bekend van photorec) kan ook partitietabellen herstellen.
Formatteren vindt vnl. plaats op bestandssysteem niveau en partitie tabellen 'herstellen' heeft geen enkel nut.

Joep

Pagina: 1