Toon posts:

Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• meneer william
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-12-2022
Probleem

Iemand had een laptop met Linux. Diegene vond Linux niet fijn en wilde windows. Dus kopieerde diegene al zijn bestanden naar een externe harde schijf (500gb NTFS). Nu verwijderde diegene de externe harde schijf na een uur lang kopiëren van zon 100gb. Echter deed diegene dit zonder de schijf eerst vanuit Linux te ontkoppelen.

Nu heeft diegene windows op de laptop gezet en is de SSD in de laptop geformatteerd. Toen diegene probeerde zijn bestanden terug op de SSD te zetten kon hij de bestanden op enkele na niet meer terug zien in windows verkenner.

Nu is de vraag: hoe krijg je deze data terug?

Bestanden zijn gekopieerd vanuit een Ubuntu distro naar een extene USB 3.0 harde schijf van 500gb. Die harde schijf is geformatteerd vanuit windows en heeft dus een NTFS partitie.

De externe harde schijf is pas een tijdje nadat het kopiëren voltooid was verwijdert. Er is daarna geen nieuwe data op gezet.

Ik denk dat door het onveilig verwijderen de laatste gegevens niet naar het register van de schijf zijn geschreven. Echter heb ik hier niet heel veel verstand van en weet ik niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.

Op dit moment probeer ik met een tool genaamd Recuva om de schijf te scannen.

Dit zal echter nog uren duren en ik weet niet of dit de oplossing is.

Weet iemand hier of de data nog terug gevonden kan worden? :'(

sirwilliam

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:07
Probeer eens op te starten met een Linux distributie welke je van een usb stick kan booten.
Controleer dan of je wel alle bestanden op de harde schijf ziet staan.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:49
meneer william schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 19:34:
Probleem

Op dit moment probeer ik met een tool genaamd Recuva om de schijf te scannen.

Dit zal echter nog uren duren en ik weet niet of dit de oplossing is.

Weet iemand hier of de data nog terug gevonden kan worden? :'(
Als het via een USB2 aansluiting gaat (of USB 3 drivers niet actief) kan het scannen naar verloren bestanden inderdaad ERG lang gaan duren.

Als de bekende "freeware" opties niet werken is er nog Runtimes GetDataBack recovery software.
Als er nog data op de schijf staat zal deze het wel kunnen vinden is mijn ervaring.

• meneer william
@D-dark ik heb het geprobeerd met Ubuntu, geen succes.

@The_Doman Met GetDataBack heb ik ook geen succes. Het programma vind alleen files die ik via verkenner ook kan zien.

sirwilliam

• The_Doman
meneer william schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:02:
@The_Doman Met GetDataBack heb ik ook geen succes. Het programma vind alleen files die ik via verkenner ook kan zien.
Heb je ook een "Full Drive Scan" laten doen met GetDataBack?

Maar als er echt helemaal geen extra data kan worden gevonden lijkt de situatie wel erg hopeloos natuurlijk. :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ugonix
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-03 01:20
Ik heb hele goede ervaringen met "File Scavenger". Ik had een dergelijk probleem met een externe 2TB usb3
harde schijf. Hier stond ongeveer 500 gb op geschreven en na onveilig verwijderen waren alle bestanden en extensies in zzzzzzzzzzzzzzz veranderd. Na het scannen en draaien van File Scavenger vond deze alle bestanden terug. Hierna kon ik een keuze maken welke bestanden ik wilde repareren. Allemaal kon ook dat duurde volgens de prognose wel een uurtje of 10. Ik had echter niet alles meer nodig en heb bovendien niet al te veel geduld :Y Na een half uur had ik +- 250 gb terug in exact dezelfde staat. Dit moet echter wel eerst op een andere plek dan waarvan je het recovert terug gezet worden. Dat garandeert tevens dat indien deze poging toch mislukt , in ieder geval het te redden gedeelte van de orginele schijf er gewoon nog staan.
Als het wel gelukt is kun je er daana voor kiezen om alle bestanden weer terug op hun oorspronkelijke plaats terug te zetten.
Hoop dat je hier wat aan hebt !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Geen graceful shutdown gedaan of dismount van het volume, dan heb je de kans dat op data na niks is weggeschreven en dat de NTFS bestandstructuur niet is bijgewerkt, dan help scannen ook niet echt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meneer william
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.

Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.

Bedankt voor alle tips en verwijzingen die ik hier heb gekregen.

[Voor 12% gewijzigd door meneer william op 01-05-2016 15:28]

sirwilliam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The_Doman
Mooi dat de data weer terug is. :)
Maar dus ook dankzij een volledige (Deep Scan) van de drive.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meneer william
The_Doman schreef op zondag 01 mei 2016 @ 17:12:
Mooi dat de data weer terug is. :)
Maar dus ook dankzij een volledige (Deep Scan) van de drive.
Yes, ik heb zowel met als zonder deep scan geprobeerd. Alleen met deep scan (Duurt fc lang) kun je de bestanden terug vinden.

sirwilliam

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee