Toon posts:

Na experimenteren met Linux bootdisk C:\ en D:\ partitie weg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EXXiBIT
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-04-2022
Mijn vraag
Ik was met universal usb installer een aan linux distro's op een usb stick aan het zetten.
Toen ik bij mijn deze PC keek was de hele d partitie verdwenen. C en D zijn bij aparte sata disks.

In Disk Management wordt D als RAW aangegeven. met daaronder Healthy, Active, Primary Partition.
Ook mijn C schijf is niet meer op te starten. Er staat NTFS Healthy, Primary Partition
Er is dus iets gruwelijk mis gegaan. Ik heb werkelijk geen idee. Ik ben nu met Getdataback de hele D partitie aan het backuppen maar de folder structuur is volledig verdwenen. Ik heb nu 100'en folders waar steeds een deel van de data in staat. Ik moet dus 865GB handmatig uit gaan pluizen. Dat is niet te doen.

Weet iemand hoe ik de D partitie weer leesbaar kan maken? Of een andere backup tool die de folder structuur aanhoud. Ik heb wel andere geprobeerd zoals Active Recovery maar geen enkele houd de folder structuur aan en het worden echt duizenden losse files.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 21H2 Home

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ga nu dus alle data van C en D backuppen maar de structuur is helemaal weg. Ik ben dus de hele kerstvakantie data aan het uitpluizen. Met chkdisk worden er geen fouten gevonden. Het lijkt dus niet op hardware falen. Overigens zit mijn systeem partitie op sata1 en de data op sata0.
Dat was toen een bug bij een nieuwe installatie als je een memory card reader had aangesloten.
Heeft echter altijd goed gewerkt.

Het liefst zou ik de schijven weer leesbaar maken maar na veel gegoogle kom ik steeds bij recovery tools uit.
En als ik dan toch moet recoveren hoe zorg ik er dan voor dat de mapstructuur in orde blijft?
Alvast heel erg bedankt.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Voor datarecovery gevallen gebruik ik eigenlijk ook altijd Getdataback (meestal classic versie).
Mijn ervaring is dat Getdataback de bestand/mappen structuur juist zoveel mogelijk hersteld indien dat mogelijk is.
Tenminste met een NTFS recovery.
Als er dan echt zoveel data door elkaar ligt is er inderdaad wel iets 'gruwelijk' mis gegaan.
Toch wel een volledige deep (4star) scan gedaan van de hele disk(s) bij de recovery pogingen?
Uiteraard niet meer schrijven naar of opstarten van de betreffende disks.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gelukkig hebben we de 'back-up' nog... Toch? :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Terugzetten vanaf je backup is het makkelijkst.

Als je de partitietabel op een of andere manier overschreven hebt, dan bestaat je folderstructuur niet meer.

Goede leerschool om nooit te experimenteren met je productieomgeving & als je antwoord op de eerste zin is "ik heb geen backup", ook daar een uiterst belangrijke les.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:53

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Enige oplossing is een recoverybedrijf en duur betalen, maar ik betwijfel of die ook nog de folder-structuur terug kunnen halen.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:37

MsG

Forumzwerver

Zorg dat je voordat je ook maar IETS doet, een volledige bit-voor-bit kopie maakt van de schijf. Desnoods meerdere. Dan kan je altijd op zo'n image je tooltjes toepassen.

Ik zou daarna kijken of testdisk hier iets mee kan.
Will_M schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:02:
Gelukkig hebben we de 'back-up' nog... Toch? :P
Anoniem: 472287 schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:10:
Terugzetten vanaf je backup is het makkelijkst.

Als je de partitietabel op een of andere manier overschreven hebt, dan bestaat je folderstructuur niet meer.

Goede leerschool om nooit te experimenteren met je productieomgeving & als je antwoord op de eerste zin is "ik heb geen backup", ook daar een uiterst belangrijke les.
Dit soort reacties helpen weinig. Jullie kunnen net zo goed ruiken als ik dat in deze situatie de TS overduidelijk geen backup meer heeft. Anders zette hij deze wel terug, ipv de hele kerstvakantie een beetje data lopen doorspitten. Daar kan je vast iets van vinden, maar daar lijkt me de TS niet echt mee geholpen.

[Voor 67% gewijzigd door MsG op 20-12-2021 23:26]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MsG schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:25:
>...<
Dit soort reacties helpen weinig. Jullie kunnen net zo goed ruiken als ik dat in deze situatie de TS overduidelijk geen backup meer heeft. Anders zette hij deze wel terug, ipv de hele kerstvakantie een beetje data lopen doorspitten. Daar kan je vast iets van vinden, maar daar lijkt me de TS niet echt mee geholpen.
Soms moet je gewoon hard durven te zijn en mensen niet de hoop willen gaan geven dat verloren data op een simpele manier nog 'even' goedkoop terug te halen is na een fuck-up.

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MsG

MsG

Forumzwerver

Will_M schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:31:
[...]

Soms moet je gewoon hard durven te zijn en mensen niet de hoop willen gaan geven dat verloren data op een simpele manier nog 'even' goedkoop terug te halen is na een fuck-up.

>:)
De data is niet per definitie weg, dat hangt er maar net van af wat er allemaal gebeurd is. Dat je het heel erg grappig lijkt te vinden gezien ook je eerdere reacties, lijkt me nuttiger dat te uiten op andere plekken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
[...]

Dit soort reacties helpen een hoop. Het is niet wat de TS wil horen, maar het is wel de realiteit. Als jij graag alles met zijden handschoentjes wilt behandelen, moet je dat vooral zelf doen.

Dat de mappenstructuur weg is als de partitietabel overschreven is, is belangrijk. Een backup, is belangrijk. Niet met je productieomgeving experimenteren, ZEKER als je geen backup hebt, is belangrijk.

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 21-12-2021 07:05]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 07:04:
[...]

Dit soort reacties helpen een hoop. Het is niet wat de TS wil horen, maar het is wel de realiteit. Als jij graag alles met zijden handschoentjes wilt behandelen, moet je dat vooral zelf doen.

Dat de mappenstructuur weg is als de partitietabel overschreven is, is belangrijk. Een backup, is belangrijk. Niet met je productieomgeving experimenteren, ZEKER als je geen backup hebt, is belangrijk.
En wat heb je achteraf nog aan "had je maar een backup moeten maken"? Dat is een beetje alsof je het bij de buren ziet branden, en ipv meeblussen zegt "had je maar rookmelders moeten plaatsen".

De les volgt al wel uit het mogelijk eeuwig kwijt zijn van de data. Dan nog told you so-achtig belerend gaan doen helpt niemand.

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
MsG schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:14:
[...]

En wat heb je achteraf nog aan "had je maar een backup moeten maken"? Dat is een beetje alsof je het bij de buren ziet branden, en ipv meeblussen zegt "had je maar rookmelders moeten plaatsen".

De les volgt al wel uit het mogelijk eeuwig kwijt zijn van de data. Dan nog told you so-achtig belerend gaan doen helpt niemand.
Precies dit. Komt nog bij dat het erg off-topic is voor de TS. Tis al vervelend genoeg voor hem, dus laten we niet het topic gaan kapen met een discussie over het belang van back-ups.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:00
Ik heb ook een keer een soortgelijk probleem gehad.

Stap 1 is indien mogelijk een back-up maken van de data op de schijf, makkelijkste is het dd command gebruiken in een linux distrubutie.

Stap 2 is met behulp van tooling bijv: testdisk of gpart het probleem oplossen.

• EXXiBIT
The_Doman schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:59:
Voor datarecovery gevallen gebruik ik eigenlijk ook altijd Getdataback (meestal classic versie).
Mijn ervaring is dat Getdataback de bestand/mappen structuur juist zoveel mogelijk hersteld indien dat mogelijk is.
Tenminste met een NTFS recovery.
Als er dan echt zoveel data door elkaar ligt is er inderdaad wel iets 'gruwelijk' mis gegaan.
Toch wel een volledige deep (4star) scan gedaan van de hele disk(s) bij de recovery pogingen?
Uiteraard niet meer schrijven naar of opstarten van de betreffende disks.
Ik heb als laatste een 4star recovery gedaan, en de mapstructuur is weer terug!
Van C:\ had ik wel een recent image, nog nooit een hoeven terugzetten hopelijk start de boel dan weer.

• EXXiBIT
Zorg dat je voordat je ook maar IETS doet, een volledige bit-voor-bit kopie maakt van de schijf. Desnoods meerdere. Dan kan je altijd op zo'n image je tooltjes toepassen.

Ik zou daarna kijken of testdisk hier iets mee kan.

[...]

[...]

Bedankt voor je sympathieke reactie. Van C:\ is er dus wel een backup en GetDataBack heeft heel de D:\drive gerecoverd.
Ik ga wel een NAS aanschaffen met backup software.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:00
EXXiBIT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:57:
[...]
Ik ga wel een NAS aanschaffen met backup software.
Bedenk wel dat als je huis afbrandt dat dan nog steeds alles weg is.

Twee makkelijke opties om dit te voorkomen:
  1. externe hdd op een andere locatie bewaren
  2. back-up naar een cloud omgeving

• EXXiBIT
Gaat goed komen. Vandaag is het af.
Bedankt voor degene die geholpen hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee