Partitie per ongeluk overschreven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

Topicstarter
Mijn vraag

Kan ik een overschreven partitie terugdraaien? Zeg maar undeleten van de partitie? Ik heb de schijf verder nog niet beschreven.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10. De partitie staat op een externe harde schijf. Al vele oplossingen geprobeerd, waaronder de tools op Hirens boot usb. Het blijkt niet te werken, ik krijg als terugmelding dat er geen partitie te vinden is.

Probleem is veroorzaak door (mijn) onachtzaamheid. Heb zomaar een tool gebruikt, genaamd ‘active undelete’, om een ander probleem op te lossen. Het resultaat was dus dat van de grootste harde schijf alle gegevens weg waren doordat de enige partitie gewijzigd is in twee partities. Raw-formaat.

Op dit moment probeer ik met een hirens-tool te kijken of hij nog bestanden kan vinden om ze hopelijk te kunnen undeleten. Maar scannen duurt al uren. Ik wil het scannen nog niet onderbreken, en daardoor kan ik nu het probleem en de gebruikte programma’s enzo nog niet reproduceren.

Iemand hier die me op weg kan helpen?

Beste antwoord (via Anoniem: 1344348 op 14-09-2020 11:08)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:08

MsG

Forumzwerver

Als er meteen na de partitiedelete niks meer gebeurt is, moet het niet heel moeilijk zijn met een tool als TestDisk: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk .

Als de data echt van belang is, zou ik inderdaad eerst beginnen met het veiligstellen van een 1-op-1-kopie, en dan pas de blik met tooltjes opentrekken.

https://us.informatiweb.n...ed-or-lost-partition.html

[ Voor 28% gewijzigd door MsG op 14-09-2020 09:51 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
Je moet nu met data recovery tools aan de gang.
Zoals GetDataBack van Runtime.
Undeleters werken niet, want die werken op een parititie.

Als je heel graag je data terug wil moet je even naar de professionals, voor logische schade hoeft het niet zo spannend te zijn.

Je krijgt hem waarschijnlijk niet terug zoals je hem hebt verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-05 23:30
Zoek even naar data recovery op het forum, van alles te vinden.
Belangrijkste: maak eerst een bit voor bit kopie op andere schijf en ga daarmee aan de slag. Alles wat je nu doet met de schijf verminderd de kans op succesvolle recovery.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Als er meteen na de partitiedelete niks meer gebeurt is, moet het niet heel moeilijk zijn met een tool als TestDisk: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk .

Als de data echt van belang is, zou ik inderdaad eerst beginnen met het veiligstellen van een 1-op-1-kopie, en dan pas de blik met tooltjes opentrekken.

https://us.informatiweb.n...ed-or-lost-partition.html

[ Voor 28% gewijzigd door MsG op 14-09-2020 09:51 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47
Snelle oplossingen zoals testdisk werken in dit geval niet.
Je moet een volledige "deepscan" uitvoeren op je HDD en zo de bestanden terughalen en ja dat duurt dus lang.
Zelf gebruik ik daarvoor altijd Runtimes GetDataBack recovery software (niet gratis).
Als er nog (leesbare) data op de schijf staat zal deze het kunnen vinden is mijn ervaring.

Maar met Recuva (free) zijn ook goede resultaten mogelijk, zie dit topic:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
meneer william schreef op zondag 1 mei 2016 @ 15:27:
Oke het is gelukt ik heb met Recuva alle bestanden terug kunnen halen.
Als je wil weten hoe ik dit gedaan heb zie deze superuser post.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Het gaat om een grote (14TB), langzame externe HDD, dus scannen duurt heel lang (> 29 uur). De moeite waard om scannen af te breken en toch het programma Testdisk te proberen, aanbevolen door @MsG. Deze keer wel de begeleidende handleiding gelezen en daarmee was het in 5 minuten gelukt.

Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

The_Doman schreef op maandag 14 september 2020 @ 10:56:
Snelle oplossingen zoals testdisk werken in dit geval niet.
Je moet een volledige "deepscan" uitvoeren op je HDD en zo de bestanden terughalen en ja dat duurt dus lang.
Zelf gebruik ik daarvoor altijd Runtimes GetDataBack recovery software (niet gratis).
Als er nog (leesbare) data op de schijf staat zal deze het kunnen vinden is mijn ervaring.

Maar met Recuva (free) zijn ook goede resultaten mogelijk, zie dit topic:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!

[...]
Juist testdisk moet de per ongeluk verwijderde, maar verder intact-zijnde partitie eenvoudig herkennen en weer kunnen opbouwen. Dat is beter dan in die chunk RAW-data op bit-niveau echt naar individuele bestanden gaan pluizen (wat de andere tools veelal doen middels de deepscan). Dan krijg je vaak bestanden die niet eens meer hun eigen bestandsnaam hebben (wel gewoon hun inhoud uiteraard).
Anoniem: 1344348 schreef op maandag 14 september 2020 @ 11:13:
Dank voor jullie reacties. Het gaat om een grote (14TB), langzame externe HDD, dus scannen duurt heel lang (> 29 uur). De moeite waard om scannen af te breken en toch het programma Testdisk te proberen, aanbevolen door @MsG. Deze keer wel de begeleidende handleiding gelezen en daarmee was het in 5 minuten gelukt.

Dank voor jullie hulp!
Mooi dat het is gelukt!

[ Voor 18% gewijzigd door MsG op 14-09-2020 13:38 ]

Pagina: 1