Ik heb net zelf een nieuwe AVR gekocht (Denon AVC-X3800H) en daarbij ook wel redelijk wat zaken opgezocht.
Bij mij is het als volgt aangesloten : PS5->AVR->TV. De voornaamste reden bij mij is dat via eARC geen optie was omdat mijn TV (LG C1) geen DTS ondersteunt en je dus via PS5->TV->AVR geen DTS kunt afspelen met bvb DVDs/BluRays, waar ik de PS5 ook voor gebruik.
Latency omdat je via de AVR gaat, is een theoretisch probleem, omdat de AVR een pure passthrough doet van het video-signaal. Ik merk voorlopig alleszins niets van extra latency. In het algemeen is de consensus dat voor om het even welke bron ->AVR->TV beter is dan eARC te gebruiken.
Cruciaal is wel dat je receiver 48Gbps supporteert op zijn HDM 2.1, want bij sommige receivers is dat niet het geval en ga je daardoor de hogere resoluties/frequenties van de PS5 niet ondersteunen (bvb geen 120fps).
Ik moet wel nog experimenteren of ik nu de PS5 instel voor PCM, die de 5.1 kanalen ongecomprimeerd uitstuurt, dan wel Atmos die wel compressie heeft, en naar verluidt wel voor wat latency zou zorgen. Voordeel van 5.1 is dat je ook exact de positie van je front/surround speakers kunt specifiëren zodat de PS5 audio engine (Tempest) hier rekening mee kan houden. Bij Atmos lijkt dat niet het geval. Op dit moment heb ik sowieso nog maar 5.1, al plan ik wel 5.1.2.
Het is wel opvallend hoe weinig info er over audio op de PS5 te vinden is. Je wordt overdonderd door info over graphics en dergelijke, bvb ook op Digital Foundry, maar over de audio van games en de audio-mogelijkheden van de PS5 is het eigenlijk zeer stil.