Jumpman schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:57:
Ik ga het denk ik bij een PC en Nintendo Switch 2 houden (puur voor die paar Nintendo games die enorm veel replay waarde hebben en voor het hele gezin leuk zijn). Ik hoop wel dat o.a. Sony nog flink achterna wordt gezeten door de EU i.v.m. het monopoly op de verkoop van games.
Die monopoly heb ik wel moeite mee inderdaad, ik kan nu nog shoppen en kiezen uit verschillende aanbieders of simpelweg iets via marktplaats kopen. Vooral games waarbij ik twijfel of de game wel wat voor mij is koop ik liever fysiek mocht ik er na een aantal uren achter komen dat het niets voor mij is dan gooi ik de game op Marktplaats oid. Sony zou dus ook veel soepelere regels moeten hebben m.b.t refunden van digitale games. En het zou ook mogelijk moeten zijn om digitale games over te dragen of door te verkopen, maar die optie heeft Steam ook niet.
Digitale games vind ik geen probleem. een fysieke disc heb je in de toekomst ook weinig aan, want die versies zijn vaag buggy en dan heb je toch patches nodig. Dus als de servers uit de lucht gaan heb je ook niets aan fysieke games. En digitale games zijn simpelweg gemakkelijker dus wat dat betreft heb ik geen moeite met digital only.
PC is ook bijna alleen maar digital only maar op PC en de Steammachine kun je naast Steam ook andere launchers installeren en heb je dus keuze waar je de games koopt. Playstation heeft keihard een monopoly op zijn eigen platform ik ben ook wel benieuwd wat de EU daar van vindt.
Gamen op een PC vind ik niets... Maar ik kan me wel voorstellen dat ik in de toekomst een zelfbouw steammachine ga maken. Je kunt voor 1100-1400 een systeem bouwen wat games veel beter draait dan de steammachine en daar simpel SteamOs of Bazzite op installeren voor de 'console' interface. Controller er aan en je kunt lekker gamen vanaf de bank. Ik verwacht dat een mogelijke PS6 ook minstens €1000,- gaat kosten maar games op steam zijn goedkoper dan in de PS store... dat kan na verloop van tijd wel uit.
Enig nadeel is dan wel dat ik de firstparty games van Sony moet missen.... en dat zijn wel vaak de games die ik het leukst vind.
[
Voor 14% gewijzigd door
Chaoss op 24-08-2026 11:24
]