• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 12:50
Na precies 5 jaar intensief gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auiMBlmVeTRbBVsQyyrTGJh3MW4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2pODzBMxvUwq7AY5LBAogfM9.jpg?f=user_large

Artefacts sinds dit weekend. Dus dat lijkt me einde verhaal? Maakte hem regelmatig schoon, heb al clean cache/rebuild db gedaan.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:33
Vanmiddag aan Robocop Rogue City begonnen, het val mij niet tegen. Leuke single player game voor tussendoor.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:12

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm2OEz-2acyHTCrIM4a2t8oqvV4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pOZikdNuk63uVboCSA6jzXvA.jpg?f=user_large Wat tof dat Aniimo ook naar Playstation komt.

[ Voor 76% gewijzigd door G_Dragon op 26-03-2026 15:30 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:09
Heb toch maar de PS5 Pro besteld las ik gisteravond dat de prijs van de alle PS5 consoles omhoog gaat.
Als dit waar is heb ik een goede keus gemaakt.

Ook ga ik mijn base PS5 (phat) verkopen met een 1tb Samsung 980 SSD erin hoeveel kun je hiervoor extra vragen aangezien de prijzen van de SSD's sterk gestegen zijn?

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:29
Michel242186 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:07:
Heb toch maar de PS5 Pro besteld las ik gisteravond dat de prijs van de alle PS5 consoles omhoog gaat.

Ook ga ik mijn base PS5 (phat) verkopen met een 1tb Samsung 980 SSD erin hoeveel kun je hiervoor extra vragen aangezien de prijzen van de SSD's sterk gestegen zijn?
Alle geheugen chips zijn enorm in prijs gestegen, onder geheugen chips vallen dus ook SSD.
Deze zijn dus enorm in prijs gestegen ook afgelopen maanden, dat er een prijs verhoging gaat komen voor de consoles zou dus zomaar kunnen ja.
Want ja ook de voorraad bij een Sony/Nintendo/Microsoft raakt op, en moeten een keer nieuwe bij kopen :).

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online

De pro gaat naar €900,-
https://www.xgn.nl/nieuws...flink-duurder-gaan-worden

The best is yet to come

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 09:13

Je kunt de SSD ook overzetten in de PS5 Pro, dit heb ik ook gedaan en zo heb ik nu in totaal 3 tb opslag (plus 2 tb opslag via een externe SSD voor PS4 games).
Nu ook officieel: https://blog.playstation....ion-portal-remote-player/

In wat voor crazy tijden leven we eigenlijk... meer dan 5 jaar na launch is de PS5 gewoon al €150 ofte 30% duurder geworden

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:20
Twixie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:36:

In wat voor crazy tijden leven we eigenlijk... meer dan 5 jaar na launch is de PS5 gewoon al €150 ofte 30% duurder geworden
En toch blijven mensen 'm kopen. En kan Sony bij een volgende Days of Play weer de prijzen tijdelijk verlagen naar voor de prijsverhoging.. zoals ze laatst ook deden. Maar je moet wel erg gek zijn of een bepaalde game willen spelen om nu nog fullprice een PS5 te halen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De wereld staat dan ook behoorlijk in brand, het is een beetje een perfect storm. De AI hype/bubble en die mafketel in het Witte Huis die met heffingen strooit en onnodige oorlogen start helpen dan niet echt.

• Carlos0_0

Poh zo inderdaad he niet normaal zeg, ben blij dat ik de ps5 pro al in huis heb.
Dan alleen maar hopen dat die niet stuk zal gaan haha.

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 13:50

ddZ

Ja, zie je nou wel. Ik had al zo’n vermoeden & daarom afgelopen maand toch alvast een PS5 Pro in huis gehaald. Ben wel benieuwd of de prijs van accessoires (bijvoorbeeld controllers) ook omhoog zullen gaan…

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online

Als je snel bent kun je nog toeslaan voor de oude prijs. Maar dit zat er helaas wel aan te komen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De perfect storm, bitcoin + AI + Trump :P
Nog erger dan Covid blijkbaar :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:53
dutchgio schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:10:
[...]

Als je snel bent kun je nog toeslaan voor de oude prijs. Maar dit zat er helaas wel aan te komen.
Is het echt de moeite?
Ik heb mijn oud beestje sinds 2021; ik vind 750€ (prijs die ik laatst had gevonden) wel veel (zonder rekening te houden met stijgingen).

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Derbiss schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:14:
[...]

Is het echt de moeite?
Ik heb mijn oud beestje sinds 2021; ik vind 750€ (prijs die ik laatst had gevonden) wel veel (zonder rekening te houden met stijgingen).
Als je je "oude" PS5 verkoopt met 1 controller moet je misschien nog wel wat bijleggen, maar dan heb je wel weer alles met garantie, nieuwe controller en kan je komende 3 jaar gamen op de beste console van het moment.

Ook met GTA zal je hier profijt van hebben. Zelf geen spijt van de upgrade. Het is een leuke hobby en die mag best paar tientjes per jaar kosten. Bestel Saros _/-\o_ en Crimson Desert erbij. Eventueel Resident Evil.

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:11
Zou het niet kunnen zijn dat er opeens een grote vraag is voor Playstation 's sinds hackers het weten te jailbreaken?

PSN : Geraedus

• Derbiss
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:24:
[...]

Als je je "oude" PS5 verkoopt met 1 controller moet je misschien nog wel wat bijleggen, maar dan heb je wel weer alles met garantie, nieuwe controller en kan je komende 3 jaar gamen op de beste console van het moment.

Ook met GTA zal je hier profijt van hebben. Zelf geen spijt van de upgrade. Het is een leuke hobby en die mag best paar tientjes per jaar kosten. Bestel Saros _/-\o_ en Crimson Desert erbij. Eventueel Resident Evil.
Ja ik weet het; op Krefel staat hij 766€; ik krijg nog 280€ voor mn oude ps5 via buyback dus valt nog mee precies.
Je opmerking is effectief één van de redenen van switchen.. bedankt voor je hulp.
Ivm PS5 Pro. Ik vind het eigenlijk jammer dat veel content creators (bvb DF) PSSR 2 vergelijken met de originele PSSR. Ik ben echter meer geïnteresseerd in het verschil tussen non-PSSR en PSSR2 om te zien in welke mate nu een Pro betere graphics geeft tov een normale.

Nu ja, met deze price hike wordt de beslissing weer een beetje gemakkelijker, want PSSR2 moet dan toch wel al zeeeer goed zijn om €300 extra uit te geven voor een Pro vs een gewone.

• Michel242186
ik heb nog een Pro op de kop weten te tikken voor 715,99 euro bij amazon.de paar dagen terug dus achteraf een goede aankoop geweest.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:42

Format-C

Tracing Rays

Kan me niet voorstellen dat er nog veel XBOXEN en/of Playstations verkocht worden met deze (nieuwe, hoge) prijzen. De mensen die er 1 wilden hebben er vast al heen, en degenen die er nog 1 wilden gaan er vast geen 600 of meer voor neertellen, anders hadden ze er al wel eerder 1 gekocht.

(Ik snap dat RAM en SSD's veel duurder zijn en dat dat daardoor komt, maar toch. )

Denk dat de PS6, als de RAM en SSD prijzen niet dalen, wel 1000 euro of meer gaat kosten. Misschien zelfs wel 1250.

[ Voor 97% gewijzigd door Format-C op 27-03-2026 19:03 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-04 14:58
Format-C schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 18:44:
Kan me niet voorstellen dat er nog veel XBOXEN en/of Playstations verkocht worden met deze (nieuwe, hoge) prijzen. De mensen die er 1 wilden hebben er vast al heen, en degenen die er nog 1 wilden gaan er vast geen 600 of meer voor neertellen, anders hadden ze er al wel eerder 1 gekocht.

(Ik snap dat RAM en SSD's veel duurder zijn en dat dat daardoor komt, maar toch. )

Denk dat de PS6, als de RAM en SSD prijzen niet dalen, wel 1000 euro of meer gaat kosten. Misschien zelfs wel 1250.
Bij diezelfde mensen is het inkomen toch ook flink gestegen? Als je naar de nominale inkomens stijging kijkt in Nederland gaat het je duizelen. Zelfs koopkracht stijgt nog best zelfs als je de inflatie meeneemt.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:42

Format-C

Tracing Rays

Daar heb je gelijk in, maar toch denk ik niet dat er veel mensen zijn die 600 voor een PS5 (digi) neer gaan leggen of 900 voor een PS5 pro

(Edit; net zoals er nu minder mensen zijn die een PC bouwen of upgraden door de huidige prijzen)

Edit2: zowieso moet Sony het (nu) hebben van software verkoop. Omdat de verkoopaantallen zelfs zonder prijsstijging al een tijdje aan het dalen zijn. Wat ook wel logisch is omdat de PS5 aan het "einde van zn levenscyclus" zit en omdat er al zoveel verkocht zijn.

Edit3: de ps5 is gewoon veel duurder om te maken en ik snap ook wel dat ze hem niet weg kunnen geven.. De 16GB ram en de ssd alleen kosten al zo'n 3 a 400 euro vandaag de dag. Maar t is/blijft zuur voor de consument. Vroeg of laat zullen de geheugen prijzen wel dalen (door mindere vraag of hogere productiecapaciteit) (mogen we toch hopen! :| ) en dan wordt hardware ook wel weer goedkoper. En de echte liefhebbers zijn inmiddels ook wel voorzien denk ik. :) Ik heb in november nog een ps5 met game gekocht voor 350 en in januari aan mn kameraad doorverkocht voor zn zoontje. Die had nog een goedkope PS5. (Mn PC is nét wat beter dan een PS5) :P :)

[ Voor 102% gewijzigd door Format-C op 27-03-2026 20:36 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:27
De nieuwe Lets Talk PlayStation is er.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Twixie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:
Ivm PS5 Pro. Ik vind het eigenlijk jammer dat veel content creators (bvb DF) PSSR 2 vergelijken met de originele PSSR. Ik ben echter meer geïnteresseerd in het verschil tussen non-PSSR en PSSR2 om te zien in welke mate nu een Pro betere graphics geeft tov een normale.

Nu ja, met deze price hike wordt de beslissing weer een beetje gemakkelijker, want PSSR2 moet dan toch wel al zeeeer goed zijn om €300 extra uit te geven voor een Pro vs een gewone.
Genoeg games waarbij het verschil tussen pro en non-pro al groot was dat verschil is nu nog met PSSR2 nog groter. Daarnaast krijg je ook nog eens 2TB opslag ipv 800gb.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-04 15:18
800 euro aan bonnen gekocht bij cardswap en de ps5 pro maar snel besteld bij bol. Scheelt toch weer 8% dus 735 euro. Had toch al de planning de ps5 pro te kopen om gta6 straks optimaal te kunnen spelen.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik voorzie rond de release van GTA VI wel een bundel met wat korting want dat is toch een game die veel spelers het zetje kunnen geven om hun vorige generatie consoles vaarwel te zeggen. Maar ben wel heel benieuwd naar de volgende kwartaalcijfers en hoeveel impact deze prijsstijging gaat hebben.

Tot op heden volgde de PS5 de verkoopaantallen van de PS4 erg nauw maar dat verschil gaat nu wel oplopen lijkt me.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:21
Ach, ik heb al een PS5. Ik maak me verder niet druk om prijsstijgingen van dat ding. En aangezien ik pas echt ben gestopt met de PS4 sinds vorig jaar verwacht ik nog wel een tijdje met de PS5 te kunnen doen. Ik kan altijd nog elke maand/week/tijdseenheid een tientje ofzo opzij leggen om te sparen voor de PS7 :+

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:01
giantgiantus schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:08:
[...]

Bij diezelfde mensen is het inkomen toch ook flink gestegen? Als je naar de nominale inkomens stijging kijkt in Nederland gaat het je duizelen. Zelfs koopkracht stijgt nog best zelfs als je de inflatie meeneemt.
Mijn inkomen is lichtjes gestegen maar alles rondom mij in prijs stijgt veel harder dan mijn loon dus mijn koopkracht is er niet bepaald beter op geworden

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-04 18:29
Ik zat er eerst aan te denken om een ps5 pro te kopen maar ik denk dat ik dan toch voor de slim ga. 900 euro is wel erg veel geld voor een console die misschien nog ongeveer 2 jaar meegaat tot de volgende generatie. En gta (koop het niet alleen voor gta) zal uiteindelijk ook gewoon op de niet pro versie draaien en waarschijnlijk later worden uitgebracht op ps6.

• Ike.
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Matedeor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:06:
Ik zat er eerst aan te denken om een ps5 pro te kopen maar ik denk dat ik dan toch voor de slim ga. 900 euro is wel erg veel geld voor een console die misschien nog ongeveer 2 jaar meegaat tot de volgende generatie. En gta (koop het niet alleen voor gta) zal uiteindelijk ook gewoon op de niet pro versie draaien en waarschijnlijk later worden uitgebracht op ps6.
Ik denk dat het nog wel een tijdje langer gaat duren voordat de PS6 er is.

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Matedeor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:06:
Vergeet ook niet dat de restwaarde van een pro (veel) hoger is dan een base PS5. Als je hem verkoopt een maandje voor de PS6 release zal je er ook meer geld voor terug krijgen. Eind van het liedje heb je niets meer betaald, maar wel een betere console gehad + 2TB opslag.

• Matedeor
Op dit moment is het prijsverschil tussen de slim en pro zo'n 350 euro. Dat vind ik wel echt veel geld voor iets betere graphics. En vraag mij af of ik dat terugverdien bij een doorverkoop. Als ik over 2-3 jaar de ps6 koop vind ik nu 780 euro (straks bijna 900 euro) besteden aan een console moeilijk te verantwoorden. Ook al is het wel verleidelijk om het gewoon de beste te kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Matedeor op 28-03-2026 12:11 ]

• Geraedus
Matedeor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:11:
Op dit moment is het prijsverschil tussen de slim en pro zo'n 350 euro. Dat vind ik wel echt veel geld voor iets betere graphics. En vraag mij af of ik dat terugverdien bij een doorverkoop. Als ik over 2-3 jaar de ps6 koop vind ik nu 780 euro (straks bijna 900 euro) besteden aan een console moeilijk te verantwoorden. Ook al is het wel verleidelijk om het gewoon de beste te kopen.
900 euro aan een console is nog altijd vele malen goedkoper dan PC gaming. Zeker als je degelijk graphics wenst te hebben.

• Carlos0_0
Als jij nu een ps5 koopt, zou ik niet over 2 of 3 jaar gelijk een ps6 gaan kopen.
Koop dan een ps5 pro, en koop dan jaren na de release eens een ps6.

Er zijn zoveel games nu al voor de ps5 uit, waar je toch geruime tijd mee kan vermaken(En die nog komen).

• Vrijdag
Geef nou maar gewoon toe, je wil een Pro kopen. Je zit nu allemaal mitsen en maren en theoretische tegenargumenten te bedenken maar dat is allemaal zinloos. Haal een Pro, geniet er van en kijk niet meer om.

Enige regel die ik voor mezelf zou hebben is:
Kan ik het kopen én mijn vaste lasten betalen? Indien antwoord "JA!", dan kopen dat ding.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• Matedeor
Vrijdag schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:20:
[...]

Geef nou maar gewoon toe, je wil een Pro kopen. Je zit nu allemaal mitsen en maren en theoretische tegenargumenten te bedenken maar dat is allemaal zinloos. Haal een Pro, geniet er van en kijk niet meer om.

Enige regel die ik voor mezelf zou hebben is:
Kan ik het kopen én mijn vaste lasten betalen? Indien antwoord "JA!", dan kopen dat ding.
Haha, nee. Bedankt voor jullie adviezen maar het wordt toch echt de slim. Ik vind het prijsverschil veel te groot (en prijs te hoog) voor iets betere graphics en een apparaat dat al meerdere jaren uit is. Ook al kan ik het betalen, probeer ik toch zuinig om te gaan met het geld dat ik heb te besteden.

• Vrijdag
Matedeor schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:37:
[...]

Haha, nee. Bedankt voor jullie adviezen maar het wordt toch echt de slim. Ik vind het prijsverschil veel te groot (en prijs te hoog) voor iets betere graphics en een apparaat dat al meerdere jaren uit is. Ook al kan ik het betalen, probeer ik toch zuinig om te gaan met het geld dat ik heb te besteden.
Snap ik hoor ;) Vooral doen wat voor jezelf goed voelt. Belangrijkste is dat je straks lekker kan gamen 8)

• Trixh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-04 09:39
Zat ook nog te twijfelen om toch voor de pro te gaan(voor de prijsverhoging) heb op dit moment de base ps5.Maar de performance voor de meeste spellen is verwaarloosbaar. Ja er zijn games die beter draaien zoals Crimson Desert die ik op dit moment speel maar de meerprijs is gewoon niet te verantwoorden. Ik verwacht dat binnen 2 jaar de ps6 er is en verwacht dat die ook niet goedkoop zal zijn :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Trixh op 28-03-2026 16:10 ]

• Geraedus
Trixh schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:09:
Zat ook nog te twijfelen om toch voor de pro te gaan(voor de prijsverhoging) heb op dit moment de base ps5.Maar de performance voor de meeste spellen is verwaarloosbaar. Ja er zijn games die beter draaien zoals Crimson Desert die ik op dit moment speel maar de meerprijs is gewoon niet te verantwoorden. Ik verwacht dat binnen 2 jaar de ps6 er is en verwacht dat die ook niet goedkoop zal zijn :P.
Z'n beetje alle games zien er beter uit op de pro. Ook ik was in het begin erg sceptisch, maar uit eindelijk toch over stag gegaan. Totaal geen spijt van.

Maar zoals je zelf al zegt komt er binnenkort een prijs verhoging waardoor het minder aantrekkelijk wordt.

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-04 13:57
Je kunt ook vanwege de prijs eens op marktplaats kijken. Daar heb ik de mijne een half jaar geleden voor een mooie prijs kunnen kopen. In aanloop naar wat échte ps5 generatie games, ben ik wel blij met de pro. Zeker na de nieuwe PSSR update, dat scheelt aanzienlijk in sommige games.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-04 21:09
Twixie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:

Probeer eens naar het kanaal Elanalistadelbits te gaan
Zeer goed vergelijkingkanaal.

• koboy
  • Laatst online: 00:13

koboy

Heb een idee voor een icon

De pro is dan ook bedoeld voor twee doelgroepen: mid generatie in/overstappers, en altijd-de-beste-playstation gebruikers.
De eerste groep doet dan de upgrade naar de ps6pro over 6 jaar wanneer er niet echt meer games uitkomen voor de PS5.

N.B. altijd binnen financiële grenzen natuurlijk.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ronzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:50

Ik verwacht dat binnen 2 jaar de ps6 er is en verwacht dat die ook niet goedkoop zal zijn :P.
2 jaar vind ik zelf wel heel ambitieus. In de huidige situatie in de wereld en met alle prijsstijgingen van dien (en daarvoor ook al) zal het me niets verbazen als de PS6 er pas in 2030 komt ofzo.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ronzz schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:25:
[...]

2 jaar vind ik zelf wel heel ambitieus. In de huidige situatie in de wereld en met alle prijsstijgingen van dien (en daarvoor ook al) zal het me niets verbazen als de PS6 er pas in 2030 komt ofzo.
Het probleem is denk ik dat Sony al toezeggingen heeft gedaan en orders geplaatst heeft bij de toeleveranciers voor chips, geheugen, etc. De specs van de PS6 liggen vrijwel vast nu als de oorspronkelijke release date 2027 is. Je kunt dan als Sony zijnde wel de release uitstellen maar dan zit je met een berg PS6's in voorraadhuizen. Ik verwacht gewoon dat ie eind volgend jaar uitkomt, wellicht dat ze wachten tot begin 2028 als het beter past met releases van first party games.

Maar dat de prijs pijn gaat doen staat wel vast denk ik :X Hopen dat die AI bubbel barst of in elk geval normaliseert.

• Vis

Vis

Die PS6 zal minstens net zo vaak uitgesteld worden als GTA6 verwacht ik.. "door tekorten etc".

Knoop doorgehakt vandaag en een Pro besteld, verwacht eigenlijk dat de Pro doorontwikkeld gaat worden, wat je eigenlijk al hebt gezien bij PSSR 2.0.

En mocht de 6 echt begin 2028 uitkomen is de 5 Pro vast nog wel goud waard op marktplaats.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Vis

Vis

Mastergo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:39:
800 euro aan bonnen gekocht bij cardswap en de ps5 pro maar snel besteld bij bol. Scheelt toch weer 8% dus 735 euro. Had toch al de planning de ps5 pro te kopen om gta6 straks optimaal te kunnen spelen.
En thanks voor deze tip trouwens, ook zo gedaan 8) scheelt toch weer een game.

• koboy

koboy

Vis schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:04:
Die PS6 zal minstens net zo vaak uitgesteld worden als GTA6 verwacht ik.. "door tekorten etc".

Knoop doorgehakt vandaag en een Pro besteld, verwacht eigenlijk dat de Pro doorontwikkeld gaat worden, wat je eigenlijk al hebt gezien bij PSSR 2.0.

En mocht de 6 echt begin 2028 uitkomen is de 5 Pro vast nog wel goud waard op marktplaats.
De PS6 gaat eind '27 begin '28 uitkomen. T.a.v. de processor heeft Sony een afname verplichting bij AMD die weer een afname verplichting heeft bij TSMC. Bestellingen annuleren verkloot de relatie en zorgt er voor dat AMD achter in de lijn mag gaan aansluiten ipv preferred partner blijven.
Als sony slim is geweest is het geheugen en opslag ook al tegelijk besteld. Dat is dan allemaal ruim voor de RAMpocalyps geweest waardoor er nog een redelijke kans is dat de prijs nog enigzins mee gaat vallen.

Maar waarom de PS5pro tegen die tijd op marktplaats? Die doet het nog prima, en je kunt ook kijken of je de tijd tot de PS6pro kunt uitzingen..... Scheelt je tegen de launch van de pro een hoop geprakkizeer en geld twijfel })

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Basxt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-04 12:31
Mastergo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:39:
Wat is dit voor een loophole? Kan je zo niet oneindig geld "maken"?

OT: ook hier maar een PS5 pro kopen.. verwacht dat de bundel met gta6 niet goedkoper uit zal pakken als je de prijsstijging meerekent.

• Vis

Vis

koboy schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:48:
[...]

Maar waarom de PS5pro tegen die tijd op marktplaats? Die doet het nog prima, en je kunt ook kijken of je de tijd tot de PS6pro kunt uitzingen..... Scheelt je tegen de launch van de pro een hoop geprakkizeer en geld twijfel })
Ja dat bedoel ik eigenlijk ook inderdaad :)

Door nu een 5 Pro te kopen als beginnend console gamer, dek je je als het ware in om ooit "goedkoper" door te stromen naar een 6 Pro omdat die zn waarde beter zal behouden dan een base 5. Alleen al vanwege de 2TB storage, maar voornamelijk vanwege de doorontwikkeling van PSSR.

• Gregory76
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-04 11:55

Gregory76

PlayStation enthusiast

Ook ik ben om. Afgelopen vrijdag heb ik op joybuy :) een PS5 Pro met extra controller gekocht, voor de 'introductieprijs' van € 764,-. Prima prijs, als je het aan mij vraagt. Zaterdag geleverd (DHL).
Ik was al van plan om rond de zomer een Pro te kopen (ook ik mede voor de aanstaande GTA) en ben blij dat ik het vrijdag gedaan heb, want ik las vrijdagavond op meerdere websites van de aanstaande prijsverhogingen.
Ik heb zaterdag de 4TB SSD uit mijn oude 'day one' PS5 overgezet naar de Pro, dus kan voorlopig vooruit! :p

PSN: GregNL76 - Consoles: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5 Pro, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PlayStation TV, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 13:54
answer_man schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:38:
Sinds vorige maand overgestapt naar een PS5 Pro, maar ik loop tegen twee hardnekkige issues aan...

Ik heb de console in rustmodus staan met:
• USB-voeding altijd aan
• ‘Verbonden blijven met internet’
• ‘Inschakelen via netwerk’ ingeschakeld
Probleem 1: controller verbindt niet bij opstarten
Bij het indrukken van de PS-knop gaat de PS5 wel aan (getest met 4 controllers), maar de controller is niet direct verbonden.

De PS5 start op en toont het scherm om de PS-knop in te drukken. Pas nadat de controller zichzelf weer uitschakelt en ik opnieuw druk, maakt hij verbinding.

Al geprobeerd:
• Fabrieksreset PS5
• Controllers resetten via pinhole
• Controllers verwijderen + opnieuw koppelen
• Andere (nieuwe) controllers getest → zelfde gedrag

Video van het probleem:
[YouTube: PS5-PRO controller disconnect upon boot issue]
Probleem 2: netwerkverbinding valt weg in rustmodus
De PS5 verliest netwerkverbinding in rustmodus, zowel via WiFi als bekabeld

Volgens mijn FritzBox 5530:
• Verbinding valt soms direct weg, soms na 30 min tot enkele uren

Gevolg:
• Geen downloads/updates in rustmodus
• Remote Play werkt niet

Al geprobeerd:
• Fabrieksreset
• ‘Verbonden blijven met internet’ toggle opnieuw ingesteld om false-positive van de toggle te voorkomen
• WiFi geforceerd op 5 GHz
• Statisch IP + DNS (8.8.8.8 / 4.4.4.4)
• HDMI-CEC volledig uit
• Andere tv / andere ruimte getest
Van de twee issues kom ik issue 2 'vaker' tegen op het internet, maar lijkt de algehele consensus te zijn om zich er maar bij neer te leggen :')
Het eerste issue heb ik niks op weten te vinden...

Ergens hoop ik dat iemand nog tips heeft die ik kan proberen, maar vermoed dat dit een gevalletje 'terug naar de winkel' gaat worden?
Afgelopen vrijdag de Pro dan alsnog maar ingeleverd ter reparatie ;w .
Zelfs na her-installeren van de software bleven de issues zich voordoen.

Hopelijk kunnen ze het issue reproduceren, en krijg ik hem niet zomaar ongerepareerd retour..

Via Marktplaats een PS Portal opgepikt, dus hoef niet helemaal af te kicken de komende 2 tot 4 weken

• Derbiss
Vis schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:04:

Dito hier..ga hem straks halen. Enkel nog uitvogelen hoe ik het beste alles overzet.

• Gregory76

Gregory76

PlayStation enthusiast

Derbiss schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:11:
[...]

Dito hier..ga hem straks halen. Enkel nog uitvogelen hoe ik het beste alles overzet.
De nieuwe Pro gewoon aanzetten en dan vraagt hij vanzelf of je data (games en/of usedata etc) wil overzetten vanaf een andere console. Allebei je consoles moeten op hetzelfde netwerk zitten (liefst bekabeld, maar op WiFi kan ook). Dat proces starten en wanneer het allemaal klaar is eventueel de consoles helemaal uitzetten en je SSD vanuit de oude in de Pro overzetten. Alle games die op je SSD staan werken daarna gelijk op je nieuwe console. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Gregory76 op 30-03-2026 11:16 ]

PSN: GregNL76 - Consoles: PS1, PS2, PS3 phat, slim & superslim, PS4 (fw 5.05), PS4 Pro, PS4 Slim, PS5 Pro, PS5, PS Portal, PS Vita (HENkaku), PSP, PlayStation TV, PSVR, Nintendo Wii U, Switch (unpatched), DS, NES, GameBoy and more consoles!

• Derbiss
Gregory76 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:15:
[...]

De nieuwe Pro gewoon aanzetten en dan vraagt hij vanzelf of je data (games en/of usedata etc) wil overzetten vanaf een andere console. Allebei je consoles moeten op hetzelfde netwerk zitten (liefst bekabeld, maar op WiFi kan ook). Dat proces starten en wanneer het allemaal klaar is eventueel de consoles helemaal uitzetten en je SSD vanuit de oude in de Pro overzetten. Alle games die op je SSD staan werken daarna gelijk op je nieuwe console. :)
Jij leest zeker wat ik zonet gelezen heb ;). Danku :)

• Gregory76

Gregory76

PlayStation enthusiast

Derbiss schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:31:
[...]

Jij leest zeker wat ik zonet gelezen heb ;). Danku :)
Eh .. geen idee.
Dat is wat ik afgelopen zaterdag heb gedaan 🙂

• Lashrom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-04 17:19
In de middag dus de laatste exemplaar van de PS5 Pro gehaald bij MM in Hoofddorp. Het had al een startklaar van €19,- sticker erop en je zag hier en daar wat tape geplakt wat aanduid dat het al geopend is. Kom ik thuis aan, even door de instellingen heen (blijkbaar dus niet startklaar), wil ik inloggen zonder mijn gegevens nog in te vullen krijg ik meteen de melding: ''De toegang tot deze PS5-services is permanent of tijdelijk geschorst.'' - Errorcode WS-116332-6.

Blijkbaar is deze hele console gebanned. Ik heb geprobeerd om het met een andere netwerk te laten verbinden, maar ik krijg nog steeds hetzelfde. Gek, want bij mijn oude PS5 console kan ik nog steeds verbinden. Ik vind het best schandalig dat ze €19,- erbij durven te berekenen terwijl het zeker nog niet startklaar is. Waarschijnlijk is het geretourneerd door iemand anders en is de console verwisseld. MM checkt dit natuurlijk niet en verkoopt dit gewoon lekker door.

Enfin, ik neem morgen contact op met Sony. Mocht het niet lukken, dan breng ik het gewoon terug en koop ik het wel via een andere winkel. Wat een gezeik ...

• Vis

Vis

Lashrom schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:53:
In de middag dus de laatste exemplaar van de PS5 Pro gehaald bij MM in Hoofddorp. Het had al een startklaar van €19,- sticker erop en je zag hier en daar wat tape geplakt wat aanduid dat het al geopend is. Kom ik thuis aan, even door de instellingen heen (blijkbaar dus niet startklaar), wil ik inloggen zonder mijn gegevens nog in te vullen krijg ik meteen de melding: ''De toegang tot deze PS5-services is permanent of tijdelijk geschorst.'' - Errorcode WS-116332-6.

Blijkbaar is deze hele console gebanned. Ik heb geprobeerd om het met een andere netwerk te laten verbinden, maar ik krijg nog steeds hetzelfde. Gek, want bij mijn oude PS5 console kan ik nog steeds verbinden. Ik vind het best schandalig dat ze €19,- erbij durven te berekenen terwijl het zeker nog niet startklaar is. Waarschijnlijk is het geretourneerd door iemand anders en is de console verwisseld. MM checkt dit natuurlijk niet en verkoopt dit gewoon lekker door.

Enfin, ik neem morgen contact op met Sony. Mocht het niet lukken, dan breng ik het gewoon terug en koop ik het wel via een andere winkel. Wat een gezeik ...
Was deze laatste Pro bij de MM in de aanbieding of heb je de volle mep (799) moeten betalen?

Ik snap namelijk niet zo goed de keuze om bij zo'n best prijzige aanschaf een laatste exemplaar mee te nemen waar de doos al zichtbaar van was geopend.
Online is hij ook nog beschikbaar bij Bol bijv. + paar posts geleden in dit topic te lezen dat je met giftcards nog wat voordeliger uit bent.

Succes in ieder geval, ik zou hem direct weer ingeleverd hebben als ik in jou schoenen stond.

• Lashrom
Vis schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 00:11:
[...]

Was deze laatste Pro bij de MM in de aanbieding of heb je de volle mep (799) moeten betalen?

Ik snap namelijk niet zo goed de keuze om bij zo'n best prijzige aanschaf een laatste exemplaar mee te nemen waar de doos al zichtbaar van was geopend.
Online is hij ook nog beschikbaar bij Bol bijv. + paar posts geleden in dit topic te lezen dat je met giftcards nog wat voordeliger uit bent.

Succes in ieder geval, ik zou hem direct weer ingeleverd hebben als ik in jou schoenen stond.
Volle mep betaald. In ieder geval lesje geleerd om niet meer consoles bij MM te halen als er startklaar sticker op geplakt is en het al geopend is. Morgen maar terug gaan en hopen dat Intertoys nog een exemplaar heeft daar. Anders wordt het online via Amazon of checken met de giftcards via Bol.com. Geen zin in al dat klantcontact met Sony gedoe wat nog langer gaat duren.

[ Voor 5% gewijzigd door Lashrom op 31-03-2026 00:23 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-04 17:56
Lashrom schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 00:19:
[...]

Volle mep betaald. In ieder geval lesje geleerd om niet meer consoles bij MM te halen als er startklaar sticker op geplakt is en het al geopend is. Morgen maar terug gaan en hopen dat Intertoys nog een exemplaar heeft daar. Anders wordt het online via Amazon of checken met de giftcards via Bol.com. Geen zin in al dat klantcontact met Sony gedoe wat nog langer gaat duren.
Wat betekent "startklaar" eigenlijk?
(ik bedoel, bij de MM bij een console)

• Vis

Vis

zetje01 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 06:25:
[...]

Ja dat vraag ik mij ook af.. wie wilt zoiets nou? Ouderen wellicht.

Maar dat is toch niet de doelgroep van een console?

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06:33
[...]

Startklaar is vooral een manier om €19,- extra marge te verdienen voor de winkel. Voor de consument voegt het weinig (niets) toe. Zij kunnen onmogelijk je PSN profiel of wifi instellen. Een verbroken zegel vind ik eerder waardevermindering.

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Lashrom schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:53:

Dat is wel heel erg balen idd, had zelf een paar weken terug ook pech, aanbieding Pro voor 739 euro die maar bij PostNL achterbleef en toen ie uiteindelijk kwam was de doos ook duidelijk al opengemaakt.

Ook maar retour gestuurd en inmiddels nu een Pro hier staan via Coolblue maar wel voor 800.

Maar een console verkopen die waarschijnlijk gebanned is is wel heel erg zuur.

Zou hem idd gewoon retour doen en ergens anders kopen.

En idd 19 euro voor startklaar maken?wat bedoelen ze daar precies mee bij de Mediamarkt?

• dutchgio
  • Niet online
[...]

Ze installeren de laatste software update en klikken de eerste instellingen door.
Maar daar zou ik inderdaad niet voor betalen.

Gewoon terugbrengen en de goedkoopste bij Bol of Amazon halen.

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:23
[...]

Ze plakken er een screenprotector op? :+

• Carlos0_0
Misschien dat je hem in de winkel dan startklaar kan maken, dat ze je helpen voor die 19 euro even.
En dan weer inpakken, en dat je hem kan mee nemen ofzo ?.

• Vis

Vis

Carlos0_0 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:57:
Misschien dat je hem in de winkel dan startklaar kan maken, dat ze je helpen voor die 19 euro even.
En dan weer inpakken, en dat je hem kan mee nemen ofzo ?.
Haha dat zou echt te triest zijn, als mensen dit echt doen.
Dan snap je er helemaal niks van. En dan komen dit soort mensen daarna thuis en weten ze niet eens hoe ze de console moeten neerzetten en hoe de kabels in de tv moeten etc.

Die 19 euro is gewoon diefstal. Ik snap sowieso niet dat er nog media markten bestaan. Randapparatuur is vrijwel altijd duurder dan als je gewoon even in de pricewatch hier op Tweakers kijkt. En de mensen die er werken zijn nog te lui om iets voor je uit te zoeken, hebben zelf 0 verstand van zaken of liegen maar wat.

[ Voor 20% gewijzigd door Vis op 31-03-2026 09:11 ]

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:57
Vis schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:08:
[...]
Die 19 euro is gewoon diefstal.
MediaMarkt probeert al jaren een extra graantje mee te pikken bij de verkoop van consoles. Vaak worden die alleen aangeboden in bundels met goedkope third party opladers of andere overbodige accessoires, waardoor je soms niet eens meer een losse console kunt kopen.

Die startklaar optie zou ik zelf al helemaal nooit kiezen, dan is de doos al geopend en heeft iemand aan je console en controllers gezeten.

Maar goed, kennelijk verkoopt het nog steeds, want anders zou die praktijk vanzelf wel stoppen. De keuze in fysieke winkels is sowieso al beperkt, dus waarschijnlijk komen ze hier gewoon mee weg.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004

• Shaker74
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-04 15:42
Vis schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 06:55:
[...]

Ja dat vraag ik mij ook af.. wie wilt zoiets nou? Ouderen wellicht.

Maar dat is toch niet de doelgroep van een console?
Er zijn mensen die echt iets willen kopen, thuis aanzetten en klaar. Maar zo werkt dat eigenlijk nooit. Want ook al update je bv de console, tegen die tijd dat je deze kopt is er weer een update geweest. tevens is het updaten van een PS5 echt geen moeite. Klik en klaar. Een TV instellen is ook erg persoonlijk! Maar ook daar geldt dat sommige mensen kopen, neerzetten en nooit meer aankomen. dan krijg ik een error maar dat ben ik. Dus voor mij bv is dit geen optie. Ik kan en doe alle zelf. anders doe ik het toch weer zelf opnieuw. maar ik ken diverse mensen voor wie dit wel prima werkt. Dus tsja.

• Derbiss
Gregory76 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 21:18:
[...]

Eh .. geen idee.
Dat is wat ik afgelopen zaterdag heb gedaan 🙂
Ik was net gaan opzoeken wat jij typte; vandaar :).

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:37
PS plus leden kunnen hem nog halen bij playstation direct voor 759,99€
https://direct.playstatio...at8mcV&emcid=ot-ps-456951

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Gregory76

Gregory76

PlayStation enthusiast

Amaze86 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:43:
Of check of je net als ik wellicht nog in aanmerking komt voor de 'introductieaanbieding' op joybuy:
Gregory76 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:58:
... vrijdag heb ik op joybuy :) een PS5 Pro met extra controller gekocht, voor de 'introductieprijs' van € 764,-. Prima prijs, als je het aan mij vraagt. Zaterdag geleverd (DHL)....

• Derbiss
Amaze86 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:43:
Krefel in BE is 766 dacht ik

• Lashrom
Vanochtend teruggegaan om de PS5 Pro te retourneren. Nadat ze het zelf hebben gecheckt bij de ''smartbar'' kwamen ze tot de conclusie dat de serienummer van het systeem niet klopt met de verpakking en artikelnummer. In eerste instantie willen ze het niet retourneren en konden ze niks voor me doen. Ik gaf aan dat ze het even dieper moeten onderzoeken met wellicht een andere collega, want hier ga ik uiteraard niet mee akkoord. Het is eerder open geweest door het ''startklaar'' te maken dus zij moeten het maar oplossen. In hun systeem konden ze niet uitvinden of het ooit geretourneerd of dat er iets anders mee aan de hand was. Uiteindelijk was de eerste oplossing om zelf maar contact op te nemen met Sony. Zij hebben hier samen een dossier van gemaakt en kunnen dan het systeem deblokkeren om alsnog gebruik te kunnen maken van de online services. Mocht dit niet lukken, dan moeten ze met hoofdkantoor van Mediamarkt overleggen of het omgewisseld kan worden. Jammere is dat er hier weer dagen overheen gaan. Enfin, als het voor mij maar opgelost kan worden.

Wel stelletje prutsers daar bij Mediamarkt. Een ding is zeker: nooit een ''startklare'' product halen bij Mediamarkt. Lesje geleerd! Wordt vervolgd ...

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:01
Lashrom schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:04:
In eerste instantie willen ze het niet retourneren en konden ze niks voor me doen.
Wat een service, ze verkopen een product dat niet werkt en dan willen ze niets doen voor je 8)7

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-04 12:52

Boullie

Da Bulster

Vanochtend teruggegaan om de PS5 Pro te retourneren. Nadat ze het zelf hebben gecheckt bij de ''smartbar'' kwamen ze tot de conclusie dat de serienummer van het systeem niet klopt met de verpakking en artikelnummer. In eerste instantie willen ze het niet retourneren en konden ze niks voor me doen. Ik gaf aan dat ze het even dieper moeten onderzoeken met wellicht een andere collega, want hier ga ik uiteraard niet mee akkoord. Het is eerder open geweest door het ''startklaar'' te maken dus zij moeten het maar oplossen. In hun systeem konden ze niet uitvinden of het ooit geretourneerd of dat er iets anders mee aan de hand was. Uiteindelijk was de eerste oplossing om zelf maar contact op te nemen met Sony. Zij hebben hier samen een dossier van gemaakt en kunnen dan het systeem deblokkeren om alsnog gebruik te kunnen maken van de online services. Mocht dit niet lukken, dan moeten ze met hoofdkantoor van Mediamarkt overleggen of het omgewisseld kan worden. Jammere is dat er hier weer dagen overheen gaan. Enfin, als het voor mij maar opgelost kan worden.

Wel stelletje prutsers daar bij Mediamarkt. Een ding is zeker: nooit een ''startklare'' product halen bij Mediamarkt. Lesje geleerd! Wordt vervolgd ...
Klinkt alsof 1 of ander slimmerd een vervangende PS5 heeft gekocht voor zijn geblockte machine en de geblockte machine in de nieuwe doos retour heeft gestuurd.

Dat gameklaar maken van de machine stelt ook helemaal niks voor trouwens. Stond ook op mijn doos maar had hem online besteld en in de winkel afhalen dus niet hoeven betalen. Tis alleen maar inloggen op de machine en een gebruikersaccount er op zetten. Dat account mik je er gelijk weer af als je met je eigen ID inlogt op de machine. Daarnaast wordt de controller opgeladen :F

Boullie

• Carlos0_0
Boullie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Klinkt alsof 1 of ander slimmerd een vervangende PS5 heeft gekocht voor zijn geblockte machine en de geblockte machine in de nieuwe doos retour heeft gestuurd.

Dat gameklaar maken van de machine stelt ook helemaal niks voor trouwens. Stond ook op mijn doos maar had hem online besteld en in de winkel afhalen dus niet hoeven betalen. Tis alleen maar inloggen op de machine en een gebruikersaccount er op zetten. Dat account mik je er gelijk weer af als je met je eigen ID inlogt op de machine. Daarnaast wordt de controller opgeladen :F
Daarnaast wordt de controller opgeladen :F

Dat is toch wel die 19 euro gelijk waard, scheelt je zelf weer in stroom verbruik :+ .

• koboy

koboy

1 of andere slimmerik heeft dus zijn geblokte console "gratis" omgeruild. Ook deblocken door Sony zou ik niet accepteren. Grote kans dat het apparaat al een jaar oud is, en dus absoluut niet nieuw meer.

Daarnaast: een blocked console kan komen door diefstal of firmware/hardware modificatie. Beide gevallen wil je niet in huis hebben.

Rechtsbijstand verzekering?

Edit: check het serienummer even hier: https://www.stopheling.nl/nl. Als hij inderdaad gestolen is geregistreerd sta je met je aankoopbon wat sterker.

[ Voor 4% gewijzigd door koboy op 31-03-2026 14:04 ]

• Michel242186
Je mag gewoon retourneren binnen 14 dagen?

• dutchgio
  • Niet online
Ja ik zou daar ook niet mee akkoord gaan. Het gaat waarschijnlijk lang duren om in contact te komen met Sony dan wel de console deblokkeren, als ze dat al gaan doen. En dan is het dus ook geen nieuwe console. Die wil je niet. Ik zou het toch bij Mediamarkt terugleggen en hen het op laten lossen.

• Geraedus
Mediamarkt maakt de ps5 zodanig start klaar dat je erop kan weg vliegen. 🤡

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-04 22:43
Ik ben van plan om een 2e ps5 in huis te halen voor de prijsverhoging aangezien mijn zoontje vaak net op het moment aan het spelen is dat ik is lekker wil gamen.

Nu lees is dat je in principe gewoon games kan delen over 2 accounts en dat ik dan mijn ps5 als primary moet instellen en hij met een eigen account op zijn playstation dan onbeperkt en tegelijk alle games kan spelen die ik gekocht heb en ook van mijn ps plus gebruik kan maken?

Klopt dit en ga ik of hij niet tegen bepaalde restricties aanlopen? Want heb geen zin in gezeur achteraf. En als ik alle games 2 keer moet kopen die we beide willen spelen ga ik niet een 2e console aanschaffen.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Stylze op 31-03-2026 15:22 ]

Playstation 5

• Shaker74
Stylze schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:22:
Ik ben van plan om een 2e ps5 in huis te halen voor de prijsverhoging aangezien mijn zoontje vaak net op het moment aan het spelen is dat ik is lekker wil gamen.

Nu lees is dat je in principe gewoon games kan delen over 2 accounts en dat ik dan mijn ps5 als primary moet instellen en hij met een eigen account op zijn playstation dan onbeperkt en tegelijk alle games kan spelen die ik gekocht heb en ook van mijn ps plus gebruik kan maken?

Klopt dit en ga ik of hij niet tegen bepaalde restricties aanlopen? Want heb geen zin in gezeur achteraf. En als ik alle games 2 keer moet kopen die we beide willen spelen ga ik niet een 2e console aanschaffen.

Voor zover ik weet is dit de enige manier, correct me if i am wrong!!!!!!!!!!

Jouw PS5 Zijn PS5.

Je zet jouw account op zijn PS5. Maakt zijn PS5 jouw primary. ( en zet sharing aan) Hij zet zijn account erop en hij kan alles.

Je kunt op jouw PS5 nog alles behalve off line gamen.

• Geraedus
Stylze schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:22:

Ja dat kan, gewoon je eigen account toevoegen aan de nieuwe ps5 en daarna een nieuw account aanmaken voor je zoontje. Alle games moeten wel gedownload worden vanaf jouw account, die worden daarna zichtbaar in zijn profiel.

Werkt trouwens niet voor Call of Duty, die heeft zijn eigen license check.

• Lashrom
Boullie schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Dat denk ik ook ja. Tevens was het ook niet startklaar omdat ik bij het opstarten van de PS5 zelf door de installatie heen moest en er niet meteen een gebruiker was aangemaakt.
koboy schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:01:
[...]

1 of andere slimmerik heeft dus zijn geblokte console "gratis" omgeruild. Ook deblocken door Sony zou ik niet accepteren. Grote kans dat het apparaat al een jaar oud is, en dus absoluut niet nieuw meer.

Daarnaast: een blocked console kan komen door diefstal of firmware/hardware modificatie. Beide gevallen wil je niet in huis hebben.

Rechtsbijstand verzekering?

Edit: check het serienummer even hier: https://www.stopheling.nl/nl. Als hij inderdaad gestolen is geregistreerd sta je met je aankoopbon wat sterker.
Hier had ik geen rekening mee gehouden. Als je voor een nieuwe betaalt, dan verwacht je ook dat je een nieuwe console krijgt. Ik ga morgen nog één keer langs en als ze toch niet willen retourneren ga ik consumentenbond en rechtsbijstandverzekering erbij halen. Ook gecheckt met serienummer maar is verder niet bekend bij hun helaas.
Michel242186 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:20:
Je mag gewoon retourneren binnen 14 dagen?
Officieel binnen 30 dagen. Maar zij accepteren het dus niet omdat het blijkt dat de serienummer niet overeenkomt met hun systeem, verpakking of artikelnummer. De kans is groot dat er iemand zijn geblokkeerde PS5 heeft geretourneerd en MM dit niet heeft gecheckt of dat iemand van MM zelf tijdens het startklaar maken heeft zitten kloten of heeft omgewisseld met een andere.
dutchgio schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:28:
Ja ik zou daar ook niet mee akkoord gaan. Het gaat waarschijnlijk lang duren om in contact te komen met Sony dan wel de console deblokkeren, als ze dat al gaan doen. En dan is het dus ook geen nieuwe console. Die wil je niet. Ik zou het toch bij Mediamarkt terugleggen en hen het op laten lossen.
Morgen maar eens teruggaan. Dit accepteer ik inderdaad niet. Daarnaast zal er waarschijnlijk weer een probleem zijn in de toekomst mocht er iets stuk gaan en via hun dan weer iets geregeld moet worden met garantie.

• koboy

koboy

Lashrom schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Dat denk ik ook ja. Tevens was het ook niet startklaar omdat ik bij het opstarten van de PS5 zelf door de installatie heen moest en er niet meteen een gebruiker was aangemaakt.

[...]

Hier had ik geen rekening mee gehouden. Als je voor een nieuwe betaalt, dan verwacht je ook dat je een nieuwe console krijgt. Ik ga morgen nog één keer langs en als ze toch niet willen retourneren ga ik consumentenbond en rechtsbijstandverzekering erbij halen. Ook gecheckt met serienummer maar is verder niet bekend bij hun helaas.

[...]

Officieel binnen 30 dagen. Maar zij accepteren het dus niet omdat het blijkt dat de serienummer niet overeenkomt met hun systeem, verpakking of artikelnummer. De kans is groot dat er iemand zijn geblokkeerde PS5 heeft geretourneerd en MM dit niet heeft gecheckt of dat iemand van MM zelf tijdens het startklaar maken heeft zitten kloten of heeft omgewisseld met een andere.

[...]

Morgen maar eens teruggaan. Dit accepteer ik inderdaad niet. Daarnaast zal er waarschijnlijk weer een probleem zijn in de toekomst mocht er iets stuk gaan en via hun dan weer iets geregeld moet worden met garantie.
Ik zie trouwens wel een patroon nu (n=2): een voor €xx maken we hem voor je klaar sticker plakken over het fabriekszegel op de doos.
Eind vorig jaar aan de hand gehad met een online gekochte laptop van de Mediamarkt, en die ging dezelfde avond nog retour in de winkel.

• Shaker74
Normaal gesproken gaat een opengemaakt retourartikel naar de outlet. Zou op zich dus wel "slim" zijn om het retourartikel waarvan de zegel is verbroken te gebruiken om "startklaar" te maken. Dan verkoop je hem als nieuw en krijgt er ook nog eens wat extra handeling kosten voor. Maar misschien denk ik te ver door.

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-04 17:25
Ik had recentelijk al gepost over de dynamische prijzen in de PS Store. Sinds november 2025 zie ik lagere prijzen dan de reguliere adviesprijs. Het kortingspercentage verschilde van game tot game (nieuws: Sony lijkt te experimenteren met dynamische kortingen van PS5-games).

Kanttekening toen was toen dat de korting niet geldt op het moment dat er een sale gaande is. Inmiddels lijkt dat aangepast. Gister heb ik namelijk 4 games gekocht met additionele korting.
- Steller Blade voor 35,99 euro (https://psdeals.net/nl-store/game/2726529/stellar-blade noemt 49,59)
- Astro Bot deluxe ed. voor 39,99 euro (https://psdeals.net/nl-st...ot-digital-deluxe-edition noemt 59,99)
- Spider-Man 2 deluxe ed. voor 35,99 euro (https://psdeals.net/nl-st...-2-digital-deluxe-edition noemt 49,49)
- TLOU Remake deluxe ed. voor 37.79 euro (https://psdeals.net/nl-st...-i-digital-deluxe-edition noemt 49,49).

Tegen die prijzen loont het om (meer) digitaal te kopen. Ik ben benieuwd in hoeverre meer mensen verschillende prijzen blijven zien. En wat de conclusie hiervan is. Normaal gesproken kocht ik slechts beperkt games. Met de lagere prijzen is dat aanzienlijk toegenomen.

• P3rf3ct1on
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-04 11:53
Toch ook nog maar snel een ps5 pro gekocht voor 759€ bij playstation zelf…
Had bij een vriend gezien dat het graphics verschil toch wel best groot is (we hebben beide dezelfde 77’ lg oled tv) en daarna toch beginnen twijfelen…
Vanaf morgen dus 900€ dat maakte de beslissing ook wel wat makkelijker!

Nu nog een 2 vraagjes:
-Kan ik de disc drive van mijn huidige ps5 slim disc overzetten op de nieuwe ps5 pro?
-wat is de makkelijkste manier om alles van data en geinstalleerde games over te zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door P3rf3ct1on op 01-04-2026 14:04 ]

• BigF25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:17
@P3rf3ct1on
-ja je kan de disc drive overzetten
-beide ps5s met netwerk kabel connecten

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:37
P3rf3ct1on schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:03:
Toch ook nog maar snel een ps5 pro gekocht voor 759€ bij playstation zelf…
Had bij een vriend gezien dat het graphics verschil toch wel best groot is (we hebben beide dezelfde 77’ lg oled tv) en daarna toch beginnen twijfelen…
Vanaf morgen dus 900€ dat maakte de beslissing ook wel wat makkelijker!

Nu nog een 2 vraagjes:
-Kan ik de disc drive van mijn huidige ps5 slim disc overzetten op de nieuwe ps5 pro?
-wat is de makkelijkste manier om alles van data en geinstalleerde games over te zetten?
Voor onze grensbewoners ; vant weekend de Pro voor 769 bij saturn/mediamarkt in Deutschland

no comment

• Lashrom
Nou uiteindelijk toch nog kunnen retourneren na heen en weer vingers zitten wijzen. De teamleider heeft na de derde keer achter de schermen te hebben bekeken, toch nog besloten om de retour te accepteren. Er was blijkbaar iets misgegaan en dit hebben ze op één of ander manier ingezien. Excuses aangeboden en ook een leermomentje voor beide partijen. Aan de ene kant begrijp ik wel dat ze mij mogelijk als fraudeur zien omdat MM vaak de dupe is van de 'wisseltruc'. Maar als consument kan je dit zelf moeilijk bewijzen. Ik heb alles uit de kast moeten trekken om te overtuigen dat het niet aan mij lag. Voor mij in ieder geval geen startklare producten meer, maar lekker online bestellen en laten ophalen bij het desbetreffende filiaal.

Enfin, geld terug gekregen en meteen naar de Intertoys geweest om de Pro aan te schaffen. Heerlijk, de upscaling met 120 fps. Vooral op Marvel Rivals speelt het als een malle. Straks Crimson uitproberen. Ik ben in ieder geval voorbereid op GTA en alle andere aankomende games, met extra opslag wat altijd handig is. Alleen nog een disc drive binnenhalen en de oude PS5 verkopen na de prijswijziging van de consoles.

[ Voor 12% gewijzigd door Lashrom op 01-04-2026 23:17 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Als Souls en Mortal Shell 1 fan wordt ik hier wel heel blij van, ziet er echt goed en lekker duister uit.

Van de zomer kunnen we waarschijnlijk al een open bèta/demo verwachten.

• k1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05:48
Greatsword schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:12:
Als Souls en Mortal Shell 1 fan wordt ik hier wel heel blij van, ziet er echt goed en lekker duister uit.

Van de zomer kunnen we waarschijnlijk al een open bèta/demo verwachten.

[Video: Mortal Shell II - Gameplay Reveal | PS5 Games]
Vet _/-\o_

• Carlos0_0
Lashrom schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:47: Voor mij in ieder geval geen startklare producten meer, maar lekker online bestellen en laten ophalen bij het desbetreffende filiaal.
Gewoon geen Chinese mediamarkt meer gebruiken, en online bestellen en thuis laten bezorgen(scheelt ook weer ophalen 😋).
Mooi dat ze eindelijk overstag gingen, en je nu een werkend device heb 👍.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-04 10:25
De kogel is door de kerk. Altijd zeer sceptisch over de Pro geweest, maar ben toch overtuigd na de laatste PSSR 2.0 update. Op marktplaats betaal je de hoofdprijs helaas. Coolblue verkocht hem nog voor de 'oude' prijs, dus snel besteld. Discdrive via Sony met wat korting, dus ik kan er weer tegen aan!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Bijzonder, dus de truc om mensen over te halen voor een pro, was om hem (nog) duurder te maken :P

[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 02-04-2026 09:05 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-04 10:25
Farabi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:02:
Bijzonder, dus de truc om mensen over te halen voor een pro, was om hem duurder te maken :P
Zo werkt dat helaas :P De base PS5 wordt ook duurder, dus ik krijg nog wel een prima prijs voor mn PS5 Disc versie met mooie matzwarte Dbrand afwerking + 1TB WD Black 850x SSD. Alleen die SSD kost tegenwoordig al € 200.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeQkkCjYtt9sKwuqUo6pEWDWIzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFzthfaBK4kI9yH6IRhtiKwA.jpg?f=fotoalbum_large

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Vis

Vis

Bijzonder, dus de truc om mensen over te halen voor een pro, was om hem (nog) duurder te maken :P
Ja ik denk dat veel mensen hem überhaupt al op het oog hadden ivm de launch van GTA6 eind dit jaar. Want ben eerlijk, iedereen wilt deze game straks op max kunnen draaien van hoe Rockstar het heeft bedoeld. En dat is met de komst van PSSR 2.0 alleen maar realistischer geworden. Tuurlijk moeten we straks maar zien hoe groot de verschillen zullen zijn tussen de base en de pro w.b. GTA.
Maar doordat Sony noodzakelijk de prijzen omhoog moet schroeven vanwege alle component tekorten, door de daadwerkelijk toegevoegde waarde van PSSR, kan dit voor veel fomo zorgen.

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-04 18:51
Ik lees de laatste paar pagina's ook met grote verbazing.

Gamers:
"We zijn boos dat Sony de prijzen verhoogt!"
Dezelfde gamers:
"We hebben al een PS5, maar voor de zekerheid kopen we er snel een PS5 Pro naast!"
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste

Let op:
Voor alles met betrekking tot beschikbaarheid van de Playstation 5 Pro en Speciale editites --> [PS5] Beschikbaarheid en levertijden

Maakt de fan te veel geluid? Start je PS5 niet meer op? Last van stick drift op je DualSense-controller? Voor hulp bij problemen en garantieafhandeling kun je hier terecht --> [PS5] Problemen en garantie-afhandelingen

Voor discussie rondom ontwikkelingen in de gamesmarkt --> [ZT] Recente ontwikkelingen in de gameswereld

Alles met betrekking tot Playstation Plus --> [PS+] Playstation Plus

Discussie over de opvolger, de Playstation 6: [Playstation 6] Nieuws & Speculaties

LET OP: Het vragen voor het overnemen van accounts of het verhandelen hiervan is niet toegestaan. zie huisregels.
huisregels.