Als ik goed heb geteld heb je nu 5 (zegge: vijf) herinneringen/aanmaningen/sommaties ontvangen binnen een jaar tijd. Telkens met de boodschap dat je bij uitblijven van betaling in rechte wordt betrokken en dat dit de 'laatste' kans is.
Met de inwerkingtreding van de Wet kwaliteit incassodienstverlening of Wki (
Stb. 2022, 186) is eveneens het Besluit kwaliteit incassodienstverlening of Bki in werking getreden (
Stb. 2024, 44) en is ook de Regeling kwaliteit incassodienstverlening of Rki (
Stcrt. 2024, 10329) van toepassing. Ik heb hieronder aangezet in bold.
Art. 13 lid 3 Wki luidt:
3. Een verrichter of aanbieder van buitengerechtelijke incassowerkzaamheden draagt zorg voor een correcte omgang met schuldenaren en schuldeisers en zorgt daarbij voor een afdoende informatievoorziening jegens hen.
In de nota van toelichting bij het Bki staat o.a.:
De incassodienstverlener stelt zich bij omgang met de schuldenaar transparant, ondubbelzinnig, herkenbaar en correct op. Dat betekent in de eerste plaats dat de hoedanigheid van de incassodienstverlener duidelijk is, dat geen (oneigenlijke) druk wordt uitgeoefend, bijvoorbeeld door te dreigen met maatregelen die niet genomen kunnen of zullen worden genomen, en dat de inzet is gericht op bevrijdende betaling of, indien mogelijk, een passende betalingsregeling.
In de toelichting bij de Rki staat o.a.:
Op grond van onderdeel a mag de incassodienstverlener niet dreigen met bijvoorbeeld het uitbrengen van een dagvaarding, de inbeslagname van spullen of het (anderszins) starten van gerechtelijke procedure, als hij niet daadwerkelijk van plan is om daartoe over te gaan.
In een jaar vijf keer 'voor de laatste maal' aankondigen dat je in rechte betrokken wordt als je niet betaalt lijkt mij strijdig met artikel 13 lid 3 Wki. Je moet als incassodienstverlener na één of misschien twee sommaties ook echt gáán dagvaarden en niet steeds maar blijven aankondigen dat je het gaat doen.
Als toezichthouder op de Wki is de Inspectie Justitie en Veiligheid (IJV) aangewezen:
https://www.inspectie-jen...ezicht-op-de-incassomarkt
Het lijkt mij niet uitgesloten dat de IJV gehoor geeft aan een handhavingsverzoek van jou, hoewel de IJV heeft aangegeven zich in 2024 voornamelijk te richten op "informeren, stimuleren en (waar nodig) interveniëren". Het is nu 2025 en incassobureau's zouden ondertussen wel mogen weten dat ze zich aan de Wki moeten houden.
Let op: de Wki is vrij nieuw en bestuursrechters hebben zich voor zover ik weet nog niet uitgesproken over een eventuele sanctie die de IJV heeft opgelegd aan een incassobureau. Ik vraag me echter af of een goed gemotiveerd handhavingsverzoek gemakkelijk terzijde wordt gelegd. Daar staat tegenover dat het herhaaldelijk sturen van sommaties niet letterlijk staat genoemd als een incorrecte gedraging. Misschien dat de IJV en/of een bestuursrechter het anders ziet dan ik.
Let overigens op dat een 'melding' of 'signaal' bij de IJV niet hetzelfde is als een handhavingsverzoek. Op een handhavingsverzoek moet de IJV binnen zes weken een besluit nemen en daartegen kun je zo nodig in bezwaar.
Wat je zou kunnen doen is een e-mail sturen naar de incassodienstverlener. daarin wijzen op bovenstaande rechtsgronden, duidelijk maken dat je de vordering al uitgebreid hebt betwist, jij niet steeds opnieuw een 'laatste' waarschuwing wil ontvangen en bij herhaling daarvan overweegt om een handhavingsverzoek te sturen naar de IJV.
Het kan best zijn dat je dan juist gedagvaard word, maar dat vond jij naar ik begrijp niet zo'n probleem (wat ik gezien het verhaal ook wel kan begrijpen).
Wil je zo'n e-mail versturen en zo ja, wil je hulp bij het schrijven?
Je bevestigt dan wel ontvangst van de sommatie voor zover je dat niet al had gedaan. En uiteraard moet je er zin in hebben, want je kunt ook gewoon achterover blijven leunen uiteraard.
Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.