Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 47 Laatste
Acties:
  • 468.861 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05 15:54
Het is nu het goedkoopste uur van de dag.
De auto was aan het opladen (laadpaal van Zonneplan)met 10,6 Kw. Toen ging de batterij opladen en daarbij ging het opladen van de auto terug naar 3.3 Kw. Terwijl de zonnepanelen 7,2 Kw leverden
Het opladen van de batterij duurde echter maar kort.
Het terugschakelen van de laadpaal in het voordeel van de batterij vind ik apart.

Om 10.00 uur was mijn dagopbrengst 4,80 euro.
Om 13.36 uur is mijn dagopbrengst nog maar 4,70 euro.
Hoe is dit mogelijk, terwijl de accu haast voortdurend aan het laden en ontladen is?

Dit zijn toch wel twee serieuze zaken waar ik mijn bedenkingen bij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:08
Aimabel schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:39:
De auto was aan het opladen (laadpaal van Zonneplan)met 10,6 Kw. Toen ging de batterij opladen en daarbij ging het opladen van de auto terug naar 3.3 Kw. Terwijl de zonnepanelen 7,2 Kw leverden
Het terugschakelen van de laadpaal in het voordeel van de batterij vind ik apart.

Hoe is dit mogelijk, terwijl de accu haast voortdurend aan het laden en ontladen is?

Is dit niet omdat de loadbalancing ervoor zorgt dat jij nooit teveel stroom over je hoofdaansluiting stuurt?

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Foutieve interpretatie gok ik, of een beetje matige UI keuzes door Zonneplan. Volgens mij heeft een andere user het al eens nagevraagd.

De "dagopbrengst" die je ziet, is een prognose over de dag. Niet een "dagopbrengst tot nu toe".
Dus om 10.00 schat Zonneplan dat je vandaag 4,80 euro gaat verdienen, en een paar uur later corrigeren ze dat naar 4,70 euro.

Niet realtime, niet cumulatief. Ze hadden beter gewoon "vandaag" weg kunnen laten, en simpelweg alleen data t/m gerealiseerd kunnen laten zien.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
Venxir schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:44:
[...]

Is dit niet omdat de loadbalancing ervoor zorgt dat jij nooit teveel stroom over je hoofdaansluiting stuurt?
Maar de auto opaden zou preferent boven de thuisbatterij moeten zijn!
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Foutieve interpretatie gok ik, of een beetje matige UI keuzes door Zonneplan. Volgens mij heeft een andere user het al eens nagevraagd.

De "dagopbrengst" die je ziet, is een prognose over de dag. Niet een "dagopbrengst tot nu toe".
Dus om 10.00 schat Zonneplan dat je vandaag 4,80 euro gaat verdienen, en een paar uur later corrigeren ze dat naar 4,70 euro.

Niet realtime, niet cumulatief. Ze hadden beter gewoon "vandaag" weg kunnen laten, en simpelweg alleen data t/m gerealiseerd kunnen laten zien.
Ik zal vanavond de dagopbrengst doorgeven. Mogelijk geeft dat weer meer inzicht.
Maar bovenstaande suggestie (4,80 euro zou een geschat bedrag zijn) lijkt mij sterk. Waarom zou Zonneplan dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-06 15:01
overigens heb ik vandaag een heel ander profiel dan de thuisbatterij van zonneplan zelf. meer mensen die dit hebben? bij mij nu 15% vol terwijl zonneplan demo batterij rond de 80% zit. ook de uitslagen van leveren en onttrekken van de batterij naar het net zien er heel anders uit vandaag. interessant, iemand een verklaring hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:23
FunkyEnyak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:20:
overigens heb ik vandaag een heel ander profiel dan de thuisbatterij van zonneplan zelf. meer mensen die dit hebben? bij mij nu 15% vol terwijl zonneplan demo batterij rond de 80% zit. ook de uitslagen van leveren en onttrekken van de batterij naar het net zien er heel anders uit vandaag. interessant, iemand een verklaring hiervoor?
Nee, ik zie vandaag dus eigenlijk precies hetzelfde gedrag als de demo batterij. Vandaag ook weer eens wat opbrengsten in vergelijking met de voorgaande dagen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
FunkyEnyak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:20:
Toevallig een ev? De bedoeling was om die te laden vanmiddag op de goedkope uren, waarschijnlijk dacht de batterij hetzelfde. Allebei vechten om de stroom waardoor ze allebei maar een beetje kregen. Verklaart hier het verschil tussen de batterij en de demo denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
11leon schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Toevallig een ev? De bedoeling was om die te laden vanmiddag op de goedkope uren, waarschijnlijk dacht de batterij hetzelfde. Allebei vechten om de stroom waardoor ze allebei maar een beetje kregen. Verklaart hier het verschil tussen de batterij en de demo denk ik.
wel een EV en die vanmiddag ook geladen op halve kracht dus 5.5 KW - zonnepanelen deden het ook lekker dus max verbruik gedurende de dag was 7KW. daar had batterij makkelijk overheen moeten kunnen lijkt me met mijn 3 fasen aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Heb ik het nou mis: maar goedkoopste uur van de dag day-ahead betekent niet dat dat ook het moment is dat er veel onbalans is en gaat op of afladen.

https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Als ik die grafieken zou volgen, zou er dus de hele dag al flink te verdienen moeten zijn in de onbalans.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 08-03-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
heb het ook aan kiki gevraagd.. hoewel mijn profiel er tot nu toe vergelijkbaar uitzag als zwolle zegt kiki dat dat niet het geval hoeft te zijn...

Nee, niet alle Zonneplan Nexus thuisbatterijen laden en ontladen op hetzelfde moment. Dit komt omdat Zonneplan Powerplay voor elke batterij afzonderlijk de optimale laad- en ontlaadstrategie bepaalt. Dit is gebaseerd op real-time data van diverse energiemarkten en de situatie op het elektriciteitsnet. Dus hoewel alle batterijen dezelfde strategie volgen, kunnen de specifieke laad- en ontlaadtijden per batterij verschillen. 😊🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyEnyak
houdt powerplay rekening met net congestie in de regio?

Ja, dat doet het zeker! Zonneplan Powerplay houdt rekening met de situatie op het elektriciteitsnet, waaronder ook netcongestie in jouw regio. Het systeem bepaalt de optimale laad- en ontlaadstrategie voor jouw thuisbatterij op basis van real-time data. Dit helpt niet alleen om het maximale rendement uit je batterij te halen, maar draagt ook bij aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Zo help je mee aan de energietransitie! 😊🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:59
FunkyEnyak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:52:
Ja, dat doet het zeker! Zonneplan Powerplay houdt rekening met de situatie op het elektriciteitsnet, waaronder ook netcongestie in jouw regio. Het systeem bepaalt de optimale laad- en ontlaadstrategie voor jouw thuisbatterij op basis van real-time data. Dit helpt niet alleen om het maximale rendement uit je batterij te halen, maar draagt ook bij aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet. Zo help je mee aan de energietransitie! 😊🔋
Hmm ik dacht dat ie dit nog niet deed. Zou iemand even aan Zonneplan zelf moeten vragen, voor dit soort vragen moet je die chatbot niet helemaal geloven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Ik denk/hoop dat ze hun eigen batterij en laadpaal nog wel beter met elkaar samen laten werken. Er komt in Q3 in elk geval ‘iets’ wanneer ze Powerplay lanceren voor hun laadpaal.

Same here, maar dat lijkt eigenlijk een patroon wat elke dag gebeurd. Ik vermoed net als anderen gewoon een gekke UI in combinatie met het feit dat een dag later pas duidelijk is wat de échte opbrengst is (hebben we hier een goede bron voor?). Bijv vanochtend (zie paar posts terug) zag ik in letterlijk 10min de opbrengsten met €4,00 oplopen in één klap. De batterij is vandaag al de hele dag bezig met van alles (incl terugleveren bij negatieve stroomprijs dus het moét lucratief zijn geweest op een onbalansmarkt) dus het kan niet dat ie ‘verlies’ maakt. Ik verwacht morgenvroeg opnieuw een grote ‘correctie’, maar ik ben het met je eens dat het woordje ‘vandaag’ misleidend lijkt te zijn. Ruimte voor verbetering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
zit nu op EUR 8.72 voor vandaag. zit daar verschil in met jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
FunkyEnyak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:08:
zit nu op EUR 8.72 voor vandaag. zit daar verschil in met jullie?
Op dit moment €8,10, vanochtend 07:28 stond ie op €8,40 :+ dus kijken wat er morgenochtend staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
Heb idd het idee dat powerplay samen in combinatie met je thuisverbruik gemaximeerd is ruim onder wat je op basis van 3 fasen aansluiting mag verwachten... de hele tijd als ik eigen verbruik heb van tussen de 5kw en 8kw spreekt de batterij zijn maximale vermogen nooit aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FunkyEnyak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:52:

Ik heb toch echt vorige week gelezen in een promo artikel dat ze dat nog niet doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
Ik heb een 15kWh batterij, en heb vandaag (tot nu toe) €7,20 op de teller staan. Is kijken waar het vandaag op gaat eindigen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
FunkyEnyak schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:18:
Heb idd het idee dat powerplay samen in combinatie met je thuisverbruik gemaximeerd is ruim onder wat je op basis van 3 fasen aansluiting mag verwachten... de hele tijd als ik eigen verbruik heb van tussen de 5kw en 8kw spreekt de batterij zijn maximale vermogen nooit aan...
Met 3x25A kan het best zo zijn dat 1 fase al met 15A belast is, waardoor er maar 10A beschikbaar is voor de Nexus. Dus dan kan hij nooit op vol vermogen draaien.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Ik zou nog melden wat mijn eindopbrengst is (met 20 Kw batterij)
En die is maar 4,81
Dat is maar 1 cent meer dan vamorgen om 10.00 uur de opbrengst al was. Daarnaast schakelde de laadpaal terug (die had ik aangesloten tijdens het goedkoopste uur en een half uur daar voor). Dus dat voordeel heb ik ook nog gedeeltelijk gemist.

Ner, ik ben echt niet tevreden nu ik de opbrengst bij anderen zie.
Zoals je ziet was er vandaag veel activiteit.
Het hele spul (de AI en de koppling met laadpaal/zonnepanelen loopt bij mij niet lekker. Een kwestie van "alle begin is moeilijk?"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH4MkdEDeCA5QS10yqsQKwvgQcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFJXDA0v3RWPrIRQwvcX2Plw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFelvO7T0FhezTqJfffl-dd4wWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4xtx6d9VaXlNd5Q9uJiWMLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:47
Wat is het probleem Aimabel?

Als ik de terugverdientijd prognose van Zonneplan bekijk dan geeft die een verwachte opbrengst van €1600 per jaar. Per dag zou je dus gemiddeld op €4.38 moeten komen. Je opbrengst zit daar toch nog boven?
(Ik weet niet hoe lang je de Nexus hebt staan dus weet niet je totale gemiddelde opbrengst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-06 13:25
Iemand al daadwerkelijk btw terug mogen ontvangen?

Een BLD inspecteur heeft n.b. volgende gesteld als blijkbare vereiste:

Bij de aftrek van btw voor de thuisbatterij passen verder nog enkele kanttekeningen. Wordt namelijk niet van de KOR gebruikgemaakt, dan moet er rekening mee worden gehouden dat ook over het privégebruik van energie btw moet worden afgedragen. Alleen als met een afzonderlijke aansluiting aangetoond wordt dat de thuisbatterij puur zakelijk gebruikt wordt, kan dit worden voorkomen.

Eenieder aan de SAP nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
aritmeester schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:18:
Wat is het probleem Aimabel?

Als ik de terugverdientijd prognose van Zonneplan bekijk dan geeft die een verwachte opbrengst van €1600 per jaar. Per dag zou je dus gemiddeld op €4.38 moeten komen. Je opbrengst zit daar toch nog boven?
(Ik weet niet hoe lang je de Nexus hebt staan dus weet niet je totale gemiddelde opbrengst)
Dat de batterij de hele dag aan het (ont)laden is en dat maar 1 cent oplevert. Dat de auto niet optimaal kan laden vanwege loadbalancing omdat de batterij aan het opladen is. Dat is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Deze ochtend geen ‘correctie’ zoals ik misschien wel verwacht had, dat debunked die theorie dan. Ik begon gisteren om 10:30 met een opbrengst van €8,91 in de app (of dit nauwkeurig is weten we dus niet) en eindigde de dag om 22:00 met €8,84 terwijl de batterij de hele dag dingen aan het doen was. Vraag me inderdaad wel af hoe ze die getallen uitrekenen / laten zien, het maakt het niet duidelijker. Ga het sws nog een weekje aankijken en dan misschien eens bellen wat die getallen nu echt betekenen, gewoon uit interesse :) ik maak me verder geen zorgen over de opbrengst oid, dat zit wel snor tot dusverre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Aimabel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:28:
[...]

Dat de batterij de hele dag aan het (ont)laden is en dat maar 1 cent oplevert. Dat de auto niet optimaal kan laden vanwege loadbalancing omdat de batterij aan het opladen is. Dat is het probleem.
3x35A aanvragen dan. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:36
Aimabel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:28:
[...]

Nee, de smorgens vroeg geprognosticeerde dag opbrengst week slechts 1 cent af van de werkelijke dag opbrengst. Dat is vooral erg nauwkeurig imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Onno ! schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:28:
[...]

Nee, de smorgens vroeg geprognosticeerde dag opbrengst week slechts 1 cent af van de werkelijke dag opbrengst. Dat is vooral erg nauwkeurig imho.
Als dat getal inderdaad in de ochtend de 'verwachte' opbrengst weergeeft en aan einde dag de 'werkelijke' opbrengst, dan is dat prima inderdaad, maar ik weet niet of dat zo is (denk zelf van niet) - als dat wel het geval is dan hoop ik dat ze dat duidelijker maken in de UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik probeer het idee achter het AI gedrag van het laden en ontladen te begrijpen in relatie tot de opbrengst, maar dat lukt me niet. Eerder deze week zag ik dagen met nauwelijks activiteit, maar gisteren en vandaag is de Nexus heel veel aan het laden en ontladen. Na een activiteit zie je meestal geen of nauwelijks opbrengst. Waarom dan toch die activiteiten? Wat is het idee achter al die activiteiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jojost1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Als dat getal inderdaad in de ochtend de 'verwachte' opbrengst weergeeft en aan einde dag de 'werkelijke' opbrengst, dan is dat prima inderdaad, maar ik weet niet of dat zo is (denk zelf van niet) - als dat wel het geval is dan hoop ik dat ze dat duidelijker maken in de UI.
Het lijkt mij sterk dat het de verwachte opbrengst weergeeft aangezien het juist verkocht wordt op basis van inspringen op de onvoorspelbare grillen op de energiemarkt.

Als je in de ochtend al weet wat die grillen zijn dan is het niet meer onvoorspelbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-06 21:40
jojost1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 08:30:
Deze ochtend geen ‘correctie’ zoals ik misschien wel verwacht had, dat debunked die theorie dan. Ik begon gisteren om 10:30 met een opbrengst van €8,91 in de app (of dit nauwkeurig is weten we dus niet) en eindigde de dag om 22:00 met €8,84 terwijl de batterij de hele dag dingen aan het doen was. Vraag me inderdaad wel af hoe ze die getallen uitrekenen / laten zien, het maakt het niet duidelijker. Ga het sws nog een weekje aankijken en dan misschien eens bellen wat die getallen nu echt betekenen, gewoon uit interesse :) ik maak me verder geen zorgen over de opbrengst oid, dat zit wel snor tot dusverre.
Je kan ook verlies maken toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
mathijshooi schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:46:
[...]
Je kan ook verlies maken toch.
Het lijkt me sterk dat een hele dag traden op de onbalansmarkt een verlies geeft. Die markt is niet 'ik ga nu opladen en dan hopen dat er onbalans is', maar je weet wel wanneer er onbalans plaatsvindt (zowel voor verdienen bij laden als verdienen bij ontladen) maar volgensmij niet exact voor welk bedrag. Dus als je vooral handelt op die markten dan kan je eigenlijk geen verlies maken - dan moet je wel je best doen (of de bedragen enorm klein zijn dat je laadverliezen oid er niet eens uit haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:00

HE1

Hvan072 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:24:
Ik probeer het idee achter het AI gedrag van het laden en ontladen te begrijpen in relatie tot de opbrengst, maar dat lukt me niet. Eerder deze week zag ik dagen met nauwelijks activiteit, maar gisteren en vandaag is de Nexus heel veel aan het laden en ontladen. Na een activiteit zie je meestal geen of nauwelijks opbrengst. Waarom dan toch die activiteiten? Wat is het idee achter al die activiteiten?
Die nexus opbrengst in de app is niet real-time, omdat handel op de energiemarkten nog achteraf correcties kunnen krijgen. Om deze reden wachten ze met het bijwerken van de opbrengst totdat zeker is wat de opbrengst is. Hoelang dit kan duren en of dit wisselt qua duur is me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
jojost1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Zie deze post: Zonneplan Nexus thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Link werkt niet.Kan je de post quoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 16:34
Wolly schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Ik heb toch echt vorige week gelezen in een promo artikel dat ze dat nog niet doen :?
Zolang Regionale Netbeheerders zulke congestie diensten niet of nauwelijks via de markt inkopen (via Gopacs) is er ook geen 'buit' om te verdelen voor Zonneplan e.a.. De hoeveelheden die ze inkopen zijn overigens publiek inzichtelijk op de site van Gopacs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:05
De Home Assistant Zonneplan One HACS integratie is geüpdate met home battery support: https://github.com/fsaris...nt-zonneplan-one/releases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ntram schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:41:
[...]

Zolang Regionale Netbeheerders zulke congestie diensten niet of nauwelijks via de markt inkopen (via Gopacs) is er ook geen 'buit' om te verdelen voor Zonneplan e.a.. De hoeveelheden die ze inkopen zijn overigens publiek inzichtelijk op de site van Gopacs.
offtopic:
Ben benieuwd waar RNB's volgens jou die diensten wel inkopen. ;)

Zonneplan is geen CSP, en er zal geen andere CSP zijn die namens Zonneplan wil optreden. Daarnaast heeft Zonneplan het probleem dat het minimale gecontracteerd transportvermogen 100kW is, waar consumentenaansluitingen op 18kW zitten, nog los van het feit dat een aansluiting geen MLOEA (waar dit verdacht veel op lijkt) mag zijn.

Zonneplan zal dus eerst een gecombineerd gecontracteerd transportvermogen van 100kW op één deelnet (minimaal 10 batterijen) en vervolgens een oplossing moeten vinden samen met de netbeheerders dat dit een gedistribueerde batterij is. Vooralsnog zie ik geen beweging in die richting, maar uiteraard kan ik iets gemist hebben.

Al met al acht ik de kans dat Zonneplan (of andere batterijaanbidders) binnenkort op de congestiemarkt zullen acteren niet zo groot. :P

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aimabel
Tot en met 10.37 uur 0,23 euro met de batterij verdient. Maar de batterij zorgt er voor dat de laadpaal maar met 3,4 Kw gaat laden. Alle overige stroomverbruikers uitgezet. De laadpaal schakelt al terug van 10.5 naar 3,4 als het overige electriciteitsverbruik 1Kw is. Terwijl de laadpaal maar 3,4 Kw verbruikt zorgt deze omgekeerd dat de batterij ook terugschakelt. Waarmee het stroomverbruik niet boven de 6 Kw uit komt. En dat bij een negatieve stroomprijs.
En dan gaat het mij niet om het geld, maar het frustreert mij enorm dat de laadpaal en de batterij elkaar tegenwerken terwijl ik juist vanwege de onderlinge samenwerking alles van Zonneplan heb.
Zowel bij de koop van de zonnepanelen met de "perfecte" omvormer, de laadpaal (met de "geweldige" loadbalancing) en de thuisbatterij is aangegeven dat ze allemaal prima samenwerken.
Dus niet!
Uit pure frustratie heb ik de batterij maar uitgezet zodat de auto in iedergeval maar gaat opladen binnen redelijke tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:08
Aimabel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:53:
Tot en met 10.37 uur 0,23 euro met de batterij verdient. Maar de batterij zorgt er voor dat de laadpaal maar met 3,4 Kw gaat laden. Alle overige stroomverbruikers uitgezet. De laadpaal schakelt al terug van 10.5 naar 3,4 als het overige electriciteitsverbruik 1Kw is. Terwijl de laadpaal maar 3,4 Kw verbruikt zorgt deze omgekeerd dat de batterij ook terugschakelt. Waarmee het stroomverbruik niet boven de 6 Kw uit komt. En dat bij een negatieve stroomprijs.
En dan gaat het mij niet om het geld, maar het frustreert mij enorm dat de laadpaal en de batterij elkaar tegenwerken terwijl ik juist vanwege de onderlinge samenwerking alles van Zonneplan heb.
Zowel bij de koop van de zonnepanelen met de "perfecte" omvormer, de laadpaal (met de "geweldige" loadbalancing) en de thuisbatterij is aangegeven dat ze allemaal prima samenwerken.
Dus niet!
Uit pure frustratie heb ik de batterij maar uitgezet zodat de auto in iedergeval maar gaat opladen binnen redelijke tijd.
Ff bellen met zonneplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
Wolly schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Link werkt niet.Kan je de post quoten?
Jeroenneman schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 13:45:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Bij mij staat nu onder vandaag €-0,89 - prognose van verlies? :+ kan ik me niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
  • Laatst online: 31-05 14:52
azaden schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:53:
Iemand al daadwerkelijk btw terug mogen ontvangen?

Een BLD inspecteur heeft n.b. volgende gesteld als blijkbare vereiste:

Bij de aftrek van btw voor de thuisbatterij passen verder nog enkele kanttekeningen. Wordt namelijk niet van de KOR gebruikgemaakt, dan moet er rekening mee worden gehouden dat ook over het privégebruik van energie btw moet worden afgedragen. Alleen als met een afzonderlijke aansluiting aangetoond wordt dat de thuisbatterij puur zakelijk gebruikt wordt, kan dit worden voorkomen.

Eenieder aan de SAP nu?
Volgens Kiki is de KOR van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-06 07:54
Toch raar eigenlijk dat Zonneplan zo ontransparant kan (en mag) zijn als het gaat om de verdiensten. Op afstand bedienen ze jouw thuisbatterij en je krijgt een onduidelijk bedrag plots in de app. Geen enkele manier om het te controleren en geen afspraak over de vergoeding. Gewoon een ongedefinieerd bedrag wat je dan mag hopen te krijgen. Krijg je nog achteraf een overzicht hoe de vergoeding is opgebouwd obv ingevoede en opgenomen kWhs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:08
padoempats schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 17:32:
Toch raar eigenlijk dat Zonneplan zo ontransparant kan (en mag) zijn als het gaat om de verdiensten. Op afstand bedienen ze jouw thuisbatterij en je krijgt een onduidelijk bedrag plots in de app. Geen enkele manier om het te controleren en geen afspraak over de vergoeding. Gewoon een ongedefinieerd bedrag wat je dan mag hopen te krijgen. Krijg je nog achteraf een overzicht hoe de vergoeding is opgebouwd obv ingevoede en opgenomen kWhs?
Op je factuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
OxyDrokz schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:58:
De Home Assistant Zonneplan One HACS integratie is geüpdate met home battery support: https://github.com/fsaris...nt-zonneplan-one/releases
Ik heb hem net geinstalleerd, maar bij mij lijkt hij nog niet te werken, hij lijkt totaal geen gegevens meer op te halen. Heb al een berichtje naar de developer gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
En binnen het uur is de -€1 geflipt naar een +€3, geen pijl op te trekken dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53
Momenteel ben ik mij ook aan het oriënteren op de Zonneplan Nexus, zelf ben ik aardig enthousiast alleen de WAF is nog erg laag momenteel. Zijn er mensen met een eigen laadpaal en een Nexus die wat informatie kunnen delen over de loadbalancer van de batterij? Is het in de praktijk goed mogelijk om de auto op te laden terwijl de batterij ook probeert te laten? Zelf heb ik een Zappi v2.1 en mij leek dat als je die goed afstelt het wel goed moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
BertBertjes schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:51:
[...]

Ik heb hem net geinstalleerd, maar bij mij lijkt hij nog niet te werken, hij lijkt totaal geen gegevens meer op te halen. Heb al een berichtje naar de developer gestuurd.
Er is zojuist een nieuwe bèta release uitgekomen. Er zat een typo in de code en het zou dus weer moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertBertjes
aritmeester schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:24:
[...]

Er is zojuist een nieuwe bèta release uitgekomen. Er zat een typo in de code en het zou dus weer moeten werken.
Zojuist getest inderdaad, lijkt nu prima te werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
sven4474 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:11:
Momenteel ben ik mij ook aan het oriënteren op de Zonneplan Nexus, zelf ben ik aardig enthousiast alleen de WAF is nog erg laag momenteel. Zijn er mensen met een eigen laadpaal en een Nexus die wat informatie kunnen delen over de loadbalancer van de batterij? Is het in de praktijk goed mogelijk om de auto op te laden terwijl de batterij ook probeert te laten? Zelf heb ik een Zappi v2.1 en mij leek dat als je die goed afstelt het wel goed moet komen.
Hier een soortgelijke situatie 😁 De WAF begint de goede kant uit te slaan...

Aimabel heeft, zoals je terug kunt lezen, wat mindere ervaring met de balancing icm de zonneplan laadpaal.
Zelf heb ik een Alfen Pro hangen met ook load balancing actief. Volgens zonneplan werkt het volgens het wie het eerst komt die het eerst maalt principe. Als ik de laadcurves van de Nexus demo bekijk lijkt hij ieder kwartier ofzo even in te zakken, wellicht is dat het moment waarop je laadpunt 'voorrang kan pakken'.
En hopelijk komt Zonneplan met een optie hiervoor, bijvoorbeeld de Nexus op 'pauze' te kunnen zetten gedurende een bepaald tijdslot omdat je dan met zekerheid wilt kunnen laden.
BertBertjes schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:31:
[...]

Zojuist getest inderdaad, lijkt nu prima te werken :)
Goed om te horen! Zou je na een paar dagen eens een grafiek kunnen posten van de dagopbrengst? Daarmee wordt de fluctuatie, die door verschillenden geconstateerd is, wat tastbaar.

[ Voor 12% gewijzigd door aritmeester op 09-03-2024 21:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik zie voor het eerst dat de batterij erg dure stroom pakt. Voor het laatste stuk laden vandaag stond de batterij op 5% met +/-€0,13 ‘winst’. Nu dus -€2,00 met afgerond 30%. Dat is dus ruim €0,4 per kWh. Hebben anderen dat ook? Ik heb het kiki gevraagd, ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

(Voor de duidelijkheid, ik bedoel het moment voor en na 13:20)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClyQCxQ0ZaD3JDnw3zrfS125Fnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7d5r2G3Yl69JQp9hpL2fuPf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAU2-y5XS6brgEBqFMnrIv1l_Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2xuI3uz7Fj5f4wPa5Lc5Rgv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0zem
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-05 00:40
Er is duidelijk nog verbetering mogelijk. Hij lijkt ook wel heel stabiel qua soc, dat lijkt me ook niet meest efficient op een dag als vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben me ook aan het verdiepen in thuisbatterij van zonneplan. Ben erg benieuwd naar jullie resultaten en ervaringen. Wij hebben al een jaar of 10 zonnepanelen op het dak liggen. Nu salderen we zeg maar rond de 3k opbrengst weg tegen verbruik. Dat is toch een goeie 900 euro tov geen zonnepanelen. Ik vraag me af hoe die thuisbatterij werkt. Ben ik echt wel goedkoper uit daarmee? Lastig in te schatten (nog).
Tips ervaringen altijd welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petervdv
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-02 10:58
Goed, misschien een gekke vraag maar ik dacht er is vast wel een Tweaker die me dit wil vertellen..

Ik twijfel nog tussen plaatsing in de gang (niet optimaal i.v.m. de ruimte) en de logeerkamer (niet optimaal als dat ding geluid maakt en je wil slapen). Kiki zegt dat ie ook schakelt in de nacht, maar kan me geen decibellen vertellen. En ergens eerder zei iemand "als je ernaast gaat zitten hoor je wel een zachte zoem" o.i.d.

Zou iemand met een decibelmeter kunnen meten hoe luid het systeem is "in rust", en hoe luid ie is "aan het werk"? Eventueel met een korte sound recording van die states?

Zou heel fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Petervdv schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:05:
Goed, misschien een gekke vraag maar ik dacht er is vast wel een Tweaker die me dit wil vertellen..

Ik twijfel nog tussen plaatsing in de gang (niet optimaal i.v.m. de ruimte) en de logeerkamer (niet optimaal als dat ding geluid maakt en je wil slapen). Kiki zegt dat ie ook schakelt in de nacht, maar kan me geen decibellen vertellen. En ergens eerder zei iemand "als je ernaast gaat zitten hoor je wel een zachte zoem" o.i.d.

Zou iemand met een decibelmeter kunnen meten hoe luid het systeem is "in rust", en hoe luid ie is "aan het werk"? Eventueel met een korte sound recording van die states?

Zou heel fijn zijn!
Ik neem aan dat de logeerkamer sporadisch gebruikt wordt? Dan kan je toch gewoon de schakelaar in de groepenkast uitzetten (van de Nexus)?

U
In de gang lijkt mij enorm onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervdv
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-02 10:58
Wolly schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Ik neem aan dat de logeerkamer sporadisch gebruikt wordt? Dan kan je toch gewoon de schakelaar in de groepenkast uitzetten (van de Nexus)?
Nou, m'n partner is met best een regelmaat over de vloer en als we verschillende ritmes hebben (of als ik snurk O-) ) gebruikt ze graag de logeerkamer. Dus altijd de batterij moeten afschakelen zou veel downtime worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExjBHv-1wdtLU7RE6RU6ac3usiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJbPEkZPqfEY07lXBta0Pw2u.jpg?f=fotoalbum_large

Een rare dag laden op dure momenten en ontladen op goedkope momenten. Met het resultaat van een lege batterij én een negatieve opbrengst. Ik weet wel, wij zien alleen de dayahead prijzen en de markt voor de batterij is een andere markt en je moet over een langere periode kijken. Maar ik ben wel benieuwd of vandaag iemand nog positief heeft gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:14
Aimabel schreef op zondag 10 maart 2024 @ 23:11:
[Afbeelding]

Een rare dag laden op dure momenten en ontladen op goedkope momenten. Met het resultaat van een lege batterij én een negatieve opbrengst. Ik weet wel, wij zien alleen de dayahead prijzen en de markt voor de batterij is een andere markt en je moet over een langere periode kijken. Maar ik ben wel benieuwd of vandaag iemand nog positief heeft gedraaid.
Die kan ik ook niet verklaren. Misschien is de AI wat aan het testen...
Ben benieuwd wat de klantenservice (niet Kiki) hierover kan vertellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het komt wel 1:1 overeen met het demo model op de Zonneplan site. Je zou verwachten dat als de onbalans markt op zulke dagen een verlies oplevert dat de batterij in dat geval niets doet of kijkt wat er op de day ahead markt mogelijk is of eventuele lokale opbrengst van pv panelen aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
afgelopen dagen vrij teleurstellende opbrengsten inderdaad. en als de batterij alleen day ahead had gehandeld had ie al meer kunnen verdienen dan wat er nu op onbalans gebeurde. Gisteren 1 euro verdiend, terwijl piek dal al een delta was van 0.13.. dus op een 20KWh batterij had je al 2.60 kunnen verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 17:12
Ja dit valt mij ook tegen. Hij was nagenoeg leeg op de uren dat stroom €0,12 was. Had mooi kunnen laden om tijdens 18:00 met €0,24 mijn stroom voor koken kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
benme schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 14:36:
[...]

Volgens Kiki is de KOR van toepassing.
KOR is wel van toepassing, maar stel je hebt dus geen KOR (want zzp-er bijv). Dan moet je dus ook de BTW weer afdragen van de opbrengst. Dat is nu ook zo voor zonnepanelen.

Dus als je omzet boven de KOR valt, zou ik even gaan rekenen of je de BTW uberhaupt moet terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Laatst online: 17:42
FunkyEnyak schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:45:
afgelopen dagen vrij teleurstellende opbrengsten inderdaad. en als de batterij alleen day ahead had gehandeld had ie al meer kunnen verdienen dan wat er nu op onbalans gebeurde. Gisteren 1 euro verdiend, terwijl piek dal al een delta was van 0.13.. dus op een 20KWh batterij had je al 2.60 kunnen verdienen...
oh is het of-of? niet en-en? Dat is wel erg matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:47
Kurios schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:56:
[...]

KOR is wel van toepassing, maar stel je hebt dus geen KOR (want zzp-er bijv). Dan moet je dus ook de BTW weer afdragen van de opbrengst. Dat is nu ook zo voor zonnepanelen.
De zonnepanelen zijn vanaf 1-1-2023 BTW vrijgesteld voor particulieren. Dus je hoeft daar de KOR al niet meer te gebruiken.

Bron

[ Voor 19% gewijzigd door joosie op 11-03-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
pannekoek schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:13:
[...]

oh is het of-of? niet en-en? Dat is wel erg matig.
het lijkt erop dat de batterij echt alleen op onbalans handelt en niet ook de dynamische tarieven probeert te optimaliseren. De batterij was namelijk leeg rond de laagste prijzen en ging pas bijladen toen we al weer dicht richting piek prijzen gingen (maw toen was er waarschijnlijk onbalans). maar deed niks met de lage en hoge dynamische prijzen op zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:37

bert pit

asdasd

FunkyEnyak schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:45:
Maar daar zit toch precies het verschil? En verbeter me aub als het niet zo is. Zoals ik het begrepen heb:

De day ahead markt is de markt waarin de prijzen voor de volgende 24 uur per uur vastliggen. De onbalansmarkt waarop de Nexus handelt vangt de afwijkingen op tussen wat er voorspeld was op de day ahead markt en het werkelijke verbruik.

Ofwel ze voorspellen zon en veel wind om 14.00 uur, de prijs is tussen 14.00 en 15.00 uur negatief. Echter er is bewolking en de wind valt weg, dus er moet meer opgewekt worden dan gepland, dat kost geld en de prijs op de onbalansmarkt stijgt tot grote hoogte.

Wat mij dus niet bekend is, is het tijdframe waarin op de onbalans markt vooruit gekeken kan worden. Is dat slechts een kwartier?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
_Richie_ schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:10:
Zojuist ook aan de lijn gehangen in verband met mijn aanvraag voor een batterij (bleef hangen; heb een PAP/SAP), ze blijken nu aansluiting op een SAP te weigeren. Dit in verband met load balancing wat niet mogelijk zou zijn.
Ik ben vorige week gebeld door zonneplan en ze vertelden dat het niet mogelijk was om de Dynamic Load Balancing te doen met de batterij bij 2 meters. Mogelijk in de toekomst wel.
Ze vertelden echter dat, indien ik het risico wou nemen, de batterij wel geplaatst kan worden >:) .
Nou dat risico nemen we dan maar :)

Dus de datum voor de plaatsing van de meter en aansluiting op de SAP is gepland (eind april).

Als ik terugkijk verbruik ik nooit meer dan 6000 W op 1 moment (behalve bij autoladen, maar die laad ik meestal op als de energieprijs negatief is), blijft er genoeg over voor de batterij dus...

[ Voor 5% gewijzigd door _Richie_ op 11-03-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
bert pit schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:57:
[...]

Maar daar zit toch precies het verschil? En verbeter me aub als het niet zo is. Zoals ik het begrepen heb:

De day ahead markt is de markt waarin de prijzen voor de volgende 24 uur per uur vastliggen. De onbalansmarkt waarop de Nexus handelt vangt de afwijkingen op tussen wat er voorspeld was op de day ahead markt en het werkelijke verbruik.

Ofwel ze voorspellen zon en veel wind om 14.00 uur, de prijs is tussen 14.00 en 15.00 uur negatief. Echter er is bewolking en de wind valt weg, dus er moet meer opgewekt worden dan gepland, dat kost geld en de prijs op de onbalansmarkt stijgt tot grote hoogte.

Wat mij dus niet bekend is, is het tijdframe waarin op de onbalans markt vooruit gekeken kan worden. Is dat slechts een kwartier?
klopt je idee van onbalans en dynamisch klopt - echter ik zou dan verwachten dat er ook goed verdiend wordt op het onbalans moment. gisteren was het dus zo dat de batterij meer had kunnen verdienen op day ahead dan op onbalans is gelukt.

onbalans afrekenen gaat per kwartier, maar hier kan je meer lezen over onbalans.

https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 09:07
Kortom je bent continu de onbalans aan het wegwerken voor Zonneplan. Daar verdienen zij op en een niet gedefinieerd deel van de mindering in (onbalans) kosten die zij hebben worden doorbetaald aan de eigenaren van de batterijen.
Hoe langer ik hier mee lees. Hoe minder ik geneigd ben er ook een aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:14
FunkyEnyak schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:49:
[...]

het lijkt erop dat de batterij echt alleen op onbalans handelt en niet ook de dynamische tarieven probeert te optimaliseren. De batterij was namelijk leeg rond de laagste prijzen en ging pas bijladen toen we al weer dicht richting piek prijzen gingen (maw toen was er waarschijnlijk onbalans). maar deed niks met de lage en hoge dynamische prijzen op zichzelf.
Dit is wat Kiki erover te zeggen heeft:

"De Nexus thuisbatterij, aangestuurd door Zonneplan Powerplay, handelt op meerdere energiemarkten, niet alleen op de onbalansmarkt. Powerplay analyseert real-time data van verschillende energiemarkten om de optimale laad- en ontlaadstrategie te bepalen. Dit zorgt ervoor dat je het maximale rendement uit je batterij haalt. Dus ja, de Nexus is een slimme batterij die op meerdere markten handelt! 💡🔋😊"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Laatst online: 17:42
FunkyEnyak schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:49:
[...]

wauw oke dit is voor mij wel een afknapper. Deels wil ik dat dat ding gewoon stroom opslaat namelijk. Ik ga nog eens bij Frank kijken wat die BliQ kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 00:21
pannekoek schreef op maandag 11 maart 2024 @ 14:23:
[...]

wauw oke dit is voor mij wel een afknapper. Deels wil ik dat dat ding gewoon stroom opslaat namelijk. Ik ga nog eens bij Frank kijken wat die BliQ kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t23chHR6OJeSdmMBsNV3PdnKJvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S96acrb2LMUEnVzAOz35FF6a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 09:07
Ja als de kwaliteit van de AI van de nexus/powerplay net zo goed is als Kiki, dan haak ik zeker af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
joosie schreef op maandag 11 maart 2024 @ 13:32:
[...]

De zonnepanelen zijn vanaf 1-1-2023 BTW vrijgesteld voor particulieren. Dus je hoeft daar de KOR al niet meer te gebruiken.

Bron
True, al ging mijn opmerking hier over de batterijen. Als je ondernemer voor de BTW bent (buiten de KOR dus), dan moet je jaarlijks BTW afdragen over je omzet die je panelen hebben gehaald. Dit geldt dus ook voor de batterijen.
Dat de panelen inmiddels zijn vrijgesteld is leuk, maar ik heb jaren geleden al BTW teruggevraagd, dus ik moet tot in einde der tijden BTW afdragen. Voor panelen is dat inmiddels een forfait bedrag, ik vermoed dat het voor batterijen nog een berekening zal zijn.

Stel ik zou nu een batterij kopen en ik trek de BTW over de aanschaf af, moet ik dus ook de BTW over de omzet gaan afdragen. Op termijn zal je daar dus meer betalen dan dat je hebt teruggekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyEnyak
Kiki zit echt de hele tijd uit haar nek te kletsen daar heb je niks aan...
ik zie op de batterij dat hiij niet op de day ahead prijzen optimaliseert want dan zou hij constant laden als prijzen laag zijn en ontladen als ze hoog zijn...
tevens valt me op dat de batterij op sommige dagen veel handelt maar dat er maar heel weinig rendement wordt gemaakt. maw... volgens mij had die batterij die dag beter niks kunnen doen of alleen dynamisch want dan was er meer verdiend en de batterij zou minder op zijn falie krijgen van alle cycles die gemaakt worden met 0 rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16
FunkyEnyak schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:32:
[...]volgens mij had die batterij die dag beter niks kunnen doen of alleen dynamisch want dan was er meer verdiend en de batterij zou minder op zijn falie krijgen van alle cycles die gemaakt worden met 0 rendement.
In dat geval had jij/de klant meer verdiend. Ik gok zomaar dat Zonneplan nu meer heeft verdiend door hun onbalans weg te poetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Zonneplan op mijn vraag (via Twitter):
Kort gezegd: De batterij stelt zich in op de voorspelde onbalansprijzen door TenneT. Er kan zich een situatie voordoen waarbij productiepartijen kiezen om de productie te staken vanwege overproductie, waardoor de verwachtte prijs veranderd naar minder gunstige prijzen. (1/2)

De impact van dit soort marktomstandigheden willen we als Zonneplan voor klanten verkleinen. Dat nemen we mee in onze ontwikkelingen in de zeer nabije toekomst. (2/2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyEnyak
One-eye864 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:34:
[...]

In dit geval had jij/de klant meer verdiend. Ik gok zomaar dat Zonneplan nu meer heeft verdiend door hun onbalans weg te poetsen
precies dat gevoel bekruipt me ook... en het vage geklets van kiki over de markten waar de batterij allemaal actief is, of het gedeelte van het rendement dat naar de klant zou gaan helpt daar dan ook niet bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyEnyak
jojost1 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:36:
Zonneplan op mijn vraag (via Twitter):

[...]
Dus misschien gaan ze de powerplay wat minder agressief instellen? dat lees ik hier wel een beetje in.. dat zou ik wel waarderen.
misschien ook de day ahead/eigen zonnepaneelproductie opslaan wat meer naar voren laten komen in het algoritme dat zal de netcongestie lokaal ook helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Aimabel schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:53:
Dus niet!
Hoe heb je de laadpaal en de Nexus samen aangesloten op de slimme meter? Je zal een splitter moeten gebruiken, maar ook daar kan nog wel eens verschillend gedrag ontstaan over welke p1 kabel op welke uitgang van de splitter aangesloten is.

In mijn geval werke loadbalancing van mijn laadpaal ook niet goed als ik mijn HA servertje op de splitter aansloot.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 11-03-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 21:08
Heeft er al iemand een spreadsheet die de dagelijkse inkomsten van de demo setup in Zwolle? Heb er ook een besteld maar wat ik hier lees doet mij wel twijfelen. PS: mijn Garage is “geïsoleerd” maar significant kouder in de winter. Gaat dat nog voor problemen zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik mezelf oprecht afvraag is........

Nu met 3000 Kwh verbruik hier en 3000 Kwh opwek door zonnepanelen is mijn jaarverbruik 0. Uitgaande van een Kwh prijs van 30 cent bespaar ik dus 900 euro per jaar. Tel ik daar teruggaaf energiebelasting bij (hoeft niks te betalen namelijk door 0 verbruik) is mijn besparing een 1300 euro per jaar. Vast contract en vaste stroomprijs.

Als ik nu overstap naar dynamisch dan zal ik in de zomer het nodige eerst terugleveren. Ik kan het verbruik niet direct consumeren allemaal. Pas in de late herfst en wintermaanden haal ik het overschot langzaam terug. Met een dynamisch contract ga ik geheid in de zomermaanden een laag teruglever tarief krijgen. Dus die besparing van 1300 euro zal aardig opgesoepeerd worden. Verwacht ik. Als een nexus bij zonneplan dan 1600 euro opleverd maar ik soepeer die 1300 besparing op dan is de winst mbv zonneplan 300 euro. Dat geeft een terugverdientijd van 8000 euro / 300 euro ...... bijna 27 jaar. Zolang gaat het systeem niet mee!!!

Zie ik iets totaal over mijn hoofd? Anders is dit optie meer voor pioneers dan daadwerkelijk geld verdienen/besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KMziYw59BLNO2BuNmJezAwzQ3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZBChJRYyWqTLgGFsyrC03gZ.jpg?f=fotoalbum_large

Die lage vergoeding valt echt wel mee. Hoe komt iedereen daarbij?

De jaarafrekening;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lc9sS87KvJgB6H0X7_UE1d61xOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7dWvaldxNXJwETRfgCl60Qe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Acxels op 11-03-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Kurios schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Hoe heb je de laadpaal en de Nexus samen aangesloten op de slimme meter? Je zal een splitter moeten gebruiken, maar ook daar kan nog wel eens verschillend gedrag ontstaan over welke p1 kabel op welke uitgang van de splitter aangesloten is.

In mijn geval werke loadbalancing van mijn laadpaal ook niet goed als ik mijn HA servertje op de splitter aansloot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QO7pVdHstotCCqeYr4Gh5j0z8xI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWHeugeHloty2NgphyBEdek2.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijk dat je hier wijzer van wordt. Recht bovenin de stop voor de EV en links, waar de grijze buis uit komt, de stop voor de batterij. Alles is aangelegd door Zonneplan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acxels schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:16:
[Afbeelding]

Hmm bijna gelijk aan je afname prijs. Had ik niet verwacht. Ik ben zonneplan wat aan het volgen met hun app. Daar zie ik gister bijv ook 12 cent staan bij een uur. Dat betekend terug leveren voor 12 cent dat uur. Stel dat het uur daarna 20 cent is en zon niet schijnt dan haal ik de teruggeleverde kw van 12 cent weer terug voor 20 cent. Denk dat ik hier mis ga?

Daarnaast lees ik via google dan dynamische contracten met zonnepanelen niet rendabel is.

Ik zoek dus naar mijn 1300 euro besparing vasthouden de 1600 euro extra rendement van fe nexus icm zonneplan. Vlgs zonneplan zou dat zo werken. Die kronkel valt niet (nog) haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aimabel
Devke schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:08:
Wat ik mezelf oprecht afvraag is........

Nu met 3000 Kwh verbruik hier en 3000 Kwh opwek door zonnepanelen is mijn jaarverbruik 0. Uitgaande van een Kwh prijs van 30 cent bespaar ik dus 900 euro per jaar. Tel ik daar teruggaaf energiebelasting bij (hoeft niks te betalen namelijk door 0 verbruik) is mijn besparing een 1300 euro per jaar. Vast contract en vaste stroomprijs.

Als ik nu overstap naar dynamisch dan zal ik in de zomer het nodige eerst terugleveren. Ik kan het verbruik niet direct consumeren allemaal. Pas in de late herfst en wintermaanden haal ik het overschot langzaam terug. Met een dynamisch contract ga ik geheid in de zomermaanden een laag teruglever tarief krijgen. Dus die besparing van 1300 euro zal aardig opgesoepeerd worden. Verwacht ik. Als een nexus bij zonneplan dan 1600 euro opleverd maar ik soepeer die 1300 besparing op dan is de winst mbv zonneplan 300 euro. Dat geeft een terugverdientijd van 8000 euro / 300 euro ...... bijna 27 jaar. Zolang gaat het systeem niet mee!!!

Zie ik iets totaal over mijn hoofd? Anders is dit optie meer voor pioneers dan daadwerkelijk geld verdienen/besparen.
Je denkt net zo als ik eerst dacht. Nu weet ik beter. In de praktijk liggen de prijzen (leveren en opnemen) erg dicht bij elkaar.
Dit komt omdat in de winter vooral de wind een factor van belang is. Zelf heb ik een iets hogere prijs voor hetgeen ik lever dan dat ik afneem.
Dit komt omdat ik de zonnepanelen uit zet bij een negatieve prijs en de laadpaal gebruik op hetgunstgste moment (en dat is in de winter bijna altijs snachts als er teminste een beetje wind is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]

De jaarafrekening;
[Afbeelding]
Kijkend naar de jaarafrekening..... tov van vast saldeer je de helft weg. Dat zou in mijn voorbeeld betekenen nog 650 euro besparing tov de 1300. Besparing zou dan gaan naar 1600 plus 650 is 2250. 950 euro zou ik dan mee moeten rekenen qua terugverdientijd. 8000/950... jaartje of 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]

De jaarafrekening;
[Afbeelding]
Jij hebt de thuisbatterij nexus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
Devke schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:34:
[...]

Jij hebt de thuisbatterij nexus niet?
Klopt de 27e zou die moeten komen. Wat me behoorlijk tegenstaat is de ontransparantie omtrent de vergoedingen. Als het echter niet bevalt heb ik een prima 20kw accu die ik met homeassistant op next Day tarieven kan aansturen. Als alternatief kan ik nog naar bliq of wat dan ook kijken. Als de 1600e echter waar kunnen maken is het een betere investering dan een uitbereiding op bijvoorbeeld mijn zonnepanelen en/of een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serdo24
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:41
Devke schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:30:
[...]

Kijkend naar de jaarafrekening..... tov van vast saldeer je de helft weg. Dat zou in mijn voorbeeld betekenen nog 650 euro besparing tov de 1300. Besparing zou dan gaan naar 1600 plus 650 is 2250. 950 euro zou ik dan mee moeten rekenen qua terugverdientijd. 8000/950... jaartje of 8
Maart tot dusver niet al te best. Jaarlijks lever ik meer terug dan ik af neem. Sinds begin maart ben ik over naar een dynamische contract. Ik had een verschil van 2 a 3 cent verwacht maar ik kom uit op 8 cent verschil in afname en teruglevering.
Jaarlijks heb ik een verbruik van 4700 kWh x 8 cent dan kost dat mij €376.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIWzBui3zbFMfiFo362NZ6SsVJw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nJvqX4u3PreGaTAr1lcZ9FU5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acxels schreef op maandag 11 maart 2024 @ 19:45:
[...]

Klopt de 27e zou die moeten komen. Wat me behoorlijk tegenstaat is de ontransparantie omtrent de vergoedingen. Als het echter niet bevalt heb ik een prima 20kw accu die ik met homeassistant op next Day tarieven kan aansturen. Als alternatief kan ik nog naar bliq of wat dan ook kijken. Als de 1600e echter waar kunnen maken is het een betere investering dan een uitbereiding op bijvoorbeeld mijn zonnepanelen en/of een warmtepomp.
Ik heb ook mijn twijfels. Ben (nog) niet overtuigd dat deze investering binnen paar jaar weer terug is. Juist door veel ontransparante zaken. Het is een gok. Zo voelt het althans voor mij.

Zonneplan gebruikt Powerplay. Vlgs mij laat het systeem niet toe dat andere partijen hem aansturen. Zo verteld Kiki en heb ik vlgs mij in de Q&A gezien op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Serdo24 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:16:
[...]

Maart tot dusver niet al te best. Jaarlijks lever ik meer terug dan ik af neem. Sinds begin maart ben ik over naar een dynamische contract. Ik had een verschil van 2 a 3 cent verwacht maar ik kom uit op 8 cent verschil in afname en teruglevering.
Jaarlijks heb ik een verbruik van 4700 kWh x 8 cent dan kost dat mij €376.
[Afbeelding]
Waarom zit hier nu een verschil van 8 cent. In een eerdere post was dit verschil stuk minder. Zie paar posts terug. Andere contract vormen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Devke schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:25:
[...]

Waarom zit hier nu een verschil van 8 cent. In een eerdere post was dit verschil stuk minder. Zie paar posts terug. Andere contract vormen?
Nee, beide dynamisch.

Maar niet dezelfde periode en sturen van verbruik door bvb EV-laden op laagste uurtarief heeft een invloed op de afnameprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo3
  • Laatst online: 05-06 13:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hshb3TCTKObGK4P5WeiFPt5saJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fIstiRXkA4fjsCkJhy1AFWI5.png?f=fotoalbum_large
Interessant ik zit op 9 cent afname en teruglevering. Nexus wordt 2 juli geïnstalleerd.

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:13
@Devke als jij je P1 poort monitoort en die data per uur hebt opgeslagen kan je uit uitrekeken. Ik heb dat gedaan over het jaar 2023 waar ik mijn PHEV redelijk op de gunstige prijzen heb laten laden en de wasmachine, droger en vaatwasser indien mogelijk op de gunstige momenten heb aangezet. Daar zie je dat het voor mij nu nog niet interessant is om dynamisch te gaan (zolang er fatsoenlijk gesaldeerd kan worden).

Impossibl3 in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Het is dus heel situatie afhankelijk of dynamisch gunstig is voor jou als huishouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Impossibl3 op 11-03-2024 21:59 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vermelharosa
  • Laatst online: 19-03-2024
Devke schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:22:
[...]

Ik heb ook mijn twijfels. Ben (nog) niet overtuigd dat deze investering binnen paar jaar weer terug is. Juist door veel ontransparante zaken. Het is een gok. Zo voelt het althans voor mij.

Zonneplan gebruikt Powerplay. Vlgs mij laat het systeem niet toe dat andere partijen hem aansturen. Zo verteld Kiki en heb ik vlgs mij in de Q&A gezien op youtube.
De (omvormer van de) Nexus kan volgens mij gewoon door andere partijen worden aangestuurd. Hij staat in ieder geval in het rijtje omvormers dat binnenkort ook door Bliq powerflow kan worden aangestuurd (in combinatie met Frank energie volgens mij). Zie https://bliq.energy/nl/ge...batterij-omvormer-merken/ onder "Solis 3-fasen". Elders in dit forum staat ook te lezen dat er geen sprake is van een "vendor lock-in".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 02:02
ivo3 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:36:
Nexus wordt 2 juli geïnstalleerd.
Levertijd loopt aardig op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Kikkasz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:41:
[...]

Levertijd loopt aardig op
Dat hoeft niet per se. Ik heb 9 juli, maar mijn contract gaat 8 juli pas in ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Impossibl3 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 21:41:
@Devke als jij je P1 poort monitoort en die data per uur hebt opgeslagen kan je uit uitrekeken. Ik heb dat gedaan over het jaar 2023 waar ik mijn PHEV redelijk op de gunstige prijzen heb laten laden en de wasmachine, droger en vaatwasser indien mogelijk op de gunstige momenten heb aangezet. Daar zie je dat het voor mij nu nog niet interessant is om dynamisch te gaan (zolang er fatsoenlijk gesaldeerd kan worden).

Impossibl3 in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Het is dus heel situatie afhankelijk of dynamisch gunstig is voor jou als huishouden.
Ik kan bij mijn energieleverancier zien wat ik ieder uur heb teruggeleverd of heb opgehaald uit het net. Niet wat ik daarvan verbruikt heb. Ik gebruik Homewizard. Ik kan eens kijken of je daar standen kunt uitlezen en de data snel in excel kunt gooien. Van 365 dagen ieder uur inkloppen is wel.ff een werkje haha. Eigenlijk moet je de data op een simulator kunnen los laten of zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Pagina: 1 ... 9 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.