Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 47 Laatste
Acties:
  • 479.615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vermelharosa schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:27:
[...]

De (omvormer van de) Nexus kan volgens mij gewoon door andere partijen worden aangestuurd. Hij staat in ieder geval in het rijtje omvormers dat binnenkort ook door Bliq powerflow kan worden aangestuurd (in combinatie met Frank energie volgens mij). Zie https://bliq.energy/nl/ge...batterij-omvormer-merken/ onder "Solis 3-fasen". Elders in dit forum staat ook te lezen dat er geen sprake is van een "vendor lock-in".
Dat Sollis vroegen ze in de Q&A ook over. Ik zou hem ff terugkijken of navragen als ik jou was. Zonde als hij er staat en het kan niet. Zonneplan Nexus staat een zandlopertje voor. Zie je link.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 12-03-2024 10:02 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-08 22:50
Kikkasz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:41:
[...]

Levertijd loopt aardig op
Valt wel mee hoor, vorige week 7-3 besteld, installatie op 18-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:42
Devke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 09:58:
[...]
Ik gebruik Homewizard. Ik kan eens kijken of je daar standen kunt uitlezen en de data snel in excel kunt gooien. Van 365 dagen ieder uur inkloppen is wel.ff een werkje haha. Eigenlijk moet je de data op een simulator kunnen los laten of zo.
Ik heb de smile P1 unit van plugwise en kan daar uurdata in een csv exporteren. Via entsoe kan je de kale marktprijs over een langere periode downloaden. Dan kan je vervolgens alles doorrekenen. Zo heb ik in 1x heel 2023 gedownload en alles in excel gestopt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

MrFish

Untitled

Impossibl3 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Ik heb de smile P1 unit van plugwise en kan daar uurdata in een csv exporteren. Via entsoe kan je de kale marktprijs over een langere periode downloaden. Dan kan je vervolgens alles doorrekenen. Zo heb ik in 1x heel 2023 gedownload en alles in excel gestopt.
Ik heb een vergelijkbare exercitie gedaan. Bij mijn energieleverancier de uur-data van 2023 gedownload en gerekend wat een dynamisch contract mij in 2023 had gekost, op basis van de uurprijzen. Ik importeerde in 2023 5343 kWh en exporteerde 4253 kWh. De gemiddelde prijzen waren dan 13.3 cent resp. 7.4 cent geweest (incl btw, excl energiebelasting). Prijsverschil dus bijna 6 cent.

6 cent verschil lijkt veel, maar: ik zou weliswaar minder krijgen voor mijn geexporteerde stroom, maar mijn import is gemiddeld ook een stuk goedkoper (en er is nog veel ruimte voor optimalisatie: EV + WP). Mijn vaste contract zat op ~23 cent (incl btw, excl EB). Uiteindelijk zou een dynamisch contract voor mij ~100€ duurder zijn geweest (inclusief EB en 2 cent inkoopvergoeding), en dat is zonder enige gedragsaanpassing. Dan kan een Nexus er wel uit, als die €1600/j oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Weet iemand of die demo nexus op de ZP site ook op een plek staat met zonnepanelen?
Ik zie namelijk nooit dat hij overdag geladen wordt met zonnestroom…
(Mijn Nexus komt 22-03)

[ Voor 7% gewijzigd door dropkick_nl op 12-03-2024 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

dropkick_nl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:17:
Weet iemand of die demo nexus op de ZP site ook op een plek staat met zonnepanelen?
Ik zie namelijk nooit dat hij overdag geladen wordt met zonnestroom…
(Mijn Nexus komt 22-03)
Volgens mij doet de Nexus vrijwel niets met je zonnepanelen en kijkt hij tot nu toe puur en alleen op de onbalansmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
kazuka schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Volgens mij doet de Nexus vrijwel niets met je zonnepanelen en kijkt hij tot nu toe puur en alleen op de onbalansmarkt.
Toch beweren ze op de website een ander verhaal, en op basis van dat verhaal heb ik besloten om er een aan te schaffen. Ik lees hier steeds meer, dat PowerPlay nog helemaal zo slim niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

lvefferen schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:57:
[...]

Toch beweren ze op de website een ander verhaal, en op basis van dat verhaal heb ik besloten om er een aan te schaffen. Ik lees hier steeds meer, dat PowerPlay nog helemaal zo slim niet is.
Mijn nadruk lag ook meer op 'tot nu toe'. Ik verwacht ook dat dit nog wel gaat komen, zeker als men al heeft aangekondigd dat Powerplay ook naar hun eigen zonnepanelen en laadpalen komt.

Maar het feit dat Zonneplan de Nexus ook adverteert als 'werkt net zo goed voor huishoudens zonder panelen' geeft op mij de indruk dat verreweg het grootste deel van de laad en ontlaad activiteiten puur op basis van onbalans en in mindere mata day ahead markt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dropkick_nl
[...]

Hier hetzelfde, in het filmpje hierboven zegt hij "zo heb ik altijd het goedkoopste stroom tarief" Hoe dan? Kan alleen als de Nexus op de goedkope uren laadt en mijn huis stroom levert op de dure uren. Bovendien is mij verteld dat mijn overproductie stroom in de accu gaat, behalve als ontladen nexus meer oplevert.

Ik ben heel benieuwd naar het gedrag van Nexus in mijn huis volgende week, hoop dat ik geen spijt krijg... Wil zeker geld verdienen met dat ding, maar vooral gaat het mij om goedkoop stroom te hebben altijd dmv een batterij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
kazuka schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Mijn nadruk lag ook meer op 'tot nu toe'. Ik verwacht ook dat dit nog wel gaat komen, zeker als men al heeft aangekondigd dat Powerplay ook naar hun eigen zonnepanelen en laadpalen komt.

Maar het feit dat Zonneplan de Nexus ook adverteert als 'werkt net zo goed voor huishoudens zonder panelen' geeft op mij de indruk dat verreweg het grootste deel van de laad en ontlaad activiteiten puur op basis van onbalans en in mindere mata day ahead markt is.
Heb inderdaad ook het idee dat men (nog) niet zover is, en dat het (verkoop)praatje op de site, de situatie is waar men naar toe wil. De vraag alleen is op welke termijn gaan ze dat halen. Ik lees her en der dat ze eerst als energie "producent" een bepaalde omvang moeten hebben. Om met de grote energie producenten mee te mogen "spelen". Ik ben me er redelijk van bewust dat we met de Nexus een soort early adopters zijn en dat ZonnePlan nog aan het product sleutelt. Ik verwacht echter wel dat we een "0.8" versie krijgen van het product en niet een "0.1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Zojuist maar weer eens Kiki gevraagd en dit wil ik dus, ik ga het volgende week zien... :)

slaat de nexus mijn zonnestroom op wanneer ik meer produceer dan verbruik?

Ja, de Nexus thuisbatterij kan de overtollige energie die je zonnepanelen opwekken opslaan voor later gebruik. Maar het slimme Powerplay systeem van Zonneplan kan ook besluiten om de opgewekte energie direct aan het net te leveren als dat financieel aantrekkelijker is. Zo haal je altijd het maximale rendement uit je zonnepanelen én je thuisbatterij! 😊🔋🌞
Kiki AI

levert de nexus stroom aan mijn huis op dure uren?

Absoluut! De Nexus thuisbatterij, in combinatie met ons slimme Powerplay systeem, is ontworpen om precies dat te doen. Powerplay analyseert real-time data en bepaalt automatisch de beste momenten om de batterij op te laden en te ontladen. Dus ja, de batterij levert stroom aan je huis tijdens de dure uren, waardoor je flink kunt besparen op je energierekening! 💡🔋💰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dropkick_nl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:28:
Zojuist maar weer eens Kiki gevraagd en dit wil ik dus, ik ga het volgende week zien... :)

Ja, de Nexus thuisbatterij kan de overtollige energie die je zonnepanelen opwekken opslaan voor later gebruik. Maar het slimme Powerplay systeem van Zonneplan kan ook besluiten om de opgewekte energie direct aan het net te leveren als dat financieel aantrekkelijker is. Zo haal je altijd het maximale rendement uit je zonnepanelen én je thuisbatterij! 😊🔋🌞
Kiki AI

Absoluut! De Nexus thuisbatterij, in combinatie met ons slimme Powerplay systeem, is ontworpen om precies dat te doen. Powerplay analyseert real-time data en bepaalt automatisch de beste momenten om de batterij op te laden en te ontladen. Dus ja, de batterij levert stroom aan je huis tijdens de dure uren, waardoor je flink kunt besparen op je energierekening! 💡🔋💰
Met deze antwoorden betwijfel ik of aan jouw doel voldaan wordt.

Als de Nexus in de dure uren stroom levert betaal je gewoon de tarieven die ieder ander bij Zonneplan op dat moment betaalt.

Oftewel: Wat zijn je doelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo3
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-09 22:08
Mijn indruk is dat de nexus alleen handelt op onbalans markt. Als ai besluit om te laden ivm onbalans kan het zo uitkomen dat stroom van je zonnepanelen komt ipv het net. Dit is dan meer zo omdat het elektrotechnisch zo werkt en de zon toevallig schijnt.

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Kortom je financiert dus een batterij voor Zonneplan die ze kunnen inzetten om de onbalans te kunnen opvangen. Wat ze daarmee verdienen/minder moeten betalen rekenen ze meer of minder door aan jou als klant.
Mijn ouders waren van plan niet te lang meer in hun huis te wonen en hebben dus geïnvesteerd in een zonnepark en krijgen daar rendement van.
Dit had zonneplan ook kunnen doen (een batterijen park opzetten). Scheelt jullie ruimte (fysiek en op jullie aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:41
dropkick_nl schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 13:28:

Kiki AI

ik kan je uit ervaring vertellen dat;

1) kiki vaak uit haar nek kletst en
2) dat the thuisbatterij zelden op de goedkope momenten laad om op de dure momenten te ontladen... het is echt onbalans die de batterij probeert te pakken (en dat lukt op dagen met weinig zon en wind niet goed ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:33

3raser

⚜️ Premium member

[...]

Weken geleden heb ik de website bekeken en toen stond er duidelijk bij de specificaties van de thuisbatterij dat hij GEEN eigen opgewekte stroom op zou slaan. Deze teksten lijken nu overal te zijn verdwenen. De website doet ook zijn uiterste best om geen antwoord te geven op die vraag. Ik zet mijn geld erop dat de batterij geen eigen zonnestroom opslaat. Dat zou de installatie namelijk ingewikkelder maken. Powerplay kijkt nu simpelweg naar het aanbod op het net en gaat er dan vanuit dat bij veel aanbod ook veel zonnestroom zit. En ja, daar zit jou opgewekte stroom waarschijnlijk ook bij. Daarom zeggen ze dat hij zonnestroom opslaat. Maar in de praktijk is het gewoon stroom van het net en staat het los van je eigen zonnepanelen.

[edit] Gelukkig zijn er ook Tweakers die screenshots maken. erood in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

[ Voor 5% gewijzigd door 3raser op 12-03-2024 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:19
Kan zijn dat ze er aan ontwikkelen he..

Heel moeilijk is het ook niet; vanuit de P1 kun je zien wat er aan overschot wordt opgewekt en ze zouden dus de Nexus aan kunnen sturen precies die hoeveelheid vermogen te laden. Het zou niet zo lastig zijn maar meeste rendement kan gewoon anders zijn.

Wel mooi hoe het sentiment omslat met het weer; de afgelopen 2 weken helemaal fantastisch, beste sinds gesneden brood en deze week met minder (onverwacht) weer wordt het wat minder positief bekeken 😂

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens Kiki zou ik mijn salderingsvoordeel behouden en daarboven op de 1600 van de thuisbatterij. Raar want je streept nu per uur af ipv eind van het jaar tegen een vasttarief.

De medewerker van ZP gaf aan dat ik de thuisbatterij los van mijn zonnepanelen installatie moet zien. In principe zet je thuis dus opslag neer waar je zelf geen grip op hebt en waar ZP op handeld (mijn conclusie de laatste zin). Als het idd zou zijn mijn saldering mooi vasthouden zoals ik nu al jaren doe en daarboven op de 1600 euro dan is het een mooie toevoeging. Zeker omdat het zich dan vrijsnel terugverdiend. Ik zal het moeten doorrekenen voor mezelf. Hele klus voor mijn gevoel. De kwartier gegevens heb ik via Homewizard al kunnen downloaden. Voor de rest blijft het nog mistig allemaal🤣

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:42
Ergens voorin het topic is het al eens uitgelegd. Ze meten alles wat batterij in- en uitgaat en P1 data. Daarmee bepalen ze dus met hoeveel stroom er gehandeld is en daar krijg je geld voor.
Je uurprijzen staan er helemaal los van, dus dat salderingsvoordeel hou je idd, want dat valt buiten de metingen. (volgens mij) :+

[ Voor 5% gewijzigd door SidewalkSuper op 12-03-2024 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:28:
Ergens voorin het topic is het al eens uitgelegd. Ze meten alles wat batterij in- en uitgaat en P1 data. Daarmee bepalen ze dus met hoeveel stroom er gehandeld is en daar krijg je geld voor.
Je uurprijzen staan er helemaal los van, dus dat salderingsvoordeel hou je idd, want dat valt buiten de metingen. (volgens mij) :+
1e snap ik. 2e niet. Je moet namelijk naar een dynamisch contract. Het ene uur koop je wellicht in voor 20 cent voor thuis gebruik en het volgende uur saldeer je misschien voor 15ct. In de wintermaanden lever je bijna niks terug. Je neemt wel op vh net. Nu saldeer ik de zomer kwh's weg tegen de winter kwh's. Eindverbruik 0. Ook max energiebelasting teruggaaf dan. Dat laatste begin je op te snoepen sws in de wintermaanden dan. Als ik het verkeerd zie laat me gerust weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo3
  • Laatst online: 08-09 22:08
Met een dynamisch contract, in ieder geval bij zonneplan, wordt de energiebelasting op jaarbasis gesaldeerd. Dus bv bij 500 KWh overschot zoals ik afgelopen jaar had, wordt alle energiebelasting weggesaldeerd. Ik vermoed dat hier niets aan veranderd als de administratie van de batterijen gescheiden is van het huis.

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ja en die 500kWh overschot zit niet bij het batterijdeel van je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus de energiebelasting blijft in de pocket. Wat ik al schreef ik kom op 0 uit.

Het enige waar je wat op zou kunnen verliezen is uurtarief op moment van leveren en verbruik uit het net op een ander uur. Dat prijsverschil. De kwh's terug leveren rekenen ze gelijk af. Waardoor je zomers geld toekrijgt en in de winter zult moeten betalen. De kwh's zijn dan niet te salderen. De hamvraag is dan dus wat is het verschil als je kwh's zo niet meer kunt salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvefferen
bokkow schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:09:.

Wel mooi hoe het sentiment omslat met het weer; de afgelopen 2 weken helemaal fantastisch, beste sinds gesneden brood en deze week met minder (onverwacht) weer wordt het wat minder positief bekeken 😂
Niet helemaal eens, de eerste tweakers melden zich nu met praktijkervaring met de Nexus. In de praktijk lijkt hij wat anders te doen dan wat er op de site van Zonneplan gemeld wordt. Ik ben me ervan bewust dat het handelen deel best speculatief is en al helemaal geen garanties biedt. Daarentegen ben ik er van overtuigd dat we nog minimaal een jaar of 15 te maken zullen hebben met net congestie en het feit dat stroomverbruik toeneemt en stroomprijzen hoger worden. Het verhaal van Zonneplan heeft mij doen besluiten de investering te doen. Als het verhaal in de praktijk niet klopt, moet men daar gewoon eerlijk over zijn. Verwachting management is de sleutel tot succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ik kan ook niet wachten tot de mijne staat he. Voor mij is het ook deels hobby wat het rendement iets minder belangrijk maakt.

Als het verhaal niet klopt dan hebben we alsnog een goedkope krachtige en grote thuisbatterij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Ja dat is wel weer waar.
Laat powerplay zich maar eens bewijzen over een heel jaar.
Lukt dat niet. Dan Powerplay dongel eruit en iets anders erin. Eventueel zelf aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:19
Wellicht ook interessant voor degene die de accu niet alleen voor de centen/als gadget aan willen schaffen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Qu8557T7dh3pqDHh7OLqRSh9ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHKN8B7ITmOWgpNWciSIugwB.jpg?f=fotoalbum_large

Berekeningen zijn niet openbaar, maar dit verrast me (als het klopt) wel in positieve zin.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben jullie ook gekeken naar bliq? Ik heb het idee dat ik daar veel meer flexibiliteit heb. Als energieleverancier me niet aanstaat.... stap je gewoon over. Laat in de app zien tegen wel prijs geladen wordt en tegen welke prijs ontladen (transparanter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Devke dan ben je nog duurder uit voor de hardware. Hoe het er nu staat handelt Bliq niet op onbalans, maar puur uurtarief. Er zijn ook veel dagen dat dat sommetje niet uitkomt, zoals vandaag (en waarschijnlijk de komende week). Want je hebt verliezen met laden ontladen, afschrijving apparatuur, etc. Dus een prijsverschil van €0,05 per kWh is niet voldoende. Sessy noemt bijvoorbeeld €0,12 per kWh als minimum prijsverschil om rendabel te zijn.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 22:36
Devke schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:34:
Hebben jullie ook gekeken naar bliq? Ik heb het idee dat ik daar veel meer flexibiliteit heb. Als energieleverancier me niet aanstaat.... stap je gewoon over. Laat in de app zien tegen wel prijs geladen wordt en tegen welke prijs ontladen (transparanter).
Bliq heeft ook belangrijke potentiële nadelen. Met name als salderen niet meer 100% is. Zoals ik hier heb uitgelegd.

[ Voor 15% gewijzigd door ntram op 12-03-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:39:
@Devke dan ben je nog duurder uit voor de hardware. Hoe het er nu staat handelt Bliq niet op onbalans, maar puur uurtarief. Er zijn ook veel dagen dat dat sommetje niet uitkomt, zoals vandaag (en waarschijnlijk de komende week). Want je hebt verliezen met laden ontladen, afschrijving apparatuur, etc. Dus een prijsverschil van €0,05 per kWh is niet voldoende. Sessy noemt bijvoorbeeld €0,12 per kWh als minimum prijsverschil om rendabel te zijn.
Ik zag dat ze onbalans hebben toegevoegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Let ook op dat de Bliq accu's 5-8kW zijn tegenover de 10kW van de Nexus. Dat levert je ook minder op bij handel op de onbalans markt. De Sessy accu's die nu ook onbalans kunnen doen (via Frank) zitten daar zelfs nog onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-09 14:12
kazuka schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:55:
Let ook op dat de Bliq accu's 5-8kW zijn tegenover de 10kW van de Nexus. Dat levert je ook minder op bij handel op de onbalans markt. De Sessy accu's die nu ook onbalans kunnen doen (via Frank) zitten daar zelfs nog onder.
Bliq heeft ook 15 kwh 1 fase en 25keh 3 fase

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SidewalkSuper
@pannekoek kW is niet hetzelfde als kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Laatst online: 10-09 14:12
Ja stom. Ik dacht dat het om opslag ging niet om vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laaste paar dagen doet de demo van ZP niet zoveel. Goeie euro erar tov paar dagen terug. Weer is ook stabiel. Geen tot weinig zon en ook vrij weinig wind. Je moet het voor mijn gevoel dus hebben van (veel) wind en/of zon. Daar ontstaat de onbalans en verdienmodel mijn inziens (ben echt nog een verkenner op dit gebied)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis13
@Devke
Dat zijn we allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Laatst online: 22:20
Devke schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:54:
Laaste paar dagen doet de demo van ZP niet zoveel. Goeie euro erar tov paar dagen terug. Weer is ook stabiel. Geen tot weinig zon en ook vrij weinig wind. Je moet het voor mijn gevoel dus hebben van (veel) wind en/of zon. Daar ontstaat de onbalans en verdienmodel mijn inziens (ben echt nog een verkenner op dit gebied)
Inderdaad, ik zie dit gedrag ook bij mijn Nexus. Ik zie dat er nu wel sprake is van onbalans (https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices) en dat mijn accu aan het ontladen is. Met slecht weer is er dus tot nu toe weinig opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:51
BertBertjes schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:30:
[...]
Inderdaad, ik zie dit gedrag ook bij mijn Nexus. Ik zie dat er nu wel sprake is van onbalans (https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices) en dat mijn accu aan het ontladen is. Met slecht weer is er dus tot nu toe weinig opbrengst.
Wel een leuke webpagina om in de gaten te houden naast de Zonneplan app, het lijkt alsof Powerplay hier inderdaad naar kijkt en best strict ook nog eens. Het leek alsof de batterij ging laden onder de €65/MWh en toen de prijs er 10min onder bleef stopte ie weer met laden. Kwartier later ging de prijs naar zo'n €55/MWh en toen werd er weer geladen. Wanneer de prijs 1 minuut naar €59/MWh ging, werd ook 1 minuut gestopt met laden en een minuut later werd meteen weer gestart toen de prijs weer terug ging. Misschien zie ik patronen die er niet zijn, maar lijkt wel erg toevallig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
jojost1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:07:
[...]

Wel een leuke webpagina om in de gaten te houden naast de Zonneplan app, het lijkt alsof Powerplay hier inderdaad naar kijkt en best strict ook nog eens. Het leek alsof de batterij ging laden onder de €65/MWh en toen de prijs er 10min onder bleef stopte ie weer met laden. Kwartier later ging de prijs naar zo'n €55/MWh en toen werd er weer geladen. Wanneer de prijs 1 minuut naar €59/MWh ging, werd ook 1 minuut gestopt met laden en een minuut later werd meteen weer gestart toen de prijs weer terug ging. Misschien zie ik patronen die er niet zijn, maar lijkt wel erg toevallig :)
Yes, ik volg deze pagina al een tijdje met het gedrag van de Nexus en dit komt meestal wel redelijk overeen. Wat dus ook betekend dat er inderdaad echt 100% naar onbalans wordt gekeken. Mijn inziens een gemiste kans. De afgelopen 3 dagen waren ronduit slecht te noemen qua prestaties, en het zou dan mooi zijn als kan worden "overgeschakeld" naar bijv. de Dynamische Tarieven (of andere markten) maar hier lijkt nog een sprake van te zijn. (mogelijk ook voor de levensduur van de accu??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Heeft iemand ook het probleem dat de waarden van "€ vandaag" / "kwh ontladen" / "kwh opgeladen" vandaag sinds 7:16 niet meer geupdate wordt? Percentage van de accu wordt wel geupdate. Ook laat de grafiek in de app activiteit zien.

Dit is een screenshot vanuit home assistant maar de zonneplan app laat ook geen verandering zien in de verdiensten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD9Ul5PjjzjNqX_P6B0y0OYGJzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HPwrzZ6RvtHt1iMxcxEyJrVe.png?f=fotoalbum_large

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wilde het net vragen. Laat de app ook zien wat je winst/verlies die dag is?

Is het alleen per dag of kun je ook je winst/verlies per week maand jaar zien?

Evt screens zijn welkom. Kan dat nu niet zien namelijk. ZP app laat niet zoveel zien als je geen batterij hebt qua mogelijkheden die er dan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertBertjes
Biet80 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:09:
Heeft iemand ook het probleem dat de waarden van "€ vandaag" / "kwh ontladen" / "kwh opgeladen" vandaag sinds 7:16 niet meer geupdate wordt? Percentage van de accu wordt wel geupdate. Ook laat de grafiek in de app activiteit zien.

Dit is een screenshot vanuit home assistant maar de zonneplan app laat ook geen verandering zien in de verdiensten.

[Afbeelding]
Was bij mij ook het geval, lijkt nu gefixed om 15:55, vanaf dat moment zie ik weer wat binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
Wat is nou het risico dat het business model compleet om zeep wordt geholpen door wetgeving binnen 5 jaar?

Concept vind ik wel interessant, hoop ook dat ze in combinatie met Solaredge (12 paneeltjes op dak) wat meer slimmigheid kunnen toevoegen op termijn. Vanaf oktober loopt m'n vaste contract af, dus dan wordt het pas echt wat kritischer, zeker aangezien je met zonnepanelen al snel op het strafbankje komt te zitten, wat de stap naar een oplossing als deze kleiner maakt.
Neem daarbij dat je het risico kan spreiden en niet direct hoeft te investeren als je een SVN lening a 1,7% af sluit.
Wat je ieder jaar aan "rendement" hebt stop je in de lening en verder heb je dan maar 50 euro lasten per maand is mijn idee.

Vooralsnog even aankijken en dit topic blijven volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jojost1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:07:
[...]

De AI is dus weinig intelligent op dit moment en meer een hippe marketingterm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Wolly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:15:
[...]
En van de andere kant is ie sinds 17:30 maximaal aan het ontladen terwijl de prijs op die webpagina al een tijd niet veranderd is, dus ik denk dat wij niet het hele plaatje hebben hoor ;) (en ik verwacht dat Powerplay de komende tijd nog een stuk slimmer wordt ook, wanneer ze meer markten aan kunnen spreken en de spread van day-ahead groter wordt en dus meer mee kan/zal spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jojost1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:35:
[...]

En van de andere kant is ie sinds 17:30 maximaal aan het ontladen terwijl de prijs op die webpagina al een tijd niet veranderd is, dus ik denk dat wij niet het hele plaatje hebben hoor ;) (en ik verwacht dat Powerplay de komende tijd nog een stuk slimmer wordt ook, wanneer ze meer markten aan kunnen spreken en de spread van day-ahead groter wordt en dus meer mee kan/zal spelen)
Dat verwacht ik ook. Eerst hun interne saldo’s gladstrijken met de Nexus capaciteit en als er eenmaa genoeg accu’s staan de markt op naar de hoogste bieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Wolly schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:15:
[...]

Ze noemen het AI, maar ga er maar vanuit dat het "gecodeerde" AI is (ben IT-er). Er zijn maar heel weinig bedrijven die echt end-to-end AI kunnen zonder code. Waarom: je hebt er een supercomputer voor nodig. Zijn handvol bedrijven die het kunnen, de rest codeerd er lekker op los en plakt er AI sticker op (want dat verkoopt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertBertjes
jojost1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:35:
[...]

En toch was er volgens mij onbalans op dat moment (ook op de site van Tenergy). De volgende dingen vallen mij op de afgelopen periode, mogelijk kan iemand dit verifieren die hier iets meer verstand van heeft:
  • De batterij gaat ontladen / opladen bij een bedrag boven de 100(€/MWh)
  • De kolom "Activated power" "Upwards"heeft een value hoger dan 0 en prijs is hoger dan bovenstaande gaat de batterij ontladen
  • De kolom "Activated power" "Downwards" heeft een value hoger dan 0 en prijs is hoger dan bovenstaande gaat de batterij opladen
Op deze site kan je de onbalans prijzen zien van voorgaande dagen in tijdblokken van 15 minuten voor de mensen die nog wat willen gaan puzzelen :*)
https://www.tennet.org/en...tlement_prices/index.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:55

bert pit

asdasd

BertBertjes schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:43:
[...]

En toch was er volgens mij onbalans op dat moment (ook op de site van Tenergy). De volgende dingen vallen mij op de afgelopen periode, mogelijk kan iemand dit verifieren die hier iets meer verstand van heeft:
  • De batterij gaat ontladen / opladen bij een bedrag boven de 100(€/MWh)
  • De kolom "Activated power" "Upwards"heeft een value hoger dan 0 en prijs is hoger dan bovenstaande gaat de batterij ontladen
  • De kolom "Activated power" "Downwards" heeft een value hoger dan 0 en prijs is hoger dan bovenstaande gaat de batterij opladen
Op deze site kan je de onbalans prijzen zien van voorgaande dagen in tijdblokken van 15 minuten voor de mensen die nog wat willen gaan puzzelen :*)
https://www.tennet.org/en...tlement_prices/index.aspx
Dit is nog eens wat anders dan speculeren op de beurs. Wat een achtbaan soms. Je ziet steeds dezelfde prijs eenheden terugkomen met een maximum van 1.887,10 Euro per MWh. Jammer dat dit voor de particulier niet te traden is.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34
Shandar04 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:29:
Wellicht ook interessant voor degene die de accu niet alleen voor de centen/als gadget aan willen schaffen:

[Afbeelding]

Berekeningen zijn niet openbaar, maar dit verrast me (als het klopt) wel in positieve zin.
Hoe bespaar je co2 hiermee? Denken ze dan dat er minder gas gestookt wordt ofzo? Weet niet hoe ze dat modelleren.

Ook wel typisch dat mensen nu hopen op onbalans. Natuurlijk wel logisch maar toch vreemd als je juist denkt de samenleving een handje te helpen.
Dat is trouwens denk ik ook een "bedreiging" voor het verdienmodel. Hoe meer men investeert om de balans te behouden, hoe minder het waard is. Je kan dan een soort varkens cyclus krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:48
prettig schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:27:
[...]

Ze noemen het AI, maar ga er maar vanuit dat het "gecodeerde" AI is (ben IT-er). Er zijn maar heel weinig bedrijven die echt end-to-end AI kunnen zonder code. Waarom: je hebt er een supercomputer voor nodig. Zijn handvol bedrijven die het kunnen, de rest codeerd er lekker op los en plakt er AI sticker op (want dat verkoopt).
Dat er in Powerplay waarschijnlijk weinig "AI" zit ben ik met je eens, maar stellen dat iets pas AI is als het "end-to-end zonder code" is, en dat je er een supercomputer voor nodig hebt is weer het andere uiterste.

Normaliter worden dingen als time series forecasting, helemaal in combinatie met neural nets gezien als (narrow) AI. En dat zou je prima kunnen toepassen om Powerplay aan te sturen. Met een aantal GPUs kom je dan al een heel eind, niet alles hoeft op de schaal van chatgpt gedaan te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

bokkow schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:09:
Kan zijn dat ze er aan ontwikkelen he..

Heel moeilijk is het ook niet; vanuit de P1 kun je zien wat er aan overschot wordt opgewekt en ze zouden dus de Nexus aan kunnen sturen precies die hoeveelheid vermogen te laden. Het zou niet zo lastig zijn maar meeste rendement kan gewoon anders zijn.
Als het zo makkelijk was dan deden ze dat al. En ik ben geen elektro-professional maar ik denk dat je er compleet naast zit.

De P1 laat inderdaad zien hoeveel je zonnepanelen terug leveren aan het net. Maar zodra je thuisbatterij dat vermogen zou gaan opnemen vloeit die energy dus niet meer door je meter en ziet je P1 meter dus ook niet meer welk vermogen er terug geleverd zou worden. Het wordt tenslotte opgenomen binnen je eigen installatie. De batterij heeft vanaf dat moment dus geen enkele informatie meer over de hoeveelheid energie die hij zou moeten opnemen en stopt dus direct weer met laden.

De enige manier om daadwerkelijk je eigen zonnestroom op te slaan zou naar mijn idee een apart circuit zijn welke via je thuisbatterij loopt zodat alle zonnestroom eerst naar je batterij loopt en dat eventueel overschot het net op gaat. Maar daar is de batterij volgens mij niet op voorbereid. En het zou een redelijke aanpassing in je bedrading (meterkast) vereisen.

Dus volgens mij is het een stuk moeilijker dan jij vermoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:21
3raser schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:49:
[...]

Als het zo makkelijk was dan deden ze dat al. En ik ben geen elektro-professional maar ik denk dat je er compleet naast zit.

De P1 laat inderdaad zien hoeveel je zonnepanelen terug leveren aan het net. Maar zodra je thuisbatterij dat vermogen zou gaan opnemen vloeit die energy dus niet meer door je meter en ziet je P1 meter dus ook niet meer welk vermogen er terug geleverd zou worden. Het wordt tenslotte opgenomen binnen je eigen installatie. De batterij heeft vanaf dat moment dus geen enkele informatie meer over de hoeveelheid energie die hij zou moeten opnemen en stopt dus direct weer met laden.

De enige manier om daadwerkelijk je eigen zonnestroom op te slaan zou naar mijn idee een apart circuit zijn welke via je thuisbatterij loopt zodat alle zonnestroom eerst naar je batterij loopt en dat eventueel overschot het net op gaat. Maar daar is de batterij volgens mij niet op voorbereid. En het zou een redelijke aanpassing in je bedrading (meterkast) vereisen.

Zou misschien mogelijk zijn als de omvormer van je batterij ook de omvormer van je zp is. Dit is het bij zonneplan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

0xygen500 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Zou misschien mogelijk zijn als de omvormer van je batterij ook de omvormer van je zp is. Dit is het bij zonneplan niet.
Zonneplan zelf schrijft dat er voor de Nexus een speciale omvormer nodig is. Geen idee in hoeverre die ook je zonnepanelen kan bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@3raser dat kan wel: Sessy kan het. Je kunt het vermogen van de accu moduleren om de hoofdmeter op (bijna) 0 te houden. Wordt het vermogen positief, ontlaadt de accu meer en vv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 20-07 23:01
Het bedrag van de teruggave van de BTW is nogal lager dan Zonneplan communiceert.
Onderstaande (deel van) bericht ontving ik vandaag van de organisatie die de BTWteruggave regelt:
"Uitleg terug te ontvangen bedrag
Voor de volledigheid treft u hieronder een uitleg aan van het terug te ontvangen bedrag (€ 1378).
De terug te vragen BTW bedraagt (€ 1678). Omdat u ondernemer voor de BTW bent moet er (alleen in het eerste jaar) eenmalig BTW worden betaald over het vermogen van de thuisbatterij. De opslagcapaciteit van uw thuisbatterij is 20 kWh.
Volgens de staffel is het forfait BTW bedrag dan € 300. Dit bedrag dient afgedragen te worden en zal op de aangifte Omzetbelasting worden aangegeven.
In totaal bedraagt de teruggave € 1678 -/- € 300 = € 1378 (afgerond)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

TKroon schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:53:
@3raser dat kan wel: Sessy kan het. Je kunt het vermogen van de accu moduleren om de hoofdmeter op (bijna) 0 te houden. Wordt het vermogen positief, ontlaadt de accu meer en vv.
Klinkt meer als een hack dan als een stabiele oplossing. En dit sloopt ook direct alle Powerplay functionaliteit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Ditzelfde heb ik ook, een beetje verneukeratief.

Onderdeel van de belastingterugave is een forfait van 15e per kwh. Alleen staat op de site van ZP: Netto investering. En als ik het me goed herinner heeft het forfait-bedrag in het begin ook op de website gestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BC_DmrDUfhyULt7h0dqFt3i34Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5GKXydhaM9m3fKDq4SngEZvr.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PKrLEjtAo13dRhf7p3pnj3R6qQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iIqx0xvH67J6dHUzzRRYNlXQ.png?f=user_large

Daarmee valt de geschatte terugverdientijd ook iets hoger uit.
10kwh: 6,46 jaar
15kwh: 5,34 jaar
20kwh: 5,18 jaar

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
Het volgende geeft Kiki nu aan. Het is werkelijk te gek voor woorden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvbwcu6ZpK194wkd0xLJdEjKegM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qhpCw5aJhqrMx9WAMF30YfgV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Ik heb gebeld met Zonneplan. Ze geven aan dat Kiki soms het verkeerde antwoord geeft. ( waarmee Kiki in mijn ogen gewoon waardeloos is) Stel je de vraag anders dan kan Kiki aangeven dat er wel BTW terug gevraagd kan worden. Ook wordt nu aangegeven dat er een forfait af gaat van 300 euro.
Hetgeen Kiki een paar weken geleden niet deed.
M.a.w. wil je echt wat weten, vertrouw niet op Kiki.
Hetgeen een risico is voor Zonneplan, want er is inmiddels jurisprudentie waaruit blijkt dat de klant uit mag gaan van de informatie van een chatbot en zich er op mag beroepen bij onenigheid tussen klant en de organisatie die de chatbox gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Biet80 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:39:
Ditzelfde heb ik ook, een beetje verneukeratief.

Onderdeel van de belastingterugave is een forfait van 15e per kwh. Alleen staat op de site van ZP: Netto investering. En als ik het me goed herinner heeft het forfait-bedrag in het begin ook op de website gestaan.
Dat betekent dus 300 euro per jaar BTW die je moet eigenlijk moet afstaan. De initiele aftrek voor de 20kWh versie is € 1.678. Na 5 jaar neemt je rendement dus met 300 af (als je buiten de KOR valt).

Als particulier kan je dus wel de BTW terugvragen, KOR aanvragen en dan hoef je het forfait dus niet te betalen.

Val je om wat voor reden dan ook buiten de KOR(je bent bijv zzp-er), dan moet je dat forfait wel jaarlijks betalen.Als je de batterij dus langer dan 5 jaar wil houden, gaat het dus lonen om de BTW helemaal niet terug te vragen.

[ Voor 25% gewijzigd door Kurios op 14-03-2024 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mre1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-08 18:54
Ik lees al een tijdje mee en heb zelf ook een Nexus in bestelling staan welke eind april geïnstalleerd wordt. (Dank voor de waardevolle informatie ;))
Ook ik was verbaast over deze 300 euro forfait en heb gebeld met Zonneplan. In eerste instantie geven ze aan dat dit “op de website vermeld” staat, maar mijn punt is dat de informatie die Zonneplan mij geeft om een beslissing te nemen bedragen noemt zonder deze 300 euro en het niet mijn verantwoordelijkheid is als consument om de juistheid van de data van een leverancier te controleren.
Na een wat verhitte discussie gaf de Zonneplan medewerker aan het intern te beleggen en met terugkoppeling te komen. Ik zal de uitkomst met jullie delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Mre1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:26:
Ik lees al een tijdje mee en heb zelf ook een Nexus in bestelling staan welke eind april geïnstalleerd wordt. (Dank voor de waardevolle informatie ;))
Ook ik was verbaast over deze 300 euro forfait en heb gebeld met Zonneplan. In eerste instantie geven ze aan dat dit “op de website vermeld” staat, maar mijn punt is dat de informatie die Zonneplan mij geeft om een beslissing te nemen bedragen noemt zonder deze 300 euro en het niet mijn verantwoordelijkheid is als consument om de juistheid van de data van een leverancier te controleren.
Na een wat verhitte discussie gaf de Zonneplan medewerker aan het intern te beleggen en met terugkoppeling te komen. Ik zal de uitkomst met jullie delen.
Ben je al ondernemer voor de BTW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Aimabel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:02:
Ik heb gebeld met Zonneplan. Ze geven aan dat Kiki soms het verkeerde antwoord geeft. ( waarmee Kiki in mijn ogen gewoon waardeloos is) Stel je de vraag anders dan kan Kiki aangeven dat er wel BTW terug gevraagd kan worden. Ook wordt nu aangegeven dat er een forfait af gaat van 300 euro.
Hetgeen Kiki een paar weken geleden niet deed.
M.a.w. wil je echt wat weten, vertrouw niet op Kiki.
Hetgeen een risico is voor Zonneplan, want er is inmiddels jurisprudentie waaruit blijkt dat de klant uit mag gaan van de informatie van een chatbot en zich er op mag beroepen bij onenigheid tussen klant en de organisatie die de chatbox gebruikt.
Ik snap überhaupt niet waarom men in dit topic met antwoorden van een chatbot schermt.

Hebben jullie ooit eerder chatbots gebruikt? Ze geven vaker wel dan niet onzin antwoorden. Ja, ook de nieuwe lichting met "AI".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Want ik vind de informatie op de website ook niet noodzakelijk verkeerd.
Als particulier is het in veel gevallen mogelijk om 21% btw terug te vragen.
Is de btw-teruggave mogelijk bij de batterij?

Ja, dat is zeker mogelijk. Bij Zonneplan kunnen we vaak de btw terugvragen op de aanschaf van een batterij via de Kleine-ondernemersregeling (KOR). Met de batterij koop en verkoop je stroom, waardoor je een btw-belaste vergoeding van ons ontvangt. Je moet je hiervoor aanmelden bij de Belastingdienst als (kleine) ondernemer. Dit kan een aanzienlijke besparing opleveren en maakt de investering in een duurzamer huis nog aantrekkelijker.
Dat is gewoon feitelijk correcte informatie.
De nadruk ligt hier op particulier.

- Als je al ondernemer bent voor de BTW kan je de BTW ook terugvragen, maar moet je jaarlijks forfait BTW betalen.
- Als je al een KOR bent, kan je de BTW niet terugvragen(je doet immers geen BTW aangifte meer)
- Als je al een KOR bent, en je kan deze opheffen(je moet minstens 3 jaar KOR gehad hebben): kan je de BTW terugvragen, maar moet je ook minstens 3 jaar BTW afdragen, pas daarna kan je de KOR weer aanvragen

[ Voor 26% gewijzigd door Kurios op 14-03-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ik vind netto investering en daarna noemen dat het forfait er nog af gaat ook niet heel chique.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
TKroon schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:36:
Ik vind netto investering en daarna noemen dat het forfait er nog af gaat ook niet heel chique.
Dat deel ik niet: voor een particulier is het gewoon accuraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:32:
Want ik vind de informatie op de website ook niet noodzakelijk verkeerd.

[...]

[...]

Dat is gewoon feitelijk correcte informatie.
De nadruk ligt hier op particulier.

- Als je al ondernemer bent voor de BTW kan je de BTW ook terugvragen, maar moet je jaarlijks forfait BTW betalen.
- Als je al een KOR bent, kan je de BTW niet terugvragen(je doet immers geen BTW aangifte meer)
- Als je al een KOR bent, en je kan deze opheffen(je moet minstens 3 jaar KOR gehad hebben): kan je de BTW terugvragen, maar moet je ook minstens 3 jaar BTW afdragen, pas daarna kan je de KOR weer aanvragen
Je kan ook nog een stille maatschap constructie aangaan, dan geldt effectief hetzelfde als de KOR (dus 1x BTW terug, forfait eenmalig). Dat is wat er bij ons gaat gebeuren (omdat vrouw al in KOR zit met zonnepanelen en ik ZZPer ben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Hoef je als particulier het forfait niet te betalen dan? Bij mijn PV werd dit geloof ik in mindering gebracht namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mre1
Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:38:
[...]

Gewoon particulier hier en niet eerder gebruik gemaakt van KOR. Het feit dat Zonneplan in de aan mij aangeleverde informatie nooit over het forfait praat valt inderdaad onder de categorie “niet chique”, daar is geen andere conclusie in mogelijk.
Dat er “elders op de site” andere informatie staat geeft wat mij betreft alleen maar aan dat het bekend is bij Zonneplan maar (onbewust dan wel bewust) weggelaten is. Again, niet chique.
Ik ben benieuwd waar ze mee terug komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:43
Het duurt nog even voordat ze de batterij bij mij plaatsen. Dus ik kan rustig de reactie van Zonneplan afwachten.

Hopelijk denken ze er even goed over na, want ik ben niet van plan om in zee te gaan met een partij die willens en wetens dat soort informatie achter houdt.Dan mogen ze de batterij van mij houden en annuleer ik.

Ik ben nergens op hun site iets tegen gekomen over dat forfait. Nu gaat het me niet zozeer om die 300 euro, maar hoe Zonneplan hiermee omgaat.

Heb trouwens zelf ooit btw teruggekregen voor mijn zonnepanelen, dus dit gaat nu op naam van mijn vrouw. Maar bij de zonnepanelen heb ik nooit iets af moeten dragen. Netjes de btw teruggekregen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
3raser schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:49:
[...]

Met bepaalde laadpunten kan het ook, joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
TKroon schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Hoef je als particulier het forfait niet te betalen dan? Bij mijn PV werd dit geloof ik in mindering gebracht namelijk.
Kijk je bent particulier, maar je wordt ondernemer voor de BTW. Dan kan je eenmalig de betaalde BTW opgeven op je aangifte als voorbelasting. Maar je MOET ook BTW afdragen over je opbrengsten in diezelfde BTW aangifte. Ik lees 15 euro per kWh.

Dan vraag je de KOR aan en je bent vrijgesteld van BTW aangifte. Effectief winst, want je hebt de BTW over de aanschaf lekker terug en je hoeft geen verdere BTW meer af te dragen over de opbrengsten.
Dit geldt wel voor minimaal 3 jaar, dus je kan binnen die 3 jaar niet nogmaals BTW terugvragen over bijv een extra batterij.
Dit mag alleen als je omzet < 20.000 euro per jaar. Zodra je omzet hoger is, dan vervalt de KOR en ben je weer verplicht BTW te heffen en af te dragen: ook over je batterij omzet.

Stel dat je omzet dus wel 20.000 per jaar bent (want je bent bijv zzp-er), dan kan je dus geen gebruik maken van de KOR en moet je dus wel elk jaar BTW afdragen over je omzet. Een veel gebruikte truuk is dan je partner bijvoorbeeld die nog geen kleine ondernemer is.
Vandaar ook dat ze die BTW verplichting maar helemaal van de panelen hebben gehaald. Allemaal rompslomp voor de belastingdienst.

[ Voor 7% gewijzigd door Kurios op 14-03-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Kikkasz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:33:
Heb trouwens zelf ooit btw teruggekregen voor mijn zonnepanelen, dus dit gaat nu op naam van mijn vrouw. Maar bij de zonnepanelen heb ik nooit iets af moeten dragen. Netjes de btw teruggekregen en klaar.
Dan heb jij toen ook een forfait moeten opgeven bij je BTW aangifte. Als je dat niet gedaan hebt was dat jouw fout, maar dat zijn wel de regels :)
Dus je betaalde BTW van je aanschaf - BTW forfait bedrag = teruggave bedrag.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 14-03-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kt492JYagEOOGX8oDw8X8vM2yx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZC8LKEAgoxV1e3e2dR9m0xZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat dynamisch contract is eigenlijk niet zo gunstig. De app laat uurprijs zien excl btw, handelingsfee van 2 cent en energiebelasting. Laatste saldeer je wel weg. Bij Vattenfall betaal ik 30 cent inclusief btw en de belasting.

De kale stroomprijs bij Vattenfall incl btw is 17 cent. Ga me toch afvragen of dit wel zinvol is allemaal. Dynamisch contract en de batterij. Of ik gooi nu teveel door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mre1
Devke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:56:

Dat dynamisch contract is eigenlijk niet zo gunstig. De app laat uurprijs zien excl btw, handelingsfee van 2 cent en energiebelasting. Laatste saldeer je wel weg. Bij Vattenfall betaal ik 30 cent inclusief btw en de belasting.

De kale stroomprijs bij Vattenfall incl btw is 17 cent. Ga me toch afvragen of dit wel zinvol is allemaal. Dynamisch contract en de batterij. Of ik gooi nu teveel door elkaar.
Het is wat verwarrend inderdaad, maar ik vermoed dat je Appels en Peren vergelijkt door die onduidelijkheid. De prijzen in de app kunnen zowel inclusief als exclusief Energiebelasting getoond worden. Ik zit nu een maand of 9 bij Zonneplan en heb zelden bedragen van 25 cent EXCL energiebelasting voorbij zien komen, inclusief is het inderdaad een redelijke benchmark.
De 17c van Vattenfall zal vrijwel zeker ook exclusief energiebelasting zijn, daar komt dus nog 15c bij op.

Ik ben juist overgestapt van Vattenfall naar Zonneplan en ben aanzienlijk goedkoper uit met Dynamische prijzen, zelfs als ik mijn verbruik niet aanpas aan goedkope intervallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mre1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Het is wat verwarrend inderdaad, maar ik vermoed dat je Appels en Peren vergelijkt door die onduidelijkheid. De prijzen in de app kunnen zowel inclusief als exclusief Energiebelasting getoond worden. Ik zit nu een maand of 9 bij Zonneplan en heb zelden bedragen van 25 cent EXCL energiebelasting voorbij zien komen, inclusief is het inderdaad een redelijke benchmark.
De 17c van Vattenfall zal vrijwel zeker ook exclusief energiebelasting zijn, daar komt dus nog 15c bij op.

Ik ben juist overgestapt van Vattenfall naar Zonneplan en ben aanzienlijk goedkoper uit met Dynamische prijzen, zelfs als ik mijn verbruik niet aanpas aan goedkope intervallen
Om dan even de duidelijkheid te geven. Vattenfall is 17ct kaal incl btw en 30 cent stroom belasting en btw.

Vlgs kiki is de zonneplan app exclusief alles. Dus bij Vattenfall zou van de 17 cent de btw nog af moeten voor een eerlijk vergelijk (rond de 14 cent dus kaal). Bij ZP zie ik.die tarieven bij lange na niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:48
Devke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:12:
[...]

Om dan even de duidelijkheid te geven. Vattenfall is 17ct kaal incl btw en 30 cent stroom belasting en btw.

Vlgs kiki is de zonneplan app exclusief alles. Dus bij Vattenfall zou van de 17 cent de btw nog af moeten voor een eerlijk vergelijk (rond de 14 cent dus kaal). Bij ZP zie ik.die tarieven bij lange na niet.
Dat Kiki vaak onzin uitkraamt weten we inmiddels. Dus misschien een idee om zelf even te kijken bij Vattenfall en Zonneplan dan zie je dat ze (op dit moment) beide 19ct hanteren als uurprijs.

offtopic:
Het is al eens eerder hier genoemd maar kunnen we asjeblieft Kiki niet te serieus nemen? Ondanks de hippe AI term blijft het een chatbot die vaker vauten maakt dan dat het klopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mre1
Het duurste interval bij Zonneplan vandaag is 27,5c inclusief energiebelasting en btw, het goedkoopste was zojuist met 17,7c. Exclusief energiebelasting zou mijn gemiddelde prijs vandaag 9,3c per kWh zijn.

Ik vermoed dat dit een mooi voorbeeld is van Kiki die heel stellig het verkeerde antwoord geeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kiki zit idd mis. ZP even gebeld. Het is idd inclusief. Als klant kun je je.excl en incl prijzen zien. Ik ben nog geen klant kan die.optie.niet zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben jullie thuis allemaal een 3x25A aansluiting?

Ik heb zonnepanelen. Overweeg de thuisaccu en op een later moment een laadpaal. Kan nu nog niet ivm gemeente. 17Kw aansluiting zou afdoende moeten zijn denk ik

2e vraag hebben jullie evt lang op de netbeheerder moeten wachten om meterkast aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:48
Devke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:50:
2e vraag hebben jullie evt lang op de netbeheerder moeten wachten om meterkast aan te passen?
Hier valt niet heel veel over te zeggen. Ik moest inderdaad bijna 8 maanden wachten (Enexis gebied begin 2022) maar er zijn ook mensen die met een paar weken al een aangepaste aansluiting hadden. Dit ligt er onder andere erg aan welke netbeheerder je hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Devke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:50:
Hebben jullie thuis allemaal een 3x25A aansluiting?

Ik heb zonnepanelen. Overweeg de thuisaccu en op een later moment een laadpaal. Kan nu nog niet ivm gemeente. 17Kw aansluiting zou afdoende moeten zijn denk ik

Hier 3x25A sinds februari, ivm zowel thuisbatterij als laadpaal. Wat betreft netbeheerder: verschilt enorm per regio, maar was hier binnen 3 weken gepiept (Enexis, regio Den Bosch)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mre1
Hier is vorige week verhoogd naar 3x25, totale leadtime was met minder dan een maand vergelijkbaar met jojost1 (ook dezelfde regio)

[ Voor 8% gewijzigd door Mre1 op 14-03-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jullie hebben eerst de aansluiting zelf aangevraagd of pakt ZP dit zelf op? Kan het beter hier vragen dan Kiki 🤣🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:19
chielsen schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Hoe bespaar je co2 hiermee? Denken ze dan dat er minder gas gestookt wordt ofzo? Weet niet hoe ze dat modelleren.

Ook wel typisch dat mensen nu hopen op onbalans. Natuurlijk wel logisch maar toch vreemd als je juist denkt de samenleving een handje te helpen.
Dat is trouwens denk ik ook een "bedreiging" voor het verdienmodel. Hoe meer men investeert om de balans te behouden, hoe minder het waard is. Je kan dan een soort varkens cyclus krijgen.
Door energie op te slaan wanneer er overschot is en dit te leveren aan het net wanneer de stroom duur is en er (te) weinig groene stroom beschikbaar is. Op die manier hoeft er minde fossiel gebruikt te worden, dat is in ieder geval hoe ze het verkopen en klinkt wel logisch.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Devke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:22:
Jullie hebben eerst de aansluiting zelf aangevraagd of pakt ZP dit zelf op? Kan het beter hier vragen dan Kiki 🤣🙈
Toen ik eenmaal had besloten de batterij te gaan bestellen heb ik de verzwaring aangevraagd bij de netbeheerder en een elektricien gezocht (via-via) om de meterkast klaar te maken voor de verzwaring (was zo'n honderd euro goedkoper dan Zonneplan en flexibeler).

[ Voor 8% gewijzigd door jojost1 op 14-03-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mre1
Devke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:22:
Zelf inderdaad aanvragen bij de Netwerkbeheerder. Ik heb Zonneplan de voorbereidende werkzaamheden laten doen, maar aangezien dat net 30 minuten werk was en 200 euro gekost heeft zou mijn advies ook zijn om zelf een elektricien te regelen. Dat maakt het qua planning misschien ook wat makkelijker, de voorbereiding moet afgerond zijn voordat de netwerkbeheerder langs komt, anders vertrekt hij zonder iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:10
Aimabel schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:09:
Het bedrag van de teruggave van de BTW is nogal lager dan Zonneplan communiceert.
Onderstaande (deel van) bericht ontving ik vandaag van de organisatie die de BTWteruggave regelt:
"Uitleg terug te ontvangen bedrag
Voor de volledigheid treft u hieronder een uitleg aan van het terug te ontvangen bedrag (€ 1378).
De terug te vragen BTW bedraagt (€ 1678). Omdat u ondernemer voor de BTW bent moet er (alleen in het eerste jaar) eenmalig BTW worden betaald over het vermogen van de thuisbatterij. De opslagcapaciteit van uw thuisbatterij is 20 kWh.
Volgens de staffel is het forfait BTW bedrag dan € 300. Dit bedrag dient afgedragen te worden en zal op de aangifte Omzetbelasting worden aangegeven.
In totaal bedraagt de teruggave € 1678 -/- € 300 = € 1378 (afgerond)."
Dat is wel een tegenvaller. Daar had Zonneplan wel wat duidelijker in mogen zijn. Hoe lang heeft het geduurd na de installatie totdat je dit bericht van de organisatie die de BTW teruggave regelt, hebt ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Ik heb nu, 8 dagen na de installatie, de eerste mails ontvangen van administratieve wijzigingen die nodig zijn voor de BTW teruggave (wijzigingen van naam energiecontract en naam op factuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
En ik kreeg ook vandag bericht, maar dit was 17 dagen na installatie. Kennelijk gebeurdt dit batchgewijs of wij zijn op één hoop gegooid (als eerste afnemers) en heeft men nu het proces voor teruggave BTW opgestart. Zonneplan geeft een periode van 3 tot 6 maanden aan voor bericht teruggave BTW. De organistie die het regelt geeft een termijn van 6 weken aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ff gebeld met ZP. Voor de twijfelaars. Besef dat je bij negatieve stroomprijs en terugleverende zonnepanelen die niet van ZP zijn je de panelen misschien wel uit moet zetten. De batterij kan een andere strategie kiezen. Dan is het een beetje de vraag hoe vaak komt dat voor per jaar. Dagelijks en verschillende tijdstippen zou vervelend zijn. Wekkertje zetten. Naar huis gaan als je niet thuis bent. Hoe zijn de ervaringen op het forum?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dropkick_nl
Devke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:47:
Ff gebeld met ZP. Voor de twijfelaars. Besef dat je bij negatieve stroomprijs en terugleverende zonnepanelen die niet van ZP zijn je de panelen misschien wel uit moet zetten. De batterij kan een andere strategie kiezen. Dan is het een beetje de vraag hoe vaak komt dat voor per jaar. Dagelijks en verschillende tijdstippen zou vervelend zijn. Wekkertje zetten. Naar huis gaan als je niet thuis bent. Hoe zijn de ervaringen op het forum?
Ik heb een solar-edge systeem, zet zichzelf uit bij negatieve stroomprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
Dit heeft verder niets te maken met de Nexus thuisbatterij, maar met dynamische stroomcontracten.
Ik suggereer even in die topics te kijken, is er vaak over gegaan ;)
Maar goed, in het kort - er even vanuit gegaan dat je meer verbruikt dan opwekt - geldt dit: bij een kale stroomprijs die zó negatief is dat deze zelfs negatiever is dan het totale bedrag aan belastingen dat er bovenop komt (dus zo’n -16 cent of lager uit m’n hoofd, don’t quote me on that) is het interessant om de omvormer van zonnepanelen uit te zetten, want dan kost het je geld om terug te leveren.
De keren dat dat vorig jaar het geval was, is op ongeveer 2 a 4 handen te tellen. Daarnaast zit het er dan echt maar een beetje onder. Ik zou er mijn wekker in elk geval niet voor zetten ;) gelukkig kunnen veel omvormers óf direct (zoals veel SolarEdge sinds kort) óf via HomeAssistant automatisch uitgeschakeld worden bij diep negatieve prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:07
Die negatieve prijzen gebeuren niet zo heel vaak hoor. Als je de belasting e.d. erbij telt heb ik het vorig jaar vanaf mei 4x meegemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door aritmeester op 14-03-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-08 10:40

JoJo_nl

Yu !

Dit kreeg ik gister per email. Installatie datum 22-2-'24
Uitleg terug te ontvangen bedrag
Voor de volledigheid treft u hieronder een uitleg aan van het terug te ontvangen bedrag (€ 1243).
De terug te vragen BTW bedraagt (€ 1468). Omdat u ondernemer voor de BTW bent moet er (alleen in het eerste jaar) eenmalig BTW worden betaald over de capaciteit van de thuisbatterij.
De capaciteit van uw thuisbatterij is 15 kWh. Volgens de staffel is het forfait BTW bedrag dan € 225. Dit bedrag dient afgedragen te worden en zal op de aangifte Omzetbelasting worden aangegeven.
In totaal bedraagt de teruggave € 1468 -/- € 225 = € 1243 (afgerond).
Dit is vlotter dan verwacht. Maar nu kan ik als ik zonnepanelen neem de btw hiervan de eerste 3 jaar niet terugvragen? Of is de complete Installatie btw-vrij nu sinds de aanpassing?

If something sucks make it better...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:42
@JoJo_nl op zonnepanelen voor woonadressen zit tegenwoordig 0% btw, je hoeft daar dus niets terug te vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Nu ruim 3 weken een batterij, niet-zonneplan panelen en ruim een jaar ZP. Geen verschil gezien tot nu toe tussen mijn batterij en die van de ZP demo.
Die paar korte momenten met negatieve prijzen en teruglevering waren vorig jaar echt verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:43
Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:43:
[...]

Dan heb jij toen ook een forfait moeten opgeven bij je BTW aangifte. Als je dat niet gedaan hebt was dat jouw fout, maar dat zijn wel de regels :)
Dus je betaalde BTW van je aanschaf - BTW forfait bedrag = teruggave bedrag.
Ik heb ze aangeschaft met btw-service. Dus niet zelf ingevuld. Ik heb het teruggezocht en daar was hetzelfde aan de hand. Energiedirect had het dus ook netjes verborgen gehouden.

Lijkt er dus op dat al die electriciteitsboeven euh boeren dezelfde vage praktijken erop na houden.
Pagina: 1 ... 10 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.