Die boeven hebben zich dus netjes aan de wet gehouden. En gelukkig maar, want jij bent aansprakelijk voor de aangifteKikkasz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:25:
[...]
Ik heb ze aangeschaft met btw-service. Dus niet zelf ingevuld. Ik heb het teruggezocht en daar was hetzelfde aan de hand. Energiedirect had het dus ook netjes verborgen gehouden.
Lijkt er dus op dat al die electriciteitsboeven euh boeren dezelfde vage praktijken erop na houden.
Maar ze hielden deze kosten wel verborgen, net zoals Zonneplan tot nu toe gedaan heeft.Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:34:
[...]
Die boeven hebben zich dus netjes aan de wet gehouden. En gelukkig maar, want jij bent aansprakelijk voor de aangifte
https://www.nu.nl/klimaat...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Zie link. Ik zie daarin staan dat als je de thuisbatterij oplaad je EB betaald. Bij ontladen krijg je die niet terug dan lever je namelijk. Of ik snap hem ff niet. Rendement zal dan een flinke tik krijgen voor mijn gevoel. Ben echt aan het leren. Dus sorry voor de vele vragen 🙈
Zie link. Ik zie daarin staan dat als je de thuisbatterij oplaad je EB betaald. Bij ontladen krijg je die niet terug dan lever je namelijk. Of ik snap hem ff niet. Rendement zal dan een flinke tik krijgen voor mijn gevoel. Ben echt aan het leren. Dus sorry voor de vele vragen 🙈
Dit zijn toch geen kosten van Zonneplan? Je kunt minder terugkrijgen bij de Belastingdienst. Wees blij dat je dit terug kan vragen en maar 1 malig de forfait moet betalen. Ik mag dat jaarlijks doen.Kikkasz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:36:
[...]
Maar ze hielden deze kosten wel verborgen, net zoals Zonneplan tot nu toe gedaan heeft.
Ik mis overigens ook op de site waar ZP stelt dat je 21% van de BTW terugkrijgt. Mogelijk heb jij die aanname gedaan zonder precies de regels te weten.
1x googlen en ik krijg denk ik 20 sites waar het haarfijn wordt uitgelegd hoe de teruggave werkt.
Het is wat kort door de bocht om ZP daardoor boeven te noemen.
[ Voor 33% gewijzigd door Kurios op 14-03-2024 20:49 ]
Dat het op andere sites te vinden is betekent niet dat zij het er fout op mogen zetten.Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:39:
[...]
Dit zijn toch geen kosten van Zonneplan? Je kunt minder terugkrijgen bij de Belastingdienst. Wees blij dat je dit terug kan vragen en maar 1 malig de forfait moet betalen. Ik mag dat jaarlijks doen.
Ik mis overigens ook op de site waar ZP stelt dat je 21% van de BTW terugkrijgt. Mogelijk heb jij die aanname gedaan zonder precies de regels te weten.
1x googlen en ik krijg denk ik 20 sites waar het haarfijn wordt uitgelegd hoe de teruggave werkt.
Op de site staat:
te betalen voor levering: 9667.90
btw teruggave 21%: -1677.90
Netto investering: 7990.00
Dat is dus onvolledig.
Net nog even die pagina opgezocht en ze hebben nu een zinnetje toegevoegd (in kleine letters natuurlijk). Dus ze zien zelf ook wel in dat ze fout bezig waren.
Het toegevoegde zinnetje: Een € 300 forfait wordt ingehouden op de btw-teruggave
Dubbele energiebelasting is pas een probleem bij afschaffing of afbouw van de salderingsregeling. Voorlopig is daar geen sprake van. De politiek heeft besloten om saldering te handhaven zodat thuisaccu's ingezet kunnen worden voor energiehandel en onbalans nog een extra zetje krijgt voor een beter verdienmodel met je Zonneplan NexusDevke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:39:
https://www.nu.nl/klimaat...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Vlgs mij gaan ze per 1-1'25 de boel afbouwen richting 2031. Dus dat probleem ontstaat dus volgend jaar. Althans die datum kom ik tegen op internet. Correctie... ik lees dat dit de bedoeling was en weggestemd is 🙈. Niks gevraagd 🤣Femme schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:13:
[...]
Dubbele energiebelasting is pas een probleem bij afschaffing of afbouw van de salderingsregeling. Voorlopig is daar geen sprake van. De politiek heeft besloten om saldering te handhaven zodat thuisaccu's ingezet kunnen worden voor energiehandel en onbalans nog een extra zetje krijgt voor een beter verdienmodel met je Zonneplan Nexus.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 14-03-2024 21:34 ]
De aanname die jij doet is dat de informatie waarop we concluderen dat Zonneplan niet volledig gecommuniceerd is onjuist is. Zoals Kikkasz aangeeft presenteert Zonneplan het plaatje inclusief btw, trekken ze daar de BTW teruggave vanaf en noemen ze daarna “Jouw investering”. Dat bedrag blijkt dus nu 300 euro hoger uit te vallen.Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:39:
[...]
Dit zijn toch geen kosten van Zonneplan? Je kunt minder terugkrijgen bij de Belastingdienst. Wees blij dat je dit terug kan vragen en maar 1 malig de forfait moet betalen. Ik mag dat jaarlijks doen.
Ik vind het altijd wat curieus (pun intended) wanneer mensen onvolledige of onjuiste communicatie van organisaties gaan verdedigen.
Daar bovenop: We besluiten tot aanschaf over te gaan op basis van de informatie die Zonneplan ons aangeleverd heeft. Dat is zowel de kostprijs, als de te verwachten opbrengst. We tonen daarmee veel vertrouwen in Zonneplan als organisatie. Niet helder, niet volledig of onjuist communiceren is dan fundamenteel.
Al met al: Fouten maken kan, we blijven mensen, maar ik ben erg benieuwd naar hoe Zonneplan hier mee om gaat. Dat is wat mij betreft bepalend in voldoende vertrouwen hebben om op basis van hun informatie 8k uit te geven
[ Voor 19% gewijzigd door Mre1 op 14-03-2024 21:37 ]
Goeie pun, nog niet eerder gehoord;)Mre1 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:34:
[...]
De aanname die jij doet is dat de informatie waarop we concluderen dat Zonneplan niet volledig gecommuniceerd is onjuist is. Zoals Kikkasz aangeeft presenteert Zonneplan het plaatje inclusief btw, trekken ze daar de BTW teruggave vanaf en noemen ze daarna “Jouw investering”. Dat bedrag blijkt dus nu 300 euro hoger uit te vallen.
Ik vind het altijd wat curieus (pun intended) wanneer mensen onvolledige of onjuiste communicatie van organisaties gaan verdedigen.
Ik reageer meer op dat het als misleidend of boevengedrag wordt ervaren. Maar inderdaad mocht je niet snappen hoe de BTW teruggave werkt of dit even opgezocht hebben, dan kan ik me voorstellen dat je zou denken dat je het volledige 21% terug zou krijgen.
Als ik 8k uitgeef, zoek ik wel even uit waaraan en hoe de regelingen werken en ga ik niet puur af op de mooie website.
Ik begrijp dat de boeven het inmiddels wel vermelden. Dat er dus bewust misleidt wordt, lijkt me dus geen sprake van.
[ Voor 5% gewijzigd door Kurios op 14-03-2024 21:47 ]
Hebben ze die fout inderdaad hersteld, nu ben ik vooral benieuwd hoe ze omgaan met de bestellingen die gedaan zijn op basis van de door hen foutief gepresenteerde informatie.Kurios schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:44:
[...]
Ik begrijp dat de boeven het inmiddels wel vermelden. Dat er dus bewust misleidt wordt, lijkt me dus geen sprake van.
Dat ik de volledigheid van de belastingteruggave niet begrijp speelt hier geen rol, ze adverteren zelf met het feit dat zij dit volledig in beheer nemen en je daar als consument in ontzorgd wordt.
Dit ontzorgen is oprecht een goede service, voor een product wat ik echt gaaf vind bij een leverancier waar ik een hoge pet van op heb (anders zou ik ze niet op hun blauwe ogen geloven en 8k investeren op basis van hun niet na te rekenen cijfers)… reden te meer dat ik wat teleurgesteld ben over deze situatie en uit kijk naar een oplossing die past bij hoe ik Zonneplan ken.
Ik heb zojuist een aanvraag voor verzwaring ingediend bij Liander. Eerste datum die ik kon kiezen was de week van 27 mei. Dus grofweg over 2.5 maand.Devke schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:50:
2e vraag hebben jullie evt lang op de netbeheerder moeten wachten om meterkast aan te passen?
Vervolgens kreeg ik vrijwel direct een mail dat ze de aanvraag gaan voorbereiden in week 18, en de werkzaamheden thuis gaan uitvoeren in week 28. Kortom: even geduld nog nodig
[ Voor 20% gewijzigd door ruudonline op 14-03-2024 21:58 ]
Dat is heel bewust niet het geval. Ze anticiperen daarmee op toekomstige regelgeving, die je waarschijnlijk alleen van energiebelasting vrijstelt als eigen productie vs en net gebaseerde import in/ export uit de batterij volledig onderscheiden kunnen worden. Zie een eerdere post van me in dit topic.3raser schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:08:
[...]
Zonneplan zelf schrijft dat er voor de Nexus een speciale omvormer nodig is. Geen idee in hoeverre die ook je zonnepanelen kan bedienen.
De oplossing die Nexus levert blijft zeer waarschijnlijk ook na de salderingsregeling nog vrijgesteld, daar hebben ze al slim op geanticipeerd. Ze manouvreren slim tussen de dilemmas heen die het Ministerie van Financiën hebben geschetst bij thuisbatterijen. Zie ook mijn eerdere post. Tweakers met een eigen zelfbouw thuisbatterij en hybride omvormer kunnen onmogelijk efficiënt aan die nieuwe eisen voldoen. Ook losse aansturing zoals van Bliq gaat die regels waarschijnlijk niet overleven, wellicht hun thuisbatterij oplossing wel (net als Sessy) mits daar geen zonnepanelen via DC kunnen worden aangesloten, noch hij geen backup power kan leveren. Natuurlijk wel wild frustrerend dat je straks DC-AC-DC-AC omzettings verliezen moet accepteren als je je eigen zonneenergie in de Nexus wil opslaan en later die dag gebruiken, wil je je eb vrijstelling behouden voor de elektriciteit die je uit het net betrekt voor handelen. Wordt het wellicht efficiënter om daarvoor te zijner tijd en aparte hybride omvormer plus thuisbatterij te hebbenFemme schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:13:
[...]
Dubbele energiebelasting is pas een probleem bij afschaffing of afbouw van de salderingsregeling. Voorlopig is daar geen sprake van. De politiek heeft besloten om saldering te handhaven zodat thuisaccu's ingezet kunnen worden voor energiehandel en onbalans nog een extra zetje krijgt voor een beter verdienmodel met je Zonneplan Nexus.
[ Voor 34% gewijzigd door ntram op 14-03-2024 22:24 ]
Heb hier ook Liander. Volgens mij moet jij/zonneplan eerst nog wat werkzaamheden doen anders draaien ze om en zijn ze weg zonder actie. Heb dat gelezen hier.ruudonline schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:52:
[...]
Ik heb zojuist een aanvraag voor verzwaring ingediend bij Liander. Eerste datum die ik kon kiezen was de week van 27 mei. Dus grofweg over 2.5 maand.
Vervolgens kreeg ik vrijwel direct een mail dat ze de aanvraag gaan voorbereiden in week 18, en de werkzaamheden thuis gaan uitvoeren in week 28. Kortom: even geduld nog nodig
Ook de concurrent zit niet stil. Slimme laadpalen die het net gaan helpen. ZP zal goed moeten blijven innoveren voor de Nexus.
https://www.mra-e.nl/35-0...and-flevoland-en-utrecht/
https://www.mra-e.nl/35-0...and-flevoland-en-utrecht/
Dat klopt. Begin april wordt er een 3-fase hoofdschakelaar geïnstalleerd. Dat is dus ruim op tijd. Zonder die 3-fase hoofdschakelaar gaat Liander niks doen inderdaad.Devke schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:14:
[...]
Heb hier ook Liander. Volgens mij moet jij/zonneplan eerst nog wat werkzaamheden doen anders draaien ze om en zijn ze weg zonder actie. Heb dat gelezen hier.
Moet je hele meterkast geupgrade worden naar fase 3 of is dit voldoende bij jou?ruudonline schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:15:
[...]
Dat klopt. Begin april wordt er een 3-fase hoofdschakelaar geïnstalleerd. Dat is dus ruim op tijd. Zonder die 3-fase hoofdschakelaar gaat Liander niks doen inderdaad.
Devke schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:08:
[..] Als je foutje ziet. Gil gewoon 😊
offtopic:
Ik zie één foutje, het is een foto van een beeldscherm
, dat maakt het wel lastig nakijken.
Ik zie één foutje, het is een foto van een beeldscherm
De installatie is hier ook afgerond vanochtend, in pak 'm beet twee uurtjes was de boel gemonteerd. Volgens de monteur was de beschikbare ruimte eigenlijk wat te krap maar het alternatief was een stuk minder geschikt (veel verder van de meterkast). Je moet een beetje mazzel hebben met wie je installatie afhandelt verwacht ik.
:strip_exif()/f/image/uk2oI00Dw8rL4I2E8SEdiM0X.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er wel gaaf uit hoor. 20Kwh systeem? Veel plezier ermee gewenst en vooral rendement 🤣👍. Als wij dat ook gaan doen dan wordt het wel de zolder. Gaat ze wat meters kabel kosten 😊Leftblank schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:36:
[...]
offtopic:hmm ik kan het bestand er ook inhangen dus haha. Suffert lol. Ik zal even kijken of ik dat straks kan fixen 😊
Ik zie één foutje, het is een foto van een beeldscherm, dat maakt het wel lastig nakijken.
De installatie is hier ook afgerond vanochtend, in pak 'm beet twee uurtjes was de boel gemonteerd. Volgens de monteur was de beschikbare ruimte eigenlijk wat te krap maar het alternatief was een stuk minder geschikt (veel verder van de meterkast). Je moet een beetje mazzel hebben met wie je installatie afhandelt verwacht ik.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 15-03-2024 14:51 ]
Je kunt alleen maar afbeeldingen uploaden zo te zien. Dacht dat bestanden ook kon maar zal niet dan. Kan het niet vinden. Inzake het foutje vinden in mijn berekening (zie post hiervoor).Leftblank schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:36:
[...]
offtopic:
Ik zie één foutje, het is een foto van een beeldscherm, dat maakt het wel lastig nakijken.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 15-03-2024 15:37 ]
Paar vraagjes:Leftblank schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:36:
[...]
offtopic:
[Afbeelding]
Waarom was de ruimte te krap?
Het pakket kan niet helemaal tegen de muur geplaatst worden, ca 5 cm van de muur af?
Waarom is er voor gekozen om het pakket niet om te draaien? Je kijkt nu tegen alle aansluitingen aan? of wordt het nog ingebouwd?
Zit het battery-pack vastgeschroefd aan de vloer? Volgens de installatie handleiding zou dat moeten, maar lijkt me spannend i.c.m. vloerverwarming...
20 kWh inderdaad, hij past hier netjes op de begane grond in de bedrijfshal, een meter of vier van de meterkast en redelijk rechttoe rechtaan. In m'n woning kon ik er ook geen geschikte locatie voor vinden.Devke schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:48:
[...]
Ziet er wel gaaf uit hoor. 20Kwh systeem? Veel plezier ermee gewenst en vooral rendement 🤣👍. Als wij dat ook gaan doen dan wordt het wel de zolder. Gaat ze wat meters kabel kosten 😊
De hoogte was eigenlijk te beperkt volgens de monteur, ook in de 'voorbereiding installatiedag' die Zonneplan toestuurt staat ook dat ze minimaal 2.3m hoogte willen zodat de omvormer voldoende kan ventileren. Een stuk strenger wel dan wat Kiki soms uitkraamt dus. In dit geval hangt de bovenkant van de omvormer nu ongeveer op 1.8m, met de eerstvolgende trede op ~1.86m. Met de open treden erbij was het toch acceptabel en/of in ieder geval beter dan de andere opties voor plaatsing.ruudonline schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:57:
[...]
Paar vraagjes:
Waarom was de ruimte te krap?
Het pakket kan niet helemaal tegen de muur geplaatst worden, ca 5 cm van de muur af?
Waarom is er voor gekozen om het pakket niet om te draaien? Je kijkt nu tegen alle aansluitingen aan? of wordt het nog ingebouwd?
De afstand tot de muur vond ik ook wat onverwacht, dat komt nu in ieder geval doordat de kabelgoot vanaf de meterkast en tussen de omvormer en batterij daar loopt, ik denk dat dat wel strakker mogelijk zou zijn met wat sturing vanuit de klant. Haaks op de muur was nog wat mooier geweest maar dat was nu niet haalbaar met de zaken die daar de batterij wordt aan de muur verankerd en in dit geval zat daarvoor de verdeler van de ongebruikte vloerverwarming in de weg. In mijn geval is het een bedrijfshal waar de plaatsing niet zo nauw luistert, daar hebben we dus ook niet bovenop gestaan.
Edit: de montagehandleiding die @_PM linkt schrijft ook voor dat de batterij 4cm van de muur komt te staan (bij gebruik van brackets).
Daar stel je een hele goede vraag_PM schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:36:
Zit het battery-pack vastgeschroefd aan de vloer? Volgens de installatie handleiding zou dat moeten, maar lijkt me spannend i.c.m. vloerverwarming...
Edit: De handleiding geeft ook aan dat je 'm aan de muur kunt zetten met brackets in plaats van vloermontage, er zijn brackets geplaatst dus wellicht valt het ook wel mee.
[ Voor 4% gewijzigd door Leftblank op 15-03-2024 17:52 ]
Bij mij gisteren geinstalleerd, was een drama maar dat terzijde (3 uur nodig gehad om door te hebben dat ze een nuldraad-fasedraad hadden verwisseld tussen de inverter en de werkschakelaar).
Verdiensten gaan idd niet alleen omhoog maar ook omlaag. Ik krijg het idee dat het komt doordat hij 10kw aan het opladen is en dit in eerste instantie na een uur als 10kwh verdiensten ziet. Vervolgens komt hij na combinatie van de P1 data erachter dat hij weliswaar 10kwh heeft geladen heeft, maar dat er 6kwh uit de zonnepanelen is gekomen en dus niet meedoen voor onbalans verdiensten. Hierna volgt een correctie.
Ik heb hem pas 1 dag draaien, maar dat is het beeld wat ik krijg van de grafiek met verdiensten
Verdiensten gaan idd niet alleen omhoog maar ook omlaag. Ik krijg het idee dat het komt doordat hij 10kw aan het opladen is en dit in eerste instantie na een uur als 10kwh verdiensten ziet. Vervolgens komt hij na combinatie van de P1 data erachter dat hij weliswaar 10kwh heeft geladen heeft, maar dat er 6kwh uit de zonnepanelen is gekomen en dus niet meedoen voor onbalans verdiensten. Hierna volgt een correctie.
Ik heb hem pas 1 dag draaien, maar dat is het beeld wat ik krijg van de grafiek met verdiensten
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0xPYC7cGGOGe3zbP0it9Ks2H.jpg?f=user_large)
Die grafiek zit in de zonneplan app?Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:42:
Bij mij gisteren geinstalleerd, was een drama maar dat terzijde (3 uur nodig gehad om door te hebben dat ze een nuldraad-fasedraad hadden verwisseld tussen de inverter en de werkschakelaar).
[Afbeelding]
Home assistant idd, nog voordat ik zelf aan de slag ben gegaan met apex etc.
Je kunt de batterij toch gewoon meenemen, of mag dat niet?benme schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:27:
Ik verwacht met een jaar of twee te verhuizen. Was benieuwd wat Kiki daarvan vindt, maar ze geeft me de indruk dat de verhuis/installatie service wel erg duur is, en ze wil me weinig optie geven..
[Afbeelding]
LG-HM163MR-U34
6.48 euro die dag al? Dan heb je de opstelling in Zwolle verslagen vlgs mij.Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 19:42:
[Afbeelding]
De eerste dag vertekend volgens mij wat doordat de Nexus met een andere SoC geleverd wordt als wat de demo batterij heeft.
Je doelt er dan denk ik op dat de demo batterij op hetzelfde moment vol kan zitten en de nieuwe nog leeg is? Dan nog leuk verschil. Zwolle is vlgs mij ruime euro omhoog gegaan tov gisterochtend.aritmeester schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:27:
De eerste dag vertekend volgens mij wat doordat de Nexus met een andere SoC geleverd wordt als wat de demo batterij heeft.
Een nieuw geïnstalleerde batterij heeft al een bepaalde lading die mogelijk de eerste dag(en) voor een ander rendement zorgt. Over het algemeen lijken de installaties bijna allemaal het patroon van de demo te volgen.
Maar altijd lekker om een 'snelle' start te maken toch?
Maar altijd lekker om een 'snelle' start te maken toch?
Mijn batterij kwam binnen rond de 80% idd
uiteraard mag dat, het is jouw eigendom. Maar ik denk dat er bedoeld wordt dat veel mensen niet weten hoe ze zoiets loskoppelen en weer aansluiten.The_KnarF schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:50:
[...]
Je kunt de batterij toch gewoon meenemen, of mag dat niet?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
App laat toch ea al zien qua winst toch?dropkick_nl schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:38:
[Afbeelding]
Veel onbalans en activiteit Accu, ben benieuwd naar de winst vandaag...
Vrijdag krijg ik pas mijn Nexus, dus kijk mee naar de Demo opstelling nog
Vooralsnog voor mij, erg veel activiteit, vaak ook dwarsgezeten door zonnepanelen en de zonneplan laadpaal icm de nexus loopt ook zeker nog niet lekker. Op een gegeven moment zaten ze allebei in de dynamic load balance terwijl mijn netto verbruik vanaf het net <1kW was.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jy1IibGEdoqx7mD00i6cLV2o.jpg?f=user_large)
Zou je dit ook hebben met alleen zonnepanelen? Heb je die trouwens ook van zonneplan?Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:15:
Vooralsnog voor mij, erg veel activiteit, vaak ook dwarsgezeten door zonnepanelen en de zonneplan laadpaal icm de nexus loopt ook zeker nog niet lekker. Op een gegeven moment zaten ze allebei in de dynamic load balance terwijl mijn netto verbruik vanaf het net <1kW was.
[Afbeelding]
Zonnepanelen zijn niet van Zonneplan, de laadpaal dus wel en je zou verwachten als ik die bewust inprogrammeer om aan te gaan tijdens vandaag bijv. de 3 goedkope uren, dat de nexus dan even niets doet, maar ze gingen gewoon "ruzie" maken mbt afname net0xygen500 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:37:
[...]
Zou je dit ook hebben met alleen zonnepanelen? Heb je die trouwens ook van zonneplan?
In hoeverre kunnen zonnepanelen roet in het eten gooien dan?
Ik heb zonnepanelen ( enphase ) en wil eigenlijk elk moment nu de nexus gaan aanschaffen. Maar ik begrijp dat het dus eigenlijk niet positief is als je zonnepanelen hebt?
Ik heb zonnepanelen ( enphase ) en wil eigenlijk elk moment nu de nexus gaan aanschaffen. Maar ik begrijp dat het dus eigenlijk niet positief is als je zonnepanelen hebt?
Gadgets fan
@johanm3 Ligt er denk ik heel erg aan hoeveel zonnepanelen je hebt en hoe groot je omvormer is. De batterij kan maximaal 10.000 W leveren, als je dit deelt 3 (per fase) en dan deelt door 230 (gemiddelde voltage in NL) kom je uit op 14,5 A wat de batterij maximaal kan leveren aan het net. Op een 25 A drie fase aansluiting houd je dus nog 10,5 A over wat je omvormer van de zonnepanelen kan leveren. Als je deze 10,5 A weer keer 230 V doet kom je op 2.415 W op een enkele fase bij een enkel fase systeem en 7.245 (keer 3) bij een drie fase systeem. Als je dus onder de laatst genoemde omvormer wattage blijft zal er dus theoretisch genoeg ruimte zijn op je aansluiting om beide te laten werken.
Zonnepanelen lijken mij toch geen problemen te geven…
Die leveren terug dus als je wil laden dan gaat dat door naar je accu of auto… gaat niet via je slimme meter oid met load balance
Die leveren terug dus als je wil laden dan gaat dat door naar je accu of auto… gaat niet via je slimme meter oid met load balance
In mijn optiek is er 'roet in het eten' als er onbalans is waarbij de accu moet gaan laden (om het net te ontlasten). Die gaat dan met 10kW laden, maar aangezien ik 5kW aan het opwekken ben gaat dat nu direct de accu in en neem ik per saldo dus maar 5kW af van het net om de onbalans te helpen oplossen.
Natuurlijk ontlast ik het net ook nog doordat ik dan niet 5kW teruglever wat de accu ingaat, maar dat wordt vast niet meegeteld in de onbalans vergoeding. Zou kunnen dat het wel zo is, en dat 10kW laden onafhankelijk van de bron (net/panelen) als 10kW onbalans vergoeding wordt gezien.
(n.b. voor het gemak even in de terminologie alleen kW gebruikt, en niet ook kWh)
Natuurlijk ontlast ik het net ook nog doordat ik dan niet 5kW teruglever wat de accu ingaat, maar dat wordt vast niet meegeteld in de onbalans vergoeding. Zou kunnen dat het wel zo is, en dat 10kW laden onafhankelijk van de bron (net/panelen) als 10kW onbalans vergoeding wordt gezien.
(n.b. voor het gemak even in de terminologie alleen kW gebruikt, en niet ook kWh)
@Maurice v/d Zwaan die verrekening wordt wel degelijk gedaan. Zonneplan weet precies wat de accu laadt en ontlaadt, en weet ook wat er door de hoofdmeter gaat. Met een simpel sommetje is de verrekening zo gemaakt.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Dat mag uiteraard, maar herinstallatie kosten zijn interesant te weten. Volgens Kiki is het voordelige een nieuwe aan te schaffenThe_KnarF schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:50:
[...]
Je kunt de batterij toch gewoon meenemen, of mag dat niet?
Ze zal wel hallucineren maar intussen weet ik nog niet wat de consequenties zijn.
Zelf aansluiten is gratis. En is zo gepiept. Is niet moeilijk hoor.benme schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:35:
[...]
Dat mag uiteraard, maar herinstallatie kosten zijn interesant te weten. Volgens Kiki is het voordelige een nieuwe aan te schaffen
Ze zal wel hallucineren maar intussen weet ik nog niet wat de consequenties zijn.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Hallo,
Hoe interessant is een thuisbatterij voor mij?
Enkele gegevens:
Ik wek zelf 6000kwh op, verbruik ca 4800kwh.
Woonachtig in Friesland
Zit nu bij green choice nog 1,5 jaar vast contract
Geen elektrische auto, misschien over ca 2,5 jaar ivm leasecontract van mij huidige auto
Ben erg nieuwsgierig naar wat voor mij handig is.
De reclame zet mij wel ah denken..
Groet Paul
Hoe interessant is een thuisbatterij voor mij?
Enkele gegevens:
Ik wek zelf 6000kwh op, verbruik ca 4800kwh.
Woonachtig in Friesland
Zit nu bij green choice nog 1,5 jaar vast contract
Geen elektrische auto, misschien over ca 2,5 jaar ivm leasecontract van mij huidige auto
Ben erg nieuwsgierig naar wat voor mij handig is.
De reclame zet mij wel ah denken..
Groet Paul
@PMR Dat zul je zelf moeten bepalen. Het is primair een handelsbatterij, dus niet om je opgewekte stroom later zelf te gebruiken.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ik heb éen ruimte waar plaats is voor de installatie. Deze is 210 cm hoog. Volgens Kiki kan de Nexus thuisbatterij en de omvormer gemakkelijk in een ruimte met een hoogte van 210cm geplaatst worden:Leftblank schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:51:
[...]
De hoogte was eigenlijk te beperkt volgens de monteur, ook in de 'voorbereiding installatiedag' die Zonneplan toestuurt staat ook dat ze minimaal 2.3m hoogte willen zodat de omvormer voldoende kan ventileren. Een stuk strenger wel dan wat Kiki soms uitkraamt dus. In dit geval hangt de bovenkant van de omvormer nu ongeveer op 1.8m, met de eerstvolgende trede op ~1.86m. Met de open treden erbij was het toch acceptabel en/of in ieder geval beter dan de andere opties voor plaatsing.
[...]
Ik neem aan, dat de omvormer niet boven de thuisbatterij hoeft te hangen(?)Zeker, dat is geen probleem! De hoogte van de Nexus thuisbatterij varieert van 53cm voor een 10kWh batterij tot 87cm voor een 20kWh batterij. De omvormer is 50cm hoog. Daarnaast is er rondom de omvormer minimaal 50 cm vrije ruimte nodig aan de boven- en onderkant. Dus zelfs met de hoogste batterij en de benodigde vrije ruimte, kom je niet in de buurt van 210cm. Dus ja, je kunt de Nexus thuisbatterij en de omvormer gemakkelijk plaatsen in een ruimte met een hoogte van 210cm. 👍
Technisch gezien lijkt mij dat ook niet nodig maar ik heb de indruk dat de monteurs wel de instructie hebben ontvangen om 'm er enkel (recht) boven te hangen.piwakawaka schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:20:
[...]
Ik neem aan, dat de omvormer niet boven de thuisbatterij hoeft te hangen(?)
De monteur die bij mij de hoofdschakelaar deed heeft me verteld dat de omvormer ook een eindje verder mocht hangen. Hij kwam namelijk ook kijken voor de plaatsing en plaatste zelf ook de Nexus.Leftblank schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:05:
[...]
Technisch gezien lijkt mij dat ook niet nodig maar ik heb de indruk dat de monteurs wel de instructie hebben ontvangen om 'm er enkel (recht) boven te hangen.
Ik heb thuis een stukje muur op zolder, halve hoogte. Daar kan aan de ene kant de accu en aan de andere kant de omvormer straks.
Bij zonneplan krijg je vanaf volgende week ook Powerplay op je zonnepanelen. Dan krijg je geld als je zonnepanelen uitgaan bij negatieve prijzen. Zal misschien wel helpen om elkaar niet te bijten.Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:07:
In mijn optiek is er 'roet in het eten' als er onbalans is waarbij de accu moet gaan laden (om het net te ontlasten). Die gaat dan met 10kW laden, maar aangezien ik 5kW aan het opwekken ben gaat dat nu direct de accu in en neem ik per saldo dus maar 5kW af van het net om de onbalans te helpen oplossen.
Hoe bepalen ze dan de waarde als je zonnepanelen worden uitgezet? Uit = geen meting toch?0xygen500 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:59:
[...]
Bij zonneplan krijg je vanaf volgende week ook Powerplay op je zonnepanelen. Dan krijg je geld als je zonnepanelen uitgaan bij negatieve prijzen. Zal misschien wel helpen om elkaar niet te bijten.
Mijn zonnepanelen zijn van Zonneplan maar al een paar jaar oud. Volgens Zonneplan kan op deze omvormer (SolarEdge uit 2019) niet achteraf Powerplay worden gezet. Dus als je systeem wat ouder is, kan je het beter even navragen. Overigens konden/wilden ze mij niet uitleggen wat Powerplay dan precies ging doen in combinatie met de zonnepanelen (behalve eventueel uitzetten). Die uitzet optie heb ik in de SolarEdge app ook, dus daar heb ik geen Powerplay voor nodig.0xygen500 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:59:
[...]
Bij zonneplan krijg je vanaf volgende week ook Powerplay op je zonnepanelen. Dan krijg je geld als je zonnepanelen uitgaan bij negatieve prijzen. Zal misschien wel helpen om elkaar niet te bijten.
Mijn Nexus staat in de garage (210 hoog) en de monteurs die bij mij kwamen, gaven aan dat ze instructies hadden dat de omvormer boven de batterijen moest komen. Die hoogte van 210 was echter geen probleem.
Interessant. Bron?0xygen500 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:59:
[...]
Kiki weet nog nergens van. (Maar dat zegt niet zo veel)
Overigens ben ik er wel achter dat er veel warmte vrij komt.met name ook omdat er gedurende de 24 uur veel geladen en ontladen wordt. Onze onverwarmde inloopschuurtje is nu bijna voortdurend comfortabel warm.
Niet echt geschikt meer voor het bewaren van aardappels en fruit.
Een ZP laadpaal?Aimabel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:13:
En ja hoor de laadpaal gaat weer eens terug van 10,5 Kw naar 3,4 Kw oplade op het goedkoopste uur omdat de batterij is gaan opladen.
Irritant!
- Ik laad auto nu op met 3,4
- De zonnepanelen geven 2, 801
- De batterij laad op (stabilisatie?)
-Ik neem maar af 1,451 van het net (gedaldeerd)
Dus de stabilisatie wordt zelfs tegengewerkt door laadpaalcapaciteit terug te schakelen óf de batterij laad op zonder dat er sprake is van noodzaak tot stabilisatie.
Genoeg ruimt voor verbetering lijkt me.
Hoezo slim?!
Dus de stabilisatie wordt zelfs tegengewerkt door laadpaalcapaciteit terug te schakelen óf de batterij laad op zonder dat er sprake is van noodzaak tot stabilisatie.
Hoezo slim?!
Wat zou je als gewenst gedrag willen hebben in dit geval?Aimabel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:13:
En ja hoor de laadpaal gaat weer eens terug van 10,5 Kw naar 3,4 Kw oplade op het goedkoopste uur omdat de batterij is gaan opladen.
Irritant!
De accu levert denk ik het meeste op, en de rest gaat naar je auto.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Kijk eens wat er per fase gebeurt. De kans is klein dat alle drie de fases vol belast worden.Aimabel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:22:
- Ik laad auto nu op met 3,4
Hoezo slim?!
Komt er zoveel warmte van de nexus af?Aimabel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:07:
Overigens ben ik er wel achter dat er veel warmte vrij komt.met name ook omdat er gedurende de 24 uur veel geladen en ontladen wordt. Onze onverwarmde inloopschuurtje is nu bijna voortdurend comfortabel warm.
Het is een goed geisoleerde (inpandige) schuur.
Er is blijkbaar voldoende aanbod maar ook vraag naar afname ivm stabilisatie. Ofterwijl zowel laadpaal als batterij op vol vermogen.ice-T106 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:22:
[...]
Wat zou je als gewenst gedrag willen hebben in dit geval?
Zijn er al mensen die ervaring hebben met wat de Nexus doet als de zonnepanelen je thuis verbruik (ruim) overstijgt?
Lijkt nu geen rekening te houden met je zonnepanelen (is zolang je kan salderen ook niet nodig eigenlijk & de onbalansmarkt is vele malen interessanter dan de day-ahead markt)Devke schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:07:
Zijn er al mensen die ervaring hebben met wat de Nexus doet als de zonnepanelen je thuis verbruik (ruim) overstijgt?
Ze mogen de samenwerking tussen eigen batterij en nota bene eigen laadpaal wel verbeteren ja. Ze schakelen allebei fors terug (paal naar 4kW, batterij naar 0,4kW zelfs) en ze komen er gewoon niet samen uit wie ‘mag’, dus alles gaat sloom.Aimabel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:13:
Irritant!
Ik heb ze vanmiddag gemaild of er concreet wat op de roadmap staat om dit te verbeteren, ik verwacht van wel (aangezien ze de laadpaal ook gaan aansluiten op Powerplay).
Is dat zo? Als je netto terug levert tegen een lage prijs of zelfs evt negatieve prijs dan kost je dat enkele euro's per dag. Dan mag de Nexus zelf wel extra renderen. Als je namelijk zo een paar honderd euro verliest per jaar dan wordt je terugverdientijd langer.jojost1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:26:
[...]
Lijkt nu geen rekening te houden met je zonnepanelen (is zolang je kan salderen ook niet nodig eigenlijk & de onbalansmarkt is vele malen interessanter dan de day-ahead markt)
Zonneplan medewerker die mij belde over mijn offerte. Die vertelde dat ze daar volgende week mee komen. Het uitzetten levert je geld op. Volgens mij wel alleen zp panelen. Zou om paar tientjes per maand max gaan zei die.
0xygen500 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:39:
[...]
Zonneplan medewerker die mij belde over mijn offerte. Die vertelde dat ze daar volgende week mee komen. Het uitzetten levert je geld op. Volgens mij wel alleen zp panelen. Zou om paar tientjes per maand max gaan zei die.
:strip_exif()/f/image/BZ94Db92yU5NP6QZ2HhAn3S5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit gaat over de day Ahead markt neem ik aan. Als je met zp batterij handelt en je dus niet je zo zonnepanelen aan hebt staan krijg je een vergoeding van zp dat je het net niet belast.
Ik heb geen ZP panelen. Aan laten staan is al snel een paar euro per dag bij negatieve prijzen. Handmatig dan uitzetten bij een te negatieve prijs. Als je nu weet dat Nexus de capaciteit dan erbij oppakt (max 3kw per uur op zn top) en later verkoopt dan is de schade stuk lager. 1 op 1 salderen tegen een vast contract is weg. Maar geen garantie dat Nexus dit doet. Blijft toch wat gokwerk allemaal. Dynamisch en de Nexus. Zie liever ff een goeie berekening voor onze situatie 🤣🙈0xygen500 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:57:
[...]
Dit gaat over de day Ahead markt neem ik aan. Als je met zp batterij handelt en je dus niet je zo zonnepanelen aan hebt staan krijg je een vergoeding van zp dat je het net niet belast.
Je zegt het "De accu levert denk ik het meeste op, en de rest gaat naar je auto."ice-T106 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:22:
[...]
Wat zou je als gewenst gedrag willen hebben in dit geval?
1e Je weet uberhaupt niet óf het laden geld oplevert, soms heb ik ook verlies op een dag terwijl er diverse laadsessies geweest zijn.
2e het laden van de auto kan je niet meer goed plannen. Als je met een onverwachte half volle accu ver moet rijden en je moet daardoor aan de snellader, wat kost dat aan tijd en geld?
3e de 20 Kw accu gaat ook terug naar 0,4 Kw. Dus hoezo verdienen aan het opladen aan de accu?
4e wil ik geen keuze maken tussen twee kwaden, het moet gewoon goed. Kennelijk is er een overaanbod van stroom, een maatschappelijk probleem. In plaats van dit te helpen dmv het laden van je auto én je thuisbatterij, gebeurdt er praktisch niets. Eén en ander schiet volledig zijn doel voorbij.
Dus hoezo: "Wat zou je als gewenst gedrag willen hebben in dit geval?"
Gewoon dat de thuisbatterij en de laadpaal goed samenwerken in plaats van elkaar tegenwerken. Dat is toch niet zo gek? En dat is ook wat Zonneplan (Kiki) beloofd heeft.
Dat is voor mij goed, voor de maatschappij goed én voor Zonneplan goed.
Daarvoor zit ik ook op dit forum. Om te leren, maar ook om te constateren wat niet goed gaat zo dat andere forumleden er wat aan hebben (waaronder Zonneplan).
Goed verhaal en fijn dat je ervaringen deelt. Heb je Zonneplan deze situatie al voorgelegd? Ben namelijk wel benieuwd.Aimabel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:48:
[...]
Je zegt het "De accu levert denk ik het meeste op, en de rest gaat naar je auto."
1e Je weet uberhaupt niet óf het laden geld oplevert, soms heb ik ook verlies op een dag terwijl er diverse laadsessies geweest zijn.
2e het laden van de auto kan je niet meer goed plannen. Als je met een onverwachte half volle accu ver moet rijden en je moet daardoor aan de snellader, wat kost dat aan tijd en geld?
3e de 20 Kw accu gaat ook terug naar 0,4 Kw. Dus hoezo verdienen aan het opladen aan de accu?
4e wil ik geen keuze maken tussen twee kwaden, het moet gewoon goed. Kennelijk is er een overaanbod van stroom, een maatschappelijk probleem. In plaats van dit te helpen dmv het laden van je auto én je thuisbatterij, gebeurdt er praktisch niets. Eén en ander schiet volledig zijn doel voorbij.
Gewoon dat de thuisbatterij en de laadpaal goed samenwerken in plaats van elkaar tegenwerken. Dat is toch niet zo gek? En dat is ook wat Zonneplan (Kiki) beloofd heeft.
Daarvoor zit ik ook op dit forum. Om te leren, maar ook om te constateren wat niet goed gaat zo dat andere forumleden er wat aan hebben (waaronder Zonneplan).
Ik las een artikel over Frank Energie welke met leveranciers van thuisaccu’s Bliq, Sessy en Accuselect werkt.
Op zich lijkt de GivEnergy Stackable Battery van Accuselect interessant. Vooral omdat deze ook buiten geplaatst kan worden.
Hoe verhoudt zich deze thuisbatterij tot die van Zonneplan?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Op zich lijkt de GivEnergy Stackable Battery van Accuselect interessant. Vooral omdat deze ook buiten geplaatst kan worden.
Hoe verhoudt zich deze thuisbatterij tot die van Zonneplan?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Was niet vervelend bedoeld maar juist een serieuze tweakers vraag.Aimabel schreef op zondag 17 maart 2024 @ 23:48:
[...]
Je zegt het "De accu levert denk ik het meeste op, en de rest gaat naar je auto."
Je aansluiting heeft nu eenmaal een beperkt vermogen waar je niet tegelijk een auto met 16A kan laden en je accu met 16A kan laden.
Wat zonneplan mijns inziens probeert om met de accu meer rendement te leveren dan de met de day ahead tarieven (ja dit gaat soms niet perfect).
Dus vanuit financieel oogpunt wil je denk ik op die momenten de accu voor laten gaan en het restje naar de auto.
Misschien dat er inderdaad beter over een hele dag geoptimaliseerd kan worden ben ik met je eens.
Maar gewoon zeggen, ik wel dat ze beide vol gas werken op het beste moment is gewoon onmogelijk.
Of gaat er bij jouw meer meer dan: accu eerst en de rest naar de auto?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
‘Een paar euro per dag’ is overdreven hoor, zo vaak komt het ook weer niet voor en zeker als je kan salderen moet de prijs wel écht heel negatief zijn. En zelfs dan is het vaak centen per kWh onder die bodemprijs (negatief incl belastingen dus)Devke schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:19:
[...]
Ik heb geen ZP panelen. Aan laten staan is al snel een paar euro per dag bij negatieve prijzen. Handmatig dan uitzetten bij een te negatieve prijs. Als je nu weet dat Nexus de capaciteit dan erbij oppakt (max 3kw per uur op zn top) en later verkoopt dan is de schade stuk lager. 1 op 1 salderen tegen een vast contract is weg. Maar geen garantie dat Nexus dit doet. Blijft toch wat gokwerk allemaal. Dynamisch en de Nexus. Zie liever ff een goeie berekening voor onze situatie 🤣🙈
Als het vaker gaat gebeuren zegt Zonneplan nu dat ze hier rekening mee gaan houden, als het inderdaad financieel interessant is om te gaan doen wat je beschrijft. Hopelijk wordt dat Powerplay steeds slimmer.
En eens, het is een heel gereken
Die zonnepanelen uitschakelen door Zonneplan is natuurlijk wel slim.
De accu kan met 10Kwh opladen en ontladen? Als je dan in de zomer (zoals ik) overdag je panelen tussen de 4/5kWh terugleveren. En de accu wil dan ivm de onbalans even flink opladen, dan gaat dat maar met effectief max 10-(4/5)= 6/5
Betekent dat de opbrengst van de accu dan ook gehalveerd wordt.
Of zou Zonneplan bij ontladen van de accu
het terugleveren van de zonnepanelen ook meenemen in de opbrengst van de accu?
Neemt niet weg dat tijdelijk uitzetten (waarschijnlijk flink) wat oplevert op de onbalans markt.
De accu kan met 10Kwh opladen en ontladen? Als je dan in de zomer (zoals ik) overdag je panelen tussen de 4/5kWh terugleveren. En de accu wil dan ivm de onbalans even flink opladen, dan gaat dat maar met effectief max 10-(4/5)= 6/5
Neemt niet weg dat tijdelijk uitzetten (waarschijnlijk flink) wat oplevert op de onbalans markt.
jojost1 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:35:
[...]
‘Een paar euro per dag’ is overdreven hoor, zo vaak komt het ook weer niet voor en zeker als je kan salderen moet de prijs wel écht heel negatief zijn. En zelfs dan is het vaak centen per kWh onder die bodemprijs (negatief incl belastingen dus)maar goed misschien heb je mega veel PV of wek je veel meer op dan dat je verbruikt, dan is het verhaal iets anders.
Als het vaker gaat gebeuren zegt Zonneplan nu dat ze hier rekening mee gaan houden, als het inderdaad financieel interessant is om te gaan doen wat je beschrijft. Hopelijk wordt dat Powerplay steeds slimmer.
En eens, het is een heel gerekeneen reden waarom ik het allemaal doe is ook hobby: het is gewoon leuk om er mee bezig te zijn. En de extra prikkel om overdag stroom te gebruiken bij veel zon etc is naar mijn mening nodig voor de energietransitie.
Devke schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:46:
[...]
Wat ik gedaan heb is gerekend met een mooie zonnige dag. Tarieven ZP en Tarieven huidige leverancier. Ik leverde die dag 11 kwh terug. Bij huidige leverancier reken ik afgerond 30 ct af per kwh. Opname 30. Terug ook 30. Bij ZP leverde ik in de berekening die dag af tegen wat lage tarieven en net een kleine min tarief. Paar cent maar. Dan kom je al snel op een paar euro. Variabel/vast is direct wegstrepen. Bij dynamisch gelijk afrekenen. Dat verschil ben je inprincipe kwijt. Als Nexus dat goed moet maken dan is de terugverdientijd langer. Mijn verbruik en opwek liggen gelijk ongeveer. Wat ik nu doe is het overschot in de zomermaanden gebruiken om mijn kamer te verwarmen o.a. electrisch kacheltje. Dat bespaart een stuk(je) op de stadswarmte.
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 18-03-2024 08:50 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 18-03-2024 08:49 ]
Ah zo, nu snap ik je ja - ik vergeleek ‘dynamisch aan laten staan’ met ‘dynamisch uitzetten’Devke schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:46:
[...]
Wat ik gedaan heb is gerekend met een mooie zonnige dag. Tarieven ZP en Tarieven huidige leverancier. Ik leverde die dag 11 kwh terug. Bij huidige leverancier reken ik afgerond 30 ct af per kwh. Opname 30. Terug ook 30. Bij ZP leverde ik in de berekening die dag af tegen wat lage tarieven en net een kleine min tarief. Paar cent maar. Dan kom je al snel op een paar euro. Variabel/vast is direct wegstrepen. Bij dynamisch gelijk afrekenen. Dat verschil ben je inprincipe kwijt. Als Nexus dat goed moet maken dan is de terugverdientijd langer.
Dit is dan nog bij 11kwh terug leveren. Bij echt mooi weer red ik 17 kwh. Onder de streep zal Met nexus vast een besparing bijelkaar opleveren. Dit meegenomen is ff de vraag wat wordt dan de terugverdientijd.jojost1 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:52:
[...]
Ah zo, nu snap ik je ja - ik vergeleek ‘dynamisch aan laten staan’ met ‘dynamisch uitzetten’paar euro klopt dan inderdaad wel eerder, al komt zó negatief nog steeds niet vaak voor. Dus met een rendement van de Nexus van 1500-2000 valt het allemaal wel mee (maar goed als je puur naar dynamisch kijkt, dan misschien wel idd afhankelijk van je verbruik).
Hang er vanaf op welk punt in de installatie Zonneplan de "bemetering" of afrekening op plaats laat vinden.Nelis13 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:46:
Die zonnepanelen uitschakelen door Zonneplan is natuurlijk wel slim.
In dit topic heb ik nog geen eenduidig antwoord vanuit Zonneplan gezien, wel een hoop aannames
Ja er is nog zoveel onduidelijk. Ik wacht nog even af. Maar ik moet eigenlijk wel heel snel een beslissing maken over een laadpaal. Ga over 4 weken verhuizen. Maar de samenwerking met de accu is nog om te huilen. Dus ga denk ik gewoon voor een zappi
Het uitzetten van zonnepanelen door Zonneplan draagt bij aan het verminderen van de onbelans. Dat zou alleen al een goede reden voor Zonneplan zijn om hier naar te streven. Het uitzetten van de Zonnepanelen én het opladen van de batterij zou een verschil maken van 19 Kw in een uur. (Ik heb bijna 10.000 Kwp op het dak liggen)
Daarnaast heeft iedere klant er voordeel bij. Hoe klein of hoe groot dit voordeel ook is. Waarom zou Zonneplan dit dan niet willen? Omdat de onbalans dan afneemt en daarmee de verdiensten voor de batterij? Ik weet het niet. Ook weet ik niet wat de gevolgen zijn als de "grote jongens" hun plannen realiseren om wél de zonnepanelen op afstand uit te zetten voor de onbalansmarkt.
Zelf ga ik er vanuit dat er met de batterijen nog genoeg te verdienen valt op de onbalansmarkt omdat heel veel klanten geen urencontract hebben of willen en er dus ook geen baat bij hebben. (Tenzij ze de terugleverboete hiermee geheel of gedeeltelijk mee kunnen voorkomen).
De complexiteit en de "nieuwigheid" van deze markt maakt het voor mij leuk om de ontwikkelingen te volgen.
Per saldo hoop ik dat het voor iedereen zo aantrekkelijk mogelijk wordt om zijn/haar dak zo vol mogelijk te leggen met zonnepanelen om te zorgen dat minder weilanden hiermee volgelegd worden. Want dat vind ik echt zonde.
Daarom vind ik het ook zo jammer dat men op dit moment gestuurd wordt om zonnepanelen op je dak te leggen voor maximaal je eigen gebruik puur conform het huidige korte termijndenken op basis van terugleverboetes.
Daarnaast heeft iedere klant er voordeel bij. Hoe klein of hoe groot dit voordeel ook is. Waarom zou Zonneplan dit dan niet willen? Omdat de onbalans dan afneemt en daarmee de verdiensten voor de batterij? Ik weet het niet. Ook weet ik niet wat de gevolgen zijn als de "grote jongens" hun plannen realiseren om wél de zonnepanelen op afstand uit te zetten voor de onbalansmarkt.
Zelf ga ik er vanuit dat er met de batterijen nog genoeg te verdienen valt op de onbalansmarkt omdat heel veel klanten geen urencontract hebben of willen en er dus ook geen baat bij hebben. (Tenzij ze de terugleverboete hiermee geheel of gedeeltelijk mee kunnen voorkomen).
De complexiteit en de "nieuwigheid" van deze markt maakt het voor mij leuk om de ontwikkelingen te volgen.
Per saldo hoop ik dat het voor iedereen zo aantrekkelijk mogelijk wordt om zijn/haar dak zo vol mogelijk te leggen met zonnepanelen om te zorgen dat minder weilanden hiermee volgelegd worden. Want dat vind ik echt zonde.
Daarom vind ik het ook zo jammer dat men op dit moment gestuurd wordt om zonnepanelen op je dak te leggen voor maximaal je eigen gebruik puur conform het huidige korte termijndenken op basis van terugleverboetes.
Ik volg jouw comments al een poosje en ik ga waarschijnlijk tegen dezelfde issues aanlopen met het laden van mijn EV en de zonnepanelen (8700kWp). Ook ik sta er exact hetzelfde in qua ontwikkelingen. Ik vind het gewoon erg gaaf dat we op kleine schaal heel veel efficiënter kunnen worden. Dat je daarbij dan ook nog geld verdient is extra leuk natuurlijk.Aimabel schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:52:
Het uitzetten van zonnepanelen door Zonneplan draagt bij aan het verminderen van de onbelans. Dat zou alleen al een goede reden voor Zonneplan zijn om hier naar te streven. Het uitzetten van de Zonnepanelen én het opladen van de batterij zou een verschil maken van 19 Kw in een uur. (Ik heb bijna 10.000 Kwp op het dak liggen)
Morgen krijg ik eindelijk mijn 20kWh Nexus, heel erg benieuwd naar hoe het gaat bevallen en wat de ontwikkellingen worden.
Hoelang heeft alles nu geduurd vanaf beslismoment tot installatie?Nitrogun schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:01:
[...]
Ik volg jouw comments al een poosje en ik ga waarschijnlijk tegen dezelfde issues aanlopen met het laden van mijn EV en de zonnepanelen (8700kWp). Ook ik sta er exact hetzelfde in qua ontwikkelingen. Ik vind het gewoon erg gaaf dat we op kleine schaal heel veel efficiënter kunnen worden. Dat je daarbij dan ook nog geld verdient is extra leuk natuurlijk.
Morgen krijg ik eindelijk mijn 20kWh Nexus, heel erg benieuwd naar hoe het gaat bevallen en wat de ontwikkellingen worden.
Ik heb 25 januari de batterij besteld bij zonneplan. Ik vermoed echter wel dat de looptijd inmiddels wat is opgelopen als je nu besteld. Zonneplan heeft het over mei of juni als installatiedatum als je nu zou bestellen.Devke schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:11:
[...]
Hoelang heeft alles nu geduurd vanaf beslismoment tot installatie?
2 maandjes is te doen. Ik heb de aanvraag eens gestart om te kijken wat de kosten zijn na telefonisch gesprek met ze. Benieuwd waar ze mee komen. Let op ook als particulier betaal je 300 euro forfait. Minder terug op de btw teruggaaf.Nitrogun schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:15:
[...]
Ik heb 25 januari de batterij besteld bij zonneplan. Ik vermoed echter wel dat de looptijd inmiddels wat is opgelopen als je nu besteld. Zonneplan heeft het over mei of juni als installatiedatum als je nu zou bestellen.
Ik begrijp je denk ik niet helemaal. Het opwekken van je panelen zit het laden van je auto toch nooit in de weg? Het biedt dan toch juist meer ruimte op je aansluiting om zowel de Nexus op te laden als de auto op hoog vermogen?Nitrogun schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:01:
[...]
Ik volg jouw comments al een poosje en ik ga waarschijnlijk tegen dezelfde issues aanlopen met het laden van mijn EV en de zonnepanelen (8700kWp). Ook ik sta er exact hetzelfde in qua ontwikkelingen. Ik vind het gewoon erg gaaf dat we op kleine schaal heel veel efficiënter kunnen worden. Dat je daarbij dan ook nog geld verdient is extra leuk natuurlijk.
Tof dat je hem morgen krijgt! Ik moet nog 3,5 maand wachten
Ohh mei juni staat op de site. Ga je dan net juli in jij?TKroon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:56:
[...]
Ik begrijp je denk ik niet helemaal. Het opwekken van je panelen zit het laden van je auto toch nooit in de weg? Het biedt dan toch juist meer ruimte op je aansluiting om zowel de Nexus op te laden als de auto op hoog vermogen?
Aimabel ervaart nogal wat issues met de loadbalancing tussen de batterij en het laden van de EV, waardoor beide niet heel efficiënt werken. Ik ga vanaf morgen zien of dat bij mij ook het geval is en hoe zich dat dan gaat ontwikkelen.TKroon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 12:56:
[...]
Ik begrijp je denk ik niet helemaal. Het opwekken van je panelen zit het laden van je auto toch nooit in de weg? Het biedt dan toch juist meer ruimte op je aansluiting om zowel de Nexus op te laden als de auto op hoog vermogen?
Mijn contract gaat in juli pas in, want ik moet de winter nog even weg salderenDevke schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:05:
[...]
Ohh mei juni staat op de site. Ga je dan net juli in jij?
Bij mij speelde dat issue ook op de 3 goedkope uren zaterdag.. Uiteindelijk bleef de zonneplan laadpaal op 3.4kW steken gedurende die uren.Nitrogun schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:15:
[...]
Aimabel ervaart nogal wat issues met de loadbalancing tussen de batterij en het laden van de EV, waardoor beide niet heel efficiënt werken. Ik ga vanaf morgen zien of dat bij mij ook het geval is en hoe zich dat dan gaat ontwikkelen.
Ah oke op die fiets. Als ik overstap dan zal dat ook net na de afrekenperiode zijn. Dan zit er denk ik nog wat ruimte tussen nexus plaatsing en contract zp maar dat is gunstiger dan tegen 7 ct terugleveren bij huidige leverancier 😊TKroon schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:52:
[...]
Mijn contract gaat in juli pas in, want ik moet de winter nog even weg salderen
Dit topic is gesloten.