You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
zoals al veel besproken hier, dat kan met Bliq. Zoek maar even in dit topic om bij te lezen.Devke schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:37:
Hmm verkoper gaf vanmiddag aan dat als zonneplan en aansturing niet bevallen je kan overstappen naar een andere partij. Die kan de nexus dan aansturen. Kiki geeft aan dat dit absoluut niet kan. Hebben jullie deze vraag ook aan de verkopers gesteld? Wat was het antwoord? Anders is de nexus wel een handenbinder. Verplicht bij ZP blijven anders heb je niks aan het systeem dan alleen een een accu waarmee je niet meer kunt handelen 🤔
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 18-03-2024 18:39 ]
de Peer schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:39:
[...]
zoals al veel besproken hier, dat kan met Bliq. Zoek maar even in dit topic om bij te lezen.
:strip_exif()/f/image/F3drlz8CL4YgXQAvd9MFO1k9.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog niet toegevoegd zo te zien... wel mee bezig gok ik. Ik zal het eens navragen bij ze.
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Als particulier? Dan geen IB, dus ook geen aftrekmogelijkheid.benme schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:47:
Weet iemand hoe dit fiscaal zit? Zijn het inkomsten box1.. Kan ik dan ook investering afschrijven..
Ik ben wel benieuwd waarom je deze vraag stelt of wat de aanleiding is. Je vraag komt nogal uit de lucht vallen namelijk.
Maar, en dat is wel mooi meegenomen, ook geen vermogensrendementsheffing.
Als je gaat handelen met een batterij (en dat is bij de Nexus powerplay aansturing het geval), dan wordt je door de Belastingdienst aangemerkt als een ondernemer voor de BTW. Vandaar ook de mogelijkheid om de BTW terug te kunnen vragen over de aanschaf van de batterij.benme schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:47:
Weet iemand hoe dit fiscaal zit? Zijn het inkomsten box1.. Kan ik dan ook investering afschrijven..
Of je door de Belastingdienst voor de BTW (omzetbelasting) wordt beschouwd als een onderneming staat echter los van het feit of je dat ook voor de inkomstenbelasting bent. Daar gelden weer andere criteria voor. Voor de inkomstenbelasting zal je niet meteen een ondernemer worden door enkel een batterij aan te schaffen en te gebruiken. De situatie is redelijk vergelijkbaar met het leveren van electriciteit aan het net d.m.v. zonnepanelen. Zie https://btwopzonnepanelen...nelen-inkomstenbelasting/
Als je de batterij zakelijk aanschaft (op naam van een bedrijf dat je al hebt), dan kan je de kosten zakelijk opvoeren en levert het een jaarlijkse afschrijfpost op voor je bedrijf. Ook kan je gebruik maken van extra aftrek via de KIA en eventueel de EIA regelingen. Zie https://accuselect.nl/thuisbatterij-subsidie voor een heldere uitleg.
Nadeel van de batterij op de zaak zetten is wel dat je geen gebruik kunt maken van de kleine ondernemers regeling (wat wél kan als je nog geen bedrijf hebt), waardoor je wel BTW zult moeten afdragen over de winst die je maakt met de batterij. Als het goed is zal die winst uiteindelijk groter zijn dan de aanschafkosten, dus dan ben je voor de BTW minder gunstig uit dan als je gebruik kunt maken van de kleine ondernemers regeling.
Als je al ondernemer bent voor de IB en daar je brood mee verdient, dan is die KOR helemaal geen optie.vermelharosa schreef op maandag 18 maart 2024 @ 23:55:
[...]
Nadeel van de batterij op de zaak zetten is wel dat je geen gebruik kunt maken van de kleine ondernemers regeling (wat wél kan als je nog geen bedrijf hebt), waardoor je wel BTW zult moeten afdragen over de winst die je maakt met de batterij. Als het goed is zal die winst uiteindelijk groter zijn dan de aanschafkosten, dus dan ben je voor de BTW minder gunstig uit dan als je gebruik kunt maken van de kleine ondernemers regeling.
Een batterij aanschaffen (en mogen opvoeren als zakelijke kosten in je EMZ of BV) zal denk ik heel erg afhangen van het zakelijk karakter van de kosten. Hangt de batterij in jouw kantoorpand, dan zou het zomaar kunnen dat de Belastingdienst het ook zakelijk ziet.
Echter sluit je die thuis aan als ZZP-er(developer ofzo) dan betwijfel ik of je dit zakelijk kan verantwoorden. Maar wie weet is er toch een goede reden te verzinnen
Maar goed, als een particuliere zonnepanelen bezitter die structureel veel electriciteit aan het net levert die verdiensten niet hoeft te vermelden in de inkomstenbelasting aangifte onder "inkomsten uit overig werk", dan zal dat bij een thuisbatterij ook wel niet hoeven. Kennelijk is de schaal van de verdiensten dan toch nog te klein.
Ik denk dat de Belastingdienst zo'n ZP batterij als een alternatieve investering (en dus: vermogen) zal beschouwen. Net zoiets als een 2e huis wat men verhuurt. De vraag wordt dan wat men als vermogensrendement gaat inschatten. (En ja, alleen indien al je vermogen boven het vrijstellingsbedrag valt.)vermelharosa schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:33:
Overigens zou je verwachten dat de Belastingdienst de structurele opbrengsten van een batterij die zich op de handelsmarkt begeeft wél zou kunnen aanmerken als "inkomsten uit overig werk" voor de inkomstenbelasting. Dit is ook het geval als je bijvoorbeeld structureel (veel) winst maakt met de inkoop en verkoop van spullen op Marktplaats. Zie deze uitleg van de Belastingdienst: https://www.belastingdien...ernet_hobby_of_ondeneming
Maar goed, als een particuliere zonnepanelen bezitter die structureel veel electriciteit aan het net levert die verdiensten niet hoeft te vermelden in de inkomstenbelasting aangifte onder "inkomsten uit overig werk", dan zal dat bij een thuisbatterij ook wel niet hoeven. Kennelijk is de schaal van de verdiensten dan toch nog te klein.
Dit geldt mogelijk voor particulieren. Voor (echte) ondernemers ligt dat allemaal anders.
Nogmaals mogelijk, aangezien de Belastingdienst daar nog geen standpunt over heeft ingenomen. Maar deze optie is ook nog niet zo lang op de markt.
Aanschaf Nexus 7.990,00
Aanpassen meterkast Netbeheerder 300,00
Eigenbijdrage forfait 300,00
Netto verschil 2200x 2 cent is 44,00
Spliter p1 poort 30,00 (ivm al in gebruik homewizard)
Aanpassing meterkast zonneplan nog onbekend.
Vaste 1 malige kosten 8.620 zonder kosten ZP aanpassing meterkast nog (navraag loopt).
8.620 / 1616 euro (verwacht rendement vlgs ZP per jaar) waarvan ik de 44 euro nog moet afhalen. Is 1576 euro opbrengst. Nu reken ik met de parameters van ZP
8.620 excl meterkast aanpassing ZP / 1576 geeft een terugverdientijd van 5.5 jaar. De garantie op omvormer en accu is 7 jaar. Dat betekend "safe" 1.5 jaar 1576 per jaar verdienen. Dus 2376 euro winst in 7 jaar MAAR daar komen de kosten nog bij voor ZP meterkast aanpassing. Dus bedrag zal lager worden. Terugverdientijd dan namelijk langer.
Natuurlijk kan een systeem door naar 7 jaar. Bij mijn zonnepanelen had ik het geluk dat de omvormer net buiten garantie stuk ging. Dus langere terugverdientijd. Heb nu al jaar of 12 panelen.
In ogenschouw nemen dat de omvormer het blijft doen dan zal degradatie op de accu de winst wat doen afzwakken maar blijft winst. Gaat de omvormer wel stuk dan is het de vraag of een nieuwe omvormer zin heeft of dat je beter hele systeem kunt vervangen.
Conclusie. Gunstig rekenend op basis van wat ZP aangeeft aan tarieven en "mogelijke" opbrengsten is mijn winst ruim 2300 euro in 7 jaar totaal. Dan volgt aanpassingskosten meterkast ZP nog. Ik vraag me nu werkelijk oprecht af als ik die kosten ook krijg of dit nog wel een houdbare businesscase is. Is het echt nog voor de early adopters? Of is het puur hobbymatig? Of is zonneplan niet de juiste partij? Er zijn partijen die bijv 10 jaar garantie geven maar waarvan de accu wat duurder is. Ben benieuwd naar jullie reacties en hoop dat ik zo wat denkwerk heb meegegeven 😉
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 19-03-2024 07:58 ]
Je rekent hier met Day Ahead prijzen. Die wijken volgens mij nogal af van de onbalansmarkt prijzenDevke schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:52:
Een rekensommetje. Inkoop energie Zonneplan vlgs ZP is 22 cent (incl handelingsfee). Terugleveren 20 cent (incl handelingsfee). Mijn levering en teruglevering op de jaaropgaaf lag op 2200 Kwh leveren. 2200 Kwh terugleveren. Netto verschil tussen leveren en terugleveren 2 cent.
Aanschaf Nexus 7.990,00
Aanpassen meterkast Netbeheerder 300,00
Eigenbijdrage forfait 300,00
Netto verschil 2200x 2 cent is 44,00
Spliter p1 poort 30,00 (ivm al in gebruik homewizard)
Aanpassing meterkast zonneplan nog onbekend.
Vaste 1 malige kosten 8.620 zonder kosten ZP aanpassing meterkast nog (navraag loopt).
8.620 / 1616 euro (verwacht rendement vlgs ZP per jaar) waarvan ik de 44 euro nog moet afhalen. Is 1576 euro opbrengst. Nu reken ik met de parameters van ZP
8.620 excl meterkast aanpassing ZP / 1576 geeft een terugverdientijd van 5.5 jaar. De garantie op omvormer en accu is 7 jaar. Dat betekend "safe" 1.5 jaar 1576 per jaar verdienen. Dus 2376 euro winst in 7 jaar MAAR daar komen de kosten nog bij voor ZP meterkast aanpassing. Dus bedrag zal lager worden. Terugverdientijd dan namelijk langer.
Natuurlijk kan een systeem door naar 7 jaar. Bij mijn zonnepanelen had ik het geluk dat de omvormer net buiten garantie stuk ging. Dus langere terugverdientijd. Heb nu al jaar of 12 panelen.
In ogenschouw nemen dat de omvormer het blijft doen dan zal degradatie op de accu de winst wat doen afzwakken maar blijft winst. Gaat de omvormer wel stuk dan is het de vraag of een nieuwe omvormer zin heeft of dat je beter hele systeem kunt vervangen.
Conclusie. Gunstig rekenend op basis van wat ZP aangeeft aan tarieven en "mogelijke" opbrengsten is mijn winst ruim 2300 euro in 7 jaar totaal. Dan volgt aanpassingskosten meterkast ZP nog. Ik vraag me nu werkelijk oprecht af als ik die kosten ook krijg of dit nog wel een houdbare businesscase is. Is het echt nog voor de early adopters? Of is het puur hobbymatig? Of is zonneplan niet de juiste partij? Er zijn partijen die bijv 10 jaar garantie geven maar waarvan de accu wat duurder is. Ben benieuwd naar jullie reacties en hoop dat ik zo wat denkwerk heb meegegeven 😉
Klopt. Day ahead reken ik ook los af. Dat is het energiecontract. Nexus staat er los van en moet zijn eigen rendement maken.0xygen500 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:06:
[...]
Je rekent hier met Day Ahead prijzen. Die wijken volgens mij nogal af van de onbalansmarkt prijzen
De demo batterij zit nu nog redelijk op schema voor het geprognotiseerde ROI, maarrr dat is nu. Wie weet hoe die onbalansmarkt er over 2 of 5 jaar uitziet. Geen idee hoe en of je er daadwerkelijk aan kan verdienen.
Het is mij bij betreft gewoon een gok, maar wel een interessante. Het heet weliswaar wel een thuisbatterij, maar het is gewoon een investering in een dienst waarmee je jouw investering terug probeert te verdienen.
Financieel gezien vind ik de prognose ROI veels te lang ten opzichte van de levensduur. Geschatte levensduur van een batterij is 10-15 zeggen ze(afhankelijk van het gebruik). Echter, deze wordt continue kleine beetjes gebruikt. Geen idee wat dat met de levensduur zal doen, ik verwacht niets positiefs.
Daarnaast ben ik ondernemer en kan ik niet naar de KOR. Dat kost me dus jaarlijks een forfait, dus de opbrengsten zijn al lager.
[ Voor 28% gewijzigd door Kurios op 19-03-2024 08:43 ]
:strip_exif()/f/image/OwFAYwbR1rVswWU9xcZrLpJW.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant is dat de batterij altijd met 10kW probeert te laden/ontladen, maar wanneer het percentage boven de 85% komt gaat het vermogen bij laden omlaag naar ongeveer 4kW, boven de 90% naar 2kW, tussen 95-100% naar 920W, 460W, etc. Zal zijn om de batterij niet te veel te belasten op die hoge SoC:
:strip_exif()/f/image/RefJfY77Kolq9R8g5bfcrIOA.jpg?f=fotoalbum_large)
Mbt het aantal cycles:
:strip_exif()/f/image/5pgwH6CbKf8iAnkzfVfENlxl.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er op dat er de meeste dagen tussen de 1-2 cycles gedraaid worden, eerder 1 dan 2. Dat valt me dus alles mee.
Als laatste nog een grafiek mbt de opbrengsten:
:strip_exif()/f/image/nubmc2lxYStVUY6HyYonfKOb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de totale opbrengst van de 5 dagen, hier vallen natuurlijk de spikes naar €0,00 van gisteren op. Dit lijkt gewoon een bugje, gaat Zonneplan naar kijken (zie Twitter).
Wat je hier ook goed kan zien is dat veel cycles != hoge opbrengst, de opbrengst was op 18 maart zo'n €5,00 terwijl de batterij niet eens 1 cycle (20kWh batterij uit en in) heeft gedraaid.
Hopelijk geeft dit wat voer tot discussie
Mooie data! Je hebt dus sinds 14 maart zo'n 25 Euro verdiend en daarvoor de andere 20 Euro. Netjes hoor. Mijn 20 kWh ZP batterij staat er sinds 7 maart en de teller staat nu 'slechts' op 24 Euro. Er waren verschillende dagen bij dat er eigenlijk niks is verdiend. Ik gebruik zelf Domoticz en daar is helaas nog geen koppeling met de ZP API. Het zou mooi zijn als ook de ZP app opbrengsten per dag zou laten zien, het is nu alleen per maand.jojost1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:22:
Voor de geïnteresseerden, hier wat grafieken van de laatste +- 5 dagen:
[Afbeelding]
Interessant is dat de batterij altijd met 10kW probeert te laden/ontladen, maar wanneer het percentage boven de 85% komt gaat het vermogen bij laden omlaag naar ongeveer 4kW, boven de 90% naar 2kW, tussen 95-100% naar 920W, 460W, etc. Zal zijn om de batterij niet te veel te belasten op die hoge SoC:
[Afbeelding]
Mbt het aantal cycles:
[Afbeelding]
Het lijkt er op dat er de meeste dagen tussen de 1-2 cycles gedraaid worden, eerder 1 dan 2. Dat valt me dus alles mee.
Als laatste nog een grafiek mbt de opbrengsten:
[Afbeelding]
Dit is de totale opbrengst van de 5 dagen, hier vallen natuurlijk de spikes naar €0,00 van gisteren op. Dit lijkt gewoon een bugje, gaat Zonneplan naar kijken (zie Twitter).
Wat je hier ook goed kan zien is dat veel cycles != hoge opbrengst, de opbrengst was op 18 maart zo'n €5,00 terwijl de batterij niet eens 1 cycle (20kWh batterij uit en in) heeft gedraaid.
Hopelijk geeft dit wat voer tot discussie
De opbrengst wordt dus echt hoofdzakelijk bepaald door die grotere sprongen
[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 19-03-2024 09:52 ]
Het lijkt inderdaad dat de batterij soms besluit te laden ook bij niet-negatieve onbalansprijzen, dat is een van de redenen dat de opbrengst dan tijdelijk naar beneden gaat.Kurios schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:45:
Nice die data! 16 maart gek genoeg dus ook geld verloren. Dat vind ik dan wel weer gek.
De opbrengst wordt dus echt hoofdzakelijk bepaald door die grotere sprongen
En klopt: je ziet in de onbalansmarkt vaak pieken naar €1887,10 per MWh (dus €1,88 per kWh) voor het ontladen, die pieken zijn vaak tussen de 5-10min. Reken je even met een piek van 6 minuten en het vermogen van de batterij van 10kW, wil dat zeggen dat je in die 6min in principe €1,88 kan verdienen en dit soort pieken komen eigenlijk dagelijks (en soms wel 5x per dag) voor. Dát lijken de momenten dat de inkomsten in een mum van tijd naar boven knallen. Verder laadt de batterij vooral (maar niet enkel) wanneer je daar óók geld voor krijgt op de onbalans markt, bijvoorbeeld 2 dagen terug waren er erg diepe dallen waardoor het laden van de batterij veel op kon leveren, toen ging de batterij ook even kort naar 99% SoC.
:strip_exif()/f/image/Rz368VWHzBLMdoeLx45NW3iW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ofUlVUNfXqn0HeWlKYhW0RtK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontladen is altijd met 10kW en deze piek was 7 minuten (dus 1887*(7/60)/100) geeft €2,20 opbrengst voor 1,1kWh en na de piek nog een paar minuten een prijs van €350 tot €150 wat daar nog bij komt. In eerste instantie lijkt de totale opbrengst hoger te zijn dan waar ik zelf op uit kom in die som, het is gissen waarom. Misschien omdat ze belastingen bij laden van opbrengst aftrekken en bij ontladen weer optellen? Misschien is deze ene markt niet het hele verhaal? Who knows.
Dit soort analyses geven me in elk geval wel goed vertrouwen dat het concept - op dit moment - goed werkt. Ook lijkt het dat Zonneplan niet veel afroomt van de opbrengsten als je naar dit voorbeeld kijkt, maar dat kunnen we natuurlijk niet met zekerheid zeggen.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Dit komt direct uit de Zonneplan API via deze plugin in Home Assistant: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one. Scheelt me een hoop screenshots maken van de app en die vergelijkenTKroon schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:26:
@jojost1 mooie grafieken! Hoe kom je aan deze data? Kun je de omvormer zelf ook nog uitlezen? Het vermogen kan namelijk nog wel gemeten worden met een energiemeter, maar de SOC is dan niet zo nauwkeurig.
Dit was hun reactie:
Wij bieden zeker onbalanssturing aan i.s.m. energieleverancier Frank Energie. We zijn dit met meer energieleveranciers aan het opzetten zodat je niet vast zit aan één partij, zoals bij Zonneplan wel het geval is. Je kunt bij ons zelf kiezen hoe je batterij wordt aangestuurd. Zo kun je altijd nog kiezen om je batterij in te zetten voor het optimaliseren van je zonne-energie gebruik, het aansturen op basis van dynamische prijzen of het aansturen op onbalans. Die keuze is helaas niet bij partijen als Zonneplan mogelijk.
Ons energie management systeem is in samenwerking met de producent GivEnergy ontwikkelt. Wij hebben dat zorgvuldig geselecteerd omdat wij voor pure kwaliteit en Europese merken kiezen. Dat is ook de reden dat we niet de batterij van Zonneplan niet aansturen.
Mocht je interesse hebben in een thuisbatterij van Accuselect met flexibele slimme sturing hoor ik dat graag! Dan gaan we graag in gesprek om te bepalen welk systeem bij jou past.
Dit is een wat gekleurd deel in hun antwoord. “Pure kwaliteit en Europese merken” doet niet helemaal eer aan de huidige markt. De door Zonneplan gebruikte producten zijn van goede kwaliteit en… Europese merken, zie maar eens LiFePO4 cellen te kopen van een Europese fabrikant. Dat het label misschien van een Europees bedrijf is wil niet zeggen dat de onderdelen afwijken van de Pylontech accu’s van Zonneplan.Devke schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:05:
“Wij hebben dat zorgvuldig geselecteerd omdat wij voor pure kwaliteit en Europese merken kiezen. Dat is ook de reden dat we niet de batterij van Zonneplan niet aansturen.”
Natuurlijk zit er kleuring in verkoop. Toch zie ik wel kansen voor later. Accuselect heeft een API geschreven die kan communiceren met handelssoftware van andere partijen. De 1e is Frank Energie. Geen ervaring mee zelf. Er komen vast meer partijen bij daar accu select vindt dat je dus moet kunnen switchen. Ik zie meer eigen invloeden op je accu en een veel langere garantie op de accu en omvormer. Zie rekenvoorbeeld die ik vanmorgen maakte. Dat geeft me natuurlijk ook afhankelijk van hoe goed hun rendementen zijn de kans om veel langer van het systeem te genieten onder een garantie. Zonneplan ook een prachtig systeem maar ik denk dat ik me fijner voel bij of even wachten nog / meer garantie / minder afhankelijkheid. Bliq gemaild maar geen reactie nog mbt evt overname mocht nexus niet bevallen bij Zonneplan. Frank Energie gaat sws daarop niet overnemen. Verstandig? Tijd zal het leren. Ik blijf forum volgen en hoop dat mensen ook wat aan deze info hebben en ze helpt bij keuze's.Mre1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:59:
[...]
Dit is een wat gekleurd deel in hun antwoord. “Pure kwaliteit en Europese merken” doet niet helemaal eer aan de huidige markt. De door Zonneplan gebruikte producten zijn van goede kwaliteit en… Europese merken, zie maar eens LiFePO4 cellen te kopen van een Europese fabrikant. Dat het label misschien van een Europees bedrijf is wil niet zeggen dat de onderdelen afwijken van de Pylontech accu’s van Zonneplan.
Verschillende geboden bij het veilig installeren van een thuisbatterij:Nitrogun schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:36:
[Afbeelding]
Hij staat! Bij mij in de gang naast de voordeur. Installatie ging zonder problemen en ze waren in ongeveer 2 uur klaar. Erg tevreden over de monteurs.
1. Installeer de thuisbatterij niet in verblijfsruimten of vluchtroutes op het risico op persoonlijk letsel bij calamiteiten te minimaliseren.
2. Plaats een rookmelder.
Pas als Zonneplan in staat is om als BSP op te treden, kan dat probleem echt worden opgeheven. Zoals eerder in de topic genoemd zijn die normen om als BSP te kwalificeren nu nog vrij hoog, dus het is te hopen dat Tennet die met spoed verlaagt (wat het artikel ook suggereert) want anders heeft Zonneplan een stevig probleem (en de balanceringsmarkt zelf ook). Je hebt dus eigenlijk een product waarbij stevige barsten in het verdienmodel zijn gekomen de afgelopen maand en wat ironisch genoeg alleen opgeheven kan worden als er fors meer Nexussen geplaatst worden, Zonneplan heel veel ander stuurbaar vermogen kan ontsluiten, of de normen fors verlaagd worden om BSP te worden.
[ Voor 21% gewijzigd door ntram op 19-03-2024 23:49 ]
Devke schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:05:
Heb accuselect eens gevraagd of ze een Nexus zouden aansturen mocht ik ooit besluiten weg te willen bij ZP. Ben kijken of er meer flexibilteit is en ROI hoger kan.
[...]
Mocht je interesse hebben in een thuisbatterij van Accuselect met flexibele slimme sturing hoor ik dat graag! Dan gaan we graag in gesprek om te bepalen welk systeem bij jou past.
/f/image/AdIxxt2H7BIGkvBMi9CmwaS3.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat de prijzen bij ZP toch gunstiger zijn(?)
[ Voor 10% gewijzigd door piwakawaka op 20-03-2024 08:58 ]
Kijk eens naar de garantieperiode op omvormer en batterij. Dus onder garantie meer winst. Gaat de omvormer of accu kapot dan heb je imo meer rendement op je investering. Niet onbelangrijk dat je straks niet vast zit aan 1 leverancier. Scoort de andere meer rendement dan kun je weg. Vrijheid. Je kunt bij frankenergie bijv kiezen hoe je de accu wilt besturen. Nog meer vrijheid. Daarnaast natuurlijk een stimulans voor ZP om beter te scoren maar ook eens na te denken over garantieverlenging. Interessante markt. Vlgs mij lag de investering hier wel lager. 10.700 excl btw incl installatie en btw teruggaaf. 8 kw omvormer 17 kwh batterij. Moet je even echte offerte aanvragen. Geen berekening.piwakawaka schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:34:
[...]
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 20-03-2024 09:50 ]
Volgens mij is de wet van de remmende voorsprong hier nog niet van toepassing. Zonneplan was de eerste op de markt met dit concept en ik verwacht dat er in dit jaar nog veel geïnnoveerd gaat worden. Immers doen andere partijen dat ook in de markt. Ik heb dit eerder ook al eens genoemd, maar als je voor zekerheid wilt gaan (lees de beste doorontwikkelde oplossing) dan zou ik echt nog even een (half) jaar wachten, want er gaan waarschijnlijk nog veel ontwikkelingen volgen.Devke schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:45:
[...]
Kijk eens naar de garantieperiode op omvormer en batterij. Dus onder garantie meer winst. Gaat de omvormer of accu kapot dan heb je imo meer rendement op je investering. Niet onbelangrijk dat je straks niet vast zit aan 1 leverancier. Scoort de andere meer rendement dan kun je weg. Vrijheid. Je kunt bij frankenergie bijv kiezen hoe je de accu wilt besturen. Nog meer vrijheid. Daarnaast natuurlijk een stimulans voor ZP om beter te scoren maar ook eens na te denken over garantieverlenging. Interessante markt. Vlgs mij lag de investering hier wel lager. Moet ik ff terugzoeken.
Een ding is wel zeker, Zonneplan heeft qua instapprijs wel het aantrekkelijkere aanbod nog steeds.
Als je wat meer wilt in vrijheden. Wellicht rendement en zekerheden (langere garanties o.a). is dat denk ik ook de beste optie. Zonneplan is het verst. Concurrentie begint (minimaal) te ontstaan en de ontwikkelingen zullen ook snel gaan. Ik was ook niet de eerste die een EV gekocht. Even iets langer gewacht tot de nodige kinderziektes eruit waren. Heb er 1 nu paar maanden. Wat een feest is dat :-)))Nitrogun schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:52:
[...]
Volgens mij is de wet van de remmende voorsprong hier nog niet van toepassing. Zonneplan was de eerste op de markt met dit concept en ik verwacht dat er in dit jaar nog veel geïnnoveerd gaat worden. Immers doen andere partijen dat ook in de markt. Ik heb dit eerder ook al eens genoemd, maar als je voor zekerheid wilt gaan (lees de beste doorontwikkelde oplossing) dan zou ik echt nog even een (half) jaar wachten, want er gaan waarschijnlijk nog veel ontwikkelingen volgen.
Een ding is wel zeker, Zonneplan heeft qua instapprijs wel het aantrekkelijkere aanbod nog steeds.
Een argument om juist nu beslissingen te nemen is dat hoe meer concurrentie er gaat ontstaan, hoe meer mensen deze producten af gaan nemen waardoor de winst die te behalen is per persoon potentieel zal verminderen. Zoals met vrijwel alle investeringen is moment van instappen bepalend in het uiteindelijke rendement.Devke schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:13:
[...]
Als je wat meer wilt in vrijheden. Wellicht rendement en zekerheden (langere garanties o.a). is dat denk ik ook de beste optie. Zonneplan is het verst. Concurrentie begint (minimaal) te ontstaan en de ontwikkelingen zullen ook snel gaan. Ik was ook niet de eerste die een EV gekocht. Even iets langer gewacht tot de nodige kinderziektes eruit waren. Heb er 1 nu paar maanden. Wat een feest is dat :-)))
Uiteindelijk zijn het allemaal persoonlijke keuzes, net alsof het een reguliere investering is
Waar. Maar het zal niet op een paar maanden komen dat dit verdienmodel volledig op zn kop ligt. Ieder zoekt wat bij hem past. Welk risico ze willen lopen en welke zeker of onzekerheden ze accepteren of niet. Ieder heeft daar (gelukkig) zijn eigen afweging bij. Daarom is het top om de kennis te delen op een forum als dit om beslissingen te kunnen wegen vooraf.Mre1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:45:
[...]
Een argument om juist nu beslissingen te nemen is dat hoe meer concurrentie er gaat ontstaan, hoe meer mensen deze producten af gaan nemen waardoor de winst die te behalen is per persoon potentieel zal verminderen. Zoals met vrijwel alle investeringen is moment van instappen bepalend in het uiteindelijke rendement.
Uiteindelijk zijn het allemaal persoonlijke keuzes, net alsof het een reguliere investering is
die AI is nog niet super intelligent. afgelopen 2 dagen laat hij duidelijk zien dat de batterij meer rond de 50% SOC moet draaien de hele tijd.. hij zit nu al 2 dagen bijna helemaal vol.
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Helemaal eens, de AI is ook hier een marketing term uiteraardFunkyEnyak schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:40:
ondanks zwaar negatieve prijzen doet de zonneplan batterij niet mee omdat ie de hele tijd te vol zit...
die AI is nog niet super intelligent. afgelopen 2 dagen laat hij duidelijk zien dat de batterij meer rond de 50% SOC moet draaien de hele tijd.. hij zit nu al 2 dagen bijna helemaal vol.

Vandaag tot nu toe: -2,03 en een accu die al 2 dagen 94% vol zit
Volgens mij is er qua efficientie nog wel wat te halen links en rechts
Genoeg onbalans de andere kant op ook om te ontladen, de AI ligt te slapen denk ikFunkyEnyak schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:40:
ondanks zwaar negatieve prijzen doet de zonneplan batterij niet mee omdat ie de hele tijd te vol zit...
Edit 13:35 -> hehe ze is wakker
Dezelfde gok is er voor mensen die nu PV plaatsen. Een nieuw kabinet kan ook een nieuw voorstel tot afbouw salderen gaan verzinnen/steunen om van 2028 tot 2030 salderen naar 0 te brengen.
Pfoe, dat is bijna 2x zo duur, wat een verschil.piwakawaka schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:34:
[...]
[Afbeelding]
Zou ZP een gigantisch inkoopvoordeel hebben of pakken die andere partijen gewoon marges van 40%?
Ik bedoel de batterijen komen allemaal uit dezelfde 3 fabrieken in China of zo.
3e optie is dat Zonneplan betere rendementen haalt dan ze aan hun klanten beloven te leveren. Zonneplan heeft baat bij een zo'n groot mogelijke cluster van klanten met batterijen dus wellicht verkopen ze de batterij zonder winst aan hun klanten omdat ze die winst elders hopen/verwachten te halen.....ApexAlpha schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:38:
[...]
Pfoe, dat is bijna 2x zo duur, wat een verschil.
Zou ZP een gigantisch inkoopvoordeel hebben of pakken die andere partijen gewoon marges van 40%?
Ik bedoel de batterijen komen allemaal uit dezelfde 3 fabrieken in China of zo.
Dat zou kunnen maar het beloofde rendement is al niet gek...Ruben26 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:47:
[...]
3e optie is dat Zonneplan betere rendementen haalt dan ze aan hun klanten beloven te leveren. Zonneplan heeft baat bij een zo'n groot mogelijke cluster van klanten met batterijen dus wellicht verkopen ze de batterij zonder winst aan hun klanten omdat ze die winst elders hopen/verwachten te halen.....
Ik bedoel het gaat hier om een meerprijs van ongeveer €9000 voor een product dat €8000 kost bij ZP... (20kWh) Dat is toch geen wisselgeld...
Wellicht is het omdat ZP één bedrijf is en dat alternatief platform een serie bedrijven die elk winst willen maken in hun deel van de keten?
Ik heb geen idee, maar ik ben in de afgelopen 2 maanden nog geen alternatieve leveranciers tegen gekomen die:
1. Hun systeem voor handelen volledig klaar en werkend hebben.
2. Batterijen daadwerkelijk aan het uitleveren zijn.
3. Uberhaupt in de buurt komen van de prijzen van ZP.
[ Voor 26% gewijzigd door ApexAlpha op 20-03-2024 13:54 ]
O.a. accu select met Frankenergie en ik dacht bliq ook. Niet naar die indicatie kijken. Offerte aanvragen. Mijn indicatie was te duur. Tov ZP ben ik 3k meer kwijt. Wel 5 jaar meer garantie. Meer zekerheden en handelsopties. Niet alleen via de aan en uitknop door jezelf te besturen haha. Ik wol me er ff beter in verdiepen nog hoor. Dit is ff wat ik snel gezien heb. O ja en je kan straks switchen naar evt andere energiemaatschappij. Die zal het maar net beter doen haha. Nogmaals moet er verder in duiken nog. Ik zit er een beetje in op de manier.... de hardware koop ik.... de software bepaal ik zelf. Bevalt het top. Bevalt het niet dan moet ik wat anders kunnen. Naast de jaren extra garantie die ze geven😊.ApexAlpha schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:49:
[...]
Dat zou kunnen maar het beloofde rendement is al niet gek...
Ik bedoel het gaat hier om een meerprijs van ongeveer €9000 voor een product dat €8000 kost bij ZP... (20kWh) Dat is toch geen wisselgeld...
Wellicht is het omdat ZP één bedrijf is en dat alternatief platform een serie bedrijven die elk winst willen maken in hun deel van de keten?
Ik heb geen idee, maar ik ben in de afgelopen 2 maanden nog geen alternatieve leveranciers tegen gekomen die:
1. Hun systeem voor handelen volledig klaar en werkend hebben.
2. Batterijen daadwerkelijk aan het uitleveren zijn.
3. Uberhaupt in de buurt komen van de prijzen van ZP.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 20-03-2024 14:21 ]
Vergelijk ook de specificaties. De set die je eerder noemde voor 10.7k ex. had een 8kW omvormer. Aangezien het redement behaald wordt in korte tijdsintervallen is een 20% minder krachtige omvormer dus ook 20% minder rendement.Devke schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:19:
[...]
O.a. accu select met Frankenergie en ik dacht bliq ook. Niet naar die indicatie kijken. Offerte aanvragen. Mijn indicatie was te duur. Tov ZP ben ik 3k meer kwijt. Wel 5 jaar meer garantie. Meer zekerheden en handelsopties. Niet alleen via de aan en uitknop door jezelf te besturen haha. Ik wol me er ff beter in verdiepen nog hoor. Dit is ff wat ik snel gezien heb. O ja en je kan straks switchen naar evt andere energiemaatschappij. Die zal het maar net beter doen haha. Nogmaals moet er verder in duiken nog. Ik zit er een beetje in op de manier.... de hardware koop ik.... de software bepaal ik zelf. Bevalt het top. Bevalt het niet dan moet ik wat anders kunnen. Naast de jaren extra garantie die ze geven😊.
Daarnaast kan je met Zonneplan ook switchen van energiemaatschappij en zijn alle indicaties er dat ook andere partijen kunnen handelen met de Nexus accu. Nou ja… “accu”… het is vooral de omvormer waarmee gehandeld wordt, de accu’s en bijbehorende BMS zijn slechts de opslag. Dus mocht Zonneplan de omvormer echt helemaal gelocked hebben, dan is dat voor 1500 opgelost met een nieuwe omvormer die wel door de andere partij ondersteund wordt.
Garantie is inderdaad langer, maar “niet meer in garantie” betekent niet dat de spulleboel meteen stuk is. Ook op dat vlak geldt dat het overgrote deel van de kosten in de cellen zit en die zijn per module te vervangen.
Voor die 3k extra kan je al snel 10kWh aan modules kopen (wanneer die straks ook commercieel leverbaar zijn zoals de Force H1 en H2)
Hoe dan ook is het goed dat er alternatieven zijn, en die er waarschijnlijk meer en meer komen. Zo kan iedereen de beslissing nemen die het beste past bij zijn/haar criteria.
Als echte krent is aanschafprijs voor mij wel een belangrijke: Veel voor weinig!
Op website staat nog Q2 dus daar zijn ze dan wel lekker snel mee.Choasmarkk schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:47:
Het klopt dat Powerplay voor PV waarschijnlijk komende week uit komt
Heb zelf helaas geen omvormer van Zonneplan, maar wel een laadpaal. Hoop dat die integratie snel beter wordt, maar ze zeggen zelf nog Q3 op de website en in mailcontact. Dat ze elkaar in de weg zitten is op dit moment wel erg vervelend.
Moet er echt ff induiken. Thnx voor je feedback. Ik heb nu bij een paar partijen gevraagd wat als ZP niet bevalt. Kan ik dan met de Nexus naar jullie om jullie te laten handelen. De antwoorden zijn nee dat doen we niet. Volgens mij moet je de hardware zien als losse doos. Batterij omvormer zonnepanelen. Dan de leverancier vh platform. Binnen de doos natuurlijk naar specs. Onafhankelijk zijn vind ik wel prettig 🤣Mre1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:13:
[...]
Vergelijk ook de specificaties. De set die je eerder noemde voor 10.7k ex. had een 8kW omvormer. Aangezien het redement behaald wordt in korte tijdsintervallen is een 20% minder krachtige omvormer dus ook 20% minder rendement.
Daarnaast kan je met Zonneplan ook switchen van energiemaatschappij en zijn alle indicaties er dat ook andere partijen kunnen handelen met de Nexus accu. Nou ja… “accu”… het is vooral de omvormer waarmee gehandeld wordt, de accu’s en bijbehorende BMS zijn slechts de opslag. Dus mocht Zonneplan de omvormer echt helemaal gelocked hebben, dan is dat voor 1500 opgelost met een nieuwe omvormer die wel door de andere partij ondersteund wordt.
Garantie is inderdaad langer, maar “niet meer in garantie” betekent niet dat de spulleboel meteen stuk is. Ook op dat vlak geldt dat het overgrote deel van de kosten in de cellen zit en die zijn per module te vervangen.
Voor die 3k extra kan je al snel 10kWh aan modules kopen (wanneer die straks ook commercieel leverbaar zijn zoals de Force H1 en H2)
Hoe dan ook is het goed dat er alternatieven zijn, en die er waarschijnlijk meer en meer komen. Zo kan iedereen de beslissing nemen die het beste past bij zijn/haar criteria.
Als echte krent is aanschafprijs voor mij wel een belangrijke: Veel voor weinig!Mocht er een andere leverancier een interessanter aanbod qua prijs/kwaliteit hebben dan is mijn voorkeur al snel anders.
Ben het helemaal met je eens hoor, ik hou ook van mijn vrijheid en ben niet graag Vendor Locked. Mijn vertrouwen dat dit me niet in de vingers gaat bijten zit hem vooral in het feit dat Zonneplan redelijk standaard onderdelen gebruikt en het uiteindelijk een beetje Lego voor volwassenen is.Devke schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:28:
[...]
Moet er echt ff induiken. Thnx voor je feedback. Ik heb nu bij een paar partijen gevraagd wat als ZP niet bevalt. Kan ik dan met de Nexus naar jullie om jullie te laten handelen. De antwoorden zijn nee dat doen we niet. Volgens mij moet je de hardware zien als losse doos. Batterij omvormer zonnepanelen. Dan de leverancier vh platform. Binnen de doos natuurlijk naar specs. Onafhankelijk zijn vind ik wel prettig 🤣
Ik besef me dat ik daarmee risico’s neem en niet iedereen weegt risico’s op dezelfde manier af.
Zekerheid van keuze vrijheid en garantie zijn gewoon sterke argumenten.
Zoals ik al eerder heb aangegeven heeft Zonneplan bij de Nexus bepaalde hardware keuzes gemaakt, die er voor zorgen dat ze goed voor-sorteren op een toekomstige vrijstelling van energiebelasting voor handel met thuisbatterijen. Als je in de specs van de GivEnergy omvormer kijkt, dan lees ik daar volgens mij in dat je daar ook rechtstreeks panelen op aan kan sluiten. Dat leidt tot 'vermenging' (terminologie van de Ministerie van Financiën, zie rapport gelinkt hieronder) van eigen productie en betrekking uit het net. Als je niet aantoonbaar systematisch kan uitsluiten dat zulke vermenging optreedt (alle inputs en output van omvormer energiebelasting-proof kunnen meten, naast op de aansluiting zelf), dan is de kans dat je kwalificeert voor een energiebelastingvrijstelling in de toekomst bijzonder klein. Reken er daarbij niet op dat de Belastingdienst individueel bij je langskomt om te beoordelen of je installatie wel voldoet, maar zij vertrouwen op generieke technische voorzieningen of maatregelen in standaardapparatuur. Dan wordt je rendement vanaf het moment dat de salderingsregeling wordt afgebouwd al rap kleiner (losstaand van eventuele andere ontwikkelingen).piwakawaka schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:37:
Ik las een artikel over Frank Energie welke met leveranciers van thuisaccu’s Bliq, Sessy en Accuselect werkt.
Op zich lijkt de GivEnergy Stackable Battery van Accuselect interessant. Vooral omdat deze ook buiten geplaatst kan worden.
Hoe verhoudt zich deze thuisbatterij tot die van Zonneplan?
Heeft iemand daar ervaring mee?
Advies: voordat je wat voor investering dan ook doet in thuisbatterijen, waarbij handel deel van je verdienmodel is; lees het rapport van het Ministerie van Financien door en concludeer daaruit wat de waarschijnlijk de randvoorwaarden worden van zo'n regeling, en beoordeel of de oplossing die je overweegt daaraan voldoet.
Daarnaast, op de korte termijn zijn er minstens aanwijzingen zijn dat het verdienmodel rondom onbalans stevige averij oploopt, tenzij de leverancier waarmee je zaken doet een BSP licentie heeft of weet te verkrijgen. De kans dat je thuisbatterij investering is terugverdiend voordat de salderingsregeling (qua energiebelasting) is afgebouwd, is daarmee voorlopig kleiner dan eerder verwacht, maar dat kan veranderen door ingrijpen van Tennet.
[ Voor 12% gewijzigd door ntram op 20-03-2024 20:36 ]
Alleen de accu van Zonneplan is echt standaard hè, ze hebben de omvormer behoorlijk laten verbouwen, MPPT-aansluitingen en backup poort uit het ontwerp laten halen. Dat is overigens in je eigen belang, zie mijn vorige post over vrijstellingen energiebelasting. Zonneplan is niet 'vendor locked' en wél goed voorbereid voor energiebelasting vrijstelling. Of de rest er allemaal net zo goed over heeft nagedacht is maar de vraag. Kijk uit dat je dat aspect niet mist in je overwegingen.Mre1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:36:
[...]
Ben het helemaal met je eens hoor, ik hou ook van mijn vrijheid en ben niet graag Vendor Locked. Mijn vertrouwen dat dit me niet in de vingers gaat bijten zit hem vooral in het feit dat Zonneplan redelijk standaard onderdelen gebruikt en het uiteindelijk een beetje Lego voor volwassenen is.
Dank voor de toevoeging, de belangrijkste factor voor mij is inderdaad het accupakket waar het overgrote deel van de kosten zitten. Door de hardwarematige aanpassingen aan de omvormer zou het zomaar mogelijk zijn dat er ook custom firmware in zit, dat zou mogelijk wel een lock opleveren maar… een andere omvormer is te overzien qua kosten. Vooral gezien de meer dan schappelijke prijs waar Zonneplan het pakket voor aanbied.ntram schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:51:
[...]
Alleen de accu van Zonneplan is echt standaard hè, ze hebben de omvormer behoorlijk laten verbouwen, MPPT-aansluitingen en backup poort uit het ontwerp laten halen. Dat is overigens in je eigen belang, zie mijn vorige post over vrijstellingen energiebelasting. Zonneplan is niet 'vendor locked' en wél goed voorbereid voor energiebelasting vrijstelling. Of de rest er allemaal net zo goed over heeft nagedacht is maar de vraag. Kijk uit dat je dat aspect niet mist in je overwegingen.
Al met al is het voor mij vooral een beslissing op basis van vertrouwen en heeft Zonneplan mijn vertrouwen. Ik vind het een leuke club die graag voorop loopt. Voorop lopen brengt alleen ook risico’s met zich mee, waardoor ik me voor kan stellen dat niet iedereen op dezelfde beslissing uit komt. Ook al is de prijs interessant.
Dan begrijp je niet goed hoe deze onbalansprijzen werken; ze worden achteraf vastgesteld. Tot voor kort kon je op basis van andere indicatoren redelijk vooraf voorspellen wat die uiteindelijke prijzen werden en op basis van deze indicatoren stuurde ook de AI. Deze indicatoren blijken recent echter geen goede voorspeller meer, waardoor 'passief meeregelen' (de basis van het Zonneplan verdienmodel voor de Nexus) niet meer consistent beloond werd, maar soms achteraf bleek dat je geld moest bijleggen. Ja, en bij onverkend terrein, waar we ons nu dus regelmatig bevinden, kan AI moeilijk zijn weg vinden. Daarnaast wil Zonneplan niet de situatie creëren dat via het dashboard duidelijk wordt dat het verdienmodel bij tijden ook een verliesmodel wordt gezien deze nieuwe situatie. Volgens mij zie je hier dat Zonneplan (of hun AI) maar even achterover leunt en weinig risico's neemt totdat deze situatie is opgelost. Zolang ze geen BSP zijn, hebben ze gezien de nieuwe realiteit waarschijnlijk een groot probleem met hun verdienmodel. Zie deze post.jojost1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:19:
[...]
Genoeg onbalans de andere kant op ook om te ontladen, de AI ligt te slapen denk ik
Edit 13:35 -> hehe ze is wakker
[ Voor 8% gewijzigd door ntram op 20-03-2024 20:34 ]
Helaas, AI heeft geen gebruik gemaakt van de day-aheadprijs. Ik kan er eel een mening over hebben, maar tegelijkertijdMaurice v/d Zwaan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:37:
Hier nu ook 100% SoC en -2.40 inmiddels... Misschien vanavond op 35 cent terugleveren op day-ahead prijs ?!?!?
Weet ik ook niet hoe de prijs tot stand komt. Maar ik vind het nu een gemiste kans om vanavond 5 Kw te verkopen voor een dubbeltje terwijl 35 cent mogelijk was. AI lijkt vooral een marketingterm.
:strip_exif()/f/image/1f0hUVFDUOt4HY3QvABYvged.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HyXM5auMnTTL3YxMw9JUUpAs.jpg?f=fotoalbum_large)
De 100 % was om 17.08 uur
Ben je er met een omvormer wissel er dan wel? De omvormer moet ook met de rest van de hardware kunnen communiceren toch?Mre1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:08:
[...]
Dank voor de toevoeging, de belangrijkste factor voor mij is inderdaad het accupakket waar het overgrote deel van de kosten zitten. Door de hardwarematige aanpassingen aan de omvormer zou het zomaar mogelijk zijn dat er ook custom firmware in zit, dat zou mogelijk wel een lock opleveren maar… een andere omvormer is te overzien qua kosten. Vooral gezien de meer dan schappelijke prijs waar Zonneplan het pakket voor aanbied.
Al met al is het voor mij vooral een beslissing op basis van vertrouwen en heeft Zonneplan mijn vertrouwen. Ik vind het een leuke club die graag voorop loopt. Voorop lopen brengt alleen ook risico’s met zich mee, waardoor ik me voor kan stellen dat niet iedereen op dezelfde beslissing uit komt. Ook al is de prijs interessant.
Bij mij verdween opeens de -2.40Aimabel schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:36:
[...]
Helaas, AI heeft geen gebruik gemaakt van de day-aheadprijs. Ik kan er eel een mening over hebben, maar tegelijkertijd
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hmggdcDJLonLUiTbkPGJRgyI.jpg?f=user_large)
vanuit het niets opeens 0.00 opbrengst om 14:20.. De 35 cent begon om 18:00, en rond 18:35 begon hij te onladen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VEQ1ud8Hz1xFzDZ58lkM6F41.jpg?f=user_large)
Vooral verdiend met terugleveren, en ook nog 50ct powerplay vergoeding
Dat ik niet het gevoel heb dat ik controle heb over de unit en dus geen stroom kan onttrekken wanneer ik dat wil/nodig heb. Je gebruikt zelf de goedkoopste stroom lijkt dus niet waar te zijn.
De unit (met Powerplay) is 100% bedoeld voor de onbalans markt zoals ik het hier lees. Als nu ook nog die onbalansmarkt voor ZP gesloten blijft vraag ik me af of de rendementen realistisch zijn.
To Pay or Not to Pay…….
Als dat inderdaad zo is, dan krijgen we wel een heel spannende jaarafrekening. ( zoiets als een "dame" die uit een taart springt. En nu maar hopen dat het feest nog aan de gang is op het moment dat ze tevoorschijn komt.)
Wat een geweldige blackbox!
Heb vanmiddag betaald maar heb ook een beetje dezelfde twijfels qua stroomgebruik, of het nou voor je eigen verbruik voordelig is… want volgens Kiki hoef je dus niet meer op te letten op de prijzen maar heb toch het idee dat dat wel nuttig blijft.lvefferen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:38:
Ik heb de factuur ontvangen en nog 4 dagen om te betalen. Maar begin hem wel een beetje te knijpen. Ik had op basis van het Zonneplan verhaal toch een ander beeld gekregen dan wat hier te lezen is. Wat me “tegen” staat is.
Dat ik niet het gevoel heb dat ik controle heb over de unit en dus geen stroom kan onttrekken wanneer ik dat wil/nodig heb. Je gebruikt zelf de goedkoopste stroom lijkt dus niet waar te zijn.
De unit (met Powerplay) is 100% bedoeld voor de onbalans markt zoals ik het hier lees. Als nu ook nog die onbalansmarkt voor ZP gesloten blijft vraag ik me af of de rendementen realistisch zijn.
To Pay or Not to Pay…….
Een keus die niemand voor je kan maken. Is het systeem al wel geïnstalleerd? Of betaal je ZP compleet vooraf? (Persoonlijk houd ik daar niet van zeker met hoge bedragen).lvefferen schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:38:
Ik heb de factuur ontvangen en nog 4 dagen om te betalen. Maar begin hem wel een beetje te knijpen. Ik had op basis van het Zonneplan verhaal toch een ander beeld gekregen dan wat hier te lezen is. Wat me “tegen” staat is.
To Pay or Not to Pay…….
Ik heb ZP on hold gezet. Door mezelf erin te verdiepen loop ik echt tegen een aantal zaken aan die voor mij persoonlijk (nog) niet goed voelen. 1 ervan is de blackbox. De nodige lezers snappen ook niet dat laden en ontladen soms. Hoor ik ook bij. Geen invloed zelf op het systeem terwijl dr wel 8k minimaal tegenaan gaan. Kortere garanties. Ik wil naar een laadpaal later en zie de strubelingen hier ook even. Daarnaast het stuk of ze als provider straks wel op die markt mogen blijven en nu leunen op een ander. Ik ga me eerst verdiepen in het stuk van de overheid dat voorbij kwam en systemen met meer flexibiliteit. Dan de voors en tegens afzetten tegen elkaar. Tis zeker interessant maar er zijn genoeg factoren die hier twijfel hebben gezaaid. Rendement kan ik toevoegen als optie. Tis een beetje een gok en ik denk dat je tarieven zult moeten blijven monitoren zolang niet zeker is dat je echt voor de laagste tarieven gaat. Ook die twijfel lees ik. Deze systemen zijn denk ik voor Early Adapters en hobby matig ingestelde mensen natuurlijk geweldig. Ik hoop ook dat ze geweldige rendementen halen. Risico en rendement gaan hand in hand. Ben wel benieuwd wanneer je betaald bij ZP. Ik dacht na plaatsing pas maar dat is niet zo?
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 21-03-2024 07:52 ]
Die batterij heeft anders wel een levensduur van 20+ jaar he!piwakawaka schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:34:
[...]
[Afbeelding]
Dat je niet meer zou hoeven letten op de prijzen is pertinent onjuist. De thuisbatterij staat overal los van.the-hyrax schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 00:04:
[...]
Heb vanmiddag betaald maar heb ook een beetje dezelfde twijfels qua stroomgebruik, of het nou voor je eigen verbruik voordelig is… want volgens Kiki hoef je dus niet meer op te letten op de prijzen maar heb toch het idee dat dat wel nuttig blijft.
Als jij op een duur tijdstip stroom gebruikt dan komt deze meestal niet uit de batterij!
Dit soort onjuistheden vanuit Zonneplan beginnen wel steeds meer te irriteren. Omdat dit soort verkeerde informatie maar blijft voortduren begint het wat mij betreft te lijken op misleiding.
Daarnaast zijn ze erg handig in het overbrengen dat het een thuis accu is maar in feite is dat het niet. Het enige wat er klopt is de plek waar de accu staat, voor de rest is het gewoon apparatuur die de leverancier aanstuurt en waar jij als eigenaar geen zeggenschap over hebt.
Ik begrijp de opmerking van Aimabel ook wel. Want als je je complete batterijcapaciteit vergeeft aan ZP om mee te handelen, dan kan jij die capaciteit niet meer gebruiken om jouw eigen stroomverbruik te balanceren of te verschuiven naar de goedkope uren.
Tegelijkertijd ben je nu wel actief aan het meehandelen op een markt waar totaal andere prijzen gelden die per kwartier alle kanten op kunnen schieten. Daar verdien je dus geld, terwijl je op je eigen stroomverbruik misschien juist weer duurder uit bent omdat je weer in de dure uurtjes kookt, televisie kijkt etc.
Dus voor het deel wat je batterij in gaat zou je de stelling van ZP wel kunnen volgen, want dat gaan ze op je jaarafrekening vast zo verwerken dat geladen en geleverde elektriciteit uit je batterij niet meetellen voor de dynamische prijzen die op dat moment golden, maar dat je daar dus de onbalansvergoeding voor toucheert.
Alleen voor de rest van je stroomverbruik en -levering moet je juist wel weer extra goed opletten dat je niet de dure uurtjes pakt. Want dat kost je gewoon je dynamische tarief x verbruik -/- levering.
Het zou mooi zijn als ZP nog een soort modus had waarin je je batterij deels voor je eigen NOM/slim dynamisch gebruik zou kunnen gebruiken (zeg 50%) en deels voor het handelen op de onbalansmarkt. Misschien is dat economisch gezien uiteindelijk niet eens de beste oplossing, maar ik denk dat het veel klanten wel een prettiger gevoel geeft dat ze de batterij ook deels kunnen gebruiken voor eigen NOM of slim dynamisch gebruik.
Maar hé, het is allemaal net nieuw, er komt vast nog veel klantfeedback, dus er zullen vast nog wel ontwikkelingen gaan plaatsvinden in zowel het product, als communicatie, als transparantie, etc...
Ze zouden inderdaad een gedeelte van de accucapaciteit aan je kunnen verhuren voor persoonlijk gebruik, lijkt mij een prima idee.mattijssch schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:58:
.
Het zou mooi zijn als ZP nog een soort modus had waarin je je batterij deels voor je eigen NOM/slim dynamisch gebruik zou kunnen gebruiken (zeg 50%) en deels voor het handelen op de onbalansmarkt. Misschien is dat economisch gezien uiteindelijk niet eens de beste oplossing, maar ik denk dat het veel klanten wek een prettiger gevoel geeft dat ze de batterij ook deels kunnen gebruiken voor eigen NOM of slim dynamisch gebruik.
Alleen is het momenteel zaak voor ZP om zoveel mogelijk capaciteit zelf te kunnen benutten om hiermee een speler van belang te zijn, zal nog wel even duren dus
Verhuren? Het apparaat is jouw eigendom. Daarom mijn eerder betoog rondom meer keuze's dan alleen de power on en off zelf kunnen besturen :-)Wolly schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:02:
[...]
Ze zouden inderdaad een gedeelte van de accucapaciteit aan je kunnen verhuren voor persoonlijk gebruik, lijkt mij een prima idee.
Alleen is het momenteel zaak voor ZP om zoveel mogelijk capaciteit zelf te kunnen benutten om hiermee een speler van belang te zijn, zal nog wel even duren dus
Eigenlijk dient er een mix-modus te komen waarbij je prioriteit kunt geven aan je energieverbruik zo efficiënt mogelijk kunt maximaliseren voor eigen verbruik van de eigen opgewekte energie van je ZP's + over benodigde energie op goedkoopste moment naar batterij laten laden.mattijssch schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:58:
Het is wel een boeiend fenomeen allemaal met die dynamische prijzen en onbalansprijzen door elkaar.
Ik begrijp de opmerking van Aimabel ook wel. Want als je je complete batterijcapaciteit vergeeft aan ZP om mee te handelen, dan kan jij die capaciteit niet meer gebruiken om jouw eigen stroomverbruik te balanceren of te verschuiven naar de goedkope uren.
Tegelijkertijd ben je nu wel actief aan het meehandelen op een markt waar totaal andere prijzen gelden die per kwartier alle kanten op kunnen schieten. Daar verdien je dus geld, terwijl je op je eigen stroomverbruik misschien juist weer duurder uit bent omdat je weer in de dure uurtjes kookt, televisie kijkt etc.
Dus voor het deel wat je batterij in gaat zou je de stelling van ZP wel kunnen volgen, want dat gaan ze op je jaarafrekening vast zo verwerken dat geladen en geleverde elektriciteit uit je batterij niet meetellen voor de dynamische prijzen die op dat moment golden, maar dat je daar dus de onbalansvergoeding voor toucheert.
Alleen voor de rest van je stroomverbruik en -levering moet je juist wel weer extra goed opletten dat je niet de dure uurtjes pakt. Want dat kost je gewoon je dynamische tarief x verbruik -/- levering.
Het zou mooi zijn als ZP nog een soort modus had waarin je je batterij deels voor je eigen NOM/slim dynamisch gebruik zou kunnen gebruiken (zeg 50%) en deels voor het handelen op de onbalansmarkt. Misschien is dat economisch gezien uiteindelijk niet eens de beste oplossing, maar ik denk dat het veel klanten wel een prettiger gevoel geeft dat ze de batterij ook deels kunnen gebruiken voor eigen NOM of slim dynamisch gebruik.
Maar hé, het is allemaal net nieuw, er komt vast nog veel klantfeedback, dus er zullen vast nog wel ontwikkelingen gaan plaatsvinden in zowel het product, als communicatie, als transparantie, etc...
De capaciteit in je batterij die daarna nog vrij blijft, is dan beschikbaar voor handelen op de onbalansmarkten.
Die mix-modus heeft mijn voorkeur en ik volg tot minimaal 28-02-25 wat Zonneplan doet. Momenteel is onze energierekening €25-30,- p/m (€300-360,- p/j) en als blijkt dat jaarrendement van Zonneplan per saldo* fors lager is dan die €300,- dan is het wellicht interessant.
* Hoe gaat rekening van Zonneplan eruit zien?
bv.
1 Factuur met rendement Nexus batterij
2 Factuur met jaarrekening regulier verbruik energiekosten
NB: Het moge duidelijk zijn dat ik vanwege het milieu voor die mix-modus ben maar dat ik ook geen dief van eigen portemonnee wil zijn.
Hier kan je wat meer uitleg vinden: https://www.zonneplan.nl/...tuur-uitleg-met-powerplayRuben26 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:13:
[...]
Hoe gaat rekening van Zonneplan eruit zien?
Merci. Ik ben benieuwd hoe de jaarrekening er onder de streep "Totaal inclusief btw" in de praktijk uit gaat zien.jojost1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:16:
[...]
Hier kan je wat meer uitleg vinden: https://www.zonneplan.nl/...tuur-uitleg-met-powerplay
Of de mix modes al kan zoals jij hem ziet maar ik ook fijner vindt kan al weet ik niet. Frankenergie biedt wel 3 varianten maar of je zelf de mix kunt bepalen? Moet me er nog in verdiepen.Ruben26 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:13:
[...]
Eigenlijk dient er een mix-modus te komen waarbij je prioriteit kunt geven aan je energieverbruik zo efficiënt mogelijk kunt maximaliseren voor eigen verbruik van de eigen opgewekte energie van je ZP's + over benodigde energie op goedkoopste moment naar batterij laten laden.
De capaciteit in je batterij die daarna nog vrij blijft, is dan beschikbaar voor handelen op de onbalansmarkten.
Die mix-modus heeft mijn voorkeur en ik volg tot minimaal 28-02-25 wat Zonneplan doet. Momenteel is onze energierekening €25-30,- p/m (€300-360,- p/j) en als blijkt dat jaarrendement van Zonneplan per saldo* fors lager is dan die €300,- dan is het wellicht interessant.
* Hoe gaat rekening van Zonneplan eruit zien?
bv.
1 Factuur met rendement Nexus batterij
2 Factuur met jaarrekening regulier verbruik energiekosten
NB: Het moge duidelijk zijn dat ik vanwege het milieu voor die mix-modus ben maar dat ik ook geen dief van eigen portemonnee wil zijn.
Devke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:24:
[...]
Of de mix modes al kan zoals jij hem ziet maar ik ook fijner vindt kan al weet ik niet. Frankenergie biedt wel 3 varianten maar of je zelf de mix kunt bepalen? Moet me er nog in verdiepen. Daarnaast geven hun ook aan hoeveel % rendement voor hun is en wat voor de klant.
Yes same here. Ik hoop ook dat ze (in de app bijv) duidelijker gaan weergeven wat m'n eigen verbruik precies is. Ik kan aan het eind vd maand wel gewoon de verbruikscijfers verrekenen met de totale 'geladen' en 'ontladen' cijfers onder 'Maandoverzicht' van de batterij, maar is best omslachtig. Hoop dat ze het verbruik van de batterij weg kunnen filteren in de verbruiks-grafieken.Ruben26 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:24:
[...]
Merci. Ik ben benieuwd hoe de jaarrekening er onder de streep "Totaal inclusief btw" in de praktijk uit gaat zien.
In feite heb je alleen het juridisch eigendom, het gebruiksrecht ligt volledig bij ZP.Devke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:11:
[...]
Verhuren? Het apparaat is jouw eigendom. Daarom mijn eerder betoog rondom meer keuze's dan alleen de power on en off zelf kunnen besturen :-)
1) Als de zonneplan laadpaal is ingeplanned, en auto is aangesloten en aan het laden is, dan altijd die voorrang geven en zorgen dat loadbalancing niet wordt getriggered op de laadpaal. EV laden vanuit de accu zou niet eens nodig zijn.
2) Knop in de zonneplan app om handmatig te laden/ontladen, en dat dat dan bijv. voor 1 uur het geval zal zijn.
Via de api is er trouwens een setting 'manual control enabled', dus wellicht zit iets dergelijks al in de planning
Installatie staat voor half April en heb tot 24-3 de tijd om de bijna 10K over te maken. Ik heb ze even gebeld en een aantal zaken zijn nu voor mij duidelijk.Devke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:47:
[...]
Een keus die niemand voor je kan maken. Is het systeem al wel geïnstalleerd? Of betaal je ZP compleet vooraf? (Persoonlijk houd ik daar niet van zeker met hoge bedragen).
- Men richt zich enkel op de onbalansmarkt omdat deze lucratiever is dan Day-Ahead.
- Door niet op de Day Ahead markt te richten is wordt de batterij bespaard.
- Powerplay wordt realtime door ZP gemonitored en aangepast.
- Negatieve Dag inkomsten worden door ZP gecompenseerd (in specifieke gevallen, waarbij de forecast en werkelijk resultaat niet overeenkomen. zoals gisteren)
- Interne launch Powerplay voor PV is morgen 22-3.
- Dynamic Loadbalancing tussen Nexus en Laadpaal is een probleem waaraan gewerkt wordt (zij hebben dat probleem zelf ook)
Al met al een leuk en open gesprek, waarbij ze aangeven dat Nexus en Powerplay momenteel heel veel resources toegekend krijgen en ze er bovenop zitten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/wuQeLak1HZIWendCqbif7t7E.png?f=user_large)
Over dat: mijn installatie staat ook 15 april gepland maar volgens mij klopt die mail met uiterste betaaldatum van 24-3 niet. Dat zou 1 april moeten zijn, zoals het gek genoeg wel op de bijgaande factuur staat bij mij (aka 2 weken voor levering).lvefferen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Installatie staat voor half April en heb tot 24-3 de tijd om de bijna 10K over te maken.
Nog vervelender. Hmm.Wolly schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:37:
[...]
In feite heb je alleen het juridisch eigendom, het gebruiksrecht ligt volledig bij ZP.
Hopelijk voor jouw voldoende info om te kunnen besluiten. Ik heb hem gecanceld vanmorgen om eerder genoemde redenen. Offerte stond klaar voor goedkeuring. Werd gelijk gebeld. Heb ze uitgelegd hoe ik erin sta. Natuurlijk krijg je verhaal over opbengsten die je nu mis loopt maar hij snapte een aantal zaken ook wel. Ze blijven innoveren. Voor mij voelt het aan als handen binder. Vlgs ZP kun je naar een andere leverancier.... alleen wie? Ik kan ze nog niet vinden haha. Daarnaast telt garantie periode etc mee. Op de vraag als ik nu de concurrent van de nexus batterij koop kan ik dan ook bij jullie aansluiten? Nee dat kon niet. Dussssssss. Hij begreep het.lvefferen schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Installatie staat voor half April en heb tot 24-3 de tijd om de bijna 10K over te maken. Ik heb ze even gebeld en een aantal zaken zijn nu voor mij duidelijk.BSP verhaal had ze geen antwoord op en wordt ik over gebeld.
- Men richt zich enkel op de onbalansmarkt omdat deze lucratiever is dan Day-Ahead.
- Door niet op de Day Ahead markt te richten is wordt de batterij bespaard.
- Powerplay wordt realtime door ZP gemonitored en aangepast.
- Negatieve Dag inkomsten worden door ZP gecompenseerd (in specifieke gevallen, waarbij de forecast en werkelijk resultaat niet overeenkomen. zoals gisteren)
- Interne launch Powerplay voor PV is morgen 22-3.
- Dynamic Loadbalancing tussen Nexus en Laadpaal is een probleem waaraan gewerkt wordt (zij hebben dat probleem zelf ook)
Al met al een leuk en open gesprek, waarbij ze aangeven dat Nexus en Powerplay momenteel heel veel resources toegekend krijgen en ze er bovenop zitten.
Is dit een homeassistant grafiek? Zou je de configuratie daarvan willen delen?Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:36:
Vandaag lijkt alweer een veel betere dag trouwens.
[Afbeelding]
(I like it
Misschien een interessante link met uitleg bij FE.
Bedankt. Lekker helder.Devke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:20:
https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie
Misschien een interessante link met uitleg bij FE.
Wellicht ben ik wat cynisch dan, maar het verhaal van Frank Energie is net zo helder als het Zonneplan verhaal op papier ook is. Alleen van Zonneplan zien we nu de uitwerking van dat verhaal in de praktijk, en de 'kinderziekten'. Bij Frank Energie moet je ook nog maar gaan zien of hun hele verhaal in de praktijk ook daadwerkelijk zo gaat uitpakken.
Iedereen die dat ding heeft maakt echt goede winsten, maar er zitten nog wel wat verbeteringen in de pijplijn naar wat ik begrijp. Je moet ze ook de tijd geven om dat uit te werken denk ik dan.
[ Voor 69% gewijzigd door SidewalkSuper op 21-03-2024 16:00 ]
Wat ik dan weer apart vind is dat ze op hun site adverteren met die ruim 20 EUR opbrengst op 27 februari maar volgens mij hebben we in maart toch ook al wel een aantal van zulke zonnige dagen gehad, maar de dagopbrengst komt daar dan blijkbaar niet bij in de buurt?
Dat doet mij dan enigzins vermoeden dat ZP zo aan de knoppen kan draaien dat er ineens zo'n flinke opbrengst is voor hun klanten, puur om het als promotie en verkoop praatje te gebruiken
Iets transparanter. De fee die blijft hangen is al duidelijker. 15% frank. 85% klant. Zal zich zeker moeten bewijzen. Ik vond het een mooi opbouwend verhaal. We gaan het zien.Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:49:
[...]
Wellicht ben ik wat cynisch dan, maar het verhaal van Frank Energie is net zo helder als het Zonneplan verhaal op papier ook is. Alleen van Zonneplan zien we nu de uitwerking van dat verhaal in de praktijk, en de 'kinderziekten'. Bij Frank Energie moet je ook nog maar gaan zien of hun hele verhaal in de praktijk ook daadwerkelijk zo gaat uitpakken.
Mijn stroomverbruik is rond de 0 per jaar. Zonnepanelen wekken precies op wat ik verbruik. Ik stuur dus op de 0. De winsten van Powerplay of welk handelssysteem worden uitgekeerd via de maand/eindafrekening. De energierekening wordt dus een dikke min bij beloofde rendementen. Ziet de belastingdienst die niet als.... omzet of inkomen? We wonen wel in Nederland he 😉
Dat hebben ze zelf al toegegeven.kazuka schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:56:
Dat doet mij dan enigzins vermoeden dat ZP zo aan de knoppen kan draaien dat er ineens zo'n flinke opbrengst is voor hun klanten, puur om het als promotie en verkoop praatje te gebruiken
Zie Wolly in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"
Lijkt me niet hoor. Lijkt me meer 'toeval' dat er op die ene dag veel onbalans was (mooi weer != altijd veel onbalans, maar wel vaker lijkt het) en dat ze het goed ingeschat hebben.kazuka schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:56:
Ik verwacht zelf veel meer van dit soort dagen richting de zomer, dat moet eigenlijk wel anders haal je het voorgespiegelde rendement niet.
Sinds dat de demo omgeving live is heeft die Nexus overigens gemiddeld 4,35 opgeleverd wat geannualiseerd neer zou komen op een opbrengst van… 1587,75.
Natuurlijk zijn het nog steeds weinig datapunten en blijkt er een flinke variatie in de opbrengst per dag te zitten maar die 1587,75 is in lijn met de verwachting van Zonneplan
Hij draait hier nu precies 1 week,en ik sta op 31 euro. 31 x 52 = 1612... En dit was zeker niet de beste week voor onbalansMre1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:02:
Gister en eergisteren waren inderdaad niet bijster interessant qua opbrengst. Er is zeker nog voldoende te verbeteren aan het model, wat de mogelijke opbrengst ten goede zou moeten kunnen komen.
Sinds dat de demo omgeving live is heeft die Nexus overigens gemiddeld 4,35 opgeleverd wat geannualiseerd neer zou komen op een opbrengst van… 1587,75.
Natuurlijk zijn het nog steeds weinig datapunten en blijkt er een flinke variatie in de opbrengst per dag te zitten maar die 1587,75 is in lijn met de verwachting van Zonneplan
De BMS van de accu moet inderdaad ook aangestuurd worden, maar volgens mij heeft nog niemand daar aanpassingen aan geconstateerd. Het blijft een gok, waarbij vertrouwen in Zonneplan cruciaal is. Denk daarmee dat je gelijk hebt en het vooral early adopters zijn die hier nu enthousiast van worden en ja zeggen ondanks de onduidelijkheden.Devke schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:02:
[...]
Ben je er met een omvormer wissel er dan wel? De omvormer moet ook met de rest van de hardware kunnen communiceren toch?
https://www.tennet.org/bedrijfsvoering/ExporteerData.aspx
Je verricht geen arbeid voor het inkomen dat je haalt uit de batterij, is belastingvrij dus.Devke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:07:
Wat ik me in het algemeen wel afvraag is:
Mijn stroomverbruik is rond de 0 per jaar. Zonnepanelen wekken precies op wat ik verbruik. Ik stuur dus op de 0. De winsten van Powerplay of welk handelssysteem worden uitgekeerd via de maand/eindafrekening. De energierekening wordt dus een dikke min bij beloofde rendementen. Ziet de belastingdienst die niet als.... omzet of inkomen? We wonen wel in Nederland he 😉
Dit topic is gesloten.