Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 47 Laatste
Acties:
  • 468.295 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:35
Er is een nieuwe versie van de Zonneplan app, inderdaad met Powerplay voor zonnepanelen (mits je hun eigen omvormer heb neem ik aan, ik kan er nog nergens iets over vinden verder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzK9LGlteR5JXvVlELO7yEO1doU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFp2dFtLvrv6mIcSxFDvXuAz.jpg?f=fotoalbum_large
Ook wat kleine design tweaks aan de overige tabs van de app, voor de Nexus is toegevoegd dat je het stand-by verbruik kan zien in de statistieken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkiGr9vb-CTM28Cq8gM8jgoJYOY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DJUNZYbr6USPTO0NUxdyfMII.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
jojost1 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:38:
Er is een nieuwe versie van de Zonneplan app, inderdaad met Powerplay voor zonnepanelen (mits je hun eigen omvormer heb neem ik aan, ik kan er nog nergens iets over vinden verder).
[Afbeelding]
Ook wat kleine design tweaks aan de overige tabs van de app, voor de Nexus is toegevoegd dat je het stand-by verbruik kan zien in de statistieken.
[Afbeelding]
5 cent per kw (laden of ontladen) is niet best om heel eerlijk te zijn.

Als ik vandaag van 11 tot 12uur zou laden en om 18 tot 19uur zou ontladen zit ik al op 4 cent winst alleen met epex next Day tarieven.

[ Voor 6% gewijzigd door Acxels op 22-03-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 11:40

Tao

DPC DE_KOMETEN

ReconE schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:55:
[...]

Je verricht geen arbeid voor het inkomen dat je haalt uit de batterij, is belastingvrij dus.
Het wordt niet als inkomen gezien (inkomsten uit, of in verband met, arbeid -> dat is Box 1).
Het wordt wel bij je vermogen geteld. Net zoals b.v. aandelen o.i.d. Dus Box 3.
Ik zou het niet willen omschrijven als "belastingvrij". (Dat geldt sec alleen als je onder de vrijstellingsgrens valt voor vermogensheffing.)

[ Voor 15% gewijzigd door Tao op 22-03-2024 09:18 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 09:07
Ik ben wel benieuwd wat de bedoeling van die powerplay van de zonnepanelen is.

Gaan de zonnepanelen nu ook in dienst van de batterij op de onbalans werken?
Dus als er onbalans is en er moet van het net "opgeladen" worden door de batterij, dat dan de zonnepanelen ook uit gaan?

Ik vraag me af of Powerplay al zo slim is om met de negatieve prijzen ook uit te gaan. Of dat ze wel aangaan met negatieve prijzen omdat de batterij dan moet laden, dus extra winst op de onbalans markt.

Ben benieuwd wat dan de "netto" winst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:59
Nelis13 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:33:
Ik ben wel benieuwd wat de bedoeling van die powerplay van de zonnepanelen is.

Gaan de zonnepanelen nu ook in dienst van de batterij op de onbalans werken?
Dus als er onbalans is en er moet van het net "opgeladen" worden door de batterij, dat dan de zonnepanelen ook uit gaan?

Ik vraag me af of Powerplay al zo slim is om met de negatieve prijzen ook uit te gaan. Of dat ze wel aangaan met negatieve prijzen omdat de batterij dan moet laden, dus extra winst op de onbalans markt.

Ben benieuwd wat dan de "netto" winst is.
Ik heb geen batterij maar wel zonnepanelen van Zonneplan. Als ik het goed begrijp is het vooral een beveiliging om uit de te gaan bij negatieve prijzen. Ze hebben het ook over op en afschakelen bij onbalans, dus wellicht dat het samen kan werken met de batterij, maar het lijkt op zichzelf ook al wat waarde te kunnen leveren. We gaan het zien.

Interessant was dat ik tijdens het inschakelen moest aangeven of mijn teruglevering na salderen meer of minder dan 500 kwh was, hier lijkt dus wel wat invloed op de energiebelasting te zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door rusman op 22-03-2024 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:23

de Peer

under peer review

Tao schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Het wordt niet als inkomen gezien (inkomsten uit, of in verband met, arbeid -> dat is Box 1).
Ik zou het niet willen omschrijven als "belastingvrij". (Dat geldt sec alleen als je onder de vrijstellingsgrens valt voor vermogensheffing.)
Wel degelijk (inkomsten)belastingvrij. Vermogensbelasting is uiteraard van toepassing maar dat heeft niets met inkomsten te maken en werkt bovendien met peildata, dus als je de 'opbrengst' spendeert betaal je helemaal niets.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Devke schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:07:
Wat ik me in het algemeen wel afvraag is:

Mijn stroomverbruik is rond de 0 per jaar. Zonnepanelen wekken precies op wat ik verbruik. Ik stuur dus op de 0. De winsten van Powerplay of welk handelssysteem worden uitgekeerd via de maand/eindafrekening. De energierekening wordt dus een dikke min bij beloofde rendementen. Ziet de belastingdienst die niet als.... omzet of inkomen? We wonen wel in Nederland he 😉
Dit is volgens mij niet anders dan met zonnepanelen. Ik heb vorig jaar ook 16000 euro ontvangen van innova als terugleververgoeding. Dat is belastingvrij. Ik meen dat je wel onder de 20 of 21k per jaar moet blijven omdat je anders niet meer in de KOR (kleine ondernemers regeling) valt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

de Peer schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:54:
[...]

Wel degelijk (inkomsten)belastingvrij. Vermogensbelasting is uiteraard van toepassing maar dat heeft niets met inkomsten te maken en werkt bovendien met peildata, dus als je de 'opbrengst' spendeert betaal je helemaal niets.
Potato, potato :) We zeggen hetzelfde immers.
Ik heb de definitie van de belastingdienst gebruikt wat als "inkomsten" betiteld wordt.
V.w.b. de peildata: klopt, mits je dit tussen 1 jan. en 1 jan van het volgende jaar ontvangt plus spendeert.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Acxels schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:57:
[...]
5 cent per kw (laden of ontladen) is niet best om heel eerlijk te zijn.

Als ik vandaag van 11 tot 12uur zou laden en om 18 tot 19uur zou ontladen zit ik al op 4 cent winst alleen met epex next Day tarieven.
De batterij staat nu pas 2 weken dus moeten we over een paar maanden nog maar eens naar kijken, in de zomer zou het een stuk meer moeten opleveren ook (zie uitleg van zowel Zonneplan als Frank Energie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57
Iemand al met de nieuwe powerplay zonnepanelen functie in de app kunnen spelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Choasmarkk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 09:04
De powerplay vraagt inderdaad of je meer of minder dan 500 overschot hebt. Op basis daarvan reageert het systeem anders op de onbalansmarkt en het wel/niet terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:17
Tao schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Potato, potato :) We zeggen hetzelfde immers.
Ik heb de definitie van de belastingdienst gebruikt wat als "inkomsten" betiteld wordt.
V.w.b. de peildata: klopt, mits je dit tussen 1 jan. en 1 jan van het volgende jaar ontvangt plus spendeert.
Ik las het weer anders, dat de accu zelf als vermogen diende te worden opgegeven in box3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Er is een nieuwe versie van de Zonneplan app […]
Je kunt nu ook duidelijk zien wanneer de load balancing inkickt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLb36nRQCp5kO4Se9vIgLt9G1OI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PCZPqIaTRxr68BTYmDaqtnfe.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 14:42
Ze hebben de Powerplay vergoeding voor de demo batterij wel heel fors bijgesteld:

Op 18 maart:

674,38 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LspuPZcXYxGCuWT_MPrZeXzBxsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hIo0xcHdnLwPHf2EvRLBb2q.jpg?f=fotoalbum_large

Op 22 maart:

543,02.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdcfKEDTR3WZsmJcxuojHEoDSBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXUjj7F1PhVdHHw6j9qzJGZc.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij heeft ie vanmorgen of gisteren ook nog een stuk hoger gestaan, ongeveer 690 euro.

Zonneplan heeft dus gewoon 25% van de inkomsten laten verdwijnen... Het wordt wel erg shady zo.
Hoe is dat bij de mensen met een eigen Zonneplan Nexus?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tao schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:16:
[...]

Als je de winst op de spaarrekening zet en boven de vrijstelling komt dan belast. Zo lees ik het berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 22:48
Yep, dat viel mij ook al op.
Ik ben ook benieuwd of de mensen met een Nexus thuis ook een achteruitgang in powerplay inkomsten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevinjkok schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:27:
Ze hebben de Powerplay vergoeding voor de demo batterij wel heel fors bijgesteld:

Op 18 maart:

674,38 euro

[Afbeelding]

Op 22 maart:

543,02.

[Afbeelding]

Volgens mij heeft ie vanmorgen of gisteren ook nog een stuk hoger gestaan, ongeveer 690 euro.

Zonneplan heeft dus gewoon 25% van de inkomsten laten verdwijnen... Het wordt wel erg shady zo.
Vanmorgen stond ie op 686. Heb een screen mocht dat gewenst zijn. Ik houd het zelf een weekje bij. Dit was 1 van de dingen waarom ik nog ff afhaakte. Transparantie in verdeling ZP en klant. Benieuwd naar de oorzaak. Hopelijk een lokaal probleem en niet bij alle nexus gebruikers.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 22-03-2024 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

kevinjkok schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:27:

Op 18 maart:

674,38 euro

[Afbeelding]

Op 22 maart:

543,02.

[Afbeelding]

Dit is een bug vermoed ik. Als ik die pagina open zie ik ook die lagere prijs, wissel ik een paar keer van tabs springt de prijs weer terug naar 686 EUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
Er wordt aan gewerkt denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsm0p7sP3VwwKkCW-ZuEst2ePIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZvtqX9GxGFlsenPlDZuo6WT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afgelopen week heb ik deze screen al paar x gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 09:00
Even los van een probleempje dat de api soms 0 teruggeeft heb ik geen terugval gezien..

Ik heb dus wel een keer een dag -2.40 gehad wat rond 14:30 opeens terugsprong naar 0.00. Eerder in dit topic is aangegeven dat zonneplan dat bewust doet waarbij ze verlies compenseren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJ0gcKrT348Qmgy6hu-ydUaqTK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hbopjOQ31yp0VZNcbR1Bbp9s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
aritmeester schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:33:
Yep, dat viel mij ook al op.
Ik ben ook benieuwd of de mensen met een Nexus thuis ook een achteruitgang in powerplay inkomsten hebben.
Niets aan de hand hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Simpel360 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:11:
[...]

Ik las het weer anders, dat de accu zelf als vermogen diende te worden opgegeven in box3.
Klopt. Het wordt als een (vermogens-)investering gezien.
Devke schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:32:
[...]

Als je de winst op de spaarrekening zet en boven de vrijstelling komt dan belast. Zo lees ik het berichtje.
Inderdaad. Alles boven de vrijstelling (al dan niet met de winst) wordt belast in Box 3.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:17
Tao schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Klopt. Het wordt als een (vermogens-)investering gezien.

[...]

....
Heeft u hier een linkje van naar de belastingdienst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05 15:54
Ik ben heel blij met Powerplay voor onze zonnepanelen. Ik vermoed een duidelijk positieve bijdrage aan de opbrengst. Met name ook omdat ik normaal gesproken zo'n 2000 Kw over zou hebben. Prima dat uitzetten bij negatieve stroomprijzen. Jammer dat niet inzichtelijk is gemaakt hoe de bonussen werken indien de zonnepanelen ingezet worden bij loadbalancing, maar nogmaals ik ben er heel blij mee.
Nu de laadpaal nog en het is tralala🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:28

GaMbiNo

1337

Ik heb het ook maar aangezet. Heel benieuwd wat dat extra gaat opbrengen.

Powerplay voor de laadpaal komt in Q3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
GaMbiNo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:33:
Powerplay voor de laadpaal komt in Q3.
Ik hoop stiekem nog wat eerder dan Q3, aangezien ze ook zeiden "Powerplay voor zonnepanelen in Q2" en daar hebben ze verwachtingen overtroffen. One can dream _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrogun
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-05 16:41
Heb de powerplay voor zonnepanelen ook aangevraagd. Aangezien ik geen zonnepanelen van zonneplan heb moet ik nog even wachten. Ben wel verheugd dat ze niet zonneplan systemen ook op die manier kunnen aansturen. Hoop dat het hetzelfde geval is straks bij de laadpalen, dan sluit ik daar ook graag op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Nitrogun schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:13:
Heb de powerplay voor zonnepanelen ook aangevraagd. Aangezien ik geen zonnepanelen van zonneplan heb moet ik nog even wachten. Ben wel verheugd dat ze niet zonneplan systemen ook op die manier kunnen aansturen. Hoop dat het hetzelfde geval is straks bij de laadpalen, dan sluit ik daar ook graag op aan.
Waar kun je dat aanvragen als je geen zonneplan panelen hebt dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:25
@Maurice v/d Zwaan
De link naar de inschrijfpagina staat in het artikel van Bright:
https://www.bright.nl/nie...ens-piekmomenten-uit.html

[ Voor 6% gewijzigd door Twanroy op 22-03-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 08:46
Het gaat niet om panelen van zonneplan maar de omvormer van zonneplan
De omvormer word uitgeschakeld.
Nitrogun schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:13:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ziet mooi het aantal Kwh die geladen is en ontladen is. 9 kwh is het verbruik standymodus over de hele maand maart? Ik zie verschil tussen hoeveelheid geladen en ontladen. Dat zal denk ik nog capaciteit zijn die in de accu zit en omzettingsverlies zijn. Als ik uitga van 97% efficientie vd omvormer tijdens laden en ontladen dan kom ik al dichtbij de 391 ontladen terrecht. Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe het met de EB zit? In principe betaal je over dat verschil van laden en ontladen nu dus EB. Netto afgenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 22-03-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:44
Devke schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Je ziet mooi het aantal Kwh die geladen is en ontladen is. 9 kwh is het verbruik standymodus over de hele maand maart? Ik zie verschil tussen hoeveelheid geladen en ontladen. Dat zal denk ik nog capaciteit zijn die in de accu zit en omzettingsverlies zijn. Als ik uitga van 97% efficientie vd omvormer tijdens laden en ontladen dan kom ik al dichtbij de 391 ontladen terrecht.
Dat zou een verlies zijn van 45 kWh, toch een 10 euro stroom weggegooid dan... moet je afhalen van de vergoeding dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
dropkick_nl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Dat zou een verlies zijn van 45 kWh, toch een 10 euro stroom weggegooid dan... moet je afhalen van de vergoeding dan toch?
Dit is het verlies bij het ontladen van de accu.
Voor het laden mag je toch met een zelfde verlies rekenen?
Stroom die je wel afneemt maar die niet in de accu komt.
Dat betekend nog een keer 45kWh verlies.
Netto geladen 436 kWh. verlies 45 kWh bruto 481kWh

[ Voor 10% gewijzigd door Peterhardenberg op 22-03-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dropkick_nl schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Hmm ik denk dat de winst hoger was geweest dus dat in dit geval powerplay er al rekening mee heeft gehouden. Lijkt mij het meest logische. Anders spiegel je verkeerde info voor. Ik zit meer met de vraag.... hoe zit het met EB? Ben er een stuk over aan het lezen. Als je omzettingsverlies hebt wat zo is dan betaal je daar EB over als ik het goed begrijp. Zie onderstaande plaatje plus uitleg. Bron : "Oplossingsrichtingen dubbele energiebelasting bij opslag achter de kleinverbruikersaansluiting" van het Ministerie van Financiën.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uq3C91Hhaj6tZI_LE4X0J_RwGHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2iuwXorhU1VU3jsue7aq7EH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Ik heb de laadhoeveelheid gepakt. Zeg 97% efficiente omvorming richting batterij en terug naar het net nogmaals × 97% gedaan. Dan kom je aardig bij ontlaad hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Devke schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:21:
[...]

Ik heb de laadhoeveelheid gepakt. Zeg 97% efficiente omvorming richting batterij en terug naar het net nogmaals × 97% gedaan. Dan kom je aardig bij ontlaad hoeveelheid.
97% efficiëntie lijkt mij niet realistisch. omdat er meeste tijd op vol vermogen word geladen/ontladen, een RTE van 80% komt dan dichter in de buurt.

Zijn er mensen die een kWh meter voor de Accu hebben geplaatst, zodat we weten hoeveel stroom er echt in gegaan en uitgekomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:43:
[...]

97% efficiëntie lijkt mij niet realistisch. omdat er meeste tijd op vol vermogen word geladen/ontladen, een RTE van 80% komt dan dichter in de buurt.

Zijn er mensen die een kWh meter voor de Accu hebben geplaatst, zodat we weten hoeveel stroom er echt in gegaan en uitgekomen is?
Jij bedoeld dat er maar 80% overblijft van een cyclus naar de batterij en weer terug het net op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Devke schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:48:
[...]

Jij bedoeld dat er maar 80% overblijft van een cyclus naar de batterij en weer terug het net op?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dat zo weinig? Vlgs mij zitten die omvormers wel op een dikke 90% zover ik het gezien heb. Vandaar ook de berekening hiervoor met 2x 97% en dan scheelt het niet zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:04:
[...]

Is dat zo weinig? Vlgs mij zitten die omvormers wel op een dikke 90% zover ik het gezien heb. Vandaar ook de berekening hiervoor met 2x 97% en dan scheelt het niet zoveel meer.
Gezien alles warm wordt kan je op je vingers natellen dat het verlies niet gering is.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 22-03-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-05 21:13
Daar kunnen de eerste gebruikers vast duidelijkheid geven. Staat toch in de app, kWh geladen en kWh ontladen?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Chris_82 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:33:
Daar kunnen de eerste gebruikers vast duidelijkheid geven. Staat toch in de app, kWh geladen en kWh ontladen?
Er staat niet bij hoeveel kWh er nodig was om de accu op te laden. er staat hoeveel de accu in is gegaan. Om 1 kWh te laden is ..% meer nodig ivm omvormer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:44:
[...]

Er staat niet bij hoeveel kWh er nodig was om de accu op te laden. er staat hoeveel de accu in is gegaan. Om 1 kWh te laden is ..% meer nodig ivm omvormer verlies.
Als je weet hoeveel omvormer verlies is door de specs te pakken van die omvormer dan kun je uitrekenen voor mijn gevoel wat er dus nodig was om die 1kwh in de batterij te krijgen.

Wellicht zijn er idd gebruikers met een kwh meter er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Simpel360 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:41:
[...]

Heeft u hier een linkje van naar de belastingdienst?
Niet specifiek een linkje, waarin de Belastingdienst zegt dat de Zonneplan thuisaccu vermogen is.
Wel https://www.belastingdien...n/wat_zijn_uw_bezittingen
Tab dan naar "Overige bezittingen".

Aangezien de ZP-accu niet gebruikt kan worden voor jezelf (maar alleen op de onbalansmarkt wordt ingezet), en die ergens een aanschaf kost tot zo'n 8000 euries die ook opbrengst genereert elk jaar, zal die investering gewoon gezien worden als vermogensbezitting.
(En de Belastingdienst weet dat je een thuis accu hebt, aangezien je de BTW terugvraagt.)

Diablo3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tao schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:21:
[...]

Niet specifiek een linkje, waarin de Belastingdienst zegt dat de Zonneplan thuisaccu vermogen is.
Wel https://www.belastingdien...n/wat_zijn_uw_bezittingen
Tab dan naar "Overige bezittingen".

Aangezien de ZP-accu niet gebruikt kan worden voor jezelf (maar alleen op de onbalansmarkt wordt ingezet), en die ergens een aanschaf kost tot zo'n 8000 euries die ook opbrengst genereert elk jaar, zal die investering gewoon gezien worden als vermogensbezitting.
(En de Belastingdienst weet dat je een thuis accu hebt, aangezien je de BTW terugvraagt.)
Volgens mij lul je uit je nek. De accu valt niet onder overige bezittingen en is ook geen deposito. Meer smaken zijn er niet voor de BD. 'vermogensbezitting' is een term die je zelf hebt bedacht?

Ben je via de KOR niet gewoon vrijgesteld hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

de Peer schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Volgens mij lul je uit je nek. De accu valt niet onder overige bezittingen en is ook geen deposito. Meer smaken zijn er niet voor de BD. 'vermogensbezitting' is een term die je zelf hebt bedacht?

Ben je via de KOR niet gewoon vrijgesteld hiervan?
Een bezitting die als vermogen wordt beschouwd. Leuker kunnen we het niet maken etc. Ik hoor het ze zeggen. Maar goed, zo interpreteer ik dat ja. Jullie zullen het wel of niet merken in 2026 bij de aangifte (want dan geef je wel of niet de ZP-accu op als vermogen per 1/1/2025 -> en zo niet, dan komt er een reactie van de Belastingdienst. Of niet, als ik ongelijk krijg met mijn interpretatie.)

Nee, de KOR heeft te maken met verrekening van betaalde/ontvangen BTW.
En dat je daarvan vrijgesteld kan worden indien je een kleine ondernemer bent (onder bepaalde voorwaarden).

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 20:21

JWT

Hu? Heb je je zonnepanelen ook opgegeven dan?
Je auto is waarschijnlijk meer waard :). Dus nee dit is geen vermogen.

Zakelijk gezien buiten de kor wordt het vast lastiger met de zakelijke regeltjes. Maar dat is niet box 3 gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Sinds dat de app geupdate is, gaat de laadpaal niet meer in de load balancing als de batterij ook bezig wil. Heeft de apparatuur ook een update gehad? Al meer met deze ervaring hier? Het gaat al de hele ochtend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
@11leon Dat is goed te horen. Misschien dat ik dan toch voor een ZP laadpaal ga. (en een ZP batterij)
twijfel twijfel twijfel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nelis13 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:51:
@11leon Dat is goed te horen. Misschien dat ik dan toch voor een ZP laadpaal ga. (en een ZP batterij)
twijfel twijfel twijfel
Haha. Begrijp wel dat je dan aan ZP vast zit met de Nexus. Heb een aantal partijen gevraagd of ze de Nexus op hun systemen zouden aansluiten als ZP niet zou bevallen. Helaas van geen enkele een Ja.

Ik persoonlijk kijk liever vanuit het systeem en welke vrijheden er zijn. Specs. Garantietermijnen etc. Ik had ZP ook al bijna gekozen maar toch uitgesteld even. Ik wil niet vastzitten aan ZP met de Nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:35

HE1

ik kan powerplay aanzetten met alleen zonnepanelen van zonneplan, maar zonneplan is niet mijn energieleverancier en hoe zit dat dan? dan kunnen ze mij toch geen vergoeding geven als ze de PV uitzetten bij negatieve prijzen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:58
`
Peterhardenberg schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Is er al iemand die al een E-meter in de groepenkast heeft geplaatst voor wat het totaal verlies is ?

Als het van een modbus uitlezing uit de S6 is, is het alleen het verlies van de accu die 45Kwh minus dat de accu nog een SOC van 77% heeft ~15kWh (voor een 20kWh-systeem).
4-5% is heel gangbare, bijna 7% zal wel gevolg zijn van veel op vol vermogen gebeurt.
Voor totaal ontbreekt dan nog de verliezen van hybride.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45
Geen losse meter hier maar we hebben wel enkel de thuisbatterij die teruglevert, geen zonnepanelen. Nu na pak 'm beet een week draaitijd rapporteert Zonneplan in de app aan dat er 226 kWh ontladen is, de P1 output zegt 217.55kWh teruggeleverd. Daar mist hier dus 3.7%/8.36kWh.

[ Voor 0% gewijzigd door Leftblank op 23-03-2024 13:05 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leftblank schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:41:
Geen losse meter hier maar we hebben wel enkel de thuisbatterij die teruglevert, geen zonnepanelen. Nu na pak 'm beet een week draaitijd rapporteert Zonneplan in de app aan dat er 226 kWh ontladen is, de P1 output zegt 217.55kWh teruggeleverd. Daar mist hier dus 3.7%/8.36kWh.
Wat geeft de P1 meter aan qua input? Die is lastiger te achterhalen omdat jezelf ook verbruikt. Je hebt ook verlies bij batterij laden. Als dat ook dan 3.7% is dan klopt mijn aanname van die 97% per slag redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:45
@Devke ik vermoed dat die aanname wel klopt. Aan de inputkant kan ik alleen niets zinvols zeggen, we verwarmen met een warmtepomp, die heeft relatief weinig gedaan maar zo nu en dan toch wel wat, het basisverbruik is daarmee te slecht in te schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Leftblank schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:41:
Geen losse meter hier maar we hebben wel enkel de thuisbatterij die teruglevert, geen zonnepanelen. Nu na pak 'm beet een week draaitijd rapporteert Zonneplan in de app aan dat er 226 kWh ontladen is, de P1 output zegt 217.55kWh teruggeleverd. Daar mist hier dus 3.7%/8.45kWh.
Dat is niet genoeg betrouwbare info om totaal verlies te schatten, alleen dat waarschijnlijk het totaal verlies meer dan 14% zal zijn.

Ik heb geen S6 hybride, maar een Deye hybride en daar kan ik met settings bepalen of ik de hybride voedt uit accu of met netspanning of beiden voor een deel voor het verbruiks onafhankelijke verbruik van de hybride, een deel of mogelijk bijna alles daarvan zit in dit verschil, alleen hoeveel.
Bij een Deye is dat de grootste component in het totaal verlies van de 10-11%.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leftblank schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:19:
@Devke ik vermoed dat die aanname wel klopt. Aan de inputkant kan ik alleen niets zinvols zeggen, we verwarmen met een warmtepomp, die heeft relatief weinig gedaan maar zo nu en dan toch wel wat, het basisverbruik is daarmee te slecht in te schatten.
Ik gebruik HomeWizard voor metingen. Mooi systeem. Met een thuisbatterij in de (nabije) toekomst wil ik er kwh meters tussen hebben. Heb zonnepanelen. Zie precies wat we daarvan opmaken. Het net ingaat. Wat ze werkelijk opbrengen........ mooi systeem. Daar is vast een ander topic van 😊

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 23-03-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 09:45
Tao schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:47:
[...]

Een bezitting die als vermogen wordt beschouwd. Leuker kunnen we het niet maken etc. Ik hoor het ze zeggen. Maar goed, zo interpreteer ik dat ja. Jullie zullen het wel of niet merken in 2026 bij de aangifte (want dan geef je wel of niet de ZP-accu op als vermogen per 1/1/2025 -> en zo niet, dan komt er een reactie van de Belastingdienst. Of niet, als ik ongelijk krijg met mijn interpretatie.)

Nee, de KOR heeft te maken met verrekening van betaalde/ontvangen BTW.
En dat je daarvan vrijgesteld kan worden indien je een kleine ondernemer bent (onder bepaalde voorwaarden).
Nee hoor, een thuisbatterij hoef je net als een batterijauto niet in box drie op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Domba schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Dat is niet genoeg betrouwbare info om totaal verlies te schatten, alleen dat waarschijnlijk het totaal verlies meer dan 14% zal zijn.

Ik heb geen S6 hybride, maar een Deye hybride en daar kan ik met settings bepalen of ik de hybride voedt uit accu of met netspanning of beiden voor een deel voor het verbruiks onafhankelijke verbruik van de hybride, een deel of mogelijk bijna alles daarvan zit in dit verschil, alleen hoeveel.
Bij een Deye is dat de grootste component in het totaal verlies van de 10-11%.
De weg accu naar net via P1 poort is genoeg info toch? Je hebt dan de slag van accu naar net incl omvorming te pakken. De heenweg naar accu is lastiger te bepalen omdat het dan ontbreekt aan waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Devke schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:28:
[...]

De weg accu naar net via P1 poort is genoeg info toch? Je hebt dan de slag van accu naar net incl omvorming te pakken. De heenweg naar accu is lastiger te bepalen omdat het dan ontbreekt aan waardes.
Nee, je weet niet van welke zijde de S6 het stand-by verbruik afneemt als die niet aan het laden of ontladen is.
De default van S6 zal wel AC zijn voor voeding van de communicatie module en powerplay dongle, maar kan ook aangepast zijn.

Ik voed mijn hybride voor stand-by verbruik voor een deel uit de accu, voor de zekerheid om te voorkomen dat mijn Seplos BMS-en van stand-by in sleep mode gaan. (is natuurlijk volledig in eiland mode)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:25
ReconE schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:25:
[...]
Nee hoor, een thuisbatterij hoef je net als een batterijauto niet in box drie op te geven.
De accu maakt (net als zonnepanelen) onderdeel uit van je woning. ìk ga er vanuit dat je de accu privé bezit en dat de woning hoofdverblijf is. Dan hoort het thuis in :
Box 1: belastbaar inkomen uit werk en woning

Dat loopt dan dus via de WOZ-waarde van de woning en dat is natuurlijk een taxatie op basis va vergelijkbare woningen (die niet allemaal een accu hebben).

Zakelijk is een ander verhaal. Maar privé hoef je de belastingdienst niet in te lichten. En als de belastingdienst besluit om een controle uit te voeren (onwaarschijnlijk), dan kan je als verweer gebruiken dat de accu al in Box 1 wordt belast.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
11leon schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:27:
Sinds dat de app geupdate is, gaat de laadpaal niet meer in de load balancing als de batterij ook bezig wil. Heeft de apparatuur ook een update gehad? Al meer met deze ervaring hier? Het gaat al de hele ochtend goed.
Ik merk hier inderdaad ook een verbetering lijkt het, al gaat het vermogen van de batterij wel naar ‘bijna niets’ a 400W ofzo.

Edit: hmm kickt nu toch weer in, maar kan ook aan de wolk liggen + koffiezetapparaat B)

[ Voor 9% gewijzigd door jojost1 op 23-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
Ik heb de Nexus 2 dagen staan, de temperatuur in mijn garage is 2 a 3 graden hoger dan ervoor. (Garage is 18m2, ongeveer 40m3, onverwarmd, goed geïsoleerd)
Temp was 12 a 13 graden, nu 15 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door dropkick_nl op 23-03-2024 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Afgelopen uur al meer dan 17 euro powerplay inkomsten... dat mag vaker gebeuren zulke uurtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Yes hier ook, in een uur bijna €20. Dat soort dagen moeten er ook zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Laatst online: 27-04 21:08
jojost1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:18:
Yes hier ook, in een uur bijna €20. Dat soort dagen moeten er ook zijn :)
Is de conclusie dan, dagen met veel wind en zon afgewisseld met bewolking = veel onbalans = goede inkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
lvefferen schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:39:
[...]
Is de conclusie dan, dagen met veel wind en zon afgewisseld met bewolking = veel onbalans = goede inkomsten?
Weet niet, zo ‘voorspelbaar’ is het niet denk ik. Vandaag kwamen die inkomsten bijna allemaal pas rond 18/19h en niet tijdens volle zon bijvoorbeeld. Onbalans kan altijd en overal ontstaan- al zal het wel eerder meer gebeuren bij veel zon & wind, dat is wat Zonneplan & Frank Energie zelf ook zeggen: het grootste deel van het rendement kan je in de zomermaanden verwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapkoppejan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 11:22
Ik heb vandaag 14 Euro winst met mijn 30 kWh batterij. Toch vreemd dat er zulke verschillen zijn in opbrengst tussen de ene en de andere batterij.

Edit: typo: natuurlijk 20 kWh😁

[ Voor 11% gewijzigd door jaapkoppejan op 24-03-2024 08:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 02:02
En ook vreemd dat je er 1 van 30 hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie opbrengst voor de Nexus bezitters gister. Top!

Kwam onderstaande artikel tegen. Gaat dit de thuisbatterij niet negatief beïnvloeden? Meer balans op het net. Verdienmodel ZP/Nexus? Ben zelf echt enthousiast over het concept handelen onbalansmarkt etc. Los van welke partij. Binnenkort komen er wel meer partijen bij. Frankenergie april/mei is de verwachting. Er gaan er zeker meer komen. Alleen zo'n artikel (zie link) geeft mij wel de twijfels of ik het ooit ga terug verdienen.

https://www.nu.nl/economi...et-wordt-makkelijker.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
@Devke er zijn heel veel invloeden op deze markt, dat artikel is daar een voorbeeld van. Daar waar veel te halen lijkt, trekt veel naar toe.

De andere kant is dat projecten als Nexus op schaal vraag op het net zetten… dat is een lastig in te schatten dynamiek

Als alle koppies in het zand zouden blijven dan is er weinig twijfel dat Nexus rendabel zou zijn…

PS: mooi hè… de grote parken krijgen vergoeding voor afschakelen… de consument mag het bokkie zijn…

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 24-03-2024 09:16 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvefferen
Devke schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:40:
Mooie opbrengst voor de Nexus bezitters gister. Top!

Kwam onderstaande artikel tegen. Gaat dit de thuisbatterij niet negatief beïnvloeden? Meer balans op het net. Verdienmodel ZP/Nexus? Ben zelf echt enthousiast over het concept handelen onbalansmarkt etc. Los van welke partij. Binnenkort komen er wel meer partijen bij. Frankenergie april/mei is de verwachting. Er gaan er zeker meer komen. Alleen zo'n artikel (zie link) geeft mij wel de twijfels of ik het ooit ga terug verdienen.

https://www.nu.nl/economi...et-wordt-makkelijker.html
Zoals ik dat artikel gelezen heb gaat dat niet veel uitmaken. Nu moet Tennet nog met iedere producent onderhandelen over afschakelen. Straks komt dat in het standaard contract. Op dit moment heeft Tennet al afspraken met de grootste producenten en gebeurd het afschakelen al. Dat zie je ook terug in de onbalans data van Tennet. (Zie ExporteerData functie op de website van Tennet). Echter (zoals ik het begrepen heb) duurt het uitzetten van Solar/Wind/Heat centrales best lang (15-30 min) en dat gaat met die nieuwe contacten niks veranderen. De Nexus wordt gebruikt vooral gebruikt om dat gat op te vullen (of korte onbalans te overbruggen) Want dat vermogen tot opname/afgifte is (bijna) gelijk beschikbaar. Daar zit het verdienmodel van de Nexus. Maar als ik dat verkeerd zie hoor ik dat graag, want ook ik ben maar een beginner in deze markt. :)

Edit:
Tennet zelf gaat overigens zelf nooit aan de knoppen mogen draaien bij de producenten, dus krijg je met procedures en berichten verkeer te maken. IT technisch heb ik zelf wat kennis/ervaring over/met een grote speler in dit land, en ik kan je verzekeren dat er nog heel wat zal moeten gebeuren, wil dat op/afschakelen goed gaan verlopen. Op dit moment is dat werk dat door een menselijke Operator moet gebeuren (per afzonderlijk Windpark) en bij deze specifieke producent zijn de procedures zo stroperig dat ze die 15-30min niet eens gaan halen.

[ Voor 15% gewijzigd door lvefferen op 24-03-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
lvefferen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Zoals ik dat artikel gelezen heb gaat dat niet veel uitmaken. Nu moet Tennet nog met iedere producent onderhandelen over afschakelen. Straks komt dat in het standaard contract. Op dit moment heeft Tennet al afspraken met de grootste producenten en gebeurd het afschakelen al. Dat zie je ook terug in de onbalans data van Tennet. (Zie ExporteerData functie op de website van Tennet). Echter (zoals ik het begrepen heb) duurt het uitzetten van Solar/Wind/Heat centrales best lang (15-30 min) en dat gaat met die nieuwe contacten niks veranderen. De Nexus wordt gebruikt vooral gebruikt om dat gat op te vullen (of korte onbalans te overbruggen) Want dat vermogen tot opname/afgifte is (bijna) gelijk beschikbaar. Daar zit het verdienmodel van de Nexus. Maar als ik dat verkeerd zie hoor ik dat graag, want ook ik ben maar een beginner in deze markt. :)
Bovendien hoop ik tegen de tijd dat de onbalans-handel minder rendabel is, al een duizend of 4 verdiend te hebben. Dan heb ik een mooie 20kWh accu staan voor 4000 euro.... inclusief omvormer, installatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dropkick_nl schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Bovendien hoop ik tegen de tijd dat de onbalans-handel minder rendabel is, al een duizend of 4 verdiend te hebben. Dan heb ik een mooie 20kWh accu staan voor 4000 euro.... inclusief omvormer, installatie etc.
Tis eerlijk gezegd te hopen dat die onbalansmarkt er dan nog zal zijn haha.

Meeste moeite heb ik met de aansturing en zelf 0 zeggenschap over de batterij. Anders had er hier al 1 gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvefferen
Devke schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:32:
[...]

Tis eerlijk gezegd te hopen dat die onbalansmarkt er dan nog zal zijn haha.

Meeste moeite heb ik met de aansturing en zelf 0 zeggenschap over de batterij. Anders had er hier al 1 gestaan.
Onbalans en congestie zal de komende jaren alleen maar erger worden, want we moeten van gas af, dus hebben meer elektriciteit nodig. De oorzaak van deze problemen zijn van fysieke aard en zal vervangen moeten worden (kabels, trafohuisjes, etc). Doordat Tennet niet bij de reguliere producenten kan aankloppen om de onbalans problemen op te lossen. Is een nieuw marktsegment ontstaan (handelen op onbalansmarkt voor ‘’particulieren”). Zoals bij elke nieuwe markt zijn de risico’s en de rendementen hoger. Vanaf nu kan het 2 kanten op gaan (zonder bemoeienis van de overheid):

1. De markt ontwikkeld zich verder en rendementen worden minder (marktwerking). Maar het blijft lucratief
2. De markt bloed dood en particulieren trekken zich eruit terug.

In beide gevallen hoop ik een batterij over te houden die zichzelf heeft terug verdiend nu de rendementen “nog” hoog zijn. Hoe ik die later in ga/kan zetten is koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lvefferen schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:06:
[...]

Onbalans en congestie zal de komende jaren alleen maar erger worden, want we moeten van gas af, dus hebben meer elektriciteit nodig. De oorzaak van deze problemen zijn van fysieke aard en zal vervangen moeten worden (kabels, trafohuisjes, etc). Doordat Tennet niet bij de reguliere producenten kan aankloppen om de onbalans problemen op te lossen. Is een nieuw marktsegment ontstaan (handelen op onbalansmarkt voor ‘’particulieren”). Zoals bij elke nieuwe markt zijn de risico’s en de rendementen hoger. Vanaf nu kan het 2 kanten op gaan (zonder bemoeienis van de overheid):

1. De markt ontwikkeld zich verder en rendementen worden minder (marktwerking). Maar het blijft lucratief
2. De markt bloed dood en particulieren trekken zich eruit terug.

In beide gevallen hoop ik een batterij over te houden die zichzelf heeft terug verdiend nu de rendementen “nog” hoog zijn. Hoe ik die later in ga/kan zetten is koffiedik kijken.
Ik denk dat veel idd koffiedik kijken is. Zelf ben ik geen early adaptor. Risico en rendement gaan samen. Ook bewust van. Ik zoek denk ik teveel naar de zekerheid. Die ga ik niet krijgen.

Wat ik wel doe is kijken.... hoe kan ik investeren in dit soort kansen maar ben ik niet volledig overgeleverd aan de energiemaatschappij. Ik zoek meer naar goede hardware en vrije keus energiemaatschappij. Ben je niet tevreden dan kun je weg. Dan gaat het om de energieleverancier maar ook de handelssoftware. Ik heb al wat andere bedrijven benaderd. Accu select. Bliq. Beiden geven aan dat ze hun systeem klaar maken voor meerdere energiemaatschappijen. Keus ligt dan bij de klant. Daarbij gaat 1 genoemde een stapje verder. Je kiest ook nog hoeveel ruimte je wilt gebruiken voor evt eigen opslag, handel. Dit i.c.m. FrankEnergie in 1e stap daarna volgt meer is het doel (gesprekken lopen al). Ook daar resultaten??? Het geeft me wel meer keuze en vrijheid. Langere garantie. Maar goed dat is een herhaling van eerder post van me.

Deze andere partijen ondersteunen de Nexus niet. Als dat wel zo was geweest misschien toch weer een ander verhaal.

Super interessant onderwerp :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Omvormer schoot vanmorgen in storing tijdens een onbalans moment. Na een reset werkte het weer. Zonneplan gaf aan dat het inderdaad door de Powerplay getriggered kon zijn. We gaan het in de gaten houden. Voorlopig nog geen Powerplay inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
rusman schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:30:
Omvormer schoot vanmorgen in storing tijdens een onbalans moment. Na een reset werkte het weer. Zonneplan gaf aan dat het inderdaad door de Powerplay getriggered kon zijn. We gaan het in de gaten houden. Voorlopig nog geen Powerplay inkomsten.
11:30, had ik €2,79 inkomsten.
Ik merk dat het laden terugschakelt naar 2,2kW zodra ik 1 van de fases belast met 3kW.
Blijkbaar kan hij niet de andere fases vol belasten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
dropkick_nl schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Ik merk dat het laden terugschakelt naar 2,2kW zodra ik 1 van de fases belast met 3kW.
Interessant, hier schoot hij om 9:38 in storing. Dat lijkt redelijk gelijk te liggen met de uitschieter op deze grafiek: https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
dropkick_nl schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Klopt. Een 3-fase-omvormer kan alle fases alleen even zwaar belasten. Dus als één fase beperkt wordt, worden alle fases beperkt.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
TKroon schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Klopt. Een 3-fase-omvormer kan alle fases alleen even zwaar belasten. Dus als één fase beperkt wordt, worden alle fases beperkt.
Dank TKroon, wist ik niet.
Wel vervelend, want het is de oplader van de electric mini op een gewoon stopcontact.
Deze laadt elke dag wel een paar uur op, dus dan beperk ik de omvormer ook in zijn bereik..

Iemand een fix hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
@dropkick_nl overstappen op een 3 fase oplader? En dan op 4 kW (6A per fase) opladen bijvoorbeeld, anders zit je alsnog de Nexus in de weg.

(Opladen via een Schuko stopcontact met 16 Ampere is sowieso al discutabel maar dat hoort in een ander topic thuis 😉)

[ Voor 21% gewijzigd door aritmeester op 25-03-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 12:45
Iemand al met zonneplan die de modbus connecties op de inverter heeft getest/gebruikt?
Ik ben geinteresseerd om zelf bij te houden wat er in/uit gaat. Ik gebruik `evcc` en die heeft support voor de solis modbus connectie: https://docs.evcc.io/en/d...rs/#solis-hybrid-inverter
Deze gebruik ik om efficient te laden met de laadpaal. Zo kan ik bijv zeggen dat ik niet wil opladen met de auto op de batterij, maar wel als de batterij vol is en ik heb dus een surplus aan zonne-energie.

Hypothetisch als alle firmware nog zuiver is kan de dongle er in blijven en kan je via ethernet de batterij nog uitlezen?

[ Voor 20% gewijzigd door shadylog op 25-03-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
aritmeester schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:11:
@dropkick_nl overstappen op een 3 fase oplader? En dan op 4 kW (6A per fase) opladen bijvoorbeeld, anders zit je alsnog de Nexus in de weg.

(Opladen via een Schuko stopcontact met 16 Ampere is sowieso al discutabel maar dat hoort in een ander topic thuis 😉)
3 fase oplader is zeker een oplossing als deze ook te regelen is idd.

De mini laadt op via L3 en de zonnepanelen leveren terug via L1 (ook 1 fase).
Zou het helpen als ik deze beide op de zelfde fase zet en dan de mini opladen als mijn panelen 2 a 3 kW terug leveren? Is deze fase dan per saldo "0"? Of werkt het zo niet in combi met de Nexus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:57
dropkick_nl schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:57:
[...]

3 fase oplader is zeker een oplossing als deze ook te regelen is idd.

De mini laadt op via L3 en de zonnepanelen leveren terug via L1 (ook 1 fase).
Zou het helpen als ik deze beide op de zelfde fase zet en dan de mini opladen als mijn panelen 2 a 3 kW terug leveren? Is deze fase dan per saldo "0"? Of werkt het zo niet in combi met de Nexus?
In dat geval zal de Nexus het idd als nul zien. De meter (waar de Nexus zijn data vandaan haalt) heeft immers geen weet van de zonnestroom en de oplader omdat het voor de meter al van de een naar de ander stroomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
One-eye864 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:33:
[...]

In dat geval zal de Nexus het idd als nul zien. De meter (waar de Nexus zijn data vandaan haalt) heeft immers geen weet van de zonnestroom en de oplader omdat het voor de meter al van de een naar de ander stroomt
Dank, ga ik het eerst zo proberen.
Dus de fase van laden mini op de zelfde fase als Solar Edge aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:57
dropkick_nl schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Dank, ga ik het eerst zo proberen.
Dus de fase van laden mini op de zelfde fase als Solar Edge aansluiten.
Correct uiteraard wel enige aandacht vereist dat je hem wel op L3 aan moet kunnen sluiten met het oog op anderer (groot) verbruikers die al op L3 zitten aangezien je waarschijnlijk niet altijd op zonnestroom zal laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TKroon schreef op maandag 25 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Dat is niet per definitie zo, de Deye LV kan bijvoorbeeld flinke scheef belasting aan.
aritmeester schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:11:

Let wel: de laadefficientie gaat (meestal) flink omlaag bij lagere stromen!
Voor sommige autos is 6A per fase ook te weinig, mijn ZOE bijvoorbeeld vraagt minimaal 10A per fase.

[ Voor 45% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-03-2024 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelis13
Zoals al eerder gezegd is de Nexus een losstaand geheel (die misschien in de toekomst meer met je huis gaat doen).
Maar vooralsnog dus extra belasting op je eigen stroomaansluiting.

Zoals gezegd ga ik binnenkort verhuizen en heb een laadpaal nodig (2 EV's die geladen moeten worden)
Heb zonnepanelen.
En het huis heeft een full electric warmtepomp. In de winter zal die aardig wat verbruiken, wat betekent dat die dus de batterij in de weg gaat staan. Mochten er ook nog airco's komen voor de zomer, dan gaan die dus ook de Nexus qua vermogen in de weg zitten. Naast de 2 auto's.

Kortom in mijn geval kan de Nexus regelmatig zijn volle vermogen niet gebruiken.
Terugverdien tijd zal dus minder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nelis13 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:51:
Zoals al eerder gezegd is de Nexus een losstaand geheel (die misschien in de toekomst meer met je huis gaat doen).

Zoals gezegd ga ik binnenkort verhuizen en heb een laadpaal nodig (2 EV's die geladen moeten worden)
Heb zonnepanelen.
En het huis heeft een full electric warmtepomp. In de winter zal die aardig wat verbruiken, wat betekent dat die dus de batterij in de weg gaat staan. Mochten er ook nog airco's komen voor de zomer, dan gaan die dus ook de Nexus qua vermogen in de weg zitten. Naast de 2 auto's.

Kortom in mijn geval kan de Nexus regelmatig zijn volle vermogen niet gebruiken.
Je kan toch gewoon een zwaardere aansluiting nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
Dat kan zeker, maar dan is de terugverdientijd zeker vele malen langer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10
Kurios schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:53:
[...]

Je kan toch gewoon een zwaardere aansluiting nemen?
Dan moet je 1.3k per jaar extra terugverdienen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-05 08:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Nelis13 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:51:

Heb zonnepanelen.

Als je op op een dynamische tarief zit (dat doe je sowieso met een Nexus) wil je je auto's in de winter het liefst 's nachts laden. Dat zijn niet de momenten dat een Nexus-accu veel uit onbalans zal halen. In voorjaar tot najaar wil je bij goede opwek het liefst in de middag laden. Je hebt dan meer vermogen dan de 17 kW die je uit het net kunt halen.

Het vermogen van het warmtepomp valt best mee. Als je een 3 kW aan/uit warmtepomp hebt dan heb je al een forse maar draait hij niet continu. Als je handig bent zorg je ervoor dat hij de piekuren mijdt en kost het ook geen vermogensruimte voor je accu op de voor onbalans interessante uren. Een modulerende warmtepomp neemt in de meeste situaties sowieso weinig vermogen af.

Ik zou me er niet al te druk om maken. 17 kW is veel vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nelis13 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 08:54:
Dat kan zeker, maar dan is de terugverdientijd zeker vele malen langer.
Ja ik snap dat het duurder is, maar je wil toch ook meer? Dat kost gewoon geld.

[ Voor 16% gewijzigd door Kurios op 26-03-2024 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mre1
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-05 22:24
Kurios schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:05:
[...]

De vraag is of “meer willen” in dit geval wel van toepassing is. 1300 euro per jaar extra vastrecht betalen om potentieel 1600 euro per jaar terug te verdienen maakt de ROI dermate dat investeren gewoon niet logisch is.
Dan zou een “domme” thuis accu een logischere investering zijn. Die zou juist helpen met het verspreiden van de belasting waardoor verzwaren van de aansluiting minder noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Juist, en het probleem is niet te weinig capaciteit, maar gebrek aan sturing. De Nexus staat genoeg stil om tussendoor gewoon autos te laden, sterker nog, op 3x10A laad je auto gewoon naast de Nexus op volle poelie.

En als de PV staat te loeien heb je nog meer ruimte om te laden (zowel auto als Nexus) en andere afnemers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-05 08:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Kurios schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:05:
[...]

De business case voor een op de onbalansmarkt handelende thuisaccu valt of staat met de salderingsregeling (geen dubbele energiebelasting) en gratis transportvermogen. Huishoudens met een 3x 25A aansluiting betalen uitzonderlijk lage kosten voor transportcapaciteit.

Er is ook geen enkele noodzaak om met een woning meer dan 3x 25A te gebruiken. Ik zit zelf op 3x 40A met drie wooneenheden achter een aansluiting en het is dat we 25 kW omvormervermogen heb anders zou het wel op 17 kW passen (ook met drie EV's).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jojost1
Gaat 'lekker' met de onbalans deze ochtend :X al bijna €12 vandaag vóór 11:00. Gaat richting de €50 in de laatste 3 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinies
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-04 10:30
Heeft er al iemand cijfers over het rendementverlies met laden ontladen?
Pagina: 1 ... 13 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.