Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 47 Laatste
Acties:
  • 479.620 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 22:36
Femme schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:33:
[...]

De business case voor een op de onbalansmarkt handelende thuisaccu valt of staat met de salderingsregeling (geen dubbele energiebelasting)
Het laatste klopt (geen dubbele energiebelasting), maar dat kan ook anders dan via de huidige salderingsregeling . Zie het stuk van het Ministerie van Financiën waar ik eerder naar geregeerd heb over thuisbatterijen. De voortekenen zijn dat er echt wel een vrijstelling komt voor een handelende thuisbatterij, mits je maar hard kan maken dat er geen 'vermenging' plaatsvindt met eigen productie, wat de Nexus goed heeft ingeregeld. Echter, ik val in herhaling tov eerdere posts.
en gratis transportvermogen. Huishoudens met een 3x 25A aansluiting betalen uitzonderlijk lage kosten voor transportcapaciteit.
Nou, alleen de aansluitingen die die capaciteit hebben en ook daadwerkelijk met regelmaat maximaal gebruiken betalen uitzonderlijk weinig ten opzichte van wat reëel is.

Voor de maatschappij en betaalbare energie mag je hopen dat we zo snel mogelijk naar een tarief model gaat waarbij je piek verbruik en piek invoeding een rol gaan spelen (op welke resolutie dan ook), maar dan wel alleen op momenten dat er ook echt (relevante) krapte is. Dat hoeft overigens het verdienmodel van thuisaccus nog niet aan te tasten, mits over het model goed is nagedacht. Invoedingspieken in uren dat er een 'tekort' is aan energie niet laten meetellen (accu leeg laten lopen in avondpiek) en afname pieken niet als er 'overschot' is, zou al enorm helpen om niet de thuisbatterij onnodig te slachtofferen. Je zal dan hoogstens het leveren van onbalansdiensten remmen op momenten dat het maatschappelijk niet rendabel is. Wat de prijs dan waarschijnlijk weer opdrijft, waardoor het toch weer rendabel wordt, maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ntram schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Het laatste klopt (geen dubbele energiebelasting), maar dat kan ook anders dan via de huidige salderingsregeling . Zie het stuk van het Ministerie van Financiën waar ik eerder naar geregeerd heb over thuisbatterijen. De voortekenen zijn dat er echt wel een vrijstelling komt voor een handelende thuisbatterij, mits je maar hard kan maken dat er geen 'vermenging' plaatsvindt met eigen productie, wat de Nexus goed heeft ingeregeld. Echter, ik val in herhaling tov eerdere posts.
Ik ben bekend met dat stuk van het Ministerie van Financiën en de conclusie over onuitvoerbaarheid:
De conclusie van het onderzoek is dat de onderzochte conventionele oplossingsrichtingen geen
uitkomst bieden om dubbele EB op te lossen zonder: (a) aanzienlijke aanpassingen aan de
meetinrichting bij verbruikers, (b) aanvullende administratieve lasten voor verbruikers en
energieleveranciers; en (c) grote aanpassingen in de EB-systematiek en extra druk op de uitvoering
van de EB door de Belastingdienst.
Dat Zonneplan wat heeft ingebakken in de software om vermenging te voorkomen is leuk maar die meting voldoet aan geen enkele richtlijn.

Er zal op zijn minst een MID-gecertificeerde meter nodig zijn maar dan is achter de hoofdmeter niet vast te stellen hoeveel van de geladen energie uit het net komt en hoeveel uit eigen opwek. Om dat te scheiden moet de accu achter een secundair allocatiepunt. De accu kan dan echter niet meer achter de meter geladen worden op zelf opgewekte energie. Voor pure handel is dat geen belemmering maar wel als je een accu gecombineerd wil inzetten voor peak shaving, zelfconsumptie en onbalans in een toekomst waarin er geen saldering meer is.

Voor grootverbruikers is er een oplossing door alle levering van energie aan batterijopslag vrij te stellen van energiebelasting. De batterij komt dan achter een dedicated meter van een meetbedrijf.
Nou, alleen de aansluitingen die die capaciteit hebben en ook daadwerkelijk met regelmaat maximaal gebruiken betalen uitzonderlijk weinig ten opzichte van wat reëel is.
Als je de kosten vergelijkt met de duurdere aansluiting betaal je voor 6,5 kW maar krijg je 17 kW. Conventionele huishouders blijven er onder (wat betreft langdurige belasting). Huishoudens met een EV, handelende accu of een grote PV-installatie gaan er ver overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
ntram schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Is dat wel zo? De enige officiele meting is wat er door de meter van het netwerkbedrijf gaat De Nexus is geen geijkt en verzegeld meet systeem.

De voorwaarde kan wel eens inhouden dat je een aparte aansluiting moet hebben en dat betekend extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat inmengen zal idd wel lastig zijn. Givenergy biedt vlgs mij ook een mooi systeem. Wel aan de prijs vind ik maar best flexibel. Zijn nog niet zover met onbalanshandel. Gaat via FrankEnergie straks. Iemand btw ervaringen met Frank?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:09
Femme schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:33:
[...]

De business case voor een op de onbalansmarkt handelende thuisaccu valt of staat met de salderingsregeling (geen dubbele energiebelasting) en gratis transportvermogen. Huishoudens met een 3x 25A aansluiting betalen uitzonderlijk lage kosten voor transportcapaciteit.

Er is ook geen enkele noodzaak om met een woning meer dan 3x 25A te gebruiken. Ik zit zelf op 3x 40A met drie wooneenheden achter een aansluiting en het is dat we 25 kW omvormervermogen heb anders zou het wel op 17 kW passen (ook met drie EV's).
Verdiend een accu om te peakshaven zich in jouw situatie dan niet heel snel terug? Gok besparing van 2k per jaar terwijl je maar 8kW en zeg 40-50kWh op de meest zonnige dagen hoeft op te slaan. Zou denken dat met 3x 5kW Multiplus en 8x 5kWh Pylontech je wel binnen de 15k moet kunnen blijven. Met als bonus dat je goedkoop kan bijladen en een noodstroom voorziening hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Femme schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:32:
[...]

Ik ben bekend met dat stuk van het Ministerie van Financiën en de conclusie over onuitvoerbaarheid:

[...]

Dat Zonneplan wat heeft ingebakken in de software om vermenging te voorkomen is leuk maar die meting voldoet aan geen enkele richtlijn.
Mijn punt is dat ze juist bij de hardware keuzes maken die goed voorsorteren; alle andere aansluitingen dan 'grid' en 'accu' qua uitwisseling zijn verwijderd
Er zal op zijn minst een MID-gecertificeerde meter nodig zijn maar dan is achter de hoofdmeter niet vast te stellen hoeveel van de geladen energie uit het net komt en hoeveel uit eigen opwek. Om dat te scheiden moet de accu achter een secundair allocatiepunt.
Ja, zeker een MID meter nodig, echter apart allocatiepunt is niet perse nodig. Immers, er is geen behoefte aan een separate leverancier. In theorie kan de Belastingdienst ook meetdata van een derde partij in combinatie met de meting op de aansluiting zelf accepteren als bewijs indien aan bepaalde randvoorwaarden is voldaan. Echter, wat je suggereert is niet onwaarschijnlijk.
De accu kan dan echter niet meer achter de meter geladen worden op zelf opgewekte energie. Voor pure handel is dat geen belemmering maar wel als je een accu gecombineerd wil inzetten voor peak shaving, zelfconsumptie en onbalans in een toekomst waarin er geen saldering meer is.
Exact.
Voor grootverbruikers is er een oplossing door alle levering van energie aan batterijopslag vrij te stellen van energiebelasting. De batterij komt dan achter een dedicated meter van een meetbedrijf.
Ja, dat zal vaak een serieel secundair allocatiepunt zijn. Wat een concept is dat alleen goed kan werken als de meter van de aansluiting c.q. het overdrachtspunt ook bij dezelfde partij in beheer is, wat bij grootverbruik dan ook verplicht is.
Als je de kosten vergelijkt met de duurdere aansluiting betaal je voor 6,5 kW maar krijg je 17 kW. Conventionele huishouders blijven er onder (wat betreft langdurige belasting). Huishoudens met een EV, handelende accu of een grote PV-installatie gaan er ver overheen.
Dat toont ook wel de onhoudbaarheid van het tariefmodel aan in combinatie met keuzes van aanleg. Zowel netbeheerders als leveranciers zijn zo verslaafd aan het gemak van het capaciteitstarief bij kleinverbruik, dat er heel wat nodig zal zijn om ze te laten afkicken. Daardoor is er al veel te lang mee gewacht wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
hanev001 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:34:
[...]
Is dat wel zo? De enige officiele meting is wat er door de meter van het netwerkbedrijf gaat De Nexus is geen geijkt en verzegeld meet systeem.
Daar heb je gelijk in, dus die stap is nog wel nodig en eigenlijk ook vreemd dat Zonneplan dat niet direct meeneemt in de installatie. Alleen met de omvormer dichttimmeren ben je er inderdaad nog niet. Als de omvormer niet af fabriek al dichtgetimmerd is, dan gaat echter een MID meter de Belastingdienst niet overtuigen denk ik. Daarin vind ik andere aanbieders wat naïef.
De voorwaarde kan wel eens inhouden dat je een aparte aansluiting moet hebben en dat betekend extra kosten.
Extra aansluiting is niet nodig, wel de een extra meter. Kan in de vorm van een 'parallel' secundair allocatiepunt bij kleinverbruik, of wellicht wordt in de toekomst ook de meetdata van een MID gecertificeerd meetpunt plus de bestaande meetdata van de slimme meter geaccepteerd als onderbouwing; sub-meter of dedicated measurement devices, ipv perse een apart allocatiepunt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Laatst online: 16-07 20:00
Even een ervaring delen:

Sinds gisteren heb ik de Nexus staan! Het was een lange installatiedag (van 8u00 tot 16u00) en... de accu doet nog niets. Vervelend, hopelijk is het morgen verholpen. Zo loop ik twee lucratieve dagen mis..

Wel een compliment waard: de helpdesk van Zonneplan; goed bereikbaar, duidelijke antwoorden.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt0H06Sf7JpPiwJqh6o66v75KJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rttSS4fZ8tdsVg98xyQsejX8.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaand hoe GiveEnergy werkt. Hier zie je dus duidelijk inmenging van je eigen opgewekte stroom richting de accu. Ik ben het stuk aan het lezen van Minsterie van Financiën. Nog niet helemaal af. Het is me nog niet duidelijk welk probleem er dan belasting technisch ontstaat in deze situatie. Dit is een screen van hun app. Wie kan mij duidelijk uitleggen wat er dan voor situatie ontstaat? Tis me nog te mistig 🙈🙈

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 27-03-2024 07:47 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:46:
[Afbeelding]

Bovenstaand hoe GiveEnergy werkt. Hier zie je dus duidelijk inmenging van je eigen opgewekte stroom richting de accu. Ik ben het stuk aan het lezen van Minsterie van Financiën. Nog niet helemaal af. Het is me nog niet duidelijk welk probleem er dan belasting technisch ontstaat in deze situatie. Dit is een screen van hun app. Wie kan mij duidelijk uitleggen wat er dan voor situatie ontstaat? Tis me nog te mistig 🙈🙈
Je kunt lastig vergoed worden voor onbalans als je zonnepanelen op dat moment al terugleveren bijvoorbeeld. Ook wordt het lastig als je warmtepomp al draait en je accu zou ook energie opnemen uit het net.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
Devke schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:46:
[Afbeelding]

leuke van givenergy (accuselect) is dat ze noodstroom voorziening hebben. dus als storing in het net is, kun je dus off-grid om bijv je koelkast toch draaiend te houden.
deze functie heeft nexus helaas niet.

en volgens frank energie kunnen zij ook givenergy direct aansturen, zonder tussenkomst van een derde partij. als ik dit goed begrepen heb

[ Voor 6% gewijzigd door ari2asem op 27-03-2024 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:52:
[...]

Je kunt lastig vergoed worden voor onbalans als je zonnepanelen op dat moment al terugleveren bijvoorbeeld. Ook wordt het lastig als je warmtepomp al draait en je accu zou ook energie opnemen uit het net.
1e snap ik. De vraag is wat heb je dan idd netto uit net gehaald en wat teruggeleverd voor de onbalansvergoeding. Maar kun je dat niet oplossen? Givenergy (accu select) gaat dit aanbieden straks in combi met FrankEnergie onbalansmarkt handel. Is dit het enige wat er dan mis gaat? Ik zal later Givenergy ook eens om een reactie dan vragen als me het plaatje duidelijk is.

Is dit het enige of nog meer mbt inmenging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ari2asem schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:59:
[...]
leuke van givenergy (accuselect) is dat ze noodstroom voorziening hebben. dus als storing in het net is, kun je dus off-grid om bijv je koelkast toch draaiend te houden.

en volgens frank energie kunnen zij ook givenergy direct aansturen, zonder tussenkomst van een derde partij. als ik dit goed begrepen heb
Zo heb ik het ook begrepen. Offgrid vind ik dan nog niet super belangrijk maar mooie bijkomstigheid. Stroomuitval komt eigenlijk nooit voor hier. Wel vind ik ze mooie systemen hebben. 12 jaar garantie op alles etc. Is het prijs kaartje ook naar. Ik wil eens uitrekenen of dit toch de investering tzt waard zou zijn. Bliq is wat goedkoper maar nog steeds 10 jaar garantie. Alleen heb je dan weer een maandelijksabonnement. Rest is opkomend nog.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:51
Gisteren de €100 Powerplay vergoeding gepasseerd na exact 20 dagen. De laatste 3 dagen waren goed voor de helft (€50) van dat bedrag :) laat zien hoe het per dag flink kan fluctueren. Benieuwd naar de zomer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
jojost1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:33:
Gisteren de €100 Powerplay vergoeding gepasseerd na exact 20 dagen. De laatste 3 dagen waren goed voor de helft (€50) van dat bedrag :) laat zien hoe het per dag flink kan fluctueren. Benieuwd naar de zomer!
Gaat idd lekker, heb wel problemen met laden overdag. De Dynamic Load Balancing is heel agressief.
Wasmachine aan en laden valt terug naar 0.45kW. Zelfde als een ander apparaat aan slaat.
Gister liep ik 33% achter op de demo. Laden in de goedkope uurtjes staat DLB niet toe.

Lijkt alsof hij 3kW op 1 fase als max accepteert.
Niet blij mee. Wat als het warm wordt en de airconditioning gaat aan! Kan de Nexus dan nooit meer laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
dropkick_nl schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:59:
[...]

Gaat idd lekker, heb wel problemen met laden overdag. De Dynamic Load Balancing is heel agressief.
Wasmachine aan en laden valt terug naar 0.45kW. Zelfde als een ander apparaat aan slaat.
Gister liep ik 33% achter op de demo. Laden in de goedkope uurtjes staat DLB niet toe.

Lijkt alsof hij 3kW op 1 fase als max accepteert.
Niet blij mee. Wat als het warm wordt en de airconditioning gaat aan! Kan de Nexus dan nooit meer laden?
Ik mag toch hopen dat jouw airco geen 3 kW trekt met koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
padoempats schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:05:
[...]

Ik mag toch hopen dat jouw airco geen 3 kW trekt met koelen
waarom niet?

als buiten 30°C is en thuis op 18°C wil, dan moet de airco op full power. als je een airco hebt met 3kw vermogen, dan denk ik dat die ook 3kw gaat trekken uit de meterkast.

of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
ari2asem schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:07:
[...]
waarom niet?

als buiten 30°C is en thuis op 18°C wil, dan moet de airco op full power. als je een airco hebt met 3kw vermogen, dan denk ik dat die ook 3kw gaat trekken uit de meterkast.

of zie ik dit verkeerd?
Ik denk het wel. Waarschijnlijk verwar je thermisch vermogen met elektrisch vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:49
ari2asem schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:59:
[...]
Eigenlijk vreemd dat de Nexus geen AC-Backup heeft.
Als de Nexus inderdaad een Solis inverter is, dan zou ik daar wel een Back-up aansluiting verwachten.
Of is de Zonneplan inverter een uitgekleed model?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJwZ5t2na20rH44jUPEeENz6deA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iw0QFE1cIMQ3DjwGmV0YPjQu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari2asem
padoempats schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:08:
[...]

Ik denk het wel. Waarschijnlijk verwar je thermisch vermogen met elektrisch vermogen.
je hebt gelijk. zie plaatje van mijn outdoor unit. 3,5kw unit trekt maximaal 1,65kwAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu8QZ4WCXlak7etWf1W9B_NJwXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EELTxQvtmxAGd4CTzoIPaql5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
@sprk_nl Het is inderdaad een aangepaste inverter zonder aansluitingen voor zonnepanelen en zonder backup.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
Biet80 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:56:
@sprk_nl Het is inderdaad een aangepaste inverter zonder aansluitingen voor zonnepanelen en zonder backup.
dus je kunt je zonnepanelen niet op omvormer en op batterij aansluiten?

of hoeft dit niet altijd het geval te zijn als je nog je eigen zonnepanelen wil blijven gebruiken en ervan profiteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 16:23

_PM

ari2asem schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:10:
[...]

dus je kunt je zonnepanelen niet op omvormer en op batterij aansluiten?

of hoeft dit niet altijd het geval te zijn als je nog je eigen zonnepanelen wil blijven gebruiken en ervan profiteren?
De Nexus batterij heeft niet als doel om eigen zonne-energie op te slaan, maar om de onbalans op het electiriteitsnet te verminderen.

Zonnepanelen houden de eigen omvormer, energie die terug het net op zou gaan ('over' is vanuit de zonnepanelen/omvormer) kan ook door de batterij opgenomen worden als dat op dat moment nodig is om de onbalans te regelen. Hiermee verlaat de stroom het huis niet (de verbinding tussen beide loopt via de meterkast, geen speciale actie nodig). In dit topic lees ik niet terug dat er rekening gehouden wordt met zonne-opbrengst van eigen panelen in de laad strrategie voor de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Hebben jullie ook dit soort verschillen in de geladen en ontladen kWh’s? Ik ben geen kenner dus wellicht mis ik van alles, maar als ik reken met een volle batterij (20 kWh) en 5% verlies in en uit, kom ik niet in de buurt van dit verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSwt6cMQ5yNOGeZ01CxYGIkVbhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmMKGlA66BDitSrqcbnFproB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ntram schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Dat toont ook wel de onhoudbaarheid van het tariefmodel aan in combinatie met keuzes van aanleg. Zowel netbeheerders als leveranciers zijn zo verslaafd aan het gemak van het capaciteitstarief bij kleinverbruik, dat er heel wat nodig zal zijn om ze te laten afkicken. Daardoor is er al veel te lang mee gewacht wat mij betreft.
Dat heeft niet met verslaving te maken, maar met correct gebruik van het net. Regionale netbeheerders hebben in het verleden nooit hun netten gedimensioneerd op onbalansdiensten, die vinden veelal plaats bij TenneT. En gezien de congestie -ook op laagspanningsnetten- is het m.i. ook hoogst onwenselijk dat onbalansdiensten zomaar in allerlei richtingen geleverd mogen worden, ongeacht het moment.

Dat zonneplan dat wel doet, is vanuit hun positie bijzonder slim: de kapitaalkosten worden betaald door de burger, net als de netbeheerkosten. Daar staat geen enkele garantie tegenover vanuit Zonneplan, en ze kunnen daardoor de uitgaven perfect in control houden en altijd een goed rendement draaien. Daarmee hebben ze twee unieke voordelen ten opzichte van grootschalige batterijen, en zijn de risico's voor Zonneplan volledig afgedekt. Ik zou willen dat ik het bedacht had.

De risico's van dit model zijn voor de consument. Ik sluit bovendien niet uit dat de regionale netbeheerders nog gaan lobbyen dat kleinverbruikers helemaal geen onbalansdiensten mogen leveren, al dan niet door het business model aan te passen naar time of use of een bandbreedtemodel. Ook dan kan deze werkwijze van Zonneplan totaal overboord.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:39
11leon schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:59:
Hebben jullie ook dit soort verschillen in de geladen en ontladen kWh’s? Ik ben geen kenner dus wellicht mis ik van alles, maar als ik reken met een volle batterij (20 kWh) en 5% verlies in en uit, kom ik niet in de buurt van dit verschil.

[Afbeelding]
Met 10% verlies in en 10% verlies uit, kun je beter mee rekenen.

Reeds eerder besproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1

[Afbeelding]
Bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSjptdAfl2STWbzGsZSOWKpaZXY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cFfiIoWnSz20ni09XE7HTp66.png?f=fotoalbum_large
Dus komt in de buurt van 10% als je ook stand-by into consideration neemt (de batterij was ook niet leeg bij installatie).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
Net een mail gehad van Zonneplan (vet dat ze dit delen!)
Major Powerplay Update - maart 2024
We zijn continu bezig om de Powerplay aansturing te verbeteren. Zo bereik jij een hoger rendement en verlagen we de CO2-uitstoot van fossiele centrales. Vandaag hebben we verbeteringen doorgevoerd die dagen met negatieve opbrengsten verminderen en voor een hoger rendement zorgen. We leggen je graag uit hoe dit zit.

Verbeterde aansturing voor hoger rendement
Je hebt vast gemerkt dat het rendement op sommige dagen laag was, en soms zelfs negatief. Dit heeft te maken met situaties waarin een overschot aan stroom razendsnel werd omgezet in een tekort en andersom. De prijs op de energiemarkten gaat soms hard heen en weer. Powerplay heeft de afgelopen maanden geleerd van deze wisselvallige omstandigheden en gaat hier nu beter mee om. Powerplay voorspelt energieprijzen nog beter en speelt daar direct op in.

Wat merk ik hiervan?
Vanaf vandaag kun je een hoger rendement verwachten in de app, met minder negatieve dagelijkse opbrengsten. De verbeterde aansturing zal naar verwachting zorgen voor een rendement dat gemiddeld maar liefst 14% hoger ligt. We blijven Powerplay ontwikkelen en streven ernaar om in de toekomst nieuwe updates te kunnen implementeren. We zullen je op de hoogte houden van verdere ontwikkelingen.
Teller van vandaag staat op dit moment op €8,01. Het gaat erg lekker deze week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
jojost1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:35:

[...]

Teller van vandaag staat op dit moment op €8,01. Het gaat erg lekker deze week :)
Ook interessant om te zien hoe de opbrengsten verschillen, hier staat hij 'pas' op €7.50 vandaag. Geen zonnepanelen en weinig verbruik gedurende de dag dus er zou weinig moeten zijn dat de batterij in de weg zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Uiteraard van een andere orde, maar Powerplay zonnepanelen is ook aan het werk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFPFPb5aEf6B6mNHT8ASYndlOHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyC0ogTi0saTfIfXPU7aSsNa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl

[Afbeelding]
Het lijkt idd dat je een 3kWh per dag kwijt bent aan de Nexus. Kostenpost van 3x€0,23 = €0,69 per dag.
Dan moet dat eigenlijk van de powerplay vergoeding af denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
Krisp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:02:
[...]

Dat heeft niet met verslaving te maken, maar met correct gebruik van het net. Regionale netbeheerders hebben in het verleden nooit hun netten gedimensioneerd op onbalansdiensten, die vinden veelal plaats bij TenneT. En gezien de congestie -ook op laagspanningsnetten- is het m.i. ook hoogst onwenselijk dat onbalansdiensten zomaar in allerlei richtingen geleverd mogen worden, ongeacht het moment.
Laten we het met elkaar eens zijn dat daar een maatschappelijk optimum gevonden moet worden. Als je het aan de regionale netbeheerders alleen overlaat, dan zetten ze alles dicht, ook als het niet nodig is voor een maatschappelijk optimum.
Dat zonneplan dat wel doet, is vanuit hun positie bijzonder slim: de kapitaalkosten worden betaald door de burger, net als de netbeheerkosten. Daar staat geen enkele garantie tegenover vanuit Zonneplan, en ze kunnen daardoor de uitgaven perfect in control houden en altijd een goed rendement draaien. Daarmee hebben ze twee unieke voordelen ten opzichte van grootschalige batterijen, en zijn de risico's voor Zonneplan volledig afgedekt. Ik zou willen dat ik het bedacht had. De risico's van dit model zijn voor de consument.
Goed, wat is daar mis mee? Het is een vrije markt, dus als hiermee extreme winsten te behalen zijn, dan heeft Zonneplan er binnen de kortste keren concurrentie bij en hebben we nog meer keuze. De klant is toch vrij om te kiezen?
Ik sluit bovendien niet uit dat de regionale netbeheerders nog gaan lobbyen dat kleinverbruikers helemaal geen onbalansdiensten mogen leveren, al dan niet door het business model aan te passen naar time of use of een bandbreedtemodel. Ook dan kan deze werkwijze van Zonneplan totaal overboord.
Je kan het ook positiever stellen; dat Zonneplan dit doet, dwingt de netbeheerders eindelijk om in plaats van steeds uit te stellen, nu toch eindelijk aan de gang te gaan met een 'time of use' of 'bandbreedtemodel' en zo beter aan te sluiten bij het kostenveroorzakingsprincipe.

Ik denk overigens niet dat dit de werkwijze van Zonneplan en anderen onmogelijk maakt (hoewel het zeker anders wordt), want in dat nieuwe tariefmodel krijgt de netbeheerder (heel kort door de bocht) meer geld als er meer congestie ontstaat, en kunnen ze dat geld inzetten om partijen zoals Zonneplan betalen op de momenten dat ze helpen om congestie bij te sturen. Nu zit je in de situatie dat dergelijk marktgebaseerd congestiemanagement alleen maar geld kost, en niet via de tarieven wat oplevert (ook weer kort door de bocht). Dat is wellicht mede de reden dat er nog heel weinig congestie diensten marktgebaseerd worden ingekocht (is publiek inzichtelijk via Gopacs). Dat is niet handig, want zo trek je geen nieuwe partijen die deze diensten efficient kunnen leveren. In alle markten zijn prijzen initieel hoog, maar dat trekt juist nieuwe toetreders, en zorgt uiteindelijk voor lage prijzen.

Zowel politiek als netbeheerders lijken dat concept vaak slecht te begrijpen; elke keer dat je twijfel zaait of je wel gecommitteerd bent aan een echt marktoplossing, of extra drempels op werpt, creëer je onzekerheid en jaag je potentiële deelnemers aan die markt weg. Daarmee houd je onnodig lang hoge prijzen in stand. Wat dan weer als argument wordt gebruikt dat de markt niet werkt. Als burger betaal je voor dat gebrek aan visie de rekening.

[ Voor 11% gewijzigd door ntram op 27-03-2024 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Buns schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:41:
Uiteraard van een andere orde, maar Powerplay zonnepanelen is ook aan het werk.[Afbeelding]
Interessant, komt ook precies overeen met de pieken in negatieve onbalans zo te zien (dus wanneer de batterij ook laadt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:14

GaMbiNo

1337

Buns schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:41:
Uiteraard van een andere orde, maar Powerplay zonnepanelen is ook aan het werk.[Afbeelding]
Hier ook. Die van jou doet het wel beter zo te zien. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSCdeEkBPVzyHBmvIiUxQYhuP58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPoX9zJ7d2KoTOQ9KicIDVHL.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wel bijzonder is dat jij 4 powerplay momenten hebt en ik 2.

Die vergoeding is enorm afhankelijk van je opwekking op dat moment heb ik het idee. Als je net een piekje hebt verdien je een stuk meer.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMbiNo op 27-03-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
GaMbiNo schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Hier ook. Die van jou doet het wel beter zo te zien. :)
[Afbeelding]

Ook wel bijzonder is dat jij 4 powerplay momenten hebt en ik 2.

Die vergoeding is enorm afhankelijk van je opwekking op dat moment heb ik het idee. Als je net een piekje hebt verdien je een stuk meer.
Uit interesse: hebben jullie ingesteld dat je een overschot aan stroom hebt? (& @Buns ) geeft natuurlijk ook verschillen neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ntram
jojost1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:35:
Ze moeten dat wel delen, want er is in de balanceringsmarkt een zodanige trendbreuk dat ze forse problemen hebben met hun (en dus voor 85% jouw) verdienmodel (zie ook dit artikel, achter paywall). 'Niemand' had deze trendbreuk, dat de indicatoren vooraf niet meer matchen met de uiteindelijke (achteraf berekende!) onbalansprijs, zien aankomen.

Ze weten er een leuke draai aan te geven, maar zolang ze geen BSP zijn en dus alleen kunnen verdienen aan passief meeregelen, lopen ze door deze trendbreuk gewoon veel meer risico dan eerder ingeschat. Dan toch nog beweren dat je verwacht 14% meer rendement te gaan behalen lijkt mij dan vrij onverantwoord. Het kan kloppen, maar een duidelijke waarschuwing dat dit een onvoorzien risico was dat slecht te mitigeren is zou verantwoordelijker zijn. Het is leuk pionieren voor Zonneplan, maar over een paar jaar kun je door (voorspelbaar) ingrijpen van ACM (of AFM, want dit is gewoon speculeren) dit soort uitspraken niet meer doen, of moet je dan een disclaimer van meerdere paginas toevoegen.

Overigens, daarmee zeg ik niet dat Zonneplan niet zijn beloofde rendement kan behalen, noch dat het een slechte investering is. Echter; 'buyer beware'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
dropkick_nl schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:16:
[...]
Het lijkt idd dat je een 3kWh per dag kwijt bent aan de Nexus. Kostenpost van 3x€0,23 = €0,69 per dag.
Dan moet dat eigenlijk van de powerplay vergoeding af denk ik?
Ik denk dat dat óf al meegerekend is in de opbrengsten óf het wordt verrekend op de factuur (wat te zien is in de voorbeeld factuur van Zonneplan). Even kijken bij de eerste factuur waar je dan op uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

sprk_nl schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:13:
[...]

Eigenlijk vreemd dat de Nexus geen AC-Backup heeft.
Als de Nexus inderdaad een Solis inverter is, dan zou ik daar wel een Back-up aansluiting verwachten.
Of is de Zonneplan inverter een uitgekleed model?

[Afbeelding]
Die PV aansluiting zitten er niet op bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
jojost1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:34:
[...]

Uit interesse: hebben jullie ingesteld dat je een overschot aan stroom hebt? (& @Buns ) geeft natuurlijk ook verschillen neem ik aan.
Het eerste Powerplay moment is wel een vreemde, nog geen stroomopwekking op dat moment. Wij hebben meer overschot dan 500 kWh/jaar, dat ook zo ingesteld. Daardoor meer Powerplay interventies volgens ZP dan bij opgave < 500 kWh overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buns
jojost1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:09:
[...]

Interessant, komt ook precies overeen met de pieken in negatieve onbalans zo te zien (dus wanneer de batterij ook laadt).
Bedankt voor je observaties! Was me nog niet opgevallen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oetgNyA4l6ctvkp268UdIDOOSKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8z5Eh3HkfUMeSMxPMB14iLEx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:14

GaMbiNo

1337

Buns schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Het eerste Powerplay moment is wel een vreemde, nog geen stroomopwekking op dat moment. Wij hebben meer overschot dan 500 kWh/jaar, dat ook zo ingesteld. Daardoor meer Powerplay interventies volgens ZP dan bij opgave < 500 kWh overschot.
Dat zou het verschil wel kunnen verklaren inderdaad. Ik heb minder dan 500 kWh overschot en dat dus ook zo ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

_PM schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:05:
[...]

De Nexus batterij heeft niet als doel om eigen zonne-energie op te slaan, maar om de onbalans op het electiriteitsnet te verminderen.

Zonnepanelen houden de eigen omvormer, energie die terug het net op zou gaan ('over' is vanuit de zonnepanelen/omvormer) kan ook door de batterij opgenomen worden als dat op dat moment nodig is om de onbalans te regelen. Hiermee verlaat de stroom het huis niet (de verbinding tussen beide loopt via de meterkast, geen speciale actie nodig). In dit topic lees ik niet terug dat er rekening gehouden wordt met zonne-opbrengst van eigen panelen in de laad strrategie voor de batterij.
Waarom zou je niet èn èn willen? Lijkt me dat je behoorlijk verlies krijgt door de stroom van de zonnepanelen helemaal door de meterkast te laten lopen en dan weet terug naar de batterij ipv direct?

SolarEdge schermt juist met >95% efficiëntie van opslag van de energie door weinig verliezen in de keten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0elr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-08 14:26
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw op dit onderwerp en heb recent zonnepanelen laten leggen. Ze zijn nog niet aangesloten maar dat volgt binnenkort.

Voor nu voelt het nog een beetje als een financiële blooper, aangezien ik er nu pas achter kom dat veel energieleveranciers alleen nog flexibele contracten aanbieden. Voor m’n gevoel pis ik net achter het net.

Ik heb een omvormer die gereed is voor een thuisbatterij, 3x25A aansluiting en de omvormer hangt zo’n 10-15 meter bij m’n meterkast vandaan. Piekopbrengst van de panelen zou zo’n 4,5kw moeten zijn. Een thuisbatterij klinkt wel heel interessant, maar wel echt een durfinverstering. Iemand enig idee wat ik mee kan nemen om tot een fatsoenlijke keuze te komen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
Klinkt eigenlijk iets voor het algemene thuisbatterij topic, niet voor het Zonneplan Nexus topic. Daar even vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapkoppejan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-08 06:53
Leftblank schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Ook interessant om te zien hoe de opbrengsten verschillen, hier staat hij 'pas' op €7.50 vandaag. Geen zonnepanelen en weinig verbruik gedurende de dag dus er zou weinig moeten zijn dat de batterij in de weg zit.
Bij mij vandaag slechts 6,54 Euro, en sinds 7 maart 55 Euro voor mijn 20 kWh accu. Toch substantieel lager dan wat ik hierboven lees. Ik heb 8 kW panelen op 3 fasen met 3x25A aansluiting, misschien zit dat vaak de accu in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
jaapkoppejan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:28:
[...]
Bij mij vandaag slechts 6,54 Euro, en sinds 7 maart 55 Euro voor mijn 20 kWh accu. Toch substantieel lager dan wat ik hierboven lees. Ik heb 8 kW panelen op 3 fasen met 3x25A aansluiting, misschien zit dat vaak de accu in de weg?
Hmm zou niet aan de zonnepanelen liggen zou je zeggen.. zie je dat de batterij vaak in DLB (dynamic load balancing) schiet? Andere grootverbruikers die dat zouden kunnen veroorzaken, zoals EV?
Ik heb de batterij sinds 6 maart, wat zijn jouw getallen voor laden/ontladen? Hier 678kWh & 608kWh, stand-by 12 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
[...]

Poeh dat is best een verschil, ik zit met mijn zonnepaneelvrije-batterij (ook 20 kWh) op €92.32 sinds 15 maart. Ik vrees dat de output van de panelen en/of verbruikers toch wel in de weg zou kunnen zitten. Gemiddelde verbruik zit hier op zo'n 500-600W zonder de batterij en dan nul opwek. Hooguit geven de Quooker en warmtepomp met enige regelmaat wat pieken in het verbruik die net fout uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapkoppejan
jojost1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:39:
[...]

Hmm zou niet aan de zonnepanelen liggen zou je zeggen.. zie je dat de batterij vaak in DLB (dynamic load balancing) schiet? Andere grootverbruikers die dat zouden kunnen veroorzaken, zoals EV?
Ik heb de batterij sinds 6 maart, wat zijn jouw getallen voor laden/ontladen? Hier 678kWh & 608kWh, stand-by 12 kWh.
Nee, niet vaak DLB vermoed ik. Alleen als mijn PHEV 10 kWh laadt in de 2.5 goedkoopste uurtjes snachts 10 kWh met 1 fase oplader, maar dan doet de accu ook niet veel. Met 3 x 25 A kun je ook tot 17 kW terugleveren dus zou de PV niet in de weg hoeven te zitten.
Hier sinds 7 maart 673 kWh geladen, 597 kWh ontladen en 16 kWh standby gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ntram schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 18:51:
[...]

Laten we het met elkaar eens zijn dat daar een maatschappelijk optimum gevonden moet worden. Als je het aan de regionale netbeheerders alleen overlaat, dan zetten ze alles dicht, ook als het niet nodig is voor een maatschappelijk optimum.
Dat valt wel mee, maar het is wat lastig als dit soort business modellen ervoor zorgen dat het net plat ligt. ;) Vooralsnog zie ik nergens in het gedrag terug dat Zonneplan rekening houdt met mogelijke congestie: vandaag tussen 17h-19h werd er ook gezellig 10kW van het net getrokken. Dat moeten niet te veel huizen in een wijk doen, want een moderne wijk is ontworpen op een gemiddelde belasting van 5,5-6kW, en oude wijken met maar 1-1,5kW.
Goed, wat is daar mis mee? Het is een vrije markt, dus als hiermee extreme winsten te behalen zijn, dan heeft Zonneplan er binnen de kortste keren concurrentie bij en hebben we nog meer keuze. De klant is toch vrij om te kiezen?
Daar is niets mis mee. :D Ik verbaas me alleen dat er mensen in meegaan. Had het inderdaad weg kunnen laten in deze post.
Je kan het ook positiever stellen; dat Zonneplan dit doet, dwingt de netbeheerders eindelijk om in plaats van steeds uit te stellen, nu toch eindelijk aan de gang te gaan met een 'time of use' of 'bandbreedtemodel' en zo beter aan te sluiten bij het kostenveroorzakingsprincipe.
Die gesprekken lopen al een tijdje, maar men komt niet echt uit deze discussie.
Ik denk overigens niet dat dit de werkwijze van Zonneplan en anderen onmogelijk maakt (hoewel het zeker anders wordt), want in dat nieuwe tariefmodel krijgt de netbeheerder (heel kort door de bocht) meer geld als er meer congestie ontstaat, en kunnen ze dat geld inzetten om partijen zoals Zonneplan betalen op de momenten dat ze helpen om congestie bij te sturen. Nu zit je in de situatie dat dergelijk marktgebaseerd congestiemanagement alleen maar geld kost, en niet via de tarieven wat oplevert (ook weer kort door de bocht). Dat is wellicht mede de reden dat er nog heel weinig congestie diensten marktgebaseerd worden ingekocht (is publiek inzichtelijk via Gopacs). Dat is niet handig, want zo trek je geen nieuwe partijen die deze diensten efficient kunnen leveren. In alle markten zijn prijzen initieel hoog, maar dat trekt juist nieuwe toetreders, en zorgt uiteindelijk voor lage prijzen.

Zowel politiek als netbeheerders lijken dat concept vaak slecht te begrijpen; elke keer dat je twijfel zaait of je wel gecommitteerd bent aan een echt marktoplossing, of extra drempels op werpt, creëer je onzekerheid en jaag je potentiële deelnemers aan die markt weg. Daarmee houd je onnodig lang hoge prijzen in stand. Wat dan weer als argument wordt gebruikt dat de markt niet werkt. Als burger betaal je voor dat gebrek aan visie de rekening.
Je veronderstelt dat congestie een verdienmodel kan worden en dat dat positief is. Mijn stelling is dat niet alles een markt is, en dat congestie daar een voorbeeld van is. De ultieme consequentie is dat klanten domweg meer problemen of zelfs regelmatig uitval gaan ervaren. Dat kunnen we met elkaar voorkomen door ons iets meer bewust te gedragen. Klanten kunnen -al dan niet gedreven door een ander verdienmodel- daar ook toe gestuurd worden. Dus krijg je inderdaad een bandbreedte of time-of-use-model, waarbij klanten aangemoedigd worden om het net zo min mogelijk te belasten, met name in de pieken. Daarmee krijgt schaarste op een alternatieve manier een prijs.

Congestiemanagement is al decennia oud en nooit bedoeld geweest om grootschalig toe te passen. Het lijkt me ook echt zeer onwenselijk als dat werkelijkheid wordt.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
Krisp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:05:
[...]
Congestiemanagement is al decennia oud en nooit bedoeld geweest om grootschalig toe te passen. Het lijkt me ook echt zeer onwenselijk als dat werkelijkheid wordt.
Daar zullen alle bedrijven die op de wachtlijst staan het niet mee eens zijn, en woonwijken, en scholen, etc. Als extra koper in de grond nog niet kan, dan is grootschalig congestiemanagement toepassen (via marktmodel, niet individuele afspraken) de enige optie tot maatschappelijk gewenste oplossingen leidt. Doe je dat niet, dan geniet iedereen die al een aansluiting heeft van zijn voorrecht, maar zijn partijen die meer capaciteit of een nieuwe aansluiting nodig hebben de sigaar. Daar hebben we uiteindelijk allemaal fors last van, want zo kunnen economische belangen niet tegen elkaar worden afgewogen. De huidige aanpak leidt zeker niet tot 'the greatest happiness for the greatest number'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dat veronderstelt dat congestiemanagement de enige oplossing is. Dat is het niet. Maar we gaan offtopic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MXWP-gAjRY-WMzbibnNi9xKg-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHCtm9B91x0VX8LlvBQZJg6C.jpg?f=fotoalbum_large

Vlgs Kiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
jaapkoppejan schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:50:
[...]
Nee, niet vaak DLB vermoed ik. Alleen als mijn PHEV 10 kWh laadt in de 2.5 goedkoopste uurtjes snachts 10 kWh met 1 fase oplader, maar dan doet de accu ook niet veel. Met 3 x 25 A kun je ook tot 17 kW terugleveren dus zou de PV niet in de weg hoeven te zitten.
Hier sinds 7 maart 673 kWh geladen, 597 kWh ontladen en 16 kWh standby gebruik
Hmm gek dan. Check voor de zekerheid ook even of je aansluiting (3x25 dus) goed staat in de Zonneplan app, zodat de DLB in elk geval niet onnodig vaak inkickt :) verder misschien de moeite waard om aan Zonneplan te vragen? Vraag me toch echt af hoe dat nu precies komt, als het niét DLB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapkoppejan
jojost1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:09:
[...]

Hmm gek dan. Check voor de zekerheid ook even of je aansluiting (3x25 dus) goed staat in de Zonneplan app, zodat de DLB in elk geval niet onnodig vaak inkickt :) verder misschien de moeite waard om aan Zonneplan te vragen? Vraag me toch echt af hoe dat nu precies komt, als het niét DLB is.
3x25A staat goed in de app, had ik ook gecheckt. Ik heb nu een Shelly Pro over de batterij gezet en gekoppeld aan Domoticz om zelf beter te kunnen begrijpen wat er gebeurt. Omdat bij DLB alle fasen tegelijkertijd worden teruggeregeld is het ook belangrijk dat de drie fasen van alle grote gebruikers en opwekkers (PV) een beetje in balans zijn. Wordt een puzzeltje wie in huis de boosdoener is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
jaapkoppejan schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:53:
[...]

3x25A staat goed in de app, had ik ook gecheckt. Ik heb nu een Shelly Pro over de batterij gezet en gekoppeld aan Domoticz om zelf beter te kunnen begrijpen wat er gebeurt. Omdat bij DLB alle fasen tegelijkertijd worden teruggeregeld is het ook belangrijk dat de drie fasen van alle grote gebruikers en opwekkers (PV) een beetje in balans zijn. Wordt een puzzeltje wie in huis de boosdoener is :?
Heb hetzelfde probleem, gevraagd of DLB iets meer kan moduleren of iets meer load kan toestaan per fase..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:00
R0elr schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:20:
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw op dit onderwerp en heb recent zonnepanelen laten leggen. Ze zijn nog niet aangesloten maar dat volgt binnenkort.

Voor nu voelt het nog een beetje als een financiële blooper, aangezien ik er nu pas achter kom dat veel energieleveranciers alleen nog flexibele contracten aanbieden. Voor m’n gevoel pis ik net achter het net.

Ik heb een omvormer die gereed is voor een thuisbatterij, 3x25A aansluiting en de omvormer hangt zo’n 10-15 meter bij m’n meterkast vandaan. Piekopbrengst van de panelen zou zo’n 4,5kw moeten zijn. Een thuisbatterij klinkt wel heel interessant, maar wel echt een durfinverstering. Iemand enig idee wat ik mee kan nemen om tot een fatsoenlijke keuze te komen?
Zonnepanelen blijven rendabel ook met dynamische contracten. Batterijen over het algemeen niet, tenzij zonneplan model blijft kloppen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
WillemD61 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:24:
[...]

Zonnepanelen blijven rendabel ook met dynamische contracten. Batterijen over het algemeen niet, tenzij zonneplan model blijft kloppen ...
Inderdaad. Ondanks dat je terugverdien tijd een jaartje langer kan zijn, is het daarna gratis geld. Kijk maar eens naar je verwachte opbrengsten na ~15 a 20 jaar. Ja als je eerder was geweest, had je ze eerder terugverdiend.
Al met al is het nog steeds een goeie investering, een van de betere die een gemiddeld mens in Nederland zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5LKnvZVLyR8b60lFSC4ZZPw-bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3ddIV7XahZ9jMZDlAUVQzFe.jpg?f=fotoalbum_large Als ik kijk naar de opbrengst van de Nexus in Zwolle en gister de bedragen hier dan zit er wel wat ruimte. Dagopbrengst Zwolle was gister rond de 12 euro. Staat daar de Nexus op een "ideaal" locatie? Geen verbruik omzich heen van wasmachine's vaatwassers, regulier stroomverbruik? Een verschil in opbrengsten tussen jullie onderling en met Zwolle betekend een ander rendement voor ieder systeem? 🤔

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 28-03-2024 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 16:42
Gisteren 12 euro loopt gewoon in lijn met wat @jojost1 ook schetste, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door SidewalkSuper op 28-03-2024 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:10
jojost1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:35:
[...]

Ik denk dat dat óf al meegerekend is in de opbrengsten óf het wordt verrekend op de factuur (wat te zien is in de voorbeeld factuur van Zonneplan). Even kijken bij de eerste factuur waar je dan op uit komt.
Wij hebben de Nexus nu 22 dagen in huis en op dit moment staat de Powerplay vergoeding op 126,65 (vandaag al weer 12,95). Daar tegen over staat wel volgens de statistieken een verlies van (703-634) 69 kWh en 20 kWh stand-by-verbruik. Dus in totaal nu 89 kWh om die Powerplay opbrengst te realiseren. Als ik dit omreken in een gemiddelde per maand dan kost Powerplay aan elektriciteit ongeveer 28 euro. Eigenlijk zou ik dat dus van het rendement van de Nexus moeten aftrekken om het daadwerkelijke rendement te berekenen. Ben benieuwd hoe Zonneplan dat zichtbaar maakt op de maandrekening. Overigens is hierdoor mijn Stroomverbruik in maart dus nu ook hoger dan oorspronkelijk vooraf ingeschat en is mijn eerder betaalde voorschot voor deze maand te laag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Ook bijna 12,- op 27 Maart. Locatie Zwolle. Zonnepanelen en warmtepomp, dit zal bij de Zonneplan locatie niet het geval zijn dus de afwijking van minder dan een euro is acceptabel.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Hvan072 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:33:
[...]
Wij hebben de Nexus nu 22 dagen in huis en op dit moment staat de Powerplay vergoeding op 126,65 (vandaag al weer 12,95). Daar tegen over staat wel volgens de statistieken een verlies van (703-634) 69 kWh en 20 kWh stand-by-verbruik. Dus in totaal nu 89 kWh om die Powerplay opbrengst te realiseren. Als ik dit omreken in een gemiddelde per maand dan kost Powerplay aan elektriciteit ongeveer 28 euro. Eigenlijk zou ik dat dus van het rendement van de Nexus moeten aftrekken om het daadwerkelijke rendement te berekenen. Ben benieuwd hoe Zonneplan dat zichtbaar maakt op de maandrekening. Overigens is hierdoor mijn Stroomverbruik in maart dus nu ook hoger dan oorspronkelijk vooraf ingeschat en is mijn eerder betaalde voorschot voor deze maand te laag.
Ik denk trouwens dat het standby verbruik al in die 703 zit en niet een 'los' ding is, maar dat zouden we even moeten checken.
Laten we de eerste maandfactuur afwachten, ik vermoed dat die kosten inderdaad van de vergoeding af moeten en dat dat tot uiting komt via de 'Powerplay tegenboeking stroomverbruik' op de factuur. Zie https://www.zonneplan.nl/...tuur-uitleg-met-powerplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
SidewalkSuper schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:29:
Yes, gisteren is de teller op €10,54 geëindigd. Een klein verschil wat waarschijnlijk komt door het verschil in SoC bij begin van de dag (mijn batterij zat een aantal uren 100% vol, toen heeft de batterij in Zwolle misschien nog wel wat kunnen verdienen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Het lijkt mij dat dat wat in de app staat 1 op 1 op de afrekening terugkomt, zonder dat je daar nog zelf berekeningen over doet. Anders zou dat een beetje suf zijn toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
SidewalkSuper schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:16:
Het lijkt mij dat dat wat in de app staat 1 op 1 op de afrekening terugkomt, zonder dat je daar nog zelf berekeningen over doet. Anders zou dat een beetje suf zijn toch? :+
Weet niet of het het bedrag is van de vergoeding incl of excl die tegenboeking, we gaan het meemaken :P is voor iedereen nieuw natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:10
Dat denk ik ook. Mijn punt is meer dat om 1600 euro rendement per jaar te halen uit de Nexus, de Powerplay vergoeding per jaar 1936 (1600+12*28) euro zou moeten bedragen. Ik zie hier berekeningen langskomen van 1600/365=4,38 euro gemiddeld per dag, maar met 1936/365 kom je op gemiddeld 5,30 per dag. Zoals het nu gaat, gaan we dat ook halen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:29:
Ik dacht gister ruim 6 en 8 ergens te lezen. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Hvan072 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:39:
[...]

Dat denk ik ook. Mijn punt is meer dat om 1600 euro rendement per jaar te halen uit de Nexus, de Powerplay vergoeding per jaar 1936 (1600+12*28) euro zou moeten bedragen. Ik zie hier berekeningen langskomen van 1600/365=4,38 euro gemiddeld per dag, maar met 1936/365 kom je op gemiddeld 5,30 per dag. Zoals het nu gaat, gaan we dat ook halen hoor.
Als je het echte rendement wil berekenen met je ook de afschrijving eraf halen. De afschrijving is in de eerste jaren veel groter dan de som van de opbrengsten. De eerste jaren heb je dus negatief rendement en op een bepaald punt slaat het om omdat de som van de opbrengsten + waarde van de accu hoger is dan de inleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Devke schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:47:
[...]

Ik dacht gister ruim 6 en 8 ergens te lezen. Vandaar.
Dat was in de ochtend nog. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jojost1
Voor volledige transparantie:
  • 14-03: €5,56
  • 15-03: €1,41
  • 16-03: €9,52
  • 17-03: €4,82
  • 18-03: €4,70
  • 19-03: €0,46
  • 20-03: €0,52
  • 21-03: €2,48
  • 22-03: €2,38
  • 23-03: €18,51
  • 24-03: €2,19
  • 25-03: €13,85
  • 26-03: €15,78
  • 27-03: €10,54 (dag van de mail over de 'Major Powerplay Update')
  • 28-03 (tot 11:00): €14,28
Heel platgeslagen is dat dus 14,5 dagen met totaal €108,30 opbrengst (€7,47 per dag).
Lees hier alleen niet veel op in graag, ik deel het graag maar wel met de dikke sidenote dat de opbrengst dus dagelijks enorm kan verschillen én dat er - volgens Zonneplan - nog meer te verdienen valt in de zomer. Voor we de cijfers meer hard kunnen maken is gewoonweg meer tijd nodig. Persoonlijk ben ik er erg tevreden mee tot nu toe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Het bedrag op de rekening van februari was hetzelfde als het februari bedrag in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Om aan te geven hoe volatiel het is: een halfuur later staat de teller van vandaag op €19,07 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
jojost1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Om aan te geven hoe volatiel het is: een halfuur later staat de teller van vandaag op €19,07 8)
Volgens Zonneplan was het vorige record op 27 februari, lijkt dus een patroon in te zitten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
the-hyrax schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:57:
[...]

Volgens Zonneplan was het vorige record op 27 februari, lijkt dus een patroon in te zitten :D
Kijken of we dat record gaan halen, ik nu om 12;00 op €17,67

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
dan doe ik ook even mee sinds maandagmiddag actief :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su02aD9sB-b6C6Vs6pgJ_F7TIIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zqkhKde59fVO166GLPEnuC1M.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 11:59
jojost1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:18:
Yes hier ook, in een uur bijna €20. Dat soort dagen moeten er ook zijn :)
Heeft u zelf zonnepanelen? ik heb 14 panelen van 400w, ik twijfel nu toch over de batterij aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
DustPhyte schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:14:
[...]

Heeft u zelf zonnepanelen? ik heb 14 panelen van 400w, ik twijfel nu toch over de batterij aanschaffen.
Ja 3,25 kWp. Maar dat doet er niet toe met de Nexus thuisbatterij, doet ie niets mee (by design).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 13:56
jojost1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:05:
Voor volledige transparantie:
[list]
• 14-03: €5,56

Lees hier alleen niet veel op in graag, ik deel het graag maar wel met de dikke sidenote dat de opbrengst dus dagelijks enorm kan verschillen én dat er - volgens Zonneplan - nog meer te verdienen valt in de zomer. Voor we de cijfers meer hard kunnen maken is gewoonweg meer tijd nodig. Persoonlijk ben ik er erg tevreden mee tot nu toe :)
Bij mij vrijwel identiek, ook installatie sinds 14 maart. Totaal 112 euro nu. Vandaag inmiddels 18.60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
killer2 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:22:
dan doe ik ook even mee sinds maandagmiddag actief :)
Hoe heb je dit zo mooi in Hassio gekregen? Met de tarieven. Gebruik je dit ook in je energy dashboard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
DustPhyte schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:24:
[...]

Hoe heb je dit zo mooi in Hassio gekregen? Met de tarieven. Gebruik je dit ook in je energy dashboard?
https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
DustPhyte schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 13:24:
[...]
Of als standaard integratie toevoegen via GUI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Zie nu dat de batterij blijft haken op ~420W opladen terwijl ik mijn auto laadt (met Zonneplan laadpaal), ook al laad ik maar heel langzaam op 5A. DLB label was niet zichtbaar, net alsof de 'fix' die Zonneplan heeft geïmplementeerd voor het elkaar in de weg zitten gewoonweg was: "Zet batterij maar zo goed als uit als de laadpaal actief is." zonder dat ze überhaupt naar de load kijken. Nu ik het opladen stopzet, gaat ie meteen weer naar 10kW. Dit is eigenlijk nog minder fijn dan hoe het eerst werkte :'(
Daar blijft dus veel ruimte voor verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:56
@jojost1 Kun je de DLB niet uitschakelen?
In het HomeAssistant dashboard dat @killer2 hierboven gedeeld lijkt het of en een on/off knop is.

[ Voor 5% gewijzigd door Twanroy op 28-03-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitrogun
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 09:29
jojost1 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:18:
Zie nu dat de batterij blijft haken op ~420W opladen terwijl ik mijn auto laadt (met Zonneplan laadpaal), ook al laad ik maar heel langzaam op 5A. DLB label was niet zichtbaar, net alsof de 'fix' die Zonneplan heeft geïmplementeerd voor het elkaar in de weg zitten gewoonweg was: "Zet batterij maar zo goed als uit als de laadpaal actief is." zonder dat ze überhaupt naar de load kijken. Nu ik het opladen stopzet, gaat ie meteen weer naar 10kW. Dit is eigenlijk nog minder fijn dan hoe het eerst werkte :'(
Daar blijft dus veel ruimte voor verbetering.
Dit heb ik ook. Ik heb het laden van mijn EV zojuist stopgezet omdat ik zie dat er veel onbalans is en via de thuisbatterij er geld voor krijg en via mijn EV het gewoon geld kost. Ik laad hem vannacht wel op, betaal ik ietsje meer voor de stroom, maar dat betaald zich denk ik terug via de thuisbatterij. Zou inderdaad mooi zijn als de apparaten op termijn goed met elkaar communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Twanroy schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:24:
@jojost1 Kun je de DLB niet uitschakelen?
In het HomeAssistant dashboard dat @killer2 hierboven gedeeld lijkt het of en een on/off knop is.
Het is een on/off state, maar kan het net uit/aan zetten helaas. Daarnaast lijkt het dus geen DLB, ik zie in HomeAssistant ook dat DLB niet actief is geweest op zowel Charge laadpaal als Nexus batterij. Lijkt iets onder water te zijn wat ze toepassen wanneer de laadpaal actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Nitrogun schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Dit heb ik ook. Ik heb het laden van mijn EV zojuist stopgezet omdat ik zie dat er veel onbalans is en via de thuisbatterij er geld voor krijg en via mijn EV het gewoon geld kost.
Same here, helaas. Daar gaat m'n record-dag :X

[ Voor 4% gewijzigd door jojost1 op 28-03-2024 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 20-07 23:01
Nitrogun schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:33:
[...]

Dit heb ik ook. Ik heb het laden van mijn EV zojuist stopgezet omdat ik zie dat er veel onbalans is en via de thuisbatterij er geld voor krijg en via mijn EV het gewoon geld kost. Ik laad hem vannacht wel op, betaal ik ietsje meer voor de stroom, maar dat betaald zich denk ik terug via de thuisbatterij. Zou inderdaad mooi zijn als de apparaten op termijn goed met elkaar communiceren.
Daar waar ze eerst elkaar bijna)uitzetten . Gaat er nu maar één uit en dat is de batterij. Daarmee heeft Zonneplan naar mijn idee al een verbetering doorgevoerd voor de meeste situaties. In iedergeval duidelijkheid (zeker als ze de aanpassing gecommuniceerd zouden hebben. Maar helaas niet richtig mij).
Ik doe er nog een artikel bij uit het blad "De ingenieur" voor de liefhebber.

https://www.deingenieur.n...ten-kleiner-en-flexibeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer058
Maandag geïnstalleerd, donderdag aangesloten. Nouja, hij doet het!

Mijn MyEnergi Zappi-laadpaal en Nexus-accu lijken nog niet goed samen te werken. Als de Nexus flink teruglevert, gaat de laadpaal 'aan'. Ook op momenten dat ik dat niet wil. Ik heb wat instellingen aangepast, maar voorzie dat ik nog niet volledig opgelost heb.

Zijn er mensen hier met een Zappi en Nexus, hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Jelmer058 ik heb wel de Zappi, maar nog geen Nexus ;)
Bedoel je dat de Zappi in de eco modus begint te laden als de Nexus ontlaadt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
TKroon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:26:
@Jelmer058 ik heb wel de Zappi, maar nog geen Nexus ;)
Bedoel je dat de Zappi in de eco modus begint te laden als de Nexus ontlaadt?
Ja, exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Jelmer058 Uit interesse: waarom laad je in ECO modus? Je laadt namelijk 5-10% efficiënter met FAST, en als ik de aanname doe dat je een dynamisch contract hebt, zou ik zeker FAST laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Als de bedragen kloppen van de batterij in zwolle is er gisteren 28 euro winst gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
DustPhyte schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:12:
Als de bedragen kloppen van de batterij in zwolle is er gisteren 28 euro winst gemaakt?
Ik had gisteren € 28.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Nu ben ik benieuwd, heb jij zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
DustPhyte schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:16:
[...]
Nu ben ik benieuwd, heb jij zonnepanelen?
Ik heb zonnepanelen, niet van zonneplan, 2 enphase installaties.. 6400wp (5500 max), en 3200wp (2400max)

Dit lijkt geen enkele invloed te hebben, bij het opladen van de batterij komt het uit de panelen maar daarmee ontlast ik alsnog het net natuurlijk door niet terug te leveren op dat moment

Gisteren overigens alsnog 24kWh teruggeleverd. Mooie dag in het Westland ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 29-03-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
26 euro bij mij, door DLB iets beperkt tijdens draaien van een wasje en droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dropkick_nl schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Wel logisch dat je huishouding voorrang krijgt. Niet zelf de handwas of afwassen is ook wat waard he ;-)

Ben wel benieuwd. De meeste hebben vast een 17kw aansluiting. Nexus pakt 10. 7 kw over als ik zo mag rekenen. Als je dan even een wasmachine en droger aanzet zou dat bijna wel moeten passen afhankelijk van je eigen gebruik. Maar dat is gevoelsmatig. Ben wel benieuwd als je de laadpaal erbij zet. Voor degene die hem hebben. Dat drukt nexus naar beneden. Snap ik. Laadpaal kost ook e.a. maar kun je niet slim laden dan? Of een tijd aangeven dan moet de auto vol zijn in de app van ZP? Als de laadpaal ZP hebt. Zelf een prioriteitsbepaling als het om laatst genoemde gaat. Of batterij of auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 29-03-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
dropkick_nl schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:29:
[...]

Hier ook €26 en een beetje, de auto zat even in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:41:
[...]

Wel logisch dat je huishouding voorrang krijgt. Niet zelf de handwas of afwassen is ook wat waard he ;-)

Ben wel benieuwd. De meeste hebben vast een 17kw aansluiting. Nexus pakt 10. 7 kw over als ik zo mag rekenen. Als je dan even een wasmachine en droger aanzet zou dat bijna wel moeten passen afhankelijk van je eigen gebruik. Maar dat is gevoelsmatig. Ben wel benieuwd als je de laadpaal erbij zet. Voor degene die hem hebben. Dat drukt nexus naar beneden. Snap ik. Laadpaal kost ook e.a. maar kun je niet slim laden dan? Of een tijd aangeven dan moet de auto vol zijn in de app van ZP? Als de laadpaal ZP hebt. Zelf een prioriteitsbepaling als het om laatst genoemde gaat. Of batterij of auto.
Het zou mooi zijn als je dan ook een vergoeding krijgt omdat je energie uit het net aan het trekken bent voor je huis, mee de onbalans hersteld door verbruik ipv de accu op te laden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
kan DLB niet uitgezet worden?
zodat je nexus op vol vermogen kan laden/ontladen, maar in huishouden tegelijkertijd jij rekening houdt met 17kw (3*25A).
want (ik denk) dan kun je op deze manier meer winst maken.
Pagina: 1 ... 14 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.