In het plaatje van HomeWizard zien jullie mijn verbruik en teruglevering over de maanden heen. In April zie je dat er 107 Kwh uit het net worden gehaald en er in diezelfde maand 249 Kwh worden teruggeleverd. Een netto resultaat van bijna 142 Kwh teruglevering. De rest van het plaatje spreekt voor zich zelf dan denk ik.
Als je deze opnames uit het net bij elkaar opteld kom je uit op 2136 Kwh opname uit net. Als je alle terugleveringen ook zo bij elkaar opteld kom je op 2013 Kwh teruglevering. Mijn verbruik en opbrengst van de zonnepanelen ligt rond de 3000 kwh per jaar. Kom dus aardig rond de 0 verbruik uit per jaar. Het verschil m.b.t. bovenstaande getallen en de 3000 kwh maak ik dus op bij direct verbruik.
Zover de uitleg m.b.t. inzicht in verbruik en terugleveringen afgelopen jaar.
Dan de financiële onderbouwing.
De aanschafkostenkolom betreffen de aanschaf van de Nexus inclusief installatie. Daar komt nog wel bij de Liander aanpassing in de meterkast naar 3 fase en de aanpassing die ZP moet doen voordat Liander (Netbeheerder) aan de gang kan. Kosten ZP 250 euro. Daar komt wel een deel van de btw van terug net zoals over de Nexus. Dat later. De kosten van 300 euro forfait die 1 malig betaald moeten worden. De totale investering is dan net ff boven de 10k.
Dan volgt de BTW teruggaaf. Btw teruggaaf over de Nexus die komt vlgs offerte op 9.917,90 incl BTW (nexus en de schakelaar van ZP). Die BTW teruggaaf is ff op de 1700 euro.
Daaronder begin ik met wat levert het systeem me jaarlijks op om de terugverdientijd te berekenen. De opbrengst volgens prognose ZP is 1820 euro. Daar moet ik mee rekenen. Ik kan niet rekenen met mijn eigen prognose zoals ik verwacht dat het gaat. Afgelopen maand lekker maar ik houd ZP aan als bron. Daaronder volgen een aantal posten die op 0 staan. Na onderzoek bleek dit in de powerplay vergoeding al te zitten. Doen we dus niks mee.
Nadeel dynamisch contract. Ik houd nu een tijdje bij wat mijn kosten geweest waren bij mijn huidige leverancier en wat als ik verbruik of terug levering had gehad bij ZP. Op de zonnige dagen boet ik in. Niet raar want je rekent per uur af en bij mijn huidige per einde jaar. Los van de EB.
Daaronder een post van ruim 400 min en 300 euro plus. Hier zie je in de regel daarvoor ook de waardes van verbruik en terug leveren terugkomen die overeenkomen met mijn werkelijk verbruik en terug levering van HomeWizward. Ik ga uit van een gemiddelde prijs van 22 cent afname van het net en rekening proberend te houden met een beetje lagere waardes bij zonnig weer als het gaat om terug leveren in de zomer. Ik verwacht niet dat ik in de zomer bijv 1 kwh tegen 30 cent ga terug leveren maar dat dit lager zal zijn. Daarom ga ik uit van een 15 cent. Lagere prijzen ben ik in de ZP app per uur ook nog niet tegengekomen.
De leveringskosten zijn bij ZP goedkoper per jaar t.o.v. huidige leverancier dus een positieve bijdrage aan de winst.
Netbeheer net een goeie euro duurder. Meer om het plaatje compleet te maken.
De nexus levert me dan rond de 1600 euro per jaar rendement op. Op de netto investering van ff op de 8800 euro is dat een terugverdientijd van 5,5 jaar. Stel nu als ik het bedrag van de investering op de bank had gezet. Hoe rendeer ik dan? Rentepercentage is 2,1% nu bij mij. Dus dat zou bijna 1300 euro hebben opgeleverd als ik tel van aanschaf nexus tot einde garantie. Gaat ie stuk dan moet de investering terug zijn
Mijn winst zit tot einde garantie dus in 1,5 jaar de 1600 euro winst min wat ik op de spaarrekening had gekregen. Dat is namelijk ook rendement. Samenvattend. Ik kan onder garantie nog 1,5 jaar bijna 1600 per jaar renderen min de gemiste rente (omdat ik kies voor nexus en niet sparen) en dat geeft een rendement van 960 euro. DIt is de winst dan over 7 jaar. Hopelijk is mijn beredenering duidelijk anders vraag gewoon.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.