Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 47 Laatste
Acties:
  • 482.043 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:52
Dat kan toch ook als je de DLB laat aan staan, en jij tegelijkertijd rekening houdt met je verbruik in je huishouden. ;)
ari2asem schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:03:
kan DLB niet uitgezet worden?
zodat je nexus op vol vermogen kan laden/ontladen, maar in huishouden tegelijkertijd jij rekening houdt met 17kw (3*25A).
want (ik denk) dan kun je op deze manier meer winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 08:21:
[...]

Ik heb zonnepanelen, niet van zonneplan, 2 enphase installaties.. 6400wp (5500 max), en 3200wp (2400max)

Dit lijkt geen enkele invloed te hebben, bij het opladen van de batterij komt het uit de panelen maar daarmee ontlast ik alsnog het net natuurlijk door niet terug te leveren op dat moment

Gisteren overigens alsnog 24kWh teruggeleverd. Mooie dag in het Westland ;)
Loop je dan niet juist geld mis? Want als je zonnestroom aan het net had teruggeleverd, had je er geld voor gekregen. Je onbalansbatterij had dan ook meer capaciteit gehad om te profiteren van de onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 17:32
zodat je nexus op vol vermogen kan laden/ontladen, maar in huishouden tegelijkertijd jij rekening houdt met 17kw (3*25A).
Ik zie dat DLB heel conservatief is, Nexus (in DLB) + een andere load (op 1 van de fases) is nooit meer dan 4.5kW (op die fase) in mijn huis. Nexus schakelt onder DLB direct terug naar 0.45kW laden.

Wellicht helpt het als meer mensen deze vraag over DLB indienen voor de Q&A van dinsdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:52
Kurios schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Loop je dan niet juist geld mis? Want als je zonnestroom aan het net had teruggeleverd, had je er geld voor gekregen. Je onbalansbatterij had dan ook meer capaciteit gehad om te profiteren van de onbalans.
Is dat mogelijk, zonnestroom terugleveren en dan op het zelfde moment stroom afnemen voor een Accu? daar heb je toch 2 aansluitingen op het stroomnet voor nodig.
Of je neemt stroom af of je levert terug.
je kunt wel stroom afnemen op fase 1 en 2 en dan stroom terug leveren op fase 3 maar je meter "sommeert" 3 fase's

[ Voor 26% gewijzigd door Peterhardenberg op 29-03-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:40
Ik kan in ieder geval bevestigen dat onze aansluiting het minimaal 10 minuten volhoudt om ~22.5kW te leveren wanneer de batterij en laadpaal beide op vol vermogen stroom afnemen :+. Bij onze installatie bleek DLB uit te staan waardoor het vermogen van de batterij niet teruggeregeld werd. Nadat ik het zag heb ik het bij Zonneplan doorgegeven en hebben ze dit vrij snel hersteld met een update - ik vermoed dat de connect die aan de meter hing een te oud exemplaar was omdat we al wat langer klant zijn.

Gezien de ervaringen hier met hoe de load balancing werkt had ik wellicht beter de laadpaal kunnen limiteren want zover ik zie kun je dit zelf niet meer uitschakelen @ari2asem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er moet wel een natuurlijk rem ergens zitten. Steeds de aardlek omgooien weer omdat de boel eruit klapt lijkt me ook geen doen. Of je moet het denk ik leuk vinden steeds te kijken of je batterij aan het laden / ontladen is en of de wasmachine wel aankan etc. Prioriteit aan iets geven lijkt me prettiger werken dan rennen naar de meterkast steeds. Ben wel benieuwd hoe een Givenergy dat doet. Daar zat vlgs verkoper geen loadbalancing op. 🤔

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 29-03-2024 09:29 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-10 21:11
Het lijkt mij dat Zonneplan hier geen risico mee wilt nemen. In mijn oud huis zitten nog smeltzekeringen. Die kunnen best wat hebben mocht je een fout maken. Alleen zal de netbeheerder niet blij zijn als ze vaak langs moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:05
DustPhyte schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:30:
[...]

Het lijkt mij dat Zonneplan hier geen risico mee wilt nemen. In mijn oud huis zitten nog smeltzekeringen. Die kunnen best wat hebben mocht je een fout maken. Alleen zal de netbeheerder niet blij zijn als ze vaak langs moeten komen.
En jij ook niet, want het kost elke keer 80 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
@Devke givenergy heeft geen DLB.
mbt DLB heb ik ook een vraag gesteld aan Sessy (is andere batterij merk).

mijn vraag:
dynamic load balancing is nodig (denk ik) als je meerdere apparaten tegelijkertijd (koken op inductie 7,6kw en douchen met elektr.boiler 4kw) gebruikt. dus meer kw verbruikt dan de omvormer en accu samen aankunnen.

hun antwoord was:
Dit wordt allemaal geregeld via de slimme meter. Lokaal kan je natuurlijk veel meer stroom gebruiken dan bijvoorbeeld de 25A hoofdzekering van een fase. Zolang het niet weg hoeft van het huis. Als de Sessy de vraag van bijvoorbeeld de kookplaat en de boiler niet aan kan dan komt de overige stroom vanuit het net. De slimme meter zal de vraag en teruglevering van de Sessy van elkaar afschrijven

kan ik uit hun antwoord concluderen dat ik helemaal geen DLB nodig heb (zodat ik DLB bij nexus handmatig kan uitzetten) ? zolang ik rekening houd met 17kw totale verbruik ?

of heb ik mijn vraag verkeerd gesteld?

EDIT: heb nieuwe vraag aan Sessy gesteld.

stel: ik heb thuis op een gegeven moment 15kw verbruik.

met wat voor vermogen kan 20kwh opstelling van sessy opladen? 2kw of meer?

klapt dan de hoofdzekering niet uit als 20kwh sessy met met 8,8kw oplaadt?

hun antwoord:
Als er veel verbruik is en de Sessy zit op de zonnepaneel omvormer, dan kan er gewoon met groot vermogen laden.

Dan blijft de stroom namelijk lokaal.

Als er veel verbruik is en de stroom moet van het net komen, dan heb je inderdaad nog maar 2kW ruimte.

zit er dus een soort van DLB op sessy?

of wat is het nut van DLB bij nexus als die ook terugschroeft met laden/ontladen op het moment dat er andere verbruikers actief zijn (droger, wasmachine, vaatwasser, warmtepomp etc etc) ?

[ Voor 30% gewijzigd door ari2asem op 29-03-2024 11:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-10 09:13
Goed nieuws met betrekking tot DLB in mijn mail deze ochtend:
Dynamic Load Balancing Update
We hebben een verbetering doorgevoerd in Dynamic Load Balancing voor iedereen met zowel een Zonneplan thuisbatterij als een Zonneplan laadpaal. De update staat per direct live, en zorgt ervoor dat jouw thuisbatterij en laadpaal beter met elkaar communiceren.

Voorrang voor je laadpaal boven de thuisbatterij
Je hebt mogelijk gemerkt dat in sommige situaties Dynamic Load Balancing tegelijk ingreep op zowel de laadpaal als de thuisbatterij. Niet goed voor het rendement van de thuisbatterij en vervelend als je op korte termijn weg wilt met de auto. Met deze update blijft de laadpaal vol vermogen laden, en wordt de laadsnelheid van de thuisbatterij lager. Zodra er weer meer ruimte is op je hoofdaansluiting, gaat de batterij ook weer naar vol vermogen.

Laadpaal sneller terug naar vol vermogen
Daarnaast schakelt de laadpaal nu sneller terug naar vol vermogen op het moment dat er weer voldoende ruimte is op je hoofdaansluiting. Zo laad je altijd veilig én zo snel mogelijk.

Nieuwe updates volgen
We blijven Dynamic Load Balancing verder ontwikkelen. Zo komt er een optie in de app waarin jijzelf per laadsessie kan kiezen of de thuisbatterij gepauzeerd moet worden als je auto aan het laden is. Wanneer dit live komt brengen we je uiteraard op de hoogte.
Zeker dat laatste in de mail klinkt super, dat is precies wat ik wil!

Ik ben erg tevreden met de communicatie van Zonneplan :) (als jullie meelezen, bedankt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
jojost1 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:12:

[...]

Ik ben erg tevreden met de communicatie van Zonneplan :) (als jullie meelezen, bedankt!)
en zeker die laatse opmerking van ZP (de optie in de app)....als je daar ook nog kan kiezen tussen huishoudelijk verbruik en batterijen laden/ontladen, dan zou dat erg fijn zijn.
want niet iedereen heeft een laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26
jojost1 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:12:

[...]

Ik hoop wel dat het dan nog wel mogelijk blijft om de auto op te laden vanuit de accu.. Dus ontladen van de nexus mag dan wat mij betreft wel gewoon.

Ik heb de auto nu bijv. aan het laden vanwege de prijs, en de nexus staat op 100% waardoor hij nog maar 1 kant op kan werken mbt de balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07-10 15:22
Zonneplan thuisaccu is te gulzig - de batterij moet zo afgesteld worden dat rond de 50% de optimale SOC zit. bij licht negatieve prijzen niet laden als hij rond de 50% zit. bij licht negatief wel laden als hij dicht bij 0 zit. En andersom, snel terugleveren als iets boven normaal als batterij boven de 50% zit en iets terughoudender worden als batterij richting 0% SOC gaat. Vandaag zit de batterij alweer heel de ochtend vol omdat hij bij licht negatieve prijzen vol heeft zitten laden... nu rond de middag de prijzen heel negatief worden kan de batterij niks meer.. daar kan de batterij mijns inziens nog flink verbeterd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:49
En wat nou als de batterij gisterochtend zich niet praktisch helemaal had volgeladen anticiperend op de hoge pieken? Dan had je allemaal hoge pieken gemist, omdat je maar 50% vol zat, wat ervoor zorgt dat je nooit die 28 euro verdient. Dus altijd op 50% zitten werkt gewoon niet zomaar beter lijkt me. Dan pak je op het ene vlak een euro en mis je in dit geval op het andere vlak ineens 10 euro.

Sterker dat lijkt me nou bij uitstek één van de fabeltjes die je als leek zou verwachten, maar alleen kunt onderbouwen met langdurige data, waarop een algoritme ook is gebaseerd. Zonneplan zal dat waarschijnlijk beter kunnen onderbouwen dan het onderbuikgevoel (met alle respect) waar wij met ons boerenverstand uit putten.

Zonneplan moet gewoon goed proberen in te schatten of er hoge of lage prijzen aan gaan komen. Dat is de échte truc lijkt me. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@ari2asem ga je nooit meer je wasmachine aanzetten dan ;)? Of koken op inductie? Dat is namelijk niet te doen. En als je een foutje maakt klapt je hoofdzekering eruit. DLB is juist goed. Misschien kan Zonneplan nog wat tussenstappen maken ipv van 10 gelijk naar 4 kW.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 17:32
Hoop dat de accu tussen 18:00 en 20:00 50% ontlaadt, scheelt weer op mijn stroomrekening vandaag.
(indien er geen onbalans optreedt dan natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ari2asem schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:20:
@Devke givenergy heeft geen DLB.
mbt DLB heb ik ook een vraag gesteld aan Sessy (is andere batterij merk).

mijn vraag:
dynamic load balancing is nodig (denk ik) als je meerdere apparaten tegelijkertijd (koken op inductie 7,6kw en douchen met elektr.boiler 4kw) gebruikt. dus meer kw verbruikt dan de omvormer en accu samen aankunnen.

hun antwoord was:
Dit wordt allemaal geregeld via de slimme meter. Lokaal kan je natuurlijk veel meer stroom gebruiken dan bijvoorbeeld de 25A hoofdzekering van een fase. Zolang het niet weg hoeft van het huis. Als de Sessy de vraag van bijvoorbeeld de kookplaat en de boiler niet aan kan dan komt de overige stroom vanuit het net. De slimme meter zal de vraag en teruglevering van de Sessy van elkaar afschrijven

kan ik uit hun antwoord concluderen dat ik helemaal geen DLB nodig heb (zodat ik DLB bij nexus handmatig kan uitzetten) ? zolang ik rekening houd met 17kw totale verbruik ?

of heb ik mijn vraag verkeerd gesteld?

EDIT: heb nieuwe vraag aan Sessy gesteld.

stel: ik heb thuis op een gegeven moment 15kw verbruik.

met wat voor vermogen kan 20kwh opstelling van sessy opladen? 2kw of meer?

klapt dan de hoofdzekering niet uit als 20kwh sessy met met 8,8kw oplaadt?

hun antwoord:
Als er veel verbruik is en de Sessy zit op de zonnepaneel omvormer, dan kan er gewoon met groot vermogen laden.

Dan blijft de stroom namelijk lokaal.

Als er veel verbruik is en de stroom moet van het net komen, dan heb je inderdaad nog maar 2kW ruimte.

zit er dus een soort van DLB op sessy?

of wat is het nut van DLB bij nexus als die ook terugschroeft met laden/ontladen op het moment dat er andere verbruikers actief zijn (droger, wasmachine, vaatwasser, warmtepomp etc etc) ?
Ik zal deze vraag van de week ook eens stellen bij Givenergy. Kijken wat hun roepen. Je wilt natuurlijk dat ea elkaar niet in de weg gaat zitten of dat je prioriteit aan iets kunt geven. Huis gaat altijd voor.... dan prio op batterij laden / ontladen of de laadpaal. Bijv.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
TKroon schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:58:
@Jelmer058 Uit interesse: waarom laad je in ECO modus? Je laadt namelijk 5-10% efficiënter met FAST, en als ik de aanname doe dat je een dynamisch contract hebt, zou ik zeker FAST laden.
Klopt, ik heb inderdaad een dynamisch contract. Ik laad met de boost (manueel, instelbaar of smart) op FAST-tempo terwijl de eco plus-modus aan staat (maar niet laad) om de boost in te kunnen zetten (wat in 'stop' niet kan). Beetje ingewikkelde zin, hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
Sinds de zonnepanelen door Zonneplan uitgezet kunnen worden "als het net er om vraagt" heb ik al 0,80 euro bonus ontvangen🤑. Vandaag zijn ze maar liefst 5 x heel even uitgezet.

Trouwens jammer dat ze belangrijk nieuws (zoals de aanpassing in de loadbalancing tussen laadpaal en batterij) niet in een nieuwsbrief zetten en naar iedereen sturen.
Nu moest ik het zelf constateren door het thuis uit te proberen en werd het op dit forum bevestigd door iemand die een mail van Zonneplan kreeg.
Ik ben er blij mee hoor, maar de communicatie verloopt nogal knullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Jelmer058 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:35:
[...]

Klopt, ik heb inderdaad een dynamisch contract. Ik laad met de boost (manueel, instelbaar of smart) op FAST-tempo terwijl de eco plus-modus aan staat (maar niet laad) om de boost in te kunnen zetten (wat in 'stop' niet kan). Beetje ingewikkelde zin, hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg.
Haha ik begrijp hem inderdaad. Blijft gek dat er geen scheduled mode is zonder eco of fast. Volgens hun forum is dat met opzet om het niet te ingewikkeld te maken, maar op deze manier misbruik je eigenlijk functies. Wellicht kun je het met domotica oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Aimabel schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:07:
Sinds de zonnepanelen door Zonneplan uitgezet kunnen worden "als het net er om vraagt" heb ik al 0,80 euro bonus ontvangen🤑. Vandaag zijn ze maar liefst 5 x heel even uitgezet.

Trouwens jammer dat ze belangrijk nieuws (zoals de aanpassing in de loadbalancing tussen laadpaal en batterij) niet in een nieuwsbrief zetten en naar iedereen sturen.
Nu moest ik het zelf constateren door het thuis uit te proberen en werd het op dit forum bevestigd door iemand die een mail van Zonneplan kreeg.
Heb je de mail zelf niet gehad dan? Ik neem aan dat ze de mail alleen sturen naar mensen met zowel de batterij als Zonneplan laadpaal, anders is het mailtje natuurlijk niet interessant voor je.. klinkt me alleen maar logisch, je moet niet allerlei dingen naar alle klanten gaan mailen terwijl het maar van toepassing is op een klein deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:30
Aimabel schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:07:

Hoe kort zijn ze dan uitgezet en hoeveel kWh ben je misgelopen? Want Euro 0,80 is niet veel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat uitzetten en eraan verdienen is prima. Ik vraag me idd ook af hoelang ze uitstaan en dus hoeveel Kwh er dan is geskipt zeg maar. Ook vraag ik me af wat dit betekend voor het salderen van je EB? Daarnaast verbruiken de omvormer en batterij ook stroom. Vlgs Kiki 350 Kwh per jaar. Ik ben ff zoekende wat dit betekend voor EB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:38
Devke schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:00:
Dat uitzetten en eraan verdienen is prima. Ik vraag me idd ook af hoelang ze uitstaan en dus hoeveel Kwh er dan is geskipt zeg maar. Ook vraag ik me af wat dit betekend voor het salderen van je EB? Daarnaast verbruiken de omvormer en batterij ook stroom. Vlgs Kiki 350 Kwh per jaar. Ik ben ff zoekende wat dit betekend voor EB.
Bij mij zijn is de omvormer vandaag 10min uitgezet door Powerplay, dit was rond 17:10 het opgewekte vermogen was toen vrij laag, en vergoeding was 0.03 euro. Als ik naar de grafiek kijk zou het ongeveer 10 min a 1000W opwekking hebben gescheeld. Wilde gok maar dat zal ongeveer 0.15 kWh geweest zijn, vermenigvuldigd met de uurprijs van 24.3c kom je dan aardig richting de 0.03 vergoeding.

het is was lastig berekenen met het grillige weer vandaag. Mocht dit op een meer voorspelbaar moment gebeuren zal ik het nog eens narekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door rusman op 29-03-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
rusman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:22:
[...]
Bij mij zijn is de omvormer vandaag 10min uitgezet door Powerplay, dit was rond 17:10 het opgewekte vermogen was toen vrij laag, en vergoeding was 0.03 euro. Als ik naar de grafiek kijk zou het ongeveer 10 min a 1000W opwekking hebben gescheeld. Wilde gok maar dat zal ongeveer 0.15 kWh geweest zijn, vermenigvuldigd met de uurprijs van 24.3c kom je dan aardig richting de 0.03 vergoeding.

het is was lastig berekenen met het grillige weer vandaag. Mocht dit op een meer voorspelbaar moment gebeuren zal ik het nog eens narekenen.
Klopt inderdaad, mits je geen overschot hebt. Het zal over deze piek ('dal') gaan van ongeveer 17:06-17:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gY18E02l_5A9OcIQc9sq-VGyhz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mgVbOaCczHMOzvjQ5fx2diMS.jpg?f=user_large
Als je wel hebt aangegeven dat je een overschot hebt, moet je natuurlijk rekenen met de kale stroomprijs ipv de all-in prijs (want die teruggeleverde kWh zou je toch niet mogen salderen is de gedachte dan). Als dat het geval is: 11,1 cent vanmiddag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jojost1 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:29:
[...]

Klopt inderdaad, mits je geen overschot hebt. Het zal over deze piek ('dal') gaan van ongeveer 17:06-17:09
[Afbeelding]
Als je wel hebt aangegeven dat je een overschot hebt, moet je natuurlijk rekenen met de kale stroomprijs ipv de all-in prijs (want die teruggeleverde kWh zou je toch niet mogen salderen is de gedachte dan). Als dat het geval is: 11,1 cent vanmiddag ;)
Hier ga ik ff mank 🙈 waarom geen saldering? De stroomprijs die je terugleverd geldt toch tegen hetzelfde tarief als het tarief op dat moment is. Als ik in dat uur 1 kw afneem a 20 cent als voorbeeld. Ik lever in datzelfde uur weer 1 kw terug dan vallen ze tegen elkaar weg toch? Tarief is immers hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Devke schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Hier ga ik ff mank 🙈 waarom geen saldering? De stroomprijs die je terugleverd geldt toch tegen hetzelfde tarief als het tarief op dat moment is. Als ik in dat uur 1 kw afneem a 20 cent als voorbeeld. Ik lever in datzelfde uur weer 1 kw terug dan vallen ze tegen elkaar weg toch? Tarief is immers hetzelfde.
Klopt, maar die stroomprijs bestaat uit kale prijs + belastingen. Als je in een jaar meer afname hebt dan teruglevering, krijg je alle belastingen ook terug. Als je in een jaar meer teruglevering dan afname hebt, krijg je bij teruglevering van het overschot enkel de kale stroomprijs terug, niet alle belastingen.

Dat is ook waarom Zonneplan vraagt: heb je een (minstens 500kWh oid) overshot. Zo ja, dan wil dat zeggen dat ze de omvormer ook bij 'lagere' pieken uit kunnen zetten, want dan is het sneller interessant.

Trouwens als je hier meer over wil weten raad ik je aan hier eens te zoeken Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-10 20:34
De misgelopen opbrengst van het uitstaan van je omvormer krijg je gecompenseerd bovenop de Powerplay-vergoeding staat op de website
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwpXD1WC1lD1r7WhqjROWLLnDoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dj6QihZS2rcNHiEmKzYECiQU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jojost1 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:52:
[...]

Klopt, maar die stroomprijs bestaat uit kale prijs + belastingen. Als je in een jaar meer afname hebt dan teruglevering, krijg je alle belastingen ook terug. Als je in een jaar meer teruglevering dan afname hebt, krijg je bij teruglevering van het overschot enkel de kale stroomprijs terug, niet alle belastingen.

Dat is ook waarom Zonneplan vraagt: heb je een (minstens 500kWh oid) overshot. Zo ja, dan wil dat zeggen dat ze de omvormer ook bij 'lagere' pieken uit kunnen zetten, want dan is het sneller interessant.

Trouwens als je hier meer over wil weten raad ik je aan hier eens te zoeken Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. :)
Ah thanx. Zo had ik het ook in mijn kop zitten zoals je beschrijft. Dan is er geen verwarring haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Maar goed weer even on-topic: vandaag leek een mindere dag door de vele negatieve onbalans terwijl de batterij al vol zat, maar opeens toch onbalans de andere kant op en staat de teller voor vandaag weer boven de €10 :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
klmtrf schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:52:
De misgelopen opbrengst van het uitstaan van je omvormer krijg je gecompenseerd bovenop de Powerplay-vergoeding staat op de website
[Afbeelding]
Las dit ook inderdaad, vraag me af hoe.. kunnen ze met de omvormer uit toch nog meten wat het vermogen van de panelen is? Ik zou zeggen van niet, gokken ze dan wat de panelen hadden opgeleverd? Ik zou wel eens een factuur willen zien volgende maand van iemand en hoe ze het daar specificeren :)

Maar goed, laten we weer iets meer on-topic over de Nexus gaan praten >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
jojost1 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:29:
[...]

[Afbeelding]
Ik lees hem uit met Home Assistant dus ik kan zien dat hij uit stond tussen 17:10 en 17:20. Hij lijkt het per 5 minuten te doen. Tot nu toe zijn het steeds 5, 10 of 15 min geweest maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Gisteren weer 12 euro opbrengst voor de demo batterij. Hij knalt flink door de laatste dagen.
Nu op 790 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
SidewalkSuper schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:39:
Gisteren weer 12 euro opbrengst voor de demo batterij. Hij knalt flink door de laatste dagen.
Nu op 790 euro.
Hier ook met een eindspurt laat in de avond. Redelijke optimistisch heb ik mijn dashboard nu ook staan hoeveel er al is terugverdiend van de 8300 euro... 1.62% nu ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
TKroon schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:09:
[...]

Haha ik begrijp hem inderdaad. Blijft gek dat er geen scheduled mode is zonder eco of fast. Volgens hun forum is dat met opzet om het niet te ingewikkeld te maken, maar op deze manier misbruik je eigenlijk functies. Wellicht kun je het met domotica oplossen?
Ja, absoluut! Heb deze week op het forum van de fabrikant nogmaals gevraagd om een 'boost only'-modus (naast eco, eco+ en fast).

Domotica lijkt een route te zijn, ga ik me in verdiepen. Of extra CT-klemmen, zodat het systeem de Nexus-batterij 'herkend' en in combinatie met een instelling weet dat het genegeerd moet worden. Maar ja, geen simpele of goedkope oplossingen voor iets wat ik met een druk op een knop zou willen regelen. Bedankt voor het meedenken!

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:32
Jelmer058 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Ja, absoluut! Heb deze week op het forum van de fabrikant nogmaals gevraagd om een 'boost only'-modus (naast eco, eco+ en fast).

Domotica lijkt een route te zijn, ga ik me in verdiepen. Of extra CT-klemmen, zodat het systeem de Nexus-batterij 'herkend' en in combinatie met een instelling weet dat het genegeerd moet worden. Maar ja, geen simpele of goedkope oplossingen voor iets wat ik met een druk op een knop zou willen regelen. Bedankt voor het meedenken!
Zou het een mogelijkheid zijn om de huidige ct klemmen 'achter' de aftakking van de nexus te zetten? In mijn geval heb ik losse draden van de hoofdschakelaar naar de aardleks voor mijn huis. De nexus staat daar los van.
Ik weet niet hoor, maar imho zouden de ct klemmen moeten kunnen om je eigen verbruik (incl zappi) en opwek, zonder de nexus. Vervolgens moet de nexus met DLB via je slimme meter opmerken dat de zappi is gaan laden en terugschakelen. Toch? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Miranda89 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Zou het een mogelijkheid zijn om de huidige ct klemmen 'achter' de aftakking van de nexus te zetten? In mijn geval heb ik losse draden van de hoofdschakelaar naar de aardleks voor mijn huis. De nexus staat daar los van.
Ik weet niet hoor, maar imho zouden de ct klemmen moeten kunnen om je eigen verbruik (incl zappi) en opwek, zonder de nexus. Vervolgens moet de nexus met DLB via je slimme meter opmerken dat de zappi is gaan laden en terugschakelen. Toch? Of zie ik het verkeerd?
In dat geval zou de auto ook kunnen gaan laden op vol vermogen als de Nexus ook al bezig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben heel erg benieuwd als de facturen van Zonneplan gaan binnenkomen bij de Nexus gebruikers. Volgens kiki worden omzettingsverliezen en stroomverbruik van de Nexus en omvormer meegenomen in de powerplay opbrengst. 350 Kwh wordt er namelijk verbruikt per jaar door het systeem. Hopelijk zien we hier wat details straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TKroon schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:25:
[...]

In dat geval zou de auto ook kunnen gaan laden op vol vermogen als de Nexus ook al bezig is ;)
Wat ook kan als je >6kWP hebt liggen en die staan vol te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Wat ook kan als je >6kWP hebt liggen en die staan vol te blazen.
En als de zon niet schijnt? Je kunt dit niet anders aansluiten. Puur oplossen met domotica als je iets geavanceerder wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje. Hoeveel batterij cycli garantie zit er op de Nexus?
Wordt er gekeken naar wat eerste bereikt wordt het aantal cycli of de 7 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
Devke schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:06:
Vraagje. Hoeveel batterij cycli garantie zit er op de Nexus?
Wordt er gekeken naar wat eerste bereikt wordt het aantal cycli of de 7 jaar?
Kan je terugvinden op de website bij het bestelproces:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwRqFULpuY81tF-YV-k9Q59oZY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJd19BSAnMOTT3iIhfpoUl0C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:32
TKroon schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Dat klopt. Maar de nexus moet toch rekening houden met alle 'domme' gebruikers die zomaar ineens stroom gaan trekken. Wat dacht je van een warmtepomp die aan z'n SWW run begint, die houdt ook geen rekening met de nexus en begint gewoon. Ik weet niet wat de response tijd van de nexus is of dat kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jojost1 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:08:
[...]

Kan je terugvinden op de website bij het bestelproces:
[Afbeelding]
Dankjewel. Kon het al niet vinden. Zit in het bestelproces zo te lezen dus. Kun je ook zien hoeveel laadcycli er gebruikt zijn in de app ofzo?

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 30-03-2024 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sieg91
  • Laatst online: 03-11-2024
Devke schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:09:
[...]

Dankjewel. Kon het al niet vinden. Zit in het bestelproces zo te lezen dus. Kun je ook zien hoeveel laadcycli er gebruikt zijn in de app ofzo?
Nee dat is niet in de app te zien…
Maar ze zitten volgensmij ongeveer op 1,5 cycli per dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
Sieg91 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Nee dat is niet in de app te zien…
Maar ze zitten volgensmij ongeveer op 1,5 cycli per dag
Je kan het wel estimaten door de kijken naar het aantal kWh laden/ontladen. Ik kom zo zelf op 1,57 cycli per dag sinds dat ik de batterij heb. Zelfs als het uiteindelijk 2 cycli per dag wordt, kom je dus eerder aan de 7 jaar dan aan de 6000 cycles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jojost1 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:18:
[...]

Je kan het wel estimaten door de kijken naar het aantal kWh laden/ontladen. Ik kom zo zelf op 1,57 cycli per dag sinds dat ik de batterij heb. Zelfs als het uiteindelijk 2 cycli per dag wordt, kom je dus eerder aan de 7 jaar dan aan de 6000 cycles :)
Hmm die 6000 geven ze niet af als ze geen vertrouwen hebben in 6000 cycli ga ik vanuit. Jaartje of 10 moet het dan dus mee kunnen op 100% capaciteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Devke schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:54:
[...]

Hmm die 6000 geven ze niet af als ze geen vertrouwen hebben in 6000 cycli ga ik vanuit. Jaartje of 10 moet het dan dus mee kunnen op 100% capaciteit.
70% na 6000 cycli.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

GaMbiNo

1337

Powerplay voor zonnepanelen is vrij actief hier. De zonnepanelen staan al bijna een uur uit. Ik ben wel benieuwd naar wat de vergoeding gaat zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA2NUABe_ivnRU9ix7afD3wpc_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uMNqedsw2BlZhYTFFdKDldw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
De onbalans is al meer dan een halfuur -€1000/MWh, nog nooit gezien sinds ik er elke dag meerdere keren naar kijk. Opbrengst Nexus ook al meer dan 8 euro, de batterij was best leeg vanochtend (misschien anticipeerden ze dus al op het onverwacht mooie weer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
GaMbiNo schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:39:
Powerplay voor zonnepanelen is vrij actief hier. De zonnepanelen staan al bijna een uur uit. Ik ben wel benieuwd naar wat de vergoeding gaat zijn. [Afbeelding]
Begrijp nog steeds niet hoe er een vergoeding kan worden berekend op een zeer lokale opwekker die uit staat.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieg91
  • Laatst online: 03-11-2024
Wolly schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Begrijp nog steeds niet hoe er een vergoeding kan worden berekend op een zeer lokale opwekker die uit staat.

Iemand een idee?
Dag is een ingewikkeld verhaal maar kort gezegd
Zonneplan koopt per uur een bepaalde hoeveelheid stroom in en als ze dan zien dat er teveel stroom is op dat moment zetten ze panelen uit zodat het ze geen geld kost en daar berekenen ze die vergoeding weer naar de klant zodat ze zelf geen onbalans creëren op de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sieg91 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:35:
[...]

Dag is een ingewikkeld verhaal maar kort gezegd
Zonneplan koopt per uur een bepaalde hoeveelheid stroom in en als ze dan zien dat er teveel stroom is op dat moment zetten ze panelen uit zodat het ze geen geld kost en daar berekenen ze die vergoeding weer naar de klant zodat ze zelf geen onbalans creëren op de markt
Dan moeten ze toch weten hoeveel je anders had opgewekt? Of verdelen ze de opbrengst op basis van deelname nummers?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rusman
6,80 powerplay vergoeding vandaag puur door afschakelen van zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 20-07 12:12
rusman schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:18:
6,80 powerplay vergoeding vandaag puur door afschakelen van zonnepanelen
Zou je een screenshot willen delen, lijkt er op dat het bij ons niet goed gaat met het aansturen van de omvormers. Ik ben benieuwd hoe het er uit zou moeten zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
Buns schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:23:
[...]

Zou je een screenshot willen delen, lijkt er op dat het bij ons niet goed gaat met het aansturen van de omvormers. Ik ben benieuwd hoe het er uit zou moeten zien...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oluPlg18OkitYGslG1YuT1mveQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b1gfBA3OjcBrfqAtjgYddEH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 20-07 12:12
Bij ons ingeschakeld op een moment dat de stroomproductie nog niet zo hoog was...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7OaRMfpmOcfkub8YCJ-yEeSi7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAWA7pTvbRyLecXtjb0fUl7w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wanneer kwam Zonneplan nu met Powerplay op omvormers die niet van Zonneplan zijn? Ergens gelezen kan het ook niet meer vinden 🙈🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

GaMbiNo

1337

Dat zijn aardig wat paneeltjes denk ik?

Hier iets minder opbrengst maar ook niet verkeerd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKXwVt39es7e9BmloHe2lwvt0_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19IrlNiE7erygeQt5wJ1QZRC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
Devke schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:38:
Wanneer kwam Zonneplan nu met Powerplay op omvormers die niet van Zonneplan zijn? Ergens gelezen kan het ook niet meer vinden 🙈🤣
Onbekend, ergens ‘later dit jaar’ zeggen ze. Misschien meer info dinsdag bij de Q&A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzie110
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-10 07:12
Hier ook vandaag voor het eerst een flinke Powerplay vergoeding voor de panelen. 4,56 opbrengst op mn 6.000 wattpiek installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welk type solis omvormer zit er dan aan de Nexus gekoppeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Devke schreef op zondag 31 maart 2024 @ 18:10:
Welk type solis omvormer zit er dan aan de Nexus gekoppeld?
Solis S6, weet niet welk subtype

Wellicht deze (10kW) https://www.solisinverter...ters9/s6_5_10k2_h_gl.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het deze is snap ik ff de garantie niet van ZP. Solis geeft vlgs mij 10 jaar op omvormer. Waarom legt ZP deze dan op 7?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Devke schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:13:
[...]

Als het deze is snap ik ff de garantie niet van ZP. Solis geeft vlgs mij 10 jaar op omvormer. Waarom legt ZP deze dan op 7?
Zonneplan gaat over hun eigen propositie natuurlijk, maar hoeveel garantie geeft pylontech op hun batterij ? Zou zomaar kunnen dat Zonneplan het als 1 product ziet en dus garantie beperkt tot de kortste van de 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:18:
[...]

Zonneplan gaat over hun eigen propositie natuurlijk, maar hoeveel garantie geeft pylontech op hun batterij ? Zou zomaar kunnen dat Zonneplan het als 1 product ziet en dus garantie beperkt tot de kortste van de 2.
Je zou toch zeggen dat de garantietermijn van de fabrikant de juiste is. Stel garantie is 10 jaar. Dan zou ZP ook 10 kunnen geven. Lopen immers geen risico. Pylontech geeft ook 10 jaar. Maar ik denk dat de reden zit in het feit dat hij niet gebruikt wordt voor zelfconsumptie. GivEnergy geeft 12 jaar. Als je doorleest is het bij zelfconsumptie.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 31-03-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
GaMbiNo schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:41:
[...]

Dat zijn aardig wat paneeltjes denk ik?

Hier iets minder opbrengst maar ook niet verkeerd. [Afbeelding]
Klopt, 20x 400wp op het dak liggen. Je ziet ook wel dat de verwachte opwekking op dat moment meespeelt. Er scheen best wat zon op het moment dat hij uit ging, dus waarschijnlijk doen ze daar iets slims met de berekening hoeveel er niet teruggeleverd wordt aan het net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Solis S6-EH3P10K-H-ZP is het.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3bUNCTXUp6_ghSxxcaAISKhxxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/42LeOpdXD09CZHCbDpwxGIHr.png?f=user_large

Gaat toch lekker zo, 2.05% van aanschaf al terug, en met het huidige bedrag gemiddeld per dag (9 euro), zal hij in 2,4 jaar helemaal betaald zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aimabel
Onze vergoeding voor het uitschakelen van in totaal 9600 Kwp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH9jCh4HtbSrbXHelMsAtmhGTiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LseSvdb0oaguiZTpgXddkO0h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:04
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:04:
[Afbeelding]

Gaat toch lekker zo, 2.05% van aanschaf al terug, en met het huidige bedrag gemiddeld per dag (9 euro), zal hij in 2,4 jaar helemaal betaald zijn.
Welke kaart heb je daarvoor gebruikt in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
En de batterij leverde vandaag 28,71 op tot nu toe en de batterij is voor 17% geladen. Als maart een gemiddelde maand is dan ben ik tevreden😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb eens wat zitten rekenen. Ik zit echt te zoeken waarom ik de nexus zou moeten kopen. Ik kom op nog geen 1000 euro winst tot aan einde garantie. Ik gebruik homewizard om te kijken welke maanden ik opneem en hoeveel ik teruglever die maand. Als ik dan over het hele jaar reken met 22 cent energiekosten per kwh opname uit het net en zo'n 15 cent per kwh teruglevering. Ik weet niet of hetzelfde bedrag als uit net halen wel fair is. Negatieve prijzen verdisconteren etc. Wat aanpassingen in de meterkast maar niet meer dan standaard nodig is. Dus ik vraag me echt nu serieus af wat ik over het hoofd zie....... dit is namelijk de moeite niet waard. Ik reken al met de nieuwe prognose van ZP qua opbrengst. Ter aanvulling ik neem mee in dit verhaal..... wat als ik het geld op een spaarrekening zet. Dan levert de nexus net geen 1000 euro meer op dan als ik de investering gewoon op de bank laat staan en de rente zijn werk laat doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 31-03-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Einde garantie is niet einde batterij uiteraard.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Deel je berekening eens, want met alle respect wat je zegt slaat echt nergens op voor zover ik begrijp uit hoe je het stelt :+
Hoezo heb je het over energiekosten per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:50:
Einde garantie is niet einde batterij uiteraard.
Nee dat snap ik. Ik zie pas dat ik het daarna ga verdienen. Op de gok dat er niks stuk gaat 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:50:
Deel je berekening eens, want met alle respect wat je zegt slaat echt nergens op voor zover ik begrijp uit hoe je het stelt :+
Hoezo heb je het over energiekosten per kWh?
Ik zal hem straks ff delen. Natuurlijk hoor ik graag onderbouwd welke fout ik maak. Zal dan ook mijn denkwijze erbij schrijven. Dankje voor het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-10 11:03
0xygen500 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:07:
[...]

Welke kaart heb je daarvoor gebruikt in HA?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Die wil ik ook wel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-10 19:48
Devke schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:18:
Ik heb eens wat zitten rekenen. Ik zit echt te zoeken waarom ik de nexus zou moeten kopen. Ik kom op nog geen 1000 euro winst tot aan einde garantie. Ik gebruik homewizard om te kijken welke maanden ik opneem en hoeveel ik teruglever die maand. Als ik dan over het hele jaar reken met 22 cent energiekosten per kwh opname uit het net en zo'n 15 cent per kwh teruglevering. Ik weet niet of hetzelfde bedrag als uit net halen wel fair is. Negatieve prijzen verdisconteren etc. Wat aanpassingen in de meterkast maar niet meer dan standaard nodig is. Dus ik vraag me echt nu serieus af wat ik over het hoofd zie....... dit is namelijk de moeite niet waard. Ik reken al met de nieuwe prognose van ZP qua opbrengst. Ter aanvulling ik neem mee in dit verhaal..... wat als ik het geld op een spaarrekening zet. Dan levert de nexus net geen 1000 euro meer op dan als ik de investering gewoon op de bank laat staan en de rente zijn werk laat doen.
De winst zit hem in het feit dat zonneplan de nexus gebruikt voor het inzetten op de onbalansmarkt. Dat staat redelijk los van je eigen verbruik en opbrengst! Daar zijn de potentiële verdiensten veel hoger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frankrox schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:05:
[...]

De winst zit hem in het feit dat zonneplan de nexus gebruikt voor het inzetten op de onbalansmarkt. Dat staat redelijk los van je eigen verbruik en opbrengst! Daar zijn de potentiële verdiensten veel hoger!
Dan nog kun je niet alleen rekenen met de verwachte prognose en investering. Je moet immers overstappen naar een andere energieleverancier met andere kosten. Ik ga proberen mijn gedachten te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Devke schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:16:
[...]

Dan nog kun je niet alleen rekenen met de verwachte prognose en investering. Je moet immers overstappen naar een andere energieleverancier met andere kosten. Ik ga proberen mijn gedachten te laten zien.
Ik had hetzelfde bij mijn overstap naar zonneplan terwijl ik veel zonnepanelen heb. Ik ben toen overgestapt met name vanwege de gasprijs (3.40 bij eneco, 1.80 bij zonneplan oid). Uiteindelijk bleek het ook voor mijn electriciteit een prima stap was om naar dynamisch te gaan. Ik verbruik meer dan ik opwek, en ik ben bereid per dag naar de tarieven te kijken en mijn gedrag daarop aan te passen.

Wellicht dat ik met een SAP of andere provider met hogere TLV iets beter uit zou zijn, maar ik geloof het wel, en ben gestopt met te proberen alles door te rekenen (bij dynamisch alles goed doorrekenen is erg lastig omdat je dan eigenlijk je verbruik per uur per dag ergens moet hebben inclusief alle historische tarieven etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:04
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:32:
[...]

Ik had hetzelfde bij mijn overstap naar zonneplan terwijl ik veel zonnepanelen heb. Ik ben toen overgestapt met name vanwege de gasprijs (3.40 bij eneco, 1.80 bij zonneplan oid). Uiteindelijk bleek het ook voor mijn electriciteit een prima stap was om naar dynamisch te gaan. Ik verbruik meer dan ik opwek, en ik ben bereid per dag naar de tarieven te kijken en mijn gedrag daarop aan te passen.

Wellicht dat ik met een SAP of andere provider met hogere TLV iets beter uit zou zijn, maar ik geloof het wel, en ben gestopt met te proberen alles door te rekenen (bij dynamisch alles goed doorrekenen is erg lastig omdat je dan eigenlijk je verbruik per uur per dag ergens moet hebben inclusief alle historische tarieven etc)
SAP is tegenwoordig bijna niet meer rendabel volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PLmHizlUgkdWcTDccb80hJScV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pk8bVLUCiVLukrBCwNacs7lm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzGI-_iL1jgCCjIc2lg4C84XGkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uO5CLciFFPzGkCPCZOHKkmli.png?f=fotoalbum_large

In het plaatje van HomeWizard zien jullie mijn verbruik en teruglevering over de maanden heen. In April zie je dat er 107 Kwh uit het net worden gehaald en er in diezelfde maand 249 Kwh worden teruggeleverd. Een netto resultaat van bijna 142 Kwh teruglevering. De rest van het plaatje spreekt voor zich zelf dan denk ik.

Als je deze opnames uit het net bij elkaar opteld kom je uit op 2136 Kwh opname uit net. Als je alle terugleveringen ook zo bij elkaar opteld kom je op 2013 Kwh teruglevering. Mijn verbruik en opbrengst van de zonnepanelen ligt rond de 3000 kwh per jaar. Kom dus aardig rond de 0 verbruik uit per jaar. Het verschil m.b.t. bovenstaande getallen en de 3000 kwh maak ik dus op bij direct verbruik.

Zover de uitleg m.b.t. inzicht in verbruik en terugleveringen afgelopen jaar.

Dan de financiële onderbouwing.

De aanschafkostenkolom betreffen de aanschaf van de Nexus inclusief installatie. Daar komt nog wel bij de Liander aanpassing in de meterkast naar 3 fase en de aanpassing die ZP moet doen voordat Liander (Netbeheerder) aan de gang kan. Kosten ZP 250 euro. Daar komt wel een deel van de btw van terug net zoals over de Nexus. Dat later. De kosten van 300 euro forfait die 1 malig betaald moeten worden. De totale investering is dan net ff boven de 10k.

Dan volgt de BTW teruggaaf. Btw teruggaaf over de Nexus die komt vlgs offerte op 9.917,90 incl BTW (nexus en de schakelaar van ZP). Die BTW teruggaaf is ff op de 1700 euro.

Daaronder begin ik met wat levert het systeem me jaarlijks op om de terugverdientijd te berekenen. De opbrengst volgens prognose ZP is 1820 euro. Daar moet ik mee rekenen. Ik kan niet rekenen met mijn eigen prognose zoals ik verwacht dat het gaat. Afgelopen maand lekker maar ik houd ZP aan als bron. Daaronder volgen een aantal posten die op 0 staan. Na onderzoek bleek dit in de powerplay vergoeding al te zitten. Doen we dus niks mee.

Nadeel dynamisch contract. Ik houd nu een tijdje bij wat mijn kosten geweest waren bij mijn huidige leverancier en wat als ik verbruik of terug levering had gehad bij ZP. Op de zonnige dagen boet ik in. Niet raar want je rekent per uur af en bij mijn huidige per einde jaar. Los van de EB.

Daaronder een post van ruim 400 min en 300 euro plus. Hier zie je in de regel daarvoor ook de waardes van verbruik en terug leveren terugkomen die overeenkomen met mijn werkelijk verbruik en terug levering van HomeWizward. Ik ga uit van een gemiddelde prijs van 22 cent afname van het net en rekening proberend te houden met een beetje lagere waardes bij zonnig weer als het gaat om terug leveren in de zomer. Ik verwacht niet dat ik in de zomer bijv 1 kwh tegen 30 cent ga terug leveren maar dat dit lager zal zijn. Daarom ga ik uit van een 15 cent. Lagere prijzen ben ik in de ZP app per uur ook nog niet tegengekomen.

De leveringskosten zijn bij ZP goedkoper per jaar t.o.v. huidige leverancier dus een positieve bijdrage aan de winst.
Netbeheer net een goeie euro duurder. Meer om het plaatje compleet te maken.

De nexus levert me dan rond de 1600 euro per jaar rendement op. Op de netto investering van ff op de 8800 euro is dat een terugverdientijd van 5,5 jaar. Stel nu als ik het bedrag van de investering op de bank had gezet. Hoe rendeer ik dan? Rentepercentage is 2,1% nu bij mij. Dus dat zou bijna 1300 euro hebben opgeleverd als ik tel van aanschaf nexus tot einde garantie. Gaat ie stuk dan moet de investering terug zijn

Mijn winst zit tot einde garantie dus in 1,5 jaar de 1600 euro winst min wat ik op de spaarrekening had gekregen. Dat is namelijk ook rendement. Samenvattend. Ik kan onder garantie nog 1,5 jaar bijna 1600 per jaar renderen min de gemiste rente (omdat ik kies voor nexus en niet sparen) en dat geeft een rendement van 960 euro. DIt is de winst dan over 7 jaar. Hopelijk is mijn beredenering duidelijk anders vraag gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Devke schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In het plaatje van HomeWizard zien jullie mijn verbruik en teruglevering over de maanden heen. In April zie je dat er 107 Kwh uit het net worden gehaald en er in diezelfde maand 249 Kwh worden teruggeleverd. Een netto resultaat van bijna 142 Kwh teruglevering. De rest van het plaatje spreekt voor zich zelf dan denk ik.

Als je deze opnames uit het net bij elkaar opteld kom je uit op 2136 Kwh opname uit net. Als je alle terugleveringen ook zo bij elkaar opteld kom je op 2013 Kwh teruglevering. Mijn verbruik en opbrengst van de zonnepanelen ligt rond de 3000 kwh per jaar. Kom dus aardig rond de 0 verbruik uit per jaar. Het verschil m.b.t. bovenstaande getallen en de 3000 kwh maak ik dus op bij direct verbruik.

Zover de uitleg m.b.t. inzicht in verbruik en terugleveringen afgelopen jaar.

Dan de financiële onderbouwing.

De aanschafkostenkolom betreffen de aanschaf van de Nexus inclusief installatie. Daar komt nog wel bij de Liander aanpassing in de meterkast naar 3 fase en de aanpassing die ZP moet doen voordat Liander (Netbeheerder) aan de gang kan. Kosten ZP 250 euro. Daar komt wel een deel van de btw van terug net zoals over de Nexus. Dat later. De kosten van 300 euro forfait die 1 malig betaald moeten worden. De totale investering is dan net ff boven de 10k.

Dan volgt de BTW teruggaaf. Btw teruggaaf over de Nexus die komt vlgs offerte op 9.917,90 incl BTW (nexus en de schakelaar van ZP). Die BTW teruggaaf is ff op de 1700 euro.

Daaronder begin ik met wat levert het systeem me jaarlijks op om de terugverdientijd te berekenen. De opbrengst volgens prognose ZP is 1820 euro. Daar moet ik mee rekenen. Ik kan niet rekenen met mijn eigen prognose zoals ik verwacht dat het gaat. Afgelopen maand lekker maar ik houd ZP aan als bron. Daaronder volgen een aantal posten die op 0 staan. Na onderzoek bleek dit in de powerplay vergoeding al te zitten. Doen we dus niks mee.

Nadeel dynamisch contract. Ik houd nu een tijdje bij wat mijn kosten geweest waren bij mijn huidige leverancier en wat als ik verbruik of terug levering had gehad bij ZP. Op de zonnige dagen boet ik in. Niet raar want je rekent per uur af en bij mijn huidige per einde jaar. Los van de EB.

Daaronder een post van ruim 400 min en 300 euro plus. Hier zie je in de regel daarvoor ook de waardes van verbruik en terug leveren terugkomen die overeenkomen met mijn werkelijk verbruik en terug levering van HomeWizward. Ik ga uit van een gemiddelde prijs van 22 cent afname van het net en rekening proberend te houden met een beetje lagere waardes bij zonnig weer als het gaat om terug leveren in de zomer. Ik verwacht niet dat ik in de zomer bijv 1 kwh tegen 30 cent ga terug leveren maar dat dit lager zal zijn. Daarom ga ik uit van een 15 cent. Lagere prijzen ben ik in de ZP app per uur ook nog niet tegengekomen.

De leveringskosten zijn bij ZP goedkoper per jaar t.o.v. huidige leverancier dus een positieve bijdrage aan de winst.
Netbeheer net een goeie euro duurder. Meer om het plaatje compleet te maken.

De nexus levert me dan rond de 1600 euro per jaar rendement op. Op de netto investering van ff op de 8800 euro is dat een terugverdientijd van 5,5 jaar. Stel nu als ik het bedrag van de investering op de bank had gezet. Hoe rendeer ik dan? Rentepercentage is 2,1% nu bij mij. Dus dat zou bijna 1300 euro hebben opgeleverd als ik tel van aanschaf nexus tot einde garantie. Gaat ie stuk dan moet de investering terug zijn

Mijn winst zit tot einde garantie dus in 1,5 jaar de 1600 euro winst min wat ik op de spaarrekening had gekregen. Dat is namelijk ook rendement. Samenvattend. Ik kan onder garantie nog 1,5 jaar bijna 1600 per jaar renderen min de gemiste rente (omdat ik kies voor nexus en niet sparen) en dat geeft een rendement van 960 euro. DIt is de winst dan over 7 jaar. Hopelijk is mijn beredenering duidelijk anders vraag gewoon.
Je rekent met 2 verschillende bedragen voor de Nexus rendement. Eerst stel je 1820 per jaar, en later reken je met 1600 per jaar. Dat is ruim 1400 euro verschil over 7 jaar gerekend. Terugverdientijd met 1820 per jaar is ook 4.85 jaar wat ook behoorlijke impact gaat hebben op je berekening.

Het verschil wat je rekent tussen aankoop en verkoop van energieprijzen is niet zo groot zoals je dat doet vermoeden in je voorbeeld. Mijn gemiddelde energiekosten (incl EB) dit jaar zijn 24.2c inkoop (2500 kWh) en 20.3c (350 kWH) verkoop van Januari t/m Maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rusman schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:18:
[...]

Je rekent met 2 verschillende bedragen voor de Nexus rendement. Eerst stel je 1820 per jaar, en later reken je met 1600 per jaar. Dat is ruim 1400 euro verschil over 7 jaar gerekend. Terugverdientijd met 1820 per jaar is ook 4.85 jaar wat ook behoorlijke impact gaat hebben op je berekening.

Het verschil wat je rekent tussen aankoop en verkoop van energieprijzen is niet zo groot zoals je dat doet vermoeden in je voorbeeld. Mijn gemiddelde energiekosten (incl EB) dit jaar zijn 24.2c inkoop (2500 kWh) en 20.3c (350 kWH) verkoop van Januari t/m Maart.
Dat verschil van 1820 en 1600 zeg maar klopt. Dat heeft met de negatieve posten en plus posten te maken die eronder staan wat mjjn werkelijke investeringswinst geen 1820 maakt maar rond de 1600. Negatieve impact op bijv dynamisch contract.

Hoe zit jouw verbruik en teruglevering? Is dat in evenwicht per jaar? En zijn de teruglever vergoedingen het hele jaar rond die 20 cent? Dan zou ik daar een plus kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Devke schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:52:
[...]

Dat verschil van 1820 en 1600 zeg maar klopt. Dat heeft met de negatieve posten en plus posten te maken die eronder staan wat mjjn werkelijke investeringswinst geen 1820 maakt maar rond de 1600. Negatieve impact op bijv dynamisch contract.

Hoe zit jouw verbruik en teruglevering? Is dat in evenwicht per jaar? En zijn de teruglever vergoedingen het hele jaar rond die 20 cent? Dan zou ik daar een plus kunnen rekenen.
Kijk ik in de app, dan heb ik in 2023 netto verbruikt 5181kWh voor 27ct en netto teruggeleverd 3917kWh voor 25ct.

Meer afname dan verbruik dus door saldering is de belasting component niet aanwezig en kan eraf (uit mijn hoofd was dat ~13ct in 2023)

edit: belasting kun je uitzetten in de app, 12ct netto verbruik vs 9ct netto teruglevering
edit2: Ik gebruik even de term netto, die niet helemaal klopt (netto zou verschil tussen verbruik en teruglevering zijn). Dit is afgenomen en teruggeleverd. De zelf gebruikte stroom doet nu dus niet mee

[ Voor 15% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 01-04-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serdo24
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-10 05:26
Vie het warmtefonds kun je het geld geld gratis lenen als je inkomen minder is dan 60k.
Devke schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:52:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:07
@Devke Wat is het verschil tussen de post "nadeel dynamisch contract" en de berekening van inkoop en teruglevering stroom daaronder? Is dit niet dezelfde kostenpost tov je huidige contract? Of mis ik iets?

Voor de rest lijkt mij je berekening logisch opgebouwd. Een terugverdientijd van 5,6 jaar is trouwens keurig. Ik bereken ook graag rendement. Als ik 8.800 investering invoer en 1.600 opbrengst jaar 1 en dan elk jaar steeds 50 euro minder door degradatie batterij tot en met jaar 10 zonder restwaarde daarna... kom ik op 9,7%. Meer achterkant sigarendoos, maar vrij conservatief.

Kortom, technisch gezien is zeg 8-10% mogelijk. Het grootste risico zit dan in de ontwikkeling van de onbalans markt en voorwaarden Zonneplan. Ik heb best spijt dat ik er niet voor ben gegaan, maar mijn partner krijg ik niet over de streep. Ik vind het een mooie vorm om niet alle eitjes in aandelen en crypto te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:03:
[...]

Kijk ik in de app, dan heb ik in 2023 netto verbruikt 5181kWh voor 27ct en netto teruggeleverd 3917kWh voor 25ct.

Meer afname dan verbruik dus door saldering is de belasting component niet aanwezig en kan eraf (uit mijn hoofd was dat ~13ct in 2023)

edit: belasting kun je uitzetten in de app, 12ct netto verbruik vs 9ct netto teruglevering
edit2: Ik gebruik even de term netto, die niet helemaal klopt (netto zou verschil tussen verbruik en teruglevering zijn). Dit is afgenomen en teruggeleverd. De zelf gebruikte stroom doet nu dus niet mee
Hoe komt het dat terugleveren je 25 ct oplevert? Panelen liggen hier ZW richting. Vanmiddag staat in de app paar uur 15 cent. Terugleveren zal dus ook 15 cent zijn. Komen er gedurende het jaar ook teruglever vergoedingen voor die veel hoger liggen? Anders haal je je 25 ct niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Magpie schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:12:
@Devke Wat is het verschil tussen de post "nadeel dynamisch contract" en de berekening van inkoop en teruglevering stroom daaronder? Is dit niet dezelfde kostenpost tov je huidige contract? Of mis ik iets?

Ik denk dat je gelijk hebt betreffende die post. Nadeel dynamisch contract daar kijk ik hoe wij omgaan met dynamisch contract. We zetten aan wat we willen zonder naar tijden te kijken. Meestal zie ik een min ontstaan als de zonnepanelen meer terugleveren dan ik kan opmaken op dat moment.
Dat zit eigenlijk ook al berekend in die 2e post die je noemt. Ik maak gebruik van mijn HomeWizard gegevens en die laten zien in welke maanden welke situatie ontstaat. Dus ook de zonnepanelen die meer leveren dan ik kan opmaken. Het overschot haal ik in de winter pas terug normaliter.

Voor de rest lijkt mij je berekening logisch opgebouwd. Een terugverdientijd van 5,6 jaar is trouwens keurig. Ik bereken ook graag rendement. Als ik 8.800 investering invoer en 1.600 opbrengst jaar 1 en dan elk jaar steeds 50 euro minder door degradatie batterij tot en met jaar 10 zonder restwaarde daarna... kom ik op 9,7%. Meer achterkant sigarendoos, maar vrij conservatief.

Degradatie heeft ZP rekening mee gehouden vlgs Kiki als ik het goed heb gelezen maar pin me daar ff niet op vast. Ik ga uit van 7 jaar 100% capaciteit en daarna de 70%.

Kortom, technisch gezien is zeg 8-10% mogelijk. Het grootste risico zit dan in de ontwikkeling van de onbalans markt. Ik heb best spijt dat ik er niet voor ben gegaan, maar mijn partner krijg ik niet over de streep. Ik vind het een mooie vorm om niet alle eitjes in aandelen en crypto te leggen.
Dat dus. Maar de meter moet wel de goede kant opvallen 😉 mijn antwoorden staan tussen jou vragen. Iets verkeerd gedaan haha..staat in blokje hierboven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Devke schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:15:
[...]

Hoe komt het dat terugleveren je 25 ct oplevert? Panelen liggen hier ZW richting. Vanmiddag staat in de app paar uur 15 cent. Terugleveren zal dus ook 15 cent zijn. Komen er gedurende het jaar ook teruglever vergoedingen voor die veel hoger liggen? Anders haal je je 25 ct niet.
Ik heb nu in maart ook al vaak overschot, en ook nog vaak tussen 17:00~19:00..

Ik haal de getallen uit de app van zonneplan, en reken het niet zelf door obv HA logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:25:
[...]

Ik heb nu in maart ook al vaak overschot, en ook nog vaak tussen 17:00~19:00..

Ik haal de getallen uit de app van zonneplan, en reken het niet zelf door obv HA logging.
Dat nog niet hier maar wrs liggen jouw panelen volledig zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou het fijn vinden als jullie wat screens zouden kunnen delen mbt verbruik en terugleveren en de bijbehorende vergoedingen. Dat mag via privé hoor zodat het hier niet teveel vervuiling evt oplevert. Ik wil eens zien of ik echt te conservatief ben daarover en dus daar wat aan kan sleutelen. Die post van 100 euro lijkt idd dubbel op. Dank alvast en alle feedback op de berekening eerder vandaag blijft van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 21:04
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:04:
[Afbeelding]

Hier ook belang bij HA configuratie. Zou je die willen delen?

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Biet80 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:10:
[...]

Hier ook belang bij HA configuratie. Zou je die willen delen?
Markdown card met templates

code:
1
2
# {{ (states('sensor.thuisbatterij_total')|float(2) / 83.0)|round(2) }} %
{{ ((8300/(states('sensor.thuisbatterij_total')|float(2)/((as_timestamp(now())-as_timestamp('20240314'))/84600|round())))/365)|round(1) }} jaar

Graag controleren of mijn berekening wel klopt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:11
Die vergoedingen van Zonneplan gisteren waren blijkbaar geen normale balancering maar het inschakelen van de incident reserve wat niet zo vaak gebeurt.
https://www.tennet.eu/nl/...perationele-berichtgeving

Since 31-03-2024 12:25 TenneT has activated incident reserve in downward direction due to a power surplus.

Since 31-03-2024 14:36 TenneT has deactivated incident reserve in downward direction due to a power surplus.

[ Voor 30% gewijzigd door Sendak239 op 01-04-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beninho
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-10 20:54
_Richie_ schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:10:
Zojuist ook aan de lijn gehangen in verband met mijn aanvraag voor een batterij (bleef hangen; heb een PAP/SAP), ze blijken nu aansluiting op een SAP te weigeren. Dit in verband met load balancing wat niet mogelijk zou zijn.
is dit nog opgelost?

panasonic 5KW L-serie | 300L SWW | 3700+3200 Wp oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Heb eerlijk gezegd ook weinig aan te merken op de berekening nu ik hem zie. Dat van die 100 euro is al gezegd.

Vind de extra negatieve berekening rond dynamische contracten ook overdreven. Voor veel mensen zal het inmiddels weinig meer schelen met salderen, omdat de TLV's zo enorm laag zijn geworden. Tel de terugleverboetes erbij op en dan lijkt dynamisch steeds vaker helemaal de slimste keuze.
Je hoort het ook van @Maurice v/d Zwaan dat die TLV vergoeding op jaarbasis best hoog kan zijn, door allerlei factoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:15:
Heb eerlijk gezegd ook weinig aan te merken op de berekening nu ik hem zie. Dat van die 100 euro is al gezegd.

Vind de extra negatieve berekening rond dynamische contracten ook overdreven. Voor veel mensen zal het inmiddels weinig meer schelen met salderen, omdat de TLV's zo enorm laag zijn geworden. Tel de terugleverboetes erbij op en dan lijkt dynamisch steeds vaker helemaal de slimste keuze.
Je hoort het ook van @Maurice v/d Zwaan dat die TLV vergoeding op jaarbasis best hoog kan zijn, door allerlei factoren.
Top. Ik heb een paar weken de tarieven in de gaten gehouden. Als ik dan kijk naar wat ik betaal dan voor afname per kwh en vergoeding voor terugleveren dan zit daar idd minder tussen dan wat ik hier in de berekening heb staan. Ik denk dat je van de zomer wat inboet om het vervolgens in de wintermaanden weer terug te halen tov vast contract. Correct me if i am wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Devke schreef op maandag 1 april 2024 @ 17:45:
[...]

Top. Ik heb een paar weken de tarieven in de gaten gehouden. Als ik dan kijk naar wat ik betaal dan voor afname per kwh en vergoeding voor terugleveren dan zit daar idd minder tussen dan wat ik hier in de berekening heb staan. Ik denk dat je van de zomer wat inboet om het vervolgens in de wintermaanden weer terug te halen tov vast contract. Correct me if i am wrong.
Precies dat ja
Pagina: 1 ... 15 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.