Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 47 Laatste
Acties:
  • 479.602 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:42
Best wel interessant Bliq. Er rijzen wel vragen in mij op.

Hoe gaat bijv. Eneco jouw Bliq batterij aansturen op hun voorspelde onbalans? De onbalans op de markt is niet per se altijd gunstig qua voorspelde onbalans voor Eneco als leverancier.
Als Bliq de batterij aanstuurt, hebben zij dan ook een contract met Eneco om er beter van te worden?
Eneco krijgt uiteindelijk het geld van de onbalans, want zij zijn de energieleverancier. Hoe komt dat bij jou en met welke verdeelsleutel met Eneco heb je en hoeveel snoept Bliq er nog weer vanaf?
Hebben gebruikers van Bliq in de afgelopen week vergelijkbare rendementen gehaald als hier al gepost zijn?

Ik snap nu nog niet in welke hoedanigheid Bliq flexibeler is:
- Het is een duurdere accu.
- Het is met een abonnementsvorm.
- Je hebt bij Zonneplan en Bliq blijkbaar allebei geen inzicht in verdeelsleutel.
- Waarschijnlijk is de stap Bliq <-> Energieleverancier juist iets dat extra geld kost.
- Je kan beide (vrijwel) direct opzeggen.
- Als je hem zelf aanstuurt ben je zo flexibel in je gebruik als je wil.
- Als je hem laat aansturen is het hetzelfde idee als Zonneplan.
- Je bent waarschijnlijk wél vrijer in keuze van energieleverancier bij Bliq.

Is dat laatste dan het enige wat als flexibeler overblijft als je het plat slaat?
Iemand aanvullingen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

SidewalkSuper schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:08:
..........................

De accu is wel duurder, maar heeft ook meer vermogen (25kW ipv 20kW bij Zonneplan).
Prijs per kW is hetzelfde.
Overigens ben je bij Bliq vrij om zelf een (goedkopere) accu te gebruiken.
Zit zelf ook te peinzen, maar heb geen behoefte aan de Zonneplan optie. (Wil b.v. zelf m'n accu kunnen gebruiken voor verplaatsen van stroom nacht-dag.)

[ Voor 21% gewijzigd door Tao op 04-03-2024 11:23 ]

Diablo3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:18

MrFish

Untitled

Tao schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:20:
[...]

De accu is wel duurder, maar heeft ook meer vermogen (25kW ipv 20kW bij Zonneplan).
Nee, hij heeft minder vermogen. 8 kW ipv 10 kW. Hij heeft wel meer energie-inhoud, 25 kWh versus 20 kWh. Maar zelfs het duurste model is per kWh duurder dan zonneplan, al scheelt het niet veel. Bij de 20 kWh modellen is zonneplan duidelijk het goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
[...]

20 kWh thuisbatterij met 8 kW omvormer (3-fase)
€9.390,- excl. btw

25 kWh thuisbatterij met 8 kW omvormer (3-fase)
€10.690,- excl. btw

^ Alle 2 zijn het slechtere proposities dan Zonneplan door de 8 kW omvormer en enkele honderden euro's hogere kosten in aanschaf.
[...]
Zit zelf ook te peinzen, maar heb geen behoefte aan de Zonneplan optie. (Wil b.v. zelf m'n accu kunnen gebruiken voor verplaatsen van stroom nacht-dag.)
Zelf aansturen kan bij allebei.
Als je onbalans wil handelen kan je bij allebei logischerwijs geen (goed) gebruik maken van het verschuiven van je stroom.

[ Voor 29% gewijzigd door SidewalkSuper op 04-03-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Let daarbij op dat Bliq de prijzen voor BTW-teruggave service niet meerekent. Je kunt op hun site terugvinden dat de netto investering is: €9.765,- en €11.140,- (20 kWh en 25 kWh).
Bij zonneplan is de voor de 20 kWh de daadwerkelijke netto prijs € 7990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

I stand corrected :)

Bliq blijft overigens voor mij aantrekkelijker, aangezien ik niet houd van een vendor lock-in.
Ik wil ook kunnen switchen van energieleverancier.
(En ik zit nog te wachten op een daling van de thuisbatterij-prijzen. Vind het nu nog niet aantrekkelijk genoeg, alhoewel die onbalansmarkt dat weer wel is.)

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Tao schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:28:

Bliq blijft overigens voor mij aantrekkelijker, aangezien ik niet houd van een vendor lock-in.
(En ik zit nog te wachten op een daling van de thuisbatterij-prijzen. Vind het nu nog niet aantrekkelijk genoeg, alhoewel die onbalansmarkt dat weer wel is.)
Daar ben ik het mee eens. Ik vind Bliq ook sympathiek overkomen in die zin en hoop dat hun aanbod binnenkort wat scherper wordt. En dat er wat tweakers met ervaringen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
SidewalkSuper schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:04:
Interessant.

Op de onbalansmarkt wordt de prijs pas aan het eind van het kwartier bepaald. Daar kan zoiets misschien aan liggen.

Edit:
[Afbeelding]
Bovenstaande even erbij gezocht. Je ziet dattie beide kanten uitschiet binnen een kwartier.
Bedankt voor het er bij zoeken. Maar als het beide kanten op schiet, dan zou het per saldo neutraal zijn. Nu heb ik naar verhouding veel moeten betalen terwijl ik geleverd heb.

Maar zowiezo betalen voor het leveren van stroom is raar. Op het moment dat je moet gaan betalen voor het leveren van stroom mag je verwachten dat Zonneplan de levering direct stopt.

Nee, hier is iets duidelijk niet goed gegaan!

En ik had die screenshots gemaakt omdat ik eerder ook al meende dat ik moest betalen voor het leveren van stroom. En nu had ik dan ook het bewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:01
[...]

Overigens ben je bij Bliq vrij om zelf een (goedkopere) accu te gebruiken.
Bedankt voor de correcte @MrFish dit leverde even een kortsluiting op @Tao. Vermogen wordt uitgedrukt in kW en (opslag)capaciteit in kWh specifiek bij jouw voorbeeld zijn beide van belang want de batterij van Zonneplan heeft juist meer vermogen en minder capaciteit.
Tao schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:28:

Nogmaals. Er is geen vendor lock-in, lang over gesproken met meerdere mensen van Zonneplan.

Wil je gebruik maken van Powerplay dan ben je wel aan Zonneplan gebonden, logisch.
Wil je een andere energieleverancier dan kan dat en wordt de batterij "dommer".
Wil je Bliq aansluiten op je Nexus (Zonneplan) batterij, dan kan dat. Sterker nog, dit werd aangedragen als alternatieve partij in een gesprek.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Het is al veelvuldig gezegd hier dat er eigenlijk geen vendor lock-in is. Switchen van energieleverancier kan dan ook bij beide.
Echter de propositie van Zonneplan mbt onbalansmarkt is natuurlijk gebaseerd op dat jij bij hun zit, dat kan ook niet anders als energieleverancier. Je kan ook altijd weer terugkomen als je weg bent gegaan.

Snap de uitleg dat er vendor lock-in zou zijn dus ook niet.
Het is mijns inziens alsof je tegen je sportschool zegt dat hun groepsles vendor lock-in is.

Edit: Sorry, ben ff spuit elf zie ik nu :+

[ Voor 4% gewijzigd door SidewalkSuper op 04-03-2024 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55
bokkow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:01:
[...]

Bedankt voor de correcte @MrFish dit leverde even een kortsluiting op @Tao. Vermogen wordt uitgedrukt in kW en (opslag)capaciteit in kWh specifiek bij jouw voorbeeld zijn beide van belang want de batterij van Zonneplan heeft juist meer vermogen en minder capaciteit.

[...]

Nogmaals. Er is geen vendor lock-in, lang over gesproken met meerdere mensen van Zonneplan.

Wil je gebruik maken van Powerplay dan ben je wel aan Zonneplan gebonden, logisch.
Wil je Bliq aansluiten op je Nexus (Zonneplan) batterij, dan kan dat. Sterker nog, dit werd aangedragen als alternatieve partij in een gesprek.
mooi dat de batterij en omvormer gewoon zonder zonneplan gebruikt kan worden. staat dit ook ergens op de website van zonneplan zelf / in de contracten die bij de accu horen? (geen aanval, oprecht benieuwd!)

Daarnaast wordt de nexus (nog?) niet ondersteund door bliq: https://bliq.energy/nl/ge...batterij-omvormer-merken/
daarnaast ondersteund bliq ook nog geen onbalans markt (volgens de medewerker achter de whatsapp) en als dat er wel is dan is dat volgens de website eerst voor de bliq accu zelf: https://bliq.energy/nl/bliq-powerflow/

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
SidewalkSuper schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:08:

Hoe gaat bijv. Eneco jouw Bliq batterij aansturen op hun voorspelde onbalans? De onbalans op de markt is niet per se altijd gunstig qua voorspelde onbalans voor Eneco als leverancier.
Als Bliq de batterij aanstuurt, hebben zij dan ook een contract met Eneco om er beter van te worden?
Eneco krijgt uiteindelijk het geld van de onbalans, want zij zijn de energieleverancier. Hoe komt dat bij jou en met welke verdeelsleutel met Eneco heb je en hoeveel snoept Bliq er nog weer vanaf?
Hebben gebruikers van Bliq in de afgelopen week vergelijkbare rendementen gehaald als hier al gepost zijn?

- Het is met een abonnementsvorm.
- Je hebt bij Zonneplan en Bliq blijkbaar allebei geen inzicht in verdeelsleutel.
- Waarschijnlijk is de stap Bliq <-> Energieleverancier juist iets dat extra geld kost.
- Je kan beide (vrijwel) direct opzeggen.
- Als je hem zelf aanstuurt ben je zo flexibel in je gebruik als je wil.
- Als je hem laat aansturen is het hetzelfde idee als Zonneplan.
- Je bent waarschijnlijk wél vrijer in keuze van energieleverancier bij Bliq.

Is dat laatste dan het enige wat als flexibeler overblijft als je het plat slaat?
Iemand aanvullingen? :+
De Bliq accu kan ook als echte cq standaard "thuisaccu" werken, bij zonneplan is het volgens mij een zware boekensteun zonder aansturing. Vindt ik wel belangrijk punt ......

Overigens doet de accu niks voor je huis bij ZP maar ook niet bij Bliq (puur handelen). Bij bliq kun je dat wel instellen. Bliq denkt hier wel over na (mits genoeg vraag), want als er capaciteit zat over is zou die best gebruikt kunnen worden voor je eigen verbruik en ook handelen.

p.s. ik vindt de term thuisaccu eigenlijk verkeerd (misleidend), hij staat thuis maar doet niks voor je thuis. Is een leveranciers-accu.

Edit: Bliq met dynamisch contract (dus gewoon de energiemanager): levert dus wel aan je huis (dat lees je in de reviews........echt duidelijk zijn beide nog niet echt !

[ Voor 4% gewijzigd door prettig op 04-03-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Je bedoelt mbt "thuisaccu" dat je bij Bliq voor 12 euro abonnementskosten per maand aansturing op de day aheadmarkt krijgt en bij Zonneplan moet je het zelf instellen, maar kost het niks?

Is toch niet heel erg veel verschil? Allebei voordelen/nadelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Nee zonder enig abonnement moet die werken op bv. de PV. Het liefst zie ik een API (lokaal), zodra je geen ABBO hebt kun je hem dan als accu gebruiken en aansturen.

Ik hou niet van vendor lock-in. Over 5 jaar is alles weer anders en dan wil ik niet vastzitten met een 9K investering aan een energieleverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
LinuZZ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:12:
[...]

mooi dat de batterij en omvormer gewoon zonder zonneplan gebruikt kan worden. staat dit ook ergens op de website van zonneplan zelf / in de contracten die bij de accu horen? (geen aanval, oprecht benieuwd!)
Nee, geloof het niet, heb het zelf nog niet teruggevonden op de website. Heb een transscript van het gesprek waarin dit specifiek wordt gevraagd en benoemd. Misschien dat het ook ergens in de Q&A op youtube wordt genoemd. Het blijft wel zo dat ze natuurlijk proberen te sturen op het behouden van klanten. Maar het belangrijkste is misschien wel dat het gewoon off-the-shelf omvormer en batterijen zijn, geen specifieke eigen firmware; ga je weg en trek je de aansturing uit de modbus dan ben je vrij om te gaan waar je wil he.
Kijk eens hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcrd0c8EfXP-oIPQRPa-OeB0-Tc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jl3EP9ekAk7U1IDZl5fZeCbv.png?f=fotoalbum_large

Wat zien we daar, onderaan? Zelfs met naam :o
Ja misschien nog niet maar komt er wel aan ;)
LinuZZ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:12:
daarnaast ondersteund bliq ook nog geen onbalans markt (volgens de medewerker achter de whatsapp) en als dat er wel is dan is dat volgens de website eerst voor de bliq accu zelf: https://bliq.energy/nl/bliq-powerflow/
Inderdaad, daar heeft Zonneplan nu wel een voorsprong ten opzichte van andere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
prettig schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:43:
Nee zonder enig abonnement moet die werken op bv. de PV. Het liefst zie ik een API (lokaal), zodra je geen ABBO hebt kun je hem dan als accu gebruiken en aansturen.

Ik hou niet van vendor lock-in. Over 5 jaar is alles weer anders en dan wil ik niet vastzitten met een 9K investering aan een energieleverancier.
Nogmaals. ER IS GEEN VENDOR LOCK-IN

Ga je weg bij Zonneplan en Powerplay platform dan valt ie terug op "normale" werking waarbij wordt gestuurd op zoveel mogelijk eigen opwek opslaan en gebruiken wanneer er onvoldoende zonne-energie is.

Je hebt dan een Solis S6 omvormer met Pylontech Force H3 batterijen die je via de modbus aan zou moeten kunnen sturen.

Ja een kastje wat aanstuurt vanuit een Zonneplan of Bliq is natuurlijk makkelijker en plug-and-play maar het is zeker niet een 9K paperweight.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Omdat vendor lock-in blijft terugkomen. Hierbij een crosspost van een tijd terug uit het thuisaccu topic:

woensdag 31 januari 2024 18:09:

Ok, mijn telefoongesprek met iemand van Zonneplan die net wat hoger in de boom zou zitten.

Hij bevestigde wat zijn collega over de chat eerder al zei en dit is het belangrijkste voor mij:

GEEN VENDOR LOCK IN

Ja, wil je gebruik maken van Powerplay dan ben je aan Zonneplan gebonden, dat is niet meer dan fair. Wil je niet Powerplay, wil je weg bij Zonneplan dan kun je de batterij gewoon beschouwen als een iedere Solis S6 met Pylontech Force H3 batterijen. Je zult dan zelf aansturing moeten doen, bijvoorbeeld met Home Assistant.

Dit promoten ze natuurlijk niet actief, er zal ook geen officieel statement komen, misschien wel iets in de FAQ die er komt. Ga je weg bij Zonneplan dan vervalt de geboden service onder garantie, en val je terug op fabrieksgaranties van Solis en Pylontech. Er zit ook geen eigen firmware of iets dergelijks op de hardware. De aansturing van Zonneplan verloopt via de dongle met een 4G verbinding, haal je die er bij wijze van spreken uit dan is het dus wat ik hierboven zeg.

Waarom zegt Kiki wat ze zegt en kan dat afwijken van dag tot dag:
Dit duidt even op twee zaken:

Verdeelsleutel: eerst zei ze 70/30, 70 naar de klant, 30 naar Zonneplan, vervolgens zegt ze daar niets over behalve meeste rendement en Zonneplan zelf in socials zegt; overgrote meerderheid.

Wel/niet bruikbaar zonder Zonneplan/Poweplay.

Voor beide bestaat een stukje gedeelde uitleg; het is een AI implementatie die gaandeweg leert. Dit heeft Zonneplan eerder toegepast bij andere producten. Daar kregen ze op een dag 100 vragen te verwerken en dan gingen medewerkers die vragen nadien doorlopen en bijsturen waar mogelijk. Echter (let op, WC-eend alert) nu bij de Nexus liep dit open in de duizenden vragen per dag waardoor het ondoenlijk werd om dit op korte termijn allemaal te doorlopen. Bijsturen van de antwoorden duurde langer en daarmee komen er vreemde antwoorden. 70/30 heeft de chatbot zelf bedacht :o bijvoorbeeld, en over weggaan bij Zonneplan willen ze iets minder makkelijk uitten dan wat de Kiki zei, fair enough.

Extra uitleg over een verdeelsleutel; ze zullen daar zo transparant mogelijk in zijn. Echter om zeker te zijn dat in ieder geval de eerste periode het rendement wordt overtroffen zullen ze eerder geneigd zijn de verdeling in de richting van zonneplan volledig ten goede te laten komen aan klanten mocht dat nodig zijn. Helemaal transparant zal het nooit worden vermoed ik maar we kunnen het dalijk live gaan volgen aan de hand van hun demo opstelling die er gaat komen.

Onder de streep is er voldoende animo (aldus WC-eend he!) en plannen ze nu vanaf mei begreep ik. Ze kijken ook uit naar het verbreden van het Powerplay platform met zonnepanelen en laadpunten dus dat mogen we ook in de gaten gaan houden bij interesse ;)

Volgens mij heb ik zo het belangrijkste gemeld uit het gesprek, was een leuk open gesprek met vermoedelijk een tweaker, hij wist haarfijn de platformen te noemen waar ik ook actief ben hierover haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
bokkow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:18:
[...]

Nogmaals. ER IS GEEN VENDOR LOCK-IN

Ga je weg bij Zonneplan en Powerplay platform dan valt ie terug op "normale" werking waarbij wordt gestuurd op zoveel mogelijk eigen opwek opslaan en gebruiken wanneer er onvoldoende zonne-energie is.

Je hebt dan een Solis S6 omvormer met Pylontech Force H3 batterijen die je via de modbus aan zou moeten kunnen sturen.

Ja een kastje wat aanstuurt vanuit een Zonneplan of Bliq is natuurlijk makkelijker en plug-and-play maar het is zeker niet een 9K paperweight.
Ok, dat was nog niet helemaal duidelijk. Nu wel.

Ga nu uitzoeken welke API's er zijn. Als de Nexus gewoon werkt als standaard solis dan moet de API ook werken.

Zelf een systeem samenstellen met compatible omvormers bij Bliq kan ook. Dan kan ik kijken welke een goede API heeft (veel systemen hebben een API, maar lang niet allemaal fatsoenlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:10
[b]Aimabel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:08:[/

Schermafdruk met "batterij 66 % en vandaag 2,39" is van zondag 21.50 uur.

Schermafdruk met " batterij 77% en vandaag 5,24" is van zondag 16.16 uur.

Dus tussen 16.16 uur en 21.50 uur heeft de batterij energie geleverd en dat heeft geld gekost (5,24 -/- 2,39 euro)!

Hoe kan dat nou?
Wat zie ik niet goed?
Inderdaad raar dit, temeer er staat powerplay vergoeding. Die kan dus ook enig moment negatief zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bokkow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:37:

Extra uitleg over een verdeelsleutel; ze zullen daar zo transparant mogelijk in zijn. Echter om zeker te zijn dat in ieder geval de eerste periode het rendement wordt overtroffen zullen ze eerder geneigd zijn de verdeling in de richting van zonneplan volledig ten goede te laten komen aan klanten mocht dat nodig zijn.
Dank. Gister waren dat nog insinuaties (@TKroon) en vandaag al bevestigd d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
In de live demo opstelling (https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo) zie ik enkel de totale powerplay vergoeding, en de batterij activiteit van de afgelopen 24u.
In de screenshots van gebruikers zijn er meer details te zien.
Het zou fijn zijn als bij de live demo dezelfde details zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:42

dof

Twanroy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:16:
In de live demo opstelling (https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo) zie ik enkel de totale powerplay vergoeding, en de batterij activiteit van de afgelopen 24u.
In de screenshots van gebruikers zijn er meer details te zien.
Het zou fijn zijn als bij de live demo dezelfde details zichtbaar zijn.
De eerste dagen van de demo stond dat er wel. Blijkbaar hebben ze liever dat je het totaal ziet.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
“En anders moet je er maar een kopen!!1!” :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

bokkow schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:01:
[...]

[...]

My bad. Het zwart gedrukte had ik dan wel goed. :)

En - ook al gebruikte ik niet met vendor-lock - kennelijk een term die hier iets anders wordt uitgelegd: ik bedoelde daarmee dat ik niet zo vrij bij ZP als bij Bliq ben. Ik kan nl. niet m'n eigen batterij aanschaffen en dan Powerplay aanvragen (ook al moet ik dan -logisch- switchen naar ZP voor stroom). Of gaat ZP dat in de nabije toekomst alsnog doen?

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tao schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:38:
[...]

My bad. Het zwart gedrukte had ik dan wel goed. :)

En - ook al gebruikte ik niet met vendor-lock - kennelijk een term die hier iets anders wordt uitgelegd: ik bedoelde daarmee dat ik niet zo vrij bij ZP als bij Bliq ben. Ik kan nl. niet m'n eigen batterij aanschaffen en dan Powerplay aanvragen (ook al moet ik dan -logisch- switchen naar ZP voor stroom). Of gaat ZP dat in de nabije toekomst alsnog doen?
Denk het niet (moet je voor Bliq gaan). Ze hebben ook hun eigen laadpaal, slim laden kan alleen met hun eigen paal (half nederland heeft al een laadpaal, die gaan mensen niet zomaar vervangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08

johanm3

Het kan altijd slechter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMzjkGCuFw-jR2vkLpfxyV9Dw08=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9x4sklxmAZpyKVzx3QwOiM4g.jpg?f=fotoalbum_large

Als het goed is blijft het gewoon werken…
Ik vind dit wel belangrijk namelijk.

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Je eigen laadpaal blijft uiteraard werken. Maar met oa Tibber kan je bv. slim-laden (die stuurt dan je laadpaal en EV's aan, kun je allemaal koppelen). Gewoon gemak, geen omkijken naar.

Dat kan niet bij Zonneplan (alleen met hun eigen paal). Dat is overigens eenvoudig op te lossen. Nu paar dagen aan het testen met de stekker app en die doet dat ook (gratis).

Dat de accu gekoppeld is snap ik bij onbalans traden. Die laadpaal geef ik weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 22:08

johanm3

Het kan altijd slechter

Maar die Tibber p1 meter werkt gewoon zonder dat ik een Tibber energie contract heb ( zit bij Greenchoice). Dus volgens mij moet het gewoon blijven werken als ik overstap naar zonneplan.

Als ik nu aan het laden ben, en ik ga koken en ik ga met een fase over de 25 heen. Dan wordt de laadpaal om pauze gezet.

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:43
Aimabel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:08:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus tussen 16.16 uur en 21.50 uur heeft de batterij energie geleverd en dat heeft geld gekost (5,24 -/- 2,39 euro)!

Hoe kan dat nou?
Wat zie ik niet goed?
Een kleine bijdrage omdat je batterij je huis opwarmt, lol.

Maar serieus, ik ben benieuwd waar Zonneplan mee komt. Lijkt er toch op dat meneer AI wat foutjes maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y4kk0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 09:20
Aimabel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:08:

Hoe kan dat nou?
Wat zie ik niet goed?
Nagevraagd bij AI dame en blijkbaar geven ze eerst een estimate. Deze kan dan later op de dag gecorrigeerd worden. Blijkbaar meer dan 50%, Is niet een al te beste AI inderdaad.
Meer A dan I.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4spG4wA-T4QG1xRUAdU8BRf_fGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0i3P1w9ZuU8Kt0BNpohXL6q4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEId7KGB1fzhrnbpRfycEryI5gI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuGkuLWrM49SvcPK7PgV4rs7.jpg?f=fotoalbum_large

Ook hier wer iets raars. Een foto van 9.20 uur en een foto van 10.30 uur.
Over de batterij heeft geen activiteit plaatsgevonden. De dagopbrengst is op beide tijdstippen exact gelijk maarrrrr toch is de totale powerplay vergoeding 1,04 euro hoger. Ra ra hoe kan dat nu weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:46:
[...]

Dat moet je absoluut niet willen. Die paar tientjes die je daar mee bespaard zijn echt de slijtage van je accu niet waard. Die is daar niet op gebouwd.
Waarom niet? Met een beetje gassen ontrek je een veelvoud aan energie aan de accu. Opladen kunnen die dingen ook met 200kW+.

Waarom zouden ze dan van een beetje laden/ontladen op in vergelijking belachelijk lage snelheden opeens stuk gaan?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:17
Aimabel schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:10:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Over de batterij heeft geen activiteit plaatsgevonden. De dagopbrengst is op beide tijdstippen exact gelijk maarrrrr toch is de totale powerplay vergoeding 1,04 euro hoger. Ra ra hoe kan dat nu weer?
Al voorgelegd aan Zonneplan zelf? (en dan niet de AI chatbot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
kan toch een verrekening zijn van de dag ervoor ofzo. Misschien kunnen ze die prijs niet altijd realtime berekenen.

Ik zou me eerder druk maken om die -0,06 voor vandaag. Waarom koopt/verkoopt dat ding met verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
De variabelen kunnen veranderen binnen het kwartier en aan het eind van een kwartier is de prijs pas duidelijk voor het afgelopen kwartier. Dat kan dus wel eens geld kosten. Daar kun je denk ik niet heel veel aan veranderen. Leuke vraag om eens te stellen voor de officiële uitleg, ipv de AI uitleg ;)

Voorbeeld: voorafgaand aan het kwartier lijkt het erop dat de prijs de ene kant uit gaat, maar in dat kwartier dat volgt verandert het de andere kant op (op minuut niveau). Dan kan aan het eind van het kwartier, wanneer de prijs voor dat kwartier bepaald is, de situatie ineens anders uitpakken dan je vooraf had ingeschat.

[ Voor 38% gewijzigd door SidewalkSuper op 05-03-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 09:06
Kurios schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:18:
kan toch een verrekening zijn van de dag ervoor ofzo. Misschien kunnen ze die prijs niet altijd realtime berekenen.

Ik zou me eerder druk maken om die -0,06 voor vandaag. Waarom koopt/verkoopt dat ding met verlies?
Hij moet toch voor een bepaalde manier stroom kopen om het later weer voor meer te kunnen verkopen? Als hij net voor een bepaald bedrag heeft geladen kan het -lijkt me- best zijn dat je even in de min staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
klmtrf schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:45:
[...]

Hij moet toch voor een bepaalde manier stroom kopen om het later weer voor meer te kunnen verkopen? Als hij net voor een bepaald bedrag heeft geladen kan het -lijkt me- best zijn dat je even in de min staat
Als ik zie dat de batterij nog 67% vol is, ben ik wel benieuwd wat de logica is geweest om dan bijv een paar procent met verlies te verkopen. Tenzij er natuurlijk een verwachting is dat er op een later moment tegen nog meer verlies verkocht zal moeten worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 08:50
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Meestal komen rond 10 uur 's ochtends de definitieve verrekenprijzen van TenneT beschikbaar van de dag ervoor. Zie:
https://www.tennet.org/be...andeling/verrekenprijzen/

In eerste instantie wordt inderdaad gerekend met een estimate, maar om een uur of 10 dit wordt verrekend naar een definitief getal. In het weekend worden er geen defitieve prijzen gepubliceerd, dus pas op maandag worden vrijdag, zaterdag en zondag definitief. Het lijkt dat dit handmatig ingeklopt wordt. Bij ons op de zaak wordt verwezen naar "Henk van TenneT". Het publiceren van de data lijkt afhankelijk te zijn van het humeur en zin van Henk om het er op te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door kevinjkok op 05-03-2024 14:40 ]

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Een voordeel van Zonneplan: draadloze communicatie (p1 meter gaat via ZP connect). Bij Bliq p1 naar omvormer: bekabeld only (100m max).

In mijn geval moet de accu in de vrijstaande garage (30m) vanaf het huis, dus Bliq valt af (of ik moet gaan graven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
prettig schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:03:
Een voordeel van Zonneplan: draadloze communicatie (p1 meter gaat via ZP connect). Bij Bliq p1 naar omvormer: bekabeld only (100m max).

In mijn geval moet de accu in de vrijstaande garage (30m) vanaf het huis, dus Bliq valt af (of ik moet gaan graven).
De omvormer komt toch op een aparte 3 fase stroom groep? Ik neem aan dat er ook aparte kabels vanuit meterkast naar omvormer getrokken moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:39
TweakersOnly schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:13:
[...]

De omvormer komt toch op een aparte 3 fase stroom groep? Ik neem aan dat er ook aparte kabels vanuit meterkast naar omvormer getrokken moeten worden?
Correct, er komt een aparte groep, en er wordt een nieuwe kabel getrokken naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
TweakersOnly schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:13:
[...]

hehe.... gaat om de communicatie bekabeling (omvormer zal toch aangestuurd moeten worden op basis van oa de p1 data).

Mijn garage heeft al een eigen meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
prettig schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:22:
[...]

hehe.... gaat om de communicatie bekabeling (omvormer zal toch aangestuurd moeten worden op basis van oa de p1 data).

Mijn garage heeft al een eigen meterkast.
Zonneplan levert 2 Connects mee, 1 voor de batterij, en 1 voor de omvormer. Er hoeft dus geen aparte "P1-kabel" getrokken te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BertBertjes schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:26:
[...]

Zonneplan levert 2 Connects mee, 1 voor de batterij, en 1 voor de omvormer. Er hoeft dus geen aparte "P1-kabel" getrokken te worden.
Klopt, vindt ik voordeel. En Bliq: moet UTP kabel hebben.... waarom ? (echt niet meer nodig).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertBertjes
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zie hier overigens hetzelfde gedrag, ik heb hierover een mail gestuurd naar Zonneplan. Als ik reactie krijg dan zal ik dit hier even delen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:42
Andere leveranciers beginnen nu ook aan de onbalans markt. Tibber komt nu met "Grid Rewards". Eerst voor alleen de laadpaal maar later ook warmtepompen, zonnepanelen en de thuisbatterij.

https://tibber.com/nl/grid-rewards

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb nog niks nagerekend, maar wat verwachten jullie van het rendement van de Nexus als dadelijk nog 10 partijen zich op de onbalansmarkt richten? Vanaf een bepaald vermogen kan het niet anders dan dat er voldoende vermogen beschikbaar is om de onbalansmarkt weer met gemak in balans te trekken?
Of dat vermogen binnen 1-2 jaar behaald wordt denk ik niet, maar over 10 jaar denk ik ook weer niet dat er nog heel veel te halen valt. Of wel?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
TKroon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:06:
Ik heb nog niks nagerekend, maar wat verwachten jullie van het rendement van de Nexus als dadelijk nog 10 partijen zich op de onbalansmarkt richten? Vanaf een bepaald vermogen kan het niet anders dan dat er voldoende vermogen beschikbaar is om de onbalansmarkt weer met gemak in balans te trekken?
Of dat vermogen binnen 1-2 jaar behaald wordt denk ik niet, maar over 10 jaar denk ik ook weer niet dat er nog heel veel te halen valt. Of wel?
Als het over 10 jaar is heb jij je accu er al uit ;). Volgens mij wil je zo vroeg mogelijk je accu er uit hebben en heb je daarna pure winst. Vraag is natuurlijk ook wat er met saldering gebeurt. Als jij je accu er al uit hebt door onbalans vergoedingen en die leveren niets meer op omdat er geen onbalans meer is dan kan jij je accu nog steeds gebruiken om je PV op te slaan al dan niet via dynamische prijzen. Zo behoudt je accu een waarde. Als we mogen blijven salderen tot het eind der tijden (hoop het niet) dan is je accu natuurlijk vrij weinig meer waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ja precies. Het is een gokje, maar ik neig ernaar om hem te wagen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
TKroon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:41:
Ja precies. Het is een gokje, maar ik neig ernaar om hem te wagen ;)
Als vandaag dan maar niet de benchmark is 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfHkfG5t78XmdWiZBZJwFARkJnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UpVsvwgcTMYpz8pccjNBpca.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:26
Ook als er straks veel meer handelscapaciteit is op de onbalansmarkt blijft het een handelsspel. Per tijdvak kunnen alle deelnemers bieden om opwek / afname capaciteit te mogen invullen. De prijzen kunnen lager worden. Maar het kan ook de andere kant op bewegen. Er komt immers ook steeds meer (decentrale) deels onvoorspelbare opwek. Het blijft altijd een gok, zelfs met A.I. om je beschikbare capaciteit op moment X in te zetten of te wachten in de hoop dat het daarop volgende tijdvak de vergoedingen nog een stapje hoger liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 20-07 12:12
11leon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Als vandaag dan maar niet de benchmark is 😉

[Afbeelding]
Volgens Kiki:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSV51EbQA0Du1dofbJhi_NieC_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zrw9vbQ6SG4NMsS9A28DgdjN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Impossibl3 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:29:
Andere leveranciers beginnen nu ook aan de onbalans markt. Tibber komt nu met "Grid Rewards". Eerst voor alleen de laadpaal maar later ook warmtepompen, zonnepanelen en de thuisbatterij.

https://tibber.com/nl/grid-rewards
Levert nog niet zoveel op en je moet je EV elke dag aan de lader hangen (dat is vaak alleen de avond/nacht, de ochtend piek mis je vaak hooguit deel van de avond piek). Bovendien wil ik dit niet, want dan gaat die telkens bijladen (beetje onzin als die op 70% staat). Nu 1-2x per week.

Maar denk dat er nu heel snel veel zullen komen met dit concept. Want ZP en Bliq gaan klanten wegtrekken bij anderen. Die gaan nu ook aan de slag.

EV als accu is zo-wie-zo niet optimaal, overdag vaak niet thuis. Weekend zijn veel mensen vaak op pad. Ik heb liever een vaste accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Klinkt raar. Of bedoelen ze met lange termijn: we nemen vandaag een verlies van 25 cent om op te laden, zodat we morgen tegen 3 euro kunnen ontladen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:28
Even een korte update.
Vandaag gesprek gehad met bliq.
Toevallig zijn ze vandaag live gegaan met handel op de onbalans markt, op dit moment alleen nog mogelijk via Frank energy.
Ook niet geheel toevallig is Frank vandaag daarmee gestart.
https://www.frankenergie....-thuisbatterij-ons-redden

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Ze zijn ook veel transparanter dan Zonneplan lijkt het op mbt waarom de batterij doet wat hij doet, inclusief een duidelijk verwachte aantal cycles per dag, verschillende strategieën, etc: https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie

Ik hoop dat Zonneplan ook zo transparant gaat zijn in de toekomst, de app en inzichten over wat de batterij doet en waarom is erg barebones nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

En Sessy biedt het ook aan sinds vandaag in samenwerking met Frank. Dit is exact wat ik verwacht had, andere leveranciers springen hier z.s.m. op om een graantje mee te pikken. Nu moet Zonneplan gaan concurreren en dat komt hopelijk ten goede van de klant. We gaan het zien.

[ Voor 10% gewijzigd door kazuka op 05-03-2024 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ik waardeer het opener concept van Sessy, maar in vergelijking met Nexus ben je én duurder uit, en heb je de helft aan vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:47:
Ik waardeer het opener concept van Sessy, maar in vergelijking met Nexus ben je én duurder uit, en heb je de helft aan vermogen.
Op dit moment, ja mee eens. De 20kWh/10kW voor 8.000 EUR propositie van Zonneplan is op dit moment nog steeds het interessants naar mijn mening. Maar nu Frank ook die markt opgaat kunnen we dadelijk wel mooi opbrengsten gaan vergelijken van hun onbalansmarkt AI software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik ben nu wel benieuwd wat de beste accu is op langetermijn. Als de zonneplan accu ook door Frank Energy bijvoorbeeld kan worden aangestuurd is dat natuurlijk perfect maar ja dan moet die api wel open gaan. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
prettig schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:46:
[...]
EV als accu is zo-wie-zo niet optimaal, overdag vaak niet thuis. Weekend zijn veel mensen vaak op pad. Ik heb liever een vaste accu.
Ik zie het meer als bonus mogelijkheid. Net als Frank Energy en Tibber doen. Als je dan extra kan verdienen is het mooi mee genomen.

Zelfde geldt voor de aansturing van de warmtepomp/airco. Die wil je vooral op confort draaien maar ieder extraatje is mee genomen.

[ Voor 14% gewijzigd door Impossibl3 op 05-03-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Impossibl3 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:54:
Ik ben nu wel benieuwd wat de beste accu is op langetermijn. Als de zonneplan accu ook door Frank Energy bijvoorbeeld kan worden aangestuurd is dat natuurlijk perfect maar ja dan moet die api wel open gaan. 😁
Is gewoon een Solis omvormer (die heeft api).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jojost1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:00:
Ze zijn ook veel transparanter dan Zonneplan lijkt het op mbt waarom de batterij doet wat hij doet, inclusief een duidelijk verwachte aantal cycles per dag, verschillende strategieën, etc: https://www.frankenergie....-thuisbatterij-propositie

Ik hoop dat Zonneplan ook zo transparant gaat zijn in de toekomst, de app en inzichten over wat de batterij doet en waarom is erg barebones nu.
Het volgende stukje valt mij op:
Let wel op dat de btw-teruggave alleen mogelijk is indien er een economische activiteit wordt geleverd door middel van energiehandel met de batterij.
Bij saldering is helemaal geen sprake van btw, ik begrijp dat er bij de thuisbatterij die handelt we sprake van is. Betekent dat er ook elk kwartaal of jaarlijks btw aangifte moet worden gedaan?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 22:36
Ik zie heel wat vergelijkingen tussen Bliq en Zonneplan langskomen. Weet echter dat zaken die nu als nadeel van Zonneplan zijn t.o.v. Bliq; geen zonnepanelen kunnen aansluiten op de omvormer, noch de backup functie kunnen gebruiken, in de niet te verre toekomst wel eens kan uitpakken als een heel verstandige zet. Het Ministerie van Financien zit zich al tijden stuk te bijten op de vrijstelling van de energiebelasting voor batterijen bij kleine aansluitingen. Nu de salderingsregeling er nog is, is dat een non-issue, maar ook het ministerie is zich bewust dat het van belang is dat er nadien een regeling komt voor thuisbatterijen, mits deze puur gebruikt worden voor handel op basis van prijzen en onbalansmarkten. Dat creert dan gelijkheid met de regeling voor grote aansluitingen voor batterijen c.q. opslag, waar zo'n vrijstelling er al is.

Hoe Zonneplan het aanpakt qua hardware, bereidt het systeem goed voor op deze toekomst. De systematiek van Bliq is hier veel minder goed op voorbereid, zeker ook als het om de losse stuur-unit gaat. Daarbij is namelijk veel slechter richting de Belastingdienst met redelijke mate van zekerheid te garanderen c.q. geloofwaardig te maken dat deze puur voor handel wordt gebruikt, en niet ook voor opslag van eigen productie. Immers, Bliq heeft niet de hele hardware 'keten' in beheersing, noch perken ze, naar mijn beste weten, ze de omvormers die ze wel leveren als deel van de thuisbatterij fysiek in zodat alleen gebruik voor energiehandel mogelijk is. De investering van €695 in een Bliq stuur-unit (laagste investering die je via hun model kan doen) moet dus voor einde 100% saldering terugverdiend zijn, want daarna is het waarschijnlijk uit met de pret qua rendement op handel doordat ze niet aan de voorwaarden kunnen voldoen voor energiebelasting vrijstelling. Dan blijft in dat model van Bliq alleen het timen van het laten leeglopen van je overschot uit je thuisbatterij over. De pro's die Bliq lijkt te hebben nu, kunnen dus op lange termijn wel eens als nadelen kunnen uitpakken.

Uiteraard is niets zeker, maar het is goed kennis te nemen van de dilemma's waarmee het ministerie zit en welke bewijzen daarmee waarschijnlijk nodig zullen zijn om vrijstelling van energiebelasting te krijgen post-salderingsregeling.

[ Voor 14% gewijzigd door ntram op 07-03-2024 00:07 . Reden: taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tibber komt ook met accu: homevolt..... in Noorwegen is de 13,3 kWh ruim 11K euro (6,6 kWh is bijna 8K). Incl. de btw. Nu alleen pre-order, NL en DE volgen later pas.

Die wordt dus duur en ik denk vrij laat beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

prettig schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:29:
Tibber komt ook met accu: homevolt..... in Noorwegen is de 13,3 kWh ruim 11K euro (6,6 kWh is bijna 8K). Incl. de btw. Nu alleen pre-order, NL en DE volgen later pas.

Die wordt dus duur en ik denk vrij laat beschikbaar.
Dit is al een half jaar bekend toch? Of is er nieuws?

Zie deze post van 9 maanden geleden : KC27 in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 06-03-2024 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
de Peer schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:37:
[...]

Dit is al een half jaar bekend toch? Of is er nieuws?

Zie deze post van 9 maanden geleden : KC27 in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
Nee niks nieuws (dat vorige bericht heb ik gemist). Ik zit bij Tibber, vandaar (heb ze ook wat vragen gesteld over de accu en evt. andere accu's......wacht nog op antwoord).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zojuist ook aan de lijn gehangen in verband met mijn aanvraag voor een batterij (bleef hangen; heb een PAP/SAP), ze blijken nu aansluiting op een SAP te weigeren. Dit in verband met load balancing wat niet mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Wie heeft er ervaring met het terugvragen van de BTW van je thuisbatterij? Verloopt dat soepel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
_Richie_ schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:10:
Zojuist ook aan de lijn gehangen in verband met mijn aanvraag voor een batterij (bleef hangen; heb een PAP/SAP), ze blijken nu aansluiting op een SAP te weigeren. Dit in verband met load balancing wat niet mogelijk zou zijn.
Geen optie voor CT klemmen ipv P1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
Peeters1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:35:
Wie heeft er ervaring met het terugvragen van de BTW van je thuisbatterij? Verloopt dat soepel?
Dat regelt zonneplan voor je, hier hoef je in principe zelf niets voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:10
BertBertjes schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:23:
[...]

Dat regelt zonneplan voor je, hier hoef je in principe zelf niets voor te doen.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. De afspraak is inderdaad dat Zonneplan dit regelt. Maar bij mij staat de Nexus, de factuur is binnen, maar over het btw-teruggave proces blijft het stil. Ik had op z’n minst een berichtje verwacht dat het proces in gang wordt gezet of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 15:03
_Richie_ schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:10:
Da's nou jammer, maar wel min of meer te verwachten.

Heeft er iemand een berekening (of keiharde cijfers :P ) wat het verschil wordt tussen zonnepanelen met salderen op een vast contract en zonnepanelen op een dynamisch contract?
De teneur hier is dat een thuisbatterij niet interessant wordt als je daarmee van vast naar dynamisch moet switchen, alleen kan ik nergens harde cijfers vinden.

Ja, ik weet dat de saldering bij een dynamisch contract ook dynamisch wordt. Dus dat je wanneer de zon flink schijnt je opbrengst ook laag is en wanneer je in de winter veel verbruikt de opbrengst van je panelen ook laag is. Dubbel laag dus.
Maar de kale stroomprijs is maar een relatief klein deel van de kWh prijs, en de batterij zou ook de ergste kantjes daar weer vanaf kunnen halen.

Het zou Zonneplan, Bliq, etc sieren wanneer er een ruwe berekening op hun site zou komen (lezen jullie mee?)
Geen bezwaar als dat in goed Frans een "ball-park figure" wordt; tenslotte wordt qua opbrengsten van de batterij ook (terecht) een flinke slag om de arm gehouden.

[EDIT] volgens mij had ik beter eerst topic " ENGIE variabel contract, zonnepanelen en salderen" door moeten bladeren alvorens rond te vragen.... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door remotica op 07-03-2024 13:00 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
remotica schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Da's nou jammer, maar wel min of meer te verwachten.

Heeft er iemand een berekening (of keiharde cijfers :P ) wat het verschil wordt tussen zonnepanelen met salderen op een vast contract en zonnepanelen op een dynamisch contract?
De teneur hier is dat een thuisbatterij niet interessant wordt als je daarmee van vast naar dynamisch moet switchen, alleen kan ik nergens harde cijfers vinden.

Ja, ik weet dat de saldering bij een dynamisch contract ook dynamisch wordt. Dus dat je wanneer de zon flink schijnt je opbrengst ook laag is en wanneer je in de winter veel verbruikt de opbrengst van je panelen ook laag is. Dubbel laag dus.
Maar de kale stroomprijs is maar een relatief klein deel van de kWh prijs, en de batterij zou ook de ergste kantjes daar weer vanaf kunnen halen.

Het zou Zonneplan, Bliq, etc sieren wanneer er een ruwe berekening op hun site zou komen (lezen jullie mee?)
Geen bezwaar als dat in goed Frans een "ball-park figure" wordt; tenslotte wordt qua opbrengsten van de batterij ook (terecht) een flinke slag om de arm gehouden.
Niet het antwoord op je vraag, maar geeft wellicht wel iets inzicht, jaaroverzicht 2022 en 2023, beide kale stroomprijs.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9V-j-t5ZbVTo2o07qWderyOzYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VHMdyQ6oksAdW5mh9CILB5j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mee4W3plz1VJ84AvBxfjJv6EgxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00c55XLOetEVZL3KWqz4oL26.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 15:03
@Buns : Is dat 2022 vast contract versus 2023 variabel?
En zijn de stroomprijzen Afname en Teruglevering dan gemiddelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 08:22
@remotica voorbeeld van 2022 en 2023 is beide dynamisch.

Ervan uitgaande dat je dynamisch vergelijkt met een vast contract bij een leverancier die nog geen terugleverboete rekent is het afhankelijk van de verhouding gebruik/opwekking. Gebruik je evenveel verbruikt als je opwekt (na salderen dus op 0) dan ben je beter af bij een vast contract. Het gemiddelde dynamische teruglevertarief is namelijk lager dan het gemiddelde dynamische afnametarief. Bij salderen worden deze gelijk gewaardeerd, oftewel je krijgt effectief meer terug voor je opgeleverde stroom.

Wek je minder op dan je verbruikt dan is het afhankelijk van de verhouding tussen verbruik en opwek, en hoe scherp het tarief is van je vast contract. Over het algemeen ben je met een dynamisch contract goedkoper uit voor het gemiddelde afnametarief (geen garantie) vs een vast contract. Je moet wat je verliest aan saldeervoordeel dus eerst goedmaken met dit goedkopere dynamische tarief alvorens je geld gaat ‘verdienen’ vs een vast contract. Hoe minder zonnepanelen (in verhouding met je verbruik) je hebt hoe groter de kans dat een dynamisch contract voordeliger voor je is.

Wek je meer op dan je verbruikt dan moet je bij een dynamisch contract grof meer opwekken zodat je eerst het gebrek aan saldeervoordeel goedmaakt en dan nog genoeg overhoud om een eventuele vaste terugleververgoeding van een vast contract te verslaan.

Zonder er hogere wiskunde van te maken zal het advies voor het gros van huishoudens zijn om een vast contract zonder terugleverboete af te sluiten (zolang deze nog bestaan) omdat het advies vaak is geweest om je eigen verbruik af te dekken. Bij nieuwbouw is dit niet altijd het geval (schaampaneeltjes) en bij huishoudens waar het verbruik drastisch is veranderd (WP, elektrische auto) kan het ook anders zijn. De huishoudens met installaties die het verbruik bij lange na niet dekken kunnen dynamisch overwegen.

Voeg je deze Poweplay accu toe aan de vergelijking dan verschuift het omslagpunt richting dynamisch. Je hebt nog steeds het ontbreken van het saldeervoordeel, maar hebt nu ook nog je Powerplay opbrengsten om het te compenseren. Je terugverdientijd wordt dus wel langer.

[ Voor 6% gewijzigd door Pejdref op 07-03-2024 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
Hier is gisteren ook de Nexus aangesloten en na een paar uur kalibreren ging ie aan de slag :)

Het lijkt er trouwens op dat de activiteit van de batterij exact overeenkomt met de demo-opstelling op de Zonneplan website, al loopt de website een klein beetje achter zo te zien. Ook het batterijpercentage lijkt (als je rekening houdt met de delay op de website) bijna exact gelijk te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE0BTj6s_iMMJr71zOEdDnepJH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcgD1smsM69EXduEb2O6x6iC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
remotica schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:54:
@Buns : Is dat 2022 vast contract versus 2023 variabel?
En zijn de stroomprijzen Afname en Teruglevering dan gemiddelden?
Beide jaren dynamisch contract, gemiddelde kale stroomprijs per jaar. Geen accu, geen EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daCNiXwHuQDI1k7XP0xs2LOwXq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vshNByitqweu4yQPagoSwmae.jpg?f=fotoalbum_large

Met een EV krijg ik de kosten van levering en afname ongeveer gelijk. Door de batterij komen de kosten per Kw van afname zelfs lager te liggen dan de opbrensten van de teruglevering. Ik weet niet hoe houdbaar dit is. Want Zonneplan is bezig om de beide energiestromen (regulier en de batterijstroom) apart inzichtelijk te maken in het kader van de BTW.
Morgen een stroomprijs van 12 cent. Ben benieuwd of de batterij nog mooie inkomsten weet te genereren.😃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
Ik heb over 2023 gekeken of dynamische voor mij interessant is. Zie hier het resultaat. In september heb ik nieuwe panelen op het dak laten leggen. Vanaf februari 2023 hebben we een PHEV. Vanaf januari 2024 is er ook een warmtepomp aangesloten dus verwacht dat het netto goedkoper uit ben dynamische. In de prijzen zijn de vaste leveringskosten niet opgenomen (zowel vast als dynamisch). Je ziet dus alleen de stroomprijs na belastingen en een handelingfee van 2 cent per kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fYqrwAscIRS2tDSkiz4n0qXzJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFVaPJD7WOrmH9rb1gSyH9Jb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zpGfHhAtG71-ooH4cS0H-cT2F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CBF54JNs31AfuQoyHKdKy82.jpg?f=fotoalbum_large

Zodra de zonnepaneel boeten in werking treedt is het gedaan met een vast contract. Zeker omdat ik verwacht dat de terugleveringsboete hoger zal zijn dan in 2023 omdat er meer kWh zal worden terug geleverd.

Saldering is hierin dus al verwerkt. Als deze wordt afgebouwd dan schuift het voordeel nog meer naar dynamisch.

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 07-03-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Aimabel schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:44:
[Afbeelding]

Met een EV krijg ik de kosten van levering en afname ongeveer gelijk. Door de batterij komen de kosten per Kw van afname zelfs lager te liggen dan de opbrensten van de teruglevering. Ik weet niet hoe houdbaar dit is. Want Zonneplan is bezig om de beide energiestromen (regulier en de batterijstroom) apart inzichtelijk te maken in het kader van de BTW.
Morgen een stroomprijs van 12 cent. Ben benieuwd of de batterij nog mooie inkomsten weet te genereren.😃
Deze snap ik niet zo goed. Als je een vast contract zou hebben, lever je 1679 kWh terug (de rest is gesaldeerd). Dan ben je toch altijd goedkoper uit?

Ahh ik denk dat ik m vat. Jouw gemiddelde prijs voor terugleveren is 24 cent/kWh. En aangezien je meer teruglevert is het net alsof je alles gesaldeert hebt + restant tegen 24 cent hebt teruggeleverd?

[ Voor 9% gewijzigd door Kurios op 07-03-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Kurios schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:49:
[...]

Deze snap ik niet zo goed. Als je een vast contract zou hebben, lever je 1679 kWh terug (de rest is gesaldeerd). Dan ben je toch altijd goedkoper uit?

Ahh ik denk dat ik m vat. Jouw gemiddelde prijs voor terugleveren is 24 cent/kWh. En aangezien je meer teruglevert is het net alsof je alles gesaldeert hebt + restant tegen 24 cent hebt teruggeleverd?
Klopt. Ik denk ongeveer 1500 a 2000 Kw over te hebben deze lever ik dan terug tegen ongeveer 24 cent (in de praktijk zal het minder zijn omdat de belasting er nog af gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:15
remotica schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:39:
[...]
Dat is ook niet te geven want voor iedereen anders.

Ik heb zelf 3 kW piek op zuidwesten, op jaarbasis verbruik door de meter 2000 en teruglevering door de meter 1820 dus netto verbruik 180 met een vast contract van 2 cent daltarief per kWh (netto 1 cent per dag :-)).
Op dynamisch zou ik afgelopen jaar 50 cent per kWh betaald hebben (excl belastingen). Dit is berekend met echt verbruik/teruglevering per uur maal kaal tarief, zonder inkoopkosten, belastingen etc. Omdat ik een vast contract had heb ik mijn gedrag niet aangepast aan de uurtarieven, dan zou het weer anders zijn.

het hangt af van:
1) hoeveel zonnepanelen en hoe opgesteld
2) het weer
3) hoeveel eigen verbruik (EV, warmtepomp, ect etc) en hoeveel verbruik/teruglevering door de meter
4) je vaste contract
5) de dynamische tarieven, het verleden is geen garantie voor de toekomst
6) je gedrag en welk deel beïnvloedbaar is

Als je je netto verbruik/teruglevering per uur hebt dan kan je het voor jezelf uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertBertjes
Hvan072 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:46:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. De afspraak is inderdaad dat Zonneplan dit regelt. Maar bij mij staat de Nexus, de factuur is binnen, maar over het btw-teruggave proces blijft het stil. Ik had op z’n minst een berichtje verwacht dat het proces in gang wordt gezet of zo.
Toevalligerwijs vandaag een bericht gehad van Zonneplan dat mijn gegevens zijn aangepast naar die van mijn vrouw voor de BTW-teruggave, met tevens dus ook een nieuwe factuur. Er lijkt dus beweging te komen. Maar ik meen ergens op de site gelezen te hebben dat dit een aantal "maanden" kan duren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BertBertjes
Tevens heb ik vandaag ook een mail gehad van Zonneplan Support inzake de "negatieve" dag prijzen, en het verschil in totaal wat verspringt:
Het kan inderdaad voorkomen dat je een negatief bedrag ziet bij de dagelijkse opbrengsten. Dit heeft te maken met de dynamiek van de energiemarkten. Dat bedrag loopt (echt heel langzaam) op doordat de batterij standby stroom verbruik heeft, en hiervoor maak je dus kosten.

Wat betreft je tweede vraag, het 'verspringen' van de totale Powerplay inkomsten kan te maken hebben met correcties op de energiemarkten. Het kan voorkomen dat energiemarkten nog een correctie achteraf krijgen, zoals bijvoorbeeld bij settlement van onbalansprijzen. Dit is later pas bekend bij Zonneplan, waardoor het even duurt voordat we exact weten wat jouw Nexus thuisbatterij heeft verdiend.
Er wordt in eerste instantie gerekend met een estimate, maar rond 10 uur wordt dit verrekend naar het definitieve getal. Daarmee wachten we altijd even voordat je verdiensten in de app inzichtelijk zijn. Dit doen we om onduidelijkheid over jouw Powerplay verdiensten te voorkomen. Uiteindelijk moet de factuur natuurlijk overeenkomen met de app.
Hopelijk hebben andere mensen hier ook wat aan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sap is dus niet mogelijk?

Hoe gaan ze dan om met mensen die na installatie van de Nexus een SAP aanvragen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Bedankt voor het delen.
De BTW teruggave kan 3 tot 6 maanden duren communiceren ze sinds kort op hun site.
Ook wij hebben vandaag mail gehad mbt wijziging tenaamstelling ivm BTWteruggave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Aimabel schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:44:
[Afbeelding]

Maar: je mist nog wel Jan, feb en maart, dat zijn maanden zonder zonnestroom maar wel met vol verbruik. Dus die -400 komt over daadwerkelijk 12 maanden nog wel een stuk lager uit... Ik denk dat je ongeveer op netto 0 kWh uit zal komen? Dat betekent ook ongeveer 0 euro totaal over 12 maanden. Waarom dan toch dynamisch. Alleen maar risico en gedoe maar geen 'winst'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
BertBertjes schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:55:
Tevens heb ik vandaag ook een mail gehad van Zonneplan Support inzake de "negatieve" dag prijzen, en het verschil in totaal wat verspringt:
[...]
Hopelijk hebben andere mensen hier ook wat aan. :)
Top, thanks. Ik heb ook gezien dat dat bedrag constant veranderd, naar boven en naar beneden. Op dit moment bijvoorbeeld een halve euro later dan een paar uur geleden.
Ik ga vanochtend even een screenshot maken rond 09:00 en dan eens kijken om 11:00 wat er staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Kurios schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:14:
[...]

Maar: je mist nog wel Jan, feb en maart, dat zijn maanden zonder zonnestroom maar wel met vol verbruik. Dus die -400 komt over daadwerkelijk 12 maanden nog wel een stuk lager uit... Ik denk dat je ongeveer op netto 0 kWh uit zal komen? Dat betekent ook ongeveer 0 euro totaal over 12 maanden. Waarom dan toch dynamisch. Alleen maar risico en gedoe maar geen 'winst'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBaKG07KHQ6uR0fk0SsBdQge7y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCL9ulq9E4NFTW3LGqyqCZeD.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij Jan en februari en stukje maart 2024. Je theorie is anders dan de praktijk. Niks risico en al helemaal geen gedoe, maar een opbrengst hoger dan elders én geen boete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Aimabel schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:12:
[...]

[Afbeelding]

Hierbij Jan en februari en stukje maart 2024. Je theorie is anders dan de praktijk. Niks risico en al helemaal geen gedoe, maar een opbrengst hoger dan elders én geen boete
Oh nice. Dus even grof gezegd: je hebt ~80 euro meer teruggekregen afgelopen jaar, dan dat je op jaarbasis gesaldeerd zou hebben met een vast contract. Persoonlijk zou ik dat te weinig vinden voor het risico dat day-ahead met zich meebrengt.(en ja er is zeker risico, want in de winterperiode zou de day-ahead price zeker hoger uit kunnen vallen.
Ik zou in zo'n geval zekerheid van 0 euro kiezen boven de 80 euro + structureel time based elektra te moeten gebruiken. Maar true dat is ieder zn keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Wolly schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:40:
Sap is dus niet mogelijk?

Hoe gaan ze dan om met mensen die na installatie van de Nexus een SAP aanvragen })
Jij betaalt dus jij bepaalt. Maar blijkbaar raden ze het af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55
de Peer schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:14:
[...]

Jij betaalt dus jij bepaalt. Maar blijkbaar raden ze het af.
Volgens mij is het "advies" van zonneplan iets dwingender (we komen niet als je een sap hebt) en ergens is dat ook logisch. De sturing loopt via p1 en 10kW is best een vermogen. Als je dan via een PAP nog even een 11kw autolader erbij hangt dan knalt de hoofdzekering eruit. Daarmee gaan de klanten alsnog zonneplan bellen. De nexus is niet echt het product voor zelf klooien en dus zeggen ze bij zonneplan we hebben genoeg klanten, deze complexiteit gaan we (nog?) niet aan beginnen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
jojost1 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:16:
[...]
Top, thanks. Ik heb ook gezien dat dat bedrag constant veranderd, naar boven en naar beneden. Op dit moment bijvoorbeeld een halve euro later dan een paar uur geleden.
Ik ga vanochtend even een screenshot maken rond 09:00 en dan eens kijken om 11:00 wat er staat ;)
Er lijkt ergens in de ochtend wel een soort correctie te gebeuren in elk geval, zie hier screenshots van: gisterenavond en dan vanochtend 06:52 / 07:02 / 07:28. Het vandaag getal werd eerst gecorrigeerd (want ik neem aan dat die €4 niet in 10min is verdiend) en daarna het grote getal er boven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hehH0WC0UDVzXFTZRDbRkanVI2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/At0MKgtC3UvR1NcxsfK18zA8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ongeveer €1,90/kWh vanochtend voor ~15 minuten, dus het komt wel in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:55:
Ongeveer €1,90/kWh vanochtend voor ~15 minuten, dus het komt wel in de buurt.
Hmm wel een beetje dan inderdaad. Hoe kom je aan dat bedrag? Vraag me ook af of dat bedrag dan al ‘final’ is of dat dat eigenlijk een dag later pas 100% vast staat.
Anyways, we blijven het in de gaten houden :) stiekem verwacht ik vandaag een goeie dag met alle groene stroom die verwacht wordt (zie ook de negatieve dayahead prijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Laatst online: 08:22
Aimabel schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:12:
[...]

[Afbeelding]

Netjes, maar lijkt me niet houdbaar voor de zomermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Pejdref schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:32:
[...]

Netjes, maar lijkt me niet houdbaar voor de zomermaanden.
@Aimabel had ook al eerder de zomermaanden gepost. In het totaal lukt het hem dus om verbruik en teruglevering op ongeveer hetzelfde kWh prijs te komen. Waarschijnlijk door de EV structureel in de goedkoopste uren te laden (in de winter).
Ik vind het wel interessant, want ik saldeer ongeveer 90% van mijn verbruik en heb ook een EV. Normaliter zou ik verwachten dat (als je ongeveer 100% saldeert) simpelweg beter af zou zijn met jaarsalderen, ipv day-ahead salderen. Immers met jaarsalderen kom je dan altijd op 0 uit. Day ahead betekent dus ook normaal gesproken dat je panelen in de zomer minder euros opwekken(uurprijs is lager als de zon schijnt). Maar het is @Aimabel nu dus ook gelukt om gelijk uit te komen.

Persoonlijk zou ik dan nog steeds voor jaarsalderen kiezen, puur omdat je dan totaal niet op hoeft te letten wanneer je de EV laadt en je wasjes draait. Zodra salderen eraf gaat (of er PV 'boetes' zullen komen) zou het anders zijn denk ik. Al verwacht ik dat ook de day-ahead aanbieders ook PV 'boetes' zullen introduceren, die kampen met hetzelfde probleem van de zonnepanelen als de jaarcontract aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ik zou niet weten waarom day ahead aanbieders PV “boetes” zullen opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Kurios schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:33:
[...]
Al verwacht ik dat ook de day-ahead aanbieders ook PV 'boetes' zullen introduceren, die kampen met hetzelfde probleem van de zonnepanelen als de jaarcontract aanbieders.
In tegendeel, die komen met rewards om je pv / laadpaal uit te zetten, zoals Tibber en Zonneplan ook al hebben aangekondigd. Natuurlijk komen zij niet met boetes. :)
Pagina: 1 ... 8 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.