Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Hierin wordt dat toegelicht:Pejdref schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:08:
Interessant concept. Waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe gunstig/ongunstig dit nu is voor iemand die genoeg zonnepanelen heeft om te voorzien in de eigen jaarbehoefte. Met salderen kom ik dus uit op 0, heeft het dan zin om hierover na te denken?
Als ik het goed begrijp gaat mijn 'normale' huishouden dan over op een dynamisch contract, waarbij ik dus relatief duur verbruik en goedkoop teruglever. Daarmee zou ik er dus op achteruit gaan, en dat gaat dan ten koste van de terugverdien tijd van de Zonneplan Nexus batterij.
Met andere woorden; Het financiële verschil tussen een contract waarbij ik volledig kan salderen en een dynamisch contract in mijn situatie zonder batterij moet ik meenemen in de berekening van de terugverdientijd. Is dat een goede aanname?
https://www.zonneplan.nl/...gverdientijd-zonnepanelen
Al met al is de strekking dat je met een dynamische contract voordeliger uit bent dan met een vast/variabel contract met terugleverheffing. In het geval je energiemaatschappij geen terugleverheffing hanteert is het verschil maar €50 euro op jaarbasis.
Persoonlijk heb ik ook met dezelfde situatie te maken. Ik vind het nog moeilijk te geloven dat het maar zo weinig verschilt. Zoals jij zegt ga je met een dynamisch contract goedkoop verkopen in de zomer en duur inkopen in de winter. Volgens mij zou het verschil eerder richting 300 a 400 euro moeten gaan op jaarbasis als niet meer is.
De berekening is in ieder geval niet makkelijke te maken, omdat je met uur prijzen zit bij een dynamisch contract.
https://en.pylontech.com....+BESS-+Stackable+type.pdfJoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:49:
[...]
Zou maar zo kunnen maar je geeft specs H1...
Dit zijn de specs:
/f/image/z84Bj2etYfS9WTYyqE0twUj4.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb idd wel een Oost West opstelling, dus dat zou het iets beter maken.TKroon schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:20:
@Pejdref Heb je je PV op zuid of oost/west? In het geval van oost/west is het namelijk nog prima te doen, want een groot deel van je opbrengst zit in de dure ochtend en avonduren. Met zuid zit je voornamelijk in de goedkope middaguren waar je je stroom voor verkoopt.
Ik vraag me af welke aannamens de Zonneplan berekening doet die @Serdo24 linkt, het lijkt erg optimistisch.
Wij hebben dynamisch contract en zonnepanelen. Geen EV of accu. We proberen rekening te houden met de uurtarieven.Pejdref schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:23:
[...]
Ik heb idd wel een Oost West opstelling, dus dat zou het iets beter maken.
Ik vraag me af welke aannamens de Zonneplan berekening doet die @Serdo24 linkt, het lijkt erg optimistisch.
:strip_exif()/f/image/qEJTlN8bOJZmNyTuakEZfldY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TsL2hY5pozTaDyiXjjYioWpz.jpg?f=fotoalbum_large)
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
afgelopen dinsdag?AGel64 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:18:
Batterij nu sinds dinsdagmiddag in huis en veelbelovende resulteren.
[ Voor 71% gewijzigd door AGel64 op 29-02-2024 19:38 ]
wat is niet heel warm? onder de 15 graden?AGel64 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:18:
Batterij nu sinds dinsdagmiddag in huis en veelbelovende resulteren. Staat beneden in schuur en is daar niet heel warm [Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet er vrijwel hetzelfde uit als de demo.AGel64 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:18:
Batterij nu sinds dinsdagmiddag in huis en veelbelovende resulteren. Staat beneden in schuur en is daar niet heel warm [Afbeelding] [Afbeelding]
Daar viel me vandaag ook al wat op: de omvormer lijkt in 4 (5?) stappen te regelen (2.3, 4.6, ?, 8 en 10 kW). Ben benieuwd of dat zo blijft.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Je hoeft nooit medelijden te hebben met energieleveranciers.maharens schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:29:
Mooi resultaat, dan vraag ik me af wat Zonneplan zelf opstrijkt. Hoeven we dan toch geen medelijden te hebben met energieleveranciers?
12 op oost, 7 op west, panelen van 325Wp, beide kanten op een aparte omvormer.Impossibl3 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 18:42:
@Buns Hoe liggen je panelen? Oost, zuid, west? Ik moduleer via HA mijn fictieve rekening met uurprijzen en panelen. Maar ik heb nog geen zomer gehad om een totaal plaatje te zien.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ja rond de 10Strebla schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:50:
[...]
wat is niet heel warm? onder de 15 graden?
Blijft vreemd idd. Op het moment dat de accu laad en je zonnepanelen leveren dan trekt ie dat dus van de zonnepanelen met ongunstige conversie. Dan kan het net min bedragen rekenen, maar deze worden dus nauwelijks afgenomen gezien kortste weg afhankelijk van de capaciteit vd zonnepanelen. Maar daar krijg je dus geen antwoord op of vaag gelul wat nergens op slaat. Met alleen de accu heb je dit probleem niet, echter ze bieden combinatie systemen aan met laadpaal en zonnepanelen van hun zelf. Welke dan loadbalancing doet wat in de praktijk ruk is, want terugschakelen laadpaal met 3 standen en onduidelijkheid hoe de nexus dit doet. Doorgaans is loadbalancing gewoon wie t eerst afneemt wint.G-addict schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:40:
[...]
Raar verhaal toch? Als je de accu laad op momenten dat je zonnepanelen veel opwekken laad je met je zelf opgewekte elektriciteit, ook met 2 omvormers. Maar dan wel met de extra omzetverliezen (DC-->AC, AC-->DC en nog eens DC-->AC). Zo'n omvormer met slimme sturing kan zelf prima meten wat je op en van het net haalt, in de accu stopt en uit de accu haalt en dus ook hoeveel je van je eigen zonnepanelen laad en teruglevert.
Ik heb iig uit interesse nog niet zo lang geleden een offerte opgevraagd voor een 10kWh accu met growatt SPH 3000 omvormer welke gekoppeld zou worden aan m'n zonnepanelen en bliq aansturing en die kon dit allemaal zelf sturen op basis van onder andere dynamische energieprijzen.
If something sucks make it better...
Ik weet het niet. Ik vermoed de laadpaal.jojost1 schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:31:
[...]
Wat schakelt terug, de batterij, de laadpaal, of allebei? Of een combinatie van allebei, dat kan ook nog - die batterij is natuurlijk in korte sessies flink aan het pompen.
Je kunt de chassisdelen van die PV ingangen er waarschijnlijk wel makkelijk afschroeven dunkt me. Zouden ze ook gedaan kunnen hebben...MrFish schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:32:
[...]
Thanks! Toch raar dat de PV-ingangen wel op het etiket staan.
Dit lijkt erop te wijzen dat het wel degelijk een speciale zonneplan versie is. Typenummer eindigt ook op -ZP ipv -EU.
Voorkom je gesleutel van handige Harry's en dito storingsmeldingen...
[ Voor 7% gewijzigd door dof op 29-02-2024 22:59 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet zo goed. We hebben in Nederland een stroomnet die het meest betrouwbaar is van heel de wereld. Met 99,99% up time is er geen land waarbij de stroom zo weinig uitvalt als in Nederland. De enige 'stroomuitval' die mensen ervaren is wanneer de omvormer van de zonnepanelen uit moet omdat het net overbelast is en de overtollige stroom geen opslagpunt kan vinden. Juist hiervoor is de batterij een goede oplossing; je voorkomt piekspanningen.Hun schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:43:
Ik was erg enthousiast over zonneplan, alleen ik kon niets vinden over de veilgheid van het apparaat. Ik heb ze net via de app gesproken. Ze konden geen certificering leveren over de veiligheid van de accu. Ze gaven me aan dat er pylontech batterijen in zitten, die zullen vast wel gecertificeerd zijn, maar openheid van zaken vind ik toch wel erg belangrijk, voor mij zelfs een must. Om deze reden koop ik de accu niet. Een andere optie die de accu niet heeft is dat de accu stroom kan blijven leveren indien het net uitvalt. Je kunt er ook geen generator voor zetten die dat opvangt. Bij nextenergy kan dat wel. Ook dit is voor mijn een belangrijke functie, maar zou geen deal breaker zijn.
Wat betreft de veiligheid; Pylontech is een gerenommeerde fabrikant en Zonneplan is een bedrijf dat zijn naam hoog te houden heeft. Er is enkel en alleen voor A+ klasse materialen gekozen, dus veiliger dan dit ga je het niet snel vinden.
Iedereen is natuurlijk vrij in zijn keuze, maar om jezelf op deze manier te beroven van een fantastisch product en rendement begrijp ik niet zo goed.

Wat strijkt zonneplan zelf op?maharens schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:29:
Mooi resultaat, dan vraag ik me af wat Zonneplan zelf opstrijkt. Hoeven we dan toch geen medelijden te hebben met energieleveranciers?
Dat moet toch duidelijk zijn bij de mensen die powerplay al gebruiken, neem ik aan.
Kan iemand dat aangeven?
of anders kun je de "koers" van die onbalansmarkt ergens inzien en die vergelijken met de kWh prijs van de klant?
op de website kan ik er niets over vinden.
Ik ben me ook aan het oriënteren, heb dinsdag een adviesgesprek met BliQ, die gaan als het goed is ook een onbalansoplossing aanbieden (volgens de website " in Nederland: Onbalans / netbalancering sturing [maart 2024]")
LG-HM163MR-U34
Ik vind dit ook behoorlijk schimmig eigenlijk. Je kan toch prima een percentage noemen?The_KnarF schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:27:
[...]
Wat strijkt zonneplan zelf op?
Dat moet toch duidelijk zijn bij de mensen die powerplay al gebruiken, neem ik aan.
Kan iemand dat aangeven?
of anders kun je de "koers" van die onbalansmarkt ergens inzien en die vergelijken met de kWh prijs van de klant?
op de website kan ik er niets over vinden.
Ik ben me ook aan het oriënteren, heb dinsdag een adviesgesprek met BliQ, die gaan als het goed is ook een onbalansoplossing aanbieden (volgens de website " in Nederland: Onbalans / netbalancering sturing [maart 2024]")
Daar over gesproken, betaal je die 2 cent bij levering, en ook bij terug leveren?
LG-HM163MR-U34
Weet je wat het ook is met die prijzen van Zonneplan.. Ik volg dat nu vanaf het begin en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze dat anders doen dan ze suggereren. Als ze op de onbalansmarkt werken kunnen ze niet aantonen hoeveel ze hebben geleverd of opgenomen door alle hierboven al genoemde argumenten. Wat ze natuurlijk wel kunnen doen is hun eigen onbalans (die elke energieleverancier véél geld kost) goedmaken door al die Nexusdingen dat samen te laten oplossen. Er wordt dan helemaal niet gehandeld op de onbalansmarkt maar ze voorkomen daarmee hoge boetes voor door hun klanten veroorzaakte onbalans. Dat kan natuurlijk ook lucratief zijn en dat geeft ook niks maar dat is wel wat anders.
Zie ook de vage antwoorden van het kikibotje en de afwezigheid van prijzen voor onbalans e.d..
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Bij afname betaal je die 2 cent, bij teruglevering krijg je die 2 cent ook weer terug.The_KnarF schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:48:
Misschien gebruiken ze dezelfde 2 cent die ze ook in het dynamisch contract hebben staan.
Daar over gesproken, betaal je die 2 cent bij levering, en ook bij terug leveren?
Is dat echt zo? Dat kan ik me niet voorstellen, als dat zo is en klant produceert door het jaar net zo veel als dat deze verbruikt waar is dan het verdienmodel van zonneplan of elke andere aanbieder van dynamische contracten?jojost1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Bij afname betaal je die 2 cent, bij teruglevering krijg je die 2 cent ook weer terug.
Sterker nog, als klant veel meer produceert dan gebruikt, moet zonneplan geld toegeven. De marktprijs is 1 op 1 als het goed is, en de belasting is voor de staat, wat gaat er dan naar Zonneplan naast de €6,25 per maand?
LG-HM163MR-U34
Met de vaste leveringsfee inderdaadThe_KnarF schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:08:
[...]
Is dat echt zo? Dat kan ik me niet voorstellen, als dat zo is en klant produceert door het jaar net zo veel als dat deze verbruikt waar is dan het verdienmodel van zonneplan of elke andere aanbieder van dynamische contracten?
Goed punt, vergeten te vermelden: die 2 cent krijg je terug vanwege salderen. Daarom krijg je die 2 cent ook terug, dat zijn ze wettelijk verplicht.Sterker nog, als klant veel meer produceert dan gebruikt, moet zonneplan geld toegeven. De marktprijs is 1 op 1 als het goed is, en de belasting is voor de staat, wat gaat er dan naar Zonneplan naast de €6,25 per maand?
Dus bij meer terugleveren dan afnemen in een jaar ga je die 2 cent wel afgeven inderdaad.
ok, begrijp ik het goed dat je gedurende het jaar die 2 cent krijgt voor alles wat je terug levert, maar als je meer hebt terug geleverd dan afgenomen, dat je dan bij de eindafrekening die 2 cent terug moet geven?jojost1 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:22:
[...]
Met de vaste leveringsfee inderdaad![]()
[...]
Goed punt, vergeten te vermelden: die 2 cent krijg je terug vanwege salderen. Daarom krijg je die 2 cent ook terug, dat zijn ze wettelijk verplicht.
Dus bij meer terugleveren dan afnemen in een jaar ga je die 2 cent wel afgeven inderdaad.
Dus netto betaal je die 2 cent niet voor wat je te veel levert?
LG-HM163MR-U34
Poeh ik neem aan dat het zo werkt ja, ze zullen op de eindafrekening gewoon de 2 cent rekenen per kWh waar je ook belasting over moet betalen. Bij Zonneplan betaal je elke maand 1/12e deel van de belastingen op basis van een geschat (zelf ingevuld) verbruik, dus als je schatting een beetje klopt dan mag de eindafrekening niet zo afwijken.The_KnarF schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:38:
[...]
ok, begrijp ik het goed dat je gedurende het jaar die 2 cent krijgt voor alles wat je terug levert, maar als je meer hebt terug geleverd dan afgenomen, dat je dan bij de eindafrekening die 2 cent terug moet geven?
Dus netto betaal je die 2 cent niet voor wat je te veel levert?
Ik heb nu een kleine noodstroom generator genomen en al 2 x nodig gehad in een half jaar. Als is het maar om de CV (en WiFi) inucht te houden, met zorgbehoevende in kangeroewoning.
Zonneplan thuisaccu zou met zo'n voorziening zeker een keuze voor mijn zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/...citeit-onderhoud-slijtage
Ik zou even moeten zoeken, maar er zijn publieke sites waar je ziet wat de onbalans op het totale stroomnet is, specifiek per kwartier.RikHa schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:28:
Dit schreef ik net RikHa in "Het grote Victron aansturing topic" maar is hier eigenlijk meer op z'n plaats:
Weet je wat het ook is met die prijzen van Zonneplan.. Ik volg dat nu vanaf het begin en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ze dat anders doen dan ze suggereren. Als ze op de onbalansmarkt werken kunnen ze niet aantonen hoeveel ze hebben geleverd of opgenomen door alle hierboven al genoemde argumenten. Wat ze natuurlijk wel kunnen doen is hun eigen onbalans (die elke energieleverancier véél geld kost) goedmaken door al die Nexusdingen dat samen te laten oplossen. Er wordt dan helemaal niet gehandeld op de onbalansmarkt maar ze voorkomen daarmee hoge boetes voor door hun klanten veroorzaakte onbalans. Dat kan natuurlijk ook lucratief zijn en dat geeft ook niks maar dat is wel wat anders.
Zie ook de vage antwoorden van het kikibotje en de afwezigheid van prijzen voor onbalans e.d..
Dat zou je dan kunnen vergelijken met wat de nexus thuisbatterij doet via die demopagina.
Bedoel je deze site? https://m-transparency.en...ET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)aloft schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:57:
[...]
Ik zou even moeten zoeken, maar er zijn publieke sites waar je ziet wat de onbalans op het totale stroomnet is, specifiek per kwartier.
Dat zou je dan kunnen vergelijken met wat de nexus thuisbatterij doet via die demopagina.
99,99% zeg inderdaad heel veel, maar er zijn locaties in Nederland waar de stroom toch regelmatig uitvalt. Ik woon in zo'n gebied. In mijn huidige situatie is dat bij te veel levering van zonnestroom.JPH86 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:44:
[...]
Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet zo goed. We hebben in Nederland een stroomnet die het meest betrouwbaar is van heel de wereld. Met 99,99% up time is er geen land waarbij de stroom zo weinig uitvalt als in Nederland. De enige 'stroomuitval' die mensen ervaren is wanneer de omvormer van de zonnepanelen uit moet omdat het net overbelast is en de overtollige stroom geen opslagpunt kan vinden. Juist hiervoor is de batterij een goede oplossing; je voorkomt piekspanningen.
Wat betreft de veiligheid; Pylontech is een gerenommeerde fabrikant en Zonneplan is een bedrijf dat zijn naam hoog te houden heeft. Er is enkel en alleen voor A+ klasse materialen gekozen, dus veiliger dan dit ga je het niet snel vinden.
Iedereen is natuurlijk vrij in zijn keuze, maar om jezelf op deze manier te beroven van een fantastisch product en rendement begrijp ik niet zo goed.
Ik wil ook graag geloven dat de naam hoog gehouden is, dat kan ik deels wanneer ik een CE certificaat zie, dat is isn Europa verplicht. Belangrijker vind ik dat ik data kan vinden van de leverancier. Ik ben er nu achter dat het de H3 accu is. Ik ga zoeken of ik daar op hun site informatie over kan vinden.
Een andere vraag die ik heb en die misschien iemand hier kan beantwoorden is:
De simulatie die werkt op de onbalans prijzen , waar wordt de markt gevolgd? Is een willekeurige regio in Nederland, of isdat toevallig op een plek waar veel onbalans is of is dat landelijk?
Op de Demo-site voor de Nexus staat dat hij in Zwolle staat.Hun schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:32:
[...]
De simulatie die werkt op de onbalans prijzen , waar wordt de markt gevolgd? Is een willekeurige regio in Nederland, of isdat toevallig op een plek waar veel onbalans is of is dat landelijk?
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Ik denk dat @Hun meer bedoelde of alle geleverde accu's hetzelfde doen op dezelfde momenten, of dat degene in Amsterdam bijvoorbeeld meer kan verdienen dan iemand in Maastricht. Oftewel: is de onbalansmarkt nationaal of lokaal?Kets_One schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:48:
[...]
Op de Demo-site voor de Nexus staat dat hij in Zwolle staat.
Tot nu toe zijn alle gemelde opbrengsten in dit topic gelijk aan de demo site.TKroon schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:49:
[...]
Ik denk dat @Hun meer bedoelde of alle geleverde accu's hetzelfde doen op dezelfde momenten, of dat degene in Amsterdam bijvoorbeeld meer kan verdienen dan iemand in Maastricht. Oftewel: is de onbalansmarkt nationaal of lokaal?
Maar gezien het allemaal niet wordt vermeld kan het natuurlijk ook zomaar wijzigen.
Bijna gelijk aan de demo site. Bij mij komt de 20kW pas woensdag, maar dit was het resultaat van een collega in Brabant afgelopen dinsdag:Wolly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:55:
[...]
Tot nu toe zijn alle gemelde opbrengsten in dit topic gelijk aan de demo site.
Maar gezien het allemaal niet wordt vermeld kan het natuurlijk ook zomaar wijzigen.
:strip_exif()/f/image/iQJIbHe3nRxqlPbYhoRyv2dv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Hvan072 op 02-03-2024 08:33 ]
De stroom valt uit als er te veel zonnestroom is? Zo werkt dat niet..Hun schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:32:
[...]
Ik woon in zo'n gebied. In mijn huidige situatie is dat bij te veel levering van zonnestroom.
Omvormers schakelen uit als de spanning te hoog wordt, maar dat is geen stroomuitval. Integendeel
Volgende keer ff met knip programma uitknippen of alt + printscreen om je huidige beeld te screenshotten.Hun schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 21:05:
De ai bot heeft aan dat de onbalansmarkt nationaal is. Dan ga ik daar van uit [Afbeelding]
Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van een batterij op een vloer met vloerverwarming?
De max. temperatuur vh water wat er doorheen stroomt zal zo'n 29 graden zijn, dus zal wel meevallen toch?
Of zal er 1 of andere isolatiemat tussen vloer en batterij moeten oid?
Dan draai je de toevoer toch dicht/minder open op de verdeler voor die ruimte?Kikkasz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 01:02:
Bij mij zijn alle verwarmde ruimtes verwarmd met vloerverwarming, ook de technische ruimte.
Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van een batterij op een vloer met vloerverwarming?
De max. temperatuur vh water wat er doorheen stroomt zal zo'n 29 graden zijn, dus zal wel meevallen toch?
Dat is hier ook. De warmte van het blok batterijen is meer dan de warmte warmte van de vloer.Kikkasz schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 01:02:
Bij mij zijn alle verwarmde ruimtes verwarmd met vloerverwarming, ook de technische ruimte.
Wellicht interessant.
En om een idee te krijgen over de actuele prijzen op de onbelansmarkt is deze site wellicht informatief:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
(relevant voor de mensen die hun stroomaansluiting nog moeten laten verzwaren)
- deze week afspraak gemaakt met ZP, ze hebben 4 april tijd om de 3-fasengeschikte hoofdschakelaar in de meterkast te komen hangen
- Liander gecontacteerd, die hebben in de week van 13 mei tijd om de verzwaring uit te voeren
Edit: ow correctie de overkoepelende site mijnaansluiting.nl suggereerde de week van 13 mei, maar Liander zelf heeft over 3 dagen(!) al tijd. Dus ik heb het net na 4 april kunnen plannen.
[ Voor 20% gewijzigd door Petervdv op 02-03-2024 09:46 ]
Van 1 naar 3-fasen is doorgaans alleen een kwestie van 2 zekeringhouders en een paar draadjes er bij naar de meter. Eventueel een 3-fasen meter. Stelt niet zoveel voor. Ze doen het pas als je een 3-fasen hoofdschakelaar hebt in de kast anders keren ze gelijk om.Petervdv schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:35:
Nou, ik ga ervoor hoor! Maar ik zal ook een beetje geduld moeten hebben..
- deze week afspraak gemaakt met ZP, ze hebben 4 april tijd om de 3-fasengeschikte hoofdschakelaar in de meterkast te komen hangen
- Liander gecontacteerd, die hebben in de week van 13 mei tijd om de verzwaring uit te voeren
Edit: ow correctie de overkoepelende site mijnaansluiting.nl suggereerde de week van 13 mei, maar Liander zelf heeft over 3 dagen(!) al tijd. Dus ik heb het net na 4 april kunnen plannen.
Nou dan heb je geluk hoor, tot voor kort moest je bij onder andere Liander minimaal 7 maanden (!) wachten. Blijkbaar is dat tegenwoordig niet meer zo.Petervdv schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:35:
Nou, ik ga ervoor hoor! Maar ik zal ook een beetje geduld moeten hebben..
Had 3 week geleden de aanvraag gedaan
Was ook sneller dan ik verwacht had…
29e komt de nexus 20kw
Is bright.nl eigendom van Zonneplan dan ?
Nee maar het is toch algemeen bekend dat je zendtijd bij Bright kunt kopen. Het is (totaal!) geen onafhankelijk medium.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 03-03-2024 11:50 ]
Geen idee. Is het onwaar dan ?de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:50:
[...]
Nee maar het is toch algemeen bekend dat je zendtijd bij Bright kunt kopen. Het is (totaal!) geen onafhankelijk medium.
Thuisbatterij verdien je nooit terug? Deze maatschappij beweert van wel
Zonneplan heeft er dus een persbericht oid uitgegooid.
Wat nu als ZP het rendement even tijdelijk wat hoger gezet heeft om klanten te werven? Het feit dat ze niet toelaten dat er gecontroleerd kan worden hoe het werkt laat zo'n methode wel toe.
Kan, maar dan zetten ze wel hun winstmarges op de tocht en als het uitkomt een flinke cancelling. Vooralsnog staven de gegevens van consumenten zelf deze beweringen. Enige waar we het aan kunnen zien is de afrekening volgend jaar.Wolly schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:52:
RTL Nieuws doet ook mee aan de hype.
Thuisbatterij verdien je nooit terug? Deze maatschappij beweert van wel
Zonneplan heeft er dus ene persbericht oid uitgegooid.
Wat nu als ZP het rendement even tijdelijk wat hoger gezet heeft om klanten te werven? Het feit dat ze niet toelaten dat er gecontroleerd kan worden hoe het werkt laat zo'n methode wel toe.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat jij een bron aandraagt die zich voordoet als onafhankelijk, maar ze worden gewoon betaald voor deze reclame en zijn dus niet objectief. Zullen niet nadelen noemen die bij ze bekend zijn bijvoorbeeld, want daar zal de klant (Zonneplan) niet blij mee zijn.
Wel belangrijk dus om kritisch te blijven.
Ook juist hierom zijn link-drops hier op het forum ongewenst (forum-etiquette). Altijd even de context er bij schetsen dus volgende keer.
[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 03-03-2024 12:00 ]
Exact. Dat is precies het risico dat je loopt als klant nu volgens mij. Je moet flink investeren terwijl het risico volledig bij jou ligt. En dat terwijl Zonneplan gewoon een knop heeft om aan te draaien.Wolly schreef op zondag 3 maart 2024 @ 11:52:
Wat nu als ZP het rendement even tijdelijk wat hoger gezet heeft om klanten te werven?
Als dit niet zou kloppen (of überhaupt financieel rendabel zou zijn), zouden er niet nog andere partijen zoals Bliq mee bezig zijn om hetzelfde concept uit te rollen. Daarnaast kan Zonneplan de tent wel sluiten als zou blijken dat ze onder valse voorwendselen hun product voor dat bedrag hebben verkocht.
Dus ik geloof Zonneplan, en heb vertrouwen in het product.
Het klopt wel. met de data die er nu is lijkt het zeer aannemelijk dat je een 20 kWh accu binnen 4 jaar terugverdient.TKroon schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:57:
Ik vind het behoorlijk negatief insinuerend wat hierboven geschreven wordt. Als je zoiets zegt vind ik ook dat je het eerst mag onderbouwen. Ook de onbalansprijzen staan online. Stop ze maar in een excel en reken maar eens na wat Zonneplan beweert, als je denkt dat het niet klopt.
Als dit niet zou kloppen (of überhaupt financieel rendabel zou zijn), zouden er niet nog andere partijen zoals Bliq mee bezig zijn om hetzelfde concept uit te rollen. Daarnaast kan Zonneplan de tent wel sluiten als zou blijken dat ze onder valse voorwendselen hun product voor dat bedrag hebben verkocht.
Dus ik geloof Zonneplan, en heb vertrouwen in het product.
Maar dat is precies wat het is, extrapoleren met de (beperkte) kennis van nu. En zonneplan zit aan de knoppen en kan bijsturen zodat iedereen net genoeg 'winst' krijgt wat acceptabel zal zijn, zodat ze zelf de rest kunnen afromen.
Eerder had Kiki het over een winst/opbrengstverdeling van 30% voor ZP en 70% voor de klant, maar dat is later weer ingetrokken dacht ik en nu is het gewoon onduidelijk?
Persoonlijk zal ik niet snel 'geloven' in een commerciële energieleverancier. Ik zie liever een keiharde afspraak zwart op wit staan.
Als ZP echt zo overtuigd is van de opbrengsten, zouden ze de accu's ook gratis bij je thuis kunnen zetten waarna je zelf een vast bedrag (50-100 euro?) per maand zou krijgen.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 03-03-2024 13:09 ]
Kan jij exact beschrijven en onderbouwen wat Zonneplan beweert? Ik lees op hun site termen als “revolutionair rendement”, wat is dat en hoe bereken je dat?TKroon schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:57:
Ik vind het behoorlijk negatief insinuerend wat hierboven geschreven wordt. Als je zoiets zegt vind ik ook dat je het eerst mag onderbouwen. Ook de onbalansprijzen staan online. Stop ze maar in een excel en reken maar eens na wat Zonneplan beweert, als je denkt dat het niet klopt.
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterijZonneplan Powerplay is het AI-gedreven energieplatform dat de complexe wereld van energiemarkten verbindt met jouw thuisbatterij. Hiermee worden op basis van real-time data volautomatisch inkomsten gegenereerd door netstabilisatie. Dit met één doel: revolutionair rendement.
ZP adverteert met een opbrengst van 1600 EUR per jaar voor het 20kW model. Op basis van die gegevens kopen mensen dat apparaat met daarbij de voetnoot dat dit bedrag afhankelijk van de ontwikkelingen op de onbalansmarkt hoger of lager kan uitvallen. Ik koop de batterij niet op basis van 'X percentage van de onbalans opbrengsten gaan direct naar de klant.'de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:06:
[...]
Het klopt wel. met de data die er nu is lijkt het zeer aannemelijk dat je een 20 kWh accu binnen 4 jaar terugverdient.
Maar dat is precies wat het is, extrapoleren met de (beperkte) kennis van nu. En zonneplan zit aan de knoppen en kan bijsturen zodat iedereen net genoeg 'winst' krijgt wat acceptabel zal zijn, zodat ze zelf de rest kunnen afromen.
Eerder had Kiki het over een winst/opbrengstverdeling van 30% voor ZP en 70% voor de klant, maar dat is later weer ingetrokken dacht ik en nu is het gewoon onduidelijk?
Persoonlijk zal ik niet snel 'geloven' in een commerciële energieleverancier. Ik zie liever een keiharde afspraak zwart op wit staan.
Als ZP echt zo overtuigd is van de opbrengsten, zouden ze de accu's ook gratis bij je thuis kunnen zetten waarna je zelf een vast bedrag (50-100 euro?) per maand zou krijgen.
Het lijkt me aannemelijker dat die 1600 EUR per jaar conservatief is ingeschat maar dat ZP wat bufferruimte aanhoudt voor eventuele tegenvallers. Als de batterij in deze modus minder of evenveel gaat opleveren als in de day-ahead modus (700 EUR per jaar) zou ZP zichzelf enorm in de voet schieten.
ZP wilt voorkomen dat jij je energiecontract opzegt wanneer je zo'n batterij in huis haalt, dus er is ze ook wat aan gelegen om te zorgen dat de Powerplay opbrengsten dusdanig hoog zijn dat jij niet bij ze opstapt omdat er bij een andere leverancier mogelijk meer rendement te halen is.
Het is niet zo zeer afhankelijk van de ontwikkelingen. Maar vooral van het percentage dat ze besluiten aan de klant te geven.kazuka schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:28:
[...]
ZP adverteert met een opbrengst van 1600 EUR per jaar voor het 20kW model. Op basis van die gegevens kopen mensen dat apparaat met daarbij de voetnoot dat dit bedrag afhankelijk van de ontwikkelingen op de onbalansmarkt hoger of lager kan uitvallen.
Valt de opbrengst hoger uit? Dan kunnen ze vrij eenvoudig een percentage kiezen waar zowel klant als zonneplan blij van worden. Helaas is dit 'geheim'.
Valt alles tegen, dan kiezen ze waarschijnlijk een percentage waardoor ze zelf safe zitten en aan de klant wordt dan verkocht dat het allemaal toch wat tegen viel.
Ik denk niet dat ze bang zijn dat je je contract opzegt. Daar zitten namelijk flinke nadelen aan voor de klant. Die schiet zich dan in eigen voet want hoge investeringen gedaan.
Zonneplan zou dan inderdaad wel imagoschade oplopen maar daar verzint de marketingafdeling vast wel iets op.
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 03-03-2024 13:42 ]
Maar vanuit commercieel oogpunt kan ik goed begrijpen dat ze hier niet te loslippig over willen zijn. Op dit moment is ZP de eerste en enige partij die dit op grote schaal aanbiedt. Ongetwijfeld is de verwachting dat andere energieboeren hierop gaan inspringen (Next Energy en Tibber zijn hier al mee bezig). Vanaf dat moment moet ZP concurreren met andere aanbieders. Dan wil je de mogelijkheid hebben wat beweegruimte te hebben in hoeveel % van de opbrengsten direct naar de klant vloeien.de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:40:
[...]
Het is niet zo zeer afhankelijk van de ontwikkelingen. Maar vooral van het percentage dat ze besluiten aan de klant te geven.
Valt de opbrengst hoger uit? Dan kunnen ze vrij eenvoudig een percentage kiezen waar zowel klant als zonneplan blij van worden. Helaas is dit 'geheim'.
Het liefst wil ZP jou in hun eco-systeem houden. Een dynamisch contract, laadpaal, panelen en batterij allemaal onder 1 dak. Dat aanbod moeten ze zo aantrekkelijk mogelijk maken om jou niet te laten overstappen naar een Tibber of andere grote en gevestigde partijen zoals een Greenchoice of Eneco, die hier straks ook een graantje van willen meepikken.
Juist wel dus. Niets weerhoud jou ervan een Nexus te kopen en een maand later je energiecontractbij ZP op te zeggen omdat een mogelijk andere partij meer oplevert, zoals een Bliq bijvoorbeeld. Dat willen ze voorkomen lijkt mij.de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:40:
[...]
Ik denk niet dat ze bang zijn dat je je contract opzegt. Daar zitten namelijk flinke nadelen aan voor de klant. Die schiet zich dan in eigen voet want hoge investeringen gedaan.
[ Voor 17% gewijzigd door kazuka op 03-03-2024 14:02 ]
Ja ik ook. Maar voor mij is dat de reden om wantrouwend te zijn en om niet in te stappen.kazuka schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:56:
[...]
Maar vanuit commercieel oogpunt kan ik goed begrijpen dat ze hier niet te loslippig over willen zijn.
Ja dat klinkt wel als een typische tweakers route en daardoor niet voor iedereen weg gelegd. Al lijkt de eigen accu van bliq ook prima.kazuka schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:56:
[...]
Juist wel dus. Niets weerhoud jou ervan een Nexus te kopen en een maand later je energiecontractbij ZP op te zeggen omdat een mogelijk andere partij meer oplevert, zoals een Bliq bijvoorbeeld. Dat willen ze voorkomen lijkt mij.
Maar als bliq 12 euro per maand kost maar wel 100 procent van de opbrengsten uitbetaalt aan de klant, dan zou dat inderdaad mijn voorkeur hebben. Bij Bliq kies je zelf je energlieverancier.
Met name de onbalans markt (en dus je kunt ook het totaalpakket) is wat de zonneplan accu interessant maakt, dit kan nu niet als je zelf een energieleverancier kiestde Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 14:13:
[...]
Ja dat klinkt wel als een typische tweakers route en daardoor niet voor iedereen weg gelegd. Al lijkt de eigen accu van bliq ook prima.
Maar als bliq 12 euro per maand kost maar wel 100 procent van de opbrengsten uitbetaalt aan de klant, dan zou dat inderdaad mijn voorkeur hebben. Bij Bliq kies je zelf je energlieverancier.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Volgens bliq kan dit dus wel, met een onbekend aantal energieleveranciers.. Maar mij is ook niet helemaal duidelijk hoe.LinuZZ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:46:
[...]
Met name de onbalans markt (en dus je kunt ook het totaalpakket) is wat de zonneplan accu interessant maakt, dit kan nu niet als je zelf een energieleverancier kiest
Mogelijk bedoelen ze dat je zonneplan moet kiezen. Maar de sturing gaat dan dus via bliq powerflow en niet via powerplay.
Het werkt eenvoudig: je selecteert via de Bliq app ‘onbalans handelen‘. Hierna krijg je een lijst aan deelnemende energiemaatschappijen (waar je al zit, of waar je naar over kunt stappen). Vervolgens gaat Bliq Powerflow voor je aan de slag. Het rendement wordt verrekend op je energierekening
[ Voor 41% gewijzigd door de Peer op 03-03-2024 16:56 ]
Ja en nee. Een paar keer per maand zal de accu toch naar 100% moeten om te zorgen dat er niet teveel onbalans tussen alle accucellen komt. Zeker bij LFP chemie met zijn vlakke potentiaalcurve.Brune schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:23:
100% vol is niet wat je wilt. Je wilt naar 2 kanten flexibel zijn. (Laden en ontladen) Stel er komt op de onbalansmarkt een prijs van -1000 euro/MWh bij een 100% volle accu. (Deze situatie was er vandaag!!) Dit betekent dat er niet van geprofiteerd kan worden (Ca 15 cent/minuut gemiste opbrengst) Bovendien reageert powerplay boven de 85% batterijniveau niet met het volle vermogen. (= gemiste opbrengst) Onder de 85% reageert het wel met de volle 10 kW. Dus.... Ik zie nog voldoende ruimte voor verbetering. Ik krijg de accu overigens op 2 april en dan moet het perfect werken🤣🤣
Maar er zijn inderdaad ook meerdere redenen te noemen waarom je 100% zo veel mogelijk wilt vermijden.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Tegelijk doet Zonneplan hele duidelijk uitspraken over het verwacht rendement. Daarmee zetten ze hun geloofwaardigheid op het spel en zullen ze als het flink tegenvalt er ongetwijfeld in zowel de publiciteit als in de rechtbank op aangesproken worden. Bij het laatste moeten ze toch laten zien waar de uitspraken op gebaseerd waren, verwacht ik.
En het blijft voor een relatief lage prijs goede hardware, waarbij de software op elk moment opgezegd kan worden.
Ben benieuwd hoe ik er over een jaar op terug kijk!
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Bliq is onafhankelijk, alle opbrengst krijg jezelf (maar accu is dan ook duurder). En (groot voordeel): hij kan ook als standaard accu werken (bv. als straks de onbalansmarkt niet meer zo interessant is).
Nog eens goed induiken (ik hou niet van afhankelijkheid en wat heb ik aan een accu die niks meer doet als ik een andere leverancier wil).
Bliq batterij is niet duurder (25kw voor 10.000) zelfde per kW als de 20kw voor 8.000.prettig schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:09:
Ik heb nu een Sessy, de Nexus is interessanter (en goedkoper per Kw). Nadeel is dat ik vast zit aan ZP. En ze kunnen bv. niet slim laden .... kan alleen met hun eigen paal (ga de palen echt niet vervangen). Maar dat is op te lossen met bv. de stekker app. Doen me beetje teveel aan "vendor-lockin"
Bliq is onafhankelijk, alle opbrengst krijg jezelf (maar accu is dan ook duurder). En (groot voordeel): hij kan ook als standaard accu werken (bv. als straks de onbalansmarkt niet meer zo interessant is).
Nog eens goed induiken (ik hou niet van afhankelijkheid en wat heb ik aan een accu die niks meer doet als ik een andere leverancier wil).
Geen idee hoe een contract bij ZP een uit ziet, maar ik neem aan dat je ook gewoon kunt overstappen nadat je nexus hebt gekocht, is eigendom klant, neem ik aan.
LG-HM163MR-U34
100% is deze niet continu zoals je in de grafiek kan zien en aan het feit dat ik zeg dat het een uitzondering is. Zoals werd gezegd heeft LFP accu ook af en toe 100% nodig en gaat deze langer mee op 90% capaciteit. Het continu laden met de volle 10kW is ook niet gunstig voor een LFP. Waar je dus ruimte voor verbetering ziet, zie je verkeerd. De AI welke is opgezet door echte experts op laadgebied gaat het ongetwijfeld beter doen dan uw eigen visie. Het werkt perfect en is zeer degelijk opgezet wat ik al eerder vermelde, dus maak je daar geen zorgen over. Laat het over aan de echte experts en het komt allemaal goedBrune schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:23:
100% vol is niet wat je wilt. Je wilt naar 2 kanten flexibel zijn. (Laden en ontladen) Stel er komt op de onbalansmarkt een prijs van -1000 euro/MWh bij een 100% volle accu. (Deze situatie was er vandaag!!) Dit betekent dat er niet van geprofiteerd kan worden (Ca 15 cent/minuut gemiste opbrengst) Bovendien reageert powerplay boven de 85% batterijniveau niet met het volle vermogen. (= gemiste opbrengst) Onder de 85% reageert het wel met de volle 10 kW. Dus.... Ik zie nog voldoende ruimte voor verbetering. Ik krijg de accu overigens op 2 april en dan moet het perfect werken🤣🤣
Exact. Al zou je goedkoper uit zijn als je de hardware zelf koopt en installeert en dat kan gebruiken bij een bliq of andere partij. Voordeel bij ZP heb je dan 10 jaar garantie en onbeperkte service en het is degelijk geïnstalleerd.Jelmer058 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:05:
De sceptici hierboven begrijp ik, want Zonneplan is inderdaad niet transparant over de verdeling van opbrengsten.
Tegelijk doet Zonneplan hele duidelijk uitspraken over het verwacht rendement. Daarmee zetten ze hun geloofwaardigheid op het spel en zullen ze als het flink tegenvalt er ongetwijfeld in zowel de publiciteit als in de rechtbank op aangesproken worden. Bij het laatste moeten ze toch laten zien waar de uitspraken op gebaseerd waren, verwacht ik.
En het blijft voor een relatief lage prijs goede hardware, waarbij de software op elk moment opgezegd kan worden.
Ben benieuwd hoe ik er over een jaar op terug kijk!
ZP nexus is je eigendom na aanschaf. Vraag is alleen of deze aangestuurd kan worden door andere partijen gezien het een door ZP aangepaste omvormer heeft. Deze kun je uiteraard ook wisselen voor een ander, maar of dat gunstiger uitpakt valt te betwijfelen. En dan vervalt ook gelijk je 10 jaar garantie.The_KnarF schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:27:
[...]
Bliq batterij is niet duurder (25kw voor 10.000) zelfde per kW als de 20kw voor 8.000.
Geen idee hoe een contract bij ZP een uit ziet, maar ik neem aan dat je ook gewoon kunt overstappen nadat je nexus hebt gekocht, is eigendom klant, neem ik aan.
[ Voor 4% gewijzigd door JoJo_nl op 03-03-2024 20:46 ]
[ Voor 93% gewijzigd door JoJo_nl op 03-03-2024 20:45 ]
Ik lees dat powerplays voor laadpalen en zonnepanelen op termijn beschikbaar komt.
Ben nog steeds terughoudend in de aanschaf van een thuis accu gezien er al een accu op wielen op de oprit staat.
Hoe mooi zou het zijn als je die capaciteit in kan zetten op de onbalans markt, zelfde geldt voor bijv een warmtepomp, boiler verwarmen op de piek momenten.
Dit werkt natuurlijk vooral 1 kant op omdat EV’s veelal bidirectional laden (nog) niet ondersteunen.
Om on-topic te blijven.
Dit systeem profiteert van pieken en dalen op de onbalansmarkt. Na verloop van tijd kom je op het punt dat er dermate veel accu capaciteit dat die pieken/dalen voldoende afgevlakt worden.
Is het dan niet te verwachten dat het rendement na verloop van tijd aanzienlijk omlaag gaat?
Dat moet je absoluut niet willen. Die paar tientjes die je daar mee bespaard zijn echt de slijtage van je accu niet waard. Die is daar niet op gebouwd.Yaay schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:43:
Hoe mooi zou het zijn als je die capaciteit in kan zetten op de onbalans markt,
Bij continu laden/ontladen kan ik me dat voorstellen, ook al vraag ik me dat af omdat een ev tijdens gebruik precies hetzelfde doet met regeneratief afremmen.de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:46:
[...]
Dat moet je absoluut niet willen. Die paar tientjes die je daar mee bespaard zijn echt de slijtage van je accu niet waard. Die is daar niet op gebouwd.
Mijn opmerking ging echter vooral om het zoveel mogelijk aansluiten van de ev op de lader en dan tijdens de piekmomenten laden. Als ik het goed begrijp gaat de onbalansmarkt op kwartieren, dus stel er zijn 5 piekmomenten dan laadt je op een dag 5x een kwartier met maximaal vermogen van 17kw dat levert je ruim 20KwH stroom in je accu op en je krijgt daarnaast een vergoeding van de onbalansmarkt. Of kijk ik er nu te simplistisch naar?
Auto heeft ook veel meer overhead, daar zit je zo op vele 100’n watts als die aan staat, zonder ook maar iets af te nemen. Als je rijdt maakt dit relatief weinig uit. Stilstaand des te meer.Yaay schreef op zondag 3 maart 2024 @ 22:03:
[...]
Bij continu laden/ontladen kan ik me dat voorstellen, ook al vraag ik me dat af omdat een ev tijdens gebruik precies hetzelfde doet met regeneratief afremmen.
Mijn opmerking ging echter vooral om het zoveel mogelijk aansluiten van de ev op de lader en dan tijdens de piekmomenten laden. Als ik het goed begrijp gaat de onbalansmarkt op kwartieren, dus stel er zijn 5 piekmomenten dan laadt je op een dag 5x een kwartier met maximaal vermogen van 17kw dat levert je ruim 20KwH stroom in je accu op en je krijgt daarnaast een vergoeding van de onbalansmarkt. Of kijk ik er nu te simplistisch naar?
Maargoed, het hele V2X/G is nog toekomst muziek. Veel gepraat, heel weinig concreet.
Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Lekker gedurende de voorspelbare nacht naar 90% of 100% gaan. Continue laden of ontladen op 10kW hoeft ook al helemaal niet, maar op de juiste momenten natuurlijk wel. Voorbeeld: Op 27 feb werd ca 91% van de opbrengst gedurende slechts 72 minuten gemaakt. De overige 9% van de opbrengst kwam uit de rest van de dag. Op andere dagen kwamen deze "topprijs" momenten ( 1887 euro/MWh of -1000 euro/MWh) minder voor, vandaar ook minder opbrengst. Mijn punt: Op het moment dat dit zich voordoet, moet je er klaar voor zijn. Dwz de accu moet niet helemaal vol of leeg zijn. Het zijn meestal maar een beperkt aantal minuten per dag, maar deze minuten zorgen voor een heel groot deel van de opbrengst. Wat er buiten deze minuten gebeurt, draagt maar beperkt bij aan het rendement van de dag. De afgelopen 2 dagen heb ik regematig prijzen van -1000 euro/MWh gezien terwijl de accu 100% vol was. Dit is ca 15 cent per minuut gemiste opbrengst per thuisbatterij. Dit is significant bij een opbrengst van 3,13 euro op 2 maart. Ik ben geen expert, wel iemand die graag naar data kijkt. En ik ben van mening, omdat dit nog redelijk nieuw is, er hier en daar nog een beetje gefinetuned kan worden, maar de AI is zelf lerend, dus komt zeker goed.JoJo_nl schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:37:
[...]
100% is deze niet continu zoals je in de grafiek kan zien en aan het feit dat ik zeg dat het een uitzondering is. Zoals werd gezegd heeft LFP accu ook af en toe 100% nodig en gaat deze langer mee op 90% capaciteit. Het continu laden met de volle 10kW is ook niet gunstig voor een LFP. Waar je dus ruimte voor verbetering ziet, zie je verkeerd. De AI welke is opgezet door echte experts op laadgebied gaat het ongetwijfeld beter doen dan uw eigen visie. Het werkt perfect en is zeer degelijk opgezet wat ik al eerder vermelde, dus maak je daar geen zorgen over. Laat het over aan de echte experts en het komt allemaal goed
Pieken en dalen zullen er nog wel zijn, alleen wie gaat er het meest van profiteren (lees verdienen), ik denk eerlijk gezegd niet dat wij dat als consument zullen zijn…Yaay schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:43:
Om on-topic te blijven.
Dit systeem profiteert van pieken en dalen op de onbalansmarkt. Na verloop van tijd kom je op het punt dat er dermate veel accu capaciteit dat die pieken/dalen voldoende afgevlakt worden.
Is het dan niet te verwachten dat het rendement na verloop van tijd aanzienlijk omlaag gaat?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Het gaat wel erg vaak verkeerd inmiddels in dit topic:
kW = vermogen
kWh = capaciteit
En het is hoofdlettergevoelig.
Zou toch wel fijn zijn als in ieder geval liefhebbers en enthousiastelingen dit juist toepassen.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Is dat zo? Dus mijn load balancing Zaptec go laadpaal die via een p1 module ( wifi ) aan m’n slimme meter zit, zou dat niet meer kunnen zodra ik een nexus accu heb?prettig schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:09:
En ze kunnen bv. niet slim laden .... kan alleen met hun eigen paal (ga de palen echt niet vervangen). Maar dat is op te lossen met bv. de stekker app. Doen me beetje teveel aan "vendor-lockin"
Gadgets fan
Die had ik gemist, bedankt! Zonneplan was uniek in de onbalans in mijn hoofd, maar dat is dus onterecht!de Peer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:51:
[...]
Volgens bliq kan dit dus wel, met een onbekend aantal energieleveranciers.. Maar mij is ook niet helemaal duidelijk hoe.
Mogelijk bedoelen ze dat je zonneplan moet kiezen. Maar de sturing gaat dan dus via bliq powerflow en niet via powerplay.
[...]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Op basis van de grafiekjes die ik tot nu toe heb gezien is er met name onbalans in invloeden (ik kan het mishebben maar ik heb nog geen lange periode grafieken gevonden / gezien) en daarmee wil je misschien wel zo vaak als kan gebruik maken van hoge teruglevering en 'redelijk betaalbaar' opladenBrune schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:23:
Los van de discussie of 100% ten alle tijden goed is voor je accu. Maar misschien wil je met het investerings object (want dat is dit) zo snel mogelijk de kosten eruit hebben, nog voor de onbalans markt beter in balans is door massale accu capaciteit uitbreiding
Fijn dat je zo nu en dan een screenshot deelt, dat maakt het wat inzichtelijker.AGel64 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:05:
[Afbeelding]
Je kan er lang over praten maar hij staat er nu precies 3 dagen dus wat Zonneplan verdient is prima zolang ze dit mij als rendement geven en nog eens lage stroomprijs als vraag hoog is. Ook hier autolader die elke nacht om 1 uur gaat laden. Kortom korte periode maar goede start
:strip_exif()/f/image/oxTFY4l7iBwUbk0UpP49GTvP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pcKL1QkmznHGu8MrLTvCt5go.jpg?f=fotoalbum_large)
Schermafdruk met "batterij 66 % en vandaag 2,39" is van zondag 21.50 uur.
Schermafdruk met " batterij 77% en vandaag 5,24" is van zondag 16.16 uur.
Dus tussen 16.16 uur en 21.50 uur heeft de batterij energie geleverd en dat heeft geld gekost (5,24 -/- 2,39 euro)!
Hoe kan dat nou?
Wat zie ik niet goed?
Op de onbalansmarkt wordt de prijs pas aan het eind van het kwartier bepaald. Daar kan zoiets misschien aan liggen.
Edit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/FNW0ysNRh2xDj5n7OvCdIKqF.png?f=user_large)
Bovenstaande even erbij gezocht. Je ziet dattie beide kanten uitschiet binnen een kwartier.
[ Voor 52% gewijzigd door SidewalkSuper op 04-03-2024 10:07 ]
Welke energie maatschpij je kunt kiezen haal ik hier niet uit, ik heb morgen een advies gesprek met Bliq, als daar iest zinnigs uit komt, zal ik het hier melden. Bliq lijkt dus wel wat flexibeler, maar je moet nog steeds een energiemaatschappij erbij zoeken, en hoe transparant die zijn met hun berekeningen.
Nieuw: Bliq Powerflow onbalans
Begin maart 2024 introduceren we een nieuwe functionaliteit binnen Bliq Powerflow: handelen op de onbalansmarkt. Via de Bliq app kun je dan selecteren waar jij je thuisbatterij voor wilt inzetten. Het is jouw thuisbatterij, dus jij bepaalt.
Op de onbalansmarkt acteert de landelijke netbeheerder. Zij probeert marktspelers te bewegen mee te helpen het landelijke stroomnet in balans te houden. En omdat er voortdurend wat aan de hand is, is die markt erg volatiel. Er schuift bijvoorbeeld een wolk voor de zon of er schakelt een kolencentrale af. Door je thuisbatterij hier (ook) voor in te zetten, kun jij nóg meer financieel rendement uit je thuisbatterij halen. Hiermee kan de terugverdientijd worden teruggebracht naar zo’n 5 jaar.
Het werkt eenvoudig: je selecteert via de Bliq app ‘onbalans handelen‘. Hierna krijg je een lijst aan deelnemende energiemaatschappijen (waar je al zit, of waar je naar over kunt stappen). Vervolgens gaat Bliq Powerflow voor je aan de slag. Het rendement wordt verrekend op je energierekening. Je bent vrij om later een ander type aansturing te selecteren, of over te stappen naar een andere energiemaatschappij. Zo ben en blijf je volledig onafhankelijk!
Onbalans sturing werkt in eerste instantie alleen voor Bliq thuisbatterijen in Nederland. Op zeer korte termijn maken we dit ook beschikbaar voor alle andere merken en fabrikanten van thuisbatterijen, in Nederland én België.
LG-HM163MR-U34
Wat is de reactie van Zonneplan hierop?Aimabel schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:08:
<knip>
Schermafdruk met "batterij 66 % en vandaag 2,39" is van zondag 21.50 uur.
Schermafdruk met " batterij 77% en vandaag 5,24" is van zondag 16.16 uur.
Dus tussen 16.16 uur en 21.50 uur heeft de batterij energie geleverd en dat heeft geld gekost (5,24 -/- 2,39 euro)!
Hoe kan dat nou?
Wat zie ik niet goed?
Dit topic is gesloten.