Maar goed we kunnen blijven grafiekjes lezen en rekenen en demo's bekijken etc etc. Feit blijft dat we niet in de toekomst kunnen kijken, niet in de internals van de AI, niet in de realtime markt en niet in de levensduur van de accu. Feit is ook dat ZP theoretisch meer rendement kan leveren dan zelf een accublok neer te hangen. Het blijft een gok nog steeds. De installatie is zeer degelijk, de omvormer, accu en BMS zijn van A-kwaliteit. En ja als het niet bevalt dan kun je het accublok+BMS met een ander systeem gebruiken. De 15 jaar dat het meegaat met inbegrip van degradatie is vrij lang. Hoelang de omvormer meegaat geen idee, maar gezien de garantie toch zeker 10 jaar. Ik vermoed zelf tussen de 12 en 15 jaar. De aanschafprijs is hoog in vergelijking met de kosten van het hele zooitje in de winkel en de installatie kosten. Je steunt daarentegen wel de opleiding en stagelopen bij ZP en de technieksector die dit hard nodig heeft. Dus ja ik wilde toch al zo'n ding en de Nexus bleek in theorie beter. In de praktijk zijn mijn dagelijkse stroomkosten verminderd met een euro gemiddeld per dag, soms zelfs veel meer. Ben dus blij met mijn keuze. De duurzaamheidslening is een optie om deze te bekostigen, dit wordt eind deze maand besloten in het kabinet. Dat duurde mij te lang en nu op dit moment is het een gok of niet mogelijk. Voor de zonnepanelen van ZP kan het wel, echter ze willen er maar 6 leggen en een ander bedrijf 9 stuks 465Wp sunpower met solar edge wave 3 fase. Dus daar ga ik nog even over nadenken. Interessant voor mij is of deze ZP zonne installatie goed samenwerkt (met nexus, laadpaal en mijn homey of domotix) en hoe vooral. Ik wil dus vooral een API zien oid en het max er uit trekken, gewoon omdat het kan. Terugverdientijd etc boeit me weinig en mierenneuken over centen ook niet. Net als alles in mij leven zonder rente en contant betaald.
If something sucks make it better...