Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West
En op zolder?Strebla schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:38:
@bokkow omdat er bij de ene twee waterleidingen langs de muur liepen dus kon de accu niet tegen de muur aan geplaatst worden. Op de tweede locatie kwam de accu met de achterkant tegen de muur waardoor de omvormer weer te ver weg zou staan. Ik wou de accu en omvormer ook niet midden in de bijkeuken hebben, want daar zou ieder een er last van hebben.
zou ik even over bellen. ze kijken we naar type wand. omvormer is best groot en zwaar....jojost1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:43:
Ik ben benieuwd of mijn voorkeurs-locatie, tegen een relatief dunne gipswand tussen twee kamers binnen, wel voldoet... Ik heb eigenlijk geen alternatieve locaties waar de batterij niét in de weg zou zitten.
Nou die splitter zit op de accu bms en de omvormer. Dit was nodig omdat de bms geen spanning levert op de P1 poort en deze dus meeslurpt van de omvormer. De P1 poort van de electra meter zit alleen een ZP connect op. Of die splitter op deze ook werkt, geen idee. Evengoed zal dat parallel gaan en gaat dat alleen problemen opleveren als de uitlezingsfrequentie erg hoog ligt (boven de 200ms) met bijbehorende collissions. Theoretisch kan het , in de praktijk alleen feilloos met lage uitleesfrequentie. Het is een tijdje geleden dat ik er mee geklooid heb. De oude DMPS viel te hacken en je kon de hele meter er mee aanpassen, de nieuwste versie niet voor zover ik weet. Maargoed dus ja die P1 splitter van ze werkt met hun connect goed.Mike_S schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:09:
@11leon @JoJo_nl ik zie dat jullie beide een P1 splitter hebben, hadden jullie deze al of is deze door Zonneplan geleverd?
Kiki verzekert mij dat ZP dit regelt, herkennen jullie deze ‘ingebouwde splitter’?
[Afbeelding]
If something sucks make it better...
Hij hangt bij mij aan een 7cm dikke gipsblokken wand.jojost1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:43:
Ik ben benieuwd of mijn voorkeurs-locatie, tegen een relatief dunne gipswand tussen twee kamers binnen, wel voldoet... Ik heb eigenlijk geen alternatieve locaties waar de batterij niét in de weg zou zitten.
Ze wilden 50cm rondom vrij hebben en gezien de voorbereide bekabeling en gootjes kunnen ze nagenoeg ook niet afwijken van de opstelling.
[ Voor 15% gewijzigd door JoJo_nl op 26-02-2024 20:43 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Oeps.. graag gedaan. Als je nog meer info/data wil hebben vraag gerust. Voor zover ik er toe in staat ben kan ik antwoord geven.TKroon schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:41:
@JoJo_nl Dank voor het delen! En ik denk een kleine typ onderaan: de datum zal februari zijn verwacht ik.
Vind je het mee of tegenvallen zover? De opbrengsten.JoJo_nl schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:39:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dag 4.. installatie datum 22-2-2024 incl. 100% accu.
Of is het nog te kort dag om hier iets over te kunnen zeggen.
Gadgets fan
Mijn dagkosten bij eneco waren 2,68€ bij Zonneplan rond de 1,30 tot 2,95€ gemiddeld dus dik n euro minder. De accu is denk ik nog te vroeg. In de zomer krijg je veel negatieve stroomprijzen. Overall gaat het ok denk ik zo. Ben sowieso een stuk goedkoper uit nu, terugverdientijd etc buiten beschouwing gelaten.johanm3 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:48:
[...]
Vind je het mee of tegenvallen zover? De opbrengsten.
Of is het nog te kort dag om hier iets over te kunnen zeggen.
Heb je ook een foto van jou opstelling?JoJo_nl schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:36:
[...]
Hij hangt bij mij aan een 7cm dikke gipsblokken wand.
Ze wilden 50cm rondom vrij hebben en gezien de voorbereide bekabeling en gootjes kunnen ze nagenoeg ook niet afwijken van de opstelling.
Ik heb kiki het volgende nog gevraagd
De batterij wordt vastgezet tegen de muur…
kan dat ook tegen een houten wandje?
Het is niet raadzaam om de batterij of de omvormer aan een houten wand te installeren. Dit heeft te maken met brandveiligheid. Maar geen zorgen, we hebben hier een oplossing voor. Zonneplan levert in deze situaties een brandwerende plaat waardoor de veiligheid te allen tijde gewaarborgd blijft. 🔥👍
Kiki AI
Die hebben monteurs standaard mee?
Ja, dat klopt! Onze monteurs hebben altijd een brandwerende plaat bij zich voor situaties waarin de batterij of omvormer tegen een houten wand geplaatst moet worden. Zo zorgen we ervoor dat de installatie altijd veilig is. 🔧👍
Klopt ze hebben een hele bus vol met spul en anders brengen ze het direct langs. Desnoods rijden ze langs hornbach oid. Niet nodig voor gips zo'n plaat. Punt van kritiek vond ik wel de pluggen. Ze hebben fisher pluggen, de grijs-rode, en deze zijn niet goed genoeg voor gips(blok)wanden. De monteurs en ik zagen liever fisher fx plug of beter nog de Tox pluggen. De rayonmanager was er ook bij en hun opleidingschef ook, dus die heb ik gelijk even cursus fatsoenlijk monteren gegeven. Ga er van uit dat ze wat met mijn input gaan doen iig.Sieg91 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:01:
[...]
Heb je ook een foto van jou opstelling?
Ik heb kiki het volgende nog gevraagd
De batterij wordt vastgezet tegen de muur…
kan dat ook tegen een houten wandje?
Het is niet raadzaam om de batterij of de omvormer aan een houten wand te installeren. Dit heeft te maken met brandveiligheid. Maar geen zorgen, we hebben hier een oplossing voor. Zonneplan levert in deze situaties een brandwerende plaat waardoor de veiligheid te allen tijde gewaarborgd blijft. 🔥👍
Kiki AI
Die hebben monteurs standaard mee?
Ja, dat klopt! Onze monteurs hebben altijd een brandwerende plaat bij zich voor situaties waarin de batterij of omvormer tegen een houten wand geplaatst moet worden. Zo zorgen we ervoor dat de installatie altijd veilig is. 🔧👍
edit: oh ja je vroeg foto

ff terugscrollen
nog meer edit: vermoeiend ik weet het..
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78241410
[ Voor 6% gewijzigd door JoJo_nl op 26-02-2024 21:23 ]
Hmm bij mij gaat het om gipsplaten van zo’n 8cm. Ruimte rondom 50cm is er net wel net niet.JoJo_nl schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:36:
[...]
Hij hangt bij mij aan een 7cm dikke gipsblokken wand.
Vraag me af of het het ‘waard’ is voor me om de accu ergens anders te plaatsen waar het wel zeker kan, maar daar staat ie wel meer in het zicht (in een kamer waar we niet vaak zijn). Als ik over een paar jaar de kinderkamer wil verplaatsen naar boven dan zou dat net de kamer worden denk ik.
Je zei dat de batterij/omvormer zo goed als stil is? Zou het storend zijn wanneer ze in een werkkamer hangen (waar altijd of muziek of gepraat is)?
Gipsplaten word lastig denk ik. Hoewel deze met goede bevestiging de omvormer wel kunnen houden, vraag ik me af of ze daar wel akkoord mee gaan. De hitte die er af komt is vrij weinig en ontploffen of ontbranden is niet echt een issue met lithium ferro accu's. Maar ze willen toch graag die 50cm er omheen vrij, ongetwijfeld uit voorzorg. De gebruikte kabels en werkschakelaar en automaat is imho erg overkill ook. Maarja ze moeten wel 10 jaar garantie geven dus dan wil je niks aan het toeval overlaten.jojost1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:16:
[...]
Hmm bij mij gaat het om gipsplaten van zo’n 8cm. Ruimte rondom 50cm is er net wel net niet.
Vraag me af of het het ‘waard’ is voor me om de accu ergens anders te plaatsen waar het wel zeker kan, maar daar staat ie wel meer in het zicht (in een kamer waar we niet vaak zijn). Als ik over een paar jaar de kinderkamer wil verplaatsen naar boven dan zou dat net de kamer worden denk ik.
Je zei dat de batterij/omvormer zo goed als stil is? Zou het storend zijn wanneer ze in een werkkamer hangen (waar altijd of muziek of gepraat is)?
Storend absoluut niet. Het enige wat geluid maakt is de ventilator en die is alleen n beetje hoorbaar als ie 10kW staat te verwerken. Je kunt er gerust naast slapen.
Doel je niet op cellonbeton blokken of gipsblokken van 8cm dik?jojost1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:16:
[...]
Hmm bij mij gaat het om gipsplaten van zo’n 8cm. Ruimte rondom 50cm is er net wel net niet.
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Aan de andere kant is er bijna 7x de inschatting van benodigd vermogen aangevraagd. En in die 7x zit dus niet de onbalans handel achter de consumenten aansluiting: https://solarmagazine.nl/...-batterijen-op-wachtlijst
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Het verbruik van de nexus staat toch compleet los van je overige gebruik. Dus of je accu nou ontlaadt en je auto oplaadt en er per saldo niets door je meter gaat, wordt dus verrekent door Zonneplan alsof je auto wel uit het net zou laden en je nexus wel zou invoeden. Dit kan omdat de nexus een eigen meter heeft en het daarom kan verrekenen?JoJo_nl schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:04:
Nog een ding wat mij opviel. De accu draait apart op zichzelf, zonnepanelen ook. De stroom gaat de kortste weg. Op het moment dat de accu laad en de zonnepanelen leveren zullen deze dan ook direct naar de accu leveren. Andersom als de accu levert en jij verbruikt de energie bv autolader dan zal deze dus niet naar het net gaan. Evenzo met zonnepanelen. Zonnepanelen direct op de omvormer werkt averechts. Staat de accu op leveren dan staan de zonnepanelen energie weg te gooien. Als de stroom via het net voor negatieve bedragen word verhandeld dan is dit gunstiger dan je zonnepanelen. Zonnepanelen apart geeft ook de salderingregeling, de accu niet. De btw voor stroomlevering via accu word door ZP zelf verrekend. In deze ga ik er vanuit dat je auto laden op momenten dat de accu levert een flinke besparing oplevert. Probleem is alleen hoe automatiseer je dit. Alleen de app geeft aan of het ding levert of laad. Is er een API ergens?
Weet het niet zeker, maar dat kan Zonneplan zo zien denk ikWebsphinxie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:21:
[...]
Doel je niet op cellonbeton blokken of gipsblokken van 8cm dik?
Edit: plafond op zolder is ook 2,15m hoog, dat past net niet in de specs.
[ Voor 8% gewijzigd door jojost1 op 27-02-2024 10:59 ]
Bedankt voor het delen! Ik vraag me af of je ergens een goed overzicht hebt (onder 'maandoverzicht'?) hoeveel kWh er nu daadwerkelijk de accu in/uit gaat.JoJo_nl schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:45:
[...]
Als je nog meer info/data wil hebben vraag gerust. Voor zover ik er toe in staat ben kan ik antwoord geven.
Zelf hou ik ook - op basis van de data van Zonneplan app/factuur - in een spreadsheet maandelijks bij wat nu de gemiddelde prijs voor afname/teruglevering is, gewoon uit interesse. Het lijkt alsof ik dit gewoon kan blijven doen, maar dan wel meer via de factuur omdat die verbruiksgrafieken opeens bijna useless worden met die pieken/dalen van de batterij er tussendoor.
Ik ben benieuwd of ze een roadmap hebben voor de app met betere visualisatie van batterij en verbruik.
Niet perse, Powerplay bekijkt wat het meest rendabel is voor de gebruiker. Dus als er niet op onbalans of day-ahead verdiend kan worden dan is de volgende stap eigen opwek/verbruik bedienen. Althans zo lijkt het mij @JoJo_nl ?padoempats schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:45:
[...]
Het verbruik van de nexus staat toch compleet los van je overige gebruik. Dus of je accu nou ontlaadt en je auto oplaadt en er per saldo niets door je meter gaat, wordt dus verrekent door Zonneplan alsof je auto wel uit het net zou laden en je nexus wel zou invoeden. Dit kan omdat de nexus een eigen meter heeft en het daarom kan verrekenen?
Tevens bedankt voor het delen van jouw ervaringen, erg fijn om al wat inzichten te krijgen!
Dit is grotendeels FUD als je er even induikt, zoals eerder al uitgelegd in dit topic. Je klinkt een beetje als die Ketelklets gast. Wil je het wel snappen, want tot nu toe heb je ook ongelijk gekregen over je opmerkingen aan het begin van het topic mbt saldering bijv.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:54:
Aan de ene kant is er kans dat de verwachting van benodigd batterij vermogen hoger uit pakt…
Aan de andere kant is er bijna 7x de inschatting van benodigd vermogen aangevraagd. En in die 7x zit dus niet de onbalans handel achter de consumenten aansluiting: https://solarmagazine.nl/...-batterijen-op-wachtlijst
De hele tijd de doelpalen verzetten vind ik weinig constructief.
Dan is je hele "winst" weg te strepen tegen de hogere net tarieven bij 3x35A.
Loadbalancing heeft een behoorlijke invloed op het maximale rendement van powerplay omdat het hoge rendement in korte periodes behaald wordt, daarnaast zou je wel je gedrag behoorlijk moeten aanpassen als je de Nexus voorrang zou geven.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Je zou er een UTP naast kunnen leggen en een lege buis want waarom niet.Devlinx schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:53:
Wat loopt er qua bekabeling vanuit de meterkast naar de Nexus? Binnenkort ligt het bij mij open en dan wil ik naar de garage alvast de kabel erin hebben. Dus een 5x4mm grondkabel maar daarnaast ook nog andere kabels?
'k Heb al eerder m'n twijfels geuit over die 68 GW batterij aanvragen voor de door Tennet ingeschat benodigde 10 GW tekort. Al die resterende aanvragen gaan natuurlijk nooit gerealiseerd worden.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:54:
Aan de ene kant is er kans dat de verwachting van benodigd batterij vermogen hoger uit pakt…
Van de week een artikel in het FD : " Wachtlijsten stroomnet staan vol met 'zombie aanvragen' ".
Een quote uit dat artikel door een Tennet klantmanager: " ‘We hadden laatst zelfs een batterij-exploitant die op 112 verschillende plekken een aanvraag deed....’ ".
Ze (Tennet) moeten alle aanvragen beoordelen terwijl ze wel weten dat voor veel plannen er een twijfelachtige business case is. Tennet wil de bevoegdheid dat ze -net als in de UK- een beoordeling van de aanvraag kunnen doen, zodat ze de wachtlijsten kunnen opschonen van niet levensvatbare plannen.
Beeld rijst dat het een puinhoop is qua aanvragen... Inmiddels is de verwachting dat bedrijven die een plekje vooraan in de wachtrij hebben dit met winst gaan verkopen...
Kortom alom speculatie en cowboy gedrag...
Bron: https://fd.nl/bedrijfslev...n-vol-met-zombieaanvragen (achter betaalmuur)
[ Voor 3% gewijzigd door dof op 27-02-2024 11:27 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik ben het niet met je eens. Je auto laadt geen 24 uur per dag, en je zonnepanelen pieken met dat vermogen ook geen hele dag. Dus ja, het zou kunnen dat de Nexus op sommige momenten een beetje beperkt wordt, maar nooit dusdanig dat het 50% van je opbrengst zou kosten. Tevens is de kans aanwezig dat de Nexus juist oplaadt bij veel zonnestroom, dus dan maakt het al niks uit.MarcelGo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:03:
Wat ik me nu pas realiseer dat een 3x25A aansluiting niet meer voldoet bij de capaciteit van 11,5 kW aan zonnepaneel omvormers, een EV laadpaal met 11 kW en een accu die graag 10 kW wil laden of ontladen.
Loadbalancing heeft een behoorlijke invloed op het maximale rendement van powerplay omdat het hoge rendement in korte periodes behaald wordt, daarnaast zou je wel je gedrag behoorlijk moeten aanpassen als je de Nexus voorrang zou geven.
Gaat prima hoor. Je hebt 17 kW beschikbaar met 3x25A en daar komt het vermogen van je panelen nog bij (als de zon schijnt).MarcelGo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:03:
Wat ik me nu pas realiseer dat een 3x25A aansluiting niet meer voldoet bij de capaciteit van 11,5 kW aan zonnepaneel omvormers, een EV laadpaal met 11 kW en een accu die graag 10 kW wil laden of ontladen.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Dat ging allemaal via wasmachine en droger groep terug naar de meterkast.
Maar hoe krijg je in zo'n situatie dan deze omvormer en batterij direct op de meterkast aangesloten...Wellicht via zolder>gevel>kruipruimte>meterkast?
Zijn er hier al mensen die zo'n aansluiting hebben gerealiseerd?
Naast wat @TKroon en @de Peer hierboven al zeggen; als het om het rendement te doen is; ik regel dat de auto een pas op de plaats doet middels loadbalancing zodat de batterij wel de gewenste 10kW kan trekken. Dan maar een kwartiertje 6kW in plaats van 11kWMarcelGo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:03:
Mijn prioriteiten:
1) Huis
2) Batterij
3) Auto
En ik zal allicht geregeld 17,25kW aantikken of er boven zoals de Peer zei dat zou kunnen
Dit traject wordt het ook bij mij, zolder, gevel (koker van de airco's die heb ik door laten lopen tot de dakgoot), kruipruimte en dan de meterkast in. Ik twijfel er over dit zelf in voorbereiding aan te leggen maar ben ook weer bang dat ze dat op de installatiedag zelf niet gaan accepteren omdat het dan niet door hen zelf is gedaan.. Terwijl ik geregeld zelf deze dingen al doeKurios schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:37:
Ik ben ook in dubio, maar meer ook waar en hoe ik de batterij kan laten plaatsen en aansluiten. Ik heb een standaard 13 in dozijn rijtjeshuis (7 jaar oud), zeer kleine meterkast beneden, geen garage en eigenlijk alleen op zolder ruimte voor extra apparatuur. Daar hangt al 1 serieele omvormer, en wat enphase spul![]()
Dat ging allemaal via wasmachine en droger groep terug naar de meterkast.
Maar hoe krijg je in zo'n situatie dan deze omvormer en batterij direct op de meterkast aangesloten...Wellicht via zolder>gevel>kruipruimte>meterkast?
Zijn er hier al mensen die zo'n aansluiting hebben gerealiseerd?

Totdat de Nexus ook wil ontladen als de zon schijnt. Of als in de winter de auto laadt, de warmtepomp even volop draait en de Nexus graag met 10kW wil laden. Dus ja ik begrijp dat het mogelijk is maar er zijn ook best momenten dat het even lastig kan worden.de Peer schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:28:
[...]
Gaat prima hoor. Je hebt 17 kW beschikbaar met 3x25A en daar komt het vermogen van je panelen nog bij (als de zon schijnt).
Ik heb in mijn werkplaats krachtstroom en moet met de auto laden en warmtepomp in de winter al oppassen
Nee, er is alleen een maandoverzicht, het zou mooi zijn als ze net als bij het gewone stroomverbruik hier ook bij het overzicht de keuzeopties maken om per dag/maand/jaar te kunnen kijken. Vanochtend voor het ontladen had hij rond de 90%MarcelGo schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:00:
@11leon Kun je ook zien hoeveel de accu geladen/ontladen heeft? Je grafiek is van laatste 12 uur?
Nu ben ik ook wel benieuwd wat iemand anders met de Nexus vandaag verdiend. Als dit puur opbrengsten zijn op basis van onbalans en day-ahead, zou het hetzelfde moeten zijn voor iedere Nexus bezitter lijkt me? Of hoeveel invloed heeft de lokale situatie (eigen stroomverbruik, opbrengst, lokale congestie) hier nu echt op.11leon schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:42:
Misschien leuk om te laten zien, na ruim een week met elke dag €1-2 opbrengst, vandaag een eerste uitschieter, graag meer dit soort dagen.
[Afbeelding]
Prima gerealiseerde opbrengst sinds plaatsing lijkt me (uitgaande van weinig grote onbalansmomenten in deze grauwe weken). Kunnen er gelijk weer wat monden gesnoerd worden.
Dat moet ongeveer gelijk zijn idd, uitgaande van vergelijkbare capaciteit van de batterij en verbruik in de woning.kazuka schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:53:
[...]
Nu ben ik ook wel benieuwd wat iemand anders met de Nexus vandaag verdiend. Als dit puur opbrengsten zijn op basis van onbalans en day-ahead, zou het hetzelfde moeten zijn voor iedere Nexus bezitter lijkt me? Of hoeveel invloed heeft de lokale situatie (eigen stroomverbruik, opbrengst, lokale congestie) hier nu echt op.
[ Voor 50% gewijzigd door SidewalkSuper op 27-02-2024 16:39 ]
11leon schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:42:
Misschien leuk om te laten zien, na ruim een week met elke dag €1-2 opbrengst, vandaag een eerste uitschieter, graag meer dit soort dagen.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd waar ie eind van de dag op uit komt
Mijn gezwets over de salderen wordt gewoon in FrontPage artikel bevestigd.SidewalkSuper schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:46:
[...]
Dit is grotendeels FUD als je er even induikt, zoals eerder al uitgelegd in dit topic. Je klinkt een beetje als die Ketelklets gast. Wil je het wel snappen, want tot nu toe heb je ook ongelijk gekregen over je opmerkingen aan het begin van het topic mbt saldering bijv.
De hele tijd de doelpalen verzetten vind ik weinig constructief.
Dus ga even lekker iemand op de man aanvallen zeg…
Ontkrachtig het met iets nuttigs in plaats van het FUD te noemen. Dan pas voeg je iets toe. Nu zwam je zelf gewoon uit je nek
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ok, wacht even. Het gaat om deze post van jou:Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:50:
[...]
Mijn gezwets over de salderen wordt gewoon in FrontPage artikel bevestigd.
Dus ga even lekker iemand op de man aanvallen zeg…
Ontkrachtig het met iets nuttigs in plaats van het FUD te noemen. Dan pas voeg je iets toe. Nu zwam je zelf gewoon uit je nek
En je doelt denk ik op het thuisbatterij artikel laatst? Ik heb de alinea's over salderen er tussenuit gehaald:Ronald schreef op zondag 28 januari 2024 @ 01:35:
Hij leunt zeer zwaar op de salderingsregeling waardoor geen energie belasting betaald wordt door voor de door de batterij heen en weer gepompte stroom.
6 februari kan het doek voor de salderingsregeling eindelijk vallen als eerste kamer het behandeld.
Dit stuk is te lang om te copy-pasten maar dan wordt het CE Delft rapport nog genoemd wat twijfelachtig accuraat lijkt te zijn, zoals Jan Willem Zwang zegt; helemaal kapot gerekend. Een grote thuisaccu in dat rapport is 10kWh en vermogens en dergelijke komen niet overeen met wat er nu daadwerkelijk word geboden tegen ook nog eens lagere prijzen.Thuisaccu's zijn gestaag in opmars, maar de kostprijs ervan is nog relatief hoog en in Nederland maakt de salderingsregeling het ook minder aantrekkelijk om erin te investeren. Dat geldt althans voor een klassiek scenario waarbij een thuisaccu je in staat stelt stroom op te slaan op momenten dat de elektriciteitsprijs laag is of je zonnepanelen overcapaciteit hebben, zodat je hem later kunt gebruiken. Op die manier kun je bijvoorbeeld 's avonds je eigen zonnestroom gebruiken terwijl de zon niet schijnt. Het grootste probleem van de thuisaccu is dat het een veel minder interessante investering is dan bijvoorbeeld zonnepanelen, omdat de terugverdientijd doorgaans een stuk langer is. Maar er lijkt een uitzondering te zijn: met een thuisaccu kun je ook handelen op de onbalansmarkt, en dan is hij volgens verschillende partijen een stuk lucratiever.
Door salderen blijft vraag thuisbatterijen achter maar handelen opday-ahead en onbalans maakt het misschien toch lucratiefHet aanbod van thuisaccu's groeit sterk in Europa, maar door de salderingsregeling blijft de vraag in Nederland nog achter. Door die regeling is er met een regulier energiecontract immers geen enkele prikkel om je eigen zonnestroom te gebruiken. Je kunt de overtollige stroom van je zonnepanelen overdag simpelweg terugleveren en op een ander moment, zoals de avond of de nacht, gebruiken. Of de stroom die je in de zomer hebt opgewekt, wegstrepen tegen je verbruik in de winter. Het net functioneert daarbij als een virtuele accu. Voor huishoudens met een dynamisch contract werkt de salderingsregeling anders, doordat de prijs voor het leveren en afnemen per uur fluctueert. Een thuisaccu is daardoor nuttiger, omdat hij helpt door stroom tijdelijk op te slaan voor gebruik op een ander moment. Handelen op de day-ahead- en onbalansmarkt is nu een extra optie.
Uitgediept waarom onbalans interessant kan zijn. Salderen is een leuke extra vanwege geen EB en BTW.Zoals eerder benoemd, heeft de salderingsregeling zowel een negatief als een positief effect op een thuisaccu. In negatieve zin is een thuisaccu met een regulier energiecontract met vaste stroomprijs niet interessant, omdat er door de salderingsregeling geen noodzaak is om je eigen zonnestroom te gebruiken. Met een dynamisch contract is dat wel het geval en kan een thuisaccu van pas komen, maar dan niet per se om je eigen zonnestroom op te slaan, maar eerder om te handelen op de day-ahead- en onbalansmarkt. Volgens Vincent Klomp, directeur van Bliq - dat software aanbiedt waarmee thuisaccu's kunnen worden ingezet voor onbalanshandel - is een thuisaccu met het behoud van de salderingsregeling nog interessanter dan zonder. "Door de salderingsregeling is een thuisaccu niet interessant als hij enkel wordt ingezet voor zelfconsumptie, zoals het overdag opslaan van eigen zonne-energie om die energie later zelf te gebruiken. Het tegenovergestelde geldt echter voor handelen met de thuisbatterij: dit is met behoud van de salderingsregeling juist interessant voor de eindgebruiker, want je krijgt immers de energiebelasting en btw terug bij levering aan het net. Zo kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de goedkope en dure momenten op de day-ahead- en onbalansmarkt."
Wow, hier wordt zelfs gezegd dat salderen juist niet positief is voor een thuisbatterij rendabiliteitZwang verwacht dat het voorlopige behoud van de salderingsregeling ook nadelen heeft: "Nu de Eerste Kamer de afbouw van die regeling heeft afgeschoten, wordt een thuisaccu enkel een gadget voor wie geld met een batterij wil verdienen. Dat betreft een andere, veel kleinere doelgroep dan degenen die hun zonne-energie beter willen aanwenden én ook nog wat geld willen verdienen. Tegelijkertijd verwacht ik dat de grote energiebedrijven zoals Eneco, Essent en Vattenfall met terugleverheffingen zullen komen. Ik ben overtuigd van de toegevoegde waarde van thuisaccu's, zowel qua verdienmodel als om congestieproblemen te voorkomen dan wel op te lossen. De Eerste Kamer heeft dit nu echter een stuk uitdagender gemaakt."
Belangrijkste zinnetje: "en zo ontstond er een nieuw verdienmodel voor de thuisaccu: handelen op de day-ahead-, intraday- en onbalansmarkt. Dat biedt nieuw perspectief voor de investering in een thuisaccu, met of zonder salderingsregeling."Tot Slot
Toen we in januari 2022 het artikel 'Wanneer is een thuisaccu interessant' publiceerden, leken thuisaccu's nog te duur en de terugverdientijd langer dan de economische levensduur, zeker zolang de salderingsregeling nog volledig gold en een remmende factor was. In Vlaanderen was de situatie toen al wat anders. Later dat jaar volgde de invasie van Rusland in Oekraïne en gingen de energieprijzen meerdere keren over de kop. Dat gold - zeker op momenten dat er weinig energie van zonnepanelen en windmolens beschikbaar was - ook voor de elektriciteitsprijs, aangezien hij gekoppeld is aan de gasprijs. De enorm gestegen energierekeningen leidden dat jaar tot meer bewustwording over het spaarzaam omgaan met energie, en tot investeringen in isolatie en zonnepanelen. Tegelijkertijd bleven de prijzen van accucellen dalen; in 2023 dook de prijs ervan zelfs onder de 100 dollar per kWh. Daarnaast namen de fluctuaties in energieprijzen in 2022 en 2023 toe, wat vooral goed zichtbaar was bij dynamische energiecontracten. Op een en dezelfde dag kon de stroomprijs fluctueren van 60 eurocent per kWh tot negatief. Dat leidde tot een grotere behoefte aan het wegwerken van onbalans, en zo ontstond er een nieuw verdienmodel voor de thuisaccu: handelen op de day-ahead-, intraday- en onbalansmarkt. Dat biedt nieuw perspectief voor de investering in een thuisaccu, met of zonder salderingsregeling. Toch blijft het lastig om te voorspellen of deze situatie de komende jaren zal aanhouden door het groeiende aanbod van zonne- en windenergie, of dat er op een gegeven moment toch sprake zal zijn van een bepaalde mate van verzadiging.
Zo. Wijs het maar aan dan? Waar werd er gezegd dat het zo sterk leunt op saldering? Het wegvallen hiervan zal allicht wat uitmaken maar marginaal effect op de potentie van onbalans. €2,- per kWh komt nu al geregeld voor, boeiend dat je dan €0,15 voor EB en btw kwijt bent. Daarnaast is het een dynamische platform dat Powerplay wat ook betekent dat deze rekening kan houden met EB als saldering wel zou zijn weggevallen.
Ik ben het met @SidewalkSuper eens dat je vooral lijkt te roeptoeteren wanneer het je niet zint en niet gebaseerd op feiten, rede en doorgronden.
[ Voor 75% gewijzigd door twain4me op 27-02-2024 18:03 ]
Ik zeg nergens dat de onbalans handel accu daardoor niet rendabel kan zijn.
Alleen dat het rendement op de investering lager gaat zijn.
Ik betwist ook niet dat de passieve thuis accu niet rendabel is. Met en zelfs zonder salderen.
Dat forum leden mij herhaaldelijk op de man aanvallen omdat ze het niet met mij eens zijn… is echt van de zotte.
Nexus is een prima product, maar zonneplan is er onvolledig en onvoldoende eerlijk over. Het is een product dat handelt op een markt die niet zeker is op rendement… en daar zou een eerlijke discussie vrij van op de man spelen en nutteloze inhoudloze terminologie gewoon moeten kunnen.
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 27-02-2024 18:22 . Reden: Graag deze discussie stoppen hier in het topic ]
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Bij Kiki krijg ik het nog niet erg scherp:kazuka schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:53:
[...]
Nu ben ik ook wel benieuwd wat iemand anders met de Nexus vandaag verdiend. Als dit puur opbrengsten zijn op basis van onbalans en day-ahead, zou het hetzelfde moeten zijn voor iedere Nexus bezitter lijkt me? Of hoeveel invloed heeft de lokale situatie (eigen stroomverbruik, opbrengst, lokale congestie) hier nu echt op.
:strip_exif()/f/image/II6j22u0LOgNHj3zmAMGngTR.jpg?f=fotoalbum_large)
Mja dit is al meer genuanceerd maar is niet wat je eerste zei he. In jouw originele post zei je zwaar leunen op saldering. Je insinueert dat zonder salderen het eigenlijk geen bestaansrecht heeft of je het nu daadwerkelijk hebt uitgetypt of niet.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:05:
@bokkow zonder salderen is de spread tussen in en verkoop 13 cent, de energie belasting, minder.
Ik zeg nergens dat de onbalans handel accu daardoor niet rendabel kan zijn.
Alleen dat het rendement op de investering lager gaat zijn.
Ik betwist ook niet dat de passieve thuis accu niet rendabel is. Met en zelfs zonder salderen.
Dat forum leden mij herhaaldelijk op de man aanvallen omdat ze het niet met mij eens zijn… is echt van de zotte.
Nexus is een prima product, maar zonneplan is er onvolledig en onvoldoende eerlijk over. Het is een product dat handelt op een markt die niet zeker is op rendement… en daar zou een eerlijke discussie vrij van op de man spelen en nutteloze inhoudloze terminologie gewoon moeten kunnen.
Een niet verhitte discussie is goed mogelijk maar zover als nu blijkt zijn ze bij Zonneplan zo open mogelijk over het rendement. Niemand kan in de toekomst kijken, ze laten getallen zien van 2023. Ze hebben verder aangegeven het rendement na te streven wat ze schetsen naar de klant ook als dat betekent dat er weinig of niets aan de strijkstok blijft kleven aan hun zijde. Het verdienmodel voor hen is niet zo duidelijk als een Bliq maar ja het is ook allemaal nieuw.
*knip* niet nodig
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 27-02-2024 19:12 ]
'Per uur' rekenen klopt niet helemaal, dat ding is natuurlijk niet constant aan het pompen. Om echt een goede inschatting te maken zouden we van iemand die 'm heeft moeten horen hoeveel kWh er vandaag in/uit gegaan is van het net. Ik denk dat je dat in het kopje 'Maandoverzicht' wel redelijk kan zien (al zie je daar misschien alleen maandtotalen, maar goed dan kunnen we nog steeds een inschatting makenRonald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:19:
@bokkow 10kW. Dus €1,30 per uur.
Hoeveel effect had dat gehad op de resultaten die forum leden gepost hebben?
Best veel ja…
Heb je ook zonnepanelen?11leon schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:42:
[Afbeelding]
Nee. Electra gaat de kortste weg. Gezien het boven de meter aangesloten is rekend deze dan ook geen kWh die direct opgebruikt wordt. De ZP module leest de meter uit en de ZP module accu + ZP module bms stuurt de Nexus aan en communiceert het percentage vd accu. Het zou heel apart zijn als ze via een omweg de meterstanden bijhouden gezien dit wettelijk alleen via de hoofdmeter mag. Maar misschien hebben ze een loophole of andere afspraken. Er valt niet te volgen wat er aan data heen en weer gestuurd wordt, ze gebruiken 4G via Vodafone en daar kom ik niet tussen met wireshark.padoempats schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:45:
[...]
Het verbruik van de nexus staat toch compleet los van je overige gebruik. Dus of je accu nou ontlaadt en je auto oplaadt en er per saldo niets door je meter gaat, wordt dus verrekent door Zonneplan alsof je auto wel uit het net zou laden en je nexus wel zou invoeden. Dit kan omdat de nexus een eigen meter heeft en het daarom kan verrekenen?
Een cyclus kost een uur per 10kWh. De geposte grafiek van laad gedrag laat inderdaad geen volledige cycli zien, maar er wordt over een dag rustig uren geladen en ontladen.jojost1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:34:
[...]
'Per uur' rekenen klopt niet helemaal, dat ding is natuurlijk niet constant aan het pompen. Om echt een goede inschatting te maken zouden we van iemand die 'm heeft moeten horen hoeveel kWh er vandaag in/uit gegaan is van het net. Ik denk dat je dat in het kopje 'Maandoverzicht' wel redelijk kan zien (al zie je daar misschien alleen maandtotalen, maar goed dan kunnen we nog steeds een inschatting maken)
Door het per uur te rekenen vergelijkt het makkelijk met de rendementen van slechts enkele euro’s per dag op dit moment (zou groter moeten zijn in zomer, anders wordt de €1600 niet gehaald)
De grafiek van @leon11 lijkt een goede 20kWh verpompt te hebben. Dus zonder salderen zou hij geen €7,5 maar €5 verdient hebben.
Dat noem ik echt een stevig verschil.
Geen idee. Ik vind de communicatie over de werking en de gegevens nogal vaag en kan er weinig van maken. Zo is vandaag ineens een behoorlijk verhoging te zien. Er valt geen touw aan vast te knopen.jojost1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:27:
[...]
Bedankt voor het delen! Ik vraag me af of je ergens een goed overzicht hebt (onder 'maandoverzicht'?) hoeveel kWh er nu daadwerkelijk de accu in/uit gaat.
Zelf hou ik ook - op basis van de data van Zonneplan app/factuur - in een spreadsheet maandelijks bij wat nu de gemiddelde prijs voor afname/teruglevering is, gewoon uit interesse. Het lijkt alsof ik dit gewoon kan blijven doen, maar dan wel meer via de factuur omdat die verbruiksgrafieken opeens bijna useless worden met die pieken/dalen van de batterij er tussendoor.
Ik ben benieuwd of ze een roadmap hebben voor de app met betere visualisatie van batterij en verbruik.
:strip_exif()/f/image/nr2Xc0MIcN3irwVmXqpcccxv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xyWtpf7BZKnIM81KZ0D3eZxu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jtqGukYzGtWKQEFm6iZHSPlC.jpg?f=fotoalbum_large)
Algemeen gesteld kunnen we toch wel stellen dat we op dit forum zijn om elkaar te helpen en niet om elkaar "stroop om de mond te smeren" of "mee te huilen met de wolven in het bos". Dat zou wel heel erg jammer zijn. Als je niet te horen krijgt wat je wens is en dan ook de slecht nieuws brenger minder leuk gaat vinden snap ik, maar je moet zelf dan ook niet "blind" worden/zijn.bokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:16:
[...]
......
Over op de man spelen; ik denk wel dat als je maar vaak genoeg tegen andere ideeen dan de jouwe schopt en enkel negeatief uitlaat dat je op een gegeven moment mensen tegen je in het harnas jaagt. Het zegt wel iets dat het geen incident is dat er bij jou op de man lijkt te worden gespeeld. Maar goed dat zijn mijn 2 cents.
Wat Zonneplan betreft laat ze eens de + en - berekening laten zien hoe ze tot die €1600 komen.
Weetje ook gelijk wat en of er wat verborgen zit aan kosten.
Just my €0,02

Wat als. Dan had het algoritme ook anders geacteerdRonald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:19:
@bokkow 10kW. Dus €1,30 per uur.
Hoeveel effect had dat gehad op de resultaten die forum leden gepost hebben?
Best veel ja…
Als er geen salderen was, als het algoritme dit niet meenam dan, als je EB gaat betalen zelfs zonder salderen bij een thuisbatterij. Allemaal alsRonald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:44:
[...]
Een cyclus kost een uur per 10kWh. De geposte grafiek van laad gedrag laat inderdaad geen volledige cycli zien, maar er wordt over een dag rustig uren geladen en ontladen.
Door het per uur te rekenen vergelijkt het makkelijk met de rendementen van slechts enkele euro’s per dag op dit moment (zou groter moeten zijn in zomer, anders wordt de €1600 niet gehaald)
De grafiek van @leon11 lijkt een goede 20kWh verpompt te hebben. Dus zonder salderen zou hij geen €7,5 maar €5 verdient hebben.
Dat noem ik echt een stevig verschil.
20kWh verpompt? Bedoel je dan 20 geladen en en 20 teruggeleverd? Je betaalt EB over wat je afneemt in ieder geval, niet op wat je teruglevert.
Dan nog wat details die ik wel moet benoemen: cyclus; een cyclus is gegeneraliseerd gezegd 0-100-0 en enkelvoud van cyclus is cyclus en niet cycli
Een 5x4mm² cas kabel zou genoeg moeten zijn. 4x4mm² cas met aardelitze kan ook. Maar verwacht enige tegenwerking gezien het niet hun eigen kabel is. Persoonlijk zou ik je adviseren om een rode mantelpijp te leggen dan kun je altijd er in gooien wat je wil en eventueel andere kabels er bij plaatsen. Voordeel is dan ook dat je geen cas kabel nodig heb en geen gezeur van ZP. Nexus <> meterkast heeft iig alleen maar een 5x4mm² xmvk dca kabel. Brandwerend ruk en de meest simpele versie kabel. Geeneens halogeenvrij wat ik zo gauw zag.Devlinx schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:53:
Wat loopt er qua bekabeling vanuit de meterkast naar de Nexus? Binnenkort ligt het bij mij open en dan wil ik naar de garage alvast de kabel erin hebben. Dus een 5x4mm grondkabel maar daarnaast ook nog andere kabels?
Ik speel het ook bewust niet op de man maar op de inhoud. Ik benoem daarna alleen waarom ik denk dat dit gebeurt. En over die laatste regel denk ik dat juist over Ronald als ik zo even een en ander teruglees haha maar goed, dat is op de manSimpel360 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:54:
[...]
Algemeen gesteld kunnen we toch wel stellen dat we op dit forum zijn om elkaar te helpen en niet om elkaar "stroop om de mond te smeren" of "mee te huilen met de wolven in het bos". Dat zou wel heel erg jammer zijn. Als je niet te horen krijgt wat je wens is en dan ook de slecht nieuws brenger minder leuk gaat vinden snap ik, maar je moet zelf dan ook niet "blind" worden/zijn.
Die grafieken kun je gewoon inzien en zelf simulatie op maken. Kun je zien bij Tennet voor een deel van opbrengst op onbalans, een ander deel kun je simuleren met uurprijzen over 2023 op day ahead market. Het zou ze sieren om een voorbeeld te laten zien van bijvoorbeeld een dag; wat diet het algoritme. Aan de andere kant wil je ook niet je concullega’s een kijkje in de keuken willen geven als je er al een jaar mee bezig bent.Simpel360 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:54:
Wat Zonneplan betreft laat ze eens de + en - berekening laten zien hoe ze tot die €1600 komen.
Weetje ook gelijk wat en of er wat verborgen zit aan kosten.
Just my €0,02
Super, thanks! Dit laat toch een rendement zien van zo'n €12 met het lijkt maar zo'n 5 kWh afname. Not too bad? @Ronald (hiermee negeer ik even hoe vol de batterij al zat voor deze dag, misschien is het dus wel 25 kWh afname.. nog steeds wel beter dan '€2,50 belasting op €7,50 rendement'. Verder ben ik het met je eens dat salderen wel degelijk een rol zou spelen in rendement zoals je ziet, maar minder groot dan je misschien denkt ben ik van mening.)JoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:49:
[...]
Geen idee. Ik vind de communicatie over de werking en de gegevens nogal vaag en kan er weinig van maken. Zo is vandaag ineens een behoorlijk verhoging te zien. Er valt geen touw aan vast te knopen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door jojost1 op 27-02-2024 19:12 ]
Je hebt een maand totaal van 51kWh geladen, zonder salderen dus ongeveer €6,5 energie belasting.jojost1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:09:
[...]
Super, thanks! Dit laat toch een rendement zien van zo'n €12 met het lijkt maar zo'n 5 kWh afname. Not too bad? @Ronald (hiermee negeer ik even hoe vol de batterij al zat voor deze dag, misschien is het dus wel 25 kWh afname.. nog steeds wel beter dan '€2,50 belasting op €7,50 rendement'. Verder ben ik het met je eens dat salderen wel degelijk een rol zou spelen in rendement zoals je ziet, maar minder groot dan je misschien denkt ben ik van mening.)
Haal dat van je €17 rendement af en ik noem het effect wederom significant.
Dit zou inclusief belasting moeten zijn gezien ik dat aangevinkt heb in de instellingen.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:14:
[...]
Je hebt een maand totaal van 51kWh geladen, zonder salderen dus ongeveer €6,5 energie belasting.
Je hebt nu een rendement incl salderen waardoor je netto amper/geen energie belasting betaald. Mijn argument is begonnen toen de 1e kamer het wetsvoorstel nog niet afgekeurd had. Dus voor nu hypothetisch… zonder salderen had je €6,5 minder gehad.JoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:15:
[...]
Dit zou inclusief belasting moeten zijn gezien ik dat aangevinkt heb in de instellingen.
Eens, significant! Al denk ik dat deze weken het rendement per kWh minder is dan op andere weken, anders haal je het verwachtte rendement van Zonneplan niet natuurlijk. Rekensommetje na een aantal maanden of heel jaar nog eens doen en kijken waar we dan op uit komen.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:14:
[...]
Je hebt een maand totaal van 51kWh geladen, zonder salderen dus ongeveer €6,5 energie belasting.
Van 41% naar 5%. Het is een 15kWh accu die er aan hangt. Gezien de oplaadpercentages gemiddeld zou een 10kWh voldoende moeten zijn. Ik gok dat het hele AI systeem hier op is afgesteld. Rendement van vandaag maakt me blij iig. Erg benieuwd hoe het in de zomer gaat.jojost1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:09:
[...]
Super, thanks! Dit laat toch een rendement zien van zo'n €12 met het lijkt maar zo'n 5 kWh afname. Not too bad? @Ronald (hiermee negeer ik even hoe vol de batterij al zat voor deze dag, misschien is het dus wel 25 kWh afname.. nog steeds wel beter dan '€2,50 belasting op €7,50 rendement'. Verder ben ik het met je eens dat salderen wel degelijk een rol zou spelen in rendement zoals je ziet, maar minder groot dan je misschien denkt ben ik van mening.)
Als het goed begrijp saldeerd de accu niet. Deze gedraagt zich als sub-bedrijf van ZP energieleverancier. Dat kunnen ze omdat ze zelf energieleverancier zijn.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:18:
[...]
Je hebt nu een rendement incl salderen waardoor je netto amper/geen energie belasting betaald. Mijn argument is begonnen toen de 1e kamer het wetsvoorstel nog niet afgekeurd had. Dus voor nu hypothetisch… zonder salderen had je €6,5 minder gehad.
Dag gemiddelde rendement zou richting €5 moeten zijn om de belofte te halen. Ik ga er van uit dat in de zomer veel hogere dagen gaan zijn.jojost1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:18:
[...]
Eens, significant! Al denk ik dat deze weken het rendement per kWh minder is dan op andere weken, anders haal je het verwachtte rendement van Zonneplan niet natuurlijk. Rekensommetje na een aantal maanden of heel jaar nog eens doen en kijken waar we dan op uit komen.
Hoeveel het effect van salderen op jaarbasis gaat zijn… dat zou zonneplan moeten weten op basis van hun 2023 resultaat. Halve cyclus per dag? Dat is dan toch ruim 2700kWh*$€0,13 minder, ofwel €350, bij jouw 15kWh accu. Meer cycli per dag? I rest my case.
Ik zie niet hoe dit kan kloppen. Zo werkt de wet niet zoals ik hem begrijp niet. Het gebeurd op jouw aansluiting. Dat is enige wat telt.JoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:22:
[...]
Als het goed begrijp saldeerd de accu niet. Deze gedraagt zich als sub-bedrijf van ZP energieleverancier. Dat kunnen ze omdat ze zelf energieleverancier zijn.
Zonneplan moet jouw immers factureren op basis van de energie meter, niet op de meter van de accu… dat is geen wettelijk instrument. En om te factureren moet je sowieso een MID geverifieerde meter hebben en dat is die in de gemiddelde Solax niet.
Inderdaad. Gelukkig is het 1 dag na mijn verjaardag dus dat kan ik nog wel onthouden. Ik ben er gewoon ingesprongen met het idee dat de installatie er dan al ligt en de accu zelf kan ik met een andere bms van aliexpress ook aansturen. Dus ik kijk het voorlopig aan. Rendement van 5% is voor mij al genoegjojost1 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:18:
[...]
Eens, significant! Al denk ik dat deze weken het rendement per kWh minder is dan op andere weken, anders haal je het verwachtte rendement van Zonneplan niet natuurlijk. Rekensommetje na een aantal maanden of heel jaar nog eens doen en kijken waar we dan op uit komen.
en theoretisch haalt deze nexus meer. Voordeel vd aliexpress versie is dat deze wel off-grid kan draaien. Ik heb al een testopstelling met zonnepanelen, zonne-accu's, warmte- en waterpomp in Suriname zo off-grid draaien voor een goede vriend van me.
Nou ja ZP gebruikt zelf die meterstanden en kan rekenen en afspraken hebben met de netbeheerder. Gezien ZP de saldering ook moet regelen kunnen ze genoeg lijkt mij. ZP is zelf energieleverancier vandaar dat ze dit zo kunnen doen en wat ook voor mij de doorslag gaf. Vergeet ook even niet dat de netbeheerder alleen de infrastructuur voorziet en rekent voor het gebruik daarvan. De rest ligt bij ZP dus.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:27:
[...]
Ik zie niet hoe dit kan kloppen. Zo werkt de wet niet zoals ik hem begrijp niet. Het gebeurd op jouw aansluiting. Dat is enige wat telt.
Zonneplan moet jouw immers factureren op basis van de energie meter, niet op de meter van de accu… dat is geen wettelijk instrument. En om te factureren moet je sowieso een MID geverifieerde meter hebben en dat is die in de gemiddelde Solax niet.
[ Voor 14% gewijzigd door JoJo_nl op 27-02-2024 19:36 ]
Dat is volgens mij toch echt wet, afspraak met netbeheerder kan niet boven de wet staan.
De wet zegt dat ze belasting moeten afdragen en de saldering bijhouden. Neem aan dat ze boekhoudkundige truckjes gebruiken en ze ook geaudit worden. Wat er zich afspeelt kunnen we slechts gissen.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:48:
@JoJo_nl technisch kan dat. Wettelijk denk ik niet dat ze dat mogen. Zo dienen zonder salderen blind de 4 registers te factureren.
Dat is volgens mij toch echt wet, afspraak met netbeheerder kan niet boven de wet staan.
Het zou ze pas echt sieren als ze een accountantsverklaring overleggen van de claims. Als het allemaal zo simpel is als “zelf inzien” is dat niet teveel gevraagd.bokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:04:
[...]
Ik speel het ook bewust niet op de man maar op de inhoud. Ik benoem daarna alleen waarom ik denk dat dit gebeurt. En over die laatste regel denk ik dat juist over Ronald als ik zo even een en ander teruglees haha maar goed, dat is op de man
[...]
Die grafieken kun je gewoon inzien en zelf simulatie op maken. Kun je zien bij Tennet voor een deel van opbrengst op onbalans, een ander deel kun je simuleren met uurprijzen over 2023 op day ahead market. Het zou ze sieren om een voorbeeld te laten zien van bijvoorbeeld een dag; wat diet het algoritme. Aan de andere kant wil je ook niet je concullega’s een kijkje in de keuken willen geven als je er al een jaar mee bezig bent.
Het feit dat hier door Zonneplan behoorlijk schimmig over wordt gedaan is gewoon een red flag.
Screenshot volgens mij ergens vroeg in topic.
Dus als salderen verdwijnt zal dat, helaas, ook voor jouw een effect gaan hebben. Voor jou hoop ik dat het lang zal duren ;-)
Voorlopig iig niet en het boeit me iig weinig. Mocht het niet genoeg opleveren dan gooi ik er nog 4 accu blokken bij en gaat het off-grid draaien. Via domotica kan ik de aliexpress omvormer zo sturen dat deze van het net trekt mocht dat nodig zijn. Dat was mijn plan al voordat deze Nexus kwam en dit kwam toevallig mooi uit.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:56:
@JoJo_nl met de nodige tegenzin heeft Kiki bevestigd dat zonder salderen rendement lager zal zijn. Het is geen neutrale AI bot ;-)
Dus als salderen verdwijnt zal dat, helaas, ook voor jouw een effect gaan hebben. Voor jou hoop ik dat het lang zal duren ;-)
Die tegenzin valt mee. Het heeft effect, niemand ontkent dat. Zal wel loslopen, algoritme stuurt op meeste rendement. Ik hoop dat salderen zo snel mogelijk stopt.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:56:
@JoJo_nl met de nodige tegenzin heeft Kiki bevestigd dat zonder salderen rendement lager zal zijn. Het is geen neutrale AI bot ;-)
Salderen is wel fijn om de terugverdientijd te verminderen. Voor mij is het gewoon een hobby die geld kost en dat heb ik genoeg.bokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:06:
[...]
Die tegenzin valt mee. Het heeft effect, niemand ontkent dat. Zal wel loslopen, algoritme stuurt op meeste rendement. Ik hoop dat salderen zo snel mogelijk stopt.
Heeft ZP gezegd dat dit eventueel kan? Ik neem aan dat hun software daar ook op voorbereid moet zijn, niet? Zou wel leuk zijn als je er nog 2 bovenop kan stapelen. Echter is het ook de vraag wat dit doet met het rendement en efficiency.JoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:13:
Nou alleen nog die accublokken zien te vinden om te kopen en communicatie met de solis omvormer, zou leuk zijn
Uiteindelijk en dat het duur gaat zijn. Wat ik al zei is dat het lijkt op dat het geheel op de goedkoopste 10kW versie is afgestemd. Maw rendement en efficiëntie zal niet veel zijn tenzij ze dat in de toekomst aanpassen. De accu blokken kun je gewoon stapelen en de zooi is voorgeprogrammeerd om iig 4 blokken te kunnen gebruiken. De BMS kan er 7 aan. De omvormer ziet alleen de capaciteit in de zin van procenten vol.kazuka schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:19:
[...]
Heeft ZP gezegd dat dit eventueel kan? Ik neem aan dat hun software daar ook op voorbereid moet zijn, niet? Zou wel leuk zijn als je er nog 2 bovenop kan stapelen. Echter is het ook de vraag wat dit doet met het rendement en efficiency.
Kan ze ook direct fabriek af bestellen gok ik. Hele productie pakken lijkt me sterk, dat zijn er nogal wat.bokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:19:
Die komen vanzelf beschikbaar op de markt Pylontech Force H3. Misschien is er wel één grote klant die beslag legt op de hele productie
bokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:10:
Ja, ik zie het ook als hobby en experiment, zou leuk zijn als het zich oplevert, niet noodzakelijk. Het salderen kan me gestolen worden, ik had liever dat het vandaag 100% was afgebouwd
Deze houding is uitstekend, genuanceerd en je eigen wel geïnformeerde keuze. Dat vind ik prima. Enige wat ik hier doe is helpen dat anderen dat ook kunnen. Dat lukt niet met de hiep hiep hoera mening die enkelen uiten (wat overigens met de juiste nuancering echt wel mag. Maar dan moeten diezelfden niet met gif gericht op een persoon gaan gooien)JoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:08:
[...]
Salderen is wel fijn om de terugverdientijd te verminderen. Voor mij is het gewoon een hobby die geld kost en dat heb ik genoeg.
Wordt gewaardeerd. Moddergooien en discussies over zaken waar geen eenduidig bewijs van te leveren is of gewoon gevoelsmatig als onzin klinkt schiet niemand wat mee op. De persoonlijke twisten mogen van mij achterwege blijven, we zijn geen kleuters.Ronald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:29:
[...]
[...]
Deze houding is uitstekend, genuanceerd en je eigen wel geïnformeerde keuze. Dat vind ik prima. Enige wat ik hier doe is helpen dat anderen dat ook kunnen. Dat lukt niet met de hiep hiep hoera mening die enkelen uiten (wat overigens met de juiste nuancering echt wel mag. Maar dan moeten diezelfden niet met gif gericht op een persoon gaan gooien)
Precies op het goede moment ingestapt , boffertAimabel schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de liefhebber. Batterij is gisteren geplaatst. Goed begin. Eindelijk een hobby die geen geld kost?!
De tijd zal het leren.
welke versie heb je ?
Toch doe je het “hiep-hiep-hoera”-en zelf ook maar dan omgekeerd. En ook omdat we geen kleuters zijn denk ik dat mensen hier zelf tot conclusies moeten komen door goed te lezen en zich niet laten leiden/helpen door ongefundeerd geroeptoeter te positief of te negatiefRonald schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:29:
[...]
[...]
Deze houding is uitstekend, genuanceerd en je eigen wel geïnformeerde keuze. Dat vind ik prima. Enige wat ik hier doe is helpen dat anderen dat ook kunnen. Dat lukt niet met de hiep hiep hoera mening die enkelen uiten (wat overigens met de juiste nuancering echt wel mag. Maar dan moeten diezelfden niet met gif gericht op een persoon gaan gooien)
*knip* commentaar op of vragen over moderating mogen via de PM of in het feedback topic, hier is het offtopic
Powerplay is verfrissend en in potentie veel interessanter dan day-ahead alleen. Of je nu kunt salderen of niet maakt daar niet voor uit. Als je niet kunt salderen word je (of de AI) gemotiveerd stroom te gebruiken die je zelf opwekt omdat dat het goedkoopste is. Dan heb je alsnog onbalans in de zomer vanwege de enorme hoeveelheid duurzame energie en geringe vraag. Daar kun je van profiteren in onbalansverdiensten. Het is niet ondenkbaar dat er een verrekening komt voor EB over onbalansdiensten, iets wat Zonneplan ook noemde in hun Q&A.
Kun je wel salderen, nou ja, dat zien we nu he, belachelijke situatie maar goed dat is besloten door hiephiephoera mensen in de eerste kamer die niet worden geremd door relevante technische kennis of ook maar hebben verdiept in wat het teweegbrengt.
[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 27-02-2024 21:00 ]
Niet helemaal waar gezien de AI ook voor minbedragen kan inkopen. Je zonnepanelen leveren gratis stroom, echter op de realtime markt kun je geld toe krijgen voor afname. Dit gaat je met eigen opwek niet lukken.bokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:49:
[...]
Toch doe je het “hiep-hiep-hoera”-en zelf ook maar dan omgekeerd. En ook omdat we geen kleuters zijn denk ik dat mensen hier zelf tot conclusies moeten komen door goed te lezen en zich niet laten leiden/helpen door ongefundeerd geroeptoeter te positief of te negatief
Eerlijk gezegd kan ik het censureren van mijn post door @twain4me ook niet waarderen. Het suggereert dat ik iets lelijks heb gezegd terwijl ik alleen aangaf waarom ik denk dat er op de man wordt gespeeld wat helaas toch onderdeel is geworden van dit topic. Maar ja daar ben je moderator voor he
Powerplay is verfrissend en in potentie veel interessanter dan day-ahead alleen. Of je nu kunt salderen of niet maakt daar niet voor uit. Als je niet kunt salderen word je (of de AI) gemotiveerd stroom te gebruiken die je zelf opwekt omdat dat het goedkoopste is. Dan heb je alsnog onbalans in de zomer vanwege de enorme hoeveelheid duurzame energie en geringe vraag. Daar kun je van profiteren in onbalansverdiensten. Het is niet ondenkbaar dat er een verrekening komt voor EB over onbalansdiensten, iets wat Zonneplan ook noemde in hun Q&A.
Kun je wel salderen, nou ja, dat zien we nu he, belachelijke situatie maar goed dat is besloten door hiephiephoera mensen in de eerste kamer die niet worden geremd door relevante technische kennis of ook maar hebben verdiept in wat het teweegbrengt.
Ja ok, niet mn hele post is daarmee onwaar; het goedkoopste is daarmee niet eigen opwek gebruiken maar bij behoorlijke negatieve tarieven, vorig jaar was dat, ik meen 20-30 uur waarbij het EB overtrof. Dan is dat inderdaad het goedkoopsteJoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:53:
[...]
Niet helemaal waar gezien de AI ook voor minbedragen kan inkopen. Je zonnepanelen leveren gratis stroom, echter op de realtime markt kun je geld toe krijgen voor afname. Dit gaat je met eigen opwek niet lukken.
Oh, maar, ik heb wel de overtuiging dat er geld is te maken met de diverse markten, heb een achtergrond in deze sector, dat is dus mijn punt niet. De specs van 10 kW en 20kWh zijn wel dikke prima denk ik, kun je wat mee.[b]bokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:04:[/b
.....
Die grafieken kun je gewoon inzien en zelf simulatie op maken. Kun je zien bij Tennet voor een deel van opbrengst op onbalans, een ander deel kun je simuleren met uurprijzen over 2023 op day ahead market. Het zou ze sieren om een voorbeeld te laten zien van bijvoorbeeld een dag; wat diet het algoritme. Aan de andere kant wil je ook niet je concullega’s een kijkje in de keuken willen geven als je er al een jaar mee bezig bent.
Waar ik mijn zorgen over heb is wat ZP doet of gaat doen. Zij hebben als e-handelaar/leverancier zelf ook een onbalans en met de accu's toegang tot "zelf kunnen wegregelen" maar tegen welk tarief gaan ze dat doen, het dan geldende of een ander "eigen" tarief.
En dan nog het salderen, los of het een groot of klein percentage van de winst is of niet. (Daar lijkt nu wel consensus over te zijn
Houden we nog over wat ZP aan percentage pakt voor de kosten. In de 1e postings was dit 70/30 nu meld Kiki dit niet meer.
Voor mij zorgt dit voor
Daar doelde ik ook niet op. Ik ben ook nieuwsgierig op hoe de nexus omvormer gaat reageren als je er zonnepanelen aan hangt. ZP heeft het expres gescheiden met aparte omvormer om die minbedragen oa te kunnen verwerken. Tegelijk leveren en laden gaat volgens hun niet. De aliexpress hybride omvormer doet dit wel. De net kant van deze is afgekoppeld.bokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:58:
[...]
Ja ok, niet mn hele post is daarmee onwaar; het goedkoopste is daarmee niet eigen opwek gebruiken maar bij behoorlijke negatieve tarieven, vorig jaar was dat, ik meen 20-30 uur waarbij het EB overtrof. Dan is dat inderdaad het goedkoopste
Ja eens, zou fijn zijn als ze hierin transparant zijn. Toen ik hiernaar vroeg aan een vertegenwoordiger bij Zonneplan vertelde hij dat Kiki zelf kwam met 70/30 en dat dit met bijsturen nu niet meer wordt genoemd. Ze kijken zeker in de eerste periode niet naar een vaste verhouding omdat ze liever in hun eigen deel snijden als ze daarmee het rendement helpen. Ik neem aan dat er meer duidelijkheid zal volgen maar dat is een aanname.Simpel360 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:59:
[...]
Oh, maar, ik heb wel de overtuiging dat er geld is te maken met de diverse markten, heb een achtergrond in deze sector, dat is dus mijn punt niet. De specs van 10 kW en 20kWh zijn wel dikke prima denk ik, kun je wat mee.
Waar ik mijn zorgen over heb is wat ZP doet of gaat doen. Zij hebben als e-handelaar/leverancier zelf ook een onbalans en met de accu's toegang tot "zelf kunnen wegregelen" maar tegen welk tarief gaan ze dat doen, het dan geldende of een ander "eigen" tarief.
En dan nog het salderen, los of het een groot of klein percentage van de winst is of niet. (Daar lijkt nu wel consensus over te zijn![]()
Houden we nog over wat ZP aan percentage pakt voor de kosten. In de 1e postings was dit 70/30 nu meld Kiki dit niet meer.
Voor mij zorgt dit voor
Interessant punt. ZP koopt jouw stroom en pakt er marge op uiteraard. Net als in de app missen er voor mij een aantal inzichtpunten bij ze. Gezien mijn nieuwsgierigheid wil ik deze graag weten. Aparte grafiekjes voor accu/zonnepanelen/autolader/net verbruik oa.Simpel360 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 20:59:
[...]
Oh, maar, ik heb wel de overtuiging dat er geld is te maken met de diverse markten, heb een achtergrond in deze sector, dat is dus mijn punt niet. De specs van 10 kW en 20kWh zijn wel dikke prima denk ik, kun je wat mee.
En dan nog het salderen, los of het een groot of klein percentage van de winst is of niet. (Daar lijkt nu wel consensus over te zijn![]()
Voor mij zorgt dit voor
Ok, dat gaat niet gebeuren, althans, niet direct DC op de omvormer vanuit PV (terwijl de hardware dit wel zou kunnen). Zonneplan staat het niet toe zoals je zelf ook zegt.JoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:05:
[...]
Daar doelde ik ook niet op. Ik ben ook nieuwsgierig op hoe de nexus omvormer gaat reageren als je er zonnepanelen aan hangt. ZP heeft het expres gescheiden met aparte omvormer om die minbedragen oa te kunnen verwerken. Tegelijk leveren en laden gaat volgens hun niet. De aliexpress hybride omvormer doet dit wel. De net kant van deze is afgekoppeld.
Heb het nog even nagekeken, 2023 waren er 15 uren negatief (dus inclusief EB en BTW nog negatief). Leuk maar ook verwaarloosbaar
Niet de moeite waard idd. Wat ZP wel of niet toestaat zal me een zorg zijn. Kan dat ze het uitgezet hebben gezien ze hun eigen firmware er op hebben. Vandaar ook dat ik graag de sturing wil overnemenbokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:10:
[...]
Ok, dat gaat niet gebeuren, althans, niet direct DC op de omvormer vanuit PV (terwijl de hardware dit wel zou kunnen). Zonneplan staat het niet toe zoals je zelf ook zegt.
Heb het nog even nagekeken, 2023 waren er 15 uren negatief (dus inclusief EB en BTW nog negatief). Leuk maar ook verwaarloosbaar

Je kunt er bij weg, ze hebben mij verzekerd dat de omvormer stock is en deze niet is voorzien van Zonneplan firmwareJoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:14:
[...]
Niet de moeite waard idd. Wat ZP wel of niet toestaat zal me een zorg zijn. Kan dat ze het uitgezet hebben gezien ze hun eigen firmware er op hebben. Vandaar ook dat ik graag de sturing wil overnemen
mm ok. Monteur zei wat anders. Maar eens een keer die netwerk poort checken dan. De BMS heeft ook wifi kennelijk, maar dat staat disabled. BT ook had ik t idee.bokkow schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:20:
[...]
Je kunt er bij weg, ze hebben mij verzekerd dat de omvormer stock is en deze niet is voorzien van Zonneplan firmware
Haha ja ik vaar hiermee volledig op wat er mij verteld is door iemand bij Zonneplan met de titel Sales Specialist Thuisbatterij (fwiw), jij hebt het ding daadwerkelijk in huis staan. Ik weet niet hoe ver de technische kennis gaat van de monteur voorbij de hardware.JoJo_nl schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:23:
[...]
mm ok. Monteur zei wat anders. Maar eens een keer die netwerk poort checken dan. De BMS heeft ook wifi kennelijk, maar dat staat disabled. BT ook had ik t idee.
Heb overigens wel zwart op wit dat je weg kunt en alternatieve aansturing kunt gebruiken waarbij Bliq als optie werd genoemd. Ik verwacht er niet gebruik van te willen maken maar och.
[ Voor 14% gewijzigd door bokkow op 27-02-2024 21:30 ]
Dit topic is gesloten.