Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 47 Laatste
Acties:
  • 463.811 views

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:57
11leon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:41:
De onderstaande foto is van vandaag. Erg benieuwd waar het totaal vandaag gaat eindigen.

[Afbeelding]
Bedankt voor het delen!

Meteen leuk om te zien dat ie enorm ontlaadt juist wanneer de day-ahead prijzen laag zijn (terwijl dat heel tegenstrijdig voelt). Illustreert mooi dat ie wel echt op de onbalansmarkt aan het handelen is ;)

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hier een foto van hoe de boel eruit ziet. Geplaatst in de trapkast.

[Afbeelding]

Op de vraag of het geluid maakt; ik heb nog niks gehoord als de deur van de trapkast dicht is. Als je toevallig in de kast bent en hij schakelt, dan kan je een (zacht) klikje horen.
Het werkt nu een dag of 3. Het apparaat is het meest van de dag wel wat aan het doen (zie foto). Tot nu toe was de opbrengst elke dag ongeveer een euro. De onderstaande foto is van vandaag. Erg benieuwd waar het totaal vandaag gaat eindigen.

[Afbeelding]

Verder zou het leuk zijn als de app zou aangeven voor welk bedrag de batterij laadt/ontlaadt, nu wordt alles op een hoop gegooid met de rest van je ‘gewone’ verbruik.
Mooi hoor! Hoe hebben ze het gedaan met de kabel naar de meterkast? Had je al loze leidingen liggen waar die kabel doorheen kon?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:23

[Afbeelding]

Op de vraag of het geluid maakt; ik heb nog niks gehoord als de deur van de trapkast dicht is. Als je toevallig in de kast bent en hij schakelt, dan kan je een (zacht) klikje horen.
Het werkt nu een dag of 3. Het apparaat is het meest van de dag wel wat aan het doen (zie foto). Tot nu toe was de opbrengst elke dag ongeveer een euro. De onderstaande foto is van vandaag. Erg benieuwd waar het totaal vandaag gaat eindigen.

[Afbeelding]

Verder zou het leuk zijn als de app zou aangeven voor welk bedrag de batterij laadt/ontlaadt, nu wordt alles op een hoop gegooid met de rest van je ‘gewone’ verbruik.
Powerplay balans bewaren, is dat een instelling of staat die daar automatisch op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
0xygen500 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:10:
[...]
Powerplay balans bewaren, is dat een instelling of staat die daar automatisch op?
Dat is volgensmij gewoon de default state, is dat ie niet laadt of ontlaadt op dit moment.

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
kazuka schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:01:
[...]

Mooi hoor! Hoe hebben ze het gedaan met de kabel naar de meterkast? Had je al loze leidingen liggen waar die kabel doorheen kon?
Die schuine kant met 2 haken van de foto is een houten wandje met daarachter een toegang tot de kruipruimte. Van daar is het een paar meter naar de meterkast.

• 11leon
jojost1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Dat is volgensmij gewoon de default state, is dat ie niet laadt of ontlaadt op dit moment.
Daar staat hij inderdaad op als hij niks doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dank voor de foto’s! Vanaf 9:45 zie ik een lager vermogen. Is daar de accu aan het loadbalancen? Ik vraag me het volgende nog af:
Geen zon, warmtepomp trekt 10A op een fase. Nexus pakt 3x 15A. Hoe kan ik dan mijn auto op gaan laden? Want de laadpaal balanceert ook, maar op dat moment is er geen ruimte.
Positieve wat ik uit je grafiek zie is dat hij geen uur aan een stuk oplaadt, maar korte momenten. In dat geval zou de laadpaal misschien even 15-30 minuten moeten wachten, dan laden, waarna de Nexus zich aanpast aan de laadpaal.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• 11leon
TKroon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:38:
Dank voor de foto’s! Vanaf 9:45 zie ik een lager vermogen. Is daar de accu aan het loadbalancen? Ik vraag me het volgende nog af:
Geen zon, warmtepomp trekt 10A op een fase. Nexus pakt 3x 15A. Hoe kan ik dan mijn auto op gaan laden? Want de laadpaal balanceert ook, maar op dat moment is er geen ruimte.
Positieve wat ik uit je grafiek zie is dat hij geen uur aan een stuk oplaadt, maar korte momenten. In dat geval zou de laadpaal misschien even 15-30 minuten moeten wachten, dan laden, waarna de Nexus zich aanpast aan de laadpaal.
Ik denk dat hij toen bijna vol zat en niet op 10kw werd volgepompt.
Gisteren waren beide de auto en de batterij aan het laden, dat deden ze eerst allebei met ongeveer 4 kw met load balancing. Daarna kreeg de auto alles, eerst alles uit de batterij en daarna van het net. Volgens kiki kan dat de beste optie zijn blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
11leon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Gisteren waren beide de auto en de batterij aan het laden, dat deden ze eerst allebei met ongeveer 4 kw met load balancing. Daarna kreeg de auto alles, eerst alles uit de batterij en daarna van het net. Volgens kiki kan dat de beste optie zijn blijkbaar.
Ik heb geen zonneplan laadpaal, maar een eigen. Beide 4 kW vind ik ook acceptabel overigens, maar het gaat me om het stukje dat als de Nexus al de hoofdaansluiting tegen de 25A belast, hoe kan de laadpaal dan starten zodat de Nexus weet dat hij minder moet opladen? Maar nogmaals, als ik het zo zie (op basis van een dag ;) ) zullen er mogelijk weinig momenten zijn dat de Nexus gedurende lange tijd oplaadt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
11leon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Je impliceert dat het een bewuste actie van Kiki was maar is dat ook zo? Wilde kiki niet gewoon ontladen maar pakte jouw auto op dat moment toevallig de stroom?

Maw als jouw auto niet had geladen had kiki het allemaal op het net gedumpt.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 11:32
<knip/>
Ik ben ook wel benieuwd hoe het in de meterkast is aangesloten. Daar is een aparte alamat bijgeplaatst denk ik? Ik ben benieuwd naar de specificaties van de gebruikte alamat.

• 11leon
Wolly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Je impliceert dat het een bewuste actie van Kiki was maar is dat ook zo? Wilde kiki niet gewoon ontladen maar pakte jouw auto op dat moment toevallig de stroom?

Maw als jouw auto niet had geladen had kiki het allemaal op het net gedumpt.
Ik had gevraagd of het niet slimmer was de stroom in de batterij te houden aangezien de stroomprijs op het moment van autoladen op een goedkoop moment was. Het antwoord was dat er met alles rekening gehouden werd voor een zo gunstig mogelijke prijs.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:23
11leon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:36:
[...]

Ik had gevraagd of het niet slimmer was de stroom in de batterij te houden aangezien de stroomprijs op het moment van autoladen op een goedkoop moment was. Het antwoord was dat er met alles rekening gehouden werd voor een zo gunstig mogelijke prijs.
Misschien zit hier ook nog wel een leercurve in voor Powerplay. Weten wanneer je normaalgesproken de auto gebruikt en wanneer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 11leon
aritmeester schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:08:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoe het in de meterkast is aangesloten. Daar is een aparte alamat bijgeplaatst denk ik? Ik ben benieuwd naar de specificaties van de gebruikte alamat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrxdQgZprrWFecdbgQrLYCBMetY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYUj9p03hB24sB5GlMBEaa2n.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moest even opzoeken wat een alamat is…
Witte op rechts is van de batterij.

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-04 11:32
11leon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:42:
[...]

[Afbeelding]

Ik moest even opzoeken wat een alamat is…
Witte op rechts is van de batterij.
Thanks! Een B20 alamat zo te zien.
Is de lekstroom gelijk aan die van je laadpaal? (0.03A?)

• jojost1
0xygen500 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:41:
[...]
Misschien zit hier ook nog wel een leercurve in voor Powerplay. Weten wanneer je normaalgesproken de auto gebruikt en wanneer niet.
Of misschien was het net slim voor de batterij om terug te leveren vanwege onbalans, maar omdat je de stroom 'niet kan kiezen' slurpte de auto het toevallig op? Zou cool zijn als Zonneplan dit meer transparant kan maken, wie weet in de toekomst.

• jojost1
...
Wat voor informatie kan je vinden in 'Maandoverzicht' en 'Systeemstatus'? Kan je zien hoeveel kWh er (bijv per maand) over en weer is gegaan?

• TKroon
  • Niet online
jojost1 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Of misschien was het net slim voor de batterij om terug te leveren vanwege onbalans, maar omdat je de stroom 'niet kan kiezen' slurpte de auto het toevallig op? Zou cool zijn als Zonneplan dit meer transparant kan maken, wie weet in de toekomst.
Of nog beter: via hun api het opladen van de batterij pauzeren. In mijn geval laadt de auto in de beschikbare uren op de goedkoopste momenten. Maar aangezien ik onregelmatig werk kan daar geen AI tegenop wanneer de auto weer nodig is ;) ik heb alles geautomatiseerd, dus een simpel berichtje naar de Nexus zou voldoende zijn voor mij.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:06
TKroon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Of nog beter: via hun api het opladen van de batterij pauzeren. In mijn geval laadt de auto in de beschikbare uren op de goedkoopste momenten. Maar aangezien ik onregelmatig werk kan daar geen AI tegenop wanneer de auto weer nodig is ;) ik heb alles geautomatiseerd, dus een simpel berichtje naar de Nexus zou voldoende zijn voor mij.
De nexus zal toch wel het verbruik via de P1 monitoren en zien hoeveel kW er per fase beschikbaar is en zn laadmogelijkheden daarop afstemmen? Dan hoef je niets te doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
padoempats schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:46:
[...]

De nexus zal toch wel het verbruik via de P1 monitoren en zien hoeveel kW er per fase beschikbaar is en zn laadmogelijkheden daarop afstemmen? Dan hoef je niets te doen
Mijn punt is: stel de Nexus laadt op, en mijn aansluiting zit tegen de max. Hoe kan ik zorgen dat de Nexus stopt met laden of minder hard laadt, zodat mijn auto kan laden? Want met load balancing ziet de laadpaal alleen maar dat er géén ruimte is om te laden zonder dat de zekering klapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sieg91
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-11-2024
TKroon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:52:
[...]

Mijn punt is: stel de Nexus laadt op, en mijn aansluiting zit tegen de max. Hoe kan ik zorgen dat de Nexus stopt met laden of minder hard laadt, zodat mijn auto kan laden? Want met load balancing ziet de laadpaal alleen maar dat er géén ruimte is om te laden zonder dat de zekering klapt.
Dat regelt die load balancing zelf
Jou eigen verbruik gaat voor het opladen of ontladen van de nexus
En het ligt er wel aan hoe je je laadpaal hebt ingesteld

[ Voor 5% gewijzigd door Sieg91 op 22-02-2024 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Dat snap ik dus niet. Load balancing werkt door te kijken naar de actuele amperes op de individuele fases. Er is geen communicatie met mijn niet-zonneplan-laadpaal. Fase = vol = laadpaal kan niet starten = Nexus blijft opladen.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-04 10:28
TKroon schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:23:
Dat snap ik dus niet. Load balancing werkt door te kijken naar de actuele amperes op de individuele fases. Er is geen communicatie met mijn niet-zonneplan-laadpaal. Fase = vol = laadpaal kan niet starten = Nexus blijft opladen.
Volgens mij geeft de batterij dan de laadpaal voorrang. En werkt de batterij op een lagere prioriteit. Niet echt 50/50 loadbalancing. Maar meer gebruiken wat voor ruimte er nog over is.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:06
Heb je dan 2 load balancers actief, een voor je laadpaal en een voor de nexus??

Als alleen de nexus actief is, is het geen probleem toch? Als nexus staat te laden en alles volgooit, kun je nog prima de auto laden, want als die start, ziet de load balancer dat je meer vraagt en moet de nexus direct afbouwen/stoppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
padoempats schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:25:
[...]

Heb je dan 2 load balancers actief, een voor je laadpaal en een voor de nexus??

Als alleen de nexus actief is, is het geen probleem toch? Als nexus staat te laden en alles volgooit, kun je nog prima de auto laden, want als die start, ziet de load balancer dat je meer vraagt en moet de nexus direct afbouwen/stoppen
Als ze alleen loadbalancing doen op P1 zonder verdere communicatie gaat dat niet werken. Dan is het puur first come, first serve.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 15:03
bbbrumbrum schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Als ze alleen loadbalancing doen op P1 zonder verdere communicatie gaat dat niet werken. Dan is het puur first come, first serve.
Als beide apparaten load balancing doen dan kan het nog wel eens ingewikkelder zijn en maakt het bijvoorbeeld op welk percentage van de zekering beide balancer zijn ingeregeld.

Ook de minimale stap grote van 6A voor een auto speelt hier een rol.

Stel de auto is al eerst aan het laden op 16A en die gaat max 23A van de hoofdzekering balancen.
Stel de accu wil laden en die gaat max tot 24A balancen. Die pakt dan nog 8A voor een totaal van 24A.
De auto lader wil totaal niet hoger dan dan 23A dus gaat naar 15A. De accu pakt die 1A er vrolijk erbij voor 24A totaal.
De auto wil weer niet hoger dan 23A dus gaat naar 14A.... enz enz

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 23-04 16:40
Nu lees ik in Solar Magazine (22 februari 2024): " op de wachtlijst voor het hoogspanningsnet van TennetT staan volgens de koepelorganisatie opvallend veel batterij-exploitanten".
(Hierna niet letterlijke tekst:)
Namelijk 243 met een totaal aangevraagd vermogen van 68 gigawatt.
Netbeheer Nederland beschouwt 10 gigawatt batterijvermogen als voldoende.(tot zover uit het artikel)
Mijn gedachte nu is: dit betreft weliswaar het hoogspanningsnet, maar dit zal ongetwijfelt van veel invloed zijn op het verdienmodel zoals deze door ZP gecommuniceerd wordt. Niet nu, maar wel over drie jaar.
Maandag wordt bij mij de 20 Kw batterij geinstalleerd maar ik maak me geen illusie over de "winst" die ik zou kunnen maken over de komende 5 a 15 jaar De ontwikkelingen gaan snel evenals de slijtage van batterij en omvormer met een garantie van 7 jr (70% van de capaciteit) of 6000 laadcycli. Maar dan heb ik een gewone batterij voor , naar huidige begrippen, weinig geld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:58
Aimabel schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:40:
Nu lees ik in Solar Magazine (22 februari 2024): " op de wachtlijst voor het hoogspanningsnet van TennetT staan volgens de koepelorganisatie opvallend veel batterij-exploitanten".
(Hierna niet letterlijke tekst:)
Namelijk 243 met een totaal aangevraagd vermogen van 68 gigawatt.
Netbeheer Nederland beschouwt 10 gigawatt batterijvermogen als voldoende.(tot zover uit het artikel)
Mijn gedachte nu is: dit betreft weliswaar het hoogspanningsnet, maar dit zal ongetwijfelt van veel invloed zijn op het verdienmodel zoals deze door ZP gecommuniceerd wordt. Niet nu, maar wel over drie jaar.
Wat je nu ziet bij batterij projecten is 'handoekje leggen' en hoeft niet te maken te hebben met wat daadwerkelijk wordt gerealiseerd. De huidige krapte motiveert ironisch genoeg om op zoveel mogelijk plekken, zo veel mogelijk capaciteit aan te vragen. Dat is een free option, je kan er zo weer vanaf zien en je wordt dan zelfs als held gezien voor het vrijspelen van capaciteit voor een ander :? Zonneplan maakt slim gebruik dat kleinverbruiker aansluitingen nog geen wachtlijst hebben. Het lijkt me overigens dat door Zonneplan Nexus het marktpotentieel voor die projecten wordt aangetast, in plaats van vice versa.

Zonneplan is slim bezig door je niet toe te staan om zonnepanelen op dezelfde omvormer aan te sluiten. Dit zal namelijk vrij zeker een randvoorwaarde zijn om na de huidige salderingsregeling te voldoen aan wat effectief een nieuwe salderingsregeling voor opslag systemen te wordt. Zoiets is er al voor grootverbruikaansluitungen die puur voor opslag worden gebruikt. De Belastingdienst gaat alleen opslag saldering toestaan als zeker is dat er daarmee geen eigen productie wordt beloond met EB teruggave. Als je AC verbinding de enige input en output is voor je omvormer, en die betrouwbaar bemeten kan worden, dan kan daarvoor waarschijnlijk in de toekomst gesaldeerd blijven worden. Regeling moet nog uitgewerkt worden, maar Zonneplan anticipeert slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Bedankt ntram voor je reactie. Je geeft aan dat ZP slim gebruikt maakt van het feit dat er géén wachtlijst is voor particulieren. Maar dit argument ondersteunt juist mijn redenatie dat ZP op termijn last krijgt van al die profesionele batterijen. Aan die wachtlijst wordt immers gewerkt dmv realisatie van de batterijen. En dat het juist andersom zou zijn, dat ZP het verdienmodel van die hoogspanningsmarktbatterijen aan tast onderbouw je niet. Met je woordgebruik "vice versa" geef je zelf ook al aan dat ze elkaar beinvloeden qua verdienmodel.
En voor wat betreft het "handdoekje leggen" heb je wel gelijk, maar er zit toch echt heel veel batterijcapaciteit aan te komen en ook al in de "planfase" en "realiseerfase". Maar het meeste zal nog wel een paar jaar duren. Vandaar mijn twijfel in het verdienmodel van ZP over een paar jaar. Die twijfel heb je eerder bevestigd dan weggenomen🤔

Ook bedankt voor je toevoeging over twee omvormers in relatie tot belasting. Begrijpelijk en nu maar hopen dat ZP er met de belastingdienst er uit komt. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. De constuctie is immers niet opgezet om belasting te ontlopen o.i.d. De fiscus loopt geen inkomsten mis ten opzichte van wanneer er geen sprake zou zijn van een thuisbatterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20
Die grote batterij parken zijn over enkele jaren een factor van betekenis op de onbalans markt in het hoogspanningsnet. Voor de problemen op het laagspanningsnet heb je echter lokale opslag / regel capaciteit nodig - een superbatterij in Delfzijl gaat de lokale onbalans in Amsterdam niet oplossen.

Wijkbatterijen klinken mooi op papier, maar lastig te realiseren door collectieve regeldruk en NIMBY effecten. Hier kan een 5 - 10% wijkpenetratie van thuisbatterijen een waardevolle rol spelen. Ik hoop dat het ZP lukt om snel een kritische massa op te bouwen zodat ze het gesprek aankunnen met de lokale netbeheerders om ook deze potentie te gaan verzilveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 22:53

dof

Aimabel schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:12:
Bedankt ntram voor je reactie. Je geeft aan dat ZP slim gebruikt maakt van het feit dat er géén wachtlijst is voor particulieren. Maar dit argument ondersteunt juist mijn redenatie dat ZP op termijn last krijgt van al die profesionele batterijen. Aan die wachtlijst wordt immers gewerkt dmv realisatie van de batterijen. En dat het juist andersom zou zijn, dat ZP het verdienmodel van die hoogspanningsmarktbatterijen aan tast onderbouw je niet. Met je woordgebruik "vice versa" geef je zelf ook al aan dat ze elkaar beinvloeden qua verdienmodel.
En voor wat betreft het "handdoekje leggen" heb je wel gelijk, maar er zit toch echt heel veel batterijcapaciteit aan te komen en ook al in de "planfase" en "realiseerfase". Maar het meeste zal nog wel een paar jaar duren. Vandaar mijn twijfel in het verdienmodel van ZP over een paar jaar. Die twijfel heb je eerder bevestigd dan weggenomen🤔

Ook bedankt voor je toevoeging over twee omvormers in relatie tot belasting. Begrijpelijk en nu maar hopen dat ZP er met de belastingdienst er uit komt. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. De constuctie is immers niet opgezet om belasting te ontlopen o.i.d. De fiscus loopt geen inkomsten mis ten opzichte van wanneer er geen sprake zou zijn van een thuisbatterij.
Kleine nuance...

Er wordt gesproken over, voor Nederland, aanvragen voor totaal 68 GW aansluitingen voor batterijen, terwijl ook geprognosticeerd wordt dat 10 GW voldoende is om "het probleem" op te lossen.
Hoeveel speculanten zitten bij die plus 200 bedrijven die "alvast" maar een aansluiting vragen (kost dat veel geld, alvast flinke aansluiting aanvragen? Vast niet zoveel.) terwijl ook zij hun business case snel zien verwateren door slimme starters zoals Zonneplan die helemaal geen last van van wachttijd hebben.

Ik moet het nog zien met die grote batterijen entrepreneurs. Veel cowboys volgens mij.

Ook het batterij project op het terrein van de voormalige aluminium smelterij (was giga afnemer van stroom, dus al mooi voorbereid) in Delfzijl moet ik nog zien gebeuren. Hoop marketing buzz ...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-04 15:35
dof schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:57:
[...]
Er wordt gesproken over, voor Nederland, aanvragen voor totaal 68 GW aansluitingen voor batterijen, terwijl ook geprognosticeerd wordt dat 10 GW voldoende is om "het probleem" op te lossen.
Ik heb even het Tennet rapport (van juni 2023) opgezocht dat erover gaat:
https://tennet-drupal.s3...._Public_Info_-_update.pdf
Daarin kun je lezen dat ruim de helft van de capaciteit die zogenaamd in de wachtrij staat bedrijven zijn die het documentatiepakket opgevraagd hebben. Er is dus nog wel een weg te gaan alvorens deze bedrijven hun business case rondgerekend hebben.

Verder vragen ze 9 GW (system), 3,7GW (solar PV) en 4,4 GW (Huishoudens).
Indien deze 4,4GW hoofdzakelijk door de 230.000 mensen met dynamisch contract opgebracht moet worden, dan kom ik op 19 kW/dynamisch contract (voor 2030).
We gaan het dus zien, maar er zal zeker meer onbalans komen door extra hernieuwbare opwek en minder door de extra batterij capaciteit in het net.

Tot slot vind ik 10GWatt absurd weinig en Tennet lijkt niet op zoek naar het optimum tussen opwek, distributie en opslag.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-03 08:22
Clock schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 06:00:
Die grote batterij parken zijn over enkele jaren een factor van betekenis op de onbalans markt in het hoogspanningsnet. Voor de problemen op het laagspanningsnet heb je echter lokale opslag / regel capaciteit nodig - een superbatterij in Delfzijl gaat de lokale onbalans in Amsterdam niet oplossen.

Wijkbatterijen klinken mooi op papier, maar lastig te realiseren door collectieve regeldruk en NIMBY effecten. Hier kan een 5 - 10% wijkpenetratie van thuisbatterijen een waardevolle rol spelen. Ik hoop dat het ZP lukt om snel een kritische massa op te bouwen zodat ze het gesprek aankunnen met de lokale netbeheerders om ook deze potentie te gaan verzilveren.
Geen onzin verkopen graag, er bestaat geen lokale onbalans. Onbalans is de optelsom van het hele systeem. Wat wel lokaal kan zijn is congestie (wezenlijk anders dan onbalans), maar op dat vlak doet die batterij momenteel nog niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20
Aurelium schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:47:
[...]

Geen onzin verkopen graag, er bestaat geen lokale onbalans. Onbalans is de optelsom van het hele systeem. Wat wel lokaal kan zijn is congestie (wezenlijk anders dan onbalans), maar op dat vlak doet die batterij momenteel nog niks.
Fair point, maar veranderd niks wezenlijks aan het verhaal. Blijft zaak voor ZP om de batterij ook te verwaarden bij lokale netbeheerders om problemen in laagspanningsnet te reduceren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-04 21:21

JoJo_nl

Yu !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBY5SiT-ILKB1gxAxH_9ioS-JvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myQe3SvPhLx046W9BmM1SxVA.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDpUAk4fcMvKvW3bkIjk16jits4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lSWFodwdpbkn6SbJt9QnJX7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWWMarncuJt-3ARowo8o5oZLdcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHl4KQvPyPbzHmhB9rLuVeKZ.jpg?f=fotoalbum_large
De eerste dag gaat al lekker. De accu word vol geleverd. De 2 dagen dat deze er staat ben ik van eneco met gemiddeld 2,68€ per dag naar min getallen en rond de 0,30€ per dag gegaan nu. Zonder het accu effect al een flinke besparing zo.
De accu + omvormer zijn zo goed als stil. Zonnepanelen kunnen er op aangesloten worden, maar dit werkt dan de AI en het laadproces in de war. Je zou dan ook voor Zonnepanelen een aparte omvormer nodig hebben en kan dus ook voor andere merken kunnen gaan. Het geheel word aangestuurd via 4G modules die via Vodafone zijn aangesloten. Goede ervaring tot nu toe iig.

If something sucks make it better...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Clock schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:56:
[...]

Fair point, maar veranderd niks wezenlijks aan het verhaal. Blijft zaak voor ZP om de batterij ook te verwaarden bij lokale netbeheerders om problemen in laagspanningsnet te reduceren.
De omvormers worden automatisch afgeschakeld op het moment dat de spanning op het net te hoog is. Overbelasting is zo vrijwel uitgesloten. Het probleem in de laagspanningsnetten ligt voornamelijk in het continu gebruik waar de hoofdkabels in de straat eigenlijk onderbemeten zijn omdat in de realiteit vrijwel nooit de maximale belasting word gehaald. Nu er accu's en zonnepanelen zijn gaat het in straten vol met deze apparaten dus wel over de max heen en zie je dat deze apparaten dan afgeschakeld worden vanuit de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Balancer van de laadpaal er uit trekken. Dan past de Nexus zichzelf aan. Tenzij je laadpaal 3x35A trekt dan wordt het lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De eerste dag gaat al lekker. De accu word vol geleverd. De 2 dagen dat deze er staat ben ik van eneco met gemiddeld 2,68€ per dag naar min getallen en rond de 0,30€ per dag gegaan nu. Zonder het accu effect al een flinke besparing zo.
De accu + omvormer zijn zo goed als stil. Zonnepanelen kunnen er op aangesloten worden, maar dit werkt dan de AI en het laadproces in de war. Je zou dan ook voor Zonnepanelen een aparte omvormer nodig hebben en kan dus ook voor andere merken kunnen gaan. Het geheel word aangestuurd via 4G modules die via Vodafone zijn aangesloten. Goede ervaring tot nu toe iig.
Die 2 draden onder 1 klem bij je aardlek is over het algemeen niet toegestaan.

Gebruiken ze 2.5 of 4mm2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:24:
[...]

Balancer van de laadpaal er uit trekken. Dan past de Nexus zichzelf aan. Tenzij je laadpaal 3x35A trekt dan wordt het lastig.
Dat leidt tot problemen als je de oven en kookplaat aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:35:
[...]

Die 2 draden onder 1 klem bij je aardlek is over het algemeen niet toegestaan.

Gebruiken ze 2.5 of 4mm2?
Jawel hoor. Er zit een adereindhuls omheen.
Als je dan toch ergens over wil vallen, kijk dan even naar de automaten op dezelfde aardlek.
Zonneplan gebruikt hun gepersonaliseerde Draka kabel. XMVK dca 5x4mm² en de verbinding naar de hoofdschakelaar 6mm² soepel.

[ Voor 10% gewijzigd door JoJo_nl op 24-02-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Wolly schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Dat leidt tot problemen als je de oven en kookplaat aanzet.
De meeste laders zijn 22kW of minder. Vandaar de tenzij je groter dan dat hebt. Je kan de lader ook op pauze zetten. Word handbediening dan, geen geautomatiseerd proces maar het is beter dan een lege auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:21:
[...]

De meeste laders zijn 22kW of minder. Vandaar de tenzij je groter dan dat hebt. Je kan de lader ook op pauze zetten. Word handbediening dan, geen geautomatiseerd proces maar het is beter dan een lege auto.
Ook (of juist) met een lader van 11kW heb je een loadbalancer nodig als je je geen zorgen wilt maken om doorgeslagen hoofdzekeringen.

Als je die loadbalancer eruit haalt moet je ineens gaan nadenken over laden en gebruik van zware apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Wolly schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Ook (of juist) met een lader van 11kW heb je een loadbalancer nodig als je je geen zorgen wilt maken om doorgeslagen hoofdzekeringen.

Als je die loadbalancer eruit haalt moet je ineens gaan nadenken over laden en gebruik van zware apparaten.
Welnee. Alleen met een 3x35A of in mindere mate de 22kW lader heb je baat bij een loadbalancer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:38:
[...]

Welnee. Alleen met een 3x35A of in mindere mate de 22kW lader heb je baat bij een loadbalancer.
Ja dat zal de verklaring zijn dat ik met 3x25A en 11KW laadpaal toch wel een aantal keer per jaar een ingreep van de loadbalancer heb.

Heb je zelf ook zo’n configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Wolly schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Ja dat zal de verklaring zijn dat ik met 3x25A en 11KW laadpaal toch wel een aantal keer per jaar een ingreep van de loadbalancer heb.

Heb je zelf ook zo’n configuratie?
Dan moet je de indeling van je automaten in de meterkast beter verdelen. Of een verhoging naar 3x35A overwegen. In principe heb je naast de lader op volle bak draaiende nog 3x 2kw over. Dus dan word een wasmachine of kookplaat al kritiek.

[ Voor 18% gewijzigd door JoJo_nl op 24-02-2024 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:20
JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Dan moet je de indeling van je automaten in de meterkast beter verdelen.
Even rekenen. 11KW dus dan ben je met 16A op 3 fases tegelijk aan het laden op een 3x25 A aansluting.
Zet een droger aan 2300 W dan is dit nog b.v. 10 A er bij, dan ben je al over de 25 A.
Kopje thee erbij met je waterkoker etc.
Dus loadbalancing zeker nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

WillemD61 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:03:
[...]

Even rekenen. 11KW dus dan ben je met 16A op 3 fases tegelijk aan het laden op een 3x25 A aansluting.
Zet een droger aan 2300 W dan is dit nog b.v. 10 A er bij, dan ben je al over de 25 A.
Kopje thee erbij met je waterkoker etc.
Dus loadbalancing zeker nuttig.
Tijd voor een 3x35A verhoging dus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:05:
[...]

natuurlijk niet 8)7 . Dat is een erg prijzige optie. Load balancing hoeft niet veel te kosten en is een hele effectieve oplossing.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

[...]

Tijd voor een 3x35A verhoging dus. 26A gaat best voor korte tijd op een 25A hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Sterker nog, Ik laad 8u per dag mijn auto op 27A, terwijl ik een 3x25A aansluiting hebt. dat is geen enkel probleem.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

de Peer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:07:
[...]

natuurlijk niet 8)7 . Dat is een erg prijzige optie. Load balancing hoeft niet veel te kosten en is een hele effectieve oplossing.
Zeker, maar niet in het geval met de Nexus er bij of een ander apparaat wat een loadbalancer nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Zeker, maar niet in het geval met de Nexus er bij of een ander apparaat wat een loadbalancer nodig heeft.
Ja dan is domotica handiger, om te regelen wie de dominante load balancer is en wie er volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

de Peer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Ja dan is domotica handiger, om te regelen wie de dominante load balancer is en wie er volgt.
Precies, maar dat vergt wel enige kennis en programmeren. Mijn homey heeft wel een zonneplan app, maar theoretisch loopt dat achter de feiten aan. Je zal dan iets moeten hebben die continu die P1 poort uitleest en direct reageerd. Ingewikkeld verhaal wordt het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:41
JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Zonneplan gebruikt hun gepersonaliseerde Draka kabel. XMVK dca 5x4mm² en de verbinding naar de hoofdschakelaar 6mm² soepel.
Past dit door een 16mm buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

OxyDrokz schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Past dit door een 16mm buis?
Past wel, mag niet. 5x4 Kabel zit gestript in een 3/4 flex. 19mm dus.
edit: Het zit allemaal netjes volgens de regels en enigzins overkill uitgevoerd. Kan er niks van zeggen. Accu laad en ontlaadt met 10kW.

[ Voor 23% gewijzigd door JoJo_nl op 24-02-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Heeft iemand toevallig al die 5kW accu blokken gevonden ergens? Het is op dit moment niet echt rendabel om er 20kW of meer totaal van te maken, maar ik wil het hebben. De blokken kunnen er gewoon tussen geklikt worden (opgestapeld zonder dingen aandraaien oid), max 7 stuks. De BMS bovenop calibreert en regelt het automatisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemD61
de Peer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Inderdaad, 1742 euro of 424 euro, elk jaar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

WillemD61 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:37:
[...]

Inderdaad, 1742 euro of 424 euro, elk jaar weer.
Zoveel verschil ? Mja dan maar die loadbalancer idd. Meen dat het hier in Utrecht iets van 675€ was, niet naar gekeken verder ook.
edit: Gemiddeld is de verhoging 500-540€, jouw geval dan rond de 960€. De aansluiting zelf verhogen is eenmalig en kan tot een 1100€ kosten. Geen 1742€ dus elk jaar :F

[ Voor 22% gewijzigd door JoJo_nl op 24-02-2024 12:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Zoveel verschil ? Mja dan maar die loadbalancer idd. Meen dat het hier in Utrecht iets van 675€ was, niet naar gekeken verder ook.
edit: Gemiddeld is de verhoging 500-540€, jouw geval dan rond de 960€. De aansluiting zelf verhogen is eenmalig en kan tot een 1100€ kosten. Geen 1742€ dus elk jaar :F
Het is ongeveer €1000 extra per jaar tov 3x25A. Exacte kosten variëren per netbeheerder.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-02-2024 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
[...]

Weg winst van je batterij :')

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WillemD61
JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Je wilt perse gelijk hebben maar je hebt het niet. Kijk maar eens bij Stedin tarieven.
3x25A is 424 per jaar, 3x35A is 1742 per jaar

[ Voor 4% gewijzigd door WillemD61 op 24-02-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

WillemD61 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Je wilt perse gelijk hebben maar je hebt het niet. Kijk maar eens bij Stedin tarieven.
3x25A is 424 per jaar, 3x35A is 1742 per jaar
Ehm nee. Het gaat mij niet om gelijk te krijgen. Ik sta er gewoon van te kijken hoeveel het kost. Gezien het elders blijkbaar goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
JoJo_nl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:21:
[...]

Ehm nee. Het gaat mij niet om gelijk te krijgen. Ik sta er gewoon van te kijken hoeveel het kost. Gezien het elders blijkbaar goedkoper is.
Enexis jaarlijks 3x 25A € 427, 3x 35A € 1.783
Eenmalige aansluitkosten verhoging € 300

[ Voor 8% gewijzigd door Peeters1 op 24-02-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@JoJo_nl @Peeters1 En beide sterk stijgende

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgeersing
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-01 07:32
Heeft er al iemand een zonneplan Nexus en bereid om de ervaringen en rendement tot nu toe te delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
bgeersing schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:03:
Heeft er al iemand een zonneplan Nexus en bereid om de ervaringen en rendement tot nu toe te delen?
Klein stukje teruglezen kan geen kwaad ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:13
@11leon @JoJo_nl ik zie dat jullie beide een P1 splitter hebben, hadden jullie deze al of is deze door Zonneplan geleverd?

Kiki verzekert mij dat ZP dit regelt, herkennen jullie deze ‘ingebouwde splitter’?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/760SAJ73kk1zhSLI-cJIW8R3yMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2wwqxdRUTjYIO5NSw3aIJzgs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11leon
Mike_S schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:09:
@11leon @JoJo_nl ik zie dat jullie beide een P1 splitter hebben, hadden jullie deze al of is deze door Zonneplan geleverd?

Kiki verzekert mij dat ZP dit regelt, herkennen jullie deze ‘ingebouwde splitter’?

[Afbeelding]
Geleverd door zonneplan toen ik vorig jaar overgestapt was, wel tegen betaling. Die kon je er bij het aanmelden bij bestellen. Geen idee hoe het nu gaat als je ‘alles in een doet’. Ik zou zeggen nog steeds, want qua p1 is er niks veranderd toen de batterij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01:18
Heeft iemand de kap van de omvormer en accupakket al verwijderd om te kijken welk merk en type dit nu is?
Ziet er namelijk wel uit een een zonneplan rebranded merk.

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:36
Daar kun je de kap lekker voor laten zitten:
Solis S6 omvormer met Pylontech Force H3 batterijen

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
@11leon zou je misschien eens jouw opstelling op willen meten in de hoogte? Heb een schuin dak en zou m daar graag onder willen zetten met voldoende ventilatieruimte, Batterij pakket is 87cm en omvormer 50cm en de ruimte die ze er tussen laten vallen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Ronald schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Hij negeert onterecht volledig dat zonneplan zonder salderen elke van het net geladen kWh met energie belasting moet belasten.

Het werkt voor nu, vanaf 2025 gaat het om zeep als de aanpassingen elektriciteit wet volgende week door de eerste kamer komt.
*knip*
Probeer het wel constructief en opbouwend te houden.
Ik begrijp je redenatie simpelweg niet.

[ Voor 86% gewijzigd door Proton_ op 25-02-2024 09:39 . Reden: op de man en oude koeien ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-04 21:44
Vraagje:

Sta op het punt om zonnepanelen af te nemen voor mijn nog op te leveren woning. Heb al een offerte van zonneplan liggen maar een nog gunstigere offerte bij een andere partij waar ik naar neig..

Nu overweeg ik een beetje all in te gaan en ook voor een accusysteem te gaan. De Nexus met powerplay spreekt mij behoorlijk aan.

Is het handig om in een klap zowel de panelen als de accu via zonneplan te doen of maakt het helemaal niet uit als ik de panelen elders aanschaf? (Prijsverschil zo'n 1100 eur voor de panelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Laapo schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:39:
Vraagje:

Sta op het punt om zonnepanelen af te nemen voor mijn nog op te leveren woning. Heb al een offerte van zonneplan liggen maar een nog gunstigere offerte bij een andere partij waar ik naar neig..

Nu overweeg ik een beetje all in te gaan en ook voor een accusysteem te gaan. De Nexus met powerplay spreekt mij behoorlijk aan.

Is het handig om in een klap zowel de panelen als de accu via zonneplan te doen of maakt het helemaal niet uit als ik de panelen elders aanschaf? (Prijsverschil zo'n 1100 eur voor de panelen)
Goede vraag:

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar 1100 euro is serieus geld.

Technisch maakt het volgens mij geen enkel verschil.

Het zijn twee verschillende producten die weliswaar samengevoegd worden in een mooie app.
De ervaring leert echter dat zonnepanelen en de apps die daarvoor beschikbaar zijn, vooral de eerste maanden worden gebruikt en daarna nog een paar keer op verjaardagen voor het vergelijken en tonen hoeveel opgewekt maar daarna vrij snel niet meer al te veel nut hebben. Je kunt er tenslotte ook relatief weinig mee behalve monitoren.

Ditzelfde geldt voor de accu. Die is standalone. De data stroomt vervolgens netjes naar een mooi app. De geldstromen zijn volgens mij zelfs gescheiden (als ik het goed heb begrepen).

Wel kan het prettig zijn dat je één aanspreekpunt/partij hebt voor zowel PV als Accu. Je hoopt natuurlijk dat het niet nodig is.

Voor mijn toekomstige situatie geldt:
Ik heb al een PV systeem van Enphase (twee jaar geleden zelf gelegd) en ga separaat nu voor de accu van Zonneplan. Dat is volgens mij voor het gros van de nieuwe klanten de situatie. Ik zie ook niet iets op hun website waarbij je dat alle twee tegelijk in het mandje kunt kieperen of ik kijk er overheen, dat zou natuurlijk kunnen.

Succes met je keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Om nog een andere reden is dit een goede vraag; het Powerplay platform.

Zonneplan zegt namelijk dat zonnepanelen vanaf Q2/3 ook bij kunnen dragen aan dit platform. Mij is het nog wel onduidelijk of deze zonnepanelen dan door Zonneplan geinstalleerd zouden moeten zijn of dat het niet uitmaakt. Zelfde geldt voor laadpaal.

Maar bij een verschil van 1100,- verdere zaken gelijk, partij waar je vertrouwen in hebt; dan zou ik het mooi door die ander laten aanleggen @Laapo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-04 21:44
Dank voor de nuttige reacties! Alles in 1 app is natuurlijk wel superfijn, maar gelukkig niet noodzakelijk. Dat gaat de doorslag richting zp niet geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Niet geheel ontoevallig dat dit zojuist op de frontpage gepost is denk ik :P : review: Handelen op de onbalansmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Eigenlijk een beetje off-topic maar toch stel ik de vraag:

Wij hebben momenteel een verbruik van 12000kWh. Dat wordt voornamelijk gedreven door 1 volledig elektrische auto en een 1 hybride. We denken daarnaast na over een warmtepomp. Dat zal het verbruik verder opdrijven naar ca 16.000/17.000kWh.
We hebben een Enphase PV systeem wat ca 6500kWh oplevert.

Het concept voor Nexus is mij duidelijk. Daar is een dynamisch energiecontract voor nodig. Ook dat is mij duidelijk. Anders heeft het geen nut. Dat je dan een dynamisch energiecontract van Zonneplan nodig hebt is m.i. ook logisch (vooral bezien vanuit Zonneplan, mooie cross-sell want technisch noodzakelijk is het niet begrijp ik, Bliq doet het tenslotte zonder, dus het kan ook zonder Bliq doet voorlopig alleen thuisaccu en komt met een mogelijk voor handel in onbalans richting Q4'24).

Hoe werkt salderen dan met zo'n dynamisch energiecontract? Stel nou eens dat er op een willekeurige zonnige dag in mei 35kWh opbrengst wordt opgevangen door het PV systeem. Streept het dan mijn verbruik weg omdat ik het voor de meter consumeer voor het laden van mijn auto of wellicht die Nexus accu. Of moet ik in een situatie waarbij er negatieve prijzen gelden bijvoorbeeld betalen voor de stroom die ik op dat moment teruglever? Je merkt; dit concept moet nog even landen. Ik lees ondertussen prettig verder.

(en nee, we gaan het niet over energiebelasting hebben, het gaat mij om het concept)

[ Voor 8% gewijzigd door Websphinxie op 25-02-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
Websphinxie schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:14:
[...]

@Ronald
......

Ik begrijp je redenatie simpelweg niet. Los van dat je opmerkingen rondom salderen inmiddels zijn achterhaalt en ingehaald door de tijd heeft het bij de zonneplan accu niets te maken met salderen. Je moet die thuisaccu vooral zien als een buffer voor het net. Niet voor eigen consumptie. De hele verrekening van stroom voor die accu vs stroom voor eigen gebruik stoelt op een heel andere benadering.

.....
@Websphinxie
Even voor mijn beeldvorming en het echt willen snappen.
Ik ga er van uit dat de Nexus alleen op een meter (PAP o.i.d) zit.
Voor iedere kWh die je afneemt uit het net betaal je toch de dan geldende e-prijs (die Zonneplan mag bepalen) plus energiebelasting en btw? ( Is toch wettelijk vastgelegd?) En ja die som kan nogal laag enof negatief zijn.
Voor iedere kWh die je terug stopt in het net krijg je toch alleen de dan geldende kale e-prijs (die Zonneplan mag bepalen)?

Dat vervolgens Zonneplan o.a. die energiebelasting gaat verrekenen is toch onderdeel van het salderen en hierdoor een component in de winstberekening? Het percentage hiervan in de winst hangt natuurlijk af van laad/ontlaad spread in de e-prijs.
Dat salderen nog even doorgaat is mij duidelijk. (Voor het gemak laat ik de btw verrekening buiten beschouwing).

Wat mij betreft is Zonneplan met Nexus een leuk product met mogelijkheden. Wat het rendement in euro's gaat zijn zal de toekomst uitwijzen.
Ben wel benieuwd naar een gespecificeerde factuur van Zonneplan, een factuur met alleen verzamelposten zegt mij niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Websphinxie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:31:

Wij hebben momenteel een verbruik van 12000kWh. Dat wordt voornamelijk gedreven door 1 volledig elektrische auto en een 1 hybride. We denken daarnaast na over een warmtepomp. Dat zal het verbruik verder opdrijven naar ca 16.000/17.000kWh.

Het concept voor Nexus is mij duidelijk. Daar is een dynamisch energiecontract voor nodig. Ook dat is mij duidelijk. Anders heeft het geen nut. Dat je dan een dynamisch energiecontract van Zonneplan nodig hebt is m.i. ook logisch (vooral bezien vanuit Zonneplan, mooie cross-sell want technisch noodzakelijk is het niet begrijp ik, Bliq doet het tenslotte zonder, dus het kan ook zonder Bliq doet voorlopig alleen thuisaccu en komt met een mogelijk voor handel in onbalans richting Q4'24).

Hoe werkt salderen dan met zo'n dynamisch energiecontract? Stel nou eens dat er op een willekeurige zonnige dag in mei 35kWh opbrengst wordt opgevangen door het PV systeem. Streept het dan mijn verbruik weg omdat ik het voor de meter consumeer voor het laden van mijn auto of wellicht die Nexus accu. Of moet ik in een situatie waarbij er negatieve prijzen gelden bijvoorbeeld betalen voor de stroom die ik op dat moment teruglever? Je merkt; dit concept moet nog even landen. Ik lees ondertussen prettig verder.

(en nee, we gaan het niet over energiebelasting hebben, het gaat mij om het concept)
Ik snap u nu niet meer, ik had de indruk dat u juist mij dit kon uitleggen na uw vorige relaas :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Simpel360 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 09:01:
[...]

Ik snap u nu niet meer, ik had de indruk dat u juist mij dit kon uitleggen na uw vorige relaas :?
Ik kan je volgens mij ook prima uitleggen hoe het commerciële en technische concept van die thuisaccu werkt. Laten we dat een product noemen: de "nexus thuisaccu".
Mijn vraag slaat op het product: "dynamisch energiecontract" en zoomt in op de combinatie "dynamisch energiecontract" en "zonnepanelen".
Daar heeft de "nexus thuisaccu" als product alleen een secundaire functie; het is mogelijk één van de consumers van die stroom uit de zonnepanelen (of niet, dat is dus deels mijn vraag).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Websphinxie
Simpel360 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:41:
[...]

@Websphinxie
Even voor mijn beeldvorming en het echt willen snappen.
Ik ga er van uit dat de Nexus alleen op een meter (PAP o.i.d) zit.
Voor iedere kWh die je afneemt uit het net betaal je toch de dan geldende e-prijs (die Zonneplan mag bepalen) plus energiebelasting en btw? ( Is toch wettelijk vastgelegd?) En ja die som kan nogal laag enof negatief zijn.
Voor iedere kWh die je terug stopt in het net krijg je toch alleen de dan geldende kale e-prijs (die Zonneplan mag bepalen)?

Dat vervolgens Zonneplan o.a. die energiebelasting gaat verrekenen is toch onderdeel van het salderen en hierdoor een component in de winstberekening? Het percentage hiervan in de winst hangt natuurlijk af van laad/ontlaad spread in de e-prijs.
Dat salderen nog even doorgaat is mij duidelijk. (Voor het gemak laat ik de btw verrekening buiten beschouwing).
@Simpel360
Je moet die "Nexus thuisaccu" zien als een apart product. Zonneplan maakt van die thuisaccu een verlengstuk van het net. Jij koopt dat ding en bent dus vooral investeerder/financier. Voor het benutten van die thuisaccu is Zonneplan de regisseur. Zij bepalen het laden/ontladen (met een vernuftig stukje AI oftewel waarschijnlijk gewoon een mooi deterministisch model met een uitgebreide set aan "if this, than that".). Dat er kWh's door dat ding worden gejaagd maakt voor jou als consument niets uit. Het is stroom waar jij (NOG) niet aan mag komen. Tenzij je besluit geen gebruik te maken van het PowerPlay platform en dat ding alleen inzet voor het opslaan van je eigen zonnestroom en zelf een leuk algoritme schrijft voor het laden/ontladen (voor persoonlijk gebruik) van dat ding op gunstige momenten.

Laten we een voorbeeld kiezen met kWh=eieren.
Het net heeft een maximale capaciteit van (willekeurig) 100.000 eieren.
Op een specifiek moment wordt het druk op het net en daardoor loopt het aantal eieren op tot 100.010. 10 extra eieren dus. En dat is een probleem want meer=niet OK.
Maar er is een oplossing: (o.a.) de nexus thuisaccu. Die kan die 10 eieren tijdelijk opslaan waardoor het net weer draait op de acceptabele capaciteit van 100.000 eieren.
Voor dat opslaan krijg je (Zonneplan) een vergoeding.

Nu heeft de nexus thuisaccu dus 10 eieren in voorraad.
Op een later specifiek moment lijkt het juist iets rustiger te worden op het net en zakt het aantal eieren naar 99.990. 10 minder dus. En dat is een probleem want minder=niet OK.
Maar er is een oplossing: (o.a.) de nexus thuisaccu. Die kan die 10 eieren leveren omdat die eerder zijn opgeslagen. Hierdoor draait het net weer op de acceptabele capaciteit.
De nexus thuisaccu is nu weer leeg en het hele feest kan weer overnieuw.
Voor dat leveren krijg je (Zonneplan) een vergoeding.

Dit alles gebeurt volledig automatisch en daar merk jij als consument niets van. Zonneplan is de uitbater. Zonneplan is de instantie die kan en mag handelen op deze markt. Je moet die concepten dus ook echt los zien van elkaar. Je hebt er ook geen controle over. De eieren die opgeslagen en later weer geleverd zijn heb jij nooit gezien maar omdat jij - samen met Zonneplan - een dienst hebt geleverd in het oplossen van dilemma's (simpel gesteld: het proberen om het aantal eieren op een stabiel niveau te houden > 100.000) krijg je hiervoor een vergoeding in de vorm van cash-rendement. Zonneplan zal er ook een goede boterham aan verdienen maar op deze manier snijdt het mes aan twee kanten.

Consumenten consumeren alleen "gebakken eieren". Daarover moet allerlei belasting worden betaald.
Voor de Zonneplan nexus thuisaccu wordt alleen gehandeld in "eieren". Dus ongebakken en dus niet door de consument zelf gebruikt (gebakken :) )

Energiebelasting en BTW komt er dus helemaal niet bij kijken.
Wat mij betreft is Zonneplan met Nexus een leuk product met mogelijkheden. Wat het rendement in euro's gaat zijn zal de toekomst uitwijzen.
Ben wel benieuwd naar een gespecificeerde factuur van Zonneplan, een factuur met alleen verzamelposten zegt mij niet zoveel.
Die mogelijkheden en het eventuele rendement gaan we meemaken.
Er is eerder een voorbeeld factuur gedeeld. Kun je hier vinden. (wat zou je nog meer willen zien?) >>
kazuka schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:56:
Ik vond op de site nog een voorbeeldfactuur terug met Powerplay:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benme
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04 15:03
Ik lees net wat info van Bliq. Daar wel de mogelijkheid van (beperkte) Noodstroom voorziening, een persoonlijke wens. En het al of niet gebuik van eigen zonnestroom wordt benoemd. Is verder onafhankelijk van je energieleverancier.
Maar minder transparantie over hoe het handelen werkr, en duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Websphinxie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:43:
[...]

@Simpel360
Je moet die "Nexus thuisaccu" zien als een apart product. Zonneplan maakt van die thuisaccu een verlengstuk van het net. Jij koopt dat ding en bent dus vooral investeerder/financier. Voor het benutten van die thuisaccu is Zonneplan de regisseur. Zij bepalen het laden/ontladen (met een vernuftig stukje AI oftewel waarschijnlijk gewoon een mooi deterministisch model met een uitgebreide set aan "if this, than that".). Dat er kWh's door dat ding worden gejaagd maakt voor jou als consument niets uit. Het is stroom waar jij (NOG) niet aan mag komen. Tenzij je besluit geen gebruik te maken van het PowerPlay platform en dat ding alleen inzet voor het opslaan van je eigen zonnestroom en zelf een leuk algoritme schrijft voor het laden/ontladen (voor persoonlijk gebruik) van dat ding op gunstige momenten.

Laten we een voorbeeld kiezen met kWh=eieren.
Het net heeft een maximale capaciteit van (willekeurig) 100.000 eieren.
Op een specifiek moment wordt het druk op het net en daardoor loopt het aantal eieren op tot 100.010. 10 extra eieren dus. En dat is een probleem want meer=niet OK.
Maar er is een oplossing: (o.a.) de nexus thuisaccu. Die kan die 10 eieren tijdelijk opslaan waardoor het net weer draait op de acceptabele capaciteit van 100.000 eieren.
Voor dat opslaan krijg je (Zonneplan) een vergoeding.

Nu heeft de nexus thuisaccu dus 10 eieren in voorraad.
Op een later specifiek moment lijkt het juist iets rustiger te worden op het net en zakt het aantal eieren naar 99.990. 10 minder dus. En dat is een probleem want minder=niet OK.
Maar er is een oplossing: (o.a.) de nexus thuisaccu. Die kan die 10 eieren leveren omdat die eerder zijn opgeslagen. Hierdoor draait het net weer op de acceptabele capaciteit.
De nexus thuisaccu is nu weer leeg en het hele feest kan weer overnieuw.
Voor dat leveren krijg je (Zonneplan) een vergoeding.

Dit alles gebeurt volledig automatisch en daar merk jij als consument niets van. Zonneplan is de uitbater. Zonneplan is de instantie die kan en mag handelen op deze markt. Je moet die concepten dus ook echt los zien van elkaar. Je hebt er ook geen controle over. De eieren die opgeslagen en later weer geleverd zijn heb jij nooit gezien maar omdat jij - samen met Zonneplan - een dienst hebt geleverd in het oplossen van dilemma's (simpel gesteld: het proberen om het aantal eieren op een stabiel niveau te houden > 100.000) krijg je hiervoor een vergoeding in de vorm van cash-rendement. Zonneplan zal er ook een goede boterham aan verdienen maar op deze manier snijdt het mes aan twee kanten.

Consumenten consumeren alleen "gebakken eieren". Daarover moet allerlei belasting worden betaald.
Voor de Zonneplan nexus thuisaccu wordt alleen gehandeld in "eieren". Dus ongebakken en dus niet door de consument zelf gebruikt (gebakken :) )

Energiebelasting en BTW komt er dus helemaal niet bij kijken.

[...]

Die mogelijkheden en het eventuele rendement gaan we meemaken.
Er is eerder een voorbeeld factuur gedeeld. Kun je hier vinden. (wat zou je nog meer willen zien?) >>

[...]
Op enig moment passeert de stroom, eieren in uw geval, een comptabele, dus geijkte, meting, de kWh meter in de (meestal) meterkast.
De meetcode stelt hier nogal wat eisen aan.
Bij dat passeren ervan ontstaan wettelijke verplichtingen (o.a. de energiebelasting en btw) voor zowel een zakelijke als consumenten variant. Hier wordt nu heel gemakkelijk aan voorbij gegaan.

Voor wat betreft de factuur, die had ik al gezien.
Wat ik ook wil zien is hoe de (sub) totalen tot stand komen. Dit gaat verder als totaal kWh en bedrag per maand.
Op welk tijdslot is er geladen/ontladen, hoeveel kWh, tegen welk tarief en welke markt. Een tijdslot is in mijn beleving afhankelijk van de gebruikte markt, kan dus per uur, kwartier of zelfs 5 minuten zijn.

Vertrouwen is goed, controleren beter :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:27

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ik denk dat je dan heel veel kilometers aflegt. (Ik verbruik zo'n 17,5 kW per 100 km -> 10k km/jr.)
Daarnaast is 5000 kWh verbruik voor een WP erg veel.
Mijn Daikin (2 persoons huishouden) all-electric verbruikte afgelopen jaar (dec tot dec) tussen de 2 en 2,5k kWh.
Mijn buren (zelfde type huis, 2 volwassenen + 2 pubers) 2,5 - 3kWh, en dat meerdere zit hem in het hogere warmwaterverbruik.
(Oke, label A+++ woning.)

[ Voor 4% gewijzigd door Tao op 25-02-2024 14:42 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel

Inderdaad een enorm stroomverbruik.
Zelf heb ik ook een hybride warmtepomp en een EV. Ik gebruik ongeveer 8000 kwh per jaar en de zonnepanelen leveren ongeveer 9600 kwh.
Doordat ik dus stroom over heb stel ik de prijs voor electriciteit in op nagenoeg nul en die voor gas op 3 euro waardoor de warmtepomp bijna geen gas gebruikt voor de woning (vrijstaand), nl ong 200m3.
Het laden van de auto doe ik op de goekoopste uren. Hierdoor is de gemiddelde prijs van de opgenomen en de opgewekte stroom nagenoeg geijk aan elkaar. Vorig jaar op het niveua 24,5 cent, dit jaar op het niveau van 23,5 cent. Dus dit levert mij de stroom die ik over heb ook op , uiteraard min de belasting.
Dat de prijs van de opgewekte en opgenomen stroom zo dicht bij elkaar liggen (dit jaar is de prijs van de opgewekte stroom zelfs een halve cent hoger dan de opgenomen stroom) had ik van te voren niet kunnen bedenken😀. Maar dit alles heeft inderdaad niets te maken met de batterij, maar is wel nóg een reden om over te stappen op een uurcontract!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Tao schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat je dan heel veel kilometers aflegt. (Ik verbruik zo'n 17,5 kW per 100 km -> 10k km/jr.)
Daarnaast is 5000 kWh verbruik voor een WP erg veel.
Mijn Daikin (2 persoons huishouden) all-electric verbruikte afgelopen jaar (dec tot dec) tussen de 2 en 2,5k kWh.
Mijn buren (zelfde type huis, 2 volwassenen + 2 pubers) 2,5 - 3kWh, en dat meerdere zit hem in het hogere warmwaterverbruik.
(Oke, label A+++ woning.)
Verbruik is lastig te vergelijken omdat er simpelweg andere uitgangspunten zijn.

Mijn elektrische auto verbruikt gemiddeld 25kWh per 100km 8) zo'n ding met vier van die cirkeltjes op de motorkap en de aërodynamica van een middenklasser cruise-schip. Daarnaast hebben we een hybride SUV (zo'n 'Chinese Volvo') die ook zo'n beetje iedere dag aan de paal hangt om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Daar zit al een flink deel van het verbruik (gokje...6mWh, ik zou even moeten kijken. Heb een geijkte meter voor de laadpaal). Met mijn auto worden veelal zakelijke kilometers afgelegd, die ik bij mijn eigen bedrijf tegen kostprijs weer zakelijk declareer dus over het verbruik (wat inderdaad hoog is) maak ik mij niet zo'n zorgen. Het is gewoon wat het is. Anders sta ik iedere week twee keer bij het tankstation voor een slok benzine of diesel.

Dat verbruik van die warmtepomp (ik gok zo'n 3,5/4mWh) is wellicht wat conservatief ingeschat maar ook al haal ik er een mWh af dan nog blijft de stelling dat we gewoon veel stroom verbruiken. Dat hoort nu eenmaal bij het type woning/grootte van het huis. De vloerverwarming ligt relatief ver uit elkaar dus de CV moet nu al lekker werken, ook een nieuwe warmtepomp zal iets minder efficient zijn dan in andere, nieuwere huizen met een h.o.h. van 10cm. Bij ons ligt dat 18cm h.o.h..

Anyway. Terug naar het topic >> thuisaccu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 11leon
bokkow schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:59:
@11leon zou je misschien eens jouw opstelling op willen meten in de hoogte? Heb een schuin dak en zou m daar graag onder willen zetten met voldoende ventilatieruimte, Batterij pakket is 87cm en omvormer 50cm en de ruimte die ze er tussen laten vallen?
Ik heb het even opgemeten voor je, vanaf de grond - batterij - tussenruimte - omvormer:
87cm - 57cm - 41 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
@11leon dankjewel! Ik hoop dat ze hier iets van af kunnen wijken als tussenruimte want anders zou het niet precies in het midden kunnen van de plek die ik gedachte heb en dat zou in mijn hoofd niet heel lekker gaan haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11leon
Ik denk dat het wel wat dichter op elkaar kan, heb het nog niet kunnen betrappen op flinke warmte oid. Maar of dat ‘mag’…..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aimabel
Oh ja, ik heb tot nu toe heel positief geschreven over Zonneplan maar één punt ben ik echt niet over te spreken en dat is de samenwerking tussen de laadpaal en het gebruik van overige apparaten. Wil je met de laadpaal gebruik maken van de goekope uurtjes, dan moet je (bijvoorbeeld) de droger én de wasmachine niet aanzetten. Dan schakelt de laadpaal veel te ver terug zodat je in de goekoopste uurtjes nog maar ( in totaal) 5 kwh uur verbruikt inplaats van ingeveer 12kwh. Dus de bespoken loadbalancing zoals bij Zonneplan voorgespiegeld bij het gebruik van de batterij en de laadpaal geloof ik echt niet. Terwijl een hardware/softwareaanpassing dit zou moeten kunnen oplossen lijkt me.
Met name storend vind ik hun communicatie hierover. Ik heb dit "probleem" al meer dan een half jaar geleden aangegeven. Je hoort er niets over terwijl nog steeds die loadbalancing als geweldig wordt omschreven.

Die laadpaal is een star gebeuren met 3 standen; aan op 10, aan op 3,6 kwh en uit. Niks balancing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik zag in die foto collage van Zonneplan ook een aantal units in een vrij krappe ruimte staan dus ik denk niet dat ze daar heel erg moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Aimabel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:08:
Oh ja, ik heb tot nu toe heel positief geschreven over Zonneplan maar één punt ben ik echt niet over te spreken en dat is de samenwerking tussen de laadpaal en het gebruik van overige apparaten. Wil je met de laadpaal gebruik maken van de goekope uurtjes, dan moet je (bijvoorbeeld) de droger én de wasmachine niet aanzetten. Dan schakelt de laadpaal veel te ver terug zodat je in de goekoopste uurtjes nog maar ( in totaal) 5 kwh uur verbruikt inplaats van ingeveer 12kwh. Dus de bespoken loadbalancing zoals bij Zonneplan voorgespiegeld bij het gebruik van de batterij en de laadpaal geloof ik echt niet. Terwijl een hardware/softwareaanpassing dit zou moeten kunnen oplossen lijkt me.
Met name storend vind ik hun communicatie hierover. Ik heb dit "probleem" al meer dan een half jaar geleden aangegeven. Je hoort er niets over terwijl nog steeds die loadbalancing als geweldig wordt omschreven.

Die laadpaal is een star gebeuren met 3 standen; aan op 10, aan op 3,6 kwh en uit. Niks balancing
Je doelt voor dat load balancing denk ik nu nog op de huidige situatie - zonder Nexus thuis accu - toch? Just to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
Websphinxie schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:19:
[...]

Je doelt voor dat load balancing denk ik nu nog op de huidige situatie - zonder Nexus thuis accu - toch? Just to be sure.
Klopt. Maar als het nu niet optimaal werkt met elkaar, waarom dan wél met een thuisaccu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Aimabel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:21:
[...]

Klopt. Maar als het nu niet optimaal werkt met elkaar, waarom dan wél met een thuisaccu?
Terechte vraag. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Aimabel schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:08:

Ik heb bij dat load balancing overigens wel vaker het idee dat niet een 'traploos' concept is maar vaak vooral een 'ik schakel even terug' naar de lage stand danwel 'ik schakel even uit'. Volgens mij schakelt zo'n ding echt intern met relais tussen standen. Het is ook vaak 'gewoon' een 3din blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-04 20:37
de Peer schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Sterker nog, Ik laad 8u per dag mijn auto op 27A, terwijl ik een 3x25A aansluiting hebt. dat is geen enkel probleem.
@de Peer Hoe kan dat dan 1 fase is toch max 25a op C automaat? Ik heb net mijn lolo laadpaal aangesloten op P1 meter en die trok op een gegegeven moment 30A op 1 fase, dus deze week shell maar even vragen hoe de paal is ingesteld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

killer2 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:08:
[...]

@de Peer Hoe kan dat dan 1 fase is toch max 25a op C automaat?
Nee in werkelijkheid kun je hem veel zwaarder belasten. Zit een flinke veiligheidsmarge op.

Dus langdurig 27A of korte pieken van 30A zijn geen probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aimabel
kazuka schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:08:
Ik zag in die foto collage van Zonneplan ook een aantal units in een vrij krappe ruimte staan dus ik denk niet dat ze daar heel erg moeilijk over doen.
Bij mij waren ze heel strikt. Er moest minimaal 25 cm aan beide zijkanten van de omvormer overblijven ivm met de veiligheid. Dit omdat bij intensief laden ontladen best veel warmte kan ontstaan aldus de installateurs. Ook toen ik de fotocollage van Zonneplan zelf liet zien waarop duidelijk te zien is dat die 25cm ruimte aan beide kanten niet altijd het geval is bleven ze bij hun standpunt. Hierdoor jin de batterij op gern van mij voorkeursplekken staan. Wel ff balen, maar de complimenten voor de installateurs die de veiligheid voorop stelden. Wel weer jammer van de communicatie vanuit Zonneplan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strebla
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-05-2024
Bij mij is de accu vandaag niet geplaatst. Ik had twee plekken uitgekozen, geen van beiden waren goed genoeg. Bleef alleen de garage over, maar omdat de garage twee enkelwandige wanden had konden ze niets zeggen over levensduur of rendament als het onder de 10 graden kwam. Dus ik heb eerst maar niet laten plaatsen.
Pagina: 1 ... 4 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.