Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 47 Laatste
Acties:
  • 468.042 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Beetje gek inderdaad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu31mSMlVAaFztBMxQFK20dQv3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qWezJJsPo8CB0uqyCyAEdw0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siberianli
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-01 14:01
bokkow schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:15:
Weer een maand voorbij, tijd voor een vergelijk.

Gister de factuur gekregen en nagegaan wat de getallen zouden zijn ZONDER Nexus in vergelijking met. Dit doe ik met behulp van kwartierdata uit de verscheidene meters die ik in de verdeler heb zitten en de DA prijzen van ENTSO-E. Dit vergt meer inspanning dan simpelweg bedragen en kWh van de Nexus af te trekken van het totaal op de factuur dus ik hoop dat jullie het kunnen waarderen dat ik hier tijd in steek.

[Afbeelding]

Hoe moet je dit lezen? Meest links is de moeilijkste berekening; wat zou mijn dynamische afrekening zijn bij Zonneplan voor deze maand zonder de Nexus. Die daarnaast laat de totalen zien die de P1 meter heeft zien passeren. Daarnaast de getallen op de factuur van Zonneplan inclusief EB, BTW en tegenboeking voor de Nexus. Dan Powerplay resultaat en wat de batterij zelf zegt over gebruik en invoeden en als laatst daar het vergelijk op met de kWh meter.

Ik snap echt niet waar het verschil nu nog in vandaan komt met €0,02 per kWh meer bij de factuur ten opzichte van de app en mijn eigen berekening. Als iemand uit kan leggen hoe je vanuit het totaal bedrag op de factuur uit komt op een werkelijk bedrag inclusief belastingen; heel graag!

Voorbeeldje: werkelijk stroomverbruik op de factuur: 942kWh, €79,61 (ik zou zeggen dat daar 942*0,1526 bij moet)

Edit:
Heb de screenshot aangepast, had een verkeerde waarde genomen in een formule, bedankt voor de reacties hieronder in het meedenken! @Twanroy @brt652

Edit 2:
Voor de volledigheid; ja ik reken inderdaad met tarieven waar energiebelasting en btw bij inbegrepen zijn. Om twee redenen;
  1. Zo zijn de tarieven herkenbaar en makkelijker te vergelijken. 0,22€/kWh zegt meer in vergelijk met conventionele leveranciers dan 0,088€/kWh
  2. In voorgaande jaren maakte ik de te salderen 5500kWh van mijn panelen ook tot de laatste kWh op. Dat maakt dat het overschot in deze maand aan opwek ook reken tegen tarieven inclusief belastingen, tijdens de wintermaanden zal diezelfde belasting ook de tegenovergestelde richting volgen en streept het elkaar weg.
Heel interessant, dank voor het uitzoeken. Helaas snap ik niet wat de conclusie is, zou je die kunnen geven? Ik snap wat 'zonder Nexus' wil zeggen, dan had je 84 euro teruggekregen door teruglevering van je panelen. Maar wat krijg je terug met de Nexus erbij? Op de factuur staat 50 euro en Nexus volgens Nexus is 158, welke van de twee is het, of moet je het bij elkaar optellen? Dus 50 + 158 = 208 euro, dus een verschil van 208 - 84 = 124 euro tussen wel/geen Nexus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:03
Voelt wel een beetje gek als dit een menselijke invoerfout zou zijn 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA2hAmxM6HKflX2z0TVsYvW_FaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcYQF1dYzgnZquIoNRoxHON2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:25
dvdhaar schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:13:
Voelt wel een beetje gek als dit een menselijke invoerfout zou zijn 😅

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdjlkckH1NLsd5ZuzNBiS1DNkDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MkA5qP9kOfCoNLeDudnJH5k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Mooi plaatjes mensen. Halen jullie dit allemaal uit Home Assistant of is er ook een andere app waar ik geen weet van heb. Ik kan mijn prijs ontwikkeling als functie van de uren op de dag niet zien.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Energycoach schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:11:
Mooi plaatjes mensen. Halen jullie dit allemaal uit Home Assistant of is er ook een andere app waar ik geen weet van heb. Ik kan mijn prijs ontwikkeling als functie van de uren op de dag niet zien.
Is home-assistant inderdaad (standaard bij de integratie van Zonneplan)
(hier ook 80 bij en een uur 80 euro er weer af).

[ Voor 5% gewijzigd door _Richie_ op 19-06-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Van zulke plaatjes krijg je ook wel lekker vertrouwen van dat t allemaal goedgaat met die vergoedingen. Als ze 'zomaar aan wat knoppen kunnen draaien', en nergens staat beschreven hoeveel je krijgt, waarom zouden ze dan die vergoeding niet dusdanig terugschroeven dat ze de prognose wel halen, en de rest van de winst lekker afromen? [/aluhoedje]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:20
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:51:
Van zulke plaatjes krijg je ook wel lekker vertrouwen van dat t allemaal goedgaat met die vergoedingen. Als ze 'zomaar aan wat knoppen kunnen draaien', en nergens staat beschreven hoeveel je krijgt, waarom zouden ze dan die vergoeding niet dusdanig terugschroeven dat ze de prognose wel halen, en de rest van de winst lekker afromen? [/aluhoedje]
Wat is daar mis mee? De consument blij want die krijgt wat hij verwacht en Zonneplan nog blijer. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05:27
siberianli schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:39:
[...]

Heel interessant, dank voor het uitzoeken. Helaas snap ik niet wat de conclusie is, zou je die kunnen geven? Ik snap wat 'zonder Nexus' wil zeggen, dan had je 84 euro teruggekregen door teruglevering van je panelen. Maar wat krijg je terug met de Nexus erbij? Op de factuur staat 50 euro en Nexus volgens Nexus is 158, welke van de twee is het, of moet je het bij elkaar optellen? Dus 50 + 158 = 208 euro, dus een verschil van 208 - 84 = 124 euro tussen wel/geen Nexus?
Graag gedaan, ook voor mezelf he.

Ik zal volgende maand kijken hoe ik het beter kan weergeven zodat het duidelijk is.
Maar het komt neer op:
  • Eerste kolom is een inschatting van opbrengsten/kosten wanneer ik niet een Nexus had
  • Tweede kolom is wat er werkelijk is gebruikt en teruggeleverd (dus inclusief Nexus)
  • Derde kolom is op basis van de ZP factuur, tel je tegenboeking en winst op kom je op hetzelfde bedrag als kolom 2 (dus dit ter verificatie dat deze berekening klopt).
  • Vierde kolom is wat in de ZP app door de Nexus wordt gezegd wat het verbuik en teruglevering is en daarbij de Powerplay vergoeding.
  • Vijfde kolom is wat er in werkelijkheid is gebruikt en teruggeleverd door de Nexus volgens mijn 3F kWH meter.
En de som die je op het laatste geeft klopt; zo zie ik het althans. Overigens is die 50,- puur op basis van dynamische tarief en 158,- op basis van Powerplay vergoeding dus dit zijn twee componenten van die factuur, niet of/of maar inderdaad; en-en.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:55
Ik heb hem sinds vrijdag. Eerste dagen gaat goed en nu maar een paar euro. Blijkt dat de (1fase) panelen nu 3700 watt op 1 fase leveren en de hele nexus dan niet meer terug kan leveren. Ook niet op de 2 overige fases.
Verbazing over uitgesproken, men kreeg meer klachten en werkte aan een oplossing.

Ik kom er nu achter dat ze de DLB melding in de app uitgezet hebben…. Niet erg chique

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ron B
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-09-2024
BTW teruggave

Ze hebben nog geen enkel idee wanneer de Belastingdienst de aanvragen gaat beoordelen.
Ik begreep dat de eerder gedane toezeggingen van 4 tot 6 maanden waarschijnlijk niet haalbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFSZF2AEPp7CRmJ2ZebOwn60D4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Od1GYYTzPFexjgpQgcpjG57.jpg?f=fotoalbum_large

Is de heatsink 34 graden dan gaan de fans draaien op laagste stand, max stand is bij 45 graden en gaat ie weer onder 31 graden dan gaat het uit.

Het is een self fulfilling prophecy maar ik heb het idee dat het al werkt. Bij de langere laadsessie rond 15:00 in onderstaande screenshot had ie eerder wel teruggehouden in vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQqVE1OzjJqS1-xGD4hDBelmwZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWJHVfm04C6Vx3nGahVpL5hR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb helaas niets waarmee ik dit onderbuik gevoel mee kan verifiëren anders dan dat het koelblok met mn IR thermometer daadwerkelijk koeler lijkt te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:06
bokkow schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:17:
[Afbeelding]

Is de heatsink 34 graden dan gaan de fans draaien op laagste stand, max stand is bij 45 graden en gaat ie weer onder 31 graden dan gaat het uit.

Het is een self fulfilling prophecy maar ik heb het idee dat het al werkt. Bij de langere laadsessie rond 15:00 in onderstaande screenshot had ie eerder wel teruggehouden in vermogen.

[Afbeelding]

Ik heb helaas niets waarmee ik dit onderbuik gevoel mee kan verifiëren anders dan dat het koelblok met mn IR thermometer daadwerkelijk koeler lijkt te blijven.
Je kunt met bluetooth verbinden met de omvormer met de soliscloud app en dan via local commissioning. Dan kun je live de temperaturen uitlezen.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Ron B schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:06:
BTW teruggave

Ze hebben nog geen enkel idee wanneer de Belastingdienst de aanvragen gaat beoordelen.
Ik begreep dat de eerder gedane toezeggingen van 4 tot 6 maanden waarschijnlijk niet haalbaar zijn.
Begrijp ik het dan goed dat Zonneplan beweert dat de BTW teruggevorderd mag worden, maar dat de BD dat nog moet beoordelen of het überhaupt mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:28:
[...]

Begrijp ik het dan goed dat Zonneplan beweert dat de BTW teruggevorderd mag worden, maar dat de BD dat nog moet beoordelen of het überhaupt mag?
Nee.

De BD kwam hier zelf mee. Bedrijven zijn daar op gedoken (natuurlijk).
Nu zijn er wel zo veel aanvragen dat de BD het weer niet aan kan.

Eigenlijk hetzelfde als de KOR bij zonnepanelen voor 2023. Ze hadden bij batterijen gewoon hetzelfde moeten doen; vrijstellen van BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
bokkow schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:29:
[...]
Nu zijn er wel zo veel aanvragen dat de BD het weer niet aan kan.
.
Klinkt onwaarschijnlijk? Hoeveel batterijen zouden er in NL zijn verkocht per kwartaal. Echt geen mega aantallen. De BD behandelt elk kwartaal BTW aangiftes van alle ondernemingen in Nederland, die zijn echt wel wat gewend.

Overigens kan de BD helemaal niet zien aan je BTW aangifte waar het voor is, je vult alleen het bedrag voorbelasting in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:34:
[...]

Klinkt onwaarschijnlijk? Hoeveel batterijen zouden er in NL zijn verkocht per kwartaal. Echt geen mega aantallen. De BD behandelt elk kwartaal BTW aangiftes van alle ondernemingen in Nederland, die zijn echt wel wat gewend.

Overigens kan de BD helemaal niet zien aan je BTW aangifte waar het voor is, je vult alleen het bedrag voorbelasting in.
Haha, je hebt geen idee hoe druk de BD het (blijkbaar) heeft. Die KOR hiervoor weer in het leven roepen is niet slim geweest. Dit kom er bovenop he en is echt een huzarenstukje voor ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
bokkow schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:36:
[...]

Haha, je hebt geen idee hoe druk de BD het (blijkbaar) heeft. Die KOR hiervoor weer in het leven roepen is niet slim geweest. Dit kom er bovenop he en is echt een huzarenstukje voor ze
De KOR is echt niet in het leven geroepen voor alle batterijen eigenaren :D Die bestaat al jaren en bestaat gewoon nog.

En KOR aanvragen afhandelen is iets heel anders dan BTW aangiftes 'beoordelen'.

Nogmaals hoeveel batterij-eigenaren zullen er nu zijn bijgekomen in NL, een paar duizend? Lijkt me niet de aantallen waar de BD van wakker ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:38:
[...]

De KOR is echt niet in het leven geroepen voor alle batterijen eigenaren :D Die bestaat al jaren en bestaat gewoon nog.

En KOR aanvragen afhandelen is iets heel anders dan BTW aangiftes 'beoordelen'.

Nogmaals hoeveel batterij-eigenaren zullen er nu zijn bijgekomen in NL, een paar duizend? Lijkt me niet de aantallen waar de BD van wakker ligt.
Ik zeg daarom ook "weer", en in het leven geroepen voor dit, misschien verkeerd woordkeuze want het bestaat niet alleen voor batterijen en/of destijds zonnepanelen inderdaad.

Die KOR bestaat al heel lang en is ook al heel lang een draak van een regeling.

Ik denk dat je je vergist in hoe weinig er nodig is aan extra werklast om al flinke vertraging op te lopen in het BD systeem. Maar laten we het dan misschien eens zijn dat we het oneens zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:34:
[...]

Uhhhh de belastingdienst is op dit moment geen feestje. Als je iets wilt weten dan sta je zo 30 min in de wacht voordat je aan de beurt bent. Gelukkig kun je een terugbelverzoek neerleggen. Ik heb de belastingdienst afgelopen maanden herhaaldelijk gesproken. Ging niet over BTW teruggave maar tis een ramp om daar iets afgehandeld te krijgen. Zonder te ver in detail of offtopic te gaan, het is wel een organisatie waar je geduld wel eens op de proef gesteld wordt op dit moment ;-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:58:
[...]

Uhhhh de belastingdienst is op dit moment geen feestje. Als je iets wilt weten dan sta je zo 30 min in de wacht voordat je aan de beurt bent. Gelukkig kun je een terugbelverzoek neerleggen. Ik heb de belastingdienst afgelopen maanden herhaaldelijk gesproken. Ging niet over BTW teruggave maar tis een ramp om daar iets afgehandeld te krijgen. Zonder te ver in detail of offtopic te gaan, het is wel een organisatie waar je geduld wel eens op de proef gesteld wordt op dit moment ;-P
Ik voel je pijn, maar dat is al jaren zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
bokkow schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:45:
[...]

Ik denk dat je je vergist in hoe weinig er nodig is aan extra werklast om al flinke vertraging op te lopen in het BD systeem. Maar laten we het dan misschien eens zijn dat we het oneens zijn
Met deze logica zou er extreem veel "capaciteit" beschikbaar moeten zijn, aangezien de zonnepanelen eigenaren geen BTW aangiftes meer doen EN geen KOR meer aanvragen :D

Ik zeg niet dat de BD niet druk is, ik weet wel beter. De Belastingdienst bestaat ook uit een aantal entiteiten. Het is niet 1 grote club die alles doet. Dat ze nog niet hebben uitbetaald hebben heeft denk ik dan ook niets met 'grote aantallen' te maken. Die aantallen extra voor een paar batterij eigenaren zijn peanuts. In 2023 zijn er meer dan 10 miljoen BTW aangiftes verwerkt, een paar duizend meer gaat echt niks schelen.

Mijn ervaringen met de BD (ook BTW) is dat ze juist zeer snel zijn met de afhandeling, zeker ook als je terugkrijgt. Je krijgt overigens eerst teruggestort en achteraf pas controle.

Mijn vermoeden is dat er iets anders speelt: het zou mij niet verbazen dat het te maken heeft met het feit OF je de BTW wel terugkrijgt en wat de hoogte van het forfait zou moeten zijn en dat ze de afhandeling juist even tijdelijk hebben stilgelegd om daar duidelijkheid over te krijgen.. Bij de aankondiging werd ook al vermeld dat de teruggave alleen zou gaan voor traders en niet voor thuisbatterijen, wellicht zit daar wat onduidelijkheid.

[ Voor 42% gewijzigd door Kurios op 19-06-2024 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kurios schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 17:20:
[...]

Met deze logica zou er extreem veel "capaciteit" beschikbaar moeten zijn, aangezien de zonnepanelen eigenaren geen BTW aangiftes meer doen EN geen KOR meer aanvragen :D

Ik zeg niet dat de BD niet druk is, ik weet wel beter. De Belastingdienst bestaat ook uit een aantal entiteiten. Het is niet 1 grote club die alles doet. Dat ze nog niet hebben uitbetaald hebben heeft denk ik dan ook niets met 'grote aantallen' te maken. Die aantallen extra voor een paar batterij eigenaren zijn peanuts. In 2023 zijn er meer dan 10 miljoen BTW aangiftes verwerkt, een paar duizend meer gaat echt niks schelen.

Mijn ervaringen met de BD (ook BTW) is dat ze juist zeer snel zijn met de afhandeling, zeker ook als je terugkrijgt. Je krijgt overigens eerst teruggestort en achteraf pas controle.

Mijn vermoeden is dat er iets anders speelt: het zou mij niet verbazen dat het te maken heeft met het feit OF je de BTW wel terugkrijgt en wat de hoogte van het forfait zou moeten zijn en dat ze de afhandeling juist even tijdelijk hebben stilgelegd om daar duidelijkheid over te krijgen.. Bij de aankondiging werd ook al vermeld dat de teruggave alleen zou gaan voor traders en niet voor thuisbatterijen, wellicht zit daar wat onduidelijkheid.
Dat zou op zijn minst niet de meest chique vorm zijn om daar nu nog duidelijkheid over te moeten krijgen als BD. Je gaat toch niet een regeling in het leven roepen om er zelf later nog duidelijkheid over zien te krijgen. Daar zal een thuisaccu eigenaar niet blij van worden als hier nog gesleuteld zou worden aan die teruggaaf. Met die kennis hebben denk ik vele er 1 aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-05 21:59
Guidoweb55 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:03:
Ik heb hem sinds vrijdag. Eerste dagen gaat goed en nu maar een paar euro. Blijkt dat de (1fase) panelen nu 3700 watt op 1 fase leveren en de hele nexus dan niet meer terug kan leveren. Ook niet op de 2 overige fases.
Verbazing over uitgesproken, men kreeg meer klachten en werkte aan een oplossing.

Ik kom er nu achter dat ze de DLB melding in de app uitgezet hebben…. Niet erg chique
Klopt, had zelfde probleem. Indien je de omvormer van je panelen kunt limiteren met Home Assistant is het goed op te lossen...
Zie eerdere posts van de experts.

Was voor mij helemaal nieuw dat Home Assistant en is goed gelukt met de verschillende posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 21:08
kevinjkok schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Je kunt met bluetooth verbinden met de omvormer met de soliscloud app en dan via local commissioning. Dan kun je live de temperaturen uitlezen.
Dat is me helaas nog niet gelukt, ik strand op een wachtwoord (als je als eigenaar, de inverter wilt openen). Iemand al het wachtwoord bij ZP weten te ontfutselen? Zelfde probleem heb ik overigens mijn mijn Zonneplan Zonnepanelen (Huawei 3Fase).

Ik hou me aanbevolen voor meer informatie hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
lvefferen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:00:
[...]

Dat is me helaas nog niet gelukt, ik strand op een wachtwoord (als je als eigenaar, de inverter wilt openen). Iemand al het wachtwoord bij ZP weten te ontfutselen? Zelfde probleem heb ik overigens mijn mijn Zonneplan Zonnepanelen (Huawei 3Fase).

Wellicht werkt dit;

Zie onderstaande bericht van Kevin

[ Voor 30% gewijzigd door Twanroy op 20-06-2024 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:06
lvefferen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:00:
[...]

Gewoon de knop 5 seconden indrukken totdat deze begint te knipperen. Vervolgens in de app onderin klikken op Service. Klik op local operation en connect with bluetooth. Kies een wachtwoord en klaar is Kees. :)

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
kevinjkok schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:28:
[...]

Gewoon de knop 5 seconden indrukken totdat deze begint te knipperen. Vervolgens in de app onderin klikken op Service. Klik op local operation en connect with bluetooth. Kies een wachtwoord en klaar is Kees. :)
Zo dat is nog eens simpel :-) weet iemand nog een trucje om toegang te krijgen tot de Huawei 3Fase omvormer van ZP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Guidoweb55 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:03:

welk merk omvormer heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
bokkow schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:45:
[...]

Die KOR bestaat al heel lang en is ook al heel lang een draak van een regeling.
Dat ben ik deels met je eens. In beginsel is het een goede regeling die een hoop administratieve lasten verlicht. Maar je moet de implicaties wel goed begrijpen. Bezint er ge begint.

Stel de situatie dat Piet Particulier een paar jaar terug zonnepanelen op z'n dak heeft gelegd, een aanmelding btw ondernemer heeft gedaan, btw voorbelasting teruggevraagd (en wat afgedragen over de geleverde stroom) en daarna een aanmelding voor de KOR heeft gedaan. Deze Piet zit daarna tot in lengte van dagen als btw-ondernemer in het systeem maar dan met de KOR.

Nu schaft Piet zomaar ook een thuisbatterij aan en wil ie weer btw terugvragen. Maar wacht; Piet zit toch in de KOR? Nu hebben we een probleem: Piet is vrijgesteld van btw belaste prestaties én van aangifteplicht, dus kan ook geen voorbelasting meer terugvragen.

Ik zou er dus niet zeker van zijn dat iedereen de btw op z'n thuisbatterij terug kan krijgen.

Dit speelde ook al bij zonnepanelen: bijv. uitbreiding van een installatie op een later moment, of piet ís al btw-ondernemer met andere activiteiten, etc.

Wat mij betreft maken ze ook een nultarief voor thuisinstallaties van batterijen, net als ze nu met zonnepanelen hebben gedaan. Maar dat is aan de politiek, niet aan de belastingdienst. Die voeren slechts de wet uit.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
DustPhyte schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:55:
[...]

welk merk omvormer heb je?
Fronius primo. Heb jij een oplossing? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-10-2024
bokkow schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 16:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

mooi man! ziet er top uit. De mijne gaat bij 30graden aan. Ik weet niet of het helpt, maar het is altijd beter als de koelribben worden gekoeld. Maar ik denk dat de unit niet minder vermogen gaat genereren omdat de koelribben warmer worden. MIj lijkt dat hij gewoon uitschakeld bij een bepaalde temperatuur. zie PDF die ook al eens is gedeeld hier van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Heeft iemand van de gebruikers de laatste dagen nog DLB gezien in de app? Zonneplan zegt dat het er niet uitgehaald is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
Guidoweb55 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:21:
Heeft iemand van de gebruikers de laatste dagen nog DLB gezien in de app? Zonneplan zegt dat het er niet uitgehaald is…
De letters DLB staan er niet meer, maar het werkt nog steeds hoor.
Je ziet aan de snelheid van laden/ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-05 18:30
Wij hadden hetzelfde. Voor 2 sets zonnepanelen al BTW terug gevraagd. 1 set op mijn naam en de andere op naam van mijn vrouw. Nu gaat zonneplan het terugvragen op een stille maatschap. Dus dat is blijkbaar ook nog een mogelijkheid.
JanHenk schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Dat ben ik deels met je eens. In beginsel is het een goede regeling die een hoop administratieve lasten verlicht. Maar je moet de implicaties wel goed begrijpen. Bezint er ge begint.

Stel de situatie dat Piet Particulier een paar jaar terug zonnepanelen op z'n dak heeft gelegd, een aanmelding btw ondernemer heeft gedaan, btw voorbelasting teruggevraagd (en wat afgedragen over de geleverde stroom) en daarna een aanmelding voor de KOR heeft gedaan. Deze Piet zit daarna tot in lengte van dagen als btw-ondernemer in het systeem maar dan met de KOR.

Nu schaft Piet zomaar ook een thuisbatterij aan en wil ie weer btw terugvragen. Maar wacht; Piet zit toch in de KOR? Nu hebben we een probleem: Piet is vrijgesteld van btw belaste prestaties én van aangifteplicht, dus kan ook geen voorbelasting meer terugvragen.

Ik zou er dus niet zeker van zijn dat iedereen de btw op z'n thuisbatterij terug kan krijgen.

Dit speelde ook al bij zonnepanelen: bijv. uitbreiding van een installatie op een later moment, of piet ís al btw-ondernemer met andere activiteiten, etc.

Wat mij betreft maken ze ook een nultarief voor thuisinstallaties van batterijen, net als ze nu met zonnepanelen hebben gedaan. Maar dat is aan de politiek, niet aan de belastingdienst. Die voeren slechts de wet uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• R van Lune
  • Laatst online: 27-05 18:30
Vandaag is bij ons de accu ook in gebruik genomen......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ3SUCDZrig2RTcCFwpg-a1zFqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dgwVywTGyHcTFe4L8EuyNQj.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste cent is al binnen, hopelijk volgen er snel meer :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gAtAj6x7mdaQsr1GiMx-mSC1eQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o04Rv1U4FijzSj4jeD3hmjGN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
dropkick_nl schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:36:
[...]

De letters DLB staan er niet meer, maar het werkt nog steeds hoor.
Je ziet aan de snelheid van laden/ontladen.
Volgens Zonneplan staat het er nog steeds ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
[...]

Ik denk juist dat we het volledig met elkaar eens zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Roger schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:02:
[...]

mooi man! ziet er top uit. De mijne gaat bij 30graden aan. Ik weet niet of het helpt, maar het is altijd beter als de koelribben worden gekoeld. Maar ik denk dat de unit niet minder vermogen gaat genereren omdat de koelribben warmer worden. MIj lijkt dat hij gewoon uitschakeld bij een bepaalde temperatuur. zie PDF die ook al eens is gedeeld hier van de omvormer.
Dankjewel, jaaaaa, laat mij lekker in die waan dat het helpt :o
Maar inderdaad, al helpt het niks aan vermogen het zal allicht positief zijn voor het apparaat zelf en/of verspreiding van restwarmte in die ruimte tijdens de winter O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Interessante observatie, vorige maand had ik een standby verbruik van 32 kWh in de app, deze maand heb ik pas net de 10 kWh aangetikt. Dat kan dus blijkbaar ook nog enorm verschillen van maand tot maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:41
Guidoweb55 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:21:
Al twee weken niet meer volgens de api die ik home assistant binnenhaal. Lijkt me sterk dat er al twee weken geen DLB is geweest, terwijl de panelen prima aan het produceren zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRGDNnNlKHUH3oj8zVk770LJwiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w2WpLMkNlDe96nCfNE8JAa0F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Nu online
Guidoweb55 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:52:
[...]

Volgens Zonneplan staat het er nog steeds ;)
Dat betwijfel ik…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dropkick_nl
We zitten in noodvermogen al een 1/2 uur.. lekker cashen voor ons nu!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
  • Nu online
En nu al een uur een onbalans ‘piek’ - Powerplay had daarvoor de accu ‘duur’ volgeladen en had het nu dus perfect voorspeld (net als gisteren trouwens)
(maar het is natuurlijk makkelijker een keer te klagen als het achteraf toch fout was ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger
bokkow schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Dankjewel, jaaaaa, laat mij lekker in die waan dat het helpt :o
Maar inderdaad, al helpt het niks aan vermogen het zal allicht positief zijn voor het apparaat zelf en/of verspreiding van restwarmte in die ruimte tijdens de winter O+
hahaha! Het helpt joh! Ik heb mijn ventilator "Blazebo" genoemd. Blaat het niet dan schaapt het ook niet. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roger
R van Lune schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:27:
Vandaag is bij ons de accu ook in gebruik genomen......

[Afbeelding]

De eerste cent is al binnen, hopelijk volgen er snel meer :p
[Afbeelding]
En watergekoeld zie ik? Rood is de afvoer en blauw de toevoer? Beter werk! (die cent is denk ik richting een 10tje gegaan. Lekkere 1e dag zeg! Ik heb vandaag 15,44 op de teller.

[ Voor 6% gewijzigd door Roger op 20-06-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Guidoweb55 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:59:
[...]

Fronius primo. Heb jij een oplossing? :)
Helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
dropkick_nl schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:26:
We zitten in noodvermogen al een 1/2 uur.. lekker cashen voor ons nu!
Even een vraag om bevestiging; We zaten net een tijdje in 900 Euro per MWH. Dat is dus 90 cent per kwh. Heb ik het dus goed als we dan per afgegeven kwh door de Nexus 90 cent per KWH krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Roger schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:11:
[...]

Even een vraag om bevestiging; We zaten net een tijdje in 900 Euro per MWH. Dat is dus 90 cent per kwh. Heb ik het dus goed als we dan per afgegeven kwh door de Nexus 90 cent per KWH krijgen?
Ja, bij benadering. Voorlopig lihkt het alsof ZP het volledige bedrag ten goede laat komen aan klanten. Dus inderdaad het bedrag uit de Enius app delen door 1000 en je hebt het bedrag per kWh (hoofdlettergevoelige afkorting ☝🏻)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

[...]

Minus het percentage afdrage aan Zonneplan. Dat zou ongeveer 15% mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Ik heb het vandaag expliciet gevraagd

Nee. Is niet uitgezet was het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:49
[...]

Mijn accu is tussen 18:35 en 20:00 van 93% naar 33% gezakt. Om 18:35 stond mijn dagopbrengst op €6,62 en om 20:00 op €16,11. 60% accu zou dus ongeveer 12kWh moeten zijn. Dus €0,79 per kWh.

[ Voor 10% gewijzigd door marvin3241 op 20-06-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:03
marvin3241 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Mijn accu is tussen 18:35 en 20:00 van 93% naar 33% gezakt. Om 18:35 stond mijn dagopbrengst op €6,62 en om 20:00 op €16,11. 60% accu zou dus ongeveer 12kWh moeten zijn. Dus €0,79 per kWh.
Gek.. ik heb al 2 weken geen DLB actief en mijn opbrengst is lager..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Y2rj_CRPtiFVHJPFDO_fCXR0JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRWdfbvdgBms2zScRoamZdtO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marvin3241 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:29:
[...]

Dat is iets tricky rekenen. 12 kWh DC.... dr zal wat omzettingsverlies zijn weer naar AC.... 10 a 11 zal er wel ontladen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvin3241
dvdhaar schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:42:
[...]

Gek.. ik heb al 2 weken geen DLB actief en mijn opbrengst is lager..

[Afbeelding]
Ja het gaat op en neer. Hij ging daarna weer laden tegen relatief hoge tarieven. Hier staat ie inmiddels weer op €15,51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Devke schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:43:
[...]

Dat is iets tricky rekenen. 12 kWh DC.... dr zal wat omzettingsverlies zijn weer naar AC.... 10 a 11 zal er wel ontladen zijn.
Snap ik. Even verder gekeken in Home Assistant. Volgens m'n slimme meter heb ik in dezelfde periode 13,3kWh teruggeleverd. M'n zonnepanelen zouden 0,95kWh hebben teruggeleverd, dus zou de accu dan zelfs meer dan 12kWh hebben teruggeleverd? De Zonneplan integratie geeft ook iets meer dan 12kWh teruglevering uit de accu aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marvin3241 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:30:
[...]

Snap ik. Even verder gekeken in Home Assistant. Volgens m'n slimme meter heb ik in dezelfde periode 13,3kWh teruggeleverd. M'n zonnepanelen zouden 0,95kWh hebben teruggeleverd, dus zou de accu dan zelfs meer dan 12kWh hebben teruggeleverd? De Zonneplan integratie geeft ook iets meer dan 12kWh teruglevering uit de accu aan.
Enige wat ik even kan bedenken is dus een zeer laag omzettingsverlies. Dat zou mooi zijn. 😊. Klinkt logisch wat je zegt.... kan er ook niks anders van maken dan ff 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-04 05:05
Volgens de AI chat zit er geen verschil in de locatie waar je de accu laat plaatsen. Toch ook hier de vraag. Ik heb een locatie thuis ( dorp / platteland) en een locatie in het centrum van Groningen. Waar zou je dan het meeste rendement maken?

[ Voor 5% gewijzigd door bedanktjoh op 20-06-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Nu online
bedanktjoh schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:19:
Volgens de AI chat zit er geen verschil in de locatie waar je de accu laat plaatsen. Toch ook hier de vraag. Ik heb een locatie thuis ( dorp / platteland) en een locatie in het centrum van Groningen. Waar zou je dan het meeste rendement maken?
Maakt op dit moment niet uit. Je kan de locatie kiezen waar je het minste kans hebt op DLB (dus liefst geen panelen, geen EV laden, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
jojost1 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:35:
[...]

Maakt op dit moment niet uit. Je kan de locatie kiezen waar je het minste kans hebt op DLB (dus liefst geen panelen, geen EV laden, etc).
Dankjewel. Ik heb een locatie zonder EV en geen zonnepanelen. Dan ga ik er daar een neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Nu online
bedanktjoh schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:33:
[...]

Dankjewel. Ik heb een locatie zonder EV en geen zonnepanelen. Dan ga ik er daar een neerzetten.
En je hebt een 3-fase aansluiting nodig voor de Nexus, is ook iets wat mogelijk je keuze kan beinvloeden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:19

GaMbiNo

1337

Doet de Nexus eigenlijk ook iets met overvoltage? Ik zit in een wijk waar regelmatig de 253 volt wordt aangetikt en zonnepanelen schakelen dan af. Schakelt de Nexus dan ook af of doet die helemaal niks met de voltages?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:03
GaMbiNo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:38:
Doet de Nexus eigenlijk ook iets met overvoltage? Ik zit in een wijk waar regelmatig de 253 volt wordt aangetikt en zonnepanelen schakelen dan af. Schakelt de Nexus dan ook af of doet die helemaal niks met de voltages?
De omvormer in de accu schakelt verplicht af bij 253 V om te hoge spanning op het net te voorkomen.
Dit probleem doet zich alleen voor bij ontladen van de accu.

[ Voor 6% gewijzigd door Peterhardenberg op 21-06-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Peterhardenberg schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:52:
[...]

De omvormer in de accu schakelt verplicht af bij 253 V om te hoge spanning op het net te voorkomen.
Dit probleem doet zich alleen voor bij ontladen van de accu.
Ah oké, ergens ook wel logisch. Ik ben wel benieuwd hoe vaak zich dat voordoet. Je zou verwachten dat bij hoge voltages vaker geladen dan ontladen wordt i.v.m. een overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
Twanroy schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:54:
[...]

En je hebt een 3-fase aansluiting nodig voor de Nexus, is ook iets wat mogelijk je keuze kan beinvloeden...
Ik heb een locatie met een 3x80AMP aansluiting. Wel veel stroom verbruik ivm warmtepompen. Geen idee of dat nog een voordeel is dat het een zwaardere aansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

bedanktjoh schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:10:
[...]

Ik heb een locatie met een 3x80AMP aansluiting. Wel veel stroom verbruik ivm warmtepompen. Geen idee of dat nog een voordeel is dat het een zwaardere aansluiting is.
Zou een voordeel kunnen zijn. Maar als die verschillende warmtepompen tegelijk 70 ampere oid gaan trekken krijg je alsnog load balancing. Dan heb je wellicht meer aan een normale 3 x 25A die niet zo zwaar belast is.
Mocht er wel genoeg ruimte over zijn is die 3x80A wel lekker natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 21-06-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Nu online
[...]

De Nexus trekt maximaal zo'n 15A per fase, dus als jou verbruikers op de 80A aansluiting niet meer dan 65A verbruiken dan zou de Nexus daar prima kunnen functioneren.

Houd er ook rekening mee dat je (om de Nexus te kunnen laten werken) moet overstappen naar een dynamisch energiecontract van Zonneplan. Dat zou mogelijk ook mee kunnen spelen in de keuze voor welke locatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Twanroy op 21-06-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Mag je op die aansluiting wel salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Twanroy schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:55:
[...]

De Nexus trekt maximaal zo'n 15A per fase, dus als jou verbruikers op de 80A aansluiting niet meer dan 65A verbruiken dan zou de Nexus daar prima kunnen functioneren.

Houd er ook rekening mee dat je (om de Nexus te kunnen laten werken) moet overstappen naar een dynamisch energiecontract van Zonneplan. Dat zou mogelijk ook mee kunnen spelen in de keuze voor welke locatie.
Zeker als je vast contract hebt, tegenwoordig kom je hier minder makkelijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
Ik zit nu bij Tibber dus overstappen naar zonneplan is geen probleem. Ik ga nog even met ZP afstemmen of er idd beperkingen zijn ivm afwijkende aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
bedanktjoh schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:57:
Ik zit nu bij Tibber dus overstappen naar zonneplan is geen probleem. Ik ga nog even met ZP afstemmen of er idd beperkingen zijn ivm afwijkende aansluiting.
Juist geen beperking!
Je zou zelfs met ZP kunnen afstemmen of je 2 of 3 accu's kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

_Richie_ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:11:
[...]

Juist geen beperking!
Je zou zelfs met ZP kunnen afstemmen of je 2 of 3 accu's kan plaatsen.
Dat is wel enorm afhankelijk van het overige verbruik. Als ik hoor dat er meerdere warmtepompen draaien kan dat ook best fors zijn. ;)
Er zal vast een reden zijn van die vrij forse aansluiting. Wonen er bv. meerdere huishoudens in dit pand oid?

[ Voor 13% gewijzigd door GaMbiNo op 21-06-2024 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
  • Laatst online: 18:54
bbbrumbrum schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:03:
[...]

Mag je op die aansluiting wel salderen?
Tot en met 3X80a is nog steeds kleinverbruik, dus nog steeds recht op salderen. Gezien het disproportioneel stijgende nettarief voor alles boven 3x25A is peak-shaving ook een potentiële manier om je thuisbatterij terug te verdienen. Alleen helpt de Nexus je daar niet bij. Wel een reden om dat even goed door te rekenen voordat je meerdere Nexi wil plaatsen in een dergelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
GaMbiNo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:11:
[...]

Dat is wel enorm afhankelijk van het overige verbruik. Als ik hoor dat er meerdere warmtepompen draaien kan dat ook best fors zijn. ;)
Er zal vast een reden zijn van die vrij forse aansluiting. Wonen er bv. meerdere huishoudens in dit pand oid?
Klopt zitten meerdere woningen op een aansluiting. Maar het stroomverbruik valt nogal mee. Dus er is veel ruimte. Ik begreep een tijdje terug van ZP dat ze meer dan 1 accu system niet adviseren. Wellicht is dat inmiddels veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:53
Beste Tweakers,

In augustus wordt onze Nexus (20kWh) geïnstalleerd.
Ik lees al geruime tijd mee op dit toppic en al leer ik daar veel van heb ik toch twee vragen.

Vraag 1.
Heeft het meerwaarde om samen met de Nexus ook een 3 fase energiemeter (Homewizard) te (laten) installeren?

Informatie over onze installatie:
Ons huis heeft een 3 x 25 ah aansluiting met een slimme meter.
We hebben 9700 WP aan panelen op het dak liggen verdeeld over 2 fasen, 50% op het oosten en 60% op het zuid-zuidwesten.
En natuurlijk een dynamisch energiecontract van Zonneplan.

Grote verbruikers:
Full electric 6 kWh warmtepomp
Inductie kookplaat en elektrische oven
Quooker en electrische boiler 160 l.
Was- en vaatwasmachine.
Een Zappi EV lader die naar keuze op 1 of 3 fasen kan laden.

Vraag 2.
Als pensionado heb ik doorgaans alle tijd om onze Hyundai Kona electric (64 kW) op 1 fase op te laden, bij voorkeur op zonne energie tijdens de voordeligste uren.
Het op 1 fase laden lijkt mij het gunstigst om zoveel mogelijk het DLBen van de Nexus te voorkomen.
Klopt deze aanname?!

Vriendelijke groet,
Theo

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
Jouw aanname klopt denkt ik wel. Ik zou dan wel laden vanaf de fase(groepen) waarop je zonnepanelen zijn aangesloten. Gaat je vermogen direct je auto in. Maar of dat praktisch realiseerbaar is vraag ik me af. Bijna 10K aan zonnepanelen maakt denk ik dat je Nexus sowieso op zonnige dagen in de DLB gaat staan. Maar wellicht dat anderen er meer kijk op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Ahum..... schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:59:
Beste Tweakers,

In augustus wordt onze Nexus (20kWh) geïnstalleerd.
Ik lees al geruime tijd mee op dit toppic en al leer ik daar veel van heb ik toch twee vragen.

Vraag 1.
Heeft het meerwaarde om samen met de Nexus ook een 3 fase energiemeter (Homewizard) te (laten) installeren?

Informatie over onze installatie:
Ons huis heeft een 3 x 25 ah aansluiting met een slimme meter.
We hebben 9700 WP aan panelen op het dak liggen verdeeld over 2 fasen, 50% op het oosten en 60% op het zuid-zuidwesten.
En natuurlijk een dynamisch energiecontract van Zonneplan.

Grote verbruikers:
Full electric 6 kWh warmtepomp
Inductie kookplaat en elektrische oven
Quooker en electrische boiler 160 l.
Was- en vaatwasmachine.
Een Zappi EV lader die naar keuze op 1 of 3 fasen kan laden.

Vraag 2.
Als pensionado heb ik doorgaans alle tijd om onze Hyundai Kona electric (64 kW) op 1 fase op te laden, bij voorkeur op zonne energie tijdens de voordeligste uren.
Het op 1 fase laden lijkt mij het gunstigst om zoveel mogelijk het DLBen van de Nexus te voorkomen.
Klopt deze aanname?!

Vriendelijke groet,
Theo
Op dit moment is DLB redelijk digitaal.
Zodra 1 van je 3 fases >2500W belast wordt zal DLB ingrijpen tijdens laden van de Nexus en deze nauwelijks (0,45 kW) laten laden.
Zodra 1 van je 3 fases >2500W teruglevert zal DLB eveneens ingrijpen en de Nexus vrijwel stoppen met ontladen.

Dus tot dit DLB gedrag wat is aangepast en kan moduleren, zul je zelf aan de gang moeten om binnen deze marges te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
Even een vraag: ik heb vandaag tot nog toe 6,54 euro (nu om 21:20 ontvangen via de Nexus. Heb de auto 3 uur aan de lader gehad. Kan iemand me zeggen hoeveel het anders vandaag was geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Roger schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:20:
Even een vraag: ik heb vandaag tot nog toe 6,54 euro (nu om 21:20 ontvangen via de Nexus. Heb de auto 3 uur aan de lader gehad. Kan iemand me zeggen hoeveel het anders vandaag was geweest?
6.84 EUR zonder DLB of laden van een auto. Centen werk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
kazuka schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:22:
[...]

6.84 EUR zonder DLB of laden van een auto. Centen werk dus.
Dank je. Ik wil graag weten wanneer het verstandig is (wat betreft rendement) wanneer het laden van de auto het beste is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• lvefferen
Roger schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:33:
[...]

Dank je. Ik wil graag weten wanneer het verstandig is (wat betreft rendement) wanneer het laden van de auto het beste is.
Wat me best opvalt is dat mensen hyper gefocust zijn op de eigen invloed op het rendement. Door hun leven DLB mijdend in te richten. Ik zie Nexus meer als beleggingsproduct dat je lekker zijn werk moet laten doen terwijl je doorgaat met je leven. Af en toe ff checken is natuurlijk leuk (doe ik ook)

Persoonlijk heb ik het los gelaten om mijn leven aan te passen aan Nexus. en laadt mijn auto wanneer ik wil (en het nodig is). Ik heb nog nergens gezien dat iemand vele euro's aan Powerplay vergoeding mist vanwege DLB (getriggered door eigen gebruik).

Check de eerste tijd inderdaad de werking van Nexus op DLB getriggered door Zonnepanelen (en pas eventueel waar mogelijk fase optimalisatie toe. Maar als hij goed draait laat het dan lekker los en ga door met je leven zoals je gewend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:52
lvefferen schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Wat me best opvalt is dat mensen hyper gefocust zijn op de eigen invloed op het rendement. Door hun leven DLB mijdend in te richten. Ik zie Nexus meer als beleggingsproduct dat je lekker zijn werk moet laten doen terwijl je doorgaat met je leven. Af en toe ff checken is natuurlijk leuk (doe ik ook)

Persoonlijk heb ik het los gelaten om mijn leven aan te passen aan Nexus. en laadt mijn auto wanneer ik wil (en het nodig is). Ik heb nog nergens gezien dat iemand vele euro's aan Powerplay vergoeding mist vanwege DLB (getriggered door eigen gebruik).

Check de eerste tijd inderdaad de werking van Nexus op DLB getriggered door Zonnepanelen (en pas eventueel waar mogelijk fase optimalisatie toe. Maar als hij goed draait laat het dan lekker los en ga door met je leven zoals je gewend was.
Klinkt best leuk maar ik stuur net een bericht naar iemand hier waarin ik uitleg dat ik
de afgelopen 3 jaar 24 ,12 & 12 panelen laten plaatsen ; 8160WP 4320WP 4920WP totaal 17400WP ,3 fases = 5800WP en dat deze combi samen met vol vermogen terugleveren van de Nexus een onmogelijke opgave is zonder DLB gedoe en dat ik terecht baal dat dit gezien en gehoord is bij installatie maar het allemaal niet spannend was etc dan weet ik een hoop mooie juridische termen waar Zonneplan flink heeft gefaald en waar ik me terecht op focus om toch te zoeken naar een oplossing om het goed werkend te krijgen want ja ik heb toch aardig wat euro's gemist in de beginfase door DLB (en eigen onzinnig gebruik op te proberen de terug en levering in balans te krijgen.)
Momenteel ook al langer dan 3 week aan het wachten op antwoord van ZP wat ze wederom niet siert..
Als het eenmaal normaal functioneert zoals bedoel en vooraf genoemd door ZP laat ik het meer dan lekker los _/-\o_ O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Het is een product wat net enkele maanden op de markt is. Geef Zonneplan de kans om de software te verbeteren aan de hand van onze feedback en hun inzicht in de inmiddels vele geplaatste installaties. Ook Zonneplan is gebaat bij een DLB met meer tussenstappen. Geduld wordt beloond.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:14
Hier idd ondernemer EN reeds BTW teruggekregen (2013) van de eerste panelen, toen had ik 2 BTW nummers (een van bedrijf en een van de panelen).
Bij de invoering van de nieuwe BTW nummers kreeg ik een telefoontje van de BD of ze het 2e BTW nummer konden laten vervallen omdat daar toch niets meer werd gedaan, dus dit 2e nummer is vervallen.

Nu met de Nexus, energiecontract op naam van mijn vrouw, en ook op die naam de BTW terugvordering gedaan.
Uiteraard nog in afwachting van teruggaaf.
[...]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@pentagon0873 Dat komt goed.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
[...]

Ik ga inderdaad door met m’n leven zoals ik het gewend was. Dus ook kijken waar ik minder kosten en meer rendement kan halen. 😎😀

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
[...]

Eens!

Ik ben er dan misschien wel meer dan gemiddeld mee bezig maar voor mij is het hobby he, vind het leuk te kijken of ik het nog verder kan maximeren, tweaken als het ware :+

Heb een EV laadpunt achter de SAP die eerder loadbalanced en onzichtbaar is voor de Nexus. Mn zonnepanelen (1F) zitten op dezelfde fase als de wasmachine en droger. De SolarEdge omvormer kan ik aansturen op maximale belasting van die fase (25A) wanneer de Nexus maximaal teruglevert. Maar al deze zaken zijn automatisch; ik hoef er niet dagelijks rekening mee te houden en vind dit gewoon leuk.

Ook belangrijk hierin; mijn hobby moet niet comfort van mn vrouw in de weg zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 19-05 15:54
In het begin flink zitten mopperen op de gebrekkig werkende dlb. Vandaag ( bijna 4maanden verder) merk ik sterke verbetering. Ik zit inmiddels op 805,- opbrengst dus dat is ook prima.

Ik sprak nog wel iemand uit Arnhem, die met subsidie van de gemeente ook een accu van zp heeft besteld. Hij is op diverse punten op het verkeerde been gezet. De communicatie van zp is dus nog steeds niet goed. En dat terwijl zp die "domme" communicatie helemaal nie nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aimabel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:55:
In het begin flink zitten mopperen op de gebrekkig werkende dlb. Vandaag ( bijna 4maanden verder) merk ik sterke verbetering. Ik zit inmiddels op 805,- opbrengst dus dat is ook prima.

Ik sprak nog wel iemand uit Arnhem, die met subsidie van de gemeente ook een accu van zp heeft besteld. Hij is op diverse punten op het verkeerde been gezet. De communicatie van zp is dus nog steeds niet goed. En dat terwijl zp die "domme" communicatie helemaal nie nodig heeft.
Er is ook een subsidie verstrekt in Arnhem als het goed is. Nexus is 300 euro goedkoper aangeboden. Grootschalig inkoop is dus ook deels bij nieuwe eigenaren gekomen.

Ben wel benieuwd wat op het verkeerde been zetten is dan?

Nu ben ik wel van mening dat verkopers over het algemeen (niet alleen ZP hoor) best wel een prachtig plaatje kunnen schetsen over alles. Uiteindelijk is dat te aangezet allemaal. Dat doorzie je vaak wel.

Recent een panelen verkoper gesproken. Panelen zouden snel terug verdiend zijn. Jaar of 5. Rekende met 40 ct/kWh. De TLB zou eraf gaan en de btw op zonnepanelen kwam terug. Gesprek vriendelijk naar een einde gebracht en fijne dag gewenst. Cowboys.

[ Voor 22% gewijzigd door Devke op 23-06-2024 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 19-05 15:54
Verkeerde been:
Zij dachten de volledige btw terug te krijgen, dat de batterij een backup voor storingen is en dat juist de stroom van de zonnepalen wordt geladen die vervolgens weer teruggegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 14:29

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Aimabel schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:12:
Verkeerde been:
Zij dachten de volledige btw terug te krijgen, dat de batterij een backup voor storingen is en dat juist de stroom van de zonnepalen wordt geladen die vervolgens weer teruggegeven wordt.
Beetje zelf onderzoek, en je komt achter deze dingen. Overal ZP de schuld van geven is natuurlijk te makkelijk.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
master_viper schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:27:
[...]

Beetje zelf onderzoek, en je komt achter deze dingen. Overal ZP de schuld van geven is natuurlijk te makkelijk.
Je mag er helaas niet van uitgaan dat mensen zelf op onderzoek uit gaan, een thuisaccu wordt al snel geassocieerd met zonnestroom opslaan, backup als het net uitvalt, etc. Als je zo'n aanbod doet moet je heel goed communiceren over de werking, wat je ermee bereikt, wat het niet kan, etc. De naam Zonneplan wordt daarnaast natuurlijk ook snel in verband gebracht met zonnepanelen en dus is de link al snel gelegd.

Ik ben ook van mening dat veel mensen vaker zelf onderzoek zouden moeten doen, maar ze weten vaak pas dat hun aannames niet kloppen als het al te laat is omdat je dan pas met de gevolgen wordt geconfronteerd.

Zonneplan is ook op hun eigen website niet altijd even duidelijk over hoe deze accu nu echt werkt, ook Kiki zorgt nog weleens voor verwarring.

Afijn, als je 8k uitgeeft kan je maar beter even goed onderzoek doen :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor je €8k uitgeeft mag ik toch wel hopen dat je je een beetje inleest.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De communicatie op de site van Zonneplan is ook al meerdere malen gewijzigd en bijgewerkt. Op dit moment adverteren ze met 4 verschillende modi die de Nexus kan gebruiken:
  • day ahead in -en verkoop
  • opslaan eigen zonnesttroom
  • onbalansmarkt
  • lokale netcongestie
De huidige realiteit is dat slechts 1 van deze 4 modi actief is. Ze zijn vast bezig met het uitbreiden van de mogelijkheden en we binnenkort meer opties in de app krijgen, ook ter voorsortering op toekomstige wijzigingen in regelgeving (b.v.b. saldering) maar wat ze nu adverteren kan de Nexus helemaal (nog) niet.

Blijkbaar komt er in Q3 een pilot voor een verdienmodel voor lokale netcongestie. Benieuwd hoe dat er uit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft het eventueel afschaffen van de salderingsregeling ook invloed op het handelen op de onbalansmarkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
roelg90 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:41:
Heeft het eventueel afschaffen van de salderingsregeling ook invloed op het handelen op de onbalansmarkt?
Ja, aangezien veel meer mensen zullen proberen hun eigen opgewekte zonnestroom te gebruiken (zoals het hoort) ipv massaal domweg terug te leveren. Daarnaast zullen meer mensen in de winter bewuster omgaan met het verbruiken van stroom, omdat ze dat niet zomaar meer met de in de zomer teruggeleverde stroom mogen wegstrepen.

Ik vermoed dus minder pieken in teruglevering in de zomer en minder pieken in de afname in de winter. Aan de andere kant worden er nog steeds panelen bijgeplaatst, dus mogelijk heft dat elkaar wel weer deels op.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
roelg90 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:41:
Absoluut, dan moet je de energiebelasting afdragen over de afgenomen kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46
Wolly schreef op zondag 23 juni 2024 @ 23:25:
[...]

Absoluut, dan moet je de energiebelasting afdragen over de afgenomen kWh.
En dit is absoluut niet zeker hoe het werkt in 2027. ;)

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Biet80 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 08:18:
[...]

En dit is absoluut niet zeker hoe het werkt in 2027. ;)
Op basis van hoe de zaken er nu voorstaan is dat gewoon hoe het dan werkt.
Pagina: 1 ... 36 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.