Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 47 Laatste
Acties:
  • 480.170 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 030bart
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 17:26
Bij ons is medio April de 20 kWh Zonneplan Nexus thuisbatterij geïnstalleerd.

Medio mei begon deze kuren te vertonen met de 4G verbinding waardoor de batterij in de 1e week aan-en-uit ging en daarna uit is gebleven. Contact over gehad met Zonneplan, op 5 juni is er een monteur langs geweest die wat zaken heeft aangepast, maar helaas zonder resultaat. Daarna is nog een nieuwe Connect opgestuurd, maar niets heeft mogen baten. Wij hebben nog steeds een niet-functionerende batterij en de ondersteuning van Zonneplan laat zwaar te wensen over (iedere keer dat we bellen krijgen we medewerkers aan de telefoon die geen idee over de batterij hebben en het weer aan andere mensen zullen doorgeven). Terugkoppeling is nul en dus echt teleurstellend.

Wat ons betreft mogen ze de batterij weer komen ophalen, het ontbreekt ze duidelijk aan goede technische ervaring en de mogelijkheden klanten op een goede manier te ondersteunen. Het voelt niet prettig om 8000 euro te investeren in een batterij en daarna aan je lot te worden overgelaten. Dan liever een thuisbatterij met minder opbrengsten, maar waar je zelf meer inzage en mogelijkheden mee hebt en een leverancier die goede productondersteuning biedt.

Het bovenstaande ter overweging voor iedereen die nog een keuze moet maken.
Op basis van onze ervaringen gaan wij een klacht indienen bij Zonneplan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
030bart schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:18:
Bij ons is medio April de 20 kWh Zonneplan Nexus thuisbatterij geïnstalleerd.

Medio mei begon deze kuren te vertonen met de 4G verbinding waardoor de batterij in de 1e week aan-en-uit ging en daarna uit is gebleven. Contact over gehad met Zonneplan, op 5 juni is er een monteur langs geweest die wat zaken heeft aangepast, maar helaas zonder resultaat. Daarna is nog een nieuwe Connect opgestuurd, maar niets heeft mogen baten. Wij hebben nog steeds een niet-functionerende batterij en de ondersteuning van Zonneplan laat zwaar te wensen over (iedere keer dat we bellen krijgen we medewerkers aan de telefoon die geen idee over de batterij hebben en het weer aan andere mensen zullen doorgeven). Terugkoppeling is nul en dus echt teleurstellend.

Wat ons betreft mogen ze de batterij weer komen ophalen, het ontbreekt ze duidelijk aan goede technische ervaring en de mogelijkheden klanten op een goede manier te ondersteunen. Het voelt niet prettig om 8000 euro te investeren in een batterij en daarna aan je lot te worden overgelaten. Dan liever een thuisbatterij met minder opbrengsten, maar waar je zelf meer inzage en mogelijkheden mee hebt en een leverancier die goede productondersteuning biedt.

Het bovenstaande ter overweging voor iedereen die nog een keuze moet maken.
Op basis van onze ervaringen gaan wij een klacht indienen bij Zonneplan.
Vervelende situatie. Heb je rechtsbijstand voor hulp? Ik zou Zonneplan dan mailen i.p.v. bellen. Zwart op wit zetten. De historie vermelden en ze een redelijke termijn te geven om het probleem op te lossen. Kijk even of je juridisch je aankoop kan terugdraaien. Garantie heb je sws op het systeem dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Wellicht kunnen ze hem gewoon omruilen dan voor een nieuwe? Er zijn best wel mogelijkheden denk ik. Alleen even nu via een andere manier proberen op te lossen. Al blijft het vervelend. Hopelijk kun je er iets mee en heb je straks wel een oplossing en plezier ervan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 21:00
Sando schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 01:45:
[...]

Ik kan het op beide websites oprecht niet vinden. Op de pagina van Frank hebben ze het over AccuSelect, maar niet over noodstroom. Op de tweede link zie ik alleen een dozijn PDF's die ik kan downloaden. Bij de meest voor de hand liggende kan ik het niet vinden met Ctrl+F. Waar heb jij het zien staan? In één van de brochures?
https://givenergy.co.uk/w...-Datasheet-AC-Coupled.pdf
Als ik het eerste resultaat op de batterijenpagina van Frank open, de Sessy, dan staat er bij de instructies dat je "in de Sessy portal de laadstrategie ‘Frank Modus’" dient te kiezen. Ik neem aan dat die Sessy portal de app van de fabrikant is, en dat je vervolgens de app van Frank of Zonneplan nodig hebt om je strategie te configureren en financiële data te bekijken. Van de overige batterijen kan ik eigenlijk niet vinden hoe het precies werkt.
Dat is bij Frank, ik weet niet precies hoe het daar allemaal werkt. Maar daar staat ook dat het met een wifiverbinding kan werken. Je zou je even in de communicatie moeten verdiepen of het cloud-only is. Maar als FE met een device lokaal kan communiceren kun je de omvormer op een IOT wifi gooien zonder internet en verkeer toestaan van het netwerk waar FE op zit naar je IOT wifi.

Zoals gezegd, bij ZP gaat alles via 4G en zit er geen enkel device op je netwerk. Als je afscheid neemt van ZP en je later de Solis wil bedienen is dat lokaal ook mogelijk. (modbus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSBbTik6Pjv04zD5DPRR_VffPLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qq2huRvsr9R8ULaB8oAWO6Va.jpg?f=fotoalbum_large

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Peterhardenberg schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 08:58:
[...]

Als je wilt handelen met onbalans, dan zul je toch toegang moeten geven tot de aansturing van je accu.
Die toegang hoef je dus niet te geven, dit kan bij allemaal via 4G.
En als je wilt weten wat het opbrengt. wil je niet wachten op een (digitaal) bankafschrift.
Die snap ik niet helemaal. ZP en FE hebben een app waarin je opbrengsten kunt volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Vervelende situatie. Heb je rechtsbijstand voor hulp? Ik zou Zonneplan dan mailen i.p.v. bellen. Zwart op wit zetten. De historie vermelden en ze een redelijke termijn te geven om het probleem op te lossen. Kijk even of je juridisch je aankoop kan terugdraaien. Garantie heb je sws op het systeem dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Wellicht kunnen ze hem gewoon omruilen dan voor een nieuwe? Er zijn best wel mogelijkheden denk ik. Alleen even nu via een andere manier proberen op te lossen. Al blijft het vervelend. Hopelijk kun je er iets mee en heb je straks wel een oplossing en plezier ervan.
Zeker alles zwart op wit. En data verzamelen helpt ook altijd. Heb je Home Assistant? Dan kun je ook kijken of er langere perioden zijn waarbij er geen verbinding was door te kijken naar de laatste meting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XT7qQpTZXOxnfSdt1Nq7QMr_s88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDTEnbdbxkmkYHiL2uABpfS5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZlR9y0GYSUIeahVQ0iwXsvNDl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/acxUQKjHxVUTleNGK1IQiYXf.png?f=fotoalbum_large
Dus niet kijken naar wanneer deze waarde veranderd, want dat is wanneer hij is gehaald. (En de state van je sensor is veranderd in HA) Bij mij is de laatste meting over het algemeen tussen de 5 en 10 minuten.

Ik net even de P1 dongles er allebei uitgehaald. De lampjes blijven nog een paar minuten aan. Als er een kwartier geen meting is geweest geeft de app pas aan dat hij offline is. De status van de 4G verbinding is helaas geen sensor in Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iEDmP2IsJPS3AnyXlWD6g6Tb-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayjXQ0o9xi4WtPdTZfExibP5.jpg?f=fotoalbum_large

Verder zou je kunnen navragen welke provider ze gebruiken voor hun dongles en checken met een telefoon hoe het 4g bereik is bij de Nexus. Je kunt ook met een verlengkabel testen of de verbinding beter is wanneer de dongles op een andere plek hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Biet80 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Verder zou je kunnen navragen welke provider ze gebruiken voor hun dongles en checken met een telefoon hoe het 4g bereik is bij de Nexus. Je kunt ook met een verlengkabel testen of de verbinding beter is wanneer de dongles op een andere plek hangen.
Ik heb de dongles zien switchen tussen Vodafone en Odido. Ik heb hier ook geen geweldig ontvangst en de P1 dongle van Zonneplan moet ik zelfs op en bepaalde plek hangen in de meterkast anders verliest ie z'n verbinding...

Ondanks de slechte ontvangst zijn de dongles in de Nexus wel stabiel qua verbinding tot nu toe gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
kazuka schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Ik heb de dongles zien switchen tussen Vodafone en Odido. Ik heb hier ook geen geweldig ontvangst en de P1 dongle van Zonneplan moet ik zelfs op en bepaalde plek hangen in de meterkast anders verliest ie z'n verbinding...

Ondanks de slechte ontvangst zijn de dongles in de Nexus wel stabiel qua verbinding tot nu toe gelukkig.
Hoe kun je ze zien switchen? En hoe weet je welke provider op dit moment wordt gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Biet80 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:52:
[...]

Hoe kun je ze zien switchen? En hoe weet je welke provider op dit moment wordt gebruikt?
In de ZP app settings, bij Status Connect P1 zie je de huidige provider. Deze wisselt bij mij regelmatig tussen providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autodrop
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-07 16:37
Vandaag installateur over de vloer gehad voor installatie van een 20kWh batterij.

Betreffende monteur gaf aan dat installatie van batterij en omvormer boven elkaar krap zou worden op de locatie die ik op m'n zolder voor ogen had. Naast elkaar zou dan weer geen optie zijn omdat er minstens 165 centimeter in de breedte nodig is op een hoogte van 135 centimeter. Die ruimte is er net niet. Echter, de batterij zou volgens mij geplaatst kunnen worden naast een open traliehekje, direct naast het open trapgat. Op die manier voldoet de installatie aan de eisen van Zonneplan met betrekking tot de vrije ruimte rondom de batterij en omvormer. Helaas wilde de installateur hier niet in meegaan.

Mijn vraag aan jullie is of er Tweakers zijn die een soortgelijke situatie mee hebben gemaakt en de batterij niet op de standaard manier geïnstalleerd hebben. Zo ja, zou je mij misschien iets meer kunnen vertellen en wellicht een foto van de installatie kunnen plaatsen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:04
Autodrop schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:14:
Vandaag installateur over de vloer gehad voor installatie van een 20kWh batterij.

Betreffende monteur gaf aan dat installatie van batterij en omvormer boven elkaar krap zou worden op de locatie die ik op m'n zolder voor ogen had. Naast elkaar zou dan weer geen optie zijn omdat er minstens 165 centimeter in de breedte nodig is op een hoogte van 135 centimeter. Die ruimte is er net niet. Echter, de batterij zou volgens mij geplaatst kunnen worden naast een open traliehekje, direct naast het open trapgat. Op die manier voldoet de installatie aan de eisen van Zonneplan met betrekking tot de vrije ruimte rondom de batterij en omvormer. Helaas wilde de installateur hier niet in meegaan.

Mijn vraag aan jullie is of er Tweakers zijn die een soortgelijke situatie mee hebben gemaakt en de batterij niet op de standaard manier geïnstalleerd hebben. Zo ja, zou je mij misschien iets meer kunnen vertellen en wellicht een foto van de installatie kunnen plaatsen?

Bedankt!
Hier staan behoorlijk wat reviews met foto's, wellicht staat er een vergelijkbare situatie tussen:
https://www.zonneplan.nl/...ngen?filter=thuisbatterij

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wellicht een leuke artikel over de verschillende thuisbatterijen inclusief de Nexus met mooie overzichten en mogelijkheden. Doe er je voordeel mee. Gezien de vragen die soms ook hier voorbij komen of een thuisbatterij zinvol is voor iemand.

https://doe-duurzaam.nl/a...uisbatterij-past-bij-jou/

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Bedankt!
Sinds wanneer komen ze vtv kijken :D . Het ligt er heel erg aan welke monteurs je hebt, bij mij ging het ook erg stroef. Ik heb behoorlijk op ze moeten inpraten en geklaagd bij Zonneplan, en toen is alles alsnog geïnstalleerd. Ik merkte wel, er was een nieuwe man in opleiding bij, dat alles vastgelegd wordt en alles steeds strenger wordt. Maar als je de ruimte hebt gemeten volgens de tekeningen moet het gaan lijkt mij? Ze hameren echt hard om de vrije ruimte rondom alle apparatuur.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
In 1 keer 1600 ZP powerplay accu's erbij in Arnhem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-09 16:36
Peterhardenberg schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:53:
In 1 keer 1600 ZP powerplay accu's erbij in Arnhem
Dat is 16 mwh onbalanscapaciteit in een keer . Dan is het gauw gedaan met de gunstige tarieven. Iedereen snoept van dezelfde taart, ook tibber en co. Kwestie vraag een aanbood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
wouter_tw schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:22:
[...]

Dat is 16 mwh onbalanscapaciteit in een keer . Dan is het gauw gedaan met de gunstige tarieven. Iedereen snoept van dezelfde taart, ook tibber en co. Kwestie vraag een aanbood
Het kan altijd erger. linkje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:27
Het kan altijd nog erger. Linkje

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is dus puur het "powerplay" op omvormers zoals ik lees. Dan verwacht ik een SMA etc ook wel met deze aanpassingen te gaan komen. Denk wel dat je ook goede regulering moet hebben. Als bij laden en ontladen iedereen gelijk full power gaat dan veroorzaak je denk ik weer onbalans alleen de andere kant op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
[...]

Zijn het allemaal dan 10kWh exemplaren dan?
Je bedoeld denk ik MWh :+
EN inderdaad is de onbalansmarkt niet zo groot, spoeling gaat wel dun worden zo. :F

De vroege adopters zijn dat spekkoper, kijken of er dan jaloeziebelasting gaat komen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:06
Devke schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Dat is dus puur het "powerplay" op omvormers zoals ik lees. Dan verwacht ik een SMA etc ook wel met deze aanpassingen te gaan komen. Denk wel dat je ook goede regulering moet hebben. Als bij laden en ontladen iedereen gelijk full power gaat dan veroorzaak je denk ik weer onbalans alleen de andere kant op.
Die regulering is er al.
Je gaat alleen leveren/ ontvangen als er een handelsdeal is. Anders geen vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simpel360 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:54:
[...]

Die regulering is er al.
Je gaat alleen leveren/ ontvangen als er een handelsdeal is. Anders geen vergoeding.
Ik had iets gelezen (weet ff niet meer waar) dat je 20% mocht invoeden tegelijk maar dat (nog) niet gebeurde. Vandaar. Misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Devke schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:59:
[...]

Ik had iets gelezen (weet ff niet meer waar) dat je 20% mocht invoeden tegelijk maar dat (nog) niet gebeurde. Vandaar. Misschien heb ik het verkeerd begrepen.
Je bedoeld de ramp-up van accu's. Dus niet meteen met 100% vermogen ontladen of laden bij onbalans maar beginnen bij 20% vermogen. Dat is met name ook bedoeld om regeltoestand 2 te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
@Biet80 die noodstroomvoorziening werkt niet voor alle fase's.

tijdens installatie vd accu (of daarvoor) moet je aangeven welke apparaten of groepen/fase in je meterkast van noodstroom voorzien moeten worden.

als je hele grote accu hebt (40 of 50 kwh), zou je misschien je hele huis of meterkast op noodstroom kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazuka schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Je bedoeld de ramp-up van accu's. Dus niet meteen met 100% vermogen ontladen of laden bij onbalans maar beginnen bij 20% vermogen. Dat is met name ook bedoeld om regeltoestand 2 te voorkomen.
Precies die bedoel ik. Vlgs mij gebeurde dat niet. Wellicht Nexus bezitters dat kunnen ontkrachten. De plaatjes die ik vaak zie hier zijn vaak volgas of bij volle lege accu iets minder. 2kWh heb ik iig nog niet gezien. Of gaat dit niet per batterij maar bijvoorbeeld geldt dit voor heel Zonneplan / Frank Energie? Meer spreiding waardoor het minder opvalt (iedereen net ff ietsje minder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-09 18:50
ari2asem schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:13:
@Biet80
als je hele grote accu hebt (40 of 50 kwh), zou je misschien je hele huis of meterkast op noodstroom kunnen aansluiten.
Dit is vooral afhankelijk van het omvormer vermogen*, de capaciteit van de batterij speelt hierin een veel kleinere rol.

*en natuurlijk van de groepen in de meterkast/de gebruikers die daar op (kunnen) zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
ari2asem schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:13:
@Biet80 die noodstroomvoorziening werkt niet voor alle fase's.
Afhankelijk van je omvormer heb je 1 fase backup of 3 fase backup. ik zou niet weten waarom bij een 3 fase omvormer de backup niet zou werken voor alle fases.

De link die ik eerder deelde is een 1 fase omvormer met 1 fase backup.
https://givenergy.co.uk/w...-Datasheet-AC-Coupled.pdf
Dit bijvoorbeeld 3 fase:
https://givenergy.co.uk/w...ase-Hybrid-Gen-3-11kW.pdf
tijdens installatie vd accu (of daarvoor) moet je aangeven welke apparaten of groepen/fase in je meterkast van noodstroom voorzien moeten worden.

Of je hele huis op de noodstroom kan draaien is afhankelijk van het vermogen van de omvormer en hoeveel je huis nodig heeft. De 3 fase omvormer van GivEnergy kan 11kW aan noodstroom leveren. Dit is onafhankelijk van de grootte van je accu. (Je moet wel opletten dat je je accu zo snel kunt ontladen) De grootte van de accu zorgt er alleen voor dat je langer op noodstroom kunt draaien.

De keuze om bijvoorbeeld om een airconditioning aan te sluiten op noodstroom is niet zo zwart/wit als je er ook mee verwarmt. In de zomer ga je niet koelen op noodstroom maar misschien wil je in de winter wel graag verwarmen op noodstroom. (misschien op een lagere temperatuur in het geval van noodstroom)

De groep van je laadpaal sluit je normaal gesproken niet aan op noodstroom.

En voor de rest heb je nog luxe-probleem vragen, tv kijken met noodstroom??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
[...]

Hangt een beetje af van je definitie van "gauw".

De monteurs vertelden mij toen dat ze met z'n 2-en 2 installaties doen op 1 dag. Dus 1600 installaties is 1600 mandagen. (Nee niet maandagen 8)7 ) Personeel is misschien makkelijk te vinden (Weinig actie meer op het gebied van zonnepanelen), maar zo makkelijk ook niet.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i37744/nieuw-onderzoek-batterijen-verlagen-energieprijzen-en-verhogen-inzet-zonne-energie
‘Als we bijvoorbeeld de verwachte referentiekosten en vraag- en opwekprofielen voor 2030 nemen, zijn de systeemvoordelen positief voor de eerste batterijen tot het punt dat de balanceringsmarkten verzadigen’, concludeert Kalavasta. ‘Wanneer additioneel batterijvermogen wordt toegevoegd dat hoofdzakelijk zal zijn aangewezen op de day-ahead markt dan dalen de systeemvoordelen naar nul bij 3 tot 4 gigawatt.’

Voor het 2050-scenario stijgen de systeemvoordelen wél door additioneel batterijvermogen dat hoofdzakelijk actief is op de day-aheadmarkt. Deze stijging zet door tot 7 gigawatt aan geïnstalleerd batterijvermogen. Daarna nemen de marginale voordelen af voor additionele batterijen om vervolgens tot nul te dalen bij 18 gigawatt.
Het is een groeiende markt en de echt grote projecten zoals deze zijn morgen ook nog niet klaar.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i36148/noordoostpolder-krijgt-grootste-batterij-van-nederland-met-1-gigawattuur-opslagcapaciteit

Ik ben wel benieuwd of ze de planning gaan halen.
https://www.energieopslagwestermeerdijk.nl/planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Biet80 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:49:
[...]

Hangt een beetje af van je definitie van "gauw".

De monteurs vertelden mij toen dat ze met z'n 2-en 2 installaties doen op 1 dag. Dus 1600 installaties is 1600 mandagen. (Nee niet maandagen 8)7 ) Personeel is misschien makkelijk te vinden (Weinig actie meer op het gebied van zonnepanelen), maar zo makkelijk ook niet.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i37744/nieuw-onderzoek-batterijen-verlagen-energieprijzen-en-verhogen-inzet-zonne-energie

[...]

Het is een groeiende markt en de echt grote projecten zoals deze zijn morgen ook nog niet klaar.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i36148/noordoostpolder-krijgt-grootste-batterij-van-nederland-met-1-gigawattuur-opslagcapaciteit

Ik ben wel benieuwd of ze de planning gaan halen.
https://www.energieopslagwestermeerdijk.nl/planning
Buiten dat, de energietransitie gaat gestaag door en toename van groene energie groeit gelijktijdig mee. Buiten het feit dat ons wagenpark verder elektrificeert en alle huizen die nu gebouwd worden een warmtepomp krijgen worden er ook nog steeds wind -en zonneparken aangelegd en worden bedrijfspanden bijvoorbeeld volgelegd met panelen. Die hebben allemaal invloed op de onbalansmarkt.

Recent nog een voorbeeld van een nieuw windpark van 4 gigawatt: https://nos.nl/artikel/25...enfonds-abp-en-vattenfall

Die verzadiging van de onbalansmarkt gaat er zeker komen maar ik verwacht dat eventuele ingrepen van onze overheid meer en eerder invloed op de opbrengsten gaan hebben dan de aanleg van deze batterijparken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

kazuka schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:38:
[...]

Buiten dat, de energietransitie gaat gestaag door en toename van groene energie groeit gelijktijdig mee. Buiten het feit dat ons wagenpark verder elektrificeert en alle huizen die nu gebouwd worden een warmtepomp krijgen worden er ook nog steeds wind -en zonneparken aangelegd en worden bedrijfspanden bijvoorbeeld volgelegd met panelen. Die hebben allemaal invloed op de onbalansmarkt.

Recent nog een voorbeeld van een nieuw windpark van 4 gigawatt: https://nos.nl/artikel/25...enfonds-abp-en-vattenfall

Die verzadiging van de onbalansmarkt gaat er zeker komen maar ik verwacht dat eventuele ingrepen van onze overheid meer en eerder invloed op de opbrengsten gaan hebben dan de aanleg van deze batterijparken.
Inderdaad, als ik dan naar de data kijk op energieopwek (ervan uitgaande dat deze enigszins betrouwbaar is) en 2020 met bijvoorbeeld 2023 vergelijk dan is het verschil enorm.

Dat duurt wel even voordat deze batterijparken dat kunnen gaan opvangen, in de tussentijd blijft onbalansmarkt nog wel even lucratief in mijn optiek.

Het heeft in ieder geval wel bijgedragen aan mijn besluit om een Nexus te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:25
Zonneplan heeft ruim 1.600 thuisbatterijen verkocht in Arnhem. De duurzaamheidslening die de gemeente Arnhem verschaft, is daarbij volgens het energiebedrijf een belangrijk duwtje in de rug voor consumenten.
bron: solarmagazine.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 030bart
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 17:26
Devke schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:41:
[...]

Klopt, heb ze nu per email een klacht gestuurd met een opsomming van alle contacten en werkzaamheden tot dusver. Teleurstellend dat ze hun service- en technische team niet goed op orde hebben om problemen tijdig en goed op te lossen en met de klant te communiceren. Ik wacht de reactie van Zonneplan wederom af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

030bart schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Klopt, heb ze nu per email een klacht gestuurd met een opsomming van alle contacten en werkzaamheden tot dusver. Teleurstellend dat ze hun service- en technische team niet goed op orde hebben om problemen tijdig en goed op te lossen en met de klant te communiceren. Ik wacht de reactie van Zonneplan wederom af.
Teleurstellend ja. Ik heb het idee dat ze de vraag qua bestellingen en installaties maar moelijk kunnen bijbenen en ze dat op dit moment voorrang geven boven het oplossen van problemen met bestaande installaties.

Het is niet alsof je een defecte broodrooster hebt o.i.d., het is een apparaat van 10.000 EUR. Dat moet gewoon netjes opgelost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
Devke schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Precies die bedoel ik. Vlgs mij gebeurde dat niet. Wellicht Nexus bezitters dat kunnen ontkrachten. De plaatjes die ik vaak zie hier zijn vaak volgas of bij volle lege accu iets minder. 2kWh heb ik iig nog niet gezien. Of gaat dit niet per batterij maar bijvoorbeeld geldt dit voor heel Zonneplan / Frank Energie? Meer spreiding waardoor het minder opvalt (iedereen net ff ietsje minder).
Zonneplan:
Wat betreft de ramp rate van 20% per minuut zoals genoemd door TenneT, dit is een aspect waar we rekening mee houden in onze toekomstige updates. We streven ernaar om de balans te vinden tussen rendement en netstabilisatie.
Nee, dit gebeurt (nog) niet. En het idee is dan dat het per minuut opschaalt; dus 20-40-60-80-100% over een spreiding van 5 minuten. Dat gaat dan snel genoeg om onbalans te herstellen en niet te snel waardoor onbalans de andere kant uit slaat en je dus regeltoestand 2 treft.

Jan Willem Zwang wees toevallig vandaag naar een whitepaper die het goed uitlegt: https://www.etpa.nl/whitepapers/ex-post

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-10-2024

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu300cTvqruVqEtUc1_vFFxVNn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYLaIL7qDGsyGHKZpGPzm8EE.jpg?f=fotoalbum_large

De mijne staat in trapkast op de BG. DE ruimte om de omvormer en batterij was prima. Al was dit de enige manier om hem te plaatsen. De batterij wordt niet warm, de omvormer kan zeker warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Roger schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:38:
[...]

[Afbeelding]

De mijne staat in trapkast op de BG. DE ruimte om de omvormer en batterij was prima. Al was dit de enige manier om hem te plaatsen. De batterij wordt niet warm, de omvormer kan zeker warm worden.
Deze kan afgesloten worden? De monteurs die ik had, hadden dit nooit uitgevoerd op deze locatie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
master_viper schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:17:
[...]

Deze kan afgesloten worden? De monteurs die ik had, hadden dit nooit uitgevoerd op deze locatie helaas.
Ja, kast kan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autodrop
master_viper schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:09:
[...]

Sinds wanneer komen ze vtv kijken :D . Het ligt er heel erg aan welke monteurs je hebt, bij mij ging het ook erg stroef. Ik heb behoorlijk op ze moeten inpraten en geklaagd bij Zonneplan, en toen is alles alsnog geïnstalleerd. Ik merkte wel, er was een nieuwe man in opleiding bij, dat alles vastgelegd wordt en alles steeds strenger wordt. Maar als je de ruimte hebt gemeten volgens de tekeningen moet het gaan lijkt mij? Ze hameren echt hard om de vrije ruimte rondom alle apparatuur.
Nee, niet van te voren. Gisteren zou er geïnstalleerd worden maar de monteur gaf aan dat dit zo niet kon en was ook aardig snel weer vertrokken. Rare situatie want er zijn van te voren foto's en afmetingen met Zonneplan gedeeld en akkoord vanuit Zonneplan geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autodrop
Roger schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:38:
[...]

[Afbeelding]

Wow, in een afsluitbare trapkast nog wel. Mijn situatie is als in de bijgevoegde foto. Lijkt me toch dat daar met wat passen en meten voldoende ruimte voor ventilatie en warmte afvoer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfPiKoBnsdee31tErdUFG-X03Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVxy1S3nfBDjKHDtuOPiqo0u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
Autodrop schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:50:
[...]

Wow, in een afsluitbare trapkast nog wel. Mijn situatie is als in de bijgevoegde foto. Lijkt me toch dat daar met wat passen en meten voldoende ruimte voor ventilatie en warmte afvoer is.

[Afbeelding]
En deze ruimte blijft zoals ie nu op de foto staat? Erg vreemd dat ze onverrichte zaken weg gingen. krijg er wel mijn bedenkingen van in de zin van "zin".... Zou proberen met film en fotos ZP te laten zien dat het zeker wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roger schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:19:
[...]

En deze ruimte blijft zoals ie nu op de foto staat? Erg vreemd dat ze onverrichte zaken weg gingen. krijg er wel mijn bedenkingen van in de zin van "zin".... Zou proberen met film en fotos ZP te laten zien dat het zeker wel kan.
Als Zonneplan akkoord geeft dan zou het op de werkplek eigenlijk niet meer voor discussie moeten zorgen. Volgens mij zijn klant en Zonneplan niet gebaat hierbij. Klant niet tevreden. Bedrijf maakt foutkosten. Misschien voor degene die bestellen beter al om foto's te sturen en per mail een akkoord krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:49
[...]

[Afbeelding]
Omvormer boven het trapgat, batterij naast het hekje, zo staat hij bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte

Bedankt!
Bij mij staat de batterij dus naast zo een hekje, de omvormer boven het trapgat (draaiende trap) ruimte zat nog om langs te lopen. Bij mij kon de omvormer niet boven de batterij omdat daar mijn zonnepanelen omvormer al hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autodrop
Roger schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:19:
[...]

Ja, die ruimte blijft zoals ie is. Er komt daar nog een net vloertje in, het schuine plafond wordt nog afgetimmerd en de wandjes worden nog netjes gemaakt. Aan de andere kant van de zolder komt nog een slaapkamer en washok, maar die hoek waar ik de batterij gepland had blijft zoals ie is. Tenminste, als die batterij er nog komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Autodrop op 14-06-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autodrop
DustPhyte schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 21:30:
[...]

Bij mij staat de batterij dus naast zo een hekje, de omvormer boven het trapgat (draaiende trap) ruimte zat nog om langs te lopen. Bij mij kon de omvormer niet boven de batterij omdat daar mijn zonnepanelen omvormer al hing.
Dat was dus precies zoals ik het in gedachten had en in eerste instantie ook zo goedgekeurd was door Zonneplan. Heb ze inmiddels met meerdere foto's en schetsen nogmaals proberen te verduidelijken wat mijn bedoeling was maar nog geen reactie ontvangen. Ik wacht eventjes af waar ze mee komen...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PatrickSterrr
  • Laatst online: 24-06 08:16
Van de week bij mij de thuisaccu geplaatst op zolder.
Vanwege de ruimte ( waar zo te zien meerdere mensen hier last van hebben) een opstelling gemaakt achter elkaar. Kabeltje door de muur en klaar. Op deze manier heb ik ook geen last van eventuele geluidsoverlast van de omvormer want de deur kan gewoon dicht.
Nog niet eerder gezien hier dus ik denk ik deel hem ff 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjVZrD00cNo1Jw47DpR2XAMrENA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HS6hNbLEb2jFItygyc9uyevy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hKSG_-0XD3NKDbP0nO9Ed9luPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlCKrHwzYaoz0sscF3RpODo0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:04
PatrickSterrr schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:22:
Vanwege de ruimte ( waar zo te zien meerdere mensen hier last van hebben) een opstelling gemaakt achter elkaar. Kabeltje door de muur en klaar. Op deze manier heb ik ook geen last van eventuele geluidsoverlast van de omvormer want de deur kan gewoon dicht.
Nog niet eerder gezien hier dus ik denk ik deel hem ff 😁[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een mooie oplossing 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14-09 21:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOexN5lhzD1S05f4-A-QPcuk3uM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GjlSRzypUpdDppRbPktAjkoT.jpg?f=fotoalbum_large

Durf te vragen:) ik ben benieuwd wat anderen nu zien? Ik heb vanaf 5.00 uur de auto aan de lader gehad en zag geen DLB. Ben benieuwd of ik nu toch wat mis (gezien er 4/5 uur lang wel 3200w/8a is verbruikt in huis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 09:45
WouteruitTB schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:28:
[Afbeelding]

Durf te vragen:) ik ben benieuwd wat anderen nu zien? Ik heb vanaf 5.00 uur de auto aan de lader gehad en zag geen DLB. Ben benieuwd of ik nu toch wat mis (gezien er 4/5 uur lang wel 3200w/8a is verbruikt in huis)
Integendeel, zonder DLB juist minder opbrengst blijkbaar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbInDUkG9pfPk8zwWRC37-nThec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5GcZqESXfrdcf3vbSAEgfjp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 23:12
Misschien even een stomme vraag: maar is het mogelijk om bij stroomuitval vanuit het net een aantal groepen op de accu te laten doorwerken? Bijvoorbeeld koelkast / vriezer?

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tzeunis schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 09:55:
Misschien even een stomme vraag: maar is het mogelijk om bij stroomuitval vanuit het net een aantal groepen op de accu te laten doorwerken? Bijvoorbeeld koelkast / vriezer?
Bij de Nexus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
PatrickSterrr schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 08:22:
Nog niet eerder gezien hier dus ik denk ik deel hem ff 😁[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor! Prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Bij mij gingen ze helaas in een dergelijke situatie met schuin dak ook niet akkoord. Erg jammer was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-07 19:21
jojost1 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:36:
[...]

Ik zie ze nog wel een software-koppeling maken met bijvoorbeeld SolarEdge omvormers. Ook benieuwd of je ook echt onbalans-vergoedingen kan krijgen met Powerplay voor de zonnepanelen.. for now is het voor het rendement gewoon slim de omvormer uit te zetten bij fors negatieve prijzen (negatief zelfs incl btw).

Voor nu heb ik in mijn non-Zonneplan SolarEdge omvormer gewoon ingesteld dat ie uit gaat bij (diep) negatieve prijzen (nieuwe feature in de SolarEdge app).
Waar zit die optie? Ik kan hem in de SolarEdge app nog niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
Wij hebben sinds anderhalve week een Zonneplan 20kWh accu. We hadden al een jaar of acht 17 panelen op het dak liggen, met SolarEdge omvormer (waren toen nog 290Wp, dat is bij de huidige panelen wel iets meer geworden...).
De powerplay-opbrengst staat in de app nu op ruim € 78,- Dat zullen ze niet kunnen volhouden lijkt me, anders wordt de jaaropbrengst wel heel veel meer dan ze zelf aangeven (bijna 2600/jaar).
Daarnaast hebben we nogal wat dagen met negatieve stroomkosten; wat me niet duidelijk is, is of dat onderdeel is van de powerplay-opbrengst, of dat dat er los van staat?

Ben benieuwd wat het gaat worden. Is voor ons ook wel een manier om mee te helpen aan het in balans brengen van het net, dus als we er ook nog iets aan verdienen is dat mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
jehojakim schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:24:
Wij hebben sinds anderhalve week een Zonneplan 20kWh accu. We hadden al een jaar of acht 17 panelen op het dak liggen, met SolarEdge omvormer (waren toen nog 290Wp, dat is bij de huidige panelen wel iets meer geworden...).
De powerplay-opbrengst staat in de app nu op ruim € 78,- Dat zullen ze niet kunnen volhouden lijkt me, anders wordt de jaaropbrengst wel heel veel meer dan ze zelf aangeven (bijna 2600/jaar).
Daarnaast hebben we nogal wat dagen met negatieve stroomkosten; wat me niet duidelijk is, is of dat onderdeel is van de powerplay-opbrengst, of dat dat er los van staat?

Ben benieuwd wat het gaat worden. Is voor ons ook wel een manier om mee te helpen aan het in balans brengen van het net, dus als we er ook nog iets aan verdienen is dat mooi meegenomen.
Nee, het gemiddelde van 1,5 week wordt zeker niet het gemiddelde voor dit jaar. Mijn gemiddelde over 4 maand zit lager. Het gaat over de zomer waarschijnlijk nog stijgen, in de winter weer dalen. Laten we hopen dat het boven de inschatting van zonneplan eindigt.

Als je met negatieve stroomkosten bedoelt dat je meer opwekt dan verbruikt: dit heeft geen invloed op de Nexus. De Nexus en je eigen verbruik/ teruglevering zijn gescheiden. Er komt nog wel een verrekening aan het einde van de maand. Dit is terug te lezen in eerdere posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:32
jehojakim schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:24:
...
...
5.65 / dag hier sinds begin mei.
Afgelopen week was wel een uitschieter, niet te veel op rekenen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
jehojakim schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:11:
[...]

Waar zit die optie? Ik kan hem in de SolarEdge app nog niet vinden...
Wel goed verstopt inderdaad.

Installatie openen in de app, dan menu - instellingen - elektriciteitstarief. De stappen doorlopen (dynamisch aanvinken een keer of vier…) en dan komt opeens “negatieve tariefsoptimalisatie” als laatste optie tevoorschijn. Dat aanzetten schakelt omvormer uit bij negatieve prijzen. Eventueel kun je nog rekening (laten) houden met energiebelasting, dan moet je “aanvullende kosten” bij het exporttarief even instellen.

Is ook aan te sturen via modbus trouwens, in plaats van via de Solaredge api.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
JanHenk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:17:
[...]
Dit zou ik zelfs aanraden, via hassio zelf aansturen. Kan je gelijk ook DLB van de accu tegengaan bij het ontladen op heel zonnige dagen.

[ Voor 43% gewijzigd door DustPhyte op 17-06-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@DustPhyte Stuur je dan aan op een bepaalde percentage van het totaal vermogen, omdat je tot 25A kan gaan? Wat voor regels heb je daarin opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Ik vraag mij af, nu Zonneplan al zoveel accu's heeft uitgezet, ze nu geen beeld hebben over waar deze dingen he best kunnen staan. Of zijn hun klanten allemaal bezitters van grote Vila's en vrijstaande huizen? Denk dat ik een gemiddeld (rijtjes)huis de afmetingen en mogelijkheden gelijk zijn. Heb het gevoel dat het nu een grote verrassing is of en waar de accu geplaatst mag worden door Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Webarcher schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:50:
Ik vraag mij af, nu Zonneplan al zoveel accu's heeft uitgezet, ze nu geen beeld hebben over waar deze dingen he best kunnen staan. Of zijn hun klanten allemaal bezitters van grote Vila's en vrijstaande huizen? Denk dat ik een gemiddeld (rijtjes)huis de afmetingen en mogelijkheden gelijk zijn. Heb het gevoel dat het nu een grote verrassing is of en waar de accu geplaatst mag worden door Zonneplan
Klopt. Dit heb ik al meermaals gemeld bij hun. Er wordt geen inspectie gedaan, men krijgt een tekening welke niet eens alle info bevat en je komt erachter als de monteurs bij je op de stoep staan. In een meerdere gevallen gaan ze gewoon weer weg, want het past / mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
JanHenk schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:17:
[...]

Wel goed verstopt inderdaad.

Installatie openen in de app, dan menu - instellingen - elektriciteitstarief. De stappen doorlopen (dynamisch aanvinken een keer of vier…) en dan komt opeens “negatieve tariefsoptimalisatie” als laatste optie tevoorschijn. Dat aanzetten schakelt omvormer uit bij negatieve prijzen. Eventueel kun je nog rekening (laten) houden met energiebelasting, dan moet je “aanvullende kosten” bij het exporttarief even instellen.

Gevonden, dank, moest inderdaad nog vaker Dynamisch aanvinken dan ik al gedaan had.

Wat is trouwens "aansturen via modbus"? Zegt mij niet zoveel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
JanHenk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:21:
@DustPhyte Stuur je dan aan op een bepaalde percentage van het totaal vermogen, omdat je tot 25A kan gaan? Wat voor regels heb je daarin opgenomen?
Hi @JanHenk Ik heb momenteel mijn omvormer op fase 3 zitten.

gezien de DSMR plugin in hassio geen negatieve waardes kan weergeven qua amperage heb ik de volgende regels ingesteld:

bij een waarde boven de 25 ampere gaat mijn omvormer naar 58 procent.
Als die waarde weer lager is dan 20 ampere gaat de omvormer weer naar 100 procent.

Ik lees mijn omvormer iedere 2 seconden uit en mijn p1 poort ook.

Hierdoor schakelen mijn zonnepanelen terug VOOR de DLB van de nexus ingrijpt. Geen DLB meer gehad sindsdien.

Als je gaat zoeken in dit topic kom je de scripts tegen van @bokkow en printscreens van de werking bij mij thuis.

[ Voor 11% gewijzigd door DustPhyte op 17-06-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
@JanHenk alle credits voor @bokkow, ik heb zijn scripts aangepast naar mijn situatie, zelf de P1 poort uitlezen met de DSMR pluggin in Hassio is aan te raden.

in /homeassistant/configuration.yaml

code:
1
2
3
4
input_boolean:
  solaredge_threshold_reached:
    name: SolarEdge Threshold Reached
    initial: off

in /homeassistant/automations.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- id: '1716454708157'
  alias: Verlaag vermogen SolarEdge
  description: ''
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.current_phase_l3
    above: 24
  action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: '58'
    target:
      entity_id: number.solaredge_active_power_limit
  - service: input_boolean.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.solaredge_threshold_reached
- id: '1716454800390'
  alias: Verhoog vermogen SolarEdge
  description: ''
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
    - sensor.current_phase_l3
    below: 19
  condition:
  - condition: state
    state: 'on'
  action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: '100'
    target:
      entity_id: number.solaredge_active_power_limit
  - service: input_boolean.turn_off
    data: {}
    target:

[ Voor 5% gewijzigd door DustPhyte op 17-06-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
jehojakim schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:04:
[...]

Gevonden, dank, moest inderdaad nog vaker Dynamisch aanvinken dan ik al gedaan had.

YouTube: SolarEdge HD-Wave SE3680H and Home Assistant local integration (plus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@DustPhyte Leuke oplossing, heb jouw posts en die van @bokkow even terug gelezen. Ik begrijp dat de 58% gebaseerd is op basis van de 'vrije ruimte' van 9 ampère (25 minus 16) ten opzichte van het maximum vermogen van je omvormer. Het liefst zou je een soort dynamische regeling hebben natuurlijk... Maar, dit werkt en is eenvoudig te implementeren. (Ten minste, als je al de nodige gegevens in home assistant hebt dan, maar dat heb ik..).

Ik heb zelf overigens (nog?) geen Nexus, zelfs (nog) niet eens een dynamisch energiecontract, maar ik lees hier af en toe mee uit interesse; ik stuur al diverse zaken op basis van dynamische prijzen ter voorbereiding ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
jehojakim schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:04:
[...]

MODBUS is een gestandaardiseerd communicatie protocol over een RS485 interface.
Indien er zo'n draad tussen omvormer van de zonnepanelen en powerplay gelegd wordt, dan kan powerplay je opwek verlagen indien dit gunstig is voor de onbalans.
Als ze bijvoorbeeld naar 10% van je maximum opwek gaan, dan kunnen ze aan die 10% meten hoeveel het eigenlijk geweest zou zijn bij 100% en dit in de powerplay vergoeding meenemen.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
JanHenk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:20:
@DustPhyte Leuke oplossing, heb jouw posts en die van @bokkow even terug gelezen. Ik begrijp dat de 58% gebaseerd is op basis van de 'vrije ruimte' van 9 ampère (25 minus 16) ten opzichte van het maximum vermogen van je omvormer. Het liefst zou je een soort dynamische regeling hebben natuurlijk... Maar, dit werkt en is eenvoudig te implementeren. (Ten minste, als je al de nodige gegevens in home assistant hebt dan, maar dat heb ik..).

Ik heb zelf overigens (nog?) geen Nexus, zelfs (nog) niet eens een dynamisch energiecontract, maar ik lees hier af en toe mee uit interesse; ik stuur al diverse zaken op basis van dynamische prijzen ter voorbereiding ;)
klopt helemaal! Ik zit te kijken het meer dynamisch te maken. Wel met wat timers erbij gezien zoals vandaag de wolken voor veel ellende zorgen, wijzigingen per seconde. Als je de Nexus gaat hebben ga je zelf zien dat het ontladen en de piekmomenten met de zonnepanelen zeldzaam zijn. (er van uit gaan dat je kiest voor de 20 KW versie).

Ik heb trouwens een alle kanten zonnepanelen setup, mijn opbrengst is dus verspreid over de dag, niet een paar uur maximaal.

[ Voor 5% gewijzigd door DustPhyte op 17-06-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Energycoach schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:25:
[...]

MODBUS is een gestandaardiseerd communicatie protocol over een RS485 interface.
Indien er zo'n draad tussen omvormer van de zonnepanelen en powerplay gelegd wordt, dan kan powerplay je opwek verlagen indien dit gunstig is voor de onbalans.
Als ze bijvoorbeeld naar 10% van je maximum opwek gaan, dan kunnen ze aan die 10% meten hoeveel het eigenlijk geweest zou zijn bij 100% en dit in de powerplay vergoeding meenemen.
Zonneplan Powerplay stuurt al hun eigen omvormers aan, maar nog niet omvormers van derden..

In principe zouden ze de aansturing van (in ieder geval) SolarEdge ondersteuning ook toe kunnen voegen op basis van modbus. Werkt overigens ook over TCP, dus ethernet. Dat is het eenvoudigst te realiseren.. Zo heb ik het nu ook in Home Assistant. Je kan prima zelf de installatie regelen, maar je krijgt er geen (extra) vergoeding voor. Dat zou wel zo zijn als Powerplay het regelt.

Zou leuk zijn dus als ze ook SolarEdge gaan ondersteunen en dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
OxyDrokz schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:15:
[...]

5.65 / dag hier sinds begin mei.
Afgelopen week was wel een uitschieter, niet te veel op rekenen 😉
Bij mij staat hij sinds 3 mei en zit gemiddeld op 6,32. Best een groot verschil. Hoeveel zit je totaal sinds wanneer? Ik zit totaal op ruim 284 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
We hebben het vaker gezien Zonneplan (jullie lezen mee toch?)
De Nexus laadt zich te vol met kleine verdiensten, nu vanaf 13:40 is hij 100% en de onbalans opbrengsten bij laden zouden veel hoger zijn dan vanmorgen....

het is een vaak voorkomende trend, waarom leert het Algo hier niet van??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
marvin3241 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Bij mij staat hij sinds 3 mei en zit gemiddeld op 6,13. Best een groot verschil. Hoeveel zit je totaal sinds wanneer? Ik zit totaal op ruim 284 euro.
3 mei tm nu (4,98 op 17 juni) heb ik €280,87 powerplay inkomsten Nexus.
€6,11 per dag en vandaag loopt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
marvin3241 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Bij mij staat hij sinds 3 mei en zit gemiddeld op 6,13. Best een groot verschil. Hoeveel zit je totaal sinds wanneer? Ik zit totaal op ruim 284 euro.
273 sinds 2 mei
In het begin het vermoeden van dlb gehad, maar de laatste tijd lijkt het mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
dropkick_nl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:01:
[...]

3 mei tm nu (4,98 op 17 juni) heb ik €280,87 powerplay inkomsten Nexus.
€6,11 per dag en vandaag loopt nog.
5.11 vandaag op dit moment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapkoppejan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-08 06:53
JanHenk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:20:
Ik heb iets soortgelijks geïmplementeerd in Domoticz met dynamische aansturing van een van mijn omvormers op basis van continue monitoring van de drie fasen van de P1 meter. Bij teveel teruglevering op een van de fasen én werkelijke (gemeten via Shelly op de Nexus) of verwachte teruglevering (bij sterk positieve prijzen, via Beautifulsoup opgehaald van Tenergy) regel ik de omvormer terug. Omdat er nog geen Domoticz integratie met modbus bestaat waarmee je ook de vermogensbegrenzing kunt aansturen doe ik dit via de RRCR interface en een 4 voudig relais zodat ik in 16 stapjes het vermogen kan terugregelen (in te stellen in de SolarEdge omvormer zelf via de SetApp app). Gebeurt dus alleen bij sterke zoninstraling (heb ca 10 kW PV liggen). Sindsdien geen DLB meer gehad bij teruglevering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autodrop
master_viper schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Klopt. Dit heb ik al meermaals gemeld bij hun. Er wordt geen inspectie gedaan, men krijgt een tekening welke niet eens alle info bevat en je komt erachter als de monteurs bij je op de stoep staan. In een meerdere gevallen gaan ze gewoon weer weg, want het past / mag niet.
Het vervelendste is dat op basis van foto's die aangeleverd moeten worden, de boel goedgekeurd wordt. Als dan vervolgens de monteur op langskomt, wordt alles alsnog afgekeurd.

Ik heb vervolgens alles nogmaals verduidelijkt aan Zonneplan, incl. foto's, alle afmetingen en een schets hoe het volgens mij toch zou passen met in achtneming van alle door Zonneplan gestelde marges. Niet heel lastig om dan opnieuw de boel te beoordelen, maar het is nogal lastig een reactie te krijgen van Zonneplan. Bijna een week verder en nog geen enkel initiatief vanuit Zonneplan, telkens ben ik zelf degene die hen moet bellen.

Begin er een beetje moedeloos van te worden, want ze hebben wel al bijna tienduizend euro van me ontvangen en ik heb er alleen maar onduidelijkheid voor teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Autodrop schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:54:
[...]

Het vervelendste is dat op basis van foto's die aangeleverd moeten worden, de boel goedgekeurd wordt. Als dan vervolgens de monteur op langskomt, wordt alles alsnog afgekeurd.

Ik heb vervolgens alles nogmaals verduidelijkt aan Zonneplan, incl. foto's, alle afmetingen en een schets hoe het volgens mij toch zou passen met in achtneming van alle door Zonneplan gestelde marges. Niet heel lastig om dan opnieuw de boel te beoordelen, maar het is nogal lastig een reactie te krijgen van Zonneplan. Bijna een week verder en nog geen enkel initiatief vanuit Zonneplan, telkens ben ik zelf degene die hen moet bellen.

Begin er een beetje moedeloos van te worden, want ze hebben wel al bijna tienduizend euro van me ontvangen en ik heb er alleen maar onduidelijkheid voor teruggekregen.
Dit is vervelend en de 2e case die ik hier lees. Kapotte batterij paar dagen terug. Wellicht dezelfde stappen ondernemen als eerder benoemd. 10k dus net ff iets te vroeg overgemaakt. Is week na installatie toch? Dus dan snap ik eerlijk niet waarom je 10k hebt betaald ondanks de Nexus er niet staat (zo begrijp ik je post).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Devke Je moet uiterlijk 2 weken voordat de installatie plaatsvindt de betaling hebben voldaan, anders vervalt je installatiedatum.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Autodrop schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:54:
[...]

Ik heb meerdere keren gebeld, en gemaild. Ik heb ze redelijk onder druk gezet onder het mom van annulering. Bij mij ging het toen binnen een week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TKroon schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 08:40:
@Devke Je moet uiterlijk 2 weken voordat de installatie plaatsvindt de betaling hebben voldaan, anders vervalt je installatiedatum.
Ahh okey. Ik dacht gezien te hebben pas na oplevering. My mistake. Dat maakt het dan voor degene wel beroerder nu. Snap dan de frustratie heel goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
https://www.rabobank.nl/k...nde-elektriciteitsmarkten

Erg volledige serie artikelen over de electriciteitsmarkt. In dit 4e en laatste artikel de verwachte ontwikkelingen tot 2030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
Nog meer eigenaren die vandaag ruim €30 kwijt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:57
dropkick_nl schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:02:
Ik heb het even gecheckt, maar ook bij mij ruim €30 eraf..🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-08 22:50
Gerrit1968 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Voor zover ik het kan zien heb ik daar geen last van. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgCoWy6mZ9KhvZw4K861hCRjoX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5pDXZqfygJvxpSlleQRETvbR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:27
Gerrit1968 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:08:
[...]

Ja soms win je wat en soms verlies je wat. Best case ervan uitgaande dat dit het maximale verlies per dag is betaal je nooit meer dan Euro 10.950 per jaar. 8)7

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1968
John245 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:17:
[...]

Ja soms win je wat en soms verlies je wat. Best case ervan uitgaande dat dit het maximale verlies per dag is betaal je nooit meer dan Euro 10.950 per jaar. 8)7
🤣🤣🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit1968
lvefferen schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:16:
[...]

Voor zover ik het kan zien heb ik daar geen last van. [Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvQsJ4K6vpBCh7qs7JUSo-TzhkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kOrQnvh6TxjPgsdr3o1QNBV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier gelukkig ook geen last van (0,30ct eraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dropkick_nl schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:02:
Vast iemand met dikke vingers en een toetsenbord 😉. Lijkt mij persoonlijk een wat rare situatie om ineens 30 euro te zakken. Alles kan..... maar denk dat er ff wat mis gaat daar.

[ Voor 22% gewijzigd door Devke op 18-06-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:34
Hier tenopzichte van vanmorgen 26 euro eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:43
Ook hier een flink dal, volgens de medewerker op de chat is de huidige waarde die getoond wordt incorrect en wordt dat komende uren hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
Bij de demo 40.99 eraf stond vanmorgen op 1334.46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:29
Leftblank schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:48:
Ook hier een flink dal, volgens de medewerker op de chat is de huidige waarde die getoond wordt incorrect en wordt dat komende uren hersteld.
Ik vind het prima zo, bij mij is 80,- bijgekomen (y)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-08 22:50
bokkow schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:13:
[...]

Ik vind het prima zo, bij mij is 80,- bijgekomen (y)
Hier is nu inmiddels ook 80 bij gekomen ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC6KokMewfRi78Jd-3758kz7ElQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0kVojCYQPMpQ9yfRzY9QGHC.png?f=fotoalbum_large

maar zal ook vast wel weer verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1968
Eerst ruim 30 euro minder en nu iets erbij 🤣🤣Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HqvGlm51qlVzgwDoWoxfTRj4y3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/per6Ke2wBAvNCVBZH7auMre6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hopelijk werkt de facturatie afdeling daar wat nauwkeuriger 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx22IBVBand-8MogmabEpetrHTU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tzSMxC5YKhRo2yngIcvT59yu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpuqNiQp2oaq3Xz4SuZWbxyP1bE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yZw5VAuTMdKRQ2ZsiLoPHazF.png?f=fotoalbum_large

Geen klagen natuurlijk, maar de 101 was van gister. Hoe kan het dan nu 132 zijn? NEXUS is 3-6 geplaatst. Anderen wellicht ook deze grote wijziging in de app te zien?

[ Voor 3% gewijzigd door Roger op 18-06-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 11:03
Bij mij was er 50 euro bij gekomen welke nu weer is verdwenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
Demo nu ook veel hoger als vanmorgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdX-k8qe0k6nYUVxZDK07h7WTsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcT8feQgAYDQtU7vngy6EX7G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
Bij mij € 2,15 er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
Staat inmiddels op 109,80. Nog steeds hoger dan dagbedrag. Ze zijn aan wat parameters aan het draaien
Pagina: 1 ... 35 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.