Ik wil binnenkort overstappen op Zonneplan, Tibber, Frank Energie of Next Energy icm een thuisbatterij, maar ben nog even naar de verschillen aan het kijken.
Zonneplan en Tibber hebben een eigen batterij. Die van Tibber is mooier en kan buiten gemonteerd worden. Die van Zonneplan moet binnen maar is wel veiliger (LFP ipv NMC) en "direct" beschikbaar. Next Energy werkt geloof ik samen met het Chinese Huawei, en Frank Energie werkt met de 5 kWh only
Sessy.
In eerste instantie lijkt Zonneplan de prettigste provider met een goed klantcontact en veel positieve reacties over de Nexus thuisbatterij in dit topic. Wel is Tibber al internationaal actief waardoor de overlevingskans op langere termijn me iets groter lijkt. Als Tweaker houd ik daar rekening mee, anders koop ik bij wijze van spreken weer een Pebble smartwatch in 2016, wat in 2017 wordt overgenomen door Fitbit, die in 2018 alle servers waar Pebble afhankelijk van is afsluit waardoor alle klanten met een domme smartwatch zitten.
Het liefst zou je een soort openbare ROM willen kunnen flashen op de Nexus batterij mocht je op een later moment om welke reden dan ook naar een andere provider willen verhuizen, zodat je ook daar geautomatiseerd op de onbalansmarkt kunt inspelen. Je wilt immers een soort
vrije modemkeuze. Maar dat kan bij mijn weten niet.
Zonneplan Kiki AI:
De Zonneplan Nexus thuisbatterij werkt alleen in combinatie met Zonneplan Energie. Als je overstapt naar een andere provider, kan de thuisbatterij helaas niet meer optimaal functioneren.
Ook zoek ik eigenlijk een manier om stroom te kunnen gebruiken als de netstroom uitvalt. Volgens TenneT kan dat in de toekomst, en vooral na 2030, steeds vaker gebeuren. Maar ook nu al vind ik het irritant. In theorie gebeurt het bijna nooit, maar in de praktijk is de stroom in 5 jaar 4 keer uitgevallen. Statistisch gezien telt dat allemaal niet, want
"Ja maar dat komt vanwege werkzaamheden in de straat. Ja maar dat komt vanwege de capaciteitsuitbreiding. Ja maar dat komt vanwege het aansluiten van de nieuwbouwwijk. Ja maar dat kwam door een graaffout en dat ligt binnen de toegestane 4 uur per jaar." Toch is dat nog niet iets waar rekening mee gehouden wordt bij Nederlandse thuisbatterijen.
Zonneplan Kiki AI:
De Zonneplan Nexus thuisbatterij levert geen stroom bij een stroomuitval.
In Amerika en China staat die situatie wel in het referentiekader van de fabrikant, en bijvoorbeeld de Tesla Powerwall of de
EcoFlow PowerOcean zorgen dat je huis gewoon blijft doorwerken bij een stroomstoring. Dat wil ik eigenlijk hebben, maar dat werkt niet met Zonneplan of de andere providers.
Heeft iemand hier ook een stroomstoring ervaren? Hebben jullie een oplossing bedacht om toch stroom uit de thuisbatterij te kunnen halen? Bijvoorbeeld via een noodstopcontact waar alleen de vriezer en de thuisserver op aangesloten zitten?
Mocht het stroomkastje in jouw wijk ooit gebukt gaan onder een natuurramp of een bom uit het oosten, dan voel je je knap lullig met 20 kWh opgeslagen stroom en 20 zonnepanelen als je er niet bij kunt zolang de netstroom niet is gerepareerd.
[
Voor 23% gewijzigd door
Sando op 10-06-2024 19:36
]