Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 47 Laatste
Acties:
  • 479.861 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 12:52
Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:40:
[...]

Ik denk dat Zonneplan straks e.a. gaat helpen mee bijsturen. In fases o.i.d. om dit te voorkomen. In de laatse Q&A werd heel kort aangegeven dat ze met netbeheerders in gesprek waren. Zal mij niet verbazen als dit soort zaken besproken worden/zijn.
Sterker nog, als je naar dit plaatje kijkt zou het zomaar kunnen dat ze de laadsnelheid al op en afschalen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTH6JZ6e8C7CBtN23rV35m4mJWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K0fXyQWPcl8W1rBnUr4nxiBW.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
leksts schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:14:
[...]

Sterker nog, als je naar dit plaatje kijkt zou het zomaar kunnen dat ze de laadsnelheid al op en afschalen. [Afbeelding]
En waar zouden ze dat op moeten baseren?

Er is geen regionale, laat staan lokale onbalans/congestie "markt".

In veel gevallen zal Stedin gelijk hebben en hebben deze accus een negatief effect op de congestie. Of ze een positief effect op nationale onbalans hebben is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leksts schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:14:
[...]

Sterker nog, als je naar dit plaatje kijkt zou het zomaar kunnen dat ze de laadsnelheid al op en afschalen. [Afbeelding]
Wellicht iets betere aansturing om DLB te voorkomen? Al was het verlies dan niet zo groot aan inkomsten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzw2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 08:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prbSsooFT23isKb2rmNRzYnjh90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3LaCZIqzek0AzK2oALFdU8j.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ook deze rare sprong in de totale opbrengst vandaag? De totale opbrengst komt nu niet meer overeen met de optelling van dagen / maanden. Hij draait bij mij vanaf 16 mei.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Devke schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:54:
[...]

Wellicht iets betere aansturing om DLB te voorkomen? Al was het verlies dan niet zo groot aan inkomsten.
Nee dit zijn de typische laadsnelheden als je dichterbij de 90% of 5% SoC komt. Hij is nu alweer vol aan het ontladen.
rzw2 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:22:
[Afbeelding]

Heeft iemand ook deze rare sprong in de totale opbrengst vandaag? De totale opbrengst komt nu niet meer overeen met de optelling van dagen / maanden. Hij draait bij mij vanaf 16 mei.
Dat zijn waarschijnlijk de correcties nadat Tennet de definitieve prijzen heeft vastgesteld, die komen altijd de volgende werkdag zo rond 10.00u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 09:45
bbbrumbrum schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:49:
[...]

In veel gevallen zal Stedin gelijk hebben en hebben deze accus een negatief effect op de congestie. Of ze een positief effect op nationale onbalans hebben is de vraag.
Theoretisch zou er lokaal inderdaad een probleem kunnen ontstaan qua congestie met de aansturing van zonneplan. In de praktijk vraag ik me dat ten zeerste af.

Natuurlijk hebben de Nexus batterijen een positief effect op de nationale onbalans! Batterijen zijn perfect om de onbalansmarkt in balans te krijgen, juist omdat deze kunnen schakelen en ook nog eens snel kunnen schakelen. Dat dit in de beginjaren (we zitten nu feitelijk in het eerste jaar) gepaard gaat met horten en stoten is weinig verbazingwekkend.

Het zou me niet verbazen als dit soort geluiden komen van een oude garde die moeite heeft met modernere collectieve(regel)techniek. Gigantisch veel meer windenergie wordt dit jaar opgewekt tov andere jaren. Meer wind en meer zon is meer onbalans. De thuisbatterijen spelen op dit moment nog maar een zeer kleine rol. Uiteindelijk stabiliseert de onbalansmarkt zichzelf al dan niet met wat extra spelregels.

Zolang de netbeheerders zelf niet met batterijparken komen zijn lokale batterijen de perfecte, betaalbare en waarschijnlijk zelfs rendabele oplossing voor een reëel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
bbbrumbrum schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:49:
[...]

Als ik de enios app ernaast hou dan zie ik dat de onbalans tarieven rond 20:00u stijgen, waarop de nexus begon te ontladen. Vervolgens toont de onbalansprijs een dipje en op dat moment gaat de Nexus minder hard ontladen. Ik denk dat het prijssignaal van Tennet misschien de heftigheid van de regeling mede bepaald.
ZP heeft er belang bij om een toestand 2 te voorkomen want dan verdienen we niets.
Ik denk dat de koppeling met netcongestie nog niet bestaat en in elk geval is mijn netspanning geen moment kritiek geweest vandaag.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
rzw2 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:22:
[Afbeelding]

Ik heb dit inderdaad ook. Batterij draait hier nu 1 week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8KLELgmTRQD2cATmoCr9-hRYvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8kxrgufMrToJ2k43ktIK70w9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kijk ongeveer 100 keer per dag in de app haha.. maar dit was mij nog niet opgevallen.

Heeft iemand trouwens in Home assistant de dagopbrensten als staafdiagram? Dat krijg ik nog niet voor elkaar.

[ Voor 16% gewijzigd door dvdhaar op 03-06-2024 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:11
dvdhaar schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:21:
[...]

Heeft iemand trouwens in Home assistant de dagopbrensten als staafdiagram? Dat krijg ik nog niet voor elkaar.
Een Apex chart met data_generator of span zou moeten lukken denk ik?
https://github.com/RomRid...ile#data_generator-option
Toch zeker voor afgelopen 7 dagen oid.

Quick and dirty opzetje;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: ApexCharts-Card
  show_states: true
  colorize_states: true
graph_span: 10 minutes
span:
  end: day
all_series_config:
  type: column
series:
  - entity: sensor.thuisbatterij_today
    offset: '-1 day'
    offset: '-2 day'
    offset: '-3 day'

[ Voor 34% gewijzigd door OxyDrokz op 03-06-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:00

Sr_Ogel

Klop klop klop

frankrox schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Theoretisch zou er lokaal inderdaad een probleem kunnen ontstaan qua congestie met de aansturing van zonneplan. In de praktijk vraag ik me dat ten zeerste af.

Gigantisch veel meer windenergie wordt dit jaar opgewekt tov andere jaren. Meer wind en meer zon is meer onbalans. De thuisbatterijen spelen op dit moment nog maar een zeer kleine rol. Uiteindelijk stabiliseert de onbalansmarkt zichzelf al dan niet met wat extra spelregels.
Precies daar verwacht ik de potentiële verergering van de onbalans. Meer wind dan verwacht op zee en in Flevoland. TenneT Gooi de afname vergoeding omhoog. Maar in de wijk is die extra aanbod er niet. Day ahead prijs is al laag dus de dynamische contract houders gaan auto laden Zonneplan komt er overheen met het op vol vermogen laden. De transformator moet het allemaal maar bijbenen. Nu nog niet aan de orde doordat veel BEVs zakelijke rijders zijn en de thuisbatterijen nog maar beperkt zijn geplaatst. Maar verwacht dat dit wel op wijkniveau tot problemen kan leiden. Nu nog theoretisch maar het is niet dat de laagspanning netbeheerder nu de problemen al voor kunnen blijven.

Bij extra zon is het probleem al stukken minder erg dan zit de overdaad aan aanbod op dezelfde transformator als waar de hoge afname gaat plaatsvinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

dvdhaar schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:21:
Statistiek kaart, periode, wijzig, bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
Dank voor de hulp :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankrox
Sr_Ogel schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:22:
[...]

Precies daar verwacht ik de potentiële verergering van de onbalans. Meer wind dan verwacht op zee en in Flevoland. TenneT Gooi de afname vergoeding omhoog. Maar in de wijk is die extra aanbod er niet. Day ahead prijs is al laag dus de dynamische contract houders gaan auto laden Zonneplan komt er overheen met het op vol vermogen laden. De transformator moet het allemaal maar bijbenen. Nu nog niet aan de orde doordat veel BEVs zakelijke rijders zijn en de thuisbatterijen nog maar beperkt zijn geplaatst. Maar verwacht dat dit wel op wijkniveau tot problemen kan leiden. Nu nog theoretisch maar het is niet dat de laagspanning netbeheerder nu de problemen al voor kunnen blijven.

Bij extra zon is het probleem al stukken minder erg dan zit de overdaad aan aanbod op dezelfde transformator als waar de hoge afname gaat plaatsvinden
Duidelijk verhaal, alleen denk ik met mijn boerenverstand dat dit in de praktijk volledig losloopt. Er is juist
veelvuldig sprake van congestie, ofwel teveel aanbod in diverse wijken gedurende de afgelopen 2 jaar waarbij het voltage boven de 253Volt komt in een wijk.

Toch is het goed om problemen aan te zien komen, echter tegen die tijd is er vast al software die ervoor zorgt dat de thuisbatterijen van o.a. zonneplan stoppen met afnemen als het voltage onder een bepaalde drempel komt. Deze regeling zit al in tesla mobile connectors uit 2019(mobiele laadpaal voor je auto, random apparaat maar daar heb ik ervaring mee). Als bij die dingen het voltage te ver inzakt wordt het laadvermogen teruggeschroeft of zelfs gestopt. Het zou mij niet verbazen als dit in veel laadpalen ook allang zit ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 00:32
Mijn laadstation (Zappi) stopt inderdaad met laden buiten de range 217-253 Volt. Bij ondervoltage helpt dat tegen netcongestie. Bij overvoltage wordt het dan juist versterkt. Overvoltage zal niet zo snel gebeuren, omdat er bij veel mensen ook nog een lange kabel tussen zit.
frankrox schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:50:
[...]
Deze regeling zit al in tesla mobile connectors uit 2019(mobiele laadpaal voor je auto, random apparaat maar daar heb ik ervaring mee). Als bij die dingen het voltage te ver inzakt wordt het laadvermogen teruggeschroeft of zelfs gestopt. Het zou mij niet verbazen als dit in veel laadpalen ook allang zit ingebakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 10:13
bedoel je zoiets? @dvdhaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_EcVpHVVfieXE-v3ASRfTycfz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6YLqFmk3UrRHXmberh6EkNBC.png?f=user_large

https://www.home-assistant.io/dashboards/statistics-graph

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
chart_type: bar
period: day
type: statistics-graph
entities:
  - sensor.thuisbatterij_today
stat_types:
  - state
title: Opbrengst
days_to_show: 30

uiteraard kan je als je dit per dag wilt hebben de "period" vervangen door "hour"
en de "days_to_show" naar 1 zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door DustPhyte op 04-06-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
[/quote]

die heb ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:54
Dat zijn gewoon de verrekenprijzen van Tennet die aangepast zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
De opbrengst van mei is bekend! 𝗜𝗻 𝗲́𝗲́𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗻𝗱 𝘁𝗶𝗷𝗱 𝗵𝗲𝗲𝗳𝘁 𝗱𝗲 𝗱𝗲𝗺𝗼-𝗯𝗮𝘁𝘁𝗲𝗿𝗶𝗷 €𝟭𝟲𝟭,𝟳𝟵 𝗼𝗽𝗴𝗲𝗹𝗲𝘃𝗲𝗿𝗱. 🤩 🔋
👉 𝗗𝗲𝘇𝗲 𝘀𝘁𝗮𝗯𝗶𝗲𝗹𝗲 𝗺𝗮𝗮𝗻𝗱 zorgde voor een gemiddelde opbrengst van €5,22 per dag, 𝗱𝗮𝗮𝗿𝗺𝗲𝗲 𝗹𝗼𝗼𝗽𝘁 𝗱𝗲 𝗱𝗲𝗺𝗼-𝗯𝗮𝘁𝘁𝗲𝗿𝗶𝗷 𝘃𝗼𝗼𝗿 𝗼𝗽 𝘀𝗰𝗵𝗲𝗺𝗮 voor het verwachte jaarrendement van €1.820.
De winnaar krijgt deze week bericht!

Copy pasta van Facebook

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 11:02
Toen ik zonneplan tegen kwam en de term AI las en dat het binnen 5 jaar terug verdient zou zijn, had ik er eigenlijk weinig vertrouwen in.

Nu lees ik hier dat er toch wel wat mensen gebruik van maken, is jullie ervaring inderdaad zo dat deze binnen 5 jaar terug verdiend zou zijn, ook wanneer in 2027 salderen wordt afgeschaft?

Ik wek per jaar zo'n 4200kw op per jaar en mijn verbruik is zo'n 2400kw en heb een opstelling op het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sjors86 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:04:
Toen ik zonneplan tegen kwam en de term AI las en dat het binnen 5 jaar terug verdient zou zijn, had ik er eigenlijk weinig vertrouwen in.

Nu lees ik hier dat er toch wel wat mensen gebruik van maken, is jullie ervaring inderdaad zo dat deze binnen 5 jaar terug verdiend zou zijn, ook wanneer in 2027 salderen wordt afgeschaft?

Ik wek per jaar zo'n 4200kw op per jaar en mijn verbruik is zo'n 2400kw en heb een opstelling op het huis.
Ervaring en 5 jaar in de toekomst zijn natuurlijk nogal grote tegenstellingen.

Salderen afschaffen is de vraag, dit is poging nummer zoveel.

En de dubbele EB is nog niets over bekend.

Eventuele extra netbeheerkosten naar gebruikt vermogen (bvb Belgisch model) zouden ingevoerd kunnen worden.

Dus: nee, niemand kan hier iets zinnigs over zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 04-06-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80

De eerste vraag is of je al klant bent van zonneplan of niet. Zoniet: Hoe ziet je huidige contract eruit en vergelijk dat eens met andere aanbieders. Met jou verbruik/ opwek zou ik eerst de beste stroomleverancier zoeken en me daarna pas verdiepen in een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach

Reacties op je vragen:
1. Bekijk de demo opstelling voor de historische resultaten. Onze resultaten zijn hiermee vergelijkbaar. In een huis kan DLB (Dynamic Load Balancing = een beveiliging om niet over je hoofdzekering heen te gaan) optreden. Hiermee verlies ik maandelijks enkele euro's t.o.v. de demo opstelling. Met jouw verbruik/opwek zal DLP wel meevallen.
2. Je wekt meer op dan je verbruikt hetgeen erg gunstig is. De Nexus heeft een round trip efficientie van circa 85% en de verliezen van de batterij ga je uiteindelijk terugzien als meer verbruik op je jaarrekening.
ZP verekend dit met batterij inkomsten, maar in de periode dat er gesaldeerd wordt, wordt bij jou dan nog steeds alle belasting weggestreept. Dit is noet zo voor mensen die minder opwekken dan eigen verbruik.
3. Het donkerste scenario als 1 jan 2027 saldering eraf zou gaan is dat je batterij puur nog eigen verbruik gaat verzorgen + bij eigen opwek en in winter lage tarieven laden en bij voor hoge ontladen. In dat scenario verdient je batterij nog steeds 2 Euro per dag. Terugverdienen duurt dan wat langer, maar gebeurd uiteindelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-10-2024
bij mij op maandag 3 juni is de 20KW unit geplaatst. In de trapkast. Er was geen probleem kwa ruimte maar het is wel een warme kast geworden. :-) Met de thermometer boven de koeling van de omvormer 43 graden. Maar de deur staat altijd op een kier dus geen probleem. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik vanmiddag de auto wil gaan laden. Hier moet ik nog een modus in vinden wat handig is. Blijft denk ik onvoorspelbaar wat de beste tijd is omdat de onbalansmarkt ook onvoorspelbaar is. AL met al blij met de batterij en de plaatst waar is staat. Vanaf maandag 12:00 18,58 euro vergoeding. prima zo die gaat. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roger schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:27:
bij mij op maandag 3 juni is de 20KW unit geplaatst. In de trapkast. Er was geen probleem kwa ruimte maar het is wel een warme kast geworden. :-) Met de thermometer boven de koeling van de omvormer 43 graden. Maar de deur staat altijd op een kier dus geen probleem. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als ik vanmiddag de auto wil gaan laden. Hier moet ik nog een modus in vinden wat handig is. Blijft denk ik onvoorspelbaar wat de beste tijd is omdat de onbalansmarkt ook onvoorspelbaar is. AL met al blij met de batterij en de plaatst waar is staat. Vanaf maandag 12:00 18,58 euro vergoeding. prima zo die gaat. :-)
Toch een vorm van de warmte afgeven aan je woning. Scheelt in het stookseizoen 😉

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger
ja, nog even een ventilator met afzuiging naar de woonkamer maken en ik heb idd ook weer minder gas verbruik :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
43 graden. Ik heb die van mij (grotere ruimte, berging) nog nooit boven de 27 gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger
Energycoach schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:23:
43 graden. Ik heb die van mij (grotere ruimte, berging) nog nooit boven de 27 gezien.
in de ruimte gemeten? Ruimte bij mij is inderdaad iets van 27 graden. Maar boven de omvormer koelribben is het zeker meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Roger op 05-06-2024 14:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r63h4mi9wIzUoSxqt_nWo414RTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLrjvpdfpQvWbeDmGWjpJXLf.jpg?f=fotoalbum_large

18 maart besteld, vanmorgen is de Nexus geïnstalleerd. Kom maar op met die onbalans 💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
Roger schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:02:
[...]

in de ruimte gemeten? Ruimte bij mij is inderdaad iets van 27 graden. Maar boven de omvormer koelribben is het zeker meer.
Ik zal vanavond eens meten op de koelribben en laat dan weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 14:50
Hier is de temperatuur van de koelribben 36,8 graden vandaag (16:40h)

De opstelling is in het traphuis onder de open trapAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5LYseN24rsqiXXGGbC8rduNwkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtMxC1skgw1bUu93nkupH6GT.jpg?f=fotoalbum_large

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:28
Heb het idee dat ie bij ons vandaag vaak verkeerd zit. Of dat de loadbalancing veel te snel ingrijpt.

Ik heb dus ingesteld dat wanneer er -25 wordt gedetecteed dat dan de zonnepanelen worden teruggeschakeld naar -10A zodat het geheel niet over het limiet van de hoofdzekering gaat. Dat gebeurt heel snel, als in; binnen 5 seconde. Maar waar dit eerst goed werkte lijkt het nu niet snel genoeg en kapt de Nexus het terugleveren af tot een zielige 0,5kW. Heb het nu uitgezet en het vermogen van de zonnepanelen handmatig op -10A gezet om te kijken wat er de rest van de dag gebeurt met die enorme zaagtand aan onbalans vandaag.

Vandaag staat de teller nu op €3,48 en daar staat ie eigenlijk al heel lang op.

Om het te verduidelijken, een prinscreen, paars is activiteit van de Nexus, blauw is L1 (fase 1 bij mij):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nfKiSv9PZ-je8SN_0-gZOGB-9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aoI2UkOVeZpRfxO7OE3rGm3b.png?f=fotoalbum_large
Waar de timestamp bij staat zie je kortstondig -27A, mijn automatisering grijpt in en verlaagt het binnen 5 seconde naar iets onder -25A. Toch knijpt de Nexus na een halve minuut af van -10kW tot -0,5kW en houdt dit vol tot 10 minuten later waarna deze toch weer -10kW gaat doen.

[ Voor 33% gewijzigd door bokkow op 05-06-2024 17:13 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vandaag veel regeltoestand 2 zo te zien, dus dat levert niets op qua onbalans.

Uitleg Tennet regeltoestanden:
Wat is de regeltoestand? Wanneer TenneT 15 minuten aaneengesloten opregelt (er moet meer elektriciteit het net op), is het regeltoestand 1. Wanneer TenneT 15 minuten aaneengesloten afregelt (er staat teveel elektriciteit op het net), is het regeltoestand -1. Wanneer TenneT de netbalans op 0 kan houden door de onbalans via de interconnectoren te regelen, is het regeltoestand 0.

In regeltoestand 1 en -1 kun je met onbalans geld verdienen. Regeltoestand 1: meer op het net zetten dan je gisteren hebt voorspeld of minder verbruiken dan je gisteren hebt voorspeld in je e-programma.

Regeltoestand -1: minder op het net zetten dan je gisteren hebt voorspeld of meer verbruiken dan je gisteren hebt voorspeld in je e-programma.

Alles uiteraard afhankelijk van je kostprijs of je alternatief. Doe je het precies andersom, dan kost onbalans je geld tenzij de onbalansprijzen negatief zijn.

Wanneer TenneT binnen 15 minuten zowel op- als moet afregelen, is het regeltoestand 2. Regeltoestand 2 kost altijd geld wanneer je binnen dat kwartier onbalans (verschil tussen je voorspelling en je werkelijk gemeten verbruik/productie) hebt.

De verrekenprijzen onbalans komen als volgt tot stand: de hoogste prijs binnen 15 minuten in regeltoestand 1 bepaalt de prijs voor dat hele kwartier. De laagste prijs binnen 15 minuten in regeltoestand -1 bepaalt de prijs voor dat hele kwartier.

Een beetje goed opletten en bijsturen, kan dus veel geld opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Wat dan wel weer frappant is, ondanks de zaagtand grafiek en overmaat aan regeltoestand 2; De Tibber Grid Rewards op mijn SAP met het laadpunt heeft vandaag een recordje kunnen noteren met €6,38 and counting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankrox
bokkow schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:05:
Heb het idee dat ie bij ons vandaag vaak verkeerd zit. Of dat de loadbalancing veel te snel ingrijpt.

Ik heb dus ingesteld dat wanneer er -25 wordt gedetecteed dat dan de zonnepanelen worden teruggeschakeld naar -10A zodat het geheel niet over het limiet van de hoofdzekering gaat. Dat gebeurt heel snel, als in; binnen 5 seconde. Maar waar dit eerst goed werkte lijkt het nu niet snel genoeg en kapt de Nexus het terugleveren af tot een zielige 0,5kW. Heb het nu uitgezet en het vermogen van de zonnepanelen handmatig op -10A gezet om te kijken wat er de rest van de dag gebeurt met die enorme zaagtand aan onbalans vandaag.

Vandaag staat de teller nu op €3,48 en daar staat ie eigenlijk al heel lang op.

Om het te verduidelijken, een prinscreen, paars is activiteit van de Nexus, blauw is L1 (fase 1 bij mij):

[Afbeelding]
Waar de timestamp bij staat zie je kortstondig -27A, mijn automatisering grijpt in en verlaagt het binnen 5 seconde naar iets onder -25A. Toch knijpt de Nexus na een halve minuut af van -10kW tot -0,5kW en houdt dit vol tot 10 minuten later waarna deze toch weer -10kW gaat doen.
Je kan overwegen om in de zonneplan app de aansluiting te veranderen in 35A, mits je zonnepanelen het enige probleem zijn. Effectief wordt zo de loadbalancing van de nexus uitgezet. Hier red ik het met loadbalancing op mn tesla (en met wat zon, de oven is het enige probleem en wat extra zon houdt het binnen 28A).

Hier zonder loadbalancing pas €4,17 vandaag met 48kWh in en 42kWh uit. Dus je hebt niet veel gemist qua inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:04
Hier 4.14 euro . Heb sinds een week in de app 3x35 a(terwijl ik 3x25a heb) aangevinkt en vandaag eerste echt redelijke zonnige dag met veel actie. Nog geen DLB gezien en ook geen andere narigheid met zekeringen eruit en/of warmte kabels oid gehad.

(Ben nog steeds wachtende op reactie van zonneplan die ik 2 week geleden gestuurd heb hierover en kreeg vandaag alleen mail terug dat ze er nog mee bezig zijn en excuses voor het wachten en dat er wel serieus mee bezig zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Een batterijpercentage van 100% heb ik nog niet eerder gezien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkJtCFUX5_IJXp2XwF4IH9j8xmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAMLXOknML8TP9ERhWj2eofb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
frankrox schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:40:
[...]

Je kan overwegen om in de zonneplan app de aansluiting te veranderen in 35A, mits je zonnepanelen het enige probleem zijn. Effectief wordt zo de loadbalancing van de nexus uitgezet. Hier red ik het met loadbalancing op mn tesla (en met wat zon, de oven is het enige probleem en wat extra zon houdt het binnen 28A).

Hier zonder loadbalancing pas €4,17 vandaag met 48kWh in en 42kWh uit. Dus je hebt niet veel gemist qua inkomsten.
Best een goede tip, thanks! Gaat wel compleet tegen het hele loadbalancing idee in maar ja…

Was mooi geweest als je dat twee kanten op kon instellen. Dus afname van het net 3x25A maar bij invoeden 3x35A dan hoef ik er nooit meer naar te kijken. Als ik het nu op 3x35A instel moet ik wel opletten met keukenapparatuur. Al kan 35A ook wel een half minuutje op een 25A hoofdzekering voor er ingegrepen moet worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
bokkow schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:32:
[...]

Best een goede tip, thanks! Gaat wel compleet tegen het hele loadbalancing idee in maar ja…

Was mooi geweest als je dat twee kanten op kon instellen. Dus afname van het net 3x25A maar bij invoeden 3x35A dan hoef ik er nooit meer naar te kijken. Als ik het nu op 3x35A instel moet ik wel opletten met keukenapparatuur. Al kan 35A ook wel een half minuutje op een 25A hoofdzekering voor er ingegrepen moet worden.
Nu snap ik waarom de meterkasten beveiligingen hebben..... ik voel een nieuw TV programma aankomen "Help mijn man heeft een Nexus" 😉🙈🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
Roger schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:02:
[...]

Bij mij gemeten temperaturen.:
In de ruimte: 21,8 graden C
Op de voorkant van de accu: 25,6 graden C
Voorkant omvormer: 27,2 graden C
Op de koelvinnen: 29,3 graden C toen ik de andere waardes noteerde en met diverse pogingen hoogst gemeten 32,7 graden C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
In de factuur van vandaag heb ik een tegenboeking:
Powerplay tegenboeking stroomverbruik ** €13,38

Dus mijn factuur is ruim 13 euro hoger gemaakt door powerplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:04
Daarom deel ik het, ben ook benieuwd of andere dit al doen en of het daar goed gaat. Gezien ik al 2a3 week wacht op reactie zonneplan , er als het goed is eerst een schakelaar uit gaat voor de (hoofd) zekering knalt en mijn dlb probleem tussen 10 & 16.00 uur zit door teveel zonnepanelen vond het testen de moeite waard.

Tot zo ver geen dlb gehad, geen grote afwijkende wattages e.d. gezien en nog afwachtend op een volle zomerdag qua zon om het echt te geloven lijkt het een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

dropkick_nl schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:59:
In de factuur van vandaag heb ik een tegenboeking:
Powerplay tegenboeking stroomverbruik ** €13,38

Dus mijn factuur is ruim 13 euro hoger gemaakt door powerplay?
Klopt. Omdat je laad en ontlaad acties van je Nexus (oftwel het verbruik van je Nexus) tegen day ahead tarieven zijn afgerekend (de app gooit alles op 1 hoop). Dit klopt niet want je Nexus laad en ontlaad tegen onbalans tarieven. Deze liggen op sommige momenten iets hoger dan de day ahead tarieven, dus dit is een correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
Zou je kunnen delen hoe je de verbinding hebt gemaakt? De app vindt de omvormer via Bluetooth maar heeft een installer of owner wachtwoord nodig. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
aritmeester schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:50:
[...]

Zou je kunnen delen hoe je de verbinding hebt gemaakt? De app vindt de omvormer via Bluetooth maar heeft een installer of owner wachtwoord nodig. Zie ik iets over het hoofd?
Als je daar bent aangekomen vraagt hij om het wachtwoord in te stellen... (als ik het me goed herinner is die tekst niet heel duidelijk) Tenminste bij owner, installer heb ik niet geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
Biet80 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:57:
[...]

Als je daar bent aangekomen vraagt hij om het wachtwoord in te stellen... (als ik het me goed herinner is die tekst niet heel duidelijk) Tenminste bij owner, installer heb ik niet geprobeerd...
Ok, volgens de informatie die ik online kan vinden vraagt hij de eerste keer om een owner wachtwoord in te stellen. Bij mij vraagt hij alleen om een wachtwoord. Blijkbaar is er dus op voorhand al een owner password ingesteld (of heeft de installateur dat vanmorgen gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:41

johanm3

Het kan altijd slechter

Zal het ek voor extra onbalans zorgen eigenlijk? Zomaar een hersenspinsel…

Gadgets fan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
Ik denk dat die 3 wedstrijden van het Nederlandse elftal het verschil niet gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:58
johanm3 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:42:
Zal het ek voor extra onbalans zorgen eigenlijk? Zomaar een hersenspinsel…
Als er onvoldoende rekening wordt gehouden met specifieke veranderingen met netbelasting tijdens wedstrijden op het moment dat de E programmas worden opgesteld, zou het kunnen zijn dat er een onbalans ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:37:
[...]

Nu snap ik waarom de meterkasten beveiligingen hebben..... ik voel een nieuw TV programma aankomen "Help mijn man heeft een Nexus" 😉🙈🤣
Gheghe, geen zorgen, de verdeler bij mij is vrij ahum exotisch en ik ben er meer mee bezig dan de gemiddelde consument. Ik stond er op te kijken bij iedere aanpassing dat de momentschroevendraaier correct werd ingesteld en aangedraaid en bij belasting zijn er meerdere warmtebeeldfoto's gemaakt. De groepen zijn zo goed mogelijk over de fasen verdeeld en tevens een remautomaat tussen opwekkers en "de rest". Daarnaast wordt er door 3 verschillende apparaten een vorm van loadbalancing toegepast 😂

Overigens; het meeste wat in principe zou moeten mogen gebeuren bij instellen van 3x35A ipv 3x25A is het afslaan van een hoofdzekering aan de hand van het bijbehorende uitschakelkarakterestiek, vervelend maar niet gevaarlijk. Uiteraard wil je dat voorkomen en in ieder geval de oorzaak weten.

Maar je hebt wel een punt natuurlijk; als je niet weet waar je mee bezig bent en geen idee hebt van de risico's moet je er gewoon van af blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13
bokkow schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:36:
[...]

Maar je hebt wel een punt natuurlijk; als je niet weet waar je mee bezig bent en geen idee hebt van de risico's moet je er gewoon van af blijven.
Helemaal mee eens, Gewoon afblijven.
maar als je wel weet waar je mee bezig bent, dan weet je ook dat het onverstandig blijft om verkeerde waardes in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ik ben me van het risico bewust. Heb het nog niet aangepast. Ik hoop dat de loadbalancing alsnog flexibel genoeg is om te functioneren zoals zou moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

In het draadje van Frank Energie slim handelen lijkt het erop dat relatief gezien zij evenveel uitbetalen aan de klant als Zonneplan. Volgens hun site houden zij ongeveer 15% van de opbrengsten zelf dus dan zal Zonneplan ook in die richting zitten lijkt me.

Je hebt echter in het geval van de Sessy accu's er wel 5 a 6 nodig om dezelfde opbrengsten te bewerkstelligen als 1 Nexus, dus dan kom je rond een investering uit van 15.000 EUR exc. installatie. Als er echter nieuwe accu's op de markt komen die qua prijsstelling kunnen concurreren met de Nexus kan dat ook een interessante optie zijn.

Benieuwd wanneer meer energieleveranciers hierop gaan springen. Tibber lijkt met de Homevolt later dit jaar ook actief te worden op deze markt maar ook die accu is nog altijd flink duurder dan de Nexus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankrox
Peterhardenberg schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:42:
[...]

Helemaal mee eens, Gewoon afblijven.
maar als je wel weet waar je mee bezig bent, dan weet je ook dat het onverstandig blijft om verkeerde waardes in te vullen.
De achterliggende reden is dat de loadbalancing van de Nexus veel te grof is afgesteld. Als tweaker wil je natuurlijk het maximale uit je 3x25A hoofdaansluiting halen. 3x35A( een beetje de 5gbit internet, leuk, maar niet nodig) aanvragen is ook een optie, echter is veel duurder op jaarbasis. Het gaat hier dus niet om veiligheid (mits je meterkast volgens alle normen is ingericht uiteraard), maar om zo goed mogelijk gebruik te maken van je aansluiting. In het ergste geval gaat er een enkele keer een hoofdzekering uit, dat staat echter los van de veiligheid van je installatie.

Met slimme loadbalancing is het prima mogelijk om het maximale uit 3x25A te halen. Met de P1 poort op je slimme meter en wat slimmere devices (slimme laadpalen, warmtepomp aansturen via SG etc) is het vrij eenvoudig om zelf loadbalancing mogelijk te maken.

ps: T enige wat ik op dit moment nog mis, (buiten fijnmaziger load balancing van de Nexus) is de mogelijkheid om de loadbalancing instelling van de zonneplan app beschikbaar te hebben in homeassistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13
frankrox schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:21:
[...]

[h1][h2]De achterliggende reden is dat de loadbalancing van de Nexus veel te grof is afgesteld.[/h2][/h1] Als tweaker wil je natuurlijk het maximale uit je 3x25A hoofdaansluiting halen. 3x35A( een beetje de 5gbit internet, leuk, maar niet nodig) aanvragen is ook een optie, echter is veel duurder op jaarbasis. Het gaat hier dus niet om veiligheid (mits je meterkast volgens alle normen is ingericht uiteraard), maar om zo goed mogelijk gebruik te maken van je aansluiting. In het ergste geval gaat er een enkele keer een hoofdzekering uit, dat staat echter los van de veiligheid van je installatie.

Met slimme loadbalancing is het prima mogelijk om het maximale uit 3x25A te halen. Met de P1 poort op je slimme meter en wat slimmere devices (slimme laadpalen, warmtepomp aansturen via SG etc) is het vrij eenvoudig om zelf loadbalancing mogelijk te maken.

ps: T enige wat ik op dit moment nog mis, (buiten fijnmaziger load balancing van de Nexus) is de mogelijkheid om de loadbalancing instelling van de zonneplan app beschikbaar te hebben in homeassistant.
Niet de gevolgen aanpakken maar de oorzaak.
Dus de loadbalancing van de Nexus moet worden aangepast, ( en niet door potentiële onveilige situaties te creëren )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankrox
Peterhardenberg schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Niet de gevolgen aanpakken maar de oorzaak.
Dus de loadbalancing van de Nexus moet worden aangepast, ( en niet door potentiële onveilige situaties te creëren )
- Het is niet potentieel onveilig. Als ik 3x35A aanvraag bij de energiebeheerder, waardoor loadbalancing niet meer nodig is, is het niet opeens veiliger.
- De oorzaak wordt net zo goed aangepakt door andere grootverbruikers in huis te loadbalancen. Dit heb ik geprobeerd duidelijk te maken in mijn vorige post. De nexus levert meer rendement met zo min mogelijk load balancing. Dat mijn auto 15 minuten later pas vol is maakt mij helemaal niets uit. Ook schakelt deze veel sneller af (binnen 10 seconden), waardoor je theoretisch kan stellen dat dit 'beter' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
Demo opstelling op dit moment 19% geladen terwijl die van mij 71% geladen is.

Zoveel verschil heb ik nog niet eerder gezien (op de installatiedag na dan)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• bokkow
Weer een maand voorbij, tijd voor een vergelijk.

Gister de factuur gekregen en nagegaan wat de getallen zouden zijn ZONDER Nexus in vergelijking met. Dit doe ik met behulp van kwartierdata uit de verscheidene meters die ik in de verdeler heb zitten en de DA prijzen van ENTSO-E. Dit vergt meer inspanning dan simpelweg bedragen en kWh van de Nexus af te trekken van het totaal op de factuur dus ik hoop dat jullie het kunnen waarderen dat ik hier tijd in steek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMjvUNXP4D14hrYl7ZVk3_2orTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KQhXsaibalT4TS81Pm0ruzSg.png?f=fotoalbum_large

Hoe moet je dit lezen? Meest links is de moeilijkste berekening; wat zou mijn dynamische afrekening zijn bij Zonneplan voor deze maand zonder de Nexus. Die daarnaast laat de totalen zien die de P1 meter heeft zien passeren. Daarnaast de getallen op de factuur van Zonneplan inclusief EB, BTW en tegenboeking voor de Nexus. Dan Powerplay resultaat en wat de batterij zelf zegt over gebruik en invoeden en als laatst daar het vergelijk op met de kWh meter.

Ik snap echt niet waar het verschil nu nog in vandaan komt met €0,02 per kWh meer bij de factuur ten opzichte van de app en mijn eigen berekening. Als iemand uit kan leggen hoe je vanuit het totaal bedrag op de factuur uit komt op een werkelijk bedrag inclusief belastingen; heel graag!

Voorbeeldje: werkelijk stroomverbruik op de factuur: 942kWh, €79,61 (ik zou zeggen dat daar 942*0,1526 bij moet)

Edit:
Heb de screenshot aangepast, had een verkeerde waarde genomen in een formule, bedankt voor de reacties hieronder in het meedenken! @Twanroy @brt652

Edit 2:
Voor de volledigheid; ja ik reken inderdaad met tarieven waar energiebelasting en btw bij inbegrepen zijn. Om twee redenen;
  1. Zo zijn de tarieven herkenbaar en makkelijker te vergelijken. 0,22€/kWh zegt meer in vergelijk met conventionele leveranciers dan 0,088€/kWh
  2. In voorgaande jaren maakte ik de te salderen 5500kWh van mijn panelen ook tot de laatste kWh op. Dat maakt dat het overschot in deze maand aan opwek ook reken tegen tarieven inclusief belastingen, tijdens de wintermaanden zal diezelfde belasting ook de tegenovergestelde richting volgen en streept het elkaar weg.

[ Voor 23% gewijzigd door bokkow op 07-06-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:34
bokkow schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:15:
Voorbeeldje: werkelijk stroomverbruik op de factuur: 942kWh, €79,61 (ik zou zeggen dat daar 942*0,1526 bij moet)
Hoe kom je aan die €79,61? Die zie ik niet in jou screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Twanroy schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:26:
[...]

Hoe kom je aan die €79,61? Die zie ik niet in jou screenshot.
Nee klopt, die staat alleen op de factuur. In de screenshot zie je: (942*0,1526)+79,61

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Nu online
bokkow schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:15:
Ik snap echt niet waar het verschil nu nog in vandaan komt met €0,02 per kWh meer bij de factuur ten opzichte van de app en mijn eigen berekening.
Heb je de handling fee (€0,02 per kWh) ook meegenomen in je berekeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
brt652 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:32:
[...]

Heb je de handling fee (€0,02 per kWh) ook meegenomen in je berekeningen?
Ik neem aan dat Zonneplan in ieder geval de marktprijs plus hun eigen handlingfee (0,01652 ex btw) opneemt op hun factuur. Dus ik zou zeggen van wel. Is dat niet het geval dan zou het verschil nog groter zijn :/

AH! Heb m gevonden:
Ik moet niet 0,1526 nemen want dat is inclusief de vergoeding voor zonneplan.
Het moet kale EB + btw zijn: 0,1088*1,21. Nu klopt ie :) Zal de printscreen hierboven aanpassen

[ Voor 19% gewijzigd door bokkow op 06-06-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
bokkow schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Ok, nog niet uitgebreid getest maar het werkt :)

Voor mensen met Nexus en SolarEdge omvormer die willen "loadbalancen" op hun zonnepanelen:

Je hebt nodig:
-Home Assistant
-Een manier om iedere fase waar je op teruglevert met zonnepanelen uit te lezen (ik heb HomeWizard hiervoor)
-Lokale modbus toegang tot de omvormer (niet moeilijk, uitleg hier)
-Probeer deze slider in HA eens handmatig op een andere waarde dan 100% te zetten, springt ie na een paar seconden terug dan kan een firmware update van de omvormer helpen of in het SolarEdge topic staat ook beschreven welke instellingen je kunt proberen om dit op te lossen.
[Afbeelding]

Vervolgens maak je in configuration.yaml het volgende aan:
code:
1
2
3
4
input_boolean:
  solaredge_threshold_reached:
    name: SolarEdge Threshold Reached
    initial: off

Deze gebruiken we later om het vermogen weer vrij te geven nadat eerst het vermogen beperkt is geweest.

Dan maak je twee automations aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Verlaag vermogen SolarEdge
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.p1_meter_UNIEKE-ID_active_current_l1
    below: -24
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: "57"
    target:
      entity_id: number.solaredge_active_power_limit
  - service: input_boolean.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.solaredge_threshold_reached

Uitleg
Ik heb er voor gekozen bij -25A te laten terugschakelen, ik ga nog proberen welke waarde het beste is. Wat ik nu heb gezien is dat de Nexus gaat loadbalancen bij -25A na een halve minuut maar dat is niet 100% zeker.

Ik heb nu nog een vaste waarde van 57% gekozen omdat dit bij mijn 1 fase omvormer uitkomt op -9A en dus een totaal van -24A op fase L1 (bij mij) aanhoudt ook hier geldt dat ik dit nog verder finetunen. In eerste instantie had ik een dynamische formule gemaakt maar realistisch gezien is dat eigenlijk maar weinig zinvol omdat de Nexus maar grofweg twee modi kent; aan of uit (ja en een zielig beetje onder DLB). Reken dus voor jezelf uit hoeveel Ampere je naast de Nexus nog terug wilt leveren en op welke fasen.

Daarnaast zet ik een waarde "aan" zodat het duidelijk is dat deze automation is getriggered geweest.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Verhoog vermogen SolarEdge
description: ""
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.p1_meter_UNIEKE-ID_active_current_l1
    above: -20
condition:
  - condition: state
    state: "on"
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: "100"
    target:
      entity_id: number.solaredge_active_power_limit
  - service: input_boolean.turn_off
    data: {}
    target:

Uitleg:
Zodra het vermogen op L1 weer boven -20A uitkomt (dan is de Nexus in ieder geval weer gestopt met ontladen) EN die waarde staat aan dat de verlagende automation getriggered is geweest, dan wordt het maximale vermogen van de omvormer weer vrijgegeven en die boolean teruggezet op "Off" tot de volgende keer dat de verlaging wordt getriggered.

Het werkt :7 Ik hoop dat er meer iets aan hebben, let wel: natuurlijk allemaal op eigen verantwoordelijkheid ;)
Om hier op terug te komen na iets meer dan 2 weken. Ik lijk het volgende te zien gebeuren waardoor het in ongeveer de helft van de situaties goed werkt:

Is de Nexus al met 10kW aan het invoeden en de zon begint harder te schijnen zodat het totaal op een fase boven de 5,75kW uitkomt, dan schakelt mijn loadbalancing op de PV in en zorgt er voor dat het geheel net onder 5,75kW blijft. Hierdoor schiet de Nexus niet in de loadbalancing.

Echter. Als de zon al flink schijnt en de Nexus wil dan gaan ontladen in die eerste 5 seconde voordat de powerlimiter ingrijpt is dat al te veel voor de Nexus en schiet na een halve minuut in loadbalancing waardoor er nog maar 0,5kW invoeding overblijft voor 10 minuten en dan probeert ie het weer als het moment nog niet over is natuurlijk...

Dus ik zie 4 opties:
  1. Ik moet nog sneller in kunnen grijpen, geen idee op basis van welke entiteit want het meldt zich op geen manier aan, die loadbalancing van de Nexus reageert veel te agressief.
  2. De zonnepanelen altijd op max 70% laten presteren... Mja, ook niet echt een optie.
  3. Zonneplan moet stante pede komen met een verbetering van het loadbalancing schema en tevens voldoen aan de vraag van TenneT om maximaal met 20% vermogen per minuut te reageren per tijdblok om regeltoestand 2 te voorkomen.
  4. Toch 3x35A instellen, ik heb in mijn gemeten geschiedenis gekeken van de afgelopen maand, in principe 0 keer loadbalancing nodig gehad tijdens laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
bokkow schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:59:
[...]

Om hier op terug te komen na iets meer dan 2 weken. Ik lijk het volgende te zien gebeuren waardoor het in ongeveer de helft van de situaties goed werkt:

Is de Nexus al met 10kW aan het invoeden en de zon begint harder te schijnen zodat het totaal op een fase boven de 5,75kW uitkomt, dan schakelt mijn loadbalancing op de PV in en zorgt er voor dat het geheel net onder 5,75kW blijft. Hierdoor schiet de Nexus niet in de loadbalancing.

Echter. Als de zon al flink schijnt en de Nexus wil dan gaan ontladen in die eerste 5 seconde voordat de powerlimiter ingrijpt is dat al te veel voor de Nexus en schiet na een halve minuut in loadbalancing waardoor er nog maar 0,5kW invoeding overblijft voor 10 minuten en dan probeert ie het weer als het moment nog niet over is natuurlijk...

Dus ik zie 4 opties:
  1. Ik moet nog sneller in kunnen grijpen, geen idee op basis van welke entiteit want het meldt zich op geen manier aan, die loadbalancing van de Nexus reageert veel te agressief.
  2. De zonnepanelen altijd op max 70% laten presteren... Mja, ook niet echt een optie.
  3. Zonneplan moet stante pede komen met een verbetering van het loadbalancing schema en tevens voldoen aan de vraag van TenneT om maximaal met 20% vermogen per minuut te reageren per tijdblok om regeltoestand 2 te voorkomen.
  4. Toch 3x35A instellen, ik heb in mijn gemeten geschiedenis gekeken van de afgelopen maand, in principe 0 keer loadbalancing nodig gehad tijdens laden.
Je zou mogelijkheid wat tijd kunnen winnen door de zonnepanelen al eerder terug te schakelen, bijvoorbeeld bij -23A. Of je daarmee genoeg tijd wint weet ik niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Twanroy schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:29:
[...]

Je zou mogelijkheid wat tijd kunnen winnen door de zonnepanelen al eerder terug te schakelen, bijvoorbeeld bij -23A. Of dat genoeg tijd wint weet ik niet…
Ik heb het geprobeerd maar helaas, de batterij gaat in een keer op -15A dus ik kan niet de panelen op (bijvoorbeeld) -17A al laten terugschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
@bokkow ik haal mijn data uit de slimme meter zelf, ik heb zo goed als binnen de 1-2 seconden mijn pv teruggeschakeld. Zit er een vertraging op de homewizard? Bij sommige devices kan je ergens in een config als je het niet via de gui kan aanpassen, de tijden aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
@bokkow Als ik zo kijk naar het stukje Zonder Nexus (theoretisch).
Het klopt volgens mij dat je flink overschot hebt, en dus geen energiebelasting betaalt, maar ook niet krijgt.

Heb je daar in je berekeningen rekening mee gehouden? Ik denk dat je de belasting niet moet meenemen. Die belasting is iets van 13 cent.

Als je geen Nexus had gehad was je factuur -542 * 0,03 + 62 * 0,18 = -5,10
Met Nexus heb je nu -1200 * 0,09 + 942 * 0,09 + 14,28 = -8,94
Waarschijnlijk door afronding komt het mss niet exact overeen, maar alles lijkt met die uitleg dan toch gewoon te kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balkonboer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-09 20:59
Hi allemaal
Ik heb sinds 28-5 een Nexus.
Ook mn eerste factuur over mei gehad.

Ze rekenen dus blijkbaar op je factuur de batterij op nul met EPEX/DayAhead prijzen.

Nou was het afgelopen zondag zo dat alles negatief was op EPEX in de middag.Ik betaal dus geld als ik teruglever met mn zonnepanelen met deze negatieve EPEX uurprijzen.
Ik mn zonnepanelen uitgeschakeld maar dan gaat de Nexus wel terugleveren opeens omdat de Onbalansmarkt wel positieve prijzen had . (gecontroleerd via de Enius App)
Dus de batterij kost mij daar geld, want hij levert terug met negatieve stroomprijzen en Zonneplan gebruikt deze prijzen op mijn factuur.(alles EPEX)
Houdt dan de Powerplay vergoeding daar ook rekening mee ??? Zonneplan al hierover gemaild/gebeld, maar geen eenduidend antwoord van een en dezelfde contactpersoon . En het is niet te controleren , omdat alles over de P1 meter gaat. Via de P1 gaat eigen verbruik, eigen teruglevering en dan als nieuweling galloppeerd alle upload en download van de Nexus thuisbatterij er doorheen. Geen overzicht mogelijk.

Als je terugleverd met je zonnepanelen en je wel 3 cent ofzo krijgt per KWh, kan het ook zijn dat de Onbalansmarkt negatieve prijzen heeft.. Dan gaat de Nexus dus laden met 10KW en doet je zonnepanelen teniet.Je krijgt dus geen geld maar moet betalen omdat alles via de dongels van Zonneplan gaat en niet via de P1 meter
Maar je wordt afgerekend op de EPEX markt met positief stroomverbruik terwijl de stroomprijs op de Onbalnsmarkt negatief is.

Voorbeeld om uit te rekenen;

In 2 dagen wek je 8 KWh op met je zonnepanelen en de Day Ahead prijzen zijn boven nul oftewel positief zeg 5 cent per KWh. Je ontvangt normaal gesproken 40 cent van een dynamische stroomaanbieder

Nu zijn op de Onbalansmark de stroomprijzen toevallig wel negatief zoals afgelopen zondag 2-6-2024. De Nexus gebruikt nu toevallig ook 8 Kwh met opladen (van jouw zonnepanelen) in deze 2 dagen voor dezelfde Day Ahead prijzen, oftwel dit kost je 40 cent (Terwijl dat ding op de Onbalans markt handelt ???) Hij gebruikt dus jouw opgewekte zonnestroom bij de P1 meter dus 0,00, maar komt bij Zonneplan in jouw app bij 8 verbruikte KWh's te staan.
Hier gaat volgens mij iets helemaal fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mensen ik wil toch een oproepje doen. Als je wilt investeren in de Nexus is dat prima! Ieder heeft een ander doel. Ook prima! Informeer jezelf wel goed naar de werking, de mogelijkheden, onmogelijkheden en het beoogde verdienmodel. Dit geldt voor alle accu systemen. Ik ben ook razend enthousiast over een thuisbatterij. Weet wat ik wel en niet wil. Wat ik ervoor over heb en wat mijn doel is. Soms heb ik echt oprecht het idee dat mensen eerst kopen en dan pas vragen of verdiepen in de systemen. Kijk eens op onderstaande link of de thuis accu iets voor jou is.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2126922

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 07-06-2024 07:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Haha, sorry maar wat is dit voor een suf bericht zeg. Alsof mensen die hiermee 8k spenderen niet volwassen genoeg zijn om een weloverwogen beslissing te maken.
Er zijn genoeg dingen die in deze thread staan die uitleg geven over van alles en nog wat. Het is toch mooi dat we elkaar informeren, maar het is niet zo dat dit een of andere leven of dood beslissing is.
Ga je ook zo voor de Apple of Nike store staan? :+

@Balkonboer je moet het topic nog even wat beter doorlezen.

[ Voor 40% gewijzigd door SidewalkSuper op 07-06-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
DustPhyte schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:45:
@bokkow ik haal mijn data uit de slimme meter zelf, ik heb zo goed als binnen de 1-2 seconden mijn pv teruggeschakeld. Zit er een vertraging op de homewizard? Bij sommige devices kan je ergens in een config als je het niet via de gui kan aanpassen, de tijden aanpassen.
Thanks voor de suggestie, maak je gebruik van ESP met ethernet dan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:44:
Haha, sorry maar wat is dit voor een suf bericht zeg. Alsof mensen die hiermee 8k spenderen niet volwassen genoeg zijn om een weloverwogen beslissing te maken.
Er zijn genoeg dingen die in deze thread staan die uitleg geven over van alles en nog wat. Het is toch mooi dat we elkaar informeren, maar het is niet zo dat dit een of andere leven of dood beslissing is.
Ga je ook zo voor de Apple of Nike store staan? :+

@Balkonboer je moet het topic nog even wat beter doorlezen.
Leesbril nodig? 🤡 Of is begrijpend lezen lastig? Als herhaaldelijk geroepen wordt dat mensen verbaasd zijn dat de Nexus zich niet oplaad met zonnestroom of dat er iets niet goed gaat met dayahead en onbalanstarieven en daar pas achter komen als hij thuis staat vind ik dat jammer ja. Mijn probleem? Nee. Mensen erop te wijzen was dit forum toch voor? Accepteer dan ook kritiek. Niet alleen de hosanna verhalen.

@Balkonboer no offense. Ik lees dit te vaak. Bedoel het ook niet vervelend maar probeer wel een oproepje te doen naar iedereen weet waarin je investeerd en wat het voor jouw doet / betekend. Heb je daar vrede mee prima. Ik hoop dat je er veel plezier van hebt!

[ Voor 34% gewijzigd door Devke op 07-06-2024 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
SidewalkSuper schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:24:
@bokkow Als ik zo kijk naar het stukje Zonder Nexus (theoretisch).
Het klopt volgens mij dat je flink overschot hebt, en dus geen energiebelasting betaalt, maar ook niet krijgt.

Heb je daar in je berekeningen rekening mee gehouden? Ik denk dat je de belasting niet moet meenemen. Die belasting is iets van 13 cent.

Als je geen Nexus had gehad was je factuur -542 * 0,03 + 62 * 0,18 = -5,10
Met Nexus heb je nu -1200 * 0,09 + 942 * 0,09 + 14,28 = -8,94
Waarschijnlijk door afronding komt het mss niet exact overeen, maar alles lijkt met die uitleg dan toch gewoon te kloppen?
Deze maanden wel overschot, einde van het saldeerjaar blijft er 500kWh over maar dat zal dit jaar wel minder of niets zijn. Je hebt gelijk, ik zou belasting in zijn geheel weg kunnen strepen maar dan houd je onherkenbare tarieven over, dan reken ik mezelf liever rijk :+

Op deze getallen kun je beter niet op hele centen afronden want dan loopt de onnauwkeurigheid wel aardig op. Energiebelasting inclusief btw is 0,1088*1,21=0,1316. Die paar centen die ik nu nog mis tussen praktijk en factuur neem ik voor lief overigens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik kan de verwarring bij een aantal Nexus eigenaren wel enigzins begrijpen. Op de Zonneplan website wordt gemeld dat het ding je eigen opgewekte zonne-energie kan opslaan en dit via een instelling in de app aan te passen is. Dat is op dit moment gewoon niet waar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgIHALTl0MVidwwpzjeQYSOXk-U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/INicKRU93Xev1rdiYfnoXlwa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kg7B8gznwcZsYIQGgTso9IucTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BHhvVj8Wiuc32hOkkSf8Oujo.png?f=fotoalbum_large

Dit zal in de toekomst vast wel komen zodra de kogel echt door de kerk is v.w.b. de salderingsregeling. Maar dit is nu nog niet het geval. En dan zou er zomaar door het jojo beleid van onze regering wel weer eens iets anders geregeld kunnen worden voor thuisbatterij bezitters. Er is gewoon nog teveel onduidelijkheid maar de communicatie op de Zonneplan site helpt niet echt mee op dit moment, naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kazuka schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:02:
Ik kan de verwarring bij een aantal Nexus eigenaren wel enigzins begrijpen. Op de Zonneplan website wordt gemeld dat het ding je eigen opgewekte zonne-energie kan opslaan en dit via een instelling in de app aan te passen is. Dat is op dit moment gewoon niet waar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zal in de toekomst vast wel komen zodra de kogel echt door de kerk is v.w.b. de salderingsregeling. Maar dit is nu nog niet het geval. En dan zou er zomaar door het jojo beleid van onze regering wel weer eens iets anders geregeld kunnen worden voor thuisbatterij bezitters. Er is gewoon nog teveel onduidelijkheid maar de communicatie op de Zonneplan site helpt niet echt mee op dit moment, naar mijn mening.
Dat is wat ik bedoel. Je moet gewoon dieper graven dan de "groene ogen" van ZP. Vraag me ook af wat je hiermee kunt. Het is info die wat je terrecht zegt niet klopt. Iemand ZP al eens op gewezen? Technisch bekeken kan de Nexus niet zien of dat hij nu terugleverende zonnestroom staat te laden of uit het net staat te trekken. Dus er zou zonnestroom opgeslagen kunnen worden alleen dat is niet wat er "verwacht" wordt denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 07-06-2024 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:28
kazuka schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:02:
Op de Zonneplan website wordt gemeld dat het ding je eigen opgewekte zonne-energie kan opslaan en dit via een instelling in de app aan te passen is. Dat is op dit moment gewoon niet waar.
Inderdaad, ik geloof wel dat iemand hier had nagevraagd hoe dat zat en dat die instelling er komend kwartaal al gaat komen als ik het me goed herinner.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

jojost1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:18:
[...]

Inderdaad, ik geloof wel dat iemand hier had nagevraagd hoe dat zat en dat die instelling er komend kwartaal al gaat komen als ik het me goed herinner.
Ik heb hier toevallig vanochtend met Zonneplan over getelefoneerd en die gaven min of meer hetzelfde aan. Er zou dus zeer binnenkort in de app een instelling komen waarmee je idd. aan kan geven of je powerplay wil gebruiken of toch vooral de eigen zonnestroom wil opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:23:
[...]

Ik heb hier toevallig vanochtend met Zonneplan over getelefoneerd en die gaven min of meer hetzelfde aan. Er zou dus zeer binnenkort in de app een instelling komen waarmee je idd. aan kan geven of je powerplay wil gebruiken of toch vooral de eigen zonnestroom wil opslaan.
Is misschien dayahead ook nog naar voren gekomen? Dan zou je de Nexus in 3 standen kunnen zetten. Even los van rendabiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Devke schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Is misschien dayahead ook nog naar voren gekomen? Dan zou je de Nexus in 3 standen kunnen zetten. Even los van rendabiliteit.
Ik kreeg de indruk dat ze met meerdere scenario's bezig waren. Met de tijd zouden er dan meer scenario's bijkomen. Beetje zoals de Sessy dat ook heeft denk ik. Maar dit is niet zo concreet gezegd als ik het nu breng.

Over de aankomende optie voor het opslaan van je eigen zonnestroom was hij wel vrij duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 07-06-2024 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01

_PM

aritmeester schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:50:
[...]

De handleiding zegt dat jet het wachtwoord in kan stellen door 5 seconden op de blauwe knop te drukken en dan verbinding te maken via de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVz5DPNeiDknuEhx7cBf9YsEfuU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lWT54dbj18xXsdZnrUvOj2JI.png?f=user_large

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• bokkow
Vandaag een paar mails heen en weer met de vriendelijke medewerkers van Zonneplan. Naar aanleiding van de vragen die ik eerder had gestuurd.

Zonneplan
Beste Jeroen,

Fijn om te horen dat je tevreden bent met het gemiddelde resultaat van €5,- per dag! Natuurlijk mag je het antwoord delen in de communities waarin je actief bent.

Wat betreft je vragen:

1. Je vermoeden klopt. De Nexus thuisbatterij laadt periodiek tot 100% om de State of Charge (SoC) te kalibreren. Dit helpt om de nauwkeurigheid van de batterijcapaciteit te behouden en zorgt ervoor dat je altijd het maximale uit je batterij haalt.

2. Op dit moment is er nog geen integratie van SolarEdge omvormers met het Powerplay platform. We zijn echter continu bezig met het uitbreiden van onze compatibiliteit en het verbeteren van onze diensten. Houd onze updates in de gaten voor toekomstige ontwikkelingen. Wat betreft je automatisering via Home Assistant, dat klinkt als een slimme oplossing voor de korte termijn zolang dynamic load balancing nog niet perfect is. We zijn zelf ook druk bezig om dit vanuit Powerplay te regelen, zodat je in de toekomst nog meer gemak en optimalisatie kunt verwachten.

Daarnaast wil ik graag een misverstand rechtzetten over je huisverbruik en de belastingteruggave. Ik zag dat je een uitgebreide berekening op Tweakers had gezet, waar ik graag even op terugkom in deze mail. Je hebt aangegeven dat je huisverbruik veel duurder is geworden door de Nexus. Dit komt waarschijnlijk doordat je rekent op belastingteruggave over de stroom die je teruglevert. Echter, als je veel overschot hebt, heb je geen recht op belastingteruggave. Dit kan de indruk wekken dat je deze maand minder hebt verdiend met je zonnepanelen, maar dit komt door de verkeerde aanname over de belastingteruggave. Zonder Nexus had je deze belasting ook niet teruggekregen, en daarmee was je factuur dus zonder Nexus ook een stuk hoger geweest dan wat je in je Tweaker post stuurde. Je huisverbruik is dus niet duurder geworden door de Nexus.

Als je daar nog verdere vragen of opheldering over wilt, staan we altijd voor je klaar.

Met zonnige groet,
Ik wil wel even benadrukken dat ik er hier op tweakers volgens mij geen issue van heb gemaakt dat mijn huisverbruik duurder lijkt met ten opzichte van theoretisch zonder Nexus, dat is niet zo.

Ikke:
Hoi Glenn!

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Sorry voor het grapje op Tweakers met betrekking tot het terugsturen van meer vragen, moet kunnen toch?

Op dit moment is er nog geen integratie van SolarEdge omvormers met het Powerplay platform. We zijn echter continu bezig met het uitbreiden van onze compatibiliteit en het verbeteren van onze diensten. Houd onze updates in de gaten voor toekomstige ontwikkelingen. Wat betreft je automatisering via Home Assistant, dat klinkt als een slimme oplossing voor de korte termijn zolang dynamic load balancing nog niet perfect is. We zijn zelf ook druk bezig om dit vanuit Powerplay te regelen, zodat je in de toekomst nog meer gemak en optimalisatie kunt verwachten.

Goed te horen. Echter loop ik nu met wat testen en meten toch tegen een beperking aan die ik niet zelf kan oplossen. De loadbalancing van de Nexus gaat te snel in om mijn Solaredge omvormer op tijd af te kunnen laten schakelen:

-post in het Tweakers topic-

Dus ik zie 4 opties:
Dat laatste wil ik eigenlijk niet doen maar als de Nexus ietsje geleidelijker zou starten met ontladen dan kan ik dat oppikken als signaal dat de Solaredge omvormer moet gaan afknijpen in HA. Is het trouwens niet zo dat jullie überhaupt anders moeten gaan reageren op op en afregelvraag? https://www.linkedin.com/...ans-sturing-mignot-scoie/ 20% per minuut is niet geweldig voor het rendement en RTE snap ik.

Ik klaag niet over hoger huisverbruik hoor, dit zijn puur en alleen de getallen uit de diverse meters die ik overal tussen heb zitten. Toegegeven dat het niet makkelijk is om die theoretische situatie zonder Nexus uit te rekenen omdat je onder andere bijvoorbeeld rekening moet houden met laden van de batterij ten tijde van zonneproductie, dat zou anders het net op zijn gegaan. Er zit een hele grote tabel achter de berekeningen en heb het getoetst met gelijkgestemden uit weer een andere community.
Met betrekking tot te salderen belasting (belastingteruggave); in voorgaande jaren heb ik de 5500kWh die mijn panelen ongeveer opwekken ook tot de laatste kWh opgemaakt, het verwachtte overschot van 500kWh maakte ik dan in de laatste weken op met laden van een EV of iets dergelijks. Nu met de Nexus zal het om en nabij opgesoupeerd zijn. Ik lijk een RTE te meten van ongeveer 90% (super!) en laten we zeggen dat er gemiddeld 1000kWh per maand door de batterij loopt: 12000*0,1 = 1200kWh aan extra verbruik aan het eind van het jaar. Mijn jaarverbruik was voorheen 5000kWh, dat zal nu dus ongeveer 6200kWh zijn en onze opwek was voorheen 5500kWh per jaar. Ergens zal ik die 700kWh moeten af gaan rekenen, of ik leg nog 2 paneeltjes extra neer op ons schuurtje 😁

Anyway:
Zoals ik het zie had ik zonder Nexus een elektriciteit factuur van -€83,70 en nu met de Nexus -€208,78 (welliswaar in beide gevallen met belasting, maar die wordt inderdaad ook weer weggestreept bij de wintermaanden broekzak/vestzak) dus nogmaals; ik ben tevreden en klaag er zeker niet over(!) slechts een observatie.

Fijne dag!
Zonneplan:
Beste Jeroen,

Over DLB, de enige juiste oplossing is dat wij dit goed regelen vanuit het Powerplay platform. Het is echter helaas niet een makkelijk probleem om op te lossen. Er zijn erg veel uitzonderingssituaties, wat veel testen en tweaken vraagt van ons. Daardoor hebben we het nu vrij 'lomp' ingesteld, zodat we in ieder geval zeker weten dat de stoppen er niet uit zullen slaan. Alle andere oplossingen die je noemt kan ik weinig zinnigs over zeggen om eerlijk te zijn, de gevolgen qua veiligheid en rendement weet ik niet.

Wat betreft de ramp rate van 20% per minuut zoals genoemd door TenneT, dit is een aspect waar we rekening mee houden in onze toekomstige updates. We streven ernaar om de balans te vinden tussen rendement en netstabilisatie.

Met betrekking tot je berekeningen op Tweakers, het is goed om te zien dat je zo grondig te werk gaat. Je observaties over het huisverbruik en de belastingteruggave zijn waardevol. Zoals je zelf al aangeeft, is het lastig om een theoretische situatie zonder Nexus exact te berekenen. Ik ben nog iets dieper op de cijfers ingedoken en volgens mij maak je een denkfout waardoor het verhoogde huisverbruik hoger wordt berekend dan dat het in werkelijkheid is. Zoals je aangeeft betaal je de belasting (als je geen zon zou hebben) over de Nexus zelf via je huisverbruik. Echter, in jouw geval was was dit 116kWh en komt dit neer op €15,27 aan extra kosten (gelukkig kan jij nog een groot deel salderen waardoor dit lager uit zal pakken, dit is ook de reden dat we dit niet er bij op kunnen zetten op de factuur, om dat dit voor iedereen anders is). Echter, in je berekening heb 480kWh netto teruglevering, waar wij 258kWh netto teruglevering verwachten, een verschil dus van 222kWh tussen jouw berekening en onze standen. Dit verschil zou dus 116kWh moeten zijn, vanwege de Nexus. Hier moet dus iets mis gaan in je berekening, want we weten zeker dat we niet 222kWh extra verbruik hebben met de Nexus in een maand tijd. Mijn vermoeden is dat je niet 542kWh zou hebben teruggeleverd, maar dat je 542kWh hebt opgewekt. Je eigen verbruik moet je dus wel aftrekken van die opwek. Nu reken je namelijk alsof je geen gemist opbrengsten hebt aan dat eigen verbruik. Echter, als je dat eigen verbruik niet had gehad had je dus (virtueel) meer belasting teruggekregen, en ook meer geld via de day ahead markt hebben teruggekregen. Aangezien ik niet helemaal weet wat je doet is dit het vermoeden wat ik heb op basis van de cijfers die je deelt, maar ik kan je verzeker dat de batterij niet 222kWh verlies heeft, en dat je dus ook zeker niet meer dan €30 aan extra verbruik hebt. Daar zijn we gelukkig een veel te eerlijk bedrijf voor, en we zouden dat soort kosten nooit gaan verstoppen. Ik snap echter wel dat met de complexiteit aan cijfers dat dit soort foutjes er zomaar in kunnen sluipen. We hebben in het verleden ook onszelf vaak stukgebeten op berekeningen die net niet klopten terwijl ze wel logisch leken, gelukkig klopt inmiddels alles precies!

We willen het liefst alles zo transparant en goed mogelijk uitleggen, dus deel je bevindingen vooral met ons, en deel het vooral ook met andere tweakers! We doen ons best om alles zo eerlijk mogelijk te maken, maar daarmee is het vaak niet makkelijker, en kunnen antwoorden soms iets langer duren.

Met zonnige groet,
Ikke:
Goedemiddag Joris!

Nogmaals chapeau voor jullie uitgebreide en inhoudelijke antwoord!

DLB:

Begrijpelijk dat er gekozen wordt voor “lomp” om hoofdzekeringen te sparen 👍🏻

Toevallig is er rond 12:20 vanmiddag een moment geweest waarop de PV flink aan het terugleveren was en de onbalansprijs 900€/MWh opwaarts was. Wederom zag ik de Nexus afknijpen tot -0,5kW omdat kortstondig op de fase met mijn PV omvormer meer dan -25A werd gezien. Het is niet netjes maar ik weet waar ik aan begin, heb het nu uit lichte frustratie toch omgezet naar 3x35A. Dat in combinatie met de eigen gemaakte loadbalancing op mijn zonnepanelen zorgt er voor dat het geheel niet onder -25A zakt. En in de andere richting (hoger dan 25A) kom bij ons nooit voor. Ik hou het wel in de gaten wanneer er updates zijn waardoor het wel “netjes” geregeld wordt. Overigens zou een update met 20% per minuut vermogen ook al voldoende zijn in mijn specifieke situatie 🤓

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7kNa8D2qmuTywacnvNjKI7_5Yc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mKQT9LKBdYFjLPBeCHmqtbb7.png?f=fotoalbum_large

Over de berekeningen:

Volgens mijn “theoretische” tabel is het eigen verbruik van opwek (dus direct verbruik) 109kWh + 62kWh wat uit het net geïmporteerd had moeten worden, het totaal huis verbruik 171kWh. Wat er bij export staat is echt puur export. Dat was dan 542kWh invoeden op het net geweest, totale PV opwek 651kWh, wat ook overeen komt met wat de MID 1F kWh meter van HomeWizard zegt. Heb hier lang over zitten rekenen, maar dit staatje zou toch echt zeer moeten benaderen wat het zou moeten zijn zonder Nexus.

Die 258kWh die jullie noemen zie ik ook terug, dat is het verschil tussen werkelijke afname en invoeding op het net zoals de EAN meter het leest.

Ik weet en kan bevestigen met meetgegevens dat de batterij geen verlies van 222kWh (of eigenlijk 542-258=284kWh 😉) heeft. Mijn MID 3F kWh meter geeft aan dat het verschil (inclusief standby verbruik) en dus verbruik uitkomt op 128kWh. Zonder standby verbruik is dat verschil nog 93kWh. Op basis van die laatste waarde heeft de Nexus een RTE van 90% en dat is gewoon heel erg goed te noemen.

Waar gaan die 284kWh missende kWh dan heen? Ik denk dus als je de data volgt dan is dat van het laden door de Nexus tijdens zonuren, dat is geen verlies maar een soort vertraagde invoeding (welliswaar met ook 90% RTE).

Ik beticht jullie ook niet van niet juist zijn hoor!

Enige waar over getwijfeld kan worden is mijn berekeningen voor een theoretisch vergelijk wanneer ik niet een Nexus zou hebben. Als jullie zelf willen kijken heb ik de Excel toegevoegd met alle kwartierdata die ik heb. Maar ik reken er graag aan door als jullie andere inzichten hebben die ik mogelijk over het hoofd heb gezien.

Mochten jullie meer data willen hebben dan laat het me gerust weten :)

Voor nu een fijn weekend!

Groeten,

Jeroen
Edit:
Zonneplan:
Beste Jeroen,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en de gedetailleerde uitleg over je bevindingen. Ik ben even in je data gedoken. Ik brand mijn vingers niet aan het mixen van zelfverbruik, teruglevering en afname. Het enige waarvoor je betaalt is teruglevering en afname, het zelfverbruik stuk maakt het alleen maar verwarrend en gevoelig voor foutjes. Door puur te focussen op wat er in en uit je meter gaat, of zou gaan, weet je precies wat je rekening geweest is of zou zijn geweest. Ik heb de cijfers als csv ook bijgevoegd. Ik heb hierin alleen gekeken naar jouw cijfers, en dat niet gemixt met onze data, omdat meetverschillen tussen jou en ons het verwarrend kunnen maken.

Puur kijkende naar jouw cijfers kom ik uit op een energiekosten van je huis en pv van €-17,56, dit geldt voor zowel zonder Nexus als met Nexus, een verschil van €0,00 dus gelukkig. Dit komt trouwens ook aardig overeen met de €-16,72 die ik op je factuur zie (of 'bereken' eigenlijk) die wij met onze cijfers hebben berekend. Kleine verschillen wel natuurlijk, want verschillende metingen zullen altijd verschillende resultaten opleveren.

Als je met belasting rekent, kom ik op een verschil tussen zonder en met Nexus van €16,75 (oorspronkelijk -€-68,35 wat nu -€51.60 is geworden). Dit komt ook overeen met 127kWh Nexus verlies vermenigvuldigd met de energie belasting (€0,132). Dit zijn kosten die ook netjes vermeld staan in onze communicatie. Ik begrijp dat sommigen dit als 'verborgen kosten' zien. Echter, de belasting is nogal een veranderlijk ding waar wij geen invloed op hebben, en voor ieder huishouden anders is ivm hoe veel zonnepanelen een huishouden heeft. Bij veel van onze klanten zijn dit gelukkig niet eens kosten, want netto zonoverschot op jaarbasis!

Conclusie, mocht je geen netto overschot hebben en belasting moeten betalen, dan zou je €16,75 bij moeten betalen deze maand. Echter, gezien je overschot zal dat uiteindelijk wel meevallen. Daarnaast verdwijnen er dus gelukkig nergens op magische wijze kilowatturen. De verschillen die jij krijgt komen door het (verkeerd) proberen te bepalen van je huisverbruik, wat helaas lastiger is dan het lijkt.

Hopende je hiermee goed geholpen te hebben, en we staan uiteraard altijd open voor meer vragen!

Goed weekend!

Met zonnige groet,

Joris
Ik moet nog kijken of ik wijs uit dit laatste kan, moet ook nog in zijn toegestuurde CSV kijken, maar dat is iets voor volgende week maar gezegd kan worden dat ze niet vies zijn van tijd steken in een vrij specifieke klant vraag :)

Resume:

Die keren dat er naar 100% geforceerd lijkt te worden geladen blijkt inderdaad SoC kalibratie te zijn.

Zonneplan bevestigt dat ze omwille van sparen van de hoofdzekeringen DLB wat "lomp" laten ingrijpen en dat er updates aan komen. Ook om te voldoen aan TenneT's 20%/min vraag bij op en afregelen van vermogen.

Een discussie over mijn berekening voor een theoretisch vergelijk voor mijn situatie vs zonder Nexus.

En:
"We willen het liefst alles zo transparant en goed mogelijk uitleggen, dus deel je bevindingen vooral met ons, en deel het vooral ook met andere tweakers! We doen ons best om alles zo eerlijk mogelijk te maken, maar daarmee is het vaak niet makkelijker, en kunnen antwoorden soms iets langer duren."

_/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door bokkow op 07-06-2024 18:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Goed om te zien dat Zonneplan hier ook pro-actief meeleest op Tweakers trouwens. Er zijn volgens mij maar weinig andere plekken waar de Nexus zo uitgebreid wordt besproken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Twanroy
Netjes Jeroen! Dit zijn wel de verhelderende vragen en antwoorden, direct van ZP _/-\o_
Bedankt Glenn en Joris van ZP d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Twanroy op 07-06-2024 15:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
Super dat je dit deelt en inderdaad goede antwoorden van ZP!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Graag gedaan! 8)

Ik ga nog iets doen waar jullie misschien iets van vinden.
Als je de grafiek in de app een beetje volgt, dan zie je soms na een lange periode van activiteit dat het vermogen afneemt, ik dacht eerst dat dat was omdat ie tegen maximum capaciteit aan liep maar je ziet het soms ook al bij 60%. Mijn vermoeden is dat dit ook komt door het warm worden van de omvormer.

Deze is natuurlijk fijn passief gekoeld, aan die stilte ga ik een einde maken :+

Ik heb de laatste tijd gemeten wat de temperaturen van de koelvinnen zijn en dat varieert een beetje tussen de 30 en 50 graden in (waarbij 48 graden het warmste is wat ik tot nu toe kon meten door de gleuf aan de rechterzijde.

Ik wil nu een framepje gaan (laten) maken waar ik een aantal noctua fans op wil schroeven. Deze wil ik aan laten gaan wanneer de temperatuur van het koelblok boven de 40 graden komt (dat lijkt me een goed startpunt). Het beetje bewegende lucht wat er langs komt zal allicht iets schelen en als bijkomend voordeel wordt de ruimte in de winter zo efficiënt mogelijk verwarmd met het beetje restwarmte wat er vandaan komt zoals met die radiator fans die je bij energiebesparende shops ziet. Zou ik met een RTE van 90% een beetje kunnen rekenen op 0,5kW aan warmte bij vol vermogen?

Zo maar een projectje he, ben benieuwd of het wat bijdraagt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YW5f6ATQR16o06FT9pzzVtR73K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HN61zbnNgswvA3nADnydO5FR.jpg?f=fotoalbum_large

Laat het morgen maar een dag worden met veel onbalans 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
bokkow schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:56:
Graag gedaan! 8)

Ik ga nog iets doen waar jullie misschien iets van vinden.

Zo maar een projectje he, ben benieuwd of het wat bijdraagt :)
Leuk idee d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Gerrit1968 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:08:
[Afbeelding]

Laat het morgen maar een dag worden met veel onbalans 😃
Waar kijken we precies naar? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:21:
Vandaag een paar mails heen en weer met de vriendelijke medewerkers van Zonneplan. Naar aanleiding van de vragen die ik eerder had gestuurd.

Zonneplan

[...]

Ik wil wel even benadrukken dat ik er hier op tweakers volgens mij geen issue van heb gemaakt dat mijn huisverbruik duurder lijkt met ten opzichte van theoretisch zonder Nexus, dat is niet zo.

Ikke:

[...]

Zonneplan:

[...]

Ikke:

[...]

Edit:
Zonneplan:

[...]

Ik moet nog kijken of ik wijs uit dit laatste kan, moet ook nog in zijn toegestuurde CSV kijken, maar dat is iets voor volgende week maar gezegd kan worden dat ze niet vies zijn van tijd steken in een vrij specifieke klant vraag :)

Resume:

Die keren dat er naar 100% geforceerd lijkt te worden geladen blijkt inderdaad SoC kalibratie te zijn.

Zonneplan bevestigt dat ze omwille van sparen van de hoofdzekeringen DLB wat "lomp" laten ingrijpen en dat er updates aan komen. Ook om te voldoen aan TenneT's 20%/min vraag bij op en afregelen van vermogen.

Een discussie over mijn berekening voor een theoretisch vergelijk voor mijn situatie vs zonder Nexus.

En:
"We willen het liefst alles zo transparant en goed mogelijk uitleggen, dus deel je bevindingen vooral met ons, en deel het vooral ook met andere tweakers! We doen ons best om alles zo eerlijk mogelijk te maken, maar daarmee is het vaak niet makkelijker, en kunnen antwoorden soms iets langer duren."

_/-\o_
Veel tijd ingestoken door beide partijen. Het klopt ook wel. Je moet soms per mail ff geduld hebben maar ze komen wel terug met antwoord. Btw je bevestigd nu met alle deze communicatie wel dat jij idd degene bent waarom reactie van ZP soms een week duurt 😉. Moet het nog ff rustig lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerrit1968
jojost1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Waar kijken we precies naar? :)
Dit is de biedprijsladder van tennet.
Dit zijn de onbalans prijzen voor morgen
https://www.tennet.eu/nl/...nederland/biedprijsladder

Zoals je kunt zien is die nu €900 per.mwh en morgen dus €2498 per mwh 😄

[ Voor 11% gewijzigd door Gerrit1968 op 07-06-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Gerrit1968 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Dit is de biedprijsladder van tennet.
Dit zijn de onbalans prijzen voor morgen
https://www.tennet.eu/nl/...nederland/biedprijsladder

Zoals je kunt zien is die nu €900 per.mwh en morgen dus €2498 per mwh 😄
Nee, je kijkt niet goed, die €900, die we net hadden was bij 360 opregelen, daar moet je kijken voor een vergelijk morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Gaat dit meer onbalans veroorzaken? Of is er juist meer aanbod in de avond en minder onbalans daardoor?

Onderhoud Borssele loopt nu uit tot 9 juni
6 juni 2024
EPZ, de uitbater van kerncentrale Borssele, meldt dat het onderhoud nu uitloopt tot zondag 9 juni. Gelukkig is er nog duurzame energie: Deze dagen schijnt de zon overdag regelmatig 25x Borssele aan vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:58
dropkick_nl schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:42:
Gaat dit meer onbalans veroorzaken? Of is er juist meer aanbod in de avond en minder onbalans daardoor?

Onderhoud Borssele loopt nu uit tot 9 juni
6 juni 2024
EPZ, de uitbater van kerncentrale Borssele, meldt dat het onderhoud nu uitloopt tot zondag 9 juni. Gelukkig is er nog duurzame energie: Deze dagen schijnt de zon overdag regelmatig 25x Borssele aan vermogen.
Dat lijkt mij niet.
Een onderhoud wat uitloopt aan een kerncentrale is van te voren bekend en dus is er mogelijkheid om elektriciteit elders in te kopen (die zij anders zelf zouden produceren) via de day ahead of intra day markt bijvoorbeeld.
Onbalans ontstaat op een moment wanneer afname en opwek niet gelijk lopen. Dus een partij die bijvoorbeeld had afgesproken om in een kwartier 100 MWh te produceren, maar dat niet doet vanwege een storing, zal dus via de onbalans markt een rekening krijgen voor de afgesproken niet geleverde energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ook al is het bekend, dan is zoiets vaak nog wel reden voor extra onbalans. Het is gewoon een extra onzekere factor tov "normaal". Het gooit niet alles overhoop, maar kan zeker bijdragen.

[ Voor 17% gewijzigd door SidewalkSuper op 07-06-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
dropkick_nl schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:51:
[...]

Nee, je kijkt niet goed, die €900, die we net hadden was bij 360 opregelen, daar moet je kijken voor een vergelijk morgen.
Ja en max -1000 voor afregelen.

Vandaag wordt maximum -2499 en 2499. Dus als er pieken komen vandaag dan kunnen ze veel waard zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1968
bokkow schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 00:03:
[...]

Vandaag wordt maximum -2499 en 2499. Dus als er pieken komen vandaag dan kunnen ze veel waard zijn :Y)
De 360 voor vandaag is geweest en dus 2498.
Heb toch echt goed gekeken hoor 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit1968
dropkick_nl schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:51:
[...]

De teller voor vandaag staat nu al op €8,77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Gerrit1968 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:41:
[...]

Gister werd er bij opwaartse vraag van 360MW 900,- vergoed. Nu (8:00-8:15) is dat bij 460MW dus 2499,-

Zo moet je die ladder lezen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkow schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 00:03:
[...]

Hoe komt dat Maximum nu bijvoorbeeld tot stand? Die kan ook op andere waardes liggen. Dat is vooraf ingeschatte stroom nodig en vooraf geschatte stroomlvevering? Simpel beredeneerd weet je dat altijd. Iets moet dat max en min bepalen...... ik zie even niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerrit1968 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:43:
[...]

De teller voor vandaag staat nu al op €8,77
Door dat ene korte piekje net? Ik zie niet bijster veel onbalans vanaf vannacht namelijk. Niet dat ik je niet geloof hoor maar probeer die sprong ff te berederen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit1968
Devke schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:42:
[...]

Door dat ene korte piekje net? Ik zie niet bijster veel onbalans vanaf vannacht namelijk. Niet dat ik je niet geloof hoor maar probeer die sprong ff te berederen.
2x een korte piek vandaag gehad, elke piek leverde rond de 4 euro op.
In maart en beginapril waren er vele dagen met een max bedrag van 1880 en 1 dag zelfs met een dagopbrengst van 36 euro.
Als het vandaag meezit en een onbalans kunnen hebben van een paar.minuten, staat de dagopbrengst zo op 20 euro
Pagina: 1 ... 33 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.