Vandaag een paar mails heen en weer met de vriendelijke medewerkers van Zonneplan. Naar aanleiding van de vragen die ik eerder had gestuurd.
ZonneplanBeste Jeroen,
Fijn om te horen dat je tevreden bent met het gemiddelde resultaat van €5,- per dag! Natuurlijk mag je het antwoord delen in de communities waarin je actief bent.
Wat betreft je vragen:
1. Je vermoeden klopt. De Nexus thuisbatterij laadt periodiek tot 100% om de State of Charge (SoC) te kalibreren. Dit helpt om de nauwkeurigheid van de batterijcapaciteit te behouden en zorgt ervoor dat je altijd het maximale uit je batterij haalt.
2. Op dit moment is er nog geen integratie van SolarEdge omvormers met het Powerplay platform. We zijn echter continu bezig met het uitbreiden van onze compatibiliteit en het verbeteren van onze diensten. Houd onze updates in de gaten voor toekomstige ontwikkelingen. Wat betreft je automatisering via Home Assistant, dat klinkt als een slimme oplossing voor de korte termijn zolang dynamic load balancing nog niet perfect is. We zijn zelf ook druk bezig om dit vanuit Powerplay te regelen, zodat je in de toekomst nog meer gemak en optimalisatie kunt verwachten.
Daarnaast wil ik graag een misverstand rechtzetten over je huisverbruik en de belastingteruggave. Ik zag dat je een uitgebreide berekening op Tweakers had gezet, waar ik graag even op terugkom in deze mail. Je hebt aangegeven dat je huisverbruik veel duurder is geworden door de Nexus. Dit komt waarschijnlijk doordat je rekent op belastingteruggave over de stroom die je teruglevert. Echter, als je veel overschot hebt, heb je geen recht op belastingteruggave. Dit kan de indruk wekken dat je deze maand minder hebt verdiend met je zonnepanelen, maar dit komt door de verkeerde aanname over de belastingteruggave. Zonder Nexus had je deze belasting ook niet teruggekregen, en daarmee was je factuur dus zonder Nexus ook een stuk hoger geweest dan wat je in je Tweaker post stuurde. Je huisverbruik is dus niet duurder geworden door de Nexus.
Als je daar nog verdere vragen of opheldering over wilt, staan we altijd voor je klaar.
Met zonnige groet,
Ik wil wel even benadrukken dat ik er hier op tweakers volgens mij geen issue van heb gemaakt dat mijn huisverbruik duurder lijkt met ten opzichte van theoretisch zonder Nexus, dat is niet zo.
Ikke:Hoi Glenn!
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Sorry voor het grapje op Tweakers met betrekking tot het terugsturen van meer vragen, moet kunnen toch?
Op dit moment is er nog geen integratie van SolarEdge omvormers met het Powerplay platform. We zijn echter continu bezig met het uitbreiden van onze compatibiliteit en het verbeteren van onze diensten. Houd onze updates in de gaten voor toekomstige ontwikkelingen. Wat betreft je automatisering via Home Assistant, dat klinkt als een slimme oplossing voor de korte termijn zolang dynamic load balancing nog niet perfect is. We zijn zelf ook druk bezig om dit vanuit Powerplay te regelen, zodat je in de toekomst nog meer gemak en optimalisatie kunt verwachten.
Goed te horen. Echter loop ik nu met wat testen en meten toch tegen een beperking aan die ik niet zelf kan oplossen. De loadbalancing van de Nexus gaat te snel in om mijn Solaredge omvormer op tijd af te kunnen laten schakelen:
-post in het Tweakers topic-
Om hier op terug te komen na iets meer dan 2 weken. Ik lijk het volgende te zien gebeuren waardoor het in ongeveer de helft van de situaties goed werkt:
Is de Nexus al met 10kW aan het invoeden en de zon begint harder te schijnen zodat het totaal op een fase boven de 5,75kW uitkomt, dan schakelt mijn loadbalancing op de PV in en zorgt er voor dat het geheel net onder 5,75kW blijft. Hierdoor schiet de Nexus niet in de loadbalancing.
Echter. Als de zon al flink schijnt en de Nexus wil dan gaan ontladen in die eerste 5 seconde voordat de powerlimiter ingrijpt is dat al te veel voor de Nexus en schiet na een halve minuut in loadbalancing waardoor er nog maar 0,5kW invoeding overblijft voor 10 minuten en dan probeert ie het weer als het moment nog niet over is natuurlijk...
Dus ik zie 4 opties:
- Ik moet nog sneller in kunnen grijpen, geen idee op basis van welke entiteit want het meldt zich op geen manier aan, die loadbalancing van de Nexus reageert veel te agressief.
- De zonnepanelen altijd op max 70% laten presteren... Mja, ook niet echt een optie.
- Zonneplan moet stante pede komen met een verbetering van het loadbalancing schema en tevens voldoen aan de vraag van TenneT om maximaal met 20% vermogen per minuut te reageren per tijdblok om regeltoestand 2 te voorkomen.
- Toch 3x35A instellen, ik heb in mijn gemeten geschiedenis gekeken van de afgelopen maand, in principe 0 keer loadbalancing nodig gehad tijdens laden.
Dat laatste wil ik eigenlijk niet doen maar als de Nexus ietsje geleidelijker zou starten met ontladen dan kan ik dat oppikken als signaal dat de Solaredge omvormer moet gaan afknijpen in HA. Is het trouwens niet zo dat jullie überhaupt anders moeten gaan reageren op op en afregelvraag?
https://www.linkedin.com/...ans-sturing-mignot-scoie/ 20% per minuut is niet geweldig voor het rendement en RTE snap ik.
Ik klaag niet over hoger huisverbruik hoor, dit zijn puur en alleen de getallen uit de diverse meters die ik overal tussen heb zitten. Toegegeven dat het niet makkelijk is om die theoretische situatie zonder Nexus uit te rekenen omdat je onder andere bijvoorbeeld rekening moet houden met laden van de batterij ten tijde van zonneproductie, dat zou anders het net op zijn gegaan. Er zit een hele grote tabel achter de berekeningen en heb het getoetst met gelijkgestemden uit weer een andere community.
Met betrekking tot te salderen belasting (belastingteruggave); in voorgaande jaren heb ik de 5500kWh die mijn panelen ongeveer opwekken ook tot de laatste kWh opgemaakt, het verwachtte overschot van 500kWh maakte ik dan in de laatste weken op met laden van een EV of iets dergelijks. Nu met de Nexus zal het om en nabij opgesoupeerd zijn. Ik lijk een RTE te meten van ongeveer 90% (super!) en laten we zeggen dat er gemiddeld 1000kWh per maand door de batterij loopt: 12000*0,1 = 1200kWh aan extra verbruik aan het eind van het jaar. Mijn jaarverbruik was voorheen 5000kWh, dat zal nu dus ongeveer 6200kWh zijn en onze opwek was voorheen 5500kWh per jaar. Ergens zal ik die 700kWh moeten af gaan rekenen, of ik leg nog 2 paneeltjes extra neer op ons schuurtje 😁
Anyway:
Zoals ik het zie had ik zonder Nexus een elektriciteit factuur van -€83,70 en nu met de Nexus -€208,78 (welliswaar in beide gevallen met belasting, maar die wordt inderdaad ook weer weggestreept bij de wintermaanden broekzak/vestzak) dus nogmaals; ik ben tevreden en klaag er zeker niet over(!) slechts een observatie.
Fijne dag!
Zonneplan:Beste Jeroen,
Over DLB, de enige juiste oplossing is dat wij dit goed regelen vanuit het Powerplay platform. Het is echter helaas niet een makkelijk probleem om op te lossen. Er zijn erg veel uitzonderingssituaties, wat veel testen en tweaken vraagt van ons. Daardoor hebben we het nu vrij 'lomp' ingesteld, zodat we in ieder geval zeker weten dat de stoppen er niet uit zullen slaan. Alle andere oplossingen die je noemt kan ik weinig zinnigs over zeggen om eerlijk te zijn, de gevolgen qua veiligheid en rendement weet ik niet.
Wat betreft de ramp rate van 20% per minuut zoals genoemd door TenneT, dit is een aspect waar we rekening mee houden in onze toekomstige updates. We streven ernaar om de balans te vinden tussen rendement en netstabilisatie.
Met betrekking tot je berekeningen op Tweakers, het is goed om te zien dat je zo grondig te werk gaat. Je observaties over het huisverbruik en de belastingteruggave zijn waardevol. Zoals je zelf al aangeeft, is het lastig om een theoretische situatie zonder Nexus exact te berekenen. Ik ben nog iets dieper op de cijfers ingedoken en volgens mij maak je een denkfout waardoor het verhoogde huisverbruik hoger wordt berekend dan dat het in werkelijkheid is. Zoals je aangeeft betaal je de belasting (als je geen zon zou hebben) over de Nexus zelf via je huisverbruik. Echter, in jouw geval was was dit 116kWh en komt dit neer op €15,27 aan extra kosten (gelukkig kan jij nog een groot deel salderen waardoor dit lager uit zal pakken, dit is ook de reden dat we dit niet er bij op kunnen zetten op de factuur, om dat dit voor iedereen anders is). Echter, in je berekening heb 480kWh netto teruglevering, waar wij 258kWh netto teruglevering verwachten, een verschil dus van 222kWh tussen jouw berekening en onze standen. Dit verschil zou dus 116kWh moeten zijn, vanwege de Nexus. Hier moet dus iets mis gaan in je berekening, want we weten zeker dat we niet 222kWh extra verbruik hebben met de Nexus in een maand tijd. Mijn vermoeden is dat je niet 542kWh zou hebben teruggeleverd, maar dat je 542kWh hebt opgewekt. Je eigen verbruik moet je dus wel aftrekken van die opwek. Nu reken je namelijk alsof je geen gemist opbrengsten hebt aan dat eigen verbruik. Echter, als je dat eigen verbruik niet had gehad had je dus (virtueel) meer belasting teruggekregen, en ook meer geld via de day ahead markt hebben teruggekregen. Aangezien ik niet helemaal weet wat je doet is dit het vermoeden wat ik heb op basis van de cijfers die je deelt, maar ik kan je verzeker dat de batterij niet 222kWh verlies heeft, en dat je dus ook zeker niet meer dan €30 aan extra verbruik hebt. Daar zijn we gelukkig een veel te eerlijk bedrijf voor, en we zouden dat soort kosten nooit gaan verstoppen. Ik snap echter wel dat met de complexiteit aan cijfers dat dit soort foutjes er zomaar in kunnen sluipen. We hebben in het verleden ook onszelf vaak stukgebeten op berekeningen die net niet klopten terwijl ze wel logisch leken, gelukkig klopt inmiddels alles precies!
We willen het liefst alles zo transparant en goed mogelijk uitleggen, dus deel je bevindingen vooral met ons, en deel het vooral ook met andere tweakers! We doen ons best om alles zo eerlijk mogelijk te maken, maar daarmee is het vaak niet makkelijker, en kunnen antwoorden soms iets langer duren.
Met zonnige groet,
Ikke:Goedemiddag Joris!
Nogmaals chapeau voor jullie uitgebreide en inhoudelijke antwoord!
DLB:
Begrijpelijk dat er gekozen wordt voor “lomp” om hoofdzekeringen te sparen 👍🏻
Toevallig is er rond 12:20 vanmiddag een moment geweest waarop de PV flink aan het terugleveren was en de onbalansprijs 900€/MWh opwaarts was. Wederom zag ik de Nexus afknijpen tot -0,5kW omdat kortstondig op de fase met mijn PV omvormer meer dan -25A werd gezien. Het is niet netjes maar ik weet waar ik aan begin, heb het nu uit lichte frustratie toch omgezet naar 3x35A. Dat in combinatie met de eigen gemaakte loadbalancing op mijn zonnepanelen zorgt er voor dat het geheel niet onder -25A zakt. En in de andere richting (hoger dan 25A) kom bij ons nooit voor. Ik hou het wel in de gaten wanneer er updates zijn waardoor het wel “netjes” geregeld wordt. Overigens zou een update met 20% per minuut vermogen ook al voldoende zijn in mijn specifieke situatie 🤓
Over de berekeningen:
Volgens mijn “theoretische” tabel is het eigen verbruik van opwek (dus direct verbruik) 109kWh + 62kWh wat uit het net geïmporteerd had moeten worden, het totaal huis verbruik 171kWh. Wat er bij export staat is echt puur export. Dat was dan 542kWh invoeden op het net geweest, totale PV opwek 651kWh, wat ook overeen komt met wat de MID 1F kWh meter van HomeWizard zegt. Heb hier lang over zitten rekenen, maar dit staatje zou toch echt zeer moeten benaderen wat het zou moeten zijn zonder Nexus.
Die 258kWh die jullie noemen zie ik ook terug, dat is het verschil tussen werkelijke afname en invoeding op het net zoals de EAN meter het leest.
Ik weet en kan bevestigen met meetgegevens dat de batterij geen verlies van 222kWh (of eigenlijk 542-258=284kWh 😉) heeft. Mijn MID 3F kWh meter geeft aan dat het verschil (inclusief standby verbruik) en dus verbruik uitkomt op 128kWh. Zonder standby verbruik is dat verschil nog 93kWh. Op basis van die laatste waarde heeft de Nexus een RTE van 90% en dat is gewoon heel erg goed te noemen.
Waar gaan die 284kWh missende kWh dan heen? Ik denk dus als je de data volgt dan is dat van het laden door de Nexus tijdens zonuren, dat is geen verlies maar een soort vertraagde invoeding (welliswaar met ook 90% RTE).
Ik beticht jullie ook niet van niet juist zijn hoor!
Enige waar over getwijfeld kan worden is mijn berekeningen voor een theoretisch vergelijk wanneer ik niet een Nexus zou hebben. Als jullie zelf willen kijken heb ik de Excel toegevoegd met alle kwartierdata die ik heb. Maar ik reken er graag aan door als jullie andere inzichten hebben die ik mogelijk over het hoofd heb gezien.
Mochten jullie meer data willen hebben dan laat het me gerust weten
Voor nu een fijn weekend!
Groeten,
Jeroen
Edit:
Zonneplan:Beste Jeroen,
Bedankt voor je uitgebreide reactie en de gedetailleerde uitleg over je bevindingen. Ik ben even in je data gedoken. Ik brand mijn vingers niet aan het mixen van zelfverbruik, teruglevering en afname. Het enige waarvoor je betaalt is teruglevering en afname, het zelfverbruik stuk maakt het alleen maar verwarrend en gevoelig voor foutjes. Door puur te focussen op wat er in en uit je meter gaat, of zou gaan, weet je precies wat je rekening geweest is of zou zijn geweest. Ik heb de cijfers als csv ook bijgevoegd. Ik heb hierin alleen gekeken naar jouw cijfers, en dat niet gemixt met onze data, omdat meetverschillen tussen jou en ons het verwarrend kunnen maken.
Puur kijkende naar jouw cijfers kom ik uit op een energiekosten van je huis en pv van €-17,56, dit geldt voor zowel zonder Nexus als met Nexus, een verschil van €0,00 dus gelukkig. Dit komt trouwens ook aardig overeen met de €-16,72 die ik op je factuur zie (of 'bereken' eigenlijk) die wij met onze cijfers hebben berekend. Kleine verschillen wel natuurlijk, want verschillende metingen zullen altijd verschillende resultaten opleveren.
Als je met belasting rekent, kom ik op een verschil tussen zonder en met Nexus van €16,75 (oorspronkelijk -€-68,35 wat nu -€51.60 is geworden). Dit komt ook overeen met 127kWh Nexus verlies vermenigvuldigd met de energie belasting (€0,132). Dit zijn kosten die ook netjes vermeld staan in onze communicatie. Ik begrijp dat sommigen dit als 'verborgen kosten' zien. Echter, de belasting is nogal een veranderlijk ding waar wij geen invloed op hebben, en voor ieder huishouden anders is ivm hoe veel zonnepanelen een huishouden heeft. Bij veel van onze klanten zijn dit gelukkig niet eens kosten, want netto zonoverschot op jaarbasis!
Conclusie, mocht je geen netto overschot hebben en belasting moeten betalen, dan zou je €16,75 bij moeten betalen deze maand. Echter, gezien je overschot zal dat uiteindelijk wel meevallen. Daarnaast verdwijnen er dus gelukkig nergens op magische wijze kilowatturen. De verschillen die jij krijgt komen door het (verkeerd) proberen te bepalen van je huisverbruik, wat helaas lastiger is dan het lijkt.
Hopende je hiermee goed geholpen te hebben, en we staan uiteraard altijd open voor meer vragen!
Goed weekend!
Met zonnige groet,
Joris
Ik moet nog kijken of ik wijs uit dit laatste kan, moet ook nog in zijn toegestuurde CSV kijken, maar dat is iets voor volgende week maar gezegd kan worden dat ze niet vies zijn van tijd steken in een vrij specifieke klant vraag
Resume:
Die keren dat er naar 100% geforceerd lijkt te worden geladen blijkt inderdaad SoC kalibratie te zijn.
Zonneplan bevestigt dat ze omwille van sparen van de hoofdzekeringen DLB wat "lomp" laten ingrijpen en dat er updates aan komen. Ook om te voldoen aan TenneT's 20%/min vraag bij op en afregelen van vermogen.
Een discussie over mijn berekening voor een theoretisch vergelijk voor mijn situatie vs zonder Nexus.
En:
"We willen het liefst alles zo transparant en goed mogelijk uitleggen, dus deel je bevindingen vooral met ons, en deel het vooral ook met andere tweakers! We doen ons best om alles zo eerlijk mogelijk te maken, maar daarmee is het vaak niet makkelijker, en kunnen antwoorden soms iets langer duren."
[
Voor 20% gewijzigd door
bokkow op 07-06-2024 18:53
]