Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 47 Laatste
Acties:
  • 479.846 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
E63s schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:28:
[...]
Ik lees het maar dan worden er door de monteurs, klantenservice en Kiki totaal andere dingen gezegd. Overigens maakt de omschrijving op de factuur het ook niet veel duidelijker wat er nou exact verrekend wordt
Vandaar mijn verbruik/kosten plaatje van de nexus. De (onterechte) handelsbalans via het epex tarief staat op 4,93. Dit wordt admistratief naar 0 gezet door -4,93 tegen te boeken. daarmee is het hele verbruik en terugleveren van de nexus uit de kosten gehaald.

Nogmaals eens dat de communicatie en weergave niet goed is. Het klopt echter wel als ze zeggen dat de powerplay vergoeding netto is en dat er geen verborgen kosten zijn als sluipverbruik en laad/ontlaad verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 22:12
Acxels schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:34:
[...]

Vandaar mijn verbruik/kosten plaatje van de nexus. De (onterechte) handelsbalans via het epex tarief staat op 4,93. Dit wordt admistratief naar 0 gezet door -4,93 tegen te boeken. daarmee is het hele verbruik en terugleveren van de nexus uit de kosten gehaald.

Nogmaals eens dat de communicatie en weergave niet goed is. Het klopt echter wel als ze zeggen dat de powerplay vergoeding netto is en dat er geen verborgen kosten zijn als sluipverbruik en laad/ontlaad verliezen.
Ze maken het echt allemachtig ingewikkeld door zo vaag te blijven en tegenstrijdige dingen te zeggen. Ik heb dit specifiek nagevraagd namelijk bij de aanschaf. Niet dat een paar euro me boeit maar gewoon wil weten waar ik aan toe ben.

Maar betekent dit dan ook dat als er een maand zou zijn met een negatief bedrag dat je geld aan ZP moet bijbetalen omdat je anders onterecht van de (epex)winst profiteert?

[ Voor 3% gewijzigd door E63s op 30-05-2024 22:38 ]

SmartESS dynamisch handelen voor Victron omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

E63s schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Maar betekent dit dan ook dat als er een maand zou zijn met een negatief bedrag dat je geld aan ZP moet bijbetalen omdat je anders onterecht van de (epex)winst profiteert?
Correct. Ik heb in april een klein bedrag bij moeten betalen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
E63s schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:38:
[...]
Ze maken het echt allemachtig ingewikkeld door zo vaag te blijven en tegenstrijdige dingen te zeggen. Ik heb dit specifiek nagevraagd namelijk bij de aanschaf.

Betalen en krijgen is echt geen sprake van. Het staat in de factuur als administratieve tegenboeking. Het probleem wordt dus voor het betalen/uitbetalen admistratief opgelost door de tegenboeking. Je eindigt door deze tegenboeking altijd op 0 qua verbruik kosten nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E63s
  • Laatst online: 13-09 22:12
kazuka schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Correct. Ik heb in april een klein bedrag bij moeten betalen hiervoor.
Fucking irritant dat je denkt dat jeje ingelezen hebt en je goed hebt laten informeren en dat het achteraf dus heel anders in elkaar blijkt te zitten |:(

SmartESS dynamisch handelen voor Victron omvormers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dit staat op de ZP site, enigzins verstopt bij de Powerplay uitleg. Heb deze al een paar keer gepost hier, maar zou ook een goede zijn voor de startpost denk ik:
Tegenboeking Powerplay uitgelegd

Dit zie je alleen op je factuur wanneer je de Zonneplan Nexus thuisbatterij hebt staan. Iedere kWh stroom die jouw huis binnenkomt of die je teruglevert wordt afgerekend tegen dynamische uurprijzen (day-aheadmarkt). De stroom die jouw thuisbatterij levert en afneemt wordt echter verhandeld op verschillende energiemarkten via Zonneplan Powerplay. Iedere kWh die jouw thuisbatterij afneemt en levert wordt daarom tegengeboekt. Zo betaal je bij deel 1 van jouw energierekening alle stroom voor jouw huis, minus de stroom van jouw thuisbatterij. Wat jouw thuisbatterij je heeft opgeleverd zie je namelijk helemaal onderaan je energierekening, bij jouw Powerplay verdiensten.
De tegenboeking van Powerplay zal meestal positief zijn, je betaalt die dus terug. Dat komt omdat jouw thuisbatterij ook met dynamische uurprijzen (day-aheadmarkt) al geld zou hebben opgeleverd. Echter zul je zien dat jouw werkelijke verdiensten veel groter zijn via Zonneplan Powerplay. Kijk maar eens onderaan jouw energiefactuur bij Powerplay verdiensten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
E63s schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Ik verbaas me toch over de hoeveelheid mensen die 8k uitgegeven hebben maar eigenlijk geen flauw idee hebben wat ze precies gekocht hebben
E63s schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:41:
[...]
Fucking irritant dat je denkt dat jeje ingelezen hebt en je goed hebt laten informeren en dat het achteraf dus heel anders in elkaar blijkt te zitten |:(
:X :X :X

Ik moest gewoon even hardop lachen, no hard feelings...

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 12:52
Hoe kan de slimme meter de kwh's filteren van de batterij als ik nog tientallen dingen hier in huis tegelijkertijd heb draaien, incl een bult zonnepanelen overdag?
Je slimme meter kan dat niet. Maar doordat er aan je Nexus ook zo’n dongeltje hangt die de kWh’s van de batterij doorgeeft, kan Zonneplan dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:00

Sr_Ogel

Klop klop klop

Wel interessante constructie. Ben wel benieuwd hoe hier tegenaan gekeken wordt wat betreft de belasting. Mag een een energiemaatschappij zomaar het verbruik en de belasting kwijtschelden. Als je een apart belasting tarief wil voor elektrisch laden moet je laadpaal aan een SAP. Maar zonneplan lost het op papier op. Bij de netbeheerder zijn de werkelijke gemeten verbruiken bekend maar daarover betaal je geen belasting.

Prima voor de consument dat zonneplan het zo oplost maar ben benieuwd of de overheid het ook zo ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPhil
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2THDePs_1dKHnwElBxwPYYohvW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bl71MQFkelL2co8bAUaOHKWO.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de Nexus nu ruim twee weken maar nog geen nacht gezien met geen activiteit. Meerdere gebruikers ook deze grafiek ? Is dit normaal of …. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Ik lees het maar dan worden er door de monteurs, klantenservice en Kiki totaal andere dingen gezegd. Overigens maakt de omschrijving op de factuur het ook niet veel duidelijker wat er nou exact verrekend wordt. Hoe kan de slimme meter de kwh's filteren van de batterij als ik nog tientallen dingen hier in huis tegelijkertijd heb draaien, incl een bult zonnepanelen overdag?
@Mike_S is hiermee bezig over die onkosten. Het feit dat het regelmatig opduikt, monteurs e.a. vertellen, zonneplan weer wat anders en kiki antwoord op basis van de manier waarop je het vraagt..... zijn er 2 mogelijkheden. Wachten op @Mike_S of zelf proberen duidelijkheid te krijgen. Tip: gebruik mail.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
MacPhil schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:26:
[Afbeelding]

Heb de Nexus nu ruim twee weken maar nog geen nacht gezien met geen activiteit. Meerdere gebruikers ook deze grafiek ? Is dit normaal of …. ?
Er is geen onbalans, dus het klopt. Gebeurd zo af en toe.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc14nkYFuShFUgeItTMK7HCBYy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nswgahxGEZnjaon4PFo60u6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13
leksts schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:59:
[...]

Je slimme meter kan dat niet. Maar doordat er aan je Nexus ook zo’n dongeltje hangt die de kWh’s van de batterij doorgeeft, kan Zonneplan dat wel.
Dit klopt niet helemaal. deze dongel is geen MID goedgekeurde kWh meter en dus niet toegestaan voor facturen, maar dit is ook helemaal niet nodig.

Wat maakt het voor de powerplay trouwens uit als je stroom moet afnemen of het naar je wasmachine gaat of naar je accu?? bij terig leveren het zelfde, of de geleverde kWh uit de Nexus komt of van je PV panelen.
ZP mag je allen afreken op je P1 meter per tijds eenheid. en kan daar alle gegevens uithalen wat er via powerplay momenten word verbruikt of terug geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:28
Biet80 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:39:
[...]

:9 €165,-

[...]

23 mei was €15,-
27 mei was €1,70

Alles kan nog gebeuren
Jij zult wel aan het nagelbijten zijn vandaag gezien het gister €159,87 eindigde 😱

€5,13 vandaag moet te doen zijn, jammer van het flatlinen tot nu

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Volgens mij wordt het volgende verrekend:
1. De batterij werkt op de onbalans markt. Overigens zijn de tarieven op de onbalans markt ongeveer gelijk aan EPEX op de momenten dat er geen onbalans is. EPEX geeft dus een voorspelling van de onbalans tarieven, met zware afwijkingen wanneer er daadwerkelijk onbalans ontstaat.
2. Het handelen van de batterij gaat gewoon door onze aansluiting en wordt in de EPEX tab ook met EPEX tarieven meegenomen. Hiermee onstaat dus een fout.
3. Op de factuur corrigeren ze deze fout met een regel over:
Correctie = Geladen kWh x Gem. EPEX tarief tijdens laden - Ontladen kWh x Gem. EPEX tarief tijdens ontladen

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
Dat corrigeren mogen ze voor de kale energieprijs gewoon doen, lijkt me.

Maar zoals Peter aangeeft; die dongel is geen goedgekeurde meetunit.
Hoe kan Zonneplan verantwoorden dat de energiebelasting terecht wordt gecorrigeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
Bij nader inzien. Dat hoeft ook niet. Energiebelasting wordt alleen maar gebaseerd op de waardes van de hoofdaansluiting.

Zonneplan gebruikt de kWh’s van de batterij alleen maar voor de administratieve tegenboeking. Het maakt niet uit dat de dongel geen officiële kWh-meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
leksts schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:30:
Bij nader inzien. Dat hoeft ook niet. Energiebelasting wordt alleen maar gebaseerd op de waardes van de hoofdaansluiting.

Zonneplan gebruikt de kWh’s van de batterij alleen maar voor de administratieve tegenboeking. Het maakt niet uit dat de dongel geen officiële kWh-meter is.
Ik snap de relatie klanten, Zonneplan en belastingdienst. Blijft open staan de relatie tussen Zonneplan en Tennet. Ik vermoed dat Zonneplan zijn data kan doorgeven en dat netbeheer (voor mij dus via Liander) door naar de som van alle Zonneplan hoofdaansluitingen te kijken kan beoordelen of dit klopt, maar hoe het precies werkt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Energycoach schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:45:
[...]

Ik snap de relatie klanten, Zonneplan en belastingdienst. Blijft open staan de relatie tussen Zonneplan en Tennet. Ik vermoed dat Zonneplan zijn data kan doorgeven en dat netbeheer (voor mij dus via Liander) door naar de som van alle Zonneplan hoofdaansluitingen te kijken kan beoordelen of dit klopt, maar hoe het precies werkt weet ik niet.
Deze podcast maakt dan een en ander misschien voor je duidelijk, erg interessant!

https://open.spotify.com/...%3A4cMarz4IytCHUDLHW4LcCT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 09:45
Hier staat sinds dinsdag de thuisbatterij. Vraagje: als ie langere tijd ontlaad (zoals nu een halfuur) zou ik een script kunnen maken dat ie dan de auto oplaad met 11kW. Is dit dan inderdaad gratis? Levert toch weer 60 cent op. Of is dit dan cheaten? :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Laatst online: 15:19
frankrox schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:04:
Hier staat sinds dinsdag de thuisbatterij. Vraagje: als ie langere tijd ontlaad (zoals nu een halfuur) zou ik een script kunnen maken dat ie dan de auto oplaad met 11kW. Is dit dan inderdaad gratis? Levert toch weer 60 cent op. Of is dit dan cheaten? :+ :+
Nee, zo werkt het niet, @Energycoach heeft het in (punt 3 van) zijn bericht mooi samengevat:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79144024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
Twanroy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:08:
[...]

Nee, zo werkt het niet, @Energycoach heeft het in (punt 3 van) zijn bericht mooi samengevat:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79144024
Hierin staat niet direct het antwoord. De nexus registreert met de (nexus) dongle het verbruik en teruglevering. Deze waardes veranderen niet of de stroom nu zelf wordt gebruikt of niet. Omgekeerd ook wanneer de nexus laad met stroom van de zonnepanelen. Zonneplan zou het verschil kunnen inzien als ze de waardes van de nexus naast de uurverbruiken van de netbeheerder leggen. Is dit het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:11
frankrox schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:16:
[...]

Hierin staat niet direct het antwoord. De nexus registreert met de (nexus) dongle het verbruik en teruglevering. Deze waardes veranderen niet of de nu stroom zelf wordt gebruikt of niet. Omgekeerd ook wanneer de nexus laad met stroom van de zonnepanelen. Zonneplan zou het verschil kunnen inzien als ze de waardes van de nexus naast de uurverbruiken van de netbeheerder leggen. Is dit het geval?
Als het goed is heb je in de P1 poort van je slimme meter ook een Zonneplan dongle. Ze kunnen dit dus prima scheiden zonder de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
OxyDrokz schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Als het goed is heb je in de P1 poort van je slimme meter ook een Zonneplan dongle. Ze kunnen dit dus prima scheiden zonder de netbeheerder.
Ik heb de zonneplan dongle voor mijn P1 nog niet ontvangen. Ook zijn er leveringsproblemen met de splitter, die wordt zelfs nog later verstuurd. In mijn geval kan het dus nog wel even duren voordat ik die heb aangesloten. De nexus thuisbatterij werkt hier gewoon prima. (zonder nexus-loadbalancing uiteraard maar dat los ik anders op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
frankrox schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb de zonneplan dongle voor mijn P1 nog niet ontvangen. Ook zijn er leveringsproblemen met de splitter, die wordt zelfs nog later verstuurd. In mijn geval kan het dus nog wel even duren voordat ik die heb aangesloten. De nexus thuisbatterij werkt hier gewoon prima. (zonder loadbalancing uiteraard maar dat los ik anders op).
Vreemd. Dan heb ik geen idee :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• symen89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:29
Ik ben al een tijdje bezig met het onderzoeken of een thuisbatterij voor ons de moeite waard is. Vorig jaar zijn we verhuisd naar onze nieuwbouwwoning met een A++++ label. De zonnepanelen zijn eigendom van de VVE en leveren geld op via een SDE-regeling. Van salderen is bij ons dus geen sprake. Thuis hebben we nu een dynamisch energiecontract, maar afgezien van de wasmachine/droger en de kookplaat is ons elektriciteitsverbruik moeilijk te sturen. Dit bespaart hooguit enkele dubbeltjes per dag. Dit komt omdat de warmtepomp collectief wordt aangestuurd en de appartementen alleen een warmtepompvoorraadvat bevatten. Ons dagelijks verbruik ligt rond de 15-20 kWh. Onze gedachte was om met een accu elektriciteit tijdens goedkope uren in te kopen en tijdens dure uren te gebruiken.

Daarnaast lees ik veel over het laten handelen van de batterij op de onbalansmarkt. Is de batterij van Zonneplan uitsluitend bedoeld voor de onbalansmarkt, of is het ook mogelijk om een hybride aanpak te kiezen? Dus de batterij deels laten handelen op de onbalansmarkt en deels vraaggestuurd ontladen wanneer de vraag naar energie tijdens dure uren groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
symen89 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:04:
Ik ben al een tijdje bezig met het onderzoeken of een thuisbatterij voor ons de moeite waard is. Vorig jaar zijn we verhuisd naar onze nieuwbouwwoning met een A++++ label. De zonnepanelen zijn eigendom van de VVE en leveren geld op via een SDE-regeling. Van salderen is bij ons dus geen sprake. Thuis hebben we nu een dynamisch energiecontract, maar afgezien van de wasmachine/droger en de kookplaat is ons elektriciteitsverbruik moeilijk te sturen. Dit bespaart hooguit enkele dubbeltjes per dag. Dit komt omdat de warmtepomp collectief wordt aangestuurd en de appartementen alleen een warmtepompvoorraadvat bevatten. Ons dagelijks verbruik ligt rond de 15-20 kWh. Onze gedachte was om met een accu elektriciteit tijdens goedkope uren in te kopen en tijdens dure uren te gebruiken.

Daarnaast lees ik veel over het laten handelen van de batterij op de onbalansmarkt. Is de batterij van Zonneplan uitsluitend bedoeld voor de onbalansmarkt, of is het ook mogelijk om een hybride aanpak te kiezen? Dus de batterij deels laten handelen op de onbalansmarkt en deels vraaggestuurd ontladen wanneer de vraag naar energie tijdens dure uren groot is?
Misschien kun je deze vraag beter HIER stellen

Als je de Nexus accu koopt word deze aangestuurd door ZP hier heb je zelf weinig invloed op als je gebruik wilt maken van hun handels platform Powerplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Laatst online: 15:19
frankrox schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb de zonneplan dongle voor mijn P1 nog niet ontvangen. Ook zijn er leveringsproblemen met de splitter, die wordt zelfs nog later verstuurd. In mijn geval kan het dus nog wel even duren voordat ik die heb aangesloten. De nexus thuisbatterij werkt hier gewoon prima. (zonder nexus-loadbalancing uiteraard maar dat los ik anders op).
Zolang je geen ZP dongle in je slimme meter hebt zal ZP de verbruiken die ze van de netbeheerder doorkrijgen gebruiken om het te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
Twanroy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Zolang je geen ZP dongle in je slimme meter hebt zal ZP de verbruiken die ze van de netbeheerder doorkrijgen gebruiken om het te berekenen.
Ja? Hoe weet je dat? Is hier bewijs voor? Ik kan dit niet afleiden uit de factuuroverzichten die hier zijn gedeeld met de powerplay tegenboekingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mike_S
  • Laatst online: 14:56
Devke schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:29:
[...]

@Mike_S is hiermee bezig over die onkosten. Het feit dat het regelmatig opduikt, monteurs e.a. vertellen, zonneplan weer wat anders en kiki antwoord op basis van de manier waarop je het vraagt..... zijn er 2 mogelijkheden. Wachten op @Mike_S of zelf proberen duidelijkheid te krijgen. Tip: gebruik mail.
Idd mee bezig, hoop op 1 lijn te komen met Zonneplan qua begrip.

In het kort, (volgens mij 😀)
Alle stroom van je meter wordt in rekening gebracht/afgerekend middels het day-ahead tarief. (Dmv een eigen kwh meter op de batterij zie ik dat me dat in april zo’n €21 kostte; lees als ik geen accu had was mijn rekening €21 lager geweest)
Zonneplan corrigeert de tarieven wat mij dit keer additioneel €2,- kostte. Lees: als ik geen accu zou hebben dan was mijn energie rekening in april €23 lager geweest.

Daarnaast krijg ik een powerplay vergoeding wat mij wel geld oplevert. In mijn geval zo’n €111

Bewering zonneplan:
De accu kost je naast de zonneplan correctie, niets extra’s, die €111 euro is verder ‘winst’ (Los van de investering natuurlijk) = €109,-

Mijn bewering:
De winst van mijn accu is €111 - €2 - €21 = €88,-
Om de redenen zoals hierboven.

Middels email worden zaken wel steeds duidelijker, maar een van ons maakt nog altijd een denkfout. (Het is er druk, antwoorden via email duren iedere keer een week+)

Ik verwacht van zonneplan dat ze in ieder geval uit kunnen leggen, waar mijn denkfout zit. Feedback hier is natuurlijk ook altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
bokkow schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:10:
[...]

Jij zult wel aan het nagelbijten zijn vandaag gezien het gister €159,87 eindigde 😱

€5,13 vandaag moet te doen zijn, jammer van het flatlinen tot nu
Dit lijkt nog niet in de buurt te komen van €5,- vandaag

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mike_S schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:32:
[...]

Alle stroom van je meter wordt in rekening gebracht/afgerekend middels het day-ahead tarief. (Dmv een eigen kwh meter op de batterij zie ik dat me dat in april zo’n €21 kostte; lees als ik geen accu had was mijn rekening €21 lager geweest)
Zonneplan corrigeert de tarieven wat mij dit keer additioneel €2,- kostte. Lees: als ik geen accu zou hebben dan was mijn energie rekening in april €23 lager geweest.

Daarnaast krijg ik een powerplay vergoeding wat mij wel geld oplevert. In mijn geval zo’n €111

Bewering zonneplan:
De accu kost je naast de zonneplan correctie, niets extra’s, die €111 euro is verder ‘winst’ (Los van de investering natuurlijk) = €109,-

Mijn bewering:

Middels email worden zaken wel steeds duidelijker, maar een van ons maakt nog altijd een denkfout. (Het is er druk, antwoorden via email duren iedere keer een week+)

Ik verwacht van zonneplan dat ze in ieder geval uit kunnen leggen, waar mijn denkfout zit. Feedback hier is natuurlijk ook altijd welkom.
Benieuwd. Mail is idd het beste. Zwart op wit als blijkt dat die kosten niet voor je zijn. Anders is het duidelijk dat deze kosten er toch toe doen m.b.t. TVT. Afwachten. Intussen pak je toch wat rendement.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 15:01

_PM

frankrox schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:07:
[...]

Ja? Hoe weet je dat? Is hier bewijs voor? Ik kan dit niet afleiden uit de factuuroverzichten die hier zijn gedeeld met de powerplay tegenboekingen.
ZP heeft mij dit ook aan de telefoon verteld, ze gebruiken de informatie via de netbeheerder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:09
Mike_S schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 18:32:
[...]

Bewering zonneplan:

Mijn bewering:

Wat is de berekening achter die €21,- ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike_S
Die wordt berekend door losse kWh meter aangesloten op de batterij en de kosten bij houdt op basis van de day ahead uur tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE_spOmxxhsJI-ep7yZxNlCqgak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBTZDk7Fdz2CQ8L6T8LjrUZm.jpg?f=fotoalbum_large

Goed nieuws overigens voor mei.
Hier komt het (toevallig) gunstiger uit qua kosten. Slechts €1,51. De vraag is alleen nog hoeveel de tegenboeking gaat zijn (dat komt bij de factuur van mei) om mijn totaalkosten weer te kunnen berekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UySnfMhpdelmi2sX8K2iAAOkA_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iP3yaPmjVV4JPPBaCnYScsw2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:09
Mike_S schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:30:
Die wordt berekend door losse kWh meter aangesloten op de batterij en de kosten bij houdt op basis van de day ahead uur tarieven.

[Afbeelding]

Hier komt het (toevallig) gunstiger uit qua kosten. Slechts €1,51. De vraag is alleen nog hoeveel de tegenboeking gaat zijn (dat komt bij de factuur van mei) om mijn totaalkosten weer te kunnen berekenen.

[Afbeelding]
Aha, is dus jouw RTE meting & berekening in €. d:)b

Edit: wel bizar het verschil in € tussen april & mei :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En de winnaar van de Nexus is.......

Wat was de opbrengst in mei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het bedrag ook hoger geweest? Dan bedoel ik weer richting de 20 en heb je evt gezien waardoor het bedrag weer slonk? Net toevallig geladen op negatieve tarieven? Met homewizard kun je terugkijken per dag week. Je zou dus kunnen zien wanneer het ten goede van je draait. Los even van de tegenboeking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is niet helemaal hoe die tegenboeking wordt berekend, dan zou je in de kWh meter de onbalansprijs grafiek moeten kunnen invoegen als “tarief”. Die tegenboeking is meer geent op het verschil tussen DA en onbalans. Wel zie je inderdaad de RTE aardig terug als een percentage 🙂

Edit, even factuur opgezocht:
Bij mij staat er in HomeWizard ook ongeveer 20,- voor april, de tegenboeking was echter €4,46

[ Voor 4% gewijzigd door bokkow op 01-06-2024 10:48 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bokkow
Laatst heb ik vragen gestuurd naar Zonneplan omtrent het Powerplay algoritme en met name waarom er niet op 50% SoC “rust” stand wordt gestuurd. Een waarom kreeg ik niet exact terug maar wel een antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6qEIGI9mPkHUgzvSQjTfMQjW6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZ3aCXBRnL3OL7hh2k0EbqRi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
bokkow schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:49:
Laatst heb ik vragen gestuurd naar Zonneplan omtrent het Powerplay algoritme en met name waarom er niet op 50% SoC “rust” stand wordt gestuurd. Een waarom kreeg ik niet exact terug maar wel een antwoord:

[Afbeelding]
Ik vind het anders een duidelijk antwoord :) dank voor het delen!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Begrijp me niet verkeerd vond het ook een goed antwoord!

Heb ze bedankt door meer vragen terug te sturen 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bokkow schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:57:
Begrijp me niet verkeerd vond het ook een goed antwoord!

Heb ze bedankt door meer vragen terug te sturen 😂
Oh ben jij diegene waardoor de reactietijd 1 week + is 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:08:
[...]

Is het bedrag ook hoger geweest? Dan bedoel ik weer richting de 20 en heb je evt gezien waardoor het bedrag weer slonk? Net toevallig geladen op negatieve tarieven? Met homewizard kun je terugkijken per dag week. Je zou dus kunnen zien wanneer het ten goede van je draait. Los even van de tegenboeking.
Handmatig is alles terug te vinden, maar dat kost me teveel tijd. Zonneplan kijkt alleen naar de onbalans markt tarieven, de tarieven voor mij zijn collateral damage 😜 (Al beweren zij juist dat het me niets kost 🤔)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
bokkow schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 10:44:
[...]

Dit is niet helemaal hoe die tegenboeking wordt berekend, dan zou je in de kWh meter de onbalansprijs grafiek moeten kunnen invoegen als “tarief”. Die tegenboeking is meer geent op het verschil tussen DA en onbalans. Wel zie je inderdaad de RTE aardig terug als een percentage 🙂

Edit, even factuur opgezocht:
Bij mij staat er in HomeWizard ook ongeveer 20,- voor april, de tegenboeking was echter €4,46
Gaat er mij om dat (ondanks dat het zo niet berekend zou moeten worden) de kosten zoals ik ze beschrijf, volgens mij, wel degelijk onderdeel zijn van mijn totaalstroom maandafrekening en dus kosten.

Ps: als je tegenboeking positief was, dan zijn dat dus ook kosten voor jou geweest. (Ook weer, volgens mij en nog niet volgens ZonnePlan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:51:
En de winnaar van de Nexus is.......

Wat was de opbrengst in mei?
Powerplay vergoeding: €158,11
Tegenboeking nog onbekend. (Onderdeel van factuur mei)
Stroomkosten €1,51 (nog onbevestigd of dit kosten voor mij zijn)

In principe netjes op schema dus! (Ondanks dat we weinig spannende dagen hebben gehad, zeker niet een zoals vandaag - lekker veel onbalans met hoge tarieven - 👍)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

En zie daar, de eerste piek van 1800 EUR zojuist. Ze zijn er gelukkig nog :P Lekker begin van de maand juni zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Mike_S schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Powerplay vergoeding: €158,11
Tegenboeking nog onbekend. (Onderdeel van factuur mei)
Stroomkosten €1,51 (nog onbevestigd of dit kosten voor mij zijn)

In principe netjes op schema dus! (Ondanks dat we weinig spannende dagen hebben gehad, zeker niet een zoals vandaag - lekker veel onbalans met hoge tarieven - 👍)
Aan de hand van demo batterij beginstand 1038,61 en eindstand 1200,61 is het resultaat voor mei vermoedelijk exact €162,- ben benieuwd wie dat had gegokt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Mike_S schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:39:
[...]

Gaat er mij om dat (ondanks dat het zo niet berekend zou moeten worden) de kosten zoals ik ze beschrijf, volgens mij, wel degelijk onderdeel zijn van mijn totaalstroom maandafrekening en dus kosten.

Ps: als je tegenboeking positief was, dan zijn dat dus ook kosten voor jou geweest. (Ook weer, volgens mij en nog niet volgens ZonnePlan)
Fair enough dat is inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mike_S schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:35:
[...]

Handmatig is alles terug te vinden, maar dat kost me teveel tijd. Zonneplan kijkt alleen naar de onbalans markt tarieven, de tarieven voor mij zijn collateral damage 😜 (Al beweren zij juist dat het me niets kost 🤔)
Ik doel meer op de tarieven die je in je plaatje poste. Als je dan naar week of dag gaat dan zie je als goed is direct de kosten per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Even vergelijkend warenonderzoek doen, ben wel benieuwd wat jullie Powerplay opbrengst voor de maand mei is, de totale laad en ontlaad kWh's en wat jullie standby verbruik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEAn_9j8XZa92wNWtUnp8kf1kMs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nrHVA6ZeLnrw2OqVwe6TwuAE.png?f=user_large

Ik heb momenteel nog een vraag uitstaan bij Zonneplan over de verschillen in standby verbruik tussen de Nexus eigenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
Noot; 2 mei geïnstalleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWpMXlZ8oqCRGoqE-Wbc2aQsKTM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rhwLTQKoMFzl4Xc9l7uT4ITr.png?f=fotoalbum_large
Opvallende verschillen:
Bijna 100 kWh minder geladen / ontladen
22 kWh minder standby verbruik
Met als resultaat 20 euro minder opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OxyDrokz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:21:
22 kWh minder standby verbruik
Met als resultaat 20 euro minder opbrengst
Hoe kan jouw stand-by verbruik zoveel lager zijn? Waarom levert dat niet juist meer op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acxels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZ6vAMmtxbmgPB-pW9wWDe_bFm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3oFRTPia0sHpTHcR5GMDkdT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
De Nexus heeft een opvallende hoge RTE. (weinig omvormer verlies)

Weet iemand aan welke kant de Powerplay kWh's worden gemeten?
Aan de AC of de DC zijde van de accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:28
kazuka schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:17:
Even vergelijkend warenonderzoek doen, ben wel benieuwd wat jullie Powerplay opbrengst voor de maand mei is, de totale laad en ontlaad kWh's en wat jullie standby verbruik is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA5Xik5FO408HkHYwuohAPB-9aA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AtdkjoMNK9EbJCyKopQ5zhJy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Verwijderd schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:54:
[...]

Hoe kan jouw stand-by verbruik zoveel lager zijn? Waarom levert dat niet juist meer op?
Geen idee. Ik geloof er zelf namelijk niets van.
Zoals eerder aangegeven meet mijn Shelly standaard tussen de 20 en 40 Watt.
Uitgaande van 30 Watt:
30W*24h*31dagen/1000=22 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:45
OxyDrokz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:20:
[...]

Geen idee. Ik geloof er zelf namelijk niets van.
Zoals eerder aangegeven meet mijn Shelly standaard tussen de 20 en 40 Watt.
Uitgaande van 30 Watt:
30W*24h*31dagen/1000=22 kWh
Is jou Shelly MID gecertificeerd?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
John245 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Is jou Shelly MID gecertificeerd?
Zeker niet, maar meer dan een paar procent zal ie er niet naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
Mijn homewizard kwh meter (MID gecertificeerd) geeft rond de 60W wanneer de batterij niets doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h74UgF3gAvhKxsiSWkXwv6l5pOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gs37hXE9CgFq2FuK5qDh3fVr.jpg?f=fotoalbum_large

De meter zelf gebruikt < 2W, dus houdt ik het op 55W gemiddeld wat de batterij continue gebruikt wanneer deze niet actief is.

[toevoeging]
Mijn Zonneplan app geeft 36kWh aan als standby gebruik voor de maand mei.

[ Voor 6% gewijzigd door Mike_S op 01-06-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Home Assistant geeft het volgende weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njqoOY2_uOk9KLHhP1s7RkPPW4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S3VLvD6v3nGY8FLMNhXUwzia.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbjE-jzKtiEVAeC8DKF9ffI74JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWe9SYbgDnkvoZjGm5mcWXsr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:45
OxyDrokz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:37:
[...]

Zeker niet, maar meer dan een paar procent zal ie er niet naast zitten.
Een paar procent FS?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

37 kWh standby verbruik zelfs. Toch wel apart die grote verschillen. Ik heb hier slechte ontvangst binnenshuis voor zowel Vodafone als Odido, dus ik vraag me af of het inderdaad die 5G dongles zijn die extra hard moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:35
kazuka schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:07:
[...]

37 kWh standby verbruik zelfs. Toch wel apart die grote verschillen. Ik heb hier slechte ontvangst binnenshuis voor zowel Vodafone als Odido, dus ik vraag me af of het inderdaad die 5G dongles zijn die extra hard moeten werken.
Kan het me niet voorstellen. Als ik mijn huis uitloop zie ik de zendmasten op een appartementencomplex op 200 meter. Ik heb uitstekende verbinding met zowel Vodafone als Simpel binnenshuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56

[Afbeelding]

Ik heb momenteel nog een vraag uitstaan bij Zonneplan over de verschillen in standby verbruik tussen de Nexus eigenaren.
€155,21 975 kWh geladen, 892 kWh ontladen en Stand-By-verbruik: 33 kWh. Waarom mijn opbrengst lager is? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Merwede schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:43:
[...]

€155,21 975 kWh geladen, 892 kWh ontladen en Stand-By-verbruik: 33 kWh. Waarom mijn opbrengst lager is? Geen idee.
Het lijkt mij dat de meeste verschillen komen door het aantal DLB momenten van de batterij. Ik heb maar weinig grootverbruikers (geen laadpaal, maar 4 zonnepanelen, enkel een warmtepomp die in deze warmere maanden ook niet veel hoeft te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Ik weet niet precies wat je van me wilt weten, maar het lijkt me offtopic om hier een diepgravende metrologische discussie te houden.
Dat ding heb ik voor de hobby, net als de batterij eigenlijk en veel meer waarde dan dat kunnen we er niet aan geven.
Interpretatie van de gemeten waarden laat ik volledig aan jezelf over, vooral in het licht van het afwezige mid certificaat.
kazuka schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:49:
[...]

Het lijkt mij dat de meeste verschillen komen door het aantal DLB momenten van de batterij. Ik heb maar weinig grootverbruikers (geen laadpaal, maar 4 zonnepanelen, enkel een warmtepomp die in deze warmere maanden ook niet veel hoeft te doen).
Klinkt aannemelijk, hier een 4 kWp omvormer met panelen op zuid en PHEV met granny charger.

[ Voor 30% gewijzigd door OxyDrokz op 01-06-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 20-07 12:12
@kazuka
Late reactie 😀Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU63_t_EIJMjv6s4MjlmM9z2PYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3X5kaNyEazluZvkxWFvKD57f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:00

johanm3

Het kan altijd slechter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMmbhtOJATUXLSkLjhmTg7hJlnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t91LDq7eiyt5sUuP3kwFk0Cw.jpg?f=fotoalbum_large

Wel interessant om te zien inderdaad.

Ik heb weinig load balancing taferelen. Alleen als de auto staat te laden wil het wel eens mis gaan.

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
We hebben bijna nooit load balancing, een enkele keer in de week als er een grootverbruiker aan staat. Lees hier dat enkele mensen veel load balancing hebben en geven daarbij hun actuele of dagstand dan op. Die is dan hoger als bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 20-07 23:01
Bij de bijna de zelfde hoeveelheid laden/ontladen als hierboven, heb ik 24Kw standbyverbruik in plaats van de 18 . Dus ik heb 33% méér standbyverbruik. Mmmm, hoe kan dat nu weer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmUyK0ybe8zp6ZtHj2oHvtuRjhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtVEeSXAIiCYVsa78qCzGWkz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Aimabel op 01-06-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:04
@kazuka
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBN6KidQby2lAyKs2x5xlNBOWoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiJehXJnCwmlyhUB58clKviK.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds vrijdag 3 mei actief rond 12.00 uur
(Zou dus nog een +/-18 a 19 euro max bij kunnen optellen voor de hele maand mei dan totaal €159/160.
Met heel veel DLB mis ik dan een euro of 5 a max 10 vergeleken met de rest. Kon minder.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbrrr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-12-2024
Wolly schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:31:
[...]

Waarom dacht je dat?

Je stelt nl. gewoon een fysieke plek beschikbaar voor de accu die volledig bestuurd wordt door Zonneplan. Zij bepalen wanneer er wordt geladen en ontladen.
zie afbeelding onder.
E63s schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:51:
[...]
Ik verbaas me toch over de hoeveelheid mensen die 8k uit gegeven hebben maar eigenlijk geen flauw idee hebben wat ze precies gekocht hebben
een kleine nuance, ik wist wel dat het voornamelijk gaat om handel op de energiemarkt, maar ik had óók verwacht dat hij zou inspelen op het eigen gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1k6iLl7pe2Q_0vSxuQOwU2B7WWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9uKLV13wreH2z1bZL66hW9e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EtSCpqvMl5H4qKBI75qAlzqJ_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGexIfOru4t4pJm39t809DmY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

hermanbrrr schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:29:
[...]

zie afbeelding onder.

[...]

een kleine nuance, ik wist wel dat het voornamelijk gaat om handel op de energiemarkt, maar ik had óók verwacht dat hij zou inspelen op het eigen gebruik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik begrijp wel waarom je dat dacht ja, de communicatie vanuit Zonneplan is hierover soms tegenstrijdig afhankelijk van waar je op de site kijkt of wie je het vraagt aan ZP direct.

Ik denk wel dat men hier vast voorsorteert op toekomstige mogelijkheden van de Nexus, als er een moment komt dat de onbalanshandel minder lucratief wordt, hetzij door ingrepen van de overheid hetzij door de toename van dit soort accu's die onbalans tegengaan. Ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst meer mogelijkheden en laad/ontlaad modi gaan krijgen, zoals de Sessy accu's nu ook hebben bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WouteruitTB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7TbYuf5_1GSERkOukZRQz-vWDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1iDIrjzOyIMYWG4Xfim3B0G.jpg?f=fotoalbum_large

Das lekker, ik bijna blij want ja gewonnen.. denk toch nog even nuchter nederlands na voordat ik zomaar ergens op klik en tada.. zoveelste oplichterij :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DMl5wTnke0pCFw3fiA3XemQHc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqhqQQcJdH84kJFprch6qJR8.jpg?f=fotoalbum_large

Ps trap niet in dit soort malle ongein :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hermanbrrr schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:29:
[...]

zie afbeelding onder.

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beide sheets kloppen, het is goedkope zonnestroom of goedkope stroom van het net.

Maar het is niet je eigen zonnestroom opslaan voor persoonlijk gebruik in de avond.
En met “later optimaal gebruik van je zonnestroom” zullen ze bedoelen wanneer de saldering niet meer bestaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 01-06-2024 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSchipper
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 30-11-2024

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/370-FM2dUdNKKKKOeE93x6tdZMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BtLjmDUCfjCkhee08Mjw6bwA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazuka schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:55:
[...]

Ik begrijp wel waarom je dat dacht ja, de communicatie vanuit Zonneplan is hierover soms tegenstrijdig afhankelijk van waar je op de site kijkt of wie je het vraagt aan ZP direct.

Ik denk wel dat men hier vast voorsorteert op toekomstige mogelijkheden van de Nexus, als er een moment komt dat de onbalanshandel minder lucratief wordt, hetzij door ingrepen van de overheid hetzij door de toename van dit soort accu's die onbalans tegengaan. Ik ben ervan overtuigd dat we in de toekomst meer mogelijkheden en laad/ontlaad modi gaan krijgen, zoals de Sessy accu's nu ook hebben bijvoorbeeld.
Ik denk dat je daar dan naar de klant ook duidelijk in moet zijn dat het nu nog niet kan. Je geeft het zelf ook al aan dat dit beter kan. Goed dagje voor jullie gister zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
WouteruitTB schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:15:
@kazuka
[Afbeelding]

(Zou dus nog een +/-18 a 19 euro max bij kunnen optellen voor de hele maand mei dan totaal €159/160.
Met heel veel DLB mis ik dan een euro of 5 a max 10 vergeleken met de rest. Kon minder.)
Bij mij exact zelfde moment geïnstalleerd. Geen DLB gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/md9ovWubicI9CgmuoeoHt_0dNys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PtK83PZWp8a015DQcBHfpwjO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 14:50

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvgpTiJc0VFhH18a-VcAdVAyQEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaf8QCTdOGsfN0dg7OiSKzJI.jpg?f=fotoalbum_large

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 14:50
Merwede schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 18:43:
[...]

wellicht af en toe de installatie offline? ik heb hier in het begin veel last van gehad, en in mei heb ik het 1x gezien een paar uur.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
WouteruitTB schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:15:
@kazuka
[Afbeelding]

Sinds 3 mei 14:30, nagenoeg geen DLB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xP_nTOJMXrYifsja3rdvJYOD2GM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lujR7C23u5hvPx8591sSa2b2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xChaXsxnlwz-OazJt6q1l4vjyLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StPvaSuCSjzkUh4WH5RXNYvI.jpg?f=fotoalbum_large

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

In elk geval goed om te zien dat de oprengst bij iedereen overal zo rond de 160 EUR ligt, ondanks DLB ingrepen. Het enige dat echt afwijkt is het standby verbruik, dat is in extremen van 5 kWh tot 37 kWh per maand. Even afwachten wanneer Zonneplan op mijn mail reageert omtrent de vraag hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-09 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk35cBxZh8ebUSW1F2vxwBkXvLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rb768m3BLoegfp8wxzLByt3F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 23:06
bokkow schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:49:
[...]

Aan de hand van demo batterij beginstand 1038,61 en eindstand 1200,61 is het resultaat voor mei vermoedelijk exact €162,- ben benieuwd wie dat had gegokt 😁
€162,90 was 1 van mijn inzendingen, helaas kwam ik net 70 cent opbrengst tekort want er zaten er volgens mijn boekhouding 2 dichter bij in de buurt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 00:32
Als ik het vragen mag. Hoeveel DLB? En is dat van zonnepanelen (dus ontladen) of juist gebruik (opladen)?
leksts schreef op zondag 2 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Sinds 3 mei 14:30, nagenoeg geen DLB:
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
pzijde schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:46:
Als ik het vragen mag. Hoeveel DLB? En is dat van zonnepanelen (dus ontladen) of juist gebruik (opladen)?

[...]
Ik meet hier niet, dus dat kan ik je niet precies zeggen.
Van alle keren dat ik in de app gekeken heb (en dat was best vaak afgelopen maand ;) ) heb ik slechts 2 keer de DLB-melding gezien. Daarnaast heb ik hier niet veel grote verbruikers dus is DLB onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Vandaag de monteurs bij mij gehad, ik denk dat ik een wat moeilijkere partij had. Ze gaven direct aan dat de ruimte, ondanks uitgebreide metingen niet voldoende was. Toen moest er ineens een oud stuk kozijn weg, maar dat konden ze zelf niet. Ik gaf ook aan dat ik hier foto's van installaties heb gezien met veel minder ruimte om de units heen dan zij nu aangaven, maar ze waren voor niks in. Ook wel ietwat vervelend dat er niet uitvoerig onderzoek gedaan wordt voordat men voor niks komt.

Ben benieuwd hoe lang t nu weer gaat duren.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
master_viper schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:08:
Vandaag de monteurs bij mij gehad, ik denk dat ik een wat moeilijkere partij had. Ze gaven direct aan dat de ruimte, ondanks uitgebreide metingen niet voldoende was. Toen moest er ineens een oud stuk kozijn weg, maar dat konden ze zelf niet. Ik gaf ook aan dat ik hier foto's van installaties heb gezien met veel minder ruimte om de units heen dan zij nu aangaven, maar ze waren voor niks in. Ook wel ietwat vervelend dat er niet uitvoerig onderzoek gedaan wordt voordat men voor niks komt.

Hier was het hetzelfde. Vooraf bekeken, gefotografeerd en goedgekeurd door de monteur die de hoofdschakelaar kwam doen.
Op de installatiedag zelf onoverkomelijke problemen volgens de monteurs.
Ik was zelf niet thuis maar mijn vader (gepensioneerd project manager gewend met subcontractors te werken) heeft na veel overleg toch alles door kunnen laten gaan zoals aanvankelijk afgesproken. Dat was ruim anderhalf uur bakkeleien zei hij.
Toen de mannen overtuigd waren ging alles netjes hoor, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

OxyDrokz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Hier was het hetzelfde. Vooraf bekeken, gefotografeerd en goedgekeurd door de monteur die de hoofdschakelaar kwam doen.
Op de installatiedag zelf onoverkomelijke problemen volgens de monteurs.
Ik was zelf niet thuis maar mijn vader (gepensioneerd project manager gewend met subcontractors te werken) heeft na veel overleg toch alles door kunnen laten gaan zoals aanvankelijk afgesproken. Dat was ruim anderhalf uur bakkeleien zei hij.
Toen de mannen overtuigd waren ging alles netjes hoor, dat wel.
Helaas heb ik die overtuigingskracht niet. Ik begrijp er ook niks van, er was genoeg ruimte en dat kleine beetje breekwerk had beetje monteur ook zelf kunnen doen. Ze wierpen 1 blik en gelijk was alles onmogelijk. Misschien maandag-dingetje. :O

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
master_viper schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:19:
[...]

Helaas heb ik die overtuigingskracht niet. Ik begrijp er ook niks van, er was genoeg ruimte en dat kleine beetje breekwerk had beetje monteur ook zelf kunnen doen. Ze wierpen 1 blik en gelijk was alles onmogelijk. Misschien maandag-dingetje. :O
Jammer...
Die ouwe van mij liet niet los :7
Het leek alsof ze er weinig zin in hadden om van de standaard installatie af te wijken. In oudere huizen zal toch toch meer regel dan uitzondering zijn lijkt me.
Installatie onder een schuin dak was ook niet genoeg ruimte. Kwam op centimeters aan op het laagste punt.
Uiteindelijk werd dat door de vingers gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-08 22:50
master_viper schreef op maandag 3 juni 2024 @ 11:08:

Tot een aantal weken geleden werden de installatie gedaan door Zonneplan zelf, die van mij is ook door ZP zelf geplaatst (begin april). Ze wisten mij te vertellen dat het opleiden van externe partijen binnen enkele weken zou beginnen. Inmiddels zullen ze al wel zover zijn dat de eerste toko's opgeleid zijn.

Het verbaasd me niets dat de flexibiliteit begint te verdwijnen, zij krijgen namelijk in hun opleiding strikte regels mee. Ik hoop (voor toekomstige installaties) dat met ervaring ook die flexibiliteit terug gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Interessant opiniestuk van Jan Willem Zwang afgelopen vrijdag: https://www.stratergy.nl/...-maar-lagere-vergoedingen
En wanneer producenten reageren op de onbalansprijs, doen ze dat niet geleidelijk maar meteen met vol vermogen. Hierdoor moet TenneT steeds vaker schakelen en ontstaat vaker regeltoestand 2.

Ik heb er ook een LinkedIn-post aan gewijd: https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

En zien we dit nu vooral met zon en wind, wacht maar tot de thuisbatterij doorbreekt die wordt ingezet op de passieve onbalans, zoals die van Zonneplan. Ook zij houden volgens hun live-data geen enkele rekening met het net en laden of ontladen iedere keer met vol vermogen.

Wanneer er geen regulering komt op de inzet van thuisbatterijen, zijn de netproblemen binnen nu en twee jaar groter dan ze na tien jaar groei van zonnepanelen zijn.
Benieuwd of dit inderdaad gevolgen gaat hebben voor het Powerplay algoritme van Zonneplan. Wellicht in de toekomst niet meer direct met vol vermogen laden en ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kazuka schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:02:
Interessant opiniestuk van Jan Willem Zwang afgelopen vrijdag: https://www.stratergy.nl/...-maar-lagere-vergoedingen

[...]

Benieuwd of dit inderdaad gevolgen gaat hebben voor het Powerplay algoritme van Zonneplan. Wellicht in de toekomst niet meer direct met vol vermogen laden en ontladen.
Stedin heeft een paar maanden terug ook gewaarschuwd dat thuisbatterijen het probleem erger kunnen maken.
Een positieve bijdrage van deze batterijen aan het lokale energiesysteem is echter geen vanzelfsprekendheid: het plaatsen van batterijen kan zonder voorzorgsmaatregelen de piek vergroten en netcongestie verergeren.

In de business case van batterijen is het vaak nodig om verdienmodellen te stapelen. Batterijen worden rendabel wanneer het verhogen van het eigen gebruik van zonne-energie wordt gecombineerd met het handelen op nationale energiemarkten of zelfs de onbalansmarkten.

Juist die nationale markten zorgen voor prijsprikkels die niet per se helpen in het lokale energiesysteem. Zo kunnen batterijen bij lage prijzen in winter (als het flink waait en veel stroom wordt opgewekt wordt met de windturbines op zee) zorgen voor extra elektriciteitsvraag bovenop de vraag die er al is. Met een flinke piek als gevolg. Hoewel dat niet elke dag zal gebeuren, kan dit er wel voor zorgen dat de elektriciteitsnetten in de straat daardoor teveel belast worden.
Voor thuis- en buurtbatterijen betekent dit dat ze de problematiek op de energienetten in de wijk niet verergeren en het oplossen van lokale uitdagingen voorrang krijgt boven het maken van zo veel mogelijk winst op nationaal niveau.

Voor thuisbatterijen en bidirectioneel thuisladen is normering noodzakelijk om goed nabuurschap te borgen. Stedin roept daarom op tot:

Aanstuurbaarheid door de netbeheerder, zodat de batterijen in noodgevallen afgeschakeld kunnen worden. Dit zal vanaf 1 januari 2024 in Duitsland al de praktijk zijn.
Aansluiting op drie fasen en toepassing van een regeling die onderspanning, overspanning en faseonbalans voorkomt.
Registratie- en keuringsplicht, zodat batterijen geen risico’s vormen voor onze monteurs als zij werkzaamheden verrichten aan het elektriciteitsnet.

[ Voor 21% gewijzigd door Wolly op 03-06-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
Wolly schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Stedin heeft een paar maanden terug ook gewaarschuwd dat thuisbatterijen het probleem erger kunnen maken.

[...]

[...]
Hier worden twee heel verschillende punten bij elkaar gezet.
Indien we een flauwe bocht willen maken moeten we niet een ruk aan het stuur geven. (Onbalans te hard regelen).
Het punt van Stedin gaat erover dat als een thuisbatterij die in een gebied met netcongestie staat, op de piek gaat ontladen, dan vergroot deze de piek en dit maakt de congestie erger.
Zodra er meer data over netcongestie bekend is kunnen batterijen hierop ook regelen, maar voor nu is die data bij mijn weten niet beschikbaar. Ik vraag me ook af hoe ze financiele prikkels gaan inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
lvefferen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:27:
[...]

Tot een aantal weken geleden werden de installatie gedaan door Zonneplan zelf, die van mij is ook door ZP zelf geplaatst (begin april). Ze wisten mij te vertellen dat het opleiden van externe partijen binnen enkele weken zou beginnen.
Dat klopt niet want het bedrijf die bij mij heeft geinstalleerd was een extern bedrijf. Daarbij vertelde hij me dat hij de proefopstelling in Zwolle heeft geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Energycoach schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:27:
[...]

Hier worden twee heel verschillende punten bij elkaar gezet.
Indien we een flauwe bocht willen maken moeten we niet een ruk aan het stuur geven. (Onbalans te hard regelen).
Het punt van Stedin gaat erover dat als een thuisbatterij die in een gebied met netcongestie staat, op de piek gaat ontladen, dan vergroot deze de piek en dit maakt de congestie erger.
Zodra er meer data over netcongestie bekend is kunnen batterijen hierop ook regelen, maar voor nu is die data bij mijn weten niet beschikbaar. Ik vraag me ook af hoe ze financiele prikkels gaan inregelen.
Ik denk dat Zonneplan straks e.a. gaat helpen mee bijsturen. In fases o.i.d. om dit te voorkomen. In de laatse Q&A werd heel kort aangegeven dat ze met netbeheerders in gesprek waren. Zal mij niet verbazen als dit soort zaken besproken worden/zijn.

Pagina: 1 ... 32 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.