Het verbaast mij dat er tot nu toe geen enkele referentie is aan de mogelijkheid om aan de hybride omvormer bij de zonnepanelen van Zonneplan (Huawei SUN2000-4KTL-L1) direct een batterij te hangen. Deze omvormer heeft wel een batterijaansluiting.0xygen500 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:54:
[...]
Zou misschien mogelijk zijn als de omvormer van je batterij ook de omvormer van je zp is. Dit is het bij zonneplan niet.
Het verbaast mij niks aangezien dit een 1-fase omvormer is.Rover34 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:15:
[...]
Het verbaast mij dat er tot nu toe geen enkele referentie is aan de mogelijkheid om aan de hybride omvormer bij de zonnepanelen van Zonneplan (Huawei SUN2000-4KTL-L1) direct een batterij te hangen. Deze omvormer heeft wel een batterijaansluiting.
Een 1-fase omvormer die er (met batterij) wel voor kan zorgen dat er minder terug geleverd hoeft te worden. Dat is na beëindiging van de saldering mogelijk interessant._Richie_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:27:
[...]
Het verbaast mij niks aangezien dit een 1-fase omvormer is.
Ivm het handelsalgoritme lijkt me het voor Zonneplan niet zinvol om ook 1-fase omvormers aan te sluiten, dat maakt het alleen ingewikkeld lijkt me. De omvormer uitzetten met powerplay is volgens mij wel mogelijk.Rover34 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:36:
[...]
Een 1-fase omvormer die er (met batterij) wel voor kan zorgen dat er minder terug geleverd hoeft te worden. Dat is na beëindiging van de saldering mogelijk interessant.
Zonneplan had wrs. niet voor ogen (zoals de rest van NL) dat saldering al in 2027 zou worden afgeschaft (en dat hierna de batterij voor opslaan van zonne-energie interessant werd).
Dat betwijfel ik eerlijk gezged want tijdens de marktintroductie van de Nexus eerder dit jaar zou de salderingsregeling in eerste instantie zelfs al eerder stopgezet worden in stappen vanaf 2025. Dat is daarna alweer 2x aangepast van helemaal niet afschaffen naar in 1 keer afschaffen in 2027._Richie_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:47:
[...]
Zonneplan had wrs. niet voor ogen (zoals de rest van NL) dat saldering al in 2027 zou worden afgeschaft (en dat hierna de batterij voor opslaan van zonne-energie interessant werd).
Eerst maar eens zien hoe het er echt voor staat over een paar jaar en tot die tijd zover als mogelijk de aankoopprijs van de batterij terugverdienen op de onbalansmarkt. Het zou mooi zijn als er meerdere verdienmodellen zijn en ik denk dat dit ook de insteek van ZP is.
Het afbouwpad zag er heel anders uit waarbij de saldering zou stoppen in 2031, dus dat 4 jaar later dan nu het geval is. Ik denk eerlijk gezegd dat het toch ingewikkeld is met de huidige P1-meter die ze hebben om op lokaal niveau betrouwbaar de zonnestroom op te laten slaan aangezien de P1 meter maar 1x per 5 min. uitleest. (als je dit elke minuut doet wordt het 5x zo duur...). Ik heb nu 3 van die meters van Zonneplan in huis hangen, wordt een dure grap. Weet iemand of deze ook wifi ondersteunt?kazuka schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:03:
[...]
Dat betwijfel ik eerlijk gezged want tijdens de marktintroductie van de Nexus eerder dit jaar zou de salderingsregeling in eerste instantie zelfs al eerder stopgezet worden in stappen vanaf 2025. Dat is daarna alweer 2x aangepast van helemaal niet afschaffen naar in 1 keer afschaffen in 2027.
Eerst maar eens zien hoe het er echt voor staat over een paar jaar en tot die tijd zover als mogelijk de aankoopprijs van de batterij terugverdienen op de onbalansmarkt. Het zou mooi zijn als er meerdere verdienmodellen zijn en ik denk dat dit ook de insteek van ZP is.
Heeft iemand al een netwerkkabel in de Nexus gestoken om dit lokaal te kunnen volgen?
[ Voor 3% gewijzigd door _Richie_ op 24-06-2024 10:08 ]
Nee hoor, P1 kan elke 1 seconde of 10 seconde (afhankelijk van je slimme meter DSMR versie) uitlezen. De app laat inderdaad maar 1x in de 5min iets zien maar ze lezen wel vaker uit, anders zou hun DLB van Nexus en laadpaal niet werken. Of die dongle ook iedere meting naar Zonneplan stuurt is wat anders, daar hebben we geen kijk op. Zou ook dat ze enkel sturen wanneer ze 'er iets mee moeten'._Richie_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:07:
[...]
Ik denk eerlijk gezegd dat het toch ingewikkeld is met de huidige P1-meter die ze hebben om op lokaal niveau betrouwbaar de zonnestroom op te laten slaan aangezien de P1 meter maar 1x per 5 min. uitleest. (als je dit elke minuut doet wordt het 5x zo duur...).
Ik heb een mail gestuurd naar De Centrale over hoe het staat met de BTW teruggave. Zie onder voor het antwoord.
“Hartelijk bedankt voor uw email. Wij hebben tot op heden ook nog geen reactie ontvangen van de Belastingdienst naar aanleiding van de aanmelding die wij enige tijd geleden hebben verstuurd naar de Belastingdienst. Wij hebben daarom contact gehad met de Belastingdienst en zij hebben aangegeven dat de batterij aanmelding nog on hold staan. Helaas kunnen wij nog geen concrete uitspraak doen over hoelang dit nog gaat duren. De reden hiervoor is dat de BTW teruggave op de aanschaf van de thuisbatterij een nieuw proces is wat ingeregeld moet worden binnen de Belastingdienst en dit enige tijd kan duren. Wij hebben hier goed contact over met de Belastingdienst en houden dit proces goed in de gaten.
Zodra wij een reactie ontvangen van de Belastingdienst, zullen wij u hier direct over informeren.”
“Hartelijk bedankt voor uw email. Wij hebben tot op heden ook nog geen reactie ontvangen van de Belastingdienst naar aanleiding van de aanmelding die wij enige tijd geleden hebben verstuurd naar de Belastingdienst. Wij hebben daarom contact gehad met de Belastingdienst en zij hebben aangegeven dat de batterij aanmelding nog on hold staan. Helaas kunnen wij nog geen concrete uitspraak doen over hoelang dit nog gaat duren. De reden hiervoor is dat de BTW teruggave op de aanschaf van de thuisbatterij een nieuw proces is wat ingeregeld moet worden binnen de Belastingdienst en dit enige tijd kan duren. Wij hebben hier goed contact over met de Belastingdienst en houden dit proces goed in de gaten.
Zodra wij een reactie ontvangen van de Belastingdienst, zullen wij u hier direct over informeren.”
Persoonlijk zou ik het dan benoemen als "het komt eraan" maar niet al benoemen dat een systeem al iets kan. Maar ja wie ben ik.kazuka schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:36:
De communicatie op de site van Zonneplan is ook al meerdere malen gewijzigd en bijgewerkt. Op dit moment adverteren ze met 4 verschillende modi die de Nexus kan gebruiken:De huidige realiteit is dat slechts 1 van deze 4 modi actief is. Ze zijn vast bezig met het uitbreiden van de mogelijkheden en we binnenkort meer opties in de app krijgen, ook ter voorsortering op toekomstige wijzigingen in regelgeving (b.v.b. saldering) maar wat ze nu adverteren kan de Nexus helemaal (nog) niet.
- day ahead in -en verkoop
- opslaan eigen zonnesttroom
- onbalansmarkt
- lokale netcongestie
Blijkbaar komt er in Q3 een pilot voor een verdienmodel voor lokale netcongestie. Benieuwd hoe dat er uit komt te zien.
Wat ik me wel afvraag. BTW krijg je alleen terug als je handelt met een batterij. Dus feitelijk zou je optie 2 helemaal niet mogen gebruiken als je de BTW hebt teruggevraagd.kazuka schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:36:
De communicatie op de site van Zonneplan is ook al meerdere malen gewijzigd en bijgewerkt. Op dit moment adverteren ze met 4 verschillende modi die de Nexus kan gebruiken:De huidige realiteit is dat slechts 1 van deze 4 modi actief is. Ze zijn vast bezig met het uitbreiden van de mogelijkheden en we binnenkort meer opties in de app krijgen, ook ter voorsortering op toekomstige wijzigingen in regelgeving (b.v.b. saldering) maar wat ze nu adverteren kan de Nexus helemaal (nog) niet.
- day ahead in -en verkoop
- opslaan eigen zonnesttroom
- onbalansmarkt
- lokale netcongestie
Blijkbaar komt er in Q3 een pilot voor een verdienmodel voor lokale netcongestie. Benieuwd hoe dat er uit komt te zien.
Hoi, wordt er ergens bijgehouden wat de Nexus doet op dagbasis? Bijv. de afgelopen maand per dag (eventueel verschillende configuraties)?
Nee. Alleen op de site van Zonneplan resultaat tot nu toe. Geen dagelijkse inzichten. Dan evt zelf bijhouden via die site.LAU-ROE schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:58:
Hoi, wordt er ergens bijgehouden wat de Nexus doet op dagbasis? Bijv. de afgelopen maand per dag (eventueel verschillende configuraties)?
Zie hier het powerplay verloop van de Nexus demo installatie voor de maand juni:LAU-ROE schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:58:
/f/image/fRaNnEjxe6BHqpMYup9kSqhx.png?f=fotoalbum_large)
Ja was verkeerd verwoord zie ik achteraf. Het gaat om het feit dat de P1 meter de data doorstuurt naar Zonneplan en Zonneplan de batterij dan moet aansturen; sla de stroom op aangezien je nu teruglevert.jojost1 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Nee hoor, P1 kan elke 1 seconde of 10 seconde (afhankelijk van je slimme meter DSMR versie) uitlezen. De app laat inderdaad maar 1x in de 5min iets zien maar ze lezen wel vaker uit, anders zou hun DLB van Nexus en laadpaal niet werken. Of die dongle ook iedere meting naar Zonneplan stuurt is wat anders, daar hebben we geen kijk op. Zou ook dat ze enkel sturen wanneer ze 'er iets mee moeten'.
Neem aan dat deze logica niet in de huidige P1-meter zit.
Ben ik de enige die nu een storing heeft in de Powerplay verbinding? Bij mij ligt ie eruit sinds 15:15._Richie_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:48:
[...]
Ja was verkeerd verwoord zie ik achteraf. Het gaat om het feit dat de P1 meter de data doorstuurt naar Zonneplan en Zonneplan de batterij dan moet aansturen; sla de stroom op aangezien je nu teruglevert.
Neem aan dat deze logica niet in de huidige P1-meter zit.
-= Very annoying forum person =-
@master_viper die van mij heeft geen issues lijkt het
Heeft iemand een duiding van de maandelijkse factuur netjes gemaakt, inclusief kosten van de kWh die door omzetting in batterij gemaakt zijn en de afrekening van day ahead naar dynamisch?
@Ghoogen misschien iets om dat in de start post te zetten?
@Ghoogen misschien iets om dat in de start post te zetten?
Ik had het niet over handelsalgoritmes voor 1-fase omvormers. Die omvormer hoeft niet aangesloten te worden, want die Zonneplan omvormer is er al en zelfs bestuurd met Powerplay! Waar ik op doel is de mogelijkheid om, los van Nexus, een aparte batterij aan te sluiten op de zonnepaneel omvormer en die te laden met energie uit de zonnepanelen (natuurlijk het liefst op momenten dat de day-ahead prijs laag is) en te ontladen als er geen teruglevering vanwege de zonnepanelen is. Zonneplan heeft alle informatie hiervoor en implementatie hoeft niet ingewikkeld te worden, want het staat los van alle handel op energiemarkten (behalve op de day-ahead markt) en Zonneplan heeft direct toegang tot de zonnepanelen omvormer._Richie_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:47:
[...]
Ivm het handelsalgoritme lijkt me het voor Zonneplan niet zinvol om ook 1-fase omvormers aan te sluiten, dat maakt het alleen ingewikkeld lijkt me. De omvormer uitzetten met powerplay is volgens mij wel mogelijk.
Morgen! Ik heb sinds gisteren een Nexus thuisbatterij draaien. Ik heb dit topic al doorgespit, maar nog geen volledig antwoord kunnen vinden op de volgende 2 vragen die ik heb:
- ik begrijp dat ik het laden en ontladen van de batterij volledig los moet zien van het normale stroomgebruik in huis. De kWh die de batterij in en uit gaan worden verhandeld op een andere markt en ik zag in een voorbeeld factuur zelfs dat het saldo van de batterij dan ook verrekend wordt. Maar. In de app, zie ik bij mijn energie verbruik wel degelijk het laden en ontladen van de batterij terug, kijkend naar de grafiek en de aantal kWh die worden teruggeleverd op bepaalde momenten. Het lijkt ook effect te hebben op het saldo van de stroomkosten van de huidige dag. Ik zou zeggen dat het effect van de batterij hier volledig buiten gehouden zou moeten worden, maar dat lijkt niet te gebeuren? Of interpreteer ik het verkeerd?
- ik heb op mijn slimme meter al heel wat jaren DSMR in een losse docker container draaien. Ik zit me te bedenken dat de batterij behoorlijke invloed gaat hebben op de stats. Want de p1 meet uiteraard gewoon alles. Kan me ook niet voorstellen dat ik de eerste ben hiermee. Is het mogelijk om de batterij stats er op een of andere manier uit te filteren?
Thanks!
- ik begrijp dat ik het laden en ontladen van de batterij volledig los moet zien van het normale stroomgebruik in huis. De kWh die de batterij in en uit gaan worden verhandeld op een andere markt en ik zag in een voorbeeld factuur zelfs dat het saldo van de batterij dan ook verrekend wordt. Maar. In de app, zie ik bij mijn energie verbruik wel degelijk het laden en ontladen van de batterij terug, kijkend naar de grafiek en de aantal kWh die worden teruggeleverd op bepaalde momenten. Het lijkt ook effect te hebben op het saldo van de stroomkosten van de huidige dag. Ik zou zeggen dat het effect van de batterij hier volledig buiten gehouden zou moeten worden, maar dat lijkt niet te gebeuren? Of interpreteer ik het verkeerd?
- ik heb op mijn slimme meter al heel wat jaren DSMR in een losse docker container draaien. Ik zit me te bedenken dat de batterij behoorlijke invloed gaat hebben op de stats. Want de p1 meet uiteraard gewoon alles. Kan me ook niet voorstellen dat ik de eerste ben hiermee. Is het mogelijk om de batterij stats er op een of andere manier uit te filteren?
Thanks!
Waarom zou dit niet mogelijk zijn, alleen snap ik op zich wel dat Zonneplan geen andere accu's aanbiedt aangezien ze volgens mij niet die markt op willen / het eigenlijk ook niet financieel aantrekkelijk is om dit te doen aangezien de terugverdientijd wrs. > 10-15 jaar is. Voor mensen die dit dan doen voor idealistische redenen is de markt wrs. simpelweg (nog) te klein.Rover34 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:01:
[...]
Ik had het niet over handelsalgoritmes voor 1-fase omvormers. Die omvormer hoeft niet aangesloten te worden, want die Zonneplan omvormer is er al en zelfs bestuurd met Powerplay! Waar ik op doel is de mogelijkheid om, los van Nexus, een aparte batterij aan te sluiten op de zonnepaneel omvormer en die te laden met energie uit de zonnepanelen (natuurlijk het liefst op momenten dat de day-ahead prijs laag is) en te ontladen als er geen teruglevering vanwege de zonnepanelen is. Zonneplan heeft alle informatie hiervoor en implementatie hoeft niet ingewikkeld te worden, want het staat los van alle handel op energiemarkten (behalve op de day-ahead markt) en Zonneplan heeft direct toegang tot de zonnepanelen omvormer.
Iedereen wacht op het daadwerkelijk stoppen van de salderingsregeling en gaat dan wrs. pas kijken naar accus en de dan geldende prijzen...(mogelijk kan het nog steeds niet goed uit dan).
1. Het schijnt zo te zijn dat de kosten verrekend worden op de factuur. (kopje: Powerplay tegenboeking stroomverbruik)EvtK schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:14:
Morgen! Ik heb sinds gisteren een Nexus thuisbatterij draaien. Ik heb dit topic al doorgespit, maar nog geen volledig antwoord kunnen vinden op de volgende 2 vragen die ik heb:
Thanks!
2. Veel mensen hebben hier HomeWizard P1 meter en de accu op een 3-fasen-meter in de meterkast van homewizard gezet, hierdoor kan je wel alsnog je daadwerkelijke stroomverbruik makkelijk meten.
Je kan dit natuurlijk ook wel doen wrs. met helpers in Home Assistant maar is wat ingewikkelder.
Verrekenen van kWh's kan alleen gebeuren via je P1 meter en niet via de Accu, voor de handel in onbalans maakt het niet zoveel uit of stroom je accu of was machine in gaat, als er geladen moet worden.EvtK schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:14:
Thanks!
Je P1 meter levert de data voor de kWh's.
Vervolgens kan via de zelfde data verrekend worden hoeveel je op een bepaald onbalans moment hebt verbruikt/geleverd. voor de onbalans maakt het weer niet uit waar de levering vandaan komt uit je PV of uit je Accu.
Als er kWh's moeten worden verrekend moet dat via een MID gekeurde kWh meter gebeuren (wettelijk verplicht).
En in de accu zit niet een dergelijke kWh meter.
Allright, ik zal eens kijken wat de opties zijn met zo’n home wizard meter. Ik heb al een splitter van dit merk. Prima spul.
Vwb punt 2 snap ik de gedachte dat het niet uitmaakt waar de stroom naar toe gaat of waar die vandaan komt. Wat ik lastig vind te doorgronden is wat dan mijn echte verbruik en kosten zijn. Begrijp ik jullie goed dat de app dan op zich wel een correcte weergave geeft voor het tabje ‘stroom’?
Vwb punt 2 snap ik de gedachte dat het niet uitmaakt waar de stroom naar toe gaat of waar die vandaan komt. Wat ik lastig vind te doorgronden is wat dan mijn echte verbruik en kosten zijn. Begrijp ik jullie goed dat de app dan op zich wel een correcte weergave geeft voor het tabje ‘stroom’?
Tabje stroom laat gewoon alles zien wat door de meter heen en weer gaat en wordt niet gecorrigeerd voor de Nexus.EvtK schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:49:
Allright, ik zal eens kijken wat de opties zijn met zo’n home wizard meter. Ik heb al een splitter van dit merk. Prima spul.
Hier vandaag al 9.2 in en 14.4 terug zonder dat ik andere apparaten heb op deze meter...
Over welke meter heb je het hier, de P1 meter?_Richie_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:49:
[...]
Tabje stroom laat gewoon alles zien wat door de meter heen en weer gaat en wordt niet gecorrigeerd voor de Nexus.
Hier vandaag al 9.2 in en 14.4 terug zonder dat ik andere apparaten heb op deze meter...
Wat Kiki of de Zonneplan helpdesk ook zegt, de kosten voor laden en ontladen zijn gewoon voor jezelf, deze worden alléén door Zonneplan gecorrigeerd voor een andere markt.EvtK schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:14:
Verder rekent ZP ook niet met energiebelasting in de context van de batterij, einde van het jaar komt dat dus ook nog voor jouw rekening (tenzij je natuurlijk alsnog meer teruglevert dan dat je afneemt).
Mijn accu verbruikt (door verliezen) zo’n 100kwh per maand meer dan dat hij teruglevert, dit alles is dus ook gewoon voor mijn rekening. Gelukkig heb ik voldoende zonnepanelen om ook voor deze 1200kwh geen energiebelasting te hoeven betalen, maar dat zal niet voor iedereen gaan gelden.
Bij einde salderen wordt dit alles er niet beter op, maar dan zal Powerplay vast anders ingezet gaan worden.
De P1 poort is toch een uitgang van de slimme meter, En word uitgelezen door een App van ZP._Richie_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:05:
Ja P1-meter van zonneplan
Dan worden toch alle apparaten van je huis bij elkaar opgeteld. Alles zit toch op je slimme meter aangesloten?
Alleen de kWh's van PV die direct in huis word verbruikt of een accu in gaat word niet geregistreerd door je Slimme (P1) meter.
Dat klopt helemaal. Mijn nexus staat op een SAP aangesloten; hier is al eerder in het topic over gesproken. Is een soort 2de meter naast je primaire meter (waar bij mij alle apparaten op staan).Peterhardenberg schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:41:
[...]
De P1 poort is toch een uitgang van de slimme meter, En word uitgelezen door een App van ZP.
Dan worden toch alle apparaten van je huis bij elkaar opgeteld. Alles zit toch op je slimme meter aangesloten?
Alleen de kWh's van PV die direct in huis word verbruikt of een accu in gaat word niet geregistreerd door je Slimme (P1) meter.
Vandaar dat ik op de app van zonneplan onder tabje stroom alleen maar de batterij activiteit zie.
Verlies van 100kWh alleen maar aan de batterij is inderdaad wel veel maar dat kan wel kloppen aangezien ik deze maand zie dat er 1024 kwh geladen is en 926 kwh ontladen.... Ik weet nu wel waar de warmte vandaan komt

[ Voor 18% gewijzigd door _Richie_ op 25-06-2024 12:50 ]
Ohh dan snap ik je verhaal, PAP/SAP had ik niet aangedacht._Richie_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:48:
[...]
Dat klopt helemaal. Mijn nexus staat op een SAP aangesloten; hier is al eerder in het topic over gesproken. Is een soort 2de meter naast je primaire meter (waar bij mij alle apparaten op staan).
Vandaar dat ik op de app van zonneplan onder tabje stroom alleen maar de batterij activiteit zie
Als je Nexus op SAP hebt aangesloten zonder andere verbruikers, dan moeten je opbrengsten redelijk overeen komen met de Demo Nexus
Klopt dit? Of speelt DLB nog een rol bij PAP/SAP
DLB kan wel een rol spelen aangezien ik wel af en toe de auto erbij laadt op de SAP. (in de app van zonneplan staat mijn aansluiting op 3x35A, dan heb ik geen last van DLB).Peterhardenberg schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:54:
[...]
Ohh dan snap ik je verhaal, PAP/SAP had ik niet aangedacht.
Als je Nexus op SAP hebt aangesloten zonder andere verbruikers, dan moeten je opbrengsten redelijk overeen komen met de Demo Nexus
Klopt dit? Of speelt DLB nog een rol bij PAP/SAP
Hier afname 2525 kwh en teruglevering 1990 kwh sinds april waarvan 265 kwh voor de auto.
Rekening qua kosten staat tot nu toe op rond de 46 euro (= ongeveer 6 ct/kwh), wat incl. EB is. (ex EB = -24,70 euro)
Opbrengst deze maand 195 euro tot nu toe, in mei 163,19 euro
[ Voor 3% gewijzigd door _Richie_ op 25-06-2024 14:56 ]
RTE van 88%_Richie_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:55:
[...]
DLB kan wel een rol spelen aangezien ik wel af en toe de auto erbij laadt op de SAP. (in de app van zonneplan staat mijn aansluiting op 3x35A, dan heb ik geen last van DLB).
Hier afname 2525 kwh en teruglevering 1990 kwh sinds april waarvan 265 kwh voor de auto.
Rekening qua kosten staat tot nu toe op rond de 46 euro (= ongeveer 6 ct/kwh), wat incl. EB is. (ex EB = -24,70 euro)
Opbrengst deze maand 195 euro tot nu toe, in mei 163,19 euro
Dat zou betekenen dat op je jaar afrekening 12% van 2000 kWh = 240 kWh meer moet verrekenen dan zonder Nexus.
Of zie ik iets over het hoofd?
Standby verbruikPeterhardenberg schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:03:
[...]
RTE van 88%
Dat zou betekenen dat op je jaar afrekening 12% van 2000 kWh = 240 kWh meer moet verrekenen dan zonder Nexus.
Of zie ik iets over het hoofd?
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Dat zou betekenen dat je meer dan 125 kWh per maand zelf moet dokken
Mijn Nexus draait nu een uurtje of 6. En alweer 5,48 euro verdiend. Erg lekker dagje vandaag zo te zien?
De eerste paar uur gebeurde er helemaal niets. Ik stond zelfs in de - maar dat trekt lekker bij.
De eerste paar uur gebeurde er helemaal niets. Ik stond zelfs in de - maar dat trekt lekker bij.
Die 125 kWh per maand neemt toch een flinke hap (ik schat zo’n € 400 per jaar ) uit het door ZP voorgespiegelde bruto rendement van € 1.800. Of tel ik nu onterecht EB mee? De afschrijving op de installatie tellen ze sowieso al niet mee als ze het hebben over een 22% rendement. Daar mogen ze wel iets transparanter over zijn.
Aan de andere kant zie ik dat ZP in de grafiek op haar site de prognose van de bruto jaaropbrengst van de 20 kw naar € 2000 heeft bijgesteld
Aan de andere kant zie ik dat ZP in de grafiek op haar site de prognose van de bruto jaaropbrengst van de 20 kw naar € 2000 heeft bijgesteld
[ Voor 62% gewijzigd door IonniUnique op 26-06-2024 06:46 ]
Goed nieuws, waar zie je dit? Ik kan de grafiek niet vindenIonniUnique schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 06:12:
....
Ik zie bij het configureren van de batterij €1820
Wat nou als blijkt dat na 3 jaar de onbalans-markt nauwelijks meer bestaat, aangezien grote partijen met mega-accu's (er worden er inmiddels heel wat neergezet in Nederland) het net veel goedkoper in balans kunnen houden?
Dan heb je een hele grote accu met zware omvormer staan, waar zonneplan hopelijk ook algoritmes voor heeft ontwikkeld om de andere functies die ze op de website beloven uit te voeren. Gelukkig heb je al een deel van de kosten terugverdiend, in tegenstelling tot gewone batterijen die niet op de onbalansmarkt actief zijn.zerocool schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:10:
Wat nou als blijkt dat na 3 jaar de onbalans-markt nauwelijks meer bestaat, aangezien grote partijen met mega-accu's (er worden er inmiddels heel wat neergezet in Nederland) het net veel goedkoper in balans kunnen houden?
De functies die nog moeten komen zijn:
Eigen gebruik zonnepanelen, verkopen overige energie zonnepanelen in de avond/nacht, handelen op de day-ahead markt en lokale netcongestie verminderen (dat kunnen de grote jongens niet, maar er moet wel een partij zijn die dat wil gaan betalen).
Een aantal kanttekeningen: De omvormer is heel sterk en ik lees al behoorlijke laadverliezen in dit topic. Bij 'huisgebruik' zal de efficientie verder teruglopen, omdat de te leveren vermogen eerder rond de 400 watt zullen zijn dan de 10 kW. Dat geldt ook voor het opladen, niet veel zonnepaneelinstallaties leveren meer dan 4 kW. En de meeste omvormers zijn het efficientst tussen de 30% en 70% belasting (bijvoorbeeld een sessy).
[ Voor 27% gewijzigd door Bravo op 26-06-2024 09:55 ]
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Dat weten we simpelweg nog niet. Die mega accu's die er de komende jaren worden neergezet zijn er ook om de groei van de energie transitie enigszins bij te kunnen benen. Zolang er ook nog steeds meer groene stroom bij komt zullen de accu's die handelen op onbalans denk ik voornamelijk catch up spelen.zerocool schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:10:
Wijzigingen in regelgeving (bijvoorbeeld in 2027 mogelijk) zullen denk ik eerder invloed hebben op het verdienmodel.
Ben het grotendeels met je eens behalve dat momenteel de laadverliezen groot zijn. RTE van om en nabij 90% is bij 10kW gewoon goed te noemen (dat betekent ongeveer 5% verlies bij laden en ontladen). Het is inderdaad nog te bezien wat deze omvormer doet in efficiëntie wanneer het om huisgebruik gaat. Ik zal eens kijken of ik iets boven water kan krijgen.Bravo schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:19:
[...]
Dan heb je een hele grote accu met zware omvormer staan, waar zonneplan hopelijk ook algoritmes voor heeft ontwikkeld om de andere functies die ze op de website beloven uit te voeren. Dat zijn:
Eigen gebruik zonnepanelen, verkopen overige energie zonnepanelen in de avond/nacht, handelen op de day-ahead markt en lokale netcongestie verminderen (dat kunnen de grote jongens niet, maar er moet wel een partij zijn die dat wil gaan betalen).
Een aantal kanttekeningen: De omvormer is heel sterk en ik lees al behoorlijke laadverliezen in dit topic. Bij 'huisgebruik' zal de efficientie verder teruglopen, omdat de te leveren vermogen eerder rond de 400 watt zullen zijn dan de 10 kW. Dat geldt ook voor het opladen, niet veel zonnepaneelinstallaties leveren meer dan 4 kW. En de meeste omvormers zijn het efficientst tussen de 30% en 70% belasting (bijvoorbeeld een sessy).
Edit:
Niets aan efficiëntie grafieken kunnen vinden, helaas.
@zerocool persoonlijk ben ik niet zo bang voor enorme accuparken. Er moet altijd een basisrendement zijn voor die parken omdat anders geen bedrijf hier in zal willen investeren. Zeker een kans dat ons rendement nog verandert maar er zal altijd iets van winst te behalen zijn.
Is het niet is tijd een beginpost vast te zetten? Met alle bekende vragen en antwoorden?
Aardig vervelend aan het worden iedere keer de zelfde discussies.
Wil je daar zelf aan bijdragen of is het meer een oproep aan anderen? Want je kunt natuurlijk zelf altijd een voorzetje doen?DustPhyte schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:19:
Is het niet is tijd een beginpost vast te zetten? Met alle bekende vragen en antwoorden?
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Interessant draadje! Ik heb een woning met een aantal verschillende zonnepaneel setjes (totaal 8500Wp),met dus ook verschillende omvormers. Dit komt door de bouwaard en ligging van de woning/garage (veel schaduw ook). Op jaarbasis neem ik ca. 4350kWh af en lever ik ca. 4000-4400kWh terug (eigen verbruik PV ca. 25-30%). Huis is gasloos, wij doen dus alles elektrisch en hebben daarvoor o.a. twee airco's, een L/W warmtepomp en WP boiler.
Sinds 2017 geen kosten gehad aan elektriciteit en warmte, lekker :-)
Nu wordt ik, net als ieder ander, geconfronteerd met de TLK dus maar eens kijken of het dynamisch contract aansluit bij mijn profiel. Ik heb helaas geen EV of thuisbatterij momenteel en heb het idee dat een van beide wel noodzakelijk is om het rendabel te maken in mijn situatie. zo ben ik in dit draadje terecht gekomen :-)
Ga mij nu oriënteren op de 20kWh Nexus, maar eerst even dit topic doorbladeren natuurlijk.
Zijn er wellicht zaken om op voorhand te bekijken?
Nu wordt ik, net als ieder ander, geconfronteerd met de TLK dus maar eens kijken of het dynamisch contract aansluit bij mijn profiel. Ik heb helaas geen EV of thuisbatterij momenteel en heb het idee dat een van beide wel noodzakelijk is om het rendabel te maken in mijn situatie. zo ben ik in dit draadje terecht gekomen :-)
Ga mij nu oriënteren op de 20kWh Nexus, maar eerst even dit topic doorbladeren natuurlijk.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Dat staat onder ‘gerealiseerd rendement 2023’ onder: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/hoe-werkt-het_PM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:18:
[...]
Goed nieuws, waar zie je dit? Ik kan de grafiek niet vinden
Ik zie bij het configureren van de batterij €1820
Op dit moment lijkt de Nexus nog niets te doen met je Zonnepanelen, als dat je doel is moet je nog even wachten, het lijkt wel gepland.thido schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:46:
Interessant draadje! Ik heb een woning met een aantal verschillende zonnepaneel setjes (totaal 8500Wp),met dus ook verschillende omvormers. Dit komt door de bouwaard en ligging van de woning/garage (veel schaduw ook). Op jaarbasis neem ik ca. 4350kWh af en lever ik ca. 4000-4400kWh terug (eigen verbruik PV ca. 25-30%). Huis is gasloos, wij doen dus alles elektrisch en hebben daarvoor o.a. twee airco's, een L/W warmtepomp en WP boiler.
Mogelijk zit er impact in DLB (load balancing) door veel terugleveren door zowel zonnepanelen en batterij tegelijk. Ik ervaar zelf (met max zo'n 8kW teruglevering als de zon goed schijnt), geen DLB in de rapportage in home assistant (ook niet bij EV laden), voor mij is dit een vraagteken.
Het is niet het doel iets met de zonnepanelen te doen perse nee. Wel zou het leuk zijn als het algoritme iets doet met mijn verbruik/opwek patroon (bijvoorbeeld iets aan capaciteit te leveren aan de woning in de dure uren) maar ik besef mij dat het concept anders is dan dat. Ik zie bij Bliq dat je ook kunt schakelen tussen handelen op onbalans en dynamische tarieven. Maar bij die laatste weet ik dan niet of er louter naar tarieven wordt gekeken of dat ook het gebruiksprofiel mee wordt gewogen._PM schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:14:
[...]
Op dit moment lijkt de Nexus nog niets te doen met je Zonnepanelen, als dat je doel is moet je nog even wachten, het lijkt wel gepland.
Mogelijk zit er impact in DLB (load balancing) door veel terugleveren door zowel zonnepanelen en batterij tegelijk. Ik ervaar zelf (met max zo'n 8kW teruglevering als de zon goed schijnt), geen DLB in de rapportage in home assistant (ook niet bij EV laden), voor mij is dit een vraagteken.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
De Nexus doet op dit moment niets met opwek/verbruik, behalve rekening houden met je maximale netaansluiting dmv load balancing.thido schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:03:
[...]
Het is niet het doel iets met de zonnepanelen te doen perse nee. Wel zou het leuk zijn als het algoritme iets doet met mijn verbruik/opwek patroon (bijvoorbeeld iets aan capaciteit te leveren aan de woning in de dure uren) maar ik besef mij dat het concept anders is dan dat. Ik zie bij Bliq dat je ook kunt schakelen tussen handelen op onbalans en dynamische tarieven. Maar bij die laatste weet ik dan niet of er louter naar tarieven wordt gekeken of dat ook het gebruiksprofiel mee wordt gewogen.
De Nexus handelt vooralsnog alleen op de onbalansmarkt en doet niets met lokale opslag of verbruik.
Afijn, lees de topics eerst maar even verder door, het voordeel van een forum is dat je de topicstarts en andere berichten kunt lezen én de zoekfunctie kunt gebruiken, waardoor niet iedere keer dezelfde vragen worden gesteld en beantwoord.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Scheelt dan gelukkig nog dat ik die vraag niet gestelt heb, maar verder heb je een puntTaro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 17:21:
[...]
De Nexus doet op dit moment niets met opwek/verbruik, behalve rekening houden met je maximale netaansluiting dmv load balancing.
De Nexus handelt vooralsnog alleen op de onbalansmarkt en doet niets met lokale opslag of verbruik.
Afijn, lees de topics eerst maar even verder door, het voordeel van een forum is dat je de topicstarts en andere berichten kunt lezen én de zoekfunctie kunt gebruiken, waardoor niet iedere keer dezelfde vragen worden gesteld en beantwoord.
En ook @Bravo ,bokkow schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 09:38:
[...]
Ben het grotendeels met je eens behalve dat momenteel de laadverliezen groot zijn. RTE van om en nabij 90% is bij 10kW gewoon goed te noemen (dat betekent ongeveer 5% verlies bij laden en ontladen). Het is inderdaad nog te bezien wat deze omvormer doet in efficiëntie wanneer het om huisgebruik gaat. Ik zal eens kijken of ik iets boven water kan krijgen.
Edit:
Niets aan efficiëntie grafieken kunnen vinden, helaas.
Je kan natuurlijk ook als het gaat om het huisverbruik te compenseren, bij een dynamisch uurtarief contract, de laatste 10 minuten van een uur de afgelopen 50 minuten (+ de te verwachten 10 minuten verbruik) terug kunnen leveren in de 30-70% range van de omvormer, ergo uur verbruik ca 0 kWh.
En ja dat geeft onbalans als er dat veel gaan doen, dus of je dit moet willen is een andere discussie.
Ik krijg 2 opties… eigenaar login en installateurs login. Welk account gebruik jij om in te loggen?kevinjkok schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:28:
[...]
Gewoon de knop 5 seconden indrukken totdat deze begint te knipperen. Vervolgens in de app onderin klikken op Service. Klik op local operation en connect with bluetooth. Kies een wachtwoord en klaar is Kees.
Mensen als een @bokkow hebben al aardig wat uitgezocht.Taro schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:29:
[...]
Wil je daar zelf aan bijdragen of is het meer een oproep aan anderen? Want je kunt natuurlijk zelf altijd een voorzetje doen?
vragen die je vaak voorbij ziet komen gaan over de factuur, waarom de batterij laad bij dure dynamische prijzen etc.
Meh.Simpel360 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:40:
[...]
En ook @Bravo ,
Je kan natuurlijk ook als het gaat om het huisverbruik te compenseren, bij een dynamisch uurtarief contract, de laatste 10 minuten van een uur de afgelopen 50 minuten (+ de te verwachten 10 minuten verbruik) terug kunnen leveren in de 30-70% range van de omvormer, ergo uur verbruik ca 0 kWh.
En ja dat geeft onbalans als er dat veel gaan doen, dus of je dit moet willen is een andere discussie.
Ik denk dat de efficiëntie niet eens zo slecht is op laag vermogen maar ja, dat kan ik nergens mee onderbouwen.
De nieuwe oplossing van Enphase om exact het gebruik in de woning af te dekken met PV en batterij is wel heel gaaf. Ik weet dat de Solis S6 asymmetrisch kan leveren per fase (staat ergens in de datasheet), als onbalans een keer minder interessant wordt dan hoop ik dat het Zonneplan algoritme hier op gaat sturen. En dan niet 50 minuten niks, 10 minuten volle bak
Sinds letterlijk net, hebben wij nu ook een Nexus staan.
:strip_exif()/f/image/TqoXxN9HmpmAnu6r4OjHJW2H.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo kan het dus ook
In eerste instantie leek de locatie onmogelijk, maar dat had te maken met minimale afstanden. Na wat brainstormwerk en koffie bleek deze opstelling toch mogelijk te zijn.
Wat ik hiervan heb geleerd, is dat Zonneplan zelf streng oordeelt over deze zaken en niet de installateur. De installateur beoordeelde via een videocall met Zonneplan (en foto's die naar het systeem van Zonneplan werden geüpload voor de werkbon) of er genoeg ventilatieruimte rond de omvormer en batterij aanwezig was. Ik denk dat dit vooral een kwestie van garantie is.
Kortom: mocht jij (de lezer) in een soortgelijke situatie terechtkomen, vraag dan vriendelijk of ze de afstanden kunnen meten. Ze moeten zelfs foto's maken van de rolmaat als bewijs dat er voldoende afstand is.
P.s. Let niet op de rommel, ik heb een bloedhekel aan kabelmanagement
:strip_exif()/f/image/TqoXxN9HmpmAnu6r4OjHJW2H.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo kan het dus ook
In eerste instantie leek de locatie onmogelijk, maar dat had te maken met minimale afstanden. Na wat brainstormwerk en koffie bleek deze opstelling toch mogelijk te zijn.
Wat ik hiervan heb geleerd, is dat Zonneplan zelf streng oordeelt over deze zaken en niet de installateur. De installateur beoordeelde via een videocall met Zonneplan (en foto's die naar het systeem van Zonneplan werden geüpload voor de werkbon) of er genoeg ventilatieruimte rond de omvormer en batterij aanwezig was. Ik denk dat dit vooral een kwestie van garantie is.
Kortom: mocht jij (de lezer) in een soortgelijke situatie terechtkomen, vraag dan vriendelijk of ze de afstanden kunnen meten. Ze moeten zelfs foto's maken van de rolmaat als bewijs dat er voldoende afstand is.
Je zou het ook andersom kunnen doen (eerst leveren en de laatste 10 minuten laden), maar dat lijkt mij ook niet handig voor het net.bokkow schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:15:
[...]
Meh.
Ik denk dat de efficiëntie niet eens zo slecht is op laag vermogen maar ja, dat kan ik nergens mee onderbouwen.
De nieuwe oplossing van Enphase om exact het gebruik in de woning af te dekken met PV en batterij is wel heel gaaf. Ik weet dat de Solis S6 asymmetrisch kan leveren per fase (staat ergens in de datasheet), als onbalans een keer minder interessant wordt dan hoop ik dat het Zonneplan algoritme hier op gaat sturen. En dan niet 50 minuten niks, 10 minuten volle bak
Andere optie is om gedurende het uur telkens te compenseren in bursts.
Zonneplan wordt daar vast ook blij van, telkens weer 2 ct/kWh in hun kassalade. Als je naar de euro's kijkt zullen ook de verliezen in euro's omgezet moeten worden om te kijken wat voordeliger is. En dat zal vast weer een break even point hebben ten aanzien van het tarief.
Mijn getallen in de voorgaande post waren gebaseerd op de grafieken van een sessy. In de online lesboeken van Pennstate wordt 15%-65% belasting aangehouden voor >95% efficientie. Onder de 10% neemt het rendement behoorlijk af.
Ook staat daar de formule waar de 97,5% EU Efficiency mee wordt berekend (Euro Efficiency = 0.03 x Eff5% + 0.06 x Eff10% + 0.13 x Eff20% + 0.1 x Eff30% + 0.48 x Eff50% + 0.2 x Eff100%.). De 50% en 100% waarde zijn daar behoorlijk dominant in, een waarde voor de 5% en 10% zijn samen nog geen factor 0.1. Het lijkt mij dus lastig om de efficientie vanuit de EU waarde voor laag vermogens af te leiden.
Nog een aanvulling: door de lagere vermogens zullen de verliezen in kWh's meevallen, ondanks het lagere rendement.
In het HW accu topic kwam ook nog een bron voorbij met verschillende omvormers:
:strip_exif()/f/image/benZpDE6ErfHsF6CzxhLrrVD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Bravo op 27-06-2024 12:56 ]
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Dit is je groepenkast met een deur toch?CryptoCake schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:38:
Sinds letterlijk net, hebben wij nu ook een Nexus staan.
[Afbeelding]
Zo kan het dus ook![]()
Zal wel flink warm worden
Haha ja maar valt mee hoor, de "meterkast" met deur zit in de technische ruimte. Het is eigenlijk een nisje in de technische ruimte. Had wel met ze afgesproken de deur van de meterkast eruit te halen voor de ventilatie (technische ruimte is geventileerd, dus dat zit wel snor).Wolly schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:41:
[...]
Dit is je groepenkast met een deur toch?
Zal wel flink warm wordenJe groepenkast is al een kleine bron van warmte, die patchkast met switch al iets meer.
Ik zou en moest de batterij in dat nisje zien te krijgen, maar het is gelukt!
Waarom niet een ventilatie rooster onder in de deur en een ventilator boven in de deur? Gelijk dikke airflow.CryptoCake schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:54:
[...]
Haha ja maar valt mee hoor, de "meterkast" met deur zit in de technische ruimte. Het is eigenlijk een nisje in de technische ruimte. Had wel met ze afgesproken de deur van de meterkast eruit te halen voor de ventilatie (technische ruimte is geventileerd, dus dat zit wel snor).
Ik zou en moest de batterij in dat nisje zien te krijgen, maar het is gelukt!
Deze begrijp ik ook niet, dit lijkt mij een bijna gevaarlijke situatie.Wolly schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:41:
[...]
Dit is je groepenkast met een deur toch?
Zal wel flink warm wordenJe groepenkast is al een kleine bron van warmte, die patchkast met switch al iets meer.
Kun je dat onderbouwen?master_viper schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:25:
[...]
Deze begrijp ik ook niet, dit lijkt mij een bijna gevaarlijke situatie.
Nja, er komt een forse hitte van beide delen af. De meterkast produceert natuurlijk warmte, en de Nexus ook.
Volgens de huidige regels moet er ook een deur zijn, deze moet je dan enorm gaan ventileren wil je geen bizarre temperaturen krijgen. Ze deden bij mij al moeilijk, met een ruimte die 2 keer zo groot is, maar dit is wel extreem.
De meterkast is een onderdeel van de technische ruimte, plafond is daar ook open. Maar toch vroegen ze of ik de deur kon verwijderen (van de meterkast). Beetje dubbel, maar ik heb daar geen last van. Genoeg airflow aanwezig, ligt aan de noordzijde van de woning en is altijd koel.DustPhyte schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:17:
[...]
Waarom niet een ventilatie rooster onder in de deur en een ventilator boven in de deur? Gelijk dikke airflow.
Schets:
:fill(white):strip_exif()/f/image/xMdJDjUouJzjlM9sXQRewU0F.png?f=user_large)
En waar is het gevaarlijk dan?master_viper schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:25:
[...]
Deze begrijp ik ook niet, dit lijkt mij een bijna gevaarlijke situatie.
[ Voor 15% gewijzigd door CryptoCake op 27-06-2024 13:40 ]
Dit is intrinsiek onveilig. Je meterkast moet op slot kunnen. Bij een periodieke controle van de netbeheerder zou dit leiden tot afkeur.CryptoCake schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:38:
[...]
De meterkast is een onderdeel van de technische ruimte, plafond is daar ook open. Maar toch vroegen ze of ik de deur kon verwijderen (van de meterkast). Beetje dubbel, maar ik heb daar geen last van. Genoeg airflow aanwezig, ligt aan de noordzijde van de woning en is altijd koel.
Schets:
|_________ |
[...]
En waar is het gevaarlijk dan?
Zo te zien is je meterkast groter dan 1 m2 en voldoe je aan de eis van een lichtpunt. Kan niet zien of er ook een WCD aanwezig is.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb het gevoel dat dit een extra meterkast is en niet het punt waar de hoofdaansluiting wordt geleverd.John245 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:43:
[...]
Dit is intrinsiek onveilig. Je meterkast moet op slot kunnen. Bij een periodieke controle van de netbeheerder zou dit leiden tot afkeur.
Zo te zien is je meterkast groter dan 1 m2 en voldoe je aan de eis van een lichtpunt. Kan niet zien of er ook een WCD aanwezig is.
Er zit ook een WCD inderdaad. Als ik de deur terug plaats dan is er nog steeds genoeg airflow, maar installateur en Zonneplan hadden telefonisch besproken dat de deur er toch uit moetJohn245 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:43:
[...]
Dit is intrinsiek onveilig. Je meterkast moet op slot kunnen. Bij een periodieke controle van de netbeheerder zou dit leiden tot afkeur.
Tja, geen idee of die deur nu terug moet of niet.
Dat klopt! Hoofdaansluiting zit aan de andere kant van dat muurtje (aparte ruimte)Wolly schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:46:
[...]
Ik heb het gevoel dat dit een extra meterkast is en niet het punt waar de hoofdaansluiting wordt geleverd.
Ik zou toch zorgen dat er warmte weg kan. Als ik de temperaturen lees in het topic dan kan dat voor de batterij denk ik ook niet goed zijn (werking) evt brandgevaar????CryptoCake schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:47:
[...]
Er zit ook een WCD inderdaad. Als ik de deur terug plaats dan is er nog steeds genoeg airflow, maar installateur en Zonneplan hadden telefonisch besproken dat de deur er toch uit moet![]()
[...]
Dat klopt! Hoofdaansluiting zit aan de andere kant van dat muurtje (aparte ruimte)
Wel raar dat sommige hem op een praktisch openruimte hem niet geïnstalleerd krijgen en dit dan mag. Maar goed. Hij staat. Is niet voor niks goedgekeurd zo. Veel plezier ermee 😊👍
Persoonlijk zou ik de temperatuur in de ruimte en van je IT apparatuur even in de gaten houden. Indien je een significante verhoging heb bij Unifi the MTBF voor de verschillende temperaturen opvragen. Zelf dit voor een Supermicroserver gedaan en de MTBF daalt wel significant bij hogere temperaturen.Devke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Ik zou toch zorgen dat er warmte weg kan. Als ik de temperaturen lees in het topic dan kan dat voor de batterij denk ik ook niet goed zijn (werking) evt brandgevaar????
Wel raar dat sommige hem op een praktisch openruimte hem niet geïnstalleerd krijgen en dit dan mag. Maar goed. Hij staat. Is niet voor niks goedgekeurd zo. Veel plezier ermee 😊👍
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dus dit is niet de hoofdmeterkast? Ik weet niet wat de regels zijn voor een aanvullende kast, maar de hoofdkast moet afsluitbaar zijn tegenwoordig. Ze zijn daar behoorlijk streng in geworden. Neemt niet weg dat ik mij ook zeker zorgen zou maken om de warmteontwikkeling. Ik heb voor de zekerheid overal meters opgehangen, maar de warmte wat dat ding kan uitstoten is niet mals.CryptoCake schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:47:
[...]
Er zit ook een WCD inderdaad. Als ik de deur terug plaats dan is er nog steeds genoeg airflow, maar installateur en Zonneplan hadden telefonisch besproken dat de deur er toch uit moet![]()
[...]
Dat klopt! Hoofdaansluiting zit aan de andere kant van dat muurtje (aparte ruimte)
Ter voorbereiding op de plaatsing van de batterij had ik mijn gehele server rack verhuisd naar een andere ruimte (vanwege de verwachte extra warmte). De Unifi switch en gateway zijn het enige dat ik daar heb achtergelaten (wel netjes in een patchkast geplaatst uiteraard).John245 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:58:
[...]
Persoonlijk zou ik de temperatuur in de ruimte en van je IT apparatuur even in de gaten houden. Indien je een significante verhoging heb bij Unifi the MTBF voor de verschillende temperaturen opvragen. Zelf dit voor een Supermicroserver gedaan en de MTBF daalt wel significant bij hogere temperaturen.
Goede tip om de temperatuur te monitoren, ik heb gelukkig al historische data.
Klopt, dit is een extra kast. Hoofdaansluiting heeft zijn eigen (afsluitbare) ruimte waar verder niets in staat, behalve wat stof.master_viper schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:03:
[...]
Dus dit is niet de hoofdmeterkast? Ik weet niet wat de regels zijn voor een aanvullende kast, maar de hoofdkast moet afsluitbaar zijn tegenwoordig. Ze zijn daar behoorlijk streng in geworden. Neemt niet weg dat ik mij ook zeker zorgen zou maken om de warmteontwikkeling. Ik heb voor de zekerheid overal meters opgehangen, maar de warmte wat dat ding kan uitstoten is niet mals.
Een Solis omvormer, werkt tussen de -25 en 60 gr.master_viper schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:36:
[...]
Nja, er komt een forse hitte van beide delen af. De meterkast produceert natuurlijk warmte, en de Nexus ook.
Volgens de huidige regels moet er ook een deur zijn, deze moet je dan enorm gaan ventileren wil je geen bizarre temperaturen krijgen. Ze deden bij mij al moeilijk, met een ruimte die 2 keer zo groot is, maar dit is wel extreem.
Als er voldoende ventilatie ruimte om de omvormer is (en dat blijkt hier het geval te zijn volgens de installateurs) dan kan het toch?
60 gr is nog niet zo snel bereikt.
Maar je hebt gelijk een stroom aansluiting in huis is niet zonder gevaar
Enige tijd terug las ik hier een en ander over verkeerde waardes inde app invullen (3x35A ipv 3x25A) dit om DLB te voorkomen, dat vind ik eerder onverantwoordelijk dan wat hier gebeurd.
[ Voor 15% gewijzigd door Peterhardenberg op 27-06-2024 14:26 ]
Ik heb sinds een paar dagen de Nexus en kijk nu natuurlijk regelmatig even wat hij doet. Ik weet het, dat moet je eigenlijk niet doen. 😬
Maar nu zit ik al heel de ochtend op 8 a 9 procent gevuld. Hij is leeg dus en laad nog steeds niet weer verder op. Zo nu en dan even heel traag op 500 watt.
Als ik dat vergelijk met het demomodel dan heeft die al veel meer op geland en de afgelopen uren. Die is van 20% naar 61 % gegaan. Weten jullie dat zit?
Edit: en vlak nadat ik dit postte is hij weer met 10K gaan laden. Meende al eens gelezen te hebben dat hij onder de 10% anders gaat (ont)laden? Dat zal het dan vast geweest zijn.
Maar nu zit ik al heel de ochtend op 8 a 9 procent gevuld. Hij is leeg dus en laad nog steeds niet weer verder op. Zo nu en dan even heel traag op 500 watt.
Als ik dat vergelijk met het demomodel dan heeft die al veel meer op geland en de afgelopen uren. Die is van 20% naar 61 % gegaan. Weten jullie dat zit?
Edit: en vlak nadat ik dit postte is hij weer met 10K gaan laden. Meende al eens gelezen te hebben dat hij onder de 10% anders gaat (ont)laden? Dat zal het dan vast geweest zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door GaMbiNo op 27-06-2024 14:49 ]
Bij mij is het ongeveer gelijk aan de Demo.GaMbiNo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:28:
Ik heb sinds een paar dagen de Nexus en kijk nu natuurlijk regelmatig even wat hij doet. Ik weet het, dat moet je eigenlijk niet doen. 😬
Heb je andere verbruikers in je huis aanstaan (of een EV aan het opladen)? Dan zou het DLB kunnen zijn die er voor zorgt dat je maar met 500w oplaad.
Nee geen andere groot verbruikers. Wel zonnepanelen maar die zullen geen invloed op het laden hebben neem ik aan?Twanroy schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:48:
[...]
Bij mij is het ongeveer gelijk aan de Demo.
Heb je andere verbruikers in je huis aanstaan (of een EV aan het opladen)? Dan zou het DLB kunnen zijn die er voor zorgt dat je maar met 500w oplaad.
Maar ik heb mijn post net aangepast. Zodra hij weer boven de 10% zat is hij weer sneller gaan laden.
:strip_exif()/f/image/wqX9o8ToUH2AM3c7jzM0EB0p.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door GaMbiNo op 27-06-2024 14:53 ]
Nee, die kunnen alleen "in de weg zitten" bij het ontladen van de accu.GaMbiNo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:50:
[...]
Nee geen andere groot verbruikers. Wel zonnepanelen maar die zullen geen invloed op het laden hebben neem ik aan?
Ben wel benieuwd naar de temperaturen als je spreekt van forse hitte? Ik heb een temperatuursensor op ongeveer 15 cm boven de omvormer hangen. De batterij en omvormer zelf staan in een trapkast die bijna altijd afgesloten is. Met de hete dagen van de afgelopen week is de temperatuur met een graad of 4 opgelopen maar blijft nog steeds onder de 40 graden (ook in de pieken).master_viper schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:36:
[...]
:strip_exif()/f/image/tyFPX6bdOk2zkQeN97fivpol.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is een echte Tweaker. geen discussie voeren maar meten van feiten.DjaZo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:03:
[...]
Ben wel benieuwd naar de temperaturen als je spreekt van forse hitte? Ik heb een temperatuursensor op ongeveer 15 cm boven de omvormer hangen. De batterij en omvormer zelf staan in een trapkast die bijna altijd afgesloten is. Met de hete dagen van de afgelopen week is de temperatuur met een graad of 4 opgelopen maar blijft nog steeds onder de 40 graden (ook in de pieken).
[Afbeelding]
Ongeveer zelfde setup, meet ook ongeveer zelfde waardes. Ik heb echter een deur opengelaten, en ac draait hele dag door. Kom dan uit op een 26 ish boven de unit. De waardes in de unit zullen echter compleet anders zijn dan wat we erboven meten. Ik blijf er bang voor, het is immers een forse batterij en als die gaat, gaat t huis mee vrees ik.DjaZo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:03:
[...]
Ben wel benieuwd naar de temperaturen als je spreekt van forse hitte? Ik heb een temperatuursensor op ongeveer 15 cm boven de omvormer hangen. De batterij en omvormer zelf staan in een trapkast die bijna altijd afgesloten is. Met de hete dagen van de afgelopen week is de temperatuur met een graad of 4 opgelopen maar blijft nog steeds onder de 40 graden (ook in de pieken).
[Afbeelding]
Zit je niet op te wachten... begrijpelijk. Heb je de verzekering gechecked mbt dekking? Niet iedere verzekering vindt een thuisbatterij nog een goed plan namelijk. Vast gechecked?master_viper schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:38:
[...]
Ongeveer zelfde setup, meet ook ongeveer zelfde waardes. Ik heb echter een deur opengelaten, en ac draait hele dag door. Kom dan uit op een 26 ish boven de unit. De waardes in de unit zullen echter compleet anders zijn dan wat we erboven meten. Ik blijf er bang voor, het is immers een forse batterij en als die gaat, gaat t huis mee vrees ik.
Hoe krijg je deze waarden in Home Assistant? Heb je hier een script voor die je evt. wil delen?aritmeester schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:23:
[...]
Zie hier het powerplay verloop van de Nexus demo installatie voor de maand juni:
[Afbeelding]
/config/configuration.yamlGaMbiNo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:47:
[...]
Hoe krijg je deze waarden in Home Assistant? Heb je hier een script voor die je evt. wil delen?
code:
1
| command_line: !include_dir_merge_list command_line_sensor |
/config/command_line_sensor/nexus_demo_powerplay_earnings.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - sensor: name: Nexus Demo Powerplay Earnings unique_id: nexus_demo_powerplay_earnings unit_of_measurement: € state_class: measurement icon: mdi:cash command: "python3 /config/command_line_sensor/nexus_demo_powerplay_earnings.py" scan_interval: 3600 # 1 hour |
/config/command_line_sensor/nexus_demo_powerplay_earnings.py
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| import requests import re from bs4 import BeautifulSoup page = requests.get('https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo') soup = BeautifulSoup(page.content, 'html.parser') for h in soup.find_all('h3'): if 'Powerplay vergoeding' in h.text: print(re.sub(r',', '.', re.sub(r'\.', '', re.sub(r'€', '', h.parent.parent.contents[1].text.strip()))).strip()) break |
Dit is de code die ik gebruik. Let op dat je waarschijnlijk wel afhankelijkheden moet installeren via pip.
code:
1
2
| pip install bs4 pip install requests |
[ Voor 5% gewijzigd door aritmeester op 27-06-2024 20:00 . Reden: Configuration.yaml toegevoegd ]
Dit heb ik vooraf doorgenomen (en een klein beetje aan kunnen vullen met een eervolle vermelding):Devke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 17:20:
[...]
Zit je niet op te wachten... begrijpelijk. Heb je de verzekering gechecked mbt dekking? Niet iedere verzekering vindt een thuisbatterij nog een goed plan namelijk. Vast gechecked?
https://jeroen.nl/blog/on...n-wat-vinden-verzekeraars
Ten tijde van de koop viel je nog niet onder KOR dus je wordt ook gewoon gezien als consument hierin. En dat heb ik weer gehoord van de verzekeraar in kwestie zelf (bij mij Interpolis).
Ik heb een tempsensor tegen de heatsink aan op een plek die vrijwel gelijk warm wordt bij laden en ontladen. Die plek heb ik bepaald met een IR tempsensor doorlopend te proberen op zichtbare delen van de heatsink. De omvormer hangt op een warme zolder en de tempsensor op de heatsink geeft nu max 41 graden aan. En zakt niet verder dan 30 graden (ook omdat het gewoon warm is op zolder). Toegegeven, ik heb er actieve koeling op zitten met een paar Noctua fans maar dat zal niet een super groot verschil maken. Ik denk dat we ons niet zo zeer zorgen hoeven te maken over warmteontwikkeling, als de lucht maar door convectie door de heatsink kan bewegen. De batterijen zelf zijn ongeveer kamertemperatuur.
Jij bent daar (heel) actief mee. Een zolder is idd snel warm. Herkenbaar. Beter idd om dit van te voren te weten dan achteraf gezeik met een verzekeraar. De enige eis die de verzekeraar hier stelt is dat het aangesloten wordt door een gecertificeerd bedrijf. Dan heb ik het wel over systemen a la een Nexus. De Homewizard thuisbatterij zal een ander verhaal zijn.bokkow schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:52:
[...]
Dit heb ik vooraf doorgenomen (en een klein beetje aan kunnen vullen met een eervolle vermelding):
https://jeroen.nl/blog/on...n-wat-vinden-verzekeraars
Ten tijde van de koop viel je nog niet onder KOR dus je wordt ook gewoon gezien als consument hierin. En dat heb ik weer gehoord van de verzekeraar in kwestie zelf (bij mij Interpolis).
Ik heb een tempsensor tegen de heatsink aan op een plek die vrijwel gelijk warm wordt bij laden en ontladen. Die plek heb ik bepaald met een IR tempsensor doorlopend te proberen op zichtbare delen van de heatsink. De omvormer hangt op een warme zolder en de tempsensor op de heatsink geeft nu max 41 graden aan. En zakt niet verder dan 30 graden (ook omdat het gewoon warm is op zolder). Toegegeven, ik heb er actieve koeling op zitten met een paar Noctua fans maar dat zal niet een super groot verschil maken. Ik denk dat we ons niet zo zeer zorgen hoeven te maken over warmteontwikkeling, als de lucht maar door convectie door de heatsink kan bewegen. De batterijen zelf zijn ongeveer kamertemperatuur.
He Devke,Devke schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:01:
[...]
Jij bent daar (heel) actief mee. Een zolder is idd snel warm. Herkenbaar. Beter idd om dit van te voren te weten dan achteraf gezeik met een verzekeraar. De enige eis die de verzekeraar hier stelt is dat het aangesloten wordt door een gecertificeerd bedrijf. Dan heb ik het wel over systemen a la een Nexus. De Homewizard thuisbatterij zal een ander verhaal zijn.
Jij bent toch wel gecertificeerd om een stekker in het stopcontact te steken?
Uhh Peter. Gok dat dat met 2 linker handen nog wel te doen is....... gelukkig is dat vaak te oefenen 😉🤣Peterhardenberg schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:06:
[...]
He Devke,
Jij bent toch wel gecertificeerd om een stekker in het stopcontact te steken?
Eigenaar heb ik gekozen.Mike_S schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:48:
[...]
Ik krijg 2 opties… eigenaar login en installateurs login. Welk account gebruik jij om in te loggen?
Is het al iemand gelukt om met bijvoorbeeld een ESP32 module via Bluetooth the connecten met de omvormer en zo de data in Home Assistant te krijgen?
bijzonder weinig activiteit bij de nexus op deze zonnige dag met redelijk wat wind... Storing?
Viel me ook op inderdaad. Maar de onbalans prijs is net zo saai de afgelopen uren. Heel weinig schommelingen:dropkick_nl schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:37:
bijzonder weinig activiteit bij de nexus op deze zonnige dag met redelijk wat wind... Storing?
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
GaMbiNo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:19:
[...]
Viel me ook op inderdaad. Maar de onbalans prijs is net zo saai de afgelopen uren. Heel weinig schommelingen:
/f/image/lPGQEVtGLreb1P4XK1o3Xx65.png?f=fotoalbum_large)
Nou denk dat er ergens een storing was, want er was genoeg onbalans....
Hier is meer onbalans te zien dan op mijn link inderdaad. Als je op mijn link kijkt is het na 13 uur heel rustig geworden.dropkick_nl schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:35:
[...]
[Afbeelding]
Nou denk dat er ergens een storing was, want er was genoeg onbalans....
Je hebt gelijk, grappig, deze twee diensten kijken dan naar twee verschillende bronnen.GaMbiNo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 19:44:
[...]
Hier is meer onbalans te zien dan op mijn link inderdaad. Als je op mijn link kijkt is het na 13 uur heel rustig geworden.
Tibber (heb ik op de SAP) ging bijvoorbeeld wel op een aantal meer dipjes de auto opladen met Grid Rewards dan wat je nu ziet gebeuren bij Zonneplan met de Nexus. Zo ook is er volgens de Enius app nu een behoorlijke piek aan opwaartse onbalans geweest (€900/MWh) die bij Tenergy niet terug te zien is. Ik denk storing in de feed die we zien bij Tenergy en dus blijkbaar ook hetgeen Zonneplan volgt.
Saaie boel dit. Nou heb ik hem nog maar een paar dagen dus ik vraag me wel af of dit vaker voorkomt? Zijn er vaker zulke storingen geweest?
nee geloof niet dat ik dit in de afgelopen 3 maanden gezien heb.
Er zit weer wat leven in. Hij is hier weer aan het laden.
De tarieven op tenergy hebben ook uren stilgestaan. Die doen het nu ook weer. Er is toch ergens een aardige storing geweest.
De tarieven op tenergy hebben ook uren stilgestaan. Die doen het nu ook weer. Er is toch ergens een aardige storing geweest.
[ Voor 62% gewijzigd door GaMbiNo op 28-06-2024 23:19 ]
Maar het is nu weer enkele uren bizar stabiel
Op Tenergy ziet het er weer raar uit inderdaad.Guidoweb55 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:17:
Maar het is nu weer enkele uren bizar stabiel
Ik kwam deze ook tegen: https://www.tennet.org/be...rijzen.aspx#PanelTabTable
Hier zijn wel prijsschommelingen en ziet het er een stuk normaler uit.
Daar is ook een xml download trouwens. Vraag me af of je die ook in Home Assistant kan krijgen.
Iemand al contact gehad met ZP of ergens iets gelezen?
Heb het geprobeerd maar het is weekend, zal lastig zijn. Overigens ziet het er nu op Enius en bij TenneT zelf er ook vreemd uit. Enius is zelden een uur lang gelijke onbalans prijs.dropkick_nl schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:09:
Iemand al contact gehad met ZP of ergens iets gelezen?
Als je die websites ziet lijkt het er inderdaad op dat de storing niet bij Zonneplan zit, maar bij een dienst waar zij ook gebruik van maken oid.
Vanochtend was er nog wel wat activiteit en nu is de batterij leeg, net als het demo model. Ik ben benieuwd of er vandaag nog iets gebeurt.
Vanochtend was er nog wel wat activiteit en nu is de batterij leeg, net als het demo model. Ik ben benieuwd of er vandaag nog iets gebeurt.
Dit topic is gesloten.