Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 47 Laatste
Acties:
  • 468.301 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-05 13:35
Maar er is toch gewoon weinig onbalans? Dit is echt niet gek en komt veel vaker voor, met die hele kleine golvende beweging ben ik juist blij dat de batterij niets doet eerlijk gezegd - is het niet waard om cycles voor te spenderen. Dat de batterij nu 'leeg' is, kan gewoon zijn omdat ze voorspellen dat er overschot is later vandaag oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 17:01
Weinig kan, maar nul onbalans lijkt me onwaarschijnlijk. Heb net contact gehad en bij Zonneplan is er geen storing. De medewerker gaf aan dat hij ook de link ziet maar dat hij niet de kennis heeft om hier een oordeel over kan geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mauri13 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:17:
Weinig kan, maar nul onbalans lijkt me onwaarschijnlijk. Heb net contact gehad en bij Zonneplan is er geen storing. De medewerker gaf aan dat hij ook de link ziet maar dat hij niet de kennis heeft om hier een oordeel over kan geven.
We zetten hier zo de wasmachine vaatwasser en tosti ijzer aan...... zal weinig effect hebben maar had graag even geholpen voor wat onbalans dan daar voor jullie 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 11:18
Hij zit nu op 7 procent en is aan het opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 00:26
De wesite van tenergy maakt het wel heel spannend...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhjiOHXfvx1g-gBimUNS6vgSPWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbPDx2cWUh3icF3T2CBIWFaS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lz19IhrnAcXvbjkpaPTwi_6BGiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brdMfEOKEbdbo6i0mco8DAaM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:27
Het lijkt weer gefixed. Ik vind het bijzonder dat Zonneplan hun “ai” wat steeds meer weg heeft van een script kennelijke afhankelijk is van een pagina

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 19-05 15:54
Ik weet het niet of en waar de storing zit, maar ik heb ook, volgens ZP, vandaag maar liefst gedurende 5 uur achter elkaar, kleine beetjes gas verbruikt. Dit is werkelijk onmogelijk, maar toch komt het totale verbruik gedurende die 5 uur wél overeen met de gebruikelijke hoeveelheid die ik met het douchen verbruik.

Heel apart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 17:01
Wat verontrustender is, naar mijn mening, dat het erop lijkt dat Zonneplan niet door had dat er iets niet goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mauri13 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 19:22:
Wat verontrustender is, naar mijn mening, dat het erop lijkt dat Zonneplan niet door had dat er iets niet goed ging.
Zonneplan ziet wel meer over het hoofd, denk dat de organisatie wat piept en kraakt onder de groei.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:22
Ik begrijp de reacties niet zo. Volgens mij was er weinig tot geen onbalans (pieken)? Pas vanavond zie ik pieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkowK67kilnGOlVBQ14_5ZZ-ITc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPAeSwI8jyu9bw01e2DAMJd7.jpg?f=fotoalbum_large

In deze grafiek zie je mijn batterij (groen) en de onbalansprijzen van de laatste twaalf uur.
In de linkeras staat het ontladen en opladen, in de rechter de onbalansprijs.

De onbalansprijzen haal ik op via https://aten.boerman.dev/

Wat ik zie is dat mijn batterij vanmiddag oplaadt en vanavond met de onbalanspieken (blauw) dat hij teruggeeft en daarmee haal ik om 20:00 toch nog 5,50 Euro binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:28

GaMbiNo

1337

DjaZo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:11:
Ik begrijp de reacties niet zo. Volgens mij was er weinig tot geen onbalans (pieken)? Pas vanavond zie ik pieken:

[Afbeelding]

In deze grafiek zie je mijn batterij (groen) en de onbalansprijzen van de laatste twaalf uur.
In de linkeras staat het ontladen en opladen, in de rechter de onbalansprijs.

De onbalansprijzen haal ik op via https://aten.boerman.dev/

Wat ik zie is dat mijn batterij vanmiddag oplaadt en vanavond met de onbalanspieken (blauw) dat hij teruggeeft en daarmee haal ik om 20:00 toch nog 5,50 Euro binnen.
De “problemen” speelden met name gistermiddag/avond volgens mij. Dat was daardoor wel een matig dagje.
Vandaag gaat het weer beter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
GaMbiNo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:19:
[...]

De “problemen” speelden met name gistermiddag/avond volgens mij. Dat was daardoor wel een matig dagje.
Vandaag gaat het weer beter inderdaad.
Maar ook gisteren zie ik in de Enius app en de data van Tennet (zie screenshot) nauwelijk pieken in de onbalans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6aCMeqrNEueyNQ-CwYbFeblVsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuY2jvaSHU9zDo9zBG4ZUQVO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

DjaZo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Maar ook gisteren zie ik in de Enius app en de data van Tennet (zie screenshot) nauwelijk pieken in de onbalans.

[Afbeelding]
De Tennet en Tenergy site stopten er op een gegeven moment zelfs helemaal mee gisteravond en nacht. Vandaar ook die lange lijnen in jouw grafiek denk ik. Er kwamen toen geen tarieven meer door. Dus ook geen gelijkblijvende tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
GaMbiNo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:31:
[...]

De Tennet en Tenergy site stopten er op een gegeven moment zelfs helemaal mee gisteravond en nacht. Vandaar ook die lange lijnen in jouw grafiek denk ik. Er kwamen toen geen tarieven meer door. Dus ook geen gelijkblijvende tarieven.
Dat zou kunnen, bij Enius is er één moment van onbalans rond 21 uur.

Maar dan lijkt het niet bij Zonneplan te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

DjaZo schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:40:
[...]

Dat zou kunnen, bij Enius is er één moment van onbalans rond 21 uur.

Maar dan lijkt het niet bij Zonneplan te liggen.
Nee denk het ook. Kan zijn dat Zonneplan die tarieven ook niet meer doorkreeg oid.

Acties:
  • +11 Henk 'm!
Ik zie dat de vaatwasser, kookplaat, wasmachine en tosti apparaat hier aanzetten toch gewerkt heeft 😜. Op verzoek kunnen jullie deze onbalans aanvragen.... ik vraag dan wel een devke_powerplay vergoeding hoor 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
En weer staat de nexus de hele ochtend stil terwijl we minstens een halfuur negatieve prijzen hadden.

Kan nou niet echt zeggen dat ze bij Zonneplan er bovenop zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-05 09:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptN0VcdWUn_I-7FxxP7JbhUDddg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8I3xDEpuuS5PuXNXpKKCtVKV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-glsWJllJ1KubN-tyxTplgFO8-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hVF2cfSTs2xNvQMwKBLLE0i.jpg?f=fotoalbum_large

Mischien een rare vraag maar voor ik de nexus had was ik al bezig met een oplossing vinden voor mijn overtollige zonnestroom overdag en het sluipverbruik in de nacht (toen 2 a 4 kw)

Met bovenstaande oplossingen zou ik dat prima kunnen aanpakken.

Alleen nu staat de nexus ook regelmatig snachts te (ont) laden.. is het alsnog mogelijk om met een Delta iets te bereiken of gaat dat gaat dit alleen maar botsen / problemen geven met de nexus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 14:44
Guidoweb55 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:03:
En weer staat de nexus de hele ochtend stil terwijl we minstens een halfuur negatieve prijzen hadden.

Kan nou niet echt zeggen dat ze bij Zonneplan er bovenop zitten
Ja ik zag hetzelfde. Weinig fut in de Nexus deze dagen.
Afgelopen nacht was er een enorme onbalans. Stroom te kort.
Nexus was al vrijwel leeg, doordat deze overdag niet genoeg vol geladen had…: jammer.
Hoop niet op herhaling vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:25
WouteruitTB schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:05:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mischien een rare vraag maar voor ik de nexus had was ik al bezig met een oplossing vinden voor mijn overtollige zonnestroom overdag en het sluipverbruik in de nacht (toen 2 a 4 kw)

Alleen nu staat de nexus ook regelmatig snachts te (ont) laden.. is het alsnog mogelijk om met een Delta iets te bereiken of gaat dat gaat dit alleen maar botsen / problemen geven met de nexus?
Ik was hier ook over na aan het denken.
Ik verwacht dat het inderdaad niet gaat werken zoals je zou willen. Omdat de nexus op willekeurige momenten zal laden/ontladen (niet rekening houden met EPEX tarieven), zal de andere accu daarop reageren en de zonnestroom niet vasthouden zodat die ‘s nachts gebruikt kan worden.
Ik verwacht wel dat Homewizard ook zal uitbreiden met een functie dat je het zelf aan kunt sturen. Maar zolang dat er nog niet is zal het waarschijnlijk niet lekker samengaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
WouteruitTB schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:05:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Doel van de Homewizard is om zonne energie overdag op te slaan en deze in de avond en nacht in te zetten voor je verbruik. Dit doet hij i.c.m. de p1 dongel van Homewizard. Als deze teruglevering signaleert dan zal de HW batterij laden en ontladen als de dongle signaleert dat er netcapaciteit wordt gevraagd. Met 1 HW batterij is dat 800 W laden en 800 W ontladen. Gaat dit bijten?

Goede vraag! Heel simpel gedacht zou je kunnen zeggen..... splitter kopen. Dongel ZP erop. Dongel HW erop. Gaat de Nexus laden dan ontrekt hij stroom uit het net en verwacht ik dat de HW batterij zal bijspringen met ontladen. Anders om ook. Levert de Nexus terug dan zou hij stroom van de Nexus kunnen aftappen. Theoretisch benaderd.

Moet je dit willen? Nee want je krijgt alleen maar meer omzettingsverliezen. Nexus onladen is omzettingsverlies maar zou naar HW batterij een laad signaal geven middels de dongel. Weer omzettingsverlies.

Ik vind het wel een mooie instapklare oplossing om mee te spelen. Kijk er dan hobbymatig naar want met saldering en alleen de TLB ga je hem niet terugverdienen. Met saldering eraf gaat het rapper. Daarnaast is het geen onbalanssysteem en wordt (dayahead) niet ondersteund zoals de vlag er nu bijhangt. Er is btw een topic over dit systeem inmiddels.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2253104/0

2e systeem is offgrid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 12:46
Twanroy schreef op zondag 30 juni 2024 @ 12:22:
[...]

Ik was hier ook over na aan het denken.
Ik verwacht dat het inderdaad niet gaat werken zoals je zou willen. Omdat de nexus op willekeurige momenten zal laden/ontladen (niet rekening houden met EPEX tarieven), zal de andere accu daarop reageren en de zonnestroom niet vasthouden zodat die ‘s nachts gebruikt kan worden.
Ik verwacht wel dat Homewizard ook zal uitbreiden met een functie dat je het zelf aan kunt sturen. Maar zolang dat er nog niet is zal het waarschijnlijk niet lekker samengaan.
De vraag die je kunt stellen aan HW is of ze 0 op de meter ondersteunen met een andere meter. (Dus niet P1 zoals standaard is)
https://www.p1meter.nl/homewizard/kwh-meter/
Die bijvoorbeeld, dan alles behalve de Nexus achter die meter.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Waarom zou je in de tijd van het salderen een batterij kopen die je overtollige energie gaat opslaan? En 800W ontladen is inderdaad leuk voor nacht verbruik. Maar ik zie niet het terugverdien model. + het abonnement van homewizard.

Iets wat aantrekkelijker lijkt naast de nexus is een: https://planetpod.energy

Laat op de markt en vooral copy paste van bestaande oplossingen. Wellicht beter? We gaan het beleven. De terugverdientijd is alsnog theoretisch 6,5 jaar.
De slimme Planetpod kan, in combinatie met een dynamisch energiecontract, energie verhandelen. Elke dag koopt Planetpod de goedkoopste stroom in. Vervolgens wordt dit automatisch tegen een hogere prijs verkocht met winst.
Maar ook meedoen aan de onbalansmarkt, zoals uitgelegd in de onderstaande video, levert jou tientallen euro's per laadbeurt op en kan dit bijdragen om het stroomnet in balans te brengen.
Laad en- ontlaadvermogen
Laden: 4,3 kW
Ontladen: 3,5 kW
Razendsnelle omvormer ingebouwd
Werkt met een 1 fase & 3 fase aansluiting

[ Voor 80% gewijzigd door DustPhyte op 30-06-2024 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DustPhyte schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:11:
Waarom zou je in de tijd van het salderen een batterij kopen die je overtollige energie gaat opslaan? En 800W ontladen is inderdaad leuk voor nacht verbruik. Maar ik zie niet het terugverdien model. + het abonnement van homewizard.

Laat op de markt en vooral copy paste van bestaande oplossingen. Wellicht beter? We gaan het beleven. De terugverdientijd is alsnog theoretisch 6,5 jaar.

[...]

[...]
Ik denk dat de mensen die hem kopen dit om 2 redenen doen. Ten eerste om TLB te verminderen. Wat niet over de meter gaat is geen TLB. Echter die boetes verschillen ook een beetje. Voor mij is dat 11 ct/kWh. Ik heb er 1 aangeschaft. Puur om eens te experimenteren met wat een TB in ons gezin doet. Ervaring opdoen tegen een "redelijke" instapprijs. Stekker in stopcontact en rennen maar. Dat is denk ik ook reden nr 2 voor de meesten. Daarnaast mocht je verhuisplannen hebben.... inpakken en mee nemen.

Ga je hem terug verdienen met alleen de TLB? Nope. Met saldering eraf. Jazeker. Is dat zeker dat het eraf gaat? Nee. Iets met 1e kamer. Ik denk een leuke laagdrempelige oplossing om eens mee te klooien. Niet meer maar ook beslist niet minder.

Dank voor de link. Zal die ook eens bekijken 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
DustPhyte schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:11:

[...]

[...]
Waarom lijkt je deze oplossing zo aantrekkelijk? Nu aanbetalen, eind 2025 installeren. Installatiekosten zijn er, maar zijn nog niet bekend. En qua kosten

516 euro per kWh homewizard
681 euro per kWh planetpod

Terugverdientijd van 6,5 jaar is op basis van handelen op onbalans. Met zonnestroom opslaan ga je dat niet halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:39:
[...]

Ik denk dat de mensen die hem kopen dit om 2 redenen doen. Ten eerste om TLB te verminderen. Wat niet over de meter gaat is geen TLB. Echter die boetes verschillen ook een beetje. Voor mij is dat 11 ct/kWh. Ik heb er 1 aangeschaft. Puur om eens te experimenteren met wat een TB in ons gezin doet. Ervaring opdoen tegen een "redelijke" instapprijs. Stekker in stopcontact en rennen maar. Dat is denk ik ook reden nr 2 voor de meesten. Daarnaast mocht je verhuisplannen hebben.... inpakken en mee nemen.

Ga je hem terug verdienen met alleen de TLB? Nope. Met saldering eraf. Jazeker. Is dat zeker dat het eraf gaat? Nee. Iets met 1e kamer. Ik denk een leuke laagdrempelige oplossing om eens mee te klooien. Niet meer maar ook beslist niet minder.

Dank voor de link. Zal die ook eens bekijken 😊
Heb je de HomeWizard gekocht?? Die zag ik even niet aankomen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Biet80 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:46:
[...]

Waarom lijkt je deze oplossing zo aantrekkelijk? Nu aanbetalen, eind 2025 installeren. Installatiekosten zijn er, maar zijn nog niet bekend. En qua kosten

516 euro per kWh homewizard
681 euro per kWh planetpod

Terugverdientijd van 6,5 jaar is op basis van handelen op onbalans. Met zonnestroom opslaan ga je dat niet halen.
Aantrekkelijk puur op laden / ontladen qua vermogen, verder inderdaad weinig bekend van de kosten. Flaxibeler in te zetten dan de huidige homewizard oplossing.

Ga ik 1 van beiden kopen? Nee ik heb een nexus. Laten we het hier ook bij de nexus houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPhil
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-05 16:25
Vraag; De 4G verbinding van de Nexus is voor de derde keer in twee weken offline. Er zijn twee dongels welke dan losgemaakt moeten worden, her bevestigd en dan hersteld het zich wel weer. Maar is dit een mobiel netwerk probleem zoals Kiki suggereert? Zijn er meer die dit probleem ook tegengekomen? Werkt de aansturing wel als het offline is ? Ben benieuwd naar reacties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Matig dagje hier. Ik had vanmiddag ook wat last van DLB volgens mij. Althans dat denk ik want hij laadde met slechts 500 watt.

Mijn EV was toen aan het laden met de ZP laadpaal, maar slechts op 1000 watt per fase. Er was ruimte zat voor de Nexus maar toch ging hij laden met maar 500 watt. Jammer.

Ik had al hier al genoeg over gelezen maar ik lijk er helaas dus ook tegenaan te lopen.
MacPhil schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:56:
Vraag; De 4G verbinding van de Nexus is voor de derde keer in twee weken offline. Er zijn twee dongels welke dan losgemaakt moeten worden, her bevestigd en dan hersteld het zich wel weer. Maar is dit een mobiel netwerk probleem zoals Kiki suggereert? Zijn er meer die dit probleem ook tegengekomen? Werkt de aansturing wel als het offline is ? Ben benieuwd naar reacties..
wat zie je dan in de Zonneplan app bij de systeemstatus? En welke kleur branden de dongles dan?

Bij mij brand er ook maar 1 groen terwijl de ander continu blauw knippert. Ziet er niet helemaal goed uit volgens mij maar alles doet het dus ik laat het maar zo.

[ Voor 48% gewijzigd door GaMbiNo op 30-06-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPhil
De info in de app: Status offline. Geen verbinding. De dongels branden allebei groen. Zal morgen wel eens bellen, Kiki geeft geen duidelijk antwoord.

[ Voor 47% gewijzigd door MacPhil op 30-06-2024 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

MacPhil schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:29:
De info in de app: Status offline. Geen verbinding. De dongels branden allebei groen. Zal morgen wel eens bellen, Kiki geeft geen duidelijk antwoord.
Vaag inderdaad. Morgen maar even bellen idd. Misschien kunnen ze van afstand e.e.a. herstellen aangezien de boel wel online lijkt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Biet80 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:45:
[...]

Heb je de HomeWizard gekocht?? Die zag ik even niet aankomen. :+
Haha. Wat kun je je vergissen he in mensen 🤣🤣.
Maar wel puur om de redenen die ik aangaf. Laagdrempelige instap. Plug en play. TLB beperken. Ervaring opdoen met een thuisbatterij. Mee te nemen mochten we nog eens gaan verkassen. Ook hier gaan ongetwijfeld dingetjes naar voren komen net zoals bij de Nexus. Soms moet je de gok wagen. Heb al e.a. van HW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:22
MacPhil schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:56:
hier ook af en toe offline (momenteel vanaf 07.00h vanmorgen) de Nexus doet dan niets...

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:12
Schakelt bij jullie de DLB overload ook de hele dag door tussen 'aan' en 'uit'? Ik heb het niet over DLB zelf, maar over de functie die continue in- en uitgeschakeld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQMkv9N8oqYUG5e-tVO1SQyIFo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fQWgDrhQXqsNFKVTVc7dllOn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqdecV21fGXZNYgVOEAsqc5klpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jbKjVwCtT7i5B6ji51EzySNx.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 30-05 02:02
Cijfers juni (voor mij de 1ste volle maand)

208,75 opbrengst
1103 kwh geladen
980 kwh ontladen
17 kwh standby verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:01
Cijfers juni
206,78 opbrengst
1080 kWh geladen
970 kWh ontladen
30 kWh standby verbruik

Zelf heb ik af en toe DLB door mijn zonnepanelen die +- 9kW kunnen genereren en mijn laadpaal waarmee ik de auto een keer per week laad.

Mooi maandje zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 14:44
Cijfers juni
228,41 opbrengst
1216 kWh geladen
1094 kWh ontladen
22 kWh standby verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPhil
Cijfers juni ( eerste hele maand)

223,48 opbrengst
1236 kWh geladen
1102 kWh ontladen
13 kWh standby verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
Cijfers in juni:

227,03 opbrengst
1267 kWh geladen
1124 kWh ontladen
29 kWh standby verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:11
Hee mede tweakers!

Ik lees dit forum aandachtig mee! Ik heb momenteel een laadpaal + zonnepanelen + dynamisch contract van Zonneplan en heb nu spaarcenten over om wellicht een thuisbatterij te kopen.

Nu is voor mij de persoonlijke reden altijd geld geweest om dit soort investeringen te maken. Zonnepanelen verdienen zichzelf terug en de laadpaal + energiecontract ook omdat ik hoger kan declareren bij mijn werkgever dan dat ik betaal.

Nu wil ik eigenlijk ook een batterij en voor mij zou de voornaamste reden zijn om de opbrengsten weer te kunnen beleggen en uiteindelijk er rendement mee te kunnen maken. Echter zit mij 1 ding niet helemaal lekker en dat is die salderingsregeling die per 2027 wegvalt en daardoor het 'wellicht' niet mogelijk is om belastingvrij te laden en te ontladen. Nu schrijven ze op de zonneplan website dat ze het rooskleurig inzien en dat er nu wordt gekeken door de overheid naar een oplossing hiervoor maar ben toch ook benieuwd naar jullie mening.

Mijn overweging zou puur zijn om er rendement op te maken en vanuit deze reden ben ik benieuwd of de bestaande eigenaren ook met deze twijfel zitten van de salderingsregeling en waarom ze het dan toch hebben gedaan om te kopen? Door de opbrengsten van afgelopen maand die jullie mede tweakers delen wordt ik er wel enthousiast van.

Begrijp me goed: Ik wordt er dusdanig enthousiast van dat ik dus redenen zoek om het wel te doen. haha. Ben benieuwd naar jullie reactie!

PS, ik heb vroeger als stagiair bij Zonneplan gewerkt en ben daardoor wel fan geworden van het bedrijf dus ik hoef ook niet een ander product van een ander bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:01
@Rvzoggie zoals je al aangeeft is het inderdaad allemaal een beetje speculatie wat er gaat gebeuren vanaf 2027. Ik heb voor mezelf gekeken naar alternatieve scenarios zoals het handelen op basis van day ahead. Ik verwacht dat ik zelfs daarmee de batterij zou kunnen terugverdienen. Gezien ik een 0% rente heb via het warmtefonds was de keuze dus redelijk makkelijk voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik heb eigenlijk het idee dat het afschaffen van de salderingsregeling hooguit zorgt voor andere modi op de Nexus. Wellicht wordt het vanaf dat moment aantrekkelijker om je eigen zonnestroom op te slaan en later te gebruiken. Of je gaat inkopen op de goedkoopste uurtjes. De hardware van de Nexus kan dat in principe net zo goed, en Zonneplan geeft ook aan dat ze werken aan software om dergelijke modi's aan te bieden.

Maar tot het zover is kan je nu mooi profiteren van de onbalansmarkt en heb je ws. al een groot deel terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-04 10:34
Hallo,

Ik had een vraagje, heb even zitten zoeken maar heb niet echt een vergelijkbare vraag gevonden in de forums. Ik ben nu bezig met het aanschaffen van zonnepanelen, helaas moeten het rode zijn door beschermd dorpsgezicht, dus minder opbrengst en duurder in aanschaf. Daarom was ik aan het kijken naar mogelijk andere opties.

Nu zag ik dat het ook mogelijk is om alleen een batterij aan te schaffen met dynamisch contract, en zo dus bij deze forum gekomen.

Ik heb helaas alleen genoeg geld voor een investering in óf een batterij, óf zonnepanelen en kom dus tot de volgende keuze:

- 15 (rode) panelen van 365 WP voor +- € 8.500,- (met vast contract ipv dynamisch)
- of, alleen een thuisbatterij en die laten handelen door bv Zonneplan of Frank

Verder heb ik ook een elektrisch auto die veel geladen moet worden (30.000km per jaar) en op het moment zit ik bij Tibber.

Wat denken jullie, zou het misschien een beter optie zijn om een thuisbatterij te nemen met dynamisch contract, en deze op de energie/onbalans markt te laten handelen, en dus ook nog de auto kunnen laden op goedkope momenten. Of toch gewoon panelen met een normaal contract? Salderen gaat er in dat geval ook nog op redelijke termijn eraf..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Met dank voor het delen heb ik jullie data op een rijtje gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpBWqRg3QnxLeWfVfmtw-uBSV5M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cREOz4yjrvctJCI57IG1ULrU.png?f=user_large

Verder laat de grafiek zien dat bij mensen waar veel geladen is ook de hoogste opbrengsten zijn.
Dat betekend voor mij dat als DLB veel laden voorkomt, dat dit ten koste van onze opbrengst gaat.
Het verschil tussen de hoogste en laagste opbrengt is 21,63 Euro, dus maximaal 10% van onze maandopbrengt.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:27
Cijfers in juni:

232,70 opbrengst
1250 kWh geladen
1120 kWh ontladen
20 kWh standby verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arielekst1983
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-05 08:47
Juni omgeving Zwolle / Enexis:
222,77 opbrengst
1238 kWh geladen
1112 kWh ontladen
17 kWh standby verbruik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kikkasz
@Energycoach ik weet niet wat jouw voorkeur is, maar mijn nick begint met een k (zie je spreadsheet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balkonboer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:59
219,53 opbrengst
1184 kWh geladen
1060 kWh ontladen
20 kWh Standby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Energycoach
Met correctie Kikkasz en aangevuld hebben we een nieuwe koploper: Frankrox
Verder heb ik de formule voor het verlies (%) veranderd in: (Geladen - Ontladen + Standby) / Geladen [%]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aHWPOJQgbEyJqKu-41h0JH8PsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rBK85zkE4SAW7W0sCvqei9bT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 21:08
Energycoach schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:55:
Verder heb ik de formule voor het verlies (%) veranderd in: (Geladen - Ontladen + Standby) / Geladen [%]

[Afbeelding]
Wellicht een idee om een Google Spreadsheet er aan te wijden? Zodat iedereen (die natuurlijk wil) zijn opbrengst per maand kan invullen. Misschien krijgen we dan nog inzichten die we eerder niet hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 15:45
@Energycoach nou je blijft wel updaten zo. Best wat verschillen in opbrengst, juni was hier:
€235,15 opbrengst met 1251 kWh geladen, 1127 kWh ontladen, 25 kWh standby verbruik. Volgens mij heeft onze accu bij elkaar een halfuur DLB gehad, verder niet.
dudems13 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:13:
[..]
- 15 (rode) panelen van 365 WP voor +- € 8.500,- (met vast contract ipv dynamisch)
- of, alleen een thuisbatterij en die laten handelen door bv Zonneplan of Frank

Verder heb ik ook een elektrisch auto die veel geladen moet worden (30.000km per jaar) en op het moment zit ik bij Tibber. [..]
Dat is wel flink koffiedik kijken. Als je veel thuis verwacht te laden en 6km per kWh rijdt heb je daar zeg 5000 kWh voor nodig, plus je normale verbruik. Ik gok dat die panelen het opladen van je auto misschien krap aan zouden afdekken en dan heb je het restant van je verbruik nog. Uiteindelijk is het dan de vraag of je denkt dat de Nexus je meer oplevert of dat je verwacht dat de zonnepanelen dat doen. Ik weet niet of iemand daar iets met redelijke zekerheid over kan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Energycoach
lvefferen schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:01:
[...]

Wellicht een idee om een Google Spreadsheet er aan te wijden? Zodat iedereen (die natuurlijk wil) zijn opbrengst per maand kan invullen. Misschien krijgen we dan nog inzichten die we eerder niet hadden?
Prima voorstel (Google spreadsheet), maar laten we dit komende maand doen. Ik vind de trend wel duidelijk zo en ga nu niet meer updaten.

Ikzelf heb een enkel fase en een 3 fase zonnepanelen systeem. Hierdoor is 1 fase vaak 'vol' op zonnige dagen en zal de DLB inkomen (tegenwoordig zonder aanduiding). Het zou interessant zijn zodra ZP de DLB per fase gaat regelen, dan zou mijn opbrengt beter moeten worden.

Kiki meld hierover:
Op dit moment kan ik je helaas geen exacte datum geven wanneer dynamic loadbalancing per fase beschikbaar zal zijn voor de Zonneplan Nexus thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 22:51
Cijfers juni
227,90 opbrengst
1260 kWh geladen
1119 kWh ontladen
11 kWh standby verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
Leftblank schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:04:
@Energycoach nou je blijft wel updaten zo. Best wat verschillen in opbrengst, juni was hier:
€235,15 opbrengst met 1251 kWh geladen, 1127 kWh ontladen, 25 kWh standby verbruik. Volgens mij heeft onze accu bij elkaar een halfuur DLB gehad, verder niet.

[...]

Dat is wel flink koffiedik kijken. Als je veel thuis verwacht te laden en 6km per kWh rijdt heb je daar zeg 5000 kWh voor nodig, plus je normale verbruik. Ik gok dat die panelen het opladen van je auto misschien krap aan zouden afdekken en dan heb je het restant van je verbruik nog. Uiteindelijk is het dan de vraag of je denkt dat de Nexus je meer oplevert of dat je verwacht dat de zonnepanelen dat doen. Ik weet niet of iemand daar iets met redelijke zekerheid over kan zeggen.
Ja dat klopt, ongeveer de helft van het verbruik is de auto, 5.000kw van de 10.000kw jaarlijks ongeveer. 15 zonnepanelen halen dat dus iig niet. Volgens de offerte zou er 5013kwh worden opgewegt in een jaar, maar dat vind ik wel met die panelen ambitieus.

Nu dus eigenlijk aan het kijken of het niet beter zou zijn om een dynamisch contract te houden, zodat het laden van de auto op goedkope momenten gebeurt, en de thuisbatterij slim kan handelen. Maar het is nogal moeilijk om deze vergelijking te doen. Lastig om te vinden wat mensen puur uit een batterij halen, en dat te vergelijken met zonnepanelen. Dan is er ook nog de optie van een dynamisch contract met zonnepanelen, maar dat lijkt me niet zo'n optie, omdat je juist op de goedkopere momenten opwekt en dus niet zoveel saldeert.

Iemand anders hier ervaringen mee, of simpelweg de data van het handelen van de thuisbatterij?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biet80
Energycoach schreef op maandag 1 juli 2024 @ 16:19:
[...]

Prima voorstel (Google spreadsheet), maar laten we dit komende maand doen. Ik vind de trend wel duidelijk zo en ga nu niet meer updaten.

Ikzelf heb een enkel fase en een 3 fase zonnepanelen systeem. Hierdoor is 1 fase vaak 'vol' op zonnige dagen en zal de DLB inkomen (tegenwoordig zonder aanduiding). Het zou interessant zijn zodra ZP de DLB per fase gaat regelen, dan zou mijn opbrengt beter moeten worden.
Kiki meld hierover:
Op dit moment kan ik je helaas geen exacte datum geven wanneer dynamic loadbalancing per fase beschikbaar zal zijn voor de Zonneplan Nexus thuisbatterij.
Als er een sheet komt is het ook relevant om je accustand mee te nemen in de data.

20kWh accu.
1 Juni: 45,52%
1 Juli 87%
Verschil van 42,5% wat ongeveer neerkomt op 8,5kWh.

Juni:
Opbrengst 223,9
Geladen: 1198
Ontladen: 1057
Standby: 4kWh
Geladen - Ontladen: 141
Verlies percentage: 12,1%

Neem ik het verschil mee van de stand van de accu:
Verlies percentage: 11,4%
Mijn eigen Nexus heeft trouwens vandaag een kleine mijlpaal bereikt
*O* 10% Return On Investment *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rvzoggie schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:31:
Hee mede tweakers!

Ik lees dit forum aandachtig mee! Ik heb momenteel een laadpaal + zonnepanelen + dynamisch contract van Zonneplan en heb nu spaarcenten over om wellicht een thuisbatterij te kopen.

Nu is voor mij de persoonlijke reden altijd geld geweest om dit soort investeringen te maken. Zonnepanelen verdienen zichzelf terug en de laadpaal + energiecontract ook omdat ik hoger kan declareren bij mijn werkgever dan dat ik betaal.

Nu wil ik eigenlijk ook een batterij en voor mij zou de voornaamste reden zijn om de opbrengsten weer te kunnen beleggen en uiteindelijk er rendement mee te kunnen maken. Echter zit mij 1 ding niet helemaal lekker en dat is die salderingsregeling die per 2027 wegvalt en daardoor het 'wellicht' niet mogelijk is om belastingvrij te laden en te ontladen. Nu schrijven ze op de zonneplan website dat ze het rooskleurig inzien en dat er nu wordt gekeken door de overheid naar een oplossing hiervoor maar ben toch ook benieuwd naar jullie mening.

Mijn overweging zou puur zijn om er rendement op te maken en vanuit deze reden ben ik benieuwd of de bestaande eigenaren ook met deze twijfel zitten van de salderingsregeling en waarom ze het dan toch hebben gedaan om te kopen? Door de opbrengsten van afgelopen maand die jullie mede tweakers delen wordt ik er wel enthousiast van.

Begrijp me goed: Ik wordt er dusdanig enthousiast van dat ik dus redenen zoek om het wel te doen. haha. Ben benieuwd naar jullie reactie!

PS, ik heb vroeger als stagiair bij Zonneplan gewerkt en ben daardoor wel fan geworden van het bedrijf dus ik hoef ook niet een ander product van een ander bedrijf.
In de laatste alinea geef je aan dat je redenen zoekt om het wel te doen. In hoeverre is je beslissing dan eigenlijk al genomen? Scheelt een heel epistel schrijven 😜

Maar goed. Een goede vraag waar lastig antwoord op te geven is. De salderingsregel staat op de helling. De 1e kamer kan het nog voorkomen. Heb je die zekerheid? Nope. Dan moet je denk ik kijken welke investering je het meeste opbrengt. Kijk uit dat beide investeringen wel een andere levensduur hebben. Zonnepanelen gaan al snel 25 tot 30 jaar mee. Een batterij zie ik dat niet halen. Andere optie is doorsparen en geduld hebben wat 1e kamer besluit.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 01-07-2024 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

dudems13 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:12:
[...]

Ja dat klopt, ongeveer de helft van het verbruik is de auto, 5.000kw van de 10.000kw jaarlijks ongeveer. 15 zonnepanelen halen dat dus iig niet. Volgens de offerte zou er 5013kwh worden opgewegt in een jaar, maar dat vind ik wel met die panelen ambitieus.

Nu dus eigenlijk aan het kijken of het niet beter zou zijn om een dynamisch contract te houden, zodat het laden van de auto op goedkope momenten gebeurt, en de thuisbatterij slim kan handelen. Maar het is nogal moeilijk om deze vergelijking te doen. Lastig om te vinden wat mensen puur uit een batterij halen, en dat te vergelijken met zonnepanelen. Dan is er ook nog de optie van een dynamisch contract met zonnepanelen, maar dat lijkt me niet zo'n optie, omdat je juist op de goedkopere momenten opwekt en dus niet zoveel saldeert.
De combinatie zonnepanelen + dynamische tarieven + EV is juist een hele goede als je minder opwekt dan je verbruikt én je op de goedkoopste momenten kunt laden. Daardoor verbruik je doorgaans ook meer zelf opgewekte zonnestroom op de momenten dat de prijs het laagste is en dus lever je op de duurdere momenten terug. Zie ook: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
Taro schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:45:
[...]

De combinatie zonnepanelen + dynamische tarieven + EV is juist een hele goede als je minder opwekt dan je verbruikt én je op de goedkoopste momenten kunt laden. Daardoor verbruik je doorgaans ook meer zelf opgewekte zonnestroom op de momenten dat de prijs het laagste is en dus lever je op de duurdere momenten terug. Zie ook: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Dat zou idd best kunnen. Ik was iig van plan als we zonnepanelen kieezn om eerst een maand of 2 dynamisch aan te houden, en dan te kijken of het rendabeler zou zijn om over te stappen naar een vast contract of niet.

Het gaat met name om de vergelijking tussen het investeren in zonnepanelen, of misschien een thuisbatterij.

Overdag ben ik overigens ook meestal niet thuis, maar met de auto weg. Wij moeten het dus vooral hebben van de lagere prijzen tussen 18u en 7u, de nacht dus. Maar over het algemeen is dit nog best goed!

[ Voor 10% gewijzigd door dudems13 op 01-07-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Biet80 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:15:
[...]
*O* 10% Return On Investment *O*
in hoeveel tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
dudems13 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 14:13:

Wat denken jullie, zou het misschien een beter optie zijn om een thuisbatterij te nemen met dynamisch contract, en deze op de energie/onbalans markt te laten handelen, en dus ook nog de auto kunnen laden op goedkope momenten. Of toch gewoon panelen met een normaal contract? Salderen gaat er in dat geval ook nog op redelijke termijn eraf..
Met panelen(met opbrengst < verbruik) altijd een vast contract, zolang saldering bestaat.
Daarna zou je dynamisch kunnen gaan, mits je je auto laden goed kan sturen. Je panelen leveren namelijk substantieel minder op met dynamisch contract en dat zal je moeten compenseren door je auto ook goedkoop te kunnen laden.
Een gewone batterij zou ik je niet aanraden, zolang salderen bestaat.

Een onbalans-handel batterij is iets totaal anders. Daarbij kan je je sowieso afvragen of je niet na 2 jaar met een batterij zit die je nooit terug gaat verdienen omdat de onbalansmarkt (en de vergoedingen) instorten.

Als je lange termijn geld wil investeren zou ik persoonlijk voor extra inleg in box 1 gaan of beleggen in een index in box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Installatie 29 Februari --> 4 maand en 3 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
Ik heb dus blijkbaar 1 vd laagste opbrengsten afgelopen maand. Ben nog steeds prima tevreden hoor.

Ik zit niet hele dagen te kijken of er dlb is, maar ik heb 18x300wp panelen op 1 fase zitten, dus dat zal het zijn.

Heb een solaredge omvormer, dus zonneplan kan die nog niet schakelen. Wel positief dat ze werken aan dlb per fase apart.

Deze winter zal ik wss ook onderaan het lijstje staan, verwacht ik. Omdat dan een warmtepomp continue mijn jaren 30 huis staat te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kurios schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:29:
[...]
Je panelen leveren namelijk substantieel minder op met dynamisch contract en dat zal je moeten compenseren door je auto ook goedkoop te kunnen laden.
Vind ik wel heel stellig. Hier over heel 2023 gemiddeld 24,53 ct/kWh ontvangen voor teruglevering, is dat substantieel minder? Dat was zelfs ;) 0,03 ct/kWh hoger dan het gemiddelde afnametarief.

Als je vooral 's nachts wil laden vermoed ik dat de Nexus een betere investering is, als je ook regelmatig overdag kunt laden vermoed ik dat zonnepanelen een betere investering zijn. Voor het op termijn overdag terugleveren zal je waarschijnlijk steeds minder terugkrijgen, maar als je op dat moment je auto kunt laden gooi die relatief gezien goedkoop vol. Bij de Nexus ben je nog afhankelijk van hoe die markt zich in de toekomst gaat ontwikkelen en in de zomer zijn de nachttarieven hoger dan overdag, dus laad je met dynamisch relatief duur op. In de winter zijn voor mijn gevoel de nachttarieven wel aantrekkelijker dan overdag.

Maar je zou dus nu ook prima voor de Nexus kunnen gaan, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je terugverdientijd langer is, aangezien je mogelijk duurdere kWh's in je auto moet gooien. Die berekening zal je moeten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 01-07-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comasso
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-05 22:00
Juni:
Opbrengst 223,98
Geladen 1232
Ontladen 1105
Standby 18 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 16:28
In Leeuwarden:

€222,44
1159 kWh geladen
1029 kWh ontladen
6 kWh Standby-verbruik

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Taro schreef op maandag 1 juli 2024 @ 20:50:
[...]

Vind ik wel heel stellig. Hier over heel 2023 gemiddeld 24,53 ct/kWh ontvangen voor teruglevering, is dat substantieel minder? Dat was zelfs ;) 0,03 ct/kWh hoger dan het gemiddelde afnametarief.
Beetje offtopic: Mijn panelen leveren met een vast contract ~30 cent op. Maar ik saldeer nagenoeg alles, dus het tarief boeit eigenlijk niet. Ik heb persoonlijk graag een heel hoog tarief, (met saldering natuurlijk).

Zodra dat eraf is, ga ik ook kijken naar dynamisch, omdat ik mijn auto in de daluren(vooral snachts) zal kunnen laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
dudems13 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:12:
[...]

15 * 365Wp = 5475 Wp
In Nederland gaat men ervan uit dat 1 wattpiek gelijk staat aan een opbrengst tussen de 0,85 kWh en 0,9 kWh op jaarbasis. Zelfs al liggen ze perfect op het zuiden zonder schaduw dan heb je ook nog te maken met rond de 10% verlies door de rode kleur. Ik zou eerder uitgaan van 4500 kWh
Iemand anders hier ervaringen mee, of simpelweg de data van het handelen van de thuisbatterij?
Zoveel mogelijk data verzamelen en dan wat aannames doen om tot een conclusie te kunnen komen.

Zonnepanelen vast

Als je met je panelen 4500kWh opwekt en overdag meestal niet thuis bent gaan we er vanuit 1500kWh wel voor de meter verbruikt en 3000kWh het net op drukt.
De terugleverkosten zitten rond rond de 350,- per jaar.
Je zonnepanelen leveren rond de €1260,- per jaar op zolang je kunt salderen. (4500kWh * €0,28)
Netto rond de €910,-
Een vast contract zit rond de 28 cent voor de overige 5500kWh -> €1540,-

Na salderen is nog niet duidelijk wat ze je gaan opleveren maar laten we uitgaan van 100% kale prijs voor terugleveren en volle prijs (incl. EB) voor kWh voor de meter.
3000kWh * €0,15 = €450,-
1500kWh * €0,28 = €420,-
Netto rond de €870

Dus rond de 9,5 jaar voor break-even, daarna levert het je geld op. Let op als je maar 80% van de kale prijs krijgt ziet het er alweer een stuk minder uit! Dit is allemaal nog niet zeker.

Nexus

De jaaropbrengsten zien er goed uit, boven mijn verwachting. Als saldering eraf is en de Nexus krijgt geen vrijstelling van EB kun je misschien op onbalans en/of EPEX laden voor eigen/auto gebruik.

Wat ik zou doen in jou geval

De zonnepanelen zijn gewoon te duur, die vallen bij mij als eerste af.
Omdat je een aanzienlijk verbruik hebt van de auto zou ik als eerst gaan voor laden op onbalans. Het lijkt erop dan Frank dat al kan en bij ZP staat het op de roadmap voor Q3.
https://www.frankenergie....wat-is-slim-laden-precies
Gemiddelde besparing van €1000,- per jaar voor waarschijnlijk een veel kleinere investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Kurios schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Beetje offtopic: Mijn panelen leveren met een vast contract ~30 cent op.
Maar ik saldeer nagenoeg alles, dus het tarief boeit eigenlijk niet.
Klopt, maar het boeit wel of je een terugleverboete hebt voor hetgeen je "op het net opslaat".
Ik heb persoonlijk graag een heel hoog tarief, (met saldering natuurlijk).
Here you go: 8)7
https://www.zonneplan.nl/modelcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Edit : Dubbele post

[ Voor 111% gewijzigd door Devke op 01-07-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:07:
[...]

1 euro per kWh..... dan over de rest zeg ik ook maar niks. Hier is weinig "model" aan. Wellicht is dit bij andere maatschappijen ook zo hoor maar dit vind ik echt onder de categorie flesserij vallen. Oef. Bij 0 draaien per jaar maakt kWh prijs niet zoveel uit. In dit geval ga je flink onderuit op de leveringskosten 🤣🙈. Ga dan uit dat er op het vaste contract van de poster net geen TLB zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:28
Energycoach schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:55:

[Afbeelding]
Hier dit die day ahead correctie van de factuur niet in toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
mathijshooi schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:21:
[...]

Hier dit die day ahead correctie van de factuur niet in toch?
Scherp, die hoort er ook bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Biet80 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:03:
[...]

Klopt, maar het boeit wel of je een terugleverboete hebt voor hetgeen je "op het net opslaat".

[...]

Here you go: 8)7
https://www.zonneplan.nl/modelcontract
1 euro/ kWh was heerlijk, 1 euro per kWh extra aftrek IB voor het laden van de zakelijke auto

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 01-07-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Kurios schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:48:
[...]

1 euro/ kWh was heerlijk, 1 euro per kWh extra aftrek IB voor het laden van de zakelijke auto
Waarschijnlijk compleet off topic, maar over welke constructie heb je het? (Werknemer/ eigen bedrijf) En welke aftrek? Misschien valt er nog wat te leren.

Voor zover ik weet: Als je je eigen laadpaal privé aanschaft en hem publiek maakt kun je je eigen tarief kiezen en kan de auto laden voor dat tarief met de zakelijke pas. (Als werknemer een aannemelijk tarief voor de werkgever, als eigen bedrijf een aannemelijk tarief voor de belastingdienst)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Het is mij gelukt om de onbalans prijs in Home Assistant te laden met Multiscrape. Ik haal deze uit een XML die beschikbaar is gesteld door Tennet.

Voor de geïnteresseerden,
1. Multiscrape installeren.
2. Het volgende toevoegen aan de configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
multiscrape:
  - resource: https://www.tennet.org/xml/balancedeltaprices/balans-delta.xml
    scan_interval: 60
    sensor:
      - unique_id: Onbalans_min_prijs
        name: "Onbalans_min_prijs"
        state_class: measurement
        select: "BALANCE_DELTA > RECORD > MIN_PRICE"
        unit_of_measurement: "€/MWh"
      - unique_id: Onbalans_max_prijs
        name: "Onbalans_max_prijs"
        select: "BALANCE_DELTA > RECORD > MAX_PRICE"

Vervolgens kun je hem evt. ook gebruiken voor grafieken e.d. mocht je dat willen.

[ Voor 12% gewijzigd door GaMbiNo op 02-07-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier Enexis gebied
Juni
Opbrengst 227,55
Geladen 1222 - Ontladen 1096
Standby 18 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 01:52
Juni
Opbrengst 219,40 euro
Geladen 1163 kWh
Ontladen 1041 kWh
Standby 10 kWh

Volgens Shelly 3EM;
Geladen 1202
Ontladen 1050

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:59
GaMbiNo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:32:
Het is mij gelukt om de onbalans prijs in Home Assistant te laden met Multiscrape. Ik haal deze uit een XML die beschikbaar is gesteld door Tennet.

Voor de geïnteresseerden,
1. Multiscrape installeren.
2. Het volgende toevoegen aan de configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
multiscrape:
  - resource: https://www.tennet.org/xml/balancedeltaprices/balans-delta.xml
    sensor:
      - unique_id: Onbalans_min_prijs
        name: "Onbalans_min_prijs"
        select: "BALANCE_DELTA > RECORD > MIN_PRICE"

Vervolgens kun je hem evt. ook gebruiken voor grafieken e.d. mocht je dat willen.
Dit kan ook zonder extra plugins. Zie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
- platform: rest
  name: Tennet Delta Prices
  resource: https://www.tennet.org/xml/balancedeltaprices/balans-delta.xml
  method: GET
  headers:
    User-Agent: Home Assistant
  value_template: >
    {% set ns = namespace(record='') %}
    {% for record in value_json.BALANCE_DELTA.RECORD %}
      {% if loop.first %}
        {% set ns.record = record %}
      {% endif %}
    {% endfor %}
    {{ ns.record | tojson }}

- platform: template
  sensors:
    tennet_balance_price:
      unit_of_measurement: "EUR"
      friendly_name: "Tennet Balance Price"
        {% set record = states('sensor.tennet_delta_prices') | from_json %}
        {% if record.MIN_PRICE is defined %}
          {{ record.MIN_PRICE }}
        {% elif record.MAX_PRICE is defined %}
          {{ record.MAX_PRICE }}
        {% else %}
          N/A
        {% endif %}

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 22:48
rusman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Dit kan ook zonder extra plugins. Zie:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
  name: Tennet Delta Prices
  method: GET
  headers:
    User-Agent: Home Assistant
    {% set ns = namespace(record='') %}
    {% for record in value_json.BALANCE_DELTA.RECORD %}
      {% if loop.first %}
        {% set ns.record = record %}
      {% endif %}
    {% endfor %}
    {{ ns.record | tojson }}

- platform: template
  sensors:
    tennet_balance_price:
      unit_of_measurement: "EUR"
      friendly_name: "Tennet Balance Price"
        {% set record = states('sensor.tennet_delta_prices') | from_json %}
        {% if record.MIN_PRICE is defined %}
          {{ record.MIN_PRICE }}
        {% elif record.MAX_PRICE is defined %}
          {{ record.MAX_PRICE }}
        {% else %}
          N/A
        {% endif %}
Dit kan nog eenvoudiger ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  name: Tennet Balance Delta Price
  value_template: "{{ value_json.BALANCE_DELTA.RECORD[0].MIN_PRICE }}"
  json_attributes_path: "$.BALANCE_DELTA.RECORD[0]"
  json_attributes:
    - MIN_PRICE
    - MAX_PRICE
    - TIME
    - UPWARD_DISPATCH
    - DOWNWARD_DISPATCH
    - RESERVE_UPWARD_DISPATCH
    - RESERVE_DOWNWARD_DISPATCH
    - EMERGENCY_POWER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:04
Biet80 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:52:
[...]

Omdat je een aanzienlijk verbruik hebt van de auto zou ik als eerst gaan voor laden op onbalans. Het lijkt erop dan Frank dat al kan en bij ZP staat het op de roadmap voor Q3.
Gemiddelde besparing van €1000,- per jaar voor waarschijnlijk een veel kleinere investering…
Bij Tibber kan dit (ook) al met een aantal ondersteunde laders. De Powerplay tegenhanger die zij hebben op onbalans; Grid Rewards.

Laat ik die nou net op de SAP hebben en Zonneplan op de PAP :7

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Net een onaangekondigd bezoekje gehad van Enexis. :+
Ik heb mijn batterij nog geen week in gebruik, en ze kwamen al controleren waarom er werd teruggeleverd.

We hebben geen zonnepanelen, alleen een batterij. Dit was de eerste keer dat de monteur zo'n installatie zag en hij vond het helemaal bijzonder. Hij wist zelf ook niet of we dit als zonnepaneelinstallatie moesten aanmelden.

Na een paar keer heen en weer bellen kreeg hij de opdracht om te kijken of de fase niet omgewisseld was in de hoofdmeter. Uiteraard was alles in orde, maar je merkt wel dat ze het nog niet helemaal snappen.

Heeft iemand hier ook bezoek gehad van de beheerder naar aanleiding van de Nexus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
Zuid Limburg:

opbrengst juni: €224,46
geladen: 1202 kWh
ontladen 1063 kWh
standby 10 kWh

[ Voor 9% gewijzigd door pentagon0873 op 02-07-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CryptoCake schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:32:
Ik heb mijn batterij nog geen week in gebruik, en ze kwamen al controleren waarom er werd teruggeleverd.

We hebben geen zonnepanelen, alleen een batterij. Dit was de eerste keer dat de monteur zo'n installatie zag en hij vond het helemaal bijzonder. Hij wist zelf ook niet of we dit als zonnepaneelinstallatie moesten aanmelden.

Na een paar keer heen en weer bellen kreeg hij de opdracht om te kijken of de fase niet omgewisseld was in de hoofdmeter. Uiteraard was alles in orde, maar je merkt wel dat ze het nog niet helemaal snappen.

Heeft iemand hier ook bezoek gehad van de beheerder naar aanleiding van de Nexus?
Bijzonder, Zonneplan heeft namelijk gezegd dat ze iedereen al op de juiste manier hebben aangemeld.

zie jojost1 in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
Kurios schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Beetje offtopic: Mijn panelen leveren met een vast contract ~30 cent op. Maar ik saldeer nagenoeg alles, dus het tarief boeit eigenlijk niet. Ik heb persoonlijk graag een heel hoog tarief, (met saldering natuurlijk).

Zodra dat eraf is, ga ik ook kijken naar dynamisch, omdat ik mijn auto in de daluren(vooral snachts) zal kunnen laden.
laden met een dynamisch contract levert weinig op als je alleen nachts kunt laden. de Stroom is overdag meestal het goedkoopst (zeker in de zomermaanden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Wolly schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:38:
[...]

Bijzonder, Zonneplan heeft namelijk gezegd dat ze iedereen al op de juiste manier hebben aangemeld.

zie jojost1 in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"
Bedankt voor het linkje! Zojuist gekeken, maar ze hebben het inderdaad gewoon netjes aangemeld.
Installatie was afgelopen donderdag, Zonneplan heeft het gisteren (1-7-2024) geregistreerd, en vandaag kwam Enexis kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10
CryptoCake schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:49:
[...]

Bedankt voor het linkje! Zojuist gekeken, maar ze hebben het inderdaad gewoon netjes aangemeld.
Installatie was afgelopen donderdag, Zonneplan heeft het gisteren (1-7-2024) geregistreerd, en vandaag kwam Enexis kijken :)
Maar niet op de juiste manier aangemeld. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
pentagon0873 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:39:
[...]

laden met een dynamisch contract levert weinig op als je alleen nachts kunt laden. de Stroom is overdag meestal het goedkoopst (zeker in de zomermaanden)
snap ik. Maar dan is de auto niet thuis ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47

thido

Tilburg

Vandaag een enveloppe in de bus genaamd: 'thuisbatterij-project Tilburg'.
Zonneplan Nexus met de mogelijkheid om aan te schaffen m.b.v duurzaamheidslening via de gemeente (SVN 3.1%) en 300 Euro korting verrekend op de energie factuur na installatie. Die lening hoeft van mij niet zo, maar 300 euro voordeel is toch weer leuk.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merwede
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-04 20:56
opbrengst juni: €227,13
geladen: 1231 kWh
ontladen 1114 kWh
standby 25 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:13:
Vandaag een enveloppe in de bus genaamd: 'thuisbatterij-project Tilburg'.
Zonneplan Nexus met de mogelijkheid om aan te schaffen m.b.v duurzaamheidslening via de gemeente (SVN 3.1%) en 300 Euro korting verrekend op de energie factuur na installatie. Die lening hoeft van mij niet zo, maar 300 euro voordeel is toch weer leuk.
Geen misselijk klein stadje. Ik vraag me wel af hoe ZP al die Nexussen gaat aansluiten. Arnhem 1600. De losse bestellingen. Wachttijden niet al enorm opgelopen? Je hebt ook mankracht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenbr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik zie hoge opbrengsten in juni.

Waarom kom ik niet verder dan
119 euro powerplay vergoeding voor de accu..
612 geladen
554 ontladen
10kwh verlies/stby.
Omgeving Assendelft..

Tevens hoe kan je zien dat er eventueel beperking is door LB ?

[ Voor 15% gewijzigd door jeroenbr op 02-07-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jeroenbr schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:50:
Ik zie hoge opbrengsten in juni.

Waarom kom ik niet verder dan
119 euro powerplay vergoeding voor de accu..
612 geladen
554 ontladen
10kwh verlies/stby.
Omgeving Assendelft..

Tevens hoe kan je zien dat er eventueel beperking is door LB ?
Kleinere accu? Denk dat de rest 20 kWh accu's zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 00:26
Het kan verkerenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhLEip15-UlRzJbElYGDqJj58x8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og7pUjtxwIdciRV7C03cbQkK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Fn4M31pBKey4unDZvDel6Y8QMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pirVd7JZW2HdIG0PI81zn8pi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
De laatste week… beroerd rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smullie1
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-05 07:22
ik heb vorige week de folder van NEXUS Tilburg gehad. Meteen gereageerd en alles ingevuld. Kreeg vandaag te horen dat de batterij 19 juli wordt geplaatst. Dus het valt wel mee met de drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dudems13
Biet80 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:52:
[...]

15 * 365Wp = 5475 Wp
In Nederland gaat men ervan uit dat 1 wattpiek gelijk staat aan een opbrengst tussen de 0,85 kWh en 0,9 kWh op jaarbasis. Zelfs al liggen ze perfect op het zuiden zonder schaduw dan heb je ook nog te maken met rond de 10% verlies door de rode kleur. Ik zou eerder uitgaan van 4500 kWh

[...]

Zoveel mogelijk data verzamelen en dan wat aannames doen om tot een conclusie te kunnen komen.

Zonnepanelen vast

Als je met je panelen 4500kWh opwekt en overdag meestal niet thuis bent gaan we er vanuit 1500kWh wel voor de meter verbruikt en 3000kWh het net op drukt.
De terugleverkosten zitten rond rond de 350,- per jaar.
Je zonnepanelen leveren rond de €1260,- per jaar op zolang je kunt salderen. (4500kWh * €0,28)
Netto rond de €910,-
Een vast contract zit rond de 28 cent voor de overige 5500kWh -> €1540,-

Na salderen is nog niet duidelijk wat ze je gaan opleveren maar laten we uitgaan van 100% kale prijs voor terugleveren en volle prijs (incl. EB) voor kWh voor de meter.
3000kWh * €0,15 = €450,-
1500kWh * €0,28 = €420,-
Netto rond de €870

Dus rond de 9,5 jaar voor break-even, daarna levert het je geld op. Let op als je maar 80% van de kale prijs krijgt ziet het er alweer een stuk minder uit! Dit is allemaal nog niet zeker.

Nexus

De jaaropbrengsten zien er goed uit, boven mijn verwachting. Als saldering eraf is en de Nexus krijgt geen vrijstelling van EB kun je misschien op onbalans en/of EPEX laden voor eigen/auto gebruik.

Wat ik zou doen in jou geval

De zonnepanelen zijn gewoon te duur, die vallen bij mij als eerste af.
Gemiddelde besparing van €1000,- per jaar voor waarschijnlijk een veel kleinere investering.
Thanks! ik zit inderdaad nu te leunen richting het aanschaffen van een batterij ipv zonnepanelen. Heb aan de hand van mijn schoonvaders zonnepanelen wat vergelijkingen kunnen doen met data. Niet alles kunnen vergelijken omdat ik daar niet genoeg/ de juiste data voor heb, maar wel verder mee gekomen. Lijkt toch wel dat een batterij iets voordeliger zou zijn, maar dan moet het schommelen in de prijzen wel de komende jaren blijven.

Welke batterij weet ik nog niet. Nexus klinkt cool, maar wil niet per se vastzitten aan ZP. Kijk op dit moment naar GivEnergy omdat die buiten kunnen staan. Sessy klinkt ook leuk, maar dan moet ik een plek vinden in huis en kabels door de buren en vloeren laten trekken (boren). Dus ben nog even aan het kijken. Thanks voor de tips iig allemaal!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arielekst1983
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-05 08:47
CryptoCake schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:32:

Hier 2 weken geleden ook. Direct controle of er tussen SAP en PAP geen directe levering was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:27
pentagon0873 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:39:
[...]

Hier ben ik t niet mee eens, in de wintermaanden is snachts laden juist t goedkoopst, dan waait de wind en is er weinig vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

frankrox schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 07:15:
[...]

Hier ben ik t niet mee eens, in de wintermaanden is snachts laden juist t goedkoopst, dan waait de wind en is er weinig vraag.
Klopt inderdaad. Ik laad mijn EV in de winter ook bijna altijd in de nacht omdat de energie dan het goedkoopst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
dudems13 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:48:
[...]

Sessy klinkt ook leuk, maar dan moet ik een plek vinden in huis en kabels door de buren en vloeren laten trekken (boren).
Kabels door de buren heen... apart... zullen je buren niet blij van worden. })

Pagina: 1 ... 38 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.