Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 47 Laatste
Acties:
  • 468.419 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ivo3
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 30-05 22:04
Gisteren is hier ten zuiden van Tilburg de Nexus geplaatst op eerste verdieping. Dit is een overloop onder het dak. Vond het wel even spannend ivm locatie maar is goed gegaan. De kabel loopt over het dak naar plek boven meterkast en dan door de vloer geboord naar meterkast. Heren hadden duidelijk ervaring met zonnepanelen. Heel netjes gewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i61cZ4BsuOUkba0E6TYBAxiO3J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXRUqnsjaluIiNUuoaaYziEw.jpg?f=fotoalbum_large

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:34

thido

Tilburg

Devke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:28:
[...]

Geen misselijk klein stadje. Ik vraag me wel af hoe ZP al die Nexussen gaat aansluiten. Arnhem 1600. De losse bestellingen. Wachttijden niet al enorm opgelopen? Je hebt ook mankracht nodig.
Ze geven aan binnen 8wkn te kunnen installeren. Lees her en der dat dit vrij vlot gaat allemaal nog. Maar dat zal wellicht niet zo blijven als er steeds meer gemeentes bij aansluiten en er ruchtbaarheid aan geven.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:59

GaMbiNo

1337

thido schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:10:
[...]

Ze geven aan binnen 8wkn te kunnen installeren. Lees her en der dat dit vrij vlot gaat allemaal nog. Maar dat zal wellicht niet zo blijven als er steeds meer gemeentes bij aansluiten en er ruchtbaarheid aan geven.
Ik had hem een week of twee na de orderbevestiging al staan. Ik kan me voorstellen dat dit wel enorm afhangt van de regio, en de hoeveelheid mensen die ZP daar heeft om de Nexus te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanthof
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 09:50
Ik heb ook interesse in de Nexus. Kan iemand mij wat de geluid productie is? Wil heb onder de trap plaatsen, aan gebrek aan andere interne ruimtes. Maar vrees voor wat geluid in de nacht. Daarnaast is er info bekend om brandcertificering en interne voorzorgsmaadregelingen (technisch) of voorwaarden bij installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
avanthof schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:31:
Ik heb ook interesse in de Nexus. Kan iemand mij wat de geluid productie is? Wil heb onder de trap plaatsen, aan gebrek aan andere interne ruimtes. Maar vrees voor wat geluid in de nacht. Daarnaast is er info bekend om brandcertificering en interne voorzorgsmaadregelingen (technisch) of voorwaarden bij installatie?
Hou rekening met dat de omvormer flink warm kan worden; een verwarming heb je dus niet meer nodig in die ruimte! Er dient wat vrije ruimte om de omvormer te zijn in verband met brandveiligheid en ze gebruiken een brandveilige plaat evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GaMbiNo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:22:
[...]

Ik had hem een week of twee na de orderbevestiging al staan. Ik kan me voorstellen dat dit wel enorm afhangt van de regio, en de hoeveelheid mensen die ZP daar heeft om de Nexus te installeren.
Er wordt voor dit soort projecten vermoed ik veel uitbesteed. Ze geven derde partijen een korte cursus op hun academy en dan mogen ze ook Nexus batterijen plaatsen. Bij mij was in half april al een bedrijf uit Brabant die hem kwam plaatsen. Ze moesten wel regelmatig schakelen met ZP HQ over de plaatsing en bekabeling etc. maar het liep verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:53
avanthof schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:31:
Ik hoor de omvormer een beetje zoemen, mijn kinderen klagen over een piep die ik niet meer kan horen blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvefferen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-04 21:08
DustPhyte schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Ik hoor de omvormer een beetje zoemen, mijn kinderen klagen over een piep die ik niet meer kan horen blijkbaar.
Hoog frequente piep, hebben mijn kinderen het ook over. maar alleen als ze er dichtbij staan. een meter of 3 verder met een deur ertussen wordt de piep niet meer gehoord.

Ik denk dat ik er prima in de buurt zou kunnen slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Guidoweb55 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:03:
De laatste week… beroerd rendement.
Gisteren rond de middag bij ons een Nexus geplaatst (20 kw) .Vandaag de eerste vergoeding : 0,01€ 8)7
Een boeiende start :?

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 20:58
fvanderstege schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Gisteren rond de middag bij ons een Nexus geplaatst (20 kw) .Vandaag de eerste vergoeding : 0,01€ 8)7
Een boeiende start :?
Dan heb je direct de slechtste dag gehad.
Zal vandaag vast wel beter worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Peterhardenberg schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Dan heb je direct de slechtste dag gehad.
Zal vandaag vast wel beter worden >:)
hij staat nu al op 0,19 € :) .
nu maar eerst een paar weken afwachten wat er gebeurt. Was gewoon even nieuwsgierig. gaat wel over denk ik.....

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik heb hem sinds vorige week. De eerste paar dagen waren best goed. Maar met name gisteren was inderdaad niet best. De batterij was vol terwijl stroom de hele tijd enorm goedkoop was.

Er komen wel weer betere tijden. :)

Morgen is er trouwens weer geld toe bij dynamische tarieven zag ik. Dat zal ook wel weer impact gaan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 11:56
GaMbiNo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:22:
Ik heb hem sinds vorige week. De eerste paar dagen waren best goed. Maar met name gisteren was inderdaad niet best. De batterij was vol terwijl stroom de hele tijd enorm goedkoop was.

Er komen wel weer betere tijden. :)

Morgen is er trouwens weer geld toe bij dynamische tarieven zag ik. Dat zal ook wel weer impact gaan hebben?
Ik snap niet heel goed waarom u en anderen met in dit forum het zo vaak over stroomprijzen in combinatie met laadpercentages hebben terwijl er in het geheel geen correlatie met de onbalans markt hoeft te zijn.

Wanneer de Zonneplan AI voor het regelen van het laden/ontladen net zo'n kwaliteit heeft als Kiki, hun virtuele assistent, dan zal Zonneplan er best wel vaak naast zitten met optimaal regelen.
Maar dan toch kan er bij hoge prijzen geladen worden en met lage ontladen omdat het algoritme verwacht die laad/ontlaad capaciteit voor de onbalans nodig te hebben.

Zo'n thuis batterij aanschaffen doe je in het algemeen niet met met wat zakgeld, en dan zou je verwachten dat er informatie zou worden ingewonnen alvorens het aan te schaffen...

[ Voor 0% gewijzigd door remotica op 03-07-2024 14:50 . Reden: typefoud ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

remotica schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:50:
[...]

Ik snap niet heel goed waarom u en anderen met in dit forum het zo vaak over stroomprijzen in combinatie met laadpercentages hebben terwijl er in het geheel geen correlatie met de onbalans markt hoeft te zijn.

Wanneer de Zonneplan AI voor het regelen van het laden/ontladen net zo'n kwaliteit heeft als Kiki, hun virtuele assistent, dan zal Zonneplan er best wel vaak naast zitten met optimaal regelen.
Maar dan toch kan er bij hoge prijzen geladen worden en met lage ontladen omdat het algoritme verwacht die laad/ontlaad capaciteit voor de onbalans nodig te hebben.

Zo'n thuis batterij aanschaffen doe je in het algemeen niet met met wat zakgeld, en dan zou je verwachten dat er informatie zou worden ingewonnen alvorens het aan te schaffen...
Wauw. Wat een bijzondere reactie. Je hoeft mij echt niet uit te leggen hoe de Zonneplan Nexus werkt. En ik weet dat dit met onbalans werkt dus en niet met dynamische tarieven.

Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat de onbalans groot is wanneer er stroomoverschotten zijn (en dus negatieve tarieven). Misschien zit ik ernaast en heeft dat totaal geen invloed op de onbalans, maar misschien ook wel.

Beetje belerend deze reactie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:45
@avanthof ik hoor zoals eerder mensen aangaven een hoge piep, ik zou liever niet naast de Nexus slapen in dezelfde kamer. Wanneer er een deur voor zit is de piep wel direct onhoorbaar.

Schijnt verder dat de batterij van een type is gemaakt die niet erg makkelijk in brand vliegt. Als je daar meer info over wilt kan je eventueel zoeken op lithium in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickSterrr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:51
Is er bij jullie deze week ook zo weinig activiteit met de nexus? Mijne zit al sinds gisterochtend vol (100%) en de activiteitenlijn is helemaal flat. Ziet de nexus geen reden om te ontladen of is er iets mis?

Ik heb de nexus nog niet zo lang maar dit heb ik nog niet voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balkonboer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 31-05 23:53
Helemaal flat is niet goed hoor. Je kunt altijd even checken hoe het er in Zwolle uitziet.
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo
Maar wel heel weinig opbrengst idd sinds het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 21:30
Idd, de activiteit van je eigen Nexus is 100% gelijk aan de demo.
Aangenomen dat je geen last hebt van DLB...
om 17:07 bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McmQxYcEp-VlVhnErDkbetBi-oQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5qFsT3HOt8ANUeLo3brp8yfX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door dropkick_nl op 03-07-2024 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Vooral gisteren was heel matig met 0,49 euro inderdaad. Vandaag gaat het wel iets beter, met 2,01. Maar ook geen topdag.
Er zijn op de onbalansmarkt wel genoeg spikes naar beneden, maar niet zoveel spikes omhoog. Daardoor is de batterij redelijk vol steeds en zijn er te weinig momenten om te ontladen lijkt het.

Er komen vanzelf weer betere dagen. Het is ook beter om er niet teveel naar te kijken denk ik. :X

[ Voor 23% gewijzigd door GaMbiNo op 03-07-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickSterrr
Balkonboer schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:12:
Helemaal flat is niet goed hoor. Je kunt altijd even checken hoe het er in Zwolle uitziet.
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo
Maar wel heel weinig opbrengst idd sinds het weekend.
Ik heb even met ZP gechat en zij zeggen dat de onbalans momenten niet altijd overeen komen met die van Zwolle. (Hier kan onbalans zijn en daar niet en vice versa)

Verder geen storing bij mij, alleen weinig opbrengst inderdaad 🥲

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PatrickSterrr schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:26:
[...]

Ik heb even met ZP gechat en zij zeggen dat de onbalans momenten niet altijd overeen komen met die van Zwolle. (Hier kan onbalans zijn en daar niet en vice versa)

Sinds wanneer handelen ze dan lokaal in onbalans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Kiki zegt wel meer dingen die niet kloppen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickSterrr
GaMbiNo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:37:
Kiki zegt wel meer dingen die niet kloppen volgens mij.
Klopt zeker, maar dit was een medewerker van zp 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PatrickSterrr schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Die kiki papagaaide? Van een AI mag je verwachten dat ie vanalles verzint, van een fysieke medewerker is dat toch wat minder netjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PatrickSterrr schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:06:
[...]

Wel eentje die je heeft voorgelogen. Volgens hun eigen site starten ze waarschijnlijk in Q3 met pilots.
De thuisbatterij is er technisch klaar voor en op dit moment lopen er op verschillende plekken in Nederland initiatieven, waarbij de eerste pilots waarschijnlijk in Q3 gaan starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenbr
  • Laatst online: 31-08-2024
Devke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:54:
[...]

Kleinere accu? Denk dat de rest 20 kWh accu's zijn.
Nee ik heb een 20 kw accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PatrickSterrr schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:26:
[...]

Ik ben benieuwd of Zonneplan hier goed over heeft nagedacht. Stel een Nexus eigenaar woont in een gebied waar veel onbalans is en een andere Nexus eigenaar heeft daar veel minder last van. Hoe gaat het dan met de verdiensten? Krijgt de Nexus bezitter waar veel onbalans is een betere vergoeding (door meer laden en ontladen) tov de andere Nexus bezitter? Dat zou aan de ene kant fair zijn..... de ene accu wordt meer belast dan de ander. Aan de andere kant heeft iedere Nexus bezitter dezelfde investering gedaan en geeff Zonneplan een verwacht rendement af. Benieuwd wat de vliegroute daarin wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:49
Devke schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:15:
[...]

Ik ben benieuwd of Zonneplan hier goed over heeft nagedacht. Stel een Nexus eigenaar woont in een gebied waar veel onbalans is en een andere Nexus eigenaar heeft daar veel minder last van. Hoe gaat het dan met de verdiensten? Krijgt de Nexus bezitter waar veel onbalans is een betere vergoeding (door meer laden en ontladen) tov de andere Nexus bezitter? Dat zou aan de ene kant fair zijn..... de ene accu wordt meer belast dan de ander. Aan de andere kant heeft iedere Nexus bezitter dezelfde investering gedaan en geeff Zonneplan een verwacht rendement af. Benieuwd wat de vliegroute daarin wordt.
Wat ik nu vooral zie is dat ze een rendement afgeven die iedereen hier haalt. Als ze plaatselijke onbalans gaan oplossen zal het net als zonnepanelen zijn. Het ene dak is de andere niet, ofwel de ene plaats is de andere plaats niet terwijl de investering hetzelde blijft. Zij zullen dan als eerst gaan adverteren in delen waarbij het rendement het hoogst is en de terugverdientijd lager is.

Dat is mijn redenatie😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Volgens mij worden onbalans en netcongestie hier door elkaar gehaald. De onbalansmarkt is landelijk, netcongestie kan ook lokaal/regionaal spelen. Sterker nog, wanneer veel accu's in eenzelfde gebied vol aan het ontladen zijn ten behoeve van onbalans vraag, is er kans dat er netcongestie optreed in datzelfde gebied.

Die pilot waar ZP het op de site over heeft betreft netcongestie, dat zou potentieel een additioneel verdienmodel kunnen zijn naast de onbalansmarkt.
Wat heeft onbalans met netcongestie te maken?

Netcongestie is een lokaal probleem als er in een deel van het elektriciteitsnet te veel wordt afgenomen of juist te veel wordt terug geleverd. De elektriciteitskabels worden dan meer belast dan de netbeheerder veilig vindt.

Het zou voor kunnen komen dat in een gebied waar al netcongestie dreigt, batterijen door de onbalansmarkt zo worden aangestuurd, dat ze lokaal de netcongestie erger maken. Dit is een bekend probleem en wordt door de netbeheerders aangepakt met een platform wat nog in ontwikkeling is: Gopacs.

Via dit platform kunnen netbeheerders die last hebben van congestie, de marktpartijen vragen om lokaal te leveren, dan wel af te nemen om de congestie op te lossen. Deze nieuw markt is via de energieleveranciers ook aan te spreken en kan worden toegevoegd aan het rijtje met markten waar de thuisbatterij een positieve bijdrage kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-05 10:56

dotcode

///\00/\\

Devke schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:15:
[...]

De onbalans markt is nationaal, dus zonneplan hoeft daar niet over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dotcode schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:25:
[...]

De onbalans markt is nationaal, dus zonneplan hoeft daar niet over na te denken.
Zie eerdere posts. Een medewerker denkt dat anders over schijnbaar. Daarom reageer ik daarop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05:30
Veel onbalans vanochtend, maar de opbrengst gaat vooral omlaag ipv omhoog. Meer mensen dit beeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHrivaEbYfw9qh1IExGyZgIMNBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiWcp3FZcVzlI40E7EaC8BXz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
lvefferen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:55:
[...]

Hoog frequente piep, hebben mijn kinderen het ook over. maar alleen als ze er dichtbij staan. een meter of 3 verder met een deur ertussen wordt de piep niet meer gehoord.

Ik denk dat ik er prima in de buurt zou kunnen slapen.
Ik zou er naast kunnen slapen, 1 kind heeft de deur op een kier en klaagt er zoms over, batterij staat op zolder, zijn slaapkamer een verdieping lagen dwars tegenover de omvormer. Goed om te weten dat de jonge oortjes nog werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
fvanderstege schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:07:
[...]

hij staat nu al op 0,19 € :) .
nu maar eerst een paar weken afwachten wat er gebeurt. Was gewoon even nieuwsgierig. gaat wel over denk ik.....
Geduld hebben, de eerste dag doet hij vrij weinig. De mega pieken van 15 euro heb ik ook nog maar een paar keer gehad. Hier ook belabberde opbrengsten en veel kWh er door gejaagd de afgelopen dagen. Lijkt vooral na de storing zo te zijn, maar dat is een aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

marvin3241 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:15:
Veel onbalans vanochtend, maar de opbrengst gaat vooral omlaag ipv omhoog. Meer mensen dit beeld?
[Afbeelding]
Ja hier ook. Ik zat er ook al even naar ter kijken. De onbalans schiet alle kanten op vanochtend, en het lijkt of hij er zo nu en dan even naast zit. Dan gaat hij laden wanneer de prijzen negatief zijn maar meteen daarna schieten de prijzen weer omhoog. En dan duurt het soms even voor hij weer stopt met laden.Komt uiteindelijk wel weer goed denk ik. Mooi om te zien dat er weer wat actie is.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 04-07-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Regeltoestand 2 kost altijd geld, dus dat de opbrengst zakt klopt wel. Een van de manieren waarop dat opgelost kan worden is als BSP's zich houden aan Tennet's aanbeveling om accu's te laten ontladen en laden met een ramp rate. ZP zou daar ook mee bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
dudems13 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:48:
[...]

Thanks! ik zit inderdaad nu te leunen richting het aanschaffen van een batterij ipv zonnepanelen. Heb aan de hand van mijn schoonvaders zonnepanelen wat vergelijkingen kunnen doen met data. Niet alles kunnen vergelijken omdat ik daar niet genoeg/ de juiste data voor heb, maar wel verder mee gekomen. Lijkt toch wel dat een batterij iets voordeliger zou zijn, maar dan moet het schommelen in de prijzen wel de komende jaren blijven.

Welke batterij weet ik nog niet. Nexus klinkt cool, maar wil niet per se vastzitten aan ZP. Kijk op dit moment naar GivEnergy omdat die buiten kunnen staan. Sessy klinkt ook leuk, maar dan moet ik een plek vinden in huis en kabels door de buren en vloeren laten trekken (boren). Dus ben nog even aan het kijken. Thanks voor de tips iig allemaal!!
Het enige wat je vergeet is dat je zeker weet dat je zonnepanelen geld gaan opbrengen (de zon blijft echt wel schijnen), maar bij de Nexus weet je niet of dat de onbalans op langere termijn blijft. Plus panelen blijven rustig 20 jaar opbrengen en met dit soort batterijen moeten we het nog maar zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Kurios schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:37:
[...]

Het enige wat je vergeet is dat je zeker weet dat je zonnepanelen geld gaan opbrengen (de zon blijft echt wel schijnen), maar bij de Nexus weet je niet of dat de onbalans op langere termijn blijft. Plus panelen blijven rustig 20 jaar opbrengen en met dit soort batterijen moeten we het nog maar zien.
De batterij gaat uiteindelijk geld besparen door je eigen zonnepanalen energie op te slaan als de onbalans weg is (al moet ik dat laatste nog zien gebeuren). Ik ben wel benieuwd met de huidige opbrengsten en de cycli die er door gaan of de batterij oud gaat worden.

[ Voor 9% gewijzigd door DustPhyte op 04-07-2024 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DustPhyte schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:39:
[...]

De batterij gaat uiteindelijk geld besparen door je eigen zonnepanalen energie op te slaan als de onbalans weg is (al moet ik dat laatste nog zien gebeuren). Ik ben wel benieuwd met de huidige opbrengsten en de cycli die er door gaan of de batterij oud gaat worden.
Als onbalans er nog is dan gaat de verdwijning van de salderingsregeling toch roet in het eten gooien om deze handel nog te doen? Of mis ik het nu ff.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:46
Na lang overwegen heb ik de knoop doorgehakt.
Gisteren heb ik de bestelling geplaatst voor een 20kWh setup. :)

Vandaag is de afspraak gemaakt voor de installatie op 17 juli, dus binnen twee weken.

Dit topic heeft veel bijgedragen aan mijn uiteindelijke beslissing.
Dank voor al jullie waardevolle bijdragen en inzichten. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Als onbalans er nog is dan gaat de verdwijning van de salderingsregeling toch roet in het eten gooien om deze handel nog te doen? Of mis ik het nu ff.
Dat moeten we nog gaan afwachten, ik gok dat je daar gelijk hebt, alsnog heb je dan een mooie opslag in huis.Ik vraag me wel af wat jij hier blijft doen gezien jij geen nexus hebt :p. Einde salderen is nog enkele jaren weg en dan nog is daar ook de vraag of dat gaat gebeuren. Zonneplan zal vast op tijd handelen om hun bestaande batterijen niet nutteloos te laten worden. Nu een batterij van homewizard kopen lijkt mij dan weer een slecht idee, laag laden / ontladen, weinig opslag. En met het salderen heeft dat voor 90 procent van de mensen hier geen nut. teruglever vergoeding minimaliseren? geen last van gezien ik al een jaar + dynamisch afneem bij zonneplan. De Nexus is zich momenteel snel aan het terugverdienen al heb ik wel mijn vraagtekens bij de levensduur van deze batterij gezien we soms op 2 cycli amper 2 euro verdienen.

https://www.rtl.nl/nieuws...stopcontact-zonne-energie

[ Voor 49% gewijzigd door DustPhyte op 04-07-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DustPhyte schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Dat moeten we nog gaan afwachten, ik gok dat je daar gelijk hebt, alsnog heb je dan een mooie opslag in huis.Ik vraag me wel af wat jij hier blijft doen gezien jij geen nexus hebt :p. Einde salderen is nog enkele jaren weg en dan nog is daar ook de vraag of dat gaat gebeuren. Zonneplan zal vast op tijd handelen om hun bestaande batterijen niet nutteloos te laten worden. Nu een batterij van homewizard kopen lijkt mij dan weer een slecht idee, laag laden / ontladen, weinig opslag. En met het salderen heeft dat voor 90 procent van de mensen hier geen nut.
Ohh dus als je geen Nexus hebt ben je niet welkom op het forum?

Als je denkt dat je niks aan opslag hebt terwijl er nog salderen is (je verwijzing naar HW) dan heb jij geen last van TLB? En zo te lezen 90% van alle Nexus gebruikers naar jouw mening ook niet. Doel van HW is ook anders. Maar TVT zijn ook daar zeker niet super.

Maar een goed bedoelde post van me om te kijken of ik niet iets over het hoofd zie. Dus "sneren" is niet nodig en iemand wegjagen zeker niet.

Edit : Wellicht kun je met dynamisch contract er wel iets mee. Hardop denkend. Goedkoper de stroom inkopen om de nacht er dus weer meer af te dekken. Even geen rekening houdend met evt omzettingsverlies. Vlgs mij is het de kunst om je verbruik af te dekken. Los even van TVT etc want die zijn zoals ik al zei overal nog te lang.

Wat je Nexus betreft. Zal afwachten zijn. Maar dat geldt ook voor andere thuisbatterijen of die in EV's.

[ Voor 18% gewijzigd door Devke op 04-07-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:15:
[...]

Ohh dus als je geen Nexus hebt ben je niet welkom op het forum?

Als je denkt dat je niks aan opslag hebt terwijl er nog salderen is (je verwijzing naar HW) dan heb jij geen last van TLB? En zo te lezen 90% van alle Nexus gebruikers naar jouw mening ook niet. Doel van HW is ook anders. Maar TVT zijn ook daar zeker niet super.

Maar een goed bedoelde post van me om te kijken of ik niet iets over het hoofd zie. Dus "sneren" is niet nodig en iemand wegjagen zeker niet.
Het laatste wat ik wil is je wegjagen, ik volg dit topic al langer. Ik heb inderdaad geen last van TLB, ik ben dan ook zo iemand die bewust nog wat gas afneemt. En dat in Regio Amsterdam. HW is naar mijn mening een druppel op een gloeiende plaat.

Is de nexus nu perfect? nee
Moeten tweakers instappen? dat is hun eigen keuze
zijn de bestaande oplossingen van bv een solaredge te duur? ja

[ Voor 7% gewijzigd door DustPhyte op 04-07-2024 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DustPhyte schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Het laatste wat ik wil is je wegjagen, ik volg dit topic al langer. Ik heb inderdaad geen last van TLB, ik ben dan ook zo iemand die bewust nog wat gas afneemt. En dat in Regio Amsterdam. HW is naar mijn mening een druppel op een gloeiende plaat.

Is de nexus nu perfect? nee
Moeten tweakers instappen? dat is hun eigen keuze
zijn de bestaande oplossingen van bv een solaredge te duur? ja
Dan zijn we het helemaal met elkaar eens hoor. Als early adopters neem je het voortouw en ja dat kan goed uitpakken en anders had je er een leuk speeltje aan toch. Ik heb 1 HW batterij eens aangeschaft. Al is het maar voor ervaring opdoen en het gemak van de installatie. Kan ik nu al een nadeel benoemen....... ja hoor. De winterperiode en zonneopwek. Ook daar is het ff kijken hoe dat loopt. Die gok durf ik wel te wagen 😉

[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 04-07-2024 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Dan zijn we het helemaal met elkaar eens hoor. Als early adopters neem je het voortouw en ja dat kan goed uitpakken en anders had je er een leuk speeltje aan toch.
Inderdaad, het is ook voor mij een gok. Een dure gok, Maar dat waren zonnepanelen 15 jaar terug ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DustPhyte schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Inderdaad, het is ook voor mij een gok. Een dure gok, Maar dat waren zonnepanelen 15 jaar terug ook.
Klopt. Hier liggen ze ook al 13 jaar. Spijt van? Geen moment 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Klopt. Hier liggen ze ook al 13 jaar. Spijt van? Geen moment 😊
Waar de homewizard op inspeelt is de teruglever vergoeding, en dat is net wat je niet wilt. Mijn elektra prijs was over 2023 (geen volledig jaar) 23 cent per kWh. 2024 tot nu toe 22 cent per kWh.

geen vergoedingen voor terugleveren.

Dynamisch lijkt eng maar dat is het niet, en zeker met het salderen.

Homewizard lijkt nu vooral in te spelen op de terug lever meuk.

De echte mensen die verdienen aan vaste contracten zijn de leveranciers, en die geven je nog een boete erbij als je te veel terug gaat leveren.

Ik zou iedereen dynamische energie aanbevelen, vandaag gaat over een uur de prijs in de -. Het zijn zeldzame momenten. Maar het is eerlijker. Meer zelf verbruiken is gemiddeld een hogere prijs op de overschot.

Zelfs met de pieken ben ik op jaarbasis gemiddeld goedkoper uit dan de tarieven die een oxxio mij wouden opdringen.

Met gas hetzelfde. Gas over 2023 is gelijk aan gas over 2024. Gemiddeld 1,13 euro per kuub gas. Het beste aanbod dat ik nu kan krijgen is 1,24 euro per kuub.

En weer voor de mensen die niet terug gaan lezen. NEE DE UUR PRIJZEN HEBBEN GEEN INVLOED OP DE NEXUS.

[ Voor 53% gewijzigd door DustPhyte op 04-07-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DustPhyte schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Waar de homewizard op inspeelt is de teruglever vergoeding, en dat is net wat je niet wilt. Mijn elektra prijs was over 2023 (geen volledig jaar) 23 cent per kWh. 2024 tot nu toe 22 cent per kWh.

geen vergoedingen voor terugleveren.

Dynamisch lijkt eng maar dat is het niet, en zeker met het salderen.

Homewizard lijkt nu vooral in te spelen op de terug lever meuk.

De echte mensen die verdienen aan vaste contracten zijn de leveranciers, en die geven je nog een boete erbij als je te veel terug gaat leveren.

Ik zou iedereen dynamische energie aanbevelen, vandaag gaat over een uur de prijs in de -. Het zijn zelfdzame momenten. Maar het is eerlijker.

Overschot verbruiken, zelfs met de pieken ben ik op jaarbasis gemiddeld goedkoper uit dan de tarieven die een oxxio mij wouden opdringen.

Met gas hetzelfde.

En weer voor de mensen die niet terug gaan lezen. NEE DE UUR PRIJZEN HEBBEN GEEN INVLOED OP DE NEXUS.
Ik betaal wel een boete hier bij teruglevering. Iedere kWh uur het net in en vanavond terug halen is betalen.

Het opdoen van ervaring tegen een relatief acceptabele prijs (mag best goedkoper maar acceptabel) de makkelijke installatie (plug and play) waren voor mij genoeg triggers om het gewoon eens te proberen. TVT is duidelijk verhaal. Die nu voor lief genomen om genoemde redenen.

Heb je geen TLB en kun je volledige wegstrepen nog. Tjaa dan had ik het ook niet gedaan. Sterker nog dan kost het je geld extra. Omzettingsverlies kosten erbij.

Dynamisch is net wat je zegt een kwestie van wennen. Al heb ik hier in huis geen zin om steeds maar te moeten roepen of ze juist op een ander moment ff de grootverbruikers willen aanzetten. Tis denk ik een stukje gedragsverandering. Ik heb e.a. van HW thuis. Heb in de app de dynamische tarieven van Zonneplan ingesteld om te kijken wat dat doet in ons gezin.

En weet je zeker dat de uurprijzen geen invloed hebben op de Nexus .. geintje 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Ik betaal wel een boete hier bij teruglevering. Iedere kWh uur het net in en vanavond terug halen is betalen.

Het opdoen van ervaring tegen een relatief acceptabele prijs (mag best goedkoper maar acceptabel) de makkelijke installatie (plug and play) waren voor mij genoeg triggers om het gewoon eens te proberen. TVT is duidelijk verhaal. Die nu voor lief genomen om genoemde redenen.

Heb je geen TLB en kun je volledige wegstrepen nog. Tjaa dan had ik het ook niet gedaan. Sterker nog dan kost het je geld extra. Omzettingsverlies kosten erbij.

Dynamisch is net wat je zegt een kwestie van wennen. Al heb ik hier in huis geen zin om steeds maar te moeten roepen of ze juist op een ander moment ff de grootverbruikers willen aanzetten. Tis denk ik een stukje gedragsverandering. Ik heb e.a. van HW thuis. Heb in de app de dynamische tarieven van Zonneplan ingesteld om te kijken wat dat doet in ons gezin.
Ook daar is veel te winnen, kijken naar de uurprijzen al is dat nu nog niet van toepassing met mijn overschot.

Vaatwasser heeft een timer. Droger uit 2018 ook, wasmachine ook .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DustPhyte schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:55:
[...]

Ook daar is veel te winnen, kijken naar de uurprijzen al is dat nu nog niet van toepassing met mijn overschot.

Vaatwasser heeft een timer. Droger uit 2018 ook, wasmachine ook .
Klopt allemaal. Laat ik het zo zeggen dat de WAF hieromtrent wat lager ligt om er anders mee om te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dit zijn cijfers van de huidige netcongestiemarkt, ook daar zit blijkbaar een verdienmodel achter:

https://app.gopacs.eu/public/expenses
https://app.gopacs.eu/public/performance-metrics

Even afwachten hoe dit in de praktijk gaat uitpakken met een thuisaccu zoals de Nexus en hoe lucratief dat daadwerkelijk is maar hier zie ik wel verschillen in opbrengsten per klant aangezien netcongestie wel op regionale en lokale schaal speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Klopt allemaal. Laat ik het zo zeggen dat de WAF hieromtrent wat lager ligt om er anders mee om te gaan.
Ik denk dat we het aardig eens zijn, gewoon wat minder negavtiviteit over de nexus is wenselijk ;). De Nexus gaat hopelijk ook jou helpen of je hem nu koopt of niet om van het verveleden instabiele net af te geraken!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Autodrop
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 16:40
Autodrop schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:50:
[...]

Wow, in een afsluitbare trapkast nog wel. Mijn situatie is als in de bijgevoegde foto. Lijkt me toch dat daar met wat passen en meten voldoende ruimte voor ventilatie en warmte afvoer is.

[Afbeelding]
Na flink wat heen en weer gediscussieerd te hebben met Zonneplan, is vanochtend mijn batterij geïnstalleerd. Maar liefst vier man sterk, vanuit Zonneplan zelf, en binnen twee uur was alles geregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vuTAyKZzzNGOc5X_PTfw0woOWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxpBZJsgaxjpL2CdqDyvfT78.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-05 16:39
kazuka schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:04:
Dit zijn cijfers van de huidige netcongestiemarkt, ook daar zit blijkbaar een verdienmodel achter:

https://app.gopacs.eu/public/expenses
https://app.gopacs.eu/public/performance-metrics

Even afwachten hoe dit in de praktijk gaat uitpakken met een thuisaccu zoals de Nexus en hoe lucratief dat daadwerkelijk is maar hier zie ik wel verschillen in opbrengsten per klant aangezien netcongestie wel op regionale en lokale schaal speelt.
Voor de maand juni was dat totaal € 92k voor heel Nederland, daar is helaas niet echt een verdienmodel op te bouwen.

Netbeheerders zijn erg terughoudend om congestiemanagement marktgebaseerd in te kopen, omdat er naar hun zeggen te weinig aanbod is en de prijzen extreem hoog zijn in verhouding tot wat zij redelijk vinden. Het is natuurlijk ook vrij pijnlijk als de dominante producent in een netgebied even de centrale wat harder of zachter laat draaien dan hij eerder voorspeld had, en daarmee potentieel heel hoge beloningen kan binnenhalen omdat er geen andere aanbieders zijn. Alleen komen die andere aanbieders er ook niet als je niets via de markt afneemt. Overigens, als die aanbieders er wel eenmaal zijn, dan kan de dominante producent in een gebied hen uit de markt prijzen (door goedkoper te bieden). Dat weten partijen die overwegen actief te worden op de flexibiliteit markt ook heel goed. Sleutel in dit verhaal lijkt om die producenten die te veel marktmacht hebben in een gebied, speciale voorwaarden op te leggen, juist om zo vertrouwen te creëren in markten en investeringen in en inzet van flexibiliteit voor congestiemanagement aan te moedigen.

De focus van de netbeheerders is nu nog voornamelijk om op basis van individuele afspraken met aangeslotenen afspraken maken rondom leveren van congestiediensten, met name met partijen die een nieuwe aansluiting willen of uitbreiding van een capaciteit. Voor die klanten is het dan wel onderhandelen met de rug tegen de muur, wat tot een lage inkoopprijs leidt van congestiemanagement (wat gezien wordt), maar de afnemer wel op kosten jaagt of andere inkomsten ontzegt (wat niet wordt gezien). Maatschappelijk gezien zou het efficiënter zijn als de partij die de laagste kosten heeft aan het bieden van de flexibiliteit, degene is die het levert c.q. gecontracteerd wordt. Juist goed functionerende markten, in plaats van individuele afspraken, zetten daartoe aan.

Voorlopig lijkt marktgebaseerd congestiemanagement niet van de grond te komen, en dat is slecht nieuws voor thuisbatterijen, maar vooral ook voor iedereen die op een aansluiting of extra capaciteit zit te wachten. Uiteraard kunnen partijen zoals Zonneplan, Tibber en Frank wel individuele afspraken maken met netbeheerders. Elke econoom zal echter zien dat dat minder optimaal is dan een goed functionerende markt op dit gebied.

[ Voor 13% gewijzigd door ntram op 04-07-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DustPhyte schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:06:
[...]

Ik denk dat we het aardig eens zijn, gewoon wat minder negavtiviteit over de nexus is wenselijk ;). De Nexus gaat hopelijk ook jou helpen of je hem nu koopt of niet om van het verveleden instabiele net af te geraken!
Oh maar ik ben er niet negatief over laat dat duidelijk zijn. Het hele concept handel spreekt mij wel aan. Op dit moment past het niet bij mijn wensen m.b.t. een systeem. Eerlijk gezegd is het maar goed ook dat mensen verschillen en verschillende meningen hebben. Anders reden we allemaal in een zwarte auto 😉😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfoum
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-07-2024
Beste allen
Ik heb sinds de installatie problemen met mijn nexus thuisbatterij. Hij gaat ieder dag 3x op offline em het enige wat helpt is de dongle in en uit te halen. Er schijnen meer mensen dit probleem te hebben. Echter word ik eerlijk gezegd beetje moe van en ik word niet echt goed geholpen door zp. Hebben andere mensen ook deze problemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Mfoum schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:38:
Beste allen
Ik heb sinds de installatie problemen met mijn nexus thuisbatterij. Hij gaat ieder dag 3x op offline em het enige wat helpt is de dongle in en uit te halen. Er schijnen meer mensen dit probleem te hebben. Echter word ik eerlijk gezegd beetje moe van en ik word niet echt goed geholpen door zp. Hebben andere mensen ook deze problemen
Kan het zijn dat er een slecht 4G ontvangst is? Er werd hier door de monteurs gezegd dat ze dan soms de dongles dmv verlengsnoeren een stuk verleggen. Zou dat kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfoum
  • Laatst online: 04-07-2024
GaMbiNo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Kan het zijn dat er een slecht 4G ontvangst is? Er werd hier door de monteurs gezegd dat ze dan soms de dongles dmv verlengsnoeren een stuk verleggen. Zou dat kunnen helpen?
Nou die 2e dongle heeft gewoon bereik. 4G ontvangst is ook prima in de wijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:12
Mfoum schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:28:
[...]

Als Zonneplan niets voor je wil doen, zou ik persoonlijk direct proberen wat @GaMbiNo hier schrijft.
Gebruik een verlengkabel (ik weet even niet zeker wat voor kabel het moet zijn, RJ11?). Als het RJ11 is, kun je op Google al een paar vinden voor 5 à 6 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mfoum schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:38:
Beste allen
Zit er een soort installatiegarantie op de Nexus? Net zoiets als bij zonnepanelen. Dan daar evt op wijzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taipau666
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 16:35
Ik ben niet echt een tweaker. Wel mss een beetje een gokker.

Dit systeem ziet er redelijk plug and play uit.
Moet je je hier echt in verdiepen in het materiaal en de contracten. Of kun je het bestellen en is er een redelijke kans dat je geld verdient, een kleine kans dat je wat geld verliest, en geen kans dat je heel veel geld verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 31-05 21:07
Heb je al een dynamisch contract? Heb je al drie fasen?
En hoeveel grootverbruikers/terugleveraars heb je op je thuisinstallatie?
Taipau666 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:57:
Ik ben niet echt een tweaker. Wel mss een beetje een gokker.

Dit systeem ziet er redelijk plug and play uit.
Moet je je hier echt in verdiepen in het materiaal en de contracten. Of kun je het bestellen en is er een redelijke kans dat je geld verdient, een kleine kans dat je wat geld verliest, en geen kans dat je heel veel geld verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taipau666
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-05 16:35
OxyDrokz schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:58:
Heb je al een dynamisch contract? Heb je al drie fasen?
En hoeveel grootverbruikers/terugleveraars heb je op je thuisinstallatie?

[...]
1. Ik dacht dat zonneplan deze aanbiedt bij de batterij. Mijn huidige contract loopt binnenkort af.
2. Ik heb een 1 fase omvormer op mijn 12, 1 jaar oude, panelen.
3. De airco om mee te verwarmen in de winter in de huiskamer.

[ Voor 3% gewijzigd door Taipau666 op 05-07-2024 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Ik heb gisteren de 20kWh variant besteld.
Installatie staat gepland voor begin augustus a.s. (@devke: een goede maand dus in mijn geval).
Dat zal ook wel zo ongeveer samenhangen met de start van het dynamische contract begin augustus.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mfoum schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:28:
[...]

Gewoon weer contact met zonneplan opnemen en met de uitleg zullen ze dan toch een nieuwe dongle sturen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ergens deze maand komt er ook een update van de Zonneplan app. Vanaf dat moment kunnen Zonneplan laadpalen ook laden m.b.v. Powerplay.

Het was al aangekondigd voor Q3 en het zal dus deze maand al zijn. Wel netjes weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13:49
GaMbiNo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:16:
Ergens deze maand komt er ook een update van de Zonneplan app. Vanaf dat moment kunnen Zonneplan laadpalen ook laden m.b.v. Powerplay.

Het was al aangekondigd voor Q3 en het zal dus deze maand al zijn. Wel netjes weer.
Mij was het alleen nog niet duidelijk in de mail of je naast de gratis stroom ook een powerplay vergoeding krijgt? Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Rvzoggie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Mij was het alleen nog niet duidelijk in de mail of je naast de gratis stroom ook een powerplay vergoeding krijgt? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik krijg de indruk dat je gewoon gratis laadt op de momenten dat de onbalansprijs negatief is. Maar het staat er niet heel duidelijk in.

Je stelt in wanneer je weer een volle auto wil en tot die tijd pak je alle momenten met negatieve onbalansprijzen om je auto vol te gooien. Zo verwacht ik het althans op basis van de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-05 21:52
GaMbiNo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:46:
[...]

Ik krijg de indruk dat je gewoon gratis laadt op de momenten dat de onbalansprijs negatief is. Maar het staat er niet heel duidelijk in.

Je stelt in wanneer je weer een volle auto wil en tot die tijd pak je alle momenten met negatieve onbalansprijzen om je auto vol te gooien. Zo verwacht ik het althans op basis van de mail.
Mail laten zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG6xJs039c3aS2H9USzScNOkDrE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d2265JO3kYRscD2GNOeTSYii.png?f=user_large

Deze maand lanceren we Zonneplan Powerplay voor jouw laadpaal. Laden wordt makkelijker én goedkoper. Je laadt ook nog eens veel vaker gratis. Lees hieronder wat je straks kan verwachten.

Gratis laden
Bij stroomoverschot op het net
Steeds vaker krijgen we te maken met plotselinge overschotten aan groene stroom. Die overschotten stop je gratis in jouw auto als die aan de laadpaal staat. Plug je auto bij thuiskomst aan de laadpaal en laad tot wel 2.000 km gratis per jaar.

Slim laden
Handmatig uren selecteren is niet meer nodig
Met Powerplay worden laadsessies nog slimmer. Je laadt automatisch op de laagste stroomprijs. Je geeft alleen nog je eindtijd in en hoeveel kilometer je wilt bijladen, Zonneplan regelt de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
GaMbiNo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:30:
[...]
Je laadt automatisch op de laagste stroomprijs. Je geeft alleen nog je eindtijd in en hoeveel kilometer je wilt bijladen, Zonneplan regelt de rest.
Kan dat laatste ook via een api? Dus dat ik mijn domotica die waarden laat invullen?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

TKroon schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:15:
[...]

Kan dat laatste ook via een api? Dus dat ik mijn domotica die waarden laat invullen?
Zou mooi zijn als dat straks via de Zonneplan integratie voor Home assistant kan idd. Op basis van je agenda oid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
GaMbiNo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:24:
[...]

Zou mooi zijn als dat straks via de Zonneplan integratie voor Home assistant kan idd. Op basis van je agenda oid. ;)
Ik stuur nu alles zelf aan via Homey en mijn Zappi laadpaal, maar als dit zo eenvoudig te maken is incl powerplay… maakt het erg interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:48

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

TKroon schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:15:
[...]Kan dat laatste ook via een api? Dus dat ik mijn domotica die waarden laat invullen?
Je kunt bij entso-e transparancy platform de epex prijzen ophalen. Als je Home Assistant gebruikt kijk dan bij hacs voor de uitleg. Dan heb je automatisch dagelijks de laagste prijzen om mee te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
PradoPrius schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:25:
[...]

Je kunt bij entso-e transparancy platform de epex prijzen ophalen. Als je Home Assistant gebruikt kijk dan bij hacs voor de uitleg. Dan heb je automatisch dagelijks de laagste prijzen om mee te sturen.
Ja dat heb ik nu en doe ik ook. Maar zonder powerplay. Mijn vraag is bedoeld of ik bij Zonneplan via een api aan kan geven dat ik 30 kWh wil laden binnen 36 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

TKroon schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:25:
[...]

Ik stuur nu alles zelf aan via Homey en mijn Zappi laadpaal, maar als dit zo eenvoudig te maken is incl powerplay… maakt het erg interessant :)
Met de Zonneplan integratie voor Home assistant kun je nu ook al stop/start triggers naar de laadpaal sturen. Met de Powerplay integratie moet je dus een tijd sturen waarop de laadpaal klaar moet zijn. Misschien is dat een kwestie van een aanpassing in die Home Assistant migratie maar het is nog even afwachten denk ik.

https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 05-07-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Taipau666 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:06:
[...]

1. Ik dacht dat zonneplan deze aanbiedt bij de batterij. Mijn huidige contract loopt binnenkort af.
1. Je bent zelfs verplicht voor de werking van de nexus om een contract af te sluiten bij hun.
2. Prima
3. Prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:48

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Waren bij ZP de opbrengsten negatief, afgelopen donderdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:32
Taipau666 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:06:
[...]

Controleer nog wel even of je huisaansluiting 3-fasen is. Anders komen die kosten er nog bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DustPhyte schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:56:
[...]

1. Je bent zelfs verplicht voor de werking van de nexus om een contract af te sluiten bij hun.
2. Prima
3. Prima
Denk ook aan 1 malig belastingforfait a 300 euro. Maar als het goed is staat dat vermeld op de website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Devke schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Denk ook aan 1 malig belastingforfait a 300 euro. Maar als het goed is staat dat vermeld op de website.
Wel fijn dat die hier ook weer in mindering wordt gebracht :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXTxvPjTqrFRNuWAViQzTVZ8zDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTjHTT7uHdxXwHUNkRwLWe1E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thido schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Wel fijn dat die hier ook weer in mindering wordt gebracht :-)

[Afbeelding]
Das nieuw dan denk ik. Mooi meegenomen!

Edit : Zie het al. Collectieve inkoop in je gemeente. Degene die niet in die gemeente wonen krijgen dat niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Devke op 06-07-2024 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Ik vind de opbrengsten om te janken de laatste weken. Heeft iemand zich daar al eens in verdiept wat er veranderd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Laatst online: 02-04 11:14
M.n. de afgelopen week.
Geen idee wat er gebeurd is. Ik denk dat als je het zp gaat vragen je het standaard antwoord gaat krijgen (het is de ene keer meer dan de andere keer) maar als we het nu eens collectief zouden doen, dan gaat er misschien een lampje branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
Guidoweb55 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:17:
Ik vind de opbrengsten om te janken de laatste weken. Heeft iemand zich daar al eens in verdiept wat er veranderd is?
M.n. de afgelopen week.
Geen idee wat er gebeurd is. Ik denk dat als je het zp gaat vragen je het standaard antwoord gaat krijgen (het is de ene keer meer dan de andere keer) maar als we het nu eens collectief zouden doen, dan gaat er misschien een lampje branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPhil
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 31-05 23:07
Jeroengroen schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:32:
M.n. de afgelopen week.
Misschien dat iemand van Zonneplan zou kunnen deelnemen in dit forum om dit soort vragen te beantwoorden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:53
Guidoweb55 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:17:
Volgens zonneplan heb je recordopbrengsten op dagen met veel zon en wind. Ben wel nieuwsgierig wat er gisteren verdiend is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
John245 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Volgens zonneplan heb je recordopbrengsten op dagen met veel zon en wind. Ben wel nieuwsgierig wat er gisteren verdiend is.
Een eurootje of drie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 31-05 21:07
Nog altijd 5,69/dag sinds installatie, dus niet slecht hoor. Maar de afgelopen dagen inderdaad weinig spannends.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cd0DpC85dxGiL-5g8tjcBDHexw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yjRaafsswnPtqztxCMHwZm7h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
MacPhil schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Misschien dat iemand van Zonneplan zou kunnen deelnemen in dit forum om dit soort vragen te beantwoorden..
Dat zou mooi zijn maar reken er maar niet op. Mogelijk lezen ze wel mee.
Bij Tibber doen ze dat beter. Daar zit gewoon een medewerker actief mee te lezen op Facebook, beantwoordt vragen, lost issues op of speelt ze direct door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:40
Soms is de opbrengst hoog, soms laag.. tja. Afgelopen week nog steeds €25. Verkijk je niet te veel op individuele weken zou ik zeggen, er zijn ook al weken geweest van zo’n €100 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Het is een combinatie van toename van regeltoestand 2 en weinig onbalans. Het zal altijd onregelmatig en onvoorspelbaar zijn, anders heette het ook niet onbalans :P

De trend van toename van regeltoestand 2 is ook voorspelt door een aantal experts o.a. vanwege toename van MW's die handelen op de onbalansmarkt. Niet alleen de thuisaccu's maar ook van grootverbruikers, en de meesten passen geen ramp rate toe, dus meteen vol 100% ontladen en laden. Dat helpt niet.
PradoPrius schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:26:
Waren bij ZP de opbrengsten negatief, afgelopen donderdag?
Nee, ik had iets van 2,50 EUR.

[ Voor 25% gewijzigd door kazuka op 07-07-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazuka schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:28:
Het is een combinatie van toename van regeltoestand 2 en weinig onbalans. Het zal altijd onregelmatig en onvoorspelbaar zijn, anders heette het ook niet onbalans :P

De trend van toename van regeltoestand 2 is ook voorspelt door een aantal experts o.a. vanwege toename van MW's die handelen op de onbalansmarkt. Niet alleen de thuisaccu's maar ook van grootverbruikers, en de meesten passen geen ramp rate toe, dus meteen vol 100% ontladen en laden. Dat helpt niet.

[...]

Nee, ik had iets van 2,50 EUR.
Ik heb iets gelezen dat het in stappen opschalen moet. Er is dus schijnbaar geen "boete" ofzo gekoppeld aan het niet naleven daarvan?

Ik krijg wel het gevoel dat het doel van de onbalans opvangen op deze manier juist de onbalans alleen maar vervelender maakt en dus ook jullie opbrengst ff wat minder is. De laatste week met regeltoestand 2 doel ik dan alleen ff op. Ik denk dat Powerplay daar wel wat beter werkt. Ik zie geen melding van kosten die jullie krijgen. Bij FE zie ik laatst iemand schrijven dat hij 3 euro min had die dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 07-07-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Devke schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Ik heb iets gelezen dat het in stappen opschalen moet. Er is dus schijnbaar geen "boete" ofzo gekoppeld aan het niet naleven daarvan?

Ik krijg wel het gevoel dat het doel van de onbalans opvangen op deze manier juist de onbalans alleen maar vervelender maakt en dus ook jullie opbrengst ff wat minder is. De laatste week met regeltoestand 2 doel ik dan alleen ff op.
De 'boete' is dat regeltoestand 2 je altijd geld kost en niets oplevert. Daarom zie je op zo'n dag de opbrengst in de app ook wel eens zakken en 's nachts duikt in ie nog wel eens in de min. Tot nu toe aan het eind van de dag altijd wel iets van positieve opbrengst, dat doet ZP dan blijkbaar iets beter dan Frank want ik las dat er daar wel een aantal dagen met negatieve dagopbrengsten waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazuka schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:41:
[...]

De 'boete' is dat regeltoestand 2 je altijd geld kost en niets oplevert. Daarom zie je op zo'n dag de opbrengst in de app ook wel eens zakken en 's nachts duikt in ie nog wel eens in de min. Tot nu toe aan het eind van de dag altijd wel iets van positieve opbrengst, dat doet ZP dan blijkbaar iets beter dan Frank want ik las dat er daar wel een aantal dagen met negatieve dagopbrengsten waren.
Precies dat. Zie ook al stoppers daar op onbalans. Dus dan beter even wat minder winstgevende dagen dan verliesdagen. Boete helder verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

dropkick_nl schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:00:
Idd, de activiteit van je eigen Nexus is 100% gelijk aan de demo.
Aangenomen dat je geen last hebt van DLB...
om 17:07 bij mij:
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd, sinds wanneer heb jij de accu?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 21:30
JT schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:53:
[...]

Ik ben benieuwd, sinds wanneer heb jij de accu?
sind 3e week maart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
jojost1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:15:
Soms is de opbrengst hoog, soms laag.. tja. Afgelopen week nog steeds €25. Verkijk je niet te veel op individuele weken zou ik zeggen, er zijn ook al weken geweest van zo’n €100 :)
Dat is zo’n kop in het zand reactie.
De afgelopen week was 25 euro maar de weken ervoor veel meer, wat wil je zeggen dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:40
Guidoweb55 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:03:
[...]
Dat is zo’n kop in het zand reactie.
De afgelopen week was 25 euro maar de weken ervoor veel meer, wat wil je zeggen dan
Dat het elke week anders is, soms is er meer en soms minder onbalans en dat is niet week op week te voorspellen. Niet echt de schuld van Zonneplan als er geen onbalans is.. En dat elke paar weken posts ‘deze week valt wel tegen’ niet super veel toevoegt naar mijn mening :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-05 02:26
jojost1 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Dat het elke week anders is, soms is er meer en soms minder onbalans en dat is niet week op week te voorspellen. Niet echt de schuld van Zonneplan als er geen onbalans is.. En dat elke paar weken posts ‘deze week valt wel tegen’ niet super veel toevoegt naar mijn mening :)
Ik snap die paniek ook niet. Maar blijkbaar hebben sommige mensen meer risico's genomen dan een ander. Maar zolang je de prognose van zonneplan haalt op jaarbasis, kun je mijn inziens niet gaan zitten klagen.

Daarnaast zijn er nu natuurlijk wel steeds meer partijen die inspelen op die onbalansmarkt. Ook oa Zonneplan met powerplay(zonnepanelen en laadpaal) en Tibber met gridrewards, helpen om het net in balans te houden. Net als Eneco die bedrijven gaat compenseren voor het afschakelen van hun invoeding.

Dus die paniek van sommige is misschien wel terecht..... ook als is dat niet de schuld van Zonneplan, maar van de veranderingen in de markt.

Pijnacker Oost/West

Pagina: 1 ... 39 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.