Zonneplan Nexus thuisbatterij Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 47 Laatste
Acties:
  • 465.169 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
RemmyB83 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:53:
[...]

Ik snap die paniek ook niet. Maar blijkbaar hebben sommige mensen meer risico's genomen dan een ander. Maar zolang je de prognose van zonneplan haalt op jaarbasis, kun je mijn inziens niet gaan zitten klagen.

Daarnaast zijn er nu natuurlijk wel steeds meer partijen die inspelen op die onbalansmarkt. Ook oa Zonneplan met powerplay(zonnepanelen en laadpaal) en Tibber met gridrewards, helpen om het net in balans te houden. Net als Eneco die bedrijven gaat compenseren voor het afschakelen van hun invoeding.

Dus die paniek van sommige is misschien wel terecht..... ook als is dat niet de schuld van Zonneplan, maar van de veranderingen in de markt.
Ik ben niet in paniek maar meen een trendbreuk te signaleren en een echte verklaring hiervoor heb en zie ik niet, mogelijk is de markt veranderd maar wellicht werkt de software niet optimaal, ik zie geregeld bewegingen die tegen mijn logica ingaan, dus een duiding (vanuit zp) lijkt mij wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:49
Ik ben ook niet in paniek, maar de mensen die juni extrapoleren en zeggen dat ze wel op koers liggen…. Kortzichtigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Guidoweb55 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:04:
Ik ben ook niet in paniek, maar de mensen die juni extrapoleren en zeggen dat ze wel op koers liggen…. Kortzichtigheid
Ik denk dat je (ondanks ik geen Nexus heb) moet kijken wat Zonneplan nu gerealiseerd heeft bij de demo in Zwolle. Ik heb dat een tijdje bijgehouden en dan zit je op een gemiddelde per dag. De ene dag zit je erboven de andere eronder. Dan ligt Zonneplan voor nog op het verwachte rendement.

Daarnaast is het natuurlijk zo zoals in de vorige post al gezegd is en ook al eerder op het forum ter sprake kwam dat er gewoon meer partijen op de markt komen. Frank Energie is erbij gekomen. Daarnaast worden er vergoedingen gegeven dus door andere bedrijven. Wat ik vanmorgen al zei..... als iedereen volle bak gaat ontladen en laden weet ik niet of dit goed is voor het net maar ook voor het verdienmodel. Boetes. Tijd zal het leren. Iedere dag is anders, het is niet de beste zomer tot nu toe en rendementen fluctueren per dag.

Is een thuisbatterij een gok? Jazeker. Niemand kan de toekomst voorspellen. Als ik maandag de krant zou krijgen met de aandelenkoersen van dinsdag dan zou ik woensdag schatriijk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-05 13:05
dotcode schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:25:
[...]

De onbalans markt is nationaal, dus zonneplan hoeft daar niet over na te denken.
Dit klopt niet. Onbalans orders bevatten regelmatig een netgebied waarbinnen dit moet worden opgelost. Dus alleen aansluitingen binnen dit gebied mogen op de bieding reageren.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-05 09:56
Jeroengroen schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:15:
[...]

Ik ben niet in paniek maar meen een trendbreuk te signaleren en een echte verklaring hiervoor heb en zie ik niet, mogelijk is de markt veranderd maar wellicht werkt de software niet optimaal, ik zie geregeld bewegingen die tegen mijn logica ingaan, dus een duiding (vanuit zp) lijkt mij wenselijk.
Als ik een gokje zou mogen wagen is het de toename van wind gedurende de afgelopen 2 weken wat de lagere opbrengsten op de onbalansmarkt zou kunnen verklaren:

Ik vermoed dat aanbieders van windparken erg behoudend inzetten qua aanbod op de epex markt omdat de wind deze tijd van het jaar minder betrouwbaar is. Als het meer waait dan verwacht hebben de wind aanbieders beide kanten op veel regelvermogen beschikbaar; uiteraard kunnen ze altijd afschakelen bij overaanbod, bijschakelen zou in dit scenario ook eenvoudig kunnen.

De weken ervoor was er vrijwel geen wind en was dit regelvermogen er dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-04 15:35
Ik denk dat er wel degelijk sprake is van een trendbreuk en dat onze verdiensten minder zullen blijven.

Ik citeer uit het rapport van CE Delft [1]:
"De gemiddelde omvang van de onbalansmarkt is daarmee 220 MW in 2019, 250 MW in. 2025 en 500 MW in 2030."
Er zijn heel veel partijen met accu's bezig en deze markt zal dus in korte tijd verzadigd zijn. Ook wordt er bijv. met pompgemalen geregeld op basis van onbalans en er is nog de passieve onbalans regeling d.w.z. zonnepanelen uitzetten bij teveel aanbod hetgeen ook veel toegepast wordt.. ZP is echt niet de enige.

In de Enios app zie ik dat er zo nu en dan wel degelijk onbalans ontstaat, maar de piekjes zijn steeds maar kort en al een heel tijd geen kwartier meer. Ook indien er geen regeltoestand 2 ontstaat, verdienen we dus minder, omdat er sneller gereageerd wordt met meer vermogen en de balans dus sneller hersteld wordt.

[1] https://ce.nl/wp-content/...chtergrondrapport_Def.pdf

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik vraag het me af of het een trendbreuk kan zijn, wat mij betreft is het weer de afgelopen weken erg voorspelbaar gebleken en was er niet extreem veel zon of wind (behalve vorige week donderdag, maar dat was voorzien).
Waar ik me wel ook in kan vinden is dat mogelijk de markt verzadigd, ik had begrepen dat Zonneplan > 80 batterijen per maand plaatst.
Aan de andere kant is de propositie van Zonneplan 20kWh voor 8300 ex btw nog steeds 1 van de goedkoopste uit de markt (denk dat ze rechtstreeks inkopen). Dus mocht het voordeel van de onbalans handel wegvallen heb je natuurlijk nog steeds een batterij (met langere terugverdientijd).

Het is overigens de terugverdientijd waar iedereen zich op focust hier in dit topic die nog GEEN batterij hebben, maar dat we uiteindelijk allemaal een batterij moeten hebben zal denk ik wel duidelijk moeten zijn....(zeker icm zonnepanelen).
Denk dat dit ook de insteek is van de meeste mensen die al een batterij hebben staan; thuisbatterij nemen omdat het onbalans vermindert en andere redenen en niet persé financieel. De onbalans inkomsten zijn mooi meegenomen zolang het duurt, maar niet de hoofdreden.

Wordt toch tijd voor een topicstart denk ik waar we mensen naar toe kunnen verwijzen als de discussie over de terugverdientijd, onbalanshandel en hoe lang dit duurt gaat...

[ Voor 7% gewijzigd door _Richie_ op 08-07-2024 10:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-05 16:47
Haha, wat een steĺletje paniekvoetballers hier.
Ik heb veel nuttige info uit deze posts gehaald, maar een weekje wat minder en een aantal beginnen te stuiteren hier.

Misschien de telefoon eens een poos aan de kant leggen, scheelt een hoop stress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 12:58

Freak187

geen

Ik heb 1 vraag en 1 opmerking.

Mijn vraag is: waar wordt de batterij op aangesloten, direct op een automaat in de groepenkast? Dus doet Zonneplan ook het boren in betonnen vloeren enzo? En moet je een vrije automaat hebben?

Mijn opmerking is: vroeger betaalde je louter voor je energie, maar nu praten we over het feit dat het over X jaar winstgevend kan zijn. Dat alleen is toch al een verbetering tov van vroeger? Datzelfde zie je ook in discussies over zonnepanelen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 12:27
Wat mij vooral zorgen baart is dat we van de ene op de andere dag zonder logische verklaring zo'n verschil zien op de onbalansmarkt. Wekenlang (ik heb de accu sinds 3 mei) was er vrijwel dagelijks meerdere keren een tekort aan stroom, waarbij deze meestal minimaal 10 minuten aanhield, maar soms zelfs 1.5 uur. Hierbij was de vergoeding het vaakst 900 euro per MWh, maar ook dagen van 1800 of zelfs 2500 euro.
Wat ik nu al minimaal 10 dagen zie is dat er bijna geen tekort meer is en dat er meerdere dagen zijn waarbij de positieve onbalansprijs niet eens boven de 120 euro komt.
Uiteraard kan het een poosje goed gaan en een poosje wat minder. Al zag je bij de demo accu dat deze periodes nooit langer dan een week duurden en de dagen daartussen zag je vaak opbrengsten van 10, 20 euro of soms zelf nog meer.

Voor nu maak en me niet direct zorgen over de opbrengst, want die is gemiddeld nog wel prima. Ik ben vooral benieuwd waarom er zo'n groot verschil zit in de onbalans ten opzichte van juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 12:27
Freak187 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:52:
Ik heb 1 vraag en 1 opmerking.

Mijn vraag is: waar wordt de batterij op aangesloten, direct op een automaat in de groepenkast? Dus doet Zonneplan ook het boren in betonnen vloeren enzo? En moet je een vrije automaat hebben?

Mijn opmerking is: vroeger betaalde je louter voor je energie, maar nu praten we over het feit dat het over X jaar winstgevend kan zijn. Dat alleen is toch al een verbetering tov van vroeger? Datzelfde zie je ook in discussies over zonnepanelen.
De accu moet aangesloten worden op alle 3 je fases in je meterkast. Zonneplan plaats hiervoor zelf een automaat met 3 fase aansluiting. Bij mij hebben ze de accu in de garage geplaatst en daarvandaan de kruipruimte ingeboord. In principe boren ze ook in je meterkast naar je kruipruimte als dat nodig is.
Je moet vooraf een foto sturen van je meterkast en als hier bijzonderheden zijn, dan hoor je het vanzelf van Zonneplan. Bij mij was de meterkast verouderd en moest vervangen worden. Als je dit door Zonneplan laat doen, dan kun je de BTW hiervoor ook terugkrijgen icm de aanschaf van de accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mre1 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:48:
[...]

08-04-2024 € 927,90 € 38,25
09-04-2024 € 943,37 € 15,47
10-04-2024 € 957,42 € 14,05
11-04-2024 € 963,06 € 5,64
12-04-2024 € 969,24 € 6,18
13-04-2024 € 973,52 € 4,28
14-04-2024 € 974,85 € 1,33
15-04-2024 € 978,26 € 3,41
16-04-2024 € 982,36 € 4,10
17-04-2024 € 986,75 € 4,39
18-04-2024 € 990,49 € 3,74
19-04-2024 € 992,39 € 1,90
20-04-2024 € 996,10 € 3,71
21-04-2024 € 997,03 € 0,93
22-04-2024 € 999,79 € 2,76
23-04-2024 € 1003,99 € 4,20
24-04-2024 € 1010,29 € 6,30
25-04-2024 € 1012,85 € 2,56

Gestopt met snapshots op de 25ste aangezien daar mijn eigen Nexus geplaatst is :)
De datum is het moment van het snapshot en toont de opbrengst van de dag daarvoor.
Ik quote even een oudere post van eind april, daar zie je met name de 2e helft van april ook langere periodes met minder opbrengst, erg vergelijkbaar met afgelopen weken. Is dus niet perse een trendbreuk maar de oorzaak kan wel verschillend zijn (toename regeltoestand 2 bijvoorbeeld). De dagen die in juni veel opbrachten waren ook het gevolg van activatie van emergency power, mogelijk als gevolg van een storing of uitval van een centrale ergens. Dat zijn uitzonderingen natuurlijk en niet iets wat elke maand voor hoeft te komen.

Zolang je op een gemiddelde dagopbrengst van rond de 5 EUR zit dan komt Zonneplan zijn belofte qua geadverteerde terugverdientijd na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:23
Devke schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:51:
[...]

Denk ook aan 1 malig belastingforfait a 300 euro. Maar als het goed is staat dat vermeld op de website.
Daar is nu een hold op dus dat gaan we maar weer afwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Het is een beetje dubbel momenteel:

weinig opbrengst met veel laden / ontladen = batterij die snel achteruitgaat.
Het doel is en blijft wel de onbalans aan te pakken, daar zal ik mijn verlies moeten nemen. Goed ingelezen op voorhand. Samen voor een sterker net ;). Laten we vooral niet denken dat we met 3000 Nexus batterijen nu al veel impact maken.

[ Voor 13% gewijzigd door DustPhyte op 08-07-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
kazuka schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Ik quote even een oudere post van eind april, daar zie je met name de 2e helft van april ook langere periodes met minder opbrengst, erg vergelijkbaar met afgelopen weken. Is dus niet perse een trendbreuk maar de oorzaak kan wel verschillend zijn (toename regeltoestand 2 bijvoorbeeld). De dagen die in juni veel opbrachten waren ook het gevolg van activatie van emergency power, mogelijk als gevolg van een storing of uitval van een centrale ergens. Dat zijn uitzonderingen natuurlijk en niet iets wat elke maand voor hoeft te komen.

Zolang je op een gemiddelde dagopbrengst van rond de 5 EUR zit dan komt Zonneplan zijn belofte qua geadverteerde terugverdientijd na.
momenteel 5.88 per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-05 00:18
Energycoach schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:42:
Ik denk dat er wel degelijk sprake is van een trendbreuk en dat onze verdiensten minder zullen blijven.

Ik citeer uit het rapport van CE Delft [1]:
"De gemiddelde omvang van de onbalansmarkt is daarmee 220 MW in 2019, 250 MW in. 2025 en 500 MW in 2030."
Er zijn heel veel partijen met accu's bezig en deze markt zal dus in korte tijd verzadigd zijn. Ook wordt er bijv. met pompgemalen geregeld op basis van onbalans en er is nog de passieve onbalans regeling d.w.z. zonnepanelen uitzetten bij teveel aanbod hetgeen ook veel toegepast wordt.. ZP is echt niet de enige.

In de Enios app zie ik dat er zo nu en dan wel degelijk onbalans ontstaat, maar de piekjes zijn steeds maar kort en al een heel tijd geen kwartier meer. Ook indien er geen regeltoestand 2 ontstaat, verdienen we dus minder, omdat er sneller gereageerd wordt met meer vermogen en de balans dus sneller hersteld wordt.

[1] https://ce.nl/wp-content/...chtergrondrapport_Def.pdf
Ik zat net dit stukje over oa dat rapport te lezen.
Gaat om een markt van ongeveer 100.000 thuisaccu's of een paar hele grote.
https://eenvandaag.avrotr...em_e0LDNwjUzYvvrX0CFfIaBw

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 15:21
Vanavond tussen 20:00 en 21:00 een kWh prijs van 45,30ct ..
Zo hoog heb ik zeer zelden gezien..

Iemand info dat er dat uur stroom tekort is vanwege onderhoud oid?
Gaan we dus een mooi rendement halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 23:37
dropkick_nl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:41:

Dat is een 'day-ahead' prijs. Dat is niet de focus van het trading mechanisme van de Nexus, omdat dat voorlopig nog klein bier is in vergelijking met de winsten die te maken zijn met onbalansprijzen. De accu leeg laten lopen om die 45ct te pakken, en vervolgens de kans mislopen om te handelen op onbalans met diezelfde kWh's is qua kansberekening maal rendement waarschijnlijk niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
ntram schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:48:
[...]

Dat is een 'day-ahead' prijs. Dat is niet de focus van het trading mechanisme van de Nexus, omdat dat voorlopig nog klein bier is in vergelijking met de winsten die te maken zijn met onbalansprijzen. De accu leeg laten lopen om die 45ct te pakken, en vervolgens de kans mislopen om te handelen op onbalans met diezelfde kWh's is qua kansberekening maal rendement waarschijnlijk niet handig.
Dat was niet mijn vraag, indien de day ahead prijs zo hoog is, is er dus schaarste dat uur.
Dat zou kunnen komen door onderhoud oid.
Daarmee neemt de kans toe op een onbalans.. (een tekort aan stroom)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dropkick_nl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:54:
[...]

Dat was niet mijn vraag, indien de day ahead prijs zo hoog is, is er dus schaarste dat uur.
Dat zou kunnen komen door onderhoud oid.
Daarmee neemt de kans toe op een onbalans.. (een tekort aan stroom)
De day ahead prijs wordt vastgesteld middels een markt mechanisme. Een dag vooraf koopt iedereen de stroom in die ze verwachten nodig te hebben. Dit gaat om bulk afname (megawatt, gigawatt). De onbalans markt bestaat omdat de werkelijke opwek en verbruik altijd 100% in balans moet zijn en dat je dat niet vooraf kan voorspellen.

Je hebt dus partijen nodig die binnen 1 seconde kunnen bijspringen om de onbalans te corrigeren.

Dit staat helemaal los van de day ahead prijs.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JackBol schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:16:
[...]

De day ahead prijs wordt vastgesteld middels een markt mechanisme. Een dag vooraf koopt iedereen de stroom in die ze verwachten nodig te hebben. Dit gaat om bulk afname (megawatt, gigawatt). De onbalans markt bestaat omdat de werkelijke opwek en verbruik altijd 100% in balans moet zijn en dat je dat niet vooraf kan voorspellen.

Je hebt dus partijen nodig die binnen 1 seconde kunnen bijspringen om de onbalans te corrigeren.

Dit staat helemaal los van de day ahead prijs.
Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt:
  1. 5 dagen op rij hetzelfde weer voorspeld in een normale week zonder bijv. feestdagen -> Kans op grote onbalans relatief klein
  2. 1 uur een relatief hoge piek -> Bijzondere situatie, ja vooraf ingeschat, maar er is een grotere kans op afwijking inschatting vs praktijk, mogelijk niet zo zeer aan de afname kant, maar wel aan de opbrengstkant omdat er blijkbaar iets aan de hand is. Of nauwelijks wind icm onderhoud.
Ik vermoed ook dat de kans op onbalans bij #2 groter is dan bij #1.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

En ookal zijn het 2 aparte markten, toch is er regelmatig een correlatie tussen de baseline van de onbalans en epex prijzen, valt mij op. Je ziet deze nu ook redelijk gelijktrekken nu de uurprijzen aan het stijgen zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul1ew4ikr5wGvFEOdj3pQ20Esg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rWlUEBh9EJj8On2yP7WIPnHo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RemmyB83 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:17:
[...]

Ik zat net dit stukje over oa dat rapport te lezen.
Gaat om een markt van ongeveer 100.000 thuisaccu's of een paar hele grote.
https://eenvandaag.avrotr...em_e0LDNwjUzYvvrX0CFfIaBw
Vanavond was het ook in de aflevering. De meneer die thuisbatterijen verkocht was kwam niet erg overtuigend over en had als enige argument “het rapport is al 7 maanden oud en de wereld verandert zo snel”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:16
Wolly schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:24:
[...]

Vanavond was het ook in de aflevering. De meneer die thuisbatterijen verkocht was kwam niet erg overtuigend over en had als enige argument “het rapport is al 7 maanden oud en de wereld verandert zo snel”.
En er wordt ook niet helemaal de waarheid gesproken. In het artikel staat:
"Hartgers weet dat hij een voordeel heeft, omdat hij er vroeg bij is. "Op dit moment verdien ik er nog aan. En ik kan mijn batterij ook zo instellen dat ik gewoon mijn eigen stroom kan opslaan zodat ik minder afhankelijk ben van de energieprijzen. Met mijn eigen opgeslagen energie kan ik wel 25 wasjes draaien."

Dat kan de Nexus dus niet.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
dropkick_nl schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:41:

Nou, idd dus geen relatie tussen (fors) hoge stroomprijs en een eventueel onbalans tekort helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

John245 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:31:
[...]

"Hartgers weet dat hij een voordeel heeft, omdat hij er vroeg bij is. "Op dit moment verdien ik er nog aan. En ik kan mijn batterij ook zo instellen dat ik gewoon mijn eigen stroom kan opslaan zodat ik minder afhankelijk ben van de energieprijzen. Met mijn eigen opgeslagen energie kan ik wel 25 wasjes draaien."

Hij zit in een beta programma. Over een paar weken kan de rest dat waarschijnlijk ook.
Iceman77 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:18:
Stomme is dus dat ik verwacht dat tussen 20u en 21u mn hele accu wordt ontladen, maar dat gebeurde dus niet. Wat is de logica hier achter?
Heb de nexus net 4 dagen, maar ben vooralsnog niet echt onder de indruk. Past wel weer typisch bij mij, zodra ik (aandelen) koop gaat daarna ook altijd koers naar beneden 😀
Je kijkt naar de verkeerde grafiek. De Nexus doet (nog) niets met de epex-markt, enkel de onbalans markt. Dat staat los van elkaar.

[ Voor 31% gewijzigd door kazuka op 08-07-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-05 15:50
Stomme is dus dat ik verwacht dat tussen 20u en 21u mn hele accu wordt ontladen, maar dat gebeurde dus niet. Wat is de logica hier achter?
Heb de nexus net 4 dagen, maar ben vooralsnog niet echt onder de indruk. Past wel weer typisch bij mij, zodra ik (aandelen) koop gaat daarna ook altijd koers naar beneden 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Iceman77 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:18:
Omdat de Nexus niet op basis van day-ahead tarieven handelt, maar op de onbalansmarkt, waar heel andere tarieven gelden... Niet van tevoren ingelezen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Taro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:40:
[...]

Omdat de Nexus niet op basis van day-ahead tarieven handelt, maar op de onbalansmarkt, waar heel andere tarieven gelden... Niet van tevoren ingelezen?
Hier gaan we weer, maak is is basis post. Vermoeiend dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

DustPhyte schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:54:
[...]
Hier gaan we weer, maak is is basis post.
Ik hou je niet tegen, wanneer is ie af? :)

Edit: Zie overigens: jorick570 in "DEI feedbacktopic" Als het goed is volgt er een nieuw topic, maar meld je daar vooral even als je wil bijdragen. Zou mooi zijn als niet altijd dezelfde mensen het initiatief nemen.

[ Voor 38% gewijzigd door Taro op 08-07-2024 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
John245 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:31:
[...]

Ik wil niet miereneukerig gaan doen maar mijn wasmachine verbruikt 0.4kWh per wasje.
Verder beweert Zonneplan natuurlijk dat je op een gegeven moment je eigen stroom zou kunnen opslaan (vraag me alleen af waarom je dat zou willen doen met de opbrengsten qua onbalans). Is voor Zonneplan wrs. makkelijk in te regelen met de P1-meter...

Hier een voorzet voor wat FAQ-vragen voor de topicstart:

- Wat zijn de vereisten om een Zonneplan batterij te kunnen plaatsen?
1. Dyn contract ZP, 2. 3-fasen-aansluiting (anders moet deze worden geupgraded). 3. Ruimte in de meterkast (anders moet die voor extra kosten worden uitgebreid).

- Wat zijn de kosten van een Zonneplan batterij
Je betaalt de prijs incl. BTW aan Zonneplan, Zonneplan heeft een aparte gespecialiseerde partij ingehuurd om de BTW terug te vragen. De laatste geluiden zijn dat het beoordelingsproces bij de belastingdienst stilligt overigens en niemand die de batterij heeft al BTW heeft terugontvangen.

- Hoe komen de opbrengsten tot stand
De batterij handelt op de onbalans markt waar je normaliter als particulier geen toegang tot hebt. Voor meer info hierover zie: ............ Er wordt dus niet gekekeken naar de EPEX prijzen. De opbrengst van de demo-batterij van Zonneplan kun je hier vinden.,,,,

- Wat is de terugverdientijd? Is dit realistisch?
Zonneplan beweert een terugverdientijd van ongeveer 4.5 jaar. -> aanvullen

- Kan ik mijn eigen zonne-energie opslaan op de batterij en dit in de avond gebruiken?

- Heeft de afschaffing van de saldering in 2027 invloed op de opbrengst van batterij?

[ Voor 41% gewijzigd door _Richie_ op 09-07-2024 09:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-12-2024
Dat moet dus goed komen denk ik. Ben benieuwd hoe lang het nu nog gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:59
Eén van de voorwaarden is:

‘Tot slot moet de factuur van de aanschaf van de batterij en het energiecontract op naam van de consument staan en moet de consument op het moment van aanschaf en installatie van de thuisbatterij geen deelnemer aan de kleineondernemersregeling (KOR)‘

Sinds de aanschaf van mijn zonnepanelen in 2015 ben ik al deelnemer aan de KOR. Mijn partner is al ondernemer voor de btw. Krijgen we dan geen btw terug op onze batterij? Antwoord ZP: ‘dan richten we voor u een stille maatschap op via welke u de btw alsnog terugkrijgt.’

Kent / begrijpt iemand die constructie? Gaat dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:27
IonniUnique schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:18:

‘Tot slot moet de factuur van de aanschaf van de batterij en het energiecontract op naam van de consument staan en moet de consument op het moment van aanschaf en installatie van de thuisbatterij geen deelnemer aan de kleineondernemersregeling (KOR)‘

Sinds de aanschaf van mijn zonnepanelen in 2015 ben ik al deelnemer aan de KOR. Mijn partner is al ondernemer voor de btw. Krijgen we dan geen btw terug op onze batterij? Antwoord ZP: ‘dan richten we voor u een stille maatschap op via welke u de btw alsnog terugkrijgt.’

Hoe lang denk je dat het duurt voordat de Belastingdienst deze truc ontdekt?Zelfs als ze er in eerste instantie intrappen vroeg of later komt het uit en kijk je tegen een naheffing en een mogelijke boete aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
IonniUnique schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:18:

Twijfelachtig, omdat deze structuur alleen opgetuigd wordt voor een (klein) belastingvoordeel en niets te maken heeft met de economische realiteit.

De belastingdienst toetst op basis van btw-nummer. Jij hebt obv je 2015 aanschaf al een btw-nummer gehad en hebt daarvoor de KOR aangevraagd. Vanwege de KOR kun je nu geen btw meer terugvragen. Je partner kan overigens wel btw terugvragen op de aanschaf. MAAR, ze zal dan (zolang ze de KOR niet aanvraagt) ook btw moeten afdragen over de omzet die de Zonneplan batterij genereert.

De truc van Zonneplan lijkt nu te zijn om een maatschap op te richten voor jou (en je vrouw). Die krijgt een nieuw btw-nummer en dan kun je obv daarvan je btw terugvragen. Maar een maatschap oprichten alleen om btw terug te vragen is natuurlijk gewoon een truc.... Ik zou er persoonlijk niet in meeging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Ik heb me ook diep in de hele materie rond belastingteruggave verdiept en hoe of wat dat met de KOR zit.
Mijn mening is echter: je wilt de BTW helemaal niet terugvragen!!

Want de zienswijze van de belastingdienst wil zeggen dat je geen forfait mag gebruiken, maar elk kwartaal opnieuw je BTW afdracht moet gaan berekenen.
En je gaat dan na enkele jaren al veel meer BTW moeten afdragen dan dat je aan BTW hebt teruggevraagd.

Ik heb er een blog over geschreven https://spotontech.nl/ene...agen-op-de-thuisbatterij/
Ik heb dit bij mijn boekhouder gecheckt en die zegt dat mijn mening correct is.
Ik probeer morgen nog naar De Centrale te bellen (die grappemakers zijn al 's middags om 16:00 vrij) om te zien wat hun mening is hierover, maar op dit moment zou ik iedereen afraden om de BTW terug te vragen. Betaal die (bijna) 10k en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Laatst online: 02-04 11:14
hrigteri schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:59:
Ik heb me ook diep in de hele materie rond belastingteruggave verdiept en hoe of wat dat met de KOR zit.

Want de zienswijze van de belastingdienst wil zeggen dat je geen forfait mag gebruiken, maar elk kwartaal opnieuw je BTW afdracht moet gaan berekenen.
En je gaat dan na enkele jaren al veel meer BTW moeten afdragen dan dat je aan BTW hebt teruggevraagd.

Ik heb er een blog over geschreven https://spotontech.nl/ene...agen-op-de-thuisbatterij/
Ik probeer morgen nog naar De Centrale te bellen (die grappemakers zijn al 's middags om 16:00 vrij) om te zien wat hun mening is hierover, maar op dit moment zou ik iedereen afraden om de BTW terug te vragen. Betaal die (bijna) 10k en klaar.
Dan ben ik benieuwd waarom onderstaande verhaal van Zonneplan volgens jou niet klopt:
# 6 Onze accountant regelen jouw vrijstelling (KOR)
Onze btw-partner verzorgt alle btw-aangiftes en doet na een jaar een beroep op de eerder besproken KOR. Door deze ontheffing is er geen administratieplicht meer.
Dit maakt het forfait eenmalig. Je betaalt hierdoor dus geen verdere btw over de inkomsten uit jouw thuisbatterij.
https://www.zonneplan.nl/...eruggave-op-thuisbatterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Hoe denk je dat de KOR werkt?

Hint: je hoeft geen btw meer af te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balkonboer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-05 08:31
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Ik lees op deze pagina van de Belastingdienst toch ook in de 2e alinea dat op de thuisbatterij geen forfait zit ?!?!?
Dus ik ben bijna bang dat Zonneplan een beetje te vroeg gedacht heeft dat de regeling hetzelfde ging worden als vroeger met de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
Uh die forfait staat los van de KOR?

Indien er wordt voldaan aan de voorwaarden van de KOR:https://www.belastingdien...e_geldt_de_btw/ondernemer
kan daar gewoon gebruik van gemaakt worden en hoeft er geen BTW afgedragen te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door frankrox op 09-07-2024 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankrox

Voor de duidelijkheid: dit klopt helemaal niet. Check t nog maar ns met je boekhouder. De KOR is er juist voor om vrijgesteld te worden van BTW aangifte, mits er aan de voorwaarden wordt voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 16:40
Hetgeen nu op de site van de belastingdienst staat komt bijna volledig overeen met hetgeen Zonneplan gecommuniceerd heeft. Alleen de 300 euro forfait wordt niet in dit bericht bevestigd.
No problemos!
En de ene boekhouder is de ander niet. Hij zal het wel druk gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
Jullie moeten echt even het hele verhaal lezen.
Niet schreeuwen voor je alles gelezen hebt :)
Je kan de KOR wel in, maar doe je dat binnen de termijn van 5 jaar (of 10 jaar zelfs...) dan moet je de btw alsnog betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:04
Ik blijf de KOR voor zonnepanelen en dus ook voor thuisbatterijen een gedrocht vinden.
Als je ooit een eigen bedrijf gaat starten en boven de vrijgestelde omzet uitkomt waardoor je niet meer in de KOR zit dan moet je tot het einde der tijden ook het BTW forfait voor de zonnepanelen afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012

thido

Tilburg

Ik krijg de optie een p1 splitter mee te bestellen met de Nexus, kost Euro 29,90.
Kan iemand aangeven welk model ze leveren hiervoor?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

thido schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:26:
Ik krijg de optie een p1 splitter mee te bestellen met de Nexus, kost Euro 29,90.
Kan iemand aangeven welk model ze leveren hiervoor?
Deze: https://www.energiebespaa...aspx?a=70&ProductID=12845

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frankrox
hrigteri schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:08:
Jullie moeten echt even het hele verhaal lezen.
Niet schreeuwen voor je alles gelezen hebt :)
Je kan de KOR wel in, maar doe je dat binnen de termijn van 5 jaar (of 10 jaar zelfs...) dan moet je de btw alsnog betalen!
Uhm, wellicht niet gelijk een blog schrijven en linken alsof het waarheid is als je t zelf niet helemaal begrijpt.

In de laatste alinea staat duidelijk dat btw aangifte niet nodig is mits er 5 of 10 jaar onder de herzieningsdrempel wordt gebleven. Met de bedragen voor de zonneplan thuisbatterijen lijkt mij dat altijd het geval.

Wellicht je denkfout: de zonneplan batterij wordt niet privé gebruikt, in ieder geval kan dat nu nog niet. Het rekenvoorbeeld is dus ook niet van toepassing op zonneplan batterijen.

De KOR ga je direct in zodat je maar 1x btw aangifte hoeft te doen. Aangezien er geen forfait is, lijkt t erop dat we dat bedrag 'cadeau' krijgen. Er staat immers dat de volledig btw op installatie en apparatuur kan worden teruggevraagd.

Edit: deze alinea is van toepassing:
ebruikt u de thuisbatterij voor de handel in stroom? Dan bent u btw-plichtig en moet u elk kwartaal btw-aangifte doen. In uw aangifte geeft u 21% btw aan over de vergoeding die u het afgelopen kwartaal van uw energiemaatschappij hebt ontvangen
Aangezien je onder de drempel blijft kan je gebruik maken van de KOR en hoef je dus geen aangifte meer te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door frankrox op 09-07-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:03
Ik kreeg vorige maand een ander (na lang wachten en NA installatie) met naam van zonneplan er op. Dus wellicht laten ze nu eigen splitters maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:34

GaMbiNo

1337

Dan zou ik er eentje van home wizard bestellen. Die heeft ook een poortje extra.

https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
frankrox schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:42:
[...]

Uhm, wellicht niet gelijk een blog schrijven en linken alsof het waarheid is als je t zelf niet helemaal begrijpt.

In de laatste alinea staat duidelijk dat btw aangifte niet nodig is mits er 5 of 10 jaar onder de herzieningsdrempel wordt gebleven. Met de bedragen voor de zonneplan thuisbatterijen lijkt mij dat altijd het geval.

Wellicht je denkfout: de zonneplan batterij wordt niet privé gebruikt, in ieder geval kan dat nu nog niet. Het rekenvoorbeeld is dus ook niet van toepassing op zonneplan batterijen.

De KOR ga je direct in zodat je maar 1x btw aangifte hoeft te doen. Aangezien er geen forfait is, lijkt t erop dat we dat bedrag 'cadeau' krijgen. Er staat immers dat de volledig btw op installatie en apparatuur kan worden teruggevraagd.

Edit: deze alinea is van toepassing:

[...]

Aangezien je onder de drempel blijft kan je gebruik maken van de KOR en hoef je dus geen aangifte meer te doen.
@hrigteri :

Ter aanvulling hierbij een stukje uit het bericht dat ik vorige week kreeg van de centrale.nl ( het bedrijf dat de btw-teruggave verzorgt. Btw wordt afgedragen in een eenmalige forfait, in ons geval 300€ :

Uitleg terug te ontvangen bedrag
Voor de volledigheid treft u hieronder een uitleg aan van het terug te ontvangen bedrag (€ 1378).
De BTW op de factuur voor de batterij kunt u terug vragen (€ 1677,90).

In het eerste jaar dient ook eenmalig BTW worden betaald over de opbrengst met de verhandelde energie. De opbrengst dienen we van te voren in te schatten, we schatten voorzichtig in dat er € 15,- per kWh opslagcapaciteit van de thuisbatterij aan BTW afgedragen dient te worden. De opslagcapaciteit van de batterij is (20 kWh). De af te dragen BTW bedraagt dan € 300. Dit bedrag zal in de eerste aangifte Omzetbelasting worden aangegeven.

In totaal bedraagt de teruggave € 1678 -/- € 300 = € 1378 (afgerond).

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012

thido

Tilburg

MrTom schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Ik kreeg vorige maand een ander (na lang wachten en NA installatie) met naam van zonneplan er op. Dus wellicht laten ze nu eigen splitters maken.
Wel een actieve neem ik aan?
Heb je wellicht een foto ervan?
Ik twijfel namelijk om toch die van HW te bestellen i.p.v. die van Zonneplan.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Requiem19 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Twijfelachtig, omdat deze structuur alleen opgetuigd wordt voor een (klein) belastingvoordeel en niets te maken heeft met de economische realiteit.

De belastingdienst toetst op basis van btw-nummer. Jij hebt obv je 2015 aanschaf al een btw-nummer gehad en hebt daarvoor de KOR aangevraagd. Vanwege de KOR kun je nu geen btw meer terugvragen. Je partner kan overigens wel btw terugvragen op de aanschaf. MAAR, ze zal dan (zolang ze de KOR niet aanvraagt) ook btw moeten afdragen over de omzet die de Zonneplan batterij genereert.

De truc van Zonneplan lijkt nu te zijn om een maatschap op te richten voor jou (en je vrouw). Die krijgt een nieuw btw-nummer en dan kun je obv daarvan je btw terugvragen. Maar een maatschap oprichten alleen om btw terug te vragen is natuurlijk gewoon een truc.... Ik zou er persoonlijk niet in meeging.
Wat is een stille maatschap?

Stille maatschap

Naast de openbare maatschap is er de stille maatschap: een samenwerkingsverband dat niet openbaar is en niet met een bedrijfsnaam naar buiten treedt. Zie het als een onderlinge samenwerking die niet zichtbaar is. Zowel in de landbouw als bij andere vrije beroepen bestaan veel onderlinge afspraken. Bijvoorbeeld over het samen aankopen en gebruiken van een machine, het huren of kopen van een kantoorpand of het hebben van abonnementen. Zulke afspraken worden vaak vastgelegd in een stille maatschap. Als een stille maatschap een onderneming heeft, moet je de stille maatschap inschrijven in het Handelsregister. Als een stille maatschap gevolgen heeft voor de belasting , moet dit bij de Belastingdienst bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
fvanderstege schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:42:
[...]

@hrigteri :

Ter aanvulling hierbij een stukje uit het bericht dat ik vorige week kreeg van de centrale.nl ( het bedrijf dat de btw-teruggave verzorgt. Btw wordt afgedragen in een eenmalige forfait, in ons geval 300€ :

Voor de volledigheid treft u hieronder een uitleg aan van het terug te ontvangen bedrag (€ 1378).

In het eerste jaar dient ook eenmalig BTW worden betaald over de opbrengst met de verhandelde energie. De opbrengst dienen we van te voren in te schatten, we schatten voorzichtig in dat er € 15,- per kWh opslagcapaciteit van de thuisbatterij aan BTW afgedragen dient te worden. De opslagcapaciteit van de batterij is (20 kWh). De af te dragen BTW bedraagt dan € 300. Dit bedrag zal in de eerste aangifte Omzetbelasting worden aangegeven.

Ik ken die uitleg, alleen lijkt de Belastingdienst hier niet mee akkoord te zijn gegaan.
De Centrale en Zonneplan zeiden dit al sinds begin januari, maar die forfait van 300 lijkt het niet te hebben gehaald in Apeldoorn.
Ik ga morgen nog een keer met de Centrale bellen om hun antwoord te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Laatst online: 05-05 00:57

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Ook Eneco gaat starten met een thuisbatterij, proef van één jaar met een Sessy.

Link

Eneco komt met bijna hetzelfde belastingverhaal als Zonneplan....
21 procent btw-teruggave

Daarnaast kunnen deelnemers profiteren van btw-teruggave. Dit was tot nu alleen voorbehouden aan thuisbatterijbezitters met een dynamisch energiecontract.

"Het klinkt nu als een druppel op de gloeiende plaat. Honderd klanten met 5 kWh-batterijen. Wij denken dat de thuisbatterij groter wordt als in 2027 de salderingsregeling wordt afgeschaft. En met deze proef kunnen Eneco-klanten met een vast en variabel energiecontract ook profiteren van btw-teruggave", zegt Nagel.

"Je gebruikt de thuisbatterij voor de in- en verkoop van energie. Dat is een economische activiteit. Je verhuurt je thuisbatterij als het ware aan Eneco en hiervoor krijg je een vergoeding", legt Romano Hagen, fiscaal jurist van het in duurzaamheidsmaatregelen gespecialiseerde De Centrale, uit.

"Je bent dan ondernemer voor de btw. Dus je gebruikt de thuisbatterij niet alleen privé en de batterij heeft een energiemanagement-systeem. En de rekening voor de aanschaf van de thuisbatterij en het energiecontract staan op dezelfde naam."
Maar dan wel met de opmerking over privégebruik!
Daarnaast moet je naar inschatting zo’n 75 euro btw betalen over het privégebruik van de accu en de ontvangen vergoeding van Eneco. Dit fiscale voordeel geldt nu dus ook voor mensen die hun thuisbatterij 'verhuren' aan Eneco.
Blijft een lastige situatie waarvan ze het bij de Belastingdienst volgens mij ook nog niet snappen.

[ Voor 13% gewijzigd door NightHawk4 op 09-07-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NightHawk4 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:22:
Ook Eneco gaat starten met een thuisbatterij, proef van één jaar met een Sessy.

Link

Eneco komt met bijna hetzelfde belastingverhaal als Zonneplan....

[...]

Maar dan wel met de opmerking over privégebruik!

[...]

Blijft een lastige situatie waarvan ze het bij de Belastingdienst volgens mij ook nog niet snappen.
Ze komen met hetzelfde verhaal omdat het uit dezelfde bron komt: De Centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 08:44
GaMbiNo schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:37:
Dan zou ik er eentje van home wizard bestellen. Die heeft ook een poortje extra.

https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter
Ik heb deze splitter gekocht, in de versie met 4 outputs.

Doet het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jehojakim
Soms snap ik niet zoveel van de gegevens in de zonneplan app.

In bijgaande plaatjes zie je om 18 seconden na twaalven een totaalopbrengst van 214,84, en een dagopbrengst van 10,65. De dagopbrengst is nog die van 9 juli, de datum is dan al bijgewerkt naar 10 juli.

Vanmorgen, 6:21, was de dagopbrengst voor 10 juli 4 cent, maar de totaalopbrengst plotseling gestegen van 214,84 naar 215,63

Rara?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YccugOSdouAwHfow9dQAQjvaEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mk5aDl5tSHmDIpIdscu1CdIR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-lZq_Nj_2PwaSimAfNRwEY8opM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6rBtmCGKGy4d7zFbNcb1FwG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:34

GaMbiNo

1337

jehojakim schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:03:
Soms snap ik niet zoveel van de gegevens in de zonneplan app.

In bijgaande plaatjes zie je om 18 seconden na twaalven een totaalopbrengst van 214,84, en een dagopbrengst van 10,65. De dagopbrengst is nog die van 9 juli, de datum is dan al bijgewerkt naar 10 juli.

Vanmorgen, 6:21, was de dagopbrengst voor 10 juli 4 cent, maar de totaalopbrengst plotseling gestegen van 214,84 naar 215,63

Rara?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Der dagopbrengst en de totale opbrengst worden niet tegelijk bijgewerkt. Ik lees dit allemaal in in Home Assistant en dan zie je dat die onafhankelijk van elkaar worden bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
Ah, helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 00:18
Ik zag van de week de folder die mensen in Tilburg ontvangen.. ik heb er toch wel beetje misselijk gevoel bij. Ze beloven meer op te wekken dan de maandelijkse kosten van een lening (discutabel en toen ik ze eerder belde over een prestatiegarantie, gaven ze niet thuis) en dat het "maar 10 euro per maand kost" .. in RENTE. Volgens mij is helft van wat op zonneplan.nl/tilburg staat gewoon not-done volgens Wet Financieel Toezicht. Tevens vraag ik mij af of die rente bedragen niet voor een lening zijn waarvan de looptijd langer is dan de verwachte levensduur van het apparaat?

Vorige week was ik nog persoonlijk nieuwsgierig naar een batterij maar het blijkt in mijn scenario niet technisch haalbaar en die Tilburg folder van ze is deels misselijkmakend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:28:
Ik zag van de week de folder die mensen in Tilburg ontvangen.. ik heb er toch wel beetje misselijk gevoel bij. Ze beloven meer op te wekken dan de maandelijkse kosten van een lening (discutabel en toen ik ze eerder belde over een prestatiegarantie, gaven ze niet thuis) en dat het "maar 10 euro per maand kost" .. in RENTE. Volgens mij is helft van wat op zonneplan.nl/tilburg staat gewoon not-done volgens Wet Financieel Toezicht. Tevens vraag ik mij af of die rente bedragen niet voor een lening zijn waarvan de looptijd langer is dan de verwachte levensduur van het apparaat?

Vorige week was ik nog persoonlijk nieuwsgierig naar een batterij maar het blijkt in mijn scenario niet technisch haalbaar en die Tilburg folder van ze is deels misselijkmakend.
Misschien goed om één en ander toe te lichten / te beargumenteren?

- Ze beloven meer op te wekken dan de maandelijke kosten van een lening. >> heb je het gecontroleerd? Wat kost de lening? die 10 Euro? Als dat de rente is, dan zal Zonneplan die belofte waarschijnlijk na kunnen komen; wat is de aflossing? Mogelijk dat het zelfs dan (gemiddeld) na te komen is. Een SVN lening kost je voor 8.000 Euro over 6 jaar aan aflossing zo'n 115 Euro per maand en als er 10 Euro rente bijkomt dan zou het nog steeds kunnen op basis van 1600 / 1800 Euro opbrengst per jaar. Geen hele goede businesscase, maar er ontbreken te veel gegevens om je nu inhoudelijk gelijk te geven.
- Op welk punt / punten voldoet Zonneplan niet aan de WFT?
- In de laatste zin lijkt het alsof je niet weet wat de voorwaarden zijn, dus waarom is het misselijkmakend als je niet de feiten op een rij hebt?

ik zie de laatste weken steeds berichten waarbij ik het gevoel is dat er vooral uit emotie gereageerd wordt. Ik ben gewend dat op de fora van Tweakers goed gediscussieerd kan worden op basis van feiten en argumenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MMaster23
DjaZo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:43:
[...]

Misschien goed om één en ander toe te lichten / te beargumenteren?

- Ze beloven meer op te wekken dan de maandelijke kosten van een lening. >> heb je het gecontroleerd? Wat kost de lening? die 10 Euro? Als dat de rente is, dan zal Zonneplan die belofte waarschijnlijk na kunnen komen; wat is de aflossing? Mogelijk dat het zelfs dan (gemiddeld) na te komen is. Een SVN lening kost je voor 8.000 Euro over 6 jaar aan aflossing zo'n 115 Euro per maand en als er 10 Euro rente bijkomt dan zou het nog steeds kunnen op basis van 1600 / 1800 Euro opbrengst per jaar. Geen hele goede businesscase, maar er ontbreken te veel gegevens om je nu inhoudelijk gelijk te geven.
- Op welk punt / punten voldoet Zonneplan niet aan de WFT?
- In de laatste zin lijkt het alsof je niet weet wat de voorwaarden zijn, dus waarom is het misselijkmakend als je niet de feiten op een rij hebt?

ik zie de laatste weken steeds berichten waarbij ik het gevoel is dat er vooral uit emotie gereageerd wordt. Ik ben gewend dat op de fora van Tweakers goed gediscussieerd kan worden op basis van feiten en argumenten.
Dat is deels het probleem .. ze geven zelf niet eens cijfers maar beloven wel veel. Zie ook zonneplan.nl/tilburg.

Een aantal zaken waarvan ik het sketchy vind:

- Er staat een grafiek met daar in "2096 euro", "Behaald rendement in 2023 van een Nexus Thuisbatterij met Zonneplan Powerplay" maar zonder referentie van waar of hoe en wanneer. En elders op de site hebben ze het over 1820 euro verwacht rendement. Snap dat het een een schatting is en het andere schijnbaar gemeten over 2023. Maar waar en wanneer?

- Verderop staat "Het grote voordeel; de maandelijkse verdiensten van de thuisbatterij zijn hoger dan de kosten van deze lening. Je hebt dus geen spaargeld nodig en je maandelijkse vaste lasten worden automatisch lager."
Dit mag je volgens de Wft volgens mij helemaal niet zeggen omdat je geen idee hebt wat de verdiensten gaan zijn met een variabel/dynamisch product. Tenzij Zonneplan hand-in-vuur gaat garanderen dat de opbrengst ALTIJD hoger is dan de kosten van een lening (als in: een prestatiegarantie dat zij aanvullen indien het product/energiemarkt niet goed werk), mag je dit gewoon niet zeggen.

- "Een vast rentetarief van momenteel 3,1 % per jaar. Voor een gemiddelde thuisbatterij is dat ongeveer € 10,40 per maand aan rentekosten."
Er missen gegevens om te bepalen waar die 10 euro per maand voor is. Hoeveel is de lening en welke doorlooptijd hoort er bij 3,1% rente? Is het 10k voor 5 jaar? Of 20k voor 10 jaar? Je mag helemaal niks roepen over leningen en de kosten van leningen zonder dat je gecertificeerd bent door de AFM. Hetzelfde dat alleen gecertificeerde bankmedewerkers je mogen informeren over je hypotheek en lening.. niet de lokale ING-in-postkantoor-medewerker.

De clue is .. Zonneplan doet alsof zij alleen maar een product leverancier zijn en niks met de lening te maken hebben. Dat mogen ze ook niet want ze zijn geen kredietverstrekker. Echter, dit verkoopt niet lekker dus er worden random financiele cijfers rondgegooid. Ook dat is prima, dat doen ze op hun eigen main-site ook. Echter, daar gaat het om een product waarbij ze "verwachten" bepaalde cijfers te halen. Maar die hele Tilburg site draait om een lening en worden cijfers over een lening geplaatst zonder extra inzicht, informatie of randvoorwaarden voor het behalen van die cijfers.

Wanneer je naar een autodealer website gaat, zie je vaak ook "financieren van x%" met een leuke calculator. Maar als je dan goed gaat kijken, zie jeen miljard sterretjes staan om zaken duidelijk te maken, vele kleine lettertjes en ook gooien ze 9 vd 10x naar een website van kredietbank.

Cijfers communiceren en zelfs beloven omtrent leningen is zeer grijs gebied.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:55:
[...]

Dat is deels het probleem .. ze geven zelf niet eens cijfers maar beloven wel veel. Zie ook zonneplan.nl/tilburg.

- Er staat een grafiek met daar in "2096 euro", "Behaald rendement in 2023 van een Nexus Thuisbatterij met Zonneplan Powerplay" maar zonder referentie van waar of hoe en wanneer. En elders op de site hebben ze het over 1820 euro verwacht rendement. Snap dat het een een schatting is en het andere schijnbaar gemeten over 2023. Maar waar en wanneer?

- Verderop staat "Het grote voordeel; de maandelijkse verdiensten van de thuisbatterij zijn hoger dan de kosten van deze lening. Je hebt dus geen spaargeld nodig en je maandelijkse vaste lasten worden automatisch lager."
Dit mag je volgens de Wft volgens mij helemaal niet zeggen omdat je geen idee hebt wat de verdiensten gaan zijn met een variabel/dynamisch product. Tenzij Zonneplan hand-in-vuur gaat garanderen dat de opbrengst ALTIJD hoger is dan de kosten van een lening (als in: een prestatiegarantie dat zij aanvullen indien het product/energiemarkt niet goed werk), mag je dit gewoon niet zeggen.

- "Een vast rentetarief van momenteel 3,1 % per jaar. Voor een gemiddelde thuisbatterij is dat ongeveer € 10,40 per maand aan rentekosten."
Er missen gegevens om te bepalen waar die 10 euro per maand voor is. Hoeveel is de lening en welke doorlooptijd hoort er bij 3,1% rente? Is het 10k voor 5 jaar? Of 20k voor 10 jaar? Je mag helemaal niks roepen over leningen en de kosten van leningen zonder dat je gecertificeerd bent door de AFM. Hetzelfde dat alleen gecertificeerde bankmedewerkers je mogen informeren over je hypotheek en lening.. niet de lokale ING-in-postkantoor-medewerker.

De clue is .. Zonneplan doet alsof zij alleen maar een product leverancier zijn en niks met de lening te maken hebben. Dat mogen ze ook niet want ze zijn geen kredietverstrekker. Echter, dit verkoopt niet lekker dus er worden random financiele cijfers rondgegooid. Ook dat is prima, dat doen ze op hun eigen main-site ook. Echter, daar gaat het om een product waarbij ze "verwachten" bepaalde cijfers te halen. Maar die hele Tilburg site draait om een lening en worden cijfers over een lening geplaatst zonder extra inzicht, informatie of randvoorwaarden voor het behalen van die cijfers.

Wanneer je naar een autodealer website gaat, zie je vaak ook "financieren van x%" met een leuke calculator. Maar als je dan goed gaat kijken, zie jeen miljard sterretjes staan om zaken duidelijk te maken, vele kleine lettertjes en ook gooien ze 9 vd 10x naar een website van kredietbank.

Mijn motto is "Als ik moet lenen om iets te betalen dan kan ik het niet betalen dus!". Ik heb maar 1 uitzondering op deze regel. De eigen woning. That's it. Nu kun je roepen ja maar de lening is bijvoorbeeld 0%. Gratis geld. Ook die lening moet terug en blijft hij gedurende die looptijd 0? Ieder zn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMaster23
Devke schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Mijn motto is "Als ik moet lenen om iets te betalen dan kan ik het niet betalen dus!". Ik heb maar 1 uitzondering op deze regel. De eigenwoning. That's it.
Inderdaad, en tel daar bij op.. ook al speel je quitte, wie is dan de echte winnaar in het feestje? Stel je doet er 7,5 jaar over om het ding terug te verdienen en de lening af te betalen. Daarna begin je met niks, 0 winst. Alles wat daarna komt, is pure winst maar dan is die batterij al erg versleten.

Bij koop is de terugverdientijd een stuk korter omdat je geen financiering hoeft te betalen. Maar zelfs dan ben ik spectisch over hoeveel die batterij gaat verdienen na de dood van saldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:02

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Inderdaad, en tel daar bij op.. ook al speel je quitte, wie is dan de echte winnaar in het feestje? Stel je doet er 7,5 jaar over om het ding terug te verdienen en de lening af te betalen. Daarna begin je met niks, 0 winst. Alles wat daarna komt, is pure winst maar dan is die batterij al erg versleten.

Bij koop is de terugverdientijd een stuk korter omdat je geen financiering hoeft te betalen. Maar zelfs dan ben ik spectisch over hoeveel die batterij gaat verdienen na de dood van saldering.
Ik denk dat het voor jou dan een stuk beter is om geen Nexus aan te schaffen, maar iets wat meer past bij je wensen / eisen. Voor de meeste gebruikers hier is de opbrengst mooi meegenomen, en we zijn natuurlijk allemaal Tweakers.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DV92
  • Laatst online: 05-05 13:30
Als ik mijn mening mag geven ben je wel zeer negatief ingesteld m.b.t. zp / de behaalde doelen.
Jij maakt ook een hoop aannames waarvan je denk ik niet eens 100% zeker weet of het zo is...

Daarnaast roep jij salderen, de markt waar ZP en al die bedrijven op handelen heeft weinig met salderen te maken.

Overal verwijzen ze door naar de gemeente Tilburg en SVn.
Is toch logisch dat ze het promoten en daarna voor eventuele verdere informatie moet je bij die instellingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
[...]

De meeste punten ben ik met je eens. Zonneplan blinkt zeker niet uit in de open en transparante communicatie. Buiten dat ze niet open en transparant zijn, is het niet logisch ingedeeld op de site en missen ze complete stukken en gaan ze inderdaad zaken als feiten vermelden waarmee ze zichzelf op termijn mogelijk zelfs flink in de nesten kunnen werken.

Dat alleen bankmedewerkers mogen informeren over leningen is volgens mij niet juist. Informeren mag je doen, adviseren niet. Daarvoor moet je WFT gecertificeerd zijn. Voorbeelden geven is redelijk grijs, maar er zou volgens mij in ieder geval een link moeten staan naar een rekentool (zou bij een vergelijker kunnen zijn en als Zonneplan zelf een partner heeft zou het daar kunnen). Overigens staat de financiering volledig los van Zonneplan en zul je dit zelf moeten regelen? Daarmee denk ik dat Zonneplan wegkomt met de "indicaties" die ze geven, al vind ik dat Zonneplan zich hier ver van zou moeten houden als ze klantgericht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DV92 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:31:

Daarnaast roep jij salderen, de markt waar ZP en al die bedrijven op handelen heeft weinig met salderen te maken.
Zonder salderen maak je maar weinig winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
DV92 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:31:
Als ik mijn mening mag geven ben je wel zeer negatief ingesteld m.b.t. zp / de behaalde doelen.
Jij maakt ook een hoop aannames waarvan je denk ik niet eens 100% zeker weet of het zo is...

Overal verwijzen ze door naar de gemeente Tilburg en SVn.
Is toch logisch dat ze het promoten en daarna voor eventuele verdere informatie moet je bij die instellingen zijn?
Waarom zou ik super positief moeten zijn over een bedrijf die mensen aan gaat moedigen schulden te nemen om hun batterij te kopen waar zij vooral het voordeel uit halen? Op basis van aannames en ongedocumenteerde cijfers?

Salderen heeft wel degelijk effect op de manier hoe energiebelasting toegepast is op je energierekening. Op dit moment betaal je geen belasting wanneer jouw batterij inkoopt of verkoopt. Dit doen ze dmv de constructie die salderen mogelijk heeft gemaakt. Of deze constructie met belastinvrij in en verkopen ook nog werkt in 2027 is niet echt duidelijk. (Net zoals zoveel dingen met dit kabinet).

Ze wijzen door naar SVn echter ze doen zelf ook concrete uitspraken over de lening en de verwachte inkomsten. Daardoor ben je eigenlijk al in de rol van adviseur gestapt ("inkomen zijn HOGER dan de lening") en dat mogen ze absoluut niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-04 16:40
Het zijn leuke inkomsten die tot nu toe gerealiseerd worden met de batterij. Om diverse redenen zijn die voor de komende jaren niet vanzelfsprekend. Dus de investering in de batterij blijft speculatief. Voor een speculatieve investering moet je zeker niet gaan lenen!
Zeker niet voor een batterij. Daar is het maximaal te behalen rendement te laag voor ten opzichte van de risico's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-05 00:18
[...]

Mijn motto is "Als ik moet lenen om iets te betalen dan kan ik het niet betalen dus!". Ik heb maar 1 uitzondering op deze regel. De eigen woning. That's it. Nu kun je roepen ja maar de lening is bijvoorbeeld 0%. Gratis geld. Ook die lening moet terug en blijft hij gedurende die looptijd 0? Ieder zn ding.
Ik heb de zelfde moto.
Maar ik zit mijn toch af te vragen of dat wel het verstandigst is. Ik denk dat je soms ook moet kunnen investeren, om later meer geld te kunnen besparen. Geld lenen voor de Nexus zou ik niet doen, omdat ik de risico's te groot vind. Maar andere investeringen om mijn huis verder te verduurzamen zo dat ik meer kan besparen op mijn energierekening, daar zou ik misschien toch voor open staan. Geld lenen voor luxe blijft een no go.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RemmyB83 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:13:
[...]

Ik heb de zelfde moto.
Maar ik zit mijn toch af te vragen of dat wel het verstandigst is. Ik denk dat je soms ook moet kunnen investeren, om later meer geld te kunnen besparen. Geld lenen voor de Nexus zou ik niet doen, omdat ik de risico's te groot vind. Maar andere investeringen om mijn huis verder te verduurzamen zo dat ik meer kan besparen op mijn energierekening, daar zou ik misschien toch voor open staan. Geld lenen voor luxe blijft een no go.
Ook dan blijft mijn motto..... als ik verduurzamen wil dan moet het geld er liggen. Anders wacht het maar even. Het is in mijn ogen niet de bedoeling dat het mij meer gaat kosten d.m.v. lenen dan dat het me gekost zou hebben als ik het inbreng met eigen kapitaal. Ik wijs maar eens kort even naar de beleggingshypotheek van vele jaren terug. Deze zou de hypotheek van mensen wel betalen. En toen begonnen de koersen te zakken...... (ga daar verder niet op in anders wordt het teveel offtopic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:02

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Voor de mensen die trouwens verbindingsproblemen ervaren, dit is een bekend en steeds groter wordend probleem. Een tijdelijke fix is nu om de meter in P4 rechtstreeks op de omvormer te plaatsen. Hiermee valt de dongle in P4 uit, deze is echter alleen voor firmware updates ed. Zodra er een echte fix is, dan zal Zonneplan dit mededelen. Het lijkt m te zitten in de splitsing voor beide dongles lijkt mij.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IonniUnique
Peterhardenberg schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Wat is een stille maatschap?

Stille maatschap

Naast de openbare maatschap is er de stille maatschap: een samenwerkingsverband dat niet openbaar is en niet met een bedrijfsnaam naar buiten treedt. ….. Als een stille maatschap een onderneming heeft, moet je de stille maatschap inschrijven in het Handelsregister. Als een stille maatschap gevolgen heeft voor de belasting , moet dit bij de Belastingdienst bekend zijn.
Vandaag gebeld met de Centrale. De stille maatschap zetten ze al heel lang in voor mensen die voor zichzelf geen (extra) btw nummer meer kunnen aanvragen. Dat deden ze al bij zonnepanelen, nu bij thuisbatterijen. De Belastingdienst vindt dat goed.

Er zijn sinds de publicatie van de BD deze week bij de Centrale vijf toekenningen bekend van restitutie van BtW op de thuisaccu. Het begint dus te komen. Ze bevestigde het forfait van € 300.

Beroepshalve praat ik vaak met fiscalisten. De dame aan de telefoon van de Centrale was vriendelijk en had een overtuigend verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
[...]

110% eens. Dure producten aanschaffen met een lening en dan hopen dat je het kan terugbetalen, terwijl - zoals in het geval van de thuisbatterij - het onzeker is wat je opbrengsten gaan zijn over de komende 5 a 10 jaren - is een heel slecht idee.

Het belangrijkste verdienmodel van de thuisbatterij is de onbalansmarkt. "Iedereen" en zn grootmoeder is daar nu mee bezig. Automatisch zal de onbalans dan ook minder groot gaan worden. Aan de andere kant VERWACHT 'men' (pas heel interview over geweest, ook de mensen van Zonneplan zeggen dit als argumentatie) dat de onbalansmarkt alleen maar zal groeien, omdat er meer windmolens en zonnepanelen geplaatst worden, dan dat er batterijen geplaatst worden. Dat kan zijn, maar is een verwachting. De markt voor zonnepanelen is praktisch dood, dus het is de vraag hoe het zit met windmolens plaatsen.

Het is best wel reeel om te verwachten dat de opbrengsten van een thuisbatterij groter zijn, zullen zijn en blijven, maar niemand kan dat garanderen. Stel dat in al hun wijsheid het nieuwe kabinet ineens besluit dat thuisbatterijen niet langer op de onbalansmarkt ingezet mogen worden, want ... uh... redenen. Dan valt je belangrijkste verdienmodel weg. Of dat er energiebelasting betaald moet worden over alle energie, zowel wat je opneemt als teruglevert. Dus dat je effectief 2x belasting gaat betalen. Dat gaat je verdienmodel compleet om zeep helpen en blijft alleen nog over je thuisbatterij laden met eigen zonnestroom.
Ik zeg niet dat dit gebeurt - maar je weet het niet. Niemand weet het.

Long story short: er is niets zeker. Er zijn verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:24:
[...]

'erg versleten' is niet helemaal waar. Je hebt een garantie van 70% van de accucapaciteit na 7 jaar en verwachting is dat het product minimaal 12 jaar mee zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:28:
Vorige week was ik nog persoonlijk nieuwsgierig naar een batterij maar het blijkt in mijn scenario niet technisch haalbaar
als jij je eigen meter hebt, dus niet gedeeld met andere huisgenoten oid, dan kan ik mij niet voorstellen dat het niet haalbaar zou zijn, dus wel benieuwd naar waarom het technisch niet haalbaar zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
hrigteri schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:39:
[...]

als jij je eigen meter hebt, dus niet gedeeld met andere huisgenoten oid, dan kan ik mij niet voorstellen dat het niet haalbaar zou zijn, dus wel benieuwd naar waarom het technisch niet haalbaar zou zijn?
Ik heb een 3x25A aansluiting en in mijn meterkast direct een 3 fase 11kw EV charger met loadbalancing (dmv meetringen, niet P1). Daarnaast heb ik een onderverdeelkast in mijn schuur aangesloten op mijn meterkast. Hier zit een 11kW warmtepomp (3x16A, ook met meetringen in mijn meterkast voor dynamisch afschalen) en elektrisch element (voor noodverwarming/legionella bestrijding) 3x 16A. Mijn PV zit ook op dit paneel.

Meeste batterijen zijn vrij dom en houden niet direct rekening met andere apparaten. Vrij kort gezegd denken zij het belangrijkste te zijn en "eisen" gewoon 3x16A. In theorie zouden de WP en EV moeten afschalen en de batterij voor laten gaan maar werkelijk niemand durft of wil deze situatie aangaan.

En ik heb geen ruimte meer in de buurt van mijn meterkast dus dat gaat hem niet worden. Maar na mijn bevindingen van dit bedrijf, ga ik het ook niet meer aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
[...]

Toegegeven, het is allemaal wat wazig op hun website en dat komt omdat er overduidelijk meerdere mensen op verschillende mensen van alles hebben lopen typen.
Maar : die 1820 euro is een verwacht rendement. De behaalde resultaten in 2023 is een eerdere demo-opstelling. Je kan nu 'live' meekijken met hun huidige, publieke demo, die je vindt op hun website. Dat is een demo batterij die ze op hun kantoor in Zwolle hebben staan: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo

*knip* Refferal
Je andere punten over de nogal sketchy beschrijving van die lening... uh... ja. Vreemd verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 10-07-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
hrigteri schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:46:
[...]

Toegegeven, het is allemaal wat wazig op hun website en dat komt omdat er overduidelijk meerdere mensen op verschillende mensen van alles hebben lopen typen.
Maar : die 1820 euro is een verwacht rendement. De behaalde resultaten in 2023 is een eerdere demo-opstelling. Je kan nu 'live' meekijken met hun huidige, publieke demo, die je vindt op hun website. Dat is een demo batterij die ze op hun kantoor in Zwolle hebben staan:*knip*

Je andere punten over de nogal sketchy beschrijving van die lening... uh... ja. Vreemd verhaal.
Probleem is dat ook die demo gewoon een eenzijdig verhaal is. Kan net zo goed gebakken lucht zijn. Het zou ze sieren als iets als TNO iets onafhankelijks kan zeggen. Meer WC-eend kan het niet worden met Zonneplan.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 10-07-2024 19:13 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrigteri
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:49:
[...]

Probleem is dat ook die demo gewoon een eenzijdig verhaal is. Kan net zo goed gebakken lucht zijn. Het zou ze sieren als iets als TNO iets onafhankelijks kan zeggen. Meer WC-eend kan het niet worden met Zonneplan.
nou nee, want alle klanten die een Nexus hebben staan zien bij hunzelf of die demo unit representatief is. En ja, die is representatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrigteri
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:45:
[...]

Ik heb een 3x25A aansluiting en in mijn meterkast direct een 3 fase 11kw EV charger met loadbalancing (dmv meetringen, niet P1). Daarnaast heb ik een onderverdeelkast in mijn schuur aangesloten op mijn meterkast. Hier zit een 11kW warmtepomp (3x16A, ook met meetringen in mijn meterkast voor dynamisch afschalen) en elektrisch element (voor noodverwarming/legionella bestrijding) 3x 16A. Mijn PV zit ook op dit paneel.
uh wow. is 3x25 wel genoeg dan?
Nexus heeft ook een eigen loadbalancing systeem. Er zit een speciale automaat voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
hrigteri schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:53:
[...]

nou nee, want alle klanten die een Nexus hebben staan zien bij hunzelf of die demo unit representatief is. En ja, die is representatief.
Maar hoe kan een toekomstige klant dat weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
hrigteri schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:55:
[...]

uh wow. is 3x25 wel genoeg dan?
Nexus heeft ook een eigen loadbalancing systeem. Er zit een speciale automaat voor.
ZP heeft zelf aangegeven niet te willen installeren in deze situatie. Deze setup is gemaakt door een elektricien en draait al een jaar dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
fvanderstege schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:42:
[...]

@hrigteri :

Ik zou hier nog op terugkomen. Ik heb De Centrale gebeld vandaag en ik heb ze geloof ik wederom in een opperste staan van verwarring achter gelaten. Haha. Ze wilden er niet direct uitspraken over doen en gaan het bestuderen en komen er op terug.

Die voorzieningstermijn van 5 jaar lijkt echt wel noodzakelijk te zijn voordat je de KOR in mag.
EDIT: Je *mag* de KOR wel eerder in, maar dan zou je teruggevraagde BTW alsnog moeten afdragen.

Dan heb je naar mijn mening dus 300 x 5 jaar = 1500 euro betaald. Maar de Belastingdienst zegt expliciet op hun website dat er geen forfait van toepassing is bij thuisbatterijen, dus het is gewoon 21% afdracht over de vergoeding. Dus het is geen 300 euro. Het is 21% over de opbrengsten. Dat kan maar zo 380 euro zijn. En elk kwartaal opnieuw rekenen....

Maar.
Er is nog iets. Belastingdienst begrijpt het overduidelijk sowieso allemaal zelf ook niet en spreekt zichzelf tegen op dezelfde pagina. Want - heel expliciet - er staat op de site van Belastingdienst :
1) "Uw energiemaatschappij betaalt u een vergoeding voor de teruggeleverde stroom. Hierover moet u 21% btw aangeven in uw btw-aangifte en die betaalt u aan ons. Voor de thuisbatterij geldt geen forfait. Dat betekent dat er geen vaste bedragen zijn voor de btw die u aan ons moet betalen. U moet die btw dus zelf berekenen"
2) "moet u elk kwartaal btw-aangifte doen. In uw aangifte geeft u 21% btw aan over de vergoeding die u het afgelopen kwartaal van uw energiemaatschappij hebt ontvangen"

Zou mooi zijn (nee!) als je 21% moet betalen over alle teruggeleverde stroom. Ik *denk* dat BD bedoelt over de delta tussen verkregen en teruggeleverde stroom. Maar dat staat er niet bij punt 1.
Punt 2 zou wel correct zijn, dan betaal je 21% over de Powerplay vergoeding (in het geval van Nexus)

[ Voor 1% gewijzigd door hrigteri op 10-07-2024 19:04 . Reden: typo - elke maand -> elk kwartaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:00:
[...]

ZP heeft zelf aangegeven niet te willen installeren in deze situatie. Deze setup is gemaakt door een elektricien en draait al een jaar dikke prima.
technisch kan het allemaal prima.
maar Zonneplan zal niet willen installeren omdat de batterij nummer laatst is. Dus bij onbalans op t net - HET verdienmodel - kan het zijn dat de warmtepomp aan het stampen is. Dan is er op je 3x25a aansluiting niet genoeg ruimte.
3x25a kan geloof ik 17 kW aan ? (weet iemand t exacte vermogen?)
dus als je warmtepomp al 11 kW pakt blijft er nog 6 kW over voor de rest van het huis en dan is er weinig tot niets over voor de batterij om nog geld mee te verdienen.

dus technisch - kan zeker wel - maar je kansen qua terugverdienen worden veel kleiner.
je zou dan misschien wel eerst echt naar 3x35a moeten gaan en dan is er tenminste ruimte voor de Nexus om ook de maximale 10 kW vermogen te laden/ontladen.... maar 3x35 kost zoveel meer dan 3x25 dat het niet lonend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
hrigteri schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:10:
[...]

technisch kan het allemaal prima.
maar Zonneplan zal niet willen installeren omdat de batterij nummer laatst is. Dus bij onbalans op t net - HET verdienmodel - kan het zijn dat de warmtepomp aan het stampen is. Dan is er op je 3x25a aansluiting niet genoeg ruimte.
3x25a kan geloof ik 17 kW aan ? (weet iemand t exacte vermogen?)
dus als je warmtepomp al 11 kW pakt blijft er nog 6 kW over voor de rest van het huis en dan is er weinig tot niets over voor de batterij om nog geld mee te verdienen.

dus technisch - kan zeker wel - maar je kansen qua terugverdienen worden veel kleiner.
je zou dan misschien wel eerst echt naar 3x35a moeten gaan en dan is er tenminste ruimte voor de Nexus om ook de maximale 10 kW vermogen te laden/ontladen.... maar 3x35 kost zoveel meer dan 3x25 dat het niet lonend is.
Hmm niet helemaal. De WP en EV knijpen zichzelf dus wanneer andere apparaten zoals airco of oven meer stroom nodig hebben. In theorie komt de batterij dus als eerste. Echter de vraag is meer hoe snel de andere apparaten afschalen voordat je 32A over een onderverdeelkast gaat trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 18:45:
[...]

11KW warmte pomp is waarschijnlijk niet het opgenomen vermogen maar de verwarmings capaciteit.
Opgenomen vermogen zal misschien 3kW zijn.
Elektrisch element voor de legionella hoeft maar 1x per week een paar uur te draaien.

Als je echt een accu wilt moet je het toch nog eens door een deskundige installateur laten door rekenen.
zijn vast nog steeds mogelijk heden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Peterhardenberg schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:20:
[...]

11KW warmte pomp is waarschijnlijk niet het opgenomen vermogen maar de verwarmings capaciteit.
Opgenomen vermogen zal misschien 3kW zijn.
Elektrisch element voor de legionella hoeft maar 1x per week een paar uur te draaien.

Als je echt een accu wilt moet je het toch nog eens door een deskundige installateur laten door rekenen.
zijn vast nog steeds mogelijk heden voor.
De exacte verwarmingswaarde weet ik niet meer, volgens mij 16kw.. Aansluitwaarde is iig 3x16A dus daarom zei ik 11kW.. In werkelijkheid zal het ergens tussenin zitten. Ik moet nog regelen dat ik daar meer inzicht in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
MMaster23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:38:
[...]

De exacte verwarmingswaarde weet ik niet meer, volgens mij 16kw.. Aansluitwaarde is iig 3x16A dus daarom zei ik 11kW.. In werkelijkheid zal het ergens tussenin zitten. Ik moet nog regelen dat ik daar meer inzicht in heb.
Aansluitwaarde is niet 3x 16A maar veel lager de WP is afgezekerd op een 3x16A groep (standaard)
Verbruik is ws niet hoger dan 3000W. 16 KW Wp is voldoende voor een woning van 400m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
Nibe F2120-16, volgens mij tussen de 11 en 14kW verwarming. 400V. Max.bedrijfsstroom,warmtepomp 9,5 A(rms)

Maar laten we on-topic blijven. Ik sla deze voor nu gewoon even over en kijk wel met schuin oog naar alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IonniUnique
hrigteri schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:02:
[...]

Die voorzieningstermijn van 5 jaar lijkt echt wel noodzakelijk te zijn voordat je de KOR in mag.
EDIT: Je *mag* de KOR wel eerder in, maar dan zou je teruggevraagde BTW alsnog moeten afdragen.

Dan heb je naar mijn mening dus 300 x 5 jaar = 1500 euro betaald.
Volgens mij is de essentie van het verhaal van de BD dat je bij aanschaf nog als btw ondernemer de btw op de aanschaf van de installatie volledig kan terugvragen. Vervolgens vraag je meteen na aanschaf vrijstelling voor de btw aan via deelname aan de KOR en hoef je geen btw aangifte meer te doen over de geleverde en afgenomen stroom via de thuisbatterij. En als je tot dat moment geen btw (of in ieder geval minder dan €500) hebt terug gevraagd op de afgenomen stroom, dan hoef je de btw die je op de installatie hebt terug ontvangen niet terug te betalen.

Zo werkte het voorheen ook met de aanschaf van zonnepanelen toen die nog niet vrij van btw waren. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Gisteren vertelde De Centrale mij aan de telefoon dat sinds deze week de eerste mensen teruggave van de btw op de installatie toegekend hebben gekregen. Misschien is het goed om daar eens naar te informeren. Dan weten we meteen hoe het werkt in de praktijk. Want hun verhaal over het €300 forfait dat wordt ingehouden op de btw teruggave lees ik niet terug bij de BD.

[ Voor 4% gewijzigd door IonniUnique op 11-07-2024 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
Meer mensen waar de batterij nu offline is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:22
Hier is ie online.
Guidoweb55 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 06:02:
Meer mensen waar de batterij nu offline is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:58
Voor de liefhebber. Volgens mij gaat dit over de congestiemarkt.

Thuisbatterij kan straks geld verdienen door de stroomspits te mijden.

https://www.nu.nl/klimaat...troomspits-te-mijden.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte

je was me voor haha

[ Voor 9% gewijzigd door DustPhyte op 11-07-2024 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acxels schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:24:
Voor de liefhebber. Volgens mij gaat dit over de congestiemarkt.

Thuisbatterij kan straks geld verdienen door de stroomspits te mijden.

Mooi maar ik krijg hier toch een vreemde nasmaak van in mijn ... Zonneplan was toch net als andere partijen om onbalans te voorkomen? Die actie in Arnhem geeft de Netbeheerders nu weinig anders dan te gaan vergoeden wat in Arnhem door de actie van Zonneplan "dreigt" te gebeuren. Echter dat was het hele doel achter de Nexus niet toch? Het is goed dat we proberen ons stroomnet in balans te houden/krijgen maar dit verhaal leest toch wat raar weg. Bedoel het niet om de TB af te zeiken.... allerminst.... Het zijn allemaal commerciële bedrijven en moeten geld verdienen. Check. Je zou verwachten dat je dan gerichter projecten gaat inzetten op locaties waar het harder nodig is. Nou ja als ze de tijden met problemen mailen dan ga ik wel een paar tosti's bakken weer 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:16
Devke schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:24:
[...]

Mooi maar ik krijg hier toch een vreemde nasmaak van in mijn ... Zonneplan was toch net als andere partijen om onbalans te voorkomen? Die actie in Arnhem geeft de Netbeheerders nu weinig anders dan te gaan vergoeden wat in Arnhem door de actie van Zonneplan "dreigt" te gebeuren. Echter dat was het hele doel achter de Nexus niet toch? Het is goed dat we proberen ons stroomnet in balans te houden/krijgen maar dit verhaal leest toch wat raar weg. Bedoel het niet om de TB af te zeiken.... allerminst.... Het zijn allemaal commerciële bedrijven en moeten geld verdienen. Check. Je zou verwachten dat je dan gerichter projecten gaat inzetten op locaties waar het harder nodig is. Nou ja als ze de tijden met problemen mailen dan ga ik wel een paar tosti's bakken weer 😜
Zonneplan spreekt nu nog over beloning om de netcongestie op te lossen. Ik kan mij voorstellen dat het standpunt van de netbeheerders in de toekomst verandert en dat ze gewoon de kosten in rekening brengen (boete).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:42:
[...]

Zonneplan spreekt nu nog over beloning om de netcongestie op te lossen. Ik kan mij voorstellen dat het standpunt van de netbeheerders in de toekomst verandert en dat ze gewoon de kosten in rekening brengen (boete).
Dat moet wel. Uiteindelijk betaald de eindconsument. Dat zijn we toch echt met zijn alle.
Pagina: 1 ... 40 ... 47 Laatste

Dit topic is gesloten.